Heeft er al iemand met
geotagging gespeeld? Hiermee kun je je foto's en video's voorzien van GPS data. Op
Bright stond een leuke brainwave en zie hier een
toekomstbeeld voor Google Eart achtigen.
Om de foto's te kunnen geotaggen heb ik die
ShoZu applicatie geinstalleerd. Als je dan een foto hebt gemaakt (gewoon via de gebruikelijke manier) zoekt die je via je GPS ontvanger de coordinaten erbij. Ook krijg je direct de vraag of je hem wilt uploaden naar Flickr. Flickr gebruikt vervolgens weer de Yahoo maps om je foto op de kaart te zetten. Er is ook weer een truukje om ze in
Google Maps te krijgen (betere kaarten voor Nederland).
Er zijn trouwens nog wel meer N95 gebruikers die hun foto's direct uploaden naar Flickr, je kunt er zelfs op selecteren zodat je kunt zien wat voor foto's
zij hebben gemaakt. Helaas zijn er nog maar weinig die geotags erbij meesturen.
Wellicht komt dat doordat de interne GPS
nog niet wordt ondersteund soor Shozu, je moet een externe bluetooth GPS ontvanger hebben en de interne ontvanger uitzetten (en ook 'Op basis van netwerk' uitzetten). Ik heb ShoZu gemaild en ze hebben me terug gemaild dat ze nu bezig zijn met een specifieke N95 versie zodat je de interne GPS ontvanger kunt gebruiken.
Maar... Ik ben aan het spelen geweest en
mijn foto's worden telkens geplaatst nabij Dienst in Belgie.
Als ik "onder water" kijk, kloppen de coordinaten prima. Blijkbaar gaat er iets mis bij Flikr ofzo. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
[
Voor 8% gewijzigd door
robertwebbe op 02-05-2007 23:18
]