[OC], [PC] Bierkoeler project

Pagina: 1
Acties:
  • 4.236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:32
Vandaag heb ik mijn bierkoeler gehaald en ik wil jullie graag een en ander vertellen!

Inleiding

Een tijdje geleden heb ik iemand op mijn oude werk (horeca zomerbaantje) gesproken.
Ik vroeg daar of er misschien iemand was die een oude bierkoeler had.
Een klant had er toevallig eentje staan, hij had het ding ooit gekocht voor 25 euro en er verder niets meer mee gedaan.
Hij moest wel lachen toen ik hem van mijn plannen vertelde. :D

Maargoed, ik heb vandaag het ding bij hem opgehaald.
Hij zit toevallig in de horeca koeltechniek.
Mijn oude werk was een klant van hem!
Bij de bierkoeler kreeg ik gratis isolerend tape, slangisolatie neopreen, zelfklevend neopreen, slangen, slangklemmen (niet het schroeftype maar het kliktype, van een metaal) en een digitale thermostaat.

Mijn Conroe e6600 werkt nu op 3,6 ghz met 1,52 volt. Met Orthos blijft hij zo'n 60 graden, met uitschieters.
Ik gebruik de processor i.c.m. een Evga 680i sli moederbord een een Scythe Infinity met custom mounting.
Ik heb de processor geschuurd tot hij volledig vlak was.

De bierkoeler

Het is een bierkoelertje uit 1985 met een compressor waar R12 koelgas in zit.
Het leuke is dat ik met dit ding niet alleen mijn pc met water kan chillen, ik kan er ook gewoon een koud pilsje mee blijven tappen. :D
Er zit een kunstof bak op het gedeelte met de condensor en de compressor, en de vloeistof hierin word gekoeld door een koelement in die bak.
In de bak zitten ook twee bierspiralen.
Als ik dus een bierfust op de bierspiralen aansluit word het bier door de bierspiralen, naar de tap gestuurd.
De thermostaat op de bierkoeler gaat tot -3 graden, hier komt later waarschijnlijk een andere op.

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/100_0972.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/100_0971.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/100_0970.jpg

De plannen en onderdelen

Het water in de kunstof bak word dus afgekoeld door het koelelement.
In deze kunstof bak komt een vijverpomp die ik bij de Karwei heb gekocht voor 35 euro.
Het is een ding van 28 watt dat 950 liter per uur kan wegpompen bij een maximale hoogte van 1,70 meter.
Ik wil mijn northbridge, cpu en videokaart (8800gtx) op deze manier gaan koelen.
Ik geloof dat het weinig toevoegd om mijn southbridge extreem te gaan koelen en daarom wil ik proberen of een heatsink ook voldoende is.

Voor de koelblokjes zal ik mijn waarschijnlijk tot een Amerikaanse webshop wenden en Swiftech koelblokjes kopen.

Ik heb interesse in de Apogee GT voor de Cpu, (de GTX is veel duurder en geeft maar minimale performance verbetering) de Apogee 1U voor de Vga (eigenlijk een serverblokje, maar effectiever dan de MCW60R i.v.m. groter contact gebied) en de MCW30 voor de northbridge.

Zoals de bierkoeler er nu bij staat is het toch een redelijk groot ding.
Ik was van plan om een mooie kast te maken waar de bierkoeler in kan, zodat deze netjes onder mijn Procase Zirco kan komen.
Ik weet nog niet of ik dat doe, omdat ik dan alles los moet gaan halen en het tappen dan niet meer kan.
Het lijkt me wel een stuk netter.
Ook heb ik niet zoveel kennis van koeltechniek!
Ik heb wel een bedrijf gevonden dat eventueel gratis het koelgas wil bijvullen. (voor een vervangend gas.)

Het slot

Morgen brengt mijn vader de bierkoeler hierheen en kan ik gaan beginnen met een en ander te bekijken.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen en als het kan foto's maken. (ik heb zelf geen digitale camera.)

Van de volgende sites heb ik erg veel geleerd en ben ik op het idee gekomen:

http://www.haegkoeling.nl/
http://www.icecoldcomputing.com/index.php
http://www.overclockers.com/tips1061/index.asp

En natuurlijk ook:

http://gathering.tweakers.net/

Een paar oude bierkoelers en koelkast projecten waren erg interessant!

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-04-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 19:32
Dat is wel een heerlijk ghetto project zeg, je laat die tab er zeker wel aan zitten toch? 8) Veel succes !

[ Voor 32% gewijzigd door eR1k op 21-04-2007 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:16
Vet plan man!
Als dit gaat lukken, (je theorie die je bedacht is is super) echt respect :)
Hou ons op de hoogte :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Leuk dat jullie zo positief reageren! Ik hoop dat mijn plannen ook echt allemaal lukken, ik heb zelfs nooit met gewone waterkoeling gewerkt dus...
Ik hoop dat het isoleren geen problemen geeft, want condens is echt een sneaky killer!
Uiteraard word er eerst gestest zonder hardware.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-04-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
eR1k schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:33:
Dat is wel een heerlijk ghetto project zeg, je laat die tab er zeker wel aan zitten toch? 8) Veel succes !
Eigk moet die tap er wel aanblijven voor het Ghetto gehalte he ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Een tijdje geleden heb ik wat geëxperimenteerd met de pomp in een grote vuilnisbak (van kunstof) met 5 liter water.
Ik heb toen geprobeerd wat het resultaat was met een DangerDen 8800gtx waterblokje.
Dat ging best lekker, de kaart was idle maar 35 graden. Na een paar uurtjes was dat 40 graden.
Toch al leuk effect zonder radiatoren.

Ik heb toen ook gelijk al het koelblok geïsoleerd met een oude muismat en wat tape.
De muismat had ik uiteraard verknipt en de losse stukjes had ik met foto plakband (zelfklevend) op het waterblokje gedaan.
Op het einde heb ik er toen tape overheen gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/bla2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/bla.jpg

Ik denk niet dat dit full cover blok ideaal is voor gebruik i.c.m. een waterchiller, omdat je hier zeker condens op gaat krijgen.
Daarom heb ik dus besloten om een Gpu only blokje te halen.

Als iemand trouwens interesse heeft, ik ga bestellen bij www.sidewindercomputers.com!
Misschien een idee om de verzendkosten te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

leuk project, succes ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sinds vandaag staat de koeler bij mij thuis.
Ik heb een paar foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0732.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0731.jpg

Op de foto's zie je een muismat (handing om bijvoorbeeld je moederbord te isoleren), de vijverpomp, de slangklemmen, 2 soorten neopreen buisisolatie (de grote maat ga ik waarschijnlijk niet gebruiken), zelfklevend neopreen, de slangen (blauw en wit), isolatietape, en de digitale thermostaat met accesoires.

De kleine neopreen buisisolatie is echt ideaal, het past precies om de slangen heen!
Het is een streven om alles wat in de pc zit netjes te maken, omdat ik een window in mijn case heb gemaakt.

Ik ga vandaag beginnen met de bierkoeler wat te onderzoeken, een en ander los te halen en de compressor te schuren.
Ik wil die gaan spuiten omdat het oude beestje er niet uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Erg leuk idee :)
Ik heb hier laatst zelf ook aan zitten denken, maar ik kon nergens een bierkoeler bemachtigen. Zet 'm op :)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Succes met het project :).

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:39
Wat dacht je ervan om gewoon een mooie kast te bouwen, de biertap hierin te bouwen met aan de voorkant van de kast een soort 'inham' waar dan die hendel zit voor de tap en een soort roostertje voor 'afwatering', en dan boven deze 'imham' maak je een powerbutton en natuurlijk de DVD-speler(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
leonpwner1 schreef op zondag 22 april 2007 @ 16:28:
Wat dacht je ervan om gewoon een mooie kast te bouwen, de biertap hierin te bouwen met aan de voorkant van de kast een soort 'inham' waar dan die hendel zit voor de tap en een soort roostertje voor 'afwatering', en dan boven deze 'imham' maak je een powerbutton en natuurlijk de DVD-speler(s).
Ja ik had ook al zo'n idee: ik wilde dus graag een mooie kast maken waar het hele zaakje in kan en wat dan onder mijn Zirco past.

Het tappen wil ik dan even buiten het verhaal laten, ik ga primair voor het koelen van de pc.

Nu zit ik met het eerste probleem:

Ik krijg alle onderdelen van de koeler uit het bestaande frame, ik krijg alleen de waterbak en het koelelement niet van elkaar.
Ik wil de bestaande waterbak niet slopen.

Ze hebben het immers in 1985 ook voor elkaar gekregen om het zo in elkaar te zetten.

Het koelelement en de waterbak zitten d.m.v. een witte rubberen afsluiting vast.

Het is een rubberen afsluiting, dan het kunstof van de waterbak en dan weer een rubber afsluiting.
De rubberen alsluiting is één geheel.
Misschien kunnen jullie mij aan de hand van de foto's helpen?

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0740.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0739.jpg
Maarten-NForce schreef op zondag 22 april 2007 @ 16:21:
Erg leuk idee :)
Ik heb hier laatst zelf ook aan zitten denken, maar ik kon nergens een bierkoeler bemachtigen. Zet 'm op :)
Je moet mensen laten weten wat je precies zoekt, dan kom je vanzelf wel iets leuks tegen!

Als je iets vind heb je meestal voor weinig geld (zeker t.o.v. een gewone waterkoeling setup) iets leuks wat een normale waterkoeling van de kaart veegt.
Het kost natuurlijk wel iest meer tijd, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-04-2007 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het lijkt erop dat die witte rubberen ring om het kunstof van de waterbak zit, volgens mij hebben ze het zo op een of andere manier om het koelelement geschoven...

Ik krijg er alleen geen beweging en ik wil niets stuk maken. :(

Met iets heel duns kan ik ertussendoor steken, misschien kan ik zo rond het hele geval wat zeep doen zodat hij makkelijk los komt.

Met een beetje geduld komt het denk ik wel goed.

Als ik een kleine waterbak kan vinden en daar een gat uit kan zagen wat precies zo groot is al de inham van de rubber ring, dan kan ik er een mooi compact systeempje van maken.

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-04-2007 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de compressor en condensor zien er niet uit alsof ze veel load aan kunnen, heb je ergens een capaciteits aanduiding kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Anoniem: 79743 schreef op zondag 22 april 2007 @ 17:17:
de compressor en condensor zien er niet uit alsof ze veel load aan kunnen, heb je ergens een capaciteits aanduiding kunnen vinden?
Geen idee, kun je me vertellen hoe ik dat kan zien?
Het zegt mij waarschijnlijk toch niets hoor. :)

Dit is ook mijn eerste waterchiller project, ik ga er vanuit dat het systeempje beter gaat presteren dan een gewone waterkoelingsset, toch?

De bak is los!
Zoals ik al dacht doet een beetje zeep wonderen. :D

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0744.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0743.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0742.jpg

Later is het een kwestie van een mooie kunstof bak zoeken (of pvc riooleringsbuis) en daar een perfect gat in te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-04-2007 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 01:08
Leuk project!
Ga zo door! :*)

Ik wil ook nog een keer zoiets gaan doen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Redskillz schreef op maandag 23 april 2007 @ 01:01:
Leuk project!
Ga zo door! :*)

Ik wil ook nog een keer zoiets gaan doen... :P
Wat houdt je tegen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb wat isolatie vervangen en aangebracht, dit is het resultaat van 5 minuten met de thermostaat op de hoogste stand. (zonder pomp dus zonder stroming.)

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0749.jpg

Ice, ice, ice, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HugoBoss1985 schreef op zondag 22 april 2007 @ 17:21:
[...]

Geen idee, kun je me vertellen hoe ik dat kan zien?
Het zegt mij waarschijnlijk toch niets hoor. :)
vaak zit er een aluminium plaatje ergens met daarin de specs gekrast, als dit er niet zit kan je misschien wat meer info op stikkers op de compressor vinden of in de compressor behuizing gekrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik had inderdaad gezien dat er een plaatje op zat:

Espera 143 CK 02. (Het merk en type neem ik aan.)
A 1085A. (Hehe volgens mij is het ding net zo oud als ik, in ieder geval uit oktober 1985.)
200 / 220 v ~ 50 hz 230 v ~ 30hz
043782 HS R12 (Een "framenummer" en het type koelgas.)

Verder naar onderen op dezelfde zijkant staat "A1".

Dat is alles wat erop staat, kan je daar wat mee?

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-04-2007 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

helaas zijn er geen datasheets op het internet verkrijgbaar van compressors van die leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Anoniem: 79743 schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:36:
helaas zijn er geen datasheets op het internet verkrijgbaar van compressors van die leeftijd.
Ik had zelf ook al even rondgekeken voordat ik dit topic startte, het enige wat ik terug kon vinden was het merk van de compressor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 23:42
die wil ik ook wel in me huiskamer! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb vandaag mijn MCW30 northbridge waterkoelblokje binnen gekregen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsLy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-04 12:13
Veel succes. Een zeer interessant project :)

Hopen dat het je goed lukt.

Stichting Hobbyserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:50:
Ik heb vandaag mijn MCW30 northbridge waterkoelblokje binnen gekregen. :P
al iets verder gekomen?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Comp. gaat het niet trekken met die HW, condensor vast ook niet. Tevens is de tubing in het reservoir wel erg lang. Het is niet zo dat hoe meer hoe beter is, want de tubing voegt wel veel weerstand toe aan je loop, ook iets om mee te nemen.

Ik denk dat je blij moet zijn als je ofwel je CPU en NB ofwel je GPU en NB kan koelen met dit ding. CPU + GPU samen trekt hij nooit wanneer beide loaded zijn (games, 3Dmark).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Alexio schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 19:41:
Comp. gaat het niet trekken met die HW, condensor vast ook niet. Tevens is de tubing in het reservoir wel erg lang. Het is niet zo dat hoe meer hoe beter is, want de tubing voegt wel veel weerstand toe aan je loop, ook iets om mee te nemen.

Ik denk dat je blij moet zijn als je ofwel je CPU en NB ofwel je GPU en NB kan koelen met dit ding. CPU + GPU samen trekt hij nooit wanneer beide loaded zijn (games, 3Dmark).
We zullen zien, ik ben ervan overtuigt dat het beter gaat koelen dan een normale waterkoeling.
Het water word -3 graden met de thermostaat op de hoogste stand.
Zodra het water warmer word, gaat de fan draaien. (als het -3 is kan het niet lager en stopt het systeem.)
Misschien dat de temperatuur van het water wat hoger word met 3 blokjes en alles op full load.
Dan zorgt de thermostaat er wel voor dat de fan weer gaat draaien. (ik denk eerder dat hij blijft draaien omdat er steeds warmer water binnenstroomt.)

Zoals je in de TS hebt kunnen lezen heb ik ook nog een digitale thermostaat, waarvan ik denk dat er meer te bereiken is.

Ik wil je er ook aan herinneren dat dit project voor mij één groot experiment (ik heb zelfs nog niet met waterkoeling gewerkt) is en alles wat beter is dan luchtkoeling is mooi meegenomen.

Je hebt trouwens niet goed gelezen, de slangen die er in zitten zijn niet voor de loop maar voor het bier...

Het water in de bak word gekoeld door en koelelement, en datzelfde water gaat door mijn pc stromen.

De spiralen en de slangen lopen door het water heen, zodat je -wanneer je een bierfust aansluit- koud bier krijgt, omdat het bier dan via de spiralen door het gekoelde water heen gaat.

Daarom blijft dit ding bruikbaar als bierkoeler.

Ik ben nog niet verder met het project, ik wacht nog op de andere koelblokjes vanuit Amerika...
Ook ben ik nog niet zeker wat ik met de SB ga doen maar ik denk dat ik hier een HR05 SLI op ga zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-05-2007 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb toch maar een Apogee GTX besteld, het neusje van de zalm voor CPU's van Swiftech fabrikage.
Voor mijn 8800gtx heb ik een Apogee 1U besteld. (een server blokje)
Deze heeft dezelfde top als een MCW60-R, welke speciaal voor de G80 is.

Ook komen er MC14 en MC21 heatsinkjes voor het geheugen en de mosfets van de 8800gtx.
Op de kleine chip komt een coolermaster heatsinkje voor een NB.

Ik verwacht het spul begin volgende week.

De MCW60-R heeft alleen een kleiner raakvlak, omdat deze niet berekent is op de IHS van de G80.
Daarom de Apogee 1U, hierbij heb ik een G80 adapter setje gekocht.
Het is dan een kwestie van de 775 bevestiging eraf halen en de G80 adapter kit bevestigen.
Hierdoor creeër je zelf een beter koelblok dan de MCW60-R met minder kans op condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb besloten om de bierkoeler helemaal compleet te houden.
Als ik tijd heb ga ik een mooie houten kast maken waar de bierkoeler in kan en waar mijn pc op kan staan.
Het is dan een kwestie van 2 gaten maken in de bodem en de spiegel, en hier de slangen doorheen halen.

Mijn schoonmoeder zit in het glas in lood en heeft al diverse bodem spiegels voor mij gemaakt.
Ze kan ook gaten in spiegels maken.

Het graveren doe ik altijd zelf, met de dremel.

Als het project lukt ga ik een mooi ijs tekentje in de spiegel maken!

Netheid binnen de kast is een prioriteit, ik hou van geordende kabels en ik wil het met de slangen ook netjes maken.
Hoe netjes ik het heb (de kabels exclusief de waterslangen met isolatie) zullen jullie nog wel zien op plaatjes! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Wil je het water waar het koelelement in hangt wel door je blokjes pompen?
Ikzelf zou denk ik het bier koelen uitmijn hoofd zetten, en de spiralen gebruiken voor een 2de losse loop voor je pc koeling, zodat het koelwater lekker in de bak kan blijven.
Dan heb je die spiralen en je bak met koud water zeg maar in plaats van een radiator. Dan geeft je het koelwater ook de kans echt koud te worden in plaats van het meteen naar je hete chipjs te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
frickY schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 20:57:
Wil je het water waar het koelelement in hangt wel door je blokjes pompen?
Ikzelf zou denk ik het bier koelen uitmijn hoofd zetten, en de spiralen gebruiken voor een 2de losse loop voor je pc koeling, zodat het koelwater lekker in de bak kan blijven.
Dan heb je die spiralen en je bak met koud water zeg maar in plaats van een radiator. Dan geeft je het koelwater ook de kans echt koud te worden in plaats van het meteen naar je hete chipjs te pompen.
Waarschijnlijk word het toch geen bier koelen, maar het is leuk om het geheel in orde te laten mocht ik een keer een feestje hebben.
Mijn vriendin drinkt geen bier een bierfustjes op druk beginnen pas bij een hoeveelheid liters die ik in mijn eetje niet op drink. :D

Maar jij bedoeld 2 loops met 2 pompjes?

Wat ik al wel gedaan heb is de spiralen eruit gehaald, dat kan gewoon... als ik het dan later in orde wil maken voor bier kan ik het zo in elkaar zetten.
Zonder de spiralen moet het iets beter werken met het oog op de stroming.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-05-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183025

Leuk!

*Bookmarked*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 21:41:
en bierfustjes op druk beginnen pas bij een hoeveelheid liters die ik in mijn eetje niet op drink. :D
Ik kan wel helpen :+

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Heheh helpen wel, dat snap ik... maar of het op gaat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 15:21

DaOverclocker

Overclocker for life...

Als die compressor nooit is bijgevuld sinds 1985 heb je ook wel grote kans dat hij op dit moment lang niet meer optimaal presteerd. Ik weet dat je hem opnieuw kan laten vullen, maar dat je ff weet dat hij het straks misschien wel beter doet!

En het is verder een erg leuk project, wil zelf ook dit jaar zoiets gaan maken.
Probleem is alleen wel met koud water door je pc heen dat je overal waar contact met lucht hebt, condens kan krijgen. Je slangen kan je wel isoleren, maar de cpu/gpu blokken worden al lastig. Zo heb je de onderkant van het blok wat gedeeltelijk tegen de core aanzit. Ik heb zelf nog niet bedacht hoe je zoiets moet oplossen. Ik heb dan ook geen idee in hoeverre insmeren met vaseline bijv helpt.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
DaOverclocker schreef op zondag 06 mei 2007 @ 15:40:
Als die compressor nooit is bijgevuld sinds 1985 heb je ook wel grote kans dat hij op dit moment lang niet meer optimaal presteerd. Ik weet dat je hem opnieuw kan laten vullen, maar dat je ff weet dat hij het straks misschien wel beter doet!

En het is verder een erg leuk project, wil zelf ook dit jaar zoiets gaan maken.
Probleem is alleen wel met koud water door je pc heen dat je overal waar contact met lucht hebt, condens kan krijgen. Je slangen kan je wel isoleren, maar de cpu/gpu blokken worden al lastig. Zo heb je de onderkant van het blok wat gedeeltelijk tegen de core aanzit. Ik heb zelf nog niet bedacht hoe je zoiets moet oplossen. Ik heb dan ook geen idee in hoeverre insmeren met vaseline bijv helpt.
In de compressor zit R12 gas, wat tegenwoordig niet meer gebruikt word omdat het verboden is.
Er zijn wel vervangende gassen, maar ik wil niet aan het koelsysteem gaan kutten omdat ik daar geen zak van snap.
Ik zie wel een koperen stuk wat hardgesoldeerd is en wat eventueel open gezaagd kan worden om het systeem bij te vullen, maar ik wil eerst eens kijken wat er "default" te behalen valt.

Isoleren van koelblokjes is niet zo moeilijk als je denkt, op het internet kan je hier veel info en guides over vinden.
Als je maar zorgt dat alles luchtdicht is ben je al een heel eind.

Vaseline en bijvoorbeeld nagellak zijn meer een extra zekerheid.
Ik ga eerst testen met alle koeblokjes en de isolatie er omheen, wat ik dan doe is een stuk van een muismat op de onderkant plakken. (waar normaal de printplaat en de te koelen chip zit.)
Ik sluit dan hele hele systeem aan (ook met geïsoleerde slangen om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen) en kijk dan na een tijdje of er condens op het koelblok is ontstaan.

In principe heb je aan neopreen en/of muismat genoeg, als je maar zorgt dat er geen lucht bij komt.

Kijk hier maar eens:

http://wwww.vr-zone.com/?i=230&s=5

IMO zitten hier veel overbodige/overdreven zaken bij, maar het is wel leuk om ff te bekijken als je ook iets dergelijks van plan bent.

Maar ik jou jullie op de hoogte met plaatjes en info!

Ik zal zoveel mogelijk foto's maken en uitleg geven van hetgene dat ik geprobeerd heb, omdat ik hier zelf ook veel van wil leren.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-05-2007 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
http://www.xtremesystems....hread.php?t=136885&page=3

Daar zie je een erg interessant en mooi project!
Ik heb daar erg lang naar de plaatjes zitten kijken, omdat die Fransman dezelfde GPU en NB koelblokjes heeft als ik.
Ook vind ik hier de hoeveelheid isolatie bij de NB en SB toch weer wat overdreven, maar zijn GPU is een goed voorbeeld van hoe ik het isoleren wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Even een update:

Ik ga voor de SB een Thermalright HR05 Sli koeler kopen, volgens plaatjes past deze op de southbridge, dan wel niet helemaal recht.
Ik ga proberen om met de dremel wat van de de bevestiging te slijpen, anders maak ik zelf een mooi plaatje.
Het is namelijk wel mooi als HR05 precies horizontaal zit. :D

Met waterkoeling moet je er rekening mee houden dat je airflow over je componenten gaat missen, als je dit niet compenseert kunnen er dingen stuk gaan.

Voor het geheugen komt er ook extra koeling: 2x een Thermalright HR07.

Voor het overklokken van het geheugen zal het niet veel uitmaken, maar mijn geheugen heeft al 2,2 volt nodig en word zowieso al vrij warm.
Het gaat er zowieso stoer uitzien. :D

Ik heb nog 2x een AC ryan 80mm fan liggen (Uv reactive, met ronde Uv cathode), eentje komt er op de geheugen koelers en de ander komt op de HR05.
De laatste gaat daarmee gelijk voor airflow over de mosfets van de 8800gtx zorgen, er is misschien nog een derde 80mm fan nodig voor de rest van de 8800gtx.

Op goede vrijdag komt mijn vader me helpen met een mooie kast maken voor de bierkoeler, hier komt mijn Procase dan op te staan.
Over de kleuren van de kast ben ik nog niet uit, maar ik denk dat het zwart word. :D

De voor en achterkant van de kast moeten open blijven, ivm met de airflow voor de Condensor.
Bij de doe-het-zelf zaak heb ik een mooie metalen plaat gezien (deze zie je ook vaak op huizen, volgens mij is dat voor frisse lucht ofzo.)
Deze plaat komt aan de kant van de luchtinlaat, de andere kant blijft dan open (iets met kippengaas. :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 17:17:Ik ga voor de SB een Thermalright HR05 Sli koeler kopen, volgens plaatjes past deze op de southbridge, dan wel niet helemaal recht.

Voor het geheugen komt er ook extra koeling: 2x een Thermalright HR07.

Ik heb nog 2x een AC ryan 80mm fan liggen (Uv reactive, met ronde Uv cathode), eentje komt er op de geheugen koelers en de ander komt op de HR05.
De laatste gaat daarmee gelijk voor airflow over de mosfets van de 8800gtx zorgen, er is misschien nog een derde 80mm fan nodig voor de rest van de 8800gtx.
* nero355 ThermalRight addict is die opeens heel enthousiast is geworden over de algehele look van bovenstaande details/componenten :>

Kan niet wachten :9~

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mensen, de CPU en Northbridge zijn succesvol gekoeld!

Het was erg veel werk om het zo (IMO) netjes te krijgen.
Het heeft 2 muismatten gekost en aardig wat van de zelfklevende neopreen.

Het plexiglas plaatje van de CPU is de eerste keer gesneuveld. :D

Ik heb alleen maar nagellak gebruikt op de pcb van de northbridge.
De achterkant van het moederbord heb ik geïsoleerd door er simpelweg zelfklevend neopreen op te plakken, geen backplate ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0766.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0767.jpg

De kabels en slangen zijn nog een bende, ik heb mijn moederbord net weer ingebouwd.

Processor is nu idle op 28 graden! (3,6 ghz, 1,5 volt)
Hij word nu 42 graden met 2x orthos draaien (1ste cpu 0, 2de cpu 2) de CPU stress test.

Volgende week ga ik de videokaart verbouwen, ik heb nu alles binnen om het project af te maken.

De geheugen koelers zijn echt super goed! Het geheugen word op de tast heel erg warm, met de thermalrights voelde ik de heatpipes warm worden zonder fan.
Nu heb ik en een fan erop en het geheugen word totaal niet heet op 1200 mhz!

De HR05 bevestiging heb ik niet aangepast om hem horizontaal te kunnen doen, hij zit dan de geluidskaart in de weg.
Ook zou ik dan teveel van het plaatje weg moeten slijpen.

Het is wel zo dat de standaard weerhaakjes met veertjes erg slap zijn, dus daar ga ik zelf iets voor maken.

De koeler zit nu schuin en zorg voor een goede airflow over de 8800gtx.

Zoals op de foto's te zien kan je succes vol een APOGEE 1U 775 server blokje ombouwen naar een custom MC60R met beter koelcapaciteit (let op het raakvlak!)

Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0764.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i149.photobucket.com/albums/s66/HugoBoss1985/IMG_0763.jpg

Als er nog vragen zijn dan wil ik ze graag beantwoorden!

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-10-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Netjes man, ook netjes geisoleerd.
Ik vind persoonlijk de temps een beetje (heel erg) tegenvallen, of licht dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Extera schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:55:
Ik vind persoonlijk de temps een beetje (heel erg) tegenvallen, of licht dat aan mij?
Geen id, ik heb er niet zoveel verstand van als jij! :D

Ik vind het best leuk hoor, met een Scythe werd mijn cpu meer dan 70 graden met dezelfde Orthos tests op die snelheid met dat voltage...
Misschien heb ik gewoon een hete cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb al wel een reden gevonden voor wat in jouw ogen "tegenvallende temperaturen zijn".
De mensen met ervaring zullen hier wel om kunnen lachen:

Ik heb de intake flow op de onderste slangtule aangesloten ipv op de bovenste... dus de pomp moet veel harder werken dan nodig.

Ik zal gauw de intake slang op de bovenste tule aansluiten, kijken of dat wat helpt!

Ik dacht al "wat komt er weinig water uit" ...

Maarja ik ben ook een waterkoelingnoob! :D

Al doende leert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Extera schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:55:
Houd er wel rekening mee dat de capaciteit van zo'n bierkoeler niet enorm is en er R12 inzit wat ook niet echt optimaal is...

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
HugoBoss1985 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:59:
[...]
Geen id, ik heb er niet zoveel verstand van als jij! :D
Dat betwijfel ik ;) Ik kan zo'n ding aansluiten, maar zoals thijs hierboven zegt, R12 zegt me geen drol.
Hoop voor je dat je temps iets beter worden nu.

Welke week is je cpu? Mijn E6600 blijft aardig koel @ 3,6Ghz op de tuniq.

[ Voor 10% gewijzigd door Extera op 14-05-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik weet ook alleen maar wat R12 is doordat het in mijn compressor zit :P.
Ik heb geen flauw id van welke week mijn cpu is, moet ik ff checken met CPU-Z (pc ligt uit elkaar.).
De processor werd op 3,6 ghz met gamen niet echt warm maar met een goede stress test ging het zeker wel in de 70 graden.

Ik denk dat ik het koelen onder 0 graden ga vergeten en dit topic ga verplaatsen naar het waterkoelingstopic.
Het isoleren van de vga kaart gaat helemaal niet naar wens en ik denk dat het verschil tussen -3 of wat hoger (zonder condes) toch niet zoveel gaat uit maken.

Als ik de bierkoeler helemaal niet aan heb (nachtje uit) en dan alleen de pomp aanzet dan is mijn cpu idle 35 graden, wat ik (met de hitte met luchtkoeling in het achterhoofd) ook al erg netjes vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
DOC is alles wat actief koelt geloof ik, dus actief proberen lager als kamer temperatuur te komen.
De week van je CPU staat trouwens op de doos of op de cpu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

r12 is niet zo slecht voor een waterchiller. r290 of r404a kan de compressor niet aan in combinatie met die condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:48:
r12 is niet zo slecht voor een waterchiller. r290 of r404a kan de compressor niet aan in combinatie met die condensor.
R600A?
Dat had jij toch laatst ook gebruikt in een chiller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Extera schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:15:
DOC is alles wat actief koelt geloof ik, dus actief proberen lager als kamer temperatuur te komen.
De week van je CPU staat trouwens op de doos of op de cpu zelf.
De doos heb ik niet meer en er valt niet veel meer te lezen op de cpu omdat hij mooi gepolijst is! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
waneer heb je hem gekocht?
al blijft het dan bij gokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Snorro schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:54:
[...]

R600A?
Dat had jij toch laatst ook gebruikt in een chiller?
r600a is leuk spul voor klein formaat chillers. ik heb het idd laatst gebruikt voor een prom-> chiller modificatie. die had grote capaciteit nodig maar weinig ruimte voor een grote condensor.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 16-05-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Extera schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:54:
waneer heb je hem gekocht?
al blijft het dan bij gokken :+
Volgens mij was dat in oktober of anders september!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het bleek dat het eerste blokje in de loop wat verstopt zat, ik heb hem schoon gemaakt en hierna is de flow aanzienelijk beter.
De pomp is voor 950 liter per uur, maar dat haalt de flow niet en daarom gaat het ding een pokkeherrie maken...
Ik moet maar naar een andere gaan kijken :(

8800gtx blijft loaded onder de 40 graden op 610/1000 :D
Cpu blijft nu rond de 35 graden met de bierkoeler op de laagste stand.

Ik heb al 4,0 ghz gehaald met de e6600, net iets onder de 1,7 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167472

Dat projectje is zeker een pilsje waard :) (wel lekker koud graag! :+ )
**bookmarked**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219456

haha, wat een Zalig project. ik moet er ook een hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sinds kort heb ik iets heel vaags en ik weet niet of het aan de bierkoeler ligt, of dat het door de omgevings temperatuur komt.
Het lijkt zo dat de koeler maximaal werkt, zelfs op de laagste stand.

Ik dacht dat er wat met de thermostaat mis was en ik heb dus de digitale thermostaat aangesloten, de bierkoeler zit nu ook in een mooi kastje (binnenkort heb ik hier foto's van.)
Ik heb de digitale thermostaat aangesloten en ik zag hetzelfde resultaat.

Volgens het ding was het water net 14 graden, er stond condens op mijn cpu blok en volgens TAT was mijn e6600 op 2,4 ghz 15 graden!
Dat vind ik dus al een beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:25:
Sinds kort heb ik iets heel vaags en ik weet niet of het aan de bierkoeler ligt, of dat het door de omgevings temperatuur komt.
Het lijkt zo dat de koeler maximaal werkt, zelfs op de laagste stand.

Ik dacht dat er wat met de thermostaat mis was en ik heb dus de digitale thermostaat aangesloten, de bierkoeler zit nu ook in een mooi kastje (binnenkort heb ik hier foto's van.)
Ik heb de digitale thermostaat aangesloten en ik zag hetzelfde resultaat.

Volgens het ding was het water net 14 graden, er stond condens op mijn cpu blok en volgens TAT was mijn e6600 op 2,4 ghz 15 graden!
Dat vind ik dus al een beetje vaag.
ik neem aan dat dat "kastje" dan goed gelucht is anders ligt het daar aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Anoniem: 180839 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:35:
[...]

ik neem aan dat dat "kastje" dan goed gelucht is anders ligt het daar aan. :)
Ja man, dat zit super netjes in elkaar... de lucht kan er aan de achterkant gewoon uit en aan de voorkant heb ik 2 panelen gebruikt die ze afzuigkappen gebruiken bij huizen (wat je aan de buitenkant van een huis aantreft).

Het moet zelfs beter werken, omdat de lucht nu niet langs de zijkant van de condensor gaat (verloren prestaties eigk) maar echt alleen door de condensor kan.

De thermostaat heeft 4 instellingen, als ik op een knopje druk zie ik "SP" knipperen en dan de volgende seconde "01" , daar kan ik 02, 03, of 04 van maken.

Het is een Elstat tc-101, alleen soort datasheet van gevonden... geen manual helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221840

Hmm.. SP setpoint mischien? volgens mij is het niet zo raar hoor. Je bierkoeler zal net zolang willen koelen totdat je water een temperatuur heeft van bijv 3 graden.
Normaal komt je bier maximaal met bijv 20 graden je bierkoeler in, en nu wordt er bij wijze van spreken ook continu getapt.. hoe warm is je water temperatuur als het de koeler in gaat??

(Ik heb in me bus 3 kilo mp39 staan... dat is de vervanger voor r12.. jammer dat ik elke gram zowat moet verantwoorden :( )

[ Voor 122% gewijzigd door Anoniem: 221840 op 05-06-2007 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Anoniem: 221840 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:46:
Hmm.. SP setpoint mischien? volgens mij is het niet zo raar hoor. Je bierkoeler zal net zolang willen koelen totdat je water een temperatuur heeft van bijv 3 graden.
Normaal komt je bier maximaal met bijv 20 graden je bierkoeler in, en nu wordt er bij wijze van spreken ook continu getapt.. hoe warm is je water temperatuur als het de koeler in gaat??

(Ik heb in me bus 3 kilo mp39 staan... dat is de vervanger voor r12.. jammer dat ik elke gram zowat moet verantwoorden :( )
Daar heb je gelijk in, in het verleden heb ik hem wel eens af zien slaan als een bepaalde temperatuur bereikt was.
Je bedoeld hoe warm het water is als het uit de pc komt? Geen flauw id.

Wat bedoelde je met dat laatste over dat koelgas? :P

Ik heb in het verleden eigenlijk nooit problemen gehad met condes en de bierkoeler.
De laatste tijd is dat dus ineens wel zo en daardoor dacht ik dat die gewone thermostaat kapot was.

Ik heb SP nu op 02 staan en mijn e6600 weer op 3,6 ghz met 1,5 volt... ik zie de watertemperatuur stijgen en die staat nu op 16.2
Mijn cores staan op de 28-30 graden.

Als ik die cpu dus op gewone snelheden draai krijg ik geheid condens, echt klote.

Welke stand moet ik dan hebben van SP of gewoon ermee experimenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Hoe kan je met water van ongeveer 14 a 15 graden nou condens krijgen op een cpu blokje? (2,4 ghz)
Het is ook vaag dat je met 14 graden water je cpu 15 graden is (2.4 ghz)

Volgens mij is het water gewoon kouder dan wat het ding uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je geen losse thermometer in huis rondzwerven ergens? desnoods eentje die je gebruikt als je ziek bent O-)
Die temperatuurvoelers van die thermostaten wijken nog wel eens af! ( vooral de digitale )
Probeer is de koelinstallatie zonder belasting te laten draaien en kijk dan of je de ingestelde temp. wel haalt, dus pc uit koeling aan. Hiermee kan je kijken of het echt aan je koeler ligt.

Condensvorming is altijd lastig.. als het buiten zeg maar 22 graden is en je leiding maar 14 is condens heel goed mogelijk hoor!. Mischien heb je je isolatie wat beschadigt tijdens het isoleren armaflex en soortgelijken zijn prachtspullen maar alleen de buitenste laag is niet vochtdoorlatend.
Remedie is meer isolatie gebruiken en zorgen dat er dus geen buitenlucht (lees vocht) bij de koude oppervlakken kan komen!

Met die opmerking over het koelgas bedoelde ik, ik wil je wel helpen maar helaas! ik ben dus koelmonteur en heb de legale vervanging in me servicebus staan. Maar door de (gelukkig) strenge wetgeving in nederland moet ik me eigen houden aan een paar regels de zogenaamde "stek".

De wetgeving zoals nederland die kende was de op 1 na strengste van de wereld, ook 1 van de succesvolste (onze emissie van koudemiddelen is erg laag) daarom zijn "onze" regels in de nieuwe europese wetgeving als leidraad gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Anoniem: 221840 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:26:
Heb je geen losse thermometer in huis rondzwerven ergens? desnoods eentje die je gebruikt als je ziek bent O-)
Die temperatuurvoelers van die thermostaten wijken nog wel eens af! ( vooral de digitale )
Probeer is de koelinstallatie zonder belasting te laten draaien en kijk dan of je de ingestelde temp. wel haalt, dus pc uit koeling aan. Hiermee kan je kijken of het echt aan je koeler ligt.

Condensvorming is altijd lastig.. als het buiten zeg maar 22 graden is en je leiding maar 14 is condens heel goed mogelijk hoor!. Mischien heb je je isolatie wat beschadigt tijdens het isoleren armaflex en soortgelijken zijn prachtspullen maar alleen de buitenste laag is niet vochtdoorlatend.
Remedie is meer isolatie gebruiken en zorgen dat er dus geen buitenlucht (lees vocht) bij de koude oppervlakken kan komen!

Met die opmerking over het koelgas bedoelde ik, ik wil je wel helpen maar helaas! ik ben dus koelmonteur en heb de legale vervanging in me servicebus staan. Maar door de (gelukkig) strenge wetgeving in nederland moet ik me eigen houden aan een paar regels de zogenaamde "stek".

De wetgeving zoals nederland die kende was de op 1 na strengste van de wereld, ook 1 van de succesvolste (onze emissie van koudemiddelen is erg laag) daarom zijn "onze" regels in de nieuwe europese wetgeving als leidraad gebruikt.
Zo'n ding heb ik helaas niet liggen! :D
Ik weet dat het vrij streng is in Nederland, daar had die jongen waarvan ik de bierkoeler heb het al over.
R12 is dus eigenlijk gewoon verboden, klopt dat?
Ik ga wel even puzzelen met dat ding, maar ik weet dus niet eens hoe ik een en ander kan instellen.
Wat betreft dat condens heb je idd gelijk, ik heb er niet bij stil gestaan dat het met kleinere temperatuurverschillen ookal zo is.
Ik heb wel iets van een andere thermostaat gevonden en daar stond bij 01 "3 graden" 02 minimaal temperatuur bereik -15 + 15 (ofzo) 03 maximaal temperatuur bereik -15 + 15 (ofzo) en 04 was dan ook weer iets aparts.
De thermostaat geeft inmiddels 17,9 aan en het condens is verdwenen, 31 a 32 graden zijn de cores.

Ik kan die knop waarbij ik in de SP schermpjes 01 tot 04 kom ingedrukt houden, dan zie ik SP en de huidige temperatuur steeds sneller knipperen totdat SP blijft staan en alleen nog de 9 van 17,9 knippert.
Ik denk dat ik op die manier aan 01 17,9 graden kan toewijzen?
Ik zou graag contact opnemen met Elstat maar volgens mij is hun site pas in Juni weer online (als dat hun site is)
Anders schrijf ik wel een oldschool brief! :D

Bedankt voor je reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

R12 is inderdaad verboden in nederland, het is dus via de legale kanalen niet meer te verkrijgen maar het is niet zo dat jij met je bierkoelertje nu in overtreding bent hoor!
(hetzelde staat nu te gebeuren met r22 maar dat is weer een ander verhaal!)

Een andere thermostaat heeft volgens mij geen zin.. loop wanneer je even tijd hebt naar de drogist en koop zo'n goedkope koortsthermometer dan weet je in ieder geval hoe koud je water is.

Jou type thermostaat ken ik niet dus daar kan ik weinig over zeggen.. maar als je hem dus laat draaien zonder belasting kan je wel kijken hoe die staat afgesteld en of ie dat dan uberhaubt haalt.
Verders vindt ik de foto's van jou isoleerwerk er wel erg netjes uitzien..

Veel plezier met je project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
HugoBoss1985 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:40:
Processor is nu idle op 28 graden! (3,6 ghz, 1,5 volt)
Hij word nu 42 graden met 2x orthos draaien (1ste cpu 0, 2de cpu 2) de CPU stress test.
42 graden lijkt mij nogal veel voor een waterchiller?

Wat is je water temperatuur na pak em beet een paar uur full load draaien? Als de water temp omhoog schiet, zou ik niet mijn geforce ook nog gaan koelen.
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:59:
Als ik die cpu dus op gewone snelheden draai krijg ik geheid condens, echt klote.

Welke stand moet ik dan hebben van SP of gewoon ermee experimenteren?
Ook wel logisch...op lage snelheden levert je processor zo weining warmte dat de temperatuur omlaag vliegt en dus condenseert..gewoon flink blijven optoken dus, of vaseline aanbrengen op het mobo.
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:02:
Hoe kan je met water van ongeveer 14 a 15 graden nou condens krijgen op een cpu blokje? (2,4 ghz)
Omdat ' t cpu blokje hoogstens 1 graad warmer is dan 't water, en het is deze week makkelijk 25-28 graden => condens :P Als je je CPU opstookt gsaat de water temp(en dus de temp van 't cpu blokje) vanzelf omhoog.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Rey Nemaattori schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 12:17:
[...]

42 graden lijkt mij nogal veel voor een waterchiller?

Wat is je water temperatuur na pak em beet een paar uur full load draaien? Als de water temp omhoog schiet, zou ik niet mijn geforce ook nog gaan koelen.

[...]

Ook wel logisch...op lage snelheden levert je processor zo weining warmte dat de temperatuur omlaag vliegt en dus condenseert..gewoon flink blijven optoken dus, of vaseline aanbrengen op het mobo.

[...]

Omdat ' t cpu blokje hoogstens 1 graad warmer is dan 't water, en het is deze week makkelijk 25-28 graden => condens :P Als je je CPU opstookt gsaat de water temp(en dus de temp van 't cpu blokje) vanzelf omhoog.
Gisteren had ik mijn geforce er nog op aangesloten, de temperatuur van het water was volgens de thermostaat op sommige momenten al 25 graden...
Nu draai ik al een tijdje zonder dat ding en is mijn water nog lekker 16 graden.
Cpu is 24 graden op standaard snelheid.

Ik denk dat je gelijk hebt w.b.t. die geforce er wel of niet op aansluiten, ik heb allerlei problemen gehad daarmee.
Maarja ik weet nog steeds niet waar die problemen door komen, geheugen heeft net 2x memtest gepassed dus ik ga nu de psu testen.

Met CPU + NB + GPU had ik in ieder geval betere temperaturen dan met lucht... tenminste, van de NB weet ik het niet want ik weet niet hoe ik dat kan zien.
Gpu was idle onder de 40 graden, en cpu zat zo rond de 35 - 45... dat was nadat de pc de hele dag had aangestaan.
Pagina: 1