Arunia schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:58:
Ik denk dat bij ons de kabels te lang zijn door het huis heen.
De kabel gaat van de woonkamer (splitter met huiskamer televisie) via de meterkast naar de computer kamer waarvan dmv splitter richting de slaapkamer. Denk dat ik eens een goede versterker moet gaan zoeken (niet te duur).
Denk eerder dat je eens die kabelschema moet veranderen. Misschien je dan ook een betere multisplitter of versterker nodig hebt, maar het onderliggend probleem hier is dat je een coaxnetwerk willekeurig zit te splitten en rijgen. Dat gaat dus nooit goed werken...
Je moet rekening houden met het feit dat er meerdere frequenties zitten op de coax en dat zowel laag als hoog uitendelijk goed (niet te hoog, niet te laag) aan moet komen. Als je op je huidige setup, met veel teveel demping en vooral sterk verschillende demping tussen de verschillende aansluitpunten een versterker gaat aansluiten, krijg je misschien de hoge frequenties in de slaapkamer onder controle, maar dan gaan de lage frequenties (die minder last hebben van de demping) overstuurd worden (=strepen in beeld op analoog, waarschijnlijk ook blokjes bij DTV), om nog maar te zwijgen met wat het zal doen met je aansluiting beneden.
Simpelste manier (conceptueel) om alles op orde te krijgen is om één splitter aan te sluiten waar het signaal het huis binnenkomt, met genoeg uitgangen voor alle apparaten (TVs, evt modems). Daar dan exact even lange kabels voor iedere uitgang aan bevestigen en één kabel naar iedere TV leiden. Dan hoef je verder niet te rekenen, maar zit je wel met misschien twee of drie kabels die naar boven moeten.
Is bovenstaande onhaalbaar, dan moet je wel gaan rekenen. Je moet dan de demping van kabels en splitters optellen over de langste afstand en als je dat weet, zorgen dat alle andere uitgangen een even hoge demping krijgen (evt door regelbare uitgangen op een -dure- versterker, maar makkelijker is om gewoon met een paar goede dempstukjes te werken, Tratec en Hirschmann hebben een uitgebreide assortiment). Vuistregel is per goede 2-weg splitter 3.6dB rekenen en per meter kabel 1dB (bij goede kabels zou het minder moeten zijn, maar stekkers dempen ook). 3-weg splitters 5.6dB, 4-weg splitters 7.2dB.
Als ik het goed hoor wil je drie aansluitingen in huis hebben, twee boven, eentje beneden, en wil je de Mediabox op de slaapkamer hebben. Dat laatste is lastig maar niet onmogelijk. Om te beginnen snap ik niet zo wat de meterkast ermee te maken heeft. Als je signaal in de woonkamer binnenkomt, is het ideaal om het daar gewoon in drieen te splitsen, twee kabels naar boven naar elk van de twee TVs en een demper van een paar dB op de derde uitgang voor de TV beneden. Is dat onwenselijk, dan daar een versterker monteren met een tweewegsplitter erop, een forse demper (>5dB) op de uitgang voor beneden, dan goede, stijve C12 kabel naar boven, daar tweewegsplitter met goede, stijve C12 naar beide TVs. Als je er nog extra wandcontactdozen tussen hebt zitten mag je daar ook 1 a 2 dB voor rekenen (en dus een zwaardere versterker beneden en een zwaardere demper beneden gebruiken).
Het blijft een beetje puzzelwerk, maar hopelijk is de achterliggende principe duidelijk zo. Een regelbare versterker (met name met aparte regeling voor hoge frequenties en lage frequenties) is trouwens wel een pre.
Maar dan nog het dilemma (nog steeds). In het begin hadden we perfect beeld en geluid. Geen storingen whatsoever. De kabels e.d. zijn niet veranderd in de tussentijd, dus vraag ik me af of dit het probleem wel kan zijn. Overigens wel erbij zeggen dat beneden het probleem dan weer niet was.
Tja, de rest is ook niet bewust veranderd, dus waarom zou het minder waarschijnlijk zijn dat het aan de kabels ligt dan iets anders

Hij "update" ook regelmatig.
Dat is -zoals hier vaker gezegd is- geen update maar een reset. Dat probleem is met de nieuwste (2.1) software verholpen. Controleer (Menu - Instellingen - Diagnostiek) of je 2.1 hebt, zo niet een handmatige update uitvoeren.
Als bij mij de kwaliteit verbeterd ga ik er zeker over nadenken om het extra pakket (royaal?) aan te schaffen, maar op het moment zit ik er hard over te denken om het er maar gewoon uit te gooien. Televisie zelf boeit mij niet zo heel erg. Televisie series download ik wel aangezien ik toch haast geen tijd heb om verplicht op bepaalde momenten te gaan kijken.
Televisie is sowieso erg 20th century idd, ook al ga je het digitaal verzenden, het blijft kijken wat een ander wil op een tijdstip dat een ander dat wil
De nieuwe on-demand meuk van UPC is wat dat betreft wel een lichte verbetering overigens, kijk daar eens naar