In reactie op mijn vraag die ik aan Sel Chemie heb gesteld met betrekkeing tot de brandbaarheid van hun product Farmlight kreeg ik tot mijn grote verassing een zeer uitgebreid antwoord, deze wil ik jullie niet onthouden aangezien het nuttige informatie kan bevatten!
De term “minerale olie” wordt gebruikt voor olieachtige vloeistoffen die ontstaan bij de destillatie
van ruwe aardolie. Dit ter onderscheiding van oliën van plantaardige oorsprong, zoals koolzaadolie,
palmolie, zonnebloemolie enz.
Strikt genomen behoort minerale olie niet eens tot de chemische klasse van vetten en oliën. Zoals
gezegd is deze vloeistof een bepaalde fractie uit de destillatie van aardolie, die zoals al deze fracties
hoofdzakelijk uit koolwaterstoffen (paraffinen) bestaat. Deze fracties worden o.a. gekenmerkt door
hun kookpunt, vlampunt en viscositeit (mate van vloeibaarheid), die weer onderling samenhangen.
Een laag kookpunt gaat gepaard met een laag vlampunt en een lage viscositeit (dun vloeibaar).
Bekende aardoliefracties zijn bijvoorbeeld benzine (kooktraject 20-150 °C), kerosine (180-230) en
stookolie (330-370).
De term minerale olie is in Nederland niet zo gebruikelijk, in tegenstelling tot “mineral oil” in
Engelssprekende landen. In het algemeen wordt met mineral oil een heldere, enigszins olieachtige
aardoliefractie met 15-40 koolstofatomen aangeduid.
In het illustratieve Youtube-filmpje “Mineral Oil Submerged Computer” is goed te zien dat het
aquarium wordt gevuld met flessen “Mineral Oil Light”.
In Nederland is minerale olie niet echt een consumentenproduct. Een in de cosmetische industrie
veel gebruikte grondstof is paraffineolie (Paraffinum Liquidum), welke vergelijkbaar is met wat in
Amerika mineral oil wordt genoemd.
Een in dit verband belangrijke eigenschap is het vlampunt (flash point) , d.w.z. de laagste
temperatuur waarbij de vloeistof genoeg damp levert om tot ontbranding te komen bij contact met
een ontstekingsbron. Niet te verwarren met de altijd veel hogere zelfontbrandingstemperatuur, d.w.z.
de temperatuur waarbij een damp/lucht-mengsel spontaan ontbrandt. Het vlampunt is een maat voor
de kans dat er brand ontstaat door een vonk e.d.
Mineral Oil is dus niet een scherp gedefinieerd product. De gehanteerde specificaties voor
Mineral Oil Light zijn: kookpunt 260-330 °C, viscositeit 10,8-13,6 cSt bij 40°C, vlampunt
ca. 150 °C , zelfontbrandingstemperatuur 260-370 °C.
Blanke lampolie is ook een paraffineolie, doch een tamelijk dunvloeibare. Zoals u opmerkt is het
vlampunt van 65°C aan de lage kant voor de beoogde toepassing
Voor uw doel geschikte vloeistoffen zijn:
Paraffineolie, verkrijgbaar bij leveranciers van cosmetische grondstoffen , maar ook bij apotheken
en sommige drogisten (b.v. Chempropack), doch eventueel ook
Gekleurde lampolie , die op grond van wettelijke voorschriften een hogere viscositeit moet hebben
dan blanke lampolie. Typische specificaties van Farmlight gekleurde lampolie zijn:
beginkookpunt 290°C, vlampunt 145°C, viscositeit > 7 cSt. Deze vloeistof is dus geschikt voor dit
doel.
Wij hopen, dat wij u hiermee voldoende hebben ingelicht.
Met vriendelijke groeten,
Customer Service
Sel Chemie B.V.
Daarbij echter wel het vriendelijke verzoek nu niet allemaal massaal te gaan mailen, aangezien hiermee de meeste vragen wel beantwoord zullen zijn!
(Overigens zal dat wel meevalen denk ik, er zijn maar een handjevol mensen die dit soort projecten op pikken

)
M'n PC is helemaal ontmanteld inmiddels. Maar ik ga nu eerst ff op een welverdiende vakantie...
Daarna de boel maar eens in elkaar zetten en de eerste resultaten hier posten uiteraard!