Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:59:
[...]
Nee, Samba had ik 100% zeker niet geinstalleerd eerst. Het is niet zo dat als VLC Samba *ondersteunt* dat het *afhankelijk* is van Samba. libjpeg ondersteunt ook een miljard programma's, wilt niet zeggen dat ik die programma's niet meer mag weggooien omdat libjpeg ze ondersteunt. Dat is omgekeerd redeneren.
Maar goed, na urenlang googlen nog steeds geen succes. Dit probleem doet zich al kennelijk voor sinds 2004, raar dat ze daar nog niks aan gedaan hebben.
Veel van die rare dependencies die je ziet zijn de dingen die je in windows als DLL krijgt. Als je op een Ubuntu-systeem KPDF ofzo hebt geinstalleerd, heeft die de 'DLL' van KDE nodig. Als je VLC installeert, en VLC wil kunnen babbelen over SMB, dan moet VLC de DLL hebben van SMB. Meestal wordt dat aangegeven als dependencies.
LibJPEG is precies het voorbeeld wat je daarbij nodig hebt, maar precies andersom als jij denkt. LibJPEG is een 'DLL', die gebruikt wordt door een miljoen programma's. Tik maar eens in:
apt-cache rdepends libjpeg62
Als je libjpeg62 gaat verwijderen, zullen al die programma's ook worden verwijderd: die kunnen niet draaien zonder libjpeg.
Wat ik denk dat er aan de hand is: VLC o.i.d. heeft een poosje rondgezworven zonder expliciete dependency op SMB. Daar crashte hij op ofzo, iig werkte dat niet naar behoren. Met een update is die dependency toegevoegd, en wilde je updatemanager hem dus binnenhalen.
En waarschijnlijk heb jij een programma geinstalleerd waarvan jij niet eens weet dat het een KDE programma is, maar dus toch die libraries nodig heeft. Geloof me: in bijna alle gevallen heb je ze ook echt nodig.
Maar iets concreter: welke programma's wil hij allemaal verwijderen als je samba weghaalt? Makkelijkste is om op de console in te tikken:
apt-get remove [pakketnaam]
Dan kan je het makkelijk copy/pasten. Ik kan je alvast 1 ding verklappen: ubuntu-desktop is een 'metapackage', die er alleen maar is om te zorgen dat je makkelijk alle standaard-ubuntu programma's kan installeren. In dat pakket zelf zit helemaal niets, en die kan je dus makkelijk verwijderen.
smbclient is onderdeel van ubuntu-desktop. Als je die verwijderd gebeurt er verder niks: daar ga je echt niet meer/minder door kunnen, omdat er niks in zit. Kijk maar eens welke bestanden in dat pakket zitten met synaptic (rechtsklikken op het pakket, eigenschappen, bestanden ofzo).
En waarom moet je smbclient trouwens verwijderen? heb je er last van ofzo

Installeer dan toch lekker Gentoo, mag je zelf uitzoeken wat je nodig hebt
[
Voor 13% gewijzigd door
MBV op 16-05-2007 21:47
]