moet je een noodrem doen, stamp dan gewoon op je remmen en je koppelingspedaal
(je hebt 2 voeten eh, gebruik ze dan ook....)
met die eerste kan je pompen zodra ie blokkeerd en met die laatste voorkom je dat je motor afvalt
en zorg je ervoor dat je ev. nog snel terug kan schakelen terwijl je effe die rem lost
al dan niet om onmiddellijk terug verder te rijden ....
(zekers handig als je midden op een kruispunt een noodstop moet doen om niet veel later een voertuig van het dwarsverkeer op je af te zien komen - stoppen en toch op tijd aan de kant voor "ik heb groen dus ik rij door, wat er ook in de weg staat"-chauffeurs
zelf zo ook al verschillende foute actie's gedaan:
- tegen 140 een kruispunt met lichten naderen (op een ring weg waar 90 mocht gereden worden - 2 rijbanen per rijrichting met een brede middenberm ertussen)
- afremmen op de motor om geen foto met zware rekening toegestuurd te krijgen (flitspalen)
- met dat ik ter hoogte van de flitspaal was, springt het licht op dus ja maar effe gas bij, want remmen had geen nut meer - stond ik alsnog halfweg het kruispunt met een pak minder rubber en het dwarsverkeer dat op me af ging komen
- pas als je het kruispunt over bent doorhebben dat amper 100m verder op een paar wagens van de pechstrook de rechterrijstrook opkomen en dat de laatste wagens stil staan op de rechterstrook om deze voor te laten
- remmen + koppeling "to the metal" duwen terwijl je aan je stuur trekt om je wagen een rijstrook naar links te krijgen. af en toe los latend om hem niet dwars te zetten.
- net op de moment dat je de wagen net voor je net mist met dit korte s-bocht maneuvre gaat de wagen daarvoor effe voor je komen rijden omdat ie denkt dat je voorbij wilt rijden langs die linkse strook - terwijl ik die ruimte nog nodig had als remweg.
Nooit zo aan't vloeken geweest in mijne auto van "geeft verdomme gas anders raak ik je just"
en zodra ik de rubbergeur en damp rook en zag passeren de rem lossen, de auto in de 2 gooien, koppeling lossen en die slak voor mij volgen en nadien met de daver in mijn knieen de eerste beste afslag die ik kon pakken zonder stoppen ook genomen ....
(dat allen met een alfa romeo 33 imola 1400 cc)
volgend stom maneuver:
paar jaar later en enkele kleinere stomme fouten wijzer.
met een mr2 van '87
(leuke auto met achterwiel aandrijving maar motor in het midden en dus geen of amper gewicht vanvoor: schuiven = schuiven op alle 4 de wielen)
- iets te kort achter een renault mono-volume aan't rijden terwijl je samen tegen een 120 wederom op zo'n ringweg (waar toen ook 120 gereden mocht worden) een rondpunt naderen
- samen wat afremmen om vlot dat rondpunt op te rijden
(voor zij die bekend zijn in belgie: de ring van mol richting lommel, net na de 2 bruggen)
- zelf iets sneller afremmen zodat ik op het ronde punt wat terug kon inhalen en zodra we er af reden hem zo voorbij kon
-gooit ie plots alles dicht omdat er een auto die van de tegengestelde kant kwam 3/4 moest doen - terwijl de meesten eigenlijk telkens 1/2de doen en dus rechtdoor rijden (na wat trekken aan dat stuur)
- ik er achter: remmen+ koppeling dicht gegooid
merken dat de auto snel zweeft op zijn 4 wielen,
- alles lossen, wisselen van strook (2 rijbanen in de rijrichting en we zaten beiden rechts, ik ging dus naar links)
- naast die renault terug alles dichtgooien
- ondertss ook die auto die reeds op het rondpunt zit opmerken omdat die op dat moment juist vlak voor je rijdt, en dan je er vlak achter laten schuiven zodat je die renault als schuivend voorbij steekt bij het oprijden van het ronde punt.
zodra ik op het ronde punt was remmen gelost, teruggeschakeld in 2, auto laten driften rond dat rondpunt (ja dat lukt ook met MR2's) en dan verder rijden naar je werk op adrenaline....
Een werkdag is nog nooit zo snel voorbij gevlogen :d

(in beide gevallen geluk gehad dat ik een vrij snelle en goede reactie had, want geen van de wagens hadden ABS - de alfa had stuurbekrachtiging, de MR2 niet - anders had ik al vaker ergens onder/achter/tussen geplakt)
(de MR2 trok gelukkig nog goed door tot 7k toeren, ook al was ie ondertss al 20j oud - veel auto's hebben dat verkeerd ingeschat

optrekken aan de lichten en tot in de 4 de achterbanden naar rechts voelen trekken zodra het ook maar licht geregend had)
(de stommiteiten:
- enkel de lichten in het oog houden ipv het stilstaand verkeer verder op ook op te merken.
(ipv te denken dat die nog verder reden door foute inschatting snelheid en afstand)
- enkel de mono-volume in het oog houden en verwachten dat ie enkel afremde om het ronde punt niet te snel op te rijden ipv ook verder te kijken en merken dat we harder moesten afremmen tot quasi stilstond om die ene door te laten.
(oke vlak erachter zie je nix vanuit je mr2 vlak op zo'n hoge bak - maar verder naar achter had ik ook die wagen die langer op het rondpunt bleef gezien, ipv enkel het ronde punt en het afrem maneuvre van de wagen voor mij)
[
Voor 11% gewijzigd door
soulrider op 17-07-2007 03:36
]