Soultaker schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:41:
[...]
Ik meende dat je het eerder over
domme burgers had, die volgens jou niet het recht hadden om over hun eigen lichaam te beschikken, of deel te nemen aan de democratische vaststelling van beperkingen op dat recht.
Als je quote moet je het wel goed doen. Ik zeg nergens dat ze geen recht hebben om over hun eigen lichaam te beschikken, of deel te nemen aan de democratische vaststelling van beperkingen op dat recht. Ik zeg dat het beter is om de artsen met een voorstel te laten komen, in plaats van te wachten op de mening van de gemiddelde burger (die zich niet in het probleem wil verdiepen want dan hadden ze allang een ja/nee keuze gemaakt, en dus dom wil blijven) en populistische politici (die bang zijn stemmen te verliezen en de beslissing voor zich uitschuiven, zie het teletekst bericht). Mijn reactie op furby-killer was bedoeld om aan te geven dat zijn voorstellen ondoordacht zijn en totaal geen rekening houden met de werkelijkheid in Nederland. Omdat hij doneren OK vind, wil hij dat opleggen aan iedereen, en mensen uitsluiten op alleen dat criterium. Dus heb ik wat voorbeelden gegeven die duidelijk maken dat zijn systeem helemaal niet werkt. De vergelijking met de 18-jarige drugsgebruiker, etc.
Ik vind doneren ook goed, maar wil het niet zomaar iedereen opleggen.
[...]
Je slaat de plank volledig mis. Niemand berooft je van het leven door al dan niet orgaandonor te worden...? Lees
dit graag nog even terug, en kom dan met argumenten.
En ik blijf iets geen keuze vinden als er een dreigement tegenover staat. Want dat is het wel: alhoewel de kans klein is dat je ooit een orgaan nodig hebt, krijgen de niet-donateurs nu al te horen dat ze niet meer in aanmerking komen. Daarmee ben je bewust de keuze aan het beinvloeden, en dat is de geld of je leven vergelijking.
Begin nu maar eens de voorlichting te verbeteren, en bestook mensen om de keuze te maken. Daar is niets mis mee, maar ga ze nou niet dreigen met de gevolgen. Zelfs al is de kans nog zo klein dat het dreigement waar wordt gemaakt.
[...]
Ik erger me eraan dat het systeem slecht werkt omdat mensen egoïstisch en hypocriet zijn. Vergelijk het maar met de
tragedy of the commons. Ik zou graag willen dat die hypocrisie doorbroken wordt. Dat zit ook een component eigenbelang bij (ik zou er bij gebaat zijn als mensen consistent voor of tegen donatie zouden zijn).
Maar het egoisme en de hypocrisie zijn juist het grootste bij het systeem waar je selectief mensen mag uitsluiten. Waarom een 18-jarige wel een orgaan en een 51-jarige niet? Weet jij wat die mensen nog voor positiefs gaan bijdragen aan de samenleving? Wat je wilt is leeftijdsdiscriminatie, of discriminatie op een ander selectiecriterium. En de grondwet is nu juist bedoeld om mensen te beschermen tegen dergelijke discriminatie.
Ik denk trouwens dat we allebei hetzelfde willen: meer donoren

. Ik wil dit bereiken doordat meer mensen een keuze maken, maar wil het niet afdwingen. Wel wil ik rucksichtlos de familie compleet buitensluiten als iemand een beslissing heeft genomen. En ik wil dat de laffe politici een besluit nemen ipv de hete aardappel voor zich uit te schuiven. Als ze het huidige systeem willen handhaven, OK, maar dan ook met volle energie mensen bestoken met de vraag wat ze gaan doen. Niet het pappen en nathouden waar dit huidige flutkabinet in uitblinkt.
[
Voor 8% gewijzigd door
gambieter op 07-06-2007 01:11
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.