[kubuntu] re-enable van fglrx mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96597

Topicstarter
Ik wou ook eens proberen beryl te installeren en volgde daarbij de hieronder gequote link.
XTREEMRaGE schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:26:
http://www.howtoforge.com/ubuntu_feisty_beryl_ati_radeon <-- deze tutorial om beryl te installen werkt lekker :9 . Als het goed is werkt beryl nog niet lekker en al helemaal niet met nieuwe kaartjes, maar misschien kan dit enig hulp aanbieden voor ati users.

Ik heb het met deze how to voor elkaar gekregen. Maar ik heb ook een oud kaartje ATI 9700pro 128mb!
:>
Ik heb het eerste deel (tot pagina 1) van deze howto gevolgd maar heb nu het probleem dat de graphic shell niet geladen wordt. Ik kan dus alleen vanaf de commandline verdergan.
Nu wil ik dus weten of het verstandig is door te gaan met de installatie zoals beschreven in de howto (indien mogelijk) of dat ik beter de veranderingen ongedaan (indien mogelijk) kan maken en vervolgens een andere manier te proberen.

Kubuntu Feisty fawn 7.04 (up to date)
AMD XP3000+ / Asus A7N8X-Deluxe
ATi Radeon 9800 pro (R350)

Overige relevante info:
als ik kubuntu opstart dan zie ik de volgende melding:Starting up...
Loading, please wait...
kinit: name_to_dev_t(/dev/disk/by-uuid/a97ebc97-3505-41db-9153-4391ea70f6fa) = sda5(8,5)
kinit: trying to resume from /dev/disk/by-uuid/a97ebc97-3505-41db-9153-4391ea70f6fa
kinit: No resume image, doing normal boot...
En als ik "glxinfo" invoer krijg ik de melding:
Error: unable to open display (null)
Is het mogelijk om fglrx terug te zetten? Dus de volgende command ongedaan maken:
We want to use AIGLX with open-source ATI driver instead of XGL with the proprietary ATI driver (fglrx). Therefore we have to disable fglrx. First we disable the fglrx kernel module:

sudo modprobe -r fglrx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat van kinit is hier niet relevant, dat is iets met hibernaten / suspenden; * mithras niet gebruikt

Je hebt op een of andere manier je X de nek omgedraaid. Je hebt wel de juiste dingen ge'apt-get removed en installed? Ook al had je niet de fglrx geïnstalleerd, alsnog moet je wél mesa-glx en mesa-dri installeren.

Misschien heb je een foutje in je xorg.xonf gemaakt, dus loop het toch nog eens extra zeker na. Om de fout op te sporen kan je in /var/log/Xorg.0.log kijken.

Als je er echt niet meer uit komt kan je ook een reconfigure van je xserver doen en met een schone lei opnieuw beginnen :)

/edit: als je trouwens kijkt naar modprobe: man modprobe geeft je meer informatie over modules laden en verwijderen van de kernel. Als je op die manier fglrx weer wilt laden, pak je de man erbij. Dan zie je dat met de -r flag je een module verwijdert, zonder de flag de module juist toevoegt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door mithras op 05-05-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mithras schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:51:
Dat van kinit is hier niet relevant, dat is iets met hibernaten / suspenden; * mithras niet gebruikt
Nu je het zegt, idd :)
Je hebt op een of andere manier je X de nek omgedraaid. Je hebt wel de juiste dingen ge'apt-get removed en installed? Ook al had je niet de fglrx geïnstalleerd, alsnog moet je wél mesa-glx en mesa-dri installeren.
Ik heb enkel gedaan wat in de howto staat. Hoefde (nog) niks te removen/installen.
Misschien heb je een foutje in je xorg.xonf gemaakt, dus loop het toch nog eens extra zeker na. Om de fout op te sporen kan je in /var/log/Xorg.0.log kijken.
Ik heb de xorg.conf reeds enkele keren doorgelopen en ben er (zo goed als) zeker van dat daar geen fouten in staan.
Als je er echt niet meer uit komt kan je ook een reconfigure van je xserver doen en met een schone lei opnieuw beginnen :)

/edit: als je trouwens kijkt naar modprobe: man modprobe geeft je meer informatie over modules laden en verwijderen van de kernel. Als je op die manier fglrx weer wilt laden, pak je de man erbij. Dan zie je dat met de -r flag je een module verwijdert, zonder de flag de module juist toevoegt ;)
Dus als ik het goed begrijp dan resulteert "modprobe fglrx" in het tegenovegestelde...

Maar als ik dat doe krijg ik de volgende melding:
not loading fglrx module; not used in /etc/X11/xorg.conf
ps. had ik al vermeld dat ik een n00b ben als het gaat om de command line? (= linux) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Anoniem: 96597 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:36:

[...]

Ik heb enkel gedaan wat in de howto staat. Hoefde (nog) niks te removen/installen.
Check de tut:
f you have ATI in the output of the previous command, remove the fglrx driver like this (you can do this also if you have SGI in the output - just to go sure):

code:
1
sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx; sudo apt-get install libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri
Je moet dus fglrx verwijderen als je die hebt geïnstalleerd. Jij hebt kennelijk dat niet nodig, maar je moet wél nog de mesa drivers installeren:
sudo apt-get install libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri
[...]

Dus als ik het goed begrijp dan resulteert "modprobe fglrx" in het tegenovegestelde...

Maar als ik dat doe krijg ik de volgende melding:

[...]
Dat klopt, omdat je de xorg.conf hebt aangepast zodat hij de fglrx driver niet nodig heeft. Als je geen Beryl met aiglx wil draaien kan je inderdaad terug naar de fglrx driver. Je moet je xorg.conf herstellen naar de oude (ik hoop dat je een backup hebt) en dan kan je fglrx als module laden.

Als je toch Beryl wil draaien, heb je denk ik de stap van de mesa drivers over het hoofd gezien. Het staat er niet heel duidelijk, maar die heb je echt wel nodig :p
Geloof ik, ik heb nl geen ATi kaart
ps. had ik al vermeld dat ik een n00b ben als het gaat om de command line? (= linux)
Geeft niet, je leert het snel genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mithras schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:40:
[...]
Check de tut:
[...]
Je moet dus fglrx verwijderen als je die hebt geïnstalleerd. Jij hebt kennelijk dat niet nodig, maar je moet wél nog de mesa drivers installeren:
sudo apt-get install libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri

[...]
Dat klopt, omdat je de xorg.conf hebt aangepast zodat hij de fglrx driver niet nodig heeft. Als je geen Beryl met aiglx wil draaien kan je inderdaad terug naar de fglrx driver. Je moet je xorg.conf herstellen naar de oude (ik hoop dat je een backup hebt) en dan kan je fglrx als module laden.

Als je toch Beryl wil draaien, heb je denk ik de stap van de mesa drivers over het hoofd gezien. Het staat er niet heel duidelijk, maar die heb je echt wel nodig :p
Geloof ik, ik heb nl geen ATi kaart

[...]
Geeft niet, je leert het snel genoeg ;)
Ah... ik hoop dat dat het is!
Zal het eens even proberen.

[edit]
ik krijg de melding dat de mesa drivers 'already the newest version' zijn
Is dus niet het probleem lijkt mij

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 96597 op 05-05-2007 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist nog even alle stapen van de howto opnieuw doorgelopen en heb alles gedaan (behalve het apt-get removen van fglrx-driver) wat er staat. Het installen van libgl1-mesa-glx en libgl1-mesa-dri levert de melding dat ze beiden al 'the newest version' zijn.
Ook klopt de xorg.conf exact met de howto.

Na een reboot wil nog steeds X niet laden EN geeft het invoeren van
glxinfo | grep vendor
de volgende melding:
Error: unable to open display (null)
kan ik ondanks dit doorgaan met de howto, beryl installen en zien waar het schip strand (is dit mogelijk vanaf de comandline?)

of

stoppen en proberen fglrx weer te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb het gefixed...

Ik had mijn xorg.conf iets te fanatiek aangepast.. BusID moest zijn PCI: 3: 0: 0 ipv 1: 0: 0

:o

Het enige vreemde is dat het in mijn back-up ook verkeerd stond... hoe ik dat voor elkaar gekregen heb kan ik niet helemaal bij... Blijf natuurlijk een newb

In ieder geval weet ik nu dat wanneer je de "unable to open display" melding krijgt waar het dus (mogelijk) fout is gegaan.

@ Mithras: bedankt voor je hulp. Het heeft me zeker op het goede spoor gezet.

* Anoniem: 96597 O+ learning te hard way
Pagina: 1