Afgelopen weekend ben ik ook het avontuur aangegaan. Was even een uitdaging maar het is gelukt.
Oude MediaCenter
Opnames, exclusionlist en transponder list gebackupt en alle oude onderdelen loskoppelen. Kast (D-Vine 5) leeggemaakt. Eerste probleem: de kast heeft een speciale maat voeding en daar ging die mooie nieuwe voeding niet inpassen. Tweede probleem: de kast is net 1,5cm minder hoog dan de Antec Fusion, dus de Scythe Ninja mini ging ook niet passen. Derde probleem: de voeding die bij de kast zit is 20pins, terwijl het moederbord graag 24pins wil. Een paar gloeiende gloeiende gvd's verder, beslissing: nieuwe kast.
Nieuwe kast: Antec Fusion Black
Aangezien er in dit topic de Antec Fusion Black genoemd werd en dat deze past met het moederbord en koeler, dacht ik laat ik die ook maar nemen. Waar haal je alleen direct op zaterdag een kast vandaan. Na wat rondbellen werd het uiteindelijk Alternate.
Nieuw MediaCenter bouwen
Ondertussen was het zaterdagmiddag geworden. Tijd om de nieuwe kast te openen. Het eerst dat mij opviel was de hoeveelheid losse kabels, die stuk voor stuk op het moederbord gepriegelt moeten worden. Goed opletten met de polariteit (pijltje is + en op het moederbord draaien wisselt de plaatsing van + en - een beetje). Kortom moederbord erin, processor erin, koeltoren erin. Dat laatste viel nog niet mee want de verbinding is wel heel erg strak. De losse fan heb ik er ook opgezet. Je kunt dit nog prima doen, nadat je de hele koeltoren bevestigd hebt (je haakt hem er aan). Beetje Artic Silver koelpasta gebruikt (driekwart rijstkorrel, niet uitsmeren).
In dit topic had ik al gelezen dat de sata-kabels een uitdaging kunnen zijn bij het Gigabyte moederbord, dus ben ik nog even langs de lokale computerboer gereden, die gelukkig nog een sata-kabel had met een wat kortere connector.
De drivebay zou handig moeten zijn voor het plaatsen van de DVD-drive. Ik zie niet hoe dit heel handig is. Je moet de kabels van de voeding goed wegleiden van je drivebay, want anders krijg je het geval er niet eens in. Het extra klepje werkt wel mooi, ik dacht dat hij nooit het knopje goed zou raken, maar dat gaat perfect. Bij deze kast hoef je niet langer de voorkant van je drive te strippen, zodat het goed aansluit.
Nieuw systeem
Als eerste de bios naar Optimized settings gezet en daarna nog wat instellingen aangepast. Opvallend was dat het VFD continu bleef branden. Het nieuwe systeem teruggezet in het meubel en met de TV verbonden via (puur en alleen) HDMI.
Windows Vista Ultimate geinstalleerd, ging allemaal prima. Alles werd herkend behalve de videokaart, 2x Firedtv en de HDMI audio device. Mijn systeem kreeg dan ook score 1

. Van de website van Gigabyte de laatste drivers geinstalleerd en vanaf de ATI website de laatste X1250 driver gepakt (daar zit het Control center wel bij itt de Gigabyte driver). De resolutie onder MCE op 1920x1080 gezet en het type op TV gezet (bij type LCD/monitor gaat hij niet goed om met overscan).
HDMI audio deed het prima na installatie. Je moet de primary audio device in Vista op de HDMI uitgang zetten. En in dingen als FFDshow output op SPDIF zetten. Mijn versterker zag signalen als DTS en DD 5.1. TrueHD audio gaat helaas niet, omdat het moederbord HDMI 1.2 is ipv HDMI 1.3. De LPCM uitsturing via HDMI is maximaal 2 kanaals

. Ik hoop op een bios update, tenzij dit een hardwarematige beperking is. De ATI chipset schijnt HDMI 1.3 compatible te zijn.
Vanaf de CD de VFD driver geinstalleerd. Ook die deed het daarna helemaal goed. De ingebouwde infrarood ontvanger is wel handig.
Temperatuur/stil
De Scythe en koelpasta doen prima hun werk. Mijn systeem was na belasting met HD materiaal 34C en mijn processor 32C. Ik heb ook alle kabels zoveel mogelijk buiten de moederbord ruimte in de kast gehouden en strak afgebonden met de tiewraps. De casefans staan op medium. Helaas heeft mijn meubel niet veel ruimte voor de 120mm casefans, maar blijkbaar kan hij de lucht die van achteren binnengezogen wordt goed kwijt via de zijkant.
Het systeem is erg stil. Zelfs de DVD drive maakte in deze kast al minder herrie dan in de D-Vine. Na de snelheidsverlaging met AnyDVD naar medium hoor ik vrijwel niks meer.
HD materiaal
Voor HD materiaal heb ik CoreAVC professional geinstalleerd icm Haali. Dit werkt prima, zelfs over het netwerk. Fantastisch die beelden van Planet Earth. Even via de registry filetypes als .m2t(s) en .mkv geregistreerd. Ook alles speelt vanuit MediaCenter. Let op dat je in FFDShow, uncompressed audio/video disabled. Anders zit de FFDShow decoder nog eens achter de CoreAVC decoder (beetje nutteloos).
De applicatie MediaControl werkt met de ingebouwde IR niet helemaal goed. Daarnaast kan ik hem niet gebruiken bij HD beelden, omdat die via CoreAVC lopen ipv FFDShow.
Ik ben voor K-Lite Mega Codec Pack gegaan. CCC-Project is ondertussen al behoorlijk oud (laatste update uit juli). Bij K-Lite Mega Codec Pack kan je het beste Playback only selecteren en dan puur selecteren wat je nodig hebt. Het voordeel is dat er meteen tools als GraphEdit en G-Spot bijzitten. Het is altijd goed om met GraphEdit even te controleren of er geen rare filters gebruikt worden.
Uitdagingen
Kleine dingen om uit te zoeken/aan te passen:
= TrueHD audio wil ik nog wel eens proberen, dit zal dan moeten via de directe uitgang op het moederbord (6 port out) naar mijn receiver (6 port in).
= Groene scherm zien te voorkomen bij resolutiewisseling (alhoewel ik denk dat dit iets is van de Pioneer waar ik weinig aan doe). Misschien dat ik de Desktop naar 1920x1080 zet om dit te voorkomen/beperken.
= Heel soms hoor je bij het wisselen van de audiobron dat het geluid een/twee seconden stottert. Heel minimaal en het stoort me niet echt.
= De Sony HD camera beelden willen soms een beetje slepen. Misschien dat dit gefixt wordt in de volgende versie van CoreAVC
= Niet kunnen FFWDen van films is wat lastig. Skip van 30sec werkt wel.
= Volume laat zich niet regelen via de MCE afstandsbediening. Mute werkt wel. Ik denk dat ik hiervoor de volumeregeling van de receiver ga inprogrammeren.
Kortom geen hele grote issues.
Het lijkt al met al een heel stabiel systeem en een goede vervanging van de vorige. Nu al met al voor €475.
Bedankt voor jullie advies/hulp.
Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.