Daarom heeft het Biostar-moederbord dat ik besteld heb ook een PCI-E-slot. Dus ik kan er nog altijd een andere videokaart inplaatsen. Daarnaast is het moederbord amper duurder dan een moederbord zonder onboard GPU (en bespaar ik de kosten van een extra videokaart). Okay, ik kan er niet op gamen, maar daar heb ik mijn HTPC niet voor.Operations schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:12:
[...]
Enig klein minpuntje daarbij is dat als UVD 2 uitkomt (noem maar wat hoor) je wel een andere pci-e kaartje in prikt zonder al te veel problemen, maar je moederbord vervangen is wel meer werk.
Plus dat in de benchmarks toch steeds de losse kaarten duidelijk winnen, dus ik zou altijd nog kiezen voor een losse kaart.
Die Logitech diNovo Mini ziet er wel stoer uit.
Mijn HTPC/server heb ik inmiddels besteld en zal deze week compleet binnen zijn.
Specs:
Het gaat mij voornamelijk om dat dit een server wordt.
Ik heb een PS3, dit wordt de media center. Films/muziek worden dan gestreamt naar de PS3.
Als dit niet goed werkt, wordt de server een HTPC 'met server'.
Een andere kast kan ik altijd nog bepalen....
Maar ik ga wel kijken hoe films worden op gespeeld op 1080p.
Ben benieuwd en zal het laten weten.
Mijn HTPC/server heb ik inmiddels besteld en zal deze week compleet binnen zijn.
Specs:
- Asus M2A-VM HDMI
- AMD Athlon X2 BE-2400 @2,3Ghz
- Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
- Antec iLuminate 380W
- Cooler Master CM 690
- Maxtor DiamondMax 10 250Gb (uit oude pc)
- Hitachi Deskstar 500GB 2x
- NEC 16x dvd-lezer/brander (uit oude pc)
Ik heb een PS3, dit wordt de media center. Films/muziek worden dan gestreamt naar de PS3.
Leeg
Is het dan niet zonde om een relatief dure cpu aan te schaffen als je de serverkast toch niet in het zicht zet? Staat je server in een kast of ergens anders verdekt opgesteld, dan maakt dat qua warmte en dus geluid ook niet zo veel uit en kun je er makkelijk een extra casefan of cpu koeler in plaatsen. Dat hoor je dan toch niet. Voor die prijs heb je bijna een X2 5200+ en die is toch wel iets sneller.BlackiE1982 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:31:
Die Logitech diNovo Mini ziet er wel stoer uit.![]()
Specs:Waarom een Cooler Master CM 690?
- Asus M2A-VM HDMI
- AMD Athlon X2 BE-2400 @2,3Ghz
- Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
- Antec iLuminate 380W
- Cooler Master CM 690
- Maxtor DiamondMax 10 250Gb (uit oude pc)
- Hitachi Deskstar 500GB 2x
- NEC 16x dvd-lezer/brander (uit oude pc)
Of kies je deze cpu puur voor je energierekening?
Beide, maar voornamelijk de rekeningbosaap22 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:52:
[...]
Is het dan niet zonde om een relatief dure cpu aan te schaffen als je de serverkast toch niet in het zicht zet? Staat je server in een kast of ergens anders verdekt opgesteld, dan maakt dat qua warmte en dus geluid ook niet zo veel uit en kun je er makkelijk een extra casefan of cpu koeler in plaatsen. Dat hoor je dan toch niet. Voor die prijs heb je bijna een X2 5200+ en die is toch wel iets sneller.
Of kies je deze cpu puur voor je energierekening?
Ik kon ook de BE-2300 nemen, die is €12,- goedkoper! Niet de moeite waard dus... dan liever iets meer rekenkracht.
De pc zal eerst in de meterkast of ergens verdekt staan. Zodra het niet soepel en snel werkt met de PS3, wordt ie verhuisd naar de woonkamer. Vandaar de stilte...
[ Voor 5% gewijzigd door BlackiE1982 op 07-01-2008 16:20 ]
Leeg
Ja, ik zou eens kijken bij de opties van de tv en de geluidskaart. Staat alles wel goed? Overigens moet een digitale out altijd aangesloten worden op een digitale in en een analoge out op een analoge in. Analoog en digitaal mixen lijkt me geen goed idee. Pak desnoods ff de handleiding van de tv erbij, want als je kabels niet goed zijn aangesloten, werkt het sowieso niet. Je moet er absoluut zeker vna zijn dat de kabels goed zijn aangesloten.Dragons schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:00:
[...]
Ik heb de volgende dingen uitgevoerd, in de mediacenter heb ik een Audigy 2 kaart zitten hierop zit een Digitale uitgang. In de software van creative heb ik aangegeven dat het geluid via de digitale out moest lopen. Daarna heb ik de kabel op de digitale in van mijn LCD TV aangesloten. Helaas kreeg ik toen geen geluid. Ik heb overigens geen versterker /receiver vandaar dat het gelijk op de TV aangesloten moet worden zodat het via de speakers van de TV te horen is.
De andere variant met de Tulpstekkers heb ik gewoon de digitale out aangesloten op de analoge aansluiting met rood en wit. Hierbij had ik helaas ook geen geluid. Maar als ik het goed begrijp is het waarschijnlijk een instelling die ervoor zorgt dat ik geen geluid krijg ???
Anoniem: 244923
Ik vond dat zo'n gedoe om content af te spelen met mn PS3. Vooral het streamen van 1080p mkv's was een drama (als het al werkte..). Heb daarom een 5200+ voor de HTPC en een BE-2300 voor mn download/office pc. Maar eigenlijk kan die BE-2300 tot nu toe alles ook al afspelen..
Heeft er iemand ervaring met deze HD DVD speler? Hij is namelijk er betaalbaar 79 euro. 
Toshiba SD-H802A

Snelheid
Lezen (CD) 15 x (2,250 KB/s)
Lezen (DVD) 5 x (6,925 KB/s)
Lezen (DVD-RAM) 5 x (6,925 KB/s)
Lezen (HD DVD) 2 x
Toegangstijd (CD) 130 ms
Toegangstijd (DVD) 140 ms
Toegangstijd (HD DVD) 155 ms
Toshiba SD-H802A

Snelheid
Lezen (HD DVD) 2 x
Toegangstijd (CD) 130 ms
[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 08-01-2008 00:06 ]
de order voor mijn HTPC kan geheel de schop op. Niet alleen is het Biostar TF7050-M2 -moederbord niet meer leverbaar , maar dat ik een 42" plasma TV heb gewonnen bij Dollarshops! Ik weet het merk/model niet, maar afhankelijk daarvan zal ik de specs van de HTPC misschien ook naar boven bij moeten stellen. Ik heb alvast een betere proc besteld. Het nieuwe moederbord is een GigaByte GA-MA69GM-S2H-moederbord. Wel jammer dat deze een AMD 690G-chipset heeft ipv een Nvidia 7050, omdat de AMD een hogere CPU-belasting heeft bij HD-content. De bestelling ziet er nu zo uit:
Antec Behuizing Minuet 300 Zwart, Zilver, 300 Watt
Transcend JetRam 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC
Samsung HD200HJ 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300
AMD CPU Athlon 64 X2 BE-2350 2.10 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed
NEC AD-7191 S-ATA
GigaByte GA-MA69GM-S2H-moederbord
NEC AD-7191 S-ATA
Ja ik heb deze in mn HTPC. (leuk plaatje van een LG versie trouwensmad_max234 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:19:
Heeft er iemand ervaring met deze HD DVD speler? Hij is namelijk er betaalbaar 79 euro.
Toshiba SD-H802A
[afbeelding]
Snelheid
Lezen (HD DVD) 2 x
Toegangstijd (CD) 130 ms
Nog maar 1x gebruikt, heb Miami Vice gekocht, maar mn videokaart heeft geen HDCP volgens mn software, maar wel volgens de site waar ik hem heb gekocht... blijft raar. Maar de keer dat ik hem gebruikte liep die wel lekker. Was wel stil en alles deed het gewoon (nadat ik AnyDVD had gebruikt). Niks op aan te merken.
Denk alleen dat Blu-Ray het wel gaat winnen, nu New Line Cinema en Warner Brothers voor dit medium hebben gekozen. Denk dus dat je beter een Blu-Ray speler kan kopen (volgens mij 179 euro bij de Duitse Alternate).
Anoniem: 239553
Dat wel ja maar die heb ik niet afgesloten. Ga niet 2x betalen voor hetzelfde abbo. Ga wel eens kijken of dat SmartWi iets is. Ik merk nu namelijk dat het ook erg vervelend is met opnemen van Film 1. Als ik namelijk via tuner 1 TV kijk en Film 1 moet worden opgenomen dan wil Vista dat via tuner 2 doen en dat gaat niet...hardware-lover schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 01:50:
[...]
Als je niet hoeft te betalen voor de 2e smartcard moet je toch nog steeds betalen voor het 2e Film 1 abonnement, toch?
Het was iets met een of andere beeldinstelling, ik heb het ook hier op Tweakers gelezen. Ik zal eens serieus gaan zoeken.
Bedankt. Heb je al iets kunnen vinden over die beeldinstellingen?
Weet jij trouwens iets voor mijn andere ploblemen? Verder heb ik nog een probleem met de gids. Ik zie geen gegevens van Film 1. Nu had ik iets gevonden op degroeneknop.nl maar dat werkte niet. Heb jij een oplossing? Kun je in Vista niet gewoon een XML aanpassen en verwijzen naar een URL van tvgids.nl?
Anoniem: 239553
Dat ziet er goed uit KlereBak ;-). Dat ga ik straks eens proberen.Gerritjuh schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:49:
[...]
Het kan zijn dat je RecordOrder, RecordPrefered, Watchorder en WatchPrefered niet goed staan ingesteld in het register. Ik heb de moeite genomen om een stukje hier neer te zetten van het Haupauge forum. Dit was oorspronkelijk voor WindowsXP maar werkt 100% voor Windows Vista. In jouw geval gaat het als het goed is om twee tuners dus je kunt meteen door naar het stukje over de register instellingen.
[...]
Anderen zullen hier ook wel wat aan hebben denk ik. Ik had zelf namelijk het probleem dat alle 4 de tuners dezelfde voorkeur instellingen hadden.
Ik kom er nog op terug.
Anoniem: 174920
De AMD 690G shipset is niet slechter dan die van Nvidia hoor!LuukNouwen schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:49:
de order voor mijn HTPC kan geheel de schop op. Niet alleen is het Biostar TF7050-M2 -moederbord niet meer leverbaar , maar dat ik een 42" plasma TV heb gewonnen bij Dollarshops! Ik weet het merk/model niet, maar afhankelijk daarvan zal ik de specs van de HTPC misschien ook naar boven bij moeten stellen. Ik heb alvast een betere proc besteld. Het nieuwe moederbord is een GigaByte GA-MA69GM-S2H-moederbord. Wel jammer dat deze een AMD 690G-chipset heeft ipv een Nvidia 7050, omdat de AMD een hogere CPU-belasting heeft bij HD-content. De bestelling ziet er nu zo uit:
NEC AD-7191 S-ATA
En waarom neem je geen 2GB geheugen loopt toch net wat lekkerder.
Eventueel een ATI HD2400XT erbij, ontlast je CPU nog meer
Het ziet er naar uit dat ik dit probleem heb opgelost met Powerstrip v3.75. Hiermee heb ik de output frequentie (refreshrate) kunnen wijzigen in 48Hz i.p.v. 50Hz. De framerate van het bronbestand (x264 MKV 720p of 1080p) is dan gesynchroniseerd met de weergave op het filmdoek. Ik heb nog niet zoveel gekeken, dus meer kijkuren moeten uitwijzen of het probleem werkelijk is opgelost, maar ik heb goede hoop. In bovengenoemde thread zal ik updates geven als ik meer informatie heb of meer kijkuren erop heb zitten.-Moondust- schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:15:
Ondanks dat mijn htpc het prima doet en ik heel tevreden ben, heb ik toch geconstateerd dat er bij bepaalde camerabewegingen haperingen zijn (x264 MKV-bestanden). Heel licht, maar ze vallen me toch telkens op, waarschijnlijk omdat ik projecteer op een groot scherm. Ik heb hiervoor een nieuw topic geopend. Wellicht zijn hier mensen die dit probleem herkennen. Maar wie kan melden dat hij/zij op een groot scherm dergelijke glitches nooit heeft waargenomen nodig ik uit dit te melden. Wellicht kan ik dan bepaalde instellingen overnemen. Anyway, het gaat op dit topic. Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat het voor iedereen die een htpc heeft en maar HD-materiaal kijkt de moeite loont om even te checken met welke refreshrate de tv/projector wordt gevoed. Indien dit niet 24Hz (eigenlijk 23.98Hz) of een veelvoud hiervan (48, 72, 96, etc.) is, heb je, afhankelijk van de beeldgrootte, last van judder. Soms valt het pas op als je erop gaat letten. Wellicht dat je dan ook met Powerstrip de refreshrate kan aanpassen. Let wel op, je tv/projector moet dit wel ondersteunen. Dus check eerst even de specs. Vragen hierover graag in voornoemde thread plaatsen.
Ja denk dat je gelijk gaat hebben over blu-ray, maar er zijn al best veel films in omloop voor HD DVD toch? En voor die 79 euro kan ik hem bijna niet laten liggenAnoniem: 244923 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:24:
[...]
Ja ik heb deze in mn HTPC. (leuk plaatje van een LG versie trouwens)
Nog maar 1x gebruikt, heb Miami Vice gekocht, maar mn videokaart heeft geen HDCP volgens mn software, maar wel volgens de site waar ik hem heb gekocht... blijft raar. Maar de keer dat ik hem gebruikte liep die wel lekker. Was wel stil en alles deed het gewoon (nadat ik AnyDVD had gebruikt). Niks op aan te merken.
Denk alleen dat Blu-Ray het wel gaat winnen, nu New Line Cinema en Warner Brothers voor dit medium hebben gekozen. Denk dus dat je beter een Blu-Ray speler kan kopen (volgens mij 179 euro bij de Duitse Alternate).
Ja foutje met de link moest deze zijn natuurlijk.

Ja er zijn ook een aantal films die alleen op HD-DVD verkrijgbaar zijn, zoals de Bourne reeks en Transformers.
Ik heb dit ding enkel gekocht omdat die zo cheap was.. misschien als er wat aanbiedingen voor HD-DVD komen dan koop ik er een paar. Zou die Bourne reeks nog wel willen en misschien wat documentaires ofzo. Maar als die ook op Blu-Ray zijn, dan koop ik die
Heb net mn 8500GT eruit gegooid, dus zou nu rechtstreeks HD-DVDs moeten zien en het scheelt ook nogal wat geluid (nu superstil). Had wat problemen met MediaPortal, maar nu werkt het weer.
Alleen heb ik nu wel een zwarte rand van 1 cm om mn windows heen. Iemand een suggestie hoe ik die weghaal (dus windows vergroot) met die Ati drivers?
Ik heb dit ding enkel gekocht omdat die zo cheap was.. misschien als er wat aanbiedingen voor HD-DVD komen dan koop ik er een paar. Zou die Bourne reeks nog wel willen en misschien wat documentaires ofzo. Maar als die ook op Blu-Ray zijn, dan koop ik die
Heb net mn 8500GT eruit gegooid, dus zou nu rechtstreeks HD-DVDs moeten zien en het scheelt ook nogal wat geluid (nu superstil). Had wat problemen met MediaPortal, maar nu werkt het weer.
Alleen heb ik nu wel een zwarte rand van 1 cm om mn windows heen. Iemand een suggestie hoe ik die weghaal (dus windows vergroot) met die Ati drivers?
Ja misschien wacht ik wel even dat de hybride drives wat goedkoper zijn zit je altijd goed.Anoniem: 244923 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 00:34:
Ja er zijn ook een aantal films die alleen op HD-DVD verkrijgbaar zijn, zoals de Bourne reeks en Transformers.
En kan je de drivers niet op overscan zetten? (of hoe dat ook alweer heet?)
Dat heb ik oook, wel iets meer dan 1 cm. Ik heb MCE resolutie op 1280*720 staan en de plasma (50 inch) is 1356*768. Dus ik zie een mooi frame mer zwarte randen???Anoniem: 244923 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 00:34:
...........
Ik heb mijn ATI kaartje via VGA aan het flatpanel hangen (res. 1360x768) waarbij mijn scherm volledig gevuld weergegeven wordt. Ik zal vanavond eens kijken welke instelling ik gekozen heb.Anoniem: 244923 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 00:34:
Testing, one, two ...
Ik ben ook druk bezig met de aanschaf van een nieuwe HTPC. Na het salaris van januari gaat hij er komen 
Voor nu zit ik met de volgende config:
AMD64 3200+
Asus A8V
1GB
GF 6200
CoreAVC Pro 1.6 i.c.m. WMP Classic
Ik weet dat deze niet alle films goed afspeeld, maar 720p MKV rips gaan wel gewoon goed. Behalve de DTS rips: de CPU blijft onder de 80% load, maar het beeld schokt toch. Zou dit aan de geluidskaart liggen (AC'97 onboard)? Is wel goed om te weten voor de aanschaf van een nieuwe HTPC namelijk
AMD64 3200+
Asus A8V
1GB
GF 6200
Ik weet dat deze niet alle films goed afspeeld, maar 720p MKV rips gaan wel gewoon goed. Behalve de DTS rips: de CPU blijft onder de 80% load, maar het beeld schokt toch. Zou dit aan de geluidskaart liggen (AC'97 onboard)? Is wel goed om te weten voor de aanschaf van een nieuwe HTPC namelijk
De chipset is niet echt slechter dan de Nvidia 7050. Zo zijn de prestaties in games beter, maar is de processorbelasting bij decoden van films hoger. Ook verbruikt de chipset minder stroom. Echter, gezien de hogere processorbelasting bij het decoden van films ging mijn voorkeur uit naar de Nividia 7050-chipset. Maar als er geen moederbord met die chipset te vinden is die aan mijn eisen voldoet, dan moet je toch iets anders zoekenAnoniem: 174920 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:02:
[...]
De AMD 690G shipset is niet slechter dan die van Nvidia hoor!
En waarom neem je geen 2GB geheugen loopt toch net wat lekkerder.
Eventueel een ATI HD2400XT erbij, ontlast je CPU nog meer(kost iets van 4 tientjes ofzo)
Ik wilde de HTPC zo goedkoop mogelijk houden en daarom geen extra videokaart en geen 2 GB ram. Het is puur om films af te spelen (gamen/internetten/werken doe ik op mijn C2D-pc). Volgens mij is mijn set dan meer dan voldoende. Mocht dat niet zo zijn, dan kan ik er nog altijd extra geheugen of ene videokaart bijplaatsen. Maar dat zien we dan wel....
Nee dit ligt waarschijnlijk aan je DTS codec. Ik raad mensen altijd aan om AC3Filter te gebruiken ipv FFDShow.zAo schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:33:
Ik ben ook druk bezig met de aanschaf van een nieuwe HTPC. Na het salaris van januari gaat hij er komen
AMD64 3200+
Asus A8V
1GB
GF 6200
Het lijkt me wat aan de krappe kant, zeker als de 3200+ geen dualcore is. Eigenlijk is voor het afspelen van HD materiaal een dualcore noodzakelijk. Ik kan dit wel onderbouwen maar dat kost me nu even teveel tijd. Het gaat er kortgezegd om dat je cpuload weliswaar niet op 100% hoeft te zitten om de film te laten schokken/stotteren. Op bepaalde momenten kan de datarate niet meer tijdig aan de videokaart worden doorgegeven, omdat de cpu teveel moet doen in maar een deel van een cycle. Het streven moet zijn om de cpuload altijd onder de 50% te houden, zeker bij een singlecore. Bij dualcores komt dit veel minder nauw schijnt. Ik verwacht dat je die 3200+ nog hebt liggen, zodat je geen nieuwe hoeft te kopen, maar ik zou toch overwegen een dualcore aan te schaffen. Dit achteraf doen is misschien lastiger, omdat je dan ook een nieuw mobo en/of geheugen (DDR2) nodig hebt.zAo schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:33:
AMD64 3200+
Asus A8V
1GB
GF 6200
Mee eens zeker ook nog omdat hij geen echt geschikte videokaart gaat gebruiken (2400/2600 van ati bijvoorbeeld).-Moondust- schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:25:
[...]
Het lijkt me wat aan de krappe kant, zeker als de 3200+ geen dualcore is. Eigenlijk is voor het afspelen van HD materiaal een dualcore noodzakelijk. Ik kan dit wel onderbouwen maar dat kost me nu even teveel tijd. Het gaat er kortgezegd om dat je cpuload weliswaar niet op 100% hoeft te zitten om de film te laten schokken/stotteren. Op bepaalde momenten kan de datarate niet meer tijdig aan de videokaart worden doorgegeven, omdat de cpu teveel moet doen in maar een deel van een cycle. Het streven moet zijn om de cpuload altijd onder de 50% te houden, zeker bij een singlecore. Bij dualcores komt dit veel minder nauw schijnt. Ik verwacht dat je die 3200+ nog hebt liggen, zodat je geen nieuwe hoeft te kopen, maar ik zou toch overwegen een dualcore aan te schaffen. Dit achteraf doen is misschien lastiger, omdat je dan ook een nieuw mobo en/of geheugen (DDR2) nodig hebt.
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
interessante chart @ tomshardwareguide geeft wel een goed beeld wat een go en een no-go is voor 1080P content, aangezien een x2 6000+ zo'n beetje nodig is voor de vogelscene valt wat mij betreft alles af wat onder deze cpu valt:
http://www23.tomshardware...1076&model2=921&chart=441
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dat is waarschijnlijk zonder PureVideo of UVD, anders was de CPU-belasting vast lager. Dus ik vind het een vertekend beeld geven. Als deze technieken wle gebruikt worden, dan kan de processorbelasting met 50% afnemen. Echter geldt dit niet voor alle 1080P-content. Bijvoorbeeld MKV's hebben geen voordeel van Purevideo/UVD.LinuZZ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:57:
interessante chart @ tomshardwareguide geeft wel een goed beeld wat een go en een no-go is voor 1080P content, aangezien een x2 6000+ zo'n beetje nodig is voor de vogelscene valt wat mij betreft alles af wat onder deze cpu valt:
[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 08-01-2008 13:20 ]
Dank voor je reply. Het is overigens een systeem om wat te experimenteren en de tijd te overbruggen voordat ik een nieuw systeem koop. Ik vroeg me alleen af waarom de load niet naar 90%+ ging en het toch schokte.-Moondust- schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:25:
[...]
Het lijkt me wat aan de krappe kant, zeker als de 3200+ geen dualcore is. Eigenlijk is voor het afspelen van HD materiaal een dualcore noodzakelijk. Ik kan dit wel onderbouwen maar dat kost me nu even teveel tijd. Het gaat er kortgezegd om dat je cpuload weliswaar niet op 100% hoeft te zitten om de film te laten schokken/stotteren. Op bepaalde momenten kan de datarate niet meer tijdig aan de videokaart worden doorgegeven, omdat de cpu teveel moet doen in maar een deel van een cycle. Het streven moet zijn om de cpuload altijd onder de 50% te houden, zeker bij een singlecore. Bij dualcores komt dit veel minder nauw schijnt. Ik verwacht dat je die 3200+ nog hebt liggen, zodat je geen nieuwe hoeft te kopen, maar ik zou toch overwegen een dualcore aan te schaffen. Dit achteraf doen is misschien lastiger, omdat je dan ook een nieuw mobo en/of geheugen (DDR2) nodig hebt.
Wel moet ik zeggen dat de beeldkwaliteit van CoreAVC echt extreem belabberd is: het is 1 grote waas.

interessant hoe je die chart afleest denk ik ....LinuZZ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:57:
Als je de juiste VGA kaart gebruikt, bijvoorbeeld een ATi uit de HD2400 of HD2600 serie heb je helemaal geen super snelle CPU nodig om HD content af te spelen. Dan voldoet een energie zuinige goedkope AMD processor ook. In een HTPC zou ik dan ook echt een dergelijk VGA kaart gebruiken.LinuZZ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:57:
P.s. Sterker nog ik heb hier ergens op GOT gelezen dat iemand gewoon HD content afspeelde met, als ik het ij goed herinner, een AMD Athlon XP 3000+ gecombineerd met een HD2400/2600 VGA kaart.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dat minimaal een 6000+ nodig is voor 1080p is erg overtrokken. De BE-2400 speelt vrijwel alle 1080p content vloeiend af. De beruchte vogelscene is echt een grote uitzondering. Ik heb al zeker 30 1080p-films gezien en alleen de Planet Earth rips leidden tot problemen met schokkend beeld, de rest niet (BE-2350 2,1GHz -> 2,5GHz). Het is inmiddels bekend dat een 5200+ van 65Watt nog prima passief te koelen is. Indien je deze nog iets overklokt dan is dat echt ruim voldoende voor vrijwel alle 1080p films (zowel blurays/hddvd's als x264 rips). En dan heb ik het nog niet eens over hardwareacceleratie van een videokaart.LinuZZ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:57:
Overigens schijnt de 20fps bug of de blackscreenbug als je x264 in b.v. MPC met de H264-decoder van Powerdvd afspeelt, te omzeilen te zijn. Ik las dit op AVSforum in deze thread rond pagina 130. Het zou dus nu mogelijk moeten zijn om x264 mkv files met hardware acceleratie af te spelen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
[ Voor 19% gewijzigd door -Moondust- op 08-01-2008 13:53 ]
Dan zou ik zeker voor de E8400 gaan, zuiniger dus minder warm. Twijfel zelf nog enorm qua vga kaart.LinuZZ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:57:
De ene review zegt de Ati 2400/2600 is sneller/mooier, de ene review zegt weer dat de 8600GT mooier beeld geeft en minder fouten produceert e.d.. pfff keuzes.
[ Voor 15% gewijzigd door Operations op 08-01-2008 15:02 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Ik meen dat over het algemeen de gedachte overheerst dat ATi-kaarten een beter beeld geven. Het kan echter ook zijn dat ATi nog steunt op zijn reputatie, maar dat dat reeds is achterhaald door Nvidia.Operations schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:59:
De ene review zegt de Ati 2400/2600 is sneller/mooier, de ene review zegt weer dat de 8600GT mooier beeld geeft en minder fouten produceert e.d.. pfff keuzes.
Nou veel gehoord argument is dat UVD of in ieder geval de software daarvan gratis is (ati dus). En bij nvidia moet je er voor betalen.-Moondust- schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:17:
[...]
Ik meen dat over het algemeen de gedachte overheerst dat ATi-kaarten een beter beeld geven. Het kan echter ook zijn dat ATi nog steunt op zijn reputatie, maar dat dat reeds is achterhaald door Nvidia.
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een HTPC en toen vond ik dit topic. Valt me op dat ik het afspelen van 1080p content zwaar heb onderschat, zou ik met de set die ik voor ogen heb vloeiend hd content kunnen afspelen?
Ati HD2400 pro
AMD Athlon X2 BE-2300
Ati HD2400 pro
AMD Athlon X2 BE-2300
Als je een beetje door dit topic heen kijkt, zie je dat behalve de planet earth film alles prima gaat op een BE2350. Die van jouw is iets minder snel dus kan me een iets grotere cpu load voorstellen. Maarre echt veel ruimte heb je niet meer over, heb je iets meer te besteden zou je bijvoorbeeld voor een E8400 van intel kunnen gaan. Snellere klok op 45nm dus minder warm.Maksvr schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:30:
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een HTPC en toen vond ik dit topic. Valt me op dat ik het afspelen van 1080p content zwaar heb onderschat, zou ik met de set die ik voor ogen heb vloeiend hd content kunnen afspelen?
Ati HD2400 pro
AMD Athlon X2 BE-2300
Anoniem: 12019
En dan hebben we het over een scene van een paar seconden,voor de rest geen problemen met de rest van de 11 delen.Operations schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:27:
[...]
Als je een beetje door dit topic heen kijkt, zie je dat behalve de planet earth film alles prima gaat op een BE2350. Die van jouw is iets minder snel dus kan me een iets grotere cpu load voorstellen. Maarre echt veel ruimte heb je niet meer over, heb je iets meer te besteden zou je bijvoorbeeld voor een E8400 van intel kunnen gaan. Snellere klok op 45nm dus minder warm.
Is die E8400 al te koop ergens dan? Er staan er 2 in de Pricewatch, maar de een is 2x zo duurOperations schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:27:
[...]
Als je een beetje door dit topic heen kijkt, zie je dat behalve de planet earth film alles prima gaat op een BE2350. Die van jouw is iets minder snel dus kan me een iets grotere cpu load voorstellen. Maarre echt veel ruimte heb je niet meer over, heb je iets meer te besteden zou je bijvoorbeeld voor een E8400 van intel kunnen gaan. Snellere klok op 45nm dus minder warm.
Ehm die redenering volg ik niet helemaal? Snellere klok op 45nm dus minder warm? Een lager procede zorgt idd vaak voor minder warmte, maar de TDP hangt echt niet alleen van het procede af. Zo is de TDP van de BE2400 geloof ik 45W, en die E8400 65W, dus die E8400 wordt heter!Operations schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:27:
[...]
Daar heb je gelijk in dacht dat het beide 45W was, maar dat neemt niet weg dat die E8400 veel minder warm (omdat die minder zwaar belast wordt, 40 % op de be2400 zal roep maar wat hoor dan 15 % op E8400 zijn) zal worden bij een film dan die BE2400 toch? Of ook niet helemaal mee eens? Maar verschil zal idd wel minder groot zijn nu, die E8400 65W is en geen 45WCrackh34d schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:18:
[...]
Ehm die redenering volg ik niet helemaal? Snellere klok op 45nm dus minder warm? Een lager procede zorgt idd vaak voor minder warmte, maar de TDP hangt echt niet alleen van het procede af. Zo is de TDP van de BE2400 geloof ik 45W, en die E8400 65W, dus die E8400 wordt heter!
Wellicht dat de codecs / videokaarten o.i.d. beter gaan worden dat weet ik niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Operations op 08-01-2008 17:57 ]
Ook een goed argument. De keuze tussen E8400 en BE2xxx is gewoon persoonlijk. Ik zou voor de BE2xxx gaan, omdat ik toch weinig HD-materiaal heb, en wachten op de 790G(?) die geloof ik UVD ondersteunt, maar dit weet ik niet zeker.Operations schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:50:
[...]
Daar heb je gelijk in dacht dat het beide 45W was, maar dat neemt niet weg dat die E8400 veel minder warm (omdat die minder zwaar belast wordt, 40 % op de be2400 zal roep maar wat hoor dan 15 % op E8400 zijn) zal worden bij een film dan die BE2400 toch? Of ook niet helemaal mee eens? Maar verschil zal idd wel minder groot zijn nu, die E8400 65W is en geen 45WMaar zowieso heb je meer ruimte over met die cpu. de BE-2400 trekt planet earth niet in die drukke scene, dus die zit op dit moment al bijna aan zijn top.
Wellicht dat de codecs / videokaarten o.i.d. beter gaan worden dat weet ik niet.
Tot dan XBMC ftw!
Iemand een idee of volgende combinatie goed bruikbaar is voor HD content af te spelen:
Intel Core 2 Duo E4400 (S775, 2x2.0GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
+
Gigabyte GA-G33M-S2H
?
+
Gigabyte GA-G33M-S2H
?
Hangt er ook heel erg van af wat jij zelf 'goed bruikbaar' acht, en dus 'goed genoeg' oordeelt kwa performance. Ik zou toch eerder voor een E6xxx gaan en tevens een videokaart, een ATI HD2600 of de HD3850(als je wat wil spenderen).jverdeyen schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:15:
Iemand een idee of volgende combinatie goed bruikbaar is voor HD content af te spelen:
+
Gigabyte GA-G33M-S2H
?
Het doel is ook budget-vriendelijk blijven.CaptainCharisma schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:40:
[...]
Hangt er ook heel erg van af wat jij zelf 'goed bruikbaar' acht, en dus 'goed genoeg' oordeelt kwa performance. Ik zou toch eerder voor een E6xxx gaan en tevens een videokaart, een ATI HD2600 of de HD3850(als je wat wil spenderen).
Omdat het moederbord een hdmi aansluiting heeft zou ik niets moeten spenderen aan een videokaart. Mijn doelstelling is om af en toe eens een bluray rip of dergelijke af te spelen (toekomstgericht, want nu is het enkel dvdrips) zonder storingen of haperingen in het beeld. Dat is mijn zicht op 'goed bruikbaar'.
Energiezuinig is een leuk bedacht commercieel verhaal, maar snijdt neit zoveel hout in de praktijk. We hebben het echt over een paar euro per jaar verschil tussen zeg 45Watt en 65Watt. Ik zou als ik jou was de 5200+ van 65Watt nemen en deze passief koelen met een Scythe Ninja Mini. Het is inmiddels door enkele tweakers bevestigd dat deze combi goed werkt en lekker stil is. De nieuwe telg van Intel lijkt me nog relatief duur als de goedkopere 5200+ al hd goed kan afspelen, waarom dan nog een krachtigere cpu nemen? Mocht je het toch bij de energiezuinige BE-serie willen houden, dan zou ik de BE-2350 of BE2400 nemen en deze licht overklokken met passieve koeling. Heb ik ook gedaan (BE-2350 2,1GHz@2,5GHz) en werkt prima voor 1080p (behalve de vogelscene dan) en is stil en zuinig.Maksvr schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:30:
Ati HD2400 pro
AMD Athlon X2 BE-2300
Ik ben van plan om ook een HTPC te kpoen en aan te sluiten op mijn plasma TV. Die heeft een resolutie van 1024x768
Ik sluit nu wel eens mijn laptop (niet breedbeeld) via een VGA-kabel aan, en het is soms best lastig om de aspect-ratio in orde te krijgen.
Als ik 4x3 foto's bekijk, kan ik gewoon mijn tv op 4x3 zetten, dat ziet er prima uit.
Voor films in breedbeeld heb ik een player die de film in de breedte "in elkaar drukt", zodat het op de TV weer goed eruit ziet in breedbeeldstand.
Maar voor foto's die ik gecropt heb naar 2x3 formaat heb ik eigenlijk nog geen oplossing. Die hebben op de laptop al een zwarte balk onder en boven. Als ik dan de TV op 4x3 zet heb ik ook nog links en rechts een zwarte balk, en zit ik naar een 20" fotootje te kijken op mijn 42" scherm :-)
Hoe lossen jullie dit soort dingen nou op?
Ik sluit nu wel eens mijn laptop (niet breedbeeld) via een VGA-kabel aan, en het is soms best lastig om de aspect-ratio in orde te krijgen.
Als ik 4x3 foto's bekijk, kan ik gewoon mijn tv op 4x3 zetten, dat ziet er prima uit.
Voor films in breedbeeld heb ik een player die de film in de breedte "in elkaar drukt", zodat het op de TV weer goed eruit ziet in breedbeeldstand.
Maar voor foto's die ik gecropt heb naar 2x3 formaat heb ik eigenlijk nog geen oplossing. Die hebben op de laptop al een zwarte balk onder en boven. Als ik dan de TV op 4x3 zet heb ik ook nog links en rechts een zwarte balk, en zit ik naar een 20" fotootje te kijken op mijn 42" scherm :-)
Hoe lossen jullie dit soort dingen nou op?
Anoniem: 247853
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen, daarbij ook het topic over digitale kabel TV op de PC en verder nog veel meer op het net....
Hierdoor ben ik tot onderstaand rijtje gekomen om mijn eigen HTPC samen te stellen:
Cooler Master Vortex 752
KNC ONE TV-Station DVB-C Plus (TV / Video Kaart, PCI, Stereo, Dolby Digital ) €109,-
AMD Athlon™ 64 X2 5600+ (2x 2800 MHz, 2048 kB, 2000 MT/s, Windsor) €129,-
Antec Fusion V2 (430 Watt) €149,-
Asus BC-1205PT (12 / 6 / 4 speed, 12 / 6 / 4 speed, 12 / 32 speed ) € 219,-
Asus M2A-VM/HDMI (AMD 690G, 2.000 MT/s, Socket AM2 ) €65,-
Hitachi Deskstar T7K500 (500 GB, 8,5 / 8 / 7200, 0,18 € ) € 89,-
Buffalo 2 GB DDR2-667 (2048 MB, CL5 5-5-15, 1 stuk(s), PC2 5300 ) € 35,-
Subtotaal: € 820,-
Ik heb alleen nog een paar twijfels/vragen:
Cooler master ivm geruisloosheid… Iemand ervaring?
KNC ivm DVB-C incl pci, de alphacrypt komt er dan nog bij… Kan ik nu kijken en opnemen? (tegelijk)
Asus BC ivm afspelen HD-DVD en Blu-ray… Iemand ervaring?
AMD 64x2, dit zou volgens mij ook de hogere resoluties af moeten kunnen spelen? (vogelscene etc)
Behalve de vragen zijn overige suggesties natuurlijk ook zeer welkom.
(De HTPC zou aangesloten moeten worden op een Full HD Philips LCD, 37" met surround Ambilight icm Multikabel digitale televisie)
Alvast bedankt voor de reacties!
Hierdoor ben ik tot onderstaand rijtje gekomen om mijn eigen HTPC samen te stellen:
Cooler Master Vortex 752
KNC ONE TV-Station DVB-C Plus (TV / Video Kaart, PCI, Stereo, Dolby Digital ) €109,-
KNC ivm DVB-C incl pci, de alphacrypt komt er dan nog bij… Kan ik nu kijken en opnemen? (tegelijk)
AMD 64x2, dit zou volgens mij ook de hogere resoluties af moeten kunnen spelen? (vogelscene etc)
(De HTPC zou aangesloten moeten worden op een Full HD Philips LCD, 37" met surround Ambilight icm Multikabel digitale televisie)
@Peersol: Die Asus M2A-VM HDMI was ook het eerste mainboard dat bij me opkwam, zeker door de HDMI aansluiting. Ik ben hier echter van afgestapt aangezien de HDMI/Digitale audio ouput aansluiting op een extra pci slot aangesloten moet worden.
Ik ben dan de Gigabyte GA-G33M-S2H tegengekomen die deze 2 aansluitingen gewoon on-board heeft.
Alhoewel ik nu nog twijfel wat de voor en nadelen zijn ... is de keuze amd/intel....
Waarom kies jij voor dit mainboard?
Ik ben dan de Gigabyte GA-G33M-S2H tegengekomen die deze 2 aansluitingen gewoon on-board heeft.
Alhoewel ik nu nog twijfel wat de voor en nadelen zijn ... is de keuze amd/intel....
Waarom kies jij voor dit mainboard?
[ Voor 5% gewijzigd door jverdeyen op 08-01-2008 22:38 ]
Anoniem: 247415
En van die 20 Watt verschil maken we in de winter maanden dankbaar gebruik, de verwarming kan heeeeel iets lager gezet worden...-Moondust- schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:37:
[...]
Energiezuinig is een leuk bedacht commercieel verhaal, maar snijdt neit zoveel hout in de praktijk. We hebben het echt over een paar euro per jaar verschil tussen zeg 45Watt en 65Watt.
Let er wel op dat het Gigabyte bord niet in alle kasten past door de haakse S-ATA aansluitingen. In mijn OriginAE S14v komen de aansluitingen precies tegen de HDD bay waardoor deze niet te gebruiken zijn.jverdeyen schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:35:Ik ben dan de Gigabyte GA-G33M-S2H tegengekomen die deze 2 aansluitingen gewoon on-board heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door ebis op 08-01-2008 23:57 ]
@jverdeyen: de Asus staat op meerdere sites aangemerkt als zeer geschikt voor de mediapc, onderstaande tekst op hardware.info gaf mede de doorslag:
De nieuwe AMD 690G chipset is vanwege de geïntegreerde ATI Radeon X1250 videokaart met AVIVO video technologie bijzonder geschikt voor media center PC's. De chipset biedt daarnaast geïntegreerde ondersteuning voor HDMI, de aansluiting die te vinden is op alle moderne LCD TV's. Wij kiezen voor de ASUS M2A-VM HDMI, het moederbord dat in onze 690G vergelijkingstest als beste uit de bus kwam.
En nu komt het argument van Ebis er ook nog bij...;-)
De nieuwe AMD 690G chipset is vanwege de geïntegreerde ATI Radeon X1250 videokaart met AVIVO video technologie bijzonder geschikt voor media center PC's. De chipset biedt daarnaast geïntegreerde ondersteuning voor HDMI, de aansluiting die te vinden is op alle moderne LCD TV's. Wij kiezen voor de ASUS M2A-VM HDMI, het moederbord dat in onze 690G vergelijkingstest als beste uit de bus kwam.
En nu komt het argument van Ebis er ook nog bij...;-)
Om even door te gaan op de processor keuze.
Die nieuwe Core 2 Duo's zijn best meesterlijk:

bron
En die E8200 presteert dan ook nog eens beter dan een E6750.
Meer dan power genoeg

bron
Meer dan power genoeg
Ik heb sinds een week een nieuw systeem met een amd 5000+ black edition 65w. Deze draait alle HD materialen tot nu toe schokvrij. De cpu wordt overgeklokt of ondergeklokt op basis van de belasting door RMclock. Daardoor loopt hij op 3ghz bij het spelen van HDDVD of MKV bestanden en op 1ghz bij simpele divx files. Ik heb de vogelscene nog niet getest omdat ik die niet heb. Wel heb ik echte HDDVD's gespeeld met de xbox360 usb HDDVD drive. Daarbij loopt alles soepel en is de belasting ongeveer 85% (fullhd materiaal). Ik gebruik winxp mce en powerdvd 7.3. Daarnaast coreavc pro en ac3filter voor het digitale geluid.
Ik gebruik een 720p tv en beamer aangesloten met HDMI. Beide zijn ook op 1080p aan te sturen overigens maar ze downscalen dat weer. Dat kan nog handig zijn als het scalen de pc ook nog een belasting oplevert.
Deze combinatie is vrijwel onhoorbaar op meer dan 1m afstand, ik zit op 3m dus daar is niets meer te horen. Ik ben erg tevreden met deze setup.
Ik gebruik een 720p tv en beamer aangesloten met HDMI. Beide zijn ook op 1080p aan te sturen overigens maar ze downscalen dat weer. Dat kan nog handig zijn als het scalen de pc ook nog een belasting oplevert.
Deze combinatie is vrijwel onhoorbaar op meer dan 1m afstand, ik zit op 3m dus daar is niets meer te horen. Ik ben erg tevreden met deze setup.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Adata AD2800002GOU | € 32,09 | € 64,18 |
1 | AMD Athlon X2 5000+ | € 83,01 | € 83,01 |
1 | Asus P2-M2A690G | € 125,59 | € 125,59 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB | € 136,79 | € 136,79 |
Importeren | Totaal | € 409,57 |
[ Voor 3% gewijzigd door TdV op 09-01-2008 09:46 . Reden: black edition processor toegevoegd aan lijstje ]
De CPU staat keurig in PW opgenomen. Ik heb deze CPU ook aangekocht voor de HTPC waarmee ik op dit moment bezig ben. Ik stond overigens wel een beetje raar te kijken van een Boxed CPU zonder originele koeler in de doos. Niet dat deze gebruikt zou worden maar toch.TdV schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:33:
Ik heb sinds een week een nieuw systeem met een amd 5000+ black edition 65w (staat niet in de pw dus ik heb de gewone 5000+ maar gelinkt). Deze draait alle HD materialen tot nu toe schokvrij. De cpu wordt overgeklokt of ondergeklokt op basis van de belasting door RMclock. Daardoor loopt hij op 3ghz bij het spelen van HDDVD of MKV bestanden en op 1ghz bij simpele divx files. Ik heb de vogelscene nog niet getest omdat ik die niet heb. Wel heb ik echte HDDVD's gespeeld met de xbox360 usb HDDVD drive. Daarbij loopt alles soepel en is de belasting ongeveer 85% (fullhd materiaal). Ik gebruik winxp mce en powerdvd 7.3. Daarnaast coreavc pro en ac3filter voor het digitale geluid.
Heeft er iemand ervaring met een relatief stil werkende DVD-brander en wat is het advies? De NEC die ik er nu in heb gezet overstemt de F16's die hier regelmatig over ons huis vliegen.
Testing, one, two ...
Met een losse videkoaart (HD2600 ofzo) kun je die HD-DVD's accelereren. Minder processorbelasting en dus minder warmte. Waarom heb je daar niet voor gekozen?TdV schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:33:
Ik heb sinds een week een nieuw systeem met een amd 5000+ black edition 65w (staat niet in de pw dus ik heb de gewone 5000+ maar gelinkt). Deze draait alle HD materialen tot nu toe schokvrij. De cpu wordt overgeklokt of ondergeklokt op basis van de belasting door RMclock. Daardoor loopt hij op 3ghz bij het spelen van HDDVD of MKV bestanden en op 1ghz bij simpele divx files. Ik heb de vogelscene nog niet getest omdat ik die niet heb. Wel heb ik echte HDDVD's gespeeld met de xbox360 usb HDDVD drive. Daarbij loopt alles soepel en is de belasting ongeveer 85% (fullhd materiaal). Ik gebruik winxp mce en powerdvd 7.3. Daarnaast coreavc pro en ac3filter voor het digitale geluid.
De islam kan uw vrijheid schaden
Elke dvd-brander is stil te krijgen met programma's als Nero DriveSpeed. Die vertragen de rotatiesnelheid van de schijf waardoor de drive veel minder herrie produceert. Nero DriveSpeed is o.a. hier te krijgen.hardware-lover schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:55:
Heeft er iemand ervaring met een relatief stil werkende DVD-brander en wat is het advies? De NEC die ik er nu in heb gezet overstemt de F16's die hier regelmatig over ons huis vliegen.
Bedankt, daar had ik even niet aan gedacht. Eens kijken of dit onder Vista (MCE) een bruikbare oplossing is.-Moondust- schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:21:
[...]
Elke dvd-brander is stil te krijgen met programma's als Nero DriveSpeed. Die vertragen de rotatiesnelheid van de schijf waardoor de drive veel minder herrie produceert. Nero DriveSpeed is o.a. hier te krijgen.
Testing, one, two ...
Omdat de meeste downloadbare content in x264 is gecodeerd en je daarbij volledig op de processor leunt. Ik wil een systeem dat gedurende 3 uur (zeg maar 1 film of langer) op 100% belast kan worden zonder oververhit te raken en zonder lawaai te produceren; als je dat hebt maakt het niet meer uit wat voor content je wil spelen. Daarom heb ik een 65watt processor genomen die makkelijk over te klokken is; maximale processorkracht met minimale warmte en lawaai. Aangezien hoge bitrate HDDVD's al werken met 85% (beide cores belast dus) lijkt het me dat de meeste andere content minder belasting veroorzaken. Mocht ik in de toekomst nog iets te kort komen dan kan ik altijd nog een Phenom plaatsen.Wokschotel schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:17:
[...]
Met een losse videkoaart (HD2600 ofzo) kun je die HD-DVD's accelereren. Minder processorbelasting en dus minder warmte. Waarom heb je daar niet voor gekozen?
Waarom heb je voor die KNC DVB-C kaart gekozen en niet voor een FloppyDTV? Alleen de prijs?Anoniem: 247853 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:25:
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen, daarbij ook het topic over digitale kabel TV op de PC en verder nog veel meer op het net....
Cooler Master Vortex 752
Nog steeds de BE nadat je dit overzichtje gezien hebt? Is idd wel jammer dat die BE-2400 hier niet in is meegenomen.Crackh34d schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:01:
[...]
Ook een goed argument. De keuze tussen E8400 en BE2xxx is gewoon persoonlijk. Ik zou voor de BE2xxx gaan, omdat ik toch weinig HD-materiaal heb, en wachten op de 790G(?) die geloof ik UVD ondersteunt, maar dit weet ik niet zeker.
Tot dan XBMC ftw!
http://www.xbitlabs.com/i...ntel-wolfdale/pcons-2.png
http://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-wolfdale/pcons.png
[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 09-01-2008 09:55 ]
Een 5200+ 65Watt voldoet prima voor 1080p materiaal en kan passief gekoeld worden door de Scythe Ninja Mini. Staar je nou niet blind op die vogelscene, is echt de enige bekende uitzondering. Met een 5600+ redt je het bij de vogelscene overigens waarschijnlijk ook niet. Passief koelen heeft een zeer groot voordeel, namelijk geen geluidsproductie. De 5600+ kan hoogstwaarschijnlijk niet passief worden gekoeld. De nieuwe Intels, b.v. de E8200, zijn ook nog een optie om passief te koelen misschien, maar ik ken ze onvoldoende om deze te adviseren.Anoniem: 247853 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:25:
Cooler Master Vortex 752
Wat betreft het beoogde moederbord (zie plaatje hieronder incl. PCI-e insteekkaart). Het grote nadeel van het Asus M2A-VM/HDMI mobo is niet zozeer het feit dat de HDMI aansluiting op de bijgeleverde PCI-e kaart zit, maar juist het feit dat de digitale S/PDIF uitgang (coaxiaal) op die kaart zit. Als je besluit toch een aparte videokaart te plaatsen om spellen met fatsoenlijke fps te kunnen spelen en/of HD-materiaal hardwarematig te kunnen versnellen, ben je je digitale audiouitgang kwijt. Je zult dan ook een aparte geluidskaart erbij moeten plaatsen.

Wellicht is het Abit AN-M2HD mobo iets voor je. Alle uitgangen (DVI, VGA, HDMI, optische S/PDIF) zit op het bord zelf waardoor je helemaal vrij bent wat betreft de keuze later eventueel een parte videokaart erbij te zetten. Ik heb zelf de niet-HD versie van dit Abit mobo. Prima bord wat mij betreft en geen chipsetfannetjes, dus alles passief gekoeld.

Als je echte blurays en hddvd's gaat afspelen kan je makkelijk af met een energiezuinige AMD BE-2300 indien je een ATi videokaart met hardwarematige acceleratie voor HD erbij zet. Mocht je ook of vooral internetrips (x264 mkv) gaan draaien, dan is een passiefgekoelde 5200+ de beste AMD-optie en zoals eerder gezegd kan je ook kijken of een van de nieuwe krachtige Intels passief gekoeld kan worden.
Ik heb echter weinig ervaring met mainboards etc... Zijn dit dan die haakske S-ATA aansluitingen, en waar moet ik dan zeker opletten ?ebis schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:56:
[...]
Let er wel op dat het Gigabyte bord niet in alle kasten past door de haakse S-ATA aansluitingen. In mijn OriginAE S14v komen de aansluitingen precies tegen de HDD bay waardoor deze niet te gebruiken zijn.
Ik heb deze aansluitingen gezien op het Gigabyte GA-MA69GM-S2H mainboard, dit is een AMD versie.
En zijn bovenstaande de aansluitingen van Gigabyte GA-G33M-S2H mainboard, een Intel versie (wat ik zou implementeren in mijn toekomstige htpc)
Beide hebben een HDMI en optical out aansluiting.
[ Voor 27% gewijzigd door jverdeyen op 09-01-2008 11:01 . Reden: Problem solved ]
Deze zijn juist wel handig.jverdeyen schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:48:
[...]
Ik heb echter weinig ervaring met mainboards etc... Zijn dit dan die haakske S-ATA aansluitingen, en waar moet ik dan zeker opletten ?
Deze kunnen onhandig zijn (ligt aan je kast)
edit: De aansluitingen van de G33M zijn dus handiger.
Ik heb nu een zwarte rand van 1 cm om mn windows heen. Iemand een suggestie hoe ik die weghaal (dus windows vergroot) met die Ati drivers? (resolutie is 1280*720 en scherm is hdready, ati CCC geinstalleerd).
[ Voor 38% gewijzigd door tatata op 09-01-2008 11:04 ]
Ik heb in de ati drivers CCC bij displays een scaling optie, daar kan je met een slider aangeven hoeveel overscan of onderscan je wil en kan je het precies op maat maken. Ik gebruik overigens een hdmi kabel en een onboard x1250.tatata schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:51:
[...]
Ik heb nu een zwarte rand van 1 cm om mn windows heen. Iemand een suggestie hoe ik die weghaal (dus windows vergroot) met die Ati drivers? (resolutie is 1280*720 en scherm is hdready, ati CCC geinstalleerd).
Bij veel HD2400 kaarten zit alleen een DVI aansluiting, nu vroeg ik mij af of je wanneer je een DVI-HDMI koppelstukje gebruikt ook geluid hebt? Ik had wel zoiets gelezen dacht ik maar het klinkt zo onlogisch.
Nee dat schijn je speciale stukjes voor te moeten hebben, moet je ff zoeken in dit topic heb ik al over gediscusseerd met iemand.Maksvr schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:39:
Bij veel HD2400 kaarten zit alleen een DVI aansluiting, nu vroeg ik mij af of je wanneer je een DVI-HDMI koppelstukje gebruikt ook geluid hebt? Ik had wel zoiets gelezen dacht ik maar het klinkt zo onlogisch.
Dat is precies wat ik ook ga doen, al zou een moederbord met RS780 in combinatie met een BE-2400 ook wel wat kunnen zijn. De bordjes me RS780 zijn crossfire-enabled, dus mocht je meer power nodig hebben...Wokschotel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:26:
Ik wacht nog even met de PC tot eind dit kwartaal. Reden: de introductie van de RS780 chipset (IGP met UVD dus ingebouwde H264/VC-1 acceleratie) en de nieuwe energiezuinige processoren van AMD. Dat zijn volgens mij de ideale HTPC-componenten!
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
DVI vervoert NOOIT een geluidssignaal bij mijn weten. Daarom hebben ze juist HDMI ontwikkeld. Dus met een koppelstuk krijg je ook geen geluid. Het kan wel zo zijn dat er een bepaald koppelstukje is waar je het DVI- en de S/PDIF-signaal (dus digitaal beeld- en geluidssignaal apart) als input geeft en de output HDMI 1.3 (dus beeld en geluid) is. Maar hier heb ik geen ervaring mee.Maksvr schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:39:
Oke thanks, en dan komt er nog een vraagje in mij op (sorry voor al die vragen maar er is niets concreets te vinden als bijvoorbeeld benchmarks etc.), een moederbord met een onboard videokaart (690V/G, X1250) en een goede processor (X2 5000+) kunnen die wel "voldoende" 1080p afspelen? Want dat is een stuk goedkoper dan een losse videokaart.
Heh, wat grappig. Ik heb sinds gisteren echt exact dezelfde setup, alleen ander merk geheugenTdV schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:33:
# Product Prijs Subtotaal 2 Adata AD2800002GOU € 32,09 € 64,18 1 AMD Athlon X2 5000+ € 83,01 € 83,01 1 Asus P2-M2A690G € 125,59 € 125,59 1 Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB € 136,79 € 136,79 Importeren Totaal € 409,57
Ben nog bezig met XP met MediaPortal erop te zetten, maar via hdmi is het op 1080p in ieder geval een heel strak plaatje op mijn 42" LCD.
Gebruik jij die cpu-koeler die in de Asus barebone zit? Ik nu wel maar twijfel of ik dat ding ook niet gewoon kan uitzetten en de cpu passief laat koelen.
De oplossing van TdV is prima, maar heeft volgens mij een nadeel, namelijk het feit dat het beeld 2 maal wordt gescaled: 1 keer door de videokaart die underscant en 1 keer door de weergever (tv) die overscant. De twee compenseren elkaar hierdoor. Zogenaamde 1:1 pixel mapping (geen gebruik van overscan of underscan) is echter altijd het mooiste. Ik zou dus even goed kijken in de handleiding van de weergever of er geen mogelijkheid is om de overscan uit te zetten. Overscan is eigenlijk een achterhaald concept nu steeds meer huishoudens digitale weergaveapparatuur hebben. Met de vroegere beeldbuis viel er vaak aan de buitenkant een stukje weg wat dan gecompenseerd werd met een zwarte rand om het beeld heen. Ik twijfel of ik nu de termen underscan en overscan goed heb gebruikt, maar ik hoop dat het in ieder geval duidelijk is wat ik bedoel.tatata schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:51:
Onboard videokaart (690V/G, X1250) plus 5000+ is voldoende voor 1080p met vooralsnog als enige uitzondering de vogelscene op 1080p. Wat staat je overigens in de weg om de 5200+ te kiezen? Die proc is ook in een 65Watt variant verkrijgbaar en kan passief gekoeld worden, hetgeen weer erg fijn is voor zo min mogelijk herrie.Maksvr schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:36:
Oke thanks, en dan komt er nog een vraagje in mij op (sorry voor al die vragen maar er is niets concreets te vinden als bijvoorbeeld benchmarks etc.), een moederbord met een onboard videokaart (690V/G, X1250) en een goede processor (X2 5000+) kunnen die wel "voldoende" 1080p afspelen? Want dat is een stuk goedkoper dan een losse videokaart.
Ja, de ATi/AMD HD2400 en HD2600 serie (en de directe opvolgers) kunnen audio over de DVI poort sturen, je hebt dan ook een speciaal verloop stukje nodig van DVI naar HDMI die bij de kaart meegeleverd moet zijn. Helaas houden niet alle fabrikanten zich aan deze specificaties van ATI/AMD of leverd men het verloop stukje niet mee. Een standaard verloopstukje zal inderdaad niet functioneren. Dus je moet goed nagaan of de fabrikant waarvan je de kaart wilt kopen deze functie ook benut.Maksvr schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:39:
Zeg nooit, te snel NOOIT, want de ATi/AMD HD2400 en HD2600 kaarten zouden het weldegelijk moeten kunnen. Deze VGA kaarten verwerken audio dan ook zelf buiten de eventuele geluidskaart of onboard Audio om.-Moondust- schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:35:
[...]
DVI vervoert NOOIT een geluidssignaal bij mijn weten. Daarom hebben ze juist HDMI ontwikkeld. Dus met een koppelstuk krijg je ook geen geluid. Het kan wel zo zijn dat er een bepaald koppelstukje is waar je het DVI- en de S/PDIF-signaal (dus digitaal beeld- en geluidssignaal apart) als input geeft en de output HDMI 1.3 (dus beeld en geluid) is. Maar hier heb ik geen ervaring mee.
Bron: http://ati.amd.com/products/radeonhd2400/specs.html
[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 09-01-2008 12:55 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Weet je zeker dat het geluidssignaal via de DVI-uitgang wordt doorgegeven. Volgens mij is DVI niet ontwikkeld voor een geluidssignaal. Kortom, kan je een bron noemen waaruit blijkt dat DVI ook een geluidssignaal kan bevatten? Of heeft ATi de DVI-standaard op een andere wijze gebruikt?_Dune_ schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:47:
[...]
Ja, de ATi/AMD HD2400 en HD2600 serie (en de directe opvolgers) kunnen audio over de DVI poort sturen, je hebt dan ook een speciaal verloop stukje nodig van DVI naar HDMI die bij de kaart meegeleverd moet zijn. Helaas houden niet alle fabrikanten zich aan deze specificaties van ATI/AMD of leverd men het verloop stukje niet mee. Een standaard verloopstukje zal inderdaad niet functioneren. Dus je moet goed nagaan of de fabrikant waarvan je de kaart wilt kopen deze functie ook benut.
[...]
Zeg nooit, te snel NOOIT, want de ATi/AMD HD2400 en HD2600 kaarten zouden het weldegelijk moeten kunnen. Deze VGA kaarten verwerken audio dan ook zelf buiten de eventuele geluidskaart of onboard Audio om.
edit:
Uit dit artikel van The Inquirer blijkt dat het audiosignaal wel degelijk over DVI wordt verzonden. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er bandbreedte over is als een 1080p videosignaal wordt verzonden. De DVI-pinnen die niet worden gebruikt zijn ingezet om het audiosignaal te vervoeren. Dit laat wel onverlet dat DVI nooit voor audio is ontwikkeld. ATi heeft een truuk toegepast.
Uit dit artikel van The Inquirer blijkt dat het audiosignaal wel degelijk over DVI wordt verzonden. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er bandbreedte over is als een 1080p videosignaal wordt verzonden. De DVI-pinnen die niet worden gebruikt zijn ingezet om het audiosignaal te vervoeren. Dit laat wel onverlet dat DVI nooit voor audio is ontwikkeld. ATi heeft een truuk toegepast.
[edit2]
Erg duidelijk staat het niet in de specs vind ik. Hadden ze wel wat nauwkeuiger mogen doen.
[/edit2]
[ Voor 28% gewijzigd door -Moondust- op 09-01-2008 13:22 ]
Anoniem: 248200
Is er iemand die inmiddels meer ervaring heeft met de mogelijkheid van een HDMI 1.3 poort.
Dit is in het begin van het topic besproken, maar er is de laatste tijd niet meer op terug gekomen.
De 1.3 standaard is nodig om Dolby TrueHD of DTS-HD naar je receiver te krijgen.
Ik ben benieuwd of dit al iemand gelukt is ???
Andere optie is decoderen op de HTPC en vervolgens 7 LPCM stromen naar je receiver sturen.
Is dit anders al iemand gelukt ? Zo ja hoe ?
Daarnaast zijn er nog weinig die kiezen voor een touchscreen op de kast. Mij lijkt dit wel handig om hem te kunnen bedienen zonder scherm (b.v. als MP3 server). Zijn er nadelen (behalve de prijs
) bij de configuratie ? Extra videokaart nodig ?
Tenslotte ben ik ook benieuw of er nu iemand is die zijn HTPC al echt uitgerust heeft met een Blu-ray
en hoe de ervaringen zijn met originele disks. Dan met name qua speelbaarheid i.v.m. de beveiliging. PowerDVD wil nog wel eens klagen over de HDCP beveiliging van een reciver of scherm (Slysoft als oplossing ?).
Thanx voor antwoorden.
Dit is in het begin van het topic besproken, maar er is de laatste tijd niet meer op terug gekomen.
De 1.3 standaard is nodig om Dolby TrueHD of DTS-HD naar je receiver te krijgen.
Andere optie is decoderen op de HTPC en vervolgens 7 LPCM stromen naar je receiver sturen.
Daarnaast zijn er nog weinig die kiezen voor een touchscreen op de kast. Mij lijkt dit wel handig om hem te kunnen bedienen zonder scherm (b.v. als MP3 server). Zijn er nadelen (behalve de prijs
Tenslotte ben ik ook benieuw of er nu iemand is die zijn HTPC al echt uitgerust heeft met een Blu-ray
en hoe de ervaringen zijn met originele disks. Dan met name qua speelbaarheid i.v.m. de beveiliging. PowerDVD wil nog wel eens klagen over de HDCP beveiliging van een reciver of scherm (Slysoft als oplossing ?).
Thanx voor antwoorden.

Volgens mij zijn er nog geen receivers op de markt die deze nieuwe audioformaten kunnen decoderen. De enige oplossing lijkt dus vooralsnog decoderen op de htpc en via de analoge uitgangen van de geluidskaart of -chip (minimaal 5.1 compatible vereist denk ik) aan te sluiten op de analoge ingangen van de receiver. Dit is ook de reden dat ik vanwege mijn 6.1 speakeropstelling een 7.1 kaart heb gekocht en geen 5.1. Anders zou voornoemde constructie mijn achterkanaal niet aanspreken. Ik weet even niet hoe het precies zit met voor- en eindversterking.Anoniem: 248200 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:13:
Is er iemand die inmiddels meer ervaring heeft met de mogelijkheid van een HDMI 1.3 poort.
[ Voor 10% gewijzigd door -Moondust- op 09-01-2008 13:21 ]
Anoniem: 238775
Wat is de naam van deze nieuwe AMD processoren?Wokschotel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:26:
Ik wacht nog even met de PC tot eind dit kwartaal. Reden: de introductie van de RS780 chipset (IGP met UVD dus ingebouwde H264/VC-1 acceleratie) en de nieuwe energiezuinige processoren van AMD. Dat zijn volgens mij de ideale HTPC-componenten!
Zeer waar! Mijn argument was dan ook niet tov de kWh's die je gaat verbruiken maar de lawaai die de ventilators gaan maken.Anoniem: 247415 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:41:
[...]
En van die 20 Watt verschil maken we in de winter maanden dankbaar gebruik, de verwarming kan heeeeel iets lager gezet worden...(de eerste wet van de thermodynamica)
Anoniem: 131470
De nieuwe Intel cpu's (Core 2 Duo E8500, E8400 and E8200) schijnen ook zeer weinig stroom te verbruiken volgens deze review.
Die zijn er al voldoende hoor. Sterker nog ik heb er 1 thuis staan (Maranzt SR7002-Moondust- schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:19:
[...]
Volgens mij zijn er nog geen receivers op de markt die deze nieuwe audioformaten kunnen decoderen. De enige oplossing lijkt dus vooralsnog decoderen op de htpc en via de analoge uitgangen van de geluidskaart of -chip (minimaal 5.1 compatible vereist denk ik) aan te sluiten op de analoge ingangen van de receiver. Dit is ook de reden dat ik vanwege mijn 6.1 speakeropstelling een 7.1 kaart heb gekocht en geen 5.1. Anders zou voornoemde constructie mijn achterkanaal niet aanspreken. Ik weet even niet hoe het precies zit met voor- en eindversterking.
Als ik hier met een HDMI in ga, dan kan hij dit netjes decoderen.
Vraag is alleen hoe kom ik vanuit de HTPC naar de receiver MET dit signaal.
Ik gebruik ook hdmi maar dan via een 2600pro. Ik zal thuis eens die sliders zoeken. Ik dacht dat ik goed had gekeken.TdV schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:27:
[...]
Ik heb in de ati drivers CCC bij displays een scaling optie, daar kan je met een slider aangeven hoeveel overscan of onderscan je wil en kan je het precies op maat maken. Ik gebruik overigens een hdmi kabel en een onboard x1250.
Onderscan is wat ik heb. Dus plaatje kleiner dan beeld. Wanneer ik dit corrigeer in de ati drivers dan scaled mijn TV toch niet meer? Ik zal nog eens goed kijken, in mijn TV zag ik geen bijzondere setting (pioneer 508xd).-Moondust- schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:42:
[...]
De oplossing van TdV is prima, maar heeft volgens mij een nadeel, namelijk het feit dat het beeld 2 maal wordt gescaled: 1 keer door de videokaart die underscant en 1 keer door de weergever (tv) die overscant. De twee compenseren elkaar hierdoor. Zogenaamde 1:1 pixel mapping (geen gebruik van overscan of underscan) is echter altijd het mooiste. Ik zou dus even goed kijken in de handleiding van de weergever of er geen mogelijkheid is om de overscan uit te zetten. Overscan is eigenlijk een achterhaald concept nu steeds meer huishoudens digitale weergaveapparatuur hebben. Met de vroegere beeldbuis viel er vaak aan de buitenkant een stukje weg wat dan gecompenseerd werd met een zwarte rand om het beeld heen. Ik twijfel of ik nu de termen underscan en overscan goed heb gebruikt, maar ik hoop dat het in ieder geval duidelijk is wat ik bedoel.
Thx!
Kan iemand iets verifieren voor mij,
ik heb zelf een Asus m2a vm HDMI met een scyte mini ninja cooler.
zodra ik het bracket wat bij de cooler zit wil bevestigen aan de "zwarte" rand om de CPU heen op het mobo kom ik aan beide kanten obegeveer 0,5 cm te kort om de bracket te bevestigen.
is het iemand anders wel gelukt met deze combo?
gr,
Aaron
zodra ik het bracket wat bij de cooler zit wil bevestigen aan de "zwarte" rand om de CPU heen op het mobo kom ik aan beide kanten obegeveer 0,5 cm te kort om de bracket te bevestigen.
gr,
Aaron
Ik loop alweer achter merk ik. Waar ik even geen rekening mee gehouden heb is dat S/PDIF (nog) niet berekend is op de nieuwe audioformaten. En aangezien de S/PDIF bij mijn weten de enige manier is om het audiosignaal digitaal naar de receiver te sturen, is het digitaal transporteren van de nieuwe audioformaten momenteel (nog) niet mogelijk. Correct me if I am wrong.Anoniem: 248200 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:37:
[...]
Die zijn er al voldoende hoor. Sterker nog ik heb er 1 thuis staan (Maranzt SR7002).
Als ik hier met een HDMI in ga, dan kan hij dit netjes decoderen.
Vraag is alleen hoe kom ik vanuit de HTPC naar de receiver MET dit signaal.
De mogelijkheid om de nieuwe audioformaten digitaal door te geven gaat er in de toekomst natuurlijk wel komen. Ik ben erg benieuwd, want op termijn wil ik ook graag met een nieuwe receiver de nieuwe audioformaten kunnen afspelen. En ik kies liever niet voor de analoge aansluitmethode. Is iemand hier op de hoogte van de vorderingen en oplossingsrichting van digitale verzending van de nieuwe audioformaten?
Even denken, wat gebeurt er nu precies met het videosignaal? Ik heb aangenomen dat jouw videokaart standaard geen onder- of overscan toepast, maar dat juist de weergever (tv) dit doet. Ik heb begrepen dat TvD jou vervolgens heeft geadviseerd dit bij de instellingen van de videokaart te corrigeren. In dat geval gaat de videokaart scalen om de daarop volgende onderscan-bewerking van de weergever te corrigeren. Daarom was mijn advies om eerst te kijken of de onderscan-bewerking bij de bron (in mijn redenering de weergever) gecorrigeerd kon worden i.p.v. bij een andere plaats in het proces dat het videosignaal volgt. Als de onderscan-bewerking door de videokaart wordt uitgevoerd, dan moet je die natuurlijk ook daar corrigeren, of liever nog elimineren. Het is immers altijd het beste om te voorkomen dat er twee bewerkingen worden uitgevoerd die elkaar per saldo zouden moeten opheffen. Elke bewerking levert echter kwaliteitsverlies op en dat probeer je natuurlijk te voorkomen.tatata schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:10:
[...]
Onderscan is wat ik heb. Dus plaatje kleiner dan beeld. Wanneer ik dit corrigeer in de ati drivers dan scaled mijn TV toch niet meer? Ik zal nog eens goed kijken, in mijn TV zag ik geen bijzondere setting (pioneer 508xd).
Bedoel je dat je de metalen clipjes niet helemaal tegen de zwarte kunststof rand kan krijgen en dat de clipjes dus wat uitwijken richting het uiteinde van de zwarte kunstof uitsteeksels? Zo ja, dan heb ik dit ok ondervonden bij bevestiging van de Scythe Ninja Mini op mijn Abit AN-2M mobo. Aanvankelijk vond ik het vreemd en dacht ik dat de kans aanwezig was dat de koeler eraf zou schieten. Maar het bleek toch stevig genoeg te zitten, nadat ik de uitwijking aan beide kanten even groot had gemaakt. Ideaal niet, maar het blijft allemaal zitten, dus ik heb me er maar bij neergelegd.Klapperboom schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:42:
Kan iemand iets verifieren voor mij,
gr,
Aaron
Mijn HTPC case is onderweg vanuit de UK !
Het is een Omaura TF8 met OLED display en remote kit.

Verder vandaag besteld:
Antec Neo HE, 430W modulair, 80mm
GigaByte Moederbord GA-MA69GM-S2H (mATX)
AMD X2 5200, 2.7 GHz, 65W
Zalman CNPS7500-ALCu Led CPU-Cooler, 121x121x67 mm, 17 dB, 3-pin
A-DATA DDR2 PC6400 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 800 1024MB CL5
Hitachi Deskstar T7K500 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Samsung SH-S203B, zwart, SATA
Hauppauge WinTV-PVR-150-MCE Low Profile, part# 01087 (PAL)
Ik heb nog getwijfeld om te wachten op de nieuwe RS780 chipset van AMD of de nieuwe Nvidia Geforce 8200. Het is wel aardig dat die H.264 en VC-1 hardwarematig kunnen decoden, maar met gedownload x264 materiaal zal dat niet gaan. Daarbij is maar de vraag wanneer die boards beschikbaar komen en ook wanneer er stabiele drivers gereleased worden.
Na wat ik gelezen heb moet de X2 5200+ i.c.m. de Gigabyte GA-MA69GM-S2H zeker alle 1080p materiaal kunnen afspelen en met een beetje overclocken zelfs de vogelscene uit Planet Earth.
Wat de CPU koeler betreft, toch voor een actieve gekozen, alhoewel ik Moondust geloof dat het ook passief moet gaan. De gekozen Zalman is nl. heel erg stil en geeft toch extra airflow in de kast. Bij een passieve koeler gaan de case fans waarschijnlijk harder draaien en of het dan stil blijft....
Verder de HDD en DVD met SATA gekozen, ook om de airflow te verbeteren. De Antec Neo HE voeding schijnt zeer stil te zijn en heeft modulaire kabels; de kabels die je niet nodig heb, kun je weg laten, ook beter voor de airflow. Verder is deze voeding niet echt duur, ca. € 72.
Tja en dan de TV kaart. Ik heb helaas UPC als provider, ben dus gebonden aan analoog. Die Hauppauge 150 MCE schijnt een goed beeld te geven en is er in low-profile. Jaja, ik weet dat de Saber 2020 een veel beter beeld geeft, maar € 130 - 150 voor een TV kaart..... Misschien ooit.

Verder vandaag besteld:
Ik heb nog getwijfeld om te wachten op de nieuwe RS780 chipset van AMD of de nieuwe Nvidia Geforce 8200. Het is wel aardig dat die H.264 en VC-1 hardwarematig kunnen decoden, maar met gedownload x264 materiaal zal dat niet gaan. Daarbij is maar de vraag wanneer die boards beschikbaar komen en ook wanneer er stabiele drivers gereleased worden.
Na wat ik gelezen heb moet de X2 5200+ i.c.m. de Gigabyte GA-MA69GM-S2H zeker alle 1080p materiaal kunnen afspelen en met een beetje overclocken zelfs de vogelscene uit Planet Earth.
Wat de CPU koeler betreft, toch voor een actieve gekozen, alhoewel ik Moondust geloof dat het ook passief moet gaan. De gekozen Zalman is nl. heel erg stil en geeft toch extra airflow in de kast. Bij een passieve koeler gaan de case fans waarschijnlijk harder draaien en of het dan stil blijft....
Verder de HDD en DVD met SATA gekozen, ook om de airflow te verbeteren. De Antec Neo HE voeding schijnt zeer stil te zijn en heeft modulaire kabels; de kabels die je niet nodig heb, kun je weg laten, ook beter voor de airflow. Verder is deze voeding niet echt duur, ca. € 72.
Tja en dan de TV kaart. Ik heb helaas UPC als provider, ben dus gebonden aan analoog. Die Hauppauge 150 MCE schijnt een goed beeld te geven en is er in low-profile. Jaja, ik weet dat de Saber 2020 een veel beter beeld geeft, maar € 130 - 150 voor een TV kaart..... Misschien ooit.
idd, het zal echt maar op 1 a 2 mm zitten ,bt de bevestiging, heb echt het idee dat bij een klein tikje hij eraf schiet.-Moondust- schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:41:
[...]
Bedoel je dat je de metalen clipjes niet helemaal tegen de zwarte kunststof rand kan krijgen en dat de clipjes dus wat uitwijken richting het uiteinde van de zwarte kunstof uitsteeksels? Zo ja, dan heb ik dit ok ondervonden bij bevestiging van de Scythe Ninja Mini op mijn Abit AN-2M mobo. Aanvankelijk vond ik het vreemd en dacht ik dat de kans aanwezig was dat de koeler eraf zou schieten. Maar het bleek toch stevig genoeg te zitten, nadat ik de uitwijking aan beide kanten even groot had gemaakt. Ideaal niet, maar het blijft allemaal zitten, dus ik heb me er maar bij neergelegd.
gr,
Ik heb mn 5200+ draaien op 2850mhz en passief gekoeld door de Scythe Ninja Mini. Werkt perfect.
De 2 casefans van de Antec NSK2400 draaien op 'low' dus die zijn ook wel stil.
Nadeel van al die stilheid is dat ik nu af en toe mn hardeschijf hoor ratelen. 500gb T166
Nadeel van al die stilheid is dat ik nu af en toe mn hardeschijf hoor ratelen. 500gb T166
Helaas past die Scythe Ninja Mini niet in de Omaura TF8, want die case is maar 100 mm hoogAnoniem: 244923 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:50:
Ik heb mn 5200+ draaien op 2850mhz en passief gekoeld door de Scythe Ninja Mini. Werkt perfect.
Die Samsung T166 500 GB was momenteel niet leverbaar bij Komplett of Salland, dus ik heb een Hitachi genomen, schijnen n.l. zeer stil te zijn. Heb in mijn huidige PC (Antec SLK-3750BLK) 1x 160 GB en 1x 250 GB Hitachi draaien en ja die zijn echt heel stil.
Hoe heb je trouwens die 5200+ geoverclocked ?
[ Voor 3% gewijzigd door Pegasus op 09-01-2008 18:00 ]
Anoniem: 238775
Waarom niet even gewacht op de E8400? 
Overigens, zit er geen mobo aan te komen met UVD voor de Intel cpu's?
RS780 is leuk maar de AMD cpus lopen flink achter op die van Intel.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 238775 op 09-01-2008 19:32 ]
Die E8400 is een hele mooie processor, maar veel duurder dan een 5200+. Ook het mobo is een stuk duurder. Bijelkaar ongeveer EU. 100 meer. Dat is veel geld en ook helemaal niet nodig. Want zoals gezegd is de combi 5200+ en 690G ruim voldoende voor een HTPC, ook voor HD 1080p.Anoniem: 238775 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:28:
Waarom niet even gewacht op de E8400?
Ik wacht trouwens al sinds september 2007 op de kast. Ik kan nog wel langer wachten, maar ja dan komt er weer wat nieuws uit en zo blijven we bezig.
Neemt niet weg dat die AMD RS780 of Nvidia Geforce 8200 chipsets zeer interessant zijn. Er is alleen geen enkele garantie dat x264 streams hiermee hardwarematig gedecode worden.
Mooie config! Houd ons op de hoogte van je ervaringen, is altijd handig voor anderen.Pegasus schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:13:
Mijn HTPC case is onderweg vanuit de UK !
[afbeelding]
Verder vandaag besteld:
Groot gelijk dat je niet langer gaat wachten. Dan kan je altijd wel blijven wachten op wat mooiers.
Overigens ben ik er heel zeker van dat binnen afzienbare tijd x264 mkv rips ook hardwarematig versneld kunnen worden. Lijkt me echt een kwestie van tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door -Moondust- op 09-01-2008 19:44 ]
In de Bios, dan Ctrl + F1 doen en dan kun je volgens mij de multiplier ofzo veranderen. Deed dit omdat het niet zo lekker liep in MediaPortal, achteraf bleek het een softwarematig probleem te zijn, dus kan de cpu wel weer op standaard zetten.Hoe heb je trouwens die 5200+ geoverclocked ?
Kan je met Ctrl + F1 de multiplier unlocken?!?!Anoniem: 244923 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:48:
[...]
In de Bios, dan Ctrl + F1 doen en dan kun je volgens mij de multiplier ofzo veranderen. Deed dit omdat het niet zo lekker liep in MediaPortal, achteraf bleek het een softwarematig probleem te zijn, dus kan de cpu wel weer op standaard zetten.
Wilde eigenlijk alles in 1 keer bestellen bij alternate, zij hebben de FloppyDTV niet in hun pakket zitten. Ik ben toen gaan kijken wat de meningen over de KNC DVB-C waren en deze zijn over het algemeen ook positief. Aan jou vraag te zien denk jij er anders over??? Voor opnemen en kijken tegelijk heb je zeker twee tuners nodig?Operations schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:49:
[...]
Waarom heb je voor die KNC DVB-C kaart gekozen en niet voor een FloppyDTV? Alleen de prijs?
Interessante opmerking. Google :-Moondust- schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:22:
[...]
Ik loop alweer achter merk ik. Waar ik even geen rekening mee gehouden heb is dat S/PDIF (nog) niet berekend is op de nieuwe audioformaten. En aangezien de S/PDIF bij mijn weten de enige manier is om het audiosignaal digitaal naar de receiver te sturen, is het digitaal transporteren van de nieuwe audioformaten momenteel (nog) niet mogelijk. Correct me if I am wrong.
S/PDIF heeft helaas niet genoeg bandbreedte om multichannel PCM aan te kunnen leveren, dus wordt hiervoor uitgeweken naar de HDMI uitgang en/of Multi-kanaals analoge uitgang.
Dus hoe krijgen we dan de geluidstream zonder S/PDIF naar de HDMI uitgang ?
S/PDIF kan bij mijn notebook namelijk wel over HDMI.
Antwoord in AV forum :
Intel based G35 motherboards carry video and LPCM 7.1 sound via HDMI, and thats the only digital solution atm. You can also get 7.1 sound from your sound card via analog inputs, but all the decoding is done by the sound card and the software you're using, and your receiver is just simply passing it to your speakers.
There is currently no bitstream solution to get Dolby TrueHD and/or DTS HD-MA from an HTPC.
(Bron : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=970626 )
Toch een kaart gevonden :
http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php
Optical / Coaxial COMBO Port
The SPDIF Output port has 25mbps bandwidth and supports DTS-
HD/DolbyTrue HD. It is possible to shift between Optical and Coaxial in this port.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 248200 op 09-01-2008 20:58 ]
Nee denk er zelf niet anders over, maar floppyDTV wordt over het al gemeen toch wel gezien als de best en dacht gewoon misschien heb jij een goede reden om die niet te nemen. Als je free to air kanalen wil gaan bekeken is die knc prima, als je wel een smartcard en een cam gaat gebruiken is die volgens mij niet geschikt. Of hij moet een CI onboard hebben.Anoniem: 247853 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:48:
[...]
Wilde eigenlijk alles in 1 keer bestellen bij alternate, zij hebben de FloppyDTV niet in hun pakket zitten. Ik ben toen gaan kijken wat de meningen over de KNC DVB-C waren en deze zijn over het algemeen ook positief. Aan jou vraag te zien denk jij er anders over??? Voor opnemen en kijken tegelijk heb je zeker twee tuners nodig?
Dat zijn er interessante waardenMantis schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 01:25:
Om even door te gaan op de processor keuze.
[afbeelding]
[afbeelding]
bron
Meer dan power genoeg
Iemand ervaring met de Origin AE case x15e met touchscreen ?
http://www.origenae.com/en/htpc_x15e.htm
Ik (zei de gek), en dit is alweer een tijd geleden. In de praktijk had ik meer last dan lust van het ingebouwde scherm. Het scherm trekt altijd de aandacht en dat vond ik niet prettig dus schakelde ik het maar uit. Meestal zette ik het scherm niet eens meer aan. Voor mijn toepassingen niet ideaal dus vrij snel weer opgeruimd. Mogelijk voor een ander de ideale oplossing.Anoniem: 248200 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:08:
Iemand ervaring met de Origin AE case x15e met touchscreen ?
Testing, one, two ...
Hallo
Tijdje geleden had ik en post geplaats over hoe geluid aan te sluiten op mijn LCD TV. Ik heb toen zo'n kabel gehaald en inmiddels heel wat kabels maar het resultaat is dat ik nog steeds geen geluid heb. De volgende kabels heb ik al geprobeerd SPDIF, stereo mini jack, jack naar twee tulpje RCA genoemd. via scart aangesloten via de zijkant aan gesloten, het schijn allemaal niet te werken. Ik moet zeggen na 2 weken proberen ben ik ten einde raad. De winkels dringen aan op een receiver en de Philips technische dienst vond het ook een "vreemd probleem" en konden ook weinig voor me doen.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand.
Tijdje geleden had ik en post geplaats over hoe geluid aan te sluiten op mijn LCD TV. Ik heb toen zo'n kabel gehaald en inmiddels heel wat kabels maar het resultaat is dat ik nog steeds geen geluid heb. De volgende kabels heb ik al geprobeerd SPDIF, stereo mini jack, jack naar twee tulpje RCA genoemd. via scart aangesloten via de zijkant aan gesloten, het schijn allemaal niet te werken. Ik moet zeggen na 2 weken proberen ben ik ten einde raad. De winkels dringen aan op een receiver en de Philips technische dienst vond het ook een "vreemd probleem" en konden ook weinig voor me doen.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand.
-
Dan kom je in wat geavanceerdere instellingen. (Bij mn GA-MA69GM-S2H) En dan kun je de cpu overclocken. Geen idee wat je precies kon aanpassen, kan het nu ook niet testen.. Maar het werkte wel-Moondust- schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:08:
[...]
Kan je met Ctrl + F1 de multiplier unlocken?!?!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!