PC in minerale olie ondergedompeld

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 26.127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuzige
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02-2023

deuzige

2nd best person ever!!

Lumics schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:32:
[...]

Als zij je kast onder handen nemen, kan jij nog eens met je spelling, grammatica en zinsbouw aan de slag!
Nouw, da doe'k maar nie. Net zo as ik niet echt goed ben met keesmots zijn ik ok minder in neejderlaans tiepe...

Maar blijft een feit dat ik dit simpelweg een mooie mod vind. Ik ga al een best lange tijd regelmatig naar lanparties, klein en groot, en ben in al die tijd (eerste lan in 1983... al was er toen nog geen netwerk... meer een LA zonder N) nog nergens zo'n opvallende mod tegen gekomen.

Pc's die meer lijken op kerstbomen, ja die ken ik. Mods zoals Lara kroft ken ik ook (lijkt een beetje op die modelbouw trein landschapjes vind ik) al jaren. Maar een pc die onder vloeistof gedompeld gewoon werkt (en ipv airflow liquid flow heeft) zag ik tot nu toe nog nergens.

En als ik dan op mijn leeftijd tot puberaal publiek gerekend word.... mwoh... da's dan alleen maar humoristisch.

Spawned from the awesomeness of deuZige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had je toch beter op tweakers.net moeten kijken. Want dit is echt al heel oud niuews, misschien was 1990 wat overdreven maar ergens in de jaren 90 is het wel bedacht en uitgevoerd door een paar gasten.

Deze komt uit jaar 2000
http://66.102.9.104/searc...18&gl=nl&client=firefox-a

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/955320459.jpg

En als je het voor het eerst ziet, dan is het zeker leuk om te zien. (maar ik heb het al tig keer gezien ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 20-05-2007 12:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Ja het is ook oud, maar het blijft leuk. PS TP: waarom hang je die bak niet in een koelkast ? nu hoef je niet bang te zij n voor condesatie. Wel een plexiglas koelkast natuurlijk.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Frenkie123 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:18:
[...]

Opinions are like assholes: everbody has one. ;)
Is niet helemaal waar Frenkie, er worden mensen geboren zonder anus Hehehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Wat ein gezèk weâh ovâh of iets nu wel of nie ein mod en of bèzondâh is!
Mag misschie nie ein nieuw idei zèn maah dat zèn vele mods nie.
Deze is gewaun maui ùitgevoeg en staat 'r netjes bè in plaats van dat alles in ein bak geflikkeg wog.

Nice!

ps spelling, grammatica en zinsbouw zijn mijn sterkste punten 8)

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Opteronx4 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:41:
Ja het is ook oud, maar het blijft leuk. PS TP: waarom hang je die bak niet in een koelkast ? nu hoef je niet bang te zij n voor condesatie. Wel een plexiglas koelkast natuurlijk.
De TS heeft NIKS gedaan he.....

En je krijgt nog steeds condensatie dan en dus vocht en dus vervuiling vooral met van die bubbeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UgotHeinzzd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:02:
Wat ein gezèk weâh ovâh of iets nu wel of nie ein mod en of bèzondâh is!
Mag misschie nie ein nieuw idei zèn maah dat zèn vele mods nie.
Deze is gewaun maui ùitgevoeg en staat 'r netjes bè in plaats van dat alles in ein bak geflikkeg wog.

Nice!

ps spelling, grammatica en zinsbouw zijn mijn sterkste punten 8)
Mannelijk breezâh sletje :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Is niets breezah aan hoor lol :).

BTW , Dit heeft niets met casemodding te maken , move to Tweaking & Cooling ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:54:
[...]

Mannelijk breezâh sletje :'(
Haags. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:47
Ben het in grote lijnen met Vandread wel eens hoor.

Dit valt vooral onder koeling, maar aan de andere kant is het iets aparts en dus een Casemod. Het is niet dat hier een computerkast van een bekend merk open geknipt word en er een mooi geheel van gemaakt wordt.

Niets ten nadelen van de mensen die goed zijn met hun handen. Maar aan functionaliteit zal hij het wel winnen van de grote bouwwerken die je zo nu en dan hier voorbij ziet komen. De vleermuis van Ediejo zal ik niet zo snel op mijn bureau neer kunnen zetten denk ik, zo zijn er nog wel wat cases die een speciaal plekje verdienen maar zijn het computerkasten?

Niets persoonlijk Ediejo, maar dat gigantische ding is meer een uithangbord dan een case. Ziet er super uit maar het is niet dat je hem in je kantoortje wil. Hoop dat je die logica snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Vandread, de meeste condensatie wordt bij moderne koelkasten langs de zijkant afgevoerd maar als je het puriteins aan wilt pakken kun je de tank ook van boven afsluiten.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Condens hecht zich toch aan oppervlakken met een andere tempratuur ofzo (graaft in geheugen hehe) maar inderdaad als de tank heel strak dicht is komt het wel goed ( voor de rest nog niet echt makkelijk, want je moet ook wat kabeltjes leggen)

Makkelijker is gewoon deze bierkoeler erin hangen ^^
[OC], [PC] Bierkoeler project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 08:42:
Condens hecht zich toch aan oppervlakken met een andere tempratuur ofzo (graaft in geheugen hehe) maar inderdaad als de tank heel strak dicht is komt het wel goed ( voor de rest nog niet echt makkelijk, want je moet ook wat kabeltjes leggen)

Makkelijker is gewoon deze bierkoeler erin hangen ^^
[OC], [PC] Bierkoeler project
pssst,,,, Vandread van computertotaal forum :D ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Daar hebben ze Direct Messages voor uitgevonden ;)
maaruh, ja dus, zoveel andere idioten met deze nick zijn er niet, vooral niet als ze eigenlijk geen anime kijken enzo 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Vandread op 22-05-2007 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 00:02
OK... oude koeien }:O, ik weet het!

Maar heb toch een vraag, heeft iemand verstand van, of ervaring met Lamp Olie?

Ik ben namelijk momenteel bezig met een olie pc project, en hoewel er in het Puget systeem Minerale olie wordt gebruikt komt na wat zoek werk regelmatig de naam Paraffine naar voren als een andere naam voor de zelfde olie.

En aangezien lamp olie weer een bekendere naam is voor paraffine had ik gedacht een paar bussen lamp olie te kopen... deze zijn namelijk makkelijker verkrijgbaar en veel goedkoper dan een gelijke hoeveelheid mineraal olie bij een olie boer.

Mijn zorg is echter brandbaarheid... is paraffine zoals we deze in lamp olie flessen vinden daadwerkelijk hetzelfde als mineraal olie? En zoja, wil dat zeggen dat m'n systeem niet spontaan zal gaan branden als de olie perongeluk te warm wordt?
Het idee achter lamp olie is namelijk dat het kan branden! ;)

Het systeem zal volledig ondergedompeld worden, met de stekkers en connectors naar boven (net boven het olie oppervlak), en in de deksel van het aquarium worden een dvd brander en 2 harde schijven geplaatst.
Iemand enig idee of dit enige reden is tot bezorgdheid over brandgevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Brandbaarheid van lampen olie valt wel mee. Op zich kun je er dus een lucifer insteken en die zal uitgaan.

Als het echt heet wordt gaat je olie dus koken, en krijg je dampen. Maar ik betwijfel of dat anders werkt dan bij minerale olie. Maar dan ga je toch lekker myhbuster style testen? Dompelaar/aquarium verwarmner in de olie (met een vermogen in de groote orde van je pc) en kijken bij welke temperatuur er (brandbare) brandbare dampen afkomen?

(disclaimer: dus niet binnen uitproberen, en olie nooit blussen met water he?)

Ook zit er in lampenolie soms toevoegingen. Als deze de olie geleidend maken, of eerder laten reageren met stofjes op je MoBo ben je de pineut. Kwestie van proberen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ontbranden zal niet zomaar gebeuren, ik vulde een keer een zippo met lampolie, en die wilde ook niet aan. Temperatuur van zo'n vonkje was te laag om die lampolie aan te krijgen.

Maar de vraag is of je wel een bak met 50liter(??) lampenolie in je huis wilt :P

Kwam pas ook nog een leuke olie mod tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Er gaat gelukkig maar 20 liter in mijn aquarium... dus dat scheelt al weer iets ;)

En die mod had ik ook gezien ja... bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

ThinkPadd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 21:23:
[...]

Ventilator is niet nodig bij zoiets, de warmte wordt zelf al weggehaald door de olie.
Ventilator heeft uiteindelijk geen nut, enige wat ie doet is de olie rondpompen en zorgen dat de olie gelijkmatig warmer wordt. Zonder ventilator zou je denk ik een hotspot bij de cpu krijgen.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiQie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10-2023
En wat denken jullie hiervan: http://www.dag.nl/overige...issen-redden-video-166767

Moet toch ook te realiseren zijn icm een pc? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Jeroenotje schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 22:38:
[...]

Wel eens lampenolie geprobeert aan te steken met een aansteker oid? Je hebt een lont nodig ;) .
Met vuurspuwen gaat het prima met een opgevoerde aansteker ;) maar dan verneveld het ook beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
MiQie schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 15:06:
En wat denken jullie hiervan: http://www.dag.nl/overige...issen-redden-video-166767

Moet toch ook te realiseren zijn icm een pc? :P
Zolang je zorgt dat de PC volledig in het bovenste gedeelte blijft (de olie dus) moet dat geen probleem zijn idd. Zelfde geldt voor de vissen, alleen moeten die in het onderste gedeelte blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiQie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10-2023
Grimmie schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 15:12:
[...]

Zolang je zorgt dat de PC volledig in het bovenste gedeelte blijft (de olie dus) moet dat geen probleem zijn idd. Zelfde geldt voor de vissen, alleen moeten die in het onderste gedeelte blijven ;)
Of 2 verschillende olies vinden die een verschillende dichtheid hebben, hoef je tijdens het gamen niet meer naar de keuken voor een bitterballetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
anders test je het gewoon? je pakt een lege colafles, dremel daar de bovenkant vanaf en vul hem met olie. Stop daarna zo'n oude aaa batterij mp3speler in de olie terwijl deze aanstaat(liefst zonder behuizing) zet de fles met olie dan in een pan gevuld met water en zet deze boven een pit totdat de temperatuur in de olie iets van 50-60 graden is(onder load dus) kijk of er dan iets geks gebeurt met bubbels of een niet werkende mp3 speler en je verliest zo in iedergeval niets

alleen nog iets bedenken met de hotspots, misschien een kleine gloeilamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

LlamaWereldOver schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:45:
alleen nog iets bedenken met de hotspots, misschien een kleine gloeilamp?
moderne cpu gebruikt iets van 65 Watt , dus niet al te kleine gloeilamp. Maar dat is een goed idee.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
beetje afhankelijk ook van het koeloppervlak. een beetje heatsink heeft een veel groter koeloppervlak dan een gemiddelde lamp en ik denk dat de verhouding beter klopt bij een kleine lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Ga je de vloeistof verder nog koelen ofzo? (of lees ik het over het hoofd)

[ Voor 27% gewijzigd door Vandread op 10-07-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Kevind__
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 16:13
en toch is het een cool idee, en je ziet het niet vaak. :)

You all laugh because I'm different - I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Misschien omdat het niet zo erg practisch is over het algemeen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
Ik zou het koelen een pompje uit een aquarium en een olie koel radiatortje uit een auto of zo. Gaat er heel makkelijk door want zo iets moet normaal gezien dikkere olie er door laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:41

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Leuk dat dit topic een schop heeft gehad, ik had het al een keer gezien, toen een klein dingetje uitgeprobeert met zonnebloem olie wat niet echt een succes is geworden, was heel plakkerig geworden en al het stof was verschrikkelijk gaan plakken aan alles en nog wat.
Volgende keer maar iets dunners proberen :+
Zijn hier voor de rest nog mensen die het recentelijk hebben nageaapt ? Ook een nadeel van die lampenolie lijkt me de smerige geur er van...

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat dit topic eens omhoog wordt geschopt :D
Ik was namelijk ook van plan om een in olie ondergedompelde pc te maken en wist ook niet wat voor olie ik kon gebruiken O-)

Ik ga er wel een compleet nieuwe kast mee maken, dus niet gewoon onderdompelen in een aquarium :+
Maar daarover horen jullie vast wel meer als ik eindelijk eens kan beginnen (geen tijd... :( ) en het hier post... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Zorg dat je hardware schoon is (eventueel zijn er wat wastechniekjes voor, expirimenteer ermee) en dat de kast afgesloten is en je de warmte overdracht anders doet dan *open olie en lucht* want dan word het uiteindelijk gewoon te smerig.
Een van de leukere oplossing blijft toch een soort dompel koeling in de olie en door middel van thermiek/convectie in de olie de warme olie afkoelen.
Ik denk er niet meer over na en ga het denk ik ook nooit doen, te veel gedoe voor een normale pc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Mijn idee was inderdaad om de olie te koelen met een aquarium pomp en een radiator van een waterkoeling systeem. Bovendien blijven de heatsinks en fans op hun plek om de olie te verplaatsen zodat er iig geen hot spots komen (niet te ernstige althans).

Ik zal idd eens kijken of ik wat kan testen met een liter flesje olie en wat electronica en hitte.

Bovendien ook op zoek naar een oude PC om als crash test dummy te gebruiken ;)
Helaas momenteel geen oude hardware liggen... dus nog ff verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Krijg net spontaan een idee, bij extreem overklokken krijg je last van condens.
Als je je pc nou in een bak met die olie doet, zal dat dan opgelost zijn? Uiteraard met de tube er boven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 20:22

JWR

Misschien hebben jullie iets aan deze link:

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=163649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Laatst online: 23-06 10:46
t1mmy schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 00:52:
Krijg net spontaan een idee, bij extreem overklokken krijg je last van condens.
Als je je pc nou in een bak met die olie doet, zal dat dan opgelost zijn? Uiteraard met de tube er boven uit.
Condens = water uit de lucht, dus lijkt me wel he ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
Wat ik me nu afvraag is hoe lang de olie mee gaat en hoe koel je hier je onderdelen mee kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
dan laat je Rob van de smaakpolitie even langskomen met zn lakmoes frituurolie tester en zn infrarood temperatuurmeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-08 19:37
brinkdinges schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:33:
[...]

Condens = water uit de lucht, dus lijkt me wel he ;)
Lijkt me eerder dat de olie bevriest....

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Mijn ervaring is dat het goed werkt, ik heb er een blogpostje over geschreven:

http://blog.aikedejongste.nl/?p=226

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 12:39:
[...]

Lijkt me eerder dat de olie bevriest....
Condens krijg je bij temps onder kamertemp.
bevriezing pas als je onder het vriespunt van de olie duikt.

Je krijgt met olie nog steeds condens. Alleen niet op je onderdelen. De condens komt dan aan de buitenkant van je aquarium (niet zo erg, wordt je buro/vloer alleen nat van) en aan het oppervlakte van de olie.
Als het goed is zakt het condenswater dan naar de bodem van je tank.

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:48 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Aike schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:12:
Mijn ervaring is dat het goed werkt, ik heb er een blogpostje over geschreven:

http://blog.aikedejongste.nl/?p=226
Op dit moment ben ik op zoek naar de juiste onderdelen en als het allemaal niet te veel geld gaat kosten ben ik vanplan om binnenkort mijn pc in de olie te dopen (E8500, 2x HD4870 enz enz)

Mineraal olie probeer ik aan te komen via een Apotheek, aan een aquarium op maat zonder de poespas heb ik ook al gevonden: http://www.aquariumshop.n...0a-413a-aa06-1902ad24ac4b

Ik zou volgens mijn berekeningen zo'n 25 liter olie nodig hebben, even afwachten wat dat allemaal moet kosten.

Oliekoeler kan ik maken zijn mijn huidige waterkoelset, 2 laing pompen met een 4x120mm rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
je kunt ook bij de hornbach/tuincenter een goedkoop aquarium kopen, 25 liter moet denk ik wel te overzien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Giem schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 00:08:
[...]

Op dit moment ben ik op zoek naar de juiste onderdelen en als het allemaal niet te veel geld gaat kosten ben ik vanplan om binnenkort mijn pc in de olie te dopen (E8500, 2x HD4870 enz enz)

Mineraal olie probeer ik aan te komen via een Apotheek, aan een aquarium op maat zonder de poespas heb ik ook al gevonden: http://www.aquariumshop.n...0a-413a-aa06-1902ad24ac4b

Ik zou volgens mijn berekeningen zo'n 25 liter olie nodig hebben, even afwachten wat dat allemaal moet kosten.

Oliekoeler kan ik maken zijn mijn huidige waterkoelset, 2 laing pompen met een 4x120mm rad.
Bij mij zat er motorolie in, gekocht bij Halfords. Waarom ga je een slangensysteem gebruiken en niet de hele pc met standaard luchtkoelers onderdompelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeilijk doen hier een kant en klaar olossing
http://www.engadget.com/2...on-cooling-to-the-masses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De leverancier ziet je aankomen bij een garantieclaim... Onderdelen vol vettigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Aike schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:08:
[...]

Bij mij zat er motorolie in, gekocht bij Halfords. Waarom ga je een slangensysteem gebruiken en niet de hele pc met standaard luchtkoelers onderdompelen?
Ja dat ga ik ook doen, alleen de olie moet wel gekoeld worden. Ik wil het uit het aquarium pompen door het rad, daar laten afkoelen en terug in het aquarium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:23:
De leverancier ziet je aankomen bij een garantieclaim... Onderdelen vol vettigheid...
Nou dat is ook wel weer schoon te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Bij mij was het oppervlak van de olie voldoende om de warmte kwijt te raken. Maar met het deksel op de bak liep de temperatuur te hoog op. De reden om het deksel op de bak te doen was de geur van de olie. Zeker als die warm wordt komt er een redelijke geur vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Aike schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 11:54:
Bij mij was het oppervlak van de olie voldoende om de warmte kwijt te raken. Maar met het deksel op de bak liep de temperatuur te hoog op. De reden om het deksel op de bak te doen was de geur van de olie. Zeker als die warm wordt komt er een redelijke geur vanaf.
Wat voor een olie heb jij gebruikt dan? Zonnebloem olie/oid of Mineraal olie? Mineraal olie moet namelijk kleur geur en smaakloos zijn.

Daarbij denk ik niet dat het oppervlakte alleen een c2d en 2 hd4870 kaarten koel gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Jikes heb je de prijs van dat onding al gezien!! :(

Ik ben ook bang dat de olie alleen mijn twee gruwelijk hete 8800GTS'en (jah die oldskool 640Mb versies) niet af kan koelen, dus vandaar ook maar de externe radiator.

Ik heb vandaag m'n "terrarium" binnen gekregen... :( Het ding is te klein... zucht! 8)7
Althans... m'n PC past er in, maar ik had gehoopt dat onder de deksel genoeg ruimte was voor een CD drive en 2 hard disks.... niet dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Grimmie schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:21:
[...]

Jikes heb je de prijs van dat onding al gezien!! :(

Ik ben ook bang dat de olie alleen mijn twee gruwelijk hete 8800GTS'en (jah die oldskool 640Mb versies) niet af kan koelen, dus vandaar ook maar de externe radiator.

Ik heb vandaag m'n "terrarium" binnen gekregen... :( Het ding is te klein... zucht! 8)7
Althans... m'n PC past er in, maar ik had gehoopt dat onder de deksel genoeg ruimte was voor een CD drive en 2 hard disks.... niet dus!
Waar haal jij je olie vandaan?

Ik wil graag witte olie, dat heb ik hier kunnen vinden:
http://www.protex.nl/N_fr...trie_Olie_N_grp_20-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Giem schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:58:
[...]

Wat voor een olie heb jij gebruikt dan? Zonnebloem olie/oid of Mineraal olie? Mineraal olie moet namelijk kleur geur en smaakloos zijn.

Daarbij denk ik niet dat het oppervlakte alleen een c2d en 2 hd4870 kaarten koel gaat houden.
Minerale motorolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Giem schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:22:
[...]

Waar haal jij je olie vandaan?

Ik wil graag witte olie, dat heb ik hier kunnen vinden:
http://www.protex.nl/N_fr...trie_Olie_N_grp_20-3.html
Ja die van Protex heb ik ook gezien... de prijs staat me alleen een beetje tegen + dat je 25 liter moet kopen, zoveel heb ik eigenlijk niet nodig... mijn tank gaat (exclusief hardware) nog geen 20 liter in.

Ik heb vooralsnog de neiging om lampolie te gebruiken, enige waar ik nog huiverig over ben is de vlambaarheid van dat spul.

Verder had ik ook iets van shell olie gezien... kan de link alleen even niet meer vinden.
Zal er nog eens naar zoeken.

--Edit--
Link gevonden: Verwijderd in "Cooling trucendoos: Directe watercooling..."

Daar aan toevoegend verwacht ik dat:
Shell Diala
Shell Ondina
Shell Risella
Geschikte oliën zouden moeten zijn omdat daar in andere olie koel projecten allemaal al eens naar verwezen wordt (niet met naam, maar het type olie)

[ Voor 18% gewijzigd door Grimmie op 26-07-2009 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

lampolie kan niet zomaar in de brand vliegen, je moet al iets hebben dat goed brand, zoals de lont in een olielamp die de verdampende olie aan kan voeren. Een vonk zal waarschijnlijk weinig doen. Maar het is wel veiliger om gewoon minerale olie te gebruiken.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
In reactie op mijn vraag die ik aan Sel Chemie heb gesteld met betrekkeing tot de brandbaarheid van hun product Farmlight kreeg ik tot mijn grote verassing een zeer uitgebreid antwoord, deze wil ik jullie niet onthouden aangezien het nuttige informatie kan bevatten!
De term “minerale olie” wordt gebruikt voor olieachtige vloeistoffen die ontstaan bij de destillatie
van ruwe aardolie. Dit ter onderscheiding van oliën van plantaardige oorsprong, zoals koolzaadolie,
palmolie, zonnebloemolie enz.
Strikt genomen behoort minerale olie niet eens tot de chemische klasse van vetten en oliën. Zoals
gezegd is deze vloeistof een bepaalde fractie uit de destillatie van aardolie, die zoals al deze fracties
hoofdzakelijk uit koolwaterstoffen (paraffinen) bestaat. Deze fracties worden o.a. gekenmerkt door
hun kookpunt, vlampunt en viscositeit (mate van vloeibaarheid), die weer onderling samenhangen.
Een laag kookpunt gaat gepaard met een laag vlampunt en een lage viscositeit (dun vloeibaar).
Bekende aardoliefracties zijn bijvoorbeeld benzine (kooktraject 20-150 °C), kerosine (180-230) en
stookolie (330-370).
De term minerale olie is in Nederland niet zo gebruikelijk, in tegenstelling tot “mineral oil” in
Engelssprekende landen. In het algemeen wordt met mineral oil een heldere, enigszins olieachtige
aardoliefractie met 15-40 koolstofatomen aangeduid.
In het illustratieve Youtube-filmpje “Mineral Oil Submerged Computer” is goed te zien dat het
aquarium wordt gevuld met flessen “Mineral Oil Light”.
In Nederland is minerale olie niet echt een consumentenproduct. Een in de cosmetische industrie
veel gebruikte grondstof is paraffineolie (Paraffinum Liquidum), welke vergelijkbaar is met wat in
Amerika mineral oil wordt genoemd.
Een in dit verband belangrijke eigenschap is het vlampunt (flash point) , d.w.z. de laagste
temperatuur waarbij de vloeistof genoeg damp levert om tot ontbranding te komen bij contact met
een ontstekingsbron. Niet te verwarren met de altijd veel hogere zelfontbrandingstemperatuur, d.w.z.
de temperatuur waarbij een damp/lucht-mengsel spontaan ontbrandt. Het vlampunt is een maat voor
de kans dat er brand ontstaat door een vonk e.d.
Mineral Oil is dus niet een scherp gedefinieerd product. De gehanteerde specificaties voor
Mineral Oil Light zijn: kookpunt 260-330 °C, viscositeit 10,8-13,6 cSt bij 40°C, vlampunt
ca. 150 °C , zelfontbrandingstemperatuur 260-370 °C.
Blanke lampolie is ook een paraffineolie, doch een tamelijk dunvloeibare. Zoals u opmerkt is het
vlampunt van 65°C aan de lage kant voor de beoogde toepassing
Voor uw doel geschikte vloeistoffen zijn:
Paraffineolie, verkrijgbaar bij leveranciers van cosmetische grondstoffen , maar ook bij apotheken
en sommige drogisten (b.v. Chempropack), doch eventueel ook
Gekleurde lampolie , die op grond van wettelijke voorschriften een hogere viscositeit moet hebben
dan blanke lampolie. Typische specificaties van Farmlight gekleurde lampolie zijn:
beginkookpunt 290°C, vlampunt 145°C, viscositeit > 7 cSt. Deze vloeistof is dus geschikt voor dit
doel.
Wij hopen, dat wij u hiermee voldoende hebben ingelicht.
Met vriendelijke groeten,

Customer Service
Sel Chemie B.V.
Daarbij echter wel het vriendelijke verzoek nu niet allemaal massaal te gaan mailen, aangezien hiermee de meeste vragen wel beantwoord zullen zijn!
(Overigens zal dat wel meevalen denk ik, er zijn maar een handjevol mensen die dit soort projecten op pikken ;))

M'n PC is helemaal ontmanteld inmiddels. Maar ik ga nu eerst ff op een welverdiende vakantie...
Daarna de boel maar eens in elkaar zetten en de eerste resultaten hier posten uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:57
@ Grimmie _/-\o_
Dat is heel erg interessant om te lezen. Zelf denk ik dit niet te doen. Misschien in de toekomst met een oude PC om te testen. Heb nog een AMD 64 3500+ die stof loop te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Ik heb de hele boel gecancelled.

Het re-designen van m'n oude Arctic Cooling case valt zodanig tegen dat ik, als ik dit project nog tot voltooiing wil brengen, een compleet custom case moet gaan bouwen.

Dat gaat me echt te veel tijd, moeite en geld kosten.

Dus maar gewoon een nieuwe CoolerMaster 690 gekocht en deze misschien inrichten met waterkoeling... alle onderdelen liggen immers al bijna op de plank.

Suc6 aan degene die het nog wel gaan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Grimmie schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:05:
Ik heb de hele boel gecancelled.

Het re-designen van m'n oude Arctic Cooling case valt zodanig tegen dat ik, als ik dit project nog tot voltooiing wil brengen, een compleet custom case moet gaan bouwen.

Dat gaat me echt te veel tijd, moeite en geld kosten.

Dus maar gewoon een nieuwe CoolerMaster 690 gekocht en deze misschien inrichten met waterkoeling... alle onderdelen liggen immers al bijna op de plank.

Suc6 aan degene die het nog wel gaan proberen!
Ja ik wil het nog steeds een keer doen, alleen de kosten zijn best hoog. Dus als ik eens wat geld over heb, dan komt het er zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
het lijkt me geweldig om bij gupje en blupje een pc te zetten :+

Ik zit hier binnenkort met een oudere pc, misschien iets voor de volgende zomervakantie? en die minerale olie moet je gewoon ergens kunnen krijgen, nieuw is het gewoon te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Ik ga dit ook eens proberen.
Ik heb meer dan 5 computers o.a. W95, W98(of 97), 2000
Het enigste wat niet in de olie kan is toch de HDD en de dvd speler?
Voor de rest heb je alleen wat grote heatsinks nodig.

Op de site staat ook een VERSIE 2
http://www.pugetsystems.com/submerged.php#update4

p.s. Ik ben denk ik ook van plan gewoon een Grote U door de behuizing te maken van koper hol, en hier waerkoeling opzetten.
Condens komt toch of op de olie laag of aan de buitenkant,. wat eigenlijk niet veel kan zijn.

In de volgende vakantie, kerst vakantie ofzo proberen.

[ Voor 41% gewijzigd door alaintje op 06-09-2009 23:35 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
alaintje schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:31:
Ik ga dit ook eens proberen.
Ik heb meer dan 5 computers o.a. W95, W98(of 97), 2000
Het enigste wat niet in de olie kan is toch de HDD en de dvd speler?
Voor de rest heb je alleen wat grote heatsinks nodig.

Op de site staat ook een VERSIE 2
http://www.pugetsystems.com/submerged.php#update4

p.s. Ik ben denk ik ook van plan gewoon een Grote U door de behuizing te maken van koper hol, en hier waerkoeling opzetten.
Condens komt toch of op de olie laag of aan de buitenkant,. wat eigenlijk niet veel kan zijn.

In de volgende vakantie, kerst vakantie ofzo proberen.
KLopt, HD of en CD speler kunnen niet in de olie, voor de rest kan alles gewoon onder gedompeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
Je zou nog kunnen overwegen om je OS op een USB stick, SSD of een Compact flash te installeren, dan kun je alles onderdompelen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

NoepZor schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:58:
Je zou nog kunnen overwegen om je OS op een USB stick, SSD of een Compact flash te installeren, dan kun je alles onderdompelen.
Inderdaad, SSD als harddisk, en een CD/DVD heb je tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig. Alleen een USB kabel buiten de bak laten hangen zodat je eventueel in uiterste nood een CD/DVD er aan kan hangen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
je zou toch ook eventueel de hdd erboven kunnen hangen, en uit ervaring weet ik dat het usb booten goed werkt (op school gewoon je eigen progjes!) alleen gaat dit niet werken op een bak uit 1995, want dat mobo herkend nog geen usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
RocketKoen schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:18:
[...]

Condens krijg je bij temps onder kamertemp.
bevriezing pas als je onder het vriespunt van de olie duikt.

Je krijgt met olie nog steeds condens. Alleen niet op je onderdelen. De condens komt dan aan de buitenkant van je aquarium (niet zo erg, wordt je buro/vloer alleen nat van) en aan het oppervlakte van de olie.
Als het goed is zakt het condenswater dan naar de bodem van je tank.
Vraagje:
Kan dit condenswater dan niet ook bij je systeemonderdelen komen en kortsluiting oid veroorzaken? Moet je om de zoveel (condens is vaak niet veel, maargoed bij veel gebruik kan er best wat vocht ontstaan) tijd het condenswater onderuit je bak/ aquarium aftappen?

Het is wel waard om zo'n koeling te proberen/ gebruiken wanneer je een heel warm systeem hebt, maar er moet verder niet al teveel risico aan vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainsalad
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 13:07
jbdeiman schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:06:
[...]

Vraagje:
Kan dit condenswater dan niet ook bij je systeemonderdelen komen en kortsluiting oid veroorzaken? Moet je om de zoveel (condens is vaak niet veel, maargoed bij veel gebruik kan er best wat vocht ontstaan) tijd het condenswater onderuit je bak/ aquarium aftappen?

Het is wel waard om zo'n koeling te proberen/ gebruiken wanneer je een heel warm systeem hebt, maar er moet verder niet al teveel risico aan vastzitten.
Ik denk dat je je deksel van aqaurium + kabeldoorvoeren waarin je je hardware hebt gestopt helemaal moet afdichten met sikaflex 521 UV of een andere kit. Tevens heb je een vul-pijpje met schroefdop en een ontluchtings-pijpje met schroefdop (voor vullen van tank) nodig. Vul het vul-pijpje niet helemaal zodat het als een expansievat dient.

Nu staat de olie niet meer direct in contact met de (vochtige) omgeving. Al het water / licht in je aquarium heb je verdrongen met de olie.
Pagina: 1 2 Laatste