Voor iedereen die in blijde verwachting is even een schets van de gang van zaken aan de Berriehoek.
Afspraak 1: 23 januari. Rond die tijd nog geen kabel gezien en inderdaad: gebeld door KPN: wegens algehele vertraging krijgt u een nieuwe afspraak:
Afspraak 2: 17 maart. Even daarvoor is er een groep Polen actief die de hoofdkabel in de straat leggen. Aangezien er nog niets naar het huis is aangelegd vrees ik het ergste en inderdaad, wederom een vriendelijk telefoontje van Wendy: helaas is er wat vertraging, maar ik kan u snel een nieuwe afspraak aanbieden: 25 maart (afspraak 3).
Overigens: mijn vorige provider was er mee gestopt en zonder problemen kreeg ik gratis van KPN een adsl verbinding: alle lof.
Op 17 maart gaat de bel: ‘KPNglasnet, ik kom de zaak even voor u installeren’. Dat is mooi, maar ik heb nog geen kabel in huis, dus dat wordt lastig en deze afspraak was toch verplaatst??
Die week is er een clubje Duitsers actief in de wijk. Ze leggen kabels van de straat naar de voordeur. Ze rijden in busjes met de vrolijke tekst: ‘Wir schaffen Verbindung’. Ze melden dat er binnenkort ‘ein Kollege’ komt die de kabel zal doortrekken naar de kruipruimte. Op de vraag wanneer die dan komt (ik heb veel water in mijn kruipruimte en had hier al gelezen dat ze niets doen als het water te hoog staat) luidt het antwoord: ‘Wir machen hier die Arbeit, nicht die Termine’. Het wordt vervolgens rustig in de straat en jawel, weer een telefoontje van Wendy: ‘U heeft vast al wel een idee waarom ik bel …’ , maar voor de volgende afspraak heb ik donderdag de 27e en vrijdag in de aanbieding. We worden het er over eens dat vrijdag handiger zou zijn: dan hebben we tenminste een dag extra kans dat ze er klaar voor zijn …
Op de 23e gaat geheel onverwacht toch nog de bel: ‘KPNglasnet, ik kom de zaak even voor u installeren’, maar vervolgens kijkt hij naar de blauwe kabel die bij de voordeur nog uit de grond omhoog komt en voelt hij nattigheid …
Inmiddels probeer ik naar de vaste huistelefoon te bellen en krijg een vriendelijke stem die meldt: ‘u probeert een niet bestaand nummer te bellen’. KPN heeft niet alleen verzuimd om de monteur in te lichten over de verplaatste afspraak, maar ook alvast mijn analoge telefoonlijn geporteerd naar de glaskabel! (ik dacht nog, ik neem de KPN, dan zal die nummerportering wel soepel verlopen, en inderdaad, dat ging heel (iets te) snel). Maar gelukkig, één telefoontje en we worden terug ge (tele)porteerd. Duurt maar 48 uur, dan bent u weer voor iedereen bereikbaar …
Op woensdag wel weer een ploeg Duitsers aan de deur voor de verbinding naar de meterkast (gelukkig was ik dinsdagavond begonnen met pompen), dus dat ging soepel. Vervolgens zou er nog ‘ein Kollege’ langskomen om een kastje te plaatsen. Dat werd een dag later, maar gelukkig was er weer iemand thuis, dus dat ging soepel. Net op tijd omdat vrijdag de grote dag zou zijn.
Afspraak 4: de grote dag, reden om een vrije dag te nemen, dit moment dat ik ‘wordt aangesloten op de toekomst’ wil ik niet missen. Het blijft echter akelig stil in de straat en de telefoon doet het ook nog steeds niet. Dan komt de post met twee brieven van KPN: 1. Hartelijk gefeliciteerd met uw nieuwe analoge telefoonlijn en het opzeggen van uw internet-pusbellen (heb ik nooit gehad?), compleet met welkomstpakket en foto’s van mensen die heel blij zijn met hun nieuwe telefoonlijn, 2. Hierbij bevestigen wij de annulering van de opzegging van uw internet-plusbellen (?? Ik heb niets gedaan, maar wil gewoon kunnen telefoneren?). Resultaat: mijn telefoon doet het nog steeds niet. Om een uur of 12 komt de twijfel, maar daar is eigenlijk geen reden toe: deze mensen zijn tot nu toe bij elke afspraak langsgekomen, zelfs als die is afgezegd. In de loop van de middag toch maar bellen hoe het zit: ‘we zijn overbelast, er komt niemand, sorry dat we niet hebben gebeld, we gaan nu uw nummer terugporteren, u kunt maandag terugbellen voor een nieuwe afspraak, want nu kunnen we daar nog helemaal niets over zeggen’
Je begint je af te vragen wat hier aan de hand is. Is dit een geheim ‘sociaal experiment’, om te onderzoeken hoe ver je moet gaan om mensen tot wanhoop te brengen? Is het KPNglasnetteam geïnfiltreerd door medewerkers van @Home? Moet ik eigenlijk niet blij zijn dat ik nog wat langer kan profiteren van gratis adsl? Brengt er nog een keer iemand echt ‘Verbindung’, wordt ik nog een keer ‘aangesloten’ en hoe ver ‘in de toekomst’ ligt dat? Zit er een logica achter het idee dat mensen wel komen op afspraken die worden afgezegd en niet komen op afspraken die niet worden afgezegd?
To be continued …
Edit: Maandag 11:00 uur bel ik KPN: Ik zet U hoog op de lijst, we bellen u snel terug
Ik: gebruik dan wel mijn mobiel, want mijn nummer is geporteerd.
KPN: Dat is al geregeld, ik denk dat U nu zelfs al kunt bellen.
19:00 uur: Nog niets gehoord en als ik mijn vaste lijn bel: 'U heeft een niet bestaand nummer gebeld'
More to come...
Edit 2:
Dinsdag gebeld door KPN klachtendienst om 11:30 uur: 'We hebben alles uitgezocht en op dit moment is de glasvezel in uw straat niet operationeel. In de week van 14 april wordt u door ons gebeld om een nieuwe afspraak te maken'
14:30 uur: gebeld door KPN klachtendienst: 'We hebben alles uitgezocht en op dit moment is de glasvezel in uw straat niet operationeel. In de week van 14 april wordt u door ons gebeld om een nieuwe afspraak te maken' !
Ik: 'Had ik u vanochtend ook niet aan de lijn?' KPN: 'nou nee hoor, dat moet dan een collega zijn geweest'. ...
Kortom: ook bij de klachtendienst is er sprake van voldoende regie (valt wel mee dat ze met dezelfde boodschap komen).
Still more to come ...
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 01-04-2008 21:59
]