Soultaker schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:05:
Mensen die een orgaan nodig hebben staan vaak maanden of zelfs jaren op een wachtlijst, dus die kunnen dan prima uitzoeken aan welke criteria ze voldoen. Met een beetje goede wil is dat best te realiseren.
De patienten staan wel lang op de wachtlijst maar de donor niet. Daarvan weet je pas op het moment van overlijden dat zijn organen beschikbaar zijn. En dan moet je nog eens gaan controleren welke eisen hij heeft gesteld en moet je op zoek gaan naar een patient die aan die criteria voldoet. En hoe lang dat duurt is afhankelijk van de gestelde eisen en de snelheid waarmee gecontroleerd kan worden wie eraan voldoet.
Denk eraan, je legt een orgaan niet een weekje in de vriezer terwijl je een geschikte ontvanger zoekt, maar het ligt letterlijk te bederven en met elke minuut wordt de kans op een geslaagde transplantatie kleiner.
Ik geef toe dat het een praktisch probleem is, maar ik wil het ook niet ontzettend ingewikkeld maken; ik wil alleen af van het eenzijdige alles-of-niets dat er nu is. 10 mogelijke waarden in een database is niet ingewikkelder dan 3.
Als je je beperkt tot 10 mogelijkheden die vooraf vast liggen dan geef je je vrijheid om te beslissen alweer gedeeltelijk op. Wie beslist welke mogelijke waarden er op zo'n lijst komen te staan? Niet jij of ik maar een "deskundige" die "relevante" criteria zal kiezen die bovendien makkelijk controleer zijn om bureaucratie en tijdverlies te voorkomen. Maar heb je dan opeens de vrijheid om te kiezen gewonnen?
Bovendien is er nu een optie om je nabestaanden te laten beslissen: dat is minstens net zoveel werk als checken of persoon X van verengiging Y te laten beslissen.
Ik ben niet voor een verplicht donorschap maar wil wel van de verplichting af om nabestaanden om toestemming te vragen. Niet vanwege de bureaucratie, want die is er niet, maar simpelweg omdat nu teveel organen verloren gaan doordat artsen rouwende nabestaanden niet direct om toestemming willen vragen.
Ok, dit is de derde keer dat ik het vraag, maar als ik condities verbindt aan een transplantatie in plaats van geen donor te zijn, is dat dan een positieve of negatieve consequentie? Volgens jullie belachelijke redenering is het schadelijker om donor-onder-voorwaarden te zijn, dan geen donor te zijn!
Nee, maar als jouw criteria ertoe leiden dat zieken niet geholpen worden omdat ze door die eisen buiten de boot vallen, dan is het bijna even erg.
Stel: Man, 51 jaar, is zwaar ziek. Zijn prognose is nog een paar maanden tenzij hij een nieuw hart krijgt. 2 mogelijke donoren doen zich voor maar blijken allebei aangegeven te hebben dat hun organen alleen naar jonge mensen onder de 50 mogen gaan. Daardoor overlijdt die man van 51 terwijl jongere mensen, die er minder ernstig aan toe waren en best wat langer konden wachten, blijven leven.
Jij vindt dat een acceptabele uitkomst. Ik niet.
Dat hoeft ook niet. Wordt je geen lid van mijn vereniging, kom je ook niet in aanmerking voor mijn organen; iedereen blij. Toch? Waarom mag dat niet?
Dan mag jij de mijne ook niet hebben. Als iedereen eisen mag stellen dan stel ik als eis dat mijn organen niet mogen gaan naar iemand die eisen stelt