[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.149 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
ijdens haar CTO Technology Summit heeft AMD gisteren voor het eerst werkende Barcelona a.k.a. Phenom systemen aan de pers getoond. Men demonstreerde twee systemen, één met een enkele quad-core Phenom FX processor en een tweede systeem met zelfs twee quad-core Phenom FX processors om zo tot een acht-core monster te komen. Beide systemen waren gebaseerd op referentiemoederborden met Socket AM2+ resp. Socket 1207+ sockets. Helaas werden ons geen concrete benchmarks getoond, maar wel aantal indrukwekkende demo's. Zo toonde men dat het acht-core systeem vrijwel realtime een HD 1080p trailer van de film Spiderman 3 via Nero Recode kon omzetten naar H.264 video, zeer indrukwekkend! Cinebench 9.5 werd ook op een ongekende snelheid getoond, maar helaas ook zonder score.

Barcelona chips moeten nog dit half jaar voor servers beschikbaar worden. De Phenom varianten voor desktops verschijnen iets later.

[plaatje]
Dual AMD Phenom FX in actie

[plaatje]
Dual AMD Phenom FX in actie

Single AMD Phenom FX in actie
Het single AMD Phenom FX demosysteem.

Naast de Barcelona toonde AMD ook voor het eerst een wafer met 'werkende' 45 nm chips. De wafer bevatte geen daadwerkelijke processors, maar testchips bestaande uit een gedeelte logica en een gedeelte cache-geheugen. Volgens AMD is dit het bewijs dat ook bij hen de overstap van 65 nm naar 45 nm op schema ligt. AMD's CTO Phil Hester wist te vertellen dat halverwege 2008 de eerste AMD 45 nm processors mogen verwachten en dat alle geruchten over AMD's productie die niet op orde zou zijn "wishfull thinking" is van concurrent Intel.
Bron: hardware.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Ik keek net even bij het prijslijstje van de processoren van AMD, en wat me opviel is dat de FX-70 er niet meer bij staat. Is deze uit de verkoop gehaald? Deze processor word ook niet meer bij de webshop hier in zeewolde geleverd

Prijslijst:
http://www.amd.com/us-en/..._609,00.html?redir=CPT301

[ Voor 4% gewijzigd door achtbaanfreak op 10-05-2007 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben woordblind, en we zitten niet in de nederlandse lees. ;) Als je het niet begrijpt vraag het dan even wat ik bedoelde. Tekst typen kost mijn erg veel moeite, wat voor jou vanzelf gaat, Graag wat begrip daarvoor.

Deze tekst moet ik tig keer overlezen en dan klopt het vaak nog niet. Maar voor mijn klopt het wel gewoon. E als ik moe ben dan heb ik er nog meer last van dan normaal.

Ik doe mijn best om begrijpbaar te zijn. En een bijdragen te leveren aan dit topic. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 10-05-2007 20:11 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
@mad_max234: Ik lees er gewoon overheen hoor, en ook even ter aanvulling/bevestiging van mad_max234, het klink mss beetje vaag voor mensen die het niet hebben dat je soms 10x een tekst doorleest en dat er dan toch nog fouten inzitten, maar dat overkomt mij ook wel eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Ik maak ook super veel spel fouten en zo. Lezen is niet echt een probleem maar D-T enz heb ik wel vaak last van.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
iemand benchmark freak hier die inzicht kan geven in hoe snel dit wel niet is?
Zo toonde men dat het acht-core systeem vrijwel realtime een HD 1080p trailer van de film Spiderman 3 via Nero Recode kon omzetten naar H.264 video, zeer indrukwekkend! Cinebench 9.5 werd ook op een ongekende snelheid getoond, maar helaas ook zonder score

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
The Source schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:22:

[...]
Ik niet, maar die gast die dat stukje heeft geschreven heeft het met eigen ogen gezien, en is ook bij dat developer forum van intel in Peking geweest, dus die zal wel weten waar hij het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

achtbaanfreak schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:28:
[...]

Ik niet, maar die gast die dat stukje heeft geschreven heeft het met eigen ogen gezien, en is ook bij dat developer forum van intel in Peking geweest, dus die zal wel weten waar hij het over heeft.
Dat is die limburger van hardware.info die deze foto's heeft gemaakt, ik denk dat we misschien morgen bij hardware.info TV een stukje krijgen te zien over zijn bezoek.

Dus even kijken morgen. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Koen Crijns dus ;) HWI is zowat overal aanwezig.
De huidige dual core cpu's hebben een load van > 80% bij het afspelen van een film waardoor het niet zo soepel loopt (daarom wordt de videokaart ingezet die de load onder de 20% kan houden). Dat de Barcelona dit wel kan klinkt mooi, aan de andere kant moet je weten dat er acht cores aanwezig waren dus die vergelijking gaat niet echt op.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 10-05-2007 23:37 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
mad_max234 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:32:
[...]

Dat is die limburger van hardware.info die deze foto's heeft gemaakt, ik denk dat we misschien morgen bij hardware.info TV een stukje krijgen te zien over zijn bezoek.

Dus even kijken morgen. ;)
Haha die limburger zit nog aan de andere kant van de wereld dus die zal ook wel niet bij hardware.info TV te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Weet iemand wanneer er nu eindelijk wat meer AMD notebooks komen. 90% is Intel troep :(.

Ik wil gewoon een LAptop met AMD cpu AMD Chipset en ATi VGA. Maar die zijn niet te vinden.

Ik ben nu opzoek naar ene Laptop met de nieuwe Turion X2 TL64/66 en een HD2600 XT. Hopelijk komen die nu wel uit. Heb nu een TL52 met Geforce 7600 GO maar die Geforce bevalt niet :(

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 19:06

EaS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

The Source schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 23:38:
[...]

Haha die limburger zit nog aan de andere kant van de wereld dus die zal ook wel niet bij hardware.info TV te zien zijn.
Hij is er wel, maar dan is het van de week al op genomen. Geen nieuws over de k10 maar wel over de R600. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kijk hem elke week, en ze hebben de laaste tijd toch best leuk nieuwtjes over amd en R600.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
mad_max234 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:28:
[...]

Kijk hem elke week, en ze hebben de laaste tijd toch best leuk nieuwtjes over amd en R600.
Ik ook, ze hebben wel wat leuks. Nu maar wachten tot maardag voor de R600, ik kan niet echt wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Een goed stukje over Fusion/Barcelona/AM2+ en AMD 's toekomst plannen:

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2986&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heeft wel aan dat het echt goed fout gaat. Erg jammer :'( hopelijk komen ze snel met producten op de markt zoals de nieuwe R600 en RV610/RV630 en daar na Barcelona en Kumma. Dan kun je ook weer meedoen in de high performance markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Astennu schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:43:
[...]

Heeft wel aan dat het echt goed fout gaat. Erg jammer :'( hopelijk komen ze snel met producten op de markt zoals de nieuwe R600 en RV610/RV630 en daar na Barcelona en Kumma. Dan kun je ook weer meedoen in de high performance markt.
mwa ik denk dat het wel meevalt. Wat is nou 500 man op 16000(3%)
maar dat scheelt wel even zeg maar 60.000- per man/jaar* 500= 30.000.000-
Alle kleine beetjes helpen en ze hebben nog een dik miljard op de bank dus ze kunnen ii nog 2 brakke kwartalen hebben. ;)

Always look on the bright side of life tadup, taduptaduptadup :P

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Een ontslag ronde is altijd goed voor een bedrijf. Dan erken je dat je cost efficient moet werken en op je core business moet richten. Aandeelhouders waarderen dit ook en uiteindelijk is het goed voor je business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:43:
[...]

Denk dat het wel mee valt zoals eerder is gezegt hoeft dit helemaal niet slecht te zijn. Ze produceren nu ook meer met minder. En als je te veel personeel hebt dan moet ze gaan en zegt niks over hoe het bedrijf presteerd.

Bedijven die aan de top staan doen dit jaarlijks/maandelijks kijk maar naar Philips semiconductors die doet dat al 10 tallen jaren, personeel aantrekken als er meer werk is(fysiek werk) en volgende kwartaal weer ontslaan. (Hoop van mijn vrienden/familie werkt voor Philips, en gelukkig vaste baan al jaren)

Oja het is geen Philips semiconductors maar NXP.

Dus laten we niet gelijk in paniek raken. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:20:
[...]

Denk dat het wel mee val zoals eerder is gezegt hoeft dit helemaal niet slecht te zijn. Ze produceren nu ook meer met minder. En als je te veel personeel hebt dan moet ze gaan en zegt niks over hoe het bedrijf presteerd.

Bedijven die aan de top staan doen dit jaarlijks/maandelijks kijk maar naar Philips semiconductors die doet dat al 10 tallen jaren, personeel aantrekken als er meer werk is(fysiek werk) en volgende kwartaal weer ontslaan. (Hoop van mijn vrienden/familie werkt voor Philips, en gelukkig vaste baan al jaren)

Oja het is geen Philips semiconductors maar NXP.

Dus laten we niet gelijk in paniek raken. :P
Nee okeey maar wel erg voor die mensen die er werken en voor AMD is het al een tijdje geleden dat ze deze dingen deden ( voor ATi overname dan ) Mja we zullen wel zien.....

Hopelijk snel nieuwe producten die goed verkopen want dan trekt het weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja, voor hun is het klote, maar als het niet doen staan er straks 16.000 mensen op straat. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Nog wat slides:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b0698b2d6703a376c80a288526c5f093/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/994040c14979209466a4a73aa6c9f19b/full.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
En hier een cpu-z van de nieuwe B0 revisie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7ed836d04d9f3424b33f8af7b1128a6f/full.jpg

Vreemd genoeg nog geen SSE4.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 22:41
Er is ook geen L3 cache aanwezig volgens CPU-Z...

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
En hier wel, maar dat is nog van een Ax sample:

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/April/CPU/agena_baby.jpg

Ohja, de Phenom benaming is nu officieel: http://www.amd.com/us-en/...7412,00.html?redir=dtqc03

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Hacku schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:08:
En hier een cpu-z van de nieuwe B0 revisie:

[afbeelding]

Vreemd genoeg nog geen SSE4.
Zo vreemd vind ik dat niet, want Barcelona krijgt geen SSE4, alleen 'SSE4a', een véél kleinere instructieset (4 i.p.v. 47 instructies) die niet compatible is met wat er in Penryn zit. Het zou jammer zijn als mensen gaan denken dat die twee hetzelfde (of ook maar vergelijkbaar) zijn.

nieuws: AMD voegt sse4a toe aan Barcelona-core

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter Tinus op 14-05-2007 08:46 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Zo te zien is er ook een verschil tussen de SSE3 implementatie van AMD en Intel in de nieuwe C2D. CPU-Z geeft echter gewoon SSE3 aan. Ik gok eerder dat die tool nog aangepast moet worden om de nieuwe instructies te herkennen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nja ik gok dat AMD net als in het verleden die SSE4 van intel gewoon weer overneemt. Dat hebben ze met de Venice en San Diago ook gedaan.

Ik begin nu wel benieuwd te worden naar benschmarks van deze B0 core. Ben benieuwd wat voor een speeds ze er nu uit kunnen halen.

Als de Voltages kloppen is het super netjes. Van 1.25v met 1900 MHz naar 1.15v met 2400 MHz :). Klinkt veel belovend.

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 14-05-2007 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=982&Itemid=35
Barcelona B0 2.4 GHz tested
50 to 100 percent faster than QX6700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Very nice, Begint er op te lijken dat we met deze AMD''s toch intel weer een jaartje kunnen plagen >:)

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik hoop echt dat AMD weer een jaartje de lead kan nemen en penryn verslaan!! Intel komt alleen, IIRC, al eind 2008 met hun nehalem architectuur dus of dat genoeg tijd is voor AMD om weer een beetje boven jan te komen....... :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ziet er erg goed uit. Hopelijk zien we dan soortgelijke prestatie verschillen met games en andere applicaties.

Maar vergeet ook niet dat het nog een half jaar duurt voor je er een kan kopen. Tegen die tijd is Pernyn er ook op 3333 MHz en met 20% performance boost in sommige apps door tweakes en SSE4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oops dubble post. :+

[ Voor 93% gewijzigd door mad_max234 op 15-05-2007 13:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

IK hem niet zien, hoe kan ik inloggen/lid worden van fudzilla?

Of kan je het stuk even posten. bvb :)

@Astennu
Denk niet dat je bang hoeft te zijn voor SSE4, word toch bijna niet gebruikt in het begin. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 11:53
Stukje is van de site afgehaald. Ligt niet aan jou dus. Waarschijnlijk heeft AMD even gebeld naar fudo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Gurneyhck schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 13:52:
Stukje is van de site afgehaald. Ligt niet aan jou dus. Waarschijnlijk heeft AMD even gebeld naar fudo :D
Nee, stukje is waarschijnlijk van de site gehaald omdat het 'fake' is.
Fuad van Fudzilla is geen onbekende op aces, en zal het volgende dan ook vast gelezen hebben:
"And here are the original fakes"

Ik het hou het voorlopig liever bij cijfers uit originele bron, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/43052A-01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/43051A-01.jpg

Met als onderschrift:
The comparison presented above is based on the best performing x86 Dual-CPU Dual-Core configurations with Xeon 5160 and AMD Opteron processor Model 2222 SE and Dual-CPU Quad-Core configuration with Xeon 5355. Dual-CPU Quad-Core AMD Opteron processor estimates based on internal AMD simulations at 2.6GHz.

Eerder zagen we gelijksoortige claims voorbij rollen, maar dan "processor estimates based on internal AMD simulations at 2.3GHz:

Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/2j26olx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dan is het veschil al veel minder groot. Want die Opteron 2220 se is een Dual core niet eens quad. En die trekt een Woodcrest 5160 er uit. Terwijl de Xeon in alle andere dingen sneller is. Dus dat zegt ook wel iets over de echte performance van de Barcelona ben ik bang. Als in Nouelijks ( als in max 10% ?? ) sneller dan een 3000 MHz C2D Quad vergeleken met de 2600 MHz Barcelona. Mja we zullen wel zien....

[ Voor 61% gewijzigd door Astennu op 15-05-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:07:
Dan is het veschil al veel minder groot. Want die Opteron 2220 se is een Dual core niet eens quad. En die trekt een Woodcrest 5160 er uit. Terwijl de Xeon in alle andere dingen sneller is. Dus dat zegt ook wel iets over de echte performance van de Barcelona ben ik bang. Als in Nouelijks ( als in max 10% ?? ) sneller dan een 3000 MHz C2D Quad vergeleken met de 2600 MHz Barcelona. Mja we zullen wel zien....
Zijn wel 2 Opterons 2220. ;) 2 cpu's en 4 core's, geen quadcore cpu maar wel een quadcore systeem.

Quad core cpu en quadcore systeem maakt niet zoveel heel veel uit. (scheeld paar %, als het dat al scheeld)

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 15-05-2007 18:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:46:
[...]

Zijn wel 2 Opterons 2220. ;) 2 cpu's en 4 core's, geen quadcore cpu maar wel een quadcore systeem.

Quad core cpu en quadcore systeem maakt niet zoveel heel veel uit. (scheeld paar %, als het dat al scheeld)
Nee okeey dat scheeld. Maar een Quad core C2D knalt een 4x4 setup aan de kant. Dus ik snap niet waarom die opteron's nu wel sneller zijn want bij andere dingen is de C2D quad veel sneller.

Dus daarom denk ik dat het verschil met de Pernyn best klein zal zijn. ( en dan heb ik het over echte apps ) Maar wel zullen het wel zien ik hoop dat AMD dit echt in veel apps kan waarmaken maar ik vrees dat het verschil dan kleiner zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 15-05-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Astennu schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:18:
[...]

Nee okeey dat scheeld. Maar een Quad core C2D knalt een 4x4 setup aan de kant. Dus ik snap niet waarom die opteron's nu wel sneller zijn want bij andere dingen is de C2D quad veel sneller.
4x4 werkt op NUMA en dat had een slecht support onder XP, dus wellicht zou 4x4 onder Vista even snel zijn als C2Q. Als je daarbij bedenkt dat dat dual-cpu is, en je bij de Barcelona naar Nativa gaat dan kun je je wel voorstellen dat dat stukken sneller is. Bovendien heeft de Barcelona 2 geheugencontrollers, prefetchers, 128-bit SSE3 instructieset net als de C2Q.

Of had je het nu niet over de Barcelona toen je sprak over 'Opteron'? :$

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 15-05-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Denk dat het niet zoveel scheeld 2 cpu's en 2 core's of 4core's op 1 cpu, in deze benchmark. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
mad_max234 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:36:
Denk dat het niet zoveel scheeld 2 cpu's en 2 core's of 4core's op 1 cpu, in deze benchmark. ;)
Kan best dat native/dual-cpu quadcore niet echt uitmaakt in deze benchmark, maar je kunt de architecturen gewoon niet echt vergelijken, de K10 is gewoon totaal een vernieuwd ontwerp dan de Athlon 64 FX in 4x4. Dat het beter is in floating points- en integerberekeningen zal wel door de nieuwe features komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:56:
[...]

Kan best dat native/dual-cpu quadcore niet echt uitmaakt in deze benchmark, maar je kunt de architecturen gewoon niet echt vergelijken, de K10 is gewoon totaal een vernieuwd ontwerp dan de Athlon 64 FX in 4x4. Dat het beter is in floating points- en integerberekeningen zal wel door de nieuwe features komen.
Ik weet hoe het zit. ;)

Daarom zet ik er ook bij deze benchmark. spec kan erg goed met multi cpu systemen overweg.
Daarom wacht ik liever op real world benchmarks.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 17-05-2007 23:21 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Laatst online: 15-11-2024
nieuws: AMD biedt multicoreprogrammeurs helpende hand

Dit is best een hoopgevend bericht over Barcelona. Met name dan:
Interessant is vooral de mededeling dat het centrum nog dit kwartaal de beschikking over machines met de Barcelona-quadcore krijgt, wat lijkt te bewijzen dat AMD de productie van de nieuwe krachtpatser eindelijk op orde heeft.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Noel schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:04:
nieuws: AMD biedt multicoreprogrammeurs helpende hand

Dit is best een hoopgevend bericht over Barcelona. Met name dan:

[...]
Las het ook net, wilt alleen niks zeggen over de retrail verkoop.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik had het over de vergelijking 4x4 3000MHz VS C2D Quad 2666-3000 MHz en Barcelona VS 3333-3666 MHz Pernyn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Blijkbaar heeft AMD op de CTO Summit vorige week toch meer aan journalisten getoond dan een artikel als die van -pak em beet- anandtech doet vermoeden. Tenminste dat doet mij de volgende quote van dit artikel geloven:

"At the AMD CTO Summit held last week in Monterey, Calif., AMD put a few members of the press under nondisclosure and gave us an unusually detailed look at unpublished products and plans. Much of it is to be kept under wraps, but we were given leave to carry a few facts home to our constituents........

..........We got an advance look at new AMD/ATI chip set technology as well, along with a completely new and radical AMD CPU, the nondisclosures on which lift this month..........."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 00:37:
Blijkbaar heeft AMD op de CTO Summit vorige week toch meer aan journalisten getoond dan een artikel als die van -pak em beet- anandtech doet vermoeden. Tenminste dat doet mij de volgende quote van dit artikel geloven:

"At the AMD CTO Summit held last week in Monterey, Calif., AMD put a few members of the press under nondisclosure and gave us an unusually detailed look at unpublished products and plans. Much of it is to be kept under wraps, but we were given leave to carry a few facts home to our constituents........

..........We got an advance look at new AMD/ATI chip set technology as well, along with a completely new and radical AMD CPU, the nondisclosures on which lift this month..........."
Nou ik ben benieuwd wat we dan deze maand te weten komen. Zou wel eens tijd worden dat we weten wat die Barcelona nou kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

EaS schreef op maandag 19 maart 2007 @ 04:45:
[...]

Ook even RWT in de gaten houden. Schijnt binnenkort een artikel te verschijnen die ingaat op het "faster" aspect.
Het artikel is eindelijk verschenen:

Inside Barcelona: AMD's Next Generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Interessant stukje heb alleen het begin gelezen. Maar ga vanaaf de rest door nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Intel to showcase Harpertown at Computex 2007
http://www.digitimes.com/news/a20070516PD210.html
Shawn Chen; Joseph Tsai, DIGITIMES [Wednesday 16 May 2007]

With AMD scheduled to showcase its new quad-core Opteron processors (Barcelona) at Computex Taipei 2007, Intel also plans to demonstrate its 45nm native quad-core server processors (Harpertown) at the show, according to sources at server makers.

Intel will only demonstrate Harpertown-based products in its own booth, and the 45nm native dual-core processor, Wolfdale-DP, will be absent from the show, added the sources.

In an update to previous reports, Barcelona-based products will be displayed in both AMD's and its server partners' booths. However, only AMD’s booth will have performance testing, with other companies only showcasing their own products.

AMD will release its Barcelona processors with clock speeds ranging from 1.9-2.6GHz. However, in the initial launch, the clock speed will top out at 2.3GHz, while the 2.6GHz version will appear in the updated version, pointed out the sources.
AMD Announces Update to Its I/O Virtualization Technology Specification
http://www.amd.com/us-en/...51_104_543~117440,00.html
Enhancements further reduce bottlenecks for data-intensive applications in virtualized and non-virtualized environments

SUNNYVALE, Calif. -- May 15, 2007 --AMD (NYSE: AMD) today announced broad availability of the latest version of its I/O virtualization technology specification, which is enhanced with stronger and more secure input/output connections. Together with AMD Virtualization™ Technology (AMD-V™), the AMD I/O Virtualization Technology Specification revision 1.2 is designed to provide high throughput and scalability to improve overall system efficiency, reliability and security.

This latest specification extends the benefits of AMD’s I/O Memory Management Unit (IOMMU) to provide a secure, scalable, high-performance solution for I/O virtualization in x86-based servers, desktops, and notebook computers. IOMMU technology also improves reliability in non-virtualized environments and is expected to be a necessary component for secure systems of the future. .....
rest lees je maar in pressrelease :)

[ Voor 38% gewijzigd door The Source op 16-05-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dus intel wil er weer zo snel mogelijk achteraan komen. Zal wel niet lang duren voordat hun native quadcores er zijn. Pernyn was toch nog niet native ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

hey hey ken je tegenstander he >:) Nee Penryn is alleen 45Nm en een refresh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hekking schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 08:50:
hey hey ken je tegenstander he >:) Nee Penryn is alleen 45Nm en een refresh
Dat dacht ik al. Maar als ze nu al werkende native quadcores hebben zullen die ook wel snel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Astennu schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:49:
[...]

Dat dacht ik al. Maar als ze nu al werkende native quadcores hebben zullen die ook wel snel uitkomen.
Mwa AMD had vorig jaar november/december ook al werkende samples.
Met zo'n vaart loopt het nou ook weer niet maar er staat ook weer een nieuw gerucht op Fudzilla.com http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=1029&Itemid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Mobile roadmap:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c90aabafaf06e8bfe8b0e23124ec67e1/full.jpg

The Source heeft vast nog leuke plaatjes maar kan die wss niet posten ?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:12:
Mobile roadmap:

[afbeelding]

The Source heeft vast nog leuke plaatjes maar kan die wss niet posten ?
Wat ik hier uit op maak is dat er eind dit jaar dus een mobiele cpu komt die de K10 architectuur gebruikt. Maar waarschijnlijk zal hij pas volgend jaar te koop zijn in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat zal idd Q1 2008 worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ik vrees dat het Q2 zal worden of zelfs midden 2008.
AMD moet eerst haar huidige 65nm / RS690T platform nog launchen en dat is vertraagd van Maart naar July? of later. Griffin stond eerst voor Q1 maar Barcalona komt veel later op de markt, dus zal dit denk ik ook gevolgen hebben alle andere CPU's. Nog onduidelijk wat Griffin eigenlijk is. Ik zei slides die zeggen Barcalona met powernow opties, andere zeggen geen barcalona maar nieuwe core. Daarbij was de R600 generatie vertraagd en Griffin maakt gebruik van een DX10 chipset met 4 render pipelines.

[edit]
Kennelijk is het vandaag Griffin dag :)
http://www.hexus.net/content/item.php?item=8752&page=1
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2992

En als ik het zo lees mbt mijn bovenstaande verhaal, dan is Griffin een huidige X2 Turion 65nm core met enorm veel verbeteringen. Dus geen Barcalona.

[ Voor 90% gewijzigd door The Source op 18-05-2007 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Zie ook: http://www.hardware.info/...otebookprocessor_in_2008/

Maar waarom geen mobiele chip gebaseerd op de K10 :?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 08:59:
[...]

Ik vrees dat het Q2 zal worden of zelfs midden 2008.
AMD moet eerst haar huidige 65nm / RS690T platform nog launchen en dat is vertraagd van Maart naar July? of later. Griffin stond eerst voor Q1 maar Barcalona komt veel later op de markt, dus zal dit denk ik ook gevolgen hebben alle andere CPU's. Nog onduidelijk wat Griffin eigenlijk is. Ik zei slides die zeggen Barcalona met powernow opties, andere zeggen geen barcalona maar nieuwe core. Daarbij was de R600 generatie vertraagd en Griffin maakt gebruik van een DX10 chipset met 4 render pipelines.

[edit]
Kennelijk is het vandaag Griffin dag :)
http://www.hexus.net/content/item.php?item=8752&page=1
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2992

En als ik het zo lees mbt mijn bovenstaande verhaal, dan is Griffin een huidige X2 Turion 65nm core met enorm veel verbeteringen. Dus geen Barcalona.
Ik zat er aan te denken voor me vriendin een laptop met een 65nm te kopen en dan een met een HD2600 XT mobility er in :) Als dat bevalt koop ik er voor mezelf ook een :P

Maar wanneer komen die nu ? Griffin komt pas volgend jaar :? En intel heeft op dit moment al 2666 MHz notebook cpu's en binnenkort komen nog snellere versies uit. AMD heeft max 2000 MHz. En die 2000 MHz is nog langzamer dan de 2000 MHz Merom.

Ik had laatst wel gelezen dat er Turion 65nm cpu's aan kwamen die 2300 MHz zouden halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 18-05-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik had laatst wel gelezen dat er Turion 65nm cpu's aan kwamen die 2300 MHz zouden halen.
* AMD Turion 64 X2 TL-56: 1.80GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-58: 1.90GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-60: 2.00GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-64: 2.20GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-66: 2.30GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core).

http://www.xbitlabs.com/n...splay/20070507225523.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:30:
[...]

* AMD Turion 64 X2 TL-56: 1.80GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-58: 1.90GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-60: 2.00GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-64: 2.20GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core);
* AMD Turion 64 X2 TL-66: 2.30GHz clock-speed, 1MB L2 cache (512KB per core).

http://www.xbitlabs.com/n...splay/20070507225523.html
Jep die ja. En die zouden ook op 65nm gemaakt zijn. Echter heb ik ze nog nergens gezien. Zo i zo zie je niet veel Turion X2 laptops vooral niet met ATi vga kaart :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Astennu schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:12:
[...]

Jep die ja. En die zouden ook op 65nm gemaakt zijn. Echter heb ik ze nog nergens gezien. Zo i zo zie je niet veel Turion X2 laptops vooral niet met ATi vga kaart :(
- 65nm + 690T AMD 2007 laptop refresh heeft vertraging, zal nu july worden
- dit jaar veel AMD notebooks met ATI VGA (als gevolg van overname AMD / ATI) en minder AMD + nVIdia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:47:
[...]

- 65nm + 690T AMD 2007 laptop refresh heeft vertraging, zal nu july worden
- dit jaar veel AMD notebooks met ATI VGA (als gevolg van overname AMD / ATI) en minder AMD + nVIdia.
Good want afgelopen jaar was ik aan het zoeken naar een Laptop met AMD X2 + ATi X1600 en er was er maar 1 die dat had.

Hopelijk nu meer. Wel jammer dat die laptops zo laat komen. Waardoor hebben ze nu weer vertraging ? Het is echt keer op keer raak bij AMD en ATi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja gaat niet echt lekker, dat gaat ze geld kosten. En ik hoop dat ze daar dan iets van leren.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://blogs.barrons.com/...o-counter-amds-barcelona/
Intel: Report 40%-60% Price Cut Coming On Quad-Core Processors To Counter AMD’s Barcelona
Posted by Eric Savitz
Intel (INTC) plans to cut prices for its quad-core server processors by 40%-60% in July to counter Advanced Micro Devices (AMD) coming launch of its Barcelona processors, according to DigiTimes.

The story reports that “according to sources,” Intel will cut prices for one-way Kentsfield server processors on July 22, with cuts coming late in the month for two-way Clovertown processors.

Intel today is up 13 cents at $22.83; AMD is up 15 cents at $15.74.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja Intel gaat nu gewoon hetzelfde doen als wat AMD op dit moment met de K8 tegen C2D aan het doen is.

Mja we zullen zien hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD shows sunny side of Barcelona:

AMD demonstrated its Barcelona quad-core server chip for reporters and analysts here Monday, comparing its performance to one of AMD's dual-core Opteron processors. This marked the first time AMD shared Barcelona performance information with anyone outside of its server partners and internal folks..............

The company ran a demo comparing the performance of two four-socket servers, one using the quad-core Barcelona chip and one using a dual-core Opteron chip. The demo measured the performance of the chips on an imaging benchmark called POV-Ray.
The quad-core chip processed about 4,000 pixels per second in rendering the image, while the dual-core chip could only hit around 2,000 pixels per second. Allen said Barcelona was not running at the fastest clock speed that will be available at launch....

....Barcelona "will be the highest-performing x86 chip out there. It will blow away Clovertown."......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2022
Laat ons hopen dat daar iets van aan is ;) Maar die prijsverlagingen van Intel zullen wel heel wat potentiële Barcelona klanten bij Intel houden denk, misschien ook ikzelf. Als je al een C2D setup hebt en je kan je cpu gewoon vervangen door een Quad core cpu dan zal dat in vele gevallen de beste optie zijn denk ik. (zelfde verhaal voor AM2 gebruikers natuurlijk maar op dit moment zijn er toch wel meer mensen met een C2D setup denk ik)

En intel meent het

[ Voor 12% gewijzigd door Renegade! op 22-05-2007 08:39 ]

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 02:27:
AMD shows sunny side of Barcelona:

AMD demonstrated its Barcelona quad-core server chip for reporters and analysts here Monday, comparing its performance to one of AMD's dual-core Opteron processors. This marked the first time AMD shared Barcelona performance information with anyone outside of its server partners and internal folks..............

The company ran a demo comparing the performance of two four-socket servers, one using the quad-core Barcelona chip and one using a dual-core Opteron chip. The demo measured the performance of the chips on an imaging benchmark called POV-Ray.
The quad-core chip processed about 4,000 pixels per second in rendering the image, while the dual-core chip could only hit around 2,000 pixels per second. Allen said Barcelona was not running at the fastest clock speed that will be available at launch....

....Barcelona "will be the highest-performing x86 chip out there. It will blow away Clovertown."......
Dus 4x Barcelona haalde 4000 en 4x Dual core K8 2000 ? Ik had minstens 6000 verwacht van de 4x Barcelona. Ik wil wel eens weten wat die V8 van Intel wel niet doet.

Ik hoop niet dat dit net zo wordt als de R600 :(

Ik ben nu wel benieuwd naar de clockspeeds van die setup. Ik ga er even van uit dat ze voor de K8 gewoon de 3000 MHz modellen hebben gebruikt. En van een 2600 MHz Barcelona setup zou je toch iets tussen de 5000-6000 verwachten. Want 1: je hebt dubbel zo veel cores: en 2: Elke core in de barcelona zou 40-80% sneller zijn dan een core in de K8.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 22-05-2007 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het waren HE modellen (68W), die zullen vast niet hoger dan 2GHz gewerkt hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:34:
Het waren HE modellen (68W), die zullen vast niet hoger dan 2GHz gewerkt hebben.
Uhmm en dat is misschien ook nog een oude ref ? dus niet die nieuwe B0 core ? Ik had er alsnog meer van verwacht ook op 2 GHz dus nu maar hopen dat het toch minder was dat 2000 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
Die resultaten zijn zeer onduidelijk en daar conclusies uit trekken is dan ook niet erg slim ;)
Het is wachten tot de eerste 'echte' benchmarks en als het dan nog blijkt dat AMD nog steeds niet sneller is dan Intel, tja dan zit AMD wel in een vervelende situatie... Zeker als de prijzen van Intel zo extreem gaan zakken.

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Afbeeldingslocatie: http://i14.tinypic.com/53t4znn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 12:12
Ik heb vandaag bij Alternate een s939 Athlon X2 4200+ besteld, volgens hun indicator zou hij leverbaar moeten zijn, ik ben benieuwd of het ook zo is.
Ik hoop het wel natuurlijk, als het zo is dan kan ik binnenkort het verschil gaan proeven tussen single core 3000+ (1800Mhz. Venice) en een dual core 4200+ (2200Mhz. Toledo)...

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Renegade! schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 08:38:
(zelfde verhaal voor AM2 gebruikers natuurlijk maar op dit moment zijn er toch wel meer mensen met een C2D setup denk ik)

En intel meent het
Euh sorry? Ik denk dat er wel 10x meer AM2 mainboard in de markt zijn die de quadcore na een bios update kunnen draaien ivm s775 mainboard die ook de quadcore kunnen draaien. Vergis je niet, enkel de nieuwe revisie van de P965, de 975x en de nieuwe 680 en 650 chipsets van nVidia kunnen de Intel Quadcore draaien. Ik zeg 10x maar misschien is het wel 30x. Want elk ATX AM2 mainboard zou in princiepe de quadcore moeten kunnen draaien. Meestal de AMD uATX niet, want dit zijn meestal costdown versies waar op het VRM gedeelte bespaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 01:07:
[...]

Euh sorry? Ik denk dat er wel 10x meer AM2 mainboard in de markt zijn die de quadcore na een bios update kunnen draaien ivm s775 mainboard die ook de quadcore kunnen draaien. Vergis je niet, enkel de nieuwe revisie van de P965, de 975x en de nieuwe 680 en 650 chipsets van nVidia kunnen de Intel Quadcore draaien. Ik zeg 10x maar misschien is het wel 30x. Want elk ATX AM2 mainboard zou in princiepe de quadcore moeten kunnen draaien. Meestal de AMD uATX niet, want dit zijn meestal costdown versies waar op het VRM gedeelte bespaard is.
Zijn er echt zo veel AM2's verkocht ? ik dacht dat die dingen slecht verkochten. En er zijn toch ook quad cores van 68 watt ? zouden die dan niet up die uATX plankjes werken ? Maar dit betekend dan ook dat een 6000+ daar ook niet op zou werken want die gebruikt ook 120watt. Of zie ik dit verkeerd ?

Ik krijg deze week ook me AM2 setup zodat ik straks zo i zo snel over kan naar de K10. En dan ga ik rustig zoeken naar een nieuw goed AM2+ plankje met een nieuwe ATi chipset er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
estorino schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:56:
Ik heb vandaag bij Alternate een s939 Athlon X2 4200+ besteld, volgens hun indicator zou hij leverbaar moeten zijn, ik ben benieuwd of het ook zo is.
Ik hoop het wel natuurlijk, als het zo is dan kan ik binnenkort het verschil gaan proeven tussen single core 3000+ (1800Mhz. Venice) en een dual core 4200+ (2200Mhz. Toledo)...
Die zijn wel voorraadig, bij veel webshops zijn er weer s939 dualcores gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nijntje82
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maak wel een ander topic, wat ik hier wou posten is niet in het juiste topic geloof ik.

[ Voor 98% gewijzigd door nijntje82 op 23-05-2007 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
The Source schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 01:07:
[...]

Er zijn toch ook vele s775 moederborden die met een bios update wel quadcore ondersteunen :?
Iig zijn er veel meer s775 C2D moederborden verkocht dan AM2 moederborden en de mensen die dan al AM2 hebben gekocht hebben dat meestal gedaan vanwege de goedkope prijs, en dat is dus geen afzetmarkt voor quadcore processors ;) Dus intel zou er in dit geval nog altijd beter uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Renegade! schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:19:
[...]

Er zijn toch ook vele s775 moederborden die met een bios update wel quadcore ondersteunen :?
Iig zijn er veel meer s775 C2D moederborden verkocht dan AM2 moederborden en de mensen die dan al AM2 hebben gekocht hebben dat meestal gedaan vanwege de goedkope prijs, en dat is dus geen afzetmarkt voor quadcore processors ;) Dus intel zou er in dit geval nog altijd beter uitkomen...
Wat The Source bedoelt is dat niet elk S775 moederbord klaar is voor quad cores of C2D's. Alleen de nieuwere zijn dat. De eerste moederborden kunnen die cpu's niet aan ook niet met een bios update. En bij AMD wel alle AM2 borden kunnen gewoon alle nieuwe K10 CPU's aan.

En de meeste bedrijven hebben nog P4's op S478 of misschien net 775 maar dat is dan met de D915/945 chipset en die kan geen Quad cores en volgens mij ook geen C2D aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 23-05-2007 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
Astennu schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:30:
[...]

Wat The Source bedoelt is dat niet elk S775 moederbord klaar is voor quad cores of C2D's. Alleen de nieuwere zijn dat. De eerste moederborden kunnen die cpu's niet aan ook niet met een bios update. En bij AMD wel alle AM2 borden kunnen gewoon alle nieuwe K10 CPU's aan.
Zei men eerst ook met die iets oudere chipsets toen C2D uitkwam, uiteindelijk zijn er ook moederborden gelanceerd met deze chipsets die wel C2D ondersteunen...
En de meeste bedrijven hebben nog P4's op S478 of misschien net 775 maar dat is dan met de D915/945 chipset en die kan geen Quad cores en volgens mij ook geen C2D aan.
Lijkt me niet dat veel bedrijven nood hebben aan quadcore cpu's tenzij voor speciale doeleinden?
Dit gaat er dus om wie er binnenkort meer quadcore cpu's zal gaan verkopen, en volgens mij zal dat nog steeds intel zijn. Zelfs al moeten ze de prestatiekroon teruggeven aan AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Renegade! schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:08:
Zei men eerst ook met die iets oudere chipsets toen C2D uitkwam, uiteindelijk zijn er ook moederborden gelanceerd met deze chipsets die wel C2D ondersteunen...
Jah, maar dan moet je toch een nieuw moederbord kopen...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
mieJas schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:12:
[...]

Jah, maar dan moet je toch een nieuw moederbord kopen...
Jah, toen je een pci-e videokaart kocht en je had nog een agp slot ook :X
Ik wil maar zeggen dat als het een P4/D chipset C2D aankan dan moeten de huidige mid-high end C2D chips die quadcore cpu's ook aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Wat er beter gaat verkopen qua quadcore is totaal nog niet te verspellen, ligt aan performance / prijs / beschikbaarheid. Wel is duidelijk dat Intel een grote voorsprong qua CPU beschikbaarhied en binnenkort prijs neemt. Maar wat ik zie is dat het upgrade potientieel bij AMD VEEL groter is. Van de AM2 mainboards die nu op de markt zijn support nagenoeg elk AM2 ATX mainboard de quadcore. Van de Intel 775 mainboards zal dat onder de 1% liggen, omdat dit enkel de nieuwe chipsets zijn en daarvan ook nog de nieuwste revisies. Van de s775 mainboards die C2D supporten zal ook nog maar 40% ofzo de quadcore supporten. Een Bios update is niet altijd makkelijk want het ligt aan het VRM gedeelte van het mainboard, als je quadcore niet de juiste stroom krijgt dan lost een BIOS update niets op. Zonder twijfel zal quadcore wellicht ook gaan werken op de oude 945 chipsets, maar deze mainboards moeten dan nog op de markt komen, daarbij zijn ze niet interessant, want FSB1333 en DDRII 1066 zal moeilijk worden op dit chipset. Maakt allemaal ook niet uit... AMD topic :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Source op 23-05-2007 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nog even over die test setup van barcelona:

Ze zeggen Dual core VS Quad core op dezelfde clockspeeds. En dan is de Quad core ongeveer dubbel zo snel. Als het hier om K8 dual cores gaat valt het me vies tegen want Barcelona zou 40-80% sneller moeten zijn per core vergeleken met de K8 cores. Dus nu maar hopen dat het K10 dual cores waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 17:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zijn er overigens al moederbord fabrikanten die al iets hebben laten zien van Socket AM2+ moederborden? Ik zit er aan te denken om mijn huidige Athlon MP 2800+ set te gaan vervangen voor een Athlon 64 X2 6000+. (of Core 2 Duo E6600, alleen is de AMD oplossing net wat goedkoper bij bijna gelijke performance) Ik twijfel nu dus of ik nog voor een Athlon 64 X2 ga of wacht op de Barcelona. Het bij komende probleem is dat ik naast PCI en PCI-e ook een PCI-X slot wil hebben. Ik wil namelijk mijn PCI-X RAID controller meenemen naar de nieuwe configuratie.

Nu heeft Asus een heel mooi moederbord voor dit alles de Asus M2N32 WS Professional welke dus gebasseerd is op een AM2 Socket. Nu weet ik wel dat een Barcelona ook op een AM2 Socket is te plaatsen, alleen zullen bepaalde interessante features van deze nieuwe processor niet gebruikt kunnen worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

_Dune_ schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 02:16:

Nu heeft Asus een heel mooi moederbord voor dit alles de Asus M2N32 WS Professional welke dus gebasseerd is op een AM2 Socket. Nu weet ik wel dat een Barcelona ook op een AM2 Socket is te plaatsen, alleen zullen bepaalde interessante features van deze nieuwe processor niet gebruikt kunnen worden.
Die interesante features zijn alleen HT 3 waar je nog weinig aan hebt en dat terug clocken per core wanneer hij half idle is. Het enige waar je op zou kunnen wachten is pci-e 2 wat in de toekomst nog wel voor wat performance verschil gaat zorgen. Een 2900XT schijnt er al wat voordeel van een beetje extra bandbreedte op de pci-e bus

(Een X2 verbruikt nu al nog maar 7 watt idle )

[ Voor 3% gewijzigd door Hekking op 24-05-2007 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb nu een AMD Athlon 64 X2 4600+ EE, en daar staat bij te lezen dat: Max temp: 55 - 72°C. Wat houdt dat nou in? Ik kan dit nergens vinden:
- niet in dit topic of de vorige 5 delen (gezocht op 'temp' waarmee ik dus alle post met temperature, temperatuur, temps of temp heb gezien...)
- niet in AMD NPT Family 0Fh Desktop Processor Power and Thermal Data Sheet
- niet via google (hoewel het lastig googlen is)

Weet iemand wat het nu precies betekent? Van mij mag 'ie best 65 graden worden als AMD zegt dat dat mag (en mijn pc er stiller mee wordt ;) ), maar dan wil ik wel zeker weten dat dat ook kan/mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_Dune_ schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 02:16:
Zijn er overigens al moederbord fabrikanten die al iets hebben laten zien van Socket AM2+ moederborden? Ik zit er aan te denken om mijn huidige Athlon MP 2800+ set te gaan vervangen voor een Athlon 64 X2 6000+. (of Core 2 Duo E6600, alleen is de AMD oplossing net wat goedkoper bij bijna gelijke performance) Ik twijfel nu dus of ik nog voor een Athlon 64 X2 ga of wacht op de Barcelona. Het bij komende probleem is dat ik naast PCI en PCI-e ook een PCI-X slot wil hebben. Ik wil namelijk mijn PCI-X RAID controller meenemen naar de nieuwe configuratie.

Ik denk dat je borderbord meer stroom gaat slurpen dan de CPU in idle mode. Die nForce dingen gebruiken makkelijk 40-50 watt meer dan de ATi tegenhangers. Alleen er zijn nog geen ATi chipsets met PCI-E.

Ik heb nu zelf ook een AM2 mobo gekocht omdat ik dan toch over kan naar K10 en tegen die tijd kan ik even rustig kijken welke moederborden nu het beste zijn en dan hoef ik geen honky tonky Asus dingen te kopen waar ik me weer aan ga ergeren omdat ze niet goed geschikt zijn voor OC. Dus ik wacht dan gewoon op een DFi plankje. Maar kan ik toch al genieten van de K10 :)

In het begin zijn er altijd weinig high end moederborden die komen meestal iets later.
Kuhlie schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:25:
Ik heb nu een AMD Athlon 64 X2 4600+ EE, en daar staat bij te lezen dat: Max temp: 55 - 72°C. Wat houdt dat nou in? Ik kan dit nergens vinden:
- niet in dit topic of de vorige 5 delen (gezocht op 'temp' waarmee ik dus alle post met temperature, temperatuur, temps of temp heb gezien...)
- niet in AMD NPT Family 0Fh Desktop Processor Power and Thermal Data Sheet
- niet via google (hoewel het lastig googlen is)

Weet iemand wat het nu precies betekent? Van mij mag 'ie best 65 graden worden als AMD zegt dat dat mag (en mijn pc er stiller mee wordt ;) ), maar dan wil ik wel zeker weten dat dat ook kan/mag.
Dat geeft aan dat hij max 72c mag worden daar na kan hij kapot gaan als je lang op die temp draait. Of hij zelfs nog warmer wordt.

Ik heb mijn temp altijd tussen de 50-60 zitten. Ik laat me fan dan gewoon wat harder draaien als hij heet wordt. Maar als je bv een Artic Freezer 64 Pro hebt wordt je cpu heel moeilijk 60c onder full load zeker die 65 watt versies. Ik denk dat hij dan rond de 45c max zal zitten :) En die dingen kosten 13 euro of zo en zijn ook nog stil ook.

[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 24-05-2007 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:27:
Dat geeft aan dat hij max 72c mag worden daar na kan hij kapot gaan als je lang op die temp draait. Of hij zelfs nog warmer wordt.
Da's mooi, maar wat doet die 55 graden dan? Waarom zetten ze die erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

In reactie op die POV ray benchmark:

Ik hoop nog steeds dat de Phenom zich gaat waarmaken en net zo snel / sneller is dan de Pennryn. Native Quadcore vind ik gewoon mooiere techniek dan aanelkaar geplakte cores en ik support AMD graag.
Mocht de nieuwe Phenom zodirekt gewoon duidelijk minder zijn dan de Pennryn dan ga ik toch echt voor de Intel. Zit al een hele tijd mijn upgrade plannen uit te stellen in afwachting van de Phenom die nu ipv rond juli pas ergens in Q4 komt waarschijnlijk. Ben een beetje klaar met al dat uitstel en gedoe bij AMD (ook de R600). :o :'(

PS: ik zie ook alweer gebeuren dat straks de Phenom er is maar dat er weer geen geschikte mobo's zijn en/of dat de AMD chipset niet helemaal lekker werkt.

Sry voor het doemdenken maar wil de spulletjes NU, kan er niet meer tegen :P

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 24-05-2007 10:50 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:47:
In reactie op die POV ray benchmark:

Ik hoop nog steeds dat de Phenom zich gaat waarmaken en net zo snel / sneller is dan de Pennryn. Native Quadcore vind ik gewoon mooiere techniek dan aanelkaar geplakte cores en ik support AMD graag.
Mocht de nieuwe Phenom zodirekt gewoon duidelijk minder zijn dan de Pennryn dan ga ik toch echt voor de Intel. Zit al een hele tijd mijn upgrade plannen uit te stellen in afwachting van de Phenom die nu ipv rond juli pas ergens in Q4 komt waarschijnlijk. Ben een beetje klaar met al dat uitstel en gedoe bij AMD (ook de R600). :o :'(

PS: ik zie ook alweer gebeuren dat straks de Phenom er is maar dat er weer geen geschikte mobo's zijn en/of dat de AMD chipset niet helemaal lekker werkt.

Sry voor het doemdenken maar wil de spulletjes NU, kan er niet meer tegen :P
Ja maar de AMD komt in Q4 de intel in 07 08 Q1 en als ik het goed heb komt de opvolger van de Barcelona ( Shanghai ) in weer in Q2-Q3 van 07 08 dus dan blijf je wachten :)

Ik blijf gewoon AMD. Ik moet geen intel :) En ik druf te wedden dat je in games het verschil toch niet merkt. Daar is een VGA kaart de bottelnek en of je nou 200-300 FPS hebt boeit echt niet. Misschien merk je het wel bij supreme commander of zo want die trekt wel waar aan de CPU. Maar in BV HL2 had ik op 2000 MHz 116.9 FPS en op 2800 MHz 119.6. Whoowhoo wat een verschil :)
Kuhlie schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:35:
[...]

Da's mooi, maar wat doet die 55 graden dan? Waarom zetten ze die erbij?
Dat is een goede vraag. 55 Graden kunnen die dingen makkelijk hebben. Ik denk dat dit de aanbevole temp is. Dat haal je ook makkelijk met een boxed cooler.

Ik hoop dat ik deze week snel 2x DFi Infinity CFX3200 binnen krijg. Kan ik drie AM2 systemen maken 2x 5600+ 1x 4800+.

De CPU licht al op mijn bureau te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 11:24:
Ja maar de AMD komt in Q4 de intel in 07 Q1 en als ik het goed heb komt de opvolger van de Barcelona ( Shanghai ) in weer in Q2-Q3 van 07 dus dan blijf je wachten :)
2008 bedoel je in beide gevallen neem ik aan?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.