martijn_tje schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:34:
[...]
- In een S9600 is xD sneller, in die context moet je het even plakken (het ging immers om die camera).
- Dat ligt dus aan de host controler in de camera, niet aan het kaartje, de fuji's zijn geen sterren wat betreft schrijfsnelheid. Al stop je in een S9600 een extreme 4 kaartje dan nog blijft een el cheapo xD kaartje sneller in die camera.
- de host is traag, over het kaartje wordt niks gezegt. Voor een compact maakt het sowiezo geen drol uit hoe snel je kaartje is, ik moet de eerste compact mog tegen komen die meer als 5 MB/s schrijft. Wat een sandisk standaart al met gemak haalt.
Klinkt goed.
Maar 1) weet je dat zeker? Kan best hoor en dan is het zeker iets om rekening mee te houden. Sommige controllers 'remmen' bepaalde kaarttypes af, zo is dat ook bij kaartlezers, niet elk merk of type kaartlezer kan even goed overweg met elk type geheugen. Maar goed, xD kan in die camera ook niet sneller zijn dan de standaard is. Buiten die camera (bv in een kaartlezer) is het meeste SD sowieso sneller.
2) de kaartjes kwamen ook als vrij traag uit de test hoor, er is getest met een kaartlezer..die zijn net even wat sneller dan nagenoeg alle camera's

3) Over de kaartjes werd in die test wel wat gezegd. Ik kijk het thuis nog wel even na. Neem maar aan dat ze traag zijn
Sandisk xD kaartjes zijn gerelabelde Fuji en/of Olympus kaarten. Ik zal eens kijken of die 5MB/s halen

Ben benieuwd..
[quote]Er zijn maar twee fabrikanten die deze mini-geheugenkaartjes produceren : Fuji en Olympus.
Deze kaarten worden weliswaar ook aangeboden door andere merken, zoals Sandisk, maar dat zijn feitelijk alleen maar omgelabelde Fuji- of Olympus-modellen. [/quote]Volgens DPreview komt de K100/110D tot een max. van 5.3Mb/sec, dan zijn 150x kaartjes mijnsinziens overkill, 80x is snel genoeg om tot maximale prestaties te komen.
Niet-dSLR's zullen waarschijnlijk niet sneller zijn, denk ik.
Theoretisch is het in dat geval wel overkill ja, waare het niet dat over de
schrijfsnelheden vaak 'gelogen' wordt door fabrikanten. 80x is dus niet altijd (lees: bijna nooit) 80x. Zelfde geldt voor 150x. Daarnaast worden schrijf- en leessnelheid bijna nooit apart gespecificeerd.
[quote]Bij de schrijfsnelheid is het een ander verhaal : de transferrates liggen hier duidelijk - bij sommige kaarten zelfs meer dan de helft - onder de opgegeven snelheid.[/quote]
De review die ik quote, heeft ook kaarten getest
in-camera, die sneller kunnen schrijven dan de camera zelf, toch is de
feeling met snelle kaarten door hun als beter beoordeeld dan kaarten die het max. precies voeden. En veel beter dan kaartjes die het max. nog niet eens halen.
Zie ook het aantal foto's dat met een D200 etc gemaakt kon worden.
Buitendat kosten 150x Transcend kaarten volgens mij bijna net zoveel als standaard kaartjes, nu zit er 5 euro prijsverschil tussen een standaard Kingston kaartje (PW) en Transcend 150x (4GB SD beide). Vergeet daarbij niet dat je in een kaartlezer wel de snelheidswinst boekt! (Niet dat ik zelf een kaartlezer heb

)
Toen ik m'n 4GB Transcend kaartje kocht was dat verschil in prijs volgens mij nog kleiner..Transcend had toen de meeste bang for buck, als je de marketingafdeling gelooft iig

Maar goed, die kaartjes kwamen in de review van C'T ook als erg snel uit de bus, dus ik ben tevreden. En jij ook zo te horen
Ik kijk iig niet op 5 euro, dus mocht ik nog eens een kaartje moeten bestellen, denk ik dat ik vrij zeker weer voor Transcend of ieder ander snel (Lexar, Panasonic, Crucial bv.) en dan makkelijk verkrijgbaar merk ga. (Twee vd drie genoemden zijn erg goed getest, maar in nl. moeilijk verkrijgbaar volgens mij, staan iig niet in de PW)
Maar volgens mij moet het weer over die beste niet dSLR gaan
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 25-04-2007 11:15
. Reden: quotes ]