Als je nog niets weet van linux/ubuntu kan je ook kiezen om Ubuntu de schijf te laten indelen, met als nadeel dat je dan de rest van je partities kwijt bent natuulrijkDarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:06:
na een ochtend kan ik idd beamen dat het verslavend werkt. Wel moet ik gewoon nog gigantisch veel leren. Bv. tijdens de install moest ik een nieuw partitie maken, nu heb ik het zonder swap partitie gedaan (is dat verstandig? heb wel 2gb ddrII), daarnaast is mijn partitie van het ext2 formaat (gewoon een gok van mij en volgens mij deed hij het met ext3 niet).
Volgens mij geeft de installer/partitioner wel aan dat je minimaal 512 mb moet aanwijzen als /swap, maar dat weet ik niet meer zeker.
Verder hoef je eigenlijk alleen maar een /home en een / (root) te maken, waarbij / voor je basisysteem + verschillende programma's is, en /home de partitie waar al je programma-instellingen en documenten e.d. in staan. Als je die twee dus gescheiden houdt, kan je bij een eventuele herinstall gewoon weer /home aanwijzen als /home, en als je dan een programma weer opstart die je bij je oude install ook al had pakt hij vanzelf je oude instellingen weer. Ik had / op 4 Gb gezet en /home op 'rest van de vrije ruimte'.
Het verschil tussen ext2 en ext3 is vooral dat ext3 journaling heeft, waardoor die zeker mijn voorkeur heeft.