Even een andere ervaring. Een die volgens mij thuishoort in dit topic, juist omdat dit topic zó zwaarwegend is geweest in mijn beslissing om voor een bepaald internetabonnement te kiezen.
Ik wilde namelijk zo véél mogelijk internet voor zo weinig mogelijk geld. Wie niet zou je misschien zeggen, maar er zijn genoeg mensen die heel weinig internet voor heel veel geld, en het allemaal best vinden. Het is natuurlijk ook een beetje een sport om het allemaal goedkoper te vinden. Speedlinq levert veel diensten voor héél weinig geld. Of de kwaliteit daarbij ook nog acceptabel is was voor mij de vraag. In mijn zoektocht om hier achter te komen heb ik geloof ik wel alle Speedlinq-topics hier op Tweakers doorgespit. En dat is veel werk. Héél veel werk…
Het abonnement waar ik met name in geïnteresseerd was: 20Mb met bellen en Digitenne voor 29,95 p/m Ga dat maar is bij een andere provider zoeken. Alleen Tele2 had ook een leuke aanbieding, maar zij leveren alleen op een analoge lijn terwijl ik isdn heb. Een aparte lijn zou ik eerst bij de kpn moeten aanvragen, waar ik vervolgens direct een jaarcontract bij heb. Bij Speedlinq kon eea ook alleen op een analoge lijn, maar hier kon ik ook een abonnement nemen zonder KPN lijn. Ik moest dan een zgn NLS (New Line Subscription) aanvraag doen (dit heeft mij al heel wat telefoonmuntjes gekost om achter te komen). Omdat ik het goedkoop wilde zou ik de aanvraag via adslwinkel.nl laten gaan. Hier kreeg ik toch weer een webcam als extra. Alleen: hoe kon ik via het aanvraagformulier aangeven dat ik een NLS aanvraag wilde doen, en hoe wist ik zeker dat mijn aanvraag niet geweigerd zou worden omdat straks zou blijken dat ik een isdn lijn had (ik wilde dus van tevoren duidelijk aangeven dat ik een isdn lijn had en dat de Speedlinq aansluiting náást mijn isdn aansluiting over het 2e aderpaar dat de woning binnenkomt aangesloten zou worden. Dat is een behoorlijk lastige vraag. Ik heb hier vaak over gebeld met de helpdesk, en de antwoorden waren niet altijd eenduidig. Ik twijfelde.. Als ik eenmaal Speedlinq zou aanvragen zat ik meteen vast aan een contract. Zelfs als het niet betrouwbaar zou blijken te zijn, wat dan?? Abonnement afkopen en naar een andere provider?? Lekker dan met mijn poging om het allemaal goedkoop te regelen..
En dan: 20Mb… zou het gaan werken? Zou mijn aanvraag überhaupt niet kwijtraken? Door alle ervaringen die ik hier las leek het me niet heel onwaarschijnlijk. En een gewaarschuwd mens telt voor 2 dacht ik..
Dan dat Digitenne. Zou dat goed gaan werken? Ook daar heb ik veel over proberen te lezen. Ik wil wel goed beeld hebben. Eén tv in de woonkamer, één in de slaapkamer en één in een bijkamer. Lukt dat eigenlijk wel?? Een twin tuner is wel te bestellen via KPN, maar hoe zit het ermee als je 3 tv’s wilt aansluiten? Ook hier weer extra vragen. Antwoorden hierop zijn niet emakkelijk te krijgen. Ik las op forums dat mensen buitenantennes nodig hadden om een acceptabele ontvangst te verkrijgen. Twijfels, twijfels… Digitenne liep weer via KPN, dus die vragen kon ik ook niet aan Speedlinq stellen..
En dan die tram die voor de deur rijdt.. die schijnt weer te kunnen storen op Digitenne… Maar zó dichtbij rijdt die tram nou ook weer niet.. durfde ik dat aan? Ook hier weer een jaarcontract. Zelfs als het niet helemaal lekker zou werken, dan zou ik nog gemakkelijk Casema erbij kunnen nemen en nog minder betalen als nu met mijn van hccnet naar xs4all gemigreerde 6Mb abo (45 p/m) Maar nu werkt mijn internet dan ook altijd…
Het lastige aan het hele verhaal is eigenlijk wel dat ik mijn nieuwe woning niet in wilde zonder goede internetverbinding, en juist omdat ik mijn keuze nog niet had gemaakt, schoof ik de verhuizing ook maar voor me uit. Ik heb namelijk internet thuis nodig om te kunnen werken. Nu heb ik in mijn overwegingen voor de aanvraag van adsl zóveel tijd gestoken in het onderzoeken van Speedlinq dat ik beter meteen wat had kunnen nemen. Zo’n leegstaande woning kost ook geld.. Ik wilde heel snel mijn woning in en de verwachte oplevertijd van 4 weken duurde me ineens veel te lang. Maar véél korter kan je het ook niet krijgen. Tiscali leek mij het betrouwbaarder alternatief. Ook goedkoop (lang niet zo goedkoop als Speedlinq) maar het leek me betrouwbaarder, en nog belangrijker: ik had meer vertrouwen in een voorspoedige aanvraag. 2 tot 3 weken werd mij verteld door de snel opnemende helpdesk (kost dan wel 30cpm, maar mag als goedkoop gekwalificeerd worden in vergelijking met de 70 cpm van Speedlinq) Mede (vooral) door de ervaringen hier dorst ik uiteindelijk niet voor Speedlinq te kiezen.
Gezien mijn plotselinge haast om snel te verhuizen heb ik maar een beslissing genomen. IK heb gekozen voor de 12Mb variant van Tiscali. Geen gedoe met downgraden als het niet goed werkt, en eigenlijk is het best snel..
Dus: op 16-07-2007 mijn aanvraag gedaan. Kreeg meteen een ordernummer zodat ik online kon kijken wat de status van mijn aanvraag was. Op de 18e zag ik in mijn online orderstatus dat ik in de week van 25-07-2007 signaal op mijn lijn zou hebben. Op 19-07-2007 ontving ik een brief van Tiscali waarin mij werd medegedeeld dat ik mijn modempakket binnen 4-6 weken zou ontvangen. Dat zou een beetje lang duren, maar gelukkig heb ik de apparatuur zelf al, had niet perse een nieuw modem nodig.
Op 20-07-2007 (vandaag) ontving ik een brief van Tiscali waarin werd gemeld dat mijn abonnement naar verwachting geactiveerd zou worden op 25-07-2007. Daar was ik wel heel blij mee. Onder die brief zat een briefje van de koerier dat mijn modempakket bij de buren was afgeleverd…(!?) Dus op de dag dat ze mij schrijven dat ik 4-6 weken op mijn modem moet wachten wordt mijn modem ook verstuurd… :-s Ach.. ik vind het best…
Alles meteen even aangesloten, hoef ik de 25e alleen maar even op het adsl-lampje op het modem te letten. Als die aangaat heb ik dan eindelijk internet.
Alleen.. het adsl lampje brandde vrijwel direct.. Toch maar even een pc erop aangesloten en ja hoor: gewoon internet! 4 dagen!!!! 16e aangevraagd en de 20e al up-and-running…!!! En nee, níet per-ongeluk op het draadloos netwerk van de buren…
Zo kan het dus ook..
En of Speedlinq nou goed had gewerkt hier, daar zal ik voorlopig wel niet achter komen..