[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.863 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
even een klein vraagje. Ik heb nu een vpn client aan de praat gekrege en kan deze nu opstarten in console met : sudo vpnc myoffice
en disconnecten met sudo vpnc-disconnect.
Nu wil ik niet elke keer adit doen via de console en vroeg mij af of er niet een soort snelkoppeling van is te maken? Heb al een application launcher geprobeerd maar dat werkt niet.
Dus het makkelijkste zou zijn om via een icoontje in mn startmenu of tray te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

In plaats van sudo gksu gebruiken, zodat je een wachtwoord-invulboxje krijgt.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Gebruik gewoon de nm-applet (van network-manager) om een vpnc config op te zetten. Je kan daarna heel erg gemakkelijk connecten met je ingestelde profielen. Als je verder je vpnc profiel bewerkt en je groeps password en persoonlijke password inzet (wel een veiligheidsrisico!!!) hoef je helemaal geen wachtwoord meer in te typen, echt super handig :)

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 16-05-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:44:
[...]

Bij de upgrade van Edgy Eft naar Feisty Fawn was m'n Acroread verdwenen, maar ik miste hem toch direct hoor!

Dat Evidence heeft vooral te weinig afdruk opties zoals zoomen en meerdere pagina's per vel enzo. En Acroread werkt perfect!
Installeer eens KPDF. Je kan het zo gek niet verzinnen of hij kan het. Ideaal met veel uitgeprint papierwerk: 2 pagina's per vel, met een titeltje midden-boven en midden-onder :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een extreem irritant probleem. De Update Manager vindt het nodig om letterlijk alle pakketten van Ubuntu in de updatelist te zetten, ook de pakketten die je niet hebt geinstalleerd. Ik krijg een update met 3 Samba-pakketten. Die wil ik niet. Toch blijft het in de lijst. Nu gaan die pakketten nooit meer uit de lijst tenzij ik ze installeer. Na het installeren wil ik ze weer verwijderen, maar ze kunnen alleen worden verwijderd vanuit Synaptic als hij ook alle totaal irrelevante pakketten als dependency meeverwijdert. Als ik de libsmbclient markeer voor verwijdering wilt hij ook nog eens VLC Media Player en een waslijst van andere totaal off-topic programma's meesleuren. Het moet toch mogelijk zijn om een pakketje weg te doen? Bij veel pakketten is dit geen probleem, maar bij velen komt dit probleem voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Als je zelf wilt bepalen wat wel of niet relevante dependancies zijn gebruik je toch echt de verkeerde distributie hoor :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:19:
Als je zelf wilt bepalen wat wel of niet relevante dependancies zijn gebruik je toch echt de verkeerde distributie hoor :)
Daar heb je gelijk in, maar het is toch niet normaal dat hij heel ubuntu-desktop en alles daaronder weg wilt halen als je samba wilt verwijderen die je SOWIESO eerst niet had geinstalleerd? De vorige keer kwam hij ook al aanzetten met KDE updates terwijl ik de standaard Ubuntu heb en niet Kubuntu. Toen bleef het in de lijst en bleef hij me lastig vallen met fake-updates voor KDE totdat ik uit ellende het maar toch voor niks heb geinstalleerd en het nu evenmin weg wilt gaan. Als ik KDE weg wilt halen haalt hij ook gelijk Gnome(!!!) applicaties weg. Bijzonder slecht dus. Dat is ook het enige wat me stoort aan Ubuntu, voor de rest is het perfect, maar wel een cruciaal probleem.

Iemand die dit heeft opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het kan zijn dat vlc een smb library gebruikt om over het netwerk met het smb protocol bestanden ergens vandaan te halen. Op het moment dat je het wil gebruiken (op pc a met vlc een film afspelen die fysiek zich op pc b bevindt) denk je er niet bij na, maar deze dependencies zijn nu eenmaal meegenomen. Als je zelf volledige controle wil hebben moet je idd naar een andere distro gaan ;)

En verder over je kde libs: weet je zeker dat je niet iets met Qt verwart? Ik heb namelijk libqt3-mt als enige qt package geinstalleerd. Wat zijn de programma's die jouw "KDE-libs" als dependencies hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:48:
Het kan zijn dat vlc een smb library gebruikt om over het netwerk met het smb protocol bestanden ergens vandaan te halen. Op het moment dat je het wil gebruiken (op pc a met vlc een film afspelen die fysiek zich op pc b bevindt) denk je er niet bij na, maar deze dependencies zijn nu eenmaal meegenomen. Als je zelf volledige controle wil hebben moet je idd naar een andere distro gaan ;)

En verder over je kde libs: weet je zeker dat je niet iets met Qt verwart? Ik heb namelijk libqt3-mt als enige qt package geinstalleerd. Wat zijn de programma's die jouw "KDE-libs" als dependencies hebben dan?
Nee, Samba had ik 100% zeker niet geinstalleerd eerst. Het is niet zo dat als VLC Samba *ondersteunt* dat het *afhankelijk* is van Samba. libjpeg ondersteunt ook een miljard programma's, wilt niet zeggen dat ik die programma's niet meer mag weggooien omdat libjpeg ze ondersteunt. Dat is omgekeerd redeneren.

Maar goed, na urenlang googlen nog steeds geen succes. Dit probleem doet zich al kennelijk voor sinds 2004, raar dat ze daar nog niks aan gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:59:
[...]

Nee, Samba had ik 100% zeker niet geinstalleerd eerst. Het is niet zo dat als VLC Samba *ondersteunt* dat het *afhankelijk* is van Samba.
Wel als de package-bakkers bij Ubuntu besloten hebben $programma te compilen tegen $lib. $lib weg -> $programma ook meteen weg. Als $programma weer een dep is van $package (etc.) kun je een aardig mooi boompje van packages krijgen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 16-05-2007 21:08 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:04:
[...]

Wel als de package-bakkers bij Ubuntu besloten hebben $programma te compilen tegen $lib. $lib weg -> $programma ook meteen weg. Als $programma weer een dep is van $package (etc.) kun je een aardig mooi boompje van packages krijgen :)
Goed, maar dat is geen reden dat de smbclient (dus geen lib) en samba-common automatisch ubuntu-desktop (lees: zowat heel je systeem) weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:59:
[...]

Nee, Samba had ik 100% zeker niet geinstalleerd eerst. Het is niet zo dat als VLC Samba *ondersteunt* dat het *afhankelijk* is van Samba. libjpeg ondersteunt ook een miljard programma's, wilt niet zeggen dat ik die programma's niet meer mag weggooien omdat libjpeg ze ondersteunt. Dat is omgekeerd redeneren.

Maar goed, na urenlang googlen nog steeds geen succes. Dit probleem doet zich al kennelijk voor sinds 2004, raar dat ze daar nog niks aan gedaan hebben.
Veel van die rare dependencies die je ziet zijn de dingen die je in windows als DLL krijgt. Als je op een Ubuntu-systeem KPDF ofzo hebt geinstalleerd, heeft die de 'DLL' van KDE nodig. Als je VLC installeert, en VLC wil kunnen babbelen over SMB, dan moet VLC de DLL hebben van SMB. Meestal wordt dat aangegeven als dependencies.

LibJPEG is precies het voorbeeld wat je daarbij nodig hebt, maar precies andersom als jij denkt. LibJPEG is een 'DLL', die gebruikt wordt door een miljoen programma's. Tik maar eens in:
apt-cache rdepends libjpeg62

Als je libjpeg62 gaat verwijderen, zullen al die programma's ook worden verwijderd: die kunnen niet draaien zonder libjpeg.

Wat ik denk dat er aan de hand is: VLC o.i.d. heeft een poosje rondgezworven zonder expliciete dependency op SMB. Daar crashte hij op ofzo, iig werkte dat niet naar behoren. Met een update is die dependency toegevoegd, en wilde je updatemanager hem dus binnenhalen.
En waarschijnlijk heb jij een programma geinstalleerd waarvan jij niet eens weet dat het een KDE programma is, maar dus toch die libraries nodig heeft. Geloof me: in bijna alle gevallen heb je ze ook echt nodig.

Maar iets concreter: welke programma's wil hij allemaal verwijderen als je samba weghaalt? Makkelijkste is om op de console in te tikken:
apt-get remove [pakketnaam]

Dan kan je het makkelijk copy/pasten. Ik kan je alvast 1 ding verklappen: ubuntu-desktop is een 'metapackage', die er alleen maar is om te zorgen dat je makkelijk alle standaard-ubuntu programma's kan installeren. In dat pakket zelf zit helemaal niets, en die kan je dus makkelijk verwijderen.
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:33:
[...]

Goed, maar dat is geen reden dat de smbclient (dus geen lib) en samba-common automatisch ubuntu-desktop (lees: zowat heel je systeem) weghaalt.
smbclient is onderdeel van ubuntu-desktop. Als je die verwijderd gebeurt er verder niks: daar ga je echt niet meer/minder door kunnen, omdat er niks in zit. Kijk maar eens welke bestanden in dat pakket zitten met synaptic (rechtsklikken op het pakket, eigenschappen, bestanden ofzo).

En waarom moet je smbclient trouwens verwijderen? heb je er last van ofzo :? Installeer dan toch lekker Gentoo, mag je zelf uitzoeken wat je nodig hebt :w

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 16-05-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:33:
Je kan rustig ubuntu-desktop weghalen hoor; ik heb het in ieder geval een keer gedaan en toen werkte alles nog gewoon. Dat is een metapackage en door het verwijderen van ubuntu-desktop verwijder je niet je complete systeem afaik -- of ze moeten dat veranderd hebben sinds een jaar ofzo :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Harm schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:44:
[...]

Je kan rustig ubuntu-desktop weghalen hoor; ik heb het in ieder geval een keer gedaan en toen werkte alles nog gewoon. Dat is een metapackage en door het verwijderen van ubuntu-desktop verwijder je niet je complete systeem afaik -- of ze moeten dat veranderd hebben sinds een jaar ofzo :P
Nee hoor: http://juriansluiman.nl/b...software-verwijderen.html

offtopic:
Jezelf als "bron" aanmerken is best leuk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:50:
[...]

Nee hoor: http://juriansluiman.nl/b...software-verwijderen.html

offtopic:
Jezelf als "bron" aanmerken is best leuk :p
Zojuist ubuntu-desktop meeverwijderd omdat hij dat afdwingt. Hij markeerde alsnog een waslijst aan programma's. Heb daar gewoon met alt-printscreen snel een schermdump van gemaakt en ja hij gaat inderdaad een heleboel pakketten weghalen zoals vlc, totem, xine, enz. Vanuit de screendump vervolgens de nodige pakketten terug gezet en ubuntu-desktop en dan dwingt hij weer samba, libsmbclient en smbclient terug te zetten. Dat heb ik dus maar op de koop toe genomen.

Die 3 pakketten zitten technisch gezien niet in de weg, maar nemen 17 MB in beslag. Ik heb 10 jaar lang handmatig alles altijd gecompileerd/beheerd en ben dus principieel tegen gedwongen installs van programma's die ik niet wil. Maar goed, Ubuntu is dan weer zo goed dat ik niet meer zonder kan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En dat is juist zo goed doordat een flink aantal dingen automagisch gebeurd ;). Gentoo staat je toe om alles zelf te bouwen. In dit geval komt het door libgnomevfs2-extra: die heeft libsmbclient nodig. Die vfs2-extra lib is nodig om over allerlei verbindingen dingen op te vragen, waaronder HTTP (zodat VLC dus een url als http://blaat kan accepteren als bestandsnaam). Kijk maar in de description van de -common:
Description: GNOME virtual file-system (common files)
GNOME VFS is the GNOME virtual file system. It is the foundation of the
Nautilus file manager. It provides a modular architecture and ships with
several modules that implement support for file systems, http, ftp and others.
It provides a URI-based API, a backend supporting asynchronous file
operations, a MIME type manipulation library and other features.
.
This package contains the documentation, data files and locales.
en de -extra:
Description: GNOME virtual file-system (extra modules)
This package contains extra VFS modules for the GNOME virtual
file-system. Currently, it includes:
* the bzip2 module;
* the ftp module;
* the http module (which also includes support for WebDAV);
* the smb module, to browse Windows shares.
Knappe jongen als je dat gecompileerd krijgt zonder libsmbclient B) Waar smbclient zelf vandaan komt snap ik niet helemaal. Er is geen pakket afhankelijk van Ubuntu-desktop, en dat is weer de enige 'bijzondere' reverse dependency van smbclient:
$ sudo apt-cache rdepends smbclient
smbclient
Reverse Depends:
smbfs
elinks
xsmbrowser
tramp
tksmb
tkchooser
squid3
smb4k
smb2www
pyneighborhood
printfilters-ppd
nagios-plugins-standard
meta-ul-base
lprfax
linpopup
linneighborhood
komba2
jags
ichthux-desktop
foomatic-gui
education-standalone
education-desktop-other
dpsyco-samba
amanda-client
xubuntu-desktop
ubuntu-desktop
squid
smbfs
kubuntu-desktop
elinks
edubuntu-desktop
cupsys
backuppc
Welk programma uit die lijst probeerde je te installeren?

Maar eh, als je alles altijd met de hand deed, waarom dan moeilijk doen met screenshots en niet gewoon apt-get op de console doen? Dan kan je gewoon copy/pasten enzo, of zelfs met sed etc aan de gang gaan om ook dat niet te hoeven :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:18:
Er is geen pakket afhankelijk van Ubuntu-desktop, en dat is weer de enige 'bijzondere' reverse dependency van smbclient:
Misschien dat ubuntu developers vinden dat bij een complete desktop ook de samba integratie moet zitten ;)
[...]
Maar eh, als je alles altijd met de hand deed, waarom dan moeilijk doen met screenshots en niet gewoon apt-get op de console doen?
Waarom gebruik jij dan quotes voor commandline zaken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Quotes zijn hip
;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 15:38

RgR

Voor de mensen die Flash 9 aan de praat willen krijgen op 64-bit Feisty:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=425672

Hier is een script te downloaden die de plugin laat werken mbv Nspluginwrapper. Werkt bij mij perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
ik heb een raar probleem met azureus. De menu iconen zijn echt overdreven groot:

Afbeeldingslocatie: http://www.mypicshare.com/thumbs/20070517/vvkuvxwa.jpg

iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RgR schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:40:
Voor de mensen die Flash 9 aan de praat willen krijgen op 64-bit Feisty:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=425672

Hier is een script te downloaden die de plugin laat werken mbv Nspluginwrapper. Werkt bij mij perfect!
Dat is inderdaad een aanrader, enige wat ik nog een soort van miste met 64-bit. Was ook wel lekker hoor om het web van een meer statische kant te zien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mithras schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:21:
[...]
Misschien dat ubuntu developers vinden dat bij een complete desktop ook de samba integratie moet zitten ;)
Dat is zeker. Maar ik zei het precies andersom: om een willekeurig pakket te installeren heb je geen ubuntu-desktop nodig als dependency.
[...]
Waarom gebruik jij dan quotes voor commandline zaken :p
Omdat dat kleiner is. Daar heb ik dus serieus over nagedacht. Het was een lange lap tekst en ik wilde de newlines er niet tussenuit vissen :P
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:53:
[...]

Dat is inderdaad een aanrader, enige wat ik nog een soort van miste met 64-bit. Was ook wel lekker hoor om het web van een meer statische kant te zien O-)
Flashblock is ideaal: je krijgt een grote play-knop als een website Flash wil laten zien :)
PainkillA schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:42:
ik heb een raar probleem met azureus. De menu iconen zijn echt overdreven groot:

[afbeelding]

mldonkey :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

PainkillA schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:42:

[afbeelding]

Niet de Azureus package van Ubuntu gebruiken, daar is altijd wel wat mis mee :)
Handmatig installeren -> Ubuntu Guide (geschrapt uit de Feisty guide om de één of andere reden).

Een paar alternatieven voor Azureus :
Deluge (dev heeft al een maand niets van zich laten horen, hoe het met de SVN heb ik niet gechecked)
Tranmission
BitTornado
KTorrent (topper, QT)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is er eigenlijk een manier om te zorgen dat vensters in Gnome gewoon altijd netjes helemaal in beeld verschijnen in plaats van dat juist de essentiele knoppen onderuit beeld vallen?
Ik ben redelijk nieuw met Linux op m'n desktop en draai nu Ubuntu 7.04, maar het irriteert me mateloos dat bijvoorbeeld de Save as-vensters van Firefox consequent met de onderkant buiten beeld vallen. En niet een klein stukje achter de taakbalk ofzo, maar gewoon echt ver.

Screenshot:
Screenshot van Firefox met het Save As... -venster open

Ik heb maar 1024x768 tot mijn beschikking op de laptop, maar dat zal toch niet de reden zijn? Ik meen dat KDE er beter mee omgaat, maar ook daar heb ik weinig ervaring mee.

Het werkt wel heerlijk verder, dat Linux :) Ik draai het al jaren als server platform (Debian). Maar op de desktop was het altijd nog Windows voor mij. Nu ben ik dus ook daar aan het experimenteren. En wel met Ubuntu.

edit:
Het is overigens een vreselijk onderwerp om op te zoeken, is mij gebleken. Anders had ik het hier niet gepost, natuurlijk. Dus een duwtje in de richting is me ook al veel waard.

[ Voor 31% gewijzigd door Room42 op 18-05-2007 00:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Jungian schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:10:
[...]

Niet de Azureus package van Ubuntu gebruiken, daar is altijd wel wat mis mee :)
Handmatig installeren -> Ubuntu Guide (geschrapt uit de Feisty guide om de één of andere reden).

Een paar alternatieven voor Azureus :
Deluge (dev heeft al een maand niets van zich laten horen, hoe het met de SVN heb ik niet gechecked)
Tranmission
BitTornado
KTorrent (topper, QT)
Ktorrent is inderdaad echt geweldig en is standaard geinstalleerd bij Kubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Room42 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:46:
Is er eigenlijk een manier om te zorgen dat vensters in Gnome gewoon altijd netjes helemaal in beeld verschijnen in plaats van dat juist de essentiele knoppen onderuit beeld vallen?
Ik ben redelijk nieuw met Linux op m'n desktop en draai nu Ubuntu 7.04, maar het irriteert me mateloos dat bijvoorbeeld de Save as-vensters van Firefox consequent met de onderkant buiten beeld vallen. En niet een klein stukje achter de taakbalk ofzo, maar gewoon echt ver.
Wat ik irritanter vindt is dat de OK en Cancel knoppen steeds net andersom zitten als in Windows. Vooral bij cross-platform programma's zoals Firefox klik ik meestal blind op de (voor Windows) goede plek, omdat ik dat zo gewend ben. Het komt dus regelmatig voor dat ik een download nog een keer moet aanklikken, of er (weer) achter kom dat 'preferences' niet onder Tools staat maar onder 'edit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Room42 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:46:
edit:
Het is overigens een vreselijk onderwerp om op te zoeken, is mij gebleken. Anders had ik het hier niet gepost, natuurlijk. Dus een duwtje in de richting is me ook al veel waard.
Compiz uitzetten

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
k die azureus installe vanaf die wiki pagina werkt prima.
Vind die sudo install fucntie wel erg gemakkelijk. Zelfs een grote linux newb als ik kan nu gewoon programma's installe die ook nog eens werke :P
Vraag mij alleen wel af of je ook een lijst kan krijgen in de console of hoe je erachter komt hoe je bijv firefox wilt installe met sudo? gewoon gokke naar sudo apt-get install firefox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dat is de eerste poging. tweede poging is het commando intikken wat je wilt uitvoeren: in feisty laat hij dan zien hoe het package heet. derde poging is
apt-cache search firefox
, alle pakketten die iets met firefox te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
...te laat..

[ Voor 100% gewijzigd door Bram77 op 18-05-2007 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

PainkillA schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:25:
k die azureus installe vanaf die wiki pagina werkt prima.
Vind die sudo install fucntie wel erg gemakkelijk. Zelfs een grote linux newb als ik kan nu gewoon programma's installe die ook nog eens werke :P
Vraag mij alleen wel af of je ook een lijst kan krijgen in de console of hoe je erachter komt hoe je bijv firefox wilt installe met sudo? gewoon gokke naar sudo apt-get install firefox?
met apt-get search <packagename> kan je zoeken naar pakketjes. Je kan hierbij wildcards *? enzo gebruiken.
De makkelijke manier van installeren kan ook met Synaptic. Zit ook een zoek-functie in, en daar staat bij elk pakketje een omschrijving, versie, dependencies enzo. Vind ik zelf net even makkelijker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zoeken moet via apt-cache search. apt-get herkend dit niet.

Oh ja, aptitude is een graphische voorkant voor apt-get in een console, dus via de console kan je dan ook handig zoeken, installeren en verwijderen. Een soort van Synaptic voor de console zeg maar.

[ Voor 32% gewijzigd door Jeldert op 18-05-2007 11:31 ]

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of switchen naar Beryl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Of helemaal geen compositing gebruiken :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gwystyl schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:29:
[...]

met apt-get search <packagename> kan je zoeken naar pakketjes. Je kan hierbij wildcards *? enzo gebruiken.
De makkelijke manier van installeren kan ook met Synaptic. Zit ook een zoek-functie in, en daar staat bij elk pakketje een omschrijving, versie, dependencies enzo. Vind ik zelf net even makkelijker werken.
Maar dan moet ik 3x klikken om hem op te starten, en meestal als ik een pakket nodig heb zit ik toch al in de console. gokken met apt-get werkt meestal, zoeken met apt-cache search ook wel vaak, en met apt-cache show kom je ook al een heel eind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
Hier nog een ubuntu user :) ik wist helemaal niet dat hier op gathering ook een topic voor ubuntu was _/-\o_ .

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Toch maar weer eens Kubuntu geinstalleerd. Dit maal uiteraard de 7.04 versie. Via live-cd werkt alles als een zonnetje, na install ineens geen geluid meer :?

Ben zelf wel van het prutsen, dus moet aan de praat te krijgen zijn, maar dit zijn nou net de dingen waardoor de mensen die direct een werkend systeem willen hebben weer teruggaat naar bijv. XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

pjlgt schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:19:
Toch maar weer eens Kubuntu geinstalleerd. Dit maal uiteraard de 7.04 versie. Via live-cd werkt alles als een zonnetje, na install ineens geen geluid meer :?

Ben zelf wel van het prutsen, dus moet aan de praat te krijgen zijn, maar dit zijn nou net de dingen waardoor de mensen die direct een werkend systeem willen hebben weer teruggaat naar bijv. XP.
Het verschil is denk ik met Kubuntu en Ubuntu is dat in mijn ogen Ubuntu beter word ondersteund ook in drivers en functie's Dus als een beginnende gebruiker zou ik zeggen neem Ubuntu.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pjlgt schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:19:
...die direct een werkend systeem willen hebben weer teruggaat naar bijv. XP.
Dat is een grapje hoop ik? Over het algemeen is het juist XP waar je met sticks of cd's in de weer moet omdat je geen netwerk/geluid/videokaart-driver hebt na een installatie :)

[ Voor 14% gewijzigd door user109731 op 19-05-2007 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

JanDM schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:43:
[...]

Dat is een grapje hoop ik? Over het algemeen is het juist XP waar je met sticks of cd's in de weer moet omdat je geen netwerk/geluid/videokaart-driver hebt na een installatie :)
Nee, dat meent hij serieus. En hij heeft nog gelijk ook. De fabrikanten ondersteunen windows namelijk, dus als windows het niet out-of-the-box doet heb je er een CD'tje voor. Linux wordt niet ondersteund, en dan loop je als gebruiker tegen een muur aan. Kaartje doet het niet. Oh, ehm, wat nu :? Google... "ja dan moet je dat commando intikken" Commando? Waar? *shiver*

Je moet je even proberen te verplaatsen in de minder technische gebruiker. De meeste howto's gaan ervan uit dat iemand weet wat een console is, en dat je weet wat je moet doen als je het volgende tegenkomt:
$ echo 'Dit is een leuke echo' 
Dit is een leuke echo
# apt-get install pakket

Wat dat betreft was een noob die hier laatst langskwam en dat dus niet wist, voor mij een echte eye-opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:35:
[...]

Nee, dat meent hij serieus. En hij heeft nog gelijk ook.
Het klonk als: kijk, hier in Kubuntu heb ik problemen met het geluid. Onder bijv. XP nergens last van, daar werkt alles wel direct... Ik probeerde dat te nuanceren door aan te geven dat het laatste in veel gevallen zeker niet waar is, en dat onder XP vaak ook een heel aantal (mogelijk zelfs meer) handelingen nodig zijn :) En dan hebben we het nog niet eens over de tijd die het installeren van Office, de virusscanner, etc. etc. kost...

Ik denk dat vooral de ervaren Windows gebruikers 'Linux' heel snel te moeilijk vinden, juist omdat ze vergeten welke stappen ze allemaal in Windows uitvoeren. Als na installatie van een Linux distro alles werkt, behalve 1 onderdeel, dan is dat 'typisch weer Linux, veel te moeilijk allemaal', en dan vergeten we maar even wat we onder XP moeten doen wat hier niet hoeft :)
De fabrikanten ondersteunen windows namelijk, dus als windows het niet out-of-the-box doet heb je er een CD'tje voor. Linux wordt niet ondersteund, en dan loop je als gebruiker tegen een muur aan.
Zeker, maar leg het probleem dan niet bij Linux neer maar bij de fabrikant...
Je moet je even proberen te verplaatsen in de minder technische gebruiker. De meeste howto's gaan ervan uit dat iemand weet wat een console is, en dat je weet wat je moet doen als je het volgende tegenkomt:[...]
Klopt, maar aan de andere kant zijn daar ook keurige FAQs, handleidingen en zelfs boeken voor. Linux heeft een hele andere opbouw, een ander jargon, andere interface... Daar moet je volgens mij eerst tijd in (willen) investeren. Niet alleen door het te gebruiken, maar ook door het lezen van de nodige documentatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Laatst online: 12-09 20:21
Als je mensen die nog nooit een computer gebruikt hebben meteen Linux geeft ipv Windows, en je zou ze dan als ze eenmaal gewend zijn aan Linux een Windows systeem voor hun ogen zetten dan zouden ze ook niet weten hoe het werkt!
Tegenwoordig is de werking van Windows gewoon ingeburgerd, maar voor mensen die het nog nooit gebruikt hebben is het bijvoorbeeld ook raar dat je eerst naar "start" moet gaan om bijv. je systeem af te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

JanDM schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 14:48:
[...]
Zeker, maar leg het probleem dan niet bij Linux neer maar bij de fabrikant...
Dan zijn we weer bezig met het ouderwetse gezelschapsspel "zwartepieten". Over het algemeen worden windows-gebruikers door linux-freaks 'gedwongen' om linux een kans te geven. Op het moment dat ze er via de logische weg (help-knop, fabrikant) niet uitkomen, dan geven ze er dus de brui aan. En of dat de schuld is van linux, de linux-freak, de fabrikant of wie dan ook boeit totaal niet. De fabrikant roept namelijk dat het de schuld is van GPL B)
[...]

Klopt, maar aan de andere kant zijn daar ook keurige FAQs, handleidingen en zelfs boeken voor. Linux heeft een hele andere opbouw, een ander jargon, andere interface... Daar moet je volgens mij eerst tijd in (willen) investeren. Niet alleen door het te gebruiken, maar ook door het lezen van de nodige documentatie :)
Ehm, heb jij ooit een windows-boek gekocht? Ik niet iig. In windows werkt alles op zijn minst 'een beetje'. Een externe geluidskaart komt geluid uit, ook al zorgt het 3x per week voor een BSOD. Die BSOD is iets waar je tijd in gaat stoppen om het op te lossen, maar je hebt al wel het vertrouwen dat hij gaat werken. * MBV plugt usb-geluid in... Wel herkend, geen geluid. Ook niet meer uit de gewone speakers trouwens, dus waarschijnlijk gaat hij wel werken ;) Misschien wat meer stof ervanaf blazen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:40:
Het verschil is denk ik met Kubuntu en Ubuntu is dat in mijn ogen Ubuntu beter word ondersteund ook in drivers en functie's (?) Dus als een beginnende gebruiker zou ik zeggen neem Ubuntu.
Ze gebruiken precies dezelfde kernel en de zelfde drivers voor welk apparaat dan ook. En KDE/Qt zit ook prima inelkaar (in sommige aspecten precies zelfs veel beter dan Gnome/GTK+).

@MBV
Niemand wordt gedwongen Linux te gebruiken, mensen die gedwongen worden Windows te gebruiken zijn er wel degelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 19-05-2007 15:48 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Spike1506 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 15:19:
Als je mensen die nog nooit een computer gebruikt hebben meteen Linux geeft ipv Windows, en je zou ze dan als ze eenmaal gewend zijn aan Linux een Windows systeem voor hun ogen zetten dan zouden ze ook niet weten hoe het werkt!
Tegenwoordig is de werking van Windows gewoon ingeburgerd, maar voor mensen die het nog nooit gebruikt hebben is het bijvoorbeeld ook raar dat je eerst naar "start" moet gaan om bijv. je systeem af te sluiten!
Ik denk dat mensen die begonnen zijn met Linux en daarna eens kijken naar Windows (zijn die er???) de beleving er saai vinden omdat je gewoon niet zo vrij bent in het aanpassen van je windowmanager, schrikken van het feit dat ze alle software moeten kopen maar genieten van het aanbod in software en de ondersteuning van hun hardware.

Zo ik dnek dat ik wel weer genoeg open deuren heb in getrapt :+

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het hardware-ondersteuning-argument steeds minder geloofwaardig. Zo'n beetje alles wordt tegenwoordig ondersteund. WLAN en gadgets zijn nog weleens problematisch, maar gisteren zat ik nog te kloten met de WLAN van een WinXP-computer. Zodra ik WEP aanzette kreeg XP geen ip-adres meer. De Mac ernaast had vrolijk verbinding. Wat is XP toch klote hè (imho beste OS van MS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Jungian schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 15:47:
[...]

Ze gebruiken precies dezelfde kernel en de zelfde drivers voor welk apparaat dan ook. En KDE/Qt zit ook prima inelkaar (in sommige aspecten precies zelfs veel beter dan Gnome/GTK+).

@MBV
Niemand wordt gedwongen Linux te gebruiken, mensen die gedwongen worden Windows te gebruiken zijn er wel degelijk.
DAAR zit nou juist de fout in. Ze mogen dan wel dezelfde basis hebben, maar toch zitten er fouten in. Namelijk mijn grafische kaart en alles wat ermee te maken heeft word perfect ondersteund en gevonden in Ubuntu, maar het was echt een ramp om dat te doen in Kubuntu. Ook het installeren in Ubuntu is gebruiksvriendelijker dan dat het is in Kubuntu

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 19-05-2007 16:26 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 16:25:
DAAR zit nou juist de fout in. Ze mogen dan wel dezelfde basis hebben, maar toch zitten er fouten in. Namelijk mijn grafische kaart en alles wat ermee te maken heeft word perfect ondersteund en gevonden in Ubuntu, maar het was echt een ramp om dat te doen in Kubuntu.
Heeft totaal niets met Ubuntu / Kubuntu te maken. Het enige verschil is de DE, meer niet. Gebruikte scripts e.d. zijn precies hetzelfde (en grotendeels geript van Debian natuurlijk).
Ook het installeren in Ubuntu is gebruiksvriendelijker dan dat het is in Kubuntu
Onder Kubuntu heb je ook gewoon Add/Remove en Adept werkt ook prima.

Misschien moet je eens een command-line only installatie doen, en dan Xorg en je driver installeren. Start X, verbaas je over de afgrijselijke lelijkheid die je dan gade slaat, zie dat je driver prima werkt en gooi er dan kubuntu-desktop op. Herhaal hetzelfde ritueel voor ubuntu-desktop en we praten verder. Nog leerzamer zou het zijn als je een Gentoo / LFS-installatie deed, maar dat kost aardig wat meer tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 19-05-2007 16:40 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik kwam erachter, inderdaad. Ik heb nu Beryl draaien en die doet het veel beter. Tnx :)
Nu is het weer helemaal een top-product! ;) Ik kan tot nu toe alles wat ik wil. Als het zo lekker blijft, ga ik hem ook op mijn (productie-) desktop zetten... alleen nog even zien hoe ik 3x320GB Windows software raid om ga zetten naar hardware of Linux soft-raid.... :X

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Jungian schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 16:30:
[...]

Heeft totaal niets met Ubuntu / Kubuntu te maken. Het enige verschil is de DE, meer niet. Gebruikte scripts e.d. zijn precies hetzelfde (en grotendeels geript van Debian natuurlijk).

[...]

Onder Kubuntu heb je ook gewoon Add/Remove en Adept werkt ook prima.

Misschien moet je eens een command-line only installatie doen, en dan Xorg en je driver installeren. Start X, verbaas je over de afgrijselijke lelijkheid die je dan gade slaat, zie dat je driver prima werkt en gooi er dan kubuntu-desktop op. Herhaal hetzelfde ritueel voor ubuntu-desktop en we praten verder. Nog leerzamer zou het zijn als je een Gentoo / LFS-installatie deed, maar dat kost aardig wat meer tijd.
Die installatie met Gentoo zou mij welliswaar meer tijd kosten, maar ik ben er wel al mee bezig. Heb alle documentatie al uitgeprint en in een mapje gedaan. Ik ben nu langzaam bezig om dat te snappen. Binnenkort eens kijken of ik het snap en dan installeren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:16
Even een kort vraagje tussendoor:

Nadat ik vandaag een paar uurtjes op een windows bak heb gezeten, viel me op dat als ik beryl gebruik het scrollen in firefox erg traag gaat (niet bijzonder traag maar wel trager dan nodig)

Smooth scrolling uitzetten werkt wel enigszins maar nog steeds niet helemaal zoals gewenst. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gewoon geen windows gebruiken, dan valt dat soort dingen je niet op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
MBV schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:28:
Gewoon geen windows gebruiken, dan valt dat soort dingen je niet op :+
Ok daar had ik nog niet aan gedacht... :z

Ik had wel bijdehandjes verwacht die zouden roepen 'gooi beryl gewoon uit' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larsie schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:33:

Ik had wel bijdehandjes verwacht die zouden roepen 'gooi beryl gewoon uit' :P
Beryl is pas bij 0.3 nog lang geen stabiele software (white border bug, zwarte vensters etc. etc.) Ook is de performance nog erg onder de maat. Ik denk dat je pas bij een hoger versie nummer degelijke performance krijgt.

Al moet ik zeggen dat het scrollen bij mij niet echt heel traag gaat, maar de specs van mijn machine zijn daar dan ook naar.

Ik heb zelf nu gewoon Metacity weer als window manager omdat ik die zwarte schermen niet zo relaxed vind :)

Beryl komt er wel gaat gewoon nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:46:
[...]
Ik denk dat je pas bij een hoger versie nummer degelijke performance krijgt.
[...]
Nou als dat de oplossing is noemen we hem toch gewoon 0.9? :+

[/flauw]

Bij mij deed het blur-effect het (nog) niet op m'n Intel 915GM videokaartje (onboard op m'n nc6120 notebook). Dat vind ik wel jammer. Verder ziet het er allemaal prachtig uit. Vooral de effecten bij het openen en sluiten van vensters vind ik leuk :)
Stom eigenlijk... In XP zette ik alle grafische zut uit en onder Linux doe ik juist moeite om het aan de praat te krijgen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Room42 op 20-05-2007 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
Room42 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 03:43:
*knip*

In XP zette ik alle grafische zut uit en onder Linux doe ik juist moeite om het aan de praat te krijgen :)
Best logisch aangezien het je onder XP 'kostbare' cputijd kost, terwijl het met Compiz/Beryl via GPU gaat. Die zat anders toch maar uit zijn neus te eten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Laatst online: 07-01 12:23
Ik vind die dingen maar onzin, een theme is leuk, maar sommige maken er werkelijk kermis van :P

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
net toen ik even weg was voor een 20 minuutjes kom ik terug en zie ik dat mn laptop weer op het login scherm staat van ubuntu 7. Vraag is hoe kan dit? Ik heb de logs even bekenen en kwam dit tegen maar ben geen linux guru dus kan er weinig van maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.mypicshare.com/thumbs/20070521/tegqjxcw.jpg

ik had gewoon wat browsers open staan + gaim en hellanzb die stond te downloade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Behalve dat vragen zoveel mogelijk in een eigen topic moeten, wil ik je verzoeken gewoon een tekstweergave te posten van je tekstuele foutmelding. Screenshots zijn dan alleen maar onhandig :)

[ Voor 4% gewijzigd door blaataaps op 21-05-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
maar ik vind eht denk ik beetje zonde om voor een voor de kenners relatief envoudige vraag een heel topic te openen + het zijn meerdere regels in die log en ik weet niet welke van toepoassing zijn want heb er niet al te veel verstand van. Die screen laat de gebeurtenissen vlak voor de logout zien wat denk ik duidelijker is dan 1 regels te poste want heb geen flauw id welke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Ik wist niet dat het pasten van regels tekst was beperkt tot 1 regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jawel, in die applicatie kan je maar 1 regel tegelijk selecteren. @PainkillA: je kan je logs ook bekijken met andere editors, ze staan in /var/log. Zoals ook in de linker kolom te zien is, helemaal bovenaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden waarom je bent uitgelogd is vrij letterlijk terug te vinden in je screenshot. Hier hoef je geen kenner of expert voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

Heeft iemand problemen gehad met de nieuwe driver van NVIDIA?
De vorige was 9755 maar deze is 100.x
Ik krijg gelijk de meest gehate melding dat de kernel module en de X module niet van dezelfde versie zijn. Oude driver weer geinstalleerd, ik wacht wel tot er een nieuwe uitkomt!

(handmatig gedownload en geinstalleerd, beide drivers)

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 22-05-2007 15:47 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Wil je dan per sé de nieuwste driver hebben? Op zich werkt de standaard van Feisty goed, kan je lekker beryl/compiz/opencompositing mee draaien. En meer heb je niet nodig toch :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

mithras schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:58:
Wil je dan per sé de nieuwste driver hebben? Op zich werkt de standaard van Feisty goed, kan je lekker beryl/compiz/opencompositing mee draaien. En meer heb je niet nodig toch :p
Hibernaten is nogal lastig, dus misschien is het in de nieuwste release gefixed :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een tijdje zit ik met de gedachte om volledig over te stappen naar Linux en mijn keuze zou Ubuntu zijn.
Na wat verder onderzoek blijkt dus dat een aantal zaken schijnbaar niet gaan werken met deze versie, ik wil echt afscheid nemen van Microsoft en alle daaraan gerelateerde producten.
Gelukkig zie ik voor 99% goede vervanging in de topicstart maar wat ik mis is de zaken die echt niet werken, ik ben verslingerd aan Battlefield 1942 (geen BF2 of andere) en schijnbaar kan dat niet.
Ik heb via wel een verwijzing gevonden naar Gentoo maar dit blijkt ook vrij brak te zijn.

Kan er in de topicstart ook aangeven worden wat echt niet wil, ik had bijna de fout gemaakt om het te installeren.

nb, ik wil geen dual boot, het is alles of niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik word weer hoopvol,
Dit ziet er goed uit en lijkt dus te werken, maar ik lees ook dat je hier 5 dollar in de maand voor moet betalen.
Ik ben best bereid om software te kopen maar nooit van zijn leven een abonnement afnemen voor software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:15:
[...]

Ik word weer hoopvol,
Dit ziet er goed uit en lijkt dus te werken, maar ik lees ook dat je hier 5 dollar in de maand voor moet betalen.
Ik ben best bereid om software te kopen maar nooit van zijn leven een abonnement afnemen voor software.
Bij Cedega ligt het anders: je koopt de software niet, maar betaalt voor (sort of) support en nieuwe versies. Het is dan noodzakelijk een abbo af te sluiten voor ten minste 3 maanden. Als je abonnement afloopt mag je de software blijven gebruiken, maar dan alleen de versie die je op dat moment hebt.

Je kan dus Cedega "kopen" voor 15 dollar, dan ben je klaar. Komt er een nieuw spel uit wat alleen werkt met een nieuwere versie van Cedega heb je pech, dan moet je (als je het wil spelen) opnieuw voor minimaal 3 maanden een nieuw abonnement afsluiten.
Jungian schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:51:
Zonder al te veel info te verstrekken : met usenet en een server met een aardige retentie kun je alles vinden. Try before you buy zit er bij Cedega niet in namelijk :)
Draai jij je spellen ook allemaal zo :p

[ Voor 14% gewijzigd door mithras op 25-05-2007 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zonder al te veel info te verstrekken : met usenet en een server met een aardige retentie kun je alles vinden. Try before you buy zit er bij Cedega niet in namelijk :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jungian op 25-05-2007 19:51 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:15:
[...]

Ik word weer hoopvol,
Je kan ook wachten totdat het in Wine werkt. De versies vóór patch 1.6 werken al een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Ik sta er echt van te kijken hoe goed Battlefield 2 draait met Cedega 6. Vrijwel net zo goed als onder Windows. Het enige nadeel is dat je niet op servers kunt waarop Punkbuster aan staat. Dan wordt je gekicked. Wel een behoorlijk nadeel want die servers zijn er zo goed als niet. Er zouden wat meer van die servers bij moeten komen voor de Cedega gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Naast dat de site van Ubuntu is opgeleukt ( :/) met een grote Dell advertentie, heeft Dell nu een filmpje over Ubuntu op hun site geplaatst:
http://www.dell.com/conte...nnel=1&targetMedia=v__296

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17

jmk

Bram77 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:00:
Ik sta er echt van te kijken hoe goed Battlefield 2 draait met Cedega 6. Vrijwel net zo goed als onder Windows. Het enige nadeel is dat je niet op servers kunt waarop Punkbuster aan staat. Dan wordt je gekicked. Wel een behoorlijk nadeel want die servers zijn er zo goed als niet. Er zouden wat meer van die servers bij moeten komen voor de Cedega gamers.
Punkbuster moet gewoon zorgen dat Linux/Wine/Cedega wordt ondersteund, IMHO. Of is cheaten zoveel makkelijker in Linux ofzo? Punkbuster slaat zijn doel voor de Linux gebruikers nu gewoon mis lijkt me.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
PunkBuster is gewoon spyware, daarom dat ze het niet KUNNEN uitbrengen voor Linux zonder een kernel module of zo te bouwen. Wat PunkBuster doet is constant je geheugen scannen en opgestarte programma's controlleren voor zogenaamde cheatprogramma's en dan geeft het door of je al dan niet 'clean' bent. Het Linux/Unix systeem- en geheugenmodel laat niet toe dat een user zomaar even het volledige systeem controlleert of aan andere programma's geheugen zit te prullen, enkel root kan dat.

Dus als jij als 'root' een cheatprogramma draait en een programma als punkbuster draait als een user, dan gaat dat programma nog steeds niet 'zien' wat dat programma doet met jou proces en alle requests om dat te zien gaan door de kernel geblokkeerd worden. De oplossing voor hen is een kernel module te bouwen voor Linux die zulke requests door de kernel laat gaan, wat eigenlijk een enorm security hole zou worden.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de info alvast, ik word met de dag wijzer.
Ik heb de Blog ook even toegevoegd aan mijn bookmarks.

Detecteer ik bij de laatste reactie nu een probleem met multiplayer games onder Linux met betrekking tot cheaten?
Er zal toch een vorm van controle moeten zijn, dus een soort van "spyware" zal er in moeten zitten.

Ik mis nog wat feedback van spelers die de oude versie BF1942 spelen.
Wat ik totnu toe elders gelezen heb zijn er nog steeds issues met het geluid, cd beveiliging, schermformaat, muis en punkbuster.

Ik speel hoofdzakelijk de demo versie Wake island en soms Hellendoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de computers van vandaag kan je per definitie niet 100% zeker weten of iemand fair speelt. De server krijgt bepaalde informatie van de client. Aangezien de client alle macht heeft over wat er in de TCP pakketjes zit, kan een valsspeler zich altijd voordoen als een legitieme speler. Om dezelfde reden werkt CSS en AACS niet.

De enige manier om dat op te lossen is met een TCPA-chip. En dat willen mensen niet. Dat druist volledig tegen de principes van free-software in. Mensen (en Linux-gebruikers in het bijzonder) willen zelf de macht over hun pc houden. Zo hebben de cheaters dat ook. Valsspelen kan je dus alleen tegengaan op basis van vertrouwen: speel met vrienden.

NB: Als Wine ontworpen was als sandbox, en Windows perfect nabootste, dan zou PunkBuster werken niet klagen.

BTW, ik zie voor PunkBuster en consorten nog een zware tijd tegemoet komen zodra hardware-accelerated graphics een feit worden onder virtualisatie. Virtuele OS's zitten afaik in een sandbox, waarover de host totale controle heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Je detecteert geen probleem met multiplayer op multiuser systemen. Je detecteert het goede gedrag van een degelijk operating systeem, zo zouden alle operating systemen moeten draaien, alle processen netjes afgeschermd van elkaar.

Als iemand wil cheaten dan kan die dat, zelfs al heeft ie punkbuster. Je draait je eigen programmaatje in elkaar en geeft het aan niemand uit, en voila, je bent door 60% van de punkbuster functionaliteit. Daarnaast gaat punkbuster ook aan je grafische en netwerk API's zitten kijken of er geen 'verkeerde' calls doorkomen. Om dat allemaal te omzeilen kun je ook zoals hierboven gezegd, je computer in een virtuele omgeving laten draaien en de host laten cheaten, er zijn zoveel mogelijkheden rond punkbuster toestanden.

Wat punkbuster doet is volledig tegen alle principes van veiligheid, openheid en eerlijkheid. Het is mogelijk om een punkbuster-achtig systeem te bouwen in Linux maar daarmee zou je ook alle veiligheden etc. moeten omzeilen. Dat gaat natuurlijk perfect op Windows omdat je daar toch als administrator moet draaien om de meeste spelletjes te spelen, op Linux gaat het niet zomaar even gaan omdat het systeem zich tegen zichzelf zal beschermen. Daarnaast creert punkbuster ook gaten in je operating systeem om te controleren op andere programma's zodat ze om de zoveel tijd een update moeten gaan leveren zodat niemand die gaten begint uit te buiten.

Nee, punkbuster en the like komen er bij mij niet in, dat is gewoon verkeerd, mensen moeten mij maar vertrouwen, doen ze dat niet, dan speel ik niet met hen. Cheaten is ook verkeerd maar ik vertrouw erop dat medespelers dat dan niet doen, houden ze zich er niet aan, dan trap ik het af naar een andere server of trap ik hen eraf als ik controle heb over de server.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 03:10

Theimon

Snapte!?

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Theimon op 27-05-2007 13:58 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17

jmk

Ik ga binnenkort een wireless LAN kaartje kopen voor een laptop. Is er een lijst met wireless LAN kaarten die standaard worden ondersteund in Ubuntu? Voor een paar euro minder ga ik liever niet met windows wrapper heen en weer.

(Tot zover deze schaamtelooze reclame voor mijn eigen topic :+ )

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jmk schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:56:
Ik ga binnenkort een wireless LAN kaartje kopen voor een laptop. Is er een lijst met wireless LAN kaarten die standaard worden ondersteund in Ubuntu? Voor een paar euro minder ga ik liever niet met windows wrapper heen en weer.

(Tot zover deze schaamtelooze reclame voor mijn eigen topic :+ )
Wellicht heb je hier wat aan:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport

Staat wellicht USB uit in het bios van jou apparatus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

https://help.ubuntu.com/c...cs/WirelessCardsSupported

Ben nu een maandje over op Ubuntu, maar ben er wel erg tevreden mee. Vooral de ongelofelijke hoeveelheid documentatie heeft me verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Heb een tijdje terug Feisty vers geinstalleerd. Ik moet zeggen: werkt echt heerlijk! Maar hiervoor had ik Edgy en daar zat een klein handigheidje in: als je je mousepointer boven een mp3tje hield speelde die m automatisch af. Weet iemand welke package ik daarvoor moet installeren of hoe ik dat kan instellen dat ie dat ook bij Fiesty weer doet (heb wel mp3 playback support packages al geinstalleerd).

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het is afaik iets met nautilus actions. Dus apt-get install nautilus-actions en daarin even verder kijken. Verder is dit geloof ik ook al heel erg veel door Google geindexeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

vogelaarke135 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:33:
Heb een tijdje terug Feisty vers geinstalleerd. Ik moet zeggen: werkt echt heerlijk! Maar hiervoor had ik Edgy en daar zat een klein handigheidje in: als je je mousepointer boven een mp3tje hield speelde die m automatisch af. Weet iemand welke package ik daarvoor moet installeren of hoe ik dat kan instellen dat ie dat ook bij Fiesty weer doet (heb wel mp3 playback support packages al geinstalleerd).
Volgens mij heeft het iets met die previews te maken in Nautilus. Kijken even of de maximale grootte van de file niet te laag staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:11
Klein vraagje van een beginnende Ubuntu gebruiker;
Als je van de CD boot heb je de optie "Start or Install Ubuntu". Hij start dan meteen Ubuntu, en dan kun je in de graf. omgeving pas kiezen voor installeren. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik wil dus gewoon meteen installeren, niet eerst starten..

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

RAILGUNNER schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:57:
Klein vraagje van een beginnende Ubuntu gebruiker;
Als je van de CD boot heb je de optie "Start or Install Ubuntu". Hij start dan meteen Ubuntu, en dan kun je in de graf. omgeving pas kiezen voor installeren. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik wil dus gewoon meteen installeren, niet eerst starten..
Daarvoor gebruik je best de alternate cd
ik heb geen idee of de normale live cd ook direct een installatie kan starten.

De installatie van de alternate cd is textbased en de 'normale' installer heeft een GTK schil waarvoor je dus eerst X moet hebben opgestart.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:11
geheel overbodige post, mag weg...

[ Voor 93% gewijzigd door Railgunner op 29-05-2007 00:20 . Reden: inmiddels gevonden ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Gezellig zeg zo'n kernel upgrade :D

Mijn Sweex 54g PCI Wireless card werkt niet meer (Atheros/Madwifi chipset) en krijg ik in de nieuwe kernel ook niet meer aan de praat en de nvidia driver (de officieele) krijg ik ook niet meer werkend. Zelfs niet met herinstallatie. Helaas krijg ik het op de oude kernel ook niet meer werkend.

In de log van de installer kan ik dit vinden:
-> Validating previous installation:
-> The previously installed file '/usr/lib/libGL.so.1.0.9755' has a different
   checksum (3089843537) than when it was installed (266441403). 
   /usr/lib/libGL.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib/libGLcore.so.1.0.9755' has a
   different checksum (2268960636) than when it was installed (3494087465). 
   /usr/lib/libGLcore.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has a
   different checksum (2055848172) than when it was installed (785433452). 
   /usr/lib/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has a
   different checksum (3894960136) than when it was installed (3124942585). 
   /usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib/libnvidia-cfg.so.1.0.9755' has a
   different checksum (398961735) than when it was installed (1513996747). 
   /usr/lib/libnvidia-cfg.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib/libXvMCNVIDIA.so.1.0.9755' has a
   different checksum (3909675461) than when it was installed (4238963790). 
   /usr/lib/libXvMCNVIDIA.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib/xorg/modules/drivers/nvidia_drv.so'
   has a different checksum (999499423) than when it was installed
   (2693379795).  /usr/lib/xorg/modules/drivers/nvidia_drv.so will not be
   uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/bin/nvidia-settings' has a different
   checksum (3933413941) than when it was installed (2704181552). 
   /usr/bin/nvidia-settings will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/bin/nvidia-xconfig' has a different
   checksum (1673781751) than when it was installed (2175628834). 
   /usr/bin/nvidia-xconfig will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib32/libGL.so.1.0.9755' has a different
   checksum (3209987176) than when it was installed (2129502259). 
   /usr/lib32/libGL.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib32/libGLcore.so.1.0.9755' has a
   different checksum (1487570528) than when it was installed (1021200838). 
   /usr/lib32/libGLcore.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib32/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has a
   different checksum (1758653404) than when it was installed (3676121470). 
   /usr/lib32/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> The previously installed file '/usr/lib32/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has
   a different checksum (2089891101) than when it was installed (3927209101). 
   /usr/lib32/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled.
-> done.

(...)

> Uninstalling NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64
   (1.0-9755):
-> Unable to restore symbolic link /usr/lib/xorg/modules/libglx.so ->
   libglx.so.1.0.9755 (File exists).
-> Unable to restore symbolic link /usr/lib/libXvMCNVIDIA.so.1 ->
   libXvMCNVIDIA.so.1.0.9755 (File exists).
-> Unable to restore symbolic link /usr/lib32/libnvidia-cfg.so.1 ->
   libnvidia-cfg.so.1.0.9755 (File exists).
-> done.

Maar echt verder helpen doet het niet. Ubuntu FTW :(

EDIT: Probleem 1 opgelost door linux-restricted-drivers van de laatste kernel via synaptic te installeren. Probleem 2 opgelost door de meegeleverde driver van Ubuntu te installeren, wat eerst niet werkte, maar nu wel... vreemd. Maarja, het werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 29-05-2007 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 16:22
Ik heb waarschijnlijk een domme vraag maar toch stel ik hem :P.
Ik ben ingelogd in me ubuntu met het account wat ik gemaakt heb in de installatie.
Nu heb ik een terminal gestart en daarin wil ik de nvidia display driver instaleren dat gebeurt ook maar na een tijdje zegt ie dat ik ingelogd moet zijn als root.
Nu staat er bij users en computers een root account maar daar kan je ubuntu niet mee inloggen.
Ik moet zeker in die terminal inloggen als root ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

DJ-Promo schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:42:
Ik heb waarschijnlijk een domme vraag maar toch stel ik hem :P.
Ik ben ingelogd in me ubuntu met het account wat ik gemaakt heb in de installatie.
Nu heb ik een terminal gestart en daarin wil ik de nvidia display driver instaleren dat gebeurt ook maar na een tijdje zegt ie dat ik ingelogd moet zijn als root.
Nu staat er bij users en computers een root account maar daar kan je ubuntu niet mee inloggen.
Ik moet zeker in die terminal inloggen als root ??
in de terminal:
sudo -s
en dan ben je root

of sudo sh NVIDIA-INSTALLER-BLA-BLA-BLA.sh

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Om root rechten te krijgen open je een terminal en typ je:
sudo -s

Dan vul je gewoon het wachtwoord in van je account, en vervolgens heb je root rechten. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door op de terminal het commando sudo voor een ander commando te zetten, krijg je root rechten. Om bijvoorbeeld nvidia drivers te installeren gebruik je:

code:
1
sudo aptitude install nvidia-glx

Overigens raad ik je wel aan om de nvidia drivers via de repositories te installeren. Je kunt je ook downloaden van de nvidia site, maar voor zover ik weet, mag je die installatie in dat geval telkens als er een kernel update binnenkomt opnieuw gaan doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 16:22
Nu weet ik het weer bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

nog meer mensjes hier die na de -16 kernel upgrade dat 'lost interrupt' gedoe hebben?

zit nu maar weer op -15, fstab editen en menu.lst editen deed ook niks. hopelijk komt dr snel weer een fix uit, zag em ook al op launchpad staan

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
AtleX schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:49:
Om root rechten te krijgen open je een terminal en typ je:
sudo -s

Dan vul je gewoon het wachtwoord in van je account, en vervolgens heb je root rechten. :)
wat is dan precies het verschil met sudo -i?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de man-pagina:
       -i  The -i (simulate initial login) option runs the shell specified in the passwd(5)
           entry of the user that the command is being run as.  The command name argument given
           to the shell begins with a - to tell the shell to run as a login shell.  sudo
           attempts to change to that user&#8217;s home directory before running the shell.  It also
           initializes the environment, leaving TERM unchanged, setting HOME, SHELL, USER, LOG&#8208;
           NAME, and PATH, and unsetting all other environment variables.  Note that because the
           shell to use is determined before the sudoers file is parsed, a runas_default setting
           in sudoers will specify the user to run the shell as but will not affect which shell
           is actually run.

-s  The -s (shell) option runs the shell specified by the SHELL environment variable if
           it is set or the shell as specified in passwd(5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Na, heb een paar dagen terug mijn delletje inspiron 9400 verblijd met ubuntu, vista eraf gemikt, harde schijf volledig geleegd ( al die rare extra dellpartitietjes...), en feisty erop gezet.

Enige probleem was mijn wifi natuurlijk, maar nu met ndiswrapper heb ik mijn broadcom volledig aan de praat! Toppie!

Het enige dat me nog niet bevalt is die gare mediadirect -knop. Als de laptop uit staat en ik druk op dat knoppie, probeert ie vanuit het bios ( denk ik ) een .dll te laden en "breekt" mijn grub. ( Of dat media-direct start op vanaf een eigen chip?? Vaag ding....)
En als ik ergens een hekel aan heb is het wel gezeik met grub, daar loop ik nog steeds tegen muren op als daar een probleem ligt.

Nog iemand hier met een inspiron? En misschien wat tips? ( Een nieuw topic vin ik het eig. niet waard, nog niet althans ...)
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!