BARO schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:42:
Bij het zijn van orgaandonor gaat het erom dat je hersendood bent, als je lichamelijk dood bent hebben ze vrij weinig aan je. Sommige mensen raken hersendood, maar komen daar een half jaar later nog vanaf. Als je lange tijd in coma ligt, beschouwt men je als hersendood en mogen ze snijden in je lichaam. Ook al zou je er eventueel nog uit kunnen komen.
Ik wil graag de kans hebben om nog jaren te leven nadat ik op een of andere manier in coma raak of hersendood raak.
Het zit totaal anders in elkaar dan wat je nu zegt. Hersendood en coma zijn niet hetzelfde!
Allereerst: voor orgaandonatie moet je overleden zijn. klinisch dood, hersendood, hartdood, kassiewijle,
DOOD. Een comapatient is per definitie in leven en deze persoon laten overlijden om gebruik te maken van zijn of haar organen is strafbaar in Nederland.
Een uitzondering is wanneer iemand tijdens z'n leven een orgaan doneert aan een ander, maar daar zijn strenge regels voor. Zo mogen bijvoorbeeld minderjarigen en wilsonbekwame mensen (bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten) geen organen afstaan. En je kan natuurlijk niet je hart afstaan, want dat betekent jouw eigen dood
Maargoed, we praten in dit topic over orgaandonatie bij overlijden.
Hoe de persoon precies overleden is, kan verschillen. Je hebt grofweg drie scenario's:
Scenario 1: je overlijdt thuis. Een arts stelt achteraf de dood en het tijdstip van overlijden vast. Donatie van weefsels als huid en hoornvliezen van de ogen, botweefsel, kraakbeen en pezen, hartkleppen en bloedvaten is mogelijk, omdat deze weefsels na de dood wat langer goed blijven.
Scenario 2: Je overlijdt in het ziekenhuis aan een hartstilstand. Als de artsen er op voorbereid zijn en snel handelen, kunnen ze bepaalde organen (lever, nieren) gebruiken voor donatie. Vitale organen als hart en longen mogen niet meer gebruikt worden, volgens mij omdat de kans op beschadigingen door zuurstoftekort te groot is. Dit noemen ze een "non-heart-beating"-procedure, omdat het hart er voor het uitnemen van de organen al mee gekapt was.
Scenario 3: je krijgt een ongeluk, wordt met grote spoed naar het ziekenhuis gebracht en aan de beademing gelegd. Artsen doen een aantal tests en stellen vast dat je hersens het niet meer doen. De hersenen worden niet meer doorbloed en basale hersenfuncties als de ademhaling, regeling van bloeddruk en temperatuur zijn afwezig.
Herstel is uitgesloten. Je bent hersendood en het moment dat ze dit vaststellen is wettelijk gezien het tijdstip van overlijden. Dus, hersendood = dood. Het vreemde van de situatie is dat het hart (met zijn eigen, aparte aansturing) nog wel klopt en dat de beademingsmachine lucht in je longen blaast waardoor er zuurstofrijk bloed door het lichaam gaat en het lijkt alsof je slaapt. Vergelijk het met een PC waar de CPU van doorfikt, maar dat de harde schijf, DVD-speler en koelers wel blijven draaien simpelweg omdat ze stroom krijgen. Je hebt niks meer aan de PC als geheel, maar je kunt bepaalde onderdelen nog wel gebruiken.
Als je geen donor bent, trekken ze de stekker eruit en dat is dat. Als je wel donor bent, of je nabestaanden gaan akkoord met orgaandonatie, houden ze de organen kunstmatig 'in leven' totdat de voorbereidingen gedaan zijn om in een operatiekamer de organen uit te nemen.Dat gaat redelijk snel, je lichaam ligt geen dagen te wachten.
Overigens is orgaandonatie niet te vergelijken met het swappen van een harddisk van de ene naar de andere PC. Was het maar waar! Bij de hele procedure zijn ontzettend veel mensen betrokken. Om de kans op een correcte match tussen donororgaan en ontvanger te vergroten, zijn er contacten op internationaal niveau. Frankensteinachtige scenario's waar een arts de organen van de ene patient gebruikt om de ander op te lappen zijn uitgesloten in Nederland.
Om even terug te komen op de comapatient: coma is een toestand waarbij het gedeelte van de hersenen dat bewustzijn regelt, beschadigd is. Het is niet of nauwelijks mogelijk om contact te krijgen met de patient. Er is echter nog wel sprake van activiteit en doorbloeding van de hersenen, en een kans op herstel. Coma is niet te verwarren met hersendood.
Ik heb trouwens geen noemenswaardige medische achtergrond, ik sta (nog) niet eens als orgaandonor ingeschreven...maar ik heb gewoon de moeite genomen om 10 minuten de site van
Stichting Donorvoorlichting door te nemen en dat zouden meer mensen moeten doen voordat ze deze discussie aan gaan

Ik denk dat die groep "kwart van de nederlanders" nog flink kleiner zou worden als iedereen eens de moeite nam om zich erin te verdiepen in plaats van spookverhalen te geloven.
Misschien toch maar dat gratis motorrijbewijs!
I reject your reality, and substitute my own.