Toon posts:

[Discussie] BluRay en HD-DVD hardware en software

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:
  • 46.149 views sinds 30-01-2008

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 18:54
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 14:18:
[...]

Dat is wat ik dus ook graag zou willen weten.
Net name spelers die DTS-HD en TrueHD bitstream out via HDMI 1.3 ondersteunen.
Liefste ook een speler die recorable blueray's kan afspelen :)
Wat maakt die bitstream en HDMI 1.3 uit? Mijn Denon AVR-4306 is HDMI 1.1 en werkt dankzij de PS3 perfect met TrueHD omdat dat naar Uncompressed PCM geconverteerd wordt. Als de PS3 straks ook DTS-HD kan decoderen ben ik klaar.

Verwijderd

Ik heb een vrij dure onkyo versterker en wil daar alles door laten decoderen. Niet door een ps3 ;)

• Greekmaster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:18
krijg net een mail van Sony. Bij aanschaf van een blu-ray speler, 6 films gratis, spiderman 1 2 3 en Pirates of the carribean 1 2 3, geldig bij aanschaf tussen nu en 31maart

• ymmv
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:36:
Ik heb een vrij dure onkyo versterker en wil daar alles door laten decoderen. Niet door een ps3 ;)
Denk je dat de Onkyo bij een lossless audioformaat er bitjes bij gaat verzinnen zodat het mooier klinkt dan als de PS3 hetzelfde had gedaan? Of vind je het spannend dat er een extra lichtje gaat branden op je Onkyo-versterker?

DolbyTrueHD == Uncompressed PCM. Er zal geen bit verschil zijn. Het verschil komt pas als die bits door de versterker heen gaan.

Verwijderd

Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van. Heb je een bron?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2008 18:45 ]

• ymmv
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 18:40:
Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van. Heb je een bron?
Om het in CD-termen te vertalen:

Dolby TrueHD = ape
DTS HD = flac

Jij zou dan iemand zijn die gelooft dat als een Apple een flac-bestand naar wav omzet dat het natuurlijk beter klinkt dan als de PC hetzelfde doet en dat je verschil kunt horen tussen flac, ape en wav-bestanden die van dezelfde CD zijn gemaakt.

Verwijderd

ok. Heel leuk. Ik zal mezelf nog maar een keer herhalen dan. Heb je een bron?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2008 23:04 ]

• ymmv
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:43:
ok. Heel leuk. Ik zal mezelf nog maar een keer herhalen dan. Heb je een bron?
Wat moet ik in hemelsnaam bewijzen? Dat DTS HD en Dolby True HD lossless formaten zijn? Dat lossless betekent dat er geen bits weg worden gegooid? Dat uncompressed PCM van zichzelf natuurlijk ook lossless is?

Wikipedia:
Uncompressed audio format

There is one major uncompressed audio format, PCM, which is usually stored as a .wav on Windows or as .aiff on Mac OS. WAV is a flexible file format designed to store more or less any combination of sampling rates or bitrates. This makes it an adequate file format for storing and archiving an original recording. A lossless compressed format would require more processing for the same time recorded, but would be more efficient in terms of space used. WAV, like any other uncompressed format, encodes all sounds, whether they are complex sounds or absolute silence, with the same number of bits per unit of time. As an example, a file containing a minute of playing by a symphonic orchestra would be the same size as a minute of absolute silence if they were both stored in WAV. If the files were encoded with TTA, the first file would be marginally smaller, and the second file taking up almost no space at all. However, to encode the files to TTA would take significantly more time than encoding the files to the WAV format.

DTS-HD en Dolby True HD comprimeren in feite multi-channel wav (oftewel PCM) naar het eigen formaat zonder informatie weg te gooien. Door ze te decomprimeren krijg je weer de oorspronkelijke wav terug.

Jij wilt verschrikkelijk graag dat je Onkyo speler van Dolby True HD het oorspronkelijke ongecomprimeerde PCM-signaal maakt zodat je voor jezelf kunt bewijzen dat je dat al dat geld voor een HDMI 1.3 versterker niet voor niets hebt uitgegeven, maar het is precies hetzelfde signaal (tot op de bit) als wanneer de PS3 dat had gedaan.

Dat hele Dolby True HD/DTS HD levert dus ook geen enkele kwaliteitsverbetering vergeleken met Uncompressed PCM. Het enige voordeel is dat er compressie gebruikt is en dus minder ruimte op een Blu-Ray-disk in beslag neemt. Uncompressed PCM is bijzonder kwistig met ruimte. Grote voordeel is wel dat het veel compatibeler is met oudere apparatuur (HMDI 1.1 bijv).

Verwijderd

Het gaat mij er helemaal niet per se om dat ik bewijs heb dat ik niet onnodig geld heb uitgegeven. Als jij kan aantonen dat het niet uitmaakt dan vind ik het ook best :)
Uiteindelijk betaal ik niet alleen voor de decoder maar ook voor de overige componenten.

Bovendien is het zowieso nog maar afwachten of de PS3 uberhaupt nog DTS-HD zal decoderen. Mocht dit niet het geval zijn..zul je toch op zoek moeten naar een andere speler of..een 1.3 receiver met DTS-HD decoder zoals de nieuwe onkyo serie :z

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 01:29 ]

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:34

PaulX

Beyond your imagination...

Het is zo dat als een speler zelf het lossless signaal gedecodeerd uitstuurt naar een av-receiver,
dat je dan in het display van de receiver alleen zult zien dat het een zoveel kanaals (L)PCM signaal betreft en niet wat het van origine nu echt is (dat zou dan alleen de speler aan kunnen geven).
Een compatible receiver met de juiste decoders kan op het display alleen DTS-HD MA of Dolby TrueHD aangeven als er een bitstream signaal wordt aangeboden via HDMI 1.3.
Veel 'liefhebbers' zoals ik vinden dat laatste fijner dan dat er altijd alleen (L)PCM in het display komt te staan. Maar het is inderdaad zo dat het niets afdoet aan de kwaliteit one way or the other. Het is daarom belangrijker om wat meer aandacht te schenken aan de akoestiek van de betreffende kamer dan de bitstream of lpcm mogelijkheid.

Hier is een interessant topic op het blu-ray forum te vinden over 'Linear PCM versus Bitstream'. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door PaulX op 02-02-2008 17:26 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Gezeur over DTS-HD hier.. alsof het verschil met DTS of zelfs DD5.1 te horen is op een set van een paar duizend euro. Niet dus. Maar goed consumenten (en ook tweakers ben ik achtergekomen) geilen op specs. Het moet DTS-HD zijn, het moet Full HD zijn, maar in werkelijkheid blijken er geen verschillen waarneembaar. :D :D

Groetjes, FaceDown.

• ymmv
FaceDown schreef op zondag 03 februari 2008 @ 11:39:
Gezeur over DTS-HD hier.. alsof het verschil met DTS of zelfs DD5.1 te horen is op een set van een paar duizend euro. Niet dus. Maar goed consumenten (en ook tweakers ben ik achtergekomen) geilen op specs. Het moet DTS-HD zijn, het moet Full HD zijn, maar in werkelijkheid blijken er geen verschillen waarneembaar. :D :D
Dat ga je wel horen. Ik heb de nodige Blu-Rays met Uncompressed PCM en daar zit veel meer dynamiek in dan in de DD51 of DTS-track. Het is alleen lood om oud ijzer of DTS-HD beter is dan Dolby True-HD. Lossless = lossless. DTS-HD schijnt beter te comprimeren, maar dat is een voordeel wat op een 50GB BD nou niet meteen indruk maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door ymmv op 03-02-2008 11:49 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ymmv schreef op zondag 03 februari 2008 @ 11:47:
[...]

Dat ga je wel horen. Ik heb de nodige Blu-Rays met Uncompressed PCM en daar zit veel meer dynamiek in dan in de DD51 of DTS-track. Het is alleen lood om oud ijzer of DTS-HD beter is dan Dolby True-HD. Lossless = lossless. DTS-HD schijnt beter te comprimeren, maar dat is een voordeel wat op een 50GB BD nou niet meteen indruk maakt.
Ik vraag het me af. Je zal wel weer mensen hebben met sets van minder dan 1000 euro die gaan verklaren het verschil te horen. Doe maar een keer een dubbelblinde test om het te bewijzen want ik geloof er niks van.

Groetjes, FaceDown.

• Cheetah
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

FaceDown schreef op zondag 03 februari 2008 @ 11:57:
Ik vraag het me af. Je zal wel weer mensen hebben met sets van minder dan 1000 euro die gaan verklaren het verschil te horen. Doe maar een keer een dubbelblinde test om het te bewijzen want ik geloof er niks van.
Ahjoh, je hebt ook mensen die er prat op gaan het verschil tussen 192kb vs 265kb MP3 en 256kb vs CD duidelijk te horen op hun Logitech speakerset van 200 Euro. Laat ze toch... :)

De enige situatie waarin ik me kan voorstellen dat er verschil waarneembaar zal zijn is in gevallen van goede 7.1 opstellingen. True HD kan namelijk 'echt' 7.1 signaal voeren, waar bij standaard DTS het signaal door de versterker wordt omgevormd van 5.1 naar 7.1... hoewel ik zelfs denk dat met serieuze apparatuur de verschillen relatief klein zullen zijn. Zeker tijdens een film waar je je meer concentreert op verhaal/actie & beeld dan op minitieus detail in het geluid :)

En dat is nog afgezien van dat relatief weinig HD discs DTS-HD Master Audio voeren (het enige lossless DTS formaat). De rest (incl DTS HD High Resolution) is compressed... en de vergelijking (lossless) CD <-> goede MP3 (compressed) komt daar weer direct bij me op. Hoeveel mensen horen daar het verschil? En dan concentreer je je in die situatie ook nog 100% op het geluid ;)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Cheetah

Cheetah

Update, ik heb gisteren mijn Toshiba HD-EP10 HD DVD speler binnengekregen.
Direct aangesloten op mijn Samsung LE40M61 :)

Bevindingen: Er is verschil met DVD over dezelfde machine, maar dit verschil is (zeker op kijkafstand) niet dramatisch en komt absoluut nergens in de buurt van het verschil tussen (progressive) DVD en VHS (of TV). Verder is de machine een fantastische DVD upscaler, beter dan mijn Samsung HD-850.

Heb toevallig afgelopen zondag bij mijn oom geexperimenteerd met de Sony PS3 als DVD speler (op een Samsung LE40M86). Na vergelijk met de EP10 (Ice Age: animaties geven een duidelijker beeld) heb ik het idee dat de EP10 een betere DVD upscaler is. De EP10 lijkt een strakker/gladder artefactvrijer beeld af te leveren. Ik wil nog 1 op 1 vergelijken om de TV of eventuele andere settings uit te sluiten (hoewel de M86 een betere TV is dan mijn M61 en de PS3 dus juist in het voordeel zou moeten zijn daar), dus zal even kijken of ik die PS3 binnenkort bij mij thuis kan krijgen.
De PS3 staat trouwens bij mijn oom in het audiomeubel, en man, wat een lawaaimaker is het daar. Binnen enkele minuten na opstarten DVD slaan de fans flink aan. Zeker tijdens rustige stukken in films is het gezoem van de fans erg irritant (dermate dat hij overweegt het apparaat met 100 Euro verlies weer de deur uit te doen). Als je zo'n ding koopt als mediaspeler hou er dan rekening mee dat je hem ergens vrijstaand neerzet, en niet in een audiomeubel met andere apparatuur als een A/V versterker. Wil je het laatste koop dan zeker een standalone speler.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Verwijderd

Topicstarter
Greekmaster schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:41:
krijg net een mail van Sony. Bij aanschaf van een blu-ray speler, 6 films gratis, spiderman 1 2 3 en Pirates of the carribean 1 2 3, geldig bij aanschaf tussen nu en 31maart
Is dat de PotC deel 1 die verkeerd ( met verkeerde frames ) op BluRay is gezet? De verbeterde versie zou wel interessant zijn maar om nu naar een vechtscene te kijken tussen Depp en Orlando Bloom te kijken waarbij je het hoofd van Bloom niet ziet omdat die scenes verkeerd geframed zijn, nee, thanks :)

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 21:19
Cheetah schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:27:
Update, ik heb gisteren mijn Toshiba HD-EP10 HD DVD speler binnengekregen.
Direct aangesloten op mijn Samsung LE40M61 :)

Bevindingen: Er is verschil met DVD over dezelfde machine, maar dit verschil is (zeker op kijkafstand) niet dramatisch en komt absoluut nergens in de buurt van het verschil tussen (progressive) DVD en VHS (of TV). Verder is de machine een fantastische DVD upscaler, beter dan mijn Samsung HD-850.
Als je geen dramatisch verschil kunt zien tussen HD-DVD en gewone DVD dan krijg ik mijn grote twijfels over de kwaliteit van de TV die je gebruikt(of je hebt een slechte HD bron gebruikt; er schijnen schijven te circuleren met geupscaled SD materiaal erop wat wordt verkocht als HD materiaal). Al op een goede HD-Ready TV is dat verschil zelfs voor een volkomen leek in één oogopslag direct zeer opvallend.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 19:54

uppie8374

Sousousou

Is er ook al software voor de pc beschikbaar zodat je een blu-ray disc die je digitaal op je pc hebt staan af kunt spelen? Op internet vind ik er nog niets over.

Rebuilding knowledge database

Verwijderd

Topicstarter
uppie8374 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:35:
Is er ook al software voor de pc beschikbaar zodat je een blu-ray disc die je digitaal op je pc hebt staan af kunt spelen? Op internet vind ik er nog niets over.
Ja. Alle BluRay schijven zijn te rippen en digitaal op te slaan op je PC en met diverse software afte spelen. Ook de onkraakbare BD+ schijven die binnen een maandje gekraakt waren. PowerDVD is your friend.

• Cheetah

Cheetah

jalumsx schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:00:
Als je geen dramatisch verschil kunt zien tussen HD-DVD en gewone DVD dan krijg ik mijn grote twijfels over de kwaliteit van de TV die je gebruikt(of je hebt een slechte HD bron gebruikt; er schijnen schijven te circuleren met geupscaled SD materiaal erop wat wordt verkocht als HD materiaal). Al op een goede HD-Ready TV is dat verschil zelfs voor een volkomen leek in één oogopslag direct zeer opvallend.
TV = Samsung LE40M61. Zoek maar op. Eisa TV van het jaar 2006.
HD Testschijven tot nu toe: 300 en Dreamgirls... beide 'echt' HD. Kijkafstand: ~3 meter.

Maar even voor mijn beeldvorming: heb je zelf eigenlijk wel een HD speler en een goede (en goed ingestelde) upscale DVD speler? Want de enige vergelijking die ik je tot nu toe heb zien trekken is tussen SD en HD TV kanalen. En ik kan je 1 ding vertellen: DVD's zien er bij mij dramatisch veel beter uit dan SD TV.
Dus als dat je referentiemateriaal is ga je daar scheef.

Full Specz

• PaulX

PaulX

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:39:
[...]

Ja. Alle BluRay schijven zijn te rippen en digitaal op te slaan op je PC en met diverse software afte spelen. Ook de onkraakbare BD+ schijven die binnen een maandje gekraakt waren. PowerDVD is your friend.
Ja, AnyDVD HD kan helpen i.c.m. PowerDVD maar de nieuwste PowerDVD (geloof 7.3 build 3516) heeft naar mijn weten geen ondersteuning meer om HD-DVD en Blu-ray content vanaf de harde schijf te laden. Een hd-dvd iso bestand mounten en vanaf de virtuele drive de playback starten is me ook nog niet gelukt met de nieuwste versie van PowerDVD. Dus PowerDVD is not my friend... :'(

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Verwijderd

Topicstarter
PaulX schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:31:
[...]

Ja, AnyDVD HD kan helpen i.c.m. PowerDVD maar de nieuwste PowerDVD (geloof 7.3 build 3516) heeft naar mijn weten geen ondersteuning meer om HD-DVD en Blu-ray content vanaf de harde schijf te laden. Een hd-dvd iso bestand mounten en vanaf de virtuele drive de playback starten is me ook nog niet gelukt met de nieuwste versie van PowerDVD. Dus PowerDVD is not my friend... :'(
PowerDVD 6.5 is your bigger friend :)

• Luke_msx
Cheetah schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:19:
[...]
HD Testschijven tot nu toe: 300 en Dreamgirls... beide 'echt' HD. Kijkafstand: ~3 meter.

Maar even voor mijn beeldvorming: heb je zelf eigenlijk wel een HD speler en een goede (en goed ingestelde) upscale DVD speler? Want de enige vergelijking die ik je tot nu toe heb zien trekken is tussen SD en HD TV kanalen. En ik kan je 1 ding vertellen: DVD's zien er bij mij dramatisch veel beter uit dan SD TV.
Dus als dat je referentiemateriaal is ga je daar scheef.
Mijn spullen:

Panasonic 37PV7, PS3 als HD(BluRay) speler en upscaling DVD speler, aangesloten via HDMI, Mediacenter PC met component aansluitingen en een Kathrein UFS910 HDTV satellietontvanger(ook via HDMI).

Jouw referentiemateriaal is analoge SDTV? Want dat ziet er inderdaad beroerd uit op de gemiddelde flatscreen TV en dat DVD dan dramatisch beter is wil ik wel geloven.

Mijn vergelijkingen gaan tussen gesimulcaste SD en HD uitzendingen, ontvangen op dezelfde digitale sat-receiver op de BBC(vanavond om 22:00 weer Torchwood, simultaan op BBC2 en BBC-HD; voor de satellietkijkers onder ons); maar ook tussen DVD's, BluRay discs en van Internet getrokken HDTV(veelal 720p) materiaal. In alle gevallen geeft HD materiaal een plaatje waar je u tegen zegt en geen van de mensen die ik gevraagd heb(na een A/B vergelijking) heeft ooit zo'n indrukwekkende sprong in beeldkwaliteit meegemaakt als de overgang die nu plaatsvindt van SDTV naar HDTV.

Ook een goede DVD schijf in een goed upscalende DVD speler (de PS3 doet het prima als upscaler en met een MediaPC kun je softwarematig ook een heleboel doen) geeft een heel aardig plaatje maar kan absoluut niet in de schaduw staan van een echt HD signaal(en een DVD is wat mij betreft niet of zeer beperkt beter dan een echt goede SDTV uitzending). Het verschil tussen geupscalede DVD en echt hoogwaardig HD materiaal is in mijn ogen wel degelijk dramatisch. Ook niet meer dan logisch gezien het gigantische verschil aan beschikbare hoeveelheid beeldinformatie...

Maar goed; je leest vaker op het Internet dat er wordt beweerd dat geupscalede DVD bijna net zo goed is als echt HD materiaal. Wat mij betreft is dat echt een fabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Luke_msx op 06-02-2008 15:58 ]

• Cheetah

Cheetah

jalumsx schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:54:
Jouw referentiemateriaal is analoge SDTV? Want dat ziet er inderdaad beroerd uit op de gemiddelde flatscreen TV en dat DVD dan dramatisch beter is wil ik wel geloven.

Mijn vergelijkingen gaan tussen gesimulcaste SD en HD uitzendingen, ontvangen op dezelfde digitale sat-receiver op de BBC(vanavond om 22:00 weer Torchwood, simultaan op BBC2 en BBC-HD; voor de satellietkijkers onder ons);
Met andere woorden: je vergelijkt gedigitaliseerd analoog SDTV signaal met HD Materiaal?
maar ook tussen DVD's, BluRay discs en van Internet getrokken HDTV(veelal 720p) materiaal. In alle gevallen geeft HD materiaal een plaatje waar je u tegen zegt en geen van de mensen die ik gevraagd heb(na een A/B vergelijking) heeft ooit zo'n indrukwekkende sprong in beeldkwaliteit meegemaakt als de overgang die nu plaatsvindt van SDTV naar HDTV.
Grappig, bij mij zeiden ze het omgekeerde: er is verschil, maar niet dramatisch, en zeker niet op normale kijkafstand. Het verschil tussen (goede) DVD versus VHS of SDTV is veel groter.
Doe voor de grap eens een dubbelblind op normale kijkafstand 3-4m en kijk dan nog eens of ze de verschillen tussen een goede upscaled DVD en HD nog steeds zo dramatisch vinden... gewoon paar goede DVD's uitzoeken en een paar HD's en laat hun op die afstand maar vertellen welke HD zijn ;)

Verschil HD vs DVD wordt wel steeds groter naarmate je dichter op het scherm zit, maar gemiddeld genomen zit je niet met je lip bovenop het scherm als je een film kijkt. Hoe verder je van de bron staat/zit, hoe minder relevant resolutie (en fijn detail) wordt gezien je oog het steeds minder 'oplost'.
Vandaar dat 1080p (Full HD) vs 720p op schermen van 40" of kleiner ook nogal overrated is.
een DVD is wat mij betreft niet of zeer beperkt beter dan een echt goede SDTV uitzending.
Denk je dat bij een SDTV filmuitzending ook maar ergens in de buurt van het equivalent van 6-7GB aan beeldinformatie over de lijn wordt gestuurd? Ik ben nog nooit een (moderne) SDTV film tegengekomen waarbij ik niet de DVD erin gegooid heb als ik die had liggen... en het verschil meteen zichtbaar was ;)
Het verschil tussen geupscalede DVD en echt hoogwaardig HD materiaal is in mijn ogen wel degelijk dramatisch. Ook niet meer dan logisch gezien het gigantische verschil aan beschikbare hoeveelheid beeldinformatie...
Zie eerdere opmerking.

Ter vergelijk: een CD bevat veel meer geluidsinformatie dan een 128kb MP3 bestand, en een 256kb MP3 bestand bevat veel meer geluidsinformatie dan een 128kb MP3 bestand. Maakt dat al met al een 'dramatisch' verschil in geluidsperceptie? Voor sommige mensen wel ja: zodra je ze vertelt dat ze naar een MP3 zitten te luisteren ;)
Maar goed; je leest vaker op het Internet dat er wordt beweerd dat geupscalede DVD bijna net zo goed is als echt HD materiaal.
Hoe zou dat nou toch komen? ;)

Full Specz

• Luke_msx
Cheetah schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:02:
[...]
Met andere woorden: je vergelijkt gedigitaliseerd analoog SDTV signaal met HD Materiaal?
Is lezen nu zo moeilijk, of spreek ik Frans of zo? Ik vergelijk BBC2, ontvangen in MPEG2 via de Astra 2 satelliet(10.773 GHz H) met BBC-HD, ontvangen in MPEG4 via de Astra 2 satelliet(10.847 GHz V). BBC-HD is dramatisch beter. En als ik over Torchwood praat, praat ik dus over digitaal HD bronmateriaal wat native wordt uitgezonden op BBC-HD en gedownscaled op BBC2. Daar is dus geen analoog materiaal of eender welke D/A of A/D conversie aan te pas gekomen.(geen enkel, daar de satellietontvanger via HDMI is aangesloten)
[...]
Grappig, bij mij zeiden ze het omgekeerde: er is verschil, maar niet dramatisch, en zeker niet op normale kijkafstand. Het verschil tussen (goede) DVD versus VHS of SDTV is veel groter.
Doe voor de grap eens een dubbelblind op normale kijkafstand 3-4m en kijk dan nog eens of ze de verschillen tussen een goede upscaled DVD en HD nog steeds zo dramatisch vinden... gewoon paar goede DVD's uitzoeken en een paar HD's en laat hun op die afstand maar vertellen welke HD zijn ;)
Op een goede (plasma) HD TV zie je het verschil in één oogopslag; als jij dat op jouw TV niet ziet dan vraag ik me echt af waarom dat toestel die award heeft gekregen. Je kunt echt beweren wat je wilt, HD is een enorme vooruitgang op zelfs de beste SD beelden; en zelfs de grootste leek ziet het op een goede HDTV als je dubbelblind test. Inderdaad is het op een LCD-HDTV een stuk lastiger te zien; maar dat komt vooral door het bekende forse verlies aan resolutie wat optreedt bij de meeste LCD schermen zodra er beweging in het beeld zit. (gaat me te ver om dat hier uit te leggen, Google maar eens)
Verschil HD vs DVD wordt wel steeds groter naarmate je dichter op het scherm zit, maar gemiddeld genomen zit je niet met je lip bovenop het scherm als je een film kijkt. Hoe verder je van de bron staat/zit, hoe minder relevant resolutie (en fijn detail) wordt gezien je oog het steeds minder 'oplost'.
Vandaar dat 1080p (Full HD) vs 720p op schermen van 40" of kleiner ook nogal overrated is.
Dit laatste ben ik helemaal met je eens; vandaar dat ik een HD-ready plasmascherm heb gekocht(beste prijs/kwaliteitsverhouding). Waar ik 3 meter vanaf zit en waarbij elke vorm van SD, hoewel strak en mooi qua kleur, onscherp en wazig oogt t.o.v. wat voor HD signaal ik er ook maar in stop. Ondanks dat ik hier apparatuur heb staan met behoorlijk upscalers...
[...]
Denk je dat bij een SDTV filmuitzending ook maar ergens in de buurt van het equivalent van 6-7GB aan beeldinformatie over de lijn wordt gestuurd? Ik ben nog nooit een (moderne) SDTV film tegengekomen waarbij ik niet de DVD erin gegooid heb als ik die had liggen... en het verschil meteen zichtbaar was ;)
Op de satelliet wel; de Duitse publieken halen die bitrates inderdaad. (ik heb hier ook een Dreambox staan; en daarmee kun je continu de bitrates controleren als je dat zou willen; je moet het dus maar op mijn woord aannemen: er zijn via de satelliet diverse kanalen te ontvangen die bijna 8 Mbit MPEG2 gebruiken, hetzelfde geldt voor digitale kabel) Los daarvan: het verschil tussen SDTV op 4 MBit en SDTV op 8 MBit is nauwelijks zichtbaar voor een ongeoefend oog; terwijl datzelfde oog het verschil tussen het best mogelijke SDTV signaal en een fatsoenlijk echt HD signaal in één oogopslag kan zien.
Ter vergelijk: een CD bevat veel meer geluidsinformatie dan een 128kb MP3 bestand, en een 256kb MP3 bestand bevat veel meer geluidsinformatie dan een 128kb MP3 bestand. Maakt dat al met al een 'dramatisch' verschil in geluidsperceptie? Voor sommige mensen wel ja: zodra je ze vertelt dat ze naar een MP3 zitten te luisteren ;)
Toevallig ben ik, ondanks dat ik bepaald geen audiofiel ben, wel één van die mensen die zich mateloos stoort aan de artefacts die je in het merendeel van de MP3 bestanden die verkrijgbaar zijn kunt horen; en, afhankelijk van het soort muziek ben ik in staat om een 128 kb MP3 te onderscheiden van een CD(toevallig al vaak geprobeerd), zelfs op goedkope speakers: je hebt geen super-luidsprekers nodig om die artifacts te kunnen horen.

Terug ontopic: als ik jouw reacties hier zo lees zie jij niet zo veel voordeel in de overgang naar HDTV; de vraag die bij mij opborrelt is waarom je dan in vredesnaam een HDTV koopt: SD materiaal ziet er op elke goede CRT mooier uit dan op eender welke LCD HDTV. Zelfs de beste upscaler ten spijt. Sterker nog, toen ik mijn Sony Wega CRT TV nog had en daarop via de mediaPC (die via RGB Scart was aangesloten) HD bestanden gedownscaled(naar gewoon 576i/50) liet afspelen, zag dat er al veel beter uit dan DVD.

Verwijderd

Topicstarter
Mediamarkt Amsterdam: 99 euro voor de HD-E1 van Toshiba inc HDMI kabel. Op de doos zaten soms ook nog de stickers van de 2 + 5 DVD actie maar die waren er bij de meeste afgehaald.

Niet duur voor een regiovrije DVD speler die ook nog eens upscaled en HD DVD's speelt :)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:20
Ga die maar eens halen dan als Mediamarkt Hengelo ze ook verkoopt (zeker regiovrij voor DVD?) eens wat reviews opzoeken wat betreft de upscaling kwaliteit.

En die aktie via Toshiba is zeker afgelopen wat betreft die gratis films O-)

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Welke van de Toshiba's is te verkiezen tussen de EP10 en de E1? De ene kan 1080P weergeven en de ander alleen 1080i, terwijl de ander weer kan upscalen en de andere weer niet...

Daarnaast kan ik niet echt terugvinden welke procs er in die apparaten zitten. Ik vraag me af hoe deze machines zich verhouden tot bijvoorbeeld een NAD T524 en T515.

• PaulX

PaulX

PaulX schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:44:
Weet iemand misschien of er in Nederland al blu-ray spelers verkrijgbaar zijn
met de volgende specificaties/features:
  • DTS-HD Master Audio / Dolby TrueHD bitstream out via HDMI1.3
  • BD-Profile 1.1 (p.i.p. capable etc.)
  • Native 1080/24p out via HDMI
Ik weet dat de DMP-BD30 aan deze eisen voldoet maar deze is helaas (nog) niet verkrijgbaar in Europa.
Is er inmiddels nog steeds niet bekend wanneer er nu eindelijk eens een speler op de Nederlandse/Europese markt verkrijgbaar gaat zijn met bovenstaande eisen/specs.? :?

• Speedy
Net wat gezocht en volgens een thread op DVD.nl is hij met die softwarehacks regiovrij te maken wat betreft DVD. Had liever de methode zoals mijn oude LG speler gehad (vier cijfers op de remote en klaar), maar het kan dus wel.

Hopelijk werken die downloadlinks nog (kan dat niet testen op het werk :()

Flickr | Lego collectie

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:11:
Welke van de Toshiba's is te verkiezen tussen de EP10 en de E1? De ene kan 1080P weergeven en de ander alleen 1080i, terwijl de ander weer kan upscalen en de andere weer niet...
Ze kunnen toch allebei upscalen? Alleen komt de E1 niet verder dan 1080i, en de EP10 doet 1080p. Overigens komt de EP10 in een aantal tests niet verder dan "redelijk" op 1080p (maar goed, dat is in vergelijking met de duurdere modellen en die zijn >€300). Op een HD-Ready scherm maakt het dus weinig uit welke je hebt.

Wel is de EP10 gewoon een nieuwer model: hij laadt sneller (maar nog steeds traag) en is kleiner. Maar imho zou de EP10 mij niet heel veel meer waard zijn dan een E1 (een paar tientjes misschien), tenzij je een 1080p scherm hebt (de EP10 doet ook 1080p24 voor films!). Hij bevalt verder goed overigens :)
FaceDown schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:35:
Als ik een foto van mijn 1080i (resolutie 1024x1080) scherm ga maken dan zie ik ook rare dingen als strepen (en waarschijnlijk heb ik een betere camera dan jij) maar in werkelijkheid is het beeld retestrak.
1080i op een native 1080 scherm? Dat is wat zonde. 1080i bevat minder beeldinformatie dan 720p! Zeker als je horizontale resolutie ook nog eens onder de specs van 720p blijft zou dat dus minder scherp beeld opleveren dan mijn 1366x768 Philips op 720p...
Cheetah schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:19:
[...]
Die is toch ook 1366x768? Dan heb je natuurlijk ook een "full hd" 1080p, wat je op 40" denk ik wel gaat merken. Zelf vond ik, zoals anderen in dit topic, bij een aantal films (en bij mij op 720p) het verschil toch echt enorm, als je daarna weer DVD kijkt lijkt het alsof alles in soft focus is :P Je ziet bij bijv. Planet Earth wel dat het ontzettend uitmaakt hoe goed het bronmateriaal is: daar zitten bijv. een aantal low-light opnames in met flinke ruis (logisch ook) die veel onscherper zijn dan andere opnames in fel licht die vaak adembenemend zijn, zelfs op 720p en 32". 300 is overigens ook ontzettend scherp en duidelijk een goede transfer.

Mijn kat zat zelfs gefascineerd te kijken naar de panters en luipaarden, en de vogelopnames... terwijl bij kabel de hele televisie straal genegeerd wordt, zelfs al zitten er katten miauwend in beeld :+

• Speedy
PowerFlower schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:10:
[...]

Wel is de EP10 gewoon een nieuwer model: hij laadt sneller (maar nog steeds traag) en is kleiner. Maar imho zou de EP10 mij niet heel veel meer waard zijn dan een E1 (een paar tientjes misschien), tenzij je een 1080p scherm hebt (de EP10 doet ook 1080p24 voor films!). Hij bevalt verder goed overigens :)
Dat langzame laden, is dat enkel bij HD-DVD of ook DVD? Is dat hinderlijk? (heb geen ervaring met dat soort spelers, ben enkel een DVD speler en Xbox360 gewend)

Flickr | Lego collectie

• Cheetah

Cheetah

Wat betreft dat HD vs progressive/upscaled DVD verhaal: let's agree to disagree ;)
Ik gok zo dat we het niet eens gaan worden.

Jij vind het die investering van 400++ Euro in BluRay meer dan waard. Ik zou me 6x (minstens) voor mijn kop geslagen hebben als ik ook maar ergens in de buurt van dat geld eraan had uitgegeven ;)
Toevallig ben ik, ondanks dat ik bepaald geen audiofiel ben, wel één van die mensen die zich mateloos stoort aan de artefacts die je in het merendeel van de MP3 bestanden die verkrijgbaar zijn kunt horen; en, afhankelijk van het soort muziek ben ik in staat om een 128 kb MP3 te onderscheiden van een CD(toevallig al vaak geprobeerd), zelfs op goedkope speakers: je hebt geen super-luidsprekers nodig om die artifacts te kunnen horen.
Ik luister sowieso geen MP3's met artefacts... naar ik aanneem was ook wel te begrijpen dat ik een vergelijking tussen een clean CD en een clean MP3 bedoelde :z
Een clean MP3 klinkt zo ook beter dan een gekraste CD. Da's geen manier van vergelijken.
Terug ontopic: als ik jouw reacties hier zo lees zie jij niet zo veel voordeel in de overgang naar HDTV; de vraag die bij mij opborrelt is waarom je dan in vredesnaam een HDTV koopt: SD materiaal ziet er op elke goede CRT mooier uit dan op eender welke LCD HDTV. Zelfs de beste upscaler ten spijt. Sterker nog, toen ik mijn Sony Wega CRT TV nog had en daarop via de mediaPC (die via RGB Scart was aangesloten) HD bestanden gedownscaled(naar gewoon 576i/50) liet afspelen, zag dat er al veel beter uit dan DVD.
:D
Als je naar 576i (interlaced) gedownscaled HD materiaal over Scart veel beter vindt dan (progressive) DVD dan begrijp ik het al helemaal. Geen wonder dat je vind dat HD materiaal zoveel geweldiger is dan DVD ;)

Overigens heb ik op geen enkele CRT TV ooit mooier DVD's weergegeven zien worden dan op mijn LCD TV met progressive scan 720p upscale DVD speler aangekoppeld. Als jij vind dat jouw Sony Wega CRT dat over Scart (dus 576i interlaced) beter kan dan begrijp ik helemaal waarom wij hier discussieren. Weet je, laten we ook hier maar het er over eens worden dat we het oneens zijn, ok? Dit is geen zinvol gesprek :)
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 01:05:
Mediamarkt Amsterdam: 99 euro voor de HD-E1 van Toshiba inc HDMI kabel. Op de doos zaten soms ook nog de stickers van de 2 + 5 DVD actie maar die waren er bij de meeste afgehaald.
Die 2 DVD's zitten er nog bij maar de actie met 5 extra DVD's gold voor aankopen t/m 31 januari.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit de reden was om de actie uit te stellen. In eerste instantie zou die vorige week donderdag (31 januari) beginnen namelijk...
Niet duur voor een regiovrije DVD speler die ook nog eens upscaled en HD DVD's speelt :)
Nee, is een fantastische prijs, en zoals ik al schreef zijn de Toshiba's fantastische DVD upscalers.
Duidelijk beter dan mijn Samsung HD-850 (opgevolgd door HD-870) die zich ook in die prijsklasse bevind. Echt een topapparaat voor dat geld :)
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:11:
Ze kunnen allebei upscalen. Bij de EP10 staat het gek genoeg niet in de specs, maar ik kan persoonlijk bevestigen dat hij het meer dan uitstekend doet.
Daarnaast kan ik niet echt terugvinden welke procs er in die apparaten zitten. Ik vraag me af hoe deze machines zich verhouden tot bijvoorbeeld een NAD T524 en T515.
Hier staan uitgebreide (Duitse) reviews:
HD-E1
HD-EP10
Ze schijnen zich goed te kunnen meten met high-end DVD upscalers. M.n. de EP10 schijnt zeer dicht in de buurt te komen van DVD spelers als de Denon 2930 (van bijna 1000 Euro) :)
[TAG]Speedy schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:49:
Net wat gezocht en volgens een thread op DVD.nl is hij met die softwarehacks regiovrij te maken wat betreft DVD. Had liever de methode zoals mijn oude LG speler gehad (vier cijfers op de remote en klaar), maar het kan dus wel.
Hopelijk werken die downloadlinks nog (kan dat niet testen op het werk :()
Ik post vanavond wel een link met complete tutorials voor de E1 en EP10 incl. werkende dl-links.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheetah op 07-02-2008 14:56 ]

Full Specz

• Speedy
Dat zou mooi zijn _/-\o_

Rijd na het werk eens langs de MM, als die 2 HD-DVD's er nog bij zitten neem ik hem zeker mee (dacht dat 300 erbij zou zitten, die wil ik zowiezo nog dus dat scheelt ook al weer :Y)

Flickr | Lego collectie

• Luke_msx
Cheetah schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:35:
[...]
Wat betreft dat HD vs progressive/upscaled DVD verhaal: let's agree to disagree ;)
Ik gok zo dat we het niet eens gaan worden.

Jij vind het die investering van 400++ Euro in BluRay meer dan waard. Ik zou me 6x (minstens) voor mijn kop geslagen hebben als ik ook maar ergens in de buurt van dat geld eraan had uitgegeven ;)
We worden het inderdaad niet met elkaar eens; een HD Ready flatscreen TV kopen en dan alleen ge-upscaled SD materiaal erop bekijken; dat is in mijn ogen pas een desinvestering; als je alleen SDTV bekijkt ben je echt beter af met een goede CRT TV, zeker in vergelijking met LCD HDTV's...

[...]
Als je naar 576i (interlaced) gedownscaled HD materiaal over Scart veel beter vindt dan (progressive) DVD dan begrijp ik het al helemaal. Geen wonder dat je vind dat HD materiaal zoveel geweldiger is dan DVD. Weet je, laten we ook hier maar het er over eens worden dat we het oneens zijn, ok? Dit is geen zinvol gesprek :)
Wel goed lezen he: gedownscaled HD over RGB SCART ziet er op dezelfde "oude" CRT TV stukken beter uit dan een DVD(en inderaad ook stukken beter dan geupscaled SD materiaal op een HD flatscreen). Dat ik bij HD resolutie niet zoveel waarde hecht aan het verschil tussen interlaced en progressief materiaal is een hele andere discussie, ik begrijp die heiligverklaring van het progressive afspelen van DVD's echt niet: het staat niet in de schaduw van echt 720p/1080i materiaal.(Overigens: 1080i materiaal is mooier dan 720p :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Luke_msx op 07-02-2008 15:03 ]

• Cheetah

Cheetah

[TAG]Speedy schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:17:
Dat langzame laden, is dat enkel bij HD-DVD of ook DVD? Is dat hinderlijk? (heb geen ervaring met dat soort spelers, ben enkel een DVD speler en Xbox360 gewend)
Laden valt wel mee. ~4-5 seconden bij DVD en ~8-10 seconden bij HD-DVD. Dit bij de EP10 dus.
Opstarten van de speler (koude start) kost wel ongeveer 25 seconden (iets minder dan 1/2 minuut).
[TAG]Speedy schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:50:
Dat zou mooi zijn _/-\o_
Rijd na het werk eens langs de MM, als die 2 HD-DVD's er nog bij zitten neem ik hem zeker mee (dacht dat 300 erbij zou zitten, die wil ik zowiezo nog dus dat scheelt ook al weer :Y)
Als het goed is zitten 300 en The Bourne Supremacy er standaard bij. Is alweer ~50 Euro aan HD-DVD's. Heb je de speler feitelijk voor 50,- ;)
Laat hem anders even demonstreren als je zeker wilt zijn over de snelheid. Hij staat daar opgesteld.
jalumsx schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:54:
Dat ik bij HD resolutie niet zoveel waarde hecht aan het verschil tussen interlaced en progressief materiaal is een hele andere discussie, ik begrijp die heiligverklaring van het progressive afspelen van DVD's echt niet
Bekijk de post van me waarin interlaced met progressive wordt vergeleken een paar pagina's terug eens.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat niet ziet. Kijk m.n. naar de lijnen: bij i duidelijke aliasing.
Overigens: 1080i materiaal is mooier dan 720p :P
Vreemd dat je dit vindt, want je HD-Ready TV moet 1080i toch echt downscalen naar 720i.
P geeft sowieso al een rustiger/strakker beeld dan I, nog afgezien van eerdergetoonde zichtbare verschillen. Maar goed, laten we ook hier maar overeenkomen dat we het niet eens zijn :)

[ Voor 39% gewijzigd door Cheetah op 07-02-2008 15:09 ]

Full Specz

• Luke_msx
Cheetah schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:06:
[...]

[...]
Bekijk de post van me waarin interlaced met progressive wordt vergeleken een paar pagina's terug eens.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat niet ziet. Kijk m.n. naar de lijnen: bij i duidelijke aliasing.
Dat is een probleem van de deïnterlacer en niet van het gebruikte formaat. Bij een goede deïnterlacer zie je die aliasing niet terug.
[...]
Vreemd dat je dit vindt, want je HD-Ready TV moet 1080i toch echt downscalen naar 720i.
P geeft sowieso al een rustiger/strakker beeld dan I, nog afgezien van eerdergetoonde zichtbare verschillen. Maar goed, laten we ook hier maar overeenkomen dat we het niet eens zijn :)
Hij zal het downscalen en deïnterlacen naar 720p; het is een native 720p scherm(qua lijnen dan). Toch is ook op mijn 720p scherm een 1080i signaal scherper; fijner gedetailleerd dan een native 720p signaal. Vraag me niet waarom; het verschil is er. Niet dramatisch groot hoor, maar toch. (vermoedelijk is er zoveel meer informatie in die 1080i bron aanwezig is dat die gedownscalede bron daarom toch een beter beeld geeft dan een native 720p bron)

Het lijkt er wat mij betreft toch een beetje op dat je tekortkomingen van diverse apparatuur(slechte scalers en deïnterlacers, gebrekkige effectieve resolutie van LCD TV's etc) aanziet voor tekortkomingen van de diverse mogelijke bronsignalen.

• Cheetah

Cheetah

jalumsx schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:16:
Dat is een probleem van de deïnterlacer en niet van het gebruikte formaat. Bij een goede deïnterlacer zie je die aliasing niet terug.
[...]
Goed, ik ga hier verder geen tekst meer aan vuilmaken maar volstaan met een link die hopelijk eens en voor altijd duidelijk maakt waarom progressive scan preferabel is :)

Voor de iets luiere mensen die geen zin hebben om de (stevige) lijst van voors te lezen een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/db/Interlacingani2.gif

Als jij vind dat je niet of nauwelijks verschil ziet met interlaced, en niet begrijpt waarom progressive scan belangrijk wordt gevonden en standaard de-interlacing daar geen alternatief voor is dan kan ik daar verder weinig aan toevoegen dan dat dit jouw perceptie is :)
Het lijkt er wat mij betreft toch een beetje op dat je tekortkomingen van diverse apparatuur(slechte scalers en deïnterlacers, gebrekkige effectieve resolutie van LCD TV's etc) aanziet voor tekortkomingen van de diverse mogelijke bronsignalen.
Dat zal het zijn joh... het probleem hier ligt aan mijn high-end Eisa TV-van-het-jaar 2006 die overal lyrische reviews ontving (en aan de apparatuur van alle andere mensen die progressive upscaled DVD over HDMI op een LCD TV prefereren boven 576i over Scart op een oude CRT bak). Laten we het daar maar op houden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Cheetah op 07-02-2008 16:15 ]

Full Specz

• Luke_msx
Cheetah schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:09:
[...]
Goed, ik ga hier verder geen tekst meer aan vuilmaken maar volstaan met een link die hopelijk eens en voor altijd duidelijk maakt waarom progressive scan preferabel is :)

Voor de iets luiere mensen die geen zin hebben om de (stevige) lijst van voors te lezen een plaatje:
[afbeelding]

Als jij vind dat je niet of nauwelijks verschil ziet met interlaced, en niet begrijpt waarom progressive scan belangrijk wordt gevonden en standaard de-interlacing daar geen alternatief voor is dan kan ik daar verder weinig aan toevoegen dan dat dit jouw perceptie is :)
Jij weet net zo goed als ik dat de meningen daarover lang niet zo onverdeeld zijn als dat jij hierover wilt doen geloven; in de praktijk blijkt het verschil tussen fatsoenlijk gedeïnterlaced 1080i en echt 1080p zo goed als onzichtbaar te zijn. Google maar eens. En dat betekent dus automatisch dat 1080i een beter signaal levert dan 720p; ondanks dat 720p native progressive is...

Toevoeging: lees dit maar eens...

Ik quote even:
It's Deinterlacing, Not Scaling
HD DVD and Blu-ray content is 1080p/24. If your player outputs a 60-Hz signal (that is, one that your TV can display), the player is adding (creating) the 3:2 sequence. So, whether you output 1080i or 1080p, it is still inherently the same information. The only difference is in whether the player interlaces it and your TV deinterlaces it, or if the player just sends out the 1080p signal directly. If the TV correctly deinterlaces 1080i, then there should be no visible difference between deinterlaced 1080i and direct 1080p (even with that extra step). There is no new information—nor is there more resolution, as some people think. This is because, as you can see in Figure 1, there is no new information with the progressive signal. It's all based on the same original 24 frames per second.
Dit is vast allemaal onzin. :D
[...]
Dat zal het zijn joh... het probleem hier ligt aan mijn high-end Eisa TV-van-het-jaar 2006 die overal lyrische reviews ontving (en aan de apparatuur van alle andere mensen die progressive upscaled DVD over HDMI op een LCD TV prefereren boven 576i over Scart op een oude CRT bak). Laten we het daar maar op houden ;)
:D Een Samsung LCD TV High End noemen. Grappig. Vooral dat al die mensen met een LCD TV waarop ze vervolgens alleen naar geüpscaled SD materiaal gaan zitten kijken er echt van overtuigd zijn dat ze een beter beeldkwaliteit zien terwijl ze in werkelijk t.o.v. een goede CRT alleen maar achteruit zijn gegaan in facetten als kleurweergave en weergave van beweging. Dan wíl je graag dat het beter is en trap je in je eigen ilusies.

Toevallig ken ik de 32" versie van jouw TV meer dan goed; en alle positieve reviews en awards ten spijt vind ik dat toestel inderdaad t.o.v. een goede 32"SD CRT televisie als een Sony Wega een enorme achteruitgang, juist bij weergave van eender wat voor SD materiaal. Zelden zo'n slechte kleurweergave op een tv gezien; om het over de traagheid van het panel bij vlotte bewegingen nog maar niet te hebben. Dat je op dat scherm weinig verschil ziet tussen HD en SD kan ik me wel indenken; zodra er ook maar enige beweging in het beeld ziet versmeert het beeld totaal en is elke indruk van scherpte inderdaad foetsie.

[ Voor 16% gewijzigd door Luke_msx op 07-02-2008 19:14 ]

• Cheetah

Cheetah

@jalumsx:
Tuurlijk joh, ik had je toch al gelijk gegeven? ;)
Eisa, professionele reviewers, wikipedia, ik, anderen: iedereen is gek. Jij weet het immers 't best :)
Sorrie dat ik dat niet eerder inzag O+

[ Voor 10% gewijzigd door Cheetah op 07-02-2008 17:24 ]

Full Specz

Verwijderd

jalumsx schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:55:
[...]

:D Een Samsung LCD TV High End noemen. Grappig.
Smaken verschillen, dat is niet alleen met name met geluid zo maar ook beeld. Reden daarvoor is dat iedereen geluid en beeld op een eigen manier ervaart, mede omdat een ieder het anders registreert. De input van de mens verschilt per persoon. De een neemt meer waar dan de ander, of op een andere manier.

Waar ik heen wil is dat keuze's induvidueel zijn, hoe mooi specs van het een of het ander kan zijn, het gaat om de induviduele ervaring waarop mensen hun keuze's baseren. Zo kan iemand gelukkig zijn met grote speakers, kleine speakers of juist het tegengestelde en dat heeft voor de rest weinig te maken met budget ofde naam van het merk ;) Daarom vind ik ook altijd dat je niet kan adviseren voor een ander op beeld/geluid hardware, alleen de persoon in kwestie kan dat uitmaken en die heeft zijn eigen waarnemingsveld en zijn eigen eisen, beleving en ervaring, daar valt nu eenmaal niet aan te tornen.

En zelf heb ik ook Samsung schermen in huis hangen omdat IK dat persoonlijk het beste scherm vind, daar waar een ander het 3 keer niks kan vinden, maar uiteindelijk moet ik er naar kijken dus ook het beste/leukste gevoel er aan overhouden. En dat is toch waar het om draait ? Hooguit kan de service van een merk gedeeld en besproken worden maar voor de rest weinig ;) Dat eeuwige verhaaltje gaat ook veelal op met Bose gebruikers, wat doorgaans afgekraakt word door menig audioliefhebber, zoalng de gebruiker er maar gelukkig mee is, daar gaat het om, ongeacht de technische data die er achter zit, die zijn dan toch irrelevant :?

• Luke_msx
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 17:33:
[...]

Waar ik heen wil is dat keuze's induvidueel zijn, hoe mooi specs van het een of het ander kan zijn, het gaat om de induviduele ervaring waarop mensen hun keuze's baseren. Zo kan iemand gelukkig zijn met grote speakers, kleine speakers of juist het tegengestelde en dat heeft voor de rest weinig te maken met budget ofde naam van het merk ;) Daarom vind ik ook altijd dat je niet kan adviseren voor een ander op beeld/geluid hardware, alleen de persoon in kwestie kan dat uitmaken en die heeft zijn eigen waarnemingsveld en zijn eigen eisen, beleving en ervaring, daar valt nu eenmaal niet aan te tornen.
Dank je wel; ik had het niet beter kunnen uitdrukken. En dat geeft ook helemaal niets; waar ik moeite mee heb is dat iemand mij hier komt vertellen dat ik geen verstand van zaken heb omdat ik zijn mening(in dit geval de mening dat het onderscheid tussen SDTV en HDTV nihil is, zoals mijn discussiepartner beweert) niet deel. (lees maar eens terug op welke belerende toon er allerlei aannames door de betreffende user gedaan worden die kant noch wal raken maar waarop hij wel meent te kunnen baseren waarom hij gelijk heeft en ik ongelijk heb). Vanuit die persoonlijke beleving weet ik dat ik de mening, zelfs van allerlei reviewers en Wikipedia etc. vooral niet te serieus moet nemen en die al helemaal niet moet gebruiken om mijn aankoop van een bepaald product te rechtvaardigen...
En zelf heb ik ook Samsung schermen in huis hangen omdat IK dat persoonlijk het beste scherm vind, daar waar een ander het 3 keer niks kan vinden, maar uiteindelijk moet ik er naar kijken dus ook het beste/leukste gevoel er aan overhouden. En dat is toch waar het om draait ? Hooguit kan de service van een merk gedeeld en besproken worden maar voor de rest weinig ;) Dat eeuwige verhaaltje gaat ook veelal op met Bose gebruikers, wat doorgaans afgekraakt word door menig audioliefhebber, zoalng de gebruiker er maar gelukkig mee is, daar gaat het om, ongeacht de technische data die er achter zit, die zijn dan toch irrelevant :?
Dat is helemaal waar. Dat is dan ook precies het punt wat ik probeer te maken: het feit dat een TV benoemd wordt tot TV van het jaar hoeft nog niet te betekenen dat ík het apparaat het beste moet vinden wat er is. Sterker nog, ik wantrouw dat soort titels altijd een beetje: een echt goed product heeft dat niet nodig om te verkopen. Het feit dat iemand hier met droge ogen zit te beweren dat hij op zijn TV vrijwel geen onderscheid kan maken tussen geüpscalede SD beelden en HD materiaal is doet mij echt denken dat hij geen goede TV heeft (of heel hard een bril nodig ;) ), want het verschil is echt enorm en zeker niet te verwaarlozen zoals hier wordt beweerd. Een TV die niet in staat is dat verschil fatsoenlijk weer te geven verdient in mijn ogen de term HDTV niet eens...

Anyhow; ik ben echt niet specificatiegeil (anders had ik wel een Full HD plasma gekocht); voor mij is het het resultaat wat telt. En een flatscreen HDTV gebruiken om vrijwel alleen naar veredelde SD te kijken en toch beweren dat het beeld zo geweldig is; dat gaat er bij mij gewoon niet in; die mening is overigens ook vele professionals toegedaan: als je optimaal naar SDTV wilt kijken ben je nog altijd het beste af met een goede CRT televisie.

• Speedy
Geen geupscalde beelden voor mij voorlopig (al blijf ik mijn Samsung preferen boven m'n Trinitron Wega ;)), nergens de HD-E1 te krijgen in de grote ketens hier in de buurt.

Mediamarkt Hengelo, 1 grote bende, alles op de kop daar en de HD-DVD spelers staan in het magazijn waar ze niet bij kunnen :? Enschede zou ze hebben ... nou goed, toch halverwege dan maar door. Eerst nog even kijken bij de BCC ... HD-DVD :? uuh Blu-Ray spelers? ... in de auto dan maar, MM Enschede, enkel de EP10 (à 265,- euro), BCC Enschede ook enkel Blu-Ray, It's ook :(

Slinger zo de 360 maar weer aan om een DVDtje te kijken met een straaljager op de achtergrond ;)

Iemand toevallig bekend bij de MM in Deventer of Nordhorn of ze daar de E1 hebben liggen voor de juiste prijs ... om nu helemaal naar A'dam te rijden gaat ook wat ver ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy op 07-02-2008 20:00 ]

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Cheetah schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:35:
Ze kunnen allebei upscalen. Bij de EP10 staat het gek genoeg niet in de specs, maar ik kan persoonlijk bevestigen dat hij het meer dan uitstekend doet.
Weet je dan misschien ook wat het verschil is tussen de EP10 en de EP30. Ik dacht namelijk dat behalve 3 films extra bij de EP10 dat upscaling het verschil was tussen de 10 en de 30. Daarnaast heb ik nog steeds geen specs gevonden (moet nog wel de reviews lezen, dank hiervoor).

• Mektheb
  • Laatst online: 15:42
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Mektheb op 07-02-2008 22:09 ]

• PowerFlower

PowerFlower

jalumsx schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:55:
Jij weet net zo goed als ik dat de meningen daarover lang niet zo onverdeeld zijn als dat jij hierover wilt doen geloven; in de praktijk blijkt het verschil tussen fatsoenlijk gedeïnterlaced 1080i en echt 1080p zo goed als onzichtbaar te zijn. Google maar eens. En dat betekent dus automatisch dat 1080i een beter signaal levert dan 720p; ondanks dat 720p native progressive is...
Je verwart nu zelf twee dingen: de daadwerkelijke beeldinformatie en de waargenomen scherpte.

Dat fatsoenlijk gedeïnterlaced 1080i en echte 1080p vaak niet uit elkaar te houden zijn wil ik best geloven. Als het bijv. 50p is, zit er genoeg beeldinformatie om een nog best wel aardige blended 1080p25 te generen.

Tegelijkertijd moge het duidelijk zijn dat 720p50 (bijvoorbeeld) meer beeldinformatie bevat dan 1080i50: 1080i50 is tenslotte 50 x 540 beeldlijnen verticaal, terwijl 720p50... 720 beeldlijnen per beeld bevat; dat is verticaal dus zo'n 33% meer informatie!

Horizontaal is het beeld natuurlijk beperkter op 720p: 720p heeft 1280 pixels, versus 1920 bij 1080i en p. Probleem is daarbij alleen dat we collectief genaaid worden, en het meeste 1080 materiaal maar 1400 pixels telt horizontaal. Effectief telt 1080i dus meestal maar 30% meer pixels, en dat verschil zit hem in horizontaal, want verticaal is het beeld minder scherp (nog even de onvermijdbare de-interlacing artefacts buiten beschouwing gelaten).

Dat is dus de puur mathematische kant van het verhaal. Het zal duidelijk zijn dat het verschil tussen 1080p en 1080i misschien niet altijd waarneembaar is, maar dat betekent dus niet, zo lekker kort door de bocht als jij dat stelt, dat 720p "dus" automatisch beter is.

Een bijkomend psychologisch effect is namelijk, dat voor het scherpte-oordeel van mensen de verticale scherpte en de refresh het meest bepalend zijn. Dat betekent dat de meeste mensen 720p als scherper ervaren dan 1080i, zeker als dat een afgeknelde 1400 brede 1080i is :)

Daarnaast is e.e.a. nogal heel erg afhankelijk van de gebruikte apparatuur, zoals bijv. de native resolutie van een LCD of plasma scherm; de dotpitch van een CRT; etcetera. Daardoor is het uiteindelijk dus bijna zinniger het júist te hebben over de heel erg subjectieve belevenis van HD, DVD, SD materiaal. Zolang je maar in de gaten houd dat dat dús subjectief is, en niet iets waar je het eens over gaat worden.

Ik zou het kortom prettig vinden als in dit topic mensen niet zo uit de hoogte gaan roepen over "dan weet je dus echt niet...", of "dat kun je dus écht niet zien want...". Geef gewoon je mening over wat je zelf kunt vergelijken, al dan niet kunt zien of horen en wat je er van vind, zonder te roepen dat iemand anders dat ook moet vinden? (Je kunt het best oneens zijn en dat onderbouwen maar maak er niet zo'n persoonlijke strijd van, eerst BluRay vs HD DVD en dan nu SD vs. DVD vs. HD etcetera)...

• sampoo
  • Niet online
De mediamarkt heeft wat leuke aanbiedingen (althans in Amsterdam). De Toshiba HD-E1 (1080i) voor 79 EUR en de Toshiba EP10 (1080P) voor 99 EUR. Ook een aantal HDDVD's voor 9,99 (o.a. Reservoir Dogs, Running Scared en Saw 3). Ik ga maar eens voor het eerst kijken wat het HDDVD en Bluray aanbod in Nederland voorstelt. :D

• PowerFlower

PowerFlower

Wow. Voor die prijzen kun je er écht geen buil aan vallen :)
Ga ook wel ff kijken voor schijfjes, hoewel ik denk ik niet te veel ga investeren in HD-DVD's, alleen de films die ik écht, nu al, in HD wil hebben :)

Verwijderd

PowerFlower schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:03:
[...]

Tegelijkertijd moge het duidelijk zijn dat 720p50 (bijvoorbeeld) meer beeldinformatie bevat dan 1080p50: 1080p50 is tenslotte 50 x 540 beeldlijnen verticaal, terwijl 720p50... 720 beeldlijnen per beeld bevat; dat is verticaal dus zo'n 33% meer informatie!
Je bedoelt denk ik 1080 i want 720p heeft niet meer informatie dan 1080p :)

• Luke_msx
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 01:13:
[...]

Ook dan klopt het niet wat hij beweert: 1080i heeft gewoon 1080 lijnen met informatie en is dus scherper dan 720p. Die bewering dat 720p meer informatie bevat i.c.m. de vergelijking 540 lijnen versus 720 lijnen zie je wel vaker; maar daarbij wordt vergeten(merkwaardige denkfout? ;) ) dat je vrijwel nooit spreekt over 720p50 of 720p60 maar over 720p25 of 720p30(er is simpelweg vrijwel geen materiaal wat werkelijk met 50 of 60 beeldjes per seconde progressief wordt geschoten, om precies te zijn is het vrijwel allemaal 23.976, 25 of 29,97 fps; zowel bij 720p als bij 1080i). De vergelijking is makkelijk te maken: 1280x720x25=23040000 pixels per seconde tegen 1980x540x50=53460000(of 1440x540x50=38880000 pixels per seconde; je ziet dus dat zelfs geknepen 1080i al een fors hogere datadichtheid heeft dan het merendeel van het beschikbare 720p materiaal.)

Ofwel: 720 lijnen 25(30) keer per seconde of 540 'halve' lijnen 50(60) per seconde. Uiteindelijk vergelijk je dus een signaal met 720 effectieve lijnen met een signaal met effectief 1080 lijnen en dus is het onzin om te beweren dat een 720p signaal scherper zou zijn dan een 1080i signaal; er is gewoon minder beeldinformatie aanwezig en de hele discussie die we voeren is dus louter theoretisch.

Een native 1080p panel zou een 720p(zelfs native 50 of 60 fps...) signaal moeten upscalen maar hoeft een 1080i signaal slechts te deinterlacen; wat nóg een factor kan zijn in de perceptie van de beeldkwaliteit.

Voorlopig blijkt dat men bij de omroepen die mening deelt: vrijwel elk TV station dat HD uitzendt in Europa werkt met 1080i(inderdaad vaak in anamorph 1440*1080i; maar zelfs dat ziet er beter uit als 720p in mijn ogen), en ook in de VS is 720p eerder uitzondering dan regel.

Om het nog maar niet te hebben over het feit dat het grote voordeel van 720p: de grotere geschiktheid voor snel bewegende beelden (sport) op het gros van de huidige HDTV's (LCD) volkomen wordt teniet gedaan door de traagheid van die panels; die de motionblur die je net kwijt bent omdat je progressive uitzendt gewoon weer herintroduceert.

[ Voor 3% gewijzigd door Luke_msx op 08-02-2008 09:10 ]

• Speedy
sampoo schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:22:
De mediamarkt heeft wat leuke aanbiedingen (althans in Amsterdam). De Toshiba HD-E1 (1080i) voor 79 EUR en de Toshiba EP10 (1080P) voor 99 EUR. Ook een aantal HDDVD's voor 9,99 (o.a. Reservoir Dogs, Running Scared en Saw 3). Ik ga maar eens voor het eerst kijken wat het HDDVD en Bluray aanbod in Nederland voorstelt. :D
Yup mooie aanbiedingen, helaas niet overal zoals ik gisteren achter kwam :(
En als de consument nergens nog HD-DVD spelers kan krijgen houdt het verhaal wel snel op natuurlijk!

Flickr | Lego collectie

• Luke_msx
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 08:22:
[...]

En als de consument nergens nog HD-DVD spelers kan krijgen houdt het verhaal wel snel op natuurlijk!
Ik denk dat je die conclusie ook wel kunt trekken dat het snel afgelopen zal zijn met HD-DVD... Neemt natuurlijk niet weg dat je je nooit een buil kunt vallen aan een speler voor 100 euro en films voor 10 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Luke_msx op 08-02-2008 09:05 ]

• Mektheb
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 08:22:
[...]

en alleen voor het upscalen van een DVD zou ik hem al kopen haha :) dus ik ga vanavond in de auto opjacht , en anders koop ik hem voor 20 euro duurder bij leverancier van me :D

• Speedy
Mektheb schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:38:
[...]

en alleen voor het upscalen van een DVD zou ik hem al kopen haha :) dus ik ga vanavond in de auto opjacht , en anders koop ik hem voor 20 euro duurder bij leverancier van me :D
Ja dat was ook mijn plan (zag DVD spelers die duurder waren ;)), maar vooralsnog is Amsterdam de enige die die aktie heeft lopen en dat is toch 300km ... mwaaaaah :)

Bol.com had hem staan voor 139,- maar dat is dan net weer wat teveel (60 euro meer dan de MM :o), andere suggesties zijn welkom natuurlijk!

Flickr | Lego collectie

• Mektheb
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:44:
[...]

Ja dat was ook mijn plan (zag DVD spelers die duurder waren ;)), maar vooralsnog is Amsterdam de enige die die aktie heeft lopen en dat is toch 300km ... mwaaaaah :)

Bol.com had hem staan voor 139,- maar dat is dan net weer wat teveel (60 euro meer dan de MM :o), andere suggesties zijn welkom natuurlijk!
Dus als ik vanavond naar de MM in EDE scheur heb ik dus kans ze hem daar niet hebben ? :(
want dan ga ik hem bestellen via leverancier van me haha, ben dan wel in totaal 30 euro duurder uit voor de HD-E10HK maar ja dat zei zo dan als ik een goeie dvd speler van denon koop kan ik dieper in de buidel tasten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Mektheb op 08-02-2008 09:51 ]

• Speedy
Net Zwolle en Deventer gebeld, 179,- en 250,- euro ... :(

Belletje bespaart je weer een ritje Mediamarkt denk ik dus ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Speedy op 08-02-2008 09:58 ]

Flickr | Lego collectie

• Luke_msx
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:56:

Nordhorn al geprobeerd?

Verwijderd

Ik heb net even met MM gebeld en Amsterdam heeft er nog 7 op voorraad (-1 demo waarschijnlijk). Het loont vast wel om ze even te bellen voordat je een eind rijdt.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 02:31

Royz

Kleurenblind!!

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:02:
Ik heb net even met MM gebeld en Amsterdam heeft er nog 7 op voorraad (-1 demo waarschijnlijk). Het loont vast wel om ze even te bellen voordat je een eind rijdt.
Is dat echt Amsterdam of ook Bijlmer? Want bij Bijlmer moet je ze dan ook wel voor dezelfde prijs kunnen krijgen ivm de laagste prijs garantie?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Mektheb
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:56:

Inderdaad ik ga even bellen ( heb net me leverancier al gebeld ik kan hem voor 125 inclusief verzendkosten krijgen de HD-E10K dus ff spieken eerst maar bellen

Edit : heb ze gebeld maar we mogen telefoonisch geen prijzen door geven, en ik ga dus niet voor jan piep naar de media markt want denk me bezine kosten naar EDE of Amsterdam meer is als dat ik 25 meer moet dokken bij leverancier :)

En die word vanmiddag netjes bij mij bezorgt op de zaak :D

[ Voor 26% gewijzigd door Mektheb op 08-02-2008 10:18 ]

• Speedy
Nordhorn net een mailtje gestuurd (telefoon-duits ist nicht so gut :P), ben benieuwd :)

Flickr | Lego collectie

• Luke_msx
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:12:
Nordhorn net een mailtje gestuurd (telefoon-duits ist nicht so gut :P), ben benieuwd :)
Eventueel kun je ook Lingen nog proberen...

• Mektheb
het schijnt echt alleen de aanbieding van Amsterdam te zijn, alle andere media markten schijnen er niet aan mee te doen leuk grapje bij de 1 koop je hem voor 250 terwijl je 30km verder op BV hem voor 100 euro heb voel je je dan genaaid ? ><

• Speedy
199 euro in Nordhorn ... helaas, ik geef het op en wacht wel op een leuke 2e hands PS3 :(

Flickr | Lego collectie

• Mektheb
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:35:
199 euro in Nordhorn ... helaas, ik geef het op en wacht wel op een leuke 2e hands PS3 :(
Ja inderdaad het is jammer het alleen in Amsterdam is hoewel ik er nu al 1 besteld heb voor me zelf die wel ietsje duurder is vind ik het toch jammer :)

Alweer iets waarom HD DVD de PIEP kan krijgen ( dit was duidelijk een troll + Flame move but as a joke ) _/-\o_

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Mektheb schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:38:
[...]

Ja inderdaad het is jammer het alleen in Amsterdam is hoewel ik er nu al 1 besteld heb voor me zelf die wel ietsje duurder is vind ik het toch jammer :)

Alweer iets waarom HD DVD de PIEP kan krijgen ( dit was duidelijk een troll + Flame move but as a joke ) _/-\o_
Huh? Je hebt er wel 1 besteld maar toch kan HD-DVD de PIEP krijgen omdat mediamarkt geen landelijke prijzen hanteerd :?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Mektheb
Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:39:
[...]

Huh? Je hebt er wel 1 besteld maar toch kan HD-DVD de PIEP krijgen omdat mediamarkt geen landelijke prijzen hanteerd :?
Zoals ik al zei het was een joke ;) , en wat ik heb gedaan is besteld bij me leverancier omdat ik dus niet helemaal naar Amsterdam ga rijden omdat hij bij de overige MM niet te koop is voor die prijs,

;)

EDIT : HD-DVD kon al de PIEP krijgen zoals je verder boven had gelezen koop ik hem alleen om dvd's te upscalen,

Ben Bluray fan boy die gebruik maakt van de HD-DVD goedkope prijzen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mektheb op 08-02-2008 10:53 ]

• PowerFlower

PowerFlower

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 01:13:
Yup. Typo :)
jalumsx schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 08:19:
Ook dan klopt het niet wat hij beweert: 1080i heeft gewoon 1080 lijnen met informatie en is dus scherper dan 720p.
Nee, 1080i heeft dus niet 1080 lijnen met informatie 8)7
Die bewering dat 720p meer informatie bevat i.c.m. de vergelijking 540 lijnen versus 720 lijnen zie je wel vaker; maar daarbij wordt vergeten(merkwaardige denkfout? ;) )
Vergeten != denkfout, jalumsx :P
dat je vrijwel nooit spreekt over 720p50 of 720p60 maar over 720p25 of 720p30(er is simpelweg vrijwel geen materiaal wat werkelijk met 50 of 60 beeldjes per seconde progressief wordt geschoten, om precies te zijn is het vrijwel allemaal 23.976, 25 of 29,97 fps; zowel bij 720p als bij 1080i).
Bron? Ik kan vrij weinig vinden over de native resolutie van HD materiaal namelijk. Wel bijvoorbeeld de BBC guide voor het schieten in HD, maar daar wordt ook niet verplicht tot een specifiek format. Interessant detail daar: de i formats "have the video look" en p formats "the film look". Voor productie is het dus een keuze in look, niet per se kwaliteit :P
De vergelijking is makkelijk te maken: 1280x720x25=23040000 pixels per seconde tegen 1980x540x50=53460000(of 1440x540x50=38880000 pixels per seconde; je ziet dus dat zelfs geknepen 1080i al een fors hogere datadichtheid heeft dan het merendeel van het beschikbare 720p materiaal.)

Ofwel: 720 lijnen 25(30) keer per seconde of 540 'halve' lijnen 50(60) per seconde. Uiteindelijk vergelijk je dus een signaal met 720 effectieve lijnen met een signaal met effectief 1080 lijnen en dus is het onzin om te beweren dat een 720p signaal scherper zou zijn dan een 1080i signaal; er is gewoon minder beeldinformatie aanwezig en de hele discussie die we voeren is dus louter theoretisch.
Je maakt de sommetjes nog een keer over (en niet heel veel anders dan ik), maar negeert het punt: voor veel mensen is de perceptie van 720p materiaal dat het scherper is dan 1080i. Je komt dus verder met "maar ik vind dat de HD-DVD van X scherper/minder scherp is op TV Y dan..." en andere subjectieve oordelen dan de pure conclusie dat het een meer pixels heeft dan het ander of niet. Het is ontzettend afhankelijk van het soort bronmateriaal, de gebruikte apparatuur, de conversies.
Een native 1080p panel zou een 720p(zelfs native 50 of 60 fps...) signaal moeten upscalen maar hoeft een 1080i signaal slechts te deinterlacen; wat nóg een factor kan zijn in de perceptie van de beeldkwaliteit.
Je kunt nog een hele discussie voeren of upscalen van 720p niet een stuk "makkelijker" is dan deinterlacen. Met deinterlacen krijg je gewoon altijd allerlei artefacts (zie het plaatje een paar posts terug). The proof is in the pudding... kijken hoe het er in werkelijkheid uitziet :)
Voorlopig blijkt dat men bij de omroepen die mening deelt: vrijwel elk TV station dat HD uitzendt in Europa werkt met 1080i(inderdaad vaak in anamorph 1440*1080i; maar zelfs dat ziet er beter uit als 720p in mijn ogen), en ook in de VS is 720p eerder uitzondering dan regel.
Bedoel je nu echt dat het er beter uitziet in jouw ogen of letterlijk in jouw ogen, d.w.z. je hebt 1080i vergeleken met 720p door er naar te kijken?
Om het nog maar niet te hebben over het feit dat het grote voordeel van 720p: de grotere geschiktheid voor snel bewegende beelden (sport) op het gros van de huidige HDTV's (LCD) volkomen wordt teniet gedaan door de traagheid van die panels; die de motionblur die je net kwijt bent omdat je progressive uitzendt gewoon weer herintroduceert.
"Gewoon weer" herintroduceert? Veel moderne LCD's kunnen prima omgaan met de 20ms tijd die ze krijgen om van frame te wisselen hoor :P

• Luke_msx
PowerFlower schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:58:
[...]

Yup. Typo :)

[...]

Nee, 1080i heeft dus niet 1080 lijnen met informatie 8)7

[...]
Daar gaan we in ieder geval niet uitkomen. In het geval van 576i vindt niemand het vreemd dat je het over 576 effectieve lijnen hebt, dan spreekt ook niemand over 288 lijnen(sterker nog; in dit topic wordt beweerd dat er vrijwel geen verschil is tussen van 576i gedeinterlaced 576p en echte 720p...). In mijn ogen zijn twee fields met 540 lijnen samen gewoon één frame met 1080 lijnen.
[...]
Je kunt nog een hele discussie voeren of upscalen van 720p niet een stuk "makkelijker" is dan deinterlacen. Met deinterlacen krijg je gewoon altijd allerlei artefacts (zie het plaatje een paar posts terug). The proof is in the pudding... kijken hoe het er in werkelijkheid uitziet :)
Ook daar zullen we het dan wel niet over eens worden: upscalen gaat in mijn ogen ALTIJD ten koste van de kwaliteit; je moet simpelweg informatie verzinnen die er niet is; iets wat bij de-interlacen niet het geval is; zeker niet in het geval van 1080i film-materiaal...

[...]
Bedoel je nu echt dat het er beter uitziet in jouw ogen of letterlijk in jouw ogen, d.w.z. je hebt 1080i vergeleken met 720p door er naar te kijken?
Ik bedoel in mijn ogen, op mijn native 720p tv. Een 1080i bronsignaal oogt scherper dan een 720p bronsignaal.
[...]
"Gewoon weer" herintroduceert? Veel moderne LCD's kunnen prima omgaan met de 20ms tijd die ze krijgen om van frame te wisselen hoor :P
Dus jij wilt beweren dat moderne LCD's net zo goed om kunnen gaan met snelle bewegingen als een plasma of een CRT? Volgens mij is één kijkje bij de Mediamarkt voldoende om te kunnen zien dat dat niet waar is. Ghosting is nog steeds een probleem van verreweg de meeste LCD TV's; in dat opzicht kan een LCD nog steeds niet tippen aan een CRT of een plasma. Dit heeft ook niet enkel te maken met de verversingssnelheid van een LCD scherm maar meer met het feit dat de pixels altijd belicht worden, ook op het moment van wisseling. Dit is gewoon inherent aan de gebruikte techniek, ik las iets over een techniek van Philips die een knipperend backlight gebruikt om dit effect tegen te gaan maar vraag me af of dat inmiddels in de praktijk ook gebruikt wordt.

Deze ghosting is voor mij vele malen opvallender dan de lichte motion blur die kan optreden bij interlaced videobeelden...

• PowerFlower

PowerFlower

jalumsx schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:24:
Daar gaan we in ieder geval niet uitkomen. In het geval van 576i vindt niemand het vreemd dat je het over 576 effectieve lijnen hebt, dan spreekt ook niemand over 288 lijnen(sterker nog; in dit topic wordt beweerd dat er vrijwel geen verschil is tussen van 576i gedeinterlaced 576p en echte 720p...). In mijn ogen zijn twee fields met 540 lijnen samen gewoon één frame met 1080 lijnen.
Bij 576i heb ik het wel degelijk over 288 lijnen, en één van de redenen om nu el cheapo een gedumpte HD-DVD speler te kopen is dan ook dat je je DVD's progressive af kunt spelen over HDMI.
Ook daar zullen we het dan wel niet over eens worden: upscalen gaat in mijn ogen ALTIJD ten koste van de kwaliteit; je moet simpelweg informatie verzinnen die er niet is; iets wat bij de-interlacen niet het geval is; zeker niet in het geval van 1080i film-materiaal...
Upscalen gaat níet per se ten koste van de kwaliteit, alleen wordt het er (at best) niet beter op. (Subtiel verschil). En bij de-interlacen moet je er wel dégelijk informatie bij verzinnen, aangezien bij native interlaced opgenomen materiaal de interlaced frames niet van hetzelfde moment zijn: je zult dus bij bijvoorbeeld snelle bewegingen de beweging moeten interpoleren tussen de frames, want het zijn vaak niet de helften van hetzelfde frame. (Tenzij het progressive materiaal is dat geinterlaced is, zoals op veel DVD's, zodat je weer wél vrij makkelijk ze kunt combineren). Dat is dus de hele discussie waar ik op doelde, je bent nogal kort door de bocht (maar lang van stof).
Ik bedoel in mijn ogen, op mijn native 720p tv. Een 1080i bronsignaal oogt scherper dan een 720p bronsignaal.
OK, dat is een stuk nuttiger oordeel (hoewel het nogal in tegenspraak is met wat je zelf op basis van de techniek denkt te concluderen :P)
Dus jij wilt beweren dat moderne LCD's net zo goed om kunnen gaan met snelle bewegingen als een plasma of een LCD?
Nee. :)
Volgens mij is één kijkje bij de Mediamarkt voldoende om te kunnen zien dat dat niet waar is. Ghosting is nog steeds een probleem van verreweg de meeste LCD TV's; in dat opzicht kan een LCD nog steeds niet tippen aan een CRT of een plasma. Dit heeft ook niet enkel te maken met de verversingssnelheid van een LCD scherm maar meer met het feit dat de pixels altijd belicht worden, ook op het moment van wisseling. Dit is gewoon inherent aan de gebruikte techniek, ik las iets over een techniek van Philips die een knipperend backlight gebruikt om dit effect tegen te gaan maar vraag me af of dat inmiddels in de praktijk ook gebruikt wordt.

Deze ghosting is voor mij vele malen opvallender dan de lichte motion blur die kan optreden bij interlaced videobeelden...
Klopt. Maar ook dat is vrij subjectief en hangt van het materiaal af. CRT ghost ook, video dus vrij standaard (vandaar dat de BBC het heeft over de "video look", die dus een bewuste keuze kan zijn), bij film hoort het dus weer eigenlijk niet. Het geeft wel aan dat het alleen al vrij lastig is om te kiezen hoe je je HD-DVD of BluRay speler instelt voor je televisie: het hele samenspel aan scalers, deinterlacers, die van je speler en van je TV, de techniek van je scherm... en dan de subjectieve factoren :)

Eigenlijk zou je dus ook nog eens, afhankelijk van wat er op een schijfje staat, alles anders in moeten stellen. Ik ben er met mijn HD-DVD/TV combi nog niet helemaal uit; qua scherpte ziet 720p er beter uit, maar bij een aantal HD-DVD's is de beweging een beetje schokkerig :)

[ Voor 3% gewijzigd door PowerFlower op 08-02-2008 11:43 ]

• Luke_msx
PowerFlower schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:39:

Upscalen gaat níet per se ten koste van de kwaliteit, alleen wordt het er (at best) niet beter op. (Subtiel verschil).
Hier worden het ook nooit over eens dan: in mijn ogen ziet 576i bronmateriaal in goede kwaliteit (dus bijvoorbeeld een goede DVD in een goede DVD speler aangesloten over Scart RGB) op een goede CRT televisie er echt beter uit dan diezelfde DVD geupscaled op een flatscreen TV. Een goede plasma kan de kwaliteit van die CRT met een DVD met een goede scaler aardig benaderen, maar alle geduw en getrek aan pixels gaat wel degelijk ten koste van een stuk beeldkwaliteit. Deze redenering doortrekkend ben ik er dus ook van overtuigd dan het upscalen van een 720p signaal naar een 1080p scherm meer kwaliteitsverlies zal veroorzaken dan het deinterlacen van een 1080i signaal.

Vergelijk maar eens op een TFT computerscherm de weergave van verschillende resoluties onder de native resolutie: geen enkele resolutie oogt echt scherp behalve de native resolutie; elke vorm van upscaling introduceert een hoeveelheid blur die de scherpteindruk compleet verziekt.
Klopt. Maar ook dat is vrij subjectief en hangt van het materiaal af. CRT ghost ook, video dus vrij standaard (vandaar dat de BBC het heeft over de "video look", die dus een bewuste keuze kan zijn), bij film hoort het dus weer eigenlijk niet. Het geeft wel aan dat het alleen al vrij lastig is om te kiezen hoe je je HD-DVD of BluRay speler instelt voor je televisie: het hele samenspel aan scalers, deinterlacers, die van je speler en van je TV, de techniek van je scherm... en dan de subjectieve factoren :)
CRT en plasma ghosten ook inderdaad; maar wel een heel stuk minder dan LCD. Ik ben er van overtuigd dat je elke winst qua scherpte die je zou kunnen behalen door een progressief signaal weer te geven in plaats van interlaced op een LCD meer dan te niet wordt gedaan door de blur die ontstaat door de gebruikte technologie van het panel. (in mijn ogen is een HD-Ready plasma scherper dan een Full HD LCD als je er een 1080p Bluray op afspeelt)
OK, dat is een stuk nuttiger oordeel (hoewel het nogal in tegenspraak is met wat je zelf op basis van de techniek denkt te concluderen :P)
Leg eens uit? Mijn redenering is als volgt:

Mijn eerste aanname is dat downscalen niet heel veel kwaliteit hoeft te kosten; het is makkelijker om informatie weg te laten dan nieuwe informatie te verzinnen.

Stuur ik dus een 1080i signaal naar mijn tv, dan het toestel er eerst 1080p van maken en dat vervolgens downscalen naar 720p; resultaat: een heel mooi plaatje.:)

Stuur ik een native 720p signaal naar mijn TV dan hoeft er weliswaar niet gescaled te worden MAAR er is in het bronsignaal gewoon minder resolutie aanwezig(je kunt echt niet zeggen dat een 1080i signaal maar 540 lijnen heeft; dat is simpelweg niet waar, er wordt een frame opgebouwd met 1080 lijnen die op een flatscreen ook nog eens per definitie progressive worden weergegeven); dus een weliswaar nog steeds heel fraai plaatje maar zichtbaar minder scherp dan het 1080i plaatje.

Mijn TV accepteert ook 1080p signalen; die hoeft hij dus enkel te downscalen naar de native resolutie van het panel en dat levert dus een vergelijkbaar plaatje op als in mijn eerste voorbeeld(en in het geval van een film op Bluray of HD-DVD zou er dus geen verschil mogen zijn tussen 1080i en 1080p).

Nou, schiet er maar eens op. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Luke_msx op 08-02-2008 12:25 ]

• PowerFlower

PowerFlower

jalumsx schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:57:
Hier worden het ook nooit over eens dan: in mijn ogen ziet 576i bronmateriaal in goede kwaliteit (dus bijvoorbeeld een goede DVD in een goede DVD speler aangesloten over Scart RGB) op een goede CRT televisie er echt beter uit dan diezelfde DVD geupscaled op een flatscreen TV.
Dat is een subjectief oordeel (zelf ben ik er nog niet helemaal over uit; ik vind at the moment het beeld upscaled op TFT beter dan via scart op de Trinitron TV die ik daarvoor had).

Maar het was ook helemaal niet wat ik zei :P Het hoeft niet slechter te zijn. Vaak is het dat wel, en dat hangt o.a. nogal van de verhoudingen tussen origineel en resultaat af.
Een goede plasma kan de kwaliteit van die CRT met een DVD met een goede scaler aardig benaderen, maar alle geduw en getrek aan pixels gaat wel degelijk ten koste van een stuk beeldkwaliteit. Deze redenering doortrekkend ben ik er dus ook van overtuigd dan het upscalen van een 720p signaal naar een 1080p scherm meer kwaliteitsverlies zal veroorzaken dan het deinterlacen van een 1080i signaal.
Dat is geen redenering. Je beschrijft alleen een voorbeeld dat inderdaad vaak tot kwaliteitsverlies zou kunnen leiden (720p naar 1080p) om vervolgens simpelweg te concluderen dat dat effect "dus" groter is dan deinterlacing 8)7
Vergelijk maar eens op een TFT computerscherm de weergave van verschillende resoluties onder de native resolutie: geen enkele resolutie oogt echt scherp behalve de native resolutie; elke vorm van upscaling introduceert een hoeveelheid blur die de scherpteindruk compleet verziekt.
Simpel voorbeeld: 800x600 draaien op een 1600x1200 TFT levert geen blur op. Dat zal vrijwel exact hetzelfde zijn als native 800x600 op 800x600 (afgezien van cleartype e.d.). Pas als je het gaat proberen te "verbeteren", dus gebruik maken van de hogere resolutie om jaggies etc. weg te werken, door die te interpoleren, kun je een - afhankelijk van hoe goed de techniek is - het beeld slechter of iets beter maken dan "gewoon grotere pixels". (Vegelijken met scalers van een PC scherm is natuurlijk sowieso geen goed idee, want die zijn notoir slecht).
CRT en plasma ghosten ook inderdaad; maar wel een heel stuk minder dan LCD. Ik ben er van overtuigd dat je elke winst qua scherpte die je zou kunnen behalen door een progressief signaal weer te geven in plaats van interlaced op een LCD meer dan te niet wordt gedaan door de blur die ontstaat door de gebruikte technologie van het panel. (in mijn ogen is een HD-Ready plasma scherper dan een Full HD LCD als je er een 1080p Bluray op afspeelt)
Is het je wel eens opgevallen dat je iets dat zoet smaakt, niet minder zoet maakt door er zuur bij te gooien? Likewise: de ghosting is een nadelig effect van LCDs (dat weten we allemaal) maar het nadelige effect van deinterlacing moet je daar bij optellen: "dubbel slecht" zeg maar, want je ziet beide. De ghosting heft niet op een of andere miraculeuze manier de interlacing artefacts op (tenzij je een oude TFT hebt, met heel erg trage refresh e.d., want dan zijn zelfs die artefacts weggeblurred door de ghosting - maar op de meeste moderne LCD TV's zie je het tamelijk goed, zeker als je een paar filters uitschakelt).
Leg eens uit? Mijn redenering is als volgt:
Mijn eerste aanname is dat downscalen niet heel veel kwaliteit hoeft te kosten; het is makkelijker om informatie weg te laten dan nieuwe informatie te verzinnen.
Klinkt logisch, maar is niet waar. Probeer maar eens een foto herkenbaar te houden als je hem downscaled naar een GoT ikoon, dat is best lastig. Dat is een overdreven voorbeeld, maar het goed downscalen is vrijwel net zo moeilijk als de andere kant op. Denk bijvoorbeeld aan het verkleinen van rasterpatronen (en de moiré die dat oplevert).
Stuur ik dus een 1080i signaal naar mijn tv, dan het toestel er eerst 1080p van maken en dat vervolgens downscalen naar 720p; resultaat: een heel mooi plaatje.:)
Dat is ongeveer hetzelfde als te zeggen dat de ghosting van een LCD juist goed zou zijn, omdat je dan het effect van interlaced materiaal minder goed ziet :P Het wordt allemaal alleen wat minder zichtbaar.
Stuur ik een native 720p signaal naar mijn TV dan hoeft er weliswaar niet gescaled te worden MAAR er is in het bronsignaal gewoon minder resolutie aanwezig(je kunt echt niet zeggen dat een 1080i signaal maar 540 lijnen heeft; dat is simpelweg niet waar, er wordt een frame opgebouwd met 1080 lijnen die op een flatscreen ook nog eens per definitie progressive worden weergegeven); dus een weliswaar nog steeds heel fraai plaatje maar zichtbaar minder scherp dan het 1080i plaatje.
Er wordt geen frame opgebouwd met 1080 lijnen. Er worden twee halve frames opgebouwd met elk 540 lijnen. Afhankelijk van de frequentie is dat dus al dan niet verticaal minder of meer informatie dan 720p. Dat wisselt dus van geval tot geval. Ook hangt het er vanaf welke frequenties je TV zal accepteren en hoe hij ze verwerkt. Mijn HD-ready scherm gaat een stuk beter om met het 720p signaal van de EP10 dan met het 1080i signaal, maar dat komt deels omdat ik vrij slecht tegen de deinterlacing artefacts (en de gevolgen van filters die dat weer wegwerken) en dingen als moiré kan. Maar ik merk dat dat nogal wisselt per (HD) DVD.
Mijn TV accepteert ook 1080p signalen; die hoeft hij dus enkel te downscalen naar de native resolutie van het panel en dat levert dus een vergelijkbaar plaatje op als in mijn eerste voorbeeld(en in het geval van een film op Bluray of HD-DVD zou er dus geen verschil mogen zijn tussen 1080i en 1080p).

Nou, schiet er maar eens op. :)
1080p zou veel beter moeten zijn dan 1080i. D.w.z., als je een HD-DVD afspeelt die als 1080p50 op de schijf staat, dat afspeelt als 1080i50, dan gooi je al een heleboel informatie weg (wat je minder ziet door het daaropvolgend resolutieverlies, maar toch). Als je daarentegen een film hebt, die als 1080p24 op de schijf staat, en dat als 1080i50 afspeelt, zou vrijwel elke deinterlacer daar weer tamelijk probleemloos een progressive beeld op de halve frequentie van moeten kunnen maken, en een beetje goeie TV zal ook de framerates wel aardig kunnen compenseren.

Wat dat betreft ben ik het dus met je eens, en het deinterlacen van een DVD is bijvoorbeeld ook veel makkelijker dan van TV signaal; als je het materiaal simpelweg verdubbelt naar interlaced, gaat er niets verloren en is het relatief simpel terug te assembleren.

De theorie is in de praktijk alleen vrij lastig toepasbaar, omdat het materiaal eerst naar HD gefilmd of gemasterd wordt (en probeer maar eens te achterhalen wat het materiaal oorspronkelijk was, en hoe het verder bewerkt is). Daarna gemasterd (wederom, probeer er maar eens achter te komen hoe, of zelfs op welke resolutie/frequentie). Daarna afgespeeld door je speler (en al dan niet gescaled, deinterlaced, interlaced, pull-down etcetera). Daarna weergegeven door je TV (zelfde riedel).

Ik ben er bijvoorbeeld nog steeds niet achter welke frequentie(s) mijn TV native gebruikt, en ik weet nog steeds niet of mijn DVD spelers beter of slechter omgaan met de frequenties van bepaalde schijven waarvan ik niet weet wat de oorspronkelijke frequentie was. Het is een nogal complex geheel en ik kan me voorstellen dat de gemiddelde consument er redelijk geschuffeld van wordt. Maar vooralsnog voer ik dus gewoon 720p over HDMI aan mijn TV, want dat ziet er voor mij het beste uit (geen deinterlacing artefacts en minder moiré) :P

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Mektheb schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:52:
[...]

Zoals ik al zei het was een joke ;) , en wat ik heb gedaan is besteld bij me leverancier omdat ik dus niet helemaal naar Amsterdam ga rijden omdat hij bij de overige MM niet te koop is voor die prijs,

;)

EDIT : HD-DVD kon al de PIEP krijgen zoals je verder boven had gelezen koop ik hem alleen om dvd's te upscalen,

Ben Bluray fan boy die gebruik maakt van de HD-DVD goedkope prijzen :)
Ik heb er ook 1 voor 99 euro gehaald, de EP10 met 5 films. Snap mensen echt niet die het niet doen _/-\o_

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

swopdark

ja doe maar...

Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:17:
[...]

Ik heb er ook 1 voor 99 euro gehaald, de EP10 met 5 films. Snap mensen echt niet die het niet doen _/-\o_
Das inderdaad erg weing geld.. jammer alleen dat met ingang van mei er nog maar zeer weinig films voor zullen verschijnen... voor 100 euri had ik ook wel een spelertje willen kopen.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Verwijderd

Weet niet of het al voorbijgekomen is, maar hd dvd is zo goed als dood.

Er jammer. alle films 10 euro en de spelers onder de 100 euro, dit was erg goed geweest voor de penetratie van hi def schijfjes. Binnenkort drogen de spelers en films echter op. Na de zomer komen er nog amper nieuwe films uit, en na de kerst zal het zo goed als gedaan zijn.

Echter, er zijn heel wat universal films die ik graag in HD wil bezitten, ik hoop dat hd dvd nog lang genoeg 'in leven blijft' todat deze films gereleased zijn. Hierna mogen ze kapot vallen en dan grabbel ik mijn favo universal films voor 5 euro uit een FRS bak :Y
Als universal nu al BD zou gaan, dan kan je de volle mep voor Carlito's way en dergelijke betalen :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 14:35 ]

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

swopdark schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:25:
[...]

Das inderdaad erg weing geld.. jammer alleen dat met ingang van mei er nog maar zeer weinig films voor zullen verschijnen... voor 100 euri had ik ook wel een spelertje willen kopen.
http://hddvd.highdefdigest.com/releasedates.html
Onderaan staan genoeg films die nog uitkomen na mei toch ? (Release Dates Pending)

• Mektheb
Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:56:
[...]

http://hddvd.highdefdigest.com/releasedates.html
Onderaan staan genoeg films die nog uitkomen na mei toch ? (Release Dates Pending)
Waar heb je je speler gekocht ? :D en zit bij elke EP10 5 films ? zou ik wel leuk vinden heb er 125 euro voor betaald maar of die films er bij zitten niet eens opgelet moet hem nog binnen krijgen ;)

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Mektheb schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 15:21:
[...]

Waar heb je je speler gekocht ? :D en zit bij elke EP10 5 films ? zou ik wel leuk vinden heb er 125 euro voor betaald maar of die films er bij zitten niet eens opgelet moet hem nog binnen krijgen ;)
Mediamarkt bijlmer. stond ook egwoon op de flyer, 5 films erbij. Trouwens bijd e EP1 waar er nog 8 van waren voor 79 euro zaten geen films lol

• Mektheb
Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 15:43:
[...]

Mediamarkt bijlmer. stond ook egwoon op de flyer, 5 films erbij. Trouwens bijd e EP1 waar er nog 8 van waren voor 79 euro zaten geen films lol
hehe kijk is aan , snap inderdaad niet waarom je de EP1 zou nemen dan ;)

Maar ik heb nu de EP10 besteld dus neem aan daar ook hdmi + 5 films bij zitten komt van een lokale leverancier die ook aan MM leverd gok ik dus :D

Dank u voor de info ;)

Verwijderd

Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 15:43:
[...]

Als je gewoon gevraagd had, dan zou je weten dat bij de e1 voor 79 euro (ep1 bestaat niet) gewoon twee films en hdmi kabel bij zit. De ep10 was vanmiddag al uiterkocht en daar zitten inderdaad vijf films bij. Ik ben in ieder geval een e1 met 2 films in de doos rijker plus nog 3 films voor een 10tje per stuk.

Verwijderd

Om jouw bericht nog even wat kracht bij te zetten. De aanbieding is inderdaad uitverkocht.

• Luke_msx
PowerFlower schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 13:59:
[...]

Dat is geen redenering. Je beschrijft alleen een voorbeeld dat inderdaad vaak tot kwaliteitsverlies zou kunnen leiden (720p naar 1080p) om vervolgens simpelweg te concluderen dat dat effect "dus" groter is dan deinterlacing 8)7
Je kunt(en mag :) ) het niet met me eens zijn: ik vind downscalen een stuk minder storende artefacts opleveren als upscalen.
[...]
Simpel voorbeeld: 800x600 draaien op een 1600x1200 TFT levert geen blur op. Dat zal vrijwel exact hetzelfde zijn als native 800x600 op 800x600 (afgezien van cleartype e.d.). Pas als je het gaat proberen te "verbeteren", dus gebruik maken van de hogere resolutie om jaggies etc. weg te werken, door die te interpoleren, kun je een - afhankelijk van hoe goed de techniek is - het beeld slechter of iets beter maken dan "gewoon grotere pixels". (Vegelijken met scalers van een PC scherm is natuurlijk sowieso geen goed idee, want die zijn notoir slecht).
Upscalers van de meeste flatscreens zijn ook notoir slecht. :P Maar goed, al zou dat niet zo zijn; een mooie verhouding als die jij hier noemt, daar is bij SDTV resoluties én HDTV resolutie natuurlijk geen sprake van.

[...]
Is het je wel eens opgevallen dat je iets dat zoet smaakt, niet minder zoet maakt door er zuur bij te gooien? Likewise: de ghosting is een nadelig effect van LCDs (dat weten we allemaal) maar het nadelige effect van deinterlacing moet je daar bij optellen: "dubbel slecht" zeg maar, want je ziet beide. De ghosting heft niet op een of andere miraculeuze manier de interlacing artefacts op (tenzij je een oude TFT hebt, met heel erg trage refresh e.d., want dan zijn zelfs die artefacts weggeblurred door de ghosting - maar op de meeste moderne LCD TV's zie je het tamelijk goed, zeker als je een paar filters uitschakelt).
Ik had geloof ik toch wel duidelijk gemaakt dat ik geen LCD TV heb? En heel bewust vanwege de tekortkomingen van LCD panels; plasmaschermen doen het juist wat dit soort problemen betreft een stuk beter...

[...]
Klinkt logisch, maar is niet waar. Probeer maar eens een foto herkenbaar te houden als je hem downscaled naar een GoT ikoon, dat is best lastig. Dat is een overdreven voorbeeld, maar het goed downscalen is vrijwel net zo moeilijk als de andere kant op. Denk bijvoorbeeld aan het verkleinen van rasterpatronen (en de moiré die dat oplevert).
[...]
Weet niet of je weleens met Photoshop hebt gespeeld; maar het verkleinen van een foto zonder veel kwaliteitsverlies is echt stukken makkelijker dan het vergroten van een foto zonder kwaliteitsverlies; of op zijn minst het stukken beter zichtbaar worden van de matige kwaliteit van je bronfoto...
[...]

Er wordt geen frame opgebouwd met 1080 lijnen. Er worden twee halve frames opgebouwd met elk 540 lijnen.
Die vervolgens tegelijkertijd worden weergeven als 1 frame van 1080 lijnen, tenminste op een native progressive TV... :)
Afhankelijk van de frequentie is dat dus al dan niet verticaal minder of meer informatie dan 720p. Dat wisselt dus van geval tot geval. Ook hangt het er vanaf welke frequenties je TV zal accepteren en hoe hij ze verwerkt. Mijn HD-ready scherm gaat een stuk beter om met het 720p signaal van de EP10 dan met het 1080i signaal, maar dat komt deels omdat ik vrij slecht tegen de deinterlacing artefacts (en de gevolgen van filters die dat weer wegwerken) en dingen als moiré kan. Maar ik merk dat dat nogal wisselt per (HD) DVD.
Tja, bij mij ligt het echt anders: mijn toestel geeft een duidelijk mooier beeld wanneer ik er een 1080i signaal instop dan wanneer ik een 720p bronsignaal gebruik; slechts 1080p is nog marginaal mooier. Maar van de-interlacing artefacts is vrijwel geen sprake; eigenlijk alleen de typerende lichte flikkering bij hele fijne lijnen is nog wel eens zichtbaar. Schijnbaar gebruikt Panasonic een hele goede de-interlacer, dan... Van de typerende LCD artefacts heb je met een plasma natuurlijk helemaal geen last, dat moge duidelijk zijn. (voordat je anders concludeerd: ik heb ook een broertje dood aan allerlei filters en trucendozen, dus die staan allemaal uit)

Overigens vermoed ik wel dat het gros van het in 1080i uitgezonden materiaal gewoon in 25 fps (of 30 fps )progressive wordt geschoten en pas bij uitzending wordt omgezet naar 1080i; in dat geval is het resultaat na de-interlacing natuurlijk gewoon een 1080p25 signaal.

[...]
1080p zou veel beter moeten zijn dan 1080i. D.w.z., als je een HD-DVD afspeelt die als 1080p50 op de schijf staat, dat afspeelt als 1080i50, dan gooi je al een heleboel informatie weg (wat je minder ziet door het daaropvolgend resolutieverlies, maar toch). Als je daarentegen een film hebt, die als 1080p24 op de schijf staat, en dat als 1080i50 afspeelt, zou vrijwel elke deinterlacer daar weer tamelijk probleemloos een progressive beeld op de halve frequentie van moeten kunnen maken, en een beetje goeie TV zal ook de framerates wel aardig kunnen compenseren.
In de meeste gevallen praat je over een 3:2 pulldown en dat is bepaald geen moeilijk proces. Aangezien alle tv's die HD-Ready zijn zowel met 50 als 60 Hz refreshrates moeten kunnen werken denk ik dat er zeer weinig apparatuur is die 1080p24 afspeelt als 1080i50, omdat dat een hele vervelende framerate conversie oplevert die veel storender is als de 3:2 pulldown in het geval van 1080i60. Volgens mij is het momenteel trouwens zo goed als onmogelijk om aan 1080p50 of 1080p60 materiaal te komen; films zijn allemaal 1080p24 en het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn zal veranderen.

Overigens bestrijd ik niet dat 1080p beter is dan 1080i of dat 720p beter is dan een fictieve 720i, ik stel alleen dat mijn ervaring tot nu toe is dat 1080i materiaal er op mijn TV beter uitziet dan 720p materiaal.
Wat dat betreft ben ik het dus met je eens, en het deinterlacen van een DVD is bijvoorbeeld ook veel makkelijker dan van TV signaal; als je het materiaal simpelweg verdubbelt naar interlaced, gaat er niets verloren en is het relatief simpel terug te assembleren.
Ik blijf toch van mening dat het progressive afspelen van DVD's geen heilige graal is die je near-HD kwaliteit oplevert(zoals eerder in dit topic werd beweert); op een goede TV zal het verschil tussen 576p (of geupscalede DVD naar 720p of 1080p) en echt HD materiaal altijd in één oogopslag zichtbaar zijn. Zoals ik al zei; ik kan me wél voorstellen dat er LCD televisies zijn waarop dat een stuk lastiger te zien is, maar dat is geen tekortkoming van het gebruikte bronmateriaal dan...
De theorie is in de praktijk alleen vrij lastig toepasbaar, omdat het materiaal eerst naar HD gefilmd of gemasterd wordt (en probeer maar eens te achterhalen wat het materiaal oorspronkelijk was, en hoe het verder bewerkt is). Daarna gemasterd (wederom, probeer er maar eens achter te komen hoe, of zelfs op welke resolutie/frequentie). Daarna afgespeeld door je speler (en al dan niet gescaled, deinterlaced, interlaced, pull-down etcetera). Daarna weergegeven door je TV (zelfde riedel).

Ik ben er bijvoorbeeld nog steeds niet achter welke frequentie(s) mijn TV native gebruikt, en ik weet nog steeds niet of mijn DVD spelers beter of slechter omgaan met de frequenties van bepaalde schijven waarvan ik niet weet wat de oorspronkelijke frequentie was. Het is een nogal complex geheel en ik kan me voorstellen dat de gemiddelde consument er redelijk geschuffeld van wordt. Maar vooralsnog voer ik dus gewoon 720p over HDMI mijn aan mijn TV, want dat ziet er voor mij het beste uit (geen deinterlacing artefacts en minder moiré) :P
Alle informatie die ik heb kunnen vinden wijst erop dat vrijwel alle flatscreen tv's native 50 en 60 Hz weergeven (sommige plasma's ook 100 Hz/120 Hz, omdat plasma's net als CRT wel gevoelig zijn voor flikkering). Zoals ik al zei; van deinterlacing artefacts is bij mijn TV hoegenaamd geen sprake.

Mijn satellietontvanger staat ingesteld op 1080i, omdat vrijwel alle uitzendingen zo worden uitgezonden, in de praktijk altijd op 50 Hz in Europa. De PS3 staat op 1080p ingesteld en stuurt een 50Hz signaal uit bij 50 Hz bronmateriaal (zoals Regio2 DVD's), 60 Hz bij 60 Hz bronmateriaal en 24Hz bij 1080p24 materiaal (zoals Blueray discs). Helaas accepteert mijn TV weliswaar een 1080p24 signaal maar voert daar gewoon een 3:2 pulldown op uit, waardoor er dus geen verschil zichtbaar is met wanneer de PS3 de 3:2 pulldown doet.

• PowerFlower

PowerFlower

Ik vind het moeilijk te achterhalen of er nou schermen zijn die wél echt 24p weer kunnen geven (waarbij het scherm zelf dus ook van refresh veranderd, in plaats van een conversie uit te voeren, want dan heeft het nog geen zin). Had er nooit zo bij stil gestaan - ik had toch geen 24p bron, maar nu met de EP10 heb ik die wél. Vervolgens blijkt nu een van de meest storende dingen het net-niet-kloppende verspringen van beeldjes te zijn, dat je vooral bij lange pans (en zeker in HD) ziet...

• ymmv
swopdark schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:25:
[...]

Als upscalende DVD-speler is het een prima aanbieding omdat je er ook nog een paar films bij krijgt. Als je hem puur voor de HD-DVD-functionaliteit koopt, is het een miskoop omdat het formaat op zijn laatste benen loopt.

Ik denk dat HD-DVD-spelers de komende maanden vooral verkocht gaan worden als DVD-spelers met additionele support voor extra formaten. Zoals mijn Denon-DVD-speler exoten als SACD en HD-Audio kan afspelen, zo kunnen deze Toshiba-spelers als extraatje HD-DVDs afspelen. Grappig om te hebben maar veel zul je er niet mee kunnen doen straks omdat Blu-Ray het mainstreamformaat voor HD-films gaat worden (of eigenlijk al is, hoe klein de markt hier in Europa nog is).

• Luke_msx
PowerFlower schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:20:
Ik vind het moeilijk te achterhalen of er nou schermen zijn die wél echt 24p weer kunnen geven (waarbij het scherm zelf dus ook van refresh veranderd, in plaats van een conversie uit te voeren, want dan heeft het nog geen zin). Had er nooit zo bij stil gestaan - ik had toch geen 24p bron, maar nu met de EP10 heb ik die wél. Vervolgens blijkt nu een van de meest storende dingen het net-niet-kloppende verspringen van beeldjes te zijn, dat je vooral bij lange pans (en zeker in HD) ziet...
Er zijn er nog niet zoveel, maar het lijken er wel steeds meer te worden...(meestal gaat zo'n scherm dan een native refresh van 48 of 72 Hz gebruiken)

Overigens is een deel van de verklaring dat het je stoort is dat wij Europeanen er niet aan gewend zijn; hier speelde men op TV en DVD de films gewoon af op 25 fps, waardoor films op DVD hier korter zijn dan in 60 Hz gebieden... Maar dat leverde wél perfect vloeiende pans op; Amerikanen zijn gewend aan die 3:2 pulldown want daar werd dat altijd al gedaan voor TV én DVD.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

ymmv schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:22:
[...]

Als upscalende DVD-speler is het een prima aanbieding omdat je er ook nog een paar films bij krijgt. Als je hem puur voor de HD-DVD-functionaliteit koopt, is het een miskoop omdat het formaat op zijn laatste benen loopt.

Ik denk dat HD-DVD-spelers de komende maanden vooral verkocht gaan worden als DVD-spelers met additionele support voor extra formaten. Zoals mijn Denon-DVD-speler exoten als SACD en HD-Audio kan afspelen, zo kunnen deze Toshiba-spelers als extraatje HD-DVDs afspelen. Grappig om te hebben maar veel zul je er niet mee kunnen doen straks omdat Blu-Ray het mainstreamformaat voor HD-films gaat worden (of eigenlijk al is, hoe klein de markt hier in Europa nog is).
gaan we weer :D

deze aanbieding trekt erg veel kopers. ik lach me rot als film maatschappijen gewoon straks weer markt zien in hd-dvd omdat er gewoon veel van in de woonkamers staan. :w

• ymmv
Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:56:
[...]

deze aanbieding trekt erg veel kopers. ik lach me rot als film maatschappijen gewoon straks weer markt zien in hd-dvd omdat er gewoon veel van in de woonkamers staan. :w
De Mediamarkt in Amsterdam is hoogstwaarschijnlijk HD-DVD-spelers aan het dumpen. Ik werkte tot vorige week in de Bijlmer en kwam er geregeld kijken hoe het er met de HD-filmafdeling voorstond. Kort na de introductie van de PS3 hadden ze helemaal niks staan. Daarna was het een stapeltje films achter de balie waar je naar vragen moest. Toen een rekje, daarna een rek en weer daarna twee rekken. Elke keer liepen HD-DVD en Blu-Ray grotendeels gelijk. Aan het eind van vorig jaar ging de afdeling aardig groeien en werd de Blu-Ray-sectie twee keer groter. Afgelopen maand hebben ze de HD-film sectie een stukje verplaatst en flink groter gemaakt. De Blu-Ray-sectie is nu al drie keer groter.

Om de een of andere reden geeft die stagnerende groei in de HD-DVD-sectie nou niet het idee dat het formaat als een dolle loopt. Het is volledig in de lijn van wat Bol.com, FRS en RAF over de verkoop in NL melden.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

ymmv schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:07:
[...]

De Mediamarkt in Amsterdam is hoogstwaarschijnlijk HD-DVD-spelers aan het dumpen. Ik werkte tot vorige week in de Bijlmer en kwam er geregeld kijken hoe het er met de HD-filmafdeling voorstond. Kort na de introductie van de PS3 hadden ze helemaal niks staan. Daarna was het een stapeltje films achter de balie waar je naar vragen moest. Toen een rekje, daarna een rek en weer daarna twee rekken. Elke keer liepen HD-DVD en Blu-Ray grotendeels gelijk. Aan het eind van vorig jaar ging de afdeling aardig groeien en werd de Blu-Ray-sectie twee keer groter. Afgelopen maand hebben ze de HD-film sectie een stukje verplaatst en flink groter gemaakt. De Blu-Ray-sectie is nu al drie keer groter.

Om de een of andere reden geeft die stagnerende groei in de HD-DVD-sectie nou niet het idee dat het formaat als een dolle loopt. Het is volledig in de lijn van wat Bol.com, FRS en RAF over de verkoop in NL melden.
ik werk ook in de bijlmer en kan je vertellen dat de mediamarkt daar altijd al minder rekken hadden staan voor hd-dvd. toen ze namelijk nog rechts stonden stonden er 2 hd-dvd rekken tegenover 4 blueray rekken. nu is het denk ik 3 hd-dvd en 10 blueray :)

maar ja heb je beneden weleens gekeken in de philips hoek? dat media markt meer ruimte besteed aan philips zegt hoogstens iets over het bedrag dat is betaald door philips

[ Voor 6% gewijzigd door Royz op 08-02-2008 18:21 ]

• ymmv
Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:18:
[...]

ik werk ook in de bijlmer en kan je vertellen dat de mediamarkt daar altijd al minder rekken hadden staan voor hd-dvd. toen ze namelijk nog rechts stonden stonden er 2 hd-dvd rekken tegenover 4 blueray rekken. nu is het denk ik 3 hd-dvd en 10 blueray :)

maar ja heb je beneden weleens gekeken in de philips hoek? dat media markt meer ruimte besteed aan philips zegt hoogstens iets over het bedrag dat is betaald door philips
Dus jij zegt dat Mediamarkt nu veel meer ruimte reserveert voor Blu-Ray-films omdat ze er door Sony door betaald worden? Bij de films lijkt me dat eerlijk gezegd nauwelijks het geval, maar bij de TV-afdeling zullen ze waarschijnlijk wel sponsorgeld vragen. Er komen in ieder geval medewerkers van Sony en Philips over de vloer. Ik was vorige week aan het neuzen tussen de Sony LCD-tvs en klaagde bij een wat oudere medewerker dat al die 1080p-Bravia-TVs zo te zien DVD-kwaliteit lieten zien ipv HD-beelden. Ik kreeg toen te horen dat die TVs door mensen van Sony zelf werden (of in dit geval nog moesten worden) afgesteld.

BTW Na die recente verhuizing/vergroting van de HD-film-sectie was het verschil tussen HD-DVD en Blu-Ray opeens wel *heel* erg groot. Ik vond het gewoon pijnlijk voor HD-DVD.

BTW 2: het is ongelofelijk hoe veel HD-presentaties ik al heb gezien waar alles in SD wordt getoond. Ergste voorbeeld was (opnieuw) een Sony-HD- en Blu-Ray-stand in City De Munt met een aantal PS3s en Full HD-schermen die een filmpje lieten zien met het verschil tussen wazig SD en superscherp HD. Jammer dat alles op SD stond ingesteld waardoor het verschil tussen de twee bijna volledig ontbrak. Prachtige schermen maar het was allemaal DVD-kwaliteit (waarschijnlijk nog niet eens geupscaled). De PS3s een verdieping hoger staan ook al verkeerd gecongigureerd.

• Mektheb
nou heb me spelertje binnen :) , Toshiba HD-EP10 , om 1400 bestellen om 1700 in huis kijk das pas een leverancier , hdmi kabel en 5 films erbij voor een leuke prijs

en koop hem voor DVD's te upscalen want ik moest nog een DVD speler hebben dus bij deze een leuke keus zodra me kantoor af is ga ik hem even testen :D

Verwijderd

Topicstarter
Als de *variabele* productiekosten minder dan 50 euro zijn incl. transport dan zal Toshiba deze nog jarenlang voor 79 - 99 euro in de winkels hebben. Als de kostprijs tegen de 70 euro aanloopt dan uiteraard niet (BTW, marges, overhead).

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Royz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:56:
[...]

Wie gaat er nu weer? Waarom zou je je dan 'rot' lachen? Het is voor iedereen beter als er gewoon 1 formaat als winnaar uit de bus komt en dat het ander verdwijnt, en dan liefst zo snel mogelijk.

Hoe langer dit doorgaat, hoe groter de kans wordt dat het geen Blu-Ray of HDDVD wordt, maar gewoon DVD, totdat er een opvolger komt waar wel iedereen achter staat.

En over je 'argument'; ik denk niet dat filmproducenten overstappen op een formaat speler wat een paar duizend huishoudens hebben staan omdat het zo lekker goedkoop was en je er nog 5 films bij kreeg ook. Mensen die een speler van 400 euro kopen (of wellicht een PS3) zullen ook veel sneller geneigd zijn om meer geld uit te geven aan films. Mensen die zo'n aanbieding kopen zijn toch vaker de mensen die de 5 euro bakken afstruinen bij de Free Record Shop. Ik denk toch niet dat de filmmaatschappijen daarop zitten te wachten.

Groetjes, FaceDown.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

De BR fanboys...
Waarom zou je je dan 'rot' lachen? Het is voor iedereen beter als er gewoon 1 formaat als winnaar uit de bus komt en dat het ander verdwijnt, en dan liefst zo snel mogelijk.

Hoe langer dit doorgaat, hoe groter de kans wordt dat het geen Blu-Ray of HDDVD wordt, maar gewoon DVD, totdat er een opvolger komt waar wel iedereen achter staat.
maar goed, sim-pel, als er maar 1 HD format was, dan stond die nog te koop voor tenminste 399 euro. Doordat er concurrentie is in formaten kost een HD speler nog maar 99 euro. Waarom is het dan beter om maar 1 formaat te hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Royz op 09-02-2008 00:03 ]

Verwijderd

Er is ook maar één DVD standaard. Zijn er "dus" ook geen DVD-spelers van 59 Euro? Concurrentie zal je altijd hebben. Mocht BluRay het winnen heb je binnen no-time ook goedkope BluRay spelers op de markt.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 02:26:
Er is ook maar één DVD standaard. Zijn er "dus" ook geen DVD-spelers van 59 Euro? Concurrentie zal je altijd hebben. Mocht BluRay het winnen heb je binnen no-time ook goedkope BluRay spelers op de markt.
Weet je hoe ongelofelijk lang het heeft geduurd voordat de dvd-speler onder de 100 euro kwam?

Verwijderd

Topicstarter
Royz schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 09:14:
[...]

Weet je hoe ongelofelijk lang het heeft geduurd voordat de dvd-speler onder de 100 euro kwam?
Inderdaad. Ongelooflijk dat binnen twee jaar HD DVD van 1000 euro naar 80 euro is gezakt.
En het BR kamp heeft veel meer monopoliekosten dus we kunnen het vergeten dat er ooit spelers van 19 euro verschijnen zoals nu. Ja, over 12 jaar. Het duurt zeker twee jaar voordat de eerste speler van 100 euro er is. Als het geen drie jaar is. Ik hoop dat Toshiba nog 100 miljoen HD DVD spelers kan dumpen voor 79 euro.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Nou, ik heb gisteren ook maar een HD DVD speler gekocht: Toshiba HD-EP35

Over het geneuzel van HD DVD/Blu-ray: zie de comments onder die post.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• PowerFlower

PowerFlower

Het zou me idd niets verbazen als we eind Februari van alle kanten te horen krijgen dat de verkoop van HD-DVD's plotseling enorm gestegen is (nu massa's mensen de goedkope spelers aanschaffen) en we dan in de pers weer lezen dat de strijd nog niet gestreden is :+

BluRay spelers gaan niet zo snel goedkoop worden, om de simpele reden dat HD hardware gewoon duur is. Ik vermoed dat de Toshiba spelers ook vrijwel zonder marge verkocht worden op het moment, of misschien zelfs met verlies voor de winkels.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

PowerFlower schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 12:54:
Het zou me idd niets verbazen als we eind Februari van alle kanten te horen krijgen dat de verkoop van HD-DVD's plotseling enorm gestegen is (nu massa's mensen de goedkope spelers aanschaffen) en we dan in de pers weer lezen dat de strijd nog niet gestreden is :+

BluRay spelers gaan niet zo snel goedkoop worden, om de simpele reden dat HD hardware gewoon duur is. Ik vermoed dat de Toshiba spelers ook vrijwel zonder marge verkocht worden op het moment, of misschien zelfs met verlies voor de winkels.
Zo goedkoop zijn de HD DVD spelers hier alleszinds toch niet hoor. De HD-EP35 kost nog steeds €400.
Enkel in de US worden de oudere modellen aan dumpingprijzen verkocht.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Mektheb
Neobahamuth schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 13:01:
[...]

Zo goedkoop zijn de HD DVD spelers hier alleszinds toch niet hoor. De HD-EP35 kost nog steeds €400.
Enkel in de US worden de oudere modellen aan dumpingprijzen verkocht.
Naja heb gistere de Toshiba HD-EP10 Gekocht voor ietsje meer dan 100 eurie dus dat valt wel mee :D
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor de discussie m.b.t. hardware en software voor Blu-ray dan wel HD DVD. Het is geen plek om anderen te overtuigen dat Blu-ray of HD DVD "de beste" is.