There is no place like ::1
http://www.engadget.com/2...e-plug-on-hd-dvd-already/
Groetjes, FaceDown.
Nofi maar dat was ook wel redelijk obvious.....FaceDown schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:55:
Had ik toch gelijk waarom die spelers zo goedkoop waren, Toshiba was (is) ze gewoon aan het dumpen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Interessant is wel dat de enige spelers in de uitverkoop tot nu toe de E1 en EP10 waren.FaceDown schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:55:
Had ik toch gelijk waarom die spelers zo goedkoop waren, Toshiba was (is) ze gewoon aan het dumpen.
De nieuwe spelers (EP30 / EP35) en hun high-end model (XE1) zijn nog niet afgeprijst.
Ik zit rustig te wachten op de uitverkoop van HD-DVD content.
Er zijn nog wel een 40-50 titeltjes die ik graag zou hebben op HD
Plus stiekum hoop ik dat Toshiba als ze kappen hun technologie goedkoop of zelfs gratis in licentie geeft aan de Chinezen. Zou een hele mooie move zijn om 1.) support voor de HD-DVD consument voort te zetten zonder dat het hunzelf geld kost, en tegelijkertijd 2.) Sony een hak te zetten
FTR: Er is nog steeds geen officieel statement van Toshiba zelf.
[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 18-02-2008 12:14 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
PSN: Shiver23
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ze hoeven alleen licenties te hebben om de films uit te mogen geven voor zover mij bekend.Help!!!! schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:48:
Het lijkt me dat die Chinezen dan wel licenties moeten hebben van de grote Hollywoodstudios om films in HD DVD te mogen uitgeven. Of je moet alleen chinese films willen kijken.
Distributeurs kunnen als ze de distr.rechten hebben zelf kiezen op welk formaat ze e.e.a. op uitbrengen.
Een van de grote voordelen van HD-DVD was juist dat DVD persfaciliteiten met minimale aanpassing ook HD-DVD's kunnen persen. Indien de technologie vrij wordt gegeven zou dat dus leuk kunnen wordenrapture schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:56:
Chinezen verkochten vele jaren terug DVD-spelers voor 25 euro. Nu kan Toshiba HD-DVD vrijgeven en de Chinezen kunnen de wereld met cheapass HD-DVD-spelers overspoelen. Dan moet er alleen nog schijfjes geperst worden, als deze schijfjes goedkoper te maken zijn, kwaliteitverschil is simpelweg niet zichtbaar en de invloedsfeer van Microsoft doet ook mee. Dan valt de tij te keren.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Ja daarom kiezen de filmmaatschappijen ook voor een formaat, omdat de distributeurs vervolgens zelf kunnen kiezen waarop ze films uitbrengen?Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:02:
[...]
Ze hoeven alleen licenties te hebben om de films uit te mogen geven voor zover mij bekend.
Distributeurs kunnen als ze de distr.rechten hebben zelf kiezen op welk formaat ze e.e.a. op uitbrengen.
En geloven in een Chinese vloedgolf van HDDVD spelers.. sja dat klinkt ongeveer even geloofwaardig als de gemiddelde conspiracy theory.
Goedkoop aan films komen, dat zal misschien wel lukken dadelijk. Het lijkt mij alleen persoonlijk niks om over een paar jaar een stapeltje oude films te hebben liggen die je alleen met 1 speler kunt afspelen die je dan ook speciaal voor de oude films in de kast moet hebben staan. Ook een eventueel nieuw formaat (opvolger van Bluray) zal dan nooit meer HDDVD's kunnen afspelen.
Groetjes, FaceDown.
Ik heb die Chinese DVD-spelers voor 25 euro hier nooit gezien, vele jaren terug. Je hebt nu een hoop van die goedkope rotzooi, maar kwalitatief stelt dat over het algemeen weinig voor. Ik zou niet weten waarom er nu opeens goedkope kwaliteitsspelers voor HDDVD de markt op zouden komen. Sterker nog; als die Chinezen slim zijn gaan ze Bluray spelers maken, daar is tenminste een markt voor.rapture schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:56:
Chinezen verkochten vele jaren terug DVD-spelers voor 25 euro. Nu kan Toshiba HD-DVD vrijgeven en de Chinezen kunnen de wereld met cheapass HD-DVD-spelers overspoelen. Dan moet er alleen nog schijfjes geperst worden, als deze schijfjes goedkoper te maken zijn, kwaliteitverschil is simpelweg niet zichtbaar en de invloedsfeer van Microsoft doet ook mee. Dan valt de tij te keren.
Groetjes, FaceDown.
Hoezo vrijgeven? Dat lijkt me een behoorlijke investering in je machinepark, los van licentiekosten. Ik zou niet weten waarom iemand nu nog gaat investeren in een dood formaat?Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:02:
Een van de grote voordelen van HD-DVD was juist dat DVD persfaciliteiten met minimale aanpassing ook HD-DVD's kunnen persen. Indien de technologie vrij wordt gegeven zou dat dus leuk kunnen worden
Verder lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat contentleveranciers die erg panisch zijn voor alles dat met piraterij te maken heeft iets zien in dit plan, omdat 90% van de productie op de chinese markt zal verdwijnen vrij van royalties.
[ Voor 19% gewijzigd door Shiver23 op 18-02-2008 13:26 ]
Verwijderd
Zou wel een mooie stunt zijn, en een kans voor Toshiba om toch nog wat terug te kunnen verdienen (éénmalige licentieoverdracht).
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 13:37 ]
Dat is nou juist het hele punt. DVD -> HD-DVD vergt geen grote investering in bestaande DVD productiefaciliteiten.Shiver23 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:25:
Hoezo vrijgeven? Dat lijkt me een behoorlijke investering in je machinepark, los van licentiekosten. Ik zou niet weten waarom iemand nu nog gaat investeren in een dood formaat?
Waarom investeren in een markt met ruim 1 miljoen westerse gebruikers als je 't voor een appel en een ei van Toshiba zou kunnen overnemen? Waarom moeite doen om een eigen HD format te bedenken als je goedkoop aan een uitgewerkte standaard zou kunnen komen? Is dat een vraag?
E.e.a. is uiteraard een hypothetisch scenario, maar ik zie zeker wel mogelijkheden als Toshiba besluit tot vrijgeven (of goedkope rechtentransfer) en China de technologie adopteert. Als ik Hoofd Toshiba was zou ik precies dat voor elkaar proberen te krijgen om nog wat terug te verdienen.
Diezelfde 'panische' contentleveranciers laten wel een goed deel van hun DVD content in China persenVerder lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat contentleveranciers die erg panisch zijn voor alles dat met piraterij te maken heeft iets zien in dit plan, omdat 90% van de productie op de chinese markt zal verdwijnen vrij van royalties.
En BluRay is een proprietaire gesloten technologie waar die Chinezen geen rechten voor hebben.Sterker nog; als die Chinezen slim zijn gaan ze Bluray spelers maken, daar is tenminste een markt voor.
Sony zal deze rechten zeker niet vrijgeven. Gezien het westen de eigen markt en bedrijfspatenten beschermt zouden die Chinezen dus nooit een afzetmarkt voor hun 'illegaal' geproduceerde BluRay spelers vinden. Als die Chinezen dus slim zijn gaan ze dus geen BluRay spelers maken
[ Voor 29% gewijzigd door Cheetah op 18-02-2008 14:00 ]
Full Specz
Ben er anders niet zo van overtuigd dat distributeurs zelf mogen bepalen op welk formaat ze de content persen.Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:02:
[...]
Ze hoeven alleen licenties te hebben om de films uit te mogen geven voor zover mij bekend.
Het lijkt juist logisch dat dit soort zaken erg goed wordt vastgelegd ipv ongebreidelde vrijheid.
Waarom zouden studio's zelf een actief beleid voeren inzake het formaat waarop ze content uitbrengen en "de Chinezen" toestaan dit formaat vrijelijk te kiezen. Laat staan een format dat de studio's zelf afgeschreven hebben.
Het hele idee lijkt me behoorlijk far fetched en bovendien wie zit er nu op te wachten om via de achterdeur (als dat al lukt) de formatwar weer opnieuw op te starten
Als ik de pers en fora een beetje volg is men het er over eens dat de formaten ongeveer even goed zijn en dat men juist blij is dat er eindelijk duidelijkheid is.
Zou het? Volgensmij kunnen die Chinezen ook gewoon lid worden (als ze het al niet zijn) van het consortium en dan BR spelertjes gaan maken en verkopen.Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:41:
[...]En BluRay is een proprietaire gesloten technologie waar die Chinezen geen rechten voor hebben.
Sony zal deze rechten zeker niet vrijgeven. Gezien het westen de eigen markt en bedrijfspatenten beschermt zouden die Chinezen dus nooit een afzetmarkt voor hun 'illegaal' geproduceerde BluRay spelers vinden. Als die Chinezen dus slim zijn gaan ze dus geen BluRay spelers maken
China mag dan een grote economie geworden zijn, ik denk niet dat zij de kracht en invloed hebben laat staan veel zin hebben om geheel alleen een dood formaat nieuw leven in te blazen zelfs al kun je er 'license free' de hand op leggen.
PC Specs
Film distributeurs kopen over het algemeen de algehele distributierechten voor een bepaalde film in een bepaalde regio. Dit houdt voor zover mij bekend ook in dat ze zelf het format waarop de film wordt uitgebracht kunnen kiezen. Bijvoorbeeld bij veel tape-releases die werden omgezet naar DVD's zijn dit initiatieven van de lokale rechthebbenden geweest. Ook hebben ze zelf in de hand wat er bijv. aan talen, ondertiteling en extra's op de discs komt, ze mogen re-masteren etc.Help!!!! schreef op maandag 18 februari 2008 @ 16:40:
Ben er anders niet zo van overtuigd dat distributeurs zelf mogen bepalen op welk formaat ze de content persen.
De studio's hebben VHS ook al afgeschreven.Waarom zouden studio's zelf een actief beleid voeren inzake het formaat waarop ze content uitbrengen en "de Chinezen" toestaan dit formaat vrijelijk te kiezen. Laat staan een format dat de studio's zelf afgeschreven hebben.
Toch is het rechthebbenden prima toegestaan om nog films op VHS uit te brengen.
Dik 1 miljoen HD-DVD bezitters. Toch een leuke afzetmarktHet hele idee lijkt me behoorlijk far fetched en bovendien wie zit er nu op te wachten om via de achterdeur (als dat al lukt) de formatwar weer opnieuw op te starten
Hoe komt het denk je dat we na 2 jaar BluRay nog geen Shanling BR-players hier hebben, maar alleen spelers van de gerenomeerde merken die met Sony in het BR consortium zitten?Zou het? Volgensmij kunnen die Chinezen ook gewoon lid worden (als ze het al niet zijn) van het consortium en dan BR spelertjes gaan maken en verkopen.
Denk je dat dit ligt aan Chinezen die er absoluut geen behoefte aan hebben om goedkope BluRay spelers in het westen af te zetten? Of aan Sony cs die er geen zin in hebben hun standalone omzet gedecimeerd te zien door el cheapo spelers uit China?
Exact hetzelfde geld tot nu ook voor HD-DVD: productie van spelers in handen van een kleine groep.
Stel nu eens dat de achterliggende technologie volledig vrijgegeven wordt voor gebruik in el cheapo Chineze spelertjes. Toshiba heeft i.i.g. weinig meer te verliezen. Soms zijn dat juist de gevaarlijkste tegenstanders
Wat definieert dood?China mag dan een grote economie geworden zijn, ik denk niet dat zij de kracht en invloed hebben laat staan veel zin hebben om geheel alleen een dood formaat nieuw leven in te blazen zelfs al kun je er 'license free' de hand op leggen.
Dik 1 miljoen courante gebruikers is - voor een beetje handelaar - allesbehalve 'dood' als afzetmarkt
Full Specz
Waarom zou je je druk maken om die 1 miljoen HD-DVD-spelers als de afzetmarkt voor Blu-Ray vele malen groter is en alleen maar groeit? De meesten HD-DVD-bezitters zijn early adopters die voor het merendeel op Blu-Ray zullen overstappen, een ander deel zal terug naar DVDs gaan of stoppen met HD-DVDs omdat ze het zonde vinden om te investeren in een dood formaat. Slechts een minderheid zal met HD-DVD door willen gaan ondanks dat Blu-Ray gewonnen heeft.Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:48:
Wat definieert dood?
Dik 1 miljoen courante gebruikers is - voor een beetje handelaar - allesbehalve 'dood' als afzetmarkt
De grote Amerikaanse filmmaatschappijen gaan rucksichtslos stoppen met HD-DVD dus het moet komen van kleinere, veelal Europese distributeurs en producenten. Hoe enthousiast zullen die nog zijn als ze op dit moment al mondjesmaat HD-DVDs verkopen (zo weinig dat de meesten al op Blu-Ray zijn overgestapt) en in de tokomst nog maar een fractie van de huidige HD-DVD-markt overhouden? Als de huidige markt al niet kostendekkend is, dan zal die het zeker niet meer zijn als alleen nog maar de absolute HD-DVD-diehards overblijven.
Over een paar maanden wordt er geen HD-DVD meer uitgegeven, al was het alleen al vanwege het gegeven dat zonder de releases van de grote Hollywood-studio's de meeste (zo niet alle) HD-DVD-perserijen worden opgedoekt. Probeer dan nog maar als kleine onafhankelijke je eigen HD-DVDs te laten persen voor concurrerende prijzen als je al een perserij vindt. Dezelfde film op Blu-Ray zal dan goedkoper zijn, waarmee het verhaal op zal houden.
Er zijn veel meer dan 1 miljoen SACD-spelers in omloop. In de praktijk is dat formaat dood (tenzij je een liefhebber van klassiek bent). SACD heeft in ieder geval nog het voordeel dat het zijn eigen unieke niche heeft (HD audio) waarvoor een zeer kleine markt bestaat. HD-DVD heeft dat voordeel niet, omdat Blu-Ray zijn plek in kan nemen. Daarmee is het overbodig en vervalt de overlevingskans als niche-produkt.Shiver23 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:54:
1 miljoen is niets. BR staat op 11 miljoen. En zelfs dat zet nog geen zoden aan de dijk vergeleken met de gewone DVD.
HD-DVD perserijen en DVD perserijen zijn grofweg hetzelfde ding. Ik zie ze dus niet zo snel opgedoekt worden. Wikipedia: DVD disc replication companies can continue using their current production equipment with only minor alterations when changing over to the format of HD DVD replication.ymmv schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:01:
Over een paar maanden wordt er geen HD-DVD meer uitgegeven, al was het alleen al vanwege het gegeven dat zonder de releases van de grote Hollywood-studio's de meeste (zo niet alle) HD-DVD-perserijen worden opgedoekt. Probeer dan nog maar als kleine onafhankelijke je eigen HD-DVDs te laten persen voor concurrerende prijzen als je al een perserij vindt.
BluRay vereist een geheel nieuwe productietechniek, dus grote investeringen, en kan nog slechts op een aantal plekken worden geperst. Authoring van BluRay schijnt daarnaast ook erg duur te zijn en zodoende door Sony gesponsored te worden.Dezelfde film op Blu-Ray zal dan goedkoper zijn, waarmee het verhaal op zal houden.
Iedere el cheapo DVD-pers-tent kan echter met een kleine aanpassing zowel DVD's als HD-DVD's persen. Het is i.t.t. BR zelfs mogelijk om HD-DVD en standaard DVD op 1 enkele schijf te persen. Dat is juist wat het format extra interessant kan maken voor bijv Chinezen, zodra deze in staat worden gesteld om zelf el cheapo spelers op de markt te brengen
In feite is het verbazingwekkend dat Toshiba juist bovengenoemd voordeel niet heeft gebruikt om de markt te overspoelen met goedkope HD-DVD's. Als ze dat gedaan hadden was e.e.a. vermoedelijk anders afgelopen. Het zou me weinig verbazen als er nog anderen zijn die hier wel een leuk buisinessmodel in zien en de boel voor een appel en een ei opkopen.
Wellicht dat we dan alsnog zeer goedkoop optisch HD materiaal krijgen
Is dat zo? Misschien, maar dat zal er dan veel mee te maken hebben gehad dat Philips SACD in hun standaard DVD spelers ging verwerken om de techniek te proberen te slijten. Veel mensen met zo'n speler weten vermoedelijk niet eens wat SACD is, en dat hun DVD speler het ook afspeelt.ymmv schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:05:
Er zijn veel meer dan 1 miljoen SACD-spelers in omloop.
BluRay is zelf nog niche op dit moment.In de praktijk is dat formaat dood (tenzij je een liefhebber van klassiek bent). SACD heeft in ieder geval nog het voordeel dat het zijn eigen unieke niche heeft (HD audio) waarvoor een zeer kleine markt bestaat. HD-DVD heeft dat voordeel niet, omdat Blu-Ray zijn plek in kan nemen. Daarmee is het overbodig en vervalt de overlevingskans als niche-produkt.
Zolang prijzen van spelers en discs niet omlaag komen zal het vrm niche blijven.
Full Specz
Volgens mij kan een slimme handelaar een leuk zakcentje verdienen door bij een miljoen HD-DVD-bezitters het bord voor hun kop weg te halenCheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:30:
BluRay vereist een geheel nieuwe productietechniek, dus grote investeringen, en kan nog slechts op een aantal plekken worden geperst. Authoring van BluRay schijnt dan ook erg duur te zijn en zodoende door Sony gesponsored te worden.
Iedere el cheapo DVD-pers-tent kan echter met een kleine aanpassing zowel DVD's als HD-DVD's persen. Het is i.t.t. BR zelfs mogelijk om HD-DVD en standaard DVD op 1 enkele schijf te persen. Dat is juist wat het format extra interessant kan maken voor bijv Chinezen, zodra deze in staat worden gesteld om zelf el cheapo spelers op de markt te brengen
In feite is het verbazingwekkend dat Toshiba juist bovengenoemd voordeel niet heeft gebruikt om de markt te overspoelen met goedkope HD-DVD's. Als ze dat gedaan hadden was e.e.a. vermoedelijk anders afgelopen. Het zou me weinig verbazen als er nog anderen zijn die hier wel een leuk buisinessmodel in zien en de boel voor een appel en een ei opkopen.
Wellicht dat we dan alsnog zeer goedkoop optisch HD materiaal krijgen
In plaats van daarmee verder te gaan is HD-DVD als standaard overnemen en royaltyvrij maken (waardoor elke DVD perserij het kan gebruiken) dan zeker nog geen gek idee voor onze handelsgezinde vrienden in het verre oosten
So maybe there actually is live after death
Full Specz
Maar als je HD-DVD's perst kun je dus geen DVD's persen. Als er niemand is om die HD-DVD's te kopen zijn dat dus gemiste inkomsten. Daarbij zijn de oplages van DVD's vele malen hoger dus waarom in kleine HD-DVD series produceren?Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:30:
[...]
HD-DVD perserijen en DVD perserijen zijn grofweg hetzelfde ding. Ik zie ze dus niet zo snel opgedoekt worden. Wikipedia: DVD disc replication companies can continue using their current production equipment with only minor alterations when changing over to the format of HD DVD replication.
[...]
BluRay vereist een geheel nieuwe productietechniek, dus grote investeringen, en kan nog slechts op een aantal plekken worden geperst. Authoring van BluRay schijnt daarnaast ook erg duur te zijn en zodoende door Sony gesponsored te worden.
[...]
BluRay is zelf nog niche op dit moment.
Zolang prijzen van spelers en discs niet omlaag komen zal het vrm niche blijven.
Blu-ray vereist allang niet meer de aanpassingen. Daar staan de ontwikkelingen ook niet stil. Overigens worden veelal machines gebruikt die HD-DVD's en Blu-rays kunnen produceren ipv bestaande dvd-lijnen.
Zoals ik zelf al aangeef is Blu-ray ook nog niche. Maar niche is iets anders dan toekomstloos.
Als het zo'n topmarkt is, waarom investeer je zelf niet al je geld erin? Te risicovol? Hmm.. dat zou nou eens net de reden kunnen zijn waarom er verder ook geen hond is die dat doet.Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:52:
Nog even verder gekeken. In China waren ze al bezig met een eigen HD formaat, gedeeltelijk gebaseerd op de HD-DVD standaard (maar royaltyvrij)... CH-DVD... is echter nog niet volledig van de grond.
In plaats van daarmee verder te gaan is HD-DVD als standaard overnemen en royaltyvrij maken (waardoor elke DVD perserij het kan gebruiken) dan zeker nog geen gek idee voor onze handelsgezinde vrienden in het verre oosten
So maybe there actually is live after death
Je bent nou al volgens mij het hele topic aan het verkondigen dat HDDVD het helemaal gaat maken, en nou blijkt het ten dode opgeschreven en nou ga je hele (eerlijk gezegd redelijk belachelijke) theorieen ophangen die ertoe leiden dat HDDVD toch nog een succes wordt. Sorry, maar hoe vermakelijk ook, ik hoop niet dat je er zelf al te erg in gelooft.
Hoewel.. er is vast nog wel ergens een klein Gallisch dorpje dat moedig weerstand biedt aan de overweldigers, en nog steeds gebruik maakt van Betamax.
Groetjes, FaceDown.
Inderdaad, blijkbaar vinden de aandeelhouders het laten vallen van het formaat en dus wegknikkeren van de investeringen een zeer goede beslissing tov doorploeteren met het formaat. Wel vreemd natuurlijk dat de aandelen daarop stijgen, in plaats van minder hard te dalen, wat een stuk logischer zou zijn.Shiver23 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:38:
De aandelen van Toshiba zijn omhoog gegaan vooruit lopend op de aankondiging dat ze helemaal stoppen met HD-DVD. Hoeveel duidelijker wil je het hebben dat doorzetten geen optie meer is?
Groetjes, FaceDown.
Mss mogen ze dat in het algemeen maar mss niet in dit specifieke geval. Het lijkt me allemaal speculatie.Cheetah schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:48:
[...]
Film distributeurs kopen over het algemeen de algehele distributierechten voor een bepaalde film in een bepaalde regio. Dit houdt voor zover mij bekend ook in dat ze zelf het format waarop de film wordt uitgebracht kunnen kiezen. Bijvoorbeeld bij veel tape-releases die werden omgezet naar DVD's zijn dit initiatieven van de lokale rechthebbenden geweest. Ook hebben ze zelf in de hand wat er bijv. aan talen, ondertiteling en extra's op de discs komt, ze mogen re-masteren etc.
Verder zie ik nog steeds niet in waarom ze al die moeite zouden doen voor 1mio spelers terwijl de hele wereld op een ander format over is gegaan.
Tja ook hier lijkt het toch logisch dat er in de contracten anders wordt om gegaan met een oud kwalitatief inferieur formaat dan met het nieuwste en beste formaat. Een formaat dat nog aan het begin staat van cashflow generatie.[...]
De studio's hebben VHS ook al afgeschreven.
Toch is het rechthebbenden prima toegestaan om nog films op VHS uit te brengen.
Mss als niche. Maar 1 miljoen is wereldwijd zelfs als niche markt weinig interessant. Er staan over een paar jaar honderden miljoenen BR spelers in de woonkamer.[...]
Dik 1 miljoen HD-DVD bezitters. Toch een leuke afzetmarkt
Pff ja je kan allerlei zaken gaan verzinnen en als argumenten brengen en ik kan er weer heel veel verzinnen die op het tegendeel aansturen maar op de keper beschouwd zegt mijn intuitie dat wat jij in je hele post neer zet gewoon allemaal a) niet zo werkt en b) niet op die manier gaat gebeuren.Hoe komt het denk je dat we na 2 jaar BluRay nog geen Shanling BR-players hier hebben, maar alleen spelers van de gerenomeerde merken die met Sony in het BR consortium zitten?
Denk je dat dit ligt aan Chinezen die er absoluut geen behoefte aan hebben om goedkope BluRay spelers in het westen af te zetten? Of aan Sony cs die er geen zin in hebben hun standalone omzet gedecimeerd te zien door el cheapo spelers uit China?
Exact hetzelfde geld tot nu ook voor HD-DVD: productie van spelers in handen van een kleine groep.
Stel nu eens dat de achterliggende technologie volledig vrijgegeven wordt voor gebruik in el cheapo Chineze spelertjes. Toshiba heeft i.i.g. weinig meer te verliezen. Soms zijn dat juist de gevaarlijkste tegenstanders
[...]
Wat definieert dood?
Verder:
- 1 miljoen is niks op wereldschaal.
- Als het het HD-DVD consortium al niet lukt om dat formaat van de grond te trekken dan lukt het de chinezen al helemaal niet. Ze zijn mss wel goed maar imo nog niet zo goed en invloedrijk.
Wat mij betreft waren er twee gelijkwaardige formaten en kon er maar 1 winnen. Om wat voor reden dan ook staat BR nog overeind en is HD-DVD dood en zal het dat ook blijven tenzij er een absoluut wonder gebeurt.
Zelfs The Bride komt niet meer uit deze kist.....
PC Specs
Cheetah's postjes lopen over van blind optimisme en wishful thinking maar realiteitszin is er niet meer bij. Ik lees alleen maar als ... als ... als ... Zoals Fritz Korbach zei: als mijn tante een piemel had, was het mijn oom.Help!!!! schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:10:
[...]
Pff ja je kan allerlei zaken gaan verzinnen en als argumenten brengen en ik kan er weer heel veel verzinnen die op het tegendeel aansturen maar op de keper beschouwd zegt mijn intuitie dat wat jij in je hele post neer zet gewoon allemaal a) niet zo werkt en b) niet op die manier gaat gebeuren.
Het is wel heel erg treurig als je door je blinde liefde voor een diskmedium jezelf zo voor de gek gaat houden. Ik zie dat ook in postings van andere HD-DVD-fans op hightdefdigest.com die denken dat MS nog wel een filmstudio kan kopen om zo de strijd met Blu-Ray open te breken. Of dat Universal en Paramount de markt gaan overstromen met goedkope HD-DVDs om zo de ogen van het publiek op het laatse moment te openen. Of nu nog als gekken titels gaan bestellen bij Amazon.com om zo een statement neer te zetten dat HD-DVD-fans de grootste filmkopers zijn. Of een online-petitie organiseren om de wereld te overtuigen dat HD-DVD niet echt dood is. Ga zo maar door.
Toshiba expected to announce death of HD DVD tomorrow, stop sales by March
Despite Red's inability to make any real public statement, Japanese publication Nikkei has it that Toshiba president Atsutoshi Nishida will be announcing the final discontinuation of HD DVD tomorrow, as well as halted sales of hardware and media by March (as in days from now). Apparently Toshiba will pull its units from retail shelves, but has no intention to give burned early adopters any refunds (no kidding?); it sounds like the ceasefire will include the bare PC drives as well, so those hoping to keep using HD DVD as a personal data storage medium probably won't have much luck. Apparently the announcement will come alongside Toshiba's plans to build new semiconductor fabs, which we're sure they'll try to spin as an advancement that far overshadows the hill of beans (read: hundreds of millions) they've lost in the format war.
Ach wij horen van jullie al 2 weken lang dat toshiba morgen toch echt ons mede gaat delen dat HD-DVD dood is! Cheetah doet het tegenover gestelde.
In een week is het gewoon heel hard gegaan en nu nog iets vol blijven houden dat HD-DVD nog altijd wat kan worden is behoorlijk naief. Iedereen mag zijn theorietjes en ideeën hebben, prima. Maar enigszins plausibel lijkt me wenselijk.
[ Voor 23% gewijzigd door Shiver23 op 18-02-2008 23:32 ]
Ok: voor de 150 euro die wij nu geïnvesteerd hebben in HD-DVD hebben wij 5 films al 20euro gekregen en een HDMI kabel a 15 euro.Shiver23 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:13:
Maar enigszins plausibel lijkt me wenselijk.
Dus voor 35 euro hebben wij een HD-DVD speler die naast een "dood" formaat aan films kan afspelen ook nog eens met de high-end DVD spelers mee kan qua beeld kwaliteit.
Met de 365 euro die wij besparen door niet een BR speler te kopen met vergelijkbaar materiaal, kunnen wij over een tijdje als de prijs gedaald is alsnog een (dan goedkopere) BR speler kopen en een aantal avonden gezellig de kroeg in
Ik kwoot:
Lol,zelfs met me kwello light abo is een dvdtje maar 4 uurtjes. Een echt snelle downloader heeft dat in 30 minuten binnen“Downloading a 4.7GB movie is still an absolute pain for most people. So what would it be to download a 50GB 1080p movie? It would take an extraordinary amount of time and people are just not ready for such things,” he said.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 00:03 ]
Zoals ik al schreef: de chinezen willen voor hun eigen interne markt geen royalties op spelers en schijfjes afdragen, omdat dit de boel te duur maakt voor die interne markt. BluRay is voor hun dus sowieso geen optie, en gezien HD-DVD vooralsnog ook niet royaltyvrij is was dat 't eerder ook niet.Help!!!! schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:10:
Verder zie ik nog steeds niet in waarom ze al die moeite zouden doen voor 1mio spelers terwijl de hele wereld op een ander format over is gegaan.
Daarom werken ze aan een eigen standaard, CH-DVD, wat al gedeeltelijk is gebaseerd op HD-DVD technologie. Als ze HD-DVD opkopen zijn ze in 1 keer zowel royalties op schijfjes als op spelers kwijt, hebben ze een complete functionele HD standaard, en beschikken ze over alle technologie om zelf El Cheapo Shanling (etc) HD-DVD compatible spelers op de markt te brengen.
De interne chineze markt is wel even een eind groter dan 1 miljoen potentials... plus die dik 1 miljoen gebruikers in het westen krijg je er praktisch bij kado. Hier is echt wel een buisiness case mee te bedenken.
Heb jij zojuist even bedacht dat het of/of is en niet en/en?Shiver23 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:23:
Maar als je HD-DVD's perst kun je dus geen DVD's persen.
Ik heb net vertelt dat de 2 zelfs op 1 enkel schijfje kunnen.
Heb je een bron hiervoor?Blu-ray vereist allang niet meer de aanpassingen. Daar staan de ontwikkelingen ook niet stil. Overigens worden veelal machines gebruikt die HD-DVD's en Blu-rays kunnen produceren ipv bestaande dvd-lijnen.
Volgens mijn informatie vereist BluRay nog altijd een geheel nieuwe productielijn, met een geheel nieuw apparatenpark. Productie van BR schijfjes is vrij essentieel verschillend van dat van DVD.
Apparatuur die DVD en HD-DVD perst kan geen BluRay persen.
Als ik een grote speler op de Chineze markt was die momenteel met de ontwikkeling van een eigen HD standaard bezig was (zie eerdere link m.b.t. CH-DVD) dan zou ik precies dat doen.FaceDown schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:33:
Als het zo'n topmarkt is, waarom investeer je zelf niet al je geld erin? Te risicovol? Hmm.. dat zou nou eens net de reden kunnen zijn waarom er verder ook geen hond is die dat doet.
Ik ben pas 2 weken in dit topic dat al bijna een jaar loopt en heb nergens verkondigd dat HDDVD het helemaal gaat maken. Ook nu verkondig ik dat niet, maar schets ik een niet onrealistisch scenario waarin de rechten op het formaat overgenomen worden door een 3e partij... iets dat heel vaak gebeurd, al was het slechts om de technologie binnen te halen en delen daarvan te hergebruiken.Je bent nou al volgens mij het hele topic aan het verkondigen dat HDDVD het helemaal gaat maken
Dat Toshiba er mee stopt lijkt me logisch.
Dat een ander er voor een appel en een ei mee aan de haal gaat lijkt mij niet onlogisch.
De BR fans hier zijn op de top van hun longen aan het schreeuwen dat ik onzin praat, maar argumenten daarvoor heb ik nog weinig zien voorbijkomen. Hoewel het topic uberhaupt al is verworden tot weinig meer dan "HDDVD is dit keer nu echt dood hoor!!!!111!!!!!!11! Echt waar!!11!!!!!". Maargoed, we zullen zien...
Koop een spiegel waarin je jezelf goed kunt bekijken - of liever: bekijk jezelf in de glanzende lak van je BluRay player - en herhaal deze zin tegen je spiegelbeeldymmv schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:50:
Het is wel heel erg treurig als je door je blinde liefde voor een diskmedium jezelf zo voor de gek gaat houden.
Zelden zo'n zelotisme tegengekomen. Alsof je directeur van het BluRay propaganda departement bent.
Rest me om je (voor de zoveelste keer) veel plezier te wensen met je dure BR speler en dito media
[ Voor 16% gewijzigd door Cheetah op 19-02-2008 02:57 ]
Full Specz
Company Remains Focused on Championing Consumer Access to High Definition Content
TOKYO--Toshiba Corporation today announced that it has undertaken a thorough review of its overall strategy for HD DVD and has decided it will no longer develop, manufacture and market HD DVD players and recorders. This decision has been made following recent major changes in the market. Toshiba will continue, however, to provide full product support and after-sales service for all owners of Toshiba HD DVD products.
HD DVD was developed to offer consumers access at an affordable price to high-quality, high definition content and prepare them for the digital convergence of tomorrow where the fusion of consumer electronics and IT will continue to progress.
"We carefully assessed the long-term impact of continuing the so-called 'next-generation format war' and concluded that a swift decision will best help the market develop," said Atsutoshi Nishida, President and CEO of Toshiba Corporation. "While we are disappointed for the company and more importantly, for the consumer, the real mass market opportunity for high definition content remains untapped and Toshiba is both able and determined to use our talent, technology and intellectual property to make digital convergence a reality."
Toshiba will continue to lead innovation, in a wide range of technologies that will drive mass market access to high definition content. These include high capacity NAND flash memory, small form factor hard disk drives, next generation CPUs, visual processing, and wireless and encryption technologies. The company expects to make forthcoming announcements around strategic progress in these convergence technologies.
Toshiba will begin to reduce shipments of HD DVD players and recorders to retail channels, aiming for cessation of these businesses by the end of March 2008. Toshiba also plans to end volume production of HD DVD disk drives for such applications as PCs and games in the same timeframe, yet will continue to make efforts to meet customer requirements. The company will continue to assess the position of notebook PCs with integrated HD DVD drives within the overall PC business relative to future market demand.
This decision will not impact on Toshiba's commitment to standard DVD, and the company will continue to market conventional DVD players and recorders. Toshiba intends to continue to contribute to the development of the DVD industry, as a member of the DVD Forum, an international organization with some 200 member companies, committed to the discussion and defining of optimum optical disc formats for the consumer and the related industries.
Toshiba also intends to maintain collaborative relations with the companies who joined with Toshiba in working to build up the HD DVD market, including Universal Studios, Paramount Pictures, and DreamWorks Animation and major Japanese and European content providers on the entertainment side, as well as leaders in the IT industry, including Microsoft, Intel, and HP. Toshiba will study possible collaboration with these companies for future business opportunities, utilizing the many assets generated through the development of HD DVD.
Daar stoppen ze ook mee.Shiver23 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:27:
Dus ze stoppen met alles (v.a. eind maart) behalve laptops met ingebouwde HD-DVD-spelers? Dat is wel vreemd.
Zit ik ook aan te denken, als vervanger van de DVD speler (die nog geen hdmi heeft).[TAG]Speedy schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:27:
Duidelijk
Nu nog even Kieskeurig in de gaten houden en goedkoop een spelertje scoren
Ik zag een EP10 bij Media Markt, lekker stil.
Opstarttijd was wel hoog, bijna 1 minuut van aanzetten tot spelen.
Met 5 films (zitten die in de doos? of via bon?) in Utrecht 139,95.
Ik heb hem nog even laten liggen, 99,95 vind ik een leukere prijs.
Niet helemaal, ze stoppen ermee die standaard in te bouwen, maar als er evt. vraag uit het zakenleven ervoor is bouwen ze nog wel in.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb 'm ook, maar bij mij is hij binnen 1/2 minuut speelklaar. Mss firmware updateVectrex Dude schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:41:
Zit ik ook aan te denken, als vervanger van de DVD speler (die nog geen hdmi heeft).
Ik zag een EP10 bij Media Markt, lekker stil.
Opstarttijd was wel hoog, bijna 1 minuut van aanzetten tot spelen.
Hij is trouwens ook regiovrij te maken voor standaard DVD's.
Films zaten bij mij in de doos.Met 5 films (zitten die in de doos? of via bon?) in Utrecht 139,95.
Ik heb hem nog even laten liggen, 99,95 vind ik een leukere prijs.
Hou er rekening mee dat er niet veel voorraad meer is van die EP10's. Bij MM-Amsterdam waren ze voor 99,95 binnen 1 dag (12 uur) door hun hele voorraad van 30 EP10's heen. Kan zijn dat als je gaat wachten je 'm misloopt, zelfs (of mss vooral) als hij voor 99,95 in de aanbieding gaat daar.
Full Specz
Er zijn niet eens 1 miljoen HD DVD spelers verkocht!! Op de persconferentie deelde de CO van Toshiba de volgende cijfers:Help!!!! schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:10:
[...Dik 1 miljoen HD-DVD bezitters. Toch een leuke afzetmarkt ...]
Mss als niche. Maar 1 miljoen is wereldwijd zelfs als niche markt weinig interessant. Er staan over een paar jaar honderden miljoenen BR spelers in de woonkamer.
Verder:
- 1 miljoen is niks op wereldschaal.
- Als het het HD-DVD consortium al niet lukt om dat formaat van de grond te trekken dan lukt het de chinezen al helemaal niet. Ze zijn mss wel goed maar imo nog niet zo goed en invloedrijk.
Totaal 730.000 spelers
600.000 in de USA (waarvan 300.000 X360 add-ons!)
100.000 in Europa (geen mededeling gedaan over percentage add-ons)
10.000 spelers en 20.000 recorders in Japan.
Bron: http://www.engadget.com/2...press-conference-in-tokyo
Het leuke is dus dat mensen uit het HD DVD kamp altijd zeiden dat de PS3 bezitters niets met Bluray doen en dat we die niet alles mee mochten tellen in de totale verkoop. Er zijn dus al ongeveer 10,5 miljoen PS3's in omloop oftewel. Als 7% van de PS3 bezitters wel iets doet met Bluray, dan heb je al een even grote afzetmarkt als alles gecombineerd van HD DVD.
En dan hebben we het nog niet eens over het aantal standalone BR spelers gehad. Oftewel best logisch dat BR aan het winnen was en gewonnen heeft gekeken naar de grootte van de afzetmarkt.
Dat zijn oude cijfers. In november 2007 was de 750.000 al gepasseerd. In januari 2008 waren in totaal 1.000.000 spelers verkocht, blijkbaar in Noord Amerika alleen.m4yall schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:01:
Er zijn niet eens 1 miljoen HD DVD spelers verkocht!! Op de persconferentie deelde de CO van Toshiba de volgende cijfers:
Totaal 730.000 spelers
600.000 in de USA (waarvan 300.000 X360 add-ons!)
100.000 in Europa (geen mededeling gedaan over percentage add-ons)
10.000 spelers en 20.000 recorders in Japan.
Bron: http://www.engadget.com/2...press-conference-in-tokyo
De cijfers die de CEO aanhaalt waren blijkbaar of 1) oud, of 2) alleen de cijfers van Toshiba branded spelers, of wellicht een combinatie van de twee.
Doe anders eens bovenstaande links lezen. Ik ben niet degene die de persconferentie 'tegenspeekt'.Shiver23 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:16:
Haha anders spreek je even de persconferentie van Toshiba zelf tegen.
Ik probeer enige logica aan te brengen in wat op tegenspraak lijkt.
[ Voor 23% gewijzigd door Cheetah op 19-02-2008 14:19 ]
Full Specz
* UltraSub schudt hoofd..
Om het dan nog even helemaal goed te praten: Toshiba heeft alleen gezegd dat hun zich uit de HD-DVD markt terug trekken, niet dat de stekker uit het hele HD-DVD project getrokken word. Mocht er dus nog een (niet al te slimme?) investeerder zijn kan die altijd nog HD-DVD spelers maken.UltraSub schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:23:
Sjeez.. niet normaal hoe een 100% dood (of dan iig over een jaar) formaat met wanhoop goed gepraat wordt...
* UltraSub schudt hoofd..
Maar Cheetah probeert het helemaal niet goed te praten, hij geeft alleen cijfers die die aangeven dat de cijfers van Toshiba niet kloppen.
Maar met betrekking op mijn eerste alinea zou het dus goed kunnen zijn dat dit alleen de cijfers van toshiba zijn en geen betrekking hebben op de verkopen van andere leveranciers.
M1lamb3r schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:30:
[...]
Om het dan nog even helemaal goed te praten: Toshiba heeft alleen gezegd dat hun zich uit de HD-DVD markt terug trekken, niet dat de stekker uit het hele HD-DVD project getrokken word. Mocht er dus nog een (niet al te slimme?) investeerder zijn kan die altijd nog HD-DVD spelers maken.

HD-DVD is not dead. It's only resting.
Ach een van de bekendste personen in de geschiedenis is na zijn dood ook weer tot leven gekomenShiver23 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:34:
[...]
[afbeelding]
HD-DVD is not dead. It's only resting.
disclaimer: nee ik geloof niet dat dat met HD-DVD zal gebeuren, ja ik geloof dat HD-DVD nu echt dood is er en zo goed als geen films meer voor uitkomen. Ik geef alleen aan dat mocht iemand er toevallig (zoals ik al zei, een dom iemand?) er wel geld inzien dan kan hij nog steeds een licentie bij Toshiba kopen
En nogmaals, de persconferentie komt alleen van Toshiba af en dus niet van een ander bedrijf wat iets met HD-DVD gedaan heeft of nog doet.
[ Voor 9% gewijzigd door Puc van S. op 19-02-2008 14:40 ]
Toch blijf je dan het issue houden dat er geen (westerse) films uitkomen op dat formaat.Cheetah schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:27:
[...]
Zoals ik al schreef: de chinezen willen voor hun eigen interne markt geen royalties op spelers en schijfjes afdragen, omdat dit de boel te duur maakt voor die interne markt. BluRay is voor hun dus sowieso geen optie, en gezien HD-DVD vooralsnog ook niet royaltyvrij is was dat 't eerder ook niet.
Daarom werken ze aan een eigen standaard, CH-DVD, wat al gedeeltelijk is gebaseerd op HD-DVD technologie. Als ze HD-DVD opkopen zijn ze in 1 keer zowel royalties op schijfjes als op spelers kwijt, hebben ze een complete functionele HD standaard, en beschikken ze over alle technologie om zelf El Cheapo Shanling (etc) HD-DVD compatible spelers op de markt te brengen.
De interne chineze markt is wel even een eind groter dan 1 miljoen potentials... plus die dik 1 miljoen gebruikers in het westen krijg je er praktisch bij kado. Hier is echt wel een buisiness case mee te bedenken.
Dus ja, de Chinese markt is groot en heeft potentie en je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Tevens zal Toshiba best nog wel wat willen verdienen aan hun formaat maar aan de andere kant gaan zij nu (edit zie Frontpage) uiteindelijk vermoedelijk wel de BR kant op. Zitten ze dan te wachten om uiteindelijk door hun eigen formaat beconcurreerd te worden
Het zou dus mss wel kunnen maar het is imho wel een erg "alsdan" verhaal. Persoonlijk zie ik het niet gebeuren.
Had je precies die films ook gekocht als ze er niet bij zatenM1lamb3r schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:33:
[...]
Ok: voor de 150 euro die wij nu geïnvesteerd hebben in HD-DVD hebben wij 5 films al 20euro gekregen en een HDMI kabel a 15 euro.
Dus voor 35 euro hebben wij een HD-DVD speler die naast een "dood" formaat aan films kan afspelen ook nog eens met de high-end DVD spelers mee kan qua beeld kwaliteit.
Met de 365 euro die wij besparen door niet een BR speler te kopen met vergelijkbaar materiaal, kunnen wij over een tijdje als de prijs gedaald is alsnog een (dan goedkopere) BR speler kopen en een aantal avonden gezellig de kroeg in
Mocht ik zo'n EP10 speler voor EUR 99 incl HDMI tegenkomen dan overweeg ik het wel als (upscalende) DVD speler. Das best een mooie prijs.
Mijn huidige heeft alleen scart en dat werkt niet optimaal met een Full HD tv...
Edit: op de Toshiba site (bij discontinued products... )wordt bij de EP10 "upscalen" niet specifiek vermeld, bij de duurdere spelers echter weer wel.......
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 19-02-2008 16:48 ]
PC Specs
De meeste westerse films worden ook uitgebracht in China hoorHelp!!!! schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:25:
Toch blijf je dan het issue houden dat er geen (westerse) films uitkomen op dat formaat.
Op de FP zie ik juist het tegenovergestelde: nieuws: Toshiba: geen plannen voor blu-rayDus ja, de Chinese markt is groot en heeft potentie en je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Tevens zal Toshiba best nog wel wat willen verdienen aan hun formaat maar aan de andere kant gaan zij nu (edit zie Frontpage) uiteindelijk vermoedelijk wel de BR kant op. Zitten ze dan te wachten om uiteindelijk door hun eigen formaat beconcurreerd te worden
Het lijkt er juist op dat Toshiba er alsnog geen vertrouwen in heeft dat BluRay het wel gaat maken.
Specs op de site zijn niet volledig. De EP10 upscaled tot 1080p en erg goed ook (uit ervaring).Edit: op de Toshiba site (bij discontinued products... )wordt bij de EP10 "upscalen" niet specifiek vermeld, bij de duurdere spelers echter weer wel.......
Zie ook de review op Areadvd.de. Is ook al enkele keren gemeld in het topic
Full Specz
Verwijderd
En toshiba staat nu net bekend om hun goede voorspellingen.... NOT!!!!!Cheetah schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:12:
Het lijkt er juist op dat Toshiba er alsnog geen vertrouwen in heeft dat BluRay het wel gaat maken.
Je hoeft geen Toshiba te zijn om te voorspellen dat BluRay mainstream geen poot aan de grond krijgt zolang de prijzen van zowel spelers als content niet heel drastisch omlaag gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:34:
En toshiba staat nu net bekend om hun goede voorspellingen.... NOT!!!!!
Wat economische realiteitszin en een blik op de geschiedenis in het kader proprietaire studiogepushte formaten is meer dan zat daarvoor
Full Specz
Verwijderd
Wat Toshiba natuurlijk geniaal deed door hun, anderzijds niet aan de straatstenen kwijt te raken, apparaten vér onder de kostprijs te verkopen. Dat houdt een fabrikant ook niet lang vol hè. Het wordt nu net gedaan alsof HD-DVD spelers goedkopers ZIJN dan Blu-Ray spelers. Dat is helemaal niet eens gezegd. Dat dat nu zo léék is wat anders.
Sterker nog; ze waren helemaal niet goedkoper. Alleen de laatste weken toen HD-DVD zijn laatste stuiptrekkingen maakte waren de spelers en de software goedkoper dan Bluray.Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:01:
[...]
Wat Toshiba natuurlijk geniaal deed door hun, anderzijds niet aan de straatstenen kwijt te raken, apparaten vér onder de kostprijs te verkopen. Dat houdt een fabrikant ook niet lang vol hè. Het wordt nu net gedaan alsof HD-DVD spelers goedkopers ZIJN dan Blu-Ray spelers. Dat is helemaal niet eens gezegd. Dat dat nu zo léék is wat anders.
De weg is nu open voor een echte doorbraak van de DVD opvolger; er is geen formatwar meer die acceptatie in de weg kan staan.
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD
Sony doet al dik 2 jaar exact hetzelfde met de PS3.Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:01:
Wat Toshiba natuurlijk geniaal deed door hun, anderzijds niet aan de straatstenen kwijt te raken, apparaten vér onder de kostprijs te verkopen. Dat houdt een fabrikant ook niet lang vol hè.
Verliezen t/m eind oktober 2007: 1.1 miljard US$. Toshiba staat daar nog niet eens in den schaduw.
Da's dus alleen op de PS3, niet eens de standalone's die in de winkel stof staan te vangen.
1x raden op wie Sony die verliezen nu terug gaat halen? Juist..!
HD-DVD spelers zijn al vele maanden goedkoper dan vergelijkbare, gelijkgefeaturde BluRay spelers.Het wordt nu net gedaan alsof HD-DVD spelers goedkopers ZIJN dan Blu-Ray spelers. Dat is helemaal niet eens gezegd. Dat dat nu zo léék is wat anders.
Enige jammere voor Toshiba was dat ze geen PS3 tot hun beschikking hadden.
Nope, alleen nog zwaar overpriced spelers en content... that's all.jalumsx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:04:
De weg is nu open voor een echte doorbraak van de DVD opvolger; er is geen formatwar meer die acceptatie in de weg kan staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 19-02-2008 18:17 ]
Full Specz
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Doe niet zo gefrustreerd man. Logisch toch dat Sony moet verdienen op de verkoop van Blurays en spellen? Zoveel computers zijn onder kostprijs verkocht, en niet alleen bij die van Sony.Cheetah schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:15:
[...]
Sony doet al dik 2 jaar exact hetzelfde met de PS3.
Verliezen t/m eind oktober 2007: 1.1 miljard US$. Toshiba staat daar nog niet eens in den schaduw.
Da's dus alleen op de PS3, niet eens de standalone's die in de winkel stof staan te vangen.
Wat is er toch met die figuren die een aversie ontwikkelen tegen een bepaald merk (is het niet Sony dan wel Microsoft) om vervolgens als een Jehova's Getuige iedereen probeert te overtuigen van hun gelijk.
Ga jij nou maar snel een Bluray-speler en Blurays kopen dan kun je Sony helpen om meer winst te maken zodat Bluray des te sneller een succes wordt (voor zover het dat nog niet is).
Groetjes, FaceDown.
Sja dat is afwachten. Maar op zich was de overstap van VHS naar DVD ook niet zo gigantisch groot, zeker niet op de gemiddelde CRT van 10 jaar terug.M@cer schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:26:
Ik vraag me af of de gewone consument wel zit te wachten op een opvolger van de DVD speler.. Vanuit de ogen van de normale consument is de stap naar HD nou echt niet zo groot..
Groetjes, FaceDown.
Denk je nou echt dat het grote publiek overstapte van VHS naar dvd voor de resolutie?FaceDown schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:31:
[...]
Sja dat is afwachten. Maar op zich was de overstap van VHS naar DVD ook niet zo gigantisch groot, zeker niet op de gemiddelde CRT van 10 jaar terug.
Man, mijn ouders weten niet eens wat resolutie is (pas nog ondervonden toen ik probeerde uit te leggen dat ze naar HD keken, terwijl dat voor hun ook een gewone dvd zou kunnen zijn)...
Ik zal het je maar even verklappen: dvd was zeer interessant omdat 't niet zo snel versleet als VHS en ik denk dat 't handzame formaat (minder opslagruimte ed) er ook mee geholpen heeft.... net als toen we van casettebandje (tja misschien ben je daar te jong voor) naar cd gingen voor muziek!
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
De overstap van DVD naar HD op een moderne flatscreen is veel groter.FaceDown schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:31:
[...]
Sja dat is afwachten. Maar op zich was de overstap van VHS naar DVD ook niet zo gigantisch groot, zeker niet op de gemiddelde CRT van 10 jaar terug.
.... voor tweakers die hun dure blu-ray speler/schijfjes proberen te verantwoorden...jalumsx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:41:
[...]
De overstap van DVD naar HD op een moderne flatscreen is veel groter.
Mijn ouders zagen het direct, en zelfs mijn moeder was enorm onder de indruk(en dat was ze nooit van DVD); terwijl die dat totaal niets interesseert. Ofwel: enkele gevallen zeggen niet zoveel. Logisch ook: voor het eerst is het met een consumentenapparaat mogelijk een beeldkwaliteit te krijgen die veel beter is dan het gros van de TV uitzendingen; terwijl DVD "slechts" een aan uitzendkwaliteit gelijkwaardige beeldkwaliteit bracht.Exar schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:40:
[...]
Denk je nou echt dat het grote publiek overstapte van VHS naar dvd voor de resolutie?
Man, mijn ouders weten niet eens wat resolutie is (pas nog ondervonden toen ik probeerde uit te leggen dat ze naar HD keken, terwijl dat voor hun ook een gewone dvd zou kunnen zijn)...
Ik weet niet of je een dvd-recorder en een videorecorder hebt maar neem maar een gelijktijdig hetzelfde tvprogramma op. Het verschil is echt wel behoorlijk (ook op een tv van 10 jaar oud, veel ruis in het beeld en geluid op de video en op dvd zie je geen verschil in kwaliteit).FaceDown schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:31:
[...]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wat is dat toch voor onzin dat je verantwoording moet afleggen over hoe je je geld uitgeeft?Exar schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:44:
[...]
.... voor tweakers die hun dure blu-ray speler/schijfjes proberen te verantwoorden...
En er zijn ook diverse goedkope manieren om aan HD content te komen Gelukkig maar, ik vind een DVD op een flatscreen niet om aan te zien, zoals ik al diverse malen heb geschreven. Blur blur en nog eens blur...
[ Voor 15% gewijzigd door Luke_msx op 19-02-2008 18:51 ]
Grappig: een DVD recorder met een analoge tuner biedt een beeldkwaliteit die nauwelijks beter is dan een S-VHS recorder, de bottleneck is het aangeboden signaal en niet de opslag daarvan bij zowel DVD recorders als S-VHS recorders. Verliesloos TV opnemen gaat pas met PVR-receivers (dus digitale receivers met harde schijf).Marzman schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:46:
[...]
Ik weet niet of je een dvd-recorder en een videorecorder hebt maar neem maar een gelijktijdig hetzelfde tvprogramma op. Het verschil is echt wel behoorlijk (ook op een tv van 10 jaar oud, veel ruis in het beeld en geluid op de video en op dvd zie je geen verschil in kwaliteit).
[ Voor 8% gewijzigd door Luke_msx op 19-02-2008 18:49 ]
Alleen helpt die videoband dan weer niet echt mee om de kwaliteit die je hebt te bewaren he.jalumsx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:48:
[...]
Grappig: een DVD recorder met een analoge tuner biedt een beeldkwaliteit die nauwelijks beter is dan een S-VHS recorder, de bottleneck is het aangeboden signaal en niet de opslag daarvan bij zowel DVD recorders als S-VHS recorders. Verliesloos TV opnemen gaat pas met PVR-receivers (dus digitale receivers met harde schijf).
Nou ja, om eerlijk te zijn heb ik meer vertrouwen in een goede S-VHS opname dan in de gemiddelde el cheapo DVD-R(ik heb hier nog 25 jaar oude opnamen op V2000 cassette liggen die nog heel redelijk af te spelen zijn, terwijl ik sommige DVD-R's na 2 jaar al niet meer kon lezen). Helaas; want daardoor is het schier onmogelijk om video op te slaan tegen de tand des tijds...Exar schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:51:
[...]
Alleen helpt die videoband dan weer niet echt mee om de kwaliteit die je hebt te bewaren he.
[ Voor 16% gewijzigd door Luke_msx op 19-02-2008 18:55 ]
Op de mensen die games kopen. Consoles van Sony worden bijna altijd met verlies verkocht de eerste paar jaar. Dit verdienen ze terug met de verkoop van games.Cheetah schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:15:
[...]
Sony doet al dik 2 jaar exact hetzelfde met de PS3.
jalumsx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:41:
[...]
De overstap van DVD naar HD op een moderne flatscreen is veel groter.
Toevallig is iedere overgang bijna gelijk aan het dubbele van zijn voorganger:
VHS->DVD 202752px naar 414720px (alhoewel je bij VHS niet van pixels kan spreken)
DVD->720p 414720px naar 921600px (720p oftewel HD ready en de meest gebruikte standaard dus)
720p->1080p 921600px naar 2073600px
De overstap VHS -> DVD was een factor 1.05 en DVD -> 720p -> 1080p is 1.2 -> 1.25
dus zo heel veel verschil zit er niet in
Ja westerse films worden uitgebracht alleen, zoals ik al zei, ik geloof dus niet dat de Hollywood contentleveranciers distributeurs in China toestemming gaan geven om de films in HD-DVD formaat op de markt te brengen.Cheetah schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:12:
[...]
De meeste westerse films worden ook uitgebracht in China hoor
Dus als ze uitkomen, komen ze alleen uit op BR, ook in China.
Er zijn tal van valide redenen te verzinnen waarom Toshiba nu niet met BR komt. Geen vertrouwen in BR is er één van maar nou niet bepaald een logische.[...]
Op de FP zie ik juist het tegenovergestelde: nieuws: Toshiba: geen plannen voor blu-ray
Zelf hebben ze al hun geld op een vergelijkbaar formaat gezet, dus ze moeten op zijn minst vertrouwen hebben in de levensvatbaarheid van een nextgen formaat "HDschijf" formaat.
Nu hun eigen formaat verloren heeft en de rest van de wereld allemaal achter BR is gaan staan zouden ze dan ineens geen vertrouwen hebben dat BR het wel gaat maken
Ok en bedankt voor de link ik houd het in de gaten.[...]
Specs op de site zijn niet volledig. De EP10 upscaled tot 1080p en erg goed ook (uit ervaring).
Zie ook de review op Areadvd.de. Is ook al enkele keren gemeld in het topic
PC Specs
niet geheel, een distributeur koopt alleen de rechten voor een film, maar mag zelf kiezen waar hij het op uitbrengt. Zo heeft een duitse distributeur de rechten voor de Resident Evil films (duidelijke Sony franchise) en heeft die uitgebracht op HD-DVD.Help!!!! schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:26:
[...]
Ja westerse films worden uitgebracht alleen, zoals ik al zei, ik geloof dus niet dat de Hollywood contentleveranciers distributeurs in China toestemming gaan geven om de films in HD-DVD formaat op de markt te brengen.
Dus als ze uitkomen, komen ze alleen uit op BR, ook in China.
Ik zeg niet dat het aannemelijk is dat het gebeurd, ik verwacht zelfs dat het helemaal niet gebeurd, maar dat is aan een distributeur zelf wat ze met die rechten doen (en waarom zou sony of een andere filmmaatschappij niet extra geld willen verdienen door de rechten ook te verkopen aan een distributeur die het leuk vind films op een dood formaat uit brengen.
Nogmaals: Ik zeg niet dat het aannemelijk is dat het gebeurd, ik verwacht zelfs dat het helemaal niet gebeurd.
btw: niet iedereen stopt met HD-DVD:
http://hddvd.highdefdiges...tinue_HD_DVD_Support/1484
In a statement first published by Pocket-lint.uk, LG acknowledged that Blu-ray will now be the leading high-def format, but "that does not rule out HDDVD immediately as there are still a number of consumers who have chosen HDDVD and begun to build a HDDVD collection."
[ Voor 15% gewijzigd door Puc van S. op 19-02-2008 21:26 ]
Verwijderd
Dat is wat eerder betoogd is, maar ik ken die contracten niet en ga er vooralsnog niet voetstoots vanuit dat het standaard is dat de distributeur te allen tijde vrij is om zelf het medium te kiezen. Ik kan het echter evenmin uitsluiten.M1lamb3r schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:24:
[...]
niet geheel, een distributeur koopt alleen de rechten voor een film, maar mag zelf kiezen waar hij het op uitbrengt. Zo heeft een duitse distributeur de rechten voor de Resident Evil films (duidelijke Sony franchise) en heeft die uitgebracht op HD-DVD.
Ik zeg niet dat het aannemelijk is dat het gebeurd, ik verwacht zelfs dat het helemaal niet gebeurd, maar dat is aan een distributeur zelf wat ze met die rechten doen (en waarom zou sony of een andere filmmaatschappij niet extra geld willen verdienen door de rechten ook te verkopen aan een distributeur die het leuk vind films op een dood formaat uit brengen.
Nogmaals: Ik zeg niet dat het aannemelijk is dat het gebeurd, ik verwacht zelfs dat het helemaal niet gebeurd.
btw: niet iedereen stopt met HD-DVD:
http://hddvd.highdefdiges...tinue_HD_DVD_Support/1484
[...]
PC Specs
Verwijderd
http://www.highdefdigest....al__Studios_Goes_Blu/1483
Toshiba also announced that it will lick Sony's ass and beg to be a part of the BluRay Disc Associationymmv schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:06:
http://www.toshiba.co.jp/about/press/2008_02/pr1903.htm
Company Remains Focused on Championing Consumer Access to High Definition Content
TOKYO--Toshiba Corporation today announced that it has undertaken a thorough review of its overall strategy for HD DVD and has decided it will no longer develop, manufacture and market HD DVD players and recorders. This decision has been made following recent major changes in the market. Toshiba will continue, however, to provide full product support and after-sales service for all owners of Toshiba HD DVD products.
HD DVD was developed to offer consumers access at an affordable price to high-quality, high definition content and prepare them for the digital convergence of tomorrow where the fusion of consumer electronics and IT will continue to progress.
"We carefully assessed the long-term impact of continuing the so-called 'next-generation format war' and concluded that a swift decision will best help the market develop," said Atsutoshi Nishida, President and CEO of Toshiba Corporation. "While we are disappointed for the company and more importantly, for the consumer, the real mass market opportunity for high definition content remains untapped and Toshiba is both able and determined to use our talent, technology and intellectual property to make digital convergence a reality."
Toshiba will continue to lead innovation, in a wide range of technologies that will drive mass market access to high definition content. These include high capacity NAND flash memory, small form factor hard disk drives, next generation CPUs, visual processing, and wireless and encryption technologies. The company expects to make forthcoming announcements around strategic progress in these convergence technologies.
Toshiba will begin to reduce shipments of HD DVD players and recorders to retail channels, aiming for cessation of these businesses by the end of March 2008. Toshiba also plans to end volume production of HD DVD disk drives for such applications as PCs and games in the same timeframe, yet will continue to make efforts to meet customer requirements. The company will continue to assess the position of notebook PCs with integrated HD DVD drives within the overall PC business relative to future market demand.
This decision will not impact on Toshiba's commitment to standard DVD, and the company will continue to market conventional DVD players and recorders. Toshiba intends to continue to contribute to the development of the DVD industry, as a member of the DVD Forum, an international organization with some 200 member companies, committed to the discussion and defining of optimum optical disc formats for the consumer and the related industries.
Toshiba also intends to maintain collaborative relations with the companies who joined with Toshiba in working to build up the HD DVD market, including Universal Studios, Paramount Pictures, and DreamWorks Animation and major Japanese and European content providers on the entertainment side, as well as leaders in the IT industry, including Microsoft, Intel, and HP. Toshiba will study possible collaboration with these companies for future business opportunities, utilizing the many assets generated through the development of HD DVD.
Wat heeft 't voor nut een tijd in te stellen als je die niet eens op je display ziet?
Of zie ik iets over 't hoofd ofzo?
Overigens ook wel jammer dat we nu waarschijnlijk nooit iets met de usb poorten zullen kunnen doen (waar dat dan ooit voor bedoeld mocht zijn... content ervan afspelen kan volgens mij niet, zou anders wel geinig zijn.
Verwijderd
Die klok is er zodat Sony op afstand je speler kan vernietigen als ze zin hebben daarinExar schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:01:
Heeft iemand een idee waar de klok instelling in de Toshiba Ep10 voor is eigenlijk?
Wat heeft 't voor nut een tijd in te stellen als je die niet eens op je display ziet?
Of zie ik iets over 't hoofd ofzo?
even serieus:) : ik geloof dat er discs zijn die de datum zetten bij scenes die je gebookmarked hebt.
Plaatje is een misrepresentatie.
VHS vertaalt naar pixels komt voor PAL ongeveer overeen met een resolutie van 352x288. DVD heeft een resolutie van 720x576. Dat komt ongeveer overeen met een dik 4x hogere resolutie.
In het resolutiemythe kader is het zo dat je ook te maken hebt met het oplossend vermogen van het oog. Hoe hoger de resolutie, hoe dichter bij je moet staan om verschil te merken met een lagere resolutie.
Dit is voor sommigen hier waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar je oog kan op normale kijkafstand (3~4m) geen verschil meer zien tussen 720p en 1080p op schermen tot ~46". Ik zoek de bron hiervan nog wel op.
Dus ook al komen ze met 100.000p (WOOOOOOOOW) voor je 42", het is gewoon niet zichtbaar vanaf de gemiddelde kijkstoel. Het verschil tussen 352x288 en 720x576 echter des te meer.
Vandaar dat ik 't verhaal dat sommigen ophangen over stap progressive DVD -> HD die zooooooo veel groter is dan VHS -> DVD ook zo - tsja hoe zeg je dat nou liev... naja lukt niet - onzinnig vindt
Full Specz
Verwijderd
Je zult wel blij zijn dat HD DVD van toshiba geflopt is, de overgang van VHS was immers toch veel groter.Cheetah schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:35:
[...]
Plaatje is een misrepresentatie.
VHS vertaalt naar pixels komt voor PAL ongeveer overeen met een resolutie van 352x288. DVD heeft een resolutie van 720x576. Dat komt ongeveer overeen met een dik 4x hogere resolutie.
In het resolutiemythe kader is het zo dat je ook te maken hebt met het oplossend vermogen van het oog. Hoe hoger de resolutie, hoe dichter bij je moet staan om verschil te merken met een lagere resolutie.
Dit is voor sommigen hier waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar je oog kan op normale kijkafstand (3~4m) geen verschil meer zien tussen 720p en 1080p op schermen tot ~46". Ik zoek de bron hiervan nog wel op.
Dus ook al komen ze met 100.000p (WOOOOOOOOW) voor je 42", het is gewoon niet zichtbaar vanaf de gemiddelde kijkstoel. Het verschil tussen 352x288 en 720x576 echter des te meer.
Vandaar dat ik 't verhaal dat sommigen ophangen over stap progressive DVD -> HD die zooooooo veel groter is dan VHS -> DVD ook zo - tsja hoe zeg je dat nou liev... naja lukt niet - onzinnig vindt
DVD op mijn 25 inch TV was erg scherp maar op mijn 37 inch plasma is het al minder. 720p ziet er daarentegen geweldig uit.
Ik vind het wel raar dat ik zo weinig verschil zie tussen 720p en 1080p (2,0 MP) maar ik denk dat het gewoon veel te veel info is voor een 37-60 inch scherm. 720p volstaat daar prima voor,
Veel belangrijker is namelijk dat je op scherm met fixed ratio (LCD, Plasma, Oled, whatever) beeld laat zien met een gelijkwaardige resolutie, dus een HD-feed op een HD-scherm. (bij voorkeur 1080p op 1080p).
Verder vind ik het nu wel zwak dat je in een HD-topic waar je zelf een goede upscaler blijkbaar zo belangrijk vind dat je er zelfs een HD-DVD speler voor koopt het nut van hogere resoluties gaat betwisten.
De blur en dus onscherpte, die ontstaat bij het upscalen van DVD en andere vormen van SDTV naar native flatscreen resoluties is niet onzinnig maar mateloos storend. De sprong van een dergelijk blurry wollig plaatje naar een gestoken scherp HD plaatje is minstens zo groot(in mijn ogen groter) als de sprong van lo-res VHS naar SD-DVD op een CRT. Maar dat zul jij je als iemand die heilig ervan overtuigd is dat een S-Video signaal beter is dan een RGB signaal over Scart wel moeilijk kunnen voorstellen.Cheetah schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:35:
[
Verwijderd
Ik heb een neefje van 13 die ervan overtuigd is dat een svideo signaal beter is dan een rgb signaal over scart, dat is echt geen grapje. Het is ook verschrikkelijk voor mijn oom en tante, maarja dat boeit ff niemand als ze denken een leuke opmerking over die mensen te maken
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 23:08 ]
Hij heeft denk ik wel een punt hoor; ik geloof ook niet dat je op 3 meter van een 42" scherm echt noemenswaardig veel verschil zult zien tussen 720p en 1080p. Het verschil is er wel, gek genoeg ziet een 1080i/p signaal er op mijn (720p) plasma beter, gedetailleerder uit dan een 720p signaal, maar zo groot als het verschil tussen geupscaled 576i/p en 720p is het by far niet. En je kunt dan wel een oplossend vermogen hebben van 576 mpixel, dat getal alleen zegt niet zoveel, de afstand is wel degelijk een factor: hoeveel van die 576 miljoen pixels neemt een 42" flatscreen op 3,5 meter nog in beslag?Shiver23 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:56:
Even voor de duidelijkheid: de resolutie van het menselijk oog is ongeveer 576 megapixel. Dat je het verschil niet zou zien vind ik dus een dubieuze stelling. Ik ken het onderzoek waar je op doelt en het is ongeveer de heilige graal mbt schermgrootte en resolutie, maar ik blijf hier erg skeptisch over de onderzoeksmethode.
Daar geloof ik ook niet zo in om eerlijk te zijn; downscalen levert toch bij lange na niet zo'n verlies in kwaliteit op als upscalen. Een 1080i plaatje op een HD-Ready plasma levert een zeer scherp en gedetailleerd plaatje op zonder noemenswaardige scaling artefacts. Natuurlijk is een scherm bij aansturing met 1 op 1 pixelmapping op zijn best, maar de voordelen daarvan zijn m.i. bij lange na niet zo groot als de voordelen van een zo hoog mogelijke resolutie in het bronsignaal onafhankelijk van het gebruikte scherm. Ik heb dit al eerder gezegd: een 720p HD signaal leverde gedownscaled naar 1024x576i (via een HTPC aangesloten met een RGB-Scart kabel) op mijn oude Sony Wega CRT een plaatje op dat al duidelijk scherper en gedetailleerder was dan een DVD.Veel belangrijker is namelijk dat je op scherm met fixed ratio (LCD, Plasma, Oled, whatever) beeld laat zien met een gelijkwaardige resolutie, dus een HD-feed op een HD-scherm. (bij voorkeur 1080p op 1080p).
Dat gaat het hele topic al zo.Verder vind ik het nu wel zwak dat je in een HD-topic waar je zelf een goede upscaler blijkbaar zo belangrijk vind dat je er zelfs een HD-DVD speler voor koopt het nut van hogere resoluties gaat betwisten.
Om eerlijk te zijn denk ik toch dat het grote punt is dat upscalen (informatie verzinnen die in de bron niet aanwezig is) gewoon funest is voor de beeldkwaliteit. Blur en onscherpte zijn het resultaat.Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:52:
Het vreemde is dat ik vind dat de overgang van DVD (0,4 MP) naar 720p (0,9MP) erg groot vind. Ik kan op elk scherm van 25 inch plus duidelijk het verschil zien tussen DVD en 720p HD.
DVD op mijn 25 inch TV was erg scherp maar op mijn 37 inch plasma is het al minder. 720p ziet er daarentegen geweldig uit.
Ik vind het wel raar dat ik zo weinig verschil zie tussen 720p en 1080p (2,0 MP) maar ik denk dat het gewoon veel te veel info is voor een 37-60 inch scherm. 720p volstaat daar prima voor,
Terwijl er, als er gedownscaled moet worden elke extra pixel en dus een zo hoog mogelijke bronresolutie gewoon gewenst is. Des te meer pixels, des te beter het resulterende plaatje. Daarom oogt gedownscaled 720p materiaal op een SD CRT beter dan geupscaled 576p materiaal op een HD-Ready scherm. De blur die ontstaat bij upscalen is gewoon dodelijk voor de scherpte-indruk.
Mja boeiende feature dan... hoe moeilijk zou 't zijn om die klok weer te geven op 't display tijdens standby?Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:08:
[...]
Die klok is er zodat Sony op afstand je speler kan vernietigen als ze zin hebben daarin![]()
even serieus:) : ik geloof dat er discs zijn die de datum zetten bij scenes die je gebookmarked hebt.
Dat moet toch zelfs met een firmware update kunnen? Iemand zin om die aan te passen met een klok functionaliteit?
Ik heb die ervaring ook. Ik heb twee jaar lang de Xbox 360 en later de PS3 op 720p gezet omdat die resolutie het dichtst in de buurt komt van mijn HD Ready 1366x768 LCD TV. Een maand geleden was ik wat aan het spelen en ging ik voor de grap Cars (Blu-Ray-versie) op 1080i afspelen. Het beeld was duidelijk scherper dan in 720p. Enig puntje is wel of hier nog nadelen aan verbonden zijn? De PS3 maakt van een progressief signaal een interlaced versie wat door mijn Philips LCD-scherm weer gedwonscaled wordt naar een progressief signaal.jalumsx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:37:
[...]
Om eerlijk te zijn denk ik toch dat het grote punt is dat upscalen (informatie verzinnen die in de bron niet aanwezig is) gewoon funest is voor de beeldkwaliteit. Blur en onscherpte zijn het resultaat.
Terwijl er, als er gedownscaled moet worden elke extra pixel en dus een zo hoog mogelijke bronresolutie gewoon gewenst is. Des te meer pixels, des te beter het resulterende plaatje. Daarom oogt gedownscaled 720p materiaal op een SD CRT beter dan geupscaled 576p materiaal op een HD-Ready scherm. De blur die ontstaat bij upscalen is gewoon dodelijk voor de scherpte-indruk.
Je TV ondersteunt vermoedelijk geen 1080p invoer? In het geval van bioscoopfilms op Bluray maakt het niet uit of je 1080i60 of 1080p30 naar je tv stuurt; er is geen temporeel verschil tussen de fields en dus kan je TV zonder artifacts deïnterlacen naar een progressive weergave.ymmv schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:47:
[...]
Ik heb die ervaring ook. Ik heb twee jaar lang de Xbox 360 en later de PS3 op 720p gezet omdat die resolutie het dichtst in de buurt komt van mijn HD Ready 1366x768 LCD TV. Een maand geleden was ik wat aan het spelen en ging ik voor de grap Cars (Blu-Ray-versie) op 1080i afspelen. Het beeld was duidelijk scherper dan in 720p. Enig puntje is wel of hier nog nadelen aan verbonden zijn? De PS3 maakt van een progressief signaal een interlaced versie wat door mijn Philips LCD-scherm weer gedwonscaled wordt naar een progressief signaal.
Mijn HD Ready plasma heeft een resolutie van "slechts" 1024x720 pixels (37" Panasonic) en ook daarop levert een 1080i/p bronsignaal een scherper en gedetailleerde plaatje op dan een 720p bronsignaal. Conclusie mag toch wel zijn dat wanneer er gedownscaled moet worden je graag zo veel mogelijk pixels in je bronsignaal wilt hebben.
Ga naar mediamarkt, pak een situatie waar een even groot full HD en HD ready LCD scherm (geen Plasma, dat heeft vaak een dikker raster) naast elkaar staan met een goede source, doe 3-4 stappen naar achteren en vraag je serieus af of je verschil in scherpte zietShiver23 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:56:
Even voor de duidelijkheid: de resolutie van het menselijk oog is ongeveer 576 megapixel. Dat je het verschil niet zou zien vind ik dus een dubieuze stelling. Ik ken het onderzoek waar je op doelt en het is ongeveer de heilige graal mbt schermgrootte en resolutie, maar ik blijf hier erg skeptisch over de onderzoeksmethode.
Ik betwist het voordeel van een hogere resolutie niet.Verder vind ik het nu wel zwak dat je in een HD-topic waar je zelf een goede upscaler blijkbaar zo belangrijk vind dat je er zelfs een HD-DVD speler voor koopt het nut van hogere resoluties gaat betwisten.
Ik betwist dat de stap van 352x288 (VHS) naar 720x576 (DVD), ofwel een 4x hogere resolutie op een punt waar pixelgrootte heel erg opvalt, kleiner zou zijn dan de stap van 720x576 naar 1280x720 (~2x).
Ik krijg hier hoe langer hoe meer het idee dat e.e.a. toch echt aan je upscaler of je TV ligt (of de combinatie). Goede DVD's, zoals bijv. Swordfish, leveren hier messcherpe plaatjes af die op kijkafstand niet of nauwelijks onderdoen voor native 720p.jalumsx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:03:
De blur en dus onscherpte, die ontstaat bij het upscalen van DVD en andere vormen van SDTV naar native flatscreen resoluties is niet onzinnig maar mateloos storend. De sprong van een dergelijk blurry wollig plaatje naar een gestoken scherp HD plaatje is minstens zo groot(in mijn ogen groter) als de sprong van lo-res VHS naar SD-DVD op een CRT.
Ik sprak trouwens over de sprong van VHS over SCART naar DVD over component/HDMI op een HD (ready) scherm. Het nut van vergelijken met oude CRT bakken ontgaat me enigzins. Dat het verschil daar minder duidelijk was zal allicht liggen aan de beperkingen van SCART op de meeste SD CRT TV's.
Verlies in kwaliteit bij upscalen? Ik heb hier eigenlijk maar 1 ding aan toe te voegen: doe eens een serieuze DVD upscaler kopen, of laat anders je huidige ff reparerenjalumsx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:18:
Daar geloof ik ook niet zo in om eerlijk te zijn; downscalen levert toch bij lange na niet zo'n verlies in kwaliteit op als upscalen.
Of wellicht heeft het er wat mee te maken dat Plasma's beter zijn in het weergeven van low-res materiaal dan LCD's, die het aanmerkelijk beter doen op hun native resolutie. Ik zie duidelijk betere resultaten van mijn beide upscalers dan van unscaled 576p beeld. Ook in vergelijk met mijn verder overigens uitstekende Philips progressive scan (non-upscale) DVD speler.
En op mijn HD ready LCD TV was het 720p plaatje weer te prefereren boven 1080i.Een 1080i plaatje op een HD-Ready plasma levert een zeer scherp en gedetailleerd plaatje op zonder noemenswaardige scaling artefacts.
Volgens mij gaan wij het oneens blijven tot het einde der tijden... over alles behalve het effectief nut van 1080p op schermen onder ~46-50" dan
Full Specz
Ok, we gaan naar de consument. Deze koopt geen beeldbuis meer, simpel. Vrijwel alle tv's welke nu worden aangeschaft zijn HD-tv's en het loopt storm.... met het aantrekken van de economie vorig jaar en het stijgen van de verwachtingen omtrent bestedingsruimte van consumenten hebben deze massaal de knip getrokken en HD-tv's aangeschaft. Deze mensen zien het verschil tussen een DVD'tje en een BR'tje, algemene geluid wat daarbij komt kijken is; "het is mooier, intenser en scherper".
Acceptatie van BR? De spelers...
Alles hangt nu van de spelers af, de prijs van een BR-film is schappelijk... en de schermen zijn aanwezig in menig huis en ook al slaapkamer. Als het lukt om vóór kerst 2008 een BR-speler ergens onder de 200 euro te presenteren zal het niet lang meer duren. Zeker aangezien mensen nog altijd heerlijk hun DVDtjes kunnen bekijken op hun BR-spelers, zelfs in (opgepoetste) betere kwaliteit.
Of de resolutie nu een hogere boost heeft dan bij VHS-DVD, of DVD-HD, de effectiviteit van een menselijk oog nu x-aantal of y-aantal pixels kan zien vanaf x-meter of y-cm, people dont care. Ze hebben een mooi schermpje met redelijk wat pixeltjes. Als het mooi gevuld wordt met HD-beeld via de decoder, BR-speler of een gameconsole.... mensen zijn tevreden. Té veel geld gaan ze er niet aan uitgeven vandaar het belang van de betaalbare BR-spelers.
Je weet zelf dat een PS3 een heel redelijke upscaler is. Daarnaast heb ik met mijn HTPC enorm veel geëxperimenteerd met upscaling, én heb ik wel eens geupscalede plaatjes gezien (niet op mijn eigen TV overigens) van diverse hele dure DVD spelers die worden geroemd om hun upscaling capaciteiten. Upscaling gaat ten koste van kwaliteit of in het beste geval wordt de kwaliteit er niet beter van, er is gewoon te weinig oplossend vermogen in je bronsignaal om je scherm gevuld te krijgen en dus ga je via allerlei trucendozen digitaal inzoomen. Elke fotograaf kan je vertellen dat digitaal inzoomen altijd kwaliteitsverlies oplevert.Cheetah schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 01:16:
Ik krijg hier hoe langer hoe meer het idee dat e.e.a. toch echt aan je upscaler of je TV ligt (of de combinatie). Goede DVD's, zoals bijv. Swordfish, leveren hier messcherpe plaatjes af die op kijkafstand niet of nauwelijks onderdoen voor native 720p.
Het nut is de constatering dat een goede DVD speler die via een RGB kabel over Scart op een goede CRT is aangesloten altijd een fraaier plaatje(want: native revolutie; sterke punt van CRT's blijft dat zo'n scherm geen vaste, beperkende pixels heeft) zal leveren dan een geupscaled SD signaal op een HD flatscreen TV. En hoe kom je er toch bij dat Scart op een SD CRT TV beperkingen heeft? Heb je die link gelezen die ik een paar postings terug heb gegeven? Via Scart is de hoogst mogelijke kwaliteit in SD signaaloverdracht mogelijk, namelijk RGB of eventueel YPbPr.Ik sprak trouwens over de sprong van VHS over SCART naar DVD over component/HDMI op een HD (ready) scherm. Het nut van vergelijken met oude CRT bakken ontgaat me enigzins. Dat het verschil daar minder duidelijk was zal allicht liggen aan de beperkingen van SCART op de meeste SD CRT TV's.
Dit mag je uitleggen. Als je weet dat plasma's beter zijn in het weergeven van lowres materiaal, hoe rijm je dat dan met de enorme winst in beeldkwaliteit die je ook bij een plasma met relatief lage fysieke resolutie ziet als je er een HD signaal in stopt? Even tussen haakjes: een flatscreen moet altijd 576i/p beeld upscalen, anders heb je een postzegelplaatje in het midden van je scherm.[...]
Verlies in kwaliteit bij upscalen? Ik heb hier eigenlijk maar 1 ding aan toe te voegen: doe eens een serieuze DVD upscaler kopen, of laat anders je huidige ff repareren
Of wellicht heeft het er wat mee te maken dat Plasma's beter zijn in het weergeven van low-res materiaal dan LCD's, die het aanmerkelijk beter doen op hun native resolutie. Ik zie duidelijk betere resultaten van mijn beide upscalers dan van unscaled 576p beeld. Ook in vergelijk met mijn verder overigens uitstekende Philips progressive scan (non-upscale) DVD speler.
Er is ontegenzeggelijk kwaliteitsverschil in upscalers, dat betwist ik ook niet. Wat ik wel betwist is dat je met een upscaler een near HD kwaliteit plaatje op je scherm kunt toveren, want dat is gewoon niet waar. Het maximale wat je met een upscaler bereikt is dat je SDTV zo goed als mogelijk is kunt weergeven, maar het blijft SD en elke goede HD bron overtreft SD met groot verschil. En als er TV's bestaan waarop dat verschil zo klein is als jij ervaart dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat die TV's klaarblijkelijk niet goed in staat zijn om de beeldkwaliteit van een HD signaal optimaal weer te geven.
En da's helemaal bijzonder, want een 1366x768 HD-Ready TV zal aan upscaling moeten doen(en daar is die blur weer, zij het in mindere mate) om een 1280x720p bronsignaal beeldvullend te krijgen, terwijl je bij toevoer van een 1080i/p signaal in ieder geval meer dan genoeg beeldinformatie hebt om je pixels zo optimaal mogelijk te gebruiken. Ik ben zeker niet pixelgeil of zo hoor, anders had ik wel een FullHD plasma gekocht, mijn simpele conclusie is dat je om een zo hoog mogelijke beeldkwaliteit met zoveel mogelijk detail te zien op je TV het signaal van de bron veel belangrijker is dan de fysieke resolutie van je scherm.[...]
En op mijn HD ready LCD TV was het 720p plaatje weer te prefereren boven 1080i.
Volgens mij gaan wij het oneens blijven tot het einde der tijden...
[ Voor 3% gewijzigd door Luke_msx op 20-02-2008 08:19 ]
Gescaled zal er sowieso altijd moeten worden. Door de TV of door de DVD speler.jalumsx schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:12:
Je weet zelf dat een PS3 een heel redelijke upscaler is. Daarnaast heb ik met mijn HTPC enorm veel geëxperimenteerd met upscaling, én heb ik wel eens geupscalede plaatjes gezien (niet op mijn eigen TV overigens) van diverse hele dure DVD spelers die worden geroemd om hun upscaling capaciteiten. Upscaling gaat ten koste van kwaliteit of in het beste geval wordt de kwaliteit er niet beter van, er is gewoon te weinig oplossend vermogen in je bronsignaal om je scherm gevuld te krijgen en dus ga je via allerlei trucendozen digitaal inzoomen.
Waar het mij om ging is dat de gemiddelde upscaling DVD speler (en zeker de hele goede) een veel betere job aflevert dan de gemiddelde HDTV, waardoor het beeld er met upscaler (+ anti-aliaser + overige filtering en de-artifacting) beter uitziet dan zonder. Een goede DVD laat zich echter ook goed upscalen. Het 'kwaliteitsverlies' waar je het over hebt is wellicht enigzins zichtbaar als je er met je lip bovenop zit om de per-pixel scherpte te bekijken, maar niemand kijkt film op 50cm-1m afstand van zijn HDTV.
Elke amateur die met foto's werkt kan je vertellen dat elke vorm van scaling (up of down) altijd 'kwaliteitsverlies' oplevert op de manier die jij blijkbaar bedoeld, omdat in beide gevallen pixels herberekend moeten worden. Zoals ik al vaker heb vertelt doet een goede scaler echter meer dan pixelmappen alleen.Elke fotograaf kan je vertellen dat digitaal inzoomen altijd kwaliteitsverlies oplevert.
Hier gaan we het dus echt nooit over eens worden.Het nut is de constatering dat een goede DVD speler die via een RGB kabel over Scart op een goede CRT is aangesloten altijd een fraaier plaatje(want: native revolutie; sterke punt van CRT's blijft dat zo'n scherm geen vaste, beperkende pixels heeft) zal leveren dan een geupscaled SD signaal op een HD flatscreen TV.
YPbPr (in de volksmond component) wordt niet ondersteund binnen de Scart standaard, en ook zo goed als niet ondersteund door apparatuur.En hoe kom je er toch bij dat Scart op een SD CRT TV beperkingen heeft? Heb je die link gelezen die ik een paar postings terug heb gegeven? Via Scart is de hoogst mogelijke kwaliteit in SD signaaloverdracht mogelijk, namelijk RGB of eventueel YPbPr.
Je kunt ook 220v over een USB kabel jagen "zolang begin en eindpunt elkaar maar begrijpen" als we daarmee gaan beginnen. Scart is een signaalcarrier standaard en YPbPr is out-of-spec. Scart RGB doet max 576i, terwijl er al eerder is uitgelegd waarom progressief signaal zo boeiend is.
Geen idee... heeft wellicht iets te maken met dat je de goedkoopste 37" Panasonic kocht die je kon vinden?Dit mag je uitleggen. Als je weet dat plasma's beter zijn in het weergeven van lowres materiaal, hoe rijm je dat dan met de enorme winst in beeldkwaliteit die je ook bij een plasma met relatief lage fysieke resolutie ziet als je er een HD signaal in stopt?
Anyway, ik betwist nou juist die 'enorme winst in beeldkwaliteit' waarvan jij beweert dat die optreed op reguliere kijkafstand. Als we die 'enorme winst' die je denkt te zien als defacto uitgangspunt gaan nemen dan valt er weinig meer te beargumenteren he
Ik kan ook zeggen "[...] hoe rijm je het dan met het gebrek aan enorme winst die je waarneemt ik waarneem vanaf reguliere kijkafstand [...]". Schiet niet op om jouw eigen conclusie (die haaks staat op de mijne) in de premisse van je statement op te nemen.
Je hebt SD en je hebt SD. VHS = SD en DVD = SD. Dat maakt de 2 nog niet hetzelfde.Er is ontegenzeggelijk kwaliteitsverschil in upscalers, dat betwist ik ook niet. Wat ik wel betwist is dat je met een upscaler een near HD kwaliteit plaatje op je scherm kunt toveren, want dat is gewoon niet waar. Het maximale wat je met een upscaler bereikt is dat je SDTV zo goed als mogelijk is kunt weergeven, maar het blijft SD en elke goede HD bron overtreft SD met groot verschil.
Verschil VHS -> DVD = x4 (resolutiewise). Verschil DVD -> 720p = x2.
Wat wij daarover al eens zijn: hoe hoger de resolutie hoe dichterbij je moet zitten om deze op te merken t.o.v. een lagere resolutie. Gooien we nu weer een goede progressive, upscaled DVD op normale kijkafstand van 3-4m in de vergelijking.
Dat zou dan eerder voor jouw TV gelden, die een vertikale resolutie van slechts 1024(x720) heeft, waardoor het beeld altijd vertikaal gerescaled en gecompressed moet worden.En als er TV's bestaan waarop dat verschil zo klein is als jij ervaart dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat die TV's klaarblijkelijk niet goed in staat zijn om de beeldkwaliteit van een HD signaal optimaal weer te geven.
Blijkbaar blur die jij gek genoeg meent te zien, maar ik niet.En da's helemaal bijzonder, want een 1366x768 HD-Ready TV zal aan upscaling moeten doen(en daar is die blur weer, zij het in mindere mate) om een 1280x720p bronsignaal beeldvullend te krijgen, terwijl je bij toevoer van een 1080i/p signaal in ieder geval meer dan genoeg beeldinformatie hebt om je pixels zo optimaal mogelijk te gebruiken.
Het gekke vind ik trouwens dat iemand die zo'n gruwelijke hekel heeft aan scaling een TV koopt waarop constant vertikaal gescaled en zelfs vertikaal gecompressed moet worden (1280x720 -> 1024x720, 1920x1080 -> 1024x720).
HD materiaal wordt bij jou altijd gedownscaled. Je TV moet dat al doen bij native 720p, wat reeds meer beeldinformatie bevat dan het oplossend vermogen van je TV kan handelen.
1080i beeldsignaal moet daarbovenop door de TV zelf gedeinterlaced worden, wat naast de reeds vereiste scaling (en compressing bij jou) over het algemeen wederom kwaliteitsverlies oplevert.
Vandaar dat ik mijn TV waar mogelijk altijd progressief voed. 720p geeft hier beter beeld dan 1080i.
Dat is gek, want het signaal zal altijd gedownscaled moeten worden naar het oplossend vermogen van je scherm. Meer dan dat oplossend vermogen zul je dus niet waarnemen.Ik ben zeker niet pixelgeil of zo hoor, anders had ik wel een FullHD plasma gekocht, mijn simpele conclusie is dat je om een zo hoog mogelijke beeldkwaliteit met zoveel mogelijk detail te zien op je TV het signaal van de bron veel belangrijker is dan de fysieke resolutie van je scherm.
[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 20-02-2008 12:01 ]
Full Specz
http://www.1dayfly.nl/index.asp
specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor de discussie m.b.t. hardware en software voor Blu-ray dan wel HD DVD. Het is geen plek om anderen te overtuigen dat Blu-ray of HD DVD "de beste" is.