[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.861 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:55:
Als je zo'n onderzoek gaat doen op "normale mensen", dan denk ik dat de meerderheid iets blauw-achtigs met groene highlights kiest. Dat ziet er namelijk bekend uit.
Misschien hangt het ook wel een beetje af van hoe je het presenteert. Ik heb een keer Ubuntu bij mensen geinstalleerd die echt niets van computer weten (echt van die mensen waarbij het qua gebruik niet zoveel uitmaakt of je nou Linux installeert of Windows omdat ze met beide in eerste instantie niets kunnen ;)) en het viel ze wel op dat Ubuntu er wat frisser uitzag. Komt door het lichtere grijs icm oranje, dat vind ik ook heel mooi aan de Ubuntu-uitstraling, maar van mij mag het ook wel iets minder bruin.

Gelukkig is Gnome wel heel flexibel en pas je het moeiteloos aan, maar ik moet wel zeggen dat het me gigantisch tegenvalt dat er bij Feisty nauwelijks achtergronden worden meegelevert. Het is echt de keuze tussen bruinig en... bruiner. Erg mager dus (vorige edities van Ubuntu hadden daar iets meer voor).
Gelukkig zijn dit wel kleine issues, liever 100 van dit soort dingen dan 100 kritieke bugs zeg maar. :)
E-jey schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:25:

Daar word heel hard aan gewerkt en zit vrijwel zeker in gutsy. Ik maak me meer zorgen om Compiz/Beryl omdat de developers zich voornamelijk concentreren op nieuwe feature ipv het stabiel maken van de software.

Nog iets anders: wat vinden jullie van het artwork van ubuntu? Ik vind het niet bepaald mooi en snap ook niet dat het artwork team compleet gesloten is....
Deze sentimenten deel ik met je. Intussen is het zover dat waar Beryl 2 jaar geleden ofzo nog echt voorliep op Vista, nu nog steeds niet echt fatsoenlijk eye-candy wordt meegeleverd. Natuurlijk is het wel zo dat het vrij eenvoudig aan te zetten is maar je hebt in Feisty standaard eigenlijk geen opties behalve.. wel.. aanzetten. Is niet de "schuld" van de mensen bij Ubuntu op zich, als die software gewoon nog niet stabiel is houdt het op. En dat het niet standaard aan staat snap ik ook, mede door het geneuzel met closed source drivers, ook daar kunnen ze bij Ubuntu niets aan veranderen, dus het is meer een rantje in het algemeen.
En het eruit alsof dat in oktober anders gaat zijn? Zo niet, dan wordt het toch wel beschamend. Ik bedoel, de ontwikkelingen gingen ZO hard, echt, maar het wordt gewoon niet afgemaakt. Het blijft maar in ontwikkeling. Knopen doorhakken moeten ze doen.

Heeft Ubuntu echt nog steeds een artwork team? Daar heb ik namelijk weinig van gemerkt in Feisty eerlijk gezegd. Jammer zeg.

[ Voor 39% gewijzigd door Cyphax op 15-06-2007 11:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Feisty artwork will be designed by kwwii -- of Kubuntu Edgy and KDE Oxygen Icon fame. He will be working closely with sabdfl in the design. Do not expect community involvement in defining this portion.
https://wiki.ubuntu.com/Artwork

Tot zover het Artwork team van ubuntu. Sabfdl is Mark Shuttleworth. Oxygen kan iig zeer mooie dingen maken: http://www.oxygen-icons.org/?cat=3. Ik las ergens dat Shuttleworth Oxygen ingehuurd heeft zodat hij full time er aan kan werken. Mark heeft zelf in een van de logs gezegt dat hij eyecandy enorm belangrijk vind. Kortom, waar blijft het resultaat? Ik verwacht dat er in Gutsy (samen met default compiz) nog wel eens wat spetterende dingen kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 11:31
Toch nog even over het bruine thema, ik vind dat helemaal niet lelijk, integendeel. Het is rustig en geeft Ubuntu zijn 'ubuntu' identiteit. Ik heb nu ook onze pc thuis naar Ubuntu omgezet, en zowel mijn zus (16) als mijn moeder (halverwege de 40) vinden het bruin erg mooi, zeker in vergelijking met het Win XP blauw van daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er word wel gewerkt aan een Community theme en er is ook een ubuntu-art mailing list, waar kwii ook reageert. Ik hoop dat het ze lukt om iets moois te maken voor gutsy :) Zelfs met bruintinten kun je imho echt wel een leuk thema fabriceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:26
Heb zelf ook niet zo'n probleem met het bruine Ubuntu.
Wel heb ik zelf de look en feel aangepast naar mijn smaak dmv andere achtergrond en gdesklets.
Het inlogscherm boeit me helemaal niet omdat ik hem automatisch laat doorstarten aangezien ik de enige ben die van de PC gebruik maak.
Heb nu Ubuntu een kleine 2 maanden draaien en vind het toch wel verdomd fijn werken, kan prima m'n CDs en DVDs branden, m'n artwork/postscript dingen doen etc. Zie geen reden om terug te gaan. Heb er helaas wel een PCtje naast staan voor de games, dit zie ik nog niet zo snel veranderen. Zat online shooters maar een spel met een goed verhaal als halflife of een adventure oid zie ik nog niet zo snel komen voor Linux. Wine niet meegerekend dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik wel vind, is dat ze het artwork tussen Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu moeten delen. Maak dus een Ubuntu-Qt theme, en een Kubuntu-GTK theme, die de native themes nabootsen. Zo heb je geen lelijke Qt-apps meer in Ubuntu en vice versa.

Zorg er vervolgens voor dat je alle Ubuntu-varianten in het blauw, bruin en grijs (Xubuntu is grijs toch?) kan instellen. Daar heb je meer aan dan een lelijk Gorilla-theme meeleveren. Mensen hoeven dan namelijk niet meer om de looks een bepaalde DE te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

@DOT: helemaal mee eens :). Maar lelijke QT in GTK is daarmee niet opgelost, je hebt daar andere mogelijkheden voor. Ik weet even niet meer precies hoe, maar in KDE had ik op een gegeven moment een Firefox die heel mooi mixte KDE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 14:39

Surkow

$µr|{0w

Ik heb na een install van Feisty the laatste nvidia drivers geïnstalleerd met behulp van envy. Op dit moment heb ik een dual head met een 21 inch crt monitor (die 85hz aan kan) en een 17 inch monitor (die ook 85hz aan kan). De resoluties zijn respectievelijk 1280x960 and 1024x768. Na twinview te hebben aangezet heb ik "dpkg-reconfige -phigh xserver-org" moeten uitvoeren om van een resolutie van 320x480 naar een normale resolutie te gaan. Het nvidia config panel kan ik gebruiken om de 17 inch monitor in the stellen op 1024x768 en 85hz. De andere monitor can echter niet verder dan 60hz (toen ik nog de nv driver gebruikte kon ik met een hogere resolutie dan 1280x960 75hz instellen). Ook het handmatig instellen van de horizontal en vertical refresh rate in xorg.conf heeft geen resultaat (na het handmatig instellen moest ik weer " dpkg-reconfige -phigh xserver-org" uitvoeren). Wanneer ik het "schermresolutie" programma van Ubuntu gebruik kan ik alleen kiezen uit 2304x960 wat niet eens de gebruikte resolutie is. Iemand enig idee hoe ik de refreshrate van m'n 21 inch monitor kan veranderen naar 85hz?

Specs:
- nVidia 7800GTX
- 17 inch crt monitor (Compaq v700) @1024*768
- 21 inch crt monitor (Compaq v1000) @1280*960
- nVidia Driver Version 100.14.09

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dpkg-reconfigure gooit toch gewoon je Xorg om zodat je alle instellingen weer opnieuw moet doen :? Die resolutie die je ziet is best logisch: dat is het grootste rechthoek dat je kan tekenen om die 2 resoluties heen: 1280 + 1024 breed, 960 hoog.

Verder kan ik je niet helpen: ik heb ATi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

MBV schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 10:05:
dpkg-reconfigure gooit toch gewoon je Xorg om zodat je alle instellingen weer opnieuw moet doen :? Die resolutie die je ziet is best logisch: dat is het grootste rechthoek dat je kan tekenen om die 2 resoluties heen: 1280 + 1024 breed, 960 hoog.

Verder kan ik je niet helpen: ik heb ATi ;)
Ah ik begrijp nu waarom ik die resolutie zie. 8)7

Voorheen heb ik Ubuntu uitsluitend met een enkel scherm gebruikt en heb hier dus nooit over na hoeven denken. Ubuntu ondersteund natuurlijk niet meerdere schermen maar ziet het als 1 geheel. Maar in het kort komt het er dus op neer dat ik een hogere refreshrate wil instellen en dat mijn kennis te beperkt is om dat te doen.

En ik begrijp heel goed wat dpkg reconfigure doet. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Surkow op 16-06-2007 11:21 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor de mensen die interesse hebben in het helpen van de ubuntu devs: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=474596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

De volgende opties in m'n xorg.conf verhielpen het probleem met mijn refreshrate:

Section "Monitor"
    HorizSync       31.0 - 101.0
    VertRefresh     60.0 - 160.0
..etc

Ik was nu in staat om 85hz te kiezen in het nVidia control panel.

[ Voor 5% gewijzigd door Surkow op 16-06-2007 22:05 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Volgens mij is er iets met (g)mplayer. Als ik een DVD afspeel heb ik steeds kleine schokjes. Heel klein maar, 1 of 2 frames dropped schat ik, maar irritanter is dat het geluid dan ook even schokt. Het zal misschien 2x per minuut gebeuren ofzo, en soms ook een hele tijd niet. Nu heb ik Kaffeine maar geprobeerd en dat werkt zonder problemen, dus maakt verder ook niet uit.. Maar toch vreemd.

[edit]
Er is nog een probleem. Soms "locked" een DVD. De DVD zit nog in de drive, maar Gnome laat er weinig van zien, en hij is ook niet af te spelen. De eject-knop (op de drive zelf, hardwarematig dus) werkt ook niet! Locaties>computer, rechtsklik en "uitwerpen" lukt ook niet! De enige manier die ik heb gevonden om het zonder reboot op te lossen is door een terminal open te trekken en umount /media/cdrom0 in te tikken. Niet iets wat ik mijn moeder uit kan leggen, dus ik heb maar een icoontje op de desktop aangemaakt naar een bash script dat umount en ook maar meteen eject, maar zo hoort het natuurlijk niet.

[edit2]
Het gaat dus zo: ik stop een DVD in de drive, Kaffeine begint vanzelf die af te spelen (heb ik zo ingesteld). Dan sluit ik Kaffeine en druk op de eject-knop, en dan gebeurd er gewoon niks. In Locaties>computer is de hele DVD drive niet te zien. Pas na umount /media/cdrom0 kan ik op de eject-knop drukken.

[edit3]
Met een data-cdrom kan het ook gebeuren, alleen is die nog via Locaties>computer>rechtsklik>uitwerpen te ejecten.

[ Voor 60% gewijzigd door Mentalist op 17-06-2007 10:07 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 16:47

Qris

Captain Obvious

ik heb dus nu enkele dagen kubuntu 7.04 naast winXP pro lopen, en nu had ik daarjuist
windows in hybernate gezet. toen ik mijn laptop (ibm t42) weer aanzette startte de
grub-loader automatisch kubuntu op. het gekke is dat ik nu geen hogere resolutie kan kiezen
dan 640x480. ik kan wel 1024x768 instellen maar dan is het beeld vervormd. native is
mijn lcd 1400x1050. ik heb geprobeerd ati driver te installeren maar toch blijft die lage
resolutie staan. heeft dit iets met windows te maken, of zie ik iets anders over het hoofd?

edit:
na een reboot krijg ik nu alleen nog maar een cursor te zien links boven in het scherm
wanneer ik kubuntu kies bij de boot loader. winXP werkt wel nog gewoon.

edit:
na wat verder zoeken kwam ik erachter dat er meerdere xorg.conf bestanden aangemaakt waren. ik heb het volgende gedaan: ctrl+alt+F2 -> inloggen, toen xorg.conf gerenamed (mv) naar xorg.tmp en toen xorg.conf.1 renamen naar xorg.conf. daarna startx gedaan en nu zit ik weer in de grafische omgeving. rest de vraag: hoe komt het dat er 4 versies van xorg.conf aangemaakt zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door Qris op 17-06-2007 17:23 . Reden: nieuwe fout opgetreden ]

Deze ruimte is te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bij mij doet mijn dvd-drive helemaal niks meer, waarschijnlijk sinds ik een upgrade naar 7.04 heb gedaan. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? En met 'niks' bedoel ik dus ook echt niets, er is gewoon geen /dev/hd* of /dev/sd* voor mijn dvd-drive, en ook in preferences/hardware info komt hij niet terug :S

Centrino van voor de core-generatie, dus lspci geeft:
code:
1
2
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE
 Controller (rev 04)

Mijn HDD wordt als SATA gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Werkt hij onder een ander OS nog wel? in /media is ook niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In Windows werkt hij prima. In /media staat cdrom en cdrom0, die verwijzen naar hdb1 o.i.d. Probleem is dat ik die niet kan mounten omdat dat device niet bestaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

MBV schreef op maandag 18 juni 2007 @ 09:37:
In Windows werkt hij prima. In /media staat cdrom en cdrom0, die verwijzen naar hdb1 o.i.d. Probleem is dat ik die niet kan mounten omdat dat device niet bestaat :(
Probeer eens een oude kernel te booten, of installeer even de 386-versie en boot die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben voor het eerst bezig met Linux in het algemeen ivm een bepaald project wat mij wel aansprak.
Het Linux Terminal Server Project ook wel LTSP genoemd, sprak mij wel erg aan.

Nu ben ik op http://www.edubuntu.org/ een distributie tegen gekomen waar de LTSP al als onderdeel mee geinstalleerd kan worden. Nu kun je met deze mini handleiding ( http://www.edubuntu.org/GettingStarted ) een kant en klare Terminal Server omgeving opzetten.

Nu zit ik alleen met een dilemma, het publiceren van bureaubladen en de PXE gedeelten verloopt prima. Maar hoe kun je de Desktop zo beperken dat gebruikers wel een desktop krijgen, maar alleen een bepaalde applicatie kunnen starten/gebruiken. In plaats van alles wat default beschikbaar is?

Het schijnt dat het via het bestand lts.conf moet lopen, maar daar kan ik alleen wat minimale instellingen doen qua resolutie en geluid en geen applicaties beheren.

Nu kwam ik bij http://www.2x.com/terminalserver/ terecht die gratis een Terminal Server omgeving kan creeëren die volgens mij wel eenvoudig d.m.v. simpele 2x GUI applicaties kan beheren. Nu volg ik alle stappen, maar ik krijg de applicatie niet geinstalleerd.

Iemand enig idee wat ik fout doe bij deze 2 situaties?

Doel: Ik wil een Terminal Server omgeving opzetten waar gebruikers in kunnen Internetten met Firefox en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zAo schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:53:
[...]

Probeer eens een oude kernel te booten, of installeer even de 386-versie en boot die.
Bedankt, ik heb kennelijk een module te weinig gecompileerd :(

ja, custom kernel is nodig i.v.m. brakke ACPI en centrino undervolt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:41:
Ik ben voor het eerst bezig met Linux in het algemeen ivm een bepaald project wat mij wel aansprak.
Het Linux Terminal Server Project ook wel LTSP genoemd, sprak mij wel erg aan.

Nu ben ik op http://www.edubuntu.org/ een distributie tegen gekomen waar de LTSP al als onderdeel mee geinstalleerd kan worden. Nu kun je met deze mini handleiding ( http://www.edubuntu.org/GettingStarted ) een kant en klare Terminal Server omgeving opzetten.

Nu zit ik alleen met een dilemma, het publiceren van bureaubladen en de PXE gedeelten verloopt prima. Maar hoe kun je de Desktop zo beperken dat gebruikers wel een desktop krijgen, maar alleen een bepaalde applicatie kunnen starten/gebruiken. In plaats van alles wat default beschikbaar is?

Het schijnt dat het via het bestand lts.conf moet lopen, maar daar kan ik alleen wat minimale instellingen doen qua resolutie en geluid en geen applicaties beheren.

Nu kwam ik bij http://www.2x.com/terminalserver/ terecht die gratis een Terminal Server omgeving kan creeëren die volgens mij wel eenvoudig d.m.v. simpele 2x GUI applicaties kan beheren. Nu volg ik alle stappen, maar ik krijg de applicatie niet geinstalleerd.

Iemand enig idee wat ik fout doe bij deze 2 situaties?

Doel: Ik wil een Terminal Server omgeving opzetten waar gebruikers in kunnen Internetten met Firefox en meer niet.
Als er Gnome op de server draait zou je pessulus uit kunnen proberen.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hier staat iets wat je de mogelijkheid geeft heel wat restricties op te leggen. Ik weet ook dat er een gtk programma bestaat waarmee je user accounts kan regelen. Dat bepaalde programma's wel gestart mogen worden en sommige juist niet. Ik weet zeker dat het bestaat, maar kan het helaas niet meer voor je vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0xDEADBEEF schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:46:
[...]

Als er Gnome op de server draait zou je pessulus uit kunnen proberen.
Sorry, maar ik ben een echte leek en probeer al doende het wel te leren. Ik weet dat Gnome bestaat en nog zoveel andere. Maar ik heb nog moeite met het controleren/uitvoeren van het één en ander.

Ik gebruik de default uitrol van edubuntu, wat ik lees op de site is dat het inderdaad gebruik maakt van Gnome. Maar kan ik deze applicatie dan gewoon installeren op de server zelf. Vervolgens GConf file aanpassen en dat is gelijk voor alle users die connecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:51:
[...]

Sorry, maar ik ben een echte leek en probeer al doende het wel te leren. Ik weet dat Gnome bestaat en nog zoveel andere. Maar ik heb nog moeite met het controleren/uitvoeren van het één en ander.

Ik gebruik de default uitrol van edubuntu, wat ik lees op de site is dat het inderdaad gebruik maakt van Gnome. Maar kan ik deze applicatie dan gewoon installeren op de server zelf. Vervolgens GConf file aanpassen en dat is gelijk voor alle users die connecten?
pessulus is included in the GNOME admin suite since GNOME 2.14.
Zie ook bovenstaande link van mithras :)

[ Voor 3% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 18-06-2007 21:53 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 13:07

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Nou ik ben van plan om de PowerColor Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 te halen, maar hoe werken de X1xxx kaartjes met ubuntu? Ik bedoel, hoe zijn jullie ervaringen hiermee :)?

En hoe werkt Ubuntu op een externe hdd die via USB is aangesloten, qua snelheid?

[ Voor 12% gewijzigd door XTREEMRaGE op 18-06-2007 23:27 ]

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

XTREEMRaGE schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:26:
Nou ik ben van plan om de PowerColor Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 te halen, maar hoe werken de X1xxx kaartjes met ubuntu? Ik bedoel, hoe zijn jullie ervaringen hiermee :)?
Je dacht niet "ik haal gewoon een Nvidia/Intel-kaartje, dan heb ik wel drivers die snel bijgewerkt worden, goede performance bieden en featurerijk zijn" ? Mij zul je iig nooit, maar dan ook echt nooit meer een Ati videokaart zien kopen. De Ati Mobility Radion X600 die ik heb is mijn eerste en meteen mijn laatste Ati-videokaart (en is helaas niet te vervangen).

* Jungian hoopt stiekem dat Nvidia hitmen afstuurt op die Ati-prutsers, die zelfs bugfix-releases meestal zo weten te verneuken dat je er alsnog niet mee kunt *kuch* XOrg 1.3 compatibiliteit *kuch*.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Jungian schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:32:
[...]

Je dacht niet "ik haal gewoon een Nvidia/Intel-kaartje, dan heb ik wel drivers die snel bijgewerkt worden, goede performance bieden en featurerijk zijn" ? Mij zul je iig nooit, maar dan ook echt nooit meer een Ati videokaart zien kopen. De Ati Mobility Radion X600 die ik heb is mijn eerste en meteen mijn laatste Ati-videokaart (en is helaas niet te vervangen).

* Jungian hoopt stiekem dat Nvidia hitmen afstuurt op die Ati-prutsers, die zelfs bugfix-releases meestal zo weten te verneuken dat je er alsnog niet mee kunt *kuch* XOrg 1.3 compatibiliteit *kuch*.
Nou ik heb nog een oud agp systeempje en tot nu toe komt de X1950 als beste eruit. Ik heb zelf een ATi9700 pro 128mb en ik heb nog niet eens een videofilmpje kunnen kijken met de desktop effecten aan. Sommige hebben het voor elkaar gekregen ik echter (nog) niet. Maar ik zal dualboot draaien, zoals ik nu doe. WinXP voor de games en Ubuntu voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

XTREEMRaGE schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:44:
Nou ik heb nog een oud agp systeempje en tot nu toe komt de X1950 als beste eruit. Ik heb zelf een ATi9700 pro 128mb en ik heb nog niet eens een videofilmpje kunnen kijken met de desktop effecten aan. Sommige hebben het voor elkaar gekregen ik echter (nog) niet.
Dus geen reden om een Ati-kaart te kopen lijkt mij. Tegen dit soort problemen/muren zul je constant aan blijven lopen met die prutsers, dus kies je eigen vergif zou ik zeggen ;) In de anderhalf jaar dat ik (jammer genoeg) een Ati kaart heb moeten gebruiken hebben ze compleet geen vooruitgang geboekt.
Maar ik zal dualboot draaien, zoals ik nu doe. WinXP voor de games en Ubuntu voor de rest.
Dual booten is een meest zinloze verspilling van schijfruimte en tijd imho (nofi). Als je toch al Windows voor je games gebruikt, kun je er ook vast wel mee leven om daarop te werken :P

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 19-06-2007 00:57 . Reden: de = een ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hmm, volgens nieuws: AMD's Linux-driverplannen nader bekeken zou het nu juist beter moeten worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het zou al lang beter moeten zijn.
Gevolg van de rigide aanpak is wel dat AMD over het algemeen niet in staat is binnen een maand support te bieden voor nieuwe kernels en versies van X.Org.
Dit stukje slaat precies de spijker op z'n kop. Ati heeft altijd achter XOrg aan gehobbeld en alhoewel ze het blijkbaar in hun almachtigheid voorelkaar hebben gekregen eindelijk XOrg 1.3 support te bieden in hun driver, introduceren ze meteen maar een nieuwe (dikke) bug, waardoor deze driver alsnog niet bruikbaar is. *sarcasme alert* Linux-geörienteerd als Ati natuurlijk is wachten ze met het fixen van deze bug tot een nieuwe versie van de driver.

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 19-06-2007 01:31 . Reden: hax :) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik kom d'r niet uit.. Ubuntu 7.04, Wine uit de repo's, Word 2000. Ik heb een Canon iP1600 met iP2200 driver en die werkt verder perfect met native Linux applicaties. Maar Word wil niet printen. Ik krijg de Windows-error
Er kan niet worden afgedrukt in Windows wegens een probleemmet de huidige printerinstelling:
* Druk een testpagina vanuit Windows af.
* Controleer of de printer is ingeschakeld en of deze on line is.
* Installeer het printerstuurprogramma opnieuw.
Aan zulk advies heb ik natuurlijk weinig. Testpagina afdrukken vanuit Ubuntu gaat prima, de printer staat aan en stuurprogramma opnieuw installeren beginnen we niet aan.

Op [google=wine "word 2000" printing] kan ik ook weinig vinden. Ik gok dat ik een of ander pakketje moet installeren, maar ik zou niet weten welke.

En ja, ik haat Word, OpenOffice Writer is superieur, ik heb Word vervloekt en de Hel ingeprezen, als ik tijd heb zal ik een lijst zoeken van alle MS-programmeurs die hebben geholpen aan het schrijven van dit gedrocht en ze stuk voor stuk persoonlijk vervloeken, maar mijn moeder krijg ik er niet vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 19-06-2007 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Omdat je een oplossing zoekt voor een omslachtig probleem ga ik je ook een omslachtige oplossing aanbieden:
Print als pdf en in Ubuntu deze met een native programma printen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Lol, als dat op 1 of andere manier te automatiseren valt zou ik het prima vinden ook :P.

Ik ben al iets verder: geen enkel Wine programma kan printen. "To use WINEPS you need to install some AFM files." (staat op de CLI als ik probeer te printen) Daar heeft iemand hier vast wel ervaring mee. Ik heb wat AFM files op de FTP van Adobe gevonden, maar ik weet niet of het de juiste zijn en wat ik er nu precies mee moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 19-06-2007 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Jungian schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:52:
[...]

Dus geen reden om een Ati-kaart te kopen lijkt mij. Tegen dit soort problemen/muren zul je constant aan blijven lopen met die prutsers, dus kies je eigen vergif zou ik zeggen ;) In de anderhalf jaar dat ik (jammer genoeg) een Ati kaart heb moeten gebruiken hebben ze compleet geen vooruitgang geboekt.
Nou als ik een nvidia kaart wil kopen met ongeveer de zelfde specs, zal ik veel duurder uit zijn. Dus dat was 1 van de redenen waarom ik het wilde kopen. Maar nvidia is ook niet uit het zicht verdwenen hoor ;)
Jungian schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:52:
[...]
Dual booten is een meest zinloze verspilling van schijfruimte en tijd imho (nofi). Als je toch al Windows voor je games gebruikt, kun je er ook vast wel mee leven om daarop te werken :P
Nou op dit moment heb ik Win vista + Feisty draaien, maar in vista heb ik last van cpu pieken. Ik bedoel dathet om de 1 of 2 minuten de cpu 100% draait terwijl ie niks doet :S . En in Feisty heb ik dat gewoon weg nog niet meegemaakt. Zal wel 1 of ander proces win vista zijn...maar ik heb nog niks vreemds daarin gezien :S. En veel games draaien niet echt lekker in wine, vandaar windows. En de programma's die ik gebruik draaien heerlijk in Feisty als ik het moet vergelijken met Win Vista :D.

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen, zijn hier geen gebruikers van de ATi X1xxx reeks??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Laatst online: 31-07 10:23
Ik heb hier een X1600 Pro van ATi dus ;)
Tja, wat valt er over te zeggen he, slechte drivers, geen/slechte werking van Compiz/Beryl :X

En mischien moet je eens kijken naar een 8600GT ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:38

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb een X1300 Pro en die heb ik op 2x een 1600x1200 tft monitor met BigDesktop en Compiz aan de praat. Maar ik kan je vertellen dat als je geen 'linux' ervaring hebt dit niet makkelijk is. Met een Nvidia heb je dat zo aan de praat en nog 'goed' ook. Want ik moet, mocht ik willen gamen (wat ik toch nooit doe) wel opnieuw inloggen ivm Compiz. Met Nvidia is dat niet nodig.
Het is niet dat ik de videokaart gekozen heb, het is de pc op me werk, en daar zat nu eenmaal een ati in, hiervoor had ik een niet-X serie kaart en die werkte met de opensource ati-driver, dan heb je wel alles zo aan de praat, het ligt voornamelijk aan de X-serie die klote ondersteund is
Maar ja een dagje echt ouderwetsch linux-klooien vind ik dan ook nog wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26
Tip: installeer gutsy nog niet op je flaptop. Network-manager werkt nog niet nl. :(

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
writser schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:56:
Tip: installeer gutsy nog niet op je flaptop. Network-manager werkt nog niet nl. :(
Tip: installeer geen Gutsy op een productiemachine a.k. main desktop usage.

Gutsy is in ontwikkelingsfase en is nu bedoeld om te testen. Zodra je bugs vindt is het de bedoeling deze te melden met zo veel mogelijke info.

Zijn er uberhaupt mensen die begrijpen wat alpha-, beta-, stable-, etc. etc. releases betekenen?

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 19-06-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
writser schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:56:
Network-manger heb je niet eens nodig. Ik neem aan dat je wifi geen verbinding kan maken?
Dit doe je dan commandline met wpa_supplicant.

* doet wel aan Gutsy O+

[ Voor 4% gewijzigd door matinez op 19-06-2007 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
matinez schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:34:
[...]
Dit doe je dan commandline met wpa_supplicant.
True, maar dat is zo'n geklooi.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 19-06-2007 21:38 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Miki schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:12:
Tip: installeer geen Gutsy op een productiemachine a.k. main desktop usage.
Staat ergens dat ik dat doe?
Gutsy is in ontwikkelingsfase en is nu bedoeld om te testen. Zodra je bugs vindt is het de bedoeling deze te melden met zo veel mogelijke info. Zijn er uberhaupt mensen die begrijpen wat alpha-, beta-, stable-, etc. etc. releases betekenen?
Oh grote Miki, leg het ons uit .. !

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:05
writser schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:42:
[...]

Staat ergens dat ik dat doe?

[...]

Oh grote Miki, leg het ons uit .. !
Bij de manier waarop jij je post neerzet kreeg ik de indruk dat je nummero zoveel bent die lukraak beta's installeerd en dan begint te "whinen" dat het niet werkt en linux kut is. Daarnaast is zoals al opgemerkt niet nodig om het network-manager te gebruiken dus waarom ons iets meedelen over een testversie als het geen enkele waarde heeft in dit topic.

Tevens ben ik niet zo groot, meet maar 1.73 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Gelukkig kun je niet alles met NetworkManager wat je met wpa-supplicant wel kan en is het dus per definitie al een kansloos stuk software :P

[ Voor 1% gewijzigd door Jungian op 19-06-2007 22:37 . Reden: zinsconstructie ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Jungian: helaas kan wpa-supplicant niet alles wat NM kan dus is het per definitie kansloze software :(

Iemand die mij kan vertellen hoe ik het volgende regel:
- zodra wifi verbinding heeft, zoek dan een ip-adres
- zolang ethernet verbinding heeft, houd die verbinding wel vast, maar gebruik hem niet
- zodra ethernet wegvalt, gebruik wifi

Vooral dat eerste moet toch niet zo moeilijk zijn? Ik heb er nu 2 shellscripts voor, die zoiets doen:
sudo ifdown eth0
sudo ifdown eth1
sudo ifup eth1

3x raden hoe die andere eruit ziet
ifdown eth1 om te zorgen dat hij gaat zoeken naar een dhcp-server...

Maar aangezien NM niet werkt hierzo, en geen debugging-mogelijkheden heeft, blijf ik maar bij die shellscripts ;)

@writser: dat gekloot valt best mee: bij mij staat alles in /etc/networking en /etc/wpa-supplicant.conf. Als ik zelf wil kiezen welke ik gebruik, dan start ik wpa-gui op, kan je alles mee :)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 20-06-2007 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 00:49:
@Jungian: helaas kan wpa-supplicant niet alles wat NM kan dus is het per definitie kansloze software :(

- zolang ethernet verbinding heeft, houd die verbinding wel vast, maar gebruik hem niet
sudo wpa_supplicant -Dwext -i eth1 -c /padnaar/wpasupplicant.conf -B
sudo dhclient eth1

Dit zou je kunnen opslaan in executable file.
Je kunt ook een 2de wifi netwerk aangeven. Dat doe je d.m.v. priority

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 00:49:
Ik wens je veel plezier toe met connecten met een professioneel beveiligd netwerk als bijvoorbeeld Eduroam (met meerdere phases). Tot NM 0.6.5 (lees : recent) was het niet mogelijk hiermee verbinding te maken. Ik kan helaas niet zeggen of het ECHT werkt, aangezien m'n laptop alweer/nog steeds bij de Paradigit staat en ik het nog niet heb kunnen testen. Ik zou het erg fijn vinden (dan hoeft ik niet steeds de NM package ritueel te verbranden, aangezien die bij gebruik van wpa_supplicant vrolijk aan mijn apps doorgeeft dat er geen verbinding is). Dat maakt NM ook meteen een stuk minder kansloos ;)

Fedora 7 komt standaard met NM 0.6.5, dus jullie zullen het asap te horen krijgen ;)
Daar heeft je favo distro (in dit geval Ubuntu neem ik aan) gewoon een config-bestandje voor.
Nutteloos ? Gebruik ze gewoon alletwee. Redundantie ftw :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 20-06-2007 02:40 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Laatst online: 29-09-2024
Moeten jullie toch maar eens voor de lol kijken waar NM op depend: wpa_supplicant :Y)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

laurencevde schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 03:29:
Moeten jullie toch maar eens voor de lol kijken waar NM op depend: wpa_supplicant :Y)
Vind je het erg dat ik daar niet versteld van sta (als in : dat wist ik al ; één Gentoo installatie en je hoeft nooit meer een dep graph te zien) ? :P NM is een extra laagje, niets meer, niets minder. Feature-compleet is/was het alleen nog niet en als NM-aware apps ook nog eens gaan blaten dat je geen internet hebt, terwijl je dat via wpa_supplicant zelf regelt wordt het al snel hinderlijk :)

[ Voor 43% gewijzigd door Jungian op 20-06-2007 04:03 . Reden: Jungian wijzigde dit bericht 20-06-2007 04:03 (43%) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

matinez schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 01:09:
[...]

sudo wpa_supplicant -Dwext -i eth1 -c /padnaar/wpasupplicant.conf -B
sudo dhclient eth1

Dit zou je kunnen opslaan in executable file.
Je kunt ook een 2de wifi netwerk aangeven. Dat doe je d.m.v. priority
Dat heb ik allemaal al. Sterker nog: wpa_supplicant laat ik automagisch starten m.b.v. /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
    wpa-driver wext
    wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
    wpa-verbosity 1
    post-down killall -q wpa_supplicant

/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=admin
#update_config=1

#default values:
eapol_version=1
ap_scan=1
fast_reauth=1

network={
    ssid="tue"
    key_mgmt=IEEE8021X
    identity="s***"
    password="t***"
    phase2="auth=MSCHAPV2"
    priority=2
}

network={
    ssid="thuis_linksys"
    psk="***"
    proto=WPA
    key_mgmt=WPA-PSK
    pairwise=TKIP
    priority=1
}

network={
    ssid=""
    key_mgmt=NONE
}

Probleem is alleen dat hij z'n dhclient geen nieuwe poging laat doen zodra de verbinding is gelukt.
En de prioriteit ligt verkeerd: meestal probeert hij verbinding te maken via wifi terwijl er een kabel inzit :/
laurencevde schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 03:29:
Ehm, ik hoop dat het sarcasme was van Jungian, dat was het bij mij wel :). NM is een gebruikersvriendelijke schil om wpa_supplicant en nog wat van die tools. Niet alleen de GUI als schil: ook onderhuids gebeuren er nogal wat dingen die normaal niet vanzelf gaan. Prioriteit welke verbinding gebruikt moet worden, doorgeven aan gaim of je wel of geen verbinding hebt, etc
Jungian schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 02:36:
[...]

Ik wens je veel plezier toe met connecten met een professioneel beveiligd netwerk als bijvoorbeeld Eduroam (met meerdere phases). Tot NM 0.6.5 (lees : recent) was het niet mogelijk hiermee verbinding te maken. Ik kan helaas niet zeggen of het ECHT werkt, aangezien m'n laptop alweer/nog steeds bij de Paradigit staat en ik het nog niet heb kunnen testen. Ik zou het erg fijn vinden (dan hoeft ik niet steeds de NM package ritueel te verbranden, aangezien die bij gebruik van wpa_supplicant vrolijk aan mijn apps doorgeeft dat er geen verbinding is). Dat maakt NM ook meteen een stuk minder kansloos ;)
TU/e netwerk werkt wel (in mijn geval: soms): http://w3.ele.tue.nl/nl/organisatie/unixp/howtos/
Niet betrouwbaar genoeg, helaas.
Daar heeft je favo distro (in dit geval Ubuntu neem ik aan) gewoon een config-bestandje voor.
Welke?
[...]

Nutteloos ? Gebruik ze gewoon alletwee. Redundantie ftw :Y)
Vertel, ik ben heel benieuwd. Als ik mijn interfaces instel in /etc/network/interfaces dan laat hij ze niet zien in NM. Als ik ze niet instel, doet NM iets gruwelijk fout (waardoor wifi 3/4 van de keren niet werkt), maar ik heb geen idee wat. Hoe zorg ik ervoor dat NM mijn wpa_supplicant.conf zijn gang laat gaan, maar wel dhclient (en een leuk logo'tje) regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

/etc/network/interfaces , maar daar schijn je altijd bekend mee te zijn ? Ervanuitgaande dat je het over het configureren van wpa_supplicant hebt geeft dit je een roaming wireless setup (wel even aanpassen aan je eigen setup) :
code:
1
2
3
4
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
wpa-driver wext
wpa-conf /etc/wpa_supplicant.conf
Vertel, ik ben heel benieuwd. Als ik mijn interfaces instel in /etc/network/interfaces dan laat hij ze niet zien in NM.
Zeer correct, ik dacht je vraag ging over wpa_supplicant. Ik ben ook benieuwd of iemand het weet :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 20-06-2007 16:26 . Reden: Jungian wijzigde dit bericht 20-06-2007 16:26 (9%) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:50:
[...]

/etc/network/interfaces , maar daar schijn je altijd bekend mee te zijn ? Ervanuitgaande dat je het over het configureren van wpa_supplicant hebt geeft dit je een roaming wireless setup (wel even aanpassen aan je eigen setup) :
code:
1
2
3
4
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
wpa-driver wext
wpa-conf /etc/wpa_supplicant.conf
Als je even bovenaan mijn bericht kijkt, zie je dat ik daar mijn /etc/network/interfaces heb staan, met exact die regels erin 8)7. Wat doe ik dan verkeerd om te zorgen dat hij, bij een nieuwe verbinding, vergeet zijn dhclient een schop te geven? ifdown eth1 && ifup eth1 werkt prima, maar dat duurt altijd een poosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:24:
Als je even bovenaan mijn bericht kijkt, zie je dat ik daar mijn /etc/network/interfaces heb staan, met exact die regels erin 8)7.
B) Ik was echt _net_ wakker toen ik dat typte 8)
Wat doe ik dan verkeerd om te zorgen dat hij, bij een nieuwe verbinding, vergeet zijn dhclient een schop te geven? ifdown eth1 && ifup eth1 werkt prima, maar dat duurt altijd een poosje.
Ik gebruik altijd dhcpcd (en al tamelijk lang niet meer Ubuntu op m'n laptop, dus voor configs zul je Google moeten raadplegen). Als ik op school zit en ik wissel van access point / netwerk (van verdieping naar verdieping) of ik hibernate/suspend , heb ik meestal vrijwel instant weer een IP/internet. Ook als m'n laptop uit hibernate/suspend komt als ik thuis ben krijg ik netjes een IP toegewezen. ).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar ik vind het wel iets voor in de TS:

Open en maak docx bestanden met OpenOffice
Om OpenOffice compatible met docx bestanden te krijgen moet je het volgende uitvoeren (in een sh file gooien en runnen (je kan hem ook direct hier downloaden)):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
if [ "$USER" != "root" ]; then
    echo "This program must be executed as root"
    exit -1
fi

ALIEN=`which alien`
if [ "$ALIEN" == "" ]; then
    apt-get update
    yes | apt-get install alien
fi

ALIEN=`which alien`
if [ "$ALIEN" == "" ]; then
    echo "alien command not found. Please install it"
    exit -4
fi

OLDPWD=`pwd`

if [ -e /tmp/odftmp ]; then
    rm -rfv /tmp/odftmp
fi

mkdir /tmp/odftmp
cd /tmp/odftmp

wget http://download.novell.com/SummaryFree.jsp?buildid=ESrjfdE4U58~ -O doctmp
if [ $? -eq 0 ]; then
    URL="http://download.novell.com"`cat doctmp | tr "\n" " " | sed "s/<a/\n/g" | grep "converter" | grep "rpm" | grep -v "contentcontainer" | grep -v "javascript" | cut -f2 -d"\""`
    wget $URL
    if [ $? -eq 0 ]; then
        SRPM=`ls *.rpm`
        if [ "$SRPM" ]; then 
            alien -ct $SRPM
            tar xzf *.tgz
            cp usr/lib/ooo-2.0/program/OdfConverter /usr/lib/openoffice/program/
            cp usr/lib/ooo-2.0/share/registry/modules/org/openoffice/TypeDetection/Filter/MOOXFilter_cpp.xcu /usr/lib/openoffice/share/registry/modules/org/openoffice/TypeDetection/Filter/
            cp usr/lib/ooo-2.0/share/registry/modules/org/openoffice/TypeDetection/Types/MOOXTypeDetection.xcu /usr/lib/openoffice/share/registry/modules/org/openoffice/TypeDetection/Types/

echo "--------------------------------------------------"
            echo "           Conversion plugin installed"
            echo "           process finished"
            echo "--------------------------------------------------"
        else
            echo "ERROR: Unable to get rpm file."
            cd $OLDPWD
            exit -3
        fi
    else
        echo "ERROR: Unable to download file."
        cd $OLDPWD
        exit -2 
    fi
else
    echo "ERROR: Unable to download file."
    cd $OLDPWD
    exit -2
fi

Bron en credits

[ Voor 6% gewijzigd door Peedy op 20-06-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net een ideetje voor de dualbooters onder ons: een "reboot to windows" knop. Ja, het is gewoon uit lamheid maar toch.

Het zou mogelijk moeten zijn om bij het drukken op deze knop in grub's menu.lst windows als standaard boot device te zetten en een service toevoegen aan de windows schijf (write acces nodig), hierna reboot het systeem en wanneer windows opstart zet die dan menu.lst terug normaal met de drivers voor ext3. Je moet dan op een of andere manier op voorhand root acces geven omdat je niet als user de menu.lst van grub aan kunt passen, en anders heb je telkens dat je op een GUI knopje drukt een paswoord dat je in moet geven, wat natuurlijk niet staat.

-natuurlijk kan berzoid niets van programmeren-
Het zou een mooie desktop applet zijn natuurlijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 01:05:
Heb net een ideetje voor de dualbooters onder ons: een "reboot to windows" knop. Ja, het is gewoon uit lamheid maar toch.
Als ik mij niet vergis zit dat standaard in OpenSuse (heb dat ooit gedraaid op mijn laptop). Dus in principe is het zeker mogelijk :). Over de praktijk heb ik wel geen idee... Maar lijkt me inderdaad erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Een nog beter idee : mensen die persé die knop nodig installeren gewoon helemaal niet Linux (of gooien het van hun pc af) :) Blijkbaar is de noodzaak er dan niet om Linux te gebruiken, dus waarom zou je meer moeite doen dan je zou moeten doen ? Voor sporadische keren dat je een andere OS nodig hebt (of dit nu Windows of Linux is) heb je zo'n knop helemaal niet nodig en is het alleen vervuiling van de installatie van andere gebruikers van de distro.

[ Voor 35% gewijzigd door Jungian op 22-06-2007 01:29 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17

jmk

Jungian schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 01:27:
Een nog beter idee : mensen die persé die knop nodig installeren gewoon helemaal niet Linux (of gooien het van hun pc af) :) Blijkbaar is de noodzaak er dan niet om Linux te gebruiken, dus waarom zou je meer moeite doen dan je zou moeten doen ? Voor sporadische keren dat je een andere OS nodig hebt (of dit nu Windows of Linux is) heb je zo'n knop helemaal niet nodig en is het alleen vervuiling van de installatie van andere gebruikers van de distro.
Niet mee eens! Zo'n knop is heel handig voor mensen die twijfelen tussen 2 OSen, maar niet weten hoe ze de menu.lst moeten aanpassen. Vaak vinden mensen het vervelend tijdens de boot alert te moeten zijn welke keuze ze moeten maken. Ik praat uit ervaring. (ben zelf niet zo'n mens, disclaimer ;) )

Ik heb laatst een 3-tal scripts gemaakt dat steeds de menu.lst verving door een goede boot-optie te kiezen. (Iets aanpassen in de menu.lst was moeilijker, maar zou ook moeten lukken)
Als je "other operating systems" VOOR je automagic kernel list zet(in je menu.lst), hoef je alleen "default 1" te veranderen in "default 2" en je bent er.
Je kan trouwens heel makkelijk een script aanroepen als sudo(automatisch) en vragen voor een wachtwoord zo nodig, net als update-manager dat doet)

Ik zou trouwens nog een stap verder gaan dan berzoid. Je zou ook in windows moeten kunnen kiezen voor een Linux boot. Dan heb je exact het zelfde bereikt als "Vistaboot", dat zowel onder XP als onder VIsta werkt. (maar dan tussen Linux en Windows).
Dit moet ook mogelijk zijn, omdat je tools hebt onder windows om ext3 partities te mounten. Ik weet alleen niet hoe dit met de rechten zit dan...

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Nou ik dual boot ook en blijf voorlopig hierbij. Ik kies voor al het werk dat ik moet doen het beste systeem dat er voor dat moment bij past. Moet toegeven dat er wel een flink aantal dingen "dubbel" zijn. Op 32 bit windows doe ik games, video bewerking, audio bewerking en een deel van mijn werk (MS office, SPSS). Onder UBuntu 64 bit doe ik het andere deel van m'n werk (genetische linkage en associatie analyse), foto bewerking, website ontwikkeling (beginner hier) en WWW surfen.

30 Gb OS swap FAT32 schijf voor wisselen en bewerken van documenten tussen de systemen + 220 GB NTFS storage data die gewoon onder beide systemen toegankelijk is (read only in linux). Op 1 74 GB schijf staan beide systemen en alle programma's. (40 GB Xp pro, 3 GB swap, 31 GB linux).

Punt is dat ik windows niet als VM wil hebben lopen in Ubuntu, want dat vertraagt toch erg. En als ik Ubuntu 64 bit als VM onder windows laat draaien heb ik niets aan de 64 bit.

@mensen die problemen hebben met een ATI X### kaart onder linux. Mijn X1600 pro draait hier prima met Compiz en XGL plus een aantal tweaks die ik van het net heb getrokken. Ik heb een handleiding hiervoor, maar die is wat lang om hier even te posten. (3 pagina's ongeveer).

Op verzoek leverbaar (misschien moet ik hem een keer naar het andere Compiz / Beryl topic mailen).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 01:27:
Grub staat bij mij standaard op windows. Waarom? Heel simpel. Hoevaak herstart jij je linux-installatie, zonder dat het nodig is om naar windows over te schakelen? Ik bijna nooit: Die 3 kernel upgrades per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 11:16:
Grub staat bij mij standaard op windows. Waarom? Heel simpel. Hoevaak herstart jij je linux-installatie, zonder dat het nodig is om naar windows over te schakelen? Ik bijna nooit: Die 3 kernel upgrades per jaar...
Dan ben jij een stuk slimmer dan de mensen die zo'n belachelijke knop eisen willen hebben :Y) Ik dual-boot niet, dus ik heb er per definitie al geen last van 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jij hebt er gewoon een aparte PC voor gekocht? :S

Maar ehm, ik heb windows af en toe nodig. Ik heb nog geen goede fotobewerk-software met workflow-mogelijkheden gevonden voor linux (en in windows is het al zo traag dat Wine geen optie is), en de doodenkele keer dat ik thuiswerk heb ik ook windows nodig. Oh ja, websites moet ik soms testen in IE6, de allerlaatste keer als het met ies4linux al werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:39:
M'n sig zegt genoeg denk ik (zonder te patsen oid). Voor die paar keer dat ik Blizzard games speel en Photoshop heb ik geen dual-boot configuratie nodig (overig gamen doe ik op consoles). Tegelijk Office 2007 gebruiken en Starcraft spelen doe ik ook niet, dus één machine met Windows voldoet prima ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Jungian op 22-06-2007 13:49 . Reden: tweakerdetweak ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:39:

Maar ehm, ik heb windows af en toe nodig. Ik heb nog geen goede fotobewerk-software met workflow-mogelijkheden gevonden voor linux (en in windows is het al zo traag dat Wine geen optie is), en de doodenkele keer dat ik thuiswerk heb ik ook windows nodig. Oh ja, websites moet ik soms testen in IE6, de allerlaatste keer als het met ies4linux al werkt :)
Wat ik doe: Ik draai een VM met windows XP en doe daarop mijn schoolwerk, zelf visual studio draait er vloeiend op. Ik kan ook printen via het netwerk dus dat is ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

nofi, maar Visual Studio is van een andere orde dan Photoshop qua processorbelasting. Zeker RawStudio, wat ik nog steeds gebruik, doet nu al 5 sec over de high-res preview, als dat langer wordt dan is dat niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Pfffffffffffff even stoom afblazen, ik word zo moe van X.org. Ik heb een Intel GMA950 videokaart en de support van Intel voor X zou zo goed zijn voor Linux. Tot nu toe heb ik daar nog weinig van gemerkt. Dual monitor werkt soms wel en soms niet (met dezelfde xorg.conf die ik gewoon heen en weer kopieer). Op m'n werk staat de tweede monitor links van de eerste, vanalles geprobeerd maar zelfs in een xorg.conf die het prima doet met de monitor rechts 'RightOf' veranderen naar 'LeftOf' werkt niet. Nu heb ik alles gewoon netjes geconfigureerd met één monitor omdat ik de tweede meestal niet nodig heb, dat heeft nu 1,5 week goed gewerkt. Net wilde ik weer naar Linux en het enige wat ik nu zie als X gestart wordt is dat het beeld een paar keer knippert, maar het blijft zwart, geen foutmelding, geen terminal, ook naar een andere tty wil niet. Uitzetten is het enige dat werkt. Daarna Windows maar weer geboot, daar kan ik ook bij m'n ext3 partitie, maar dat werkt ineens ook niet meer, dus kan niet m'n xorg.conf bekijken of de log van X.

Ik zou zo graag voor een aantal dingen Linux gebruiken, maar de betrouwbaarheid is gewoon zo bedroevend laag in mijn situatie dat het gewoon voortslepen is van het een naar het andere probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat veel mensen nog dualbooten, al zij het met tegenzin. Zo vind ik the GIMP gewoon niet lekker werken.
Onder windows heb je read en write acces voor ext3 met de IFS drivers, en deze trekken zich niets aan van de rechten van bepaalde bestanden, dus je zou een simpel script kunnen schrijven voor windows dat de default in menu.lst veranderd van 1 naar 2.
Windows als default zetten is ook geen oplossing omdat mijn pc soms nog afstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 16:36:
ik denk dat veel mensen nog dualbooten, al zij het met tegenzin. Zo vind ik the GIMP gewoon niet lekker werken
Vooral spelletjes :'(. Als ik die allemaal in Linux zou kunnen spelen had er 8 jaar geleden al geen Windows meer op mijn computer gestaan .. Maar helaas, ik zit nog regelmatig in XP en Vista wordt d.m.v. DirectX 10 binnen een jaar ook door je strot geduwd.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 22-06-2007 17:21 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Is het mogelijk om applicaties te "pre-cachen" bij het booten?

Probleem is nu, na een koude boot starten applicaties zo traag met Ubuntu 7.04 (32bit). Specs:

Athlon 64 3000+ (S939)
1GB PC3200 DDR
Samsung 40GB 2,5" laptopdrive
nForce4 SLI

Zou toch vlot zat moeten zijn.

Firefox: 12 seconden
Kaffeine: 20 seconden
Wine (met notepad, dus de tijd zit echt in Wine): 8 seconden

8 seconden valt dan nog mee, maar je hebt na het klikken op het icoontje op de desktop ook geen enkele indicatie dat je niet misgeklikt hebt. Mijn moeder heeft dan ook nogal de neiging dan maar nóg eens te dubbelklikken, waardoor een aantal tellen later Word 2x openstaat en staat te zagen over normal.dot.

Is Word één keer gestart geweest (of notepad, maakt niet eens uit, Wine is hetgeen wat zoveel tijd nodig heeft), dan start het alle volgende keren in 2 seconden. Zelfde voor Firefox en Kaffeine.

Er is nu 114MB van de 1GB in gebruik, dus het zou prima moeten kunnen om Firefox, Wine en Kaffeine bij boot direct te cachen en permanent cached te houden. Maar hoe?

Noot: de opgenomen tijden zijn allemaal terwijl ik de PC op afstand bestuur met VNC, maar ook live is het gewoon te traag. In ieder geval traag genoeg om mijn moeder nóg eens te laten klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik zou eerst ff m'n HDD nakijken als ik jou was. Dit zijn natuurlijk belachelijke opstarttijden. Ik word al gek als iets langer dan 2 seconden bezig is met opstarten, laat staan 12 seconden :+ Prelink zorgt trouwens voor een aanzienlijke snelheidsboost, maar doet niet wat jij wilt. Manuals genoeg die daar over gaan ;)
<reclame>Ook prelinking doet Fedora 7 volautomatisch</reclame>

[ Voor 37% gewijzigd door Jungian op 22-06-2007 20:22 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:16:
Ik zou eerst ff m'n HDD nakijken als ik jou was. Dit zijn natuurlijk belachelijke opstarttijden. Ik word al gek als iets langer dan 2 seconden bezig is met opstarten, laat staan 12 seconden :+
Laat staan 20.

Met hdparm lees ik 762MB/s cached en 32,27MB buffered. Zou de schijf op ATA33 zijn blijven steken? Het is natuurlijk maar een 2,5" disk, geen raptor ofzo.

Het gekke is dat b.v. Word wel gewoon vlot start, als Wine eenmaal is geladen!
Prelink zorgt trouwens voor een aanzienlijke snelheidsboost, maar doet niet wat jij wilt. Manuals genoeg die daar over gaan ;)
Zal eens kijken.
<reclame>Ook prelinking doet Fedora 7 volautomatisch</reclame>
Geen interesse ;).

[edit]Nou in BIOS staat gewoon UDMA5. En ja, ik heb een kabel met 80 draadjes gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 22-06-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 16:36:
ik denk dat veel mensen nog dualbooten, al zij het met tegenzin. Zo vind ik the GIMP gewoon niet lekker werken.
Onder windows heb je read en write acces voor ext3 met de IFS drivers, en deze trekken zich niets aan van de rechten van bepaalde bestanden, dus je zou een simpel script kunnen schrijven voor windows dat de default in menu.lst veranderd van 1 naar 2.
Windows als default zetten is ook geen oplossing omdat mijn pc soms nog afstaat.
Ik heb een laptop met standy-functie ;). Helaas werkt suspend niet, maargoed, ik ben zo'n GoT-junk dat ik mijn laptop langer dan 24u uit laat :X

Net een nieuwe kernel gebakken (2 security updates gehad ondertussen, toch maar eens gedaan :)) en direct de sr_mod meegebakken. Kijken wat'ie doet ;)

Over opstarttijden: op ubuntu heb ik inmiddels zo achterlijk veel geïnstalleerd, dat windows sneller opstart dan linux :( Irritanter: windows is ook sneller in standby en terug, een punt waar Ubuntu 6.10 nog sneller mee was :( Oh ja, Wine met IE6 duurt zo'n 20 sec, maar dat gebruik ik toch zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 19:43:
Is het mogelijk om applicaties te "pre-cachen" bij het booten?
Ja. readahead doet dat. Is zo te zien standaard al geinstalleerd, en de lijst met automatisch te laden bestanden is te vinden is /etc/readahead. Ik zie ook nog een deamon genaamd preload die je kunt installeren.

Het booten is ook nog te versnellen door een wat gestroomlijndere kernel te bouwen en die te gebruiken.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

laurencevde schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 02:05:
[...]

Ja. readahead doet dat. Is zo te zien standaard al geinstalleerd, en de lijst met automatisch te laden bestanden is te vinden is /etc/readahead. Ik zie ook nog een deamon genaamd preload die je kunt installeren.
Ik ga eens kijken/uitzoeken of ik dit snap :).
Het booten is ook nog te versnellen door een wat gestroomlijndere kernel te bouwen en die te gebruiken.
Dat zou ook wel fijn zijn, maar om nou bij iedere kernel update alles te moeten patchen is ook weer zowat. Al moet ik nu ook bij iedere nieuwe kernel v4l-dvb erop zetten, misschien kan ik een script schrijven die zoiets doet.

[edit]readahead bekeken maar ik snap het niet echt. Moet ik nu ieder bestand dat Firefox, Wine en Kaffeine gebruiken met de hand uitzoeken en in /etc/readahead/boot zetten? Da's nogal een werk 8)7. Ik heb er maar een thread voor gestart op Ubuntuforums: Make applications start faster?

Ik heb wel wat anders uitgevonden: door kdeinit tijdens het booten te laten laden start Kaffeine nu in +/- 7 seconden in plaats van 20. Nu starten alle applicaties dus grofweg even snel, dus dat zal wel kloppen. Met een snellere harddisk zou het vast nog ietsje sneller gaan, maar daar wil ik niet aan. Dus maar eens kijken wat readahead nog kan doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Mentalist op 23-06-2007 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
Het komt er inderdaad op neer dat je alle bestanden die je wilt readahead-en in die bestanden zet. Om het een beetje bruikbaar te maken dus alle bestanden die tijdens het openen van je programma's ingeladen worden. Als je voor het eerst een kde-programma opent, is dat best veel. Readahead wordt heel vroeg tijdens het booten uitgevoerd, readahead-desktop wat later, nadat alles gemount is enzo.

Je kunt kijken wat die preload-deamon doet, en als die niet bruikbaar is heb ik op de gentoo-wiki ook nog een howto gevonden waarmee je het maken van die lijst kan automatiseren.

Nog een hele andere mogelijkheid: kde heeft een optie om de systeemconfiguratiecheck tijdens het opstarten uit te zetten. Jij hebt vast het kde control center niet geinstalleerd staan, dus die optie kun je aanzetten door in ~/.kde/share/config/kdedrc het volgende neer te zetten, je moet dan wel na iedere keer dat hier wat belangrijks aan verandert kbuildsycoca draaien, om kde's cache weer bij de tijd te maken:
code:
1
2
[General]
DelayedCheck=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ander vraagje: ik heb een kernel gebouwd, die ik -stripped heb genoemd. Daarna eentje die -patched heette. Nu heb ik er een die ik -.6-patched noemde. Probleem is nu: 't package dat daaruit komt heet nu:
code:
1
linux-headers-2.6.20.3-ubuntu1-16-patched-mbv-stripped_2.6.20.3-ubuntu1-16-patched-mbv-stripped-10.00.Custom_i386.deb

Hoe krijg ik hem zover dat hij 2.6.20.3-16-patched heet? Ja, ik kan deze installeren, en ja, ik weet dat menu.lst met vim te bewerken is, maar dit is toch een beetje van de zotten :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57

Theimon

Snapte!?

Ik gebruikte altijd deze guide: Master Kernel Thread Als ik daar bij revision bijv. custom386 invulde kwam er ook echt alleen maar dat te staan na linux-headers-"versie nummer"- ...... en dus zeker niet zo'n ellenlange titel....

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en natuurlijk moet je daarvoor je kernel compleet opnieuw bouwen, en kan je niet ergens die tag veranderen :@ Waarom is er niet een 'shallow clean' die alleen dat soort dingen weggooit en de driver etc laat staan? Dat was toch het idee van make: alleen de gewijzigde dingen bouwen? :@

Goed, dat duurt dus nog een uurtje...

[edit]Oh ja, scheduling van linux is geweldig! Ik kan een kernel compileren zonder extreem veel last te hebben van brakke performance. Moet je in windows eens een applicatie hebben die 100% trekt, en ook de HDD martelt. Beetje surfen en mp3'tje luisteren kan nu prima :Y)

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 23-06-2007 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Een uur!? Bij mij duurt het veel korter (<20min), maar is de 100% taak dan ook alleen bezig. Als je hem niced kan je wel dingen ernaast draaien, maar duurt het ook weer langer. Drink ik liever een koffie/biertje in die tijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

M'n Pentium III (733 MHz) (testhoer) doet er niet eens zo lang over :D

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 23-06-2007 16:02 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mithras schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:26:
Een uur!? Bij mij duurt het veel korter (<20min), maar is de 100% taak dan ook alleen bezig. Als je hem niced kan je wel dingen ernaast draaien, maar duurt het ook weer langer. Drink ik liever een koffie/biertje in die tijd :p
tja, ik denk niet dat hij veel last heeft van gemiddeld 2% load van o.a. mp3 en pdf-reader ;). Maar als jij het in 20 min doet, op een processor vergelijkbaar met Pentium M 1.83GHz, dan wil ik jouw .conf hebben!
waar ik een maand geleden ook al 20x om gezeurd heb

En een uur is wat overdreven, ik geloof dat het 3 kwartier is.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 23-06-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:34:
ander vraagje: ik heb een kernel gebouwd, die ik -stripped heb genoemd. Daarna eentje die -patched heette. Nu heb ik er een die ik -.6-patched noemde. Probleem is nu: 't package dat daaruit komt heet nu:
code:
1
linux-headers-2.6.20.3-ubuntu1-16-patched-mbv-stripped_2.6.20.3-ubuntu1-16-patched-mbv-stripped-10.00.Custom_i386.deb

Hoe krijg ik hem zover dat hij 2.6.20.3-16-patched heet? Ja, ik kan deze installeren, en ja, ik weet dat menu.lst met vim te bewerken is, maar dit is toch een beetje van de zotten :S
"CONFIG_LOCALVERSION=" <-- General Setup | Local version - append to kernel release:
offtopic:
Nooit meer handmatig kernelmeuk hernoemen \o/

offtopic:
is "make tarbz2pkg" trouwens niets voor je ?
MBV schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 16:10:
[...]

tja, ik denk niet dat hij veel last heeft van gemiddeld 2% load van o.a. mp3 en pdf-reader ;). Maar als jij het in 20 min doet, op een processor vergelijkbaar met Pentium M 1.83GHz, dan wil ik jouw .conf hebben!
waar ik een maand geleden ook al 20x om gezeurd heb

En een uur is wat overdreven, ik geloof dat het 3 kwartier is.
* 0xDEADBEEF doet (vrijwel) altijd "make -j5", geheugengebruik gaat wel omhoog met 5 threads :Y)~15 minuten op een p4@3 ghz / ~5 op een core duo@1,6 ghz.

[ Voor 27% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 23-06-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Ik heb dus vandaag me kernel gecompiled maar ik krijg dan een enorme grote kernelmap die 417 mb groot 8)7 . Ik vraag me af hoe dit kan nou komen?
De kernel gaf bij opstart een kernel panic :( dus het lijkt erop dat ik iets fout doe :P .

Ik heb deze Howto gevolgd : http://ubuntuforums.org/s...hlight=kernel+compilation

[ Voor 7% gewijzigd door jelly op 23-06-2007 21:38 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
jelly schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:37:
Ik heb dus vandaag me kernel gecompiled maar ik krijg dan een enorme grote kernelmap die 417 mb groot 8)7 . Ik vraag me af hoe dit kan nou komen?
De kernel gaf bij opstart een kernel panic :( dus het lijkt erop dat ik iets fout doe :P .

Ik heb deze Howto gevolgd : http://ubuntuforums.org/s...hlight=kernel+compilation
Het helpt als je die kernel panic overtypt >:) (screenshot/foto mag ook). Gooi ook je .config eens in een of andere pastebin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

0xDEADBEEF schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 20:40:
[...]

"CONFIG_LOCALVERSION=" <-- General Setup | Local version - append to kernel release:
offtopic:
Nooit meer handmatig kernelmeuk hernoemen \o/

offtopic:
is "make tarbz2pkg" trouwens niets voor je ?
Wat is er mis met make-kpkg? :P Maarehm, wat doet CONFIG_LOCALVERSION? Dat ding was bij mij leeg (echo $CONFIG_LOCALVERSION) en kan er dus niet voor verantwoordelijk zijn dat de package-naam te lang was.
[...]
* 0xDEADBEEF doet (vrijwel) altijd "make -j5", geheugengebruik gaat wel omhoog met 5 threads :Y)~15 minuten op een p4@3 ghz / ~5 op een core duo@1,6 ghz.
Dat gaat lekker helpen op een single-core processor, waar compilen al continue 100% CPU geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
MBV schreef op zondag 24 juni 2007 @ 13:09:
Maarehm, wat doet CONFIG_LOCALVERSION? Dat ding was bij mij leeg (echo $CONFIG_LOCALVERSION) en kan er dus niet voor verantwoordelijk zijn dat de package-naam te lang was.
http://wiki.archlinux.org...rnel_Compilation_with_ABS
Dat gaat lekker helpen op een single-core processor, waar compilen al continue 100% CPU geeft ;)
man make:
-j [jobs], --jobs[=jobs]
Specifies the number of jobs (commands) to run simultaneously. If
there is more than one -j option, the last one is effective. If
the -j option is given without an argument, make will not limit
the number of jobs that can run simultaneously.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

jelly schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:37:

Het helpt als je die kernel panic overtypt >:) (screenshot/foto mag ook). Gooi ook je .config eens in een of andere pastebin.
Als ik de kernel opstart de volgende mededeling:
kernel panic -not syncing: VFS unable to mount root fs on unknown block(0,0)

Mijn grootste vraag is eigenlijk hoe het kan dat mijn kernel zo groot word, ik heb een paar dingen disabled: Raid. bluetooth, firewire,wireless internet support

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zorg dat je, je chipset meebakt ook ide-driver (geen modules) en fs support voor je / filesystem als deze dus ext3 is zul je die mee moeten bakken, niet als module ;) Dit zijn de mogelijke oorzaken voor je probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:38
Weet iemand een goede wireless manager voor Ubuntu? De standaard manager is nogal karig, ik kan bijv. geen eens aangeven wat mijn voorkeursnetwerk zou moeten zijn. Daarnaast kan ik ook niet makkelijk opnieuw scannen naar netwerken. Ik heb via de Add/Remove-knop nog twee andere managers gevonden, maar die vond ik beiden ook niet lekker werken. Ik zoek gewoon iets Windows-achtigs, dat werkt wel netjes.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MarcoC schreef op zondag 24 juni 2007 @ 23:27:
Weet iemand een goede wireless manager voor Ubuntu? De standaard manager is nogal karig, ik kan bijv. geen eens aangeven wat mijn voorkeursnetwerk zou moeten zijn. Daarnaast kan ik ook niet makkelijk opnieuw scannen naar netwerken. Ik heb via de Add/Remove-knop nog twee andere managers gevonden, maar die vond ik beiden ook niet lekker werken. Ik zoek gewoon iets Windows-achtigs, dat werkt wel netjes.

Iemand een idee?
Goede vraag. Ik zelf ben ook op zoek maar heb nog niets gevonden. De gnome-network-manager schijnt het beste te zijn wat er op dit moment is volgens velen. Wifi radar heb ik ook eens gebruikt maar bleek erg onstabiel. Natuurlijk zou je commandline aan de gang kunnen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:38
Ik houd niet zo van command-line. Ik wil prettige GUI's :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Ok, heb dit topic al een tijdje niet gevolgd maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe safe de upgrade van edgy naar feisty via de updatemanager is.

Wil er vrijwel zeker van zijn dat ik niets kapot maak, geen zin om een reinstall te doen en dan weer alles opnieuw in te stellen als er wat mis gaat.

En iemand een idee van de benodigde vrije schijfruimte op mijn root partitie voor de upgrade? Is bijna 0 namelijk :X

//edit

@MarcoC

Ik gebruik al tijden wifi-radar, bevalt goed.

[ Voor 7% gewijzigd door woest85 op 27-06-2007 12:09 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
woest85 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:07:
Ok, heb dit topic al een tijdje niet gevolgd maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe safe de upgrade van edgy naar feisty via de updatemanager is.

Wil er vrijwel zeker van zijn dat ik niets kapot maak, geen zin om een reinstall te doen en dan weer alles opnieuw in te stellen als er wat mis gaat.
"sudo apt-get --dry-run (dist-)upgrade" uitvoeren in een console :)
En iemand een idee van de benodigde vrije schijfruimte op mijn root partitie voor de upgrade? Is bijna 0 namelijk :X
Hoe ziet je partitie-indeling eruit ? Alles in / vermoed ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 22:27
Wat mij wel opvalt is dat Ubuntu duidelijk miner lang mee gaat op de accustand van mijn laptop. Met windows xp kan ik zo'n 3 tot 4 uur halen, maar Ubuntu kapt er al een stuk eerder mee. Volgens mij kan ik daar net 2 uur mee halen.

Ik heb de powerstates van mijn ati kaart al op de laagste stand gezet. CPU staat ook maar op 798 MHz.

Is er nog meer wat ik eraan kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Hdparm! gebruikt je hdd veel stroom?

edit:
@Jungian; ok, ik had de indruk dat het verbruik van schijfjes in te stellen is. Ik weet niet hoeveel die dingen gebruiken. Weet wel dat een desktophdd ongveer 10 watt verbruikt. Laptophdd misschien 2 watt?

En kun je prestatieprofielen gebruiken?

Gebruikt je lcd meer stroom onder linux?

edit:
@jungian; ja, die domme lcd wordt aangestuurd door de grafische kaart; het is bijvoorbeeld mogelijk om de helderheid in te stellen. Bovendien zou het zomaar kunnen dat zn schermbeveiliging sneller aanslaat onder windows dan onder linux (kun je instellen).

[ Voor 130% gewijzigd door dragunova op 27-06-2007 14:11 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Een andere distro nemen, zelf een 2.6.21 (+) kernel compilen met dynticks of je sources naar gutsy overgooien (ik neem aan dat ze wel slim genoeg zijn geweest om dynticks aan te zetten).

@hierboven
Laptop HDD's verbruiken geen reet.
edit:
Aanvulling : 5 watt is zo'n beetje de max.
Gebruikt je lcd meer stroom onder linux?
"Domme" onderdelen die opeens meer stroom gaan verbruiken ?
edit:
Schermbeveiliging heeft geen fuck te maken met stroombesparing. Daarnaast kun je gewoon dezelfde functietoetsen gebruiken om de helderheid in te stellen. Een scherm kan niet opeens meer stroom gaan verbruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door Jungian op 27-06-2007 14:19 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Ja ik weet, maar het kan gewoon zo zijn dat meneer onder windows andere instellingen heeft dan wanneer hij linux gebruikt. Geldt voor lcd, hdd, graka, processor.

Ik zal trouwens eens goochelen op dynticks, had hier tot nu toe nog niet van gehoord.

En schermbeveiliging op zich niet, maar na een tijdje schakelt via schermbeveiliging het scherm uit. Als het goed is ingesteld wederom; dat kan onder windows korter staan ingesteld dan onder linux.

[ Voor 28% gewijzigd door dragunova op 27-06-2007 14:28 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dynticks moeten sowieso wel gaan helpen. Daarnaast is de acpi ondersteuning in Linux gewoon brak, waardoor vooral de processor wat harder werkt dan nodig is. In principe zijn hdd, lcd, optische drives en geheugen niet de grootste stroomvreters waaraan je zou kunnen besparen. Cpu en in iets mindere mate de gpu zijn dat zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

benchMarc schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:00:
Wat mij wel opvalt is dat Ubuntu duidelijk miner lang mee gaat op de accustand van mijn laptop. Met windows xp kan ik zo'n 3 tot 4 uur halen, maar Ubuntu kapt er al een stuk eerder mee. Volgens mij kan ik daar net 2 uur mee halen.

Ik heb de powerstates van mijn ati kaart al op de laagste stand gezet. CPU staat ook maar op 798 MHz.

Is er nog meer wat ik eraan kan veranderen?
ATi luistert bij mij niet naar de veranderde instellingen. Ik heb de moed opgegeven: hij blijft hardnekkig op de volle snelheid blazen. Ik kan ongeveer 100min halen op mijn accu, in windows ongeveer 2-3 uur.
mithras schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:27:
Dynticks moeten sowieso wel gaan helpen. Daarnaast is de acpi ondersteuning in Linux gewoon brak, waardoor vooral de processor wat harder werkt dan nodig is. In principe zijn hdd, lcd, optische drives en geheugen niet de grootste stroomvreters waaraan je zou kunnen besparen. Cpu en in iets mindere mate de gpu zijn dat zeker wel.
Moet jij eens kijken hoelang jouw laptop werkt zonder LCD. Scheelt zo 10 watt, ongeveer de helft van het stroomverbruik in windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
Dynticks(geen kloktikken in de kernel meer als het niet nodig is) helpen anders ook maar een paar watt, en alleen als alles meewerkt. Applets bijv. werken behoorlijk tegen. Powertop laat je die dingen zien.
Alle "rand"apparatuur(scherm/hd/usb/wifi etc) in laagvermogen/uit zetten levert meer op.
Je kunt ook nog gaan ondervolten. Levert ook veel op, maar daar mag je wel je kernel voor gaan patchen.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!