Hallo,
Ik heb een klein vraagje m.b.t. DDR2 geheugen van corsair. Ik heb een Asus Blitz Formula (Special Edition) besteld en een E6850 CPU. Ik heb extra niet gekozen voor het Blitz extreme bord met DDR3 ondersteuning omdat een beetje leuke modules op dit moment aardig prijzig zijn.
(tenminste, de tabel in het begin van dit topic laat zien dat alleen de duurdere modules goed scoren als ik het goed aflees).
Ik ben niet op zoek naar de beste modules, maar 4 goede modules van elk 1 GB. Nu was ik wat prijzen/stats aan het vergelijken en kwam ik het volgende tegen:
2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX PRO € 212,50 (TWIN2X2048-6400PRO) Deze modules heb ik op dit moment in mijn pc zitten.
4x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 QuadX € 233,50 (QUAD2X4096-6400C5DHX)
2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 XMS2 Dominator € 167,50 (TWIN2X2048-6400C4D)
Even nagekeken op de Corsair site wat nu precies wat is. Twin of quad schijnt te staan voor hoeveel modules er in een pack worden verkocht, dus quad voor een setje van 4 reepjes en twin voor 2 reepjes. Dominator schijnt de creme de la creme van Corsair te zijn en dus ook duurder.
Mijn vraag is nu: waar zit precies het verschil? Ik kijk bijvoorbeeld naar de TWIN2X2048-6400PRO en QUAD2X4096-6400C5DHX en zie dan dat ik voor bijna hetzelfde geld 4 modules kan halen ipv 2 met CL5.0. Bovendien zie ik dat 2 x 1 GB uit de Dominator serie "maar" € 167,50 kosten met een CL4.0 (naar wat ik gelezen heb is een lagere CL meestal beter).
Ergens zal dus wel een verschil zitten wat ik waarschijnlijk helemaal over het hoofd zie, maar waar? De site van corsair geeft me weinig inzicht in deze verschillende modules. (pro serie = met heatsink maar rechtvaardigt dat bijna € 200 prijsverschil?)
Ik heb me met mijn huidige modules goed kunnen redden met overclocken (wil geen record vestigen

) en vraag me af of ik moet overstappen op andere modules voor het nieuwe bord. (ik verkoop mijn oude bord, cpu en mem)
Uit bovenstaande lijstje blijkt namelijk dat de dominator dan in principe de beste module moet zijn (beste serie van corsair) en ook nog eens de goedkoopste is! Wat wil je nog meer? Ik ben alleen bang dat ik iets over het hoofd zie en spijt ga krijgen van mijn aankoop.
Is er iemand die dit wat begrijpelijker kan maken voor mij?
Nog 1 laatste puntje. Ik heb op de site van corsair met de memory checker geprobeerd te kijken welke modules allemaal compatible zijn met mijn nieuwe bord, maar de Blitz staat er nog niet tussen. Iemand een idee waar ik kan checken welke modules iig werken op mijn nieuwe mobo??
Alvast bedankt!
P.s. ik zit net even bij salland te kijken naar welke types geheugen daar liggen en toen kwam ik dit tegen:
30396 G.Skill DDR2 Dual Channel voor 64-bit 4096 MB PC6400, 800 MHz 5 non-ECC Kit of 2 € 272,55 99
Geheugen voor 64 bits? is dit iets nieuws of is dit slechts een verkooptruukje? Heb nog niet eerder gehoord van geheugen dat is geoptimaliseerd voor 64 bits.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 01-08-2007 10:27
]