[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.662 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:06:
na een ochtend kan ik idd beamen dat het verslavend werkt. Wel moet ik gewoon nog gigantisch veel leren. Bv. tijdens de install moest ik een nieuw partitie maken, nu heb ik het zonder swap partitie gedaan (is dat verstandig? heb wel 2gb ddrII), daarnaast is mijn partitie van het ext2 formaat (gewoon een gok van mij en volgens mij deed hij het met ext3 niet).
Als je nog niets weet van linux/ubuntu kan je ook kiezen om Ubuntu de schijf te laten indelen, met als nadeel dat je dan de rest van je partities kwijt bent natuulrijk :(
Volgens mij geeft de installer/partitioner wel aan dat je minimaal 512 mb moet aanwijzen als /swap, maar dat weet ik niet meer zeker.
Verder hoef je eigenlijk alleen maar een /home en een / (root) te maken, waarbij / voor je basisysteem + verschillende programma's is, en /home de partitie waar al je programma-instellingen en documenten e.d. in staan. Als je die twee dus gescheiden houdt, kan je bij een eventuele herinstall gewoon weer /home aanwijzen als /home, en als je dan een programma weer opstart die je bij je oude install ook al had pakt hij vanzelf je oude instellingen weer. Ik had / op 4 Gb gezet en /home op 'rest van de vrije ruimte'.
Het verschil tussen ext2 en ext3 is vooral dat ext3 journaling heeft, waardoor die zeker mijn voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:44

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

^^ Het irritante is dus dat als je een dual boot wil maken je niet gewoon kunt aangeven van: "Mijn windows partititie moet 15 Gb blijven, de rest mag je indelen om Ubuntu op te zetten, ik snap verder niet hoe dat werkt, maar jij (de partitioner tijdens de installatie van je systeem) snapt vast hoe je 35 Gb het beste in kunt delen." Dat is wel zo bij Suse (Mandriva ook geloof ik, maar da's ook weer een tijdje terug).

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

gwystyl schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:51:
[...]
Verder hoef je eigenlijk alleen maar een /home en een / (root) te maken, waarbij / voor je basisysteem + verschillende programma's is, en /home de partitie waar al je programma-instellingen en documenten e.d. in staan. Als je die twee dus gescheiden houdt, kan je bij een eventuele herinstall gewoon weer /home aanwijzen als /home, en als je dan een programma weer opstart die je bij je oude install ook al had pakt hij vanzelf je oude instellingen weer. Ik had / op 4 Gb gezet en /home op 'rest van de vrije ruimte'.
Het enige probleem is dat /usr nog best groot kan worden als je veel programma's hebt, zeker omdat het in de praktijk standaard is om games in /usr/local/games te installeren, in plaats van /opt/games.

Een geavanceerdere oplossing is om alles met LVM te regelen. Dan kan je gewoon nieuwe hard-disks in de volume-group stoppen, en daarmee je filesystems vergroten. Handig is dan om "/boot" en "/etc" buiten de LVM te houden, en "/home" en "/" als twee verschillende logical volumes in de volume-group, zodat bij een harddisk-crash niet meteen alles weg is.
Het verschil tussen ext2 en ext3 is vooral dat ext3 journaling heeft, waardoor die zeker mijn voorkeur heeft.
En journaling helpt om je filesystem consistent te houden bij crashes. Je kan nooit files kwijtraken als het OS crasht tijdens een file-transfer.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 10-05-2007 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Achter de need van sudo was ik inmiddels gekomen, (beetje zelfde als vista dat nu van admin is afgestapt en je dat echt moet aangeven). Ik ga gewoon vanavond een herinstall doen. Ik heb echt alleen maar een root partitie van 40 gig. Hoe hij het zelf heeft opgelost met de /home weet ik niet.

Ik heb nu 2 aparte schijven in mn systeem, ik gooi gewoon een helemaal leeg en laat ubuntu het zelf indelen. Wel lekker dat de install nog geen 15 minuten tijd inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Bestaat er eigenlijk een virtual machine waarin ik Windows spellen fatsoenlijk kan spelen? Ik mis GTR2 nogal maar vind het wat overdreven om alleen daarvoor een dualboot te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik heb als sudo de volgende code toegevoegd in menu.lsd van grub:

code:
1
2
3
title         "Windows Vista"
root         (sd0,0)
chainloader      +1

helaas werkt dit niet, althans, ik krijg nu een error bij het booten, dan kan ik alsnog voor ubuntu kiezen. Nu heb ik een dubbele vraag. Ik weet bijna zeker dat dit de juiste code moet zijn. (heb maar 1 sata schijf en het is toch de eerste partitie lijkt me), maar met wat voor programma kan ik in ubuntu al mn partities bekijken? Al gevonden. Verder zou ik graag willen dat ik sowieso een grub menu te zien krijg en dus niet als ik besluit op escape te drukken bij het booten. alvast bedankt :)

resolutie aanpassen is trouwens gelukt, bedankt :)

wat trouwens nogal lastig is, is dat ik geen bestanden kan kopieren naar bv mn sata drive. Ik wou mn oude ide drive leegmaken namelijk. Ik krijg dan in ubuntu een permission fout.

dan rest mij nog een vraag; kan het zijn dat mn vista install gewoon kapot is gegaan bij de installatie van ubuntu? Ik heb niets gedaan met mn sata schijf, alleen op mn ide schijf een partitie gedelete en een root aangemaakt. Ik kan onder ubuntu wel gewoon de bestanden van mn vista install op de sata schijf zien staan. Deze partitie had nog geen naam en heet hier dan ook sda1 (vandaar dat ik ook denk dat het mn eerste partitie is :P )

[ Voor 23% gewijzigd door DarkShadow op 10-05-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199688

zie dit in je menu.lst:

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu

En over het schrijven naar je SATA schijf, zorg dat je via Synaptic NTFS-3G hebt geinstalleerd en je moet zorgen dat je de rechten hebt. Kun je geloof ik veranderen met chown command, maar dat is 1 min google werk naar commands ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Anoniem: 199688 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:05:
zie dit in je menu.lst:

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu

En over het schrijven naar je SATA schijf, zorg dat je via Synaptic NTFS-3G hebt geinstalleerd en je moet zorgen dat je de rechten hebt. Kun je geloof ik veranderen met chown command, maar dat is 1 min google werk naar commands ;)
hiddenmenu had ik idd net gevonden. Zal de rest wel googlen ;) (besef dat de vraag een beetje risky was)

De error die ik krijg bij het booten van vista is: error while parsing numbers

[ Voor 6% gewijzigd door DarkShadow op 10-05-2007 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:55

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Weet iemand hier toevallig een simpel tooltje om per dag(deel) een maximumtijd in te stellen.. wat ik wil is bijv max. 2 uur computeren per dag instellen... bestaan hier tooltjes voor? via synaptic/google kon ik niet echt iets vinden.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HetWonder schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 23:29:
Weet iemand hier toevallig een simpel tooltje om per dag(deel) een maximumtijd in te stellen.. wat ik wil is bijv max. 2 uur computeren per dag instellen... bestaan hier tooltjes voor? via synaptic/google kon ik niet echt iets vinden.
Een bash scriptje dat 2 uur slaapt en daarna een shutdown doet, en dat dan toevoegen aan de bootscripts. ;)

Je kan zelfs een scriptje schrijven dat elke minuut een log-entry maakt, en controleert of er al 120 logs die dag zijn gedaan. Als dat het geval is: shutdown.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DONE=false
while $DONE=false do
    sleep 60;
    date +%D >> logfile;
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | wc -l` = 115
        notify-send "Shutdown in one minute!" "This pc will power down in one minute, because your dad is an asshole."
    fi
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | wc -l` = 120
        shutdown now;
        DONE=true;
    fi
done;

Zoiets zou ongeveer moeten werken. Ik heb het niet getest, en ik ben geen Bash-expert, dus gooi er maar een debugger tegenaan. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 11-05-2007 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

hm ik zoek toch iets gebruiksvriendelijkers met een timertje, waarschuwing dat je nog zoveel minuten hebt, misschien gebruikersprofielen etc. etc.

maar evengoed bedankt voor de tip

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117981

Voor iedereen die nog een webcam onder Feisty Fawn zoekt:

Ik heb vandaag een Quickcam Connect gekocht en dat is gewoon inpluggen en werken maar. Niks geen drivers zoeken, niks compileren, helemaal perfect. Ik heb ook de goedkoopste camera, een Quickcam Chat geprobeerd en die werkte ook direct (alleeen een veel minder mooi beeld uiteraard)

Ik heb het maar ff opgegeven met de Orbit/Sphere, dat ding geeft gewoon teveel hoofdbrekers en te weinig goeie resultaten. Met de Connect werken ook alle controls en alles en de beeldverversing is extreem veel sneller, gelijk aan de Windows driver zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HetWonder schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 00:08:
hm ik zoek toch iets gebruiksvriendelijkers met een timertje, waarschuwing dat je nog zoveel minuten hebt, misschien gebruikersprofielen etc. etc.

maar evengoed bedankt voor de tip
Oow, gebruikersprofielen is simpel. Hieronder werkt t voor verschillende gebruikers in dezelfde logfile, en dan kan je ook nog voor bepaalde gebruikers andere tijden instellen natuurlijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DONE=false
while $DONE=false do
    sleep 60;
    echo "`whoami` `date +%D`" >> logfile;
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | grep \`whoami\` | wc -l` = 115
        notify-send "Shutdown in one minute!" "This pc will power down in one minute, because your dad is an asshole."
    fi
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | grep \`whoami\` | wc -l` = 120
        shutdown now;
        DONE=true;
    fi
done;

En je kan ook een simpel scriptje genaamd timeleft maken, dat uitleest hoeveel minuten je nog hebt. Dit zou je dan in conky op je desktop kunnen gooien.

Zoiets zou ongeveer moeten werken. Ik heb het niet getest, en ik ben geen Bash-expert, dus gooi er maar een debugger tegenaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45

MBV

DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:48:
Ik heb als sudo de volgende code toegevoegd in menu.lsd van grub:

code:
1
2
3
title         "Windows Vista"
root         (sd0,0)
chainloader      +1

helaas werkt dit niet, althans, ik krijg nu een error bij het booten, dan kan ik alsnog voor ubuntu kiezen. Nu heb ik een dubbele vraag. Ik weet bijna zeker dat dit de juiste code moet zijn. (heb maar 1 sata schijf en het is toch de eerste partitie lijkt me), maar met wat voor programma kan ik in ubuntu al mn partities bekijken? Al gevonden. Verder zou ik graag willen dat ik sowieso een grub menu te zien krijg en dus niet als ik besluit op escape te drukken bij het booten. alvast bedankt :)
Zet er eens makeactive tussen, zoals als voorbeeld wordt gegeven in menu.lst.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 11-05-2007 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 21:34
Ubuntu Studio is er, en ik moet zeggen, het ziet er alleszins goed uit. Of het ook goed werkt ga ik zeker eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
MBV schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 01:28:
[...]

Zet er eens makeactive tussen, zoals als voorbeeld wordt gegeven in menu.lst.
Ik was er al achter, de de hd werd alleen erkent als hd1,0, helaas voor mij had ik toen al mn vista partitie kapot gemaakt. En opnieuw installeren met de vista dvd werkt op de een of andere manier niet goed :? (hij zegt dat de partitie niet geschikt is, terwijl die dat gewoon wel is :P )

over file permissions. Met chown kan ik een nieuwe owner aanwijzen (bv root), maar als ik mezelf als owner toewijs: sudo chown mezelf /media/sda2, en ik kijk bij properties dan zie ik dat de ownership nog steeds bij root zit. Hij geeft na het voeren van het commando ook aan dat het read only is, wat ik dus niet kan wijzigen omdat ik de owner niet ben.

[ Voor 43% gewijzigd door DarkShadow op 11-05-2007 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kijk eens naar het volgende regeltje uit mijn fstab:
code:
1
UUID=42D2-7F8F /media/hda5 vfat defaults,utf8,umask=002,uid=mbv,gid=46,sync 0 1

Dat is dus voor fat, ntfs had ook zoiets (te vinden in man ntfs of ntfs-3g)

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 11-05-2007 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik heb ntfs-3g, maar snap nu even totaal niet wat ik daarin moet veranderen. Zal het proberen uit te zoeken. In ieder geval bedankt voor de hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187781

MBV schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:54:
Kijk eens naar het volgende regeltje uit mijn fstab:
code:
1
UUID=42D2-7F8F /media/hda5 vfat defaults,utf8,umask=002,uid=mbv,gid=46,sync 0 1

Dat is dus voor fat, ntfs had ook zoiets (te vinden in man ntfs of ntfs-3g)
? wat bedoel je hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

uid=mbv, gid=42 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik heb het proberen uit te vinden, maar ik kom er niet mee verder:

code:
1
 sudo mount -t ntfs-3g /dev/hdb

Dan krijg ik als foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
NTFS signature is missing.
Failed to startup volume: Invalid argument
Failed to mount '/dev/hdb': Invalid argument
The device '/dev/hdb' doesn't have a valid NTFS.
Maybe you selected the wrong device? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/hda, not /dev/hda1)? Or the other way around?

Ik weet overigens niet eens zeker of dat mijn schijf (sda2) wel is. Ik snap het chmod en chown gebeuren overigens wel, maar het lijkt geen effect te hebben op mn sata partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

DarkShadow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:28:
Ik heb het proberen uit te vinden, maar ik kom er niet mee verder:

code:
1
---> sudo mount -t ntfs-3g /dev/hdb

Dan krijg ik als foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
NTFS signature is missing.
Failed to startup volume: Invalid argument
Failed to mount '/dev/hdb': Invalid argument
The device '/dev/hdb' doesn't have a valid NTFS.
--->Maybe you selected the wrong device? Or the whole disk instead of a
--->partition (e.g. /dev/hda, not /dev/hda1)? Or the other way around?

Ik weet overigens niet eens zeker of dat mijn schijf (sda2) wel is. Ik snap het chmod en chown gebeuren overigens wel, maar het lijkt geen effect te hebben op mn sata partities.
Kijk eens naar het pijltjes, en mount hem (in het geval dat je de eerste partitie van /dev/hdb moet hebben) met mount -t ntfs-3g /dev/hdb1

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
yup, zag de fout. Heb het nu helemaal handmatig gedaan, maar dan krijg ik alsnog een error dat hij de drives niet kan mounten (helemaal aan het einde):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
metsadah@Metsadah:~$ sudo mount -a
mount: special device /dev/disk/by-uuid/D268E8E268E8C677 does not exist
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
Failed to mount '/dev/hdb2': Operation not supported
Mount is denied because NTFS logfile is unclean. Choose one action:
   Boot Windows and shutdown it cleanly, or if you have a removable
   device then click the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
   taskbar notification area before disconnecting it.
Or
   Run ntfsfix version 1.13.1 on Linux unless you have Vista.
Or
   Mount the NTFS volume with the 'ro' option in read-only mode.
Failed to mount '/dev/sda1': Operation not supported
Or
Or
Failed to mount '/dev/sda2': Operation not supported
Or
Or

De handmatige instellingen heb ik hieruit gehaald: https://help.ubuntu.com/c...4e9c0b2043037a0e1faafd783

erg bruikbare guide overigens. Snap het nu weer een stuk beter, maar blijkbaar werkt het toch nog niet helemaal lekker met het ntfs gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

DarkShadow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:52:
yup, zag de fout. Heb het nu helemaal handmatig gedaan, maar dan krijg ik alsnog een error dat hij de drives niet kan mounten (helemaal aan het einde):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Or
Or
Failed to mount '/dev/sda1': Operation not supported
Or
Or
Failed to mount '/dev/sda2': Operation not supported
Or
Or

De handmatige instellingen heb ik hieruit gehaald: https://help.ubuntu.com/c...4e9c0b2043037a0e1faafd783

erg bruikbare guide overigens. Snap het nu weer een stuk beter, maar blijkbaar werkt het toch nog niet helemaal lekker met het ntfs gebeuren.
Zoals ook nu in de log staat: Probeer een van die twee dingen eens (windows booten, ntfsfix als je geen vista hebt ivm nieuwere ntfs in vista). Als laatste kan je eventueel nog read only mounten, maar dat is niet echt gewenst lijkt me

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

DarkShadow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:52:
Or
Or
Gewoon je foutmelding doorlezen, die is toch best duidelijk? Of anders zoek je erop met google, heb ik gisteren ook gedaan ;)

edit:
Hmm, beetje de toon geminderd

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 11-05-2007 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Het read only mounten werkt al perfect. Ik had die foutmelding al gelezen, maar helaas wil ik wel vista draaien. Jammer genoeg gaat dat dus nu niet werken omdat vista niet geinstalleerd wil worden op een lege ntfs partitie, ook niet als ik die aanmaak in de vista install zelf.

Overigens had ik de foutmelding wel doorgelezen, maar zit nu dus vanwege vista in dubio om ntfsfix te gebruiken :)

ik wou nu ntfsfix gebruiken op een partitie en dan krijg ik dit:

code:
1
2
sudo ntfsfix /dev/hdb2
Refusing to operate on read-write mounted device /dev/hdb2.

Als ik het unmount en dan hetzelfde uitvoer krijg ik een error, maar dat lijkt me nogal logisch omdat hij het dan volgens mij niet eens kan zien. Toch krijg ik een beetje het gevoel dat ik hier in cirkeltjes aan het werken ben |:(

[ Voor 50% gewijzigd door DarkShadow op 11-05-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 00:16:
[...]

Oow, gebruikersprofielen is simpel. Hieronder werkt t voor verschillende gebruikers in dezelfde logfile, en dan kan je ook nog voor bepaalde gebruikers andere tijden instellen natuurlijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DONE=false
while $DONE=false do
    sleep 60;
    echo "`whoami` `date +%D`" >> logfile;
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | grep \`whoami\` | wc -l` = 115
    fi
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | grep \`whoami\` | wc -l` = 120
        shutdown now;
        DONE=true;
    fi
done;

En je kan ook een simpel scriptje genaamd timeleft maken, dat uitleest hoeveel minuten je nog hebt. Dit zou je dan in conky op je desktop kunnen gooien.

Hmja sorry, ik zoek toch ff verder naar een gebruiksvriendelijk GUI'tje. Maar gezien alle enthousiaste reacties hier zal het er wel niet zijn :'(

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

DarkShadow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:29:
Het read only mounten werkt al perfect. Ik had die foutmelding al gelezen, maar helaas wil ik wel vista draaien. Jammer genoeg gaat dat dus nu niet werken omdat vista niet geinstalleerd wil worden op een lege ntfs partitie, ook niet als ik die aanmaak in de vista install zelf.

Overigens had ik de foutmelding wel doorgelezen, maar zit nu dus vanwege vista in dubio om ntfsfix te gebruiken :)

ik wou nu ntfsfix gebruiken op een partitie en dan krijg ik dit:

code:
1
2
sudo ntfsfix /dev/hdb2
Refusing to operate on read-write mounted device /dev/hdb2.

Als ik het unmount en dan hetzelfde uitvoer krijg ik een error, maar dat lijkt me nogal logisch omdat hij het dan volgens mij niet eens kan zien. Toch krijg ik een beetje het gevoel dat ik hier in cirkeltjes aan het werken ben |:(
Huh? Je moet unmounten om chkdsk-achtige dingen uit te voeren, da's toch logisch?

1. unmount
2. ntfsfix
3. mount
klaar (hopelijk)

En je device /dev/hdb2 blijft altijd bestaan, totdat je de stekker eruit trekt ofzo. Doe maar eens dit commando voor en na de unmount:
ls /dev/hdb*

Je kan zelfs een cat doen, als je root bent. Doe dat maar niet, ben je nog even bezig ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 11-05-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ok, ik heb dat allemaal gedaan, hij geeft aan dat de ntfsfix succesvol was, maar als ik dan weer mount krijg ik deze error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volume is scheduled for check. Please boot into Windows TWICE, or
use the 'force' mount option. For example type on the command line:

mount -t ntfs-3g /dev/hdb2 /media/multimedia -o force

Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

/dev/hdb2 /media/multimedia ntfs-3g defaults,force 0 0

In windows kan ik dus op het moment niet booten, en als ik dat forceren uitvoer blijft het probleem bestaan, namelijk dat ik alleen maar kan uitlezen en niet schrijven.

@MBV, sorry voor de ietwat domme vragen, maar dit is mn 2e dag linux en dan kan een woord als mounten al vreemd in de oren klinken.

Nevermind, ik moet beter lezen, het ownership overdragen lukt nog steeds niet, maar ik heb nu wel schrijfrechten :). Helaas lukt dit truukje alleen met hdb2, als ik ntfsfix /dev/sda2 probeer krijg ik een error over een corrupte partitie en de melding dat ik chkdsk moet draaiien.

[ Voor 34% gewijzigd door DarkShadow op 11-05-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199688

rulus schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 08:28:
Ubuntu Studio is er, en ik moet zeggen, het ziet er alleszins goed uit. Of het ook goed werkt ga ik zeker eens testen :)
Als ik het goed begrijp installeert dit dus allemaal andere progs zodat je alles lekker kunt bewerken, maar het is geen programma opzich? Nog steeds wel handig, laat maar weten wat je ervan vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Het is een complete distro gericht op de thuisstudio gebruiker. Gebaseerd op Ubuntu 7.04.
Op zich kun je de programma's die meegeleverd worden ok gewoon zelf installeren op je Linux installatie. Ik ben er wel voor. Ik draai nu Kubuntu, wanneer ik toe ben aan een verse installatie ga ik voor Ubuntu Studio. Nou maar hopen dat dit er voor gaat zorgen dat er meer virtuele synths ontwikkeld gaan worden. Een Fruityloops en Reason achtig iets voor Linux zou geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Helaas, pagina is down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Anoniem: 199688 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:12:
[...]

Als ik het goed begrijp installeert dit dus allemaal andere progs zodat je alles lekker kunt bewerken, maar het is geen programma opzich? Nog steeds wel handig, laat maar weten wat je ervan vindt!
je kan de bronnen van ubuntustudio toevoegen zodat je alle audio, video, dtp programma's snel kan binnen halen.
Zo kan je ook alle artwork installeren.

voor degenen die ubuntustudio willen gebruiken:
code:
1
2
sudo su -c 'echo deb http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio feisty main >> /etc/apt/sources.list' 
wget -q http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

uitvoeren in de terminal en dan met apt of synaptic zoeken naar ubuntustudio pakketen

[ Voor 27% gewijzigd door moser op 11-05-2007 22:16 ]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

DarkShadow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:08:
Ok, ik heb dat allemaal gedaan, hij geeft aan dat de ntfsfix succesvol was, maar als ik dan weer mount krijg ik deze error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volume is scheduled for check. Please boot into Windows TWICE, or
use the 'force' mount option. For example type on the command line:

mount -t ntfs-3g /dev/hdb2 /media/multimedia -o force

Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

/dev/hdb2 /media/multimedia ntfs-3g defaults,force 0 0

In windows kan ik dus op het moment niet booten, en als ik dat forceren uitvoer blijft het probleem bestaan, namelijk dat ik alleen maar kan uitlezen en niet schrijven.

@MBV, sorry voor de ietwat domme vragen, maar dit is mn 2e dag linux en dan kan een woord als mounten al vreemd in de oren klinken.

Nevermind, ik moet beter lezen, het ownership overdragen lukt nog steeds niet, maar ik heb nu wel schrijfrechten :). Helaas lukt dit truukje alleen met hdb2, als ik ntfsfix /dev/sda2 probeer krijg ik een error over een corrupte partitie en de melding dat ik chkdsk moet draaiien.
Tja, chkdsk zit nog niet in linux. En ik zou het risico niet willen nemen om het in wine uit te voeren ;). Start anders gewoon op met de windows-cd, en ga naar de rescue-console (of hoe dat ding ook heet). Dan kan je allebei je partities checkdisken, en ben je waarschijnlijk klaar.

of je mount ze read-only en converteert ze naar EXT3, kan je er vanuit windows ook bij :P

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 11-05-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik start Gaim op in ubuntu middels het commando "gaim" bij de opstartvoorkeuren voor mijn sessie. Bij elke start van een sessie komt Gaim met een inlogscherm die ik niet wil zien. Is het niet mogelijk wel gaim op te starten maar default niet in te loggen? Dwz, alleen inloggen wanneer ik dat kies via het Gaim icoon in de rechterbovenhoek?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voorkeuren (Ctrl + P) -> Status / Idle -> Status bij opstarten -> Te gebruiken status bij opstarten -> Offline.

Ik gebruik het tray icon niet, dus weet niet of je dan via je tray kan connecten, maar zo sta je iig elke keer gaim op zonder in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 21:34
Voor de geïnteresseerden, 'k heb gisteren Ubuntu Studio even geïnstalleerd. Testje hier. Ik ben wel niet zo'n audio/video man, dus het testen van de software is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

korte vraag: ik wil ubuntu op mijn laptop installeren (zorg 1: gaat hij mijn wifi nic pakken) maar mijn cd-speler is redelijk gaar. Ik had bedacht dat ik dan wil installeren vanaf een 1 of 4gb usb stick (heb beiden). Als ik daar op google krijg ik de wereld aan sites die willen installeren OP een usb stick. Leuk maar niet wat ik wil. Enige tips? of kan ik de iso zo uitpakken op de stick?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
[google=ubuntu bootable usb stick] geeft bij mij iig een (misschien) nuttig resultaat: Ubuntu USB Install

En trouwens uiteraard ook de conventionele, officiele Ubuntu help: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick :)

[ Voor 94% gewijzigd door mithras op 12-05-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

mag ik u danken :)
beter zoektalent dan ondergetekende. Nu nog hopen dat het werkt. Ga het gelijk proberen :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88245

Volgens mij is mijn hele Xubuntu (met Gnome-desktop) installatie naar de haaien na proberen te upgraden van 6.10 naar 7.04 (beide 64bit) via de upgrade manager. ;(

Moest voor de upgrade de sources.list aanpassen ("Failed to fetch" probleem), vervolgens tijdens het installeren van de nieuwe paketten kwam de melding:
Could not install the upgrades

The upgrade aborts now. Your system could be in an unusable state. A recovery was run (dpkg --configure -a).
Updaten ging gewoon verder met af en toe prompts of config bestanden moesten worden behouden of overschreven.

Met nog 10 minuten te gaan sloot het upgrade programma ineens af zonder waarschuwing en kon ik niets doen, dus besloot ik om te rebooten.

Na het rebooten krijg ik een X server error, dan maar naar tty1...
Inloggen als user gaat gewoon nog, maar geen enkel standaard Linux commando is uit te voeren.

$ ls
The program 'ls' is currently not installed. 
You can install it by typing: sudo apt-get install coreutils
-bash: ls: opdracht niet gevonden

$ sudo apt-get install coreutils
-bash: sudo: opdracht niet gevonden

Valt dit nog te reparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Anoniem: 88245 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:59:
Volgens mij is mijn hele Xubuntu (met Gnome-desktop) installatie naar de haaien na proberen te upgraden van 6.10 naar 7.04 (beide 64bit) via de upgrade manager. ;(

Moest voor de upgrade de sources.list aanpassen ("Failed to fetch" probleem), vervolgens tijdens het installeren van de nieuwe paketten kwam de melding:

[...]

Updaten ging gewoon verder met af en toe prompts of config bestanden moesten worden behouden of overschreven.

Met nog 10 minuten te gaan sloot het upgrade programma ineens af zonder waarschuwing en kon ik niets doen, dus besloot ik om te rebooten.

Na het rebooten krijg ik een X server error, dan maar naar tty1...
Inloggen als user gaat gewoon nog, maar geen enkel standaard Linux commando is uit te voeren.

$ ls
The program 'ls' is currently not installed. 
You can install it by typing: sudo apt-get install coreutils
-bash: ls: opdracht niet gevonden

$ sudo apt-get install coreutils
-bash: sudo: opdracht niet gevonden

Valt dit nog te reparen?
Ik denk dat je 'path' variabelen naar de klote zijn, probeer dat even te fixen, of anders een reinstall idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mithras schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:42:
[google=ubuntu bootable usb stick] geeft bij mij iig een (misschien) nuttig resultaat: Ubuntu USB Install

En trouwens uiteraard ook de conventionele, officiele Ubuntu help: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick :)
kan ik diezelfde methode gebruiken als ik een LiveEval-cd/dvd op usb-stick wil zetten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mijn Engels zegt me dat "From" niet hetzelfde is als "To", maar je kan het ongetwijfeld proberen. Ik zou wat verder Google'n en een andere howto pakken waarin de usb stick het doel is en niet het medium ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mithras schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 14:26:
Mijn Engels zegt me dat "From" niet hetzelfde is als "To", maar je kan het ongetwijfeld proberen. Ik zou wat verder Google'n en een andere howto pakken waarin de usb stick het doel is en niet het medium ;)
heuh, als je een installcd/dvd van stick kunt draaien dan lijkt me een livecd/dvd dan ook wel te kunnen?
Of niet?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

goed hele middag lopen pielen. Heb vrij makkelijk volgens de instructies die usb stick gemaakt.

vol verwachting rebooten, kiezen voor usb... pakt ie niet :(
Ligt aan de laptop gok ik trouwens (oude PIII 900).

Nu dus met CDrom maar man wat is dat station gaar... ben nu al uur bezig met stap 1 van de install op next te drukken. Net gelukt... op naar stap 2

ding seekt zich gek. Aan de cd ligt het niet gok ik.

edit: eigenlijk een manier vinden om eerst naar harde schijf te kopieren ofzo. Of text based install. Vooralsnog maar ff door laten lopen zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzper op 12-05-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105284

Is er in gnome een optie om een nieuw vester in een andere workspace te openen?
Want dan zou ik die in de menu entry zetten zodat the GIMP in de andere workspace opent, ik krijg iets van die 3 vensters die ik krijg als ik het programma open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

installatie van Feisty vanaf cdrom en usb liep niet (ligt aan mijn laptop, niet aan feisty).
Toen zag ik ineens Edgy desktop lts liggen.

die maar geprobeerd. En zowaar, een uur later (wederom de cdrom als vertragende factor) draait het! Ik kan nu toch gewoon upgraden (via gui danwel aptget) naar 7.04? Gaat erg soepel allemaal op een 256mb PIII-900Mhz moet ik zeggen. Jammer dat mijn wifi niet ondersteunt wordt. Moet ik daar weer een speciale pcmcia kaart voor fixen ben ik bang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-04 21:53

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Yup, je moet je reposetories even veranderen (vervang dapper door feisty) en dan kan je inderdaad zo upgraden

Zo heeft mij lappie het ook gedaan (zonder fouten zelfs) :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik had vandaag wat vreemde fouten. Ik heb na mn nieuwe vista install, ubuntu weer geinstalleerd, deze keer werkte ntfs-g3 zonder fouten :). Nu ook onder ext3 geinstalleerd en met swap en home en root partitie. Grub werkte fantastisch mee door vista te herkennen en toe te voegen in het menu, dat overigens al automatisch op 10 seconden stond ingesteld. Maar nu had ik vandaag bij het starten van ubuntu al 2 keer dat ik een zwart scherm kreeg, reboot hielp een keer niet, een 2e reboot leverde gewoon een normaal werkende ubuntu op.

Kan dit aan brakke ati drivers liggen? Of heeft het te maken met vista en mogelijk ntfs-3g. Vista heeft nog geen problemen opgeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door DarkShadow op 13-05-2007 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

kan/mag niet aan ntfs-3g liggen. Kijk anders eens in je logfiles, of je daar kan zien waarom je scherm zwart bleef. Staan allemaal in /var/log, en je kan tot in het oneindige terugkijken. Tip: kijk op je horloge wanneer het fout ging, wacht vervolgens een minuutje met rebooten en zoek dan de tijd op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Dit is echt de zoveelste poging om over te stappen op linux. Tot nu toe ziet het er allemaal goed uit, behalve die wifi ellende. Ubuntu zet zichzelf op de kaart onder het mom for people en out of the box. Nou ammehoela. Misschien als je PRECIES die wifi kaarten (3 modellen verkrijgbaar in die ene winkel in oezbekistan ofzo) hebt die native werken...

Ik heb in de laatste uren al weer zoveel terminals en commandos gezien dat ik me echt weer in het DOS tijdperk waan. Dat is toch niet out of the box... Mijn wifi kaart doet het niet. AM1772 chipset.

Ok tutorials kijken met ndiswrapper dan maar. Begin tutorial: aptget ndiswrapper...
ja als je geen internetconnectie hebt is het al weer einde oefening..
Uiteindelijk op mijn win pc versie 1.44 naar usbstick gezet samen met de winxp drivers van die pcmcia kaart. Geuntarredgezipped en uiteraard moet je dan nog compilen, had het kunnen raden. Niet gelukt. Nou ja handdoek voor vanavond maar weer even in de ring. Doorzettingsvermogen is een en geen probleem, maar uren tutorials lezen is niet mijn definitie van computergebruik (lees: tussen dat en windows zit nog heel wat nuance hoor, ben geen luie gebruiker).

linux is nog lang niet gebruiksvriendelijk genoeg... Ben ooit begonnen met Debian in 1998 als eerste linux ervaring en daartussen nog 5 pogingen waar elke keer wel weer wat mee was. Zo herinner ik me een FC3 poging waar ik na 10 minuten al de kernel opnieuw moest compileren ivm ati kaart die verkeerd gedetecteerd was (known bug). Ja sorry... het is mijn hobby niet hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Windows is wat dat betreft ook niet gebruiksvriendelijk genoeg, als je een hokkietokkie kaart hebt zit je ook tig uur te zoeken op internet, en dat moet je maar hopen dat dat ding geen BSOD's veroorzaakt. Onder Ubuntu werken de meeste kaarten wel, zeker die met een Linux driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gelukkig begrijp je compleet dat juist AMD de boosdoener is die met zn ATi like praktijken de Linux gebruikers niet bepaald tegemoet komt ;)

Als je zoekt op Ubuntu forums kreeg ik deze thread. Daarin wordt inderdaad met ndiswrapper gewerkt en is het in principe met een aantal simpele commando's gefixed:
sudo apt-get install ndiswrapper
sudo ndiswrapper -i NAME_OF_YOUR_INF_FILE.INF
sudo ndiswrapper -m
sudo modprobe ndiswrapper
iwlist eth1 scanning
Waarbij eth1 misschien anders is, check iwconfig even. Dat is de strekking van bovenstaande thread en ook van alle andere ndiswrapper howto's.

Als je er dan niet uitkomt moet je even hier een thread openen :)

/edit: Waarbij je apt-get in principe ook anders opgelost kan worden:
[list=1]• http://packages.ubuntu.com
Zoek op ndiswrapper
Download het bestand
• Kopieer het op een of andere manier naar je Ubuntu toe (usbstorage of whatever)
• Dubbelklik om te installeren

[ Voor 22% gewijzigd door mithras op 13-05-2007 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

thx voor het meedenken. En in zekere zin weet ik dat het aan de manufacturer ligt en niet aan linux. Maar zolang linux nog de underdog is vind ik dat de verantwoordelijkheid net nog iets meer bij de underdog ligt om dat dan maar te compenseren. Nou ja niet helemaal, maar je snapt mijn punt ;)

dan de praktijk. Mithras zoiets had ik idd ook al maar bij stap 1 gaat het natuurlijk al fout: immers ik heb geen internet! hoe de .... kun je dan aptgetten ;)

edit:
haha ok zoals ik zei had ik dat ook geprobeerd, maar toen liep ik weer vast in het make/install gebeuren. Ik doe nog welff een poging.
edit2: dat is natuurlijk reeds gecompileerd: me tries again!

[ Voor 17% gewijzigd door Jazzper op 13-05-2007 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ha, ik wist dat die vraag ging komen! Daarom heb ik ook een minuut eerder dan jouw post nog even snel mijn post geëdit :p

/edit: jups, dat is reeds gecompileerd. Alleen een dubbelklik op je muist. Zolang je nog niet te erg last hebt van RSI moet dat geen probleem zijn. Anders is een dpkg -i pakket_naam.deb ook goed ;)

[ Voor 45% gewijzigd door mithras op 13-05-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ha dacht je!
uitpakken, krijg je 2 directories:
control.tar.gz_files en een data.tar.gz_files

in die control niets bijzonders in die data 3 mapjes: etc, sbin, usr.
ha dat klinkt bekend! even kopieren naar mijn root.
nee dus...
mmm in terminal dan met sudo cp
nee dus.. omitting blabla
#$%#$%@%@

edit: -a it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Waarom pak je het in godsnaam uit dan ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik heb ook niet gezegd dat je het moest uitpakken. Als je tenminste Feisty hebt, is een dubbelklik voldoende. In de terminal mag je het ook met het volgende proberen:
sudo dpkg -i pad/naar/pakket.deb
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:20:
Waarom pak je het in godsnaam uit dan ?
Inderdaad... lees eens iets over het packagemanagementsysteem van Ubuntu/Debian, zodat je begrijpt wat je doet :D . Dat maakt het werken in Ubuntu een stuk prettiger namelijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01-2023
Jazzper schreef op zondag 13 mei 2007 @ 19:53:
Dit is echt de zoveelste poging om over te stappen op linux. Tot nu toe ziet het er allemaal goed uit, behalve die wifi ellende. Ubuntu zet zichzelf op de kaart onder het mom for people en out of the box. Nou ammehoela. Misschien als je PRECIES die wifi kaarten (3 modellen verkrijgbaar in die ene winkel in oezbekistan ofzo) hebt die native werken...

Ik heb in de laatste uren al weer zoveel terminals en commandos gezien dat ik me echt weer in het DOS tijdperk waan. Dat is toch niet out of the box... Mijn wifi kaart doet het niet. AM1772 chipset.

Ok tutorials kijken met ndiswrapper dan maar. Begin tutorial: aptget ndiswrapper...
ja als je geen internetconnectie hebt is het al weer einde oefening..
Uiteindelijk op mijn win pc versie 1.44 naar usbstick gezet samen met de winxp drivers van die pcmcia kaart. Geuntarredgezipped en uiteraard moet je dan nog compilen, had het kunnen raden. Niet gelukt. Nou ja handdoek voor vanavond maar weer even in de ring. Doorzettingsvermogen is een en geen probleem, maar uren tutorials lezen is niet mijn definitie van computergebruik (lees: tussen dat en windows zit nog heel wat nuance hoor, ben geen luie gebruiker).

linux is nog lang niet gebruiksvriendelijk genoeg... Ben ooit begonnen met Debian in 1998 als eerste linux ervaring en daartussen nog 5 pogingen waar elke keer wel weer wat mee was. Zo herinner ik me een FC3 poging waar ik na 10 minuten al de kernel opnieuw moest compileren ivm ati kaart die verkeerd gedetecteerd was (known bug). Ja sorry... het is mijn hobby niet hoor :p
Ndiswrapper-utils werden gewoon op cd meegeleverd bij 5.06 van ubuntu, en volgens mij nog steeds.
Misschien heb je wat aan de handleiding die ik gemaakt heb, daarin wordt Ndiswrapper stap voor stap uitgelegd (met plaatjes). De link naar de handleiding

Mocht dat verouderd zijn, en dus niet meer werken, dan kun je (via een usb-stick) even de i386 versie .deb bestand van ndiswrapper-utils (en evt. de common deb ook nog erbij) downloaden uit de ubuntu-repisotory's en die proberen te installeren. Dat gaat wat makkelijker dan van die ingepakte bestandjes. Link naar de .deb van ndiswrapper voor ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

dat sudo dpkg did the trick. Hoewel...

ik moet echt lid worden van absolute beginners fora

als ik in mijn driver map ndi[TAB] doe vult hij mooi aan, ook man ndiswrapper werkt. Kennelijk goed geinstalleerd. Als ik echter dan ndiswrapper -i naam.inf doe zegt hij:
"no versions of ndiswrapper found!"

gelukkig veel hits op google. Maar dichtste bij het antwoord dan:
http://ubuntuforums.org/s...php?p=2632505&postcount=9
kom ik niet...
even ander topicje openen of mag ik hier blijven whinen :)

edit: sorry voor mijn noobiness, maar kan er gewoon niet bij dat ik dit niet beheers terwijl ik er al jaren zijdelings mee werk. In 1998 e.v. nog 3 jaar met HP-UX 10 gewerkt over ouderwets gesproken haha

edit2: ook even die tutorial pagina van hierboven gekeken. Bij de synaptic packet manager (ik ken packets nog uit mijn RedHat 5 tijd ;)) gekeken, maar er staat alleen ndiswrapper-common en die kan ik alleen deinstalleren. Ik zie geen nieuwe die ik nog niet heb die ik juist wel kan installeren... :(

edit3: zie al waar dat misgaat... Aangezien die laptop nooit online geweest is (logisch) heeft hij de repository nog niet bijgewerkt... tja dan houdt het even op

edit4: de speurtocht gaat verder:
ndiswrapper is two things:
1. an executable: try "sudu which ndiswrapper" to see
whether you have it.
2. a loadable kernel module in /lib/modules/`uname -r`/misc
you need both.

[ Voor 48% gewijzigd door Jazzper op 13-05-2007 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De kernel-module heb je al. Je moet alleen nog ndiswrapper-utils hebben. Je kan ook meteen ndisgtk erbij installeren. Dat is een simpele GUI wrapper voor de installatie van inf-bestanden, waardoor je helemaal niks meer met de terminal hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

wil het topic niet te veel vervuilen maar working on it. Was zo slim om eens te testen of op de 6.10 cdrom ook packets stonden. Zowaar :D
Even geadd middels synaptic en nu werkt het wel. Ben nu bezig om het aan de praat te krijgen (de kaart, ndiswrapper werkt nu). Mijn god... zeg me dat jullie ook zo begonnen zijn ;)

edit: hij is fijn... bij "sudo modprobe ndiswrapper" freezed het systeem :(

edit2: na paar herstarts/pogingen start ubuntu zelfs niet eens meer op... ben ik al rijp voor het in verhouding zeeer stabiele Windows Millenium? :D 8)7 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Jazzper op 13-05-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jazzper schreef op zondag 13 mei 2007 @ 19:53:
Je bedoelt: elke centrino-laptop werkt out-of-the-boox.
Zodra de hardwareleveranciers drivers zelf gaan meeleveren voor linux, zoals dat voor windows gebeurt, dan is het hele probleem weg. Grootste nadeel daarbij: er is geen standaard interface voor die voor elke distro werkt. Ik hoop dat die dell-actie om ubuntu te installeren daar verandering in brengt :)
Jazzper schreef op zondag 13 mei 2007 @ 21:10:
edit: hij is fijn... bij "sudo modprobe ndiswrapper" freezed het systeem :(

edit2: na paar herstarts/pogingen start ubuntu zelfs niet eens meer op... ben ik al rijp voor het in verhouding zeeer stabiele Windows Millenium? :D 8)7 8)7
Ik heb geen idee wat je gedaan hebt. Het leuke aan linux is dat je alles kan verkloten wat je wilt, dus hoe je dat voor mekaar hebt zou ik niet weten. Heb je toevallig aangegeven dat je de modprobe direct bij opstarten laat uitvoeren? Dat is op zijn zachtst gezegd 'niet handig' als hij het op commando ook niet doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Andere discussie natuurlijk, maar ik vind het een beetje een pat stelling. Fabrikanten doen niet aan ondersteuning terwijl dit natuurlijk wel zou moeten. Kun je lang wachten, maar misschien zijn er workarounds (zoals dus ndiswrapper en ook wine voor andere dingen). Lastig.

Wat ik gedaan heb? eh paar keer die modprobe, meer niet. Maar na paar keer herstarten, startte hij weer door.

Ondertussen tot ergernis van mijn vriendin 20 meter utp kabel dwars door het huis over bank en tafel heen naar de meterkast in de wifirouter :D

nu dus wel internet. Hij is nu bezig met 6.10 > 7.04 upgrade (goed geregeld zeg! Nog wel een bug, maar dat was op te lossen met gpg eenmaal runnen). Even afwachten hoe het dan gaat. Ook apart topic hier in NOS geopend (en een in ubuntuforums maar omg wat gaan de topics snel daar.. nu al pagina 3 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17
MBV schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:44:
[...]

Je bedoelt: elke centrino-laptop werkt out-of-the-boox.
Eigenlijk werkt iedere courante hardware onderdeel wel. Nvidia, Intel, Atheros, zelfs ATi als je niet te bleeding edge wilt. Het configureren neemt misschien wat tijd in beslag maar met een avondje googlen krijg je toch echt wel het meeste aan de praat.

Het probleem echter bij centrino laptops is de ACPI. De ene fabrikant doet wel z'n best om een goede ACPI te schrijven de ander doet er weinig aan behalve een goede ACPI voor windows te schrijven. Lenovo(voormalig IBM) doet bijvoorbeeld wel haar best om goede linux ondersteuning aan te bieden, de T60p is een goed voorbeeld hiervan. Veel mensen vergissen zich hier nog wel eens in, waaronder ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzper schreef op maandag 14 mei 2007 @ 00:02:
Ondertussen tot ergernis van mijn vriendin 20 meter utp kabel dwars door het huis over bank en tafel heen naar de meterkast in de wifirouter :D
Hehe, netjes :D Dit wilde ik ook al voorstellen. Het is natuurlijk veel makkelijker om je computer even aan de draad te hangen, en de boel op de officiele manier de boel aan de praat te krijgen, dan proberen dependency checking & configuratie zelf af te handelen.

Met het draadje eraan is het heel simpel:
sudo apt-get install ndisgtk

Ndisgtk hangt af van ndiswrapper-common en ndiswrapper-utils, dus die worden automatisch ook geinstalleerd. Na installatie zie je in System > Administration een entry "Windows Wireless Drivers". De rest wijst zich verder zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik zie voornamelijk:

e: couldn't find package

(ook na apt-get update niet)
ook al op gegoogled/geubuntuforemd maar helaas)

edit: via downloaden van de site krijg ik: dependency is not satisfiable: ndiswrapper-utils

grrr.. morgen weer een dag.
voor de lezers: sorry voor de topic vervuiling :+

[ Voor 40% gewijzigd door Jazzper op 14-05-2007 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap niet helemaal wat je met je repositories gedaan hebt, maar dit beeld zou je te voorschijn moeten kunnen toveren in een standaard-install van Feisty:

Afbeeldingslocatie: http://xs115.xs.to/xs115/07201/ndiss.png

Voor ndisgtk heb je overigens wel de "universe"-repository nodig (dat zie je aan de afwezigheid van het Ubuntu-logo). Onder Settings > Repositories kan je dat aanvinken.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 14-05-2007 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

heb ik al gecheckt maar hij staat nu nog niet onder repositories. Wel ndiswrapper1.8 bv
mijn feisty is splinternieuw, dat zou het niet moeten zijn. Check die universe vanavond wel ff, eerst werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
$ apt-cache show ndisgtk 
Package: ndisgtk
Priority: optional
Section: universe/net
[...]
$ 
Jep, eerst je universe/multiverse openzetten. Ik was het vergeten te zeggen omdat het bij mij een standaard handeling is. Maar even twee vinkjes zetten en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Anoniem: 69437 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 01:37:
Ik snap niet helemaal wat je met je repositories gedaan hebt, maar dit beeld zou je te voorschijn moeten kunnen toveren in een standaard-install van Feisty:
[afbeelding]
Voor ndisgtk heb je overigens wel de "universe"-repository nodig (dat zie je aan de afwezigheid van het Ubuntu-logo). Onder Settings > Repositories kan je dat aanvinken.
Hmm, krijg je die "Find"-window nadat je op "Search" hebt geklikt?
Lijkt me ook niet logisch. De titel zou volgens mij gelijk moeten zijn aan de knop.

Vertaal bug?

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Zojuist Ubuntu 7.04 geinstalleerd, geen problemen tot dusver. Daarna wilde ik een ATI driver installeren voor mijn 9800 pro.

Ik heb deze driver geinstalleerd: ati-driver-installer-8.36.5-x86.x86_64.run. Installatie ging verder goed, modules geladen etc.

In xorg.conf staat bij devices niet de standaard ati driver maar fglxr en volgens fglxrinfo wordt de juiste driver geladen:

code:
1
2
3
4
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 PRO
OpenGL version string: 2.0.6458 (8.36.5)

Echter als ik nu bijvoorbeeld glxgears even aanzet, komt daar een belabberde framerate uit (~150 fps), terwijl met een livecd van Koroora (0.1 nog met ATI drivers, geen GPL) haal ik makkelijk 8000 fps.

Werkt 3d acceleratie nu niet goed, of is deze driver niet zo best?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

1. Er is een mooie package die xorg-driver-fglrx heet die de driver aanlevert.
  2. Je bent voor de rest op jezelf / Google aangewezen -> zie punt 1.

[ Voor 26% gewijzigd door Jungian op 14-05-2007 20:05 . Reden: crap weggehaald ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon1985
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-04 21:15
Even een kort vraagje wat me niet geheel duidelijk is:

Kan je die LAMP module ook op een non-server ubuntu installen? dus zegmaar LAMP op een workstation versie van Ubuntu : )

Mijn dank is groot

edit > en is het ook mogelijk om met die server versie een grafische interface tevoorschijn te toveren?

[ Voor 21% gewijzigd door Phenomenon1985 op 14-05-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het eerste geval: System > Administration > Synaptic > Edit > Mark Packages by Task
In het tweede geval: sudo apt-get install ubuntu-desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon1985
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-04 21:15
bedankt :) hier heb ik wat aan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50566

Ik had nog een korte nooberige vraag :$. Op mijn Ubuntu Feisty wilde ik graag Acrobat Reader installeren. Daartoe heb ik van packages.ubuntu.com uit de packages van Edgy (is nl. niet beschikbaar voor Feisty...) het bestand acroread_7.0.9.orig.tar.gz gedownload en heb hem uitgepakt. Daar zit een bestandje bij dat 'INSTALL' heet en dat zou gerund moeten worden. Dat krijg ik niet voor elkaar :$. Ik heb geprobeerd om "Run in terminal" te doen, en dat werkt, behalve dat er dan aangegeven wordt dat "permission denied" is bij het installeren in "usr/local/<etc>". Dus ik dacht dat ik misschien als root zou moeten opereren, maar als ik in de terminal iets als "sudo INSTALL" doe bijv., krijg ik een foutmelding.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

sudo ./INSTALL
Wel eerst naar de juiste map gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AtleX schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:18:
sudo ./INSTALL
Wel eerst naar de juiste map gaan natuurlijk.
Dat werkt, thanks d:)b. Waarom is die "./" nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
. is een link naar de huidige directory. Windows zoekt daar standaard in, Bash niet. Wanneer je een bestandsnaam zonder directory opgeeft worden alle paden in je PATH-variabele gecheckt om te kijken of het bestand daar instaat. . zit standaard niet in je PATH, dus het bestand word niet gevonden zonder ./

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 15-05-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
keesjeislief: Er bestaat ook gewoon een debian package hoor: http://security.ubuntu.co...0.0.ubuntu0.6.10_i386.deb

Dubbelklik en klaar, niets om een installatiescript te runnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mithras schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:38:
keesjeislief: Er bestaat ook gewoon een debian package hoor: http://security.ubuntu.co...0.0.ubuntu0.6.10_i386.deb

Dubbelklik en klaar, niets om een installatiescript te runnen toch?
Had ik al gezegd dat ik een beginner ben? :P Ik heb gewoon eerst via de package manager geprobeerd, daar stond ie niet tussen, ben toen gaan zoeken op inet en kwam de methode tegen die ik gevolgd heb, vandaar. Ik zit nog in de fase als-het-maar-werkt, daar zal langzaamaan vanzelf wel meer begrip & overzicht bij komen denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
De handelingen die je eigenlijk moet volgen zijn deze (in de juiste volgorde):
[list=1]• Zoek naar het programma in Software toevoegen/verwijderen
• Zoek het pakketje (of als het er meerdere zijn: de pakketjes) in Synaptic (onder Systeem -> Beheer)
• Zoek het pakketje op packages.ubuntu.com (voor oudere releases bijvoorbeeld)
• Zoek met Google / whatever naar een pre-compiled debian package
• Zoek ergens (Google / whatever) naar een .rpm pakketje dat je kan converteren met alien
• Zoek een installatiescript (heb jij kennelijk gedaan)
• Zoek de sourcecode om te compileren en vervolgens te installerenDus probeer voortaan eerst nummer 3, 4 en 5 uit voordat je met stap 6 aan de gang gaat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mithras schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:03:
De handelingen die je eigenlijk moet volgen zijn deze (in de juiste volgorde):
[list=1]• Zoek naar het programma in Software toevoegen/verwijderen
• Zoek het pakketje (of als het er meerdere zijn: de pakketjes) in Synaptic (onder Systeem -> Beheer)
• Zoek het pakketje op packages.ubuntu.com (voor oudere releases bijvoorbeeld)
• Zoek met Google / whatever naar een pre-compiled debian package
• Zoek ergens (Google / whatever) naar een .rpm pakketje dat je kan converteren met alien
• Zoek een installatiescript (heb jij kennelijk gedaan)
• Zoek de sourcecode om te compileren en vervolgens te installerenDus probeer voortaan eerst nummer 3, 4 en 5 uit voordat je met stap 6 aan de gang gaat :p
Maar ik heb het pakket gedownload van packages.ubuntu.com. Het was een .tar.gz die na uitpakken o.a. dat install-bestandje bevatte. Is dat niet ok? Ieg bedankt voor het overzichtje d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Anoniem: 50566 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:26:
[...]

Maar ik heb het pakket gedownload van packages.ubuntu.com. Het was een .tar.gz die na uitpakken o.a. dat install-bestandje bevatte. Is dat niet ok? Ieg bedankt voor het overzichtje d:)b.
Als je "normaal" zoekt op acroread voor elke versie (ant met Feisty vind je idd niets) krijg je dit overzicht, waarna je de meest recente versie pakt. Dat is die dus van edgy. Ik zie nu waar je de fout bent ingegaan, namelijk door de source te installeren onder het kopje "More Information on acroread", terwijl als je naar het kopje "Download" kijkt, je daar jouw architectuur ziet staan (i386 )en vanuit die pagina je de link krijgt naar het echte pakketje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

of ik vergis me sterk of mijn toshiba laptop met feisty sluit af als ik mijn netspanning erin doe...
was net synaptic 62 packages aan het installen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de weg...
Anoniem: 50566 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:14:
Op mijn Ubuntu Feisty wilde ik graag Acrobat Reader installeren.
...Ubuntu heeft al een hele mooie document-viewer standaard aan boord: Evince. Je kan gewoon je PDF/Postscript/Impress-documenten dubbelklikken om ze te openen. Het heeft ook support voor hoofdstukken via de side-pane.

Ik laat natuurlijk geen mogelijkheid schieten om een screenshot te maken! :P
Afbeeldingslocatie: http://xs115.xs.to/xs115/07203/evince.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

de firefox-plugin van Adobe heb ik toch lekker geinstalleerd, niet continue een nieuw scherm ;). En eerlijk gezegd vind ik KPDF veel fijner dan evince.

* MBV rent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22
MBV schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 00:54:
En eerlijk gezegd vind ik KPDF veel fijner dan evince.
* MBV rent :P
Mee eens! Ik weet niet vind de look & feel van Evince toch lang zo goed niet als die van KPDF. (en ja ik draai Gnome)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:46
ok ik als complete linux newb heb een paar vraagjes waar google mij nie echt mee hielp:
Ik wil graag in de notification area mijn memory en cpu gebruik kunnen zien, en het ergste is nog dat mijn nieuwe windows die geopend worden bijv. een configuratie scherm niet automatisch de focus krijgt maar op de achtergrond blijft. Ik gebruik wel beryl als windows manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
PainkillA schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:37:
ok ik als complete linux newb heb een paar vraagjes waar google mij nie echt mee hielp:
Ik wil graag in de notification area mijn memory en cpu gebruik kunnen zien,
Rechtermuis op je paneel. Je kan dan een applet toevoegen. Dat zit dan niet in je notification area, dat kan nl niet, maar je kan hem er naast zetten.
en het ergste is nog dat mijn nieuwe windows die geopend worden bijv. een configuratie scherm niet automatisch de focus krijgt maar op de achtergrond blijft. Ik gebruik wel beryl als windows manager.
Als je je focus stealing prevention eens uit zet in je Beryl manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117981

Anoniem: 69437 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 00:43:
Bij de weg...

[...]

...Ubuntu heeft al een hele mooie document-viewer standaard aan boord: Evince. Je kan gewoon je PDF/Postscript/Impress-documenten dubbelklikken om ze te openen. Het heeft ook support voor hoofdstukken via de side-pane.
Bij de upgrade van Edgy Eft naar Feisty Fawn was m'n Acroread verdwenen, maar ik miste hem toch direct hoor!

Dat Evidence heeft vooral te weinig afdruk opties zoals zoomen en meerdere pagina's per vel enzo. En Acroread werkt perfect!

Ander vraagje, wat gebruiken jullie om CDs en DVDs te branden? Ik heb Brasero, DeVeDe en K3B geprobeerd, maar vind het allemaal toch een beetje primitieve dingen als ik het vergelijk met Nero onder Windows. Nu weet ik dat er Nero voor Linux bestaat, maar daar zou ik voor moeten betalen aangezien mijn Windows license een OEM license is en ik hoor er geen erg goede verhalen over.

Wat ik vooral doe is:
- ISO branden
- Losse bestanden als backup branden
- Directe kopieen maken 1 op 1 van een schijfje

Onder Windows gebruikte ik vooral DVD decrypter voor zowel het maken van kopieen als het branden van ISO's en dat werkte perfect, veel control en toch een eenvoudig te bedienen app. Is er ook zoiets voor Ubuntu?

Tweede is dat ik een Lightscribe brander heb en er daarvoor nog geen Linux software is, al zou het wel in ontwikkeling zijn. Weet er iemand of daar een alternatief voor is? In Windows zat het in Nero en ook had ik een losse app van lightscribe.com Herstel, het is er nu wel: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10803

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het is jammer dat Brasero een beetje stil ligt qua ontwikkeling. Het had veel potentie, maar het werkt nu nog net niet lekker (traag, missen dingen). Op zich kan je er wel prima audio cd's, data cd's en iso's mee branden hoor.

En verder een iso maken? Heel simpel:
dd if=/dev/cdrom of=file.iso
Met /dev/cdrom je device pointer en file.iso je opslagpad van je iso. Voor een iso te maken van een (of meerdere) folders:
mkisofs -o file.iso /path/to/folder/
Met file.iso de opslag van je iso en /path/to/folder/ je folder die je in gaat pakken. Dat gaat sneller dan met een gui (hoewel er vast wel een Nautilus action bestaat voor deze dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Via de GUI kan het eenvoudig. Klik met rechts op het CD-icoon op je desktop. Kies voor "Copy disc".

Kies is het scherm of je naar de CD/DVD-brander wilt kopiëren, of naar een ISO-bestand. :)

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 11:45

zAo

GPLv2 Fanboy

Anoniem: 117981 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:44:
[...]

Ander vraagje, wat gebruiken jullie om CDs en DVDs te branden? Ik heb Brasero, DeVeDe en K3B geprobeerd, maar vind het allemaal toch een beetje primitieve dingen als ik het vergelijk met Nero onder Windows. Nu weet ik dat er Nero voor Linux bestaat, maar daar zou ik voor moeten betalen aangezien mijn Windows license een OEM license is en ik hoor er geen erg goede verhalen over.

Wat ik vooral doe is:
- ISO branden
- Losse bestanden als backup branden
- Directe kopieen maken 1 op 1 van een schijfje
K3B primitief? Wat kan Nero op Windows meer dan?

Overigens is er een primitieve Nero for Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:49:
Het is jammer dat Brasero een beetje stil ligt qua ontwikkeling $distro geen nieuwere Brasero packages regelt voor me.
Brasero ligt helemaal niet stil qua ontwikkeling. Ze werken nog steeds gestaag richting versie 0.6 (zie ook de Brasero SVN).

Prima brandprogramma, net als K3B.Primitief is in ieder geval het laatste wat bij me opkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 16-05-2007 13:53 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Wow, wist niet dat ze gestaag doorwerkten. De packages van brasero 0.5.2 zijn volgens mij nog uit het begin-Edgy tijdperk, wat in mijn optiek betekende dat Brasero gewoon niet meer werd geupdate.

Gezien de updates (libburn support update, veel bugfixes) gaat het nog steeds vooruit. Ik heb te snel geblaat, * mithras gaat eens die svn binnenhalen.

Maar ik heb nergens beweerd dat het een primitief programma is, alleen dat het veel potentie had wat opgegeven moment gestaakt was ;)

[ Voor 0% gewijzigd door mithras op 16-05-2007 14:47 . Reden: Ik uh, heb te snel geblaat :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:00:
Maar ik heb nergens beweerd dat het een primitief programma is, alleen dat het veel potentie had wat opgegeven moment gestaakt was ;)
Dat laatste was ook niet op jouw gericht, maar een Nero-liefhebber die dat beweerde ;)

0.0

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!