Ik ben uitgekomen op de Dell E228WFP. 22" 5ms GtG voor €345
http://www.prad.de/en/mon.../review-dell-e228wfp.html.
Samsung lijkt een betere keuze door de snellere response tijd en lagere prijs, maar heeft naar mijn mening een minder mooi ontwerp door het glossy zwart. Bovendien heeft de Samsung overdrive, waar ik niet zo'n fan van ben. Ook presteert de Dell beter in kleuren volgens behardware, sterker nog
het beste , als is het verschil minimaal
Hiervoor had ik veel te dure 17" Philips CRT monitor in 100Hz draaien. Het verschil was duidelijk merkbaar en ook al heeft de Dell geen input lag, het richten in games gaat minder smooth. Dat is heel raar,maar het went gauw.
De enorme breedbeeld leek in eerste instantie minder goed dan fout te doen, vooral met de 80cm(?) die ik van mijn beeld afzit. Maar na een aantal dagen ben ik het erg gaan waarderen. De immens hoge resolutie van 1680x1050 vergeleken met mijn 1024x768 voorheen is een behoorlijk verschil. De desktop ruimte waar 2 A4'tjes naast elkaar in passen is prettig werken. En ook de scherpte is veel hoger omdat er niet een lelijke dikke glazen plaat tussen zit, maar ik denk dat de high end 21" CRT monitoren het ook niet slecht doen als het hier op aan komt.
Het scherm is bovendien veel vriendelijker voor mijn ogen, overdag werk ik met een helderheid van 50 en dat is prima te doen, weinig verlies van kleurechtheid. Vooral als je het vergelijkt met mijn 107P5 Philips, die wel mooie kleuren kon weergeven, maar pas met zo'n ver opgekrikt contrast, helderheid en kleurkanalen, dat het het bijna leek alsof je in een gloeilamp zat te kijken.
Dode pixels: geen. Meneer Supradictus, waar iedereen zijn Dell monitor haalt, geeft hier 100% garantie op.
Backlight bleeding: Dat valt me me wel tegen, en ik schrok me de eerste keer kapot, maar toen ik het vergeleek met de 20" Acer van mijn huisgenoot bleek het erg mee te vallen. Jammer dat ik niet een fotootje kan maken, maar boven en onder heb je een reep wit die overdag niet eens te zien is, maar als je een film checkt 's nachts irriteert als je er op let.
Ghosting: In de praktijk niks van gemerkt. Wel heb ik tearing als ik boven de 60fps speel en snel mijn first person view draai.
Ergonomie: Niet in hoogte verstelbaar. Echter ik heb een terminal tafel en anders heb je bij de Ikea voor 20 euro zo'n "verhoging" die je op je bureau kan zetten.
Speaker(s)/-aansluitingen en USB aansluitingen: Geen, maar er is ook niemand die daar gebruik van maakt. Bovendien heeft een beetje systeemkast ze wél en gebruik ik de USB voorop alleen voor mijn Ipod.
And last but certainly not least, kijkhoek: Hoe dichterbij je bij een monitor zit, hoe groter natuurlijk de hoek is van je gezichtspunt af naar bepaalde delen van het scherm. Hierdoor is een TN monitor zoals deze niet geschikt voor professionele grafische doeleinden. Zelfs als je er recht voor zit zie kleurverschillen in de uiterste hoeken van het scherm. Zo is mijn taakbalk op dit moment lichter dan de werkbalk van mijn browser.
Niet echt een review, meer een gebruikerservaring in de praktijk. Ik heb de monitor ook niet objectief gemeten, daar zijn de links hierboven voor.