Wie zeggen dat?
Fuji en Olympus ? Ja als fabrikant zou ik dat ook zeggen ja. Maar is niet zo. Inmiddels zo'n beetje de langzaamste standaard.
Ik weet niet wat echt sneller is. Wat ik wel weet, is dat de snelheid niet zo'n groot issue voor fotografie is als soms gesuggerreerd wordt. De meeste camera's benutten de extra snelheid van ultra snelle kaarten namelijk niet.
De meeste compactcamera's hebben weinig nut van snelle kaarten, zeker de goedkopere modellen niet, prosumers wel, als je in RAW schiet heeft het mogelijk (vrij waarschijnlijk!) ook z'n voordelen!
Maar ook dSLR's met een relatief langzame schrijfsnelheid kunnen profiteren van snelle kaarten, zelfs als de kaart sneller is (met schrijven) dan de camera kan bijhouden (wat vaak het geval is).
Ik zal er maar weer een aantal quotes bij halen ;
* Je profiteert eigenlijk alleen maar van een supersnelle kaart als je een dure dSLR hebt met SD- of CF-slot en meerdere foto's in serie wilt schieten.
%knip blabla over groottes van bestanden (RAW/JPEG hi-res)%
* Om een beetje leuk te kunnen fotograferen heb je dan dus een kaart nodig met een flinke controller die lekker snel kan wegschrijven.
De (semi-)professionele camera's schrijven weliswaar slechts met maximaal 8MB/s naar de kaart, maar toch is het verschil tussen een echt snelle en een langzame kaart goed te merken.
* Met een Nikon D200 lukte het om 32 seriefoto's per minuut te maken in het RAW-formaat met de allersnelste CF-kaart in deze test, de Sandisk Extreme IV.
Op een goedkope CF-kaart van TakeMS, die slechts met 2MB/s schrijft haalt dezelfde camera maar 7 foto's per minuut.
Zelfde hebben ze gedaan met een Canon 400D (ik dacht zelf : misschien dat ze hier overgestapt zijn op het jpeg formaat, dat staat er helaas niet in..) :
* Met deze camera lukte het om 45 opnamen per minuut te maken met Extreme IV, op het CF-kaartje van TakeMS haalden we 14 opnamen per minuut.
XD
* Zelfs moderne camera's met xD-slots profiteren nauwelijks van snellere xD-kaarten, de hostcontroller van de digitale camera is over het algemeen zelden sneller dan 1,6MB/s.
Daar zal een xD-kaart met een maximale (schrijf-)snelheid van 2,8MB/s geen problemen mee hebben.
Verder kan je het hier uitgebreid lezenTrouwens onzin dat het zo duur zou zijn, die 512 mb had ik destijds voor 36 euro, ik vind dat meevallen, hoor!
Kan wel wezen, voor 1GB SD geheugen betaalde ik in een speciale actie van de Mediamarkt (geen BTW betalen) ook
maar 85 euro, in juni 2005. Dat vond ik toen ook meevallen, want een week daarvoor waren ze 99.
Inmiddels kosten dezelfde kaartjes.......9 euro!!!
Maar als je kijkt naar een prijsverschil tussen SD (en CF) en xD-kaartjes, dan zijn xD kaartjes gewoon veel duurder voor dezelfde capaciteit dan andere types. (Oke oke, inmiddels is MemoryStick geheugen ook erg duur)
Goedkoopste xD 1GB is nu 19 euro, is maar een klein bedragje natuurlijk (itt bv. 2 jaar terug)
Dat zelfde kleine bedragje, is het prijsverschil tussen een 2GB SD en 2GB xD kaart!
xD is volgens mij altijd de duurdere standaard geweest en biedt niet veel anders (lees : meer) dan andere typen geheugenkaarten. Sterker nog, de maximale capaciteit is 2GB en zoals je boven kan lezen, is het retetraag
Me bad, but these are the facts.
Ik vind ook niet dat de prijs van een xD dermate hoog is dat je enkel daarvoor een andere camera moet kopen.
Dat is natuurlijk wel zo, voorlopig hoef je zeker GEEN andere camera te kopen, alleen omdat een bep. camera xD gebruikt, dat nou ook weer niet
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 135290 op 24-04-2007 11:11
]