[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 5.124 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ze wachten tot het nieuwe architectuur om volledig over te schakelen naar 65nm. De fabriek was toch 65nm ready, wat is de reden om toch op 90nm te blijven?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 223003 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 11:49:
Mad-Max234 jij heb het Moederbord wat ik denk te gaan kopen is het wat en hoe zit het met die onboard geluid is die echt zo slecht als ze beweren
Slecht? Wat is slecht? Het is niet slechter dan de rest van de onboard zooi.

Verder is het een mooi mobo, heb er erg veel plezier van.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223003

ik hoor dat er een ruis geluid zit ben blij dat je er blij mee bent ik wil hem ok:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gebruik de onboard geluid nooit, heb hem ook niet echt getest. Als ik even tijd heb dan test ik het wel even. Morgen avond post ik mijn bevindingen wel. Wat je ook kan doen is eenmalig een lossen geluidskaart kopen heb je erg lang plezier van, is niet iets dat je die elke keer moet vervang als je een nieuwe pc koopt.
En er zit best veel verschil tussen de onboard en een goedkope X-FI kaart, en de kosten is het het wel waard je doet er immers jaren mee.

pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

(offtopic) Ik vind eerlijk gezegd de laatste Realtek chip erg lekker geluid maken in vergelijking met me Audigy 4. Ik moest er toendertijd alleen even achter komen hoe ik het beestje aan moestpakken in Teamspeak. M'n maten klaagden altijd over echo's en een berg lawaai maar dat is al opgelost (Offtopic)

[ Voor 3% gewijzigd door Hekking op 18-06-2007 07:18 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:38
The Source schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:03:
Ik wilde over de 2008 desktop linup gaan posten, maar google vertelde dat the Inq alles vrijdag al gepost heeft. Ze zullen wel dezelfde AMD roadmaps hebben, hun info klopt iig.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=40363

Wat ze overigens niet vertellen is dat op dit moment bij AMD enkel Brisbane (dual core 512k) pas 65nm is. De Windsor FX (dual core 1MB) de Windsor (dual core 512K), de Orleans (single serie 512k) en de Manilla (single core 128K/256K) zijn allemaal nog 90nm. Zoals ik al lang geleden vertelde zal het invoeren van 65nm nog tot 2008 duren. Ga maar na:

Windsor FX -> Agena FX (Dec AM2+)
Windows -> Agena (Dec AM2+)
Brisbane -> Kuma (Dec AM2+)
Orleans -> Rana (H1 2008 AM2+)
Manilla -> Sparta (Sept AM2+) -> Spica (H1 2008 AM2+)
Het duurt allemaal wel verschrikkelijk lang. Ik ben zelfs een laptop met Intel cpu aan het overwegen omdat ik die 65nm Turion X2's nog niet heb gezien en een K10 Mobile chips nog wel een jaar kan duren.

Of weet jij hier meer over ? ik wil gewoon een Laptopje met die TL-64 op 2,4 GHz en dan een HD2600 XT of 8600 GS kaartje. Maar zoals het er nu uit ziet moet ik dan voor een C2D gaan :'(.

Hopelijk komen die desktop cpu's ook snel. Maar December is nog een eind weg :'(
mad_max234 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:37:
Ik gebruik de onboard geluid nooit, heb hem ook niet echt getest. Als ik even tijd heb dan test ik het wel even. Morgen avond post ik mijn bevindingen wel. Wat je ook kan doen is eenmalig een lossen geluidskaart kopen heb je erg lang plezier van, is niet iets dat je die elke keer moet vervang als je een nieuwe pc koopt.
En er zit best veel verschil tussen de onboard en een goedkope X-FI kaart, en de kosten is het het wel waard je doet er immers jaren mee.

pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio
Mee eens ga minimaal voor een Creative X-Fi en wil je echt goed geluid moet je voor een Auzentech gaan. Die komen binnenkort ook met een X-Fi soundcard.

Ik zit nu weer op onboard meuk ( realtek 8xx weet het nummer niet presies ) Maar wat is dat lelijk vergeleken met mijn oude X-Fi Xtreme music. Maar die is helaas overleden. Heb het geld terug gekregen en ga nu voor een Auzentech :) Vooral Analoog erg slecht op onboard sound omdat je dan veel ruis hebt. Maar digitaal is ook niet alles. Heb me Z-5500 aangesloten op de SPDIF maar dat is geen succes bepaalde geluiden vallen helemaal weg en het klinkt leeg. Dat had ik bij de X-Fi niet.

Maar nu maar weer ontopic :)

Hopelijk snel laptopjes met TL-62 of 64. Die K10 M ga ik niet meer op wachten want de desktop cpu's duren zelfs nog een half jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 18-06-2007 09:38 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fudzilla over K10:
A new hope

Our sources have confirmed that the K10 doesn’t have a TDP problem and at 1.6GHz the core runs at a very acceptable 32 degrees Celsius, even at full load. AMD will initially launch K10, Barcelona and Agena in frequencies of up to 2.4GHz, but the same core can go all the way up to 2.8GHz with the existing 65 nanometre process.

AMD will save these speeds to compete against Penryn, as at high clocks it will need it, at least until the company is ready for its 45 nanometre processors.

Even at 2.8GHz, the Thermal design Power from the K10 is at an acceptable rate and indicates that the K10 should be overclockable even beyond 3GHz.
Dus nu zou de core goed lopen. Maar op 2400 uit komen zodat ze nog wat hebben tegen Penryn. Tja ik denk niet dat 2400 MHz genoeg is om de huidige C2D quad op 3000 MHz te verslaan. Mja die Penryn wordt clock voor clock sneller en loopt op 3333 MHz dus die 400 MHz hebben ze dan wel nodig. Toch zou ik meteen de 2800 MHz uitbrengen om ten minste te laten zien dat je nu sneller bent. Als die 2800 MHz wel sneller is dan de C2D Quad op 3000 MHz want dat weten we ook nog niet zeker.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Voor mij gaat het te lang duren, jammer voor AMD, ik ga een AMD64 X2 3600+ Brisbane halen, ik heb een dualcore nodig die snel en stroomzuinig is. Helaas pindakaas, want een budget-Barcelona leek me mooi, maar ja :/

Nu nog de graka uitzoeken, daar heb ik ook wel een aantal ideeën voor :)

Nog meer offtopic: Astennu, 1 spelfout maar in je laatste 2 posts, grats :D

Ontopic: jammer van het uitstel, maar ik blijf er wel in geloven, de performance van Barcelona. Het wordt wellicht geen ultieme benchmarkkraker, maar hij zal Intel wel partij kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 16:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jejking schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:06:
Voor mij gaat het te lang duren, jammer voor AMD, ik ga een AMD64 X2 3600+ Brisbane halen, ik heb een dualcore nodig die snel en stroomzuinig is. Helaas pindakaas, want een budget-Barcelona leek me mooi, maar ja :/
Zo jammer is het nog niet voor AMD jij gaat als nog een AMD processor kopen. Ik daar in tegen denk er sterk over om na twee Athlon MP systeempjes te hebben nu na de prijs daling op 22 Juli van Intel maar een P35 (workstation) moederbord te halen met een Core 2 Quad X6600 welk dan rond de €200 zou moeten zitten. Ik vindt het erg jammer, maar AMD laat nu wel erg lang op zich wachten. :'(

Met die P35 chipset ben je ook voorbereid op de nieuwe Intel processoren, als AMD nu ook eens opschoot met de AM2+ moederborden, dan zou ik een dergelijk moederbord kunnen kopen met eerst bijvoorbeeld een AMD Athlon 64 X2 5600+ of 6000+, maar ook dergelijke moederborden schieten niet op.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 18-06-2007 10:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:06:

Nu nog de graka uitzoeken, daar heb ik ook wel een aantal ideeën voor :)

Nog meer offtopic: Astennu, 1 spelfout maar in je laatste 2 posts, grats :D

Ontopic: jammer van het uitstel, maar ik blijf er wel in geloven, de performance van Barcelona. Het wordt wellicht geen ultieme benchmarkkraker, maar hij zal Intel wel partij kunnen geven :)
Er zit vooruitgang in :)
_Dune_ schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:14:
[...]

Zo jammer is het nog niet voor AMD jij gaat als nog een AMD processor kopen. Ik daar in tegen denk er sterk over om na twee Athlon MP systeempjes te hebben nu na de prijs daling op 22 Juli van Intel maar een P35 (workstation) moederbord te halen met een Core 2 Quad X6600 welk dan rond de €200 zou moeten zitten. Ik vindt het erg jammer, maar AMD laat nu wel erg lang op zich wachten. :'(

Met die P35 chipset ben je ook voorbereid op de nieuwe Intel processoren, als AMD nu ook eens opschoot met de AM2+ moederborden, dan zou ik een dergelijk moederbord kunnen kopen met eerst bijvoorbeeld een AMD Athlon 64 X2 5600+ of 6000+, maar ook dergelijke moederborden schieten niet op.
Ik zit er ook over te denken om een Laptop te kopen met Intel cpu en nVidia VGA kaart. De slechte combo alles van de concurrentie. Mja AMD heeft niets snels qua notebook cpu's. Max 2.0 GHz. En die zijn amper te krijgen de meeste zijn 1.6 en 1.8. En ik wil ook een next gen DX10 kaartje er in maar die zijn helemaal niet te vinden. Dat is allemaal C2D :'(

Ik zou super graag AMD - ATi kopen maar er is gewoon niets snels. Ik heb nu een TL-52 met 7600 DDR2 en dat is gewoon niet echt snel. Vooral de VGA kaart is te traag. Ik zou graag een TL-64 willen met HD2600 of 8600 GS. Maar ik heb nog geen nieuwe 65nm Turion X2 gezien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Ik d8 en ik weet het haast wel zeker dat de volgende mobile chip van AMD meer K8 dan K10 zal zijn. Hij kreeg wel split powerlanes maar voor de rest hangt hij meer naar K8. Ik vraag me dan ook af waarvoor oem's notebooks willen verkopen met meer dan 2.4 Ghz. dan kun je zo'n ding amper meer notebook noemen en kom je imo in een niche markt te recht van mensen die willen gamen op zo'n ding 8)7

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hekking schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:26:
Ik d8 en ik weet het haast wel zeker dat de volgende mobile chip van AMD meer K8 dan K10 zal zijn. Hij kreeg wel split powerlanes maar voor de rest hangt hij meer naar K8. Ik vraag me dan ook af waarvoor oem's notebooks willen verkopen met meer dan 2.4 Ghz. dan kun je zo'n ding amper meer notebook noemen en kom je imo in een niche markt te recht van mensen die willen gamen op zo'n ding 8)7
Tja dat snap ik ook niet. Misschien om future proof te zijn zodat hij iets langer mee gaat qua snelheid maar hij verbruikt wel meer. Maar 1.6 vind ik gewoon wat te weinig die TL-64 is 50% sneller. Scheelt toch wel erg veel. En er zijn laptops met 2933 MHz C2D cpu's dat gaat wel erg ver maar 2,4Ghz Turion zou wel lekker zijn.

Echter heb ik die nog niet gezien terwijl ze al meer dan een maand geleden aangekondigd zijn. Zouden ze notebookbouwes ze niet willen omdat Intel helemaal in is ? was met centrino ook al het geval. Je ziet die veel meer dan de Turions. Turion's zie je nu wel maar allemaal low budget met IGP kaartjes ene geen 8600 of HD2600. De notebooks met 7600 zijn schaars en de X1600 zit maar in een laptop van Acer met een TL-60 en die is meteen heel erg duur. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Jep, het word tijd dat note books en hun onderdelen retail verkrijgbaar worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
TL-66 --- 35W --- 2.3 GHz --- 2 x 512 KB
TL-64 --- 35W 2.2 GHz --- 2 x 512 KB
TL-60 --- 31W or 35W --- 2.0 GHz --- 2 x 512 KB
TL-58 --- 31W --- 1.9 GHz --- 2 x 512 KB
TL-56 --- 31W or 33W --- 1.8 GHz --- 2 x 512 KB

Op dit moment zie je de TL52 en TL56 het meeste. Af en toe de TL60. Jammer genoeg nooit de nieuwe 64 en 66. Ik zal AMD maar eens gaan mailen. Ik denk niet dat het veel helpt maar toch....

Retail verkrijgbaar is wel nice. Dan haal ik me TL52 er uit en een TL66 er in :P of even een andere VGA kaart er in die op MXM gemaakt zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 18-06-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Voor mij begint het ook wat lang te duren allemaal, eerlijk gezegd wou ik deze zomer upgraden maar ik heb mezelf altijd voorgehouden dat niet te doen voordat AMD met zijn nieuwe line-up komt. Toch begint het wel erg te jeuken, zeker nu Intel weer prijsverlagingen in juli heeft aangekondigd. Zoals het er nu naar uitziet wordt de K10 geen Intel killer iig. Het zou zomaar kunnen dat ik binnen een maandje of wat voor het eerst een Intel cpu aanschaf.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Astennu schreef op maandag 18 juni 2007 @ 09:33:
[...]

...

Hopelijk snel laptopjes met TL-62 of 64. Die K10 M ga ik niet meer op wachten want de desktop cpu's duren zelfs nog een half jaar.
Komt er dan wel een K10 Mobile versie? Is de volgende notebook cpu van amd niet Griffin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De Griffin word niet helemaal een k10 maar hij heeft wel wat aanboord van de k10, zo zal de geheugencontroller veel trekjes hebben van de k10 geheugencontroller.

Verder is het meer een aangepaste k8L core dan een k10 core (al is de k10 dat ook :P), ik zie het meer als de Pentium M van AMD. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Astennu schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:00:
Fudzilla over K10:

[...]

Dus nu zou de core goed lopen. Maar op 2400 uit komen zodat ze nog wat hebben tegen Penryn. Tja ik denk niet dat 2400 MHz genoeg is om de huidige C2D quad op 3000 MHz te verslaan. Mja die Penryn wordt clock voor clock sneller en loopt op 3333 MHz dus die 400 MHz hebben ze dan wel nodig. Toch zou ik meteen de 2800 MHz uitbrengen om ten minste te laten zien dat je nu sneller bent. Als die 2800 MHz wel sneller is dan de C2D Quad op 3000 MHz want dat weten we ook nog niet zeker.
Dat AMD de hoge snelheden achter de hand houdt had ik al lang door, helaas door niks te demonstreren staan ze nu in negatief daglicht (al die negatieve nieuwsberichten e.d.). De huidige B2 haalt 2,8GHz maar de desktop varianten zullen weer een nieuwere revisie krijgen (Cx). Geschiedenis herhaalt zich:

Opteron launch april 2003: B2
Athlon 64 launch september 2003: C0

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
mad_max234 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:16:
De Griffin word niet helemaal een k10 maar hij heeft wel wat aanboord van de k10, zo zal de geheugencontroller veel trekjes hebben van de k10 geheugencontroller.

Verder is het meer een aangepaste k8L core dan een k10 core (al is de k10 dat ook :P), ik zie het meer als de Pentium M van AMD. ;)
Dat weet ik, maar Astenu heeft het over een mobile k10, maar daar heb ik verder nog niets overgehoort, dus ik vroeg of die wel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

achtbaanfreak schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:50:
[...]

Dat weet ik, maar Astenu heeft het over een mobile k10, maar daar heb ik verder nog niets overgehoort, dus ik vroeg of die wel komt.
Oh :o Dacht het niet (weet het niet 100% zeker), Griffin is de opvolger van de K8L.

Ga even een roedmap raadplegen. ;)
Naluh! schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:00:
Het zou zomaar kunnen dat ik binnen een maandje of wat voor het eerst een Intel cpu aanschaf.
Je moet ons niet van die enge ding vertellen, zijn ook mensen met een zwak hart. :+

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 18-06-2007 20:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
@mad_max234:
Ik reageerde volgens mij best wel geirriteerd (nja, toen ik het bericht typte had ik zoiets van: "voglens mij was ik toch duidelijk"), met dat "Dat weet ik enz....". Ben vandaag redelijk moe enzo, dus niet persoonlijk opvatten ofzo.

Maar wat ik me afvraag, waarom maken ze een cpu voor laptops. Is dat geen tijdverspilling? Kunnen ze die tijd niet beter in k10 steken? Ook vind ik het redelijk dom dat ze op de k8l architectuur door gaan. Kunnen ze niet beter, net als intel eens helemaal vanaf de grond opnieuw een processor opbouwen?

edit:
Deze roadmap (geen idee hoe recent die is) zegt niets over een Mobile K10

Afbeeldingslocatie: http://laptoplogic.com/data/news/images/1809/amd-mobile-roadmap.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door achtbaanfreak op 18-06-2007 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:41
Astennu schreef op maandag 18 juni 2007 @ 09:33:
[...]

Het duurt allemaal wel verschrikkelijk lang. Ik ben zelfs een laptop met Intel cpu aan het overwegen omdat ik die 65nm Turion X2's nog niet heb gezien en een K10 Mobile chips nog wel een jaar kan duren.

Of weet jij hier meer over ? ik wil gewoon een Laptopje met die TL-64 op 2,4 GHz en dan een HD2600 XT of 8600 GS kaartje. Maar zoals het er nu uit ziet moet ik dan voor een C2D gaan :'(.
Ik heb de 65nm notebooks van AMD al wel gezien met een 2600 >:)
Even geduld, meeste merken zijn nu aan het sampelen, binnen 2 maanden zijn die dingen vollop beschikbaar. Meeste rollen nu van productieband af, en liggen binnen ongeveer maandje goed en wel in de winkels. Maar in Aug heb je ook echt keuze... helaas zal merendeel wel Intel blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

achtbaanfreak schreef op maandag 18 juni 2007 @ 20:51:
@mad_max234:

Maar wat ik me afvraag, waarom maken ze een cpu voor laptops. Is dat geen tijdverspilling? Kunnen ze die tijd niet beter in k10 steken? Ook vind ik het redelijk dom dat ze op de k8l architectuur door gaan. Kunnen ze niet beter, net als intel eens helemaal vanaf de grond opnieuw een processor opbouwen?

[afbeelding]
Notebooks= Big Busines met een hoofdletter B dus :P

Het is d8 ik de snelst groeiende markt gevolgt door desktops en er valt veel geld te verdienen met complete platformen ala centrino van Intel. AMD zegt gewoon copy that met een verniewde K8L en een fijne ATI chipset en kunnen ze weer een beetje cashen wat ze hard nodig hebben :D

Barcelona is blijkbaar niet erg geschikt voor notebooks kwa stroom verbruik en K8L zal wel dusdanig herzien worden dat hij goed meekan kwa performance

[ Voor 8% gewijzigd door Hekking op 18-06-2007 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:03
Hekking schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:29:
[...]

Notebooks= Big Busines met een hoofdletter B dus :P
Correctie: Business :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Of weet jij hier meer over ? ik wil gewoon een Laptopje met die TL-64 op 2,4 GHz en dan een HD2600 XT of 8600 GS kaartje. Maar zoals het er nu uit ziet moet ik dan voor een C2D gaan
MSI heeft een nieuwe notebook uitgebracht, ik zal morgen eens kijken wat daar allemaal inzit.

Over notebooks gesproken, Intel geeft begin volgende maand een notebook training in Antwerpen :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
In 2008 zullen er heus wel notebooks met een dualcore K10 te krijgen zijn hoor.. Je kunt nu ook notebooks krijgen met een FX, als je goed zoekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Je kunt nu ook notebooks krijgen met een FX, als je goed zoekt
Mja, dat is meer DTR dan mobile.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op maandag 18 juni 2007 @ 20:53:
[...]

Ik heb de 65nm notebooks van AMD al wel gezien met een 2600 >:)
Even geduld, meeste merken zijn nu aan het sampelen, binnen 2 maanden zijn die dingen vollop beschikbaar. Meeste rollen nu van productieband af, en liggen binnen ongeveer maandje goed en wel in de winkels. Maar in Aug heb je ook echt keuze... helaas zal merendeel wel Intel blijven...
Nice :P Ik ben erg benieuwd. Hopelijk is die HD2600 XT een beetje vlot en wordt die niet compleet af gemaakt door die 8600 GS. Maar we zullen het wel zien :) anyway ben ik blij dat er dan eindelijk wat snelle AMD laptops komen. En zijn dit al die Hawk laptops ? met DDR II 800 ?
Hacku schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:48:
[...]

MSI heeft een nieuwe notebook uitgebracht, ik zal morgen eens kijken wat daar allemaal inzit.

Over notebooks gesproken, Intel geeft begin volgende maand een notebook training in Antwerpen :p
Laat maar weten want ik ben nu echt rond aan het kijken.

En over die K10 M. Ik weet niet of die komt hoor. Maar in het verleden maakte AMD een paar simpele tweaks en hadden ze een Mobile cpu. Dus ik ging er van uit dat ze dat nu ook weer deden maar blijkbaar dus niet. Dat wordt die Griffin. Dit is echt een must. Want je ziet hoe sterk Centrino is. Dat komt door het platform maar ook door het lage stroomverbruik en de performance van de cpu. En volgens mij kan AMD een hele zuinige cpu maken die lang mee gaat en toch goede performance heeft. Mensen gaan niet voor het snelste bij laptops. Maar voor iets wat lang op de accu blijft werken. Zodat ze lang mobiel zijn.

Je kunt inderdaad een FX in je laptop stoppen en 2x 7950 GTX kaartjes maar dan doet hij het niet langer dan 30 min. En dat is maar een hele kleine markt. Die laptop zijn er trouwens wel. Maar het merendeel heeft een IGP met een zuinige cpu. Waardoor de laptop lang mee gaat en ze laptops niet super duur zijn ( 800-900 euro ). En een iets kleinere groep heeft wel een losse mid range performance kaart met een wat snellere nog steeds zuinige cpu zodat ze en mobiel zijn voor een aardig lange tijd en toch wat kunnen gamen als ze wel een stop contact in de buurt hebben.

Nu is mijn vraag: Weet iemand al wat Griffin nog meer inhoud ? Is het de moeite waard daar op te wachten ? en is het platform nog op schema ? want het stond geplanned voor Q4 2007.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 19-06-2007 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Aha Een energie zuinig platform dat toch een goede prestaties zal hebben en een super goede performance per watt. Ze zetten ook al een stap naar Fusion door de hele NB in de Die te stoppen. De volgende stap is een GPU in de chip. Dit maakt de laptops zuiniger en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

AMD noemt de geheugencontroller en crossbar bij de K10 ook northbridge. ;)
Split power planes for CPU core and memory controller/northbridge for more effective power management, first dubbed Dynamic Independent Core Engagement or D. I. C. E. by AMD and now known as Enhanced PowerNow!, allowing the cores and northbridge (integrated memory controller) to scale power consumption up or down independently [48].
http://en.wikipedia.org/w..._of_the_microarchitecture

Viel me laats al op (slides van tijdje terug), toen ik het zij was iedereen erop tegen dat het een northbridge was. :)

[ Voor 88% gewijzigd door mad_max234 op 19-06-2007 18:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Citigroup meld dat AMD mss van plan is om Fabless te gaan( ja das wat anders dan topless :P )
Lijkt me erg tegenstrijdig vanwege het contract met Intel wat zegt dat ze niet meer dan 20 % mogen uitbesteden :? Kan iemand dit toelichten ?

EDIT @ Achtbaanfreak: ja maar het gaat er om dayt ze maar 20 % van de productie mogen uitbesteden.

[ Voor 18% gewijzigd door Hekking op 19-06-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Hekking schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:05:
Citigroup meld dat AMD mss van plan is om Fabless te gaan( ja das wat anders dan topless :P )
Lijkt me erg tegenstrijdig vanwege het contract met Intel wat zegt dat ze niet meer dan 20 % mogen uitbesteden :? Kan iemand dit toelichten ?
Ik interpreteer het zo van: Ze maken de processor architectuur en verkopen deze dan aan bedrijf/bedrijven die ze willen produceren en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hekking schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:05:

EDIT @ Achtbaanfreak: ja maar het gaat er om dayt ze maar 20 % van de productie mogen uitbesteden.
nVidia is een goed voorbeeld van een Fabless bedrijf, er is zelfs een club waar je lid van kunt worden (zie http://www.fsa.org/membership/members.asp). Fabless zegt niets meer dat je zelf geen dure productie foundries meer hebt maar de productie van je product gewoon uitbesteed. nVidia doet het ontwerp van de chip, en TSCM of UMC bakt de chip. Voordelen zijn dat je bij de fabriek kunt aankloppen die er technologisch voor klaar is (45nm, etc) en dat je hard kunt onderhandelen onder prijs. Nadelen van een eigen fab is dat het gigantisch veel geld kost om ze te onderhouden en om te bouwen naar een nieuw productie procede maar zoals Jerry Sanders III (ex-CEO van AMD) ooit zei, only real men have fabs.

Zowel AMD als Intel hebben eigen fabs. AMD maakt gebruik van de x86 architectuur die ze in licentie hebben van AMD. Gerucht gaat dat AMD door deze licentie (contract) maar een x gedeelte van haar productie mag uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

The Source schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:29:
[...]

Zowel AMD als Intel hebben eigen fabs. AMD maakt gebruik van de x86 architectuur die ze in licentie hebben van AMD. Gerucht gaat dat AMD door deze licentie (contract) maar een x gedeelte van haar productie mag uitbesteden.
Maar dan is Fabless voor AMD toch geen mogelijkheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Op zich geen slecht idee. AMD heeft dan twee moderne fabs waar ze vollop cpu's kunnen ontwikkelen. Eenmaal klaar krijgen TSCM en UMC het ontwerp en bakken ze die cpu. AMD zou hierdoor vlugger cpu's kunnen ontwikkelen. Ik ken de capaciteit van TSCM en UMC niet, ik vraag me af of ze de orders van AMD wel aan kunnen? Want de productielijnen worden ook gebruikt voor andere chips (oa nVidia en ATI).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:29:
[...]

nVidia is een goed voorbeeld van een Fabless bedrijf, er is zelfs een club waar je lid van kunt worden (zie http://www.fsa.org/membership/members.asp). Fabless zegt niets meer dat je zelf geen dure productie foundries meer hebt maar de productie van je product gewoon uitbesteed. nVidia doet het ontwerp van de chip, en TSCM of UMC bakt de chip. Voordelen zijn dat je bij de fabriek kunt aankloppen die er technologisch voor klaar is (45nm, etc) en dat je hard kunt onderhandelen onder prijs. Nadelen van een eigen fab is dat het gigantisch veel geld kost om ze te onderhouden en om te bouwen naar een nieuw productie procede maar zoals Jerry Sanders III (ex-CEO van AMD) ooit zei, only real men have fabs.

Je bedoelt denk ik dat AMD een licentie op X86 heeft van Intel. En daardoor mogen ze niet meer dan 20% van hun cpu's bij 3e laten maken. En dat wordt als ik me niet vergis al gedaan bij Chartered. Dus ja Fabless is geen optie voor AMD. Ze moeten wel meer eigen fabs hebben anders kunnen ze het niet houden tegen Intel die ik weet niet hoeveel fabs heeft. AMD kan echt wel een 3e-4e fab gebruiken. En TSMC en UMC hebben wel meer te doen dan alleen maar AMD chips bakken (lijkt mij). Ik weet niet of er nog andere grote zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het hele verhaaltje:
2007 has not been kind to AMD. The company saw its workstation market share slip, has taken on $2 billion of new debt, lost almost $1.2 billion over the past two quarters, has been unable to close the gap with Intel when it comes to CPU performance, and has been the subject of recent rumors that Barcelona will be delayed. AMD has been in cost-cutting mode for the past several months and, according to IDG News Service, is considering getting out of the fabrication business.

Currently, AMD operates two fabs: Fab 30 and Fab 36. Fab 30 is in the process of being fitted to handle 300mm production, and when the transition is complete, it will be rechristened Fab 38. It hasn't come cheaply, either—the chip maker has invested over $2.5 billion to expand its 300mm capabilities. AMD has also been talking up a new 45nm plant in Malta, NY, that would come online in 2009.

Speculation is building in the analyst community that AMD will attempt to further cut costs by outsourcing more—or all—of its chip making as early as 2008. One Citigroup analyst is predicting a "transformational move" that would result in AMD's lower-end CPUs being manufactured by a third party and possibly selling off part or all of its Dresden, Germany facility. Another report from Goldman Sachs outlines the investment firm's belief that the company will leave manufacturing completely in the hands of third parties.

Currently, Chartered Semiconductor handles some of AMD's manufacturing, and AMD told Ars Technica last fall that its plans called for Chartered to eventually manufacture CPUs on a 65nm process. AMD also has a long-standing partnership with IBM under which AMD gets to use Big Blue's East Fishkill, NY, plant for R&D and manufacturing.

An AMD spokesperson told Ars Technica that the company is looking to extend a model that it already has in place to other parts of the manufacturing and supply chain. "For instance, on the process technology side, we have a joint development agreement with IBM," AMD spokesperson Drew Prairie told Ars. "We use their 300mm R&D facilities right now. One extension of that is looking at taking some of the assets that are currently on our books off our books." We also asked whether AMD was head in the direction of going completely fab-less as part of its asset-light strategy. "At no time did we signal that going fab-less was part of the discussion with asset-light," said Prairie.

Getting out of manufacturing is certainly a plausible—if not likely—scenario for AMD. It would allow AMD to drastically cut costs and possibly stave off a private equity buyout. Outsourcing chip manufacturing would save the company a large chunk of money, and other semiconductor manufacturers—TI and Sony come to mind—have taken steps towards a fab-less existence.

But it's a different story for CPU makers. From a technical perspective, ditching your fab capabilities is an iffy proposition as it introduces a separation between design and manufacturing that could ultimately stretch out development times. AMD would no longer be able to design CPUs with its own fabs in mind, as both it and Intel currently can. AMD may be confident that its history of successful partnerships with the likes of Chartered and IBM will allow it to overcome the obstacles inherent in becoming a fab-less company and that it would be better off selling its own manufacturing facilities to free up cash.
Het lijkt er dus op dat ze helemaal niet van plan zijn fabless te gaan. Het lijkt mij helemaal niet slim. Zeker niet als je wil concurreren met Intel. Dan doe je dat niet alleen door een goede architectuur maar ook een goed productieproces. En dat heb je dan niet meer in handen. AMD's fabs lopen super als je kijkt hoeveel chips ze uit die twee fabs gooien. En volgens mij wordt het dan moeilijker om dingen als SOI te implementeren omdat je dan afhankelijk bent van die 3e partij. Dus mocht AMD fabless gaan denk ik dat ze alleen nog maar low/mid range cpu's gaan verkopen en dan intel het dan definitief gewonnen heeft.

En AMD heeft een 3e fab op komt die moet in 2009 klaar zijn en met 45nm gaan beginnen. Dat is misschien wel wat aan de late kant gezien het feit dat intel al over gaat naar 45nm in begin 08. Maar ja die hebben dan ook heel veel fabs ik gok 3-4x zo veel als AMD als niet meer.

En Fudzilla heeft weer wat negatief nieuws:
Multi CPU Servers

If you are planing to upgrade your server with a new miraculous Quad core from AMD, codenamed Barcelona and if you want a multi socket machine, you might have an issue.

Barcelona, the first of many K10 chips won’t support HyperTransport 3 and this intercommunication protocol is suppose to speed up the inter chip communication and boost the multi chip system performance.

Well, Barcelona comes without it and approximately one quarter later, here comes the Budapest which will be a similar core, but with HyperTransport 3.0 support.
But Barcelona K10 won't be

AMD still keep its mouth shut about the fact that it will delay K10 until Q4 2007, but we learned that despite the delay, the servers will be ready on time. This is not a shocker, as even the old server boards can take care of Barcelona, all they need is a BIOS update.

There is a bunch of Opteron based servers than can take care of K10, especially Barcelona and the old chipsets, mainly the Nvidia professional 3600 chipset can support K10.

As far as we know, this chipset doesn’t support HyperTransport 3.0, but we are sure that Nvidia will have a chipset to accommodate this interchip protocol once it's ready.

The good news is that Barcelona or commercially known as the Opteron 2200 series will be out before Xmas and so will a few Agena FX based Phenom FX processors.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 20-06-2007 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
En Fudzilla heeft weer wat negatief nieuws:
Komt The Inquirer met dit:
CHIP FIRM Advanced Micro Devices (AMD) has told its distributors and re-sellers to expect production quantities of its up-and-coming Barcelona chip in the middle of August.

That is the traditional time the channel gears up for its sales push although it is a generally quiet time for everyone else.

The long-toothed will remember that this er, phenomenon, has happened before. AMD makes a big push at Computex and then when all the fluff has settled, real chips start appearing in mid-August.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ga maar van Aug uit, dat is een datum die ik voor Computex ook al hoorde.
Echter zal het in het begin klein volume zijn, OEM only.
Dus voordat je er iets van in het channel gaat merken zal het goed en wel Nov zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat maakt niks uit, het wekt tenminsten weer wat vertrouwen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
mad_max234 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 01:10:
Dat maakt niks uit, het wekt tenminsten weer wat vertrouwen. :)
Vind je? :/ Niks wat ik van AMD hoor wekt bij mij vertrouwen op het moment eerlijk gezegd. Niet op CPU gebied en niet op GPU gebied. Wat bij mij vertrouwen zou wekken: videokaarten die daadwerklijk te krijgen zijn, een launch van de Barcelona op 10 augustus ipv 21 augustus (wat je met wat goede wil nog steeds mid-august kan noemen) en dan niet alleen op papier.

Ik vind het als AMD sympathisant heel jammer maar het bedrijf slaat constant de plank mis atm. Intel komt in Q1 van 2008 al weer met zijn Penryn en de K10 lijkt nú al geen Core killer te zijn maar een CPU die "wel mee kan komen". Dat geeft nou ook niet echt bepaald vertrouwen voor het komende jaar.

Ik vrees dat AMD weer terug gaat naar de marges van de CPU markt, met low en mid-range cpu's.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 10:52
* Gkirmathal is het met Naluh! eens

Heb vandaar ook maar cheap een Asrock s775 bordje aangeschaft, waar ik me agp en ddr1 nog even kan gebruiken en een E4400. Ik had geen zin meer om te wachten tot ergens sept/okt, dan nog maar de vraag of de nieuwe procs daadwerkelijk verkrijgbaar zijn.
Dus vandaar een interim oplossing ;)

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 5600 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:37:
Ga maar van Aug uit, dat is een datum die ik voor Computex ook al hoorde.
Echter zal het in het begin klein volume zijn, OEM only.
Dus voordat je er iets van in het channel gaat merken zal het goed en wel Nov zijn gok ik.
Mja jammer genoeg zijn dit alleen nog maar de server cpu's. De Desktop cpu's zullen nog steeds december zijn of dat ook al verandert ?
Naluh! schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 08:08:
[...]

Vind je? :/ Niks wat ik van AMD hoor wekt bij mij vertrouwen op het moment eerlijk gezegd. Niet op CPU gebied en niet op GPU gebied. Wat bij mij vertrouwen zou wekken: videokaarten die daadwerklijk te krijgen zijn, een launch van de Barcelona op 10 augustus ipv 21 augustus (wat je met wat goede wil nog steeds mid-august kan noemen) en dan niet alleen op papier.

Ik vind het als AMD sympathisant heel jammer maar het bedrijf slaat constant de plank mis atm. Intel komt in Q1 van 2008 al weer met zijn Penryn en de K10 lijkt nú al geen Core killer te zijn maar een CPU die "wel mee kan komen". Dat geeft nou ook niet echt bepaald vertrouwen voor het komende jaar.

Ik vrees dat AMD weer terug gaat naar de marges van de CPU markt, met low en mid-range cpu's.
True. Hopelijk kunnen ze net met een core refresh komen die leuke performance boosts geeft. Maar ze zakken weer terug naar 10% markt aandeel. Zo jammer het ging 2 jaar terug net wat beter. Ze konden lekker concurreren en dat is nu helemaal voorbij. Intel is gewoon te groot. Dan kun je wel goede ideeën hebben maar als je geen geld hebt om het uit te voeren.... Intel heeft wel 3/4 ontwerp teams AMD maar 1 dus ja als intel een fout maakt maakt het niets uit pakken ze een ander model uit de kast en gaan ze daar mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ik hoop niet dat ik stomme vragen ga stellen maar ik zit met het volgende:

pc is 2,5 jaar oude bestaande uit:

Asus A8N SLI Deluxe mobo (S939)
Athlon 64 3500+ cpu
4x 512mb PC3200 ram
X700 PCI-E videokaart

ik zit met het probleem; alleen cpu upgraden of meteen mobo+geheugen ook doen

Zat te denken aan 2 opties:

Opteron185 erin stoppen, rest gelijk laten, maar ga ik er dan echt veel op voorruit? (denk niet aan gamen maar grafisch werk, videobewerking etc).

of:

nieuw mobo, nieuwe geheugen en een C2D E6600. (is een stuk duurder maar als dat het waard is?)

Eerste optie is ca. 190 euro, tweede optie ca. 600.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:55
Phusebox schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:42:
ik hoop niet dat ik stomme vragen ga stellen maar ik zit met het volgende:

pc is 2,5 jaar oude bestaande uit:

Asus A8N SLI Deluxe mobo (S939)
Athlon 64 3500+ cpu
4x 512mb PC3200 ram
X700 PCI-E videokaart

ik zit met het probleem; alleen cpu upgraden of meteen mobo+geheugen ook doen

Zat te denken aan 2 opties:

Opteron185 erin stoppen, rest gelijk laten, maar ga ik er dan echt veel op voorruit? (denk niet aan gamen maar grafisch werk, videobewerking etc).

of:

nieuw mobo, nieuwe geheugen en een C2D E6600. (is een stuk duurder maar als dat het waard is?)

Eerste optie is ca. 190 euro, tweede optie ca. 600.
Vergelijk de twee genoemde processoren hier:
http://www23.tomshardware...=432&model2=465&chart=181
De opteron zal iets beter presteren vanwege de dubbel zo grote L2-cache, maar dat zal weinig uitmaken.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Roadmap

* AMD targets Barcelona to launch in Summer 2007 and expects ramp in frequency and volume subsequently. We can expect low clocked Barcelona in August timeframe
* Phenom series to be launched in Nov-Dec with DVT samples in Sep/Oct timeframe
* Phenom FX AM2+ part called FX-80 in Q4 timeframe and TDP for the FX series are yet to be determined
* 45nm Deneb, Propus, Regor and Sargas STARS cores in H2 2008
* Single-core Lima has been removed from the roadmap so single-core Orleans will be replaced by dual-core Rana in Q1 next year. The mainstream segment will shift from single core to dual core by early next year
* AMD expects to provide next schedule update in July

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hacku schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:28:
* 45nm Deneb, Propus, Regor and Sargas STARS cores in H2 2008
Zouden die niet Q1 komen? Oftewel: uitstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
45nm in Q1? 45nm staat al lange tijd voor H2 geland hoor ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik hoop niet dat die roadmap klopt want dan hebben we eind dit jaar max 2,4 GHz Quad core desktop cpu's. En in Q1 08 kun je dan een 2,6 Ghz Quad core FX kopen maar geen AM2+.

Dan ga zelfs ik toch maar eens naar Intel cpu's kijken want 2400 MHz vs 3333 MHz en ik gok dat de clock voor clock niet giga veel beter is dan die van intel.

Maar dan wordt het wel erg triest....... Had minimaal 2800 MHz verwacht. En zelfs 3000 en hoger later volgend jaar. Maar we zullen zien eerst echte benshmarks zien dan een oordeel maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 21-06-2007 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Misschien toch nog hoop: Fudzilla eindelijk iets positiefs:
Even over 2.8 GHz

Our knowledgeable sources have confirmed that Barcelona is going to be an overclockable part. Even at 2.8 GHz to 3 GHz this processor won't have any TDP dissipation limitations. TDP stands for Thermal Design Power and is a very important figure as this is the power that has to be removed from a CPU. You need to cool this thing of to make it stable.

The new revision that a few sources referred as B1 shouldn't have any TDP problems and it can work up to 2.8 if not higher to meet the standard TDP numbers.

The main problem now is to get enough of these chips out on the market and even if AMD launches Barcelona in Q3 we are talking about a few chips in late September. Realistically this chip is Q4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Weet je wat ik nou niet vat, hij schaalt niet goed, maar overklokken doet hij als de beste. Volgens mij klopt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

achtbaanfreak schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:06:
Weet je wat ik nou niet vat, hij schaalt niet goed, maar overklokken doet hij als de beste. Volgens mij klopt dat niet.
Nee, die redenering klopt ook niet. :D

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Laatst online: 06-05 07:53
Het blijven natuurlijk allemaal speculaties, maar die combinatie kan wel kloppen hoor.
Is alleen niet te hopen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Opschalen heeft toch te maken met het prestatie opschalen in relatie met de kloksnelheid. In iedergeval zijn de yields nog niet erg fijn van deze vrij ingewikkelde chip en kon men met de B0 niet veel hoger komen dan 2.0 Ghz. Dat verbaasde mij ook niet heel erg want als je 2.0 haalt kun je over het algemeen die bottlenecks wel bij schaven met een andere revisie. Een vrij nieuw procede (65 Nm) en dit ontwerp is een ander verhaal. Ik vraag me dan ook af hoe ze zo snel in Q2 2008 al op 45 Nm willen zitten nu ze een half jaar voor de samples hiervan nog niet eens lekker op weg zijn met het vorige proces :? . 45 Nm is een hele stap en vraagt om een aantal redesign's van de meeste onderdelen van de chip

Edit: hier even een Theorie van de Inq aan denkt en waar ik ook is naar verwees:Hekking in "[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opt..."
Might be the only way out als Intel zij plannen weet waar te maken en Barcelona word wat het lijkt dat het word (niet een tweede Hammer)

[ Voor 20% gewijzigd door Hekking op 21-06-2007 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidfire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02-2024

Acidfire

Burning Universe

_Dune_ schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:22:
[...]

Nee, die redenering klopt ook niet. :D
Die redenering klopt perfect. Die Barcelona's zijn bedoel voor een TDP van 65W. Om onder die spec te blijven moeten ze laag klokken. Overclockers kan het niks schelen dat ze wat meer verstoken, die koelen toch wel (extreem). Met die extra ruimte (de TDP van een Athlon FX is 125W) valt gemakkelijk veel hoger te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Die Barcelona's zijn bedoel voor een TDP van 65W
Ja en nee, 65W is enkel voor de HE modellen, de overige zullen gewoon 89/95W TDP zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hekking schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 22:59:
Opschalen heeft toch te maken met het prestatie opschalen in relatie met de kloksnelheid. In iedergeval zijn de yields nog niet erg fijn van deze vrij ingewikkelde chip en kon men met de B0 niet veel hoger komen dan 2.0 Ghz. Dat verbaasde mij ook niet heel erg want als je 2.0 haalt kun je over het algemeen die bottlenecks wel bij schaven met een andere revisie. Een vrij nieuw procede (65 Nm) en dit ontwerp is een ander verhaal. Ik vraag me dan ook af hoe ze zo snel in Q2 2008 al op 45 Nm willen zitten nu ze een half jaar voor de samples hiervan nog niet eens lekker op weg zijn met het vorige proces :? . 45 Nm is een hele stap en vraagt om een aantal redesign's van de meeste onderdelen van de chip

Edit: hier even een Theorie van de Inq aan denkt en waar ik ook is naar verwees:Hekking in "[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opt..."
Might be the only way out als Intel zij plannen weet waar te maken en Barcelona word wat het lijkt dat het word (niet een tweede Hammer)
Jep en wat ik zij over dat ze de fabs weg moeten doen omdat de andere fabs misschien geen technieken willen gebruiken die AMD ontwikkeld omdat ze te duur zijn om te implementeren wordt ook genoemd.

Ze hebben al wat afspraken met IBM voor het ontwikkelen van productie technieken. Dus wie weet ?? Hopelijk blijf AMD het volhouden en kunnen ze een keer een goede comeback maken. Maar nu ziet het er wel erg slecht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Overklokt hij goed ja? :? Hoe kan je dat nou al zeggen dan?

Ik hóóp overigens dat hij goed overklokt, dat gaat namelijk 1 van mijn zwaarwegende punten vormen in de keuze voor AMD of Intel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Naluh! schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:06:
[...]

Overklokt hij goed ja? :? Hoe kan je dat nou al zeggen dan?

Ik hóóp overigens dat hij goed overklokt, dat gaat namelijk 1 van mijn zwaarwegende punten vormen in de keuze voor AMD of Intel.
Waarom is het belangrijk of hij goed clockt ? Ik vond dat vroeger belangrijk. Nu interesseert het me alleen maar hoeveel performance ik krijg met zo'n laag mogelijk stroomverbruik. Voltages verhogen doe ik niet meer alleen maar verlagen. Sommige verdubbelen hun wattage van de cpu om er 500 MHz meer uit te halen Vind ik echt zonde. Dat kost je in de loop van de tijd ook geld aan je energie rekening. En mijn CPU staat altijd 100% load te draaien voor rosetta in de hoop dat we iets tegen kanker vinden. Dan is het wel lekker als het verbruik niet te hoog is :) Dus het interesseert mij niet dat hij goed reageert op voltages. Overclocken op stock volt of lagere voltages wel dat ben ik met je eens want dan kun je een betere performance per watt halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 22-06-2007 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nog wat Fudzilla Barcelona nieuws:
Opteron 2268 rocks at 2.4 GHz

We received a confirmation of the future product numbers of AMD Opteron "Barcelona" 2000-Series Quad-core CPUs. The slowest one is called AMD Opteron 2258 and it works at 1.9 GHz. The second in line is AMD Opteron 2260 and it works at 2.0 GHz.

The third one is AMD Opteron 2262 and it works at 2.1 GHz, fourth AMD Opteron 2264 and it works at 2. 2 GHz, fifth AMD Opteron 2266 and it works at 2.3 GHz and the last one sixth in the line is AMD Opteron 2268 and it works at 2.4 GHz.

All these CPUs are powered with 4x512 KB of L2 cache and 2 MB of L3 cache. The biggest limitation of Barcelona K10 core is HyperTransport 1.0 support that works at modest 1000 MHz while the HT 3 chips are scheduled for later date.

The launch revision is called B1-Stepping.
Comes in Q4

As AMD seriously slipped all its schedules Budapest can be expected at late 2007 if not even later. Budapest is K10 core with native HyperTransport 3.0 that will offer more interconnection and should make the dual socket machines fast. You can read about it here.

As Barcelona will be known as B1-Stepping of the K10 core, Budapest the following core will be branded as B2-Stepping and the new revision should enable some higher speeds. Budapest and Agena – Phenom processors should be able to run up to 2.8 GHz and this should give Intel some competition.
B2-Stepping in late Q3/Q4

New Opteron and new desktop Phenom or Agena FX CPUs will be able to hit 2.8 GHz. The new B2-Strepping will let AMD to get to 2.8 GHz with the normal TDP and to get close to the limits of Core 2 Quad frequencies.

This will have to be sufficient for AMD for fight Intel's soon to arrive Core 2 Quad Extreme QX6850 with FSB 1333 and 3 GHz clock.

Agena at 2.8 GHz has to beat this CPU and we know that clock by clock K10 wins over Core 2 Duo but Penryn 45 marchitecture will enable some high clocks beyond 3 GHz, at least to 3.5 GHz if not even higher and AMD wont be able to fight it with the current clocks or it is going to get very tough for DAAMIT.

It will be very tough and interesting in the next few months for AMD.
A server company boldly claims

An American server renting company has announce that Barcelona Quad core based servers comes in July 2007.
We are not sure is the information up to date but the company has all the names and the specs up on its site. It will offer Opteron 2258, Opteron 2260, Opteron 2262, Opteron 2264, Opteron 2266 and Opteron 2268.
If this turns to be true, which we really doubt the cheapest Barcelona server will be available for rent for $259 a month for a 2 GB machine, which is not too bad.

Barcelona K10 comes in late Q3 in best case scenario while the real availability is expected in early Q4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:16:
[...]

Waarom is het belangrijk of hij goed clockt ? Ik vond dat vroeger belangrijk. Nu interesseert het me alleen maar hoeveel performance ik krijg met zo'n laag mogelijk stroomverbruik. Voltages verhogen doe ik niet meer alleen maar verlagen. Sommige verdubbelen hun wattage van de cpu om er 500 MHz meer uit te halen Vind ik echt zonde. Dat kost je in de loop van de tijd ook geld aan je energie rekening. En mijn CPU staat altijd 100% load te draaien voor rosetta in de hoop dat we iets tegen kanker vinden. Dan is het wel lekker als het verbruik niet te hoog is :) Dus het interesseert mij niet dat hij goed reageert op voltages. Overclocken op stock volt of lagere voltages wel dat ben ik met je eens want dan kun je een betere performance per watt halen.
Allereerst is het de leukheidsfactor natuurlijk. Prutsen om de max van de hardware te bepalen is voor mij misschien wel driekwart van de pret als ik iets nieuws aanschaf. Verder is het gewoon om het meeste waar voor je geld te krijgen. Maar ik waag me niet aan extreme voltages dus met het extra stroomverbruik zal het allemaal wel meevallen :) .

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Nou ja, misschien toch maar wachten tot 2008 met upgraden dan. Of toch voor Intel gaan. Ik heb eerlijk gezegd ook weinig zin om een van de eersten te zijn die een gloednieuwe architectuur in handen krijgt te zijn. Zeker niet omdat je vaak ziet dat er allerlei gesodemieter met moederborden ontstaat. Tig biosupdates, bord revisie zoveel omdat anders blablabla niet (goed) werkt...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Astennu schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:25:
Nog wat Fudzilla Barcelona nieuws:
Fuad zal blij zijn dat jij hem zijn banner inkomsten ontneemt. Hem 'm vorige week overigens nog gesproken, hij was in NL, zijn broer woont in A'dam. Zijn visitors van de site groeien echt de pan uit, ook erg veel bezoekers uit NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Zal wel een beetje een vaag type zijn of niet? Hij over het algemeen post hij altijd s'midags tussen 1 en 3 en altijd 3 tot 6 zinnetjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:47
Ik ben het eens met Astennu en vind dat ondervolten prachtig om de performance per watt te verbeteren.
Mijn X2 3800+ (939) loopt op 250*8 dus 2GHz (= stock) op 1.1V ipv 1.35V.
1.1V is ook de spanning waarop de cpu loopt in CnQ mode (die hiervoor moet uitstaan).
Hierdoor is mijn cpu ongeveer 40% zuiniger + door de hogere de hogere ram en ht snelheid is de performance hoger dan standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 19:15:
[...]

Fuad zal blij zijn dat jij hem zijn banner inkomsten ontneemt. Hem 'm vorige week overigens nog gesproken, hij was in NL, zijn broer woont in A'dam. Zijn visitors van de site groeien echt de pan uit, ook erg veel bezoekers uit NL.
Tja kan er niets aan doen :D dit leest makkelijker :). Ik vind wel dat hij alles te veel in stukjes knipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
[...]

De volgende keer dat je hem ziet moet je eens zeggen dat hij zijn Engels wat beter onder de knie moet krijgen of beter controleren op spelfouten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Kan er niet mee zitten. Vroeger bij TI vond ik hem ok en ik gun hem het klaarblijkelijke succes dan ook wel hoor hoor maar sinds hij zijn eigen site heeft knipt ie elke minischeet in 5 nanoscheetjes en die gaat ie dan apart posten...... 8)7 :O

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Help!!!! schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 13:20:
[...]

Kan er niet mee zitten. Vroeger bij TI vond ik hem ok en ik gun hem het klaarblijkelijke succes dan ook wel hoor hoor maar sinds hij zijn eigen site heeft knipt ie elke minischeet in 5 nanoscheetjes en die gaat ie dan apart posten...... 8)7 :O
TBH vind ik een klein/kort berichtje makkelijker lezen dan een ellenlange post van 3 pagina's, daarbij kijk ik meestal alleen ff naar de plaatjes en de titel :+

Anyways, genoeg offtopic denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Op dit moment ben ik aan het rondkijken naar een eventuele upgrade naar AM2 + DDR2. Nu heb ik gezien dat DDR2 PC6400 (800 MHz) het beste is voor deze combinatie, maar het is wel iets duurder. Klopt het dat als je bijvoorbeeld DDR2 PC5300 (667 MHz) gebruikt in een AM2 systeem er dividers worden gebruikt, omdat dan je FSB 200 MHz is en je geheugen in feite op 166 MHz draait? Zelf kom ik er met veel gegoogle en geGoT niet uit, maar het is in ieder geval wel zo dat PC6400 in een dergelijk systeem een stuk sneller is.

Kunnen jullie mijn vermoedens bevesitigen?

Of is het toch slimmer om te wachten op AM2+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218506

Ik zou graag mijn processor willen upgraden omdat dit het minste onderdeel is in mijn pc.
Mijn specs: AMD Athlon 3500+ (socket 939)
2048 RAM
x1950 pro
250 GB

Nu heb ik wat rondkeken en mij lijkt een opteron 180 wel iets. Ik wil denk ik niet gaan overclocken.
Ik heb dit nog nooit gedaan en het lijkt me zonde als het mis gaat. Heeft iemand ervaring met
een opteron en ga ik er met gamen op vooruit. En moet ik windows opnieuw installeren als ik
een upgrade van de proseccor doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Als je niet gaat overclocken kun je misschien beter een Athlon 64 X2 halen. Hier nog een 4400+ X2 te vinden voor 139 euro:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HHEA28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

anton121 schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:38:
Op dit moment ben ik aan het rondkijken naar een eventuele upgrade naar AM2 + DDR2. Nu heb ik gezien dat DDR2 PC6400 (800 MHz) het beste is voor deze combinatie, maar het is wel iets duurder. Klopt het dat als je bijvoorbeeld DDR2 PC5300 (667 MHz) gebruikt in een AM2 systeem er dividers worden gebruikt, omdat dan je FSB 200 MHz is en je geheugen in feite op 166 MHz draait? Zelf kom ik er met veel gegoogle en geGoT niet uit, maar het is in ieder geval wel zo dat PC6400 in een dergelijk systeem een stuk sneller is.

Dat klopt wat je zegt, al maakt de divider niet het grootste verschil maar meer de snelheid van het geheugen zelf.

En als je pc nog voldoet kan je beter even wachten en een mobo kopen met AM2+ en PCI-e 2.0. ;) Duurd niet zo lang meer, de eerste mobo worden al aangekondigd.

Biostar heeft een nep AM2+ mobo. :D

http://www.hardware.info/..._komt_met_AM2_moederbord/

Is denk ik gewoon een AM2 mobo waarvan de bios al gereed is voor de k10, heeft verder geen AM2+ Features aanboord.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mad_max234 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:37:
[...]

Biostar heeft een nep AM2+ mobo. :D

http://www.hardware.info/..._komt_met_AM2_moederbord/

Is denk ik gewoon een AM2 mobo waarvan de bios al gereed is voor de k10, heeft verder geen AM2+ Features aanboord.
Precies wat ik dacht. Een moederbord dat we nog niet kennen, met een leuke naam en de mogelijkheid de K10 te kunnen gebruiken.

Niets geen PCIe 2.0, HT 3.0, DDR3 of wat dan ook voorlopig :+

Marketing :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
TheZeroorez schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:45:
[...]

Precies wat ik dacht. Een moederbord dat we nog niet kennen, met een leuke naam en de mogelijkheid de K10 te kunnen gebruiken.

Niets geen PCIe 2.0, HT 3.0, DDR3 of wat dan ook voorlopig :+

Marketing :o
Helemaal correct gezien !
Zonder HT 3.0 geen AM2+; Marketing blah blah blah...
Dus dit mainboard zal enkel beschikken over een 8Mbit BIOS (ipv een 4Mbit) waardoor er naast een AM2 bios ook een AM2+ bios op kan. Een AM2+ CPU zal er wel op werken, enkel gewoon op HT1.0 en zonder split powerplanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik wist niet dat AM3 backwards compatible zou zijn, maar lees net dat AM3 cpu's ook DDR2 controller aanboord zal hebben. Dit is erg mooi nieuws, kan je in 2008 nog steeds naar de nieuwste cpu upgraden.

De Socket A tijd komen ineens terug bij mijn. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
anton121 schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:38:

Waarom zou je voor PC5300 gaan ipv 6400 ? Het prijs verschil is zo klein. En CL4 doet niet veel onder voor CL3. De meeste PC6400 willen ook nog wel een beetje overclocken. Als je een beetje goede hebt is 1000 MHz geen probleem :).
mad_max234 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 19:28:
Ik wist niet dat AM3 backwards compatible zou zijn, maar lees net dat AM3 cpu's ook DDR2 controller aanboord zal hebben. Dit is erg mooi nieuws, kan je in 2008 nog steeds naar de nieuwste cpu upgraden.

De Socket A tijd komen ineens terug bij mijn. :+
Inderdaad had ik ook niet verwacht. Maar DDR III is nu nog niet interessant daarom vind ik het ook helemaal niet erg dat AMD pas over een jaar naar DDR III over gaat. Bij DDR II hebben we dit ook gezien AMD is toen misschien iets aan de late kant over gegaan maar in het begin had je er toch niets aan. DDR 1 is lange tijd superieur geweest aan DDR II. Omdat de clockspeeds van DDR II toen niet super hoog wouden en de timings ook hoog waren. Nu is er wel snel DDR II geheugen op de markt wat ook nog eens lage timings kan dus nu heeft het echt een voordeel in alle opzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

VR-zone heeft hiero
nog een AMD roadmap online gezet.
Zoals gezegd op Fudzilla kan hier nog vanalles aan veranderen kwa benamingen en Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
FX in November ?:
News out of Taipei

Taiwan's IT press is claiming that AMD's quad-core Phenom desktop processor line is poised to hit the streets in November.

AMD have previously told the world that it was likely, but it seems that it will go through with this launch date. Phenom is going through its early manufacturing paces.

According to Information Week AMD will release three quad Phenom parts and one dual-core Phenom before 2007 is out. Five additional quads and six more
dual-core Phenoms will join the family in 2008.

Top-flight Athlon 64 FX parts like the FX-72 and FX-74 are tipped to remain. It's also even likely that AMD will add some new Athlon 64 FX SKUs, with higher clock speeds.

More here.
Mja de FX is niets meer dan een server cpu die het naampje Phenom FX krijgt en geen Opteron meer heet. Hopelijk ook snel AM2+ cpu's ik ben wel toe aan quad core :P Lekker voor }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Astennu schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:52:
FX in November ?:

Mja de FX is niets meer dan een server cpu die het naampje Phenom FX krijgt en geen Opteron meer heet. Hopelijk ook snel AM2+ cpu's ik ben wel toe aan quad core :P Lekker voor }:O
Laat ze dan ook eens met AM2+ moederborden beginnen. Ik wil eigenlijk binnenkort upgraden en het zou wel leuk zijn alvast een AM2+ te kunnen nemen, maar ik heb tot op heden bij geen enkel groot merk Asus, Gigabyte, MSI, Tyan etc nog iets kunnen lezen over deze moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_Dune_ schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:12:
[...]

Laat ze dan ook eens met AM2+ moederborden beginnen. Ik wil eigenlijk binnenkort upgraden en het zou wel leuk zijn alvast een AM2+ te kunnen nemen, maar ik heb tot op heden bij geen enkel groot merk Asus, Gigabyte, MSI, Tyan etc nog iets kunnen lezen over deze moederborden.
True. Maar dan moeten eerst die 780 en 790 chipsets uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Die chipsets zullen nog even op zich laten wachtten, nVidia wil de MCP78 in oktober verschepen naar moederbord fabrikanten en volgens hun zullen ze eerder dan AMD zijn. Dus in november de eerste AM2+ moederborden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:21:
Die chipsets zullen nog even op zich laten wachtten, nVidia wil de MCP78 in oktober verschepen naar moederbord fabrikanten en volgens hun zullen ze eerder dan AMD zijn. Dus in november de eerste AM2+ moederborden.
Pfff zometeen zijn de Phenom X4 cpu's nog eerder. Nja ik blij dat ik een AM2 mobo heb dus ik kan em er zo in prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Astennu schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:52:
[...]
Pfff zometeen zijn de Phenom X4 cpu's nog eerder. Nja ik blij dat ik een AM2 mobo heb dus ik kan em er zo in prikken.
Ja, dat klopt, maar de CPU zal dan wel kreupel lopen. Dit omdat je geen HT3.0 hebt en dat lijkt mij bijzonder jammer. Ik weet niet, maar het kan wel eens zijn dat ik weer na jaren AMD eens ga kijken naar een Intel systeem. Helemaal omdat ik een moederbord nodig ben met ook nog minimaal 1 PCI-X slot en dergelijke werkstation moederborden komen veelal nog wat later o de markt dan de reguliere consumenten bordjes.

AMD schiet eens op.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_Dune_ schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:56:
[...]

Ja, dat klopt, maar de CPU zal dan wel kreupel lopen. Dit omdat je geen HT3.0 hebt en dat lijkt mij bijzonder jammer. Ik weet niet, maar het kan wel eens zijn dat ik weer na jaren AMD eens ga kijken naar een Intel systeem. Helemaal omdat ik een moederbord nodig ben met ook nog minimaal 1 PCI-X slot en dergelijke werkstation moederborden komen veelal nog wat later o de markt dan de reguliere consumenten bordjes.

AMD schiet eens op.... :'(
HT 3.0 heb je echt niet nodig hoor. Ik heb het met mijn Dual core X2 wel eens getest. Bij het verschil van 600 MHz HTT naar 400 merkte ik pas iets in 3dmark 2001 ( die bench gekozen omdat die ook heel sterk op cpu en mem timings reageert. ) En toen zag je de score een 100-200 punten dalen. Bij 200 MHz nog zo iets 200-300. Dus ik gok dat een 1000 MHz HT 1.0 voldoende moet zijn voor een quad core Phenom X4 op 2600 MHz. HT 3.0 kan dan mogelijk wat winst halen als in 2% maar ik denk dat je het pas gaat merken met Multi socket systemen.

Het enige nadeel dat ik zo zie is dan het stroom beheer. Persoonlijk heb ik daar geen last van want ik draai altijd }:O dus 100% load.

Kort om het valt allemaal wel mee. Het is meer voor de toekomt en voor de servers + Workstations met meer dan 1 socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Hier nog even wat quote's van Fudzilla die vertellen dat Barcelona clock voor clock sneller is dan een Kentsfield. en wat over de launchdate van de Phenom X2 's
Clock to clock

We had a privilege to see Barcelona K10 multimedia scores and we can confirm that clock to clock, it runs faster than Core 2 Duo. The big problem is how Barcelona K10 goes against Core 2 Duo at much higher speeds.

Instructionwise when you compare all known instructions K10 beats Conroe, there is absolutely no question about it. In 95 percent of cases K10 is faster clock to clock but the real issue is what happens to compare 2.5 GHz K10 versus Penryn at 3.4 GHz.

The other issue is that Penryn has more instructions including SSE4 while K10 has just subset of it.
Dual core K10

AMD plans some cheaper K10 chips in Q1 next year and they will also work in intervals from 1.8 to 2.4 GHz with faster versions possible at later date.

This CPU should not end up slower in the everyday work compared to the similar clocked K10 Agena processors as the games and other 80 percent of applications around can not see any benefits from the additional two cores.

Kuma can reach even higher clock speeds but that wont happen in Q1 as AMD needs a new revision to be able to reach higher speeds.
Dat betekent dat ik nog ff wat langer moet wachten op een Kuma die 2.8 loopt met een TDP van liever lager dan 89 watt. Anders ga ik er nog niet op vooruit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Barcelona launch schijnt nu 10 september te zijn met slechts twee modellen (1,9 en 2,0 GHz), de overige volgen in oktober. In augustus zal één model naar klanten verscheept worden, een 2,2GHz model. The Inquirer heeft tevens een lijstje met prijzen en AMD zou hard haar best doen om ook een 2,5GHz model te kunnen introduceren.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=40606

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:56:
Barcelona launch schijnt nu 10 september te zijn met slechts twee modellen (1,9 en 2,0 GHz), de overige volgen in oktober. In augustus zal één model naar klanten verscheept worden, een 2,2GHz model. The Inquirer heeft tevens een lijstje met prijzen en AMD zou hard haar best doen om ook een 2,5GHz model te kunnen introduceren.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=40606
Uhmm ik ben beniewd. Die Phenom X4's zullen nog wel even duren. Mja clock voor clock sneller is wel leuk maar als de clock speeds niet heel hoog zijn heb je er nog niet heel veel aan :)

Hopelijk kunnen ze toch wel over de 3 GHz en is het een TDP probleem ipv dat ze chip echt niet wil.

Want dat zie je bij de huidige K8 die kan gewoon niet veel meer dan 3200 MHz hebben. En de C2D's doen zo 4000 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Fusion naar 2009, had ik wel verwacht.
AMD VP has shown a slide and confirmed that Fusion is pushed to 2009. Last time we heard AMD talking about Fusion was that AMD plans to release it in late 2008.

Obviously they will have to push it further as AMD delayed a lot of products this year. Fusion a synergy of CPU and a GPU.

Ed Fisher said that 2009 will be the year when AMD expects to receive first value of the ATI’s acquisitino. In this year ATI should pay off to AMD, even he already said that AMD was enjoying a great sale of 690G chipset.
En of de Barcelona voor 10 september wordt is nog niet duidelijk, maar ik gok van wel:
The Vice president of Marketing of a mighty DAAMIT has confirmed that Barcelona comes in Sepember or October time. We went on public today here in Croatia in front of a 100+ people.

This confirms our story that realistically Barcelona aka K10 comes in Q4 or a very late Q3 or the last days of the Q3.

He didn’t went to specifics of what caused a delay and he didn’t answered any questions about it. Phenom comes later he said.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Wat is de bron? Inquirer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Duidelijk fudzilla :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
AMD had some good notebook news too. After nine years in the dog house, AMD chips will find their way back to Toshiba notebooks. Ed Fisher says the company is more than pleased to oblige, and we should expect Toshiba Turions in Q3.

This means they have probably finalized some designs already and Toshiba will start shipping after the summer. This is an important victory for AMD, the best notebook news they've had since the Dell deal, and their people were very happy.
Zou dit dan eindelijk een laptop zijn met de nieuwe 65nm Turion X2's ?

Ik ben nog steeds op zoek naar een laptop met zo'n cpu. Het maakt me niet eens meer uit of er een 8600 GS of HD2600 XT in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik denk wel dat dat de 65nm Turions zullen zijn aangezien die reeds verscheept worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:30:
Ik denk wel dat dat de 65nm Turions zullen zijn aangezien die reeds verscheept worden.
Weet jij toevallig nog merken die binnenkort met nieuwe Turion X2 modellen uitkomen ? Asus is ook al gestopt met de A7 AMD serie. :(.

95% van alle laptops heeft een #@^$@#^%#523%^!! Intel cpu :( En die moet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Weet jij toevallig nog merken die binnenkort met nieuwe Turion X2 modellen uitkomen
Op termijn alle merken die AMD notebooks verkopen, dus oa MSI, Acer, HP, enzovoort. Ergens na augustus zullen er wel een hoop te verkrijgen zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Kut, Kuma naar maart of april 2008 :(
AMD native dual core Phenome processors will hit the channel in March or April next year, claims Ed Fisher. We know most people, including us, would like to see them on the market much sooner, but what can you do. We said earlier that Barcelona is coming in September or October and you can read it here.

It will be a long wait for the embattled CPU maker, but we can only hope it will prove worthwhile and that their performance will be something to brag about.

So that is Kuma and it is late but most of us expected it just a day earlier here.
Op zich zo geen ramp want AMD heeft de Athlon 64 X2 nog om dat kanaal op te vullen, de high-end sector vullen ze sowieso met de quad cores. Waarschijnlijk wil AMD die krengen op 3GHz en sneller uitbrengen ipv eerst de laag geklokte modellen. Ik zie anders geen reden om ze achter te houden, tenzij AMD helemaal nog geen/amper Kuma modellen getest heeft en ze daar dus meer tijd voor nodig hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 27-06-2007 19:30 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hacku schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 19:28:
Kut, Kuma naar maart of april 2008 :(

[...]

Op zich zo geen ramp want AMD heeft de Athlon 64 X2 nog om dat kanaal op te vullen, de high-end sector vullen ze sowieso met de quad cores. Waarschijnlijk wil AMD die krengen op 3GHz en sneller uitbrengen ipv eerst de laag geklokte modellen. Ik zie anders geen reden om ze achter te houden, tenzij AMD helemaal nog geen/amper Kuma modellen getest heeft en ze daar dus meer tijd voor nodig hebben.
Erg gekke beslissing, van Q4 uitstellen naar Q2, dat is max een half jaar vertraging.
Daarbij zou de yieldrate op een dual core hoger moeten zijn als op een native quadcore.
En volume zit natuulijk in dual core, quadcore is echt MEGA top of de markt. Of je daar hogere marges kunt maken? Nu Intel met quadcore naar 399$ gaat op 22 july betwijfel ik dat.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.