[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.659 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

was op zoek naar xosl info en vond die in deel 5, maar niet compleet.
Hier vond ik voor XOSL:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1518138
Howto: Multiboot Windows XP, Windows Vista, Ubuntu 6.06, etc
of gepromoot tot Tutorials & Tips

Wellicht so wie so handig als je XOSL gebruikt ivm met de "beperkingen" die Vista oplegt...
http://ubuntuforums.org/s...p?t=260772&highlight=XOSL
There does not seem to be a very good (or at least very accessible) discussion on how to independently (by this I mean not simply chaining boot loaders) multiboot Windows XP, Windows Vista RC1, Ubuntu, and other distros. As such, I would like to share my method for accomplishing such a setup.

My setup uses multiple partitions on a single hd as follows:
Boot Manager – XOSL (on a dedicated partition)

Windows XP
Windows Vista RC1
PC-BSD
Ubuntu 6.06

I chose XOSL because it is very convenient to reload from a dedicated partition, it doesn't mess up the MBR, and it looks snazzy. However, getting Vista to work with XOSL, Linux, and Windows XP is surprisingly difficult and requires several steps.

Recommended:
Download and burn a copy of the “Ultimate Boot CD” from http://www.ultimatebootcd.com/ as it has a ton of useful tools for partitioning, booting, and diagnostics in a very convenient package. All of the packages that I used (for example, Ranish Partition Manager and XOSL) are all on this CD.

Step 1:
Partition your HD with whatever partitions will be needed prior to installing Vista. I found that Ranish Partition Manager is a wonderful tool this purpose; however, it is text-based.

Step 2:
Install Windows XP (if you don't have it yet)

Step 3:
After Windows XP is installed and configured, reboot and use Ranish to set Vista's partition as active (B for boot in Ranish). I would discourage trying to set the partition active through Windows (setting it active through Windows destroyed my extended partition for that HD).

IMPORTANT:
This step is very important as Vista will otherwise modify the contents of whichever partition is set active; most of the time, this seems to be the partition belonging to Windows XP. If this situation occurs, Vista will store bootmgr and BCD (two all important files without which Vista cannot boot) on the Windows XP partition, NOT on the Vista partition. In this case, Vista will be incapable of directly booting through any other means (not through XOSL, not through GRUB, not through ANYTHING). At this point, Vista is irrevocably tied to the XP partition which cannot change in a manner that would alter the loading of bootmgr. Also, if Vista's boot sequence is altered even slightly (say by installing XOSL) Vista will probably fail to load correctly as will other detected Windows (aka Windows XP) installations. If you choose to run fixboot from the Windows XP recovery, then Vista will no longer load bootmgr and will no longer boot (at this point there is no way to repair Vista). This situation should be avoided.

Step 4:
Install Vista. At this point, you'll need to select a partition to format with Vista's implementation of NTFS. Note that this is a newer NTFS version and cannot be correctly resized with standard Windows tools or other tools such as qtparted.

Step 5:
Install XOSL or whichever boot loader you prefer. If you are unable to install XOSL through UBCD, try saving the files on a FAT32 drive and run the installation from there. I have found that storing XOSL on its own partition saves headaches later on.

Step 6:
Set up XOSL to list Windows XP as one choice and Windows Vista as another. At this point Windows XP will probably load correctly through XOSL, but Vista will not.

Step 7 (Repair Windows XP if it doesn't load through XOSL):
At this point, Windows XP and Vista may not load correctly. To fix the problem with XP, use XP's installation disk to get into the recovery console. Once the recovery console is available, run fixboot (do not run fixmbr as this will overwrite the link to XOSL) and be sure to specify the drive that XP is on (probably C). Vista's drive should also be listed among possible choices, but it will probably some higher letter (like G).

Step 8 (Repair Vista):
Use Vista's installation disk and choose the repair option. It will probably detect that something is wrong, attempt to automatically repair itself, and then ask if you would like to reboot. Do not choose to reboot (the automatic repair doesn't really work). Instead, continue on to the next repair screen and choose the option to repair Vista. If you observe the log file from the repair, it should note that it edited the booting options (toward the end of the log file) and will probably mention BCD. At this point, you should be able to reboot.

Step 9:
Verify that you can indeed boot into both XP and Vista through XOSL without going through any additional boot managers.

As an aside, Vista may boot correctly, but may fail when it actually tries to display the user login (perhaps it assigns a refresh rate out of the range of your monitor). If this is the case, you can press F8 whenever you first boot Vista from XOSL for more options (such as 640x480 resolution) which may be helpful for resolving such errors. Once everything is correctly working, install Linux.

Step 10:
Install Ubuntu onto whichever partition you prefer (note the partition that you choose to format and mount as /). Go through the typical installation procedure until you reach the point of installing the boot manager (grub). Instead of installing to the MBR, choose to install grub onto the root partition (/dev/hd*whatever you decided to format as /*). For example, I installed grub on /dev/hda6, the same as my root partition for Ubuntu.

Step 11:
Set up XOSL to list Ubuntu as another choice.

Step 12:
Install any other OSes you want using the same method as Ubuntu if they are *nix based.

If everything worked correctly, you should be able to boot Windows XP, Windows Vista RC1, Ubuntu, and anything else directly through XOSL without any difficulty.

Note: You could choose to install XP, then Vista (ignoring Step 3), then Ubuntu and install grub onto the MBR. This setup works, but in order to use XP, you must first choose “Windows XP Professional” through grub and then choose “Legacy Operating System” through Vista's boot manager. Also, as noted in Step 3, any change to the booting method on the XP partition will destroy your capability to boot Vista.

Hopefully this will save somebody some headaches and time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 17:28

zAo

GPLv2 Fanboy

Larsie schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 07:47:
[...]
Ok inmiddels draait er al Ubuntu op (ik post nu vanaf deze bak)

Er zijn al wel partities (windows staat er ook naast, en een recovery partitie, maar ook een lege)

Gparted ziet de hele harde schijf niet eens (wel die oude uiteraard) :'(

Ik heb er maar een (P)ATA schijfje aan gehangen en dat draait verder best ok (beetje meer herrie)
Wat zegt je dmesg er eigenlijk van? En `lspci -v`?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 09:33

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, ik krijg een beetje den pip vandaag.
Sinds ik AIXGL draai willen video's niet meer afspelen. Overigens is dat niet helemaal waar, een deel geeft beeld op de tweede gecloonde monitor, dus ook heel onlogisch.
Maar het meest irritante is dat DVD's wel geluid maar geen beeld meer geven, ook niet op de tweede monitor (wat al een deel van het probleem zou oplossen, aangezien het over filmpjes op de beamer gaat).

Aaarrggg.. ik snap het niet meer, X gerestart, andere sessie genomen (Gnome) start ie nog steeds met bepaalde desktopeffects op, maar de boel werkt weer wel.. en in VLC moet je idd. bij videooutputs X11 in het pulldownmenu selecteren (opties op advanced zetten, rechtsonderin).
Full screen schokt het dan wel als een gek. Vreemd is verder dat Mplayer van die 1.2 Gb HD tv files ineens zonder schokken afspeelt.

Volgens mij is dat toch de grootste frustratie: het niet kunnen/niet makkelijk kunnen afspelen van videofiles online of op je compu. B.v. Uitzendinggemist: soms werkt ie in een keer, soms niet, dan weer andere player installen, maar dan werkt ie weer niet of juist weer wel, dan weer besluiten de url van mms:// stream te kopieren en die te pasten in VLC. Werkt vaak wel. Niet altijd gek genoeg. Hangt blijkbaar van de streamgate af die gebruikt wordt.. of ik snap het echt niet meer.
Maar goed, ik kan uitvinden binnen die onmogelijke embedded sites waar de stream-url zich bevindt, maar de meesten kunnen dat niet, dus zegt men dan weer: jaaaaa leuk dat linux, maar het werkt niet.

Nou begrijp ik dat het vaak ook te maken heeft met je X11 instellingen en zo. Ik zou best een sessie in mijn menu willen maken zonder al die bellen en toeters waarbij alles werkt voor video (Beryl is toch een stuk zwaarder dan Compiz voor mijn gevoel, want op Sled draaien videos soepel met Compiz aan, maar dat is dan ook een Centrino met 1.8 Ghz en een Ati X700 kaart ipv. deze oude Athlon XP2000@1867Mhz en een Radeon 9800 pro)

Misschien een draad openen met de titel: "hoe/wat/etc. om mijn populaire distrootje alles normaal te kunnen laten spelen" (dan blijf je denk ik bij Ubuntu hangen.. of misschien nog OpenSuse)

[ Voor 67% gewijzigd door letatcest op 04-05-2007 14:18 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Anoniem: 19701 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:20:
was op zoek naar xosl info en vond die in deel 5, maar niet compleet.
Hier vond ik voor XOSL:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1518138
Howto: Multiboot Windows XP, Windows Vista, Ubuntu 6.06, etc
of gepromoot tot Tutorials & Tips

Wellicht so wie so handig als je XOSL gebruikt ivm met de "beperkingen" die Vista oplegt...
http://ubuntuforums.org/s...p?t=260772&highlight=XOSL

[...]
Mja, je kan dus ook gewoon wél chainloaden, maar dan moet je handmatig de Windows-partities in Grub toevoegen. Dan krijg je gewoon in grub te zien:
1. Ubuntu
2. WinVista
3. WinXP

Dat je voor Vista-installatie de desbetreffende partitie actief moet maken is iets wat sowieso handig is om te doen, ook al gebruik je XOSL niet.

En waarom raadt-ie Ranish aan? Gnome Partition Editor is toch wel de bekendste (en standaard!) tool om te partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:44

MBV

MBV schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:44:
Wie o wie helpt mij uit de brand met een gestripte .config, die niks sloopt? :)

Uitleg: ik wil zelf een kernel bouwen, maar dan niet alle 100.000 modules meenemen die onnodig zijn op een desktop. Ik heb de hele wereld afgegoogled en kon geen kant-en-klare lean&mean .config vinden, dus ben zelf aan het slopen gegaan. 2 probleempjes: logo moet tijdens het opstarten uit staan, anders geeft hij heel wazig beeld en crashed hij. Andere is dat wakker worden uit standby niet werkt.
Waarom lean&mean? Nou, de suggestie dat het wel eens sneller zou kunnen zijn, dat recompiles sneller zijn, dat soort dingen. En omdat ik toch al bezig ben om een nieuwe kernel te bakken, met betere acpi-ondersteuning voor mijn laptop en voor undervolten van mijn Pentium M.
niemand een .config in de aanbieding? Of moet ik even gaan DM-en? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25

Larsie

scaahp

zAo schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:33:
[...]

Wat zegt je dmesg er eigenlijk van? En `lspci -v`?
Ik ben nu even niet bij die pc, ik zal morgen eens kijken :)
Ik ben inderdaad ook bang dat ie de SATA controller niet ziet, heb eigenlijk nog nooit over zo'n probleem gehoord :/
gwystyl schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 08:54:
[...]

Oja, USB-schijven en kaartlezers worden ook sda/b/c enz
Ja dat wist ik wel (SCSI emulatie), maar ik had eerst niet door dat er een kaartlezer in zat dus ik had iets van "huh" :P

Anyway, de eigenaar is in ieder geval al zielsgelukkig met beryl op z'n helaas luidruchtige harde schijf :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:30:
[...]

niemand een .config in de aanbieding? Of moet ik even gaan DM-en? ;)
Wat ik heb gedaan is je oude config kopieren en dan daaruit dingen slopen. De standaard is namelijk heel erg groot (te groot misschien wel). Als je weet welke dingen je niet nodig hebt, kan je die eruit slopen. Zie bijvoorbeeld de "Kernel Master Howto" op ubuntuforum, daar staat info hoe je kernel te bakken (niet heel interessant), maar ook een linkje naar een post met veel zaken die je niet nodig hebt.
Daarnaast kan je zoveel mogelijk naar een monolith kernel toegaan door de modules die je zeker weten nodig hebt direct toe te voegen. Scheelt niet zo veel in ruimte, maar wel in opstartsnelheid.

Zo heb ik het iig altijd gedaan. Draai nu weer de gewone Feisty kernel, maar opzich is het slopen van dingen makkelijker dan het from scratch opbouwen (wat je wel begrepen hebt geloof ik), dus waarom niet je oude config gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mithras schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:37:
[...]
Wat ik heb gedaan is je oude config kopieren en dan daaruit dingen slopen. De standaard is namelijk heel erg groot (te groot misschien wel). Als je weet welke dingen je niet nodig hebt, kan je die eruit slopen. Zie bijvoorbeeld de "Kernel Master Howto" op ubuntuforum, daar staat info hoe je kernel te bakken (niet heel interessant), maar ook een linkje naar een post met veel zaken die je niet nodig hebt.
Daarnaast kan je zoveel mogelijk naar een monolith kernel toegaan door de modules die je zeker weten nodig hebt direct toe te voegen. Scheelt niet zo veel in ruimte, maar wel in opstartsnelheid.

Zo heb ik het iig altijd gedaan. Draai nu weer de gewone Feisty kernel, maar opzich is het slopen van dingen makkelijker dan het from scratch opbouwen (wat je wel begrepen hebt geloof ik), dus waarom niet je oude config gebruiken?
Dat is precies wat ik heb geprobeerd :X Ik heb nu alles wat ik van 'm' naar 'y' heb veranderd weer teruggezet naar 'm', kijken of dat nog wat uitmaakt. Misschien voor het rare boot-scherm ofzo. Maar hoe kom ik er ooit achter dat ik 1 configure-statement te veel eruit heb gegooid?

Ik zal dat linkje eens opzoeken, ik kon hem de vorige keer niet vinden. Dat ik hamradio, 85 soorten token-ring en nvidea-drivers niet nodig heb snap ik altijd zelf ook wel, maar ik ben waarschijnlijk te enthousiast geweest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Master Kernel Thread met wat optimalisatiemogelijkheden. Door die optimalisaties wordt je systeem al veel sneller. Je kan natuurlijk altijd proberen er meer uit te slopen, maar de beste manier is stapje voor stapje. Niet in een keer alles eruit gooien. Ik had bijvoorbeeld op gegeven moment geen geluid meer :X

Je moet niet puntje voor puntje uitproberen, maar eerst de zaken afwerken die je 200% zeker niet nodig hebt (touchscreens, os/2 dingen, oude tobo's / muizen, zie de optimalisaties). Dan ga je een aantal graka drivers, geluidschips, usb controllers etc uitschakelen. En je kan ook best een tijdje werken met een kernel waar nog iets teveel in zit hoor, het is geen ramp ;)
Het is uiteraard leuk om hem zo klein en monolith mogelijk te maken, je kan maar beter iets extra's hebben dan opties te weinig :)

Het is handig om een aantal belangrijke dingen in je subscriptions te zetten, kan je ze sneller terug vinden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:25:
[...]

Mja, je kan dus ook gewoon wél chainloaden, maar dan moet je handmatig de Windows-partities in Grub toevoegen. Dan krijg je gewoon in grub te zien:
1. Ubuntu
2. WinVista
3. WinXP

Dat je voor Vista-installatie de desbetreffende partitie actief moet maken is iets wat sowieso handig is om te doen, ook al gebruik je XOSL niet.

En waarom raadt-ie Ranish aan? Gnome Partition Editor is toch wel de bekendste (en standaard!) tool om te partitioneren.
Ranish zal een persoonlijke voorkeur van hem zijn, ik gebruik ook liever iets als Gnome Partition Editor ....
De reest: het mi vooral om de gestructueerde aanpak en daar worstelen veel mensen mee... echter.. ik hoop nog steeds dat ze wel begrijpen waar ze mee bezig zijn en geen receptje nawerken (ben je zo afhankelijk van anderen als het tegen zit....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mithras schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:55:
Master Kernel Thread met wat optimalisatiemogelijkheden. Door die optimalisaties wordt je systeem al veel sneller. Je kan natuurlijk altijd proberen er meer uit te slopen, maar de beste manier is stapje voor stapje. Niet in een keer alles eruit gooien. Ik had bijvoorbeeld op gegeven moment geen geluid meer :X

Je moet niet puntje voor puntje uitproberen, maar eerst de zaken afwerken die je 200% zeker niet nodig hebt (touchscreens, os/2 dingen, oude tobo's / muizen, zie de optimalisaties). Dan ga je een aantal graka drivers, geluidschips, usb controllers etc uitschakelen. En je kan ook best een tijdje werken met een kernel waar nog iets teveel in zit hoor, het is geen ramp ;)
Het is uiteraard leuk om hem zo klein en monolith mogelijk te maken, je kan maar beter iets extra's hebben dan opties te weinig :)

Het is handig om een aantal belangrijke dingen in je subscriptions te zetten, kan je ze sneller terug vinden :p
Mja, misschien ben ik wat te drastisch geweest. Maar ik ben dus gewoon alles afgegaan, en heb steeds gechecked of ik die module niet had draaien enzo. Ik heb nu alles teruggezet op modules, als het dan werkt hoef ik niet opnieuw te beginnen.
Maar kan jij jouw .config niet even mailen, waar je alle overbodige zut al uit hebt geknikkerd? Dan hoef ik niet wéér door alle 100.000 opties heen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tja, ik heb nu gewoon de standaard Feisty 2.6.20-15 kernel:
mithras schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:37:
[...]
Zo heb ik het iig altijd gedaan. Draai nu weer de gewone Feisty kernel [...]
Maar ik heb het zelf in eerste instantie alleen gedaan met de optimalisaties van die ene post, en dat scheelt al een hele hoop. Die dingen veranderen en eruit gooien is namelijk maar 5 minuten werk ofzo. Begrijp me niet verkeerd, je mag mn config best hebben, alleen is die hetzelfde als die van jou denk ik :p

Sowieso heb ik nu een tijdelijk ander moederbord met een VIA chipset ipv mn eerdere NForce4. Ik kan dus nu niet te specifiek een kernel gaan bakken. Maar ik wilde eerder niet een nieuwe kernel maken omdat ik dan ook de NVidia driver handmatig moet installeren. Ik weet het niet precies, maar ik neem aan dat de nvidia-glx driver uit de repo is gecompileerd met de standaard kernel die je op dat moment draait. Nu is het ook niet weer zo'n probleem om de driver handmatig te installeren, maar het bevalt me nu juist net: gewoon een lekker recente kernel en een driver die ook nog eens behoorlijk nieuw is. Vandaar dat ik atm bij de Feisty kernel blijf, en jij het zelf zal moeten uitzoeken :)

[ Voor 38% gewijzigd door mithras op 04-05-2007 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ok, ik ging ervan uit dat je hem had bewaard. Alles als module werkt trouwens als een tierelier: geen problemen ontdekt tot nu toe. Morgen even opnieuw compileren met patches voor undervolten en ACPI-bugfix :Y)

[edit]
't stomme ding crasht als ik glxgears langer dan 1 min aanlaat met custom kernel :'(

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 05-05-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96597

*knip*

zie dit topic

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 96597 op 05-05-2007 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-04 21:53

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Doe maar :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pim. op 05-05-2007 11:22 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199688

Weet iemand wanneer Pidgin 2.0 Gaim gaat vervangen in Feisty? Ik compileer hem liever niet zelf want dan wordt hij niet automatisch geupdate via de update-manager(toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoezo wil jij per se de final hebben dan? Zoveel verschillen zitten er - buiten de looks - niet tussen beta 6 en de final voor zover ik weet.

[edit]
En het zal wel via een backport komen, dus dan moet je wachten totdat Pidgin 2.0 in Gutsy zit en die gebackport kan worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Harm op 05-05-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125474

Harm schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:44:
Hoezo wil jij per se de final hebben dan? Zoveel verschillen zitten er - buiten de looks - niet tussen beta 6 en de final voor zover ik weet.

[edit]
En het zal wel via een backport komen, dus dan moet je wachten totdat Pidgin 2.0 in Gutsy zit en die gebackport kan worden.
Je kan hem ook compilen, na make checkinstall doen, dan krijg je een .deb. Daarna met dpkg installeren.
Waarschijnlijk zal hij dan vanzelf vervangen worden door de 'officiele' deb-package, en anders verwijder je hem simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

http://www.ubuntugeek.com...-messanger-in-ubuntu.html
http://www.google.nl/search?q=pidgin+ubuntu
.deb installeren en klaar :>

[ Voor 34% gewijzigd door Jungian op 05-05-2007 16:35 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 17:44

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

heeft hier iemand problemen met azureus?
Ik heb het volgend probleem: ik heb azureus geinstalleerd via synaptic, dat gaat goed, maar zodra ik hem wil opstarten nadat ik hem heb geinstalled dan sluit ie direct af. Ik zie hem wel laden, maar zodra hij het scherm wil laten zien sluit onmiddelijk af :S . Weet iemand een oplossing?

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Heeft hij hem dan niet geminimaliseerd? Dat hij naast je klokje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

geen idee, maar probeer het volgende eens:

- start een console op
- tik in: azureus [enter]
- dump de output die je krijgt hier, of nog beter: zoek hem op met google. Bijna elke error die ik tot nu toe heb gezien, is te traceren op google.

edit:
Minimaliseren kan ook, doet Quod Libet ook. Maar die maximaliseert hem gewoon de 2e keer dat je hem opstart :s

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 06-05-2007 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik ga een gevoel hebben dat uit 3 delen bestaat :
  1. Hij minimaliseert inderdaad
  2. De tray plugin staat ingeschakeld, maar er is geen tray icon.
  3. De Azureus-package is dus verbatst.
Nog nooit heeft Ubuntu een foutloze Azureus-package af kunnen leveren, dus het zou me niets verbazen (ditzelfde heb ik zelf een tijdje terug gehad).

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 06-05-2007 20:57 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op zondag 06 mei 2007 @ 20:54:
Ik ga een gevoel hebben dat uit 3 delen bestaat :
  1. Hij minimaliseert inderdaad
  2. De tray plugin staat ingeschakeld, maar er is geen tray icon.
  3. De Azureus-package is dus verbatst.
Nog nooit heeft Ubuntu een foutloze Azureus-package af kunnen leveren, dus het zou me niets verbazen (ditzelfde heb ik zelf een tijdje terug gehad).
Er zijn in het verleden twee verschillende problemen geweest met Azureus in Ubuntu:
• 1px (onzichtbaar) notification-icon vanwege corrupte iconen
• Azureus crasht meteen

De corrupte iconen zijn gefixed in een later package, maar de crashes blijven zo nu en dan voorkomen. Je kan het oplossen door /usr/share/java/Azureus2.jar te vervangen door de nieuwste jar-file van de Azureus-site. Dit zorgt ervoor dat je de nieuwste stabiele versie van Azureus gebruikt. Die heb je sowieso nodig om bij paranoïde private-trackers te kunnen blijven downloaden, aangezien die oude stables bannen als nieuwe uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het is nog slimmer om de bzipped tar van Azureus te halen, die extracten naar (bijvoorbeeld) /opt/azureus en de hele Azureus-package te vergeten :) Op een JRE na heb je dan ook geen extra (java-)dependancies meer (bijvoorbeeld SWT, voor de geïnteresseerden).

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 06-05-2007 21:24 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:50

Theimon

Snapte!?

Hier klapte Azureus er ook uit bij opstarten, toen ben ik begonnen met Deluge Torrentclient. Stuk eenvoudiger en slurpt minder geheugen. Wel minder opties etc. dan Azureus, maar goed.....zo vaak werk ik niet met torrents, dus Deluge voldoet prima.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165275

hey ik heb pidgin net geinstalleerd, daarvoor moest ik gaim deinstalleren omdat het anders niet lukte, maar nu kan gaim niet meer geinstalleerd worden en dat schijnt wel te moeten..

ik krijg deze melding steeds:

dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/gaim_1%3a2.0.0+beta6-1ubuntu4_i386.deb (--unpack):
poging tot overschrijven van `/usr/share/dbus-1/services/gaim.service', wat ook in pakket pidgin zit
dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
/var/cache/apt/archives/gaim_1%3a2.0.0+beta6-1ubuntu4_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

weet iemand wat ik nu moet doen om het wel te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ella 👌

Tip, zet je language eens op Engels , dan kan je de error zo in google pasten.

Het lijkt erop of je deb bestand niet goed is.

[ Voor 0% gewijzigd door sky- op 06-05-2007 22:01 . Reden: d ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 165275 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 21:55:
hey ik heb pidgin net geinstalleerd, daarvoor moest ik gaim deinstalleren omdat het anders niet lukte, maar nu kan gaim niet meer geinstalleerd worden en dat schijnt wel te moeten..

ik krijg deze melding steeds:

dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/gaim_1%3a2.0.0+beta6-1ubuntu4_i386.deb (--unpack):
poging tot overschrijven van `/usr/share/dbus-1/services/gaim.service', wat ook in pakket pidgin zit
dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
/var/cache/apt/archives/gaim_1%3a2.0.0+beta6-1ubuntu4_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

weet iemand wat ik nu moet doen om het wel te installeren?
Het lijkt mij vrij duidelijk dat je eerst Pidgin van je pc af moet gooien. :P En waarom zou je Gaim nog willen installeren als je toch Pidgin hebt ?

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 06-05-2007 22:15 . Reden: maarliefst 2 zinnen nu :p ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op zondag 06 mei 2007 @ 22:13:
[...]

Het lijkt mij vrij duidelijk dat je eerst Pidgin van je pc af moet gooien. :P
ja dat lukte niet omdat hij het software gebeuren als het ware op slot had gezet omdat die gaim niet goed geinstalleerd was, maar ik had effe gekeken wat er dan afhankelijk was van gaim en dat had ik er maar afgehaald, nu staat gaim er weer goed op

ik ga weer verder zoeken hoe pidgin erop moet..

edit: het werkt met deze code:
sudo dpkg -i --force-overwrite --force-bad-verify --force-conflicts --force-overwrite-dir pidgin_2.0.0beta7devel.vicox-1_i386.deb

let op: ik zie de -- als 1 brede streep, daar zat ik eerst ook vast, het zijn 2 korte streepjes (- -)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 165275 op 06-05-2007 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

pidgin is een vervanger voor gaim, dus dat gaim eraf moet voordat je pidgin erop knalt lijkt logisch, toch :?

Wie heeft hier trouwens linux op een laptop staan, en heeft 'iets' minder batterij-performance dan windows? Ik wordt er een beetje gestoord van, op linux 1,5 uur terwijl windows makkelijk 2,5-3 uur kan. Zou linux de C-states niet kunnen beinvloeden ofzo (sleep/deeper sleep) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

In mijn geval gaat hij juist langer mee op de accu, omdat hij bij on-demand (de modus die ik gebruik) vrijwel altijd de CPU op 800 Mhz klokt, waarbij hij bij Windows XP toch wel vaker omhoogklokt (scheelt 20 Watt). Bij suspend duurt het ook aardig lang voordat hij eindelijk leeg is (accu met nog maar 36% van zijn oorspronkelijke vermogen). Heb je al gekeken naar je GPU ?

* Jungian vraagt zich nog steeds af wat Divinius probeert te bereiken :?

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 06-05-2007 22:47 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

met sleep/deeper sleep bedoel ik de C-states, niet de S-states :). Dat wat je CPU doet als er echt geen bal te doen is, gewoon even de hele processor stilleggen voor 100/1000 microseconde.
GPU zou ik idd eens naar kunnen kijken, alhoewel ik DynamicClocks al op "true" heb staan in xorg.conf. Idle is het verbruik gewoon gigantisch veel hoger dan in windows (20-25 Watt ipv 16 Watt). En laat 16 watt nu al te veel zijn om in windows zonder ventilator te draaien... :/ En laat de NEC nu juist een van die laptops zijn met een micro-processor erin om je ventilator te bedienen, die je niet zelf kan beinvloeden via lm-sensors ofzo :(

En undervolten maakt maar 3-5 watt uit. Heel belangrijk, maar dat is nog steeds maar een klein beetje :(

edit:
http://www.thinkwiki.org/wiki/ATI_Mobility_Radeon_X300
Zo te zien gaat me dat maar 1,5 Watt helpen :'(. Anyway, DynamicClocks staat aan, maar werkt niet: rovclock ziet dat hij vrolijk op 300mhz werkt. Nou leuk, dat betekent dat hij het voltage ook niet omlaag gooit als ik de frequentie omlaag gooi met rovclock.

* MBV gaat binnenkort eens door de r300 driver graven, kijken of ik er iets van snap :+. Even eigen optie inhacken: "DynamicClocks" "LOW" => altijd laagste frequentie :Y)

[ Voor 49% gewijzigd door MBV op 06-05-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het is voor mij iets met een klok en een klepel, maar heeft de 2.6.21 kernel niet die dynamicticks achtig ingebouwd voor je cpu? En dat je daarmee dus ook veel zuiniger kan zijn met je cpu?

/edit: ik heb hier iets over dynticks en hier iets over een tickless system. Geen idee of het hetzelfde is en of het helpt. Misschien wel :p

/edit2: jups:
[...]
The advantages are:
* "normal" systems - less interrupt processing overhead
* idle VMs - minimal to no CPU overhead
* mobile CPUs - can use a reduced power state for longer battery life

[ Voor 64% gewijzigd door mithras op 06-05-2007 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zie ook mijn edit :). Ehm, klinkt leuk, zodra 2.6.20 met Ubuntu-patches hier zonder problemen draait gooi ik de vanilla .21 er wel op.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 06-05-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian las het geheel natuurlijk weer niet compleet (C != P & S :+)
Buiten dynamic ticks gebruiken zou je ook handmatig de interrupt frequency handmatig naar beneden kunnen schroeven naar bijvoorbeeld 250 Hz. Ik hoef daarbij niet te gaan vertellen welke oplossing beter werkt natuurlijk ;) (Go kernel-devs _/-\o_ )</semi-spuit 11-modus>

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 07-05-2007 00:00 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op zondag 06 mei 2007 @ 22:45:
* Jungian vraagt zich nog steeds af wat Divinius probeert te bereiken :?
niets meer, het probleem is zoals je al kon lezen al opgelost

*Voor de duidelijkheid, het probleem was dat gaim geinstalleerd moest worden, omdat er een package was dat gaim nodig had.
En doordat gaim niet goed geinstalleerd was kon ik niets meer (de)installeren, ik kreeg alleen nog maar de melding dat gaim eerst gefixed moest worden, wat niet lukte, niet met de terminal noch met synaptic, dus ik zat helemaal vast

Nu is het opgelost door de packages die van gaim afhankelijk waren te verwijderen (dat lukte ineens wel, na een hoop gedoe) en alles opnieuw erop te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Een wat anders, leuk (of niet :p) feitje. Een interview met Mark Shuttleworth:
Used to be, Linux was easy to champion but hard to use. That was before Ubuntu. The free open source operating system — complete with a word processor, Web browser, spreadsheet application, and PDF reader — is elegant, secure, and intuitive. For that, we can thank South African tech entrepreneur Mark Shuttleworth. He sold his digital-security company to VeriSign for half a billion dollars, then blew off some steam by riding the Soyuz shuttle to the International Space Station. Next he took some cooking classes and tried online dating. "I made a good playboy for a while," Shuttleworth quips. "But you start to feel that crushing sense of uselessness." So he decided to save the world from Windows. He's already spent $25million on the project, hiring top-tier open source developers and negotiating with computer manufacturers to start selling PCs with Ubuntu preinstalled. Geeky first-worlders won't be the only beneficiaries: Shuttleworth is sending Ubuntu (already translated into 35 languages) to anyone who asks, anywhere in the world.
Hoewel je met $500 miljoen nog wel wat reserves over hebt, mag het wel eens tijd gaan worden dat de populaire distro zich wat recht trekt en niet heel veel geld ($8.33 miljoen per jaar) nodig heeft om te overleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gelukkig heeft Shuttleworth ook al verschillende keren laten weten dat Canonical een aardige inkomstenstroom begint te krijgen door de verkoop van supportcontracten. Overeenkomsten zoals die met Dell helpen daar natuurlijk ook aan mee :) . Op dit moment is dat weliswaar niet voldoende voor het Ubuntu-project om zelf de broek op te kunnen houden, maar de basis is gelegd. Verder heeft de Ubuntu-godfather ook meerdere keren verteld dat Ubuntu een langetermijnproject is, dus de komende jaren hoeven we ons nog geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Met een grove schatting van $1mln aan omzet per jaar (lijkt me ongeveer wel redelijk) heb je nog steeds behoorlijk verlies. Gelukkig is de idealist schatrijk en wil hij het geld er graag in investeren.

Maar dit was eigenlijk meer iets van: realiseer je dat open source ook geld kost. Het is allemaal gratis te downloaden, support is overal te vinden en requests kun je persoonlijk indienen. Maar de keerzijde vergeten nogal wat mensen, namelijk dat -hoewel er veel vrijwilligers meewerken- er ook een aantal profs meedoen die dus wel geld kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-04 21:53

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Dit soort mensen onmisbaar voor de community, je ziet gewoon hoe snel ubuntu zich ontwikkeld heeft ten opzichte van andere distro's. Er zijn redelijk veel Debian kloon projecten maar geen van allen is zo snel de lucht ingegaan als ubuntu, zelfs het ooit zo populaire knoppix niet.

het geeft in ieder geval vertrouwen in de toekomst en dat er ooit een systeem zal staan die zelfs mijn schoonmoeder kan installeren en up to date houden

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Nu is hij ook nog zijn afzetmarkt aan het vergroten door een OS voor mobiele apparatuur te maken.

http://tweakers.net/nieuw...paratuur-ontwikkelen.html

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96597

Ik heb even zitten zoeken in dit topic (#5 & 6) en vind het opvallend dat er weinig signalen zijn over de 'microfoon problemen'.

Op ubuntuforums.org zijn er een tigtal topics over en het lijkt erop dat veel gebruikers (de meerderheid??) met een of andere vorm van dit probleem te maken hebben. :|

Wat ik me nu afvroeg of de gebruikers hier het problmeen kennen/(gehad)hebben. EN
dat het wellicht een vermelding in het starttopic waard is. (poll anyone?)

Ikzelf heb dus ook het probleem (krijg de mic met geen mogelijkheid aan de praat en heb werkelijk van alles geprobeerd) en vind het een belangrijk nadeel in de overweging voor het gebruik van ubuntu. Als ik het had geweten voordat ik (k)ubuntu installeerde dan had ik zeker gekozen voor een andere distro. Nu ben ik toch nog afhankelijk van windows wat naturlijk niet de bedoeling was.

Laat het wel duidelijk zijn dat ik verder dol ben op mijn kubuntu-install ( O+ ) en het zal blijven gebruiken, maar jammer is het wel dat ik enkel om te kunnen voipen windows nodig heb. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

hmm ik heb nog geen recording etc geprobeerd. Ik probeer eerst al m'n favo applicaties te laten draaien. Ik gebruik btw feisty, maar uiteindelijk zal ik dat ook ff moeten testen. Kan het btw niet aan je geluidskaartje liggen ofzo?

Heb btw een probleem met azureus. Ik heb hem geinstalled via synaptic, maar ik krijg hem niet draaiend. Ik kan hem vlekkeloos installen, maar als ik hem wil starten....lukt niet echt.
Ik zie dat ie laad en dan komt de scherm 1 sec naar voren en dan sluit ie hem af :S.
Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

kijk eens op de vorige pagina :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik wordt echt moe van de Echange plugin van Evolution: om de haveplak crasht de boel. Ook krijg ik het niet lekker werkend.

Iemand een idee hoe ik Kmail met Exchange kan laten praten? Ik kan er geen actuele informatie van vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gewoon imap gebruiken, ondersteunt exchange server ook prima. * MBV gebruikt Thunderbird, ideaal :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

MBV schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:52:
kijk eens op de vorige pagina :?
lol |:( ik had er overheen gelezen :P
Zal ik zsm doen als ik thuis ben ;)

EDIT---
Azureus draait eindelijk lekker, door de nieuwe versie te installen :P

[ Voor 16% gewijzigd door XTREEMRaGE op 08-05-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

MBV schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:34:
gewoon imap gebruiken, ondersteunt exchange server ook prima. * MBV gebruikt Thunderbird, ideaal :Y)
Ik heb geen idee of het aanstaat, maar hij pikt mijn userid/pw niet. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
zAo schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:22:
Ik wordt echt moe van de Echange plugin van Evolution: om de haveplak crasht de boel. Ook krijg ik het niet lekker werkend.

Iemand een idee hoe ik Kmail met Exchange kan laten praten? Ik kan er geen actuele informatie van vinden namelijk.
Bij mij werkt het prima onder Feisty. Al is het wel wat langzaam t.o.v. Exchange via Outlook. De Evolution plugin parsed OWA (Outlook Web Access) wat nogal wat vertraging genereerd. Nog een nadeel is dat Evolution altijd op de achtergrond draait en dus resources gebruikt terwijl je geen gebruik maakt van Evolution.
Groot voordeel is het gemak van de configuratie. Die is veel eenvoudiger dan met Outlook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

userid moet je wat vaags voor uithalen, iig bij mij op de TU/e. Ik geloof dat in een 'normale' configuratie DOMAIN\user als username moet, en je normale wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Maar moet je daarvoor dan geen VPN verbinding hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

IMAP en POP juist niet, voor Outlook&Co wel. Geen idee hoe dat zat met de OWA-interface van Evolution. Er bestaat een topic over de laptop van vorig jaar, de P550, met daarin nogal wat hints op dat vlak (en dat van Wifi ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Oh, je hebt het nu over IMAP :) Dat miste ik even.
Ik ben wel benieuwd naar alternatieven voor de Evolution plugin. Maar IMAP is niet interessant voor mij omdat ik dan enkel de mail kan benaderen en niet mijn contacts, agenda en notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

laat het me weten als je hem hebt gevonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117981

Modbreak:Zoals in de topicwaarschuwing staat is dit geen topic voor vraagjes, en al helemaal niet voor crosspostingen

[ Voor 136% gewijzigd door Pim. op 08-05-2007 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Pim: wil jij het aantal vraagtekens in dit topic eens gaan tellen? :P

edit:
shit, dat is er weer een 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 08-05-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 21:36

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Ik mis nog 2 top progjes in de openingspost. Avant-Window-Navigator en Affinity.
AWN is een zeer goede dock. Een stuk stabieler dan kiba-dock. Affinity is een soort search tool, lijkt op Beagle, maar dan beter en slicker.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=385981

screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/622/screenshotuk1.png

Ad maiorem black_eye gloriam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik gebruik Awn al een lange tijd idd. Helaas zitten er nog wat vervelende dingen in, maar dat moet op gegeven moment wel beter worden. Zo is het als je een launcher niet via de launcher start, maar op een andere manier, dat het als task wordt aangemerkt. Bijvoorbeeld heb ik evolution in mn dock staan als launcher (die "standaard" apps die er altijd in staan), maar als ik evo opstart van de notificatie in mn mail-notification, start hij het programma als task (dus achter de scheidingslijn) op. En dat is nogal vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Verder beloofd affinity wel veel goeds, maar werkt het nu nog niet erg lekker. Als ik naar beneden scroll werkt het venster wel, als ik weer naar boven scroll blijft het beeld op een of andere manier hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okee, dan ga ik het niet als een vraag formuleren, maar als een mededeling:

Ik heb problemen met het compileren van mijn webcam driver, ik krijg dan allemaal foutmeldingen (ik heb het maar ff wat ingekort):

In bestand ingevoegd door /home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:69:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc.h:28:26: fout: linux/config.h: Bestand of map bestaat niet
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:166: fout: variabele ‘pwc_template’ heeft beginwaarde, maar een onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:167: fout: unknown field ‘owner’ specified in initializer
...
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1757: fout: ‘VFL_TYPE_GRABBER’ undeclared (first use in this function)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1757: fout: (Each undeclared identifier is reported only once
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1757: fout: for each function it appears in.)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1760: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_device_release’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1765: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘usb_pwc_disconnect’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1819: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_unregister_device’
make[2]: *** [/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.o] Fout 1
make[1]: *** [_module_/home/sander/pwc-10.0.12-rc1] Fout 2
make[1]: Map '/usr/src/linux-headers-2.6.20-15-386' wordt verlaten
make: *** [all] Fout 2

Dat is dus als ik alleen maar 'make' doe. Jammer zeg dat dit in Feisty Fawn zo is, in Edgy Eft moest ik concluderen dat het allemaal nog wel werkte. Jammer ook dat in Feisty Fawn Video4Linux zo brak is dat m'n webcam nog wel werkt in VLC en Camorama (die direct /dev/video0 uitlezen) maar niet in Kopete en aMSN. Erg jammer allemaal, maar verder vind ik Feisty Fawn een heerlijke distributie. Eigenlijk zouden we een groot Ubuntu vragen topic moeten starten als iemand dat soort vragen zou kunnen oplossen, want hier kunnen we het alleen vaststellen. Nouja, over het geven van een oplossing staat niets, alleen dat je geen vragen mag stellen, dus als iemand een oplossing kan concluderen zoals sommige mensen hier ook al eerder hebben gedaan zou ik hem erg dankbaar zijn. :)

Zo Modjes ook weer blij, ik stel geen vragen. En als cross-posten niet mag delete dan ff die andere AUB, want daar kijkt niemand naar :) Ik heb trouwens wel netjes een paar dagen gewacht en na 24 uur mag je ook kicken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het punt is dat je vraag en alle hulp die je wordt geboden dan verzandt in een groot topic wat later niemand meer terugvindt. In de search is het makkelijker de losse problemen per topic te identificeren, dus een apart topic is een structureel onderdeel van een vraag/oplossing. Het is voor anderen dan ook makkelijker dit topic te volgen omdat er anders vaak uitgebreide problemen de trend van het topic verzieken.

Als blijkt dat je topic niet wordt beantwoord, moet je niet concluderen dat "wij" er niet naar kijken, maar dat we de kennis niet hebben om je te helpen. Ik kon je ook wel vertellen dat je de juiste headers nodig had en de build essentials. Maar dit specifieke probleem kent bijna niemand, omdat kennelijk ook vrijwel niemand een webcam gebruikt hier. De oplossing: vraag het op het ubuntuforum (ubuntuforum.org) en als dat niet werkt (misschien een paar kicks, dat werkt altijd wel), het eens op een mailinglist rondslingeren. Daar willen ze je wel helpen, maar daar geldt nog meer de regel als hier op GoT: eerst goed, grondig en veel zoeken alvorens je daar de vraag stelt.

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Anoniem: 117981 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:27:
In bestand ingevoegd door /home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:69:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc.h:28:26: fout: linux/config.h: Bestand of map bestaat niet
Je bent iets heel belangrijks vergeten: linux/config.h bestaat niet. Oftewel: zoals voor elke driver, heb je je kernel-headers nodig.

1 tip met compile-problemen: kijk alleen maar naar de eerste fout, de rest volgt vrijwel altijd alleen daaruit.

@mithras: ik heb al 5 vragen gepost op ubuntuforums, en op geen van die vragen is zelfs maar een zinnige reactie gekomen, laat staan een oplossing. En ik heb gekicked tot ik een ons woog :'(

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 09-05-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:11

TheFirepit

Vuurbal

Misschien een beetje een domme vraag, maar is er ook zoiet als Kooldock en AWN te vinden en makkelijk te gebruiken voor Xubuntu? Het liefst, als die er is, eentje uit de standaard repositories.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Als je een composite window manager draait, dan draait AWN ook prima onder Xubuntu, hij zit alleen niet standaard in de repositories. Zonder composite window manager zou ik niet weten of er een dock te vinden is voor xfce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

llevering schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 12:16:
Als je een composite window manager draait, dan draait AWN ook prima onder Xubuntu, hij zit alleen niet standaard in de repositories. Zonder composite window manager zou ik niet weten of er een dock te vinden is voor xfce.
Ik draai geen composite window manager, gewoon de pure Xfce DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:31:
[...]

Je bent iets heel belangrijks vergeten: linux/config.h bestaat niet. Oftewel: zoals voor elke driver, heb je je kernel-headers nodig.

1 tip met compile-problemen: kijk alleen maar naar de eerste fout, de rest volgt vrijwel altijd alleen daaruit.

@mithras: ik heb al 5 vragen gepost op ubuntuforums, en op geen van die vragen is zelfs maar een zinnige reactie gekomen, laat staan een oplossing. En ik heb gekicked tot ik een ons woog :'(
Ik denk dat het probleem inderdaad een algemeen 'make' probleem is en niet iets specifieks voor die webcam. Ik heb een apt-get linux-headers-2.6.20-15-386 gedaan maar dan geeft ie aan dat het 'reeds de nieuwste versie is'.

De reden dat ik het hier nog eens poste is dat ik er inmiddels achter was dat het aan het compileren ligt en niet aan de driver, althans dat neem ik aan (zeker weten doe je het natuurlijk nooit zolang je geen oplossing hebt). En uiteraard heb ik me al helemaal kapot gegoogled.

Wel opvallend dat zo weinig mensen gebruik maken van een webcam onder Linux. Nou is de ondersteuing vanuit de fabrikanten ook wel echt verschrikkelijk. Zou toch leuk zijn als ze bij Logitech zouden zeggen 'we geven er geen ondersteuning op, maar hier is een lijstje met de modellen en waar je opensource drivers voor kan vinden van fans van onze producten." Zelf (eventueel closed source) drivers aanbieden is misschien nu nog net een stap te ver, maar ik vraag me wel af of dat nog lang zo zal blijven gezien de opmars die Linux (en vooral Ubuntu) maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EngelF schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:57:
Misschien een beetje een domme vraag, maar is er ook zoiet als Kooldock en AWN te vinden en makkelijk te gebruiken voor Xubuntu? Het liefst, als die er is, eentje uit de standaard repositories.
Heb je Wbar al geprobeerd?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=412867

En wat screenshots:
http://freshmeat.net/screenshots/61844/66660/
http://wbar.warlockshome.com.ar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Wbar ziet er goed uit, maar weet je ook zo of er ergens een Ubuntu package voor is? Een snelle search op onze grote vriend Google leverde mij niks op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Uhm, kijk eens in het topic op ubuntuforums. Daar staat er een :?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Anoniem: 117981 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:19:
[...]

Ik denk dat het probleem inderdaad een algemeen 'make' probleem is en niet iets specifieks voor die webcam. Ik heb een apt-get linux-headers-2.6.20-15-386 gedaan maar dan geeft ie aan dat het 'reeds de nieuwste versie is'.

De reden dat ik het hier nog eens poste is dat ik er inmiddels achter was dat het aan het compileren ligt en niet aan de driver, althans dat neem ik aan (zeker weten doe je het natuurlijk nooit zolang je geen oplossing hebt). En uiteraard heb ik me al helemaal kapot gegoogled.
Ik heb geen idee. Heb je wel ./configure gedaan? die maakt nog wel eens een config.h met wat global definitions erin aan :). Zo ja: wat voor foutmeldingen gaf die?

En lees anders eens het commentaar in dat .c bestand, misschien staat er bij waar die config.h vandaan moet komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Jeldert schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:02:
Uhm, kijk eens in het topic op ubuntuforums. Daar staat er een :?
Oeps foutje... ik dacht dat er maar 1 pagina van het forum was, maar er zijn 3 en hij staat op pagina 2, helemaal gemist :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, op aanraden van de mensen hier heb ik AWN geinstalleerd, maar 't wil nog niet echt goed werken. Het dock zit ergens in het midden van m'n scherm. Ik denk dat dit te maken heeft met m'n Twinview opstelling. Als ik m'n resolutie verander naar 1280x1024 (rechterscherm uit), dan staattie wel goed.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://xs315.xs.to/xs315/07193/awn-plaatje.png.xs.jpg

Weet iemand hoe dit is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
IN je gconf kan je je schermresolutie aanpassen (/apps/avant-window-navigator en de waarden monitor_height en monitor_width). Awn plaatst je dock dan wel centraal in het midden (dus over twee schermen elk de helft), je width aanpassen verhelpt dat probleem denk ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blah.NET
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb een probleem,heb ik Ubuntu netjes geinstalleerd op mijn P3 500MHz servertje, komt GRUB gewoon niet tevoorschijn! |:(
De live-cd start wel en ik heb daarvanuit alles geprobeerd om grub te herinstalleren maar ik eindig weer bij het oneindig knipperende streepje...
Als ik Ubuntu vanaf de live-cd boot ziet hij de harde schijf (die netjes gepartitioneerd is) wel, maar als ik boot vanaf de harde schijf zie gewoon weer het beruchte streepje.
Ik gebruik Ubuntu 7.04 desktop, wie kan me helpen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heeft iemand trouwens een idee hoe je de grootste iconen van OOo kan veranderen? Ik heb Awn als dock, en meestal pakt hij wel netjes de juiste grote iconen. Alleen bij OOo is het dus erg vervelend dat er van de wazige dingen in je dock staan:
Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/4599/schermafdruktm8.th.png
groot

In /usr/share/icons heb ik niets kunnen vinden, of is dit meer in OOo ingebakken en heb ik gewoon pech :p
Blah.NET schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:08:
Ik heb een probleem,heb ik Ubuntu netjes geinstalleerd op mijn P3 500MHz servertje, komt GRUB gewoon niet tevoorschijn! |:(
De live-cd start wel en ik heb daarvanuit alles geprobeerd om grub te herinstalleren maar ik eindig weer bij het oneindig knipperende streepje...
Als ik Ubuntu vanaf de live-cd boot ziet hij de harde schijf (die netjes gepartitioneerd is) wel, maar als ik boot vanaf de harde schijf zie gewoon weer het beruchte streepje.
Ik gebruik Ubuntu 7.04 desktop, wie kan me helpen? :(
Hoewel het niet de oorzaak van je probleem is, kan ik je wel vertellen dat jouw P3 samen met Feisty niet een ideale combi is: alles zal erg traag lopen. Kijk eerder naar een Ubuntu afgeleide als Xubuntu of Fluxbuntu (zie TS) :)

[ Voor 45% gewijzigd door mithras op 09-05-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blah.NET
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08-2023
mithras schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:17:
Hoewel het niet de oorzaak van je probleem is, kan ik je wel vertellen dat jouw P3 samen met Feisty niet een ideale combi is: alles zal erg traag lopen. Kijk eerder naar een Ubuntu afgeleide als Xubuntu of Fluxbuntu (zie TS) :)
Dat heb ik liever niet, maar heb je enig idee waardoor het komt :?
Hij wil bijvoorbeeld ook niet vanaf een windows cd booten.

(PS: werkt een p3 wel beter met Edgy of Dapper Drake? Ik heb voor Ubuntu gekozen vanwege Gnome)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Blah.NET schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 20:31:
(PS: werkt een p3 wel beter met Edgy of Dapper Drake? Ik heb voor Ubuntu gekozen vanwege Gnome)
Nee, hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe langzamer het wordt. Precies zoals het hoort.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

The Zep Man

🏴‍☠️

Jungian schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:24:
[...]

Nee, hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe langzamer het wordt. Precies zoals het hoort.
Dus als je voldoende teruggaat, staat de tijd uiteindelijk stil?

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 09-05-2007 21:27 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

yup, voor 1940 hadden we geen computers op schootformaat :P. Voor 1970 was er niks digitaals voor thuis, voor 1980 niks met een GUI, voor 1990 geen bruikbare GUI, voor 2000 geen bruikbare 3d-versnelling. De computers zijn sneller geworden, dus de applicaties maken daar meer gebruik van. Linux is een geval apart: daar zitten allerlei freaks te proberen hun laptop uit 1984 aan te slingeren met GUI, en gaan daarvoor snelheid optimaliseren, waardoor nieuwe versies de oude functionaliteit sneller kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:26:
[...]
Dus als je voldoende teruggaat, staat de tijd uiteindelijk stil?
Als ie nou per tijdseenheid de helft langzamer word, dan kom je toch nooit op stilstaand uit :P
Zijn van die leuke dingen waar je zo lang over kunt nadenken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Blah.NET schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 20:31:
[...]

Dat heb ik liever niet, maar heb je enig idee waardoor het komt :?
Hij wil bijvoorbeeld ook niet vanaf een windows cd booten.
Ik kan het je niet zo 1-2-3 vertellen, maar wel weet ik dat je het dan beter in Harde waren kan proberen dan in Softe goederen :) Als geen enkele cd wil booten (want daar ga ik nu van uit), ligt het niet zozeer aan het OS, maar meer aan je hardware of je (gebrande?) cd's :)
In principe wordt het steeds sneller, alleen is Gnome gewoon erg fors voor een P3. Minimaal is wel 512MB, 1024MB werkt imho pas echt lekker. Ubuntu maakt het niet zwaar, maar de window manager wel. Je kan beter Xfce of zelfs fluxbox gebruiken, want dat is een stuk lichter. En in principe kan je dezelfde programma's draaien als bij Gnome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb Dapper Drake gedraaid op een P3-500 met 256MB geheugen en dat ging uitstekend. Maarja, ik gebruikte hem wel alleen voor MP3's afspelen en Neverball en Neverput. De machine had wel een GF2 trouwens. Ik moet trouwens wel zeggen dat Edgy Eft op m'n normale PC een stuk sneller was dan Dapper Drake en Feisty Fawn is weer aanzienlijk sneller dan Edgy Eft. Maar dat is met een Celly 2400 met 1GB, dus het is een beetje moeilijk in te schatten of hij algemeen sneller is of dat het gewoon beter is doordat ie beter gebruik maakt van de beschikbare hardware.

Om GRUB aan het werk te krijgen, heb je al eens een echt harddisk kill uitgevoerd? Of een harddisk tool de hardeschijf echt ff laten wissen en overschrijven?

Wat mijn make betreft: ./configure doet niets in die map, bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@sannr: jouw topic is geschopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
werkt de 64bit versie gewoon al goed? (heb core2duo) of is het toch veiliger om te gaan voor een 32 bit versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:33:
werkt de 64bit versie gewoon al goed? (heb core2duo) of is het toch veiliger om te gaan voor een 32 bit versie?
64bit heb je waarschijnlijk niet echt nodig, maar afgezien van Flash zal eigenlijk alles wel werken. Voor Wine is zelfs een 64bit package (emuleert 32bit Windows) beschikbaar op WineHQ.org. Ik draai vooralsnog 32bit, maar ik overweeg om op 64bit over te stappen omdat Cinelerra (video editing) daarop stabieler schijnt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ok, ik werk nu onder ubuntu. Maar blijkbaar heb ik toch iets verneukt, want ik kan mn vista install niet meer booten, ik heb niet echt zin om hem opnieuw te installeren, dus vroeg ik me af of ik dat ook vanuit ubuntu kan fixen.

Ik ben overigens nogal een linux nub, wou eindelijk eens goed bekijken wat het inhoud. Mn max resolutie is nu 1280x1024 en mn native monitor resolutie is hoger (1400x900). Ik dacht dat fix ik wel even met nieuwe ati drivers, welke ik ook heb gedownload. Maar ik ben compleet clueless hoe deze te installeren, ik heb vervolgens wat onderzoek gedaan, maar veel wijzer wordt ik er niet van. Ik kan bv. niet eens in de opdrachtprompt van ubuntu komen. Ik besef dat dit misschien nogal slechte vragen zijn, maar toch hoop ik dat jullie me een klein beetje opweg kunnen helpen (al is het maar een link naar een guide).

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:59:
Ok, ik werk nu onder ubuntu. Maar blijkbaar heb ik toch iets verneukt, want ik kan mn vista install niet meer booten, ik heb niet echt zin om hem opnieuw te installeren, dus vroeg ik me af of ik dat ook vanuit ubuntu kan fixen.
Staat er wel een optie voor Windows (Vista) in Grub (het opstart-menu)? Mogelijk moet je eerst op escape duwen om bij het menu te komen.
Ik ben overigens nogal een linux nub, wou eindelijk eens goed bekijken wat het inhoud. Mn max resolutie is nu 1280x1024 en mn native monitor resolutie is hoger (1400x900). Ik dacht dat fix ik wel even met nieuwe ati drivers, welke ik ook heb gedownload.
Niet direct van de ATI-website downloaden, maar gewoon de package manager (System -> Administration -> Synaptic of Applications -> Add/Remove...) gebruiken. Kijk ook eens naar de Restricted drivers manager onder System -> Administration, kun je daarmee niet de officiele drivers installeren?
Maar ik ben compleet clueless hoe deze te installeren, ik heb vervolgens wat onderzoek gedaan, maar veel wijzer wordt ik er niet van. Ik kan bv. niet eens in de opdrachtprompt van ubuntu komen.
Applications -> Accessoires -> Terminal :)
Ik besef dat dit misschien nogal slechte vragen zijn, maar toch hoop ik dat jullie me een klein beetje opweg kunnen helpen (al is het maar een link naar een guide).
Ubuntu guide, Ubuntuforums, Google

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 10-05-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Ati-drivers hoef je niet te downloaden. Het is zelfs beter om het door Ubuntu zelf te laten afhandelen, want dan blijven de drivers ook werken als de Linux-kernel geupgrade wordt.

In Linux is het namelijk niet zo dat verschillende versies van software "binair compatible" zijn. Bij een update van de kernel zal de display-driver dus ook opnieuw gecompileerd moeten worden. Als je de driver gewoon door Ubuntu laat installeren, dan zal Ubuntu dat bij een update zelf afhandelen.

De installatie door Ubuntu laten uitvoeren doe je zo: Je gaat naar
Applications > Add/Remove...
Daar zoek je op "ati driver" in "All available applications". De Ati driver is dan het eerste resultaat. Aanvinken en op Ok drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 10-05-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Ik ben overigens nogal een linux nub, wou eindelijk eens goed bekijken wat het inhoud. Mn max resolutie is nu 1280x1024 en mn native monitor resolutie is hoger (1400x900). Ik dacht dat fix ik wel even met nieuwe ati drivers, welke ik ook heb gedownload. Maar ik ben compleet clueless hoe deze te installeren, ik heb vervolgens wat onderzoek gedaan, maar veel wijzer wordt ik er niet van. Ik kan bv. niet eens in de opdrachtprompt van ubuntu komen. Ik besef dat dit misschien nogal slechte vragen zijn, maar toch hoop ik dat jullie me een klein beetje opweg kunnen helpen (al is het maar een link naar een guide).

Moet je grub ff aanpassen.
check ubuntuforums.org staat veel van deze dingen :), volgens mij is dit zo te fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

(...)

Aarrggg. ATI drivers zijn de reden dat ik mijn laptop nog maar even ver hou van een verse install van Feisty Fawn... ik zag net wat antwoorden en dat add/remove programs had ik nog nooit gekeken, dus ik dacht: let's give it a try. Nou ja.. nu zijn natuurlijk mijn oos-ati-drivers er weer uit, direct rendering is nu weer 'no' en de boel werkt niet meer zoals het moet.
Er zijn 6miljoen tutorials hoe je ati-drivers zou meoten installeren, maar ergens gaat er altijd iets mis.
Dus succes met de ati-drivers. Ik zou bijna een kratje bier erop willen verwedden dat het hier niet aan de praat te krijgen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, talk about bad advice... Blijkbaar is de fglrx-driver die in de repositories zit alleen voor 2D. In Synaptic (System > Administration > Synaptic) staat nog een tweede driver, "xserver-xorg-video-ati", welke volgens de beschrijving voor de meeste ATI-kaarten 3D-functionaliteit bezorgt. Deze driver is bij mij al geinstalleerd (en ik heb niet eens ATI), dus ik denk dat je helemaal niets hoeft te doen voor 3d-support met ATI-kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

btw voor het installeren kan je deze guide ff doorlezen: http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/ . Daar staat beschreven hoe je verschillende packages etc kan installen.

ik heb btw 9700 pro en hier werkt feisty perfect, alleen dat ik geen video kan kijken met desktop effecten aan (of beryl). Of je moet het doen metVLC en dan met je instellingen ff werken, maar dat vind ik niet lekker kijken en het beeld kwaliteit gaat dan achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
zo bedankt voor de vele antwoorden, echt een grote hulp! Overigens staat er in het grub menu (dat is dus als je op escape drukt), geen vista optie.

Ik wou in eerste instantie via de windows cd het bootmenu weer herstellen, maar daar vind hij mn hd niet en vraagt hij om sata drivers. ;(

In ieder geval ga ik vanmiddag (tijdens werk) lekker lezen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
XTREEMRaGE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:10:
btw voor het installeren kan je deze guide ff doorlezen: http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/ . Daar staat beschreven hoe je verschillende packages etc kan installen.

ik heb btw 9700 pro en hier werkt feisty perfect, alleen dat ik geen video kan kijken met desktop effecten aan (of beryl). Of je moet het doen metVLC en dan met je instellingen ff werken, maar dat vind ik niet lekker kijken en het beeld kwaliteit gaat dan achteruit
Tja, het werkt opzich goed, ook geen problemen met video kijken (alhoewel niet elke werkt). Het enige probleem dat ik heb is dat ik de resolutie niet kan verhogen naar 1400x900 en nu ziet het er gewoon brak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:59

Grozno

acts without consequence!

moet handmatig toegevoegd in je xorg.conf

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
In je /etc/X11/xorg.conf staat een sectie "screen". In deze sectie staan weer subsecties zoals deze:
code:
1
2
3
4
SubSection     "Display"
  Depth       24
  Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600"
EndSubSection
Mag jij raden wat je kan toevoegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:35:
zo bedankt voor de vele antwoorden, echt een grote hulp! Overigens staat er in het grub menu (dat is dus als je op escape drukt), geen vista optie.

Ik wou in eerste instantie via de windows cd het bootmenu weer herstellen, maar daar vind hij mn hd niet en vraagt hij om sata drivers. ;(

In ieder geval ga ik vanmiddag (tijdens werk) lekker lezen. Bedankt!
Als je de MBR had "hersteld" met de Windows cd, dan zou je Grub hebben verwijderd. De MBR moet namelijk naar Grub verwijzen, waarna Grub je zal doorverwijzen naar de Linux-kernel of naar de Vista bootloader.

De Vista bootloader kan dan weer naar andere Windows-versies verwijzen. Dat heet chainloaden, vanwege de ketting aan bootloaders. Grub kan natuurlijk ook naar die andere Windows-partities verwijzen, zodat de kettingen wat korter worden.

Hier staat wat info over Multi-boot situaties met Grub: http://www.pro-networks.org/forum/about78184.html

De warning over Vista's nieuwe NTFS is nu geloof ik niet meer nodig, aangezien nieuwe versies van Gnome Partition Editor met de nieuwe NTFS-versie overweg kunnen. Controleer wel even vanaf welke versie gparted vista-support heeft, en of deze versie op de Feisty cd staat. Of resize Vista's partitie gewoon niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199688

en om je xorg.conf te openen typ je in een terminal: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf (Case-sensitive!)

Sudo is een command om iets als root(dus met alle rechten) uit te voeren. Je xorg.conf kan namelijk alleen door de root worden veranderd.
Gedit is de grafische texteditor
/etc/X11/xorg.conf is het bestand dat gedit moet openen. Vrij logisch als je het ff doorhebt :)

Ik heb ook een paar middagen geklooid om te leren Ubuntu te gebruiken, maar dit zou je ook hebben als je bijv nog nooit met windows of Mac OS X hebt gewerkt.

Voordeel van ubuntu is dat je heel veel goede guides en wiki's hebt, en al spelende leer je het :)

Nu kan ik niet meer zonder Beryl, Synaptic en het feit dat alles 'open' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
na een ochtend kan ik idd beamen dat het verslavend werkt. Wel moet ik gewoon nog gigantisch veel leren. Bv. tijdens de install moest ik een nieuw partitie maken, nu heb ik het zonder swap partitie gedaan (is dat verstandig? heb wel 2gb ddrII), daarnaast is mijn partitie van het ext2 formaat (gewoon een gok van mij en volgens mij deed hij het met ext3 niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Lol, het is heel verslavend en je kunt veel te veel.. je kunt veel te veel dingen toevoegen etc. etc. ben nu vooral met verschillende windowmanagers aan het klooien en Gnome is leuk.. maar niet nodig, als je ziek snel wil opstarten, Fvwm of 1 van de weet ik hoeveel anderen.
Trouwens, het commando 'sudo' betekent dus: SuperUser Do :) Heeft heel lang geduurd voordat me dat eens opviel en op de een of andere manier maakt het het commando veel logischer... (deed altijd: su --> password --> doe dingen, opzich enigszins hetzelfde, maar toch).
En dat ext3 niet zou werken.. hmm.. dat is toch wel vreemd. Je moet op wikipedia maar even kijken wat de verschillen in bestandsformaten zijn, maar ext3 gaat beter om met grote bestanden en dat soort dingen.
Ik moet zeggen dat ik de partititionering bij Ubunutu install niet zo handig vind, dan vind ik OpenSuse toch echt wel veel duidelijker, vooral toen ik bij iemand een dualboot probeerde te installeren, niet helder.... Je moet ineens dingen snappen als wat voor partitities linux nodig heeft om normaal te kunnen draaien (een / (root), een /home/ een /swap, een /sys/kernel/debug/ (?) zie ik staan bij devices, heeft geen opslagruimte overigens)

[ Voor 37% gewijzigd door letatcest op 10-05-2007 16:17 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!