De Nokia N95 is een bijna alleskunner met een pittige prijs maar dan krijg je ook wat.
Mechanisch heeft het toestel een nette compacte behuizing die qua gewicht en afmeting gemakkelijk in een vestzakje past. Mechanisch voelt de coating (in mijn geval de wat zeldzame kleur "warm graphite") wat rubberachtig aan waardoor je een goede grip hebt en vette vingers (behalve op het display) vrijwel niet te zien zijn. Het schuifsysteem zit wat losjes maar functioneert goed en de betrouwbaarheid daarvan in de toekomst moet worden afgewacht. Het relatief grote scherm (resolutie 1/4 VGA), past de helderheid automatisch aan, dit naar keuze afhankelijk van de lichtomstandigheden (idem voor de toetsenbordverlichting). Het display (met aanpasbare lettergrootte) is daarbij zeer helder en scherp en kan naar believe in portret of landschap mode worden bekeken. Ook bij vol zonlicht is het display goed afleesbaar.
Instellingen. Aan bijna alles is gedacht waardoor o.a. het "persoonlijk" maken van het toestel erg veel mogelijkheden biedt. Als voorbeeld kan naar keus een computerstem de naam noemen uit je contactenlijst van de gene die je opbelt. Tevens kun je daar, naar keuze, b.v. een specifieke 3D beltoon (doppler werkt overigens alleen in de stand "voorbijvliegen"!) aan toevoegen en op het scherm een foto/afbeelding laten zien, passend bij degene die je belt en je weet of je moet opnemen of niet. De meeste functies zijn wel op andere toestellen te vinden maar niet in een zo’n uitgebreide combinatie gepaard met tevens zulke ruime instellingsmogelijkheden. Het lijkt erop dat de constructeurs van Nokia de vrije hand hebben gehad om zich uit te leven. Hierdoor krijgt het toestel ook een hoge Gadget waarde en zal dan voor sommigen, net als deels ook voor mij, een hebbeding zijn. Overigens is het telefoongeluid prima (zelden zo goed gehoord) en vind ik de handsfree functie perfect (luid en vooral duidelijk). Ik ga mijn losse auto handsfreeset wegdoen.
Fotogedeelte. Als voorbeeld van de uitgebreidheid vind je in het fotogedeelte veel functies terug van een echt fototoestel (witbalans, kleurstelling, verlichting, belichtingstijd, anti rode ogen, macro, portret etc). Het inzoomen is puur digitaal en dan wordt snel de sterke compressie zichtbaar. Dus voor alle duidelijkheid het is, ondanks zijn 5 megapixels en autofocus, natuurlijk net geen echt fototoestel met goede lens en optische zoom. Maar voor een telefoon zijn het perfecte foto's die ik nog niet beter heb gezien. Ook in de cameramode kun je mooie kwaliteit mp4 filmpjes maken tot een lengte van 100 minuten!! (mits het geheugenkaartje groot genoeg is)
Waarschijnlijk door de toegepaste compressietechniek verloopt het beeld wat vreemd als je heen en weer beweegt tijdens het filmen (wellicht iets typisch bij mp4?). Ook hier geldt weer dat een specifieke videocamera met optische zoom natuurlijk betere resultaten geeft. De tweede camera (bedoeld voor beeldtelefonie of iets dergelijks) is trouwens erg matig en heeft veel licht nodig voor een beetje acceptabel beeld. Bij de foto-instellingen horen een aantal instelbare shutter-geluiden maar in de “stil” mode hoor je niets. De lensafsluiter voor de hoofdcamera is zodanig gemaakt dat hij niet zomaar open zal gaan in een broek- of vestzak.
De MP3 speler werkt perfect en heeft veel mogelijkheden die je ook op "echte"MP3 spelers ziet zoals indeling op artiest, album etc. en een handmatig instelbare (graphic)equalizer met een aantal voorinstellingen. Als beeld kun je tijdens het afspelen b.v. de hoes etc weergeven doch ook dynamische beelden zoals o.a frequentie- of amplitude spectrum van je muziek! Groot voordeel is dat voor koptelefoon een standaard 3 mm connector wordt gebruikt en andere "oortjes" eenvoudig kunnen worden toegepast. Ik heb gelezen dat je met een acculading een mooie circa 15 uur kunt luisteren (niet getest).
De radio werkt naar behoren maar heeft een sterk signaal nodig om in stereo weer te geven. Jammer is het gemis aan RDS waardoor je niet ziet op welke zender je staat afgesteld. (Er is een mogelijkheid om via een of ander datapakket de juiste zenders te krijgen maar dat is mij (nog) niet gelukt). Visual radio (betaaldienst) heb ik niet geprobeerd.
Videoweergave via TV of beamer werkt probleemloos en is een prima methode om je foto's te showen. Maar het is een analoge videomodus dus moderne TV's met ingebouwde kaartlezers hebben ten aanzien van de resolutie een voordeel omdat ze de volledige digitaal beschikbare data van een foto of film direct kunnen gebruiken. Overigens worden alle afbeeldingen zoals deze tijdens bediening op het telefoonscherm zichtbaar zijn ook op de TV of beamer weergegeven. Het is ook mogelijk om een diapresentatie te geven inclusief b.v. een muziekje uit het MP3 bestand (ofwel het systeem is dan multitasking). Als je in de tussentijd gebeld wordt stopt de muziek en wordt het geluid via de TV of het aangesloten luidsprekersysteem weergegeven.
Je kunt hem naast tbv synchronisatie via de Nokia Suite ook als "usb-stick" aansluiten met een USB kabel en dan neemt de computer of TV het geheugen over en speelt de daar gevonden MP3's of laat foto’s waar mogelijk in originele resolutie zien. Bij mijn TV liep een zelf gemaakt .mp4 filmpje steeds vast terwijl een bijgeleverd Nokia filmpje wel goed liep? In de videomode met de Realplayer spelen beiden echter goed af. Tot nu toe is de maximale geheugengrootte 2 Gbyte in micro SD.
Kantoorfunctie. Alle standaardfuncties zijn goed en prima bruikbaar vertegenwoordigd (agenda, alarm, notities, calculator, dictafoon, zipper, omrekencodes, berichten, e-mail, ed). Als extra is er de mogelijkheid om PDF's en Office bestanden weer te geven (en met een te betalen download ook te editen). Bijvoorbeeld .PPT files worden weergegeven zonder specifieke animaties. Maar je kunt zien hoe de lay-out er uit ziet. Ook kun je inzoomen (ik kon geen instelling van de zoomwaarde vinden) waardoor alles leesbaar wordt maar dan moet je wel door een zin scrollen om hem te kunnen lezen. Wellicht is dat nog te optimalisren. Een presentatie in de videomodus geven is technisch mogelijk maar is niet bruikbaar of je moet je sheets er op afstemmen (zeer grote letters en geen extra functies en dan alleen in de "normal mode"!). Is dat niet mogelijk dan kun je het beste je toestel op USB-mode zetten en via een PC de presentatie geven.
Ook is in deze kantoorfunctiegroep een barcode lezer beschikbaar. Schijnt te werken maar ik weet zo geen toepassing. Voor weer andere toepassingen zoals notitie, mail en SMS is een normaal toetsenbord via Blue Tooth aangesloten interessant. Ik heb mijn oudere reeds beschikbare BT Think Outside Sto-Away toetsenbord zonder problemen aan kunnen sluiten en het werkt perfect.
Connectiviteit: Die is groter dan ik ooit gezien heb in één toestel. Volgens mij kun je over de hele wereld bellen, dus ook Japan en Korea? maar dan moet je wel een provider hebben die daar een roaming overeenkomst heeft? Verder edge, UMTS en alle bekende mobiele verbindingen (uitgezonderd satelliet telefoon). Heel mooi is de Wifi waarmee je zonder kosten het internet op kunt. Internet werkt prima via Wifi (en wellicht ook via UMTS?). Het is even stoeien met de instellingen maar daarna werkt het perfect en snel. De browser geeft in de mini mode een leesbaar deel van de pagina weer waarbij je kunt scrollen terwijl er een globale layout zichtbaar is (door dat geschuif is er wel een RSI-risico). Specifieke PDA-sites (b.v. die van buienradar) werken perfect zonder scrollen. Soms werkt landschapmode ook beter. Zoals gezegd het werkt op zich goed maar een PC met in een keer de volledige pagina werkt toch aanzienlijk prettiger.
Via het gratis programma Fring is het ook mogelijk om te "Skypen" in de chat- of spraak mode dan wel combinatie. Er is een Skype versie voor de N95 (symbian 60) te koop en ik weet niet of die mogelijk wel de videofunctie ondersteunt. Het geluid was bij mijn laatste test niet al te goed maar wel bruikbaar. Of dat altijd het geval is weet ik niet. Wel wordt het systeem ofwel de batterij dan warm door het kennelijk intensieve gebruik.
GPS. De telefoon beschikt over een eigen GPS-chip. Inclusief Maps is daarmee een routeplanner te maken. Om dit te kunnen moet je wel eenmalig een deel van het programma aanschaffen (let erop dat bij het downloaden daarvan, de Wifi aan staat om b.v. de taal te downloaden). Op zich is een kleine €70,- voor 3 jaar gebruik inclusief updates niet duur! Maar je kunt 7 dagen proberen op basis van de meegeleverde voucher. De fix is traag maar als hij er eenmaal is werkt het perfect met duidelijk stem en tevens snelheid, af te leggen weg, hoeveel meter tot afslag etc. Ik heb geen effect gevonden bij gesloten of geopende telefoon in de performance bij routeplanning! Het systeem kan tijdens routeplanning verbinding zoeken met het net en dan zouden overgezonden datapakketten duur kunnen worden. Echter de kaarten zijn geheel thuis via Wifi te downloaden en de netfunctie kun je vervolgens uitzetten. Overigens is er ook een gratis (tot 2008) programma Navi4all dat ook (door mij getest) samenwerkt met de interne GPS-chip! of naar keuze een externe BT GPS-muis. Ook hier duurt het met de interne chip meerdere minuten voor er een fix is. Het scherm is fysiek kleiner dan van een PDA en het toestel heeft geen touchscreen. Als je daaraan gewend bent is het knoppendrukken even wennen maar verder werkt het prima.
Grootste pijnpunt is het batterijverbruik. Die is met alle toeters en bellen erop hoog te noemen. Als je te veel “speelt” dan redt je het niet in een dag. Daarom heb ik onmiddellijk een autolader en een extra reislader aangeschaft waardoor ik niet verrast wordt door een lege batterij. Overigens bij navigatie kan naar believen de schermverlichting worden aangezet hetgeen ook veel van de batterij vraag dus in dat geval is een autolader altijd te adviseren. Met een klein gratis programma (spoton) is het ook mogelijk om het scherm als zaklampje te gebruiken. Ik heb begrepen dat sommigen dit als nadeel van het toestel zien. Overigens gebruik van de flitsled als lamp werkt (nog) niet.
Ondanks alle toch soms intensieve experimenten is het apparaat niet een keer vastgelopen!! Wel heb ik voor wat vragen die tijdens het testen ontstonden totaal drie maal de Nokia helpdesk geraadpleegd. Daarbij werd ik, na het doorlopen van een keuzemenu snel, doeltreffend en netjes geholpen tegen ongeveer lokaal tarief. Ofwel perfecte service.
Samenvattend is de N95 met zijn desondanks compacte maten een wonder van veelheid aan technieken. Daarnaast is het een gadget, een hebbeding met toch veel nuttige ook vaak intuïtief te vinden functionaliteiten voor dagelijks gebruik en dat alles te zien binnen het perspectief van oorspronkelijk een telefoon. Wat mij betreft is hij zijn relatief hoge aanschafprijs meer dan waard. Wat er nog mist met een knipoog naar de toekomst is technisch een touchscreen, satelliettelefoon, digitale televisie, sneller GPS, een op vloeistoflenzen gebaseerde optische zoom, onweersdetector, meer mobiel office, verlaging batterijverbruik en wellicht qua uiterlijk luxere meer trendy versies. Echter steeds zal blijven gelden dat specifieke apparaten zoals een digitaal fototoestel of een moderne routeplanner de N95 of opvolgers vooral qua gebruiksgemak overtreffen maar kunnen dit bij lange na niet paren met de uitgebreide functionaliteit van deze Nokia N95.
(een paar dagen in bezit)
hier uit een ander forumpje