Programming Contest Nieuwe Stijl: Contest 3 *uitslagen!* Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.511 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 12:11
Marcks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:43:
Vanochtend ben ik eens begonnen mijn gehele progje opnieuw te maken. Te veel aanpassingen hier en daar hebben het geheel nogal kreupel en slordig gemaakt, en mijn scoreberekening, die voorheen telkens werd uitgevoerd wanneer de score werd opgevraagd, wordt nu opgeslagen in een array. Een score van rond de 280 wordt nu gehaald in 12 seconden, maar dan bots ik ook tegen een lokaal optimum. Da's vreemd, want ik heb wel eens boven de 360 gescoord.
Dat is het hele 'probleem' juist: je loopt bij optimaliseren vaak tegen een lokaal optimum aan waardoor je niet verder komt. Vooral bij random verbeteringen bleef ik soms laag steken en een andere keer kwam ik weer een stuk hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Ok, mijn scorevalidator is af. Het is gewoon een normale (Windows) executable. Gewoon in dezelfde map zetten als de drie ini bestanden en starten maar. Hij geeft ook aan of de output geldig is of niet.

http://paul-dekkers.com/scorevalidator.zip

Mocht iemand de VB6 runtime-dll nog nodig hebben (volgens mij staat deze standaard in XP of wordt hij snel genoeg door een ander programma geinstalleerd): http://paul-dekkers.com/msvbvm60.zip

Als mensen zelf een andere score krijgen en denken dat er bij mij iets verkeerd gaat: laat het even horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:20
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:00:
[...]

Dat is het hele 'probleem' juist: je loopt bij optimaliseren vaak tegen een lokaal optimum aan waardoor je niet verder komt. Vooral bij random verbeteringen bleef ik soms laag steken en een andere keer kwam ik weer een stuk hoger uit.
Willekeur doe ik niet aan, ik moet natuurlijk tot op enige hoogte zeker weten dat mijn programma bij de jury ook goed presteert. Om lokale optima te overbruggen heb ik ingesteld dat niet elke mogelijkheid tot een hogere score moet worden aangegrepen. Alleen de wissels die mijn score minimaal x punten hoger brengen, worden uitgevoerd. Mocht ik dan vastlopen, dan kan ik een rondje uitvoeren met een lagere x-waarde. Dat werkt vrij redelijk, maar de verschillende x-waardes moeten eigenlijk worden ingesteld voor een bepaalde testset. Bij sommige werkt het prima, bij sommige helemaal niet.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamer-1982 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:04:
Ok, mijn scorevalidator is af. Het is gewoon een normale (Windows) executable. Gewoon in dezelfde map zetten als de drie ini bestanden en starten maar. Hij geeft ook aan of de output geldig is of niet.

Mocht iemand de VB6 runtime-dll nog nodig hebben (volgens mij staat deze standaard in XP of wordt hij snel genoeg door een ander programma geinstalleerd): http://paul-dekkers.com/msvbvm60.zip

Als mensen zelf een andere score krijgen en denken dat er bij mij iets verkeerd gaat: laat het even horen!
Gelijk ff geprobeerd. Mijn output.ini levert 10 punten op volgens mijn validator en die van _wm_. Volgens jou validator 19 punten. Roomiepunten binnen kamer staat op 0 ipv op -10 en voorkeurpunten op 36 ipv 37. Zie maar wat je er mee kunt. Hij gaf wel correct aan dat er een fout in zat. Gelijk verholpen maar.
output.ini is te downloaden via de validator van _wm_ 10 punten door YeXo op de officiele set. Nog geen echt algoritme geimplementeerd om te plaatsen, ik plaats nu alles op volgorde van het inlezen te beginnen met invaliden en orginisatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Marcks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:11:
[...]

Willekeur doe ik niet aan, ik moet natuurlijk tot op enige hoogte zeker weten dat mijn programma bij de jury ook goed presteert. Om lokale optima te overbruggen heb ik ingesteld dat niet elke mogelijkheid tot een hogere score moet worden aangegrepen. Alleen de wissels die mijn score minimaal x punten hoger brengen, worden uitgevoerd. Mocht ik dan vastlopen, dan kan ik een rondje uitvoeren met een lagere x-waarde. Dat werkt vrij redelijk, maar de verschillende x-waardes moeten eigenlijk worden ingesteld voor een bepaalde testset. Bij sommige werkt het prima, bij sommige helemaal niet.
Ik werk eerst met een basisverdeling, dan komt er twee keer een optimalisatiealgoritme overheen (niet willekeurig!) en pas aan het einde geef ik nog een paar minuten de tijd om te kijken of er willekeurig nog wat te verbeteren valt. Ik ga alleen door als een wissel voor een hogere score zorgt, hoeveel hoger heb ik nu niet ingesteld. Probleem is dat het best kan dat je eerst 10 wissels moet maken die allemaal voor een score verslechtering zorgen om pas daarna mogelijkheden te creeren om een nog hogere eindscore te halen, dat maakt het zo lastig; er zijn gewoon erg veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:17:
[...]

Gelijk ff geprobeerd. Mijn output.ini levert 10 punten op volgens mijn validator en die van _wm_. Volgens jou validator 19 punten. Roomiepunten binnen kamer staat op 0 ipv op -10 en voorkeurpunten op 36 ipv 37. Zie maar wat je er mee kunt. Hij gaf wel correct aan dat er een fout in zat. Gelijk verholpen maar.
output.ini is te downloaden via de validator van _wm_ 10 punten door YeXo op de officiele set. Nog geen echt algoritme geimplementeerd om te plaatsen, ik plaats nu alles op volgorde van het inlezen te beginnen met invaliden en orginisatoren
Mm, mijn berekeningen zijn gelijk aan de laatste versie van MrHuge ontwerp (versie 7 alweer), maar kan natuurlijk goed zijn dat er wel degelijk een fout in zit. Ik ga jouw bestand nog eens even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:17:
[...]

Kan aan mij liggen maar ik zie bij de officiele testset bij de online validator van _wm_ geen eens iemand met 10 punten staan. Ik heb daarna even alles open geklikt, maar zie uberhaupt geen inzending van YeXo ?! :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamer-1982 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:27:
[...]

Kan aan mij liggen maar ik zie bij de officiele testset bij de online validator van _wm_ geen eens iemand met 10 punten staan. Ik heb daarna even alles open geklikt, maar zie uberhaupt geen inzending van YeXo ?! :S
Hmm, je hebt gelijk. Na inzenden op de validator van _wm_ sta ik in de lijst met 10 punten, maar zodra ik de pagina refresh is mijn score weg:? Meer mensen hier last van (gehad)? Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:31:
[...]

Hmm, je hebt gelijk. Na inzenden op de validator van _wm_ sta ik in de lijst met 10 punten, maar zodra ik de pagina refresh is mijn score weg:? Meer mensen hier last van (gehad)? Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Ik ben toch wel benieuwd of ik iets fout doe of niet, mail anders je output.ini naar paultjedekkers [op] gmail.com dan kan ik het even nakijken. Zou je in de mail het score overzicht die de validator van _wm_ oplevert erbij willen zetten (incl. de score per huisje), dat maakt het zoeken naar een eventuele fout bij mij wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamer-1982 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:35:
Ik ben toch wel benieuwd of ik iets fout doe of niet, mail anders je output.ini naar paultjedekkers [op] gmail.com dan kan ik het even nakijken. Zou je in de mail het score overzicht die de validator van _wm_ oplevert erbij willen zetten (incl. de score per huisje), dat maakt het zoeken naar een eventuele fout bij mij wat makkelijker.
You've got mail.

Het verschil in voorkeurspunten zit in ieder geval in huis 5. Ik heb de kamers 1 t/m 3 leeg gelaten en in kamer vier confusion en btm909 bij elkaar gezet. confusion heeft voorkeur zuiphuis en btm909 heeft voorkeur geen, dus krijg ik 1 punt omdat er 1 iemand zit mer voorkeur zuiphuis en geen andere voorkeuren. Jouw validator geeft daar 0 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
Wow, mijn code mag dan minder commentaar bevatten en compactere namen voor variabelen, maar naar mijn bescheiden mening moeten mijn 47 regeltjes voor scorebepaling een stuk efficiënter werken. Voor de geïnteresseerden, broncode van de functie CalcScore(huisnummer).

[...]
Ik corrigeer mijzelf even, d'r klopt geen donder van mijn scoreberekening. Ik zat er niet minder dan 224 punten naast op een set van 150 deelnemers.

*schaamt zich diep voor zijn geneuzel over efficientie...

edit:
Nog maar even een correctie; zo'n grote fout was het ook weer niet. Alhoewel, probeer voor de gein eens een waarde uit een array te trekken zonder argumenten mee te geven. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Marcks op 29-05-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 21:51
Wow, mijn code mag dan minder commentaar bevatten en compactere namen voor variabelen, maar naar mijn bescheiden mening moeten mijn 47 regeltjes voor scorebepaling een stuk efficiënter werken. Voor de geïnteresseerden, broncode van de functie CalcScore(huisnummer).

Vanochtend ben ik eens begonnen mijn gehele progje opnieuw te maken. Te veel aanpassingen hier en daar hebben het geheel nogal kreupel en slordig gemaakt, en mijn scoreberekening, die voorheen telkens werd uitgevoerd wanneer de score werd opgevraagd, wordt nu opgeslagen in een array. Een score van rond de 280 wordt nu gehaald in 12 seconden, maar dan bots ik ook tegen een lokaal optimum. Da's vreemd, want ik heb wel eens boven de 360 gescoord.

Nieuw plan: swaps gaan uitvoeren met drie personen. Dat betekent in theorie dat mijn loop n3 keer i.p.v. n2 keer doorlopen moet worden, dus er zullen nogal wat truukjes tevoorschijn moeten komen om het allemaal een beetje binnen de perken te houden. Ik heb er echter het volste vertrouwen in, want ik heb het een en ander in te halen.
helaas zit er (volgens mij ;)) wel een foutje in...
Je telt een NRIH nog steeds, ook al is die al een NRK. Maar dat kan ik mis hebben hoor!

Je hebt wel gelijk dat die van mij korter kan... Maar daar heb ik me nu nog even niet op gericht. Eerst alles werkend hebben en een leuk algoritme... Dat verbeteren/comprimeren komt later wel :)
Kben benieuwd naar jouw uiteindelijk code en plannen ;)
Kzal aan die van mij ook eens wat sleutelen!

dat checken op personen te vaak indelen wordt nu trouwens gedaan... Ik zal de scorelijst even leeggooien!! Dan beginnen we fris opnieuw ;)

[ Voor 10% gewijzigd door _wm_ op 29-05-2007 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
_wm_ schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:01:
[...]

helaas zit er (volgens mij ;)) wel een foutje in...
Je telt een NRIH nog steeds, ook al is die al een NRK. Maar dat kan ik mis hebben hoor!
Als mijn niet-roomie zich op mijn kamer bevindt, moet ik nog steeds andere niet-roomies tellen die zich níet op mijn kamer, maar wel in mijn huis bevinden. Daarvoor is de voorwaarde AND HuisGenoot <> KamerGenoot (HG<>KG) gesteld.

Er zat overigens nog wel een ander foutje in. Een leeg bed op je kamer en een niet ingevulde niet-roomie kon ervoor zorgen dat er ten onrechte een match gevonden werd (Niet-roomie op kamer). Ach ja, wijsheid komt met de minuten, zeg ik altijd maar.

Mijn scores komen nu exact overeen met die van _wm_'s validator.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcks op 29-05-2007 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
Marcks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:12:
[...]

Als mijn niet-roomie zich op mijn kamer bevindt, moet ik nog steeds andere niet-roomies tellen die zich níet op mijn kamer, maar wel in mijn huis bevinden. Daarvoor is de voorwaarde AND HuisGenoot <> KamerGenoot (HG<>KG) gesteld.

Er zat overigens nog wel een ander foutje in. Een leeg bed op je kamer en een niet ingevulde niet-roomie kon ervoor zorgen dat er ten onrechte een match gevonden werd (Niet-roomie op kamer). Ach ja, wijsheid komt met de minuten, zeg ik altijd maar.

Mijn scores komen nu exact overeen met die van _wm_'s validator.
aah, die hele voorwaarde had ik over het hoofd gezien 8)7

als de waarden nu kloppen, dan geloof ik dat onze validators nu in ieder geval correct zijn!! hoera ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4rlock
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-12-2014
Ik heb besloten ook maar eens mee te doen :).

Ik ga de meuk proggen in cross platform C++. De framework code is inmiddels praktisch klaar, morgen maar eens de score telling fixen en met het algoritme beginnen... mijn huidige pseudo-random indeling geeft de fantastische score van 8 op de test set :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
W4rlock schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:34:
Ik heb besloten ook maar eens mee te doen :).

Ik ga de meuk proggen in cross platform C++. De framework code is inmiddels praktisch klaar, morgen maar eens de score telling fixen en met het algoritme beginnen... mijn huidige pseudo-random indeling geeft de fantastische score van 8 op de test set :P.
kga er nog even proberen een geldige hogere score overheen te gooien en dan ga ik naar bed ;)
edit: toch maar even eerst naar bed na een mislukt invalidenalgoritme...

prepare :)

[ Voor 6% gewijzigd door _wm_ op 30-05-2007 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:43:
[...]

You've got mail.

Het verschil in voorkeurspunten zit in ieder geval in huis 5. Ik heb de kamers 1 t/m 3 leeg gelaten en in kamer vier confusion en btm909 bij elkaar gezet. confusion heeft voorkeur zuiphuis en btm909 heeft voorkeur geen, dus krijg ik 1 punt omdat er 1 iemand zit mer voorkeur zuiphuis en geen andere voorkeuren. Jouw validator geeft daar 0 aan.
Ik heb de zaak even geanalyseerd: in kamer 5 en kamer 13 zaten de verschillen. Na even de situatie met de hand te hebben uitgewerkt kwam ik erachter dat mijn score inderdaad fout was. Toen even gekeken waar het aan lag: bleek dat niet-roomies op de kamer niet altijd goed geteld werden en er zat nog een foutje in het voorkeur gebeuren. Deze twee zijn eruit en ik kom dus nu op dezelfde score uit als YeXo en dus ook _wm_. Lijkt erop dat er eindelijk een goede scoreberekening is (nog maar niet te hard roepen :P).

De nieuwe versie staat natuurlijk online: http://paul-dekkers.com/scorevalidator.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Beste meneer Huge.

het onderstel gedeelte van versie_7 bevat nog een fout.
Ik qoute uit de TS:

-5 Als een niet-roomie in dezelfde kamer wordt ingedeeld.
-2 Per nietroomie als deze in hetzelfde huis wordt ingedeeld, maar niet in de zelfde kamer.

Echter volgens jou schema houdt de negatieve punten telling op als er een niet-roomie op de kamer ligt. Er moet ook nog gechecked worden voor niet roomies in het huis

btw, ik vind je schema geweldig O+

[ Voor 4% gewijzigd door Sibylle op 30-05-2007 00:54 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn validator scoort nu ook hetzelfde. De code die in m'n programma de score bepaalt moet ik nog aanpassen, die is incorrect, en levert dus een verkeerd optimum. Ik hoop beter te kunnen scoren als dat is aangepast.
Ook moet mijn validator nog worden bijgeschaafd zodat hij dubbele personen, niet geplaatste personen en verkeerd geplaatste personen fout rekent.
Ik neem aan dat we nu allemaal op dezelfde lijn zitten, nu kan het echte werk dus beginnen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:05
RobIII schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 18:25:
Als je het 'netjes' afhandelt (dus niet crashen en niet vrolijk met incorrecte data werken) is het al gauw goed ;)
Oude post, maar toch nog even hierover... Voor de competitie set mogen we er toch wel van uitgaan dat er geen ongeldige combinaties inzitten, zoals nu nog wel in de officiele testset zitten (roomie/nietroomie tussen organisatie en niet-organisatie)? Om er nu goed mee om te gaan (als in, proberen de boel te repareren ipv gewoon stoppen met een nette melding) geeft nogal wat rommel in de code.

[ Voor 13% gewijzigd door DaCoTa op 30-05-2007 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Sibylle schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:00:
Beste meneer Huge.

het onderstel gedeelte van versie_7 bevat nog een fout.
Ik qoute uit de TS:

-5 Als een niet-roomie in dezelfde kamer wordt ingedeeld.
-2 Per nietroomie als deze in hetzelfde huis wordt ingedeeld, maar niet in de zelfde kamer.

Echter volgens jou schema houdt de negatieve punten telling op als er een niet-roomie op de kamer ligt. Er moet ook nog gechecked worden voor niet roomies in het huis

btw, ik vind je schema geweldig O+
Volgens mij is hij wel goed. Let erop dat de activities Score -= 5 en Score -= 2 in een structured activity Doe Per Niet-Roomie staan. Daarmee wordt bedoeld dat dat blokje in zijn geheel wordt uitgevoerd voor elke niet-roomie van de huidige deelnemer.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
MrHuge schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 07:50:
[...]

Volgens mij is hij wel goed. Let erop dat de activities Score -= 5 en Score -= 2 in een structured activity Doe Per Niet-Roomie staan. Daarmee wordt bedoeld dat dat blokje in zijn geheel wordt uitgevoerd voor elke niet-roomie van de huidige deelnemer.
ah, kijk eens aan, dat had ik over het hoofd gezien. Ik deed t per huidige deelnemers, vandaar.
;)

Ik heb al een mooie manier gevonden om de algemene manier van dit STPP probleem op te lossen. Met deze set moet dat lukken tot minimaal 90% van de maximale score in 30min. Maar als de set ff wat groter wordt......dat schiet niet op zo :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:57:
Mijn validator scoort nu ook hetzelfde. De code die in m'n programma de score bepaalt moet ik nog aanpassen, die is incorrect, en levert dus een verkeerd optimum. Ik hoop beter te kunnen scoren als dat is aangepast.
Ook moet mijn validator nog worden bijgeschaafd zodat hij dubbele personen, niet geplaatste personen en verkeerd geplaatste personen fout rekent.
Ik neem aan dat we nu allemaal op dezelfde lijn zitten, nu kan het echte werk dus beginnen >:)
Ja na debuggen en vergelijken geeft mijn berekening dezelfe score's als Dreamer-1982 :*)
Kunnen we nu weer verder met het echte werk inderdaad.

edit:
Mooi, zie ook dat de score's op de online validator gereset zijn. Even opnieuw een output maken :D

[ Voor 7% gewijzigd door Serpie op 30-05-2007 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het er overigens niet mee eens dat als er een invalide zit in bijvoorbeeld huisje4, het resultaat geldig is. Ik vind dat er in de output echt invaliden1 moet staan als het een invalidenhuisje betreft. Dat is echt zo makkelijk maken dat het onzinnig is om het te laten. Bij het valideren geldt omgekeerd hetzelfde natuurlijk, maar ik hoop dat m'n punt duidelijk is. Bij n huisjes en m invalidenhuisjes, zou je altijd huisje1 t/m huisje#n-m moeten hebben, en invaliden1 t/m invaliden#m (als m > 0). De volgordes boeien niet.

Ik vind het namelijk irritant dat het als mens niet snel is te bepalen welke huisjes er voor invaliden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:36:
Ik ben het er overigens niet mee eens dat als er een invalide zit in bijvoorbeeld huisje4, het resultaat geldig is. Ik vind dat er in de output echt invaliden1 moet staan als het een invalidenhuisje betreft. Dat is echt zo makkelijk maken dat het onzinnig is om het te laten. Bij het valideren geldt omgekeerd hetzelfde natuurlijk, maar ik hoop dat m'n punt duidelijk is. Bij n huisjes en m invalidenhuisjes, zou je altijd huisje1 t/m huisje#n-m moeten hebben, en invaliden1 t/m invaliden#m (als m > 0). De volgordes boeien niet.

Ik vind het namelijk irritant dat het als mens niet snel is te bepalen welke huisjes er voor invaliden zijn.
maakt toch niet uit, de validator die de jury gebruikt zal vast hierop controleren. Controleren of er uberhaupt een invalide in een huisje zit (geldig of niet geldig) moet toch gebeuren.
voor jezelf zou het misschien handig zijn, maar voor de rest maakt het niks uit.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is dat in de startpost wel indaliden1, invaliden2 etc vermeld staat. Als dat eigenlijk niet nodig zou zijn, vind ik het niet ergens op slaan. Het kost misschien twee regels code om dit in te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij gaat er iets niet goed met het bijhouden van de scores door _wm_'s validator. De topscore wordt bewaard en de op een na beste score wordt telkens door een hogere overschreven. Oftewel: alleen de beste 2 scores blijven bewaard.

Edit: Over die huisjesnamen, je bent niet eens verplicht ze te nummeren! Als jij je huisjes achtereenvolgens Zeus, Athene en Apollo wilt noemen, ga je gang. Heb je iig kans op een vermelding voor originele huisjesnamen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb nergens gelezen dat het niet uitmaakt hoe de huisjes moeten heten. Ik heb wel een stukje gezien over hoe de output eruit moet zien. Als jij dat vrij wilt interpreteren, ga je gang. Maar ik vind dat stukje output.ini zo helder dat er geen enkele reden is om iets anders te doen dan daar staat. Maar als je wilt uitproberen wat de uiteindelijke tests door de PRG crew voor resultaten opleveren, be my guest. Of je moet even een stukje quoten waaruit blijkt dat het niet uitmaakt, ik kan iets gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
-NMe- schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:00:
[...]

Hmm, ach...die naam is eigenlijk puur cosmetisch. Verzin maar een naam, maakt niet uit wat, als het maar een unieke naam is. :)

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ok, dank. En toch vind ik het raar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
Edit:
Hmm dus het gaat fout bij roomies binnen huis ik geef daar nog 1 punt per deelnemer maar dat mag niet (+1 als er roomies in het huis zitten, maakt niet uit hoeveel), sorry voor topic vervuiling maar heeft me wel geholpen de bug te tackelen :)

edit:

@Dash2in1 corrected maar nog steeds fout

[ Voor 255% gewijzigd door Serpie op 30-05-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 02:11
@Serpie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:48:
Volgens mij gaat er iets niet goed met het bijhouden van de scores door _wm_'s validator. De topscore wordt bewaard en de op een na beste score wordt telkens door een hogere overschreven. Oftewel: alleen de beste 2 scores blijven bewaard.

Edit: Over die huisjesnamen, je bent niet eens verplicht ze te nummeren! Als jij je huisjes achtereenvolgens Zeus, Athene en Apollo wilt noemen, ga je gang. Heb je iig kans op een vermelding voor originele huisjesnamen.
Dat viel mij ook al op. Ik heb net even de andere testset gebruikt die daar staat (dus niet de officiele). Mijn programma kwam uit op 302 punten, even uploaden: 304 punten?! Ik heb even gekeken in welk huisje het verschil zit en dat is in huisje 19. Het is eigenlijk een fout in de deelnemers.ini: David heeft Anetha als 1e roomie en als 3e roomie. De validator van _wm_ geeft dus +5 en +2. De mijne alleen +5 omdat dubbele roomies genegeerd worden. Wat in deze situatie goed is valt nog over te discussieren, aangezien het om een fout in de invoer gaat. Deze kun je laten zitten of aanpassen. Ik gooi de dubbele roomie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:48:

een foutje met een count()-1 ipv een count() |:(
Anyway, nu zou het toch echt goed moeten werken... kan iedereen naar hartelust uploaden en zou het nog correct bewaard moeten blijven ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:31:
[...]

eerst werkte het scorebijhouden goed (dacht ik), toen heb ik het toch aangepast na een opmerking van iemand dat er een fout inzat, maar daarmee heb ik een fout gemaakt.
Die fout heb ik nu weer teruggedraaid en nu werkt het wel helemaal als het goed is.
Excuses voor het ongemak...! :)
(ik wil werken aan mn algoritme en niet aan de validator :'( :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door _wm_ op 30-05-2007 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
_wm_ schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:09:
[...]

eerst werkte het scorebijhouden goed (dacht ik), toen heb ik het toch aangepast na een opmerking van iemand dat er een fout inzat, maar daarmee heb ik een fout gemaakt.
Die fout heb ik nu weer teruggedraaid en nu werkt het wel helemaal als het goed is.
Excuses voor het ongemak...! :)
(ik wil werken aan mn algoritme en niet aan de validator :'( :+ )
Verbeteren is ook altijd irritant.
Beter is om heel hard na te denken, een mooi schema te maken op de muur voor je (niet met watervaste stift :P) en dan in één keer een algorithme goed op te schrijven.
Als je dna ook gelijk het beste hebt ben je klaar natuurlijk :)
Mjah, is best veel werk dat lang nadenken :9

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
Sibylle schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:28:
[...]

Verbeteren is ook altijd irritant.
Beter is om heel hard na te denken, een mooi schema te maken op de muur voor je (niet met watervaste stift :P) en dan in één keer een algorithme goed op te schrijven.
Als je dna ook gelijk het beste hebt ben je klaar natuurlijk :)
Mjah, is best veel werk dat lang nadenken :9
ja klopt :) Eerst iets supergaafs bedenken en dat dan meteen bouwen... dat is echt top ;)
maar nu moet ik wel wat gaan optimaliseren... Ik loop steeds 30 punten achter op Dreamer-1982... Maar dat verschil kan ik zeker weten wegwerken... Dus ik ga vol goede moed aan de slag ;)

En anders moet ik inderdaad maar weer eens wat nieuws uit gaan denken (ik teken het altijd in mn hoofd, niet met breinvaste stift :P)...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
_wm_ schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:44:

... Ik loop steeds 30 punten achter op Dreamer-1982... Maar dat verschil kan ik zeker weten wegwerken...
Maar ik blijf ook niet stilzitten he! >:) Maar ik laat jullie eerst wat inlopen, kan ik ondertussen even verder met mijn afstudeeronderzoek, al is dat een stuk saaier dan deze contest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De online validator van _wm_ doet nog steeds iets net niet helemaal goed. In de set met hash 23f4627befecbc8339d51b6cf9793fc39d7a71491cd1e8cf4a48a05d338b7fbb heeft Dreamer-1982 320 punten gescoord volgens de online validator. Mijn eigen validator en die van Dreamer-1982 geven echter allebei 318 punten aan. Het verschil zit hem iin kamer 10. De punten voor die kamer zijn bij de validator van _wm_ twee hoger dan bij die van mij en die van Dreamer-1982. Ik heb alle punten voor die kamer met de hand gecontroleerd, en ik denk dat de fout in _wm_'s validator zit. Nog iemand met een validator die die betreffende set wil controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:08:
De online validator van _wm_ doet nog steeds iets net niet helemaal goed. In de set met hash 23f4627befecbc8339d51b6cf9793fc39d7a71491cd1e8cf4a48a05d338b7fbb heeft Dreamer-1982 320 punten gescoord volgens de online validator. Mijn eigen validator en die van Dreamer-1982 geven echter allebei 318 punten aan. Het verschil zit hem iin kamer 10. De punten voor die kamer zijn bij de validator van _wm_ twee hoger dan bij die van mij en die van Dreamer-1982. Ik heb alle punten voor die kamer met de hand gecontroleerd, en ik denk dat de fout in _wm_'s validator zit. Nog iemand met een validator die die betreffende set wil controleren?
Dat is precies dezelfde 'fout' als ik hierboven al aangaf:

Mijn programma kwam uit op 302 punten, even uploaden: 304 punten?! Ik heb even gekeken in welk huisje het verschil zit en dat is in huisje 19. Het is eigenlijk een fout in de deelnemers.ini: David heeft Anetha als 1e roomie en als 3e roomie. De validator van _wm_ geeft dus +5 en +2. De mijne alleen +5 omdat dubbele roomies genegeerd worden. Wat in deze situatie goed is valt nog over te discussieren, aangezien het om een fout in de invoer gaat. Deze kun je laten zitten of aanpassen. Ik gooi de dubbele roomie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:08:
Ja ik kom ook op 318 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamer-1982 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:12:
[...]

Dat is precies dezelfde 'fout' als ik hierboven al aangaf:

Mijn programma kwam uit op 302 punten, even uploaden: 304 punten?! Ik heb even gekeken in welk huisje het verschil zit en dat is in huisje 19. Het is eigenlijk een fout in de deelnemers.ini: David heeft Anetha als 1e roomie en als 3e roomie. De validator van _wm_ geeft dus +5 en +2. De mijne alleen +5 omdat dubbele roomies genegeerd worden. Wat in deze situatie goed is valt nog over te discussieren, aangezien het om een fout in de invoer gaat. Deze kun je laten zitten of aanpassen. Ik gooi de dubbele roomie weg.
Mijn fout, had je melding van de fout nog niet gelezen. Wil dan iig iedereen ophouden testsets met fouten erin te versturen naar de online validator? Vrij irritant als je denkt ff te testen met een andere set en die blijkt fout te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:19:
[...]

Mijn fout, had je melding van de fout nog niet gelezen. Wil dan iig iedereen ophouden testsets met fouten erin te versturen naar de online validator? Vrij irritant als je denkt ff te testen met een andere set en die blijkt fout te zijn.
aan de andere kant: van twee punten ga je ook weer niet dood... het is maar om te testen hoe je er ongeveer voorstaat. De volgorde zoals ie hier staat zegt ook nog weer niks over hoe het straks gaat worden met de echte set...

maar ik zal ook even checken op dubbel (niet)roomies en dan de dubbele eruitgooien!
update: zou nu opgelost moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:19:
Is het een idee om de validators ook meteen de aangeboden deelnemers.ini te controlleren? Dus dubbele roomie/nietroomies, niet symmetrische partners, partners/roomies/nietroomies tussen organisatie en niet-organisatie?

En dan, wat gaat dan de officiele testset worden? Want daar zitten nml. ook fouten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
DaCoTa schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:48:
[...]

Is het een idee om de validators ook meteen de aangeboden deelnemers.ini te controlleren? Dus dubbele roomie/nietroomies, niet symmetrische partners, partners/roomies/nietroomies tussen organisatie en niet-organisatie?

En dan, wat gaat dan de officiele testset worden? Want daar zitten nml. ook fouten in.
het controleren van de testset op geldigheid is eigenlijk onzin... je moet er wel vanuit kunnen gaan dat de testset in ieder geval correct is!
Dat zelfs de officiële testset fouten bevat is dan ook wel heel erg jammer...

Maar dan nog blijf ik erbij dat je eigen script die fouten zou moeten ondervangen en niet de uiteindelijke puntenvalidator...
zoiets als dubbele (niet)roomies, oke, dat is nog even snel te kijken en valt te repareren.
Maar niet symmetrische partners, of iets tussen wel-organisatie en niet-organisatie kan je niet 'repareren'...

M'n punt is dus dat
1. er een testsetgenerator moet zijn die alleen valide testsets genereert
2. de officiële testset al helemaal correct moet zijn! (en dat er in dit geval dus gewoon een nieuwe officiële testset moet komen!)
3. als een set niet klopt, je script dat op moet vangen, en je je script gewoon op geldige sets moet laten draaien.

dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
DaCoTa schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:48:

De mijne checkt nu al op (in deelnemers.ini):
- dubbele (niet)roomies.
- niet symmetrische partners
- partners tussen organisatie en niet-organisatie ((niet)roomies moeten hier dus nog bij)

Dan moet er nog bij:
- overeenkomsten in nietroomies en roomies (persoon X heeft Y als roomie en Y als nietroomie. Ik denk dat Y in dit geval uit beide lijsten verwijderd moet worden).
- Checken op dubbele deelnemers (in dit geval praten we simpelweg over ongeldige invoer!)

Hij "lost" dit alleen zelf op door dingen te gaan aanpassen. Eigenlijk moet er een melding komen met dit en dat klopte niet in deelnemers.ini. Dan kan hij best een score berekenen maar hij moet het wel even aangeven. Sommige zaken (zoals dubbele deelnemers in deelnemers.ini) zijn wel degelijk ongeldig (aangezien de namen uniek moeten zijn). Andere zaken zoals partners tussen organisatie en niet-organisatie ((niet)roomies moeten hier dus nog bij) mogen misschien niet zo ingedeeld worden omdat in een organisatiehuisje alleen mensen van de organisatie mogen zitten. Alleen valt er over te discussieren of dit ongeldige invoer is of niet. Je kunt het ook zien als de taak van de programmeur om hier slim mee om te springen en te zorgen voor een geldige output (bijv. alle partners/nietroomies/roomies van iemand van de organisatie die zelf geen organisatie zijn verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
_wm_ schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:00:
[...]

het controleren van de testset op geldigheid is eigenlijk onzin... je moet er wel vanuit kunnen gaan dat de testset in ieder geval correct is!
Dat zelfs de officiële testset fouten bevat is dan ook wel heel erg jammer...

Maar dan nog blijf ik erbij dat je eigen script die fouten zou moeten ondervangen en niet de uiteindelijke puntenvalidator...
zoiets als dubbele (niet)roomies, oke, dat is nog even snel te kijken en valt te repareren.
Maar niet symmetrische partners, of iets tussen wel-organisatie en niet-organisatie kan je niet 'repareren'...

M'n punt is dus dat
1. er een testsetgenerator moet zijn die alleen valide testsets genereert
2. de officiële testset al helemaal correct moet zijn! (en dat er in dit geval dus gewoon een nieuwe officiële testset moet komen!)
3. als een set niet klopt, je script dat op moet vangen, en je je script gewoon op geldige sets moet laten draaien.

dus ;)
Precies, de enige reden waarom een aantal van deze checks bij mijn validator zijn inbegrepen is omdat mijn validator ge-extract is uit mijn oplossing. Daar gebeuren al een aantal checks bij het inlezen van de deelnemers. Ik "repareer" dan ook meteen wat zaken, al blijft het de vraag of dat het juiste is om te doen, maar anders wordt logisch rekenen in ieder geval erg lastig.
Kan wel, maar het blijft "repareren" met aanhalingstekens dus! In dit geval verwijder ik de partner gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 18:26

Dido

heforshe

Organisatie met niet-organisatiepartner leidt toch niet tot overtreding van de regels? Je mag alleen in dat geval de partner niet bij de organisatie zetten (levert ongeldige uitvoer op), dus heb je de strafpunten maar te slikken. Dat geldt echter voor iedereen, dus lijkt het me geen probleem.

De enige invoersets die als ongeldig betiteld kunnen worden zijn die sets die niet tot een geldige uitvoer kunnen leiden, en daar kan ik er niet heel veel van verzinnen.
Zelfs als er meer deelnemers dan bedden zijn (of meer invaliden dan plaats in invalidenhuisjes) kun je een geldige uitvoer genereren.

Dubbele deelnemers leveren wel een probleem op, trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 30-05-2007 16:23 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
Dido schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:22:
De enige invoersets die als ongeldig betiteld kunnen worden zijn die sets die niet tot een geldige uitvoer kunnen leiden, en daar kan ik er niet heel veel van verzinnen.
Zelfs als er meer deelnemers dan bedden zijn (of meer invaliden dan plaats in invalidenhuisjes) kun je een geldige uitvoer genereren.
Dan kun je inderdaad een geldige uitvoer genereren, maar hoogstwaarschijnlijk geen uitvoer die een beetje punten oplevert. Meer deelnemers dan bedden vereist een compleet andere aanpak van het probleem, dus zou je in feite voor elk van die twee situaties een ander programma moeten schrijven.

Ik heb mezelf trouwens weer flink de das omgedraaid door vier algoritmes te bouwen, waarvan ik twee met argumenten moet afstemmen. Nu zit ik feitelijk compleet op het niveau 'trial and error' te werken door de volgorde, aantal iteraties en argumenten een beetje aan te passen. Da's natuurlijk een schandalige methode, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik boven de 350 op de officiele testset zou moeten komen. In ieder geval moet ik binnenkort eens doelgericht op zoek naar een plan van aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Dido schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:22:
Organisatie met niet-organisatiepartner leidt toch niet tot overtreding van de regels? Je mag alleen in dat geval de partner niet bij de organisatie zetten (levert ongeldige uitvoer op), dus heb je de strafpunten maar te slikken. Dat geldt echter voor iedereen, dus lijkt het me geen probleem.

Dubbele deelnemers leveren wel een probleem op, trouwens.
Ok, duidelijk argument. Dat dubbele deelnemers ongeldige invoer is, lijkt me logisch. De dubbele roomie notatie levert onduidelijke puntentellingen op, dus dat lijkt me ook niet echt handig om op te nemen. Voor de rest is het dan idd een kwestie van 'repareren' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:57:
Aldus geschiede. Het algoritme is nu goed geïmplementeerd, wat dus inderdaad leidt tot hogere scores :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:22:
[...]

Aldus geschiede. Het algoritme is nu goed geïmplementeerd, wat dus inderdaad leidt tot hogere scores :)
Wat voor scores moeten we dan aan denken? Zit je al over de 400 op de officiele testset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

Dreamer-1982 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:04:

Ik krijg een error 9, subscript out of range ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D2k schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:09:
[...]

Weet je wel zeker dat alle bestanden geldig zijn? Probeer anders de validator van _wm_ eens, dan kunnen anderen je output.ini ook valideren (als je hem tenminste openbaar maakt)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 19:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Marcks schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:46:
Dan kun je inderdaad een geldige uitvoer genereren, maar hoogstwaarschijnlijk geen uitvoer die een beetje punten oplevert.
Maakt niets uit, zolang iedereen dezelfde set krijgt voorgeschoteld, natuurlijk.
Meer deelnemers dan bedden vereist een compleet andere aanpak van het probleem, dus zou je in feite voor elk van die twee situaties een ander programma moeten schrijven.
Ik kan nog veel meer van dat soort situaties verzinnen, tot situaties aan toe waar je meer punten haalt door iemand met lastige voorkeuren niet te plaatsen dan wel. Het lijkt me nou net de uitdaging om een algoritme te verzinnen dat daar ook mee om kan gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
D2k schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:09:
[...]

Die kun je krijgen als bijv. de output niet bij de testset hoort of er erg rare zaken in de input staan. Ik moet die fout nog even netjes afvangen :) Maar als je hem krijgt is de boel iig niet in orde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Dido schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:29:
[...]

Maakt niets uit, zolang iedereen dezelfde set krijgt voorgeschoteld, natuurlijk.
>:)
Ik kan nog veel meer van dat soort situaties verzinnen, tot situaties aan toe waar je meer punten haalt door iemand met lastige voorkeuren niet te plaatsen dan wel. Het lijkt me nou net de uitdaging om een algoritme te verzinnen dat daar ook mee om kan gaan :)
Had hier laatst niet iemand gepost dat het maar max 5 minuten hoefde te duren om een maximale score te halen? :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

dit is met de testset en de output daarvan die bij _wm_
md5 hash van set: f2097397218da09178b24a2c23d03800c4514d97a53c1ee50fa5b99475d37323.

huisje1: 8
huisje2: 7
huisje3: 3
huisje4: 6
huisje5: 10
huisje6: 3
huisje7: 9
huisje8: 11
huisje9: 5
huisje10: 8
huisje11: 3
huisje12: 11
huisje13: 11
huisje14: 4
huisje15: -2
huisje16: 0
invaliden1: 14
invaliden2: 9
------------------------------+
totaal aantal punten voor puur de huisjes: 120

nietgeplaatstpunten: 0
partnerpunten: 0
roomiepunten binnen de kamer: -5
roomiepunten binnen het huis: -8
voorkeurpunten: 136
vegetarischpunten: -3
------------------------------+
totaal aantal punten voor jouw inzending bij deze set: 120
hoogste aantal punten voor deze set tot nu toe: 412

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Krijg ik straks de schuld dat ik jullie op ideeen breng :|
Had hier laatst niet iemand gepost dat het maar max 5 minuten hoefde te duren om een maximale score te halen? :P
Wellicht, but it wasn't me :)

Then again, als in contest II mensen zulke hoge scores haalden in 1 resp. 1.5 minuut, moet dit in 30 seconden kunnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Dido schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:43:
[...]

Krijg ik straks de schuld dat ik jullie op ideeen breng :|

[...]

Wellicht, but it wasn't me :)

Then again, als in contest II mensen zulke hoge scores haalden in 1 resp. 1.5 minuut, moet dit in 30 seconden kunnen :X
dat denk ik niet eerlijk gezegd. Je kunt bij een willekeurige set niet eenduidig zeggen of je kunt ophouden. Dit is een zeer uitgebreid STPP probleem !
De tot nu toe enige toegepaste methode voor dit soort problemen is in het ruw:
Veel mogelijkheen doorrekenen, als duidelijk is dat iets per definitie te weinig punten oplevert de mogelijkheden tak verbieden.
Echter is dit probleem best wel wat ingewikkelder dan zomaar een mogelijkheden tak uit zetten.

Om uit lokale optimums te komen moet de rekenkracht veel verhoogt worden, dat betekend dus dat de uiteindelijke optima bijna allemala gevonden moeten worden.

Oftewel: de precieze samenstelling van het bestand deelnemers.ini is zo belangrijk voor de complexiteit van het probleem dat de rekenkracht nodig pas na analyse hiervan goed bepaald kan worden.
Maar hopelijk gaan jullie niet voor ingewikkelde situaties :P

edit---

Wat bronnen:
http://www.bjarne.ca/pmflp.pdf
http://www.ai.sri.com/~peintner/papers/AAAI05PeintnerB.pdf !!!!
http://ametist.cs.utwente...cations/ruys-spin2003.pdf

uiteindelijk dus een manier van elegant brute force gebruiken :P En de tijd is afhankelijk van de PC en deelnemers.ini.

[ Voor 12% gewijzigd door Sibylle op 30-05-2007 20:25 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
Sibylle schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 20:23:
[...]
Om uit lokale optimums te komen moet de rekenkracht veel verhoogd worden, dat betekent dus dat de uiteindelijke optima bijna allemaal gevonden moeten worden.
Dat hoeft in principe niet, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je niet elke mogelijkheid die zich voordoet, aangrijpt. Ik voer bijvoorbeeld enkel grote verbeteringen door. Zo krijg ik zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke score, en mocht ik vastlopen, dan heb ik nog voldoende mogelijkheden open om even door te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Gaat de officiele parser dood als er alleen newlines op het einde van lijnen staan?

(<3 xml output, minder miserie :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Laatst online: 14-09 15:35
Ik ga echt keihard tijd te kort komen :{

Ben nu bijna klaar met 't inlezen van de zooi op 'n redelijk elegante manier vind ik zelf, die ik ook later vrij eenvoudig met extra checks uit kan breiden. Als dat zo ver is de data nog ff checken op dingen die je niet verwacht (partners die niet kloppen enzo). Vervolgens eerst maar eens zorgen voor valide output op 'n psuedo-random manier, en dan kan het echte werk beginnen!

Maar tegen die tijd zijn we wel weer 'n weekje verder ben ik bang :')

was ik nog maar student

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dreamer-1982: Je validator trekt maar 1 punt af voor elke persoon die niet geplaatst is ipv 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Darkwings schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:06:
Ik ga echt keihard tijd te kort komen :{
Ah joh, nog zo'n 6 weken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:27:
@Dreamer-1982: Je validator trekt maar 1 punt af voor elke persoon die niet geplaatst is ipv 10.
Je hebt helemaal gelijk! Dat krijg je als er staat: PuntenPerNietIngedeeldeDeelnemer = -1 8)7

De nieuwe versie staat weer online: http://paul-dekkers.com/scorevalidator.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
@_wm_:
Het is al eerder opgemerkt, maar het deelnemersbestand met hash 4b0162771befcf1a19ef396f14f6b27f is corrupt: deelnemer David heeft een dubbele roomie. Jouw validator schijnt dit op te vangen, want de roomie wordt maar één keer geteld. Is het dan niet beter om zo'n validatie niet op te nemen in de lijst, net zoals gebeurt wanneer je bijvoorbeeld het aantal invalidenhuisjes overschrijdt? Sowieso vind ik die hele md5 een beetje overkill. De meeting.ini van de officiële testset zou je bijvoorbeeld net zo goed kunnen wegschrijven als 20,3,8.

Ik ga vannacht overigens eens even twee pc's overuren laten maken, beide gaan acht uur 'stijlvol bruteforcen', en ik zal niet rusten eer ik 500 punten haal! Alhoewel, klokje roept bedtijd. Tot morgen menskes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn testset generator:
generator en de bijbehorende namenlijst De deelnemers.ini en de meeting.ini worden in de huidige dir geplaatst. De interface spreekt voor zich.

Ik kom op de officiele testset maar niet boven de 418 punten uit. Mss vanacht, na een tijdje langer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 13:45
Marcks schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:06:
@_wm_:
Het is al eerder opgemerkt, maar het deelnemersbestand met hash 4b0162771befcf1a19ef396f14f6b27f is corrupt: deelnemer David heeft een dubbele roomie. Jouw validator schijnt dit op te vangen, want de roomie wordt maar één keer geteld. Is het dan niet beter om zo'n validatie niet op te nemen in de lijst, net zoals gebeurt wanneer je bijvoorbeeld het aantal invalidenhuisjes overschrijdt? Sowieso vind ik die hele md5 een beetje overkill. De meeting.ini van de officiële testset zou je bijvoorbeeld net zo goed kunnen wegschrijven als 20,3,8.
Ik vind die hash juist wel elegant. Op die manier weet je zeker dat je met dezelfde files aan de gang bent.

Gezien er nu wat meer tijd is maak ik voor deze contest m'n code maar eens wat meer defensive. Consistentere benamingen voor alles, abstracties, enumeraties, config files, de hele zwik. Hij leest nu alleen nog maar de meeting.ini en de deelnemers.ini in: 1500 regels code al. :') Ik zou m'n vrije tijd echt zóveel beter kunnen gebruiken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Heey iedereen,

Ik ga me ook mengen in deze contest...
Maar zoals ik al zie heb ik een behoorlijke achterstand (en ben druk met afstuderen), dus verwacht maar niet teveel concurentie ;) .

Ik hoop dat ik een werkende output kan leveren voor het eind...

Veel suc6 iedereen.

FF vraagje, klopt het dat ELKE uitvoeg geldig is, mits:
1 - De validator um kan lezen
2 - Er geen organisator mensen bij niet organisator zitten

[ Voor 21% gewijzigd door liquid_ice op 30-05-2007 23:36 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:23

Onbekend

...

3 - De deelnemernamen bestaan.
4 - De deelnemers niet dubbel staan ingedeeld.
5 - Er niet meer invalidenhuisjes nodig zijn dan gegeven.
6 - Meer huisjes gebruikt worden dan gegeven.
7 - Meer kamers in een huis zijn gebruikt dan gegeven.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Ben even opnieuw begonnen. Het is m'n eerste Perlprojectje, dus het kan zeker geen kwaad om eens over het hekwerk naar het groenere gras te kijken ;-)

Ben met Moose bezig, en dankzij een rijkelijke verbeelding krijg je leuke code:

Perl:
1
2
3
has 'loves' => (isa => 'Str', is => 'ro'); # partner
has 'likes' => (isa => 'ArrayRef', is => 'ro', default => sub { [] }); #roomies
has 'hates' => (isa => 'ArrayRef', is => 'ro', default => sub { [] }); #nietroomies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 13:45
racoontje schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:45:
Ben even opnieuw begonnen. Het is m'n eerste Perlprojectje, dus het kan zeker geen kwaad om eens over het hekwerk naar het groenere gras te kijken ;-)

Ben met Moose bezig, en dankzij een rijkelijke verbeelding krijg je leuke code:

Perl:
1
2
3
has 'loves' => (isa => 'Str', is => 'ro'); # partner
has 'likes' => (isa => 'ArrayRef', is => 'ro', default => sub { [] }); #roomies
has 'hates' => (isa => 'ArrayRef', is => 'ro', default => sub { [] }); #nietroomies
Het leuke van de opzet van deze contest is dat er werkelijk allerlei verschillende talen langskomen in plaats van de inkoppertjes C, C++, Java en C#. :)

De testset met hash 23f4627befecbc8339d51b6cf9793fc34b0162771befcf1a19ef396f14f6b27f geeft een validatiefout in mijn inleesroutine. Er wordt namelijk de waarde 'geen' opgegeven in de deelnemers.ini om aan te geven dat er geen partner is. Dit lijkt me niet volgens de specificaties. 'geen' zou namelijk een prima username kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door ArtyShock op 31-05-2007 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mijn rating is het nog niet eens met _wm_'s validator.

het probleem zit 'm in de roomies, maar ik heb toch echt het idee dat ik de regels opvolg zoals ze er staan, erg frustrerend :)

overigens doet de validator nogal raar als ik deze ouput.ini gebruik, de extra info in de bestanden werkt niet echt mee :P

als je checkt voor roomies in andere kamers dan je eigen, sla je de eigen dan wel over?

[invalidenhuis1]
kamer1=Hans,Inge Janse
kamer2=.oisyn,Grrrrrene
kamer3=Terr,Koffie
kamer4=Dido,Turkish
	roomie 16
	voorkeur 0
	vegetarier -2
totale rating huisje: 14

[invalidenhuis2]
kamer1=whoami,Aikeleer
kamer2=dion_b,Ghost
kamer3=Gwenneth,Margje
kamer4=Joror,JHS
	roomie 21
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 21

[invalidenhuis3]
kamer1=sanfranjake,naftebakje
kamer2=SmartDoDo,Zoefff
kamer3=Equator,Cookie
kamer4=Creepy,Emmeline
	roomie 15
	voorkeur 0
	vegetarier -2
totale rating huisje: 23

[huisje4]
kamer1=HlpDsK,Janoz
kamer2=Rataplan,Rosette
kamer3=Juultje,McVirusS
kamer4=LuNaTiC,BtM909
	roomie 11
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: 22

[huisje5]
kamer1=Xandrios,dusty
kamer2=Sophia,Ecteinascidin
kamer3=Michel,Robin
kamer4=Crash,F_J_K
	roomie 11
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 11

[huisje6]
kamer1=Eggy,P_de_B
kamer2=dawuss,Steffie
kamer3=YellowCube,TinuX
kamer4=Mick,haribold
	roomie 10
	voorkeur 0
	vegetarier 2
totale rating huisje: 12

[huisje7]
kamer1=Wouter Tinus,Sprite_tm
kamer2=Daedalus,Fuelke
kamer3=Longbeard,Stefke
kamer4=Abbadon,DeeD2k2
	roomie 14
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 14

[huisje8]
kamer1=-NMe-,W3ird_N3rd
kamer2=DSmarty,RM-rf
kamer3=mOrPhie,Confusion
kamer4=Jasper,Ralph Smeets
	roomie 5
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 5

[huisje9]
kamer1=zeef,Orion84
kamer2=aperture,Hielko
kamer3=Pim.,blaataaps
kamer4=Martin Sturm,cybersteef
	roomie 18
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 18

[huisje10]
kamer1=voodooless,Rukapul
kamer2=GeniusDex,Wouke
kamer3=leon1e,pasta
kamer4=XangadiX,Spider.007
	roomie 12
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 12

[huisje11]
kamer1=Kaj.,elevator
kamer2=Fisico,Atlas
kamer3=Apen-nootjes,Drobanir
kamer4=Jimmy Pop,Superdeboer
	roomie 5
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 5

[huisje12]
kamer1=Floppus,Femme
kamer2=Dimitri R,rob_erwt
kamer3=IlseIII,RobIII
kamer4=Hahn,woltjer
	roomie 16
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 26

[huisje13]
kamer1=
kamer2=,Oscar the Grouch
kamer3=alt-92
kamer4=
	roomie 6
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: 7

[huisje14]
kamer1=Lustucru,JvS
kamer2=Opi,bjck
kamer3=polaris,moto-moi
kamer4=
	roomie 2
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: 3

[huisje15]
kamer1=André,Janette
kamer2=Kees,xxfile
kamer3=KeX,Qwerty-273
kamer4=Wilke,Canaria
	roomie 0
	voorkeur 0
	vegetarier 0
totale rating huisje: 10

[huisje16]
kamer1=Pollewob,Pascal Saul
kamer2=
kamer3=
kamer4=
	roomie 3
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: 4

[huisje17]
kamer1=
kamer2=Harm
kamer3=
kamer4=
	roomie 3
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: 4

[huisje18]
organie
kamer1=Kheldar,BalusC
kamer2=JAVA-Doctor,Floris
kamer3=botoo,T.T.
kamer4=Remy,p0m
	roomie -2
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: -1

[huisje19]
organie
kamer1=ACM,Renegade
kamer2=AcouSE,Jan Laros
kamer3=
kamer4=Twynn,Thandor
	roomie -2
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: -1

[huisje20]
kamer1=
kamer2=
kamer3=dreeke,chem
kamer4=
	roomie 5
	voorkeur 1
	vegetarier 0
totale rating huisje: 6

rating: 105

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
OMG!!!
Ik heb net letterlijk gedaan:

1.code voor de helft bewerkt en geoptimaliseerd voor de helft.
2.gegeten+tv gkeken
3.terug achter me laptop internetten
4.Borland openen, comment van mezelf niet lezen
5.code draaien en tegen allemala fouten oplopen
6. 2uur!!!!!! !!!!! fucking bezig geweest om te kijken hoe dat kon...
7.mezelf voor de kop slaan dat ik pas de helft van me code had veranderd :P

Ik werkte met random huisjes vuller, en checkte telkens alleen één huisje, dus de fout leek van allerlei verschillende kantn te komen, ik werd para.
Eerst 5 keer een ander fout op ene andere regel, dan opeens gene fout.... en nu snap ik het :P
bah, volgende keer onthouden wat ik aant doen was :P

ARJAN:
ik ben het iig met jouwn score eens over huisje met 21roomie punten (invalide 2).
De score validator van Dreamer-1982 echter zegt dat er een deelnemer in ouput zit die niet in deelnemers.ini zit. Welke heb je gebruikt?
kan mn eigen validator niet checken omdat die zit ingebakken.

[ Voor 17% gewijzigd door Sibylle op 31-05-2007 01:57 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Ik zie in MrHuge's tabel iets van:
Roomie 1,2 of 3 in hetzelfde huis

Maw: of je ze er nu alledrie bijpropt of niet, maakt niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
racoontje:
+5 Als roomie 1 in dezelfde kamer wordt ingedeeld.
+3 Als roomie 2 in dezelfde kamer wordt ingedeeld.
+2 Als roomie 3 in dezelfde kamer wordt ingedeeld.
+1 Als geen van de roomies in dezelfde kamer is
ingedeeld, maar wel een of meerdere in het zelfde
huis. Deze regel gaat ook op wanneer iemand's
partner een roomie heeft opgegeven.
Er past maar 1 roomie bij iemand op de kamer, dus het mag duidelijk zijn dat je per persoon maar op maximaal 1 van deze regels kan scoren. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
Voutloos schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 08:10:
Er past maar 1 roomie bij iemand op de kamer, dus het mag duidelijk zijn dat je per persoon maar op maximaal 1 van deze regels kan scoren. :)
Juist, en voor de laatse geldt het zelfs niet per persoon, maar gewoon +1 ook al deel je 3 roomies in het huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
Ook onbekend schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:41:
3 - De deelnemernamen bestaan.
4 - De deelnemers niet dubbel staan ingedeeld.
5 - Er niet meer invalidenhuisjes nodig zijn dan gegeven.
6 - Meer huisjes gebruikt worden dan gegeven.
7 - Meer kamers in een huis zijn gebruikt dan gegeven.
Nou, ik wens je veel succes met deze voorwaarden. "Elke uitvoer is geldig mits meer kamers in een huis zijn gebruikt dan gegeven". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoW
  • Laatst online: 17-08-2022

KoW

Parse parsed te veel

Sibylle schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 20:23:
dat denk ik niet eerlijk gezegd. Je kunt bij een willekeurige set niet eenduidig zeggen of je kunt ophouden. Dit is een zeer uitgebreid STPP probleem !
Ik zou niet weten waarom niet. Ook de vorige contest had erg veel mogelijkheden.

Het valt me wel op dat zowel bij de vorige als bij deze contest allerlei analytische systemen gebruikt worden door sommige programmeurs. Dat heb ik natuurlijk allemaal gemist met mijn eenvoudige opleiding elektrotechniek.

* KoW weet nog niet of hij deze contest ook weer meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Sibylle schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 01:29:
[...]

ARJAN:
ik ben het iig met jouwn score eens over huisje met 21roomie punten (invalide 2).
De score validator van Dreamer-1982 echter zegt dat er een deelnemer in ouput zit die niet in deelnemers.ini zit. Welke heb je gebruikt?
kan mn eigen validator niet checken omdat die zit ingebakken.
dit is de orginele testset :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
KoW schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:37:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Ook de vorige contest had erg veel mogelijkheden.

Het valt me wel op dat zowel bij de vorige als bij deze contest allerlei analytische systemen gebruikt worden door sommige programmeurs. Dat heb ik natuurlijk allemaal gemist met mijn eenvoudige opleiding elektrotechniek.

In principe is deze set natuurlijk op te lossen door aannames te maken. Zo kan ik de maximale score van de Organisatie huisjes benaderen tot 96% over 20 iteraties. Echter, als bij de uiteindelijke delnemers.ini ervoor gekozen wordt om de set ingewikkeld te maken :| :
Veel afhankelijke punten, zoals roomie op niet roomies list partner bij niet roomies eten bij vega en partner/roomie terwijl een ander weer een niet roomie op vega lijst heeft etc.
Dan krijg je te maken met erg veel lokale optimums. Bij twee huisjes (organisators) is dat nog wel te doen door ipv 20 keer te itereren gewoon 100 keer te doen. :*)

Maar als je echt eenduidig zeker wilt zijn dat de oplossing die je vind minstens 90% van de maximale score betreft moet je dus weten hoe en hoevaak je moet itereren. Dat hangt af van de uiteindelijke deelenmers.ini. :/
Ik probeer een representatieve score te maken voor de ingewikkeldheid en leidt daaruit af wanneer een oplossing voldoende gewenst is (geen klein lokaal optimum).
Als de deelnemers.ini random wordt gemaakt zal dit verhaal neit zo zeer opgaan. Maar vooral als er vanuit één unieke situatie wordt terugerekend naar de individuele delenemers, dan kan het moeilijk worden.

Stiekem ga ik ervan uit dat de jury dat niet zal doen, want het vergt nogal wat tijd en code om een unieke oplossing te ontbinden in componenten die volden aan deze voorwaardes. (mijn stelling over te ingewikkeld bedoelde ik dus voor het geval de jury dit WEL doet >:) ).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sibylle schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:03:
[...]
Ik heb al een mooie manier gevonden om de algemene manier van dit STPP probleem op te lossen. Met deze set moet dat lukken tot minimaal 90% van de maximale score in 30min. Maar als de set ff wat groter wordt......dat schiet niet op zo :P
STP problemen zijn scheduling problemen: je moet een aantal events in de tijd plaatsen. De beperkingen zijn alleen in de vorm van a_ij <= Xi - Xj <= b_ij. Bij een STPP modellering heb je ook nog een kostenfunctie afhankelijk van Xi - Xj. Het lijkt me heel sterk dat je het hier genoemde probleem zo kan modelleren.

Ergo, volgens mij is het helemaal geen STPP probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 01:02:
Mijn rating is het nog niet eens met _wm_'s validator.

het probleem zit 'm in de roomies, maar ik heb toch echt het idee dat ik de regels opvolg zoals ze er staan, erg frustrerend :)

overigens doet de validator nogal raar als ik deze ouput.ini gebruik, de extra info in de bestanden werkt niet echt mee :P

als je checkt voor roomies in andere kamers dan je eigen, sla je de eigen dan wel over?
Mijn validator is het bijna eens met die van _wm_, alleen kamer 13 hoor je 1 punten ipv 0 te krijgen (ivm dezelfde voorkeuren. Oscar heeft zuiphuis en alt-92 geen). Volgens mij is je set dus 120 punten waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
joepP schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:32:
[...]

STP problemen zijn scheduling problemen: je moet een aantal events in de tijd plaatsen. De beperkingen zijn alleen in de vorm van a_ij <= Xi - Xj <= b_ij. Bij een STPP modellering heb je ook nog een kostenfunctie afhankelijk van Xi - Xj. Het lijkt me heel sterk dat je het hier genoemde probleem zo kan modelleren.

Ergo, volgens mij is het helemaal geen STPP probleem :P
Lukt zeker wel, maar je moet enkele aanpassingen maken:
Lineariseren en opdelen in verschillende niveaus die lineair samenhangen.

Dit is te doen maar wel erg moeilijk, en zelfs als heb je een natuurgetrouw model, zit je met een STPP die zo ingewikkeld is dat je nog niet echt opschiet. Voordeel is wel dat als je eenmaal een goede linearisatiemethode hebt gevonden, je die kan toepassen op elke deelnemers.ini.

Het moeilijke is dus de juiste niveau's van linearisatie te vinden, en niet te grof te lineariseren.
Mjah, ik denk toch dat gewoon 30minuten brute forcen beter uitkomt :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 08:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

KoW schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:37:
[...]

Lekker boeiend allemaal. De meeste van deze termen zijn ook van toepassing op de laatste twee contests. Net alsof je deze termen moet kennen/weten om hoog te kunnen scoren :+
Laat je niet afschrikken door mensen die met termen smijten. Door gewoon logisch na te denken kan je heel ver komen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Creepy op 31-05-2007 12:08 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Creepy schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:03:
[...]

Lekker boeiend allemaal. De meeste van deze termen zijn ook van toepassing op de laatste twee contests. Net alsof je deze termen moet kennen/weten om hoog te kunnen scoren :+

[...]

Laat je niet afschrikken door mensen die met termen smijten. Door gewoon logisch na te denken kan je heel ver komen :)
met logisch nadenken kom je er zeker, maar het is makkelijker om de PC het logische werk te laten doen :+

ik moet zegge dat t mij vies tegenvalt de snelheid te optimaliseren :(
Zit nu in arrays lijsten en vectors te spelen.
Het is in het ene geval niet te doen een van deze voor een ander in te ruilen (gemak en snelheid) en soms is hij juist weer gewenst om de snelheid te verhogen door deze wel in te ruilen, alleen dna moet hij daarna weer teruggeruild worden.... amagat.

mjah, is mijn eerste projectje in c++, dus ik mag van mezelf ontwerpfouten maken :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sibylle schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 11:12:
Lukt zeker wel, maar je moet enkele aanpassingen maken:
Lineariseren en opdelen in verschillende niveaus die lineair samenhangen.

Dit is te doen maar wel erg moeilijk, en zelfs als heb je een natuurgetrouw model, zit je met een STPP die zo ingewikkeld is dat je nog niet echt opschiet. Voordeel is wel dat als je eenmaal een goede linearisatiemethode hebt gevonden, je die kan toepassen op elke deelnemers.ini.

Het moeilijke is dus de juiste niveau's van linearisatie te vinden, en niet te grof te lineariseren.
Mjah, ik denk toch dat gewoon 30minuten brute forcen beter uitkomt :P
Als STPP NP-compleet is dan gaat het wel lukken ja, maar zo kan ik nog wel wat problemen opnoemen. Het slaat helemaal nergens op om dit probleem als STPP te benoemen, je kan het dan net zo goed afbeelden op een Travelling Salesman Problem. En dat slaat ook nergens op. Het is leuk als je met wat wetenschappelijke termen gooit, maar in dit geval slaat het nergens op :P

Ik zou het als ILP modelleren en door een solver rammen. Als alternatief kan je ook een local search variant pakken: simulated annealing of een evolutionaire aanpak lijken me het meest geschikt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Heel interesant al die wetenschappelijke termen, maar zou iemand ook kunnen zeggen wat het is?
of een linkje naar een logische uitleg (dus geen die je alleen snapt als je je Phd gehaald hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just_moving
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-08-2024
Volledig eens met joepP.
Gewoon een Lingo-model opstellen met alle beperkingen en het aantal punten maximaliseren. Of zoek(optimalisatie)-methodes (en constraint processing) uit AI toepassen (in Prolog bijvoorbeeld).

Maar idd, als het aantal variabelen groot is, is een Monte Carlo-aanpak de beste manier om een goede (misschien suboptimaal, maar met grote waarschijnlijkheid optimaal) oplossing te krijgen in een eindige tijd. Hier is daar meer informatie over.

Dit zijn dus een 3-tal manieren om het probleem aan te pakken. Misschien inspirerend voor sommigen onder jullie. Jammer genoeg heb ik geen tijd en kan ik niet meedoen, maar ik wens aan alle deelnemers veel succes toe!

Sorry voor eventuele technische termen, maar ik ben er zeker van dat ze u op wikipedia kunnen helpen, of anders google.

Edit: wat links geplaatst :)

[ Voor 23% gewijzigd door just_moving op 31-05-2007 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ja, het gooien met die wetenschap is leuk, maar ik zou het interessanter vinden als je het daadwerkelijk implementeert en straks na 16 juli op basis van die wetenschap nog wint ook. Ik vind resultaten veel interessanter dan een theoretische discussie van iets dat volgens zeggen heel lastig te implementeren valt. ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
joepP schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:31:
[...]

Als STPP NP-compleet is dan gaat het wel lukken ja, maar zo kan ik nog wel wat problemen opnoemen. Het slaat helemaal nergens op om dit probleem als STPP te benoemen, je kan het dan net zo goed afbeelden op een Travelling Salesman Problem. En dat slaat ook nergens op. Het is leuk als je met wat wetenschappelijke termen gooit, maar in dit geval slaat het nergens op :P

Ik zou het als ILP modelleren en door een solver rammen. Als alternatief kan je ook een local search variant pakken: simulated annealing of een evolutionaire aanpak lijken me het meest geschikt hier.
ik ben het er niet mee eens :P maar dat wist je natuurlijk al ;)

Dit probleem is in mijn ogen juist zeer goed als STPP probleem te modeleren, het kost alleen veel tijd. Traveling salesman is een te simpel geval vergeleken hiermee, dat is correct.
Maar ik bedoelde dat als je dit probleem gaat bekijken vanaf componenten en je deelt dus op in huisjes of voorkeurgroepen of roomiegroepen etc. kun je deze lossen componenten (deelproblemen) benaderen door een lineaire kostenfunctie op te stellen. Het deelprobleem is dan te benaderen als STPP.
De volgende stap is de STPP problemen samenpakken de het volgende level van deelproblemen te gaan benoemen, weer de kostenfunctie lineariseren. Je hebt dan dus een STPP van STPP's etc.
Het uiteindelijke probeelm is een lineair STPP structuur die als zodanig is op te lossen.

Ik geef toe dat het waarschijnlijk niet optimaal is (probee het maar eens te modelleren en te programen, ik werd er niet vorlijk van ;( ). Maar ik denk wel dat als je tijd besteed aan een goede linearisatie van de kostenfuncties, en goede indeling van de deelproblemen, je dit probleem kunt oplossen met beter preciezie dan Sim. Annealing.

Maar zoals ik graag zeg tegen de Matlab docenten:
"Als het mij meer tijd kost om te programeren, dan dat het scheelt per 10.000keer draaiien.
Is de methode helemala niet Effectiever"
Helaas is het er maar één met mij eens :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sibylle schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:21:
[...]

ik ben het er niet mee eens :P maar dat wist je natuurlijk al ;)

Dit probleem is in mijn ogen juist zeer goed als STPP probleem te modeleren, het kost alleen veel tijd. Traveling salesman is een te simpel geval vergeleken hiermee, dat is correct.
Maar ik bedoelde dat als je dit probleem gaat bekijken vanaf componenten en je deelt dus op in huisjes of voorkeurgroepen of roomiegroepen etc. kun je deze lossen componenten (deelproblemen) benaderen door een lineaire kostenfunctie op te stellen. Het deelprobleem is dan te benaderen als STPP.
De volgende stap is de STPP problemen samenpakken de het volgende level van deelproblemen te gaan benoemen, weer de kostenfunctie lineariseren. Je hebt dan dus een STPP van STPP's etc.
Het uiteindelijke probeelm is een lineair STPP structuur die als zodanig is op te lossen.

Ik geef toe dat het waarschijnlijk niet optimaal is (probee het maar eens te modelleren en te programen, ik werd er niet vorlijk van ;( ). Maar ik denk wel dat als je tijd besteed aan een goede linearisatie van de kostenfuncties, en goede indeling van de deelproblemen, je dit probleem kunt oplossen met beter preciezie dan Sim. Annealing.

Maar zoals ik graag zeg tegen de Matlab docenten:
"Als het mij meer tijd kost om te programeren, dan dat het scheelt per 10.000keer draaiien.
Is de methode helemala niet Effectiever"
Helaas is het er maar één met mij eens :P
Tot je testset ineens 1000 deelnemers bevat, dan ga je veel meer cpu tijd nodig hebben. Evolutie theorien, hebben dan een hoger voorkeur om te gebruiken.
Ikzelf ga het proberen te moddeleren met een genetisch algoritme, want het probleem is wel vergelijkbaar met dat van een Traveling salesman, maar dan met een aantal contraints.
Is enorm veel literatuur over te vinden, dus je kan op een korte tijd de verschillende methodes aanleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Beetje het gras voor m'n voeten wegmaaien :| ;)
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:41:
Ikzelf ga het proberen te moddeleren met een genetisch algoritme,
Collega ;)

( * Rukapul vermoedt niet dat z'n eerste C# programmeersel wat wordt :P)

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2007 14:44 . Reden: tussenpostert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Hoe zijn jullie er toe gekomen om dit probleem met een genetisch, Sim. Annealing, lineair STPP of nog een ander algoritme aan te vallen?

waar hebben jullie naar gekeken voor deze keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Vekking niet lief, ik ben met precies zelfde argument begonnen met genetisch algorithme.
lijkt mij ook het snelste.
Ben benieuwd of het wat wordt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sibylle schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:57:
Vekking niet lief, ik ben met precies zelfde argument begonnen met genetisch algorithme.
lijkt mij ook het snelste.
Ben benieuwd of het wat wordt.
Het lastigste zal zijn, eerst het feasable oplossingen te laten genereren. En dan pas zien of er ook nog een hoge score met te behalen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liquid_ice schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:54:
Hoe zijn jullie er toe gekomen om dit probleem met een genetisch, Sim. Annealing, lineair STPP of nog een ander algoritme aan te vallen?

waar hebben jullie naar gekeken voor deze keus?
Ik heb 5 jaar geleden in school als opdracht voor de programmeerprojecten, een genetisch algortime moeten schrijven om het probleem van de handelsreiziger op te lossen. En dat is zoals dit probleem een permutatieprobleem.
En toen is het mij gelukt om de beste oplossing van de klas te maken en nog redelijk snel ook. Het waren wel maar 20 steden. Ik hoop dat het hiermee ook werkt.

Afwachten dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
de term: "permutatieprobleem" kent google en wikipedia niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Moet je het eens in het Engels proberen ;)
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.