[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.862 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Weet er iemand hier hoe je de opvolger van gaim, pidgin, aan de praat krijgt onder ubuntu, of op welke goede repository deze te vinden is...? Als ik hem handmatig wil installeren geeft ie namelijk een error met gaim en gaim-data, die ik niet kan verwijderen aangezien die weer aan ubuntu-desktop vast zit.

Iemand ervaring?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

ubuntu-desktop zit je niet aan vast. Dat is een meta-package: die sleept met dependencies alle andere packages binnen. Zelf doet hij niks.
Gewoon de oude verwijderen en de nieuwe erop knallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

of je gebruikt een .deb pakket zoals vanaf deze pagina: http://www.getdeb.net/release.php?id=817

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Persoonlijk vind ik Emesene een beter msn alternatief:
http://www.getdeb.net/app.php?name=emesene

Kijk ook maar even naar de plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 18:00

Triple

SWOK!

Ik ben een beetje aan het oeffenen met C++. Ik gebruik nu KDevelop om mijn progsels in te compileren en dat werkt goed. Ik vind wel dat zo'n heel KDevelop project erg groot is voor een paar regels code, een eenvoudigere editor + compiler zou beter passen bij mijn huidige kunsten.

Weet iemand een simpele editor + compiler?

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een editor naar keuze en g++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple
  • Laatst online: 20-05 18:00

Triple

SWOK!

Ja gelukt!
met kate een .cpp bestand schrijven en via het commando "g++ progsel.cpp -o progsel" wordt mijn broddelwerkje gecompileerd!!
Bedankt!

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin stilaan voor meer en meer taken ubuntu te gebruiken in plaats van mijn XP.

Heb net audacity 1.3.3-beta gecompiled en geïnstaleerd en ik moet zeggen dat het een enorme vooruitgang is vergeleken met de versie die in de repo's zit. Heb de nieuwe versie geprobeerd omdat ik na mijn upgrade naar feisty niet meer kon opnemen wat er op dat moment aan het afspelen was, maar dit werkte in de nieuwe versie gewoon weer (grafische kaart is een onboard chip op een Asus A7V8X-X).

De volgende stap is de wekkerradio functie van mijn pc over te hevelen van XP naar ubuntu, maar daar start ik zo even een nieuw topic over, aangzien vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics gesteld moeten worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyLogic66
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-08 16:38
[..]
EDIT: Probleem 1 opgelost door linux-restricted-drivers van de laatste kernel via synaptic te installeren. Probleem 2 opgelost door de meegeleverde driver van Ubuntu te installeren, wat eerst niet werkte, maar nu wel... vreemd. Maarja, het werkt :)
Zou je het erg vinden om even uit te zoeken hoe het kan dat ie nu opeens wel werkt? Ik heb nou precies hetzelfde 2 problemen, probleem 1 heb ik op precies dezelfde manier als jij opgelost, maar ik kamp nog steeds met die wireless-probleem.

Dus als je enig idee hebt dan wil ik het graag weten. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgende wat ik ga fixen is filesharing. Heb een tijdje geleden al geprobeerd om Samba op te zetten maar dat lukte maar niet. Had de indruk dat ik veel te veel zat te doen, een volledig netwerk opzetten ofzo. Het enige wat ik eigenlijk nodig heb ik filesharing zodat ik bestanden kan sharen met de windows 98 bak beneden.
Is er een korte howto om filesharing met windows 98 werkende te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net nog een mooie link gevonden:

VMWare server via canonical repository

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:58:
volgende wat ik ga fixen is filesharing. Heb een tijdje geleden al geprobeerd om Samba op te zetten maar dat lukte maar niet. Had de indruk dat ik veel te veel zat te doen, een volledig netwerk opzetten ofzo. Het enige wat ik eigenlijk nodig heb ik filesharing zodat ik bestanden kan sharen met de windows 98 bak beneden.
Is er een korte howto om filesharing met windows 98 werkende te krijgen?
Bepaal welke pc de "server" moet worden. Als dit de pc met Windows 98 is deel je daar gewoon een map op en ben je klaar.
Als het je pc met Ubuntu wordt installeer je Samba. Stel de naam van het netwerk in, en maak een share aan met gegevens zoals de locatie van de share, en of iedereen erbij mag of alleen bepaalde gebruikers. Om van gezeur met rechten af te zijn kan je instellen dat elke schrijfactie als een bepaalde gebruiker uitgevoerd moet worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[torrentflux]
        comment = Torrentflux download share
        path = /export/download/torrentflux
        write list = @localusers
        force user = www-data
        force group = www-data
        read only = no
        create mask = 644

Dit zorgt ervoor dat elke gebruiker in de groep "localusers" schrijfrechten heeft. Op de server worden deze vervolgens als gebruiker "www-data" weggeschreven.

Voor meer info kan je altijd de Wiki van Ubuntu lezen, of
man smb.conf
uitvoeren.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Onder ubuntu is het nog veel makkelijker: er is een programma onder systeemconfiguratie o.i.d. die de shares kan regelen. Ik zit momenteel in windows, dus ik weet niet hoe hij heet.

Gekloot op de console met samba kan irritant zijn. Als je het op de commandline doet, vergeet dan niet om smbpasswd uit te voeren: samba maakt namelijk geen gebruik van de 'gewone' unix-wachtwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
MBV schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:25:
Onder ubuntu is het nog veel makkelijker: er is een programma onder systeemconfiguratie o.i.d. die de shares kan regelen. Ik zit momenteel in windows, dus ik weet niet hoe hij heet.

Gekloot op de console met samba kan irritant zijn. Als je het op de commandline doet, vergeet dan niet om smbpasswd uit te voeren: samba maakt namelijk geen gebruik van de 'gewone' unix-wachtwoorden!
http://juriansluiman.nl/b...-(zonder-wachtwoord).html ;)

Het zit btw onder Systeem -> Beheer -> Gedeelde mappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

W3ird_N3rd in "Het grote Ubuntu topic deel 4"

Ik heb dit probleem weer :X. Vast weer iets heel doms waar ik overheen kijk. Ik heb een verse 7.04 desktop i386 geïnstalleerd. Linksboven staat Applications, Places en System. Klik ik daarop dan staat er wel weer gewoon Voorkeuren en Beheer (in NL).

In Language Support staat Dutch als default voor nieuwe accounts en loginscreen. Maar bij Supported Languages staat alleen English en ik zie niet hoe ik Nederlands toe kan voegen? Ik zie geen "add" knop ofzo. Ik heb geprobeerd gewoon de CD erin te mikken hier maar dat doet niks.

Gezocht op Google en in dit topic, waarschijnlijk met de verkeerde keywords.

[edit]Even Update-Manager gedraait en ik kan alle talen selecteren!

[edit2]Wat nu?? De gebruiker die ik bij installatie had aangemaakt is in het niets verdwenen inclusief homefolder en alle instellingen! Nu heb ik een gebruiker die "ubuntu" heet (met rootrechten geloof ik), alle instellingen zijn weg, de homefolder, ik kan zelfs niet meer inloggen met de gebruiker die ik bij installatie aan had gemaakt! Watskeburt :? :'(

[edit3]Hoe stom kan je zijn, ik sluit de PC af en zie "Please remove the disc, close the tray (if any) and press ENTER to continue" :X :X :X * Mentalist heel blond kijkt :$

Die liveCD is zo snel dat je het verschil niet merkt :X.

[ Voor 31% gewijzigd door Mentalist op 04-06-2007 12:47 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Laatst online: 20:26
Heeft iemand ervaring met wifi kaartjes onder Ubuntu? Wil een wifi kaartje kopen voor mijn laptop, wat is een goed merk? Geen Broadcom lees ik her en der, vanwege een gebrek aan goede drivers.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:57:
[edit3]Hoe stom kan je zijn, ik sluit de PC af en zie "Please remove the disc, close the tray (if any) and press ENTER to continue" :X :X :X * Jungian heel blond kijkt :$

offtopic:
Meesterlijk _O-
Als je trouwens echt een systeem wilt hebben dat niet van een echt draaiend systeem te onderscheiden is moet je eens de Fedora 7 Live CD in je RAM draaien (is een optie) _/-\o_

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

W3ird_N3rd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:57:
W3ird_N3rd in "Het grote Ubuntu topic deel 4"

[edit3]Hoe stom kan je zijn, ik sluit de PC af en zie "Please remove the disc, close the tray (if any) and press ENTER to continue" :X :X :X * MBV heel blond kijkt :$

Oh, dan ga ik die eens branden. De 6.10 livecd is zo traag als dikke ** door een trechter... Hij was 10 min bezig met opstarten, leuk als je even een backup wilt maken van een gecrashte windowsPC :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

writser schreef op maandag 04 juni 2007 @ 15:47:
Heeft iemand ervaring met wifi kaartjes onder Ubuntu? Wil een wifi kaartje kopen voor mijn laptop, wat is een goed merk? Geen Broadcom lees ik her en der, vanwege een gebrek aan goede drivers.
Ik heb wel goede ervaring met een Ralink RT2500 kaart, in mijn geval een Asus WL-107g. Maar dat was nog met Ubuntu 6.10, of die nu onder 7.04 ook de extra dingen aankan weet ik niet. Maar je hebt er iig geen firmware of binary blob drivers voor nodig, en WPA-PSK werkt ook.

Ik wil nog wel een WiFi-USB stick, maar de goedkope lijken niet makkelijk out-of-the-box (al dan niet met firmware waar ik geen bezwaar tegen zou hebben) te werken.

@MBV: ik moet wel opmerken dat ik omval van de slaap dus ik heb een wat verminderd awareness-level en merk minder snel dat iets trager is :+. Verder staat de PC achter me (dus ik kon de led van de drive niet zien), had ik een hoofdtelefoon op (dus kon de drive niet horen) en al snel had ik remote desktop opnieuw ingesteld en zat ik weer via VNC te werken, wat natuurlijk sowieso iets trager is. Ohja, en de disc zat in een Plextor DVD-speler (PX-130A), dát maakt natuurlijk het verschil 8). Desondanks kwam ik er serieus pas achter toen ik die remove the disc close the tray tekst zag :X.

[ Voor 38% gewijzigd door Mentalist op 04-06-2007 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:49:
[...]

Ik heb wel goede ervaring met een Ralink RT2500 kaart, in mijn geval een Asus WL-107g. Maar dat was nog met Ubuntu 6.10, of die nu onder 7.04 ook de extra dingen aankan weet ik niet. Maar je hebt er iig geen firmware of binary blob drivers voor nodig, en WPA-PSK werkt ook.

Ik wil nog wel een WiFi-USB stick, maar de goedkope lijken niet makkelijk out-of-the-box (al dan niet met firmware waar ik geen bezwaar tegen zou hebben) te werken.

....
De Sitecom T61, met de RT2500 chip is niet out-of-the-box te gebruiken met network-manager.
Op de pc van mijn ouders staat ubuntu feisty met een script welke wpa2-psk verbinding maakt, zonder gebruik te maken van de network-manager. Het is dus mogelijk, maar niet soepel.

[ Voor 25% gewijzigd door matinez op 04-06-2007 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 13:07

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Men o men, de eerste distributie die ik ooit heb gebruikt en ik ben er weg van :D.
Heb bijna alles wat ik wil hebben, moet nog een ftp instellen (te lui voor :P) en wat tooltjes om een dvd9 naar dvd5 om te zetten. En natuurlijk games ;D.
Maar voor de rest, is ie veel sneller dan vista op m'n oude bak en werkt ie geweldig.

AMD athlon 2800+
2 gig ddr 2100 ofzo
2x seagate 320 gig 7200 rpm
1x extern hdd 160 gig 7200 rpm
ATi 9700 pro 128mb
Creative Audigy 2 ZS platinum pro

Het enige minpuntje wat ik heb, is dat je geen filmpje kan kijken als je je desktop effecten aan heb staan. Het kan wel met sommige spelers, maar dan gaat het beeld kwaliteit achteruit! Maar voor de rest _/-\o_

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Dat laatste zal waarschijnlijk aan de Ati drivers liggen. Ik heb er iig geen last van met mijn Nvidia 7600GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 13:07

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Bram77 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:17:
Dat laatste zal waarschijnlijk aan de Ati drivers liggen. Ik heb er iig geen last van met mijn Nvidia 7600GT.
ffs you lucky bastard :P :D
Als ik de ATi driver van hun site installeer, dan kan ik de desktop effecten niet eens aanzetten :S . Dus heb ik het maar op de standaard gelaten ;x

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
De fglrx driver werkt het beste ja, maar de Ati drivers in het algemeen laten een hoop liggen. Alleen al doordat XGL nodig is voor Beryl. Ik had een X800GTO2, maar het wer zo frustrerend met de Ati drivers dat ik maar een Nvidia heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Gebruik makende van de fglrx driver op een radeon 9800 pro kon ik prima films kijken icm beryl hoor :) je kunt via apt het beste de fglrx driver installeren en deze via de restricted drivers manager inschakelen :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ubuntu 7.04 met Rhythmbox/Movie Player, een audigy 1 kaart en een Microsoft keyboard met volume control knoppen. Als ik met de volume control knoppen speel komt er rechtsboven bij volumecontrol een animatie dat het volume verandert, maar in Rhythmbox/Movie Player verandert het volume niet. Ik gebruik ALSA.

Ik heb beetje gezocht, maar weet niet echt goede keywords. Ik vind het zonde om hier een nieuw topic voor te maken, aangezien ik denk dat het antwoord 1 regel lang is. Als ik er toch een nieuw topic voor moet maken, zeg dit even en het komt voor de bakker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:16
Even naar System > Preferences > Sound en dan onderin het goede kanaal selecteren (bij mij was dat PCM ipv. Master ;)

Kwam er zelf ook maar per toeval achter, ergerde me er eerst ook dood aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Ik ben een cd aan het downloaden van 7.04. Nu wil ik mn lightscribe brander eens testen maar ik kan nergens een mooi cd label vinden van Ubuntu. Heeft iemand die misschien?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Hele mooie :*) , maar die kon ik zelf ook wel vinden. Ik bedoel meer een echt cd label zoals http://mirrors.xmission.c...label_sss_win_2007.01.png
En het is bij een klant, dus het moet nog een beetje netjes blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 07-06-2007 22:10 . Reden: plaatje mag wel iets kleiner :) ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doet eens even dat plaatje resizen :)

[lol-modus]Was net bij cisco-practicum op school, in windows putty gebruiken en om de minuut crashes. Dus toen maar ff putty in ubuntu geprakt, en heel het practicum nergens last van O-)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

putty crashen :? dat heb ik dus nog nooit gezien. Of bedoel je dat hij niet meer reageerde? Dan moet je ook niet op crtl+s rammen :+

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 06-06-2007 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Een crashende putty klinkt erg ongeloofwaardig moet ik zeggen. Putty heeft mij in ieder geval nog nooit in de steek gelaten :Y)

@hieronder
"Linux" zal het vast wel overleven dat jij een Sharepointgebruikende Windows-user bent :P

[ Voor 29% gewijzigd door Jungian op 06-06-2007 21:55 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 22:27
Heb eens die ies4linux geprobeerd. Echt brakker dan brak dat programma. Werkt voor geen kont, zeker niet met SharePoint. Waar ik het eigenlijk voor wilde gebruiken.

FireFox toont namelijk geen toolbar die in een sharepoint omgeving verschijnt wanneer je over een geupload bestand hovert in een site onder sharepoint (zo'n toolbar met delete, etc).

Toch weer een reden om Windows ernaast te draaien. Helaas voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

waarom ernaast? Gewoon vmware :+

En ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met IE6 in ies4linux. Ideaal met webdevelopment: ik ontwikkel in firefox, zorg vervolgens dat het werkt in IE6, en daarna kijk ik wel naar IE5.5 en IE7. Probeer maar eens IE6 naast IE7 te zetten op windows. De officiele oplossing: VirtualPC :X

[edit]en zoals altijd met OSS wordt feedback gewaardeerd. Zet even de HTML van de bewuste sharepoint-pagina ergens online, geef een link in het forum o.i.d. van ies4linux, en ze proberen het te fixen :)

[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 06-06-2007 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geraak nu op het netwerk kan kan bij de shares van de windows pc, maar ik kan op die pc niet aan mijn shares komen.
Overigens heb ik het programma Gsambad gevonden, welke een gui is voor alle samba configuratie onder gnome en dus van pas komt en aan te raden is als je niet in alle textfiles wilt neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

kijk eens terug in het topic: er bestaat ook een smb-configuratie onder system->settings ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:47:
kijk eens terug in het topic: er bestaat ook een smb-configuratie onder system->settings ofzo.
System -> Administration -> Shared Folders

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad, en ik heb daar een shared folder tussen staan als smb share, maar die kan ik niet benaderen uit windows 98.

Ik zal jullie iets weten te zeggen wanneer het opgelost is, maar dat zal niet zo snel zijn, want zoals het nu werkt is het goed genoeg. Volgende keer dat ik me verveel zal ik een zoeken waar de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 19:32:
Een crashende putty klinkt erg ongeloofwaardig moet ik zeggen. Putty heeft mij in ieder geval nog nooit in de steek gelaten :Y)
Ik maak dus geen grapje hier helaas (en met crashen bedoel ik dus dat de applicatie opeens weg is of je zo'n mooi error-report van windoos krijgt) |:( Maar op die systemen van school, ik heb vanmiddag met 5 personen via putty geprobeerd om cisco routers te configgen, alle 5 crashten ze, behalve ik, want ik zat op m'n laptop @ ubuntu O-) . Maar toen er nog windows op mijn laptop stond had ik het ook :? Zal wel aan die ciscobagger liggen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:21
Zo, na jaren windows te hebben gebruikt, eindelijk eens Ubuntu geinstalleerd.
Zelfs als linux n00b was het me best snel gelukt om de meest standaard dingen te installeren, zoals nvidia drivers enz...
Heb ook bureaublad effecten aanstaan, geeft best een leuk effect.
Moet me nog wel verder gaan verdiepen in alle commandos :P

Ik merk alleen dat het surfen heel traag gaat, het kan soms 5 tot 10 seconden duren voordat een site is gevonden. Als ik dan vervolgens een link aanklik binnen die site die ook binnen hetzelfde domein valt dan gaat het wel snel, maar als ik dan naar een andere "externe" site ga dan duurt het gewoon weer 5 tot 10 seconden. Ik heb ook al ff Opera geprobeerd, maar die had hetzelfde probleem.
Iemand enig idee???
Ik heb al op google gezocht, maar die enkel een aantal "tweaks" voor firefox om het sneller te maken, maar hier merk ik niks van.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Remy!!!! schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:29:
Zo, na jaren windows te hebben gebruikt, eindelijk eens Ubuntu geinstalleerd.
Zelfs als linux n00b was het me best snel gelukt om de meest standaard dingen te installeren, zoals nvidia drivers enz...
Heb ook bureaublad effecten aanstaan, geeft best een leuk effect.
Moet me nog wel verder gaan verdiepen in alle commandos :P

Ik merk alleen dat het surfen heel traag gaat, het kan soms 5 tot 10 seconden duren voordat een site is gevonden. Als ik dan vervolgens een link aanklik binnen die site die ook binnen hetzelfde domein valt dan gaat het wel snel, maar als ik dan naar een andere "externe" site ga dan duurt het gewoon weer 5 tot 10 seconden. Ik heb ook al ff Opera geprobeerd, maar die had hetzelfde probleem.
Iemand enig idee???
Ik heb al op google gezocht, maar die enkel een aantal "tweaks" voor firefox om het sneller te maken, maar hier merk ik niks van.
Iets met je dns te maken? Ik moet onder linux mn dns van mn provider invullen.

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
joRDzz schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:35:
[...]

Iets met je dns te maken? Ik moet onder linux mn dns van mn provider invullen.
:*)
Dat was gedeeltelijk de oplossing.
Ik ging even kijken bij netwerk en zag dat de dns adressen van Planet er wel in stonden.
Maar ik zag ook dat de dns adressen van mijn server erin stonden. :|
Nadat ik die had verwijderd gaat het internetten een stuk sneller.
Nu begrijp ik alleen niet waarom die dns adressen erin stonden, ik heb de pc niet op mijn domein hangen, en de ip adressen krijgt hij gewoon binnen via de DHCP van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:10

Theimon

Snapte!?

Remy!!!! schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:51:
[...]

:*)
Dat was gedeeltelijk de oplossing.
Ik ging even kijken bij netwerk en zag dat de dns adressen van Planet er wel in stonden.
Maar ik zag ook dat de dns adressen van mijn server erin stonden. :|
Nadat ik die had verwijderd gaat het internetten een stuk sneller.
Nu begrijp ik alleen niet waarom die dns adressen erin stonden, ik heb de pc niet op mijn domein hangen, en de ip adressen krijgt hij gewoon binnen via de DHCP van de router.
Bij mij scheelde het als ik IPv6 afknalde: http://ubuntuforums.org/s...light=how+to+disable+ipv6

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ik ben erachter gekomen wat ervoor zorgde dat automatisch de dns adressen van mijn domein werden geconfigureerd. Iedere keer als ik via Ubuntu een Windowsshare benader, wordt er automatisch het dns adres van de server toegevoegd. In principe niet zo erg maar wel irritant

Nu nog een klein vraagje, ik ben heel erg de lettertype van Windows gewend, en die heb ik mooi kunnen aanpassen naar Tahoma via http://www.howtoforge.com/sharp_fonts_gnome
Dit werkte ook perfect, nu is alleen mijn lettertype van Firefox nog niet hetzelfde als wat ik op Windows had. Ik heb gewoon precies dezelfde instellingen aangehouden namelijk:
Lettertype voor: Westers
Proportioneel: Met schreef Grootte (pixels) 16
Met schreef: Times New Roman
Schreefloos: Arial
Monospace: Courier New Grootte (pixels) 13

Minimale lettergrootte: Geen

Standaard tekenset: Westers (ISO-8859-1)
Maar de tekst ziet er toch anders uit op de websites als ik het vergelijk met Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Wat een ongelofelijk ranzige fonts heb je na het uitvoeren van die howto zeg :r
<flashback alert>Zo zagen m´n fonts er ook uit in 1999.</flasback alert>

Dezelfde font rendering als in Windows zul je trouwens toch nooit krijgen (hoeveel je er ook aan tweakt). Wil je dat wel, gebruik dan gewoon Windows (nofi) ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Jungian op 07-06-2007 11:30 . Reden: nofi added ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik gebruik Bitstream sans vera, even goed kijken dat je Sans en Serif goed instelt, maar dan ziet het er eignelijk best goed uit. Onder fonts in het administration menu kan je trouwens ook veel aanpassen. Optimale instellingen zijn echter voor elke PC anders heb ik al gemerkt.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Jungian schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 19:32:

@hieronder
"Linux" zal het vast wel overleven dat jij een Sharepointgebruikende Windows-user bent :P
Idd, maar mede om dit soort dingen zal Linux nooit de wereld gaan veroveren.

Microsoft pleurt allerlei standaarden neer, niet open source en aangezien het gros van de wereld Windows blijft gebruiken zul je dit soort problemen dus altijd houden. Visio bestanden kunnen ook nog steeds niet worden geopend en bewerkt helaas in Linux. Nu kun je wel met allerlei programma's dezelfde dingen maken, maarja, als je klasgenoten of collega's allemaal met Windows werken dan houdt het snel op.
Jungian schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 09:06:
Wat een ongelofelijk ranzige fonts heb je na het uitvoeren van die howto zeg :r
<flashback alert>Zo zagen m´n fonts er ook uit in 1999.</flasback alert>

Dezelfde font rendering als in Windows zul je trouwens toch nooit krijgen (hoeveel je er ook aan tweakt). Wil je dat wel, gebruik dan gewoon Windows (nofi) ;)
Hoezo ranzig? Ik vind het stukken duidelijker dan die vage fonts die je standaard bij Linux krijgt. Nu heb je tenminste scherpe fonts zonder rare antialiased randjes. Enne, ik heb wel mijn fonts zoals in Windows, dus dat werkt wel degelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door benchMarc op 07-06-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

benchMarc schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:47:
[...]

Idd, maar mede om dit soort dingen zal Linux nooit de wereld gaan veroveren.

Microsoft pleurt allerlei standaarden neer, niet open source en aangezien het gros van de wereld Windows blijft gebruiken zul je dit soort problemen dus altijd houden. Visio bestanden kunnen ook nog steeds niet worden geopend en bewerkt helaas in Linux. Nu kun je wel met allerlei programma's dezelfde dingen maken, maarja, als je klasgenoten of collega's allemaal met Windows werken dan houdt het snel op.
ten eerste: categoriefout. je hebt standaarden en implementaties van standaarden. Een standaard kan niet open source zijn, een implementatie wel. Niemand verwacht van Microsoft dat ze de broncode van Office/Visio/Windows/whatever publiceren, maar iedereen die zijn data waardeert gebruikt wel open standaarden, om (ook in de toekomst) de zekerheid te hebben dat je erbij kan.

Ten tweede: je stelt dat het een kip-ei probleem is. Dat ben ik met je eens, en ik stel meteen een mogelijke oplossing erbij: gebruik zo min mogelijk gesloten standaarden, en verwacht ook van anderen dat ze dat zo min mogelijk doen. Je moet daarin pragmatisch zijn, en een goed evenwicht vinden tussen korte en lange termijn. Bedenk daarbij wel dat mensen van nature een bias hebben richting de korte termijn.

De vraag is hoeveel mensen niet-windows systemen moeten gebruiken om de cultuur van de hele populatie te veranderen. Als je naar websites kijkt blijkt dat het 15-25% marktaandeel die niet-IE browsers hebben voldoende is om makers van websites te overtuigen niet alleen voor IE te coden. Grote software bouwers als Adobe, google, oracle, Novell, IBM, skype, en veel anderen publiceren open standaarden, of maken hun software geschikt voor meerdere besturingssystemen. Zelfs Microsoft maakt sommige dingen beschikbaar voor de Mac. Laat ik daar nog even bij opmerken dat het puur de markt (die ook een bias richting de korte termijn heeft) is die daar voor zorgt, overheden stellen niet dat MS zijn office formaat vrij *moet* maken, maar alleen dat ze alleen MS office formaten gaan gebruiken als die formaten vrij zijn.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:19:
zo ik heb nu ook maar weer ubuntu hier draaiende op mn desktop, en dit keer zal ik hier bij blijven denk ik zo..

maar nog een ding, ik heb als backup drive een NTFS hdd waar ik nu alleen van kan lezen, en ik las wel ergens dat je ntfs alleen maar kan lezen met linux, maar nu zie ook weer mensen zeggen dat het toch wel kan

weet iemand of het uberhaubt mogelijk is? dan heb ik weer wat reden om verder te zoeken (of als je zo vrindelijk wilt zijn meteen uitleg of een linkje o.i.d.)

ik heb trouwens nog windows draaien, misschien handig om te weten

alvast bedankt
Het makkelijkste is om ntfs-config te installeren (staat gewoon bij synaptic). Hiermee kan instellen dat je zowel externe (bijv. usb) als interne ntfs partities kan lezen en schrijven.. ideaal!

edit:
Beetje erg late reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

benchMarc schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:47:
Hoezo ranzig? Ik vind het stukken duidelijker dan die vage fonts die je standaard bij Linux krijgt. Nu heb je tenminste scherpe fonts zonder rare antialiased randjes.
Ik stel Sans/Verdana @ Subpixel smoothing (@1680x1050, AA is niet te zien, wel strakke fonts) meer op prijs dan die ranzige Tahoma uit die tutorial. Iedereen z´n smaak natuurlijk...
Enne, ik heb wel mijn fonts zoals in Windows, dus dat werkt wel degelijk.
Gefeliciteerd ! Dan ben je hierbij de eerste die Cleartype font rendering op een Non-Windows OS hebt.

1 = Vista
2 = Linux

Let vooral op de uitgerekte en van een dikke laag AA voorziene fonts bij 1.

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 07-06-2007 14:45 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het is gewoon meer een principe van gewenning dan dat het beter is. Ik heb nu mn fonts met smoothing en volledige hinting. Het ziet er stukken beter uit dan Windows imho.

Het komt ook omdat (hoe gek het ook klinkt) Gnome grotere font gebruikt, grotere icons gebruikt het toch in staat is om meer informatie overzichtelijker te plaatsten. Geen idee welk onderdeel dit voor elkaar krijgt, ik ben er in ieder geval blij mee ;)

Na een tijdje met Linux gespeeld te hebben ga je pas de voordelen zien (bij veel mensen iig). Hoewel het wel voorkomt, gebeurt het niet vaak dat een complete newbs ineens om is. Het duurt even, dat is puur gewenning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Jungian schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:37:
[...]

Ik stel Sans/Verdana @ Subpixel smoothing (@1680x1050, AA is niet te zien, wel strakke fonts) meer op prijs dan die ranzige Tahoma uit die tutorial. Iedereen z´n smaak natuurlijk...

[...]

Gefeliciteerd ! Dan ben je hierbij de eerste die Cleartype font rendering op een Non-Windows OS hebt.

1 = Vista
2 = Linux

Let vooral op de uitgerekte en van een dikke laag AA voorziene fonts bij 1.
Tahoma ziet er ook niet uit als standaard systemfont idd. Maar wanneer je zo'n tutorial volgt om van die lelijke smoothing af te komen (wat schijnbaar niet helemaal vanzelf gaat bij linux door het gewoon uit te vinken) zien de letters er hetzelfde uit als in Windows. Dat is wat ik bedoel met dat het er bij mij hetzelfde uitziet als bij windows:

Afbeeldingslocatie: http://www.superstoer.nl/~benchmarc/screenshot.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Smoothening zit toch gewoon in zo'n configuratiemenu? Zo'n ding met 4 opties qua font-rendering. Ik heb de mooiste uitgezocht, en nergens last van. Cleartype op windows ging direct uit, maar op linux is de fontrendering toch iets beter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
MBV schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:07:
Smoothening zit toch gewoon in zo'n configuratiemenu? Zo'n ding met 4 opties qua font-rendering. Ik heb de mooiste uitgezocht, en nergens last van. Cleartype op windows ging direct uit, maar op linux is de fontrendering toch iets beter ofzo.
Ik kreeg met die standaard Linux lettertypes een totaal lelijke rendering. Letters waren echt heel moeilijk leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Laatst online: 20:26
Hebben jullie dit al geprobeerd? Zit standaard niet in Ubuntu vanwege gezeur met patenten e.d. Op een LCD-scherm zien fonts er bij mij stukken beter uit zo: http://ubuntuguide.org/wi...font_rendering_for_Feisty

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

writser schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:41:
Hebben jullie dit al geprobeerd? Zit standaard niet in Ubuntu vanwege gezeur met patenten e.d. Op een LCD-scherm zien fonts er bij mij stukken beter uit zo: http://ubuntuguide.org/wi...font_rendering_for_Feisty
Dit heb ik tijdje geleden al gedaan ja, zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/13650php70GANL.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 18:27:
[...]

Dit heb ik tijdje geleden al gedaan ja, zo ziet het er bij mij uit:

[afbeelding]
Aangezien het over subpixel-rendering algoritmes gaat, zal je weinig van het verschil zien op een screenshot in een formaat dat met hele pixels werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:05:
[...]

Aangezien het over subpixel-rendering algoritmes gaat, zal je weinig van het verschil zien op een screenshot in een formaat dat met hele pixels werkt. ;)
aangezien je monitor ook geen pixels tussen de "echte" pixels heeft is er niet echt een verschil.

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Font_rasterization voor wat subpixel hinting doet.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:37:
[...]

aangezien je monitor ook geen pixels tussen de "echte" pixels heeft is er niet echt een verschil.

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Font_rasterization voor wat subpixel hinting doet.
Uit het Wikipedia artikel:
it is possible to exploit this by rendering at the subpixel resolution rather than using whole pixels, which can increase the effective resolution of the screen.
Daaruit begrijpbegreep ik dat de subpixels apart aangestuurd worden.
...
Ah! Nu gaat er een lampje branden! Die pixels uit de png worden natuurlijk door de TFT weer opgesplitst in de rood-groen-blauw subpixels! Die link had ik even gemist. ;) Laat ik het tentamen van net (onder etenstijd :X) er maar de schuld van geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dat was dus al gezegd

[ Voor 95% gewijzigd door MBV op 07-06-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Heeft iemand anders vast ook wel eens last van gehad: ik heb Ubuntu 7.04 met Firefox en mplayer plugin+w32codecs. Dat werkt perfect, alleen duurt het bij nl.bol.com wel vrij lang (30 seconden bijna precies) voor een sample start (WMA troep). Het vreemde is dat een filmpje op etv.nl wel direct start (WMV troep). En op mijn Windows desktop starten samples op bol wel snel dus de connectie is ook goed.

30 seconden lijkt voor mij veel op een timeout van iets. Het werkt daarna wel gewoon dus misschien kan ik datgene wat ie zoekt uitschakelen/omleiden?

Aan ipv6 ligt het niet iig.

En "host a322.v6534c.c6534g.vm.akamaistream.net" (adres nl.bol.com sample) reageert ook gewoon snel.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 09-06-2007 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Start anders mplayer van de console, met debugging aan. Of probeer het eens met VLC, die laat echt alles zien wat je niet wilt weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geprobeerd nu. Vanuit Firefox+mplayer plugin moet ik +/- 30 seconden wachten voor een sample start. Vanaf CLI heb ik met mplayer in 7 seconden geluid (wat een stuk acceptabeler is). Ik snap d'r niets van, zelfde player en stream toch.

Andere vraag, misschien wel bekend (en ik heb al op Google gezocht): ik heb een Asus P7131 hybrid TV kaart, Philips based. Analoge TV+FM+DVB-T. DVB-T werkt prima, maar ik heb geen geluid met analoge TV en FM. Kabels om de kabel analoog baar de line-in van de geluidskaart door te lussen zijn niet aanwezig (en er is ook geen plug). Ik gok dat ik audio-over-PCI moet gebruiken, maar hoe ik dat activeer?

[edit] * Mentalist loopt tegen http://linuxtv.org/v4lwiki/index.php/Saa7134-alsa aan, eens kijken of het daar instaat

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 10-06-2007 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Mplayer-plugin zuigt nogal. Ik gebruik zelf de Totem-plugin. Als standalone player issie irritant, maar voor het web werkt het heel stabiel (alleen geen fullscreen). De streams van bol.com starten bij mij in 8 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Totem had ik er nou net uitgemikt.. Zal het nog eens proberen dan.

Audio over PCI werkt met uitleg uit die wiki (alleen de arecord regel op het einde is nodig), maar handig is anders natuurlijk, een CLI open moeten trekken om (async of mono) geluid bij je analoge TV te krijgen.

[edit]Ik heb er een scriptje voor gemaakt, kan het iig met een paar muisklikken.

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 10-06-2007 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 01:47:
De Mplayer-plugin zuigt nogal. Ik gebruik zelf de Totem-plugin. Als standalone player issie irritant, maar voor het web werkt het heel stabiel (alleen geen fullscreen). De streams van bol.com starten bij mij in 8 seconden.
En ik ben er al achter. Rechtsklik>configureren, en cache flink terugschroeven. Samples starten nu in 10 seconden, dan is het de moeite niet meer voor 2 seconden Totem aan de gang te krijgen, bovendien is 10sec acceptabel :).

[edit]Ohw, ik had ook de laatste post..

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 10-06-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de TS,
gnome-main-menu (SLAB) zit gewoon in de standaard repository

vraagje voor de overige ubuntu users, zijn er mensen die problemen hebben met hun ubuntu feisty icm een speedtouch 780wli. Ik heb daar namelijk last van en ik gok dat het ermee te maken heeft dat ik op mijn kamer in utrecht op een 192.168.2.* netwerk zit terwijl ik hier thuis op 192.168.1.* netwerk zit. Kan dat of weet iemand waar ik kan zoeken wat het probleem is?

Als ik thuis mijn laptop aan sluit gooit de speedtouch er na een paar uur de dns servers uit en die wil gewoon niet meer aan tenzij ik hem herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:16:
Voor de TS,
gnome-main-menu (SLAB) zit gewoon in de standaard repository

vraagje voor de overige ubuntu users, zijn er mensen die problemen hebben met hun ubuntu feisty icm een speedtouch 780wli. Ik heb daar namelijk last van en ik gok dat het ermee te maken heeft dat ik op mijn kamer in utrecht op een 192.168.2.* netwerk zit terwijl ik hier thuis op 192.168.1.* netwerk zit. Kan dat of weet iemand waar ik kan zoeken wat het probleem is?

Als ik thuis mijn laptop aan sluit gooit de speedtouch er na een paar uur de dns servers uit en die wil gewoon niet meer aan tenzij ik hem herstart.
Bij systeem --> beheer --> netwerk kan je zelf de DNS aanpassen en de dns aanpassen aan een locatie.

Ik had ook lang problemen met een speedtouch tot dat ik zal dak de speedtouch in een verkeerde ip groep zat.
Thuis netwerk : 10.0.0.x
Speedtoch DNS service : 192.168.1.x

Misschien is het best om een vast dns adres van je provider op te geven.

**Voor GNOME dan toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK thx ik heb dat al eens geprobeerd maar ik zal eens proberen wat er gebeurd als ik VOOR het inpluggen van locatie verander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik vind ubuntu een prachtig besturingsysteem en zou graag een steentje bijdragen aan de ontwikkeling. Probleem is alleen dat ik een veel te weinig tijd heb en weinig programmeer ervaring. Een tijdje terug was er op de pledgebank een donatie oproep voor het nouveau project. Het was een groot succes en heeft een leuk bedrag opgebracht. Nu moet er wel bij vermeld worden dat het veel media aandacht heeft gehad op bijv. digg en slashdot.
Is het niet een idee om zoiets voor ubuntu te maken. Een officiele site waar je geld kan doneren zodat extra ontwikkelaars gehuurd kunnen worden voor een bepaald project. Officieel word de devver gehuurd door canonical zodat hij gewoon een betrouwbaren werkgever heeft. In ruil voor de donaties moet de ontwikkelaar een blog ofzo bij houden met zijn werkzaamheden. Welke progressie boekt hij ed. De donateur ziet meteen wat er met zijn geld gebeurd en dat maakt het doneren leuk. Enige probleem is dat er wel genoeg donateurs moeten zijn om een devver te huren. Magoed, moet 8 miljoen ubuntu gebruikers moet dat toch best lukken.
Voorbeeld: een hoop gebruikers zouden graag zien dat ubuntu standaard compiz enabled heeft. In feisty is dit niet het geval omdat compiz nog niet stabiel genoeg is. Een extra full time dev die hieraan zou werken zou de oplossing zijn. Ik denk dat een hoop gebruikers hier wel wat voor over hebben.

Wat vinden jullie ervan? Goed of slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Je ziet niet wat er met je geld gebeurd. Je kan alleen een voorkeur uitspreken via e-mail. Je ziet geen balkje hoeveel er al gedoneerd is per doel. Dit stimuleerd het doneren niet. Er word geen weblog bijgehouden. Allemaal kleine dingen die een wereld van verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tja, op dit moment is Ubuntu best een groot project zegmaar ;) Ik snap dat als je zelf een klein programma schrijft, zoals Listen donaties accepteert. Je ziet bij losstaande programma's nog wel vaak een balkje hoeveel geld ze hebben ontvangen. Het is voor Ubuntu te groot om dit te tonen denk ik.

Verder is het bij zo'n huge project nogal onduidelijk waar het geld naar toe kan, waarschijnlijk komt het in de grote pot waar alles voor betaald wordt. Omdat het project uit zoveel mensen bestaat, met zoveel verschillende facetten (research, development, promotion, support etc), is het lastig om een doel voor jouw gift te bepalen.

Ik ben het er wel mee eens dat er eigenlijk nooit over gepraat wordt. Zowel op http://planet.ubuntu.com als op http://fridge.ubuntu.com en http://www.markshuttleworth.com wordt nooit iets gepost over donaties.

En dan nog iets: Mark pompt heel veel geld per jaar in Ubuntu. Natuurlijk helpen alle beetjes, maar die paar euro van donaties staan niet in vergelijking tot dat bedrag. Het project heeft veel meer baat bij (mond op mond) reclame: vertel iedereen dat je Ubuntu tof vind het geef ze een cd'tje mee. Op beide manieren help je Ubuntu / de community, maar de donaties hebben imho minder effect dan de promotie vanuit de community :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat het leuke is aan donaties voor specifieke doelen: je ziet direct dat iemand iets belangrijk vindt wanneer hij specifiek geld uit wil geven voor één doel. Als ik dus als bedrijf zeg: "ik heb €2000 over voor een chinese versie van Ubuntu" dan is daar dus kennelijk behoefte aan, zoveel dat iemand daar een fors bedrag aan uit wil geven. Een beetje het idee van de Politieke Aandelenmarkt maar dan anders. En je houdt er nog geld aan over ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Volgensmij is een soort abonementsvorm wel interessant. Dat je 10, 50 of 100 per jaar kan doneren en dan krijg je ook een aparte status op de ubuntuforums/launchpad ofzo. Als een paar mensen doneren, dan maakt dat niet zoveel uit. Het gaat erom dat vele mensen samen groot zijn. Als duizenden mensen 50 euro per jaar overmaken dan schiet het al aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nu je het toch daarover hebt: waar slaat dat 1-5 'cups of ubuntu' op? Het aantal posts ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Persoonlijk ben ik niet zo voor donaties... Ik heb 1 keer een (kleine) donatie gedaan, in het kader van de Firefox-advertentie-actie, oftewel voor het marktaandeel, omdat ik er van overtuigd ben dat een groter marktaandeel voor een webbrowser minstens zo belangrijk is als het gebruiksgemak (maar veel duurder te realiseren).
Voor Ubuntu hetzelfde denk ik. Als je dan wilt doneren, zoals hierboven geopperd door een jaarbedrag, dan sluit je toch gewoon een supportcontract af? Je hoeft er geen gebruik van te maken, maar kan toch doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:10

Theimon

Snapte!?

MBV schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:41:
Nu je het toch daarover hebt: waar slaat dat 1-5 'cups of ubuntu' op? Het aantal posts ofzo?
Yep, plus de tijd dat je daar al zit. Members met veel posts hebben echt de meest rare "status" namen.

Ik heb zelf 148 posts op Ubuntuforums op dit moment, met als fijne toevoeging "A carafe Of Ubuntu". Yay!!....... -O-

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

RemcoDelft schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:42:
Persoonlijk ben ik niet zo voor donaties... Ik heb 1 keer een (kleine) donatie gedaan, in het kader van de Firefox-advertentie-actie, oftewel voor het marktaandeel, omdat ik er van overtuigd ben dat een groter marktaandeel voor een webbrowser minstens zo belangrijk is als het gebruiksgemak (maar veel duurder te realiseren).
Voor Ubuntu hetzelfde denk ik. Als je dan wilt doneren, zoals hierboven geopperd door een jaarbedrag, dan sluit je toch gewoon een supportcontract af? Je hoeft er geen gebruik van te maken, maar kan toch doneren.
Ik zou eerder geld geven om een bepaalde functie te implementeren, of nog liever: zelf doen :). Als ik geld aan Ubuntu zou geven zou dat zijn voor iets speciaals. Ik zou bijv. geld uitgeven voor betere dual-monitor support. Het moet toch niet zo heel moeilijk zijn om dat beter voor elkaar te krijgen dan in Windows (zonder driver-extra's meegerekend)? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:57:
[...]

Ik zou eerder geld geven om een bepaalde functie te implementeren, of nog liever: zelf doen :). Als ik geld aan Ubuntu zou geven zou dat zijn voor iets speciaals. Ik zou bijv. geld uitgeven voor betere dual-monitor support. Het moet toch niet zo heel moeilijk zijn om dat beter voor elkaar te krijgen dan in Windows (zonder driver-extra's meegerekend)? :X
Daar word heel hard aan gewerkt en zit vrijwel zeker in gutsy. Ik maak me meer zorgen om Compiz/Beryl omdat de developers zich voornamelijk concentreren op nieuwe feature ipv het stabiel maken van de software.

Nog iets anders: wat vinden jullie van het artwork van ubuntu? Ik vind het niet bepaald mooi en snap ook niet dat het artwork team compleet gesloten is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

van mij hoeft artwork niet mooi te zijn: het moet rustig zijn, kloppen, en verder boeit het niet. Als je soms van die compleet freaked out windows-skins ziet dan ben ik blij met Ubuntu :) En roodtinten is toch wel mijn kleur, ik had vroeger op windows altijd steenrood als kleurschema :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Suse is niet bepaald iedereens lieveling, maar heeft al jaren prima artwork. Fedora heeft ook prachtig artwork atm. Kijkend naar Kubuntu kan Ubuntu artwork ook prima niet ranzig bruin en matig van kwaliteit zijn trouwens.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ga je gang, het is open source (om weer eens die bekende open deur in te trappen :+). Daarnaast: zijn er geen themes om iig de kleur te veranderen?

Kubuntu heeft een andere basiskleur, dus als je bruin lelijk vindt kan ik me voorstellen dat je het al snel beter vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:47:
Ga je gang, het is open source (om weer eens die bekende open deur in te trappen :+). Daarnaast: zijn er geen themes om iig de kleur te veranderen?
Niemand houdt Ubuntu tegen om het artwork van Fedora of Suse te recyclen hoor. Daarnaast kunnen ze zelfs Kubuntu artwork hergebruiken.

Bruin is bruin inderdaad zeer zeker niet de kleur waar ik constant tegenaan wil kijken als ik aan het werk ben. En andere themes kun je ook prima op een andere distro gebruiken. Oftewel : niet speciaals en staat in mijn boekje bekend als "er erg makkelijk vanaf proberen te komen als distro".

Flame on :P

[ Voor 2% gewijzigd door Jungian op 14-06-2007 21:05 . Reden: daarnaastje removed ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo, ik wilde mijn systeem al een tijd opnieuw installeren en dat heb ik vanmiddag gedaan. Ik heb er maar gelijk Gutsy opgezet... Het ging niet helemaal zonder problemen, vooral alsa deed moeilijk: 1.0.14 kreeg ik niet werkend (gaf een vreemde foutmelding in dmesg, met vrijwel geen google resultaten), toen 1.0.13 gedownload (want die zit in feisty en werkte daar wel), maar die compilede niet...

Uiteindelijk bleek een bepaalde functie gewijzigd te zijn, en dat was (voor mij dus) geen verbetering. Toen ik de functie in 1.0.13 had gekopieerd naar 1.0.14, gecompilet en ge-modprobe-d werkte het geluid opeens weer perfect :)

Wel vreemd dat ik bijna geen Google hits kreeg... Ik denk dat ik het nog maar eens echt probeer te fixen, want ik heb weinig zin om met elke alsa versie mn eigen patchset toe te voegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Volgens mij kan je dat bruin bijna overal out-of-the-box al aanpassen, gewoon bij de instellingen. Ik weet alleen niet zeker of de achtergrond meeveranderd, maar da's een kleine moeite natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 14-06-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

W3ird_N3rd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:44:
Volgens mij kan je dat bruin bijna overal out-of-the-box al aanpassen, gewoon bij de instellingen. Ik weet alleen niet zeker of de achtergrond meeveranderd, maar da's een kleine moeite natuurlijk.
instellingen->themes idd, en achtergrond veranderen is net zo makkelijk als in windows. Ik heb hem nu op glossy gezet, lekker ranzige icons vooral :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:44:
Metacity, GDM, usplash, wallpaper, achtergrond kleur, fonts etc. kun je bij elke distro aanpassen, dat is mijn punt dus helemaal niet. Een default theme zou toch wel een behoorlijke hoeveelheid van de users moeten aanspreken (wat de Human theme totaal niet doet -> zie ook commentaar op bijvoorbeeld GNOME-look.org).

De usplash theme is wel oké, de GDM theme is _matig_, de default wallpaper is matig, de Metacity theme is ook al niet baanbrekend/meesterlijk/cool. Dat moet gewoon beter kunnen en ze kunnen het ook prima kijkend naar de Kubuntu usplash, KDM theme en overig artwork (wat je vaak terug ziet komen in apps (Amarok bijvoorbeeld)).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:37:
Een default theme zou toch wel een behoorlijke hoeveelheid van de users moeten aanspreken (wat de Human theme totaal niet doet -> zie ook commentaar op bijvoorbeeld GNOME-look.org).
Maar is een stelletje nerds (dat zijn we toch wel een beetje ;)) daar wel representatief voor?

Binnenkort zet ik een Ubuntu PC bij m'n moeder, als ik erom denk zal ik haar vragen wat ze van dat theme denkt na een poosje (je mag me d'r ook aan herinneren als ik het vergeet :P). Noot: ze werkt nu met Windows 2000, zonder themes, en een egale achtergrond :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 14-06-2007 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb een tijdje terug (half jaar ? meer ?) Dapper op de pc van m'n ouders gezet. Die splash komt echt uit het jaar 0 en zou eigenlijk verboden moeten worden :D Ouders hebben over het algemeen trouwens weinig eisen qua interface (Clearlooks vonden ze fijner dan Human als GTK theme, maar dat terzijde). Zolang de pc het doet en de programmatuur doet wat ze ervan eisen vinden ze het prima 8)

Je moeder heeft wel stijl trouwens :Y)
W3ird_N3rd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:10:
Ik vind 7.04 (6.10 ook al) er toch behoorlijk wat frisser uitzien van 6.06. 6.06 is/was behoorlijk donker standaard.
De Human theme is vrij weinig aan aangepast (wat er is aangepast is gelukkig wel ten goede geweest), maar het splash screens (ook van de KDE en Xfce-tak) zijn er een stuk op vooruitgaat. Er is nog genoeg ruimte voor verbetering, dat wel (helemaal de zeer generieke GDM-theme zoals ik al eerder aangaf).

[ Voor 42% gewijzigd door Jungian op 14-06-2007 23:26 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik vind 7.04 (6.10 ook al) er toch behoorlijk wat frisser uitzien van 6.06. 6.06 is/was behoorlijk donker standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Je kan idd geen art-work maken wat iedereen prachtig vind. Daarvoor verschillen de smaken te veel. Veel mensen zien dit als een reden om het artwork met rust te laten. Als ubuntu bug #1 wil oplossen dan zullen ze echt een flitsende distro moeten zijn vergelijkbaar met OSX en Vista.

Voorbeeldje van hoe het ook kan: http://jonathancarter.co.za/albums/screenshots/impi2.png Iedereen vind dit beter dan het huidige login scherm. Ik weet zeker dat bijna iedereen het met me eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het er niet mee eens :P Ik vind het verschrikkelijke kleuren imho, nog erger dan de normale. Doe het dan zoals debian, die heeft een paar mooie themes voor gdm _/-\o_

@hieronder: ik doel niet op het standaard theme ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het heeft in ieder geval meer uitstraling dan de Human Ubuntu GDM theme (ik neem aan dat ze niet opeens origineel zijn geworden qua naamgeving :P). Kleurgebruik is nog steeds verschrikkelijk, maar voor de liefhebbers van bruin is dit een stuk acceptabeler imho.

De standaard Debian GDM theme is nogal flets trouwens (verder ben ik nooit gekomen, het lag er altijd na één dag weer af (desktop)) :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Hmm eigenlijk zou ik een klein onderzoekje moeten doen. Laat ik morgen eens 20 non-nerds vragen wat ze het mooist vinden. Ik heb geen ervaring met dit soort onderzoekjes dus als iemand een betere vraagstelling weet zou dat prettig zijn :)

Klopt het dat dit de default Debian theme is: http://cdd.debian-br.org/~si0ux/artwork/debian/01gdm.png ?

Ik vind de kleur bruin ook slecht voor een OS, maar het geeft ubuntu wel een eigen identiteit. De kleur blijft helaas bruin en gaat niet veranderd worden. Misschien dat het iets meer richting rood/oranje kan. In combinatie met grijs/zilver tinten moet dat toch best mooi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17

jmk

Ik heb op een laptop een dualboot met XP en Ubuntu gezet, met de volgende partities:

1. Windows XP (13 GB) NTFS
2. Ghost (2 GB) FAT32
3. Ubuntu (3.5 GB) Ext3

Nu heb ik tijdens de installatie van Ubuntu een paar keer de 3e partitie overschreven met een Ghost image die ik daarvoor had gemaakt (dit ivm een Nvidia driver die een speciale toevoeging nodig had voor de juiste werking van het TFT scherm)

Nu krijg ik heel vaak meldingen dat hij iets niet helemaal goed vind aan de partities, de data(tijd van aanmaak in de toekomst) van de partities, dingen die hij wil checken, hij wil bepaalde dingen niet fixen automatisch, etc.

Ik dacht altijd: Ok, Linux is iets gevoeliger als het gaat om integriteitschecks etc, wat zou mij het boeien.

Nu krijg ik echter ook (in Ubuntu) de melding in een dialoogvenster: "Kan het volume niet ontkoppelen hdb1" Dit is heel irritant, ik zou ook niet weten waarom een volume moet worden ontkoppeld?

Wat evt de boel kan verklaren(maar ik zou niet weten hoe) dat ik pas een wireless kaartje heb geinstalleerd, dat verder 100% werkt.

1. Is er een manier om het gezeur te stoppen? Kan ik misschien een "repair" uitvoeren?
2. Ik hou er een klein beetje rekening mee dat de HDD toch niet helemaal 100% is(hardwarematig) Hoe kan ik dit het beste controleren zonder data te overschrijven/verwijderen?

[ Voor 3% gewijzigd door jmk op 15-06-2007 00:50 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-jey schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:37:
Hmm eigenlijk zou ik een klein onderzoekje moeten doen. Laat ik morgen eens 20 non-nerds vragen wat ze het mooist vinden. Ik heb geen ervaring met dit soort onderzoekjes dus als iemand een betere vraagstelling weet zou dat prettig zijn :)
Als je zo'n onderzoek gaat doen op "normale mensen", dan denk ik dat de meerderheid iets blauw-achtigs met groene highlights kiest. Dat ziet er namelijk bekend uit.
Ik vind de kleur bruin ook slecht voor een OS, maar het geeft ubuntu wel een eigen identiteit. De kleur blijft helaas bruin en gaat niet veranderd worden. Misschien dat het iets meer richting rood/oranje kan. In combinatie met grijs/zilver tinten moet dat toch best mooi worden.
Persoonlijk vind ik bruin wel mooi. Het oude Human theme, zo rond Hoary Hedgehog, vond ik iets te grauw. Maar nu is het wat meer richting de oranje gegaan, en dat vind ik erg mooi.

Het geeft me een heel down-to-earth gevoel. Geen high-tech technisch gedoe, met blauw-grijze glasachtige transparantie, wat me meer de associatie "moeilijk" geeft. Gewoon een digitaal klei-tablet met de functionaliteit die je nodig hebt.

Qua stijl dan, want ik gebruik daarbij ook gewoon Beryl, met z'n JELL-O vensters en Exposé.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

E-jey schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:37:

Klopt het dat dit de default Debian theme is: http://cdd.debian-br.org/~si0ux/artwork/debian/01gdm.png ?

Dat is de default idd. Persoonlijk vind ik dat de strakste default theme die ik tegen ben gekomen. Maargoed, ik heb toch autologin naar fluxbox hier op mijn laptop, dus ik heb geen last van kdm / gdm themes ;)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!