Toon posts:

[Discussie] BluRay en HD-DVD hardware en software

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:
  • 46.149 views sinds 30-01-2008

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

150 euro en een half jaar nieuwe content. 500 euro en twee jaar nieuwe content. Dat maakt dus niet zoveel verschil. Behalve dat je content die je al hebt wel af te spelen is op de nieuwe speler die je over twee jaar dan aan zou moeten schaffen.

PSN: Shiver23

Verwijderd

Naja, mijn betoog laat één ding zien: De consument heeft verloren in de oorlog om het HD-formaat, juist doordat het BR zou gaan worden (wat jammer genoeg zo lijkt te zijn). En daarmee is in feite weer een nieuwe achterstand opgelopen, want het gaat alleen maar langer duren voordat High-Def (BR) net zo is ingeburgerd als DVD nu.

Jammer voor de BR-fanaten, maar imho hebben ze er aan meegewerkt dat we nu allemaal nog langer moeten wachten op fatsoenlijk beeld,- en geluid tegen betaalbare prijzen en redelijke voorwaarden.

/me hoopt op een snelle kraak van BD+

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 11:09 ]

Verwijderd

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:29:
[...]

BR = PS3 = CELL = Toshiba 8)7

En je blijft technisch kijken, terwijl dat totaal niet interessant is. De mogelijkheden die er zijn is dat HD-DVD en BR samen blijven bestaan, alleen BR of geen van beiden. Kan HD-DVD wel 'technisch beter' zijn. Ik heb liever één standaard.
De CELL processor komt toch nog altijd van IBM hoor :D

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 14:51

denivan

de enige

Nu vraag ik me af : zijn er veel mensen die het nog durven om HD-DVD's te kopen ?

Omdat ik in de slaapkamer een LCD TV en Xbox 360 heb staan heb ik met kerst de HD-DVD addon en de HD-DVD Box van Harry Potter voor m'n vriendin gekocht.

Nu ik al de negatieve berichten lees over hoe hollywood HD-DVD laat vallen heb ik eigenlijk schrik om nog geld te investeren in HD-DVD content... wat jullie ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

En Toshiba en Sony. Waarbij Sony uit de verdere ontwikkeling is gestart.

En het idee dat de consument zou kiezen is de fout die Toshiba gemaakt heeft. Sony heeft zich gericht op content, content en content. En heeft daarmee een domino-effect gecreëerd.

Verwijderd

denivan schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:12:
Nu vraag ik me af : zijn er veel mensen die het nog durven om HD-DVD's te kopen ?

Omdat ik in de slaapkamer een LCD TV en Xbox 360 heb staan heb ik met kerst de HD-DVD addon en de HD-DVD Box van Harry Potter voor m'n vriendin gekocht.

Nu ik al de negatieve berichten lees over hoe hollywood HD-DVD laat vallen heb ik eigenlijk schrik om nog geld te investeren in HD-DVD content... wat jullie ?
Zal ik je eens wat vertellen ?

Ik heb helemaal nog geen HD-speler gekocht. Enerzijds omdat die hele HD-oorlog een goede keus in de weg stond, en anderzijds omdat hybride spelers nog niet waren uitontwikkeld.

Inmiddels heb ik de rst wèl een Full-HD scherm en een receiver met HDMI 1.3a, xvYCC en de nieuwe HD-audioformaten. Maar ziet het ernaar uit dat ik voorlopig nog geen speler ga aanschaffen: Want BR, prof 2.0 is het minimale nivau waarop je zou moeten wachten (als je een beetje bij je verstand bent). En die zijn er niet of nauwelijks (en natuurlijk veel te duur).

Tot die tijd ... leve de MKV !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 11:32 ]

Verwijderd

Ik koop een aantal titels op HD-DVD die niet (snel) op Blu-Ray uitkomen. Zoals American Gangster, Batman Begins, Bourne reeks. Je kan ze nog altijd kijken, het is niet zo dat zodra BR wint, dat je geen HD-DVD meer kan kijken.

De films die op allebei uitkomen, koop ik op BR, omdat ik weet dat ik wel een standalone BR speler ga kopen over een tijdje, maar geen HD DVD speler. Tenzij de HD DVD versies veel goedkoper zijn, dan koop ik die.. ziet er toch hetzelfde uit.

Mij maakt het allemaal niet zo uit wie er wint, ben gewoon fan van High Def ! Heb beide spelers, dus hopelijk komen er binnekort aanbiedingen van films. (bij de MM heb je nu een aantal films voor een tientje, maarja de meeste zijn gewoon 20+ euro.)

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:02:
150 euro Gratis speler bij 4~5 discs en een half jaar (oh ja? glazen bol ergens?) nieuwe content plus vele honderden titels bestaande content. 500 euro en twee jaar nieuwe content. Dat maakt dus niet zoveel verschil. Behalve dat je content die je al hebt wel af te spelen is op de nieuwe speler die je over twee jaar dan aan zou moeten schaffen.
Kleine adaptie in je tekst vetgedrukt...
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:07:
Naja, mijn betoog laat één ding zien: De consument heeft verloren in de oorlog om het HD-formaat, juist doordat het BR zou gaan worden (wat jammer genoeg zo lijkt te zijn). En daarmee is in feite weer een nieuwe achterstand opgelopen, want het gaat alleen maar langer duren voordat High-Def (BR) net zo is ingeburgerd als DVD nu.
...als het ooit al echt van de grond komt.
Ik acht de kans groter dat het BluRay formaat SACD, DVD-Audio en LaserDisc achterna gaat dan dat het massaal geaccepteerd gaat worden door de consument en de DVD vervangt.
Tis een leuke boytoy, maar ik hoor moeder de vrouw bij de gewillige echtgenoot nu al zeggen: "Moeten we die perperdure brooddoos nou echt perse in huis halen voor een beetje beter beeld? En heb je de prijzen van die schijfjes al gezien? De DVD's zijn meer dan de helft goedkoper...."

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 17:30

Grannd

da Granndest

Ik snap de miserie niet over die BR profile updates.
Als je nu een 1.1 profile speler koopt dan weet je toch wat je koopt, je koopt hem voor die functies van blurays spelen die nu mogelijk zijn, en die functies kan je altijd gebruiken. Koop je over 3 jaar een bluray film zal je die net zo goed kunnen bekijken, alleen enkele (extra) functies zullen niet mogelijk zijn. Maar waar je de film voor koopt (en de speler voor heb gekocht) is films kijken en dan ben je toch gewoon klaar.
Als je die extra dingen ook wil zul je moeten wachten, nou dat doen veel mensen dan ook. Ik snap niet wat er oneerlijk aan is ofzo.

Ik heb er niet zo veel last van ik gebruik tegenwoordig gewoon mijn PS3 als dvd upscaler en blurayspeler, ik wil nu al niet meer terug ^_^ Ik snap ook niet waarom de PS3 niet als blurayspeler geteld mag worden, nee niet iedereen gebruikt hem als blurayspeler, maar volgens mij wordt het overgrote deel van de gehuurde/gekochte blurays in Nederland afgespeeld op PS3's, of dat is in mijn omgeving iniedergeval zo. Dat zie je ook als je ziet dat bluraydisc verkoopcijfers hoger zijn dan hd-dvd's, maar toch zijn er veel minder stand alone BR spelers dan HD DVD spelers.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Grannd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:35:
Ik snap de miserie niet over die BR profile updates.
Als je nu een 1.1 profile speler koopt dan weet je toch wat je koopt, je koopt hem voor die functies van blurays spelen die nu mogelijk zijn, en die functies kan je altijd gebruiken. Koop je over 3 jaar een bluray film zal je die net zo goed kunnen bekijken, alleen enkele (extra) functies zullen niet mogelijk zijn. Maar waar je de film voor koopt (en de speler voor heb gekocht) is films kijken en dan ben je toch gewoon klaar.
Als je die extra dingen ook wil zul je moeten wachten, nou dat doen veel mensen dan ook. Ik snap niet wat er oneerlijk aan is ofzo.
EXACT hetzelfde geldt voor HD DVD. HD DVD bezitters weten exact wat ze kopen, welke functies er nu mogelijk zijn en wat de risico's zijn. Ze kunnen ook over 3 jaar nog steeds hun films zien . Vreemd, hé! ;)
Ik heb er niet zo veel last van ik gebruik tegenwoordig gewoon mijn PS3 als dvd upscaler en blurayspeler, ik wil nu al niet meer terug ^_^ Ik snap ook niet waarom de PS3 niet als blurayspeler geteld mag worden, nee niet iedereen gebruikt hem als blurayspeler, maar volgens mij wordt het overgrote deel van de gehuurde/gekochte blurays in Nederland afgespeeld op PS3's, of dat is in mijn omgeving iniedergeval zo. Dat zie je ook als je ziet dat bluraydisc verkoopcijfers hoger zijn dan hd-dvd's, maar toch zijn er veel minder stand alone BR spelers dan HD DVD spelers.
Ik denk dat er beter een apart topic geopend wordt over het geneuzel van een PS3 als home-cinema component ipv spelconsole proberen te beschouwen. Daar hoeven we dit topic niet mee te vervuilen.

Anyway, mijn Toshiba HD-EP35 is een uurtje geleden geleverd! :P ;)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Misschien kun je er beter het HD-DVD topic van maken. Vragen we de mods meteen even om het topic te verplaatsen naar het subforum waar betamax, DCC, laserdisc, videocd en andere vergeten technologieën besproken worden.

Veel plezier met je speler. Al had ik zelf de 400 euro aan iets anders uitgegeven als ik nog geen PS3 had. En over de PS3 als mediacenter loopt al een topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Shiver23 op 14-02-2008 12:56 ]

Verwijderd

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:55:
Misschien kun je er beter het HD-DVD topic van maken. Vragen we de mods meteen even om het topic te verplaatsen naar het subforum waar betamax, DCC, laserdisc, videocd en andere vergeten technologieën besproken worden.

Veel plezier met je speler. Al had ik zelf de 400 euro aan iets anders uitgegeven als ik nog geen PS3 had.
Pffft, kansloos om zo te reageren als je geen andere argumenten over hebt :r

De discussie van hiervoor ging meer over de technische en verstandelijke redenatie van het HDDVD/BR-formaat, en niet over het wel of niet kopen van een PS3. Iedereen maakt zijn keus op grond van zijn eigen regels, en niet omdat de markt-druk dat zegt (lees: marketing). Dat jij nou bent gevallen voor de PS3-rage, dat kan, maar niet iedereen heeft dat.

Ik weet ook niet of ik een HDDVD-speler had gekozen, maar da's een ander verhaal. Een BR-speler had ik in ieder geval niet gekozen, simpelweg omdat het nog niet 100% zeker is hoe de profile 2.0 implementatie uitvalt (en of die waanzin van verplichte internet-connectie waar is, en omdat fatsoenlijke stand-allone spelers idioot duur zijn etc.).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 13:05 ]

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Waarom een apparaat op technische gronden kiezen als er commercieel geen toekomst in zit? Leuk dat alle discs regiovrij zijn, maar als er straks niets nieuws meer uitkomt heb je daar ook niet zoveel aan. Leuk dat de discs goedkoper zijn, maar als er straks veel meer blu-rays dan HD-DVD's geperst worden valt ook dat voordeel weg.

Ik snap de redenering waarom HD-DVD in jullie ogen beter is, maar zo heeft Blu-Ray ook de nodige voordelen. Wat je belangrijk vind is toch voor iedereen anders.

Vanwaar de 'angst' voor BR 2.0? Alle discs die je koopt kun je net zo goed afspelen in je 'oude' 1.1. speler. Je mist alleen bepaalde PiP mogelijkheden en interactieve content. En dat de PS3 niet zou tellen slaat nergens op. Het is de bestverkochte BR-speler met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, prima bediening, snel en volledig upgradable naar profile 2.0. Het enige dat misschien mist is DTS-HD, maar uncrompressed 7.1 zal niet veel verschil maken.

Verwijderd

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:11:
Waarom een apparaat op technische gronden kiezen als er commercieel geen toekomst in zit? Leuk dat alle discs regiovrij zijn, maar als er straks niets nieuws meer uitkomt heb je daar ook niet zoveel aan. Leuk dat de discs goedkoper zijn, maar als er straks veel meer blu-rays dan HD-DVD's geperst worden valt ook dat voordeel weg.

Ik snap de redenering waarom HD-DVD in jullie ogen beter is, maar zo heeft Blu-Ray ook de nodige voordelen. Wat je belangrijk vind is toch voor iedereen anders.

Vanwaar de 'angst' voor BR 2.0? Alle discs die je koopt kun je net zo goed afspelen in je 'oude' 1.1. speler. Je mist alleen bepaalde PiP mogelijkheden en interactieve content. En dat de PS3 niet zou tellen slaat nergens op. Het is de bestverkochte BR-speler met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, prima bediening, snel en volledig upgradable naar profile 2.0. Het enige dat misschien mist is DTS-HD, maar uncrompressed 7.1 zal niet veel verschil maken.
Een PS3 is een verschikkelijk lelijk ding, vergeleken met mijn Denon DVD-speler, mijn Onkyo TX-SR875 en mijn HDTV. Daar zet ik geen zoemend kassie tussenin,wat volledig mmisstaat. En bovendien wil ik wèl al de audio via mijn receiver decoderen, want is is daar echt wel veel beter in, uncompressed 7.1 of niet !

plus het feit dat ik grote weerstand heb tegen Sony (apparatuur)

En zo zijn er wel meer mensen die een speler willen hebben, en geen spelcomputer-die-toevallig-ook-video-kan-spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 13:24 ]

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

En net zeg je nog dat je het hebt over een technische en verstandelijke redenatie.

Verwijderd

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:24:
En net zeg je nog dat je het hebt over een technische en verstandelijke redenatie.
ffies quoten wat ik schreef over de verstandelijke keuze:
De discussie van hiervoor ging meer over de technische en verstandelijke redenatie van het HDDVD/BR-formaat, en niet over het wel of niet kopen van een PS3
Het ging dus om het formaat, en niet over de keuze van een speler (die al dan niet past bij de rest van de set, of van een bepaald merk is).

En ik had al eerder geschreven dat ik niet wist of ik (nog wel) voor HDDVD zou kiezen, maar dat ik BR ook zeker niet meteen zou gaan aanschaffen. Maar zeker is wel dat het GEEN ps3 wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 13:33 ]

• Cheetah

Cheetah

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:11:
Als, als, als... als mijn bil een oven was dan kon ik er ook broden mee bakken ;)
Vanwaar de 'angst' voor BR 2.0?
Angst? Ik ben er echt niet bang voor hoor. Ik heb geen 1.x speler en zal er ook geen kopen, noch het iemand in mijn kennissenkring aanraden.
Alle discs die je koopt kun je net zo goed afspelen in je 'oude' 1.1. speler.
Eerst zien, dan geloven. Bovendien staat het idee van aanschaf van een nu al verouderd apparaat voor een dikke hoofdprijs me heel erg tegen.
En dat de PS3 niet zou tellen slaat nergens op. Het is de bestverkochte BR-speler met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, prima bediening, snel en volledig upgradable naar profile 2.0. Het enige dat misschien mist is DTS-HD, maar uncrompressed 7.1 zal niet veel verschil maken.
Er zijn in het topic al behoorlijk wat redenen aangehaald waarom een console geen vervanging is voor een standalone. Hoeveel mensen gebruiken de PS2 nog als DVD speler en waarom is dat denk je?

En dat is nog afgezien van dat de PS3 alleen met een Bluetooth afstandsbediening werkt. Dat maakt hem inherent incompatible met de IR-systeemafstandsbedieningen die veel A/V liefhebbers (waaronder ik) gebruiken. Mijn oom kwam er tot zijn behoorlijk onaangename verrassing laatst achter toen hij z'n PS3 aan zijn Logitech Harmony 885 systeemremote wilde toevoegen. Ook daar valt ie buiten de boot van normale A/V apparatuur dus. Ding moest ook al buiten zijn A/V meubel vanwege hitte en lawaai.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 21:19
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:21:
[...]

Een PS3 is een verschikkelijk lelijk ding, vergeleken met mijn Denon DVD-speler, mijn Onkyo TX-SR875 en mijn HDTV.
Volkomen subjectief oordeel wat dus nul,nul waarde vertegenwoordigd.
Daar zet ik geen zoemend kassie tussenin,wat volledig mmisstaat. En bovendien wil ik wèl al de audio via mijn receiver decoderen, want is is daar echt wel veel beter in, uncompressed 7.1 of niet !
Zoemend kastje? Het is toch niet de Xbox360 waar je over praat? De PS3 is bij het afspelen van media absoluut niet lawaaïger dan een standalone speler, tenzij je hem in een dichte kast zonder airflow zet; en dat is dodelijk voor alle apparatuur...

Leg eens uit waarom een receiver beter is in het decoderen van de audio dan de PS3? Alles wat de PS3 doet gebeurt in het digitale domein; denk je nu echt dat je receiver nulletjes en ééntjes beter van elkaar kan onderscheiden dan een PS3?

kijkt even in de URL: ja, ik zit toch echt nog op tweakers.net en niet op kieskeurig.nl
plus het feit dat ik grote weerstand heb tegen Sony (apparatuur)

En zo zijn er wel meer mensen die een speler willen hebben, en geen spelcomputer-die-toevallig-ook-video-kan-spelen.
De PS2 heeft ook hele goede zaken gedaan voor de acceptatie van de DVD, wat velen hier al weer vergeten schijnen te zijn... Je kunt het net zo draaien als je wilt; je kunt niet ontkennen dat als Sony geen Bluray drive in de PS3 had gestopt dat alle HD-DVD adepten nog niet voor een prikkie een HD-DVD speler hadden kunnen kopen en dat alle HD-spelers dan nog onbetaalbaar duur waren geweest...

Het is ook je reinste flauwekul dat je een PS3 niet als een Bluray speler zou mogen beschouwen; het is nota bene één van de goedkoopste en sowieso de toekomstzekerste HD speler die je op dit moment kunt kopen. Ik kan je dan ook verklappen dat de PS3 wel degelijk wordt verkocht aan filmliefhebbers die een PS3 zien als een Bluray speler met als leuke extra dat je er ook nog spellen op kunt spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Luke_msx op 14-02-2008 14:00 ]

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• Luke_msx
Cheetah schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:37:
[...]
Er zijn in het topic al behoorlijk wat redenen aangehaald waarom een console geen vervanging is voor een standalone. Hoeveel mensen gebruiken de PS2 nog als DVD speler en waarom is dat denk je?
De PS3 is een veel volwassener apparaat; juist wat betreft de multi-media playback mogelijkheden. Alleen het feit al dat een PS3 ook een (zeer prettig werkende) media-center functionaliteit biedt maak het apparaat interessanter dan vrijwel alle stand-alone spelers die je kunt bedenken...
En dat is nog afgezien van dat de PS3 alleen met een Bluetooth afstandsbediening werkt. Dat maakt hem inherent incompatible met de IR-systeemafstandsbedieningen die veel A/V liefhebbers (waaronder ik) gebruiken. Mijn oom kwam er tot zijn behoorlijk onaangename verrassing laatst achter toen hij z'n PS3 aan zijn Logitech Harmony 885 systeemremote wilde toevoegen. Ook daar valt ie buiten de boot van normale A/V apparatuur dus. Ding moest ook al buiten zijn A/V meubel vanwege hitte en lawaai.
:D

Tja, als je hard genoeg zoekt, vindt je altijd wel een stok om een hond mee te slaan...

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Cheetah schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:37:

Tijdens de launch van de PS2 was het een hele interessante DVD-speler voor een goede prijs. Terwijl de DVD's populairder werden daalde de PS2 mee in prijs en bleef lange tijd interessant. Inclusief toevoegen van nieuwe features (IR, Progressive Scan). Totdat de DVD-spelers richting de 100 euro gingen. Toen was de DVD echter al lange tijd op de markt en heeft de PS2 jaren lang bijgedragen aan de acceptatie van dit nieuwe formaat.

Dat de PS2 7 jaar na launch niet meer zo'n interessante DVD-speler is is niet zo raar. Net als de PS3 dat na 7 jaar ook niet meer zal zijn voor Blu-Ray. Maar momenteel is het gewoon de beste optie.

• Luke_msx
Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:03:
[...]

Net als de PS3 dat na 7 jaar ook niet meer zal zijn voor Blu-Ray.
Zelfs dat staat nog te bezien wat mij betreft; de PS2 was als DVD speler qua bediening toch altijd nog een beetje behelpen; dat gevoel heb ik met de PS3 absoluut niet. Ook de mediacenter mogelijkheden van de PS3 zullen nog niet zo maar door standalone spelers worden geëvenaard.

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 18:54
jalumsx schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:21:
[...]

Zelfs dat staat nog te bezien wat mij betreft; de PS2 was als DVD speler qua bediening toch altijd nog een beetje behelpen; dat gevoel heb ik met de PS3 absoluut niet. Ook de mediacenter mogelijkheden van de PS3 zullen nog niet zo maar door standalone spelers worden geëvenaard.
Dat zal ook best lang zo kunnen blijven omdat de PS3 nog jarenlang updates zal krijgen. Een losse speler krijgt op zijn hoogst een jaar lang firmware-updates totdat zijn opvolger in de winkel ligt en de support ophoudt. Daarnaast is de PS3 een volwaardige, bijzonder snelle computer met veel RAM en een HD waardoor die veel sneller is dan vergelijkbare losse spelers.

• PaulX
  • Laatst online: 16:34

PaulX

Beyond your imagination...

Ja, maar een standalone speler is nog altijd stukken zuiniger qua stroomverbruik (135W --> 27W of iets in die richting) en meestal heel wat stiller dan de PS3 die nogal luid kan zijn.

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Verwijderd

jalumsx schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:51:
[...]
Volkomen subjectief oordeel wat dus nul,nul waarde vertegenwoordigd.
[...]
Bij de keuze van een speler is het uiterlijk wel degelijk van belang.

Bij de keuze tussen BR of HDDVD niet, zoals ik a reeds 2x schreef ...
[...]
Zoemend kastje? Het is toch niet de Xbox360 waar je over praat? De PS3 is bij het afspelen van media absoluut niet lawaaïger dan een standalone speler, tenzij je hem in een dichte kast zonder airflow zet; en dat is dodelijk voor alle apparatuur...
Een HT-apparaat staat inderdaad in de kast waar de rest van de spullen ook al staat. En een goede stand-alone is echt wel stiller dan de PS3.
Leg eens uit waarom een receiver beter is in het decoderen van de audio dan de PS3? Alles wat de PS3 doet gebeurt in het digitale domein; denk je nu echt dat je receiver nulletjes en ééntjes beter van elkaar kan onderscheiden dan een PS3?
Omdat ie 3 aparte DSP's hebben, met een SNR van 126 dB, om mee te beginnen; Die ook aparte tijdsverloopinstellingen hebben per kanaal, en parte bass-management plus THX(-ultra) specificatie ?

Kortom, het is er speciaal voor gemaakt ?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:03:
Omdat ie 3 aparte DSP's hebben, met een SNR van 126 dB, om mee te beginnen; Die ook aparte tijdsverloopinstellingen hebben per kanaal, en parte bass-management plus THX(-ultra) specificatie ?

Tja als je gelooft dat THX-specificatie iets zegt over geluidskwaliteit...
Plus dat je receiver bij losless audio niet staat te nixen en volkomen belabberd doorgeeft. Waarbij je tijdsverloop en bass-management net zo goed te gebruiken zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Shiver23 op 14-02-2008 17:13 ]

• Luke_msx
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:03:
[...]

Bij de keuze van een speler is het uiterlijk wel degelijk van belang.
Dan blijft het nog subjectief: ik vind de PS3 juist een heel mooi apparaat om te zien, ook al voldoet hij niet aan de typerende audio-component look... Omdat jij het niet mooi vindt kun je nog niet zeggen dat de PS3 geen volwaardige Bluray speler is.

[...]
Een HT-apparaat staat inderdaad in de kast waar de rest van de spullen ook al staat. En een goede stand-alone is echt wel stiller dan de PS3.
Ik heb van mijn PS3 nog geen fan gehoord; en dus is hij hier in ieder geval net zo stil als mijn standalone DVD speler.

[...]

Ok, maar dan kom je op een heel ander punt uit: bestaat er wel een HD speler die aan al je eisen voldoet? En dat heeft niets maar dan ook niets met het gebruikte schijf-formaat te maken.

Los daarvan: jij stelt klaarblijkelijk hele specifieke eisen waar in jouw geval de PS3 (nog?) niet aan kan voldoen(waarvan ik het nut betwijfel, of je S/R nu 100 of 126 dB is, dat hoort geen mens. Maar dat is een hele andere discussie ;) ). Maar dat rechtvaardigt niet de conclusie dat je de PS3 dus geen Bluray speler mag noemen; een PS3 is een hele capabele Bluray- en DVD-speler die qua bediening en features door geen enkele standalone speler wordt overtroffen en die prima geschikt is om als volwaardig component in een hometheatre opstelling geplaatst te worden(nogmaals: het probleem van lawaai herken ik absoluut niet, en dat terwijl mijn PS3 zelfs gewoon tussen de hifi-componenten staat, het enige wat ik gedaan heb is gezorgd dat er rondom voldoende ruimte vrij is om het apparaat).

En zorgt voor een serieuze marktpenetratie van een hi-def schijfformaat, iets wat met de beschikbaarheid van standalone spelers alleen ongetwijfeld nog lang niet zo ver gevorderd zou zijn.

• Luke_msx
PaulX schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:39:
Ja, maar een standalone speler is nog altijd stukken zuiniger qua stroomverbruik (135W --> 27W of iets in die richting) en meestal heel wat stiller dan de PS3 die nogal luid kan zijn.
Dit is weer zo'n gezochtte stok, en nogmaals: maakt dat de PS3 een onvolwaardige speler?

Verwijderd

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:11:
[...]

Tja als je gelooft dat THX-specificatie iets zegt over geluidskwaliteit...
Plus dat je receiver bij losless audio niet staat te nixen en volkomen belabberd doorgeeft. Waarbij je tijdsverloop en bass-management net zo goed te gebruiken zijn.
http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5747009.html

Verwijderd

Mooie receiver. En toen?

• Luke_msx
Leg eens uit (en dit is een serieuze vraag: ik ben niet heel goed op de hoogte van de werking van DTS-HD en Dolby TrueHD): als de PS3 een dergelijke bitstream decodeert naar uncompressed PCM, dan kan de receiver er vervolgens toch nog compleet zijn ding mee doen?

• Cheetah

Cheetah

jalumsx schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:58:
Leg eens uit (en dit is een serieuze vraag: ik ben niet heel goed op de hoogte van de werking van DTS-HD en Dolby TrueHD): als de PS3 een dergelijke bitstream decodeert naar uncompressed PCM, dan kan de receiver er vervolgens toch nog compleet zijn ding mee doen?
Het gaat er d8 ik om dat de PS3 geen 7.1 TrueHD of DTS-MA stream kan doorsturen naar de receiver.
De HDMI 1.3 transmitter chip in de PS3 ondersteund dit niet, waardoor er maximaal 5.1 geoutput kan worden... dit is een technische beperking die niet te fixen is met firmware.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 14-02-2008 18:10 ]

Full Specz

• Luke_msx
Cheetah schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:08:
[...]
Het gaat er d8 ik om dat de PS3 geen 7.1 TrueHD of DTS-MA stream kan doorsturen naar de receiver.
De HDMI 1.3 transmitter chip in de PS3 ondersteund dit niet, waardoor er maximaal 5.1 geoutput kan worden... dit is een technische beperking die niet te fixen is met firmware.
Dat klopt volgens mij niet, want de PS3 is voor zover ik heb kunnen vinden wel in staat om een uit Dolby TrueHD gedecodeerd(maar niet uit DTS-HD/MA) uncompressed PCM signaal in 7.1 uit te voeren over HDMI. Wel gaat er maximaal 5.1 over de Toslink uitgang, maar dat is een beperking van de Toslink norm en niet van de PS3 an sich.

Anderzijds, daar vrijwel alle functionaliteit van de PS3 door software wordt geregeld kan ik me niet voorstellen dat dit onmogelijk met een firmwareupdate opgelost zou kunnen worden; en daar kan ik ook nergens informatie over vinden op het Internet.

Wat ik wel kan vinden is dat er schijnbaar nog helemaal geen HD-DVD of Bluray players zijn die deze formaten volledig ondersteunen, dus dit is in ieder geval geen factor waarin de PS3 achterblijft...

Dit vond ik wel interessante info...

[ Voor 6% gewijzigd door Luke_msx op 14-02-2008 18:36 ]

Verwijderd

Ik heb een playstation gekocht als blu-ray speler hoofdzakelijk maar zeker en vast geen stil beestje. Na een tijdje begint de fan op hoger niveau te draaien en hoor je duidelijk het lawaai. Nu is het vere van een stofzuiger maar stil is zeker en vast iets anders. Zeker voor rustige films is hem niet direct geschikt om zo maar te zijn uitgesteld. Ik heb hem in een kastje ingebouwd zodat ik er niet veel last van heb.

Het zal beter zijn wanneer de RSX (video kaart) van de PS3 van productieprocess verandert. Ik denk dat dit hoofdzakelijk het probleem is dat de zwaardere koeling vereist. De cell processor is nu nog 65nm wat nog meevalt. Het is wachten op de 45nm van de cell en RSX voor je de PS3 een stil bakje kunt noemen.

Mensen die uitsluitend voor blu-ray een PS3 kopen wees gewaarschuwd. Geluidsvrij is hem zeker en vast niet.

• Luke_msx
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:47:
Ik heb een playstation gekocht als blu-ray speler hoofdzakelijk maar zeker en vast geen stil beestje. Na een tijdje begint de fan op hoger niveau te draaien en hoor je duidelijk het lawaai. Nu is het vere van een stofzuiger maar stil is zeker en vast iets anders. Zeker voor rustige films is hem niet direct geschikt om zo maar te zijn uitgesteld. Ik heb hem in een kastje ingebouwd zodat ik er niet veel last van heb.

Het zal beter zijn wanneer de RSX (video kaart) van de PS3 van productieprocess verandert. Ik denk dat dit hoofdzakelijk het probleem is dat de zwaardere koeling vereist. De cell processor is nu nog 65nm wat nog meevalt. Het is wachten op de 45nm van de cell en RSX voor je de PS3 een stil bakje kunt noemen.

Mensen die uitsluitend voor blu-ray een PS3 kopen wees gewaarschuwd. Geluidsvrij is hem zeker en vast niet.
Deze ervaring deel ik niet, is het dan exemplarisch of zo? Slechts 1 keer heb ik de fans van mijn PS3 gehoord, en dat was toen ik het deurtje van mijn AV-meubel dicht had gelaten (toch wel handig, zo'n bluetooth r/c). Maar dat was niet tijdens het spelen van een film. Ik heb wel flink wat lucht om de PS3, dat kan dus een tip zijn voor diegenen met andere ervaringen.

• UltraSub
  • Laatst online: 18-02 12:18
Cheetah schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:32:
...als het ooit al echt van de grond komt.
Ik acht de kans groter dat het BluRay formaat SACD, DVD-Audio en LaserDisc achterna gaat dan dat het massaal geaccepteerd gaat worden door de consument en de DVD vervangt.
Um.. Geen idee hoor, maar ik heb nog nooit zoveel schappen met bovengenoemde "uitgestorven" formaten toentertijd. Terwijl met BluRay (en HDDVD) de schappen vol staan op dit moment. Toegegeven, er zijn een hoop mensen in mijn vriendenkring die bij god niet weten wat het inhoudt, maar ik denk dat veel meer mensen de nieuwe HD schijfjes kennen, dan ooit SACD en de rest.
Dus wat dat betreft denk ik dat je ongelijk hebt.

En voor iedereen die de PS3 een bluray speler blijft noemen. Ja, je hebt gelijk, hij speelt immers bluray. Maar het blijft een PS3, een spelcomputer. Ik zou zelf ook gaan voor een standalone BR (als het format settled), en niet voor nog een spelcomputer.

Overigens.. Hele goeie. Valt me nu in.
Ik heb hier een HD camera liggen. AVCHD format (h.264). Brand ik die format rechtstreeks op een bluray, kan ik hem in iedere willekeurige BR speler spelen. Voor HDDVD moet ik de boel hercoderen.
Ja, het is een Sony camera. Maar Canon gebruikt ook AVCHD, evenals volgens mij Panasonic, en steeds meer merken. Voor mij ook een reden om BR aan te schaffen...

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

UltraSub schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 23:32:
[...]
Um.. Geen idee hoor, maar ik heb nog nooit zoveel schappen met bovengenoemde "uitgestorven" formaten toentertijd. Terwijl met BluRay (en HDDVD) de schappen vol staan op dit moment. Toegegeven, er zijn een hoop mensen in mijn vriendenkring die bij god niet weten wat het inhoudt, maar ik denk dat veel meer mensen de nieuwe HD schijfjes kennen, dan ooit SACD en de rest.
Dus wat dat betreft denk ik dat je ongelijk hebt.

En voor iedereen die de PS3 een bluray speler blijft noemen. Ja, je hebt gelijk, hij speelt immers bluray. Maar het blijft een PS3, een spelcomputer. Ik zou zelf ook gaan voor een standalone BR (als het format settled), en niet voor nog een spelcomputer.

Overigens.. Hele goeie. Valt me nu in.
Ik heb hier een HD camera liggen. AVCHD format (h.264). Brand ik die format rechtstreeks op een bluray, kan ik hem in iedere willekeurige BR speler spelen. Voor HDDVD moet ik de boel hercoderen.
Ja, het is een Sony camera. Maar Canon gebruikt ook AVCHD, evenals volgens mij Panasonic, en steeds meer merken. Voor mij ook een reden om BR aan te schaffen...
Of om een PS3 te kopen. Dan zet je de AVCHD bestanden op schijf en speel je ze zo af.

Verwijderd

Topicstarter
Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:58:
Wat een korte termijn visie zeg. De uitgevers zetten in op br. De verhuurders zetten in op br. De winkels zetten in op br. De media zet in op br. Gevolg is dat hddvd nooit van de grond komt en br veel goedkoper wordt. Leuk dat je nu voor een kunstmatig lage prijs een hddvd speler hebt, maar over een jaar komt er niets meer voor. Zal mij benieuwen of je dan allebij gaat gebruiken of dat de hddvd in de kast gaat.
Vergeet niet dat de rechten voor vele films in Europa en andere landen niet in handen zijn van the big players. Als iemand over een paar maanden op het idee komt om een goeie film op HD DVD uit te brengen en die verkoopt er 100.000 van dan gaat dat gevolg krijgen. HD DVD is nog niet dood, zolang de kopers van de spelers nog hun software kopen.

• UltraSub
  • Laatst online: 18-02 12:18
Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 23:37:
[...]

Of om een PS3 te kopen. Dan zet je de AVCHD bestanden op schijf en speel je ze zo af.
Bestanden staan al op een RAID5 array op mijn server op zolder. Ja, ik weet dat de PS3 die kan streamen. Moet heel eerlijk bekennen dat dit nog wel eens de doorslag zou kunnen geven om een PS3 aan te schaffen, ipv standalone BR player. Ik gebruik de streaming capabilities van mijn 360 nu ook best veel. Geweldig. 1 server, alle data, en toch alles op mijn 47" LCD relaxed op de bank :)

• ymmv
Het einde nadert. The Hollywood Reporter meldt dat Toshiba op het punt staat de handdoek in de ring te gooien. Het artikel wordt ook door Reuters aan alle aangesloten persbureau's doorgegeven met de kop: Toshiba's HD-DVD going the way of Betamax

De laatste verkoopcijfers uit de VS geven aan dat Blu-Ray vier keer meer verkoopt dan HD-DVD (verhouding 81: 19).

[ Voor 43% gewijzigd door ymmv op 15-02-2008 08:28 ]

Verwijderd

Shiver23 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 23:37:
[...]

Tje, zo makkelijk gaat dat schijnbaar niet, want er loopt hier op GoT dus een topic dat je er toch nog wel wat moeite voor moet doen.

Als je AVCHD wilt kijken, stop ze dan in een MKV, en kijk ze via je PC. Werkt veel beter, en je hoeft geen moeite te doen ... want zo komen ze uit het net (inclusief 1.5 MBit DTS).

Zo zie je maar weer een PS3 is geen BR-speler maar een computer met een HTPC toevoeging/mogelijkhied. Sony presenteert de PS3 trouwens ook zo, ze zullen nooit toegeven dat een PS3 een BR-speler is.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:29:
[...]

Tje, zo makkelijk gaat dat schijnbaar niet, want er loopt hier op GoT dus een topic dat je er toch nog wel wat moeite voor moet doen.

Als je AVCHD wilt kijken, stop ze dan in een MKV, en kijk ze via je PC. Werkt veel beter, en je hoeft geen moeite te doen ... want zo komen ze uit het net (inclusief 1.5 MBit DTS).

Zo zie je maar weer een PS3 is geen BR-speler maar een computer met een HTPC toevoeging/mogelijkhied. Sony presenteert de PS3 trouwens ook zo, ze zullen nooit toegeven dat een PS3 een BR-speler is.
Welke problemen bedoel je? AVCHD speelt hij bij mijn weten en volgens de ervaring van anderen perfect af.

Verwijderd

Shiver23 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:52:
[...]

Welke problemen bedoel je? AVCHD speelt hij bij mijn weten en volgens de ervaring van anderen perfect af.
offtopic:
Loopt hier op GoT een heel topic over, er schijnt zelfs een apart mux-progrmmatje voor te zijn gemaakt; De problemen schijnen echter nog niet helemaal opgelost.

Zie: [PS3] GOTSent, PS3 compatible MKV to MP4 converter

Probleem zit hem in de ondersteuning van AVC/H264 door de PS3, die gaat niet verder als^H264, level 4.1 terwijl X264 tot op level 5.1 encodeert.

Blijft het feit dat dit topic gaat over BR/HDDVD hard,- en software. En niet alleen over de PS3, of zijn er geen andere BR-spelers ?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:07:
[...]

offtopic:
Loopt hier op GoT een heel topic over, er schijnt zelfs een apart mux-progrmmatje voor te zijn gemaakt; De problemen schijnen echter nog niet helemaal opgelost.

Zie: [PS3] GOTSent, PS3 compatible MKV to MP4 converter

Probleem zit hem in de ondersteuning van AVC/H264 door de PS3, die gaat niet verder als^H264, level 4.1 terwijl X264 tot op level 5.1 encodeert.

Blijft het feit dat dit topic gaat over BR/HDDVD hard,- en software. En niet alleen over de PS3, of zijn er geen andere BR-spelers ?
Dat programma is van mijn broer. Dus dat ken ik wel. Pure avchd bestanden speelt de ps3 zo af. Ik begon erover omdat iemand anders het had over die bestanden op br branden wat met een ps3 dus niet nodig is.

• Luke_msx
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:29:
[...]

Wat een flauwekul; omdat de PS3 een helaas veelgebruikt min of meer illegale container voor video niet ondersteunt is het opeens geen Bluray speler meer? :D

Ontopic: Toshiba to drop HD DVD, sources say, The format war has turned into a format death watch.

[ Voor 11% gewijzigd door Luke_msx op 15-02-2008 10:35 ]

Verwijderd

jalumsx schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:33:
[...]
Wat een flauwekul; omdat de PS3 een helaas veelgebruikt min of meer illegale container voor video niet ondersteunt is het opeens geen Bluray speler meer? :D
Cheetah had gelijk, PS3-gebruikers kunnen niet lezen.

1) MKV, oftewel een Matroska-container, is helemaal geen illegale container. Voor jou als PS3-fanaat: Niet alles wat de PS3 niet kent is illegaal weet je. MKV bestaat al veel langer, en het berstond al; jaren voordat het ideen van de PS3 überhaupt in iemand brein opkwam.

offtopic:
Een persoonlijke noot: Dat de PS3 geen fatsoenlijke MKV-ondersteuning bied is overigens wel heel erg idioot. Het is een openbaar beschikbaar container-formaat, dus als ze een beetje kunnen programmeren hadden ze het er gewoon in gestopt.

En als je goed leest heb ik nooit de MKV in verband gebracht met het wel,- of niet zijn van een BR-speler, dat doe je zelf. Mijn opmerking aan het einde van mijn vorige post is simpelweg om ook eens andere mensen te horen met BR-spelers die niet van het type PS3-zijn, want dit is tenslotten heen PS3-fantopic.

• Luke_msx
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:41:
[...]

Cheetah had gelijk, PS3-gebruikers kunnen niet lezen.

1) MKV, oftewel een Matroska-container, is helemaal geen illegale container. Voor jou als PS3-fanaat: Niet alles wat de PS3 niet kent is illegaal weet je. MKV bestaat al veel langer, en het berstond al; jaren voordat het ideen van de PS3 überhaupt in iemand brein opkwam.

offtopic:
Een persoonlijke noot: Dat de PS3 geen fatsoenlijke MKV-ondersteuning bied is overigens wel heel erg idioot. Het is een openbaar beschikbaar container-formaat, dus als ze een beetje kunnen programmeren hadden ze het er gewoon in gestopt.
Het schijnt dat MKV weinig rekening houdt met patenten en het daarom in vrijwel geen enkel digitaal video apparaat van serieuze fabrikanten te vinden is. En je kunt beweren wat je wilt, MKV wordt vrijwel enkel gebruikt voor illegale content en dat weet je zelf ook; vandaar dat ik de kans niet zo groot acht dat Sony de container ooit native zal supporten. Geen probleem ook: tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden met alle 720p content die ik in MKV containers heb gevonden en met MKV2VOB heb geconverteerd naar een container die de PS3 wel gewoon ondersteunt.
En als je goed leest heb ik nooit de MKV in verband gebracht met het wel,- of niet zijn van een BR-speler, dat doe je zelf. Mijn opmerking aan het einde van mijn vorige post is simpelweg om ook eens andere mensen te horen met BR-spelers die niet van het type PS3-zijn, want dit is tenslotten heen PS3-fantopic.
Ik quote:

Zo zie je maar weer een PS3 is geen BR-speler maar een computer met een HTPC toevoeging/mogelijkhied
Het staat er toch echt: om MKV te bekijken op een PS3 moet je moeite doen en dus is de PS3 geen Bluray speler.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:29
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:41:
[...]
Mijn opmerking aan het einde van mijn vorige post is simpelweg om ook eens andere mensen te horen met BR-spelers die niet van het type PS3-zijn, want dit is tenslotten geen PS3-fantopic.
Ik ben bang dat dit topic heel erg stil gaat worden als we moeten wachten op posters met een standalone BR-speler, want die zijn er bijna niet. Kijk nog maar eens naar de poll, alle stemmers die BR hebben, zijn PS3 gebruikers.
En tja, ik kan me ook niet voorstellen dat er veel mensen zijn die 400+ Euro uitgeven aan alleen een speler voor een standaard die misschien wel gaat 'winnen' van HD-dvd (daar lijkt 't wel op), maar die nog niet 'af' is en nog veel te duur is voor wat 't oplevert (en wellicht nooit gaat winnen van dvd!).
Hierdoor is dit topic helaas verzand in voornamelijk PS3 fanboys die zo graag HD-dvd de grond in praten (en God wat kunnen sommige dat dramatisch met hun eindeloze 'het einde is nu echt in zicht!!!!11' posts).

Het boeit mij persoonlijk eerlijk gezegd weinig of blu-ray gaat 'winnen'. HD heeft toch veel te weinig voordeel over goeie DVD's in een goeie upscaler (jaja daar kán je natuurlijk ook een hele dure BR speler voor gebruiken ;)). En nee ik heb geen bril nodig en heb wel een goede plasma Panasonic, maar het verschil tussen een dvd en een HD-dvd (en dus ook een BR-disc) in dezelfde speler is gewoon érg klein. (disclaimer: ik weet niet of blu-ray spelers ook goed zijn in upscalen, als dat niet zo is, dan is het nut van HD automatisch groter)

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Exar schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:01:
[...]

Hierdoor is dit topic helaas verzand in voornamelijk PS3 fanboys die zo graag HD-dvd de grond in praten (en God wat kunnen sommige dat dramatisch met hun eindeloze 'het einde is nu echt in zicht!!!!11' posts).
Haha, overdrijven zeg. Het einde is ook in zicht >:) . Zie voor de berichtgeving de frontpage. Verschil is dat hier de meeste 'PS3-fanboys' commerciele redenen aanwijzen en het meerendeel van HD-DVDers blijven vasthouden aan technische argumenten waarom HD-DVD superieur is. Er wordt dus nogal langs elkaar geen gepraat.

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-02 20:28
Ik volg HD-DVD en BluRay nu al een tijdje sinds opkomst van HD LCDs en eerst was ik geneigd om een HD-DVD addon voor mijn xbox 360 te kopen, maar ik durfde niet, omdat het hele tijd onduidelijk was welke drager het nu zou worden. Na wat zoeken wilde ik eigenlijk dat BluRay het zou winnen. Omdat daarop uncompressed geluid in 5.1 kan worden opgeslagen. En sinds september leek het steeds meer Blu-ray kant op te gaan, dus toch maar in november een bluray speler aangeschaft en ben er heel erg tevreden mee, nu maar hopen dat universal de Bourne reeks op Bluray gaat uitbrengen ;)

• Luke_msx
Exar schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:01:
[...]

Het boeit mij persoonlijk eerlijk gezegd weinig of blu-ray gaat 'winnen'. HD heeft toch veel te weinig voordeel over goeie DVD's in een goeie upscaler (jaja daar kán je natuurlijk ook een hele dure BR speler voor gebruiken ;)). En nee ik heb geen bril nodig en heb wel een goede plasma Panasonic, maar het verschil tussen een dvd en een HD-dvd (en dus ook een BR-disc) in dezelfde speler is gewoon érg klein.
:D

Als je dat verschil erg klein vindt heb je echt wel een bril nodig. Een goede DVD is net een VHS band als je een goede HD bron gewend bent(en daar doet de beste upscaler niets aan); dit soort uitspraken zie je opvallend genoeg veelal gedaan worden door mensen met enorme collecties DVD's en geen toegang tot fatsoenlijk HD materiaal, vermoedelijk uit frustratie omdat hun DVD's niet meer aan de eisen van de tijd voldoen. Zulke mensen staan wat mij betreft met dit soort onzin-uitspraken de acceptatie van HD in de weg; ik zou het dus op prijs stellen als dit soort flauwekul achterwege kan blijven. Er is simpelweg nog niet zo'n grote sprong in beeldkwaliteit gemaakt sinds de introductie van televisie als nu met HDTV.

Ik heb het al eerder gezegd: zelfs op een oude, SD CRT ziet gedownscaled HD materiaal er al stukken beter uit dan eender welke DVD. DVD is nog niet eens in staat om de maximale kwaliteit uit een CRT TV(goede, analoge PAL of D2-MAC uit de hoogtij-jaren van de analoge satelliet-tv was ook veel scherper dan een DVD!) te halen en dan gaan er hier mensen lopen verkondigen dat het verschil erg klein is alleen om dat zij om welke reden dan ook niet in staat zijn het verschil te kunnen zien.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Exar heeft wel gelijk, het verschil tussen DVD en HD is LANG niet zo groot als VHS / DVD. Zeker niet op een scherm < 42". Een DVD kan er nog erg goed uit zien, mits afgespeeld op een goede speler die netjes upscaled.
Het is alleen wel zo dat verreweg de meeste DVD's er niet zo goed uitzien als zou kunnen. Bijv de DVD van Marco Borsato (Rood) is kwalitatief zo goed dat het net HD lijkt.
En dan heb ik het nog niet eens over het moment dat je 'in' de film zit, dan merkt je van het kwaliteitsverschil al helemaal niks meer.

Groetjes, FaceDown.

• GGdiArgos
FaceDown schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:14:
Exar heeft wel gelijk, het verschil tussen DVD en HD is LANG niet zo groot als VHS / DVD. Zeker niet op een scherm < 42". Een DVD kan er nog erg goed uit zien, mits afgespeeld op een goede speler die netjes upscaled.
Het is alleen wel zo dat verreweg de meeste DVD's er niet zo goed uitzien als zou kunnen. Bijv de DVD van Marco Borsato (Rood) is kwalitatief zo goed dat het net HD lijkt.
En dan heb ik het nog niet eens over het moment dat je 'in' de film zit, dan merkt je van het kwaliteitsverschil al helemaal niks meer.
Dat is waar, bij een goede film maakt kwaliteit ineens niet zo veel meer uit. Wat wel zo is is dat de sommige Blu-Rays meer kleuren lijkt te bevatten dan de dvd versie. Ik weet niet of dat komt door gebruik van andere type codec, maar dat valt me wel eens op.

• ymmv
Walmart gaat ook met HD-DVD stoppen. Een mededeling van Susan Chronister, een inkoopster van Walmart, op een officiele Walmart-blogpagina meldde dat de grootste winkelketen in de VS in juni stopt met HD-DVD.

Zoals Cnet meldde:
A buyer in Wal-Mart's video division wrote this morning on her Wal-Mart Checkout blog that the retail giant had made the decision following Netflix and Best Buy's high-profile announcements that they will exclusively stock Blu-ray products.

Wrote Susan Chronister of Wal-Mart: "By June Wal-Mart will only be carrying Blu-ray movies and hardware machines, and of course standard-def movies, DVD players, and up-convert players."

"So," she continues, not mincing words, "if you bought the HD (DVD) player like me, I'd retire it to the bedroom, kid's playroom, or give it to your parents to play their John Wayne standard-def movies, and make space for a BD player..

• Cheetah

Cheetah

jalumsx schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:54:
Als je dat verschil erg klein vindt heb je echt wel een bril nodig. Een goede DVD is net een VHS band als je een goede HD bron gewend bent(en daar doet de beste upscaler niets aan); dit soort uitspraken zie je opvallend genoeg veelal gedaan worden door mensen met enorme collecties DVD's en geen toegang tot fatsoenlijk HD materiaal, vermoedelijk uit frustratie omdat hun DVD's niet meer aan de eisen van de tijd voldoen. Zulke mensen staan wat mij betreft met dit soort onzin-uitspraken de acceptatie van HD in de weg; ik zou het dus op prijs stellen als dit soort flauwekul achterwege kan blijven. Er is simpelweg nog niet zo'n grote sprong in beeldkwaliteit gemaakt sinds de introductie van televisie als nu met HDTV.

Ik heb het al eerder gezegd: zelfs op een oude, SD CRT ziet gedownscaled HD materiaal er al stukken beter uit dan eender welke DVD. DVD is nog niet eens in staat om de maximale kwaliteit uit een CRT TV(goede, analoge PAL of D2-MAC uit de hoogtij-jaren van de analoge satelliet-tv was ook veel scherper dan een DVD!) te halen en dan gaan er hier mensen lopen verkondigen dat het verschil erg klein is alleen om dat zij om welke reden dan ook niet in staat zijn het verschil te kunnen zien.
En ik vind die hele gigantische enorme verschrikkelijke dramatische reusachtig beestachtig meersterlijk super briljante sprong in beeldkwaliteit die jij meent te detecteren flauwekul.
En zo ik hier reeds heb gelezen meerderen met mij. Er is verschil maar zo groot is het helemaal niet, en zeker niet groot genoem om honderden Euro's aan investeringen + per schijf een 2-3x zo grote investering als DVD's te rechtvaardigen.

Het valt mij op dat over het algemeen vooral de mensen die vele honderden Euro's hebben geinvesteerd in HD afspeelapparatuur deze zogenaamd 'immense verschillen' waarnemen... zelfs op SD CRT TV's over SCART no less... enige wat dat me vertelt is dat het waargenomen immense verschil zich nergens anders dan tussen de oren bevind. Als er 2 dingen zijn die beelddetail elimineren zijn het wel 1) Scart en 2) SD CRT TV's.

Het 'enige' dat de acceptatie van BluRay in de weg staat zijn de belachelijk hoge prijzen van zowel de spelers als de discs, in combinatie met het (relatief) belachelijk kleine verschil met DVD op normale kijkafstand... Dat dit jou toevallig niet goed uitkomt na je grote investeringen in het formaat moge duidelijk zijn.

...dat is overigens nog afgezien van dat aardig wat BluRay en HD-DVD discs/transfers kwalitatief bepaald niet denderend zijn, met o.m. 'ruis' ergo detailverlies (300 op HD-DVD en Spiderman 3 op BR bijv)... om de verschillen met DVD nog 'ns een stap kleiner te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 15-02-2008 17:46 ]

Full Specz

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

FaceDown schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:14:
Wel blu-ray heeft meer kleurdiepte en beter zwartwaardes etc..situatie blijft dat het afhangt van waar het van komt. Je kan niet verbeteren wat er niet is! Oude series en films zijn op Blu-ray vaak net zo "goed' als DVD-upscales!

Nieuwe films daar kan je wel verschil bij zien maar het is zo klein!

There is no place like ::1

• Luke_msx
Cheetah schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:36:
[...]
En ik vind die hele gigantische enorme verschrikkelijke dramatische reusachtig beestachtig meersterlijk super briljante sprong in beeldkwaliteit die jij meent te detecteren flauwekul.
En zo ik hier reeds heb gelezen meerderen met mij. Er is verschil maar zo groot is het helemaal niet, en zeker niet groot genoem om honderden Euro's aan investeringen + per schijf een 2-3x zo grote investering als DVD's te rechtvaardigen.

Het valt mij op dat over het algemeen vooral de mensen die vele honderden Euro's hebben geinvesteerd in HD afspeelapparatuur deze zogenaamd 'immense verschillen' waarnemen... zelfs op SD CRT TV's over SCART no less... enige wat dat me vertelt is dat het waargenomen immense verschil zich nergens anders dan tussen de oren bevind. Als er 2 dingen zijn die beelddetail elimineren zijn het wel 1) Scart en 2) SD CRT TV's.
Het is inmiddels wel duidelijk dat jij geen idee hebt waar je over praat. Lange tijd is Scart RGB de beste methode geweest om een goede beeldkwaliteit over te dragen naar een televisie(het verschil tussen SDTV over HDMI of SDTV over Scart RGB(mits goede kabel) is zelfs vrijwel nihil). Zeker in het geval van een goede SD CRT televisie. Trouwens, het signaal wat over een Scart RGB verbinding staat is qua beschikbare bandbreedte vrijwel identiek aan het ook voor HDTV veelvuldig gebruikte YPbPr component signaal. Het enige wat je tegen Scart kunt hebben is het fysieke design, want dat is inderdaad op zijn zachtst gezegd niet zo hoogwaardig. Maar er is desondanks een heel hoogwaardig videosignaal over te transporteren(1024x576i gaat bijvoorbeeld prima over Scart), in ieder geval is Scart tot (veel!) meer in staat dan DVD kan bieden.

Daarnaast is het nog steeds zo (en als je mij niet gelooft, google maar eens, in de professionele wereld wordt er veelal net zo over gedacht) dat er geen flatscreen TV is die met een SD signaal ook maar in de schaduw kan staan van een goede beeldbuis qua beeldkwaliteit. Als je werkelijk gelooft dat je met je flatscreen een betere beeldkwaliteit ziet dan met een beeldbuis dan ben jij het die een denkbeeldig verschil ziet; een DVD ziet er op een 32" Sony Wega beter uit dan op welke flatscreen ook, upscaling is dodelijk voor beelddetail. Serieuze vraag: heb je ooit wel eens een D2-Mac analoog plaatje op een echt goede CRT TV gezien? Ik kan het antwoord wel raden, want als je dat gezien had was je niet meer zo onder de indruk van de kwaliteit van een DVD.

Flatscreens komen enkel tot hun recht met HD signalen; en dat geldt dan nog vrijwel enkel voor plasmaschermen; er zijn maar zeer weinig LCD televisies die een echt goede beeldkwaliteit kunnen bieden, wat voor bron je ook gebruikt.
Het 'enige' dat de acceptatie van BluRay in de weg staat zijn de belachelijk hoge prijzen van zowel de spelers als de discs, in combinatie met het (relatief) belachelijk kleine verschil met DVD op normale kijkafstand... Dat dit jou toevallig niet goed uitkomt na je grote investeringen in het formaat moge duidelijk zijn.

...dat is overigens nog afgezien van dat aardig wat BluRay en HD-DVD discs kwalitatief bepaald niet denderend zijn, met o.m. 'ruis' ergo detailverlies (300 op HD-DVD en Spiderman 3 op BR bijv)... om de verschillen met DVD nog 'ns een stap kleiner te maken.
De 'ruis' op 300 is een artistieke keuze van de regisseur. Beetje vergelijkbaar met digitale opnamen met geruis en tikken van een gesimuleerde elpee-naald erin. Kun je lang over discussieren; heeft niets van doen met de beeldkwaliteit van HD in het algemeen (ik vond 300 afgrijselijk om naar te kijken qua beeldkwaliteit, daar ben ik het helemaal met je eens).

Er komt mij helemaal niets slecht uit, overigens; ik koop vrijwel geen films dus de prijs van de drager is voor mij vooralsnog irrelevant. Het formaat Bluray an sich interesseert me zelfs ook nog weinig; wat me wel interesseert is dat er mensen rondlopen die claimen ergens verstand van te hebben en vervolgens die claim gebruiken om twijfelaars over HD zand in de ogen te strooien(schijnbaar bijna letterlijk) door te beweren dat het verschil met SD de moeite niet waard is. En dat alleen maar omdat jij niet bereid bent om te investeren in vooruitgang. Je bent vast zo'n type die het nut van breedbeeld ook niet inzag "want er zijn toch geen uitzendingen voor". Als alle mensen zo redeneerden als jij zaten we nu nog naar een zwart/wit postzegel te kijken...

[ Voor 7% gewijzigd door Luke_msx op 15-02-2008 19:06 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
...dat is overigens nog afgezien van dat aardig wat BluRay en HD-DVD discs kwalitatief bepaald niet denderend zijn, met o.m. 'ruis' ergo detailverlies (300 op HD-DVD en Spiderman 3 op BR bijv)... om de verschillen met DVD nog 'ns een stap kleiner te maken.
Het zijn juist digitaal opgenomen films waarbij de ruis erg meevalt, maar veel oudere (maar ook nog nieuwe) films zijn gewoon op analoge film opgenomen, die vaak ruis bevat. Ik schrok toen ik de openingsscenes van March of the Penguins gisteren zag op BR, maar na wat langer kijken blijkt dat de opname wel haarscherp is en veel detail laat zien (720p op 2,50m diagonaal). Uit reviews van deze disc blijkt ook dat de transfer prima is, maar dat het de keuze van de regisseur is geweest om een film met veel grain te gebruiken. Daar kan je met je HD-medium ook niet veel aan veranderen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 09:19

Arx

Two Thoughts Ahead!

ymmv schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:32:
Walmart gaat ook met HD-DVD stoppen. Een mededeling van Susan Chronister, een inkoopster van Walmart, op een officiele Walmart-blogpagina meldde dat de grootste winkelketen in de VS in juni stopt met HD-DVD.

Zoals Cnet meldde:

[...]
Grappig deze beslissing van ze. Ondanks alle support van ze aan HD DVD kiezen ze uiteindelijk Blu-ray. Dieven logica lijkt me, want die betekend -volgens mij- dat iets weten wat wij nog niet weten en dat is dat Toshiba er echt mee stopt. ;)

Ik baseer mijn conclusie van deze logica op dit nieuws bericht:
April 2007, Wal-Mart Names HD DVD the Winner
[...]
It means that any studio wanting Wal-Mart’s support after year end had better be selling HD DVD movies. Wal-Mart won’t be promoting Blu-Ray and, after year end, will increasingly focus their marketing on getting people to buy into HD DVD players and the related HD DVD movie from them.

In short, the Blu-Ray aligned studios will now have to either support both formats or risk losing much of Wal-Mart's business and given how material this business is to them, you have to think that an anti-Wall-Mart decision would have a material impact on their bonuses and career longevity. It certainly puts Columbia Pictures, which is owned by Sony, in a particularly uncomfortable position.
[...]
http://news.digitaltrends.com/talkback184.html

Hoe snel dingen toch kunnen veranderen. ;)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Het zit allemaal zo rond mei/juni dat ze er mee stoppen. Laat dat nou net de datum zijn dat Warner exclusief gaat.

Verwijderd

Ik heb zelf een dikke maand of 2 geleden de toshiba Ep 35 gekocht (HD-DVD). Mooi ding, geen bugs, soms wat langzaam, maar de kwaliteit is om te watertanden op de Sanyo z2000 (eerder had ik een z5).
De redenen toen ik nog geen blu-ray wil is dat de versie gezeur nog steeds niet afgelopen is (1.1/2. etc). Laat ze bij Sony nu eerst maar een definitive goeie versie van BR laten uitkomen en dan komt er pas 1 bij mij in mijn HC-kamer te staan, van Denon wel te verstaan en dan gelijk een avc versterker erbij (gewoon mijn Denon set van jaar 2000 vervangen). Ik hoef / wil niet iedere maand een nieuwe update te doen om een filmpje tekijken.
Het lijkt er op steeds meer met nieuwe electronica technieken dat ze het steeds ingewikkelder maken voor de consument.
Gewoon iets mega simpels met top kwaliteit bestaat helaas zowat niet meer.

Verder is voor mij ook al meer dan 6 maanden duidelijk dat uiteindelijk BR zal winnen van HD en dat is niet alleen tedanken aan feit van de marketing techniek van Sony en dergelijke. Het is ook zo dat in de audio engineer gebiedt (de pro-muziek wereld, waar ik zelf deels in werk) steeds meer flirt met BR (Sony BMG Barclay gebeuren). Het is eindelijk een manier om de lat kwa het "thuis geluid" a cd op een hogere lat te leggen en zeker met protools en logic die naar volledige 64-bit ondersteuning nu gaan met de nieuwe Mac Pro's, Digidesign standalone table's en nog vele meer. Hogere resolutie opnemen, betere compressie, veeeeel grotere headroom. Teveel om op tenoemen, zoveel voordelen. En helaas heeft HD-DVD geen enkele voet in de muziek industrie staan. Ik zie zelf de BR niet alleen de opvolger van de DVD maar ook van de CD. Kost wel veel tijd... maar het komt wel. Het enigste wat het evt in de weg kan staan is toch de verschrikkelijk uitvinding van een mede landgenoot bedrijf Thomson (ok ok Dr. Karlheinz Brandenburg maar met het geld van) ... de Mp3. Het is klein, snel "illegaal" te downloaden. Ik ga maar geen discussie beginnen hoe bar slecht mp3 is voor de markt, ontwikkelingen en het menselijk oor.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:20:
Verder is voor mij ook al meer dan 6 maanden duidelijk dat uiteindelijk BR zal winnen van HD en dat is niet alleen tedanken aan feit van de marketing techniek van Sony en dergelijke. Het is ook zo dat in de audio engineer gebiedt (de pro-muziek wereld, waar ik zelf deels in werk) steeds meer flirt met BR (Sony BMG Barclay gebeuren). Het is eindelijk een manier om de lat kwa het "thuis geluid" a cd op een hogere lat te leggen en zeker met protools en logic die naar volledige 64-bit ondersteuning nu gaan met de nieuwe Mac Pro's, Digidesign standalone table's en nog vele meer. Hogere resolutie opnemen, betere compressie, veeeeel grotere headroom. Teveel om op tenoemen, zoveel voordelen. En helaas heeft HD-DVD geen enkele voet in de muziek industrie staan. Ik zie zelf de BR niet alleen de opvolger van de DVD maar ook van de CD. Kost wel veel tijd... maar het komt wel. Het enigste wat het evt in de weg kan staan is toch de verschrikkelijk uitvinding van een mede landgenoot bedrijf Thomson ... de Mp3. Het is klein, snel "illegaal" te downloaden. Ik ga maar geen discussie beginnen hoe bar slecht mp3 is voor de markt, ontwikkelingen en het menselijk oor.
Super Audio CD was "aardig" succesvol, meer succesvol dan dvd-audio maar okay het is verre van standarard en dat is jammer.

Dus blu-ray voor next-gen audio? Mogelijk..het is mogelijk maar het hangt vooral af hoeveel publiek er voor is. Wie weet blijft CD aan de top, zou jammer zijn want de cd-kwaliteit is behoorlijk belabberd voor de gemiddelde cd, audio kwaliteit bedoel ik dan. Met heel weinig verschil in de stiltes en de luide stukken! Tja en MP3 heeft een voordeel, je kan het op je MP3 speler zetten maar je hebt gelijk het vernielt een behoorlijk deel van de maximale kwaliteit van de muziek. De meeste zijn dertegen doof voor verschillen om mee te beginnen!

Verwijderd

Nee men is niet doof om tehoren. Het is dat ze namelijk niks anders gewendt zijn. Als we morgen alle studio's zo ver krijgen om weer te masteren in de jaren 70 a eind 80 maar met de techniek van 64-bit en grotere snelle opslag zoals bluray. Wilt men niks meer anders. Ik heb voor proefjes mogen horen op de laatste AES bij eenkomst en het verwacht zelfs mijn stoutse dromen kwa mogelijkheden. Maar goed daar ga ik nu niet te veel op in want dan ik wel 10 a4's door typen.
SA-CD was niet echter zoooo succes vol (men kon het zelf niet branden thuis ;) tegen DVD-audio wel). Probleem was er mee dat de appartuur waar het mee opgenomen werdt in ontwikkelings fase was en dat veel 16bit masters opgezet werden naar 24bit wat helaas gewoon nergens naar klinkt met "hard" muziek (dub, rock, pop). Daar en tegen klinkt klassiek muziek veel opener en vrijer als de rest van de stromingen van muziek (zeker met Digitale tapes opgenomen en daarna met een DAW programma bewerkt werd). Het komt namelijk de doorlopende dynamische bereik van freq die een orkest "KAN" creeeren, op een formaat zetten die bereikbaar was voor vele.
Als ze DAT nou ook voor de dikke 90procent naar pop/rock muziek kunnen brengen (wat dus veel meer resource vraagt). Kerel je weet niet wat dat zal kunnen leiden voor muzikanten, consument en voor de engineers voor hun ideeen en kwaliteiten.
Goed ik hou op met mijn ophemeling en te goede verwachtingen :P

• Dr. Strangelove
De redenen toen ik nog geen blu-ray wil is dat de versie gezeur nog steeds niet afgelopen is (1.1/2. etc).
Absoluut een non-excuus, zeker als je voor de best value BR-speler gaat (PS3). Ik heb nog nooit een update hoeven installeren bij het spelen van een BR disc.

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:50:
[...]

Absoluut een non-excuus, zeker als je voor de best value BR-speler gaat (PS3). Ik heb nog nooit een update hoeven installeren bij het spelen van een BR disc.
Laat nou de PS-3 dus niet de juiste/alle HD-audio formaten ondersteunen die in de nu (en evt latere versie) zijn aangekondigt. Althans dat dacht ik dan toendertijd (en nu nog, tenzij je het mijn beter kan uitleggenm gaarne :) ). Zoals andere hier zeggen. HD-DVD standaard is af, de basis (het skelet) ligt er. Bij BR is dat er nog niet helemaal al hoewel dat nu (rond de eind van de zomer) duidelijker begint teworden.
Bijvoorbeeld bij HD-DVD is het verplicht bij uitbrengen dat het geluid beter is als de "orginele" DVD versie. Wat bij BR niet het geval is. Je komt nog genoeg "oude" BR disc tegen waar gewone DVD dts/dd 5.1 standaard opstaat en niet het "HD-Audio" formaat er van. Geupscaled of niet bij HD-DVD kwa audio... het is en blijft een "standaard". Daarom heb ik het toendertijd voor gekozen. En omdat het me maar 400euro kosten met HD-dvd films. En omdat de PS3 "sorry" er gewoon niet uitziet in mijn setup.

• Cheetah

Cheetah

jalumsx schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:01:
Het is inmiddels wel duidelijk dat jij geen idee hebt waar je over praat.
Gek, ik zou net hetzelfde beweren, maar dan omgekeerd.
Lange tijd is Scart RGB de beste methode geweest om een goede beeldkwaliteit over te dragen naar een televisie
Ja, so? Lange tijd was CVBS de beste methode.
Dat wil niet zeggen dat het naar huidige maatstaven goed te noemen is.
(het verschil tussen SDTV over HDMI of SDTV over Scart RGB(mits goede kabel) is zelfs vrijwel nihil). Zeker in het geval van een goede SD CRT televisie.
Een SD CRT televisie met een HDMI aansluiting... nuttig. Hoeveel zijn dat er ook al weer?
Nog een 'klein' detail: SDTV != DVD.
Trouwens, het signaal wat over een Scart RGB verbinding staat is qua beschikbare bandbreedte vrijwel identiek aan het ook voor HDTV veelvuldig gebruikte YPbPr component signaal.
Wat een onzin. Probeer jij maar eens 720p of 1080i of zelfs maar 576p over Scart te jagen. Succes.
Er is een reden voor dat progressief, en zeker progressief HD signaal alleen over VGA, Component of HDMI ondersteund wordt. Maargoed, gezien jij het nut van progressive scan boven interlaced scan niet eens onderkent hoeven we dit gesprek niet verder te voeren lijkt me.
Het enige wat je tegen Scart kunt hebben is het fysieke design, want dat is inderdaad op zijn zachtst gezegd niet zo hoogwaardig. Maar er is desondanks een heel hoogwaardig videosignaal over te transporteren(1024x576i gaat bijvoorbeeld prima over Scart), in ieder geval is Scart tot (veel!) meer in staat dan DVD kan bieden.
Als jij 576i 'hoogwaardig' wilt noemen is dat jouw ding.
Alleen begrijp ik niet dat als je dat signaal al zo fantastisch vindt je perse HD nodig hebt. Aan de ene kant ben je aan het boasten over hoe geweldig 576i over Scart wel niet is op je CRT bak, maar aan de andere kant sta je op je achterste benen als ik veel hogere kwaliteit signaal (576p upscaled naar 720p DVD) niet veel vindt onderdoen voor true HD.
Make up your mind ofzo... aan de andere kant... waarom probeer ik eigenlijk dit gesprek te voeren..? :Z
Daarnaast is het nog steeds zo (en als je mij niet gelooft, google maar eens, in de professionele wereld wordt er veelal net zo over gedacht) dat er geen flatscreen TV is die met een SD signaal ook maar in de schaduw kan staan van een goede beeldbuis qua beeldkwaliteit. Als je werkelijk gelooft dat je met je flatscreen een betere beeldkwaliteit ziet dan met een beeldbuis dan ben jij het die een denkbeeldig verschil ziet; een DVD ziet er op een 32" Sony Wega beter uit dan op welke flatscreen ook, upscaling is dodelijk voor beelddetail.
In die 'professionele wereld' waar je mee smijt gaat het om KLEURREPRODUCTIE waarin CRT's nog aanmerkelijk beter zijn dan het gemiddelde LCD panel. En daarnaast gaat het om high-res COMPUTERMONITORS, niet om TV's en zeker niet om LOW-RES SD CRT TV's.
Flatscreens komen enkel tot hun recht met HD signalen; en dat geldt dan nog vrijwel enkel voor plasmaschermen; er zijn maar zeer weinig LCD televisies die een echt goede beeldkwaliteit kunnen bieden, wat voor bron je ook gebruikt.
Komen de achterhaalde Plasma fabels weer om de hoek.
Enige meerwaarde van Plasma is hogere zwartwaarden en een iets beter kleurbereik, maar LCD is hier aan een harde inhaalslag bezig. Plasma doet het net als CRT ook beter met crap input zoals analoge kabel, composiet video en Scart. Gaat het echter om detail (ergo het HD materiaal waar je zo de mond vol van hebt) over een goede input (VGA, Component, HDMI), doe dan jezelf een plezier en koop LCD.
Er is een reden voor waarom Plasma nauwelijks op de computermarkt gebruikt wordt.
De 'ruis' op 300 is een artistieke keuze van de regisseur. Beetje vergelijkbaar met digitale opnamen met geruis en tikken van een gesimuleerde elpee-naald erin. Kun je lang over discussieren; heeft niets van doen met de beeldkwaliteit van HD in het algemeen (ik vond 300 afgrijselijk om naar te kijken qua beeldkwaliteit, daar ben ik het helemaal met je eens).
Natuurlijk wel. Ruis killed fijn detail. Weg grote voordeel van HD materiaal.
Het formaat Bluray an sich interesseert me zelfs ook nog weinig; wat me wel interesseert is dat er mensen rondlopen die claimen ergens verstand van te hebben en vervolgens die claim gebruiken om twijfelaars over HD zand in de ogen te strooien(schijnbaar bijna letterlijk) door te beweren dat het verschil met SD de moeite niet waard is.
Dat is exact de constatering van iedereen die bij mij thuis tot nu toe naar het spul gekeken heeft: ziet er iets leuker uit dichtbij, scheelt weinig op kijkafstand (3-4m), en is de investering die BluRay vereist absoluut niet waard.
Precies hetzelfde verhaal kreeg ik vandaag te horen van een maat van me betreffende zijn PS3 i.c.m. Samsung LE40M86 Full HD scherm, en hij begon er nog zelf over ook. Hij kon toevallig voor 'n appel en een ei aan de PS3 komen via z'n ma die een Sony TV kocht en 'm erbij kreeg, en is dolblij dat hij niet de volle mep heeft betaald omdat 't gewoon niet de moeite waard is. Ook hij vindt een goede upscaled DVD in z'n PS3 weinig onderdoen voor de gemiddelde BluRay. Precies hetzelfde verhaal dat diversen hier al bericht hebben.
En dat alleen maar omdat jij niet bereid bent om te investeren in vooruitgang. Je bent vast zo'n type die het nut van breedbeeld ook niet inzag "want er zijn toch geen uitzendingen voor". Als alle mensen zo redeneerden als jij zaten we nu nog naar een zwart/wit postzegel te kijken...
Ik ben een pragmaticus die een grafhekel heeft aan geldverspilling, en met name als het mijn eigen portemonnee betreft. Daarnaast heb ik ogen in mijn hoofd en zie ik een hele horde keihard geflopte formaten achter ons. Gekeken naar de voordelen van BluRay over DVD voor Jan-met-de-pet (en zelfs voor mensen met high-end apparatuur zoals ikzelf), en dat afgezet tegen de prijzen is mij 1 ding duidelijk: als die prijzen niet snel veranderen gaat BluRay al die andere geflopte formaten keihard achterna. Fanboys of niet. Fanboys hadden die eerder geflopte formaten ook zat.

Ik loop voor met investeren in dingen waar ik serieus nut en toekomst in zie. Zo was ik de 1ste of 1 van de eersten in mijn kennissenkring met een CD-brander, DVD-brander, LCD monitor, LCD TV, DLP beamer, serieuze home-theatre apparatuur, breedband internet... ik was een van de eersten die grote investeringen deed in DVD's, de eerste die videorecorder en cassetterecorder eruitgooide etc. Alle geflopte formaten tot nu toe heb ik overgeslagen gezien ik de flops al mijlenver zag aankomen op eerdergenoemde gronden... en guess what.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheetah op 16-02-2008 10:10 ]

Full Specz

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:50:
[...]

Dat is het mooie de Playstation 3 loopt altijd voor op de standaard, kun je niet zeggen van alle spelers dertegen. Een paar hebben niet de 256Mbyte geheugen om ..wat het ook is..in op te slaan voor het afspelen van profiel 2.0 .

Jammer

Verwijderd

Cheetah schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 00:24:
Alle geflopte formaten tot nu toe heb ik overgeslagen gezien ik de flops al mijlenver zag aankomen op eerdergenoemde gronden... en guess what.
Toen kocht je een HD-DVD speler...

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]
Gek, ik zou net hetzelfde beweren, maar dan omgekeerd.

[...]
Ja, so? Lange tijd was CVBS de beste methode.
Dat wil niet zeggen dat het naar huidige maatstaven goed te noemen is.

[...]
Een SD CRT televisie met een HDMI aansluiting... nuttig. Hoeveel zijn dat er ook al weer?
Nog een 'klein' detail: SDTV != DVD.

[...]
Wat een onzin. Probeer jij maar eens 720p of 1080i of zelfs maar 576p over Scart te jagen. Succes.
Er is een reden voor dat progressief, en zeker progressief HD signaal alleen over VGA, Component of HDMI ondersteund wordt. Maargoed, gezien jij het nut van progressive scan boven interlaced scan niet eens onderkent hoeven we dit gesprek niet verder te voeren lijkt me.

[...]
Alleen begrijp ik niet dat als je dat signaal al zo fantastisch vindt je perse HD nodig hebt. Aan de ene kant ben je aan het boasten over hoe geweldig 576i over Scart wel niet is op je CRT bak, maar aan de andere kant sta je op je achterste benen als ik veel hogere kwaliteit signaal (576p upscaled naar 720p DVD) niet veel vindt onderdoen voor true HD.
Make up your mind ofzo... aan de andere kant... waarom probeer ik eigenlijk dit gesprek te voeren..? :Z

[...]
In die 'professionele wereld' waar je mee smijt gaat het om KLEURREPRODUCTIE waarin CRT's nog aanmerkelijk beter zijn dan het gemiddelde LCD panel. En daarnaast gaat het om high-res COMPUTERMONITORS, niet om TV's en zeker niet om LOW-RES SD CRT TV's.

[...]
Enige meerwaarde van Plasma is hogere zwartwaarden en een iets beter kleurbereik, maar LCD is hier aan een harde inhaalslag bezig. Plasma doet het net als CRT ook beter met crap input zoals analoge kabel, composiet video en Scart. Gaat het echter om detail (ergo het HD materiaal waar je zo de mond vol van hebt) over een goede input (VGA, Component, HDMI), doe dan jezelf een plezier en koop LCD.
Er is een reden voor waarom Plasma nauwelijks op de computermarkt gebruikt wordt.

[...]

[...]
Dat is exact de constatering van iedereen die bij mij thuis tot nu toe naar het spul gekeken heeft: ziet er iets leuker uit dichtbij, scheelt weinig op kijkafstand (3-4m), en is de investering die BluRay vereist absoluut niet waard.
Precies hetzelfde verhaal kreeg ik vandaag te horen van een maat van me betreffende zijn PS3 i.c.m. Samsung LE40M86 Full HD scherm, en hij begon er nog zelf over ook. Hij kon toevallig voor 'n appel en een ei aan de PS3 komen via z'n ma die een Sony TV kocht en 'm erbij kreeg, en is dolblij dat hij niet de volle mep heeft betaald omdat 't gewoon niet de moeite waard is. Ook hij vindt een goede upscaled DVD in z'n PS3 weinig onderdoen voor de gemiddelde BluRay. Precies hetzelfde verhaal dat diversen hier al bericht hebben.

[...]
Ik ben een pragmaticus die een grafhekel heeft aan geldverspilling, en met name als het mijn eigen portemonnee betreft. Daarnaast heb ik ogen in mijn hoofd en zie ik een hele horde keihard geflopte formaten achter ons. Gekeken naar de voordelen van BluRay over DVD voor Jan-met-de-pet (en zelfs voor mensen met high-end apparatuur zoals ikzelf), en dat afgezet tegen de prijzen is mij 1 ding duidelijk: als die prijzen niet snel veranderen gaat BluRay al die andere geflopte formaten keihard achterna. Fanboys of niet. Fanboys hadden die eerder geflopte formaten ook zat.

Ik loop voor met investeren in dingen waar ik serieus nut en toekomst in zie. Zo was ik de 1ste of 1 van de eersten in mijn kennissenkring met een CD-brander, DVD-brander, LCD monitor, LCD TV, DLP beamer, serieuze home-theatre apparatuur, breedband internet... ik was een van de eersten die grote investeringen deed in DVD's, de eerste die videorecorder en cassetterecorder eruitgooide etc. Alle geflopte formaten tot nu toe heb ik overgeslagen gezien ik de flops al mijlenver zag aankomen op eerdergenoemde gronden... en guess what.
Gozer heb jij in je hele leven ooit een keer gevonden dat je niet de beste argumenten had of ongelijk had. :?
Elke post die je hier op dit forum doet is doordesemd met zelfgenoegzaamheid en betweterigheid. Nimmer een spoortje van twijfel, alles schrijf je op als een fait a compli.

Vermoeiend hoor.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 00:48:
[...]

:+

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• ymmv
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.omgweaksauce.com/uploaded_images/pwned-1-716670.jpg

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Cheetah. Als je zo goed alle formaten vanaf het begin meegemaakt hebt zul je kunnen bevestigen dat de dvd's in de beginjaren ook van veel mindere kwaliteit waren dan de huidge DVD's. Zowel qua beeld, qua audio als qua extra's. En is het dan niet waarschijnlijk dat bij Blu-Ray toekomstige transfers ook van steeds hogere kwaliteit worden en veel meer interactiviteit krijgen?

Je verhaal over Plasma slaat overigens nergens op. Plasma is te duur voor kleine formaten, daarom wordt het niet als beeldscherm gebruikt. Pioneer heeft een plasmascherm met oneindig contrast. In vele reviews wint plasma het nog altijd van LCD. En zo kan ik nog wel de nodige voorbeelden noemen waarom plasma op veel gebieden voor loopt en voor blijft lopen op LCD. Don't feed the trolls zeggen ze, maar dat is blijkbaar niet aan mij besteed.

• GGdiArgos
Shiver23 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:46:
Cheetah. Als je zo goed alle formaten vanaf het begin meegemaakt hebt zul je kunnen bevestigen dat de dvd's in de beginjaren ook van veel mindere kwaliteit waren dan de huidge DVD's. Zowel qua beeld, qua audio als qua extra's. En is het dan niet waarschijnlijk dat bij Blu-Ray toekomstige transfers ook van steeds hogere kwaliteit worden en veel meer interactiviteit krijgen?

Je verhaal over Plasma slaat overigens nergens op. Plasma is te duur voor kleine formaten, daarom wordt het niet als beeldscherm gebruikt. Pioneer heeft een plasmascherm met oneindig contrast. In vele reviews wint plasma het nog altijd van LCD. En zo kan ik nog wel de nodige voorbeelden noemen waarom plasma op veel gebieden voor loopt en voor blijft lopen op LCD. Don't feed the trolls zeggen ze, maar dat is blijkbaar niet aan mij besteed.
Als je de reviews op http://bluray.highdefdigest.com/ leest zie je idd dat de kwaliteit van audio, maar voornamelijk video erop vooruit is gegaan. Beter gebruik van codecs, beter ingesteld etc.

Over plasma ben ik nog niet helemaal overuit. Films en televisie zien er zeker mooier uit niet alleen kleuren (veel echter), maar de beelden vloeien veel mooier over. Aan de andere kant is LCD wel scherper om gebruikt te worden als computer scherm, dat heeft op zich niets met een hogere resolutie te maken, maar volgens mij is het net hetzelfde als bij de CRT monitoren voor de computer, die zijn ook minder scherp dan de LCD monitoren. Over kleurechtheid kun je dan twisten, of terugwillen, de meeste mensen hebben denk ik meer baat bij de scherp te lezen tekst/plaatjes.
Qua gamen ben ik nog steeds beetje bang voor dat blijvende inbrand effect van plasmas van logo's. heb een paar kennissen en bij de een blijft het wat langer zichtbaar dan bij de ander, maar het blijft natuurlijk jammer, zodra je een film wilt zien, dat je je snelheidsmeter van NFS nog in beeld hebt }:O

• Cheetah

Cheetah

Inderdaad, en ik zou het direct weer doen.
De vele motivaties daarvoor staan eerder in het topic en ik ga ze niet voor de 10e keer herhalen...
Shiver23 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:46:
Cheetah. Als je zo goed alle formaten vanaf het begin meegemaakt hebt zul je kunnen bevestigen dat de dvd's in de beginjaren ook van veel mindere kwaliteit waren dan de huidge DVD's. Zowel qua beeld, qua audio als qua extra's.
Ja, inderdaad m.n. bij wat oudere transfers van bestaande films.
Veel DVD's van nieuwere films waren wel weer van goede kwaliteit.
En is het dan niet waarschijnlijk dat bij Blu-Ray toekomstige transfers ook van steeds hogere kwaliteit worden en veel meer interactiviteit krijgen?
Ja, maar er zijn ook nu reeds voldoende goede transfers, waar ik ook primair van uit ga. BluRay is inmiddels al bijna 2 jaar op de consumentenmarkt, en ik betwijfel dat het kwalitatief nog heel veel beter wordt. Of het voldoende is om Jan-van-de-straat om te krijgen... naar mijn verwachting zeker niet met het huidig premium over DVD.
Maargoed, dit is inmiddels een veelbetreden pad ;)

Full Specz

• Luke_msx
Als de TV Component over Scart ondersteunt, dan gaat dat gewoon. En die TV's bestaan, al zijn ze erg zeldzaam. Logisch ook, het is een non-standaard signaal.
Juist bij films is er geen verschil; waarom denk je nou dat de gemiddelde DVD zo makkelijk te deinterlacen is? Juist, omdat de 2 fields geen temporele verschillen vertonen en dus samen simpelweg één full progressive frame vormen.

Ik heb trouwens dat nut niet ontkend, ik heb alleen het belang ervan in een juist perspectief geprobeerd te plaatsen: ik zie liever een 1080i signaal dan een 720p signaal omdat in het overgrote deel van de gevallen er in een 1080i signaal gewoon duidelijk meer beelddetail zit dan in een 720p signaal. Je kunt 1080p25 probleemloos uitzenden of over een kabel sturen als 1080i50 en dat kun je vervolgens bij weergave verliesloos deinterlacen tot het originele 1080p25 signaal. Ergo: 1080i levert veelal een gedetailleerder beeld op dan 720p.
Het feit dat je werkelijk geloofd dat geupscaled 576i/p uit een DVD op een flatscreen een hogere kwaliteit signaal oplevert dan datzelfde signaal weergeven op native resolutie op een goede CRT zegt gewoon genoeg, daar wil ik verder geen woorden meer aan vuil maken. (weet je wat wishful thinking is?)
[...]
Ik had het niet over computermonitors, ik had het over de professionele A/V wereld. Google eens, zou ik nogmaals zeggen.
[...]
Zwartwaarde, (veel!) beter kleurbereik, kijkhoek, ghosting. Allemaal zaken waarin elke fatsoenlijke plasma vrijwel elke LCD klop geeft. Een HD-Ready plasma is in staat een HD signaal beter weer te geven dan de gemiddelde Full-HD LCD; detail wordt niet enkel bepaald door resolutie, zoals jij schijnt te denken. Ter vergelijking: een oude Canon 300D DSLR camera met een goede lens zal op 6 Mpixel een veel gedetailleerde plaatje kunnen schieten dan een willekeurige nieuwe kleinbeeld compactcamera met 12 Mpixel.
Een plasma is bedoeld voor televisie, zoals LCD bedoeld is als computermonitor. Als jij kort door de bocht kunt, kan ik het ook hoor.
Bespreek dat maar met de regisseur. Die ruis zul je namelijk ook zien in de bioscoop; zullen we dan ook maar een Samsung LCD in de zaal hangen en zeggen dat er toch geen betere kwaliteit mogelijk is? :D
[...]
Weer iemand met een Samsung LCD. Ik begin een patroon te herkennen. :D Ik had al geen hoge pet op van Samsung LCD's en jouw beweringen versterken dat alleen maar...
[...]
Ik ben een pragmaticus die een grafhekel heeft aan geldverspilling, en met name als het mijn eigen portemonnee betreft.
Oh, ik heb een ontiegelijke hekel aan geldverspilling. Daarom koop ik geen HD-speler die alleen een geflopt formaat ondersteunt.
Daarnaast heb ik ogen in mijn hoofd
Ik wilde hier eigenlijk een opmerking maken over je onvermogen om SD en HD fatsoenlijk van elkaar te onderscheiden....
en zie ik een hele horde keihard geflopte formaten achter ons. Gekeken naar de voordelen van BluRay over DVD voor Jan-met-de-pet (en zelfs voor mensen met high-end apparatuur zoals ikzelf), en dat afgezet tegen de prijzen is mij 1 ding duidelijk: als die prijzen niet snel veranderen gaat BluRay al die andere geflopte formaten keihard achterna. Fanboys of niet. Fanboys hadden die eerder geflopte formaten ook zat.

Zoals al gezegd: nu zit je met je HD-DVD speler. (en je LCD TV; weliswaar economisch geen flop maar technisch nog lang geen succes...)

Zoals ook al gezegd: om een flatscreen tot zijn recht te laten komen heeft ook Jan-met-de-pet een HD signaal nodig want met geupscaled SD materiaal (ja, ook een DVD is SDTV, ook al wil jij gaag anders geloven; 720x576 pixels heet SDTV zelfs al kun je de meeste DVD's straffeloos deïnterlacen omdat er film-materiaal op staat) komt geen enkele flatscreen tot zijn recht. Juist met LCD's heb je de hogere resolutie van HDTV hard nodig om de tekortkomingen van de meeste LCD panels te maskeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Luke_msx op 16-02-2008 10:04 ]

• Luke_msx
GGdiArgos schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 02:33:
[...]

Qua gamen ben ik nog steeds beetje bang voor dat blijvende inbrand effect van plasmas van logo's. heb een paar kennissen en bij de een blijft het wat langer zichtbaar dan bij de ander, maar het blijft natuurlijk jammer, zodra je een film wilt zien, dat je je snelheidsmeter van NFS nog in beeld hebt }:O
Wat ik begrijp van plasma-tv's is dat dit sterk merk-afhankelijk is. Aangezien met name mijn vriendin een redelijk fanatiek gamer is heb ik hier heel veel informatie over proberen te vinden en overal is de tendens hetzelfde: moderne plasma's zijn in het algemeen niet gevoeliger voor inbranden dan CRT schermen; maar dat geld wel met name voor de panels van Panasonic. Precies de reden dat ik een Panasonic plasma heb gekocht. Ik heb me met mijn Sony Wega nooit druk gemaakt over inbranden en na vele uren gamen op mijn plasma kan ik nu wel concluderen dat ik me daar nu ook niet druk over hoef te maken.

Verwijderd

[...]

Ben alleen al blij dat ie geen PS3 kocht, om ook zo'n irritant "PS3 ftw !!11~~oneone" ventje te worden :)

• Cheetah

Cheetah

Ik denk dat we uitgesproken zijn :)
Let's just agree to disagree on every account.

Verder leuk dat je met de term 'SD signaal' analoge TV, analoge VHS, analoge input via CVBS, Scart, S-video (S-video is dan nog 't beste) etc gewoon gezellig gelijk probeert te stellen aan progressive DVD upscaled over Component of HDMI en die hele boel met de term op 1 hoop wil knallen qua beeldkwaliteit en generalisaties, maargoed da's dan ook jouw ding.

Veel plezier met je fantastische plasmascherm en dure uitmuntende BluRay player, ik ga me hier wel vermaken met mijn inferieure LCD TV en goedkope regiovrije waardeloze HD-DVD speler. Tschuss :)

Full Specz

• Luke_msx
Cheetah schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 10:14:
[...]
Ik denk dat we uitgesproken zijn :)
Let's just agree to disagree on every account.

Verder leuk dat je met de term 'SD signaal' analoge TV, analoge VHS, analoge input via CVBS, Scart, S-video (S-video is dan nog 't beste) etc gewoon gezellig gelijk probeert te stellen aan progressive DVD upscaled over Component of HDMI en die hele boel met de term op 1 hoop wil knallen qua beeldkwaliteit en generalisaties, maargoed da's dan ook jouw ding.
Je zegt agree to disagree(eigenlijk jammer, je beargumentering is af en toe best vermakelijk), en zwengelt de discussie toch weer aan. :)

Maar vertel eens, als een digitale ingezoomde DVD weergave geen SDTV mag heten, wat is het dan wel?

En nee, S-Video is niet beter dan Scart. Een RGB signaal over Scart is vele malen beter dan S-video. (gescheiden overdracht van rood, groen, blauw en beeldsynchronisatie vergelijkbaar met hoe VGA werkt is in jouw ogen slechter dan slechts gescheiden overdracht van helderheid en kleurinformatie?)

Even voor de duidelijkheid: S-video is een vorm van signaaloverdracht, Scart is een norm voor connectors. Er kan dus ook gewoon S-Video over een Scart kabel gestuurd worden, al is RGB altijd te prefereren. Je bent appels met peren aan het vergelijken en trekt dan ook nog eens onjuiste conclusies.

Lees deze informatie maar eens: veel meer info over Scart dan ik je in een paar korte zinnen kan uitleggen. Als je dan nog steeds wilt beweren dat S-Video beter is dan Scart dan kun je me vast een beargumenteerde onderbouwing geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Luke_msx op 16-02-2008 10:37 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:42
Ik vermaak me hier prima met lezen , lol

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06-2025
Telegraaf vandaag:

'Toshiba stopt binnenkort met hd-dvd'
door onze redactie
AMSTERDAM - Elektronica producent Toshiba zal volgens diverse bronnen, waaronder The Hollywood Reporter binnen enkele weken met de aankondiging komen dat het bedrijf de stekker uit hd-dvd zal trekken. Nu steeds meer filmmaatschappijen de keuze hebben gemaakt voor blu-ray, lijdt het bedrijf te veel verlies op zijn goedkope hd-dvd spelers.
Insiders verwachten dat Toshiba binnenkort zal stoppen met de productie van zijn hd-dvd spelers en recorders.
Insiders verwachten dat Toshiba binnenkort zal stoppen met de productie van zijn hd-dvd spelers en recorders.

Woordvoerster Jodi Sally van Toshiba in Amerika laat echter weten dat er beslist nog geen officieel besluit gevallen is, ze zegt: "Op basis van de technologie geloven wij nog altijd dat hd-dvd het beste formaat voor de consument is. Al volgen we wel heel nauwgezet de meest recente ontwikkelingen op de markt.”

Nadat aanvankelijk de kampen behoorlijk verdeeld waren tussen blu-ray en hd-dvd, schaarde filmmaatschappij Warner zich begin januari vrij onverwacht in het blu-ray kamp. Toshiba zag zich gedwongen halverwege januari toen uit cijfers bleek dat blu-ray 93 procent van de hardwareverkopen voor zijn rekening nam, de prijzen van enkele typen hd-dvd-spelers fors te verlagen en in enkele gevallen zelfs te halveren.

De door Toshiba zo gewenste verbetering van de verkopen bleef echter uit. Ook in de laatste week van januari zijn er fors veel meer blu-ray-spelers dan hd-dvd-spelers verkocht.

Volgens ingewijden lijdt Toshiba nu op elke verkochte speler een verlies van enkele honderden dollars. Een situatie die natuurlijk niet gezond is en ook niet is vol te houden voor het bedrijf. En afgelopen week volgden er opnieuw twee buitengewoon slechte mededelingen voor Toshiba. Zo liet de grote Amerikaanse retailer Best Buy weten voortaan slechts voor blu-ray te zullen kiezen en ook online verhuurder Netflix liet weten voortaan alleen nog hd-films in het blu-ray-formaat te zullen verhuren.

Volgens de ingewijden betekenen deze twee aankondigingen de genadeklap voor Toshiba en zijn hd-dvd technologie. Intern bij Toshiba zou de bedrijfstop zich al bij de nederlaag hebben neergelegd. "Wij verwachten op korte termijn een aankondiging dat men de stekker uit hd-dvd trekt, mogelijk zelfs al binnen enkele weken", aldus zouden bronnen uit het hd-dvd-kamp The Hollywood Reporter hebben laten weten.

• Dr. Strangelove
Laat nou de PS-3 dus niet de juiste/alle HD-audio formaten ondersteunen die in de nu (en evt latere versie) zijn aangekondigt. Althans dat dacht ik dan toendertijd (en nu nog, tenzij je het mijn beter kan uitleggenm gaarne :) ). Zoals andere hier zeggen. HD-DVD standaard is af, de basis (het skelet) ligt er. Bij BR is dat er nog niet helemaal al hoewel dat nu (rond de eind van de zomer) duidelijker begint teworden.
Bijvoorbeeld bij HD-DVD is het verplicht bij uitbrengen dat het geluid beter is als de "orginele" DVD versie. Wat bij BR niet het geval is. Je komt nog genoeg "oude" BR disc tegen waar gewone DVD dts/dd 5.1 standaard opstaat en niet het "HD-Audio" formaat er van. Geupscaled of niet bij HD-DVD kwa audio... het is en blijft een "standaard". Daarom heb ik het toendertijd voor gekozen. En omdat het me maar 400euro kosten met HD-dvd films. En omdat de PS3 "sorry" er gewoon niet uitziet in mijn setup.
Op het moment is alleen DTS-HD een probleem op de PS3 en de discs die een dergelijke track hebben moet je met een lampje zoeken. Bovendien heb je er geen biet aan zolang je amp het niet ondersteunt. Ik vind dat een miniem puntje tegen de PS3 op moment, zeker als je aanneemt dat vrijwel alle HD-DVD / BR spelers die goedkoper zijn het ook niet ondersteunen.

Je kan wel blijven zeuren over het feit dat 'de standaard af is', maar ik zie dat eerder als een nadeel. BR wordt nog steeds verbetert, en blijf wat de core content betreft (de film) gewoon backwards compatible met de eerste generatie spelers. Vaak kan je ook upgraden.

Dat HD-DVD een verplichting voor betere soundtracks met zich meedraagt kan wel eens bijgedragen hebben aan de ondergang van het format. Bovendien is een remixed TrueHD track van een oudere film vaak niet beter dan de originele 5.1 track. Nieuwe films (en veel oudere) hebben overigens op BR ook gewoon TrueHD tracks, 75% van mijn verzameling op moment (op één na allemaal films tussen de vier en de tien jaar oud).

HD-DVD heeft practisch geen voordelen t.o.v. BR, het zijn beide op details na identieke media en het maakt in principe geen biet uit welke je kiest, qua filmkijkervaring is het allebei een grote stap vooruit t.o.v. DVD vind ik. Het is echter wel zo dat HD-DVD dood is, en de investering met de beperkte bibliotheek die er is gewoon jammer is voor de early adopters. Maar dat is het risico dat je loopt. Het gaat erom dat je het format kiest waarvoor de meeste filmsbeschikbaar is, en het is al ruim een jaar lang duidelijk dat dat BR ging worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-02-2008 11:34 ]

• GGdiArgos
jalumsx schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 09:44:
[...]
Wat ik begrijp van plasma-tv's is dat dit sterk merk-afhankelijk is. Aangezien met name mijn vriendin een redelijk fanatiek gamer is heb ik hier heel veel informatie over proberen te vinden en overal is de tendens hetzelfde: moderne plasma's zijn in het algemeen niet gevoeliger voor inbranden dan CRT schermen; maar dat geld wel met name voor de panels van Panasonic. Precies de reden dat ik een Panasonic plasma heb gekocht. Ik heb me met mijn Sony Wega nooit druk gemaakt over inbranden en na vele uren gamen op mijn plasma kan ik nu wel concluderen dat ik me daar nu ook niet druk over hoef te maken.
Oh gelukkig, ik hoor wel veel lovende woorden over panasonic plasma's, welke heeft je vriendin en *klinkt beetje raar misschien* hoe zit het met de scherpte bij gamen ??

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Wat Dr Strangelove zegt is zeker waar. Het gaat uiteindelijk om de consument en de meeste hebben nog geeneens een beetje 5.1 set dus om een 7.1 Set af te dwingen voor het "volledige bereik" ja ja. Menig audiofiel zou gaan voor een top 2.1 set inplaats van een niet zo'n goede 7.1 set. Want ja je gaat de kosten in hoor.

En voor piet lul? Die gebruikt de boxen van de televisie zelf, 2.1 geluid..

En dan nog oude films worden niet beter van remixen, de kwaliteit is zoals het is en daar kan je weinig aan doen. Kan herinneren dat ik Predator op DVD kocht, je zag gewoon de VHS 'banding" en zo nu en dan grain. In ieder geval voelde dat authentiek aan!

• Luke_msx
GGdiArgos schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 12:27:
[...]

Oh gelukkig, ik hoor wel veel lovende woorden over panasonic plasma's, welke heeft je vriendin en *klinkt beetje raar misschien* hoe zit het met de scherpte bij gamen ??
Wij hebben een 37PV7 (de goedkoopste 37" Panasonic plasma die we konden vinden) gekocht en daar nog geen moment spijt van gehad, in SD heel redelijk beeld voor een flatscreen en fantastisch beeld als je er een goed HD signaal in stopt.

Wat de scherpte bij gamen betreft moet je je echter wel realiseren dat de scherpte van menu's in HD games, dus van een PS3 of Xbox360, soms niet perfect is, simpelweg omdat de 37 en 42" Panasonics slechts 1024 pixels breed zijn en niet 1366 o.i.d., en er dus downscaling toegepast wordt. Dit kun je als een nadeel zien t.o.v. vergelijkbare LCD's die meestal 1366 pixels brede panels gebruiken.

Dit feit moet je goed voor jezelf afwegen: als je normaal films en TV series kijkt is dit verschil absoluut onzichtbaar en dan wegen de nadelen van LCD (kijkhoek, ghosting, zwart is nooit zwart) veel zwaarder dan die van HD-Ready plasma schermen(BBC-HD in 1080i ziet er bijvoorbeeld op een 37" Panasonic HD Ready plasma veel beter uit dan op een 37" Full-HD LCD scherm).

Wil je echter vooral veel games spelen dan wordt in mijn optiek de afweging iets anders en die zou bij jou anders kunnen uitvallen dan bij ons.

Als je echt primair games speelt zou ik adviseren te kijken naar een Full HD plasma; die combineert de voordelen van Full HD resolutie met alle voordelen van de plasma-technologie. Alleen zijn die wel fors duurder en als je dat er niet voor over hebt dan zou je toch bij een Full HD LCD uit kunnen komen, waarbij je dan goed voor jezelf moet nagaan of je kunt leren leven met de nadelen van LCD panels. HD-Ready LCD's zou ik sowieso mijden als de pest.

• ymmv
HD-DVD is dood. Toshiba stopt er nu mee.

Reuters bericht:
TOKYO (Reuters) - Toshiba Corp is planning to stop production of equipment compatible with the HD DVD format for high-definition video, allowing the competing Blu-Ray camp a free run, public broadcaster NHK reported on Saturday.

Toshiba is expected to suffer losses amounting to tens of billions of yen (hundreds of millions of dollars) to scrap production of HD DVD players and recorders and other steps to exit the business, Japan's NHK said on its website.

No one at Toshiba could be reached for comment.

The format war between the Toshiba-backed HD DVD and Sony Corp's Blu-Ray, often compared to the Betamax-VHS battle in the 1980s, has slowed the development of what is expected to be a multibillion dollar high-definition DVD industry.

Toshiba was dealt a blow on Friday when Wal-Mart Stores Inc said it would abandon the HD DVD format, becoming the latest in a series of top retailers and movie studios to rally behind Blu-ray technology for high definition DVDs.

Toshiba plans to continue selling HD DVD equipment at stores for the time being but will not put resources into developing new devices, NHK said.
En nog een:
TOKYO (Reuters) - Toshiba Corp (6502.T: Quote, Profile, Research) is planning to give up on its HD DVD format for high-definition video, conceding defeat to the competing Blu-Ray technology backed by Sony Corp (6758.T: Quote, Profile, Research), a company source said on Saturday.

Japanese public broadcaster NHK had earlier reported that Toshiba would suffer losses in the tens of billions of yen (hundreds of millions of dollars) as it scrapped production of HD DVD players and recorders and took other steps to exit the business.

The company source told Reuters that Toshiba was in the final stages of planning to exit the HD DVD business and that an official decision would be made soon.

(Reporting by Mayumi Negishi, Kentaro Hamada and Nathan Layne, editing by Mike Peacock)

[ Voor 25% gewijzigd door ymmv op 16-02-2008 15:38 ]

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:29
Het einde van HD media is nu dus werkelijk in zicht!!!!!1111one :+
Mooi, kunnen we ons eindelijk weer concentreren op goeie films kijken op DVD (in onze goeie upscaler) en goeie games spelen op de 360 (als je een PS3 hebt voor films neem ik aan dat je toch wel zo slim bent een 360 te kopen voor games). :>

PS: dit bericht bevat enig sarcasme ;)
PS2: waar zijn nu die HD-dvd's voor een tientje? :9

[ Voor 13% gewijzigd door Exar op 16-02-2008 15:49 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:42
Exar schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:47:
Het einde van HD media is nu dus werkelijk in zicht!!!!!1111one :+
Mooi, kunnen we ons eindelijk weer concentreren op goeie films kijken op DVD (in onze goeie upscaler) en goeie games spelen op de 360 (als je een PS3 hebt voor films neem ik aan dat je toch wel zo slim bent een 360 te kopen voor games). :>

PS: dit bericht bevat enig sarcasme ;)
Status Godlike _/-\o_

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 09:19

Arx

Two Thoughts Ahead!

Voor de volledigheid, hier is de bron: http://www.nhk.or.jp/daily/english/dailynews1.html

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Verwijderd

Ik heb er niet veel verstand van, maar is het voor Toshiba niet enigszins makkelijk om over te stappen naar Blu-Ray? Ze hebben al fabrieken en modellen, deze moeten dan nog wel overgezet worden naar Blu-Ray, maar dan doen ze wel weer mee.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Exar schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:47:
MM Eindhoven, daar staan er enkele onder 10 euro. Het zijn vooral de titels die vaak al met de spelers meegeleverd worden (of werden) :+
Ik heb persoonlijk "Amazing Planet, het ontstaan van de aarde" van National Geographic voor 9.95 euro mitgenommen.

[ Voor 15% gewijzigd door hardware-lover op 16-02-2008 19:52 ]

Testing, one, two ...

• beantherio
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 13:05
ymmv schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:34:
HD-DVD is dood. Toshiba stopt er nu mee.
Als je het niet erg vindt wacht ik even op de bevestiging van Toshiba. En eerlijk gezegd verwacht ik dat dat nog wel enkele weken kan duren.

Het zou me trouwens niets verbazen als partijen als Universal en Paramount eerder bekend zullen maken dat ze overstappen. Toshiba word gezien als de "leider" van het HD DVD-kamp, en de kapitein moet altijd als laatste het schip verlaten (of met het schip ten onder gaan). :)

Ik vind het trouwens jammer. HD DVD was/is een fijn formaat dat een betere kans had verdient. Gebrekkige marketing en industrie-support hebben het de das om gedaan. :|

Verwijderd

jalumsx schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:52:
[...]
Het schijnt dat MKV weinig rekening houdt met patenten en het daarom in vrijwel geen enkel digitaal video apparaat van serieuze fabrikanten te vinden is. En je kunt beweren wat je wilt, MKV wordt vrijwel enkel gebruikt voor illegale content en dat weet je zelf ook; vandaar dat ik de kans niet zo groot acht dat Sony de container ooit native zal supporten. Geen probleem ook: tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden met alle 720p content die ik in MKV containers heb gevonden en met MKV2VOB heb geconverteerd naar een container die de PS3 wel gewoon ondersteunt.
[...]
MKV heeft nmiets met patenten te maken, het is een open source media-container (audio, video, subs, chapters etc etc). Sony zal die idd nooit supporten omdat er idd veel gebruik van wordt gemaakt in de scene-wereld; Maar AVI werd ook erg veel gebruikt in die wereld (DVD rips oa), en die supporten ze wel dus da's geen argument.

AVC in VOB, dat is net zo belachelijk als AVC in AVI. Dat zal nooit goed lukken als de AVC goed is geencodeerd (dus met B-pyramids), want de container is er niet voor geschikt.

Als je een goed X264, level 5.1 dus, vindt (lees: download) die met DTS 1.5 mbit in een MKV (DTS-MA, core) is gezet, zal je heel wat werk moeten verzetten om die te spelen met de PS3. Een PC is veel geschikter voor dat soort werk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2008 00:49 ]

• Luke_msx
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 00:37:
[...]

MKV heeft nmiets met patenten te maken, het is een open source media-container (audio, video, subs, chapters etc etc). Sony zal die idd nooit supporten omdat er idd veel gebruik van wordt gemaakt in de scene-wereld; Maar AVI werd ook erg veel gebruikt in die wereld (DVD rips oa), en die supporten ze wel dus da's geen argument.

AVC in VOB, dat is net zo belachelijk als AVC in AVI. Dat zal nooit goed lukken als de AVC goed is geencodeerd (dus met B-pyramids), want de container is er niet voor geschikt.

Als je een goed X264, level 5.1 dus, vindt (lees: download) die met DTS 1.5 mbit in een MKV (DTS-MA, core) is gezet, zal je heel wat werk moeten verzetten om die te spelen met de PS3. Een PC is veel geschikter voor dat soort werk.
MKV2VOB converteert niet naar VOB maar naar TS; de naam is wat verwarrend omdat er wel de extensie .VOB gebruikt wordt; vraag me niet waarom...

Verwijderd

Ja bij MM hebben ze wat HD-DVDs voor 10 euro, namelijk Reservoir Dogs, Flyboys, Lord of War en de hierboven genoemde National Geographic dvd.
Bij RAF heb je wat meer keuze, maar daar kosten ze 17,5 euro.

Goedkoopste is via Amazon.com en dan de Used versions, die zijn voor rond de 10 dollar te vinden, alleen beetje jammer dat de verzendkosten dan 12,50 dollar zijn...

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 12:15
En die titels zijn allemaal van DFW en ontzettende ruk hd-dvd's (waren hun eerste pogingen). Slechte transfers, foute AR. Sommige lijken wel geupscalede dvd's. Gewoon laten liggen dus.

Ikzelf heb de hd-dvd addon voor de 360, en die hou ik ook mooi voorlopig. Zat leuke films nog, en ze zullen vast in de aanbieding geraken (hopelijk Matrix/Planet Earth boxen voor €30 ofzo). Verder heb ik de addon zeer goedkoop kunnen krijgen dus verlies nauwelijks iets en het plezier wat ik er al van gehad heb was het zeker waard.

[ Voor 16% gewijzigd door Giant87 op 17-02-2008 01:09 ]

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:08

-d-

Deepdiscount.com heeft een hele berg HD DVD's (Universals) voor $12, Tower.com veel titels vanaf $13.99 en Amazon heeft ook mooie prijzen.... dood of niet, ik koop m'n highdef media voorlopig nog wel voor een mooie prijs ;)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 00:37:
[...]

Ik vind het maar een achterlijk formaat. Zat nu echt iemand te wachten hierop? Net nu alles zon beetje avi m4v ondersteunt komt er weer iets anders bij. Mp4 is afaik ook nog eens een open standaard. Ik zeg weg met mkv ;)

Verwijderd

lowfi schreef op zondag 17 februari 2008 @ 03:11:
[...]

Ik vind het maar een achterlijk formaat. Zat nu echt iemand te wachten hierop? Net nu alles zon beetje avi m4v ondersteunt komt er weer iets anders bij. Mp4 is afaik ook nog eens een open standaard. Ik zeg weg met mkv ;)
Alsjeblieft zeg: MP4 is een Apple standaard, en om te weten hoe Apple omgaat met het delen van informatie over hun standaarden hoef je alleen maar aan de i-pod en bijkomende DRM-ellende te denken.

AVI is outdated, accept it. De wereld is inmiddels verder gegaan. Dat geld ook voor VOB (vervangen oa door EVOB), en ook dat is een standaard waarvoor je licentiegelden moet betalen.

MKV is patentloos en licentievrij, en toekomst gericht. Zie dit: http://www.matroska.org/index.html.nl Als iedereen nu gewoon MKV zou gaan ondersteunen waren we klaar met al die wildgroei van formaten.

MAar om terug te komen op het onderwerp: Aan de manier waarop Sony ondersteuning bied (of liever gezegd niet bied) voor het mogelijk maken van afspelen van zelf gecreerde filmpjes, kan je aflezen hoe het gedrag van Sony gaat veranderen als ze geen concurrerend formaat meer hebben.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 11:33:
[...]

Alsjeblieft zeg: MP4 is een Apple standaard, en om te weten hoe Apple omgaat met het delen van informatie over hun standaarden hoef je alleen maar aan de i-pod en bijkomende DRM-ellende te denken.

AVI is outdated, accept it. De wereld is inmiddels verder gegaan. Dat geld ook voor VOB (vervangen oa door EVOB), en ook dat is een standaard waarvoor je licentiegelden moet betalen.

MKV is patentloos en licentievrij, en toekomst gericht. Zie dit: http://www.matroska.org/index.html.nl Als iedereen nu gewoon MKV zou gaan ondersteunen waren we klaar met al die wildgroei van formaten.

MAar om terug te komen op het onderwerp: Aan de manier waarop Sony ondersteuning bied (of liever gezegd niet bied) voor het mogelijk maken van afspelen van zelf gecreerde filmpjes, kan je aflezen hoe het gedrag van Sony gaat veranderen als ze geen concurrerend formaat meer hebben.
MKV is net als AVI niet meer dan een container. Je moet codecs en containers niet door elkaar halen.

En ze kunnen wel zeggen dat MKV patentloos is. De meningen zijn daar erg over verdeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Shiver23 op 17-02-2008 11:40 ]

• Luke_msx
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 11:33:
Ondanks dat ik ook een broertje dood heb aan DRM en ook voor een bepaald vrijheid in het delen van media ben vind ik dit echt te kort door de bocht; zoals ik al eerder zei wordt MKV op dit moment echt enkel en alleen gebruikt voor illegale content en is het de facto daar ook gewoon specifiek voor ontwikkeld.

Verwijderd

Ongelooflijk, dit had ik een paar weken/maanden geleden echt niet verwacht!

Ook Microsoft die een BluRay speler gaat leveren voor de XBox360!
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor de discussie m.b.t. hardware en software voor Blu-ray dan wel HD DVD. Het is geen plek om anderen te overtuigen dat Blu-ray of HD DVD "de beste" is.