Heeft er iemand ervaring met die kant-en-klare HTPC's van bijvoorbeeld Informatique, Norrod of Salland? Dat komt vaak aardig in de buurt van mijn plaatje en voor iemand die liever softwarematig "sleutelt" dan hardwarematig wel makkelijk wellicht.
Verwijderd
komop é D-e-n, je gaat het toch zo snel niet opgeven héD-e-n schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:21:
Heeft er iemand ervaring met die kant-en-klare HTPC's van bijvoorbeeld Informatique, Norrod of Salland? Dat komt vaak aardig in de buurt van mijn plaatje en voor iemand die liever softwarematig "sleutelt" dan hardwarematig wel makkelijk wellicht.
HeheVerwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:10:
[...]
komop é D-e-n, je gaat het toch zo snel niet opgeven hé
Dat láten assembleren was altijd mijn plan hoor. Ik heb twee linkerhanden en van voedingen en coolers heb ik weinig verstand behalve dat ik middels inlezen nu wel een beetje weet wat goed of slecht is. Ik ben er verder ook wel uit hoor (780G-moederbordje, AMD processor erop zoals de meesten hier) maar het technische werk doe ik liefst niet zelf dus. Ik tweak liever met software (of dat nu XP MCE of Mediaportal is)
Verwijderd
die CPU is nu 18C; wat al niet kan en system = 31C... Ik geraak er ni wijs uit..Erik Jan schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:58:
[...]
De interne sensors van (tot nu toe) alle AMD 65nm CPU's zijn brak, dus je bent op je moederbordsensor aangewezen. Helaas hebben ze bij veel RS690 mobo's (en volgens mij ook 780) daarop bespaard

Verwijderd
Er bestaat een zegswijze zoals "al doende leert men".. Gewoon de instructies volgen die in de handleiding staan en het komt wel goed hoor... zo hebben wij allemaal moeten beginnen..D-e-n schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:20:
[...]
Hehe
Dat láten assembleren was altijd mijn plan hoor. Ik heb twee linkerhanden en van voedingen en coolers heb ik weinig verstand behalve dat ik middels inlezen nu wel een beetje weet wat goed of slecht is. Ik ben er verder ook wel uit hoor (780G-moederbordje, AMD processor erop zoals de meesten hier) maar het technische werk doe ik liefst niet zelf dus. Ik tweak liever met software (of dat nu XP MCE of Mediaportal is)
Over het algemeen (uitzonderingen ontkom je natuurlijk nooit helemaal aan
) past alles tegenwoordig maar op één manier. Floppykabels zijn zo goed als uitgefaseerd, dus die kun je ook niet meer ondersteboven insteken. Zelfs schroeven doldraaien is al bijna niet meer mogelijk, omdat ook die rustig aan het uitfaseren zijn in de wereld van de computers. Mijn punt? Desnoods iemand als begeleiding nemen, maar een (HT)PC in mekaar sleutelen is niet moeilijk, en je kunt echt niet veel meer fout doen. Het is leuk, en je ogen worden er niet moe van.
Ik raad je aan het eens te proberen.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Ja daar sluit ik me bij aan, daarnaast is het toch fantastisch om te zien dat het apparaat dat je met zorg in elkaar hebt gezet ook echt werkt. En het scheelt weer assemblage kosten helemaal als je kijkt naar kant-en-klare-lopende-band-systemen.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Wat zegt je BIOS eigenlijk? Die is iha nog het meest betrouwbaar. Dan vergelijk je die waardes met de software die het dichtst in de buurt komt en die gebruik je.......Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:22:
[...]
die CPU is nu 18C; wat al niet kan en system = 31C... Ik geraak er ni wijs uit..![]()
Voor 'ons' is het idd niet moeilijk, maar er zijn naast de kabeltjes die je niet meer verkeerd kunt steken nog tal van dingen die 'onhandigen' niet voor elkaar krijgen. Dingen waar wij niet eens meer bij nadenken. Als je wat ervaring hebt en handig bent, zie je vaak in één keer dat je wat dingen weg moet halen om lekker te kunnen werken of koelers moet monteren vòòrdat je het bord plaatst. Dat soort dingen maakt het nog best wel een uitdaging. De weetjes en handigheidjes. Ik zeg altijd: als je het niet durft of je hobby er niet van wilt maken, moet je het niet doen. Het wordt dan (waarschijnlijk) een drama.Positron schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:44:
Mijn punt? Desnoods iemand als begeleiding nemen, maar een (HT)PC in mekaar sleutelen is niet moeilijk, en je kunt echt niet veel meer fout doen. Het is leuk, en je ogen worden er niet moe van.Ik raad je aan het eens te proberen.
Overigens ben ik er ooit in geslaagd een molex van een HD er verkeerd in te steken... Maar goed...ik ken mijn eigen krachten niet (heb ook een licht groene gloed als ik boos wordt).
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Eindelijk: ik ben begonnen met het beschrijven van de bouw van mijn HTPC. Momenteel alleen nog even het ontwerp en motivatie. Later volgt de bouw zelf. Klik hier.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Je hebt helemaal gelijk, maar wat je zegt is ook niet heel anders dan wat ik zeg. Goed dat je even concreet maakt wat er nog wel fout kan gaan. Die processor schoot me later ook te binnen, met koelpasta bijvoorbeeld kun je nog wel wat fout doen. Maar volgens mij is veel hardware ook daarop berekend tegenwoordig. Ik zit er niet meer zo in als een paar jaar geleden, maar ik neem aan dat alle hardware zich tegenwoordig uitschakelt als het te heet dreigt te worden.mphilipp schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:08:
[...]
Voor 'ons' is het idd niet moeilijk, maar er zijn naast de kabeltjes die je niet meer verkeerd kunt steken nog tal van dingen die 'onhandigen' niet voor elkaar krijgen. Dingen waar wij niet eens meer bij nadenken. Als je wat ervaring hebt en handig bent, zie je vaak in één keer dat je wat dingen weg moet halen om lekker te kunnen werken of koelers moet monteren vòòrdat je het bord plaatst. Dat soort dingen maakt het nog best wel een uitdaging. De weetjes en handigheidjes. Ik zeg altijd: als je het niet durft of je hobby er niet van wilt maken, moet je het niet doen. Het wordt dan (waarschijnlijk) een drama.
Overigens ben ik er ooit in geslaagd een molex van een HD er verkeerd in te steken... Maar goed...ik ken mijn eigen krachten niet (heb ook een licht groene gloed als ik boos wordt).
Maar bovenstaande is ook precies de reden dat ik adviseer om er iemand met wat assembleer-ervaring erbij te nemen. Dingen kunnen altijd stuk gaan, maar ook softwarematig kun je de boel om zeep helpen. Het risico is alleen erg klein dat je er echt een puinhoop van maakt. En heb je problemen en een reservecomputer? Dan is de Gathering of Tweakers er om je te helpen!
Wat ik zeg is ook totaal niet bedoeld om te kleineren of beledigen. Het is bedoeld als een oprechte aanmoediging (

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
"Voldoende", betekend dat genoeg voor de beruchte vogel scène? Ik ben bezig een set samen te stellen, en aangezien mijn broertje ook interesse heeft, dit meteen 2 maal te bouwen, en het liefst in 1 keer goed.Operations schreef op maandag 28 april 2008 @ 16:36:
[...]
Vind ik zelf ook de beste keuze heb zelf:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
AMD Athlon X2 5200+ en Scythe Ninja Mini
2GB DDR2-800
Samsung SH-S203N
Antec Fusion i.c.m. Nexus 120mm fans op 5volt
Deze combi moederbord en cpu is gewoon ijzer sterk en voldoende voor HTPC toepassingen, is een sterke combi van ati/amd. Lekker klein past dus in kleine kasten.
Heb hier voor een E8400 met een P5K gehad, ook prima hoor maar stukje duurder en niet micro atx dus behuizing is groter en te groot voor mijn dressoir. Denk dat AMD de slag in HTPC land tijdelijk wel even gewonnen heeft. Zou dus ook iedereen die puur kijkt naar een HTPC deze combinatie aanraden. Is zeker voldoende voor HD films e.d. De echte intel aanhanger zullen blijven zeggen een E8*00 + 2600 Silent doet het ook prima, dat is ook zeker waar maar de ATI/AMD oplossing is gewoon iets goedkoper. En goedkoop is in dit geval zeker geen duurkoop
M'n Oma is een site aan het haken.
De fusion is een erg populaire maar uiteraard ook een goede HTPC behuizing, maar er zijn ook, goedkopere, alternatieven. Ik nog een aantal behuizingen gevonden (en wilde dat natuurlijk graag met jullie delen
) voor wie de volume knop niet hoeft en/of het LCD schermpje ook geen pre is. (Deze behuizingen zijn overigens al een enkele keer vaag een paar keer in dit topic zijn genoemd, maar ik zal ze even op een rijtje zetten
).
Eerst even de Antec Fusion 430 (430watt voeding).
Antec infopagina: Antec Fusion 430 - pricewatch: Antec Fusion 430 (vanaf € 145,-)
Antec infopagina: Antec Fusion Black 430 - pricewatch: Antec Fusion Black 430 (vanaf € 146,70)
Het kleine broertje Antec NSK 2480 (380watt voeding) heeft veel gelijkenis met de Fusion 430.
Antec infopagina: Antec NSK 2480 - pricewatch: Antec NSK2480 (vanaf € 75,35)
Dan heb je de Antec NSK 1480 (350watt voeding), je kan dit model zowel als liggend als staand gebruiken. Verder is deze behuizing wat minder hoog (als je hem plat hebt liggen) dan de bovenstaande behuizingen.
Antec infopagina: Antec NSK 1480 - pricewatch: Antec NSK1480 (vanaf € 81,25)
Tot slot is er de Antec Minuet 350 (350watt voeding), je kan ook dit model zowel als liggend als staand gebruiken. Verder is deze behuizing nog wat minder hoog (als je hem plat hebt liggen) dan de bovenstaande behuizingen.
Antec infopagina: Antec Minuet 350 - pricewatch: Antec Minuet 350 (vanaf € 72,05)
Hier staat nog een pdf file van wat details van de verschillende behuizingen.
Goed, het gaat er natuurlijk ook om hoe deze behuizingen presteren, zijn ze stil, van goede kwaliteit enz. Van de Fusion 430 is het hier eindelijk wel bekend dat het een kwalitatief goede behuizing is. Ik heb review proberen te zoeken van de drie andere behuizingen maar dat valt niet mee om een beetje uitgebreide review te vinden. Ik heb echter wel de indruk dat dit goede behuizingen zijn, maar heb dat niet in de vorm van een review kunnen vinden. Wat misschien nog belangrijk is om te weten is dat de NSK 1480 en de Minuet 350 wat minder uitbreidbaar zijn de dan NSK 2480 en de Fusion 430, omdat ze fysiek een stuk kleiner zijn. Ze zijn bijvoorbeeld alleen met low profile / half height kaarten uit te uitbreiden. Over de voorganger van de Minuet 350, de Minuet 300 heb ik wel wat reviews van gevonden: review 1, review 2, review 3 en review 4. Daar wordt de Antec bestempeld als stille behuizinge van goede kwaliteit, alleen de wat mindere uitbreidbaarheid is iets om rekening mee te houden, maar met zo'n kleine behuizing is het eindelijk wel logisch. Het lijkt me, dat dit ook op gaat voor de Antec Minuet 350, want dat is nagenoeg dezelfde behuizing alleen met een sterkere voeding.
Eerst even de Antec Fusion 430 (430watt voeding).
Antec infopagina: Antec Fusion 430 - pricewatch: Antec Fusion 430 (vanaf € 145,-)
Antec infopagina: Antec Fusion Black 430 - pricewatch: Antec Fusion Black 430 (vanaf € 146,70)
Het kleine broertje Antec NSK 2480 (380watt voeding) heeft veel gelijkenis met de Fusion 430.
Antec infopagina: Antec NSK 2480 - pricewatch: Antec NSK2480 (vanaf € 75,35)
Dan heb je de Antec NSK 1480 (350watt voeding), je kan dit model zowel als liggend als staand gebruiken. Verder is deze behuizing wat minder hoog (als je hem plat hebt liggen) dan de bovenstaande behuizingen.
Antec infopagina: Antec NSK 1480 - pricewatch: Antec NSK1480 (vanaf € 81,25)
Tot slot is er de Antec Minuet 350 (350watt voeding), je kan ook dit model zowel als liggend als staand gebruiken. Verder is deze behuizing nog wat minder hoog (als je hem plat hebt liggen) dan de bovenstaande behuizingen.
Antec infopagina: Antec Minuet 350 - pricewatch: Antec Minuet 350 (vanaf € 72,05)
Hier staat nog een pdf file van wat details van de verschillende behuizingen.
Goed, het gaat er natuurlijk ook om hoe deze behuizingen presteren, zijn ze stil, van goede kwaliteit enz. Van de Fusion 430 is het hier eindelijk wel bekend dat het een kwalitatief goede behuizing is. Ik heb review proberen te zoeken van de drie andere behuizingen maar dat valt niet mee om een beetje uitgebreide review te vinden. Ik heb echter wel de indruk dat dit goede behuizingen zijn, maar heb dat niet in de vorm van een review kunnen vinden. Wat misschien nog belangrijk is om te weten is dat de NSK 1480 en de Minuet 350 wat minder uitbreidbaar zijn de dan NSK 2480 en de Fusion 430, omdat ze fysiek een stuk kleiner zijn. Ze zijn bijvoorbeeld alleen met low profile / half height kaarten uit te uitbreiden. Over de voorganger van de Minuet 350, de Minuet 300 heb ik wel wat reviews van gevonden: review 1, review 2, review 3 en review 4. Daar wordt de Antec bestempeld als stille behuizinge van goede kwaliteit, alleen de wat mindere uitbreidbaarheid is iets om rekening mee te houden, maar met zo'n kleine behuizing is het eindelijk wel logisch. Het lijkt me, dat dit ook op gaat voor de Antec Minuet 350, want dat is nagenoeg dezelfde behuizing alleen met een sterkere voeding.
Qua stilte, modbaarheid, grootte en airflow is de NSK2400/NSK2480 exact gelijk met de fusion (enkel verschil in front-i/o's, display en voeding).
bij de NSK2480 zit geen IR ontvanger...
niet dat die zo duur zijn, maar toch
\o/
Ah, daar had ik al een sterk vermoeden naar, maar kon even niet zo snel geen bevestiging vinden. Ik vind wel dat de Fusion 430 wel erg duur is in vergelijking met de NSK2480. Voor ~70 euro krijg je een 50watt meer een volume knop en een LCD display. Edit: en.... =>disheaver schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 21:14:
Qua stilte, modbaarheid, grootte en airflow is de NSK2400/NSK2480 exact gelijk met de fusion (enkel verschil in front-i/o's, display en voeding).
oXygeN schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 21:18:
bij de NSK2480 zit geen IR ontvanger...
[ Voor 18% gewijzigd door Regeneration op 29-04-2008 21:30 ]
Nu we het toch over behuizingen hebben 
Ik was van plan om ook zo'n mooie fusion 430 te kopen...tot ik zag dat hij maar liefst 41 centimeter diep is.
Ik heb zo'n mooie muurbeugel van Vogels waar mijn componenten op losse houders staan, dus mijn DTV decoder en home cinema staan daar op en uiteindelijk moet ook de htpc erop komen te staan.
Concrete vraag is dan ook of er ook behuizingen bestaan die wat minder diep zijn, zo tegen de 30 centimeter ongeveer?
Thanks wederom!
Ik was van plan om ook zo'n mooie fusion 430 te kopen...tot ik zag dat hij maar liefst 41 centimeter diep is.
Ik heb zo'n mooie muurbeugel van Vogels waar mijn componenten op losse houders staan, dus mijn DTV decoder en home cinema staan daar op en uiteindelijk moet ook de htpc erop komen te staan.
Concrete vraag is dan ook of er ook behuizingen bestaan die wat minder diep zijn, zo tegen de 30 centimeter ongeveer?
Thanks wederom!
Everything is hot-swappable...if you're fast enough :-)
Toevallig heb ik vanmiddag de NSK 2480 gekocht i.c.m. AMD 5000+, 2 Gb geheugen, GA-780 bordje met Vista HP.
Ben nu druk bezig nog met installeren, de kast zelf is echt perfect om alles in te bouwen, alleen hij is niet zo mooi als ik gedacht had dit i.v.m. de frontjes die niet op je DVD speler kunnen, ga ze er nu zelf maar op knutselen zodat het geheel in kleur mooier aansluit. Kast met 2 120 mm fans op low is vrij koel en weinig db. al met al nu nog redelijk tevreden (hij is 1 cm breder dan mijn Tv kast waardoor het dus niet past binnenin
)
En ik mis nog een sata stroom aansluiting (maar 2 op 1 snoer nota bene) van DVD naar HDD redt je niet in de kast, dus nu zit er tijdelijk IDE speler in.
En ik ben geen wonder met installeren en nu ziet hij de Sata schijf via IDE, moet driver installeren via floppy? die ik niet meer heb nu +) Redelijk noob nog hierin..dus zal nog wel even puzzelen worden
Ben nu druk bezig nog met installeren, de kast zelf is echt perfect om alles in te bouwen, alleen hij is niet zo mooi als ik gedacht had dit i.v.m. de frontjes die niet op je DVD speler kunnen, ga ze er nu zelf maar op knutselen zodat het geheel in kleur mooier aansluit. Kast met 2 120 mm fans op low is vrij koel en weinig db. al met al nu nog redelijk tevreden (hij is 1 cm breder dan mijn Tv kast waardoor het dus niet past binnenin
En ik mis nog een sata stroom aansluiting (maar 2 op 1 snoer nota bene) van DVD naar HDD redt je niet in de kast, dus nu zit er tijdelijk IDE speler in.
En ik ben geen wonder met installeren en nu ziet hij de Sata schijf via IDE, moet driver installeren via floppy? die ik niet meer heb nu +) Redelijk noob nog hierin..dus zal nog wel even puzzelen worden
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Als het gelukt is om dat zilverkleurige plaatje erop te knutselen, zou je dan kunnen laten zien hoe je dat gedaan hebt?
Jahoor:) maar heb al wel een idee, je kan de dvd speler iets naar achteren monteren (mijne iig wel) als ik dan nog soort van mini pootje erop maak en de zijkantjes (klik dingen weghaal) dan moet het lukken:)
En een pootje door naar de open/close knop. Anders krijg je dat probleem weer
Zelf had ik ook zoiets al ingedachten.
Verwijderd
Plus dat de front niet van aluminium is.Regeneration schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 21:25:
[...]
Ah, daar had ik al een sterk vermoeden naar, maar kon even niet zo snel geen bevestiging vinden. Ik vind wel dat de Fusion 430 wel erg duur is in vergelijking met de NSK2480. Voor ~70 euro krijg je een 50watt meer een volume knop en een LCD display. Edit: en.... =>
Blijft jammer dat Antec de NSK2450 hier niet op de markt gooit(alleen voor japan),dit is gewoon een Fusion zonder display en volumeknop.
FotoVerwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 23:18:
[...]
Plus dat de front niet van aluminium is.
Blijft jammer dat Antec de NSK2450 hier niet op de markt gooit(alleen voor japan),dit is gewoon een Fusion zonder display en volumeknop.
Die heeft dus wel een frontje voor een dvd-drive.
Verwijderd
ah.. dat lees ik graag; ik volg met plezier je blog, Mike. Is er een RSS-feed?mphilipp schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:24:
Eindelijk: ik ben begonnen met het beschrijven van de bouw van mijn HTPC. Momenteel alleen nog even het ontwerp en motivatie. Later volgt de bouw zelf. Klik hier.
Btw, heb jij zo'n TV als op die eerste foto ?
Leuke vrouw trouwens ;-) Hoe is de WAF
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2008 00:14 ]
De fusion heeft ook nog een firewire aansluiting.
Zit zelf te denken om de usb aansluitingen eruit te halen (uit mn 2400). En op zoek gaan naar een flashkaartlezertje die ik er in kan bouwen.
Zit zelf te denken om de usb aansluitingen eruit te halen (uit mn 2400). En op zoek gaan naar een flashkaartlezertje die ik er in kan bouwen.
Het is WordPress, dus daar zit RSS in. Check het menu links, ergens onderaan.Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 00:08:
[...]
ah.. dat lees ik graag; ik volg met plezier je blog, Mike. Is er een RSS-feed?
Helaas, ik moet me behelpen met een magere 42" plasma...Btw, heb jij zo'n TV als op die eerste foto ?
Nee, mijn schoonouders kunnen geen kinderen krijgen...Leuke vrouw trouwens ;-) Hoe is de WAF(of jij had daar zeker geen last van ?
)
Na wat maanden van beraad en overleg met de welstandscommissie(Gf) over de kast, gaat dit mijn HTPC worden.
OriginAE zijn toch echt prachtige kasten. De S14V is een mooie maat tussen de net iets te kleine S10V en de te grote S16V.
Enige mogelijke probleem wat ik heb is het moederboard en de PSU in combinatie met deze kast.
Moederboard:
Eerder in dit topic werd over deze combinatie gesproken dat de S-ATA connectoren tegen de HD bracket aan kwamen te zitten. Dat is lastig, maar ik vraag me af hoe verre deze in de weg zitten en of het met wat tweaken(lees dremel) te verhelpen is.
PSU:
De S14V heeft voor de PSU alleen aan de achterkant een opening. De Be Quiet Dark Power 450 heeft mijn sterke voorkeur, welke ook onder een fan heeft. "Double T" op het MCE forum heeft een Seasonic S12-II 500W PSU welke dezelfde layout heeft(onder ook een Fan), dus volgens mij moet het wel lukken.
Mensen die hierover hun S14V ervaringen kunnen delen?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom X4 9850 | € 176,- | € 176,- |
1 | Be Quiet! Dark Power Pro BQT P7-PRO 450W | € 77,50 | € 77,50 |
1 | Gigabyte GA-MA78GM-S2H | € 75,- | € 75,- |
1 | Logitech diNovo Mini | € 111,45 | € 111,45 |
1 | OCZ Platinum OCZ2P10664GK 4GB (2x 2GB) DDR2 | € 92,- | € 92,- |
1 | Origen AE S14V | € 314,95 | € 314,95 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 120,29 | € 120,29 |
1 | Scythe Shuriken CPU Cooler | € 24,90 | € 24,90 |
Importeren | Totaal | € 992,09 |
OriginAE zijn toch echt prachtige kasten. De S14V is een mooie maat tussen de net iets te kleine S10V en de te grote S16V.
Enige mogelijke probleem wat ik heb is het moederboard en de PSU in combinatie met deze kast.
Moederboard:
Eerder in dit topic werd over deze combinatie gesproken dat de S-ATA connectoren tegen de HD bracket aan kwamen te zitten. Dat is lastig, maar ik vraag me af hoe verre deze in de weg zitten en of het met wat tweaken(lees dremel) te verhelpen is.
PSU:
De S14V heeft voor de PSU alleen aan de achterkant een opening. De Be Quiet Dark Power 450 heeft mijn sterke voorkeur, welke ook onder een fan heeft. "Double T" op het MCE forum heeft een Seasonic S12-II 500W PSU welke dezelfde layout heeft(onder ook een Fan), dus volgens mij moet het wel lukken.
Heb je dit artikel gelezen ?
nieuws: High-end Phenom vernielt 780G-budgetmoederborden
en
http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2758
nieuws: High-end Phenom vernielt 780G-budgetmoederborden
en
http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2758
Socket AM2+ Motherboard Model GA-MA78GM-S2H(rev.1.0) PCB 1.0 Vender Model Freq. L2 L3 Core Process Stepp. Wattage SysBus AMD Phenom X4 9850 2500Mhz 512KBx4 2MB Agena 65nm B3 125W 4000 N/A AMD Phenom X4 9750 2400Mhz 512KBx4 2MB Agena 65nm B3 125W 3600 F3
[ Voor 59% gewijzigd door Nielson op 30-04-2008 12:40 ]
Check voor de gein eens de PSU Calculator. Met wat slagen om de arm (heb er een interne bluray speler bij geteld bv) kom ik op een maximaal verbruik van 226W voor bovenstaand systeem... Een 300W kan dus met gemak dit systeem van prik voorzien.
Nou weet ik dat er qua prijs vaak helemaal niet veel tussen de verschillende PSU's zit, maar doe jezelf een lol en check nou eens wat je werkelijk nodig hebt, en ga dán pas een PSU zoeken. Je kunt er dan een uitzoeken die beter bij jouw vraag past en dus ook optimaler presteert.
[edit]
Ik vraag me overigens af wat je met een Phenom en 4Gb in dit systeem wilt. Ik heb een Athlon 5200+ (2Gb) op dit bordje zitten en hij doet alles als een speer. Ook niet-accellerated X264 films gaan er als koek ik. Gamen ga je er niet op, want daar is de onboard video niet snel genoeg voor. Het enige dat ik me kan bedenken is dat je video/audio wilt gaan encoden. Dan kan ik me een Phenom voorstellen in een HTPC. Ik ben benieuwd naar je motivatie.
Nou weet ik dat er qua prijs vaak helemaal niet veel tussen de verschillende PSU's zit, maar doe jezelf een lol en check nou eens wat je werkelijk nodig hebt, en ga dán pas een PSU zoeken. Je kunt er dan een uitzoeken die beter bij jouw vraag past en dus ook optimaler presteert.
[edit]
Ik vraag me overigens af wat je met een Phenom en 4Gb in dit systeem wilt. Ik heb een Athlon 5200+ (2Gb) op dit bordje zitten en hij doet alles als een speer. Ook niet-accellerated X264 films gaan er als koek ik. Gamen ga je er niet op, want daar is de onboard video niet snel genoeg voor. Het enige dat ik me kan bedenken is dat je video/audio wilt gaan encoden. Dan kan ik me een Phenom voorstellen in een HTPC. Ik ben benieuwd naar je motivatie.
[ Voor 28% gewijzigd door mphilipp op 30-04-2008 12:24 ]
Dat was in het geval van haakse SATA connectoren die helemaal op het randje zitten. Op het door jou genoemde moederbord zitten deze gewoon recht omhoog, wat geen enkel probleem oplevert.l0rien schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:05:
Moederboard:
De PSU wordt in de S14V ondersteboven gemonteerd, waardoor de fan dus aan de bovenkant komt. Ik heb er zelf een BeQuiet Straight Power 350 in zitten.PSU:
Hier loopt er een topic over: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=990188 het schijnt goed te werken. Maar ervaringen zijn erg beperkt nog gezien boardjes met dergelijke chipset nog amper te verkrijgen zijn.Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 21:41:
ft er iemand al een geforce 8200 bordje?
Ik ben benieuwd naar de 7.1 LPCM over de hdmi uitgang, kan iemand bevestigen of dit al werkt.
Ik ben aan't twijfelen om een amd 780G chipset te kopen met optical out en dtsconnect of een geforce 8200.
[..]
Het schijnt dat Gigabyte met een zeer uitgebreid GF8200 boardje gaat komen de GA-M78UM-S2H. Naar zeggen met DTS connect erop.
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
In mijn nieuwe meubel past ook geen te diepe kast en ik overweeg nu ook jouw oplossing met diezelfde Antec. Daar zit geen Infrarood-ontvanger op toch? Aangezien je standaard bij XP-pro ook geen IR-ontvanger hebt: op welke manier heb je je Harmony aan de gang gekregen? Ook dat wil ik namelijk zo gaan doenvandermark schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 10:27:
Even terugkoppeling na enige ervaringen met mijn nieuwe htpc:
Zie hier de specs van mijn htpc:
AMD Athlon 64 X2,BE-2400, Socket AM2, Boxed
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
GigaByte GA-MA69GM-S2H,Retail
Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM
Antec NSK1380,Zwart, zilver
Ik draai mediaportal onder win xp pro, alles bedienbaar met logitech harmony 555, incl. in- en uit standby halen. De prestaties zijn voldoende, ik heb de planet earth aflevering met vogelscene enkel in 720p, maar andere planet earth afleveringen in 1080p draaien ook prima, ik probeer alles in 720p binnen te krijgen, maar 1080p gaat ook prima dus die gebruik ik ook.
Ik heb de pc met vga aangesloten op de HDready LCD tv, mt hdready verschilt de beschikbare hdmi resolutie (1280 x 720) zoveel van de eigen resolutie (1366 x 768) dat ik niet het nut van hdmi inzie, via vga gaat het beeld er net zo mooi op en met name foto's en andere stilstaande beelden zien er echt scherper uit, bovendien vertrouw ik mijn pc meer in het upscalen van 720p content ivm met de tv.
De pc staat in een kast achter een deurtje (eis van de vrouwen er was in deze kast naast de upc box en versterker geen ruimte meer in het open gedeelte van de kast ) en daarom had ik weinig keus in kasten, hij hoefde er niet mooi uit te zien maar incl. kabels kon die maximaal 40 cm diep zijn. De temps blijven rond de 30 a 32 graden, in full load wordt de proc 35 graden, niet wamer en dat met de stock koeler en slechts 1 12 cm casefan die van de voeding is
, kortom ik ben een zeer tevreden tweaker en mijn film beleving is een stuk groter geworden.
foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Was me nog niet opgevallen
Over de PSU, dat is terecht, echter ik wil eventueel in de toekomst ook nog een GPU uit kunnen bereiden. 450W is nu idd overkill, maar niet zo extreem als 650 of 1KW. Deze Dark Power is onder load en idle zeer efficient. Hij is ook lekker stil dus dat telt dubbel.mphilipp schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:21:
Check voor de gein eens de PSU Calculator. ...
[edit]
Over de motivatie: Die had ik er even niet bijgezet inderdaad, maar dit wordt de enige Pc die 24/7 gaat draaien, hij gaat dus dubbelen als HTPC, Download station(Grabit/RAR/PAR2/uTorrent) en ook mijn domotica draaien(Homeseer macro's). Dan nog is de quadcore ws teveel, maar dit is mijn 'op de toekomst voorbereid' stukje. De dingen die ik wil doen zijn mooi paralleliseerbaar en eventueel op losse cores toe te wijzen. Vandaar
Die info had ik nodig, thnx! Ik heb ook de Straight Power overwogen, alleen ik wil graag een modulair systeem om zo min mogelijk kabels in de kast te hebben. 450W is dan ook het minimale omdat de Dark Power serie daar mee begint.RubenDJ schreef op woensdag 30 april 2008 @ 13:23:
[...]
Dat was in het geval van haakse SATA connectoren die helemaal op het randje zitten. Op het door jou genoemde moederbord zitten deze gewoon recht omhoog, wat geen enkel probleem oplevert.
[...]
De PSU wordt in de S14V ondersteboven gemonteerd, waardoor de fan dus aan de bovenkant komt. Ik heb er zelf een BeQuiet Straight Power 350 in zitten.
Verwijderd
oftopic:D-e-n schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:42:
[...]
In mijn nieuwe meubel past ook geen te diepe kast en ik overweeg nu ook jouw oplossing met diezelfde Antec. Daar zit geen Infrarood-ontvanger op toch? Aangezien je standaard bij XP-pro ook geen IR-ontvanger hebt: op welke manier heb je je Harmony aan de gang gekregen? Ook dat wil ik namelijk zo gaan doen
Interesse in een Silverstone GD02 incl. Seasonic voeding en Scythe Shuriken cpu cooler???
Zonder kabels 36 cm diep, dus past net! en een stille kast.
Verwijderd
is er al iets meer bekend over de nieuwe G45 moederborden van Intel?
denk dat ik ff wacht op de Asus P5Q-EM HDMI
denk dat ik ff wacht op de Asus P5Q-EM HDMI
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2008 19:50 ]
Nu we het toch over niet te diepe kasten hebben.
Ik ben opzoek naar een HTPC kast die maximaal 40 cm diep is en toch 120mm fans kan huisvesten.
Is die er uberhaupt?
De meeste 120mm fan kasten zijn minimaal 42cm. Dat past dus net niet in mijn dressoir.
Je moet daarnaast ook nog rekening houden met kabels die aangesloten zitten op je PC en daarom weer een paar cm extra van de (dichte) kast snoepen.
Ik ben opzoek naar een HTPC kast die maximaal 40 cm diep is en toch 120mm fans kan huisvesten.
Is die er uberhaupt?
De meeste 120mm fan kasten zijn minimaal 42cm. Dat past dus net niet in mijn dressoir.
Je moet daarnaast ook nog rekening houden met kabels die aangesloten zitten op je PC en daarom weer een paar cm extra van de (dichte) kast snoepen.
Ik heb mijn lijstje wel zo'n beetje af:
41291 Samsung SpinPoint F1 750 GB
30576 Microsoft Windows Vista 64 Bit Home Premium
45783 GigaByte GA-MA78GM-S2H
42681 Arctic Freezer 64 Low Profile Aluminium
11624 Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB Kit Of 2
45613 Lite-On DH-4O1S Retail
47516 AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4850E 2.50 GHz
43456 OrigenAE S14V Zwart
Denk dat de 750 GB versie van Samsung het meeste waar biedt voor het geld tov de 500 en 1 TB versies. De meeste mensen hier kiezen voor de Scythe Ninja Mini, maar die is twee keer zo duur als de Arctic en daar heb ik altijd wel goede ervaringen mee. Welk voordeel biedt de Scythe tov de Arctic?
Enige waar ik nog een beetje over twijfel is de kast. Heb ook wel gekeken naar de Antec Fusion, maar voor mijn gevoel heeft die kast het net niet. Al heeft dat meer met design te maken, dan met de kast zelf. Vind alleen het bedrag van 300 euro nogal veel voor een kast (kies voor de Arctic koeler omdat die 15 euro goedkoper is
). Heeft iemand nog tips voor een vergelijkbare kast (microATX, ruimte voor 2-4 schijven, VFD en IR receiver ingebouwd)?
41291 Samsung SpinPoint F1 750 GB
30576 Microsoft Windows Vista 64 Bit Home Premium
45783 GigaByte GA-MA78GM-S2H
42681 Arctic Freezer 64 Low Profile Aluminium
11624 Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB Kit Of 2
45613 Lite-On DH-4O1S Retail
47516 AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4850E 2.50 GHz
Denk dat de 750 GB versie van Samsung het meeste waar biedt voor het geld tov de 500 en 1 TB versies. De meeste mensen hier kiezen voor de Scythe Ninja Mini, maar die is twee keer zo duur als de Arctic en daar heb ik altijd wel goede ervaringen mee. Welk voordeel biedt de Scythe tov de Arctic?
Enige waar ik nog een beetje over twijfel is de kast. Heb ook wel gekeken naar de Antec Fusion, maar voor mijn gevoel heeft die kast het net niet. Al heeft dat meer met design te maken, dan met de kast zelf. Vind alleen het bedrag van 300 euro nogal veel voor een kast (kies voor de Arctic koeler omdat die 15 euro goedkoper is
Geen concrete tip, maar ik hoor wel hele enge verhalen over die Origen kasten. Ze zijn bloedgeil, maar ook hier zijn een aantal verhalen te lezen over de IR unit die niet goed werkt enzo. Op andere fora ook al dergelijke dingen gelezen. Check it out.AgeOfPanic schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 00:24:
Heeft iemand nog tips voor een vergelijkbare kast (microATX, ruimte voor 2-4 schijven, VFD en IR receiver ingebouwd)?
Verwijderd
Die problemen betreffen de T serie. De S serie heeft een IRTransmphilipp schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 00:58:
[...]
Geen concrete tip, maar ik hoor wel hele enge verhalen over die Origen kasten. Ze zijn bloedgeil, maar ook hier zijn een aantal verhalen te lezen over de IR unit die niet goed werkt enzo. Op andere fora ook al dergelijke dingen gelezen. Check it out.
Ik heb zelf de Origen AE S16V en heb er totaal geen problemen mee. Zowel mijn MCE remote als mijn philips SRU9600 en de logitech dinovo mini werken probleemloos in mediaportal.
Kleine kanttekening, op 5 meter afstand is niet meer te lezen wat het display weergeeft, dit had ik vooraf al gelezen ergens en het stoort mij in ieder geval totaal niet.
1x een 8cm fan van de Scythe tov een 2x 6cm fan van de Arctic!!AgeOfPanic schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 00:24:
...................
De meeste mensen hier kiezen voor de Scythe Ninja Mini, maar die is twee keer zo duur als de Arctic en daar heb ik altijd wel goede ervaringen mee. Welk voordeel biedt de Scythe tov de Arctic?
................
3 heatpies (Arctic) tov 6 heatpipes (Scythe) !!
[ Voor 6% gewijzigd door kaajee op 01-05-2008 10:55 ]
Ik heb ook zo'n Gigabyte bord in een S14V en een Seasonic SII-330Watt. Het past allemaal probleemloos. Inbouwen zeer gemakkelijk. Echter mijn media bay doet het in het geheel niet en ik kan met de afstandsbediening niet ON/OFF gebruiken. De Logitech Dinovo mini kan het daarentegen well0rien schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:05:
Na wat maanden van beraad en overleg met de welstandscommissie(Gf) over de kast, gaat dit mijn HTPC worden.
Moederboard:
PSU:
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik had er ook problemen mee (mijn HTPC zit verstopt in een oud 1950s radio meubel en de ruimte was beperkt tot 42 cm *inclusief de kabels/stekkers dus*). De oplossing was de Antec NSK1380, zeg maar een kubusje. Incl geintegreerde voeding met 120 mm fan. Die is (uit mijn hoofd) 38 cm diep.bosaap22 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 23:04:
Nu we het toch over niet te diepe kasten hebben.
Is die er uberhaupt?
[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 01-05-2008 14:53 ]
En werkt dat goed? Je hoort tegengestelde berichten over die kast. Er zijn niet veel reviews te vinden maar op buitenlandse forums las ik over problemen met ruimte (extra kaart, extra HD) en airflow.Dreamvoid schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:51:
[...]
Ik had er ook problemen mee (mijn HTPC zit verstopt in een oud 1950s radio meubel en de ruimte was beperkt tot 42 cm *inclusief de kabels/stekkers dus*). De oplossing was de Antec NSK1380, zeg maar een kubusje. Incl geintegreerde voeding met 120 mm fan. Die is (uit mijn hoofd) 38 cm diep.
Verwijderd
Is opzich een goed kastje die Antec, alleen niet echt een HTPC uiterlijk zeg maar.Dreamvoid schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:51:
[...]
Ik had er ook problemen mee (mijn HTPC zit verstopt in een oud 1950s radio meubel en de ruimte was beperkt tot 42 cm *inclusief de kabels/stekkers dus*). De oplossing was de Antec NSK1380, zeg maar een kubusje. Incl geintegreerde voeding met 120 mm fan. Die is (uit mijn hoofd) 38 cm diep.
Antec, Origen en Silverstone zijn op dit moment echt wel de uber klasse in het HTPC gebeuren.
@ bosaap: waarom speciaal cm fans? In mijn Silverstone GD02 zitten 2 Nexus 80mm fans @7V en die zijn echt onhoorbaar! (ps. de kast is te koop hoor
Ok, dat soort info is dus heel nuttig.
Ik had me dat ook al bedacht. Ik ben zelfs een keer speciaal gaan meten hoe hoog de lettertjes zijn op mijn receiver. Die zijn nl perfect te lezen vanaf mijn kijkafstand (3.5m) en ik zag dat de meeste displays een hele kleine letter hebben. Doorgaans zijn ze vanaf 2m al niet meer te lezen. Ik bedoel: 8mm voor 2 regels...wel érg klein. Leuk voor als je er vlak voor zit, maar verder zinloos.Kleine kanttekening, op 5 meter afstand is niet meer te lezen wat het display weergeeft, dit had ik vooraf al gelezen ergens en het stoort mij in ieder geval totaal niet.
Ik heb nu het welbekende Gigabyte GA-MA78GM-S2H bordje met daarop een 9600gt kaartje...heeft iemand enig idee of de onboard videokaart uitgeschakeld kan worden???...kan het in de Bios niet vinden...kheb de nieuwste bios erop zitten F4d
dit staat er op de site:
Gigabyte M/B will auto-detect the VGA card since the card pluged, therefore you don’t need to change any setting by manual.
maar het koelblok is nog loeiheet
dit staat er op de site:
Gigabyte M/B will auto-detect the VGA card since the card pluged, therefore you don’t need to change any setting by manual.
maar het koelblok is nog loeiheet
[ Voor 29% gewijzigd door Michel242186 op 01-05-2008 19:11 ]
Als het goed is is die nu dan toch echt uitgeschakeld? Probeer anders iig de IGP terug te klokken naar 360 ipv 500 in AMD overdrive ofzo..misschien scheelt dat ook al wat..en anders zet je hem handmatig uit in Bios? moet toch te proberen zijn, ik weet eigelijk alleen niet of dat koelblok alleen voor de IGP is.
Sorry maar mijn S14V heeft zeker problemen met het VF display (geen power on/off via remote) en de media bay doet het niet. Er zijn mensen zonder enig probleem, maar er zijn er ook mét problemen, ook hier op GoT. En dan heb ik het over de V=serie.Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 10:34:
[...]
Die problemen betreffen de T serie. De S serie heeft een IRTrans
Ik heb zelf de Origen AE S16V en heb er totaal geen problemen mee. Zowel mijn MCE remote als mijn philips SRU9600 en de logitech dinovo mini werken probleemloos in mediaportal.
Kleine kanttekening, op 5 meter afstand is niet meer te lezen wat het display weergeeft, dit had ik vooraf al gelezen ergens en het stoort mij in ieder geval totaal niet.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Heb je 'm wel op PEG gezet in de Init display first. PEG is PCI Express Graphics, dus dat is dan (denk ik) jouw kaart. Anders op PCI slot. Er is niet een specifieke optie om de onboard uit te zetten.Michel242186 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 18:57:
Ik heb nu het welbekende Gigabyte GA-MA78GM-S2H bordje met daarop een 9600gt kaartje...heeft iemand enig idee of de onboard videokaart uitgeschakeld kan worden???...kan het in de Bios niet vinden...kheb de nieuwste bios erop zitten F4d
Ik denk niet dat het voor veel mensen een probleem zal vormen, maar een CRT tv op een htpc (Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD X2 3800) zal in Vista Media Center niet 100% vloeiend tv beeld opleveren met een FloppyDTV. Na uren zoeken en experimenteren ben ik daar achter gekomen. Vrijwel elke seconde krijg ik een heel klein hikje in beeld (stottert). Ook met verschillende MPEG2 decoders. Als ik hem daarentegen op een gewone monitor aansluit is het weg. Met een output op 100 Hz is het supervloeiend. Dat lukt dus niet helemaal op de CRT, helaas.
Verwijderd
Eindelijk een htpc gebouwd, gebaseerd op de Asus M3A-H/HDMI. Vista geinstalleerd plus codec VistaCodecs_v457, WMP als player.
Voor mij is audio het belangrijkste, dus via de coaxiale uitgang (Audiochip ALC1200 ingesteld op 44,1kHz/24 bits) naar de interne dac van mijn cd speler en luisteren maar.
Helaas, zowel wav en flac bestanden halen het kwalitatief niet met het cd loopwerk. Wav komt wel in de buurt. Vreemde is dat ik enkele weken geleden een luistertest had gedaan met een Asus board met chip ALC662 en hier hoorde ik geen verschil tussen wav en cd loopwerk, flac was ook hier een iets minder.
Zit er zoveel verschil in de onboard digitale audiochips? Of gebruik ik de verkeerde codec, player?
Voor mij is audio het belangrijkste, dus via de coaxiale uitgang (Audiochip ALC1200 ingesteld op 44,1kHz/24 bits) naar de interne dac van mijn cd speler en luisteren maar.
Helaas, zowel wav en flac bestanden halen het kwalitatief niet met het cd loopwerk. Wav komt wel in de buurt. Vreemde is dat ik enkele weken geleden een luistertest had gedaan met een Asus board met chip ALC662 en hier hoorde ik geen verschil tussen wav en cd loopwerk, flac was ook hier een iets minder.
Zit er zoveel verschil in de onboard digitale audiochips? Of gebruik ik de verkeerde codec, player?
En met DVBviewer/FireDTV? Die is interessanter omdat ie ondersteuning heeft voor H264 kanalen (HD)?psy schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:20:
Ik denk niet dat het voor veel mensen een probleem zal vormen, maar een CRT tv op een htpc (Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD X2 3800) zal in Vista Media Center niet 100% vloeiend tv beeld opleveren met een FloppyDTV. Na uren zoeken en experimenteren ben ik daar achter gekomen. Vrijwel elke seconde krijg ik een heel klein hikje in beeld (stottert). Ook met verschillende MPEG2 decoders. Als ik hem daarentegen op een gewone monitor aansluit is het weg. Met een output op 100 Hz is het supervloeiend. Dat lukt dus niet helemaal op de CRT, helaas.
Op hoeveel Hz had je 'm staan overigens?
Het misschien niet helemaal appropriate om in dit topic te posten maar ik doe het toch omdat ik denk dat mijn situatie niet helemaal uniek was. Toen ik erachter kwam dat mijn laptop HD kon afspelen (mbv CoreAVC) ben ik weer enthousiast HD materiaal aan het verzamelen geslagen. Na een tijdje ga je dan toch denken aan een dedicated server/HTPC. Echter, hiervoor speelde ik mijn non-HD materiaal af via mijn gemodde XBOX (via XBOX media center) en dat werkt eigenlijk precies zoals het hoort.
Alles werkt in 1 keer. Nu wil ik heus wel wat rondprutsen om iets aan de praat te krijgen maar toen ik weer eens Murphy op een filmavond over de vloer kreeg (3 kwartier prutsen want ineens werkte mijn geluid niet meer) besloot ik op zoek te gaan naar een standalone oplossing.
Ik heb een Popcornhour gekocht voor ongeveer evenveel geld als sommige mensen alleen al aan een HTPC kast uitgeven
(in totaal 140 euro voor apparaat en verzendosten en rond 25 euro belasting).
Heb nu 2 dagen getest en het werkt erg goed, hij speelt gewoon alles af. Ik weet het, hij ziet er niet zo fancy uit als een HTPC en hij kan in principe veel minder maar wat hij doet, dat doet ie gewoon. Ik wil gewoon zonder gezeur HD materiaal afspelen en meer niet. Als je nog twijfelt, dan is een dergelijke oplossing echt niet zo slecht idee.
Just my 2 cents.
Alles werkt in 1 keer. Nu wil ik heus wel wat rondprutsen om iets aan de praat te krijgen maar toen ik weer eens Murphy op een filmavond over de vloer kreeg (3 kwartier prutsen want ineens werkte mijn geluid niet meer) besloot ik op zoek te gaan naar een standalone oplossing.
Ik heb een Popcornhour gekocht voor ongeveer evenveel geld als sommige mensen alleen al aan een HTPC kast uitgeven
Heb nu 2 dagen getest en het werkt erg goed, hij speelt gewoon alles af. Ik weet het, hij ziet er niet zo fancy uit als een HTPC en hij kan in principe veel minder maar wat hij doet, dat doet ie gewoon. Ik wil gewoon zonder gezeur HD materiaal afspelen en meer niet. Als je nog twijfelt, dan is een dergelijke oplossing echt niet zo slecht idee.
Just my 2 cents.
Het is een krappe kast, maar ik heb er bijna niks inzitten. Geen PCI/PCIe kaarten, onboard video, zuinige E2140 cpu, slechts 1 harddisk. Externe USB tuner, externe USB DVD-drive, extern IR-oogje, dus dat produceert niet zoveel warmte binnen de kast zelf. Ik heb 'm volledig uit het zicht in dat radiomeubel ingebouwd zitten, dus ook geen problemen met het non-HTPC uiterlijk. De kast heeft vrij dikke geluidsdempende zij/bovenkanten en de koeling werkt daardoor mooi stil, maar hij wordt in een kleine afgesloten ruimte wel een stuk warmer dan los daarbuiten, daar kan ik weinig aan doen. Er zit trouwens ook nog een aardige extra fan bijgeleverd die je in een van de brackets achterin steekt, om evt PCI kaarten te koelen. Goed over nagedacht, ik ben er wel tevreden over.D-e-n schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 15:05:
[...]
En werkt dat goed? Je hoort tegengestelde berichten over die kast. Er zijn niet veel reviews te vinden maar op buitenlandse forums las ik over problemen met ruimte (extra kaart, extra HD) en airflow.
Verwijderd
http://www.popcornhour.com/onlinestore/
Is inderdaad een leuke ding
Maar inderdaad veel mensen nemen een media center omdat dat ding veel meer kan
waaronder internet, all audio\video, zelf opnemen van digital\analoge bronnen en sommige mensen gaan er ook mee gamen.
Dus een media center is meer personelijke gericht wat je er mee wilt doen
waaronder internet, all audio\video, zelf opnemen van digital\analoge bronnen en sommige mensen gaan er ook mee gamen.
Wel vreemd dat jij verschil kan horen in twee lossless formaten. De muziek is alleen maar anderes gecomprimeerd maar de data blijft hetzelde als bij WAV.Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:37:
Eindelijk een htpc gebouwd, gebaseerd op de Asus M3A-H/HDMI. Vista geinstalleerd plus codec VistaCodecs_v457, WMP als player.
Ik hoor geen verschil met flac en wav.
Ok tnx. Tuner en dvd zou ik er echter wel in willen bouwen.Dreamvoid schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:36:
[...]
Het is een krappe kast, maar ik heb er bijna niks inzitten. Geen PCI/PCIe kaarten, onboard video, zuinige E2140 cpu, slechts 1 harddisk. Externe USB tuner, externe USB DVD-drive, extern IR-oogje, dus dat produceert niet zoveel warmte binnen de kast zelf. Ik heb 'm volledig uit het zicht in dat radiomeubel ingebouwd zitten, dus ook geen problemen met het non-HTPC uiterlijk. De kast heeft vrij dikke geluidsdempende zij/bovenkanten en de koeling werkt daardoor mooi stil, maar hij wordt in een kleine afgesloten ruimte wel een stuk warmer dan los daarbuiten, daar kan ik weinig aan doen. Er zit trouwens ook nog een aardige extra fan bijgeleverd die je in een van de brackets achterin steekt, om evt PCI kaarten te koelen. Goed over nagedacht, ik ben er wel tevreden over.
Ook geprobeerd maar daar was het ook te zien. Ik gebruik 25 Hz output, een hogere waarde pakt de RGB in van de tv niet.mphilipp schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:57:
[...]
En met DVBviewer/FireDTV? Die is interessanter omdat ie ondersteuning heeft voor H264 kanalen (HD)?
Op hoeveel Hz had je 'm staan overigens?
Overigens is de FireDTV viewer niet erg handig bij CRT gebruik (bediening). Alhoewel ik de EPG veel beter vindt dan de EPG van Microsoft.
Klopt. Leuk ding. Ik heb er ook een gehad (als tussenpaus). Voor het geld zijn ze niet te verslaan, maar toch is het ook niet allemaal koek en ei natuurlijk. Hoewel ie zat afspeelt, zijn er ook zat dingen die hij niet afspeelt (verkeerd gecodeerde HD bv). Subtitles gaan nog wel eens mis enz. Dingen die dan op de PC weer wél afspelen.Red devil schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:16:
BTW: als je er wat moeite in steekt, gaat het op de PC ook redelijk probleemloos. Wat je in ieder geval niet moet doen, is die banale codecpacks als K-Lite installeren. Die pleuren 3 codecs voor hetzelfde ding op je PC en als je een keer een probleem hebt met één van hen, weet jij niet wat er aan de hand is. Ik heb een goede guide opgedoken die precies uitlegt wat je nodig hebt, en dat is niet veel. Dat jij ineens geen geluid meer had, zal wel aan een driver/codec toestand liggen of je hebt zelf iets (onbewust natuurlijk) aangepast/gemold.
Tegelijkertijd zeg ik wél dat men er heel veel moeite voor doet om het op de PC zo moeilijk mogelijk te maken. For crying out loud, het is af en toe nét of ik nog op mijn Commodore bezig ben... Als je zelf moet uitvogelen welke codec je waarvoor nodig hebt, ben je rijp voor een inrichting. En als je kijkt naar wat er werkelijk voor videoformaten zijn, is het nóg triester. Het zijn meer de varianten op de formaten die het zo moeilijk maken. Kijk maar eens naar het gekloot met H264/X264...om gek van te worden toch?
Ergo: de problemen die je op de PC hebt, heb je op een hardware player ook. Een goede fabrikant kan een hoop doen om het ding zo goed mogelijk te maken, maar het apparaat dat écht alles kan is er voorlopig nog niet. Maar voor wie geen PC wil en/of er niet zoveel geld aan kan/wil uitgeven, is op dit moment het beste af met de PCH.
Verwijderd
Ik mag ook wel zeggen dat ik een hoogwaardig systeem heb staan.jordi.c schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:10:
[...]
Wel vreemd dat jij verschil kan horen in twee lossless formaten. De muziek is alleen maar anderes gecomprimeerd maar de data blijft hetzelde als bij WAV.
Ik hoor geen verschil met flac en wav.
Het is ook vreemd dat er hoorbaar verschil zit tussen de toe te passen coaxkabel, het gaat immers om een digitaal signaal!
Iemand ervaring met andere codec voor flac en/of player?
Linkje naar die guide?mphilipp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:49:
[...]BTW: als je er wat moeite in steekt, gaat het op de PC ook redelijk probleemloos. Wat je in ieder geval niet moet doen, is die banale codecpacks als K-Lite installeren. Die pleuren 3 codecs voor hetzelfde ding op je PC en als je een keer een probleem hebt met één van hen, weet jij niet wat er aan de hand is. Ik heb een goede guide opgedoken die precies uitlegt wat je nodig hebt, en dat is niet veel.
Mag ik vragen waar je die popcorn gekocht hebt?Red devil schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:16:
Het misschien niet helemaal appropriate om in dit topic te posten maar ik doe het toch omdat ik denk dat mijn situatie niet helemaal uniek was. Toen ik erachter kwam dat mijn laptop HD kon afspelen (mbv CoreAVC) ben ik weer enthousiast HD materiaal aan het verzamelen geslagen. Na een tijdje ga je dan toch denken aan een dedicated server/HTPC. Echter, hiervoor speelde ik mijn non-HD materiaal af via mijn gemodde XBOX (via XBOX media center) en dat werkt eigenlijk precies zoals het hoort.
Ik heb een Popcornhour gekocht voor ongeveer evenveel geld als sommige mensen alleen al aan een HTPC kast uitgeven(in totaal 140 euro voor apparaat en verzendosten en rond 25 euro belasting).
Just my 2 cents.
Yep helemaal waar. Voor bovenstaande zaken is een HTPC echt de uitkomst. Sommige mensen, zoals ik, houden ervan om dedicated apparaatjes voor elk taakje te hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:39:
Klopt, het product is nog niet heel lang op de markt. Wat mij wel opvalt is dat er regelmatig updates uitkomen die veel bugs/problemen oplossen. Ik zie een kleine parallel met de XBMC, die werd ook maar door en door ontwikkeld (natuurlijk wel door een open-source community, dus de vlieger gaat niet helemaal op) en die software kon na een tijdje gewoon alles afspelen. Gewoon zitten, opstarten en kijken maar.mphilipp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:49:
[...]
Klopt. Leuk ding. Ik heb er ook een gehad (als tussenpaus). Voor het geld zijn ze niet te verslaan, maar toch is het ook niet allemaal koek en ei natuurlijk. Hoewel ie zat afspeelt, zijn er ook zat dingen die hij niet afspeelt (verkeerd gecodeerde HD bv). Subtitles gaan nog wel eens mis enz. Dingen die dan op de PC weer wél afspelen.
Als je wilt, mag je mijn topic nog wel eens doorkijkenBTW: als je er wat moeite in steekt, gaat het op de PC ook redelijk probleemloos. Wat je in ieder geval niet moet doen, is die banale codecpacks als K-Lite installeren. Die pleuren 3 codecs voor hetzelfde ding op je PC en als je een keer een probleem hebt met één van hen, weet jij niet wat er aan de hand is. Ik heb een goede guide opgedoken die precies uitlegt wat je nodig hebt, en dat is niet veel. Dat jij ineens geen geluid meer had, zal wel aan een driver/codec toestand liggen of je hebt zelf iets (onbewust natuurlijk) aangepast/gemold.
Ik kom er nl niet uit. Heb nog gepost @ ac3filter en AVS forum en kreeg ook nul op request.
Eerlijk gezegd speel ik nu eigenlijk voornamelijk scene uitvoeringen van x264 films. Dus al met al niet eens zoveel vage codecs ofzo. Ik heb ook veel horrorverhalen gehoord van andere PCH clonen die niet echt doen wat ze zouden moeten doen. De reviews (en eigen ervaring) zijn tot nu toe nog steeds erg positief.Tegelijkertijd zeg ik wél dat men er heel veel moeite voor doet om het op de PC zo moeilijk mogelijk te maken. For crying out loud, het is af en toe nét of ik nog op mijn Commodore bezig ben... Als je zelf moet uitvogelen welke codec je waarvoor nodig hebt, ben je rijp voor een inrichting. En als je kijkt naar wat er werkelijk voor videoformaten zijn, is het nóg triester. Het zijn meer de varianten op de formaten die het zo moeilijk maken. Kijk maar eens naar het gekloot met H264/X264...om gek van te worden toch?Ergo: de problemen die je op de PC hebt, heb je op een hardware player ook. Een goede fabrikant kan een hoop doen om het ding zo goed mogelijk te maken, maar het apparaat dat écht alles kan is er voorlopig nog niet. Maar voor wie geen PC wil en/of er niet zoveel geld aan kan/wil uitgeven, is op dit moment het beste af met de PCH.
BTW, ik zal eens een plaatje maken van het binnenwerk van een PCH. Moet je dat eens vergelijken met een PC mobo o.i.d.. Best wel veel functionaliteit in een enkel chipje
Online via:rsvmark schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 09:03:
[...]
Mag ik vragen waar je die popcorn gekocht hebt?
Zoals gezegd 140 euro + 25 euro belasting betaald.
Divxplayer verkoopt ze ook (heb je geloof ik 2 ipv 1 jaar garantie):
http://www.divxplayer.nl/...1beb0861ad4a3e975c0af9f50
Ik bespeur hier een hoog gehalte aan audiofilie. Ik denk dat je beter hier kunt zijn: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #2Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 06:56:
[...]
Ik mag ook wel zeggen dat ik een hoogwaardig systeem heb staan.
Het is ook vreemd dat er hoorbaar verschil zit tussen de toe te passen coaxkabel, het gaat immers om een digitaal signaal!
Iemand ervaring met andere codec voor flac en/of player?
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Als je verschil hoort dan ben ik geneigd om te denken dat er misschien toch ergens een 48KHz/44.1KHz conversie plaatsvindt in de driver of de geluidschip. Ik weet uit ervaring dat "echte" spdif passthrough lastig kan zijn. Als de chip het al kan, dan moet de codec 'm ook nog correct aansturen.Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:37:
Als je een surround versterker hebt is dit een aardige test: Installeer in MediaPortal de pure-audio plugin en probereer dan om een dts wav te spelen (die worden vaak van SACD of DVDA gehaald). Het gaat dan niet zozeer om de kwaliteit van het geluid, die is door de conversie naar dts sowieso minder dan het origineel, maar om het feit of je geluidskaart ook echt passthrough doet. Een dts audio cd is namelijk 44.1KHz (zodat ie aan de red-book standaard voldoet). Als je nu echte bit perfect spdif passthrough hebt dan zal het dts signaal correct bij je receiver aankomen en die zal keurig dts decoding gaan doen. Zodra er ergens in het pad een conversie plaatsvindt is de stream niet meer bit-perfect, herkent de versterker geen dts signaal meer en hoor je alleen maar ruis. Hoor je wel geluid dan heb je dus echte passthrough en zou je ook een gewone wav via mediaportal kunnen afspelen en dan zou je geen verschil meer moeten horen.
Hier ergens in de topic gevonden. Het is een PDFje getiteld 'Simple, Full Featured Mediaportal Codec
Guide' versie 0.2 door Goose. Het gaat dan over Media Portal, maar ffdshow is natuurlijk niet specifiek voor MP geschreven. Andere mediaplayers gebruiken 'm ook. Ik heb DVBviewer nu ook zover dat ie ffdshow gebruikt (voor non-H264, die doe ik met de Cyberlink codecs). Scheelt een hoop, want ik had eerst veel last van die lijntjes door het beeld bij snelle bewegingen. Die zijn nu weg. Dat was wel een instelling die ik zelf moest vinden, maar dat doet er even niet toe. Crux is dat ik bijna heb gedaan uit die guide en dat komt eigenlijk neer op ffdshow,haali en vsfilter. Ik heb geen (nog) qt alternative en real alternative geïnstalleerd. Er zijn volgens mij vrij weinig films in omloop die dat nodig hebben. Maar wie weet, misschien doe ik dat nog. Voor HD spul heb ik de Cyberlink codecs erop staan.
Verschil met XBMC is dat dat puur software was. De PCH is een hardware player. Er zit een heel simpel cputje in, en de codecs zitten er hardwarematig in. Anders krijg je dat niet voor elkaar met die cpu. Het updaten kan ook maar tot zekere hoogte, want de chip die erin zit, kun je niet updaten. En open source zal het nooit worden, want men zit vast aan de leverancier van de hard- en software. PCH maakt feitelijk alleen de user interface en via de software kun je maar deel invloed uitoefenen op hetgeen ie kan afspelen. De hardware is gewoon tè zwak om een softwarematige codec erop te kunnen zetten.Red devil schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 09:34:
[...]
Wat mij wel opvalt is dat er regelmatig updates uitkomen die veel bugs/problemen oplossen. Ik zie een kleine parallel met de XBMC, die werd ook maar door en door ontwikkeld (natuurlijk wel door een open-source community, dus de vlieger gaat niet helemaal op) en die software kon na een tijdje gewoon alles afspelen. Gewoon zitten, opstarten en kijken maar.
Maar goed...er is een speciale topic over de PCH, dus ik stel voor om daar verder te gaan (zonder mij dan, ik heb 'm niet meer....).
Dat is inderdaad een van de grote minpunten van de NSK2480, dat het geen wegklapbare frontjes zijn zoals de Fusion 430. Vandaar dat ik nog hard aan het twijfelen ben...Only schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 22:12:
Jahoor:) maar heb al wel een idee, je kan de dvd speler iets naar achteren monteren (mijne iig wel) als ik dan nog soort van mini pootje erop maak en de zijkantjes (klik dingen weghaal) dan moet het lukken:)
Kan je anders eens een foto posten van het afgewerkte geheel?
Na heel veel lezen, en kijken, en dit topic al vanaf het begin te volgen, ga ik dit systeem 2 maal bouwen:
1 voor mij, en 1 voor m'n broertje.
Alleen weet ik nooit welk geheugen bij welk moederbord past.
Kan dit geheugen, of weet iemand iets beters? Als tuner komt er 2 maal een FireDTV in. En stillere fans moet ik nog even naar kijken.
Nog andere suggesties?
1 | AMD Athlon X2 4850e | € 70,60 | € 70,60 |
1 | Antec Fusion Black 430 | € 148,15 | € 148,15 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 | € 31,18 | € 31,18 |
1 | LG GGC-H20N-L | € 132,50 | € 132,50 |
1 | Microsoft Remote Control en Receiver voor MC | € 19,59 | € 19,59 |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium | € 78,42 | € 78,42 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB | € 71,10 | € 71,10 |
1 | Scythe Ninja Mini | € 29,90 | € 29,90 |
Importeren | Totaal | € 656,44 |
Nog andere suggesties?
M'n Oma is een site aan het haken.
PC6400 (800Mhz) is idd prima voor dit bord.NielsNL schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:02:
Verwijderd
Voordat ik mijn systeem ga bestellen heb ik nog de volgende vragen over het moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- Kan de optische uitgang (naar m'n versterker) tegelijk werken met geluid via HDMI (naar de TV). Of is het één tegelijk?
- Als ik de ene keer een film met DTS afspeel en dan weer een film met alleen Dolby Digital en daarna stereo TV, stuurt het moederbord dit automatisch op de juiste manier naar buiten, of moet je elke keer voordat je iets gaat kijken de instellingen weer aanpassen?
Ik wil namelijk niet dat stereo omgezet gaat worden naar een soort surround o.i.d. en als ik een DTS track heb dat ie niet als stereo weggaat.
- Wordt de video output automatisch aangepast naar de oorspronkelijke bron?
Dus dat blu-ray 1920X1080p 24hz ook als 24 hz de pc verlaat (m'n tv kan het aan) en dat DVD in het PAL formaat 50hz de pc verlaat?
Of heeft dit weer te maken met de player en de instellingen hiervan?
De bedoeling is om media portal te gaan gebruiken.
- Kan de optische uitgang (naar m'n versterker) tegelijk werken met geluid via HDMI (naar de TV). Of is het één tegelijk?
- Als ik de ene keer een film met DTS afspeel en dan weer een film met alleen Dolby Digital en daarna stereo TV, stuurt het moederbord dit automatisch op de juiste manier naar buiten, of moet je elke keer voordat je iets gaat kijken de instellingen weer aanpassen?
Ik wil namelijk niet dat stereo omgezet gaat worden naar een soort surround o.i.d. en als ik een DTS track heb dat ie niet als stereo weggaat.
Dus dat blu-ray 1920X1080p 24hz ook als 24 hz de pc verlaat (m'n tv kan het aan) en dat DVD in het PAL formaat 50hz de pc verlaat?
-NeeVerwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:49:
Voordat ik mijn systeem ga bestellen heb ik nog de volgende vragen over het moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
-Ja (kan wel driver issue zijn/worden)
-Ligt idd aan speler/codec(s)
1 tegelijkVerwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:49:
Kan de optische uitgang (naar m'n versterker) tegelijk werken met geluid via HDMI (naar de TV). Of is het één tegelijk?
Je stelt een default in (ik heb stereo 24Bit 48Khz gekozen) en als je een DTS DVD draait, poept ie gewoon dat uit. Als de bron en/of player een specifiek geluidsformaat uitstuurt, neemt ie dat braaf over.Als ik de ene keer een film met DTS afspeel en dan weer een film met alleen Dolby Digital en daarna stereo TV, stuurt het moederbord dit automatisch op de juiste manier naar buiten, of moet je elke keer voordat je iets gaat kijken de instellingen weer aanpassen?
Ik weet niet helemaal wat je wilt hiermee, maar je stelt Windows gewoon in op een bepaalde resolutie en that's it. De hardware scaled de boel dan automagisch naar (in jouw geval) Full HD. Ik heb een Full HD plasma en heb nog geen reden kunnen ontdekken om het anders te doen. Als je heel erg graag wilt dat je DVD door je TV wordt gescaled, moet je zelf de Windows resolutie terugzetten naar PAL resolutie. Of je daar iets mee opschiet, behalve extra handelingen en gedoe, weet ik niet. Ik denk het zelf niet. Steeds resoluties switchen lijkt mij persoonlijk niet handig en je scherm gaat dan lekker heen en weer springen/blanken vanwege de resolutie/freq switch. Lijkt me niet prettig om steeds naar te kijken.Wordt de video output automatisch aangepast naar de oorspronkelijke bron?
Dus... :mphilipp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:09:
Dirkmans schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:49:
Kan de optische uitgang (naar m'n versterker) tegelijk werken met geluid via HDMI (naar de TV). Of is het één tegelijk?
1 tegelijk
- HDMI naar TV voor het beeld, EN
- optisch naar receiver voor het geluid gaat NIET?

Als dat zo is, dan heb je dus 2 opties:
1. HDMI naar receiver (beeld/geluid), en daarna door naar TV (beeld), OF
2. HDMI naar TV (beeld/geluid) en daarna SPDIF door naar receiver
In het eerste geval heb je een receiver met HDMI (-swiching) nodig, wat nog niet zo heel veel mensen hebben, in het tweede geval moet je een TV hebben die DTS & DD5.1 niet downsampled naar PCM 2.0. Ik weet dat in ieder geval Philips LCD-TV's om dit laatste bekend staan.
deze dus. Bedankt!mphilipp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:59:
[...]
Hier ergens in de topic gevonden. Het is een PDFje getiteld 'Simple, Full Featured Mediaportal Codec
Guide' versie 0.2 door Goose.
Ik ben gezwicht voor een Asus M3A78EDH icm met 2Gb en een 6000+, dit omdat de Phenom's me nog te duur zijn. Daarbij een F1 Samsung-HDD van 640Gb en dan moet ik toch al een behoorlijke upgrade maken. In eerste instantie komt het zwikkie in m'n eigen kast, als ik geld heb voor meer schijven (RAID10) en een DVB-S ontvanger, komt het systeem in een HTPC-kast in de woonkamer. De onboard videokaart voldoet in eerste instantie om films te kijken, downloaden/parren en dat soort standaard dingen. Mocht het nodig blijken er een 3850 bij te zetten (passief gekoeld, dus lekker stil), kan dat altijd nog.
Je trekt vreemde conclusies...upje schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:53:
[...]
Dus... :
Optisch voor geluid naar receiver én beeld naar de TV over HDMI kan tegelijk.
Optisch voor geluid naar receiver én beeld & geluid naar de TV over HDMI kan niet.
Ok, pfoe, da's ook weer duidelijk. Ik schrok al, volgende keer iets beter lezen.

[ Voor 66% gewijzigd door upje op 02-05-2008 19:27 ]
Verwijderd
Begrijpelijk, er is maar 1 geluidskaart, maar helaas wel jammer.
Dat wordt overschakelen zodra ik het geluid over m'n versterker wil.
Bij gewoon tv kijken geluid door de tv, bij film over de versterker.
Eens kijken of hier dan ook een snelkoppeling of sneltoets voor is te maken.
Dat van die HDMI en optisch tegelijk is al zoooooo vaak gevraagd.. ongelooflijk...Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:36:
Begrijpelijk, er is maar 1 geluidskaart, maar helaas wel jammer.
anyway.. DaRKie had het over een tool waarmee je sneltoetsen kan maken om te switchen van output:
DaRKie in "Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is..."
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.
Volgens mij kan geen enkele tv 5.1 vanuit HDMI doorsturen naar S/PDIF. Je houdt dan altijd 2.0 over. Is een opgelegde beperking van HDMI.upje schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:53:
[...]
Dus... :
Als dat zo is, dan heb je dus 2 opties:
1. HDMI naar receiver (beeld/geluid), en daarna door naar TV (beeld), OF
2. HDMI naar TV (beeld/geluid) en daarna SPDIF door naar receiver
In het eerste geval heb je een receiver met HDMI (-swiching) nodig, wat nog niet zo heel veel mensen hebben, in het tweede geval moet je een TV hebben die DTS & DD5.1 niet downsampled naar PCM 2.0. Ik weet dat in ieder geval Philips LCD-TV's om dit laatste bekend staan.
Er zijn al talloze dingen herhaalt in dit topic. Een nieuwe topic start/post zou dan ook ideaal zijn. Ik geloof dat er iemand al mee bezig mee is..Bakove schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:25:
[...]
Dat van die HDMI en optisch tegelijk is al zoooooo vaak gevraagd.. ongelooflijk...
anyway.. DaRKie had het over een tool waarmee je sneltoetsen kan maken om te switchen van output:
DaRKie in "Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is..."
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.
Zo, terug van vakantie, vandaag even in een teug 1000 kilometer gereden en nu alle gemiste posts doorgelezen... ik ben weer bij!
Mphilip, wat zijn je ervaringen met je voeding? Qua geluid (haha) en qua warmte/stabiliteit?
Mphilip, wat zijn je ervaringen met je voeding? Qua geluid (haha) en qua warmte/stabiliteit?
[ Voor 0% gewijzigd door jbr op 04-05-2008 00:34 . Reden: tueg ]
Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!
Geluidloos en hij wordt nauwelijks warm. Ik heb de zaak behoorlijk belast (Burnin test) en hij was not impressed...jbr schreef op zondag 04 mei 2008 @ 00:28:
Uitstekend. Die wordt het dus voor mij ookmphilipp schreef op zondag 04 mei 2008 @ 00:42:
Geluidloos en hij wordt nauwelijks warm. Ik heb de zaak behoorlijk belast (Burnin test) en hij was not impressed...
Nu even over de rest van de koeling. Je schreef dat je een 12cm casefan wilde gebruiken aanvankelijk, maar ergens in je blog las ik dat je een 2e fan had geplaatst - werd de grond toch een beetje te heet onder de CPU-voetjes? (btw: hoe representatief is zo'n burn-in test voor normaal gebruik met je systeem?) Volgens mij is het meest intensieve wat je zou willen doen een fullHD film kijken, toch?
En nog een extraatje misschien, maar hopelijk heb je daar ook een beeld van: kun je een meting doen of anders een schatting maken van het totaal verbruik (dus wat ie uit het stopcontact trekt?)
Als je HD content afspeelt is er dan groot verschil tussen het hebben van een videokaart met HDMI-out of een moederbord met grafische chip en HMDI-out? In de startpost wordt namelijk wel melding gemaakt van het hebben van een videokaart, maar op de laatste 10 pagina's lees ik geen specs van systemen met videokaart. Laat iedereen HD content door de CPU renderen? Ik wil er een E6600 voor gebruiken, die lijkt me wel krachtig genoeg?
Ticking away the moments that make up the dull day
Ligt eraan waar je mee afspeelt. Met Media Player Classic HC is m'n CPU-load ~3-4% bij het afspelen van 1080p h.264 content. Het browsen door m'n muziekcollectie met VMC is CPU-intensiever...jbr schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:49:
(btw: hoe representatief is zo'n burn-in test voor normaal gebruik met je systeem?) Volgens mij is het meest intensieve wat je zou willen doen een fullHD film kijken, toch?
Overigens: met sommige WMVs faalt MPC-HC compleet, hij kan er niks van maken, begint meteen met een blauw schermmet een paar blokjes "kleur". Heeft iemand settings voor Vista zodat ie -alles- aankan?
Een niet-accellerated HD movie zou idd het zwaarste moeten zijn. Die priemgetallen-torturetest is uiteraard niet representatief. Je belast immers het systeem nooit 100% gedurende lange tijd. Dan is het systeem gewoon te krap. Echter, ik wil zonder zorgen/wantrouwen het systeem kunnen gebruiken. Straks is het zomer, en is de omgevingstemp ook weer wat hoger (mijn huis is toevallig redelijk koel) en vandaar dat ik bewust een hele zware test pak om te kijken wat ie dan doet. En toen ik alleen de casefan gebruikte, moest die casefan harder draaien. En elke fan die hard moet draaien, gaat lawaai (=harder dan fluisterstil in stille kamer) maken. Die twee fans maken samen minder geluid. Ik wil ze nog fixeren op 1 toerental (weet iemand hoe ik dat doe?). Ik wil bv de casefan op 800RPM zetten en de CPU fan op 500RPM. Zoals het nu is (dynamisch) gaat ie na 10 minuten priemen de temp naar een graad of 51/52 en de fans gaan naar 1000RPM. Ik schat dat als ze gefixed zijn die temps dan op max 58C uitkomen. En dat is dan de meest extreme situatie.jbr schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:49:
[...]
Nu even over de rest van de koeling. Je schreef dat je een 12cm casefan wilde gebruiken aanvankelijk, maar ergens in je blog las ik dat je een 2e fan had geplaatst - werd de grond toch een beetje te heet onder de CPU-voetjes? (btw: hoe representatief is zo'n burn-in test voor normaal gebruik met je systeem?) Volgens mij is het meest intensieve wat je zou willen doen een fullHD film kijken, toch?
Dus ja: het is extreem en onrealistisch, maar ik weet in ieder geval zeker wat de maximale thermische belasting van mijn systeem is onder de maximale belasting. Meer wordt het nooit. Ik kan dus met een goed gevoel midden in de zomer een vette HD film opzetten. Bedenk nl wel dat die voeding bv er gewoon ineens mee kapt als ie het te warm krijgt. En als het heel vaak erg warm wordt (maar niet warm genoeg om stuk te gaan) de levensduur ook ernstig bekort wordt.
Meting kan ik even niet doen want mijn Gamma verbruiksmeter (die nu op mijn hoofd PC staat) heeft een akelig leeg display. Ik denk dus dat ie stuk is. Maar een schatting kun je zelf ook maken met de PSU calculator.En nog een extraatje misschien, maar hopelijk heb je daar ook een beeld van: kun je een meting doen of anders een schatting maken van het totaal verbruik (dus wat ie uit het stopcontact trekt?)
Verwijderd
Ben je er nu al uit met VMCE en die hardware versnelling? Welke HA codecs heb je geïnstalleerd? PowerDVD ultra 8.0 ?catchingfire schreef op zondag 04 mei 2008 @ 15:16:
[...]
Ligt eraan waar je mee afspeelt. Met Media Player Classic HC is m'n CPU-load ~3-4% bij het afspelen van 1080p h.264 content. Het browsen door m'n muziekcollectie met VMC is CPU-intensiever...
Overigens: met sommige WMVs faalt MPC-HC compleet, hij kan er niks van maken, begint meteen met een blauw schermmet een paar blokjes "kleur". Heeft iemand settings voor Vista zodat ie -alles- aankan?
Er bestaat zoiets als het vista-codec-pack; maar volgens mij ondersteunt dat geen HA.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 00:06 ]
Verwijderd
En wat heb jij gedaan om die codecs te hebben? Ook powerdvd geïnstalleerd? Werkt de HA bij jou naar behoren?mphilipp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:59:
[...]
Guide' versie 0.2 door Goose. Het gaat dan over Media Portal, maar ffdshow is natuurlijk niet specifiek voor MP geschreven. Andere mediaplayers gebruiken 'm ook. Ik heb DVBviewer nu ook zover dat ie ffdshow gebruikt (voor non-H264, die doe ik met de Cyberlink codecs). Scheelt een hoop, want ik had eerst veel last van die lijntjes door het beeld bij snelle bewegingen. Die zijn nu weg. Dat was wel een instelling die ik zelf moest vinden, maar dat doet er even niet toe. Crux is dat ik bijna heb gedaan uit die guide en dat komt eigenlijk neer op ffdshow,haali en vsfilter. Ik heb geen (nog) qt alternative en real alternative geïnstalleerd. Er zijn volgens mij vrij weinig films in omloop die dat nodig hebben. Maar wie weet, misschien doe ik dat nog. Voor HD spul heb ik de Cyberlink codecs erop staan.
Ja. Ik heb ook DVBviewer zover dat ie de HA gebruikt voor HD kanalen. Alleen die media player classic wil niet lekker werken. Crashed steeds. Media Portal wil ook zijn best niet doen. Moet ik nog even eea over uitzoeken. Ben er zeker nog niet tevreden over moet ik zeggen.Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 00:06:
[...]
En wat heb jij gedaan om die codecs te hebben? Ook powerdvd geïnstalleerd? Werkt de HA bij jou naar behoren?
Ik kreeg een versie van PowerDVD bij mijn LG DVD/BR/HD-DVD speler. Leuk, maar het is de 2-channel editie. Moet ik upgraden. Het nare is alleen dat ik ze niet zo vertrouw. De nieuwe versie (
[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 05-05-2008 01:42 ]
Als het geluidsniveau acceptable blijft dan is het voor mij voldoende. Het laatste wat ik wil is een constante geluidsbron in de woonkamer.mphilipp schreef op zondag 04 mei 2008 @ 21:32:
Dus ja: het is extreem en onrealistisch, maar ik weet in ieder geval zeker wat de maximale thermische belasting van mijn systeem is onder de maximale belasting. Meer wordt het nooit. Ik kan dus met een goed gevoel midden in de zomer een vette HD film opzetten.
[...]
Ik heb ook wel eens dat het schermpje van de verbruikmeter uit is. Een kwestie van een beetje wrikken wil dan nog wel eens helpen, misschien bij jou ook als ze van hetzelfde kaliber zijn.... (?) En die schatiing blijkt er over het algemeen nogal naast te zitten, hoogstwaarschijnlijk omdat er steeds meer onderdelen aan power-save doen in idle modus. Nouja, het is toch wat minder interessant dan geluidsniveau. Mocht je nog een keer in de gelegenheid zijn dan ben ik toch wel nieuwsgierig hoor!Meting kan ik even niet doen want mijn Gamma verbruiksmeter (die nu op mijn hoofd PC staat) heeft een akelig leeg display. Ik denk dus dat ie stuk is. Maar een schatting kun je zelf ook maken met de PSU calculator.
Na het doorspitten van deze topic had ik dan eindelijk onlangs besloten om zelf een eigen systeempje te bouwen. Het is uiteindelijk dit geworden:
Daarnaast had ik nog een oude NEC-DVD+/-RW 4571 brander om in te bouwen en de Chieftec HT-01 kast had al een ingebouwde voeding, card-reader en iMON-VFD.
Afgelopen vrijdag waren dan uiteindelijk alle componenten binnen en ik ging meteen aan de slag
Het inbouwen ging op zich vrij makkelijk. Chieftec HT-01SL kast is wat dat betreft vrij goed, ook al is het een relatief kleine kast.

De kast is al een paar keer in deze topic ter sprake gekomen.
De voorste componenten kan men eruit schroeven om de HDD en een optische drive makkelijk in te schuiven. Onder dit compartiment blijft genoeg ruimte over om je kabels netjes in te verstoppen.
De Scythe Ninja Mini past maar net! De schroefdoppen van de heatpipes aan de bovenkant van de koeler raken zelfs de deksel van de kast, maar deze kan gelukkig wel probleemloos dicht.
Er blijft ook iets van 5-10mm ruimte over tussen de koeler en de kabels van de optische drive, maar het past wel. Wellicht dat bepaalde andere modellen van optische drives die net wat verder naar achteren steken een probleem opleveren. Hou dus hier rekening mee!!!
De ingebouwde Deltatronics voeding van 300W heeft de onderstaande specs:

De kleine (ik schat 80mm) fan van deze voeding is, zoals al eerder in deze topic opgemerkt, de meest luidruchtige component in het systeem. De meegeleverde 60mm case-fan is wat dat betreft nagenoeg fluisterstil en kan door je mobo worden aangestuurd. Maar zelfs op max. 1000rpm nauwelijks geluid.
En mijn Scythe Ninja Mini is uiteraard zonder fan gemonteerd voor een passieve, doch effectieve CPU koeling. Echter, ik weet niet of de onderstaande temps wel OK zijn voor mijn systeem:
Al met al prima systeem, maar de echte hardware problemen begonnen eigenlijk meteen al na de eerste keer opstarten:
ik druk de powerknop in, de PC gaat aan, maar de blauwe power-LED aan de voorkant van de Chieftec case gaat maar voor even aan, begint daarna te knipperen en houdt er op een gegeven moment ermee op. Bovendien werkte de rode HDD activity LED rondom de restart knop helemaal niet.
Dus ik dacht meteen aan de connector die mogelijk niet goed op de mobo-pins zat verbonden, maar dat was niet het geval. Alles zat prima op zijn plek, en zelfs na het omdraaien van de polen (wat soms verkeerd kan zijn aangegeven in de mobo handleiding), bleven de LEDs uit.
Ik herstarte vervolgens de PC om in de BIOS te komen (1e keer was ik te laat; het gaat bij Gigabyte supersnel i.t.t. mijn andere Asus mobo's
), maar terwijl de PC aan het booten was ging die uit en dan na 1 sec. meteen weer aan, en weer na 1 sec. uit. Op een gegeven moment starte die niet meer op en ik kreeg hem niet meer aan de praat met de power-knop. Paniek in de tent!!!
Ik ontkoppelde alle overbodige componenten van mijn mobo en probeerde op te starten, maar ho maar. Niks, nientes, nada! Gelukkig kon ik de PC wel met de meegeleverde iMON remote aanzetten. En na uitvoerig testen merkte ik dat mijn componenten gelukkig wel in orde zijn, maar dat er blijkbaar alleen iets met de aan/uit knop aan de hand is, waarvan de bedrading via de VFD-display aan de voorkant verloopt zodat de boel ook met de remote kan worden bediend. Deze VFD-display werkte overigens pas nadat ik de software op de meegeleverde CD had geinstalleerd.
Om uit te zoeken waar het probleem zich voordoet, opende ik de voorkant van de kast:

Wat bleek: de power switch connector was los
(op de foto is die weer aangekoppeld):

OK, nu kon ik weer de PC via de power-knop aan en uitzetten. De restart knop werkte al vanaf het begin OK, maar de LEDs werkten niet goed:
- HDD activity LED werkte sporadisch (1 minuut lang en dan weer bleef die uit terwijl de HDD rateltde)
- Power LED werkte in totaal maar 3 sec ofzo.
Dus ik schroefde de module los waarop de power- en de restart-knop zitten:

Maar alle bedrading en soldeerwerk leek wel in orde. Terwijl ik die module in mijn hand hield, merkte ik dat kleine bewegingen met die module (eigenlijk lichtjes buigen van de kabeltjes) ervoor zorgde dat de PC aan ging en weer heel snel uit. Er was duidelijk iets mis met die module.
Jammer, maar dat wordt dus een RMA van de kast. Ik heb tevens het vermoeden dat de kast al door iemand gebruikt was, omdat niet alles netjes was afgewerkt:
Alvast bedankt voor jullie tips/comments
1 | AMD Athlon X2 BE-2400 | € 63,- | € 63,- |
1 | Chieftec HT-01SL | € 142,- | € 142,- |
1 | Corsair TWIN2X2048-6400 | € 34,50 | € 34,50 |
1 | D-Link DWA-556 Xtreme N PCI Express Desktop Adapter | € 49,- | € 49,- |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 120,- | € 120,- |
1 | Scythe Ninja Mini | € 29,90 | € 29,90 |
Importeren | Totaal | € 513,40 |
Daarnaast had ik nog een oude NEC-DVD+/-RW 4571 brander om in te bouwen en de Chieftec HT-01 kast had al een ingebouwde voeding, card-reader en iMON-VFD.
Afgelopen vrijdag waren dan uiteindelijk alle componenten binnen en ik ging meteen aan de slag
Het inbouwen ging op zich vrij makkelijk. Chieftec HT-01SL kast is wat dat betreft vrij goed, ook al is het een relatief kleine kast.

De kast is al een paar keer in deze topic ter sprake gekomen.
De voorste componenten kan men eruit schroeven om de HDD en een optische drive makkelijk in te schuiven. Onder dit compartiment blijft genoeg ruimte over om je kabels netjes in te verstoppen.
De Scythe Ninja Mini past maar net! De schroefdoppen van de heatpipes aan de bovenkant van de koeler raken zelfs de deksel van de kast, maar deze kan gelukkig wel probleemloos dicht.
De ingebouwde Deltatronics voeding van 300W heeft de onderstaande specs:

De kleine (ik schat 80mm) fan van deze voeding is, zoals al eerder in deze topic opgemerkt, de meest luidruchtige component in het systeem. De meegeleverde 60mm case-fan is wat dat betreft nagenoeg fluisterstil en kan door je mobo worden aangestuurd. Maar zelfs op max. 1000rpm nauwelijks geluid.
En mijn Scythe Ninja Mini is uiteraard zonder fan gemonteerd voor een passieve, doch effectieve CPU koeling. Echter, ik weet niet of de onderstaande temps wel OK zijn voor mijn systeem:
- idle: 50°C
- load: 55°C
Al met al prima systeem, maar de echte hardware problemen begonnen eigenlijk meteen al na de eerste keer opstarten:
ik druk de powerknop in, de PC gaat aan, maar de blauwe power-LED aan de voorkant van de Chieftec case gaat maar voor even aan, begint daarna te knipperen en houdt er op een gegeven moment ermee op. Bovendien werkte de rode HDD activity LED rondom de restart knop helemaal niet.
Ik herstarte vervolgens de PC om in de BIOS te komen (1e keer was ik te laat; het gaat bij Gigabyte supersnel i.t.t. mijn andere Asus mobo's
Ik ontkoppelde alle overbodige componenten van mijn mobo en probeerde op te starten, maar ho maar. Niks, nientes, nada! Gelukkig kon ik de PC wel met de meegeleverde iMON remote aanzetten. En na uitvoerig testen merkte ik dat mijn componenten gelukkig wel in orde zijn, maar dat er blijkbaar alleen iets met de aan/uit knop aan de hand is, waarvan de bedrading via de VFD-display aan de voorkant verloopt zodat de boel ook met de remote kan worden bediend. Deze VFD-display werkte overigens pas nadat ik de software op de meegeleverde CD had geinstalleerd.
Om uit te zoeken waar het probleem zich voordoet, opende ik de voorkant van de kast:

Wat bleek: de power switch connector was los

OK, nu kon ik weer de PC via de power-knop aan en uitzetten. De restart knop werkte al vanaf het begin OK, maar de LEDs werkten niet goed:
- HDD activity LED werkte sporadisch (1 minuut lang en dan weer bleef die uit terwijl de HDD rateltde)
- Power LED werkte in totaal maar 3 sec ofzo.
Dus ik schroefde de module los waarop de power- en de restart-knop zitten:

Maar alle bedrading en soldeerwerk leek wel in orde. Terwijl ik die module in mijn hand hield, merkte ik dat kleine bewegingen met die module (eigenlijk lichtjes buigen van de kabeltjes) ervoor zorgde dat de PC aan ging en weer heel snel uit. Er was duidelijk iets mis met die module.
Jammer, maar dat wordt dus een RMA van de kast. Ik heb tevens het vermoeden dat de kast al door iemand gebruikt was, omdat niet alles netjes was afgewerkt:
- geen handleiding gevonden
- geen voedingskabel gevonden (wel afgebeeld op de Chieftec website binnenin de kast)
- doos met CD voor iMON software leek geopend
- losse schroef in de kast
- Is dit probleem met LEDs een DOA-geval (dead-on-arrival) te beschouwen, aangezien het systeem op zich wel werkt, maar niet naar behoren??? Probleem is meteen dezelfde dag na ontvangst van de kast geconstateerd.
- CPU-temps zoals eerder genoemd. Zijn die wel OK voor een passieve koeling met Ninja Mini?
- Voeding toereikend voor mijn systeem? (met geluidsproductie neem ik wel genoegen)
- Bepaalde handelingen verlopen zeer traag:
- bladeren door websites met flash reclames
- bladeren door pdf-files
- bladeren door iMEDIA (soort MCE software) traag als dikke stront!!! 1fps gedurende de fade-in en fade-out van besturingselementen zoals knoppen voor Galery, Music, Video!!!
Alvast bedankt voor jullie tips/comments
Verwijderd
Wat is je CPU load als je x.264 materiaal afspeelt?mphilipp schreef op maandag 05 mei 2008 @ 01:41:
[...]
Ja. Ik heb ook DVBviewer zover dat ie de HA gebruikt voor HD kanalen. Alleen die media player classic wil niet lekker werken. Crashed steeds. Media Portal wil ook zijn best niet doen. Moet ik nog even eea over uitzoeken. Ben er zeker nog niet tevreden over moet ik zeggen.
Ik kreeg een versie van PowerDVD bij mijn LG DVD/BR/HD-DVD speler. Leuk, maar het is de 2-channel editie. Moet ik upgraden. Het nare is alleen dat ik ze niet zo vertrouw. De nieuwe versie (ondersteunt ineens geen HD-DVD meer... Ik ben dus een beetje bang dat als ik braaf upgrade (en dus betaal) ik ineens geen HD-DVD's meer kan afspelen. "Mona, ik ben ten einde raad..."
De hardware-accelleratie is toch het belangrijkste van de chipset.. dit zou toch zeker goed moeten werken!
Dat werkt ook goed, alleen x264 gaat natuurlijk niet altijd goed omdat (als het verkeerd ge-encode is) het niet (altijd) als H264 wordt herkend. In dat geval moet de CPU het werk zelf doen. Maar een BluRay en H264 spul gaat gewoon goed. Ik zal eens eentje opzetten die 'fout' is; kijken wat de CPU doet.Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:42:
[...]
Wat is je CPU load als je x.264 materiaal afspeelt?
De hardware-accelleratie is toch het belangrijkste van de chipset.. dit zou toch zeker goed moeten werken!
Ik heb na het lezen van wat guides over ffdshow instellingen voor DVD een paar dingen aangepast. Ik vond namelijk het beeld van digitale tv niet écht geweldig. Ik was een retestrak beeld gewend van mijn Dreambox 7025. Maar nu is het echt heel erg mooi. Ik zal later in mijn blog de instellingen die ik heb gedaan vermelden. Gevolg is wel een wat hogere CPU belasting, maar dat kan ie makkelijk aan. Ik zit nu (uit het hoofd) op 45-55%. Temperatuur blijft binnen te perken. En de CPU mag best een beetje werken voor zijn geld vind ik...
Verwijderd
Zijn dat geen 2 verschillende zaken,
DVD = mpeg 2
digitale TV = H.264 als dat in HD is..
PowerDVD heeft ook een MPEG2 decoder, misschien dat je die kan proberen voor MPEG2 ?
Is het eigenlijk mogelijk MPEG2 en MPEG4 hardwarematig te laten decoderen?
DVD = mpeg 2
digitale TV = H.264 als dat in HD is..
PowerDVD heeft ook een MPEG2 decoder, misschien dat je die kan proberen voor MPEG2 ?
Is het eigenlijk mogelijk MPEG2 en MPEG4 hardwarematig te laten decoderen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!