Handhaving en uitvoering van de wet versus geloof

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste
Acties:
  • 5.168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Rekcor schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:54:
[...]

Natuurlijk, het uitgangspunt moet zijn dat ambtenaren de wet uitvoeren. Maar wat mij betreft moeten we ook een beetje flexibel zijn.
Maarrrr..... vindt je het correct dat de ambtenaar weigert iemand te trouwens vanwege zijn religieuze achtergrond? Je kan er op rekenen dat wanneer je dit goedkeurd er meer mensen bepaalde werkzaamheden gaan weigeren vanuit hun eigen achtergronden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-08 03:22

hayate666

zwaardfetisjist

[...]
De ernst van de misdaad/'misdaad' is m.i. wel relevant. Mohammed B. heeft een moord gepleegd, een moord!

Ethiek is altijd een afweging. Zo zal niemand (Duitse) ambtenaren in '40-45 veroordelen die weigerden mee te werken aan de Jodenvervolging, hoewel dat destijds wel de wetgeving was.

Natuurlijk, het uitgangspunt moet zijn dat ambtenaren de wet uitvoeren. Maar wat mij betreft moeten we ook een beetje flexibel zijn. Kom op, het weigeren van het sluiten van een homohuwelijk - wat prima door een collega gedaan kan worden - is echt geen grote misdaad, onvergelijkbaar met moord en genocide. In de praktijk zal niemand er de dupe van worden (niemand zal niet kunnen trouwen) - behalve dan misschien in Staphorst-achtige gemeenten ;).
De ambtenaren in ´40 - ´45 weigerden juist om mee te werken aan discriminatie die uiteindelijk uitdraaide op genocide. Het ging niet echt om een luxeweigering als het weigeren van homo´s trouwen en heeft hier ook weinig mee te maken.
offtopic:
Een argumentum ad nazi voegt echt weinig toe aan de rest van de discussie, het killt het waarschijnlijk alleen maar.

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ethiek is altijd een afweging. Zo zal niemand (Duitse) ambtenaren in '40-45 veroordelen die weigerden mee te werken aan de Jodenvervolging, hoewel dat destijds wel de wetgeving was.
Met het verschil dat het toen ging om een dictatuur waarin rechten van mensen ontnomen werden en het hier gaat om een democratie waarin bepaalde rechten gegeven worden.

Daarnaast wil niemand nu weigerambtenaren vervolgen: ze kunnen alleen geen mensen meer trouwen.
In de praktijk zal niemand er de dupe van worden (niemand zal niet kunnen trouwen) - behalve dan misschien in Staphorst-achtige gemeenten ;).
Je geeft zelf ook al aan dat je prima door hebt waar het fout zit.
[...]

Kijk, dit vind ik nu een interessante vraag. Ik denk dat ik hem ontkennend beantwoord. Stel, wij ontwikkelen een onkraakbare geheimtaal, en ik communiceer in die geheimtaal aan jou: morgen ga ik fietsen. Is de informatie 'morgen gaat Rekcor fietsen' dan pas kennis zodra we de decryptie-sleutel aan anderen bekend maken? Mmm...
Nee hoor, dat is daarvoor dan ook al informatie. Die brei aan code is namelijk op zichzelf al waarneembaar voor buitenstaanders, nog afgezien van het feit dat ze de decryptiesleutel niet hebben. Aangezien die decryptiesleutel ook een tastbaar en waarneembaar ding is zie ik de relevantie van de vergelijking niet.

Je hebt het nu over twee dingen die in de werkelijkheid gewoon waarneembaar zijn en vergelijkt ze met dingen die enkel in de hoofden van mensen spelen.
Bovendien is het met het christelijke geloof niet zo erg gesteld. Als jij je ervoor openstelt en met een oprecht zoekend/biddend hart de bijbel gaat lezen, is alle kennis van God ook voor jou toegankelijk. De vraag is: stel je je er open voor?
Nee, dat heet wishfull-thinking en is daarom weinig meer dan een selffulfilling-prophecie.

Jij ziet, hoort en voelt die dingen niet omdat ze er zijn, maar omdat je ze wilt horen en voelen. Hoe verklaar je anders in godsnaam dat al die mensen in het Midden-Oosten toevallig allemaal Allah en Mohammed als goddelijk ervaren, in Zuid Amerika iedereen toevallig christelijk is en in West-Europa ieder kind dat geboren wordt uit atheistische ouders zelf vaak geen enkel gevoel voor welke god dan ook heeft?

Die feiten alleen al zouden je gezond verstand toch al lang moeten sturen naar de conclusie dat waar je in gelooft grotendeels door opvoeding en sociale druk wordt bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het tijd deze discussie eens uit het homo-perspectief te trekken. Diegenen die vinden dat een ambtenaar op morele gronden mag weigeren een homo-huwelijk te voltrekken, vinden diezelfde mensen dan ook dat een ambtenaar heterostellen het huwelijk mag weigeren indien daar een gegronde morele reden toe is?

Een goede bekende van mij, die ambtenaar burgelijke stand is, kwam met wat voorbeelden van huwelijken waar zijzelf grote moeite mee had. Zoals huwelijken waarbij zij ervan overtuigd was dat er sprake was van zware geestelijke mishandeling of zelfs van fysiek geweld, van onderdrukking van 1 van de partners op basis van geloof, waarbij een van de partners het alleen maar deed om het geld, van mensen die al voor de 5e keer trouwden en daar nog steeds niets van geleerd hadden, van gearrangeerde huwelijken waarbij een of beide partners onder zware druk zaten, enzovoorts. En dan zijn er nog de emotioneel beladen bruiloften, waarbij bijvoorbeeld de motivatie om te trouwen is dat een van de partners of een familielid terminaal ziek is. Mag een ambtenaar weigeren dat soort huwelijken te sluiten? En zo nee, is er een verschil tussen al dit soort situaties en een homohuwelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:54

Jopster

trotse papa x4

thejoker80 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:00:
Maarrrr..... vindt je het correct dat de ambtenaar weigert iemand te trouwens vanwege zijn religieuze achtergrond?
Vind ik persoonlijk wel kunnen. Toen ik ging trouwen heb ik ook specifiek gekozen voor een ambtenaar die alleen man-vrouw huwelijken sloot en een kerkelijke achtergrond had, puur omdat dit met mijn levensvisie overeen kwam/komt.

Ik ben blij dat ik die keuze had. Als ik een ambtenaar had getroffen die er moeite mee had, dan zou dat naar voren zijn gekomen in het inleidende gesprek en had je prima een andere ambtenaar uit kunnen kiezen.

Ik snap werkelijk de ophef niet. Het is jouw huwelijk en dan wil je het beste van het beste. Een ambtenaar die jou niet wil trouwen, hoort daar niet bij, dus zoek je een andere. Je wilt toch niet getrouwd worden door iemand die er in(uit) principe niet achterstaat? Gezellige huwelijksvoltrekking zal dat worden. :)

Verder is dit topic vanaf het begin al ten dode opgeschreven. Men laat zich veel te veel leiden door persoonlijke gevoelens/afkeer tegenover een bepaalde visie.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:59

Zyppora

155/50 Warlock

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:22:
Misschien is het tijd deze discussie eens uit het homo-perspectief te trekken. Diegenen die vinden dat een ambtenaar op morele gronden mag weigeren een homo-huwelijk te voltrekken, vinden diezelfde mensen dan ook dat een ambtenaar heterostellen het huwelijk mag weigeren indien daar een gegronde morele reden toe is?

Een goede bekende van mij, die ambtenaar burgelijke stand is, kwam met wat voorbeelden van huwelijken waar zijzelf grote moeite mee had. Zoals huwelijken waarbij zij ervan overtuigd was dat er sprake was van zware geestelijke mishandeling of zelfs van fysiek geweld, van onderdrukking van 1 van de partners op basis van geloof, waarbij een van de partners het alleen maar deed om het geld, van mensen die al voor de 5e keer trouwden en daar nog steeds niets van geleerd hadden, van gearrangeerde huwelijken waarbij een of beide partners onder zware druk zaten, enzovoorts. En dan zijn er nog de emotioneel beladen bruiloften, waarbij bijvoorbeeld de motivatie om te trouwen is dat een van de partners of een familielid terminaal ziek is. Mag een ambtenaar weigeren dat soort huwelijken te sluiten? En zo nee, is er een verschil tussen al dit soort situaties en een homohuwelijk?
Het grote verschil tussen dat soort huwelijken en een homohuwelijk is dat tot een homohuwelijk besloten wordt vanuit de vrije wil van beide partners - een vrije wil die hen nota bene door diezelfde god gegeven is, die weigerambtenaren aanhalen als verklaring van het weigeren.
Jopster schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:25:
[...]

Verder is dit topic vanaf het begin al ten dode opgeschreven. Men laat zich veel te veel leiden door persoonlijke gevoelens/afkeer tegenover een bepaalde visie.
Oh? En diegenen die die bepaalde visie aanhangen komen met universele, onpersoonlijke en objectieve argumenten?

[ Voor 11% gewijzigd door Zyppora op 30-05-2007 12:36 ]

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
Dat werkt beide kanten op: de religieuzen proberen ook tegen elk argument in hun "recht" op discriminatie in stand te houden, zonder met fatsoenlijke onderbouwing te komen. De afkeer van de andere kant wordt juist gewekt door het zalvende toontje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

gambieter schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:35:
Dat werkt beide kanten op: de religieuzen proberen ook tegen elk argument in hun "recht" op discriminatie in stand te houden, zonder met fatsoenlijke onderbouwing te komen. De afkeer van de andere kant wordt juist gewekt door het zalvende toontje.
Dan is het toch juist aan diegene om te laten zien hoe het wel moet? We zijn toch geen kinderen? Met moddergooien los je niets op en als ik de posts (bv. van de laatste pagina) zo lees, is dat precies wat er gebeurt.

Andere mensen die niet direct bijdragen aan de discussie lezen het ook. Zo wilde ik eigenlijk helemaal niet in dit topic reageren vanwege de toon die gezet was. Toch niet gelukt, eigenwijs dat ik ben. :)

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Een interessant perspectief. Wat dit soort gevallen betreft vind ik dat de gehele gemeente of misschien zelfs heel Nederland daar hetzelfde beleid op moet hanteren, dus niet dat een individuele ambtenaar een huwelijk kan weigeren. Dan zou er bijvoorbeeld in de wet moeten komen te staan "indien de ambtenaar een redelijk vermoeden heeft dat (insert twijfelgeval) dient hij als volgt te handelen."

Voor mij gaat de discussie er meer om (los van homohuwelijk dus) dat een individuele ambtenaar niet zulke ingrijpende besluiten over andermans leven moet nemen, maar dat er in zulke gevallen iets is waar iedere ambtenaar naar moet handelen. Bij homo´s is dat de vrijheid om te trouwen, bij gedwongen huwelijk zou dat wellicht kunnen betekenen dat een ambtenaar deze niet mag sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]Toen ik ging trouwen heb ik ook specifiek gekozen voor een ambtenaar die alleen man-vrouw huwelijken sloot en een kerkelijke achtergrond had, puur omdat dit met mijn levensvisie overeen kwam/komt[...]
dus als het een ambtenaar was geweest die ook homo's trouwt, was hij/zij besmet geweest met verkeerde dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:54:
dus als het een ambtenaar was geweest die ook homo's trouwt, was hij/zij besmet geweest met verkeerde dingen?
Erg knap dat jij dat uit mijn tekst weet te halen en een typisch voorbeeld van wat ik net aanhaalde. :/

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zegt het toch echt zelf: je hebt bewust gekozen voor een christelijke ambtenaar, die alleen man-vrouw-huwelijken sluit. wat jij schrijft impliceert dat jij alleen bij een weigerambtenaar wilde trouwen en dat maakt mijn vraag doodgewoon toelaatbaar, want blijkbaar mankeert er iets aan ambtenaren die ook homo's trouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Toen ik ging trouwen heb ik ook specifiek gekozen voor een ambtenaar die alleen man-vrouw huwelijken sloot en een kerkelijke achtergrond had, puur omdat dit met mijn levensvisie overeen kwam/komt.
Dit snap ik niet. Wat heeft het al-dan-niet weigeren tot het sluiten van een homohuwelijk door een bepaalde ambtenaar nu te maken met jouw eigen huwelijk? (Even aangenomen dat dat geen homo-huwelijk is.)

Dat je een ambtenaar zoekt met een soortgelijke achtergrond en visie als de jouwe (dus: Christelijk, Moslim, etc) is begrijpelijk, maar wat het niet weigeren van een homohuwelijk daarmee te maken heeft ontgaat me volledig.

Dat zou hetzelfde zijn als dat ik bij mijn huwelijk een ambtenaar zou zoeken die weigert hetero huwelijken te sluiten of een ambtenaar die alleen agnosten wil trouwen. Ik zoek een ambtenaar die mij wil trouwen. Welke andere personen die ambtenaar allemaal wel of niet wil trouwen doet helemaal niet ter zake, toch?

edit:
Ik ga er tenminste vanuit dat een Christelijke ambtenaar die wel homo's wil trouwen niet aan je wensen voldeed. Mocht dit wel het geval zijn, heb ik je post verkeerd begrepen en heb ik niets gezegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco op 30-05-2007 14:17 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:12:
je zegt het toch echt zelf: je hebt bewust gekozen voor een christelijke ambtenaar, die alleen man-vrouw-huwelijken sluit. wat jij schrijft impliceert dat jij alleen bij een weigerambtenaar wilde trouwen en dat maakt mijn vraag doodgewoon toelaatbaar, want blijkbaar mankeert er iets aan ambtenaren die ook homo's trouwen.
Dat zeg jij toch echt zelf. Je legt mij woorden in mijn mond.

Ik gaf enkel aan dat het omgedraaid ook geen probleem hoeft te zijn. Ik weet niet in hoeverre het voor elke gemeente het geval is, maar vaak kun je dus kiezen welke ambtenaar je wilt. Je krijgt een boekje met korte beschrijvingen en visies van de betreffende ambtenaren.

Dat ik kies voor iemand met dezelfde levensvisie lijkt me niet meer dan logisch bij mijn eigen huwelijk. Het zou toch van de zotte zijn als ik dan een ander zou moeten kiezen. Als je de keuze dan toch krijgt, kies je voor iemand die het dichts bij jouw beleving in de buurt komt.

Als die keuze me niet was geboden, had ik een gewoon andere ambtenaar gekozen. Wellicht één die ook homo's trouwde, maar die keuze hoefde ik dus niet te maken. Waar het om gaat is dat trouwen iets persoonlijks is en blijft en je dat helemaal invult naar je eigen wensen. Daar hoort naast je eigen levensvisie ook de ambtenaar bij en dat probeer je zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Helemaal niks mis met ambtenaren die homo's willen trouwen en niks mis met homo's. Volgens mij is er ook voor iedereen een oplossing en wordt er onterecht ophef over gemaakt.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:10:
Nee, dat heet wishfull-thinking en is daarom weinig meer dan een selffulfilling-prophecie.

Jij ziet, hoort en voelt die dingen niet omdat ze er zijn, maar omdat je ze wilt horen en voelen. Hoe verklaar je anders in godsnaam dat al die mensen in het Midden-Oosten toevallig allemaal Allah en Mohammed als goddelijk ervaren, in Zuid Amerika iedereen toevallig christelijk is en in West-Europa ieder kind dat geboren wordt uit atheistische ouders zelf vaak geen enkel gevoel voor welke god dan ook heeft?

Die feiten alleen al zouden je gezond verstand toch al lang moeten sturen naar de conclusie dat waar je in gelooft grotendeels door opvoeding en sociale druk wordt bepaald?
  • whishful-thinking en selffullfilling prophecies vormen niet per se een bewijs tegen de waarheid van het geloof; dezelfde redenering zou je namelijk ook kunnen houden voor het atheisme (je ziet/hoort/voelt dingen niet omdat je ze niet wilt horen en voelen)
  • opvoeding/cultuur etc spelen inderdaad een grote rol bij 'het tot geloof komen', maar ook dit is geen sluitend bewijs tegen de waarheid van dat geloof: ik kan heel veel dingen noemen die we bij onze opvoeding mee hebben gekregen (dat de aarde rond is, 1+1=2, stelen is slecht, etc) die daarom niet minder waarheid bevatten; bovendien zijn er -helaas- zat mensen met een christelijke opvoeding die zelf besluiten geen christen te worden, en -gelukkig- ook mensen met een atheistische opvoeding die besluiten dat wel te doen;
  • tenslotte: voor mij is het geloof ook een strijd; zoals ik eerder al zei: ook ik ben een wetenschapper, en daarom 'besmet' met het 'alleen wat we meten is er'-virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:47
Vind ik persoonlijk wel kunnen. Toen ik ging trouwen heb ik ook specifiek gekozen voor een ambtenaar die alleen man-vrouw huwelijken sloot en een kerkelijke achtergrond had, puur omdat dit met mijn levensvisie overeen kwam/komt.
Maar dat is volgens mij waarom we een seculiere staat hebben. Zo niet dan zou het dus betekenen dat er voor elke overtuiging/geloof er een beschikbare ambtenaar zou moeten zijn, en aangezien er tegenwoordig zo ongeveer evenveel overtuigingen/geloven als dat er mensen zijn....

Daarom bestaat er voor mij ook niet zoiets als een 'christelijke' ambtenaar. Een ambtenaar zou seculier moeten zijn, dat hij toevallig persoonlijk er een andere mening op na houdt mag niet uitmaken voor het uitvoeren van zijn taak.

Wil je getrouwd worden voor je overtuiging dan is daar het instituut kerk voor, waarbij je dan ook ziet dat er zo ongeveer evenveel kerken/stromingen zijn als dat er overtuigingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jopster schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:44:
[...]Dat zeg jij toch echt zelf. Je legt mij woorden in mijn mond. [...]
dat zijn er dus twee, die jouw formulering op zijn zachtst gezegd ongelukkig vinden, want gerco vraagt je precies hetzelfde. dat zou voldoende zijn om *mij* iets bescheidener maken, als het er om gaat anderen te vertellen dat ze me woorden in de mond leggen.
Helemaal niks mis met ambtenaren die homo's willen trouwen en niks mis met homo's. Volgens mij is er ook voor iedereen een oplossing en wordt er onterecht ophef over gemaakt.
dat zou ik niet zo zeggen: volgens mij zijn ambtenaren er om de wet uit te voeren en is dit in hun arbeidsvoorwaarden ook exact zo vastgelegd. het mag zijn dat het probleem in de dagelijkse praktijk nooit echt urgent wordt, maar dat neemt niet weg, dat er wettelijk geen enkele reden is om weigerambtenaren het recht op gewetensbezwaren te geven. dan moeten ze maar een andere baan gaan zoeken, zoals ik in deze discussie al vaker heb horen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Rekcor schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:44:
[...]

opvoeding/cultuur etc spelen inderdaad een grote rol bij 'het tot geloof komen', maar ook dit is geen sluitend bewijs tegen de waarheid van dat geloof: ik kan heel veel dingen noemen die we bij onze opvoeding mee hebben gekregen (dat de aarde rond is, 1+1=2, stelen is slecht, etc) die daarom niet minder waarheid bevatten; bovendien zijn er -helaas- zat mensen met een christelijke opvoeding die zelf besluiten geen christen te worden, en -gelukkig- ook mensen met een atheistische opvoeding die besluiten dat wel te doen;
Helaas gaat het bij al die voorbeelden ergens fout wanneer je je verzet tegen die waarheden. Als jij gaat beweren dat 1+1=3, loop je vanzelf tegen problemen aan. Zelfde met aarde is plat, stelen is niet slecht, etc. Dat is bij het christendom niet zo, en het bewijs daarvoor zijn die 4 miljard mensen die niet christelijk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Zyppora schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:57:
[...]

Helaas gaat het bij al die voorbeelden ergens fout wanneer je je verzet tegen die waarheden. Als jij gaat beweren dat 1+1=3, loop je vanzelf tegen problemen aan. Zelfde met aarde is plat, stelen is niet slecht, etc. Dat is bij het christendom niet zo, en het bewijs daarvoor zijn die 4 miljard mensen die niet christelijk zijn ;)
Los van de vraag of dat dan weer een bewijs zou zijn tegen het christendom (m.i. niet), durf ik de stelling te verdedigen dat alle problemen in de wereld veroorzaakt worden doordat mensen vanaf Genesis 3:6 niet zoals Jezus leven. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

PaveloW schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:55:
Wil je getrouwd worden voor je overtuiging dan is daar het instituut kerk voor, waarbij je dan ook ziet dat er zo ongeveer evenveel kerken/stromingen zijn als dat er overtuigingen zijn.
Mee eens, ware het niet dat je nu eenmaal niet onder trouwen voor de burgerlijke stand uitkomt. Juist omdat je er niet onderuit kunt, probeer je ook het burgerlijk huwelijk zo goed mogelijk naar eigen smaak/visie in te delen. Het is tenslotte de dag van je leven. Dan is het alleen maar fijn als je zo'n keuze voor een ambtenaar kan maken.

Wat mij betreft zou er voor iedere overtuiging een ambtenaar mogen zijn (als je je best doet, vind je die wellicht ook nog wel :)), maar het is onhaalbaar om dat in elke gemeente te kunnen bewerkstelligen. We zijn toch een land met een christelijke cultuur en dan vind ik het minder vreemd dat er ambtenaren zijn met een christelijke achtergrond, dan dat er andere "merken" zijn. :)

De één hecht meer waarde aan het huwelijk dan een ander. Voor een groot aantal mensen is het maar een papiertje en dan begrijp ik de argumenten hier genoemd ook wel weer. Maar niet iedereen denkt nou eenmaal hetzelfde en is het dus zo vaak niet zo makkelijk als men denkt. Hopelijk vinden we een oplossing waar iedereen blij mee is. Het zou in ieder geval een nobel streven zijn.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Jopster schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:37:
Mee eens, ware het niet dat je nu eenmaal niet onder trouwen voor de burgerlijke stand uitkomt. Juist omdat je er niet onderuit kunt, probeer je ook het burgerlijk huwelijk zo goed mogelijk naar eigen smaak/visie in te delen. Het is tenslotte de dag van je leven. Dan is het alleen maar fijn als je zo'n keuze voor een ambtenaar kan maken.
Hoezo zou je hier niet onderuit kunnen komen? Je hebt toch de keuze om niet voor de staat te trouwen? Zover ik weet wordt het burgelijk/staats huwelijk toch niet door de bijbel erkent, er bestaat naast het 'bijbelse' huwelijk toch geen ander type huwelijk? Het is toch zo dat als je alleen voor de staat trouwt je nog niet voor god bent getrouwd?
Wat mij betreft zou er voor iedere overtuiging een ambtenaar mogen zijn (als je je best doet, vind je die wellicht ook nog wel :)), maar het is onhaalbaar om dat in elke gemeente te kunnen bewerkstelligen.
En is dus een goede reden waarom staat en geloof gescheiden zijn.

Begrijp me goed ik wil jou je plezier op een gelovig huwelijk niet ontzeggen, maar naar mijn mening moet je daarvoor toch echt bij de kerk zijn en niet bij de staat.
Wat had jij gedaan als je door alle aanwezige trouwambtenaren was afgewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

PaveloW schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:08:
Hoezo zou je hier niet onderuit kunnen komen? Je hebt toch de keuze om niet voor de staat te trouwen?
Nee, die keuze heb je niet. Er mag geen kerkelijk huwelijk voltrokken worden zonder een voorafgaand burgerlijk huwelijk. Dit kun je terugvinden in het BW. De enige keuze die je hebt is óf trouwen óf niet. :)
Begrijp me goed ik wil jou je plezier op een gelovig huwelijk niet ontzeggen, maar naar mijn mening moet je daarvoor toch echt bij de kerk zijn en niet bij de staat.
En begrijp mij goed: dat wil ik ook, maar het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. :)
Wat had jij gedaan als je door alle aanwezige trouwambtenaren was afgewezen?
Een andere gemeente gekozen om te trouwen. Dan wil ik daar dus helemaal niet trouwen. Zo moeilijk is dat toch niet?

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jopster schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:37:
[...]
Een andere gemeente gekozen om te trouwen. Dan wil ik daar dus helemaal niet trouwen. Zo moeilijk is dat toch niet?
Ja ja, je zou je helemaal niet buitengesloten hebben gevoeld, of gediscrimineerd... Het is natuurlijk makkelijk praten als je weet dat het nooit een probleem zal zijn voor je.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Nee, die keuze heb je niet. Er mag geen kerkelijk huwelijk voltrokken worden zonder een voorafgaand burgerlijk huwelijk. Dit kun je terugvinden in het BW. De enige keuze die je hebt is óf trouwen óf niet. :)
Dan mag dat van mij wel worden afgeschaft, zijn wat mij betreft 2 zaken die volkomen los van elkaar staan, elk met hun eigen rechten en plichten.
Daarnaast staat er als straf op het voltrekken van een kerkelijk huwelijk zonder voorafgaand burgelijk huwelijk 'slechts' een 'geldboete van de tweede categorie'. (geloof dat dat zo'n €2.250,- is) Das nou ook weer niet zo heel schokkend, als je kijkt wat de gemiddelde bruiloft kost.

En met gambieter hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

gambieter schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:51:
Ja ja, je zou je helemaal niet buitengesloten hebben gevoeld, of gediscrimineerd... Het is natuurlijk makkelijk praten als je weet dat het nooit een probleem zal zijn voor je.
Iedereen heeft weer andere problemen, beste gambieter.

Maar is het nou zo moeilijk voor te stellen? De gemeente wil je niet hebben in zo'n geval, dus wat zou je er dan mee bereiken als je zin door zou drukken. Helemaal niets. Je zou dan met gemengde gevoelens voor de ambtenaar staan, wetende dat hij het er absoluut niet mee eens is. Dan hou je toch de eer aan jezelf en ga je op zoek naar een andere oplossing?

Maar goed, daar is helemaal geen sprake van voor zover ik weet. Er zijn altijd meerdere ambtenaren beschikbaar om een huwelijk te voltrekken. Als ik het fout heb, dan hoor ik het graag.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

PaveloW schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:02:
Daarnaast staat er als straf op het voltrekken van een kerkelijk huwelijk zonder voorafgaand burgelijk huwelijk 'slechts' een 'geldboete van de tweede categorie'. (geloof dat dat zo'n €2.250,- is) Das nou ook weer niet zo heel schokkend, als je kijkt wat de gemiddelde bruiloft kost.
Je wilt hiermee toch niet zeggen wat ik denk dat je hiermee wilt zeggen? (wil je geen woorden in de mond leggen). :)

edit:
edit knop gebruiken Jopster...

[ Voor 4% gewijzigd door Jopster op 30-05-2007 17:24 ]

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jopster schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:10:
[...]
Hm, mijn eerdere reactie klonk wat te onvriendelijk, niet zo bedoeld :) . Ik zal zelf ook niet tegen het probleem aanlopen, maar ik zie het wel als een kwalijke zaak omdat het nu willekeur van een ambtenaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
[...]

Maar is het nou zo moeilijk voor te stellen? De gemeente wil je niet hebben in zo'n geval, dus wat zou je er dan mee bereiken als je zin door zou drukken. Helemaal niets. Je zou dan met gemengde gevoelens voor de ambtenaar staan, wetende dat hij het er absoluut niet mee eens is. Dan hou je toch de eer aan jezelf en ga je op zoek naar een andere oplossing?

Maar goed, daar is helemaal geen sprake van voor zover ik weet. Er zijn altijd meerdere ambtenaren beschikbaar om een huwelijk te voltrekken. Als ik het fout heb, dan hoor ik het graag.
Nee, dat heb je heel goed denk ik. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n stel zoiets wil. In de praktijk is er geen probleem. Het aantal homohuwelijken is inderdaad zo laag dat er in de praktijk altijd een oplossing is.

Toch is dat een slecht argument om het weigeren dan maar formeel toe te staan. Stel, het percentage gaat omhoog van 2-3% naar 20-30% . Vraag me niet waarom, dit is hypothetisch. Stel jij nu je mening bij als het in de praktijk lastiger te regelen is? Eerlijk gezegd geloof ik daar niets van.

Ik denk dat principes niet afhangen van cijfers, als er maar 1 moord per jaar gepleegd word is het ook niet ok. Ik "mag" dus van mening zijn dat gemeenten een selectiebeleid mogen hebben dat er voor zorgt dat iedere ambtenaar alle huwelijken sluit. En ik ben dus faliekant tegen een recht op werkweigering voor nieuwe gevallen die weten waar ze aan toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Rekcor schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:11:
[...]

Ten eerste is je constatering onjuist: deze drie heren hadden wel degelijk atheistische/seculiere overtuigingen (Nietzsche, het communisme bijv). Ten tweede speelden bij de vele godsdienstoorlogen, zoals de kruistochten, ook andere motieven mee dan gelovige alleen. Ten derde zijn oorlogen uit naam van het christendom per definitie (de definitie van Christus, zie hier) een contradictio in terminis. Ten vierde zegt het motief van een oorlog niets over de waarde/waarheid van dat motief (veel oorlogen worden om geld gevoerd, maar geld afschaffen is geen optie). Ten vijfde zijn de 'misdaden' van weigerambtenaren van een totaal andere orde dan de holocaust, de Culturele Revolutie en de Grote Terreur.
Fantastische drogredenering: iedereen die niet gelooft in jouw god is bij dezen dus impliciet medeschuldig aan Hitler's, Stalin's en Mao's misdaden tegen de menselijkheid.

En de miljoenen indianen, afrikanen en god weet :P welke andere imboorlingen die over de hele aardkloot over de kling zijn gejaagd met een kruis in de hand, de zegen van de paus en de ganse kerk, da's slechts collateral damage van het grote goed van de kerstening? Kun je christus en zijn volgelingen niet kwalijk nemen, die deden slechts wat hun god wilde?

Je kunt echt niet veel dieper zakken in een discussie...
@Gerco, ik haalde Hitler, Mao en Stalin er niet bij, dat deed Irons. De Islam beschouw ik als volwaardige godsdienst, maar ze hebben het niet bij het juiste eind (volgens de bijbel). Over de onderbouwing met feiten: het is maar wat je feiten noemt (zie de discussie hierover een aantal pagina's terug). Ik denk dat er meer bronnen van kennis zijn dan de wetenschappelijk methode. Tenslotte: ik weet niet wat de minimale voorwaarden voor een 'echt geloof' zijn. Ik hoef dat ook niet precies te weten om te mogen beweren dat de grote godsdiensten (Christendom, Islam etc) in ieder geval wel dat predikaat verdienen.
En dus? Als er spontaan nieuwe polytheïsten gaan teruggrijpen op de duizenden jaren oudere Griekse, Egyptische, Sumerische, of Romeinse goden, kunnen we dan jouw god met recht het raam uit kieperen? :? Waar wil je in vredesnaam heen zeg?

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 30-05-2007 22:34 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Rekcor schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:11:
[...]

Los van de vraag of dat dan weer een bewijs zou zijn tegen het christendom (m.i. niet), durf ik de stelling te verdedigen dat alle problemen in de wereld veroorzaakt worden doordat mensen vanaf Genesis 3:6 niet zoals Jezus leven. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie :)
Steek alsjeblieft van wal... this I gotta see...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben een scheiding tussen kerk en staat, om onpartijdig en ongekleurd het volk - het gehele volk met alle geloofsovertuigingen (waarbij ik ook het geloven dat er niets is als een geloof rekenen) gelijk te dienen. Niet voor niets hebben we een gelijkheidsbeginsel.

Als vertegenwoordiger van die onpartijdige, ongekleurde handhaver dien je in functie dan ook die ongekleurdheid uit te dragen, en mag een persoonlijke overtuiging dat niet in de weg staan.

Om de fout van een vergelijking toch maar weer te maken: ;)

Op het voetbalveld staat een scheidsrechter (PSV / AZ?) om de wedstijd onpartijdig te beheren. Het tonen binnen deze functie van een aanhang van één van de partijen (PSV sjaal om) schaadt het vertrouwen van onpartijdigheid wat de functie scheidsrechter moet uitdragen.

Ook handelingen behoren tot het uitdragen van neutraliteit - het vertrouwen in een scheidsrechter wordt niet beter als die aangeeft geen kaarten uit te willen delen aan kale spelers omdat hij zelf ook kaal is. Als deze scheidsrechter in zijn vrije tijd graag naar PSV wedstrijden gaat met zijn kale vrienden, dan zal niemand daar een probleem van maken.

Ja, er zijn genoeg argumenten dat dat gelijkheidsbeginsel er niet altijd was, en dat de vergelijking van een kaal persoon met een overtuiging niet reëel is, maar probeer de gedachte op te nemen.

Waar het om gaat is dat de overheid en de wet er voor eenieder is, en de vertegenwoordigers van deze overheid / wet er dus ook voor iedereen moeten zijn. Je kan vanuit die functie niet middels standpunten of handelingen een ander beeld uitdragen dan het neutrale, om niet het vertrouwen van allen met andere overtuigingen te schaden.
Als een agent weigert een crimineel aan te houden omdat die ook de Donald Duck leest, dan schaadt je dat vertrouwen, en daarmee het vertrouwen in de politie in het algemeen.

De scheiding tussen geloof en staat is er juist om eenieders vrije keuze te beschermen, niet die in te perken. Om het meer op de ontstane discussie te richten; dit systeem is er om zowel de vrijheid van de gelovige als de ongelovige te beschermen. Maak je uit van het systeem, conformeer je je daaraan uit respect voor de vrijheid die dat systeem ook jou biedt.
Ik heb een beetje het idee dat er in de discussie hier teveel naar de persoonlijke afkeerpunten wordt gekeken en niet naar de basis. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een goed plan. (Het uit de homo vs. kerk perspectief trekken.)
Ik zou zeggen dat als een (B)ABS grote morele problemen heeft met een bepaald huwelijk, dan moet er wat mij betreft de ruimte voor hem zijn om te vragen of een collega niet dat huwelijk zou willen sluiten.

Een belangrijke voorwaarde hiervoor is wel dat er een collega beschikbaar is die dat huwelijk wel bereid is te sluiten. Wat dat betreft is misschien wel een verschil tussen sommige voorbeelden die jij noemt en het geval van homohuwelijken. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat in sommige van de geven voorbeelden, geen enkele ambtenaar zich gemakkelijk voelt bij het voltrekken van dat huwelijk. Dat stelt een ambtenaar dan voor de vraag of (het sociaal is) om zijn "rotklussje" op een collega af te schuiven.

Voor homohuwelijken zal dit niet snel tot problemen leiden (behalve misschien in plaatsen als staphorst) aangezien in de meeste gevallen de collega BABS'en geen enkel probleem zullen hebben met het sluiten van homohuwelijken. (en het al helemaal niet als een "rotklussje" zouden zien.)

De bottem line is dat iedereen de volgens de wet mag trouwen, dat in principe in elke gemeente moet kunnen doen. Punt uit.

Echter als dat geen problemen vormt voor de uitvoering van de taak van de gemeente kan er best rekening gehouden met de eventuele morele bezwaren van een ambtenaar tegen bepaalde huwelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat vind ik nog altijd een hellend vlak. Waarom alleen BABS? Mag een politie agent dan ook weigeren een hem welgevallige (of onwelgevallige) persoon te arresteren zolang een collega het maar doet? Mag een UWV medewerker een intakegesprek met een homosexueel of een (wel of niet-) gelovige weigeren zolang een collega het maar doet? Wat mij betreft heb je dan geen plaats in de functie die je doet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Rekcor schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:11:
[...]

Die stelling dat het een bewijs zou zijn tegen het christendom ga ik ook niet poneren ;) Lack of evidence is not evidence of lack, zoals een mede-debatter van mij (op een ander forum) het wel eens zei.

En problemen ontstaan vanuit verschillende situaties. Daar kun je niet het afwijken van een bepaalde leer de schuld van geven. Ik leef zelf een vrij rustig leven, weinig problemen met anderen, kan goed opschieten met het gros van de mensen. Toch ben ik ooit eens begonnen aan de bijbel en heb Genesis 3:6 niet eens gezien omdat ik alweer afgehaakt was :)

Daarnaast is het zo dat veel problemen juist veroorzaakt worden door het (mis)interpreteren van de bijbel, zowel voor als na Genesis 3:6. Kijk alleen al eens naar katholiek vs. protestant.
[...]

Je snapt dat dat het verleggen van het probleem is? Ik denk niet dat jij, of je partner, er zo over zouden denken en met een grote smile op je gezicht en vol goede moed richting de volgende gemeente zou trekken. Het zou ook belachelijk zijn als een stel uit Groningen naar Utrecht zou moeten om te trouwen (extreem voorbeeld).

Dat je daar niet wilt trouwen kan ik inkomen, maar dat je er zo gemakkelijk over zou denken, daar zet ik vraagtekens bij. Het is wel even te belangrijkste dag van je leven he? En als die vergald wordt omdat een ambtenaar geen trek heeft jouw huwelijk te voltrekken, dan is dat knap klote, ongeacht de motieven van deze ambtenaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Zyppora op 31-05-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

noguru schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:56:
Toch is dat een slecht argument om het weigeren dan maar formeel toe te staan. Stel, het percentage gaat omhoog van 2-3% naar 20-30% . Vraag me niet waarom, dit is hypothetisch. Stel jij nu je mening bij als het in de praktijk lastiger te regelen is? Eerlijk gezegd geloof ik daar niets van.
Ik denk dat ik er dezelfde mening op na zou houden. Die 20-30% kunnen prima onder andere ambtenaren verdeeld worden.
Zyppora schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:59:
Je snapt dat dat het verleggen van het probleem is? Ik denk niet dat jij, of je partner, er zo over zouden denken en met een grote smile op je gezicht en vol goede moed richting de volgende gemeente zou trekken. Het zou ook belachelijk zijn als een stel uit Groningen naar Utrecht zou moeten om te trouwen (extreem voorbeeld).
Zo raar is dat niet hoor. Het gebeurt vrij vaak dat stellen in een andere gemeente trouwen dan hun eigen. Dat hebben wij ook gedaan. Maar goed, als je dat niet wil, dan kan ik begrijpen dat dat een probleem is ja, maar erg hypothetisch is het natuurlijk wel. Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben, al schopt het inderdaad natuurlijk wel je plannen in de war. Maar over het algemeen is dat één van de eerste dingen die je uitzoekt bij het plannen van een huwelijk, dus hoeft dat dan echt geen struikelblok te zijn.

Als er echt geen andere ambtenaar beschikbaar is en je per sé in die gemeente wilt trouwen, dan is er inderdaad een probleem en daar zou dan zeker wat aan gedaan moeten worden.
Dat je daar niet wilt trouwen kan ik inkomen, maar dat je er zo gemakkelijk over zou denken, daar zet ik vraagtekens bij. Het is wel even te belangrijkste dag van je leven he? En als die vergald wordt omdat een ambtenaar geen trek heeft jouw huwelijk te voltrekken, dan is dat knap klote, ongeacht de motieven van deze ambtenaar.
De belangrijkste dag van je leven is je huwelijk, niet de dag van het uitzoeken van de ambtenaar. Dus als je zo'n ambtenaar zou treffen, dan denk je toch: "de boom in met die ambtenaar"? Zou ik in ieder geval hebben als ik te horen zou krijgen dat de ambtenaar mij niet wil trouwen omdat hij/zij niet achter de christelijke levenswijze staat. Dan hoeft het gewoon echt niet meer van mij omdat, als ik het toch door zou zetten, ik zou weten dat die ambtenaar het toch tegen zijn of haar zin zou doen. En dat zou voor mij zeker de dag minder leuk maken en het dus absoluut niet waard zijn.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
Jopster schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat ik er dezelfde mening op na zou houden. Die 20-30% kunnen prima onder andere ambtenaren verdeeld worden.
Nou dat lijkt me toch echt lastig worden hoor. In een kleine gemeente loop je geheid tegen het probleem op als er b.v. een ambtenaar ziek is of op vakantie. En wat als die andere ambtenaren dat niet willen? Die hebben ook recht iedereen te mogen trouwen en niet voornamelijk een bepaalde groep die niet door de collega's getrouwd wil worden.
Je ontwijkt de vraag door te stellen dat het in de praktijk nog steeds wel te regelen is. De vraag was of je bij je principes blijft als het in de praktijk wel problemen oplevert. Ik denk van wel, je geeft het zelf aan, en vind dat daarom het "er is geen probleem in de praktijk" argument van tafel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

[...]

Volgens mij gaat de discussie ergens anders over. niet of het mogelijk is een ambtenaar te vinden die dezelfde visie deelt als jij maar of hij bepaalde taken mag wegen uit geloofsovertuiging. Zo ja, dan is volgende vraag: Wanneer mag iemand een taak weigeren(die bij zijn werk hoort) en wanneer niet uit "geloofs"ovetuiging (geloof is voor iedereen anders, je kan geen uitzonderingen maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Ik weet niet precies of dit het goede moment en de goede plek is om dit te melden, maar ik heb een ervaring die ik graag wil delen, en jullie mening en visie op zou willen zien.

Een aantal jaar terug had ik een leraar (toffe gozer overigens) die naar verloop van tijd ontzettend Christen bleek. Ruimdenkend als ik ben geef ik daar natuurlijk niets om, want ik oordeel op de persoon, en niet op zijn/haar geloof.
Na een aantal lessen begonnen bepaalde eigenschappen, die naar voren werden gebracht in de vorm van zijn geloof, mij ontzettend te storen. In elke presentatie die hij hield (hij gaf les in 'Presentation skills' en in 'Psychology') kwam wel iets terug over het Christendom, of over de goedheid van 'God'. Nu waren een aantal klasgenoten van mij Islamitisch, hadden we een aanhanger van het Boedhisme en zelf neig ik nogal richting de Asatrú. Voor ons, en ook voor de rest van de klas, die nogal atheïstisch waren, hoefde deze (soms opdringerige) Godsdienstige boodschappen dus niet.
Echter, voor 1 of 2 uur in de week maakte ik me er liever niet druk om, totdat we zelf een test presentatie moesten voorbereiden, en een uur voor de klas moesten gaan staan praten over ons gekozen onderwerp. Zijn letterlijke zin wat betreft de keuze voor onderwerpen was: "You can pick anything you like, anything you can think of........except demons or wicca.... "
Dit laatste kwam bij mij nogal verkeerd aan, aangezien ik zeker wist dat mijn voornaamste interesses volgens zijn visie onder "demons or wicca" zouden vallen. Mijn favoriete muziekgenre (Black Metal) werd dus al afgekeurd, vanwege de lyrische anti-Christelijke en 'Paganistische' themas.
Ook mijn voorkeur voor de oud Germaanse mythologie werd afgekeurd, aangezien dit volgens het Christendom Heidens en verkeerd was. Zelfs over het Futhark (Germaans runen alfabet) mocht ik niets kwijt. Na veel gepraat en nadat ik zelfs naar de afdelingschef was gestapt mocht ik het dan toch over Black Metal houden. De klas genoot ervan, omdat ze er totaal niet bekend mee waren, en omdat Black Metal door zijn geweldadige opkomst nogal in het Noorse nieuws is geweest, en daarmee een sensatie verhaal met zich meebrengt. Mijn leraar kon het echter niet zo waarderen (kerkenbranden, satanistische liederen, pentagrammen en petruskruizen werden hem iets te veel) en dus moest ik na 35 minuten stoppen.
Dat is dus net iets meer dan de helft van de tijd die we ervoor kregen. Gelukkig mocht de klas de beoordelingen maken, en niet de leraar zelf, want anders had ik misschien een lager punt gekregen, puur door zijn voor/afkeur...

Nu ben ik benieuwd naar wat jullie hiervan vinden, want volgens mij hoort dit echt niet te kunnen.
Geloofsovertuigingen vind ik allemaal prima, maar je moet het voor jezelf doen, en vooral voor jezelf houden, en niet in de weg laten staan van je werk.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 05:30:
[...]

Lijkt me een goed plan. (Het uit de homo vs. kerk perspectief trekken.)

[...]

Ik zou zeggen dat als een (B)ABS grote morele problemen heeft met een bepaald huwelijk, dan moet er wat mij betreft de ruimte voor hem zijn om te vragen of een collega niet dat huwelijk zou willen sluiten.

Een belangrijke voorwaarde hiervoor is wel dat er een collega beschikbaar is die dat huwelijk wel bereid is te sluiten. Wat dat betreft is misschien wel een verschil tussen sommige voorbeelden die jij noemt en het geval van homohuwelijken. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat in sommige van de geven voorbeelden, geen enkele ambtenaar zich gemakkelijk voelt bij het voltrekken van dat huwelijk. Dat stelt een ambtenaar dan voor de vraag of (het sociaal is) om zijn "rotklussje" op een collega af te schuiven.

Voor homohuwelijken zal dit niet snel tot problemen leiden (behalve misschien in plaatsen als staphorst) aangezien in de meeste gevallen de collega BABS'en geen enkel probleem zullen hebben met het sluiten van homohuwelijken. (en het al helemaal niet als een "rotklussje" zouden zien.)

De bottem line is dat iedereen de volgens de wet mag trouwen, dat in principe in elke gemeente moet kunnen doen. Punt uit.

Echter als dat geen problemen vormt voor de uitvoering van de taak van de gemeente kan er best rekening gehouden met de eventuele morele bezwaren van een ambtenaar tegen bepaalde huwelijken.
Wat je hier in feite zegt is dat juist in gemeenten als Staphorst de ambtenaar niet kan en dus niet mag weigeren. Omdat het daar wel problemen geeft en je zegt dat in iedere gemeente iedereen moet kunnen trouwen. Ik ben het met je eens, maar ik denk niet dat dit de bedoeling van de CU is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noguru schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:06:
[...]

Wat je hier in feite zegt is dat juist in gemeenten als Staphorst de ambtenaar niet kan en dus niet mag weigeren. Omdat het daar wel problemen geeft en je zegt dat in iedere gemeente iedereen moet kunnen trouwen. Ik ben het met je eens, maar ik denk niet dat dit de bedoeling van de CU is geweest.
Mogelijkerwijs. Hoewel zelfs in een gemeente als Staphorst dit waarschijnlijk nauwelijks to problemen zal leiden omdat:
(i) Niet alle (streng) christelijke ambtenaren weigeren homohuwelijken te sluiten.
(ii) Er überhaupt nauwelijks homohuwelijken in dergelijke gemeenten worden gesloten. (Zo ver ik weet is er bijvoorbeeld in Urk nog geen enkele aanvraag voor een homohuwelijk geweest.)

Ik denk ook niet dat dit de gemeenten zijn waar de CU zich zorgen over maakt. (Immers hoe groot acht jij de kans dat de gemeente Staphorst een ambtenaar ontslaat omdat hij weigert een homohuwelijk te sluiten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:08:
[...]

Mogelijkerwijs. Hoewel zelfs in een gemeente als Staphorst dit waarschijnlijk nauwelijks to problemen zal leiden omdat:
(i) Niet alle (streng) christelijke ambtenaren weigeren homohuwelijken te sluiten.
(ii) Er überhaupt nauwelijks homohuwelijken in dergelijke gemeenten worden gesloten. (Zo ver ik weet is er bijvoorbeeld in Urk nog geen enkele aanvraag voor een homohuwelijk geweest.)

Ik denk ook niet dat dit de gemeenten zijn waar de CU zich zorgen over maakt. (Immers hoe groot acht jij de kans dat de gemeente Staphorst een ambtenaar ontslaat omdat hij weigert een homohuwelijk te sluiten?)
Mogelijkerwijs betekend dus gewoon ja, wel een beetje een CDA antwoord hoor :).
Bovendien heb ik niet bedacht dat het in Staphorst wel eens voor problemen kan zorgen, dat heb je zelf gezegd. Beetje raar om dat nu te gaan ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, wat moet ik op deze topic zeggen..... Er zitten delen in welke rechtstreeks te maken hebben met mijn werk: de landelijke database ten behoeve van de Protestantse Kerk in Nederland. Kijkend
naar discriminatie bij homohuwelijken speelt hier eigenlijk het volgende:

In de huidige situatie is het niet mogelijk om mensen van een gelijk geslacht te laten huwen. Administrateurs hebben hier een probleem: het homohuwelijk kan niet automatisch geregistreerd worden. In de situatie die we gaan krijgen (de landelijke database zal worden overgedragen) zal het wel mogelijk zijn om homohuwelijken wel zelf vast te leggen. Men kan als het ware via internet gewoon persoonsgegevens muteren. Natuurlijk is er ook vastlegging van huwelijken (en nog veel meer) in de GBA, dus ook die van Staphorst.

Ik kan niet anders dan concluderen dat de Christelijke ambtenaar niet op de hoogte was van de kerkelijke zaken (PKN per 1 mei 2004). Homohuwelijken kan hij dus niet (meer) weigeren. Dat het wennen is, daar ben ik het met betreffende ambtenaar over eens. Dit ligt aan zijn en zo ook mijn opvoeding. Nu blijft er natuurlijk wel een vraag over waarom homohuwelijken vergeleken worden met het Christelijk geloof - waar ik overigens zelf niet achter sta. Er zijn geen bewijzen of homo's vroeger niet werden toegestaan. Kijkend naar de sexuele drang in gegevens uit de Romeinse tijd of iets verder terug in de Egyptische Dodenboeken kwamen homo's vroeger ook voor. We hebben nu dus meer te maken met de gewenningsperiode van vorige eeuw in combinatie met de voorschriften die de Kerk "ons" net na de middeleeuwen op ging leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Hij zegt dus eigenlijk je mag het doen over alles wat je wilt, behalve over dingen die tegen MIJN geloof zijn? Die leraar had je gewoon op jouw presentatievaardigheden moeten beoordelen en niet op het onderwerp. Dat hij zijn eigen referentiekader niet aan de kant kan zetten en daarom jou anders zou beoordelen dan de rest zegt aardig wat over zijn capaciteiten als leraar. Het is wel een duidelijke ervaring met hoe het geloof van een ander jouw uitingsvrijheid of ontwikkeling in de weg kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Weltschmerz schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:11:Geloofsovertuigingen vind ik allemaal prima, maar je moet het voor jezelf doen, en vooral voor jezelf houden, en niet in de weg laten staan van je werk.
Dit vind ik onzin. Als je er echt van overtuigd bent dat wat jij gelooft de waarheid is, is het niet meer dan logisch dat je a) dit wilt overdragen aan anderen en b) je heel je leven - ook je werkzame leven - inricht volgens die principes.
Overigens, jij maakt je ook schuldig aan a, want jij wilt je opvatting 'je moet je geloofsovertuiging vooral voor jezelf houden' ook opleggen aan andersdenkenden.

Als ik jouw docent geweest was, had ik je spreekbeurt trouwens niet verboden, maar geprobeerd er een discussie aan te verbinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rekcor op 01-06-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:58:
[...]
Dit vind ik onzin. Als je er echt van overtuigd bent dat wat jij gelooft de waarheid is, is het niet meer dan logisch dat je a) dit wilt overdragen aan anderen en b) je heel je leven - ook je werkzame leven - inricht volgens die principes.
Overigens, jij maakt je ook schuldig aan a, want jij wilt je opvatting 'je moet je geloofsovertuiging vooral voor jezelf houden' ook opleggen aan andersdenkenden.

Als ik jouw docent geweest was, had ik je spreekbeurt trouwens niet verboden, maar geprobeerd er een discussie aan te verbinden.
Hallo, dus leraren mogen scholieren hun levensbeschouwing opdringen? Dat ouders hun kinderen indoctrineren is onvermijdelijk, maar leraren moeten zich richten op het onderwijs en niet hun machtspositie misbruiken om scholieren hun visie opleggen. Let wel, dit was geen Godsdienstleraar, maar iemand die onderwijs geeft in 'Presentation skills en Psychology'.

Waar halen religieuzen het waanidee vandaan dat ze het recht en de plicht hebben anderen hun mening op te dringen? En kom nou svp niet aan met de BS dat ik aan verlichtingsfundamentalisme doe. Je mag je eigen religie hebben, je kunt je eigen bijeenkomsten houden, je kunt mensen die naar je toe komen proberen over te halen om je religie te gaan volgen, ga zo maar door.

Maar om actief je (machts)positie als leraar te misbruiken om zo het christendom te verspreiden, bah. Het zou eens omgekeerd hebben moeten zijn, een atheistische leraar die een chistelijke leerling zou hebben verboden om over zijn geloof te presenteren. Dan was de hoogste boom nog niet hoog genoeg geweest, en ga zo maar door. Triest, die eenzijdige blik die ook hier weer blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
gambieter schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:13:Triest, die eenzijdige blik die ook hier weer blijkt.
Nou zeg, ik schreef toch duidelijk dat ik bewuste spreekbeurt niet verboden zou hebben? Ik zou een discussie hebben uitgelokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
[...]

Ten eerste vind ik het niet erg fijn dat je me beschuldigd van het opleggen van het geloof aan anderen. Te nooit en te nimmer heb ik beweerd dat mijn geloof beter is dan dat van een ander, of een absolute waarheid, maar meer iets om voor mijzelf thuis in te kunnen voelen en kracht uit te halen. Ik zal ook niet iemand ervan proberen te overtuigen dat mijn visie de juiste is, of mensen proberen te betrekken in deze stroming, omdat ik van mening ben dat als mensen zoiets zoeken, ze er zelf wel bij uitkomen, iets wat de grotere religies naar mijn mening nog wel zouden mogen leren.
Indien ik me hier > 'is het niet meer dan logisch dat je a) dit wilt overdragen aan anderen en b) je heel je leven - ook je werkzame leven - inricht volgens die principes' aan zou houden, dan zou Kerstmis weer terug naar zijn wortels moeten en pasen, carnaval en Sint Maarten bijvoorbeeld, ook. Dit zou volgens vele Christenen niet kunnen, aangezien dit voor hen (nu) ook eenmaal feestdagen zijn. Ook bepaalde bomen zouden niet meer omgekapt horen te worden, maar dit werkt nu eenmaal niet in deze maatschappij.
Ik zal niet zeggen dat het me niet deert dat er zo weinig fundamenteels over is gebleven uit ons oorspronkelijke Nederland (wat toen nog niet eens zo heette), en dat mensen hun wortels vergeten zijn, maar om nu tegen iets te gaan strijden waar 1600 jaar Christelijke geschiedenis overheen is geplaatst, vind ík onzin...

Daarbij vind ik het sowieso vreemd om je geloof als een absolute waarheid te zien, want het is tenslotte een -geloof-, en al helemaal als je een geloof aanhangt wat absolute feiten niet erkent.

Edit: @ Gambieter

Wat trouwens nog een erger voorbeeld is, wat ik me zojuist herinner.
Toen ik 15 was mochten wij bij Biologie het hoofdstuk 'De evolutietheorie' niet behandelen. Let wel, dit was omdat er welgeteld 1 Jehova in de klas zat, en dat zou in tegenstrijd zijn met zijn religie. Kort om, we mogen bij Godsdienst (levensbeschouwing heette het toen) wel over het Christendom, de komst van Jesus, de Islam, etc etc hebben, maar bij Biologie over Dinosauriërs...ho maar...

[ Voor 10% gewijzigd door Weltschmerz op 01-06-2007 15:17 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Dit argument gaat echt nergens over. De leerling moet een presentatie houden over een onderwerp naar keuze. De leerling legt niks op, maar wil een presentatie houden over een bepaald onderwerp, zoals gangbaar is bij presentaties. De leraar legt wel wat op, want hij wil de presentatie over dat bepaalde onderwerp verbieden, wat niet gangbaar is bij presentaties met een vrij onderwerp. Wie legt wie nou iets op hier?

[ Voor 18% gewijzigd door hayate666 op 01-06-2007 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hayate666 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 15:29:
[...]

Dit argument gaat echt nergens over. De leerling moet een presentatie houden over een onderwerp naar keuze. De leerling legt niks op, maar wil een presentatie houden over een bepaald onderwerp, zoals gangbaar is bij presentaties. De leraar legt wel wat op, want hij wil de presentatie over dat bepaalde onderwerp verbieden, wat niet gangbaar is bij presentaties met een vrij onderwerp. Wie legt wie nou iets op hier?
Welkom in de wereld van Rekcor, waar mensen vrij laten eigenlijk niets anders is dan ze iets opleggen.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 15:58:
[...]

Welkom in de wereld van Rekcor, waar mensen vrij laten eigenlijk niets anders is dan ze iets opleggen.

8)7
Nee men (ik hou het ff onpersoonlijk) eist van anderen dat ze anderen 100% vrijlaten. Nu is dat nog tot daar aan toe, maar men eist bovendien dat die anderen hun geloof voor zich houden en alleen in de prive-sfeer beleven. Dat noem ik geen vrijlaten, dat noem ik opleggen. Maar goed, ik ben ook niet tegen opleggen, wel als dat gebeurt onder het mom van vrijlaten (als iemand nog begrijpt wat ik bedoel ;))

Ik had het trouwens niet over de bewuste leraar, want nogmaals, ik zou het in zijn geval anders aangepakt hebben.

EDIT:
Interessant in dit verband: http://www.dailymail.co.u..._page_id=1770&ito=newsnow

[ Voor 19% gewijzigd door Rekcor op 01-06-2007 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Rekcor schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:12:
[...]

Nee men (ik hou het ff onpersoonlijk) eist van anderen dat ze anderen 100% vrijlaten. Nu is dat nog tot daar aan toe, maar men eist bovendien dat die anderen hun geloof voor zich houden en alleen in de prive-sfeer beleven. Dat noem ik geen vrijlaten, dat noem ik opleggen. Maar goed, ik ben ook niet tegen opleggen, wel als dat gebeurt onder het mom van vrijlaten (als iemand nog begrijpt wat ik bedoel ;))
Persoonlijk vind ik dat inderdaad zo horen. Als je je geloofsovertuigingen voor je houdt, leg je niemand iets op. Uiteindelijk zullen dan nog zat mensen dezelfde geloofsovertuigingen hebben.
En daarbij is het delen van je mening/overtuiging wat anders dan het forceren of opleggen. Als ik mensen wil informeren over mijn geloof door middel van een presentatie is dat wat anders dan zeggen dat dat het beste geloof is, of het enige geloof met de 'correcte' grondbeginselen.
Zoals ik zei heb ik niets tegen het Christendom (hoewel ik wel wat heb tegen het opdringen ervan en bepaalde zaken uit de geschiedenis) maar wanneer men mij dingen wilt gaan verbieden vanwege hun eigen grondbeginselen of overtuiging zijn ze naar mijn mening fout bezig.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Weltschmerz schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 15:14:
Indien ik me hier > 'is het niet meer dan logisch dat je a) dit wilt overdragen aan anderen en b) je heel je leven - ook je werkzame leven - inricht volgens die principes' aan zou houden, dan zou Kerstmis weer terug naar zijn wortels moeten en pasen, carnaval en Sint Maarten bijvoorbeeld, ook. Dit zou volgens vele Christenen niet kunnen, aangezien dit voor hen (nu) ook eenmaal feestdagen zijn. Ook bepaalde bomen zouden niet meer omgekapt horen te worden, maar dit werkt nu eenmaal niet in deze maatschappij.
Ik vind dat je het recht hebt om jouw visie uit te dragen. Keten je maar vast aan die bomen, begin een paganpartij, etc. Dat is democratie! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Laatst online: 28-06 22:10
[...]

Nee hoor. Je mag best je geloof buiten de privesfeer beleven. Edoch, je mag daar anderen niet mee lastigvallen. Je mag dus best bidden voor het eten en misschien wil ik daar zelfs voor stil zijn. Je kunt echter niet van mij verwachten dat ik ook bid.

Je mag best niet homohuwelijke willen sluiten en dat aan iedereen vertellen. Je mag zelfs gaan protesteren bij het stadhuis als er homohuwelijken gesloten worden. Je moet echter geen trouwambtenaar worden en dan ineens geen homohuwelijk willen sluiten.

Je mag best biologieleraar zijn en geen worst geloven van hetgeen je doceert. Je mag echter niet zomaar dan maar dingen overslaan. Als leerling mag je best zeggen dat je Jehova's getuige bent en niets van hetgeen je vertelt wordt geloofd, je hebt er echter wel gewoon naar te luisteren en dient niet de ontwikkeling van je klasgenoten tegen te houden.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Rekcor schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:31:
[...]

Ik vind dat je het recht hebt om jouw visie uit te dragen. Keten je maar vast aan die bomen, begin een paganpartij, etc. Dat is democratie! :+
Dat recht heb ik zeker, maar om het op te leggen en daardoor de maatschappij tegen te gaan? Nee, dat vind ik niet kunnen. Daarbij is het ook niet zo dat die feestdagen rustig en geleidelijk zijn aangepast. De reden dat er nu zoveel Christenen zijn is puur door het feit dat men in die dagen hun geloof op drong aan alles wat men tegen kwam. Nu gaat dat gelukkig niet meer zo makkelijk, wat plaats geeft voor andere geloven in deze maatschappij.
Verder blijf ik bij mijn standpunt dat een geloof een persoonlijk iets is en zo hoort te blijven.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:27:
[...]
Nou zeg, ik schreef toch duidelijk dat ik bewuste spreekbeurt niet verboden zou hebben? Ik zou een discussie hebben uitgelokt.
Waar het mij om ging is dat je het gedrag van de leraar goedpraat en het probleem bagatelliseert. Als een leraar niet in staat is om boven de eigen (bekrompen/kortzichtige) visie uit te stijgen, dan is deze niet geschikt voor het leraarschap.

Let wel, als dit een zwaar christelijke school in de bible-belt was, tja; dan zijn de ouders en kinderen gewaarschuwd voor de gesloten visie en het struisvogelgedrag. Maar daar zou Weltschmerz waarschijnlijk niet op hebben gezeten gezien zijn interesses, en zou de leraar niet specifiek als zwaar christelijk zijn aangemerkt, want dat zijn ze dan allemaal ;)
Niet uniek. Op de VU waren er een tijdje terug moslim-studenten (biomedische wetenschappen) die een essay moesten schrijven over de evolutietheorie. En gebruikten dat om hun afkeer van de evolutietheorie lieten blijken, door teksten te kopieren van fundamentalistische moslimsites. Omdat het copy-paste was, was een onvoldoende hun deel, en toen werd er geprotesteerd dat ze dit tegen hun geloof vonden en probeerden het stuk curriculum niet te hoeven te doen. Als reli-onzin ook nog eens wordt gebruikt om een stuk curriculum te ontwijken, dan gaat het echt te ver; wat mij betreft was het voor de studenten stikken of slikken geweest. Als je wetenschap wilt doen, dan zul je je religie ondergeschikt moeten maken om dat gebied. Anders ben je geen echte wetenschapper.

Verrassend genoeg heeft dit probleem zich nog niet in Rotterdam voorgedaan, waar er een veel groter aandeel aan moslim-studenten is, ook bij geneeskunde. Waarschijnlijk trekt de VU meer fundamentalisten aan, iets wat wel bij die universiteit past (ik heb er zelf ook gewerkt ;) ).

[ Voor 50% gewijzigd door gambieter op 01-06-2007 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
gambieter schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 22:24:
[...]

Niet uniek. Op de VU waren er een tijdje terug moslim-studenten (biomedische wetenschappen) die een essay moesten schrijven over de evolutietheorie. En gebruikten dat om hun afkeer van de evolutietheorie lieten blijken, door teksten te kopieren van fundamentalistische moslimsites. Omdat het copy-paste was, was een onvoldoende hun deel, en toen werd er geprotesteerd dat ze dit tegen hun geloof vonden en probeerden het stuk curriculum niet te hoeven te doen. Als reli-onzin ook nog eens wordt gebruikt om een stuk curriculum te ontwijken, dan gaat het echt te ver; wat mij betreft was het voor de studenten stikken of slikken geweest. Als je wetenschap wilt doen, dan zul je je religie ondergeschikt moeten maken om dat gebied. Anders ben je geen echte wetenschapper.
Mee eens. Gruwelijk mee eens.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
gambieter schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 22:24:
Als je wetenschap wilt doen, dan zul je je religie ondergeschikt moeten maken om dat gebied. Anders ben je geen echte wetenschapper.
Mee oneens: je moet ze proberen te integreren. Want nogmaals: er zijn meer feiten dan wetenschappelijke feiten. Dat integreren zal niet altijd meevallen, maar goed, ons menselijke denken en kennen is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Weltschmerz schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:36:
Verder blijf ik bij mijn standpunt dat een geloof een persoonlijk iets is en zo hoort te blijven.
Dit snap ik niet: stel

1) ik geloof dat de bijbel waar is.
2) de bijbel is waar

Dan kun je toch niet meer volhouden dat mijn geloof iets persoonlijks is? Als 1 en 2 beide waar zijn - en als christen weet ik zeker dat ze waar zijn - dan heeft dat gevolgen voor mijn gehele leven.

Als mijn geloof mij dus voorschrijft dat homohuwelijken niet goed zijn, kun je niet verwachten dat ik als ambtenaar plotseling zou meewerken aan het sluiten van dergelijke huwelijken. Dan zou ik een soort gespleten persoonlijkheid worden.

Dit is echt een moeilijk probleem in een democratie, maar de oplossing 'geloven is alleen iets voor de binnenkamer' is me te gemakkelijk. Daarvoor staan er te grote en belangrijke zaken op het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan moet je niet als zodanig ambtenaar worden! Ik geloof niet dat de bijbel waar is, zie je mij dan al priester worden? Wel onderhouden worden door de kerk, maar ik geloof er allemaal niet in dus ik weiger diensten te doen.
Het gaat er niet om of je wel of niet iets wil doen, het gaat er om dat je een baan accepteert waar je volgens de functieomschrijving iets moet doen en je weigert dat. Dat is hetgeen dat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rekcor schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:36:
[...]

2) de bijbel is waar

Dan kun je toch niet meer volhouden dat mijn geloof iets persoonlijks is?
Zolang jij geen overtuigend bewijs aan niet-christenen voor kunt leggen is die "waarheid" nog steeds volstrekt persoonlijk hoor. Daar is helemaal niets objectiefs aan.
Als 1 en 2 beide waar zijn - en als christen weet ik zeker dat ze waar zijn - dan heeft dat gevolgen voor mijn gehele leven.
Nogmaals: dat 1 en 2 waar zijn weet jij net zo zeker als een of andere looney in het gesticht die denkt dat hij de reincarnatie van Napoleon is.

En wat jij nu feitelijk bepleit, is dat we dat soort mensen net zo gaan behandelen alsof ze inderdaad Napoleon zijn. Ze wijzen op de feiten zou immers maar leiden tot een gespleten persoonlijkheid. 8)7
Als mijn geloof mij dus voorschrijft dat homohuwelijken niet goed zijn, kun je niet verwachten dat ik als ambtenaar plotseling zou meewerken aan het sluiten van dergelijke huwelijken. Dan zou ik een soort gespleten persoonlijkheid worden.
Prima dat jij die keuze maakt als gelovige in een gelukkig seculiere samenleving, maar dan kun jij gewoonweg niet verwachten dat je verder nog huwelijken mag sluiten. De wet maakt namelijk helemaal geen onderscheid tussen homo- en heterohuwelijken.

Om te voorkomen dat je persoonlijkheid spleit hoef je dus enkel te stoppen met het sluiten van huwelijken. Moeilijk he?
Dit is echt een moeilijk probleem in een democratie, maar de oplossing 'geloven is alleen iets voor de binnenkamer' is me te gemakkelijk. Daarvoor staan er te grote en belangrijke zaken op het spel.
Het is de enige oplossing als je wilt voorkomen dat iedereen met waandenkbeelden zijn of haar discriminerende geloofsovertuiging op gaat proberen te leggen aan normale mensen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:20:
[...]
Mee oneens: je moet ze proberen te integreren. Want nogmaals: er zijn meer feiten dan wetenschappelijke feiten. Dat integreren zal niet altijd meevallen, maar goed, ons menselijke denken en kennen is beperkt.
Dat kun je toch niet menen? :X . Als mijn medewerkers bij me komen en proberen de data mede via een religie te interpreteren, dan krijgen ze 1 kans om na te gaan denken. Is trouwens wel bangelijk en makkelijk. We begrijpen de data niet, oh ja, dat komt omdat <vul godheid in> het zo gepland heeft.

Eerst zeg je dat we niet alleen de wetenschappelijk verkregen data mogen gebruiken om de "waarheid" over religie te besluiten, en nu probeer je ook nog religie in de wetenschap te krijgen? Bacterien die de wil van God doen of zoiets?

Als je wetenschapper wilt zijn, dan dien je je religie te vergeten. Zodra je je interpretaties laat beinvloeden door je religie, dan ben je niet objectief en een pseudo-wetenschapper. Daar lopen er al een aantal van rond, zoals ID-aanhangers; en ID is iets wat met pek en veren de wetenschap mag worden uitgejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
gambieter schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:50:
Eerst zeg je dat we niet alleen de wetenschappelijk verkregen data mogen gebruiken om de "waarheid" over religie te besluiten, en nu probeer je ook nog religie in de wetenschap te krijgen? Bacterien die de wil van God doen of zoiets?
Willen jullie mij nou niet begrijpen, of leg ik het zo slecht uit ;)

Wat ik bedoel is dat er naast wetenschappelijk feiten, ook andere soorten feiten zijn. Een voorbeeld: het feit dat er natuurwetten zijn (en geen chaos). Dat soort feiten kun je niet d.m.v. wetenschap verklaren, ze vormen juist de uitgangspunten van de wetenschap. Voor mij is dan de verklaring: God heeft die natuurwetten gemaakt.

Binnen het (taal)spel van de wetenschap moet je inderdaad erg uitkijken met Goddelijke verklaringen, al zie ik geen principiele redenen om die bij voorbaat uit te sluiten.
gambieter schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:50:
zoals ID-aanhangers; en ID is iets wat met pek en veren de wetenschap mag worden uitgejaagd.
Volgens prof. Ronald Meester ligt dit iets genuanceerder: zowel toeval als ontwerp behoren beiden niet tot datgene wat de wetenschap kan verklaren. Maar goed, dit is een andere discussie.
Irons
Nogmaals: dat 1 en 2 waar zijn weet jij net zo zeker als een of andere looney in het gesticht die denkt dat hij de reincarnatie van Napoleon is.
Je bent een standvastig type zeg, dit zei je 10 pagina's geleden ook al :)

Nogmaals: aangezien >90% van de wereldbevolking het niet met jou eens zal zijn (die zijn namelijk allemaal religieus), aangezien hier ook heel slimme mensen tussen zitten, aangezien de wetenschappelijke methode aanwijsbare beperkingen heeft, ben ik toch meer geneigd te denken dat er wel zoiets/iemand als een God is.
Irons
Prima dat jij die keuze maakt als gelovige in een gelukkig seculiere samenleving, maar dan kun jij gewoonweg niet verwachten dat je verder nog huwelijken mag sluiten. De wet maakt namelijk helemaal geen onderscheid tussen homo- en heterohuwelijken.
En ik blijf van mening dat er in een beschaafde samenleving ook ruimte moet zijn voor deze religieuze gevoeligheden. Er zijn zoveel huwelijken die prima door christenen/moslims/etc gesloten kunnen worden. Waarom stellen ze niet gewoon een aantal 'homohuwelijkambtenaren' in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:10:
[...]
Willen jullie mij nou niet begrijpen, of leg ik het zo slecht uit ;)

Wat ik bedoel is dat er naast wetenschappelijk feiten, ook andere soorten feiten zijn. Een voorbeeld: het feit dat er natuurwetten zijn (en geen chaos). Dat soort feiten kun je niet d.m.v. wetenschap verklaren, ze vormen juist de uitgangspunten van de wetenschap. Voor mij is dan de verklaring: God heeft die natuurwetten gemaakt.

Binnen het (taal)spel van de wetenschap moet je inderdaad erg uitkijken met Goddelijke verklaringen, al zie ik geen principiele redenen om die bij voorbaat uit te sluiten.
Nou, wat je zegt is nogal inconsequent, dus een LvG ben je niet :+

Gelukkig ziet 99.99% van de wetenschappers wel principiele redenen om Goddelijke verklaringen uit te sluiten. Het is namelijk nogal onzinnig en angstig om een opperwezen te gebruiken als verklaring voor dingen die je niet begrijpt.

Een fout die religieuzen nogal eens maken is om de wetenschap erbij te halen omdat deze zogenaamd hun punt ondersteunt, jij hebt iets vergelijkbaars gedaan door te proberen er niet wetenschappelijke data bij te halen die naast de wetenschap zouden moeten worden geplaatst. Er naast betekent dat je ze dezelfde waarde wil geven, en dat kan natuurlijk niet. Dat zou vergelijkbaar zijn met Jomanda's naast reguliere artsen plaatsen.

Die niet-wetenschappelijke data voldoen op geen enkele manier aan de minimumeisen die gesteld worden om ze algemeen aanvaardbaar te maken (falsificeerbaar, reproduceerbaar, meetbaar etc) en kunnen daarom niet gebruikt worden om welke theorie dan ook te ondersteunen of ontkrachten. Vaak bestaan die niet-wetenschappelijke data alleen in de waandenkbeelden van een persoon. Ze hebben dan ook geen enkele waarde buiten de context van die persoon, en je kunt zelfs betwijfelen of ze waarde hebben binnen de context van die persoon. Waarom wordt de Napoleon-reincarnant opgesloten, maar de gemiddelde gelovige fundamentalist niet? Ze hebben allebei last van waandenkbeelden, en de gelovige fundamentalist is gemiddeld maatschappij-gevaarlijker.

Oftewel: de wetenschap is geheel anti-religie, en in mijn optiek zijn mensen die proberen ze te mengen alleen bang voor het onbekende of het onverklaarbare, en nemen ze de weg van de minste weerstand.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 04-06-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

2) de bijbel is waar

Dan kun je toch niet meer volhouden dat mijn geloof iets persoonlijks is? Als 1 en 2 beide waar zijn - en als christen weet ik zeker dat ze waar zijn - dan heeft dat gevolgen voor mijn gehele leven.
Als verstandige christen moet je voor jezelf het realistische besef hebben dat voor iedereen die niet tot jouw groep behoort toch echt alleen 1 waar is en daar zelf als christen ook naar handelen. Dat zou dan ook meteen duidelijk moeten maken waarom anderen argumenten op grond van de bijbel niet accepteren en waarom gezegd wordt dat het binnen de wetenschap geen plaats heeft.

Maar weer even een vergelijking: stel dat iemand aan de hand van de bijbel de eigenschappen van water als vloeibare stof zou veranderen omdat Jezus ooit over water heeft gelopen. Voldoende geloof zorgt immers dat water plaatselijk een vaste vorm aanneemt die sterk genoeg is om een mens te dragen. Zou je dat dan wel accepteren omdat het gebaseerd is op "feitelijke" bijbelse gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hayate666 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:39:
[...]
Maar weer even een vergelijking: stel dat iemand aan de hand van de bijbel de eigenschappen van water als vloeibare stof zou veranderen omdat Jezus ooit over water heeft gelopen. Voldoende geloof zorgt immers dat water plaatselijk een vaste vorm aanneemt die sterk genoeg is om een mens te dragen. Zou je dat dan wel accepteren omdat het gebaseerd is op "feitelijke" bijbelse gegevens?
Dan heb je 1 (onbetrouwbaar) rapport over iemand die wel over water liep, en miljarden rapporten waar het niet lukte. Waarom zou je dan de miljarden rapporten als uitbijter behandelen en het onbetrouwbare rapport als de waarheid. Dat wil Rekcor echter wel kunnen doen, door ze gelijkwaardig te maken.

Een goed gelovige, maar een slechte wetenschapper.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
gambieter schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:43:
Dan heb je 1 (onbetrouwbaar) rapport over iemand die wel over water liep, en miljarden rapporten waar het niet lukte. Waarom zou je dan de miljarden rapporten als uitbijter behandelen en het onbetrouwbare rapport als de waarheid. Dat wil Rekcor echter wel kunnen doen, door ze gelijkwaardig te maken.
De wetenschap heeft per definitie geen oog voor unieke gebeurtenissen. Die bestaan voor de wetenschapper niet, want ze zijn niet te reproduceren. Met andere woorden: geschiedenis is (volgens deze definitie) niet-wetenschappelijk. Ik kijk nu naar buiten, maar jij zult nooit wetenschappelijk kunnen bewijzen dat Rekcor om maandag 4 juni om 12:03u naar buiten keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Laatst online: 28-06 22:10
Rekcor schreef op maandag 04 juni 2007 @ 12:07:
[...]

De wetenschap heeft per definitie geen oog voor unieke gebeurtenissen. Die bestaan voor de wetenschapper niet, want ze zijn niet te reproduceren. Met andere woorden: geschiedenis is (volgens deze definitie) niet-wetenschappelijk. Ik kijk nu naar buiten, maar jij zult nooit wetenschappelijk kunnen bewijzen dat Rekcor om maandag 4 juni om 12:03u naar buiten keek.
De natuurwetenschappen zijn niet de enige wetenschappen die er bestaan. De wetenschap zoekt inderdaad wel naar patronen ja. Dat zou met over water lopen ook kunnen bestaan. Tenslotte had het over water lopen zoals Jezus dat deed weinig te maken met het feit dat hij Jezus was. Het had met de kracht van zijn geloof te maken. Een andere apostel, ik geloof Petrus, zou ook een paar stappen gelopen hebben.

Nu zijn er in de voorbije eeuwen genoeg godsdienstwaanzinnigen met supersterk geloof geweest. Als het dus echt had gekund hadden wel meer mensen over water gelopen toch?

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
Er is ook geen noodzaak om het te bewijzen. Maar zelfs in de historische wetenschappen zijn observaties als in de bijbel onvoldoende, ze moeten ondersteund worden door verschillende onafhankelijke bronnen. De wonderen in het Nieuwe Testament worden nergens ondersteund, behalve door bronnen afgeleid van de bijbel. Een soort van zelfcitatie, en dus onbetrouwbaar.

Maar als jij de gebeurtenis wilt gebruiken om het bestaan van een hogere macht te ondersteunen, dan zul jij met iets beters moeten komen :) . En daar ligt het verschil: jij probeert het gelijkwaardig te maken aan wetenschap, en daarna te zeggen dat het sluitend bewijs is. Maar zo werkt het niet.

De wetenschap heeft zeer zeker wel oog voor unieke gebeurtenissen, en probeert ze daarna te verklaren. Echter, een pseudoverklaring als "dat is zo omdat <godheid> het zo wil", die stopt automatisch verder onderzoek.

Er is in (de natuur)wetenschap geen plaats voor hogere machten, en zolang er mensen zijn die proberen via een achterdeurtje religieuze mumbojumbo als ID te inserteren is het nodig dat dit gelijk aan de kaak wordt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Een unieke gebeurtenis is voor een wetenschapper juist een aanleiding voor onderzoek. Mocht het onderzoek niks definitiefs opleveren, dan komt er een nieuw onderzoek. Mocht het onderzoek aantonen dat iets onmogelijk of onwaarschijnlijk is, dan wordt het als fictie beschreven totdat iemand door middel van een nieuw onderzoek het tegendeel bewijst. Vrij consequent vind ik. Het leuke aan wetenschap is dat het er vanuit gaat dat iedere waarneembare gebeurtenis te herhalen valt.

Een gebeurtenis toeschrijven aan god (zoals het lopen over water wat ik eerder noemde) is hetzelfde als zeggen dat een tovenaar het gedaan heeft of dat er onzichtbare elfjes waren die hem bij zijn nekvel vasthielden.

Het is overigens best te bewijzen dat jij om 12:03 naar buiten kijkt als je dat graag wilt. Als je een camera ophangt met een tijdsregistratie aan een (atoom)klok en in de gaten houdt wanneer jij naar buiten kijkt is het prima aantoonbaar dat je dat doet mits je van tevoren meetinstrumenten aanbrengt. Achteraf roepen dat je iets niet hebt kunnen meten is een beetje als het uitlachen van een blinde omdat hij niet kan raden welke oogkleur je hebt.

Overigens, zelfs al zou het niet te bewijzen zijn dat je naar buiten kijkt, dat maakt jouw vertrouwen op de bijbel als feit toch ook niet geloofwaardiger? Van Jezus kunnen we immers om deze reden ook niet bewijzen dat hij het op dat moment niet gedaan heeft, maar dat wil niet zeggen dat hij het wel gedaan heeft. Dat het achteraf niet te herhalen valt maakt het echter wel waarschijnlijk dat het niet gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat komt omdat het een vergelijking is die voor de volle 100% op gaat en die je consequent probeert te negeren.
Nogmaals: aangezien >90% van de wereldbevolking het niet met jou eens zal zijn (die zijn namelijk allemaal religieus), aangezien hier ook heel slimme mensen tussen zitten, aangezien de wetenschappelijke methode aanwijsbare beperkingen heeft, ben ik toch meer geneigd te denken dat er wel zoiets/iemand als een God is.
Het lijkt mij persoonlijk erg vervelend om wat ik zelf voor waar aan zie af te laten hangen van wat de meerderheid denkt. Ik begrijp uit je tekst dat je van je geloof af zou vallen als nog maar 10% van de wereldbevolking gelovig zou zijn?

Je probeert de discussie voortdurend weer in een bepaald cirkeltje terug te duwen; dit hebben we namelijk al besproken. Wat de meerderheid voor "waar" door laat gaan heeft namelijk helemaal niets met waarheid te maken. Daarnaast gelooft die 90% ook nog eens allemaal iets anders, dus om nu te spreken van enige coherentie lijkt me ook al iets te ver gaan.
[...]

En ik blijf van mening dat er in een beschaafde samenleving ook ruimte moet zijn voor deze religieuze gevoeligheden. Er zijn zoveel huwelijken die prima door christenen/moslims/etc gesloten kunnen worden. Waarom stellen ze niet gewoon een aantal 'homohuwelijkambtenaren' in?
Waarom dan alleen ruimte voor religieuze gevoeligheden? Waarom dan geen ruimte voor racistische gevoeligheden? Om nog maar even een irrationele overtuiging te noemen. Wat maakt jouw religie nu zo speciaal dat het een speciaal plekje verdient boven de waandenkbeelden van andere mensen?

Leg dat nu eens uit, want die vraag ontwijk je voortdurend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
En een ambtenaar voor bestialiteitshuwelijken, en eentje voor blondharigen. Erg zinvol om een grote hoeveelheid ambtenaren aan te stellen. Een probleem oplossen door voor elke uitzondering weer een extra regel te verzinnen of een nieuwe ambtenaar aan te nemen.

Terwijl het zo simpel op te lossen is door de probleemveroorzakers trouwambtenaar af te laten zijn. Maar dat zal wel te simplistisch zijn?

(extra verkeersdrempels aanleggen ipv hardrijders aanpakken, extra vuilnismannen/wagens omdat mensen hun vuilnis langs de weg gooien op andere dagen ipv de vervuilers aan te pakken, extra ...)

Waarom dan alleen met religieuze gevoelens rekening houden? Waarom hebben die meer rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

[...]

Ik had het trouwens niet over de bewuste leraar, want nogmaals, ik zou het in zijn geval anders aangepakt hebben.

EDIT:
Interessant in dit verband: http://www.dailymail.co.u..._page_id=1770&ito=newsnow
Je bent tegen opleggen van dingen? Weet je uberhaupt waarom ruim een derde van de wereldbevolking christelijk is? Je mag best je geloofsovertuiging uiten, maar niet opleggen. En dat doen deze weigerambtenaren wel: die leggen de huwelijken die zij sluiten een restrictie op: alleen heterostellen.
Rekcor schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:20:
[...]

Wacht even, dus om wetenschap te vervolledigen, moet je niet-wetenschappelijke feiten toevoegen? Nou wordtie helemaal mooi :+
[...]

2) de bijbel is waar
Stel dat 2 niet waar is. Wat dan? Iets voor waar aannemen waarvan dit niet bewezen is kun je in principe niet als uitgangspunt gebruiken voor je argument. Zolang 2 niet bewezen is, blijft het dus een persoonlijke aangelegenheid.
[...]

Volgens prof. Ronald Meester ligt dit iets genuanceerder: zowel toeval als ontwerp behoren beiden niet tot datgene wat de wetenschap kan verklaren. Maar goed, dit is een andere discussie.
Toeval bestaat dacht ik ook niet echt (dan moet je eerder gaan zoeken onder het kopje 'chaos'), maar 'bepaalde omstandigheden' wordt vrij vaak gebruikt hoor. Met die term kan een hoop verklaard worden, en die 'bepaalde omstandigheden' kunnen in de meeste gevallen ook gewoon onderzocht en naderhand toegelicht worden (evt. na reproductie van het fenomeen).
[...]

90% is wel een hoog getal, gezien slechts een derde van de wereldbevolking christelijk is en er daarvan ook maar zoveel zijn die de bijbel als 'waar' zien. Dat mag je dus onderbouwen. Daarnaast is het zo dat de slimme mensen vrij verspreid zijn, en ik durf te beweren dat er daarvan procentueel meer onder de <10% niet-religieuzen te vinden zijn dan onder de >90% wel-religieuzen.
[...]

Er is ook ruimte voor religieuze gevoeligheden. Dat moet je alleen wel zelf opzoeken -> kerk/moskee/synagoge/eigen huis. Dit omdat er zoiets als vrijheid van godsdienst is en voor de overheid iedereen gelijk is. Zou een mooie boel worden als je straks niet meer door een straat mag rijden omdat de religieuze overtuiging daar anders ligt. Word nog leuk in de grote 4. Wil je discrimineren? Dan doe je dat maar op de daartoe aangewezen plekken (want dat de kerk homohuwelijken mag weigeren is OOK een soort van vrijheid van godsdienst).
[...]

Onzin, unieke gebeurtenissen worden net zo goed onderzocht als alledaagse gebeurtenissen. Het feit dat ze uniek zijn bemoeilijkt onderzoek, maar dat wil niet zeggen dat ze schaamteloos genegeerd worden (evolutietheorie anyone? oerknal anyone?). Dat Rekcor op maandag 04 juni 2007 om 12:03u uit het raam keek is (nog) niet te bewijzen, maar zodra die hersen-interfaces voor PCs op de markt komen, valt dat perfect te herleiden ;) In jouw geheugen staat dat namelijk, en eventuele camera's die in de buurt hingen, andere mensen die het gezien hebben, zullen ook een 'bewijs' kunnen leveren. Een vlinder in Peking ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
[...]
Maar je zou een heleboel verifieerbare vragen kunnen stellen om vast te stellen hoe waarschijnlijk deze gebeurtenis is geweest.
Zat Rekcor maandag 4 juni om 12:03u in een volledig afgesloten ruimte, of niet. Dit zou je kunnen vaststellen door tal van getuigenverklaringen, of eventuele andere feiten (camera bewaking op werk misschien, locatie mobiel, etc, etc)
Op deze manier is van deze unieke gebeurtenis redelijk eenvoudig na te gaan wat de waarschijnlijkheid is of deze gebeurtenis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Als je nou had gezegd dat je op maandag 4 juni om 12:03 over water had gelopen had ik dat een stuk onwaarschijnlijker gevonden dan dat je uit het raam keek.
Hoewel de exacte "maandag 4 juni om 12:03u naar buiten keek" natuurlijk niet te herhalen is, kunnen we 'naar buiten kijken' natuurlijk makkelijk herhalen, 'over water lopen' daarentegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
gambieter schreef op maandag 04 juni 2007 @ 14:54:
[...]

En een ambtenaar voor bestialiteitshuwelijken, en eentje voor blondharigen. Erg zinvol om een grote hoeveelheid ambtenaren aan te stellen. Een probleem oplossen door voor elke uitzondering weer een extra regel te verzinnen of een nieuwe ambtenaar aan te nemen.

Terwijl het zo simpel op te lossen is door de probleemveroorzakers trouwambtenaar af te laten zijn. Maar dat zal wel te simplistisch zijn?

(extra verkeersdrempels aanleggen ipv hardrijders aanpakken, extra vuilnismannen/wagens omdat mensen hun vuilnis langs de weg gooien op andere dagen ipv de vervuilers aan te pakken, extra ...)
Deze hele discussie blijft maar doorgaan,
maar ik zal het nog maar eens herhalen,
nieuwe ambtenaren moeten alle huwelijken sluiten. Er is alleen een uitzondering gemaakt voor bestaande ambtenaren.
Waarom dan alleen met religieuze gevoelens rekening houden? Waarom hebben die meer rechten?
Ik zou zeggen pak een geschiedenisboek erbij,
artikel 6 van de grondwet was/is er juist voor bedoeld dat gelovigen niet werden gediscrimineerd. Bij het opmaken van de grondwet bestond half Nederland uit katholieken en een andere helft uit protestanten.

Daarnaast gaat er bij heel veel mensen maar niet in dat je geen rationele argumenten nodig hebt om een wet te maken. Je hebt een meerderheid nodig en als het even kan niet in strijd met internationale verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Iblies schreef op maandag 04 juni 2007 @ 15:35:
[...]
nieuwe ambtenaren moeten alle huwelijken sluiten. Er is alleen een uitzondering gemaakt voor bestaande ambtenaren.
Er zijn echter recentelijk nog nieuwe weigerambtenaren aangenomen, dus verschillende gemeentes overtreden regels en afspraken. Erg triest, en een manier om via de achterdeur toch het gelijk te halen? Die nieuwe weigerambtenaren hebben imo geen enkel weigerrecht, wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Daarnaast gaat er bij heel veel mensen maar niet in dat je geen rationele argumenten nodig hebt om een wet te maken. Je hebt een meerderheid nodig en als het even kan niet in strijd met internationale verdragen.
Waarom blijf je toch maar de hele tijd met die dommige mededeling komen? Dat beseft iedereen in dit topic zich allang, het is enigszins bevreemdend dat je dat nog niet door hebt.

Deze discussie gaat dan ook niet over wat wel en niet kan, maar over wat wel en wat niet zou moeten kunnen. Ik poneer dus de stelling dat je voor het maken van wetten enkel rationele argumenten zou mogen gebruiken. Dat heet het starten van een publiek debat; zou je ook eens moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

[...]
Daar ben ik het in principe wel mee eens hoor, maar schept dit geen precedent voor de nieuwe ambtenaren? Of voor ambtenaren met andere bezwaren (tegen interraciale huwelijken bijvoorbeeld)? Ik heb de vorm van het wetsvoorstel niet gezien, maar ik vraag me af of er echt goed met alle randvoorwaarden en uitzonderingen rekening gehouden is.
[...]
Ik zou zeggen pak een geschiedenisboek erbij,
artikel 6 van de grondwet was/is er juist voor bedoeld dat gelovigen niet werden gediscrimineerd. Bij het opmaken van de grondwet bestond half Nederland uit katholieken en een andere helft uit protestanten.
Nee, artikel 1 van de grondwet is er juist voor bedoeld dat gelovigen (maar ook homosexuelen!) niet worden gediscrimineerd. Volgens artikel 6 zijn weigerambtenaren juist strijdig:
Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. En laat een BABS nu net de verantwoordelijkheid hebben huwelijken af te sluiten, en het 'huwelijk' geen onderscheid maken tussen hetero en homo.
Maar wel een meerderheid in de (Eerste en) Tweede Kamer ;) Da's niet your average meerderheid hoor. Maar die heeft wel beslist dat homohuwelijken voortaan mogen. Het feit dat dit toegejuicht werd door het volk doet niets af (en voegt niets toe) aan de validiteit van deze wet.

Belastingverlaging zal door een overgrote meerderheid worden gesteund, maar je zult het er niet doorkrijgen bij de Kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 15:54:
[...]

Waarom blijf je toch maar de hele tijd met die dommige mededeling komen? Dat beseft iedereen in dit topic zich allang, het is enigszins bevreemdend dat je dat nog niet door hebt.

Deze discussie gaat dan ook niet over wat wel en niet kan, maar over wat wel en wat niet zou moeten kunnen. Ik poneer dus de stelling dat je voor het maken van wetten enkel rationele argumenten zou mogen gebruiken. Dat heet het starten van een publiek debat; zou je ook eens moeten proberen.
Hoe kun je uberhaupt beginnen over dom en publiek debat als je stelling niet alleen absoluut is,
maar ook nog eens een instituut vraagt die boven de democratie staat :? Wie geeft aan wat rationeel is en wat niet, heb je daar onderbouwde statische feiten voor nodig of niet of is er ook ruimte voor theoretische berekeningen (meningen) die worden omgebouwen tot een wet maar dat volgens je eigen stelling weer ook niet kan.

Gaat er bij even niet in dat ik je serieus moet nemen en vervolgens klaarspeelt om twee regels daaronder met een stelling te komen die kop nog staart kent in het huidig democratisch bestel.

Je stelling is te simplistisch voor de huidige samenleving.
Zyppora schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:01:
[...]

Daar ben ik het in principe wel mee eens hoor, maar schept dit geen precedent voor de nieuwe ambtenaren? Of voor ambtenaren met andere bezwaren (tegen interraciale huwelijken bijvoorbeeld)? Ik heb de vorm van het wetsvoorstel niet gezien, maar ik vraag me af of er echt goed met alle randvoorwaarden en uitzonderingen rekening gehouden is.
Welk precedent zou het moeten scheppen voor nieuwe ambtenaren als het doel is om dat tegen te gaan.
Op grond van wat zouden de nieuwe ambtenaren zich moeten beroepen.
Nee, artikel 1 van de grondwet is er juist voor bedoeld dat gelovigen (maar ook homosexuelen!) niet worden gediscrimineerd. Volgens artikel 6 zijn weigerambtenaren juist strijdig:

Behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. En laat een BABS nu net de verantwoordelijkheid hebben huwelijken af te sluiten, en het 'huwelijk' geen onderscheid maken tussen hetero en homo.
Volgens mij was artikel 6 er eerder dan artikel 1 ;)
Probleem met artikel 1 is dat je je discriminatie niet kunt uitbannen, ook niet gewenst, waardoor het eigenlijk een lege huls is.
Ik durf zelfs te stellen dat het meer een emotionele dan een functionele waarde heeft.

En je kunt ook niet beroepen op artikel 6 bij een sollicitatie oid. Je geloof belijden is iets anders dan op grond daarvan een uitzonderingspositie te claimen. Dat is altijd aan de werkgever/instantie om daar mee om te gaan.
In dit geval is besloten om de zittende ambtenaren die weigeren een bepaalde positie te geven.
Maar wel een meerderheid in de (Eerste en) Tweede Kamer ;) Da's niet your average meerderheid hoor. Maar die heeft wel beslist dat homohuwelijken voortaan mogen. Het feit dat dit toegejuicht werd door het volk doet niets af (en voegt niets toe) aan de validiteit van deze wet.

Belastingverlaging zal door een overgrote meerderheid worden gesteund, maar je zult het er niet doorkrijgen bij de Kamers.
Toen paars II 97 zetels had in de tweede kamer, bijna genoeg om zelfs grondwetswijzigingen door te voeren. Het probleem in Nederland is dat een wet niet altijd even representatief is voor het volk omdat je met coalities moet werken.

Want een dergelijke wet is nu vrijwel ondenkbaar omdat de christelijke partijen nu 49 zetels hebben. Andere coalities zijn ondenkbaar.
Is er dan zoveel veranderd in 10 jaar?? Zou het aanpassen of afschaffen van het homohuwelijk nu ook bejubeld worden als PvdA er mee in had gestemd, de meerderheid is immers behaald. Het homohuwelijk was het stokpaardje van D66 in die tijd. Als dat niet doorging was er geen coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Iblies schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:22:
[...]

Welk precedent zou het moeten scheppen voor nieuwe ambtenaren als het doel is om dat tegen te gaan.
Op grond van wat zouden de nieuwe ambtenaren zich moeten beroepen.
De vraag is in principe of dat het doel van het wetsvoorstel is, of dat van de CU. Als dit erdoor komt, is het volgende wetsvoorstel misschien een status aparte voor de nieuwe ambtenaren (ik noem maar iets). Speculatie, I know, maar ik heb wel gekkere dingen gezien.
[...]
Volgens mij was artikel 6 er eerder dan artikel 1 ;)
Probleem met artikel 1 is dat je je discriminatie niet kunt uitbannen, ook niet gewenst, waardoor het eigenlijk een lege huls is.
Ik durf zelfs te stellen dat het meer een emotionele dan een functionele waarde heeft.
Die discussie is al eens gevoerd, maar artikel 1 is en blijft een grondwet. Dat slijters er niet op afgerekend worden wanneer zij weigeren alcohol aan 15-jarigen te verkopen, is een uitzondering die in de wet gesteld is. Maar dat is nu juist wat de CU wil: een uitzondering voor weigerambtenaren. En dat is waar het hier in deze hele discussie over gaat: is zo'n uitzondering geoorloofd? Hoe dient zo'n uitzondering 'het volk'?
Iblies schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:22:En je kunt ook niet beroepen op artikel 6 bij een sollicitatie oid. Je geloof belijden is iets anders dan op grond daarvan een uitzonderingspositie te claimen. Dat is altijd aan de werkgever/instantie om daar mee om te gaan.
In dit geval is besloten om de zittende ambtenaren die weigeren een bepaalde positie te geven.
Juist. En de vraag is of zij die bepaalde positie moeten krijgen. Zie pagina 1 van dit topic ;)
[...]

Toen paars II 97 zetels had in de tweede kamer, bijna genoeg om zelfs grondwetswijzigingen door te voeren. Het probleem in Nederland is dat een wet niet altijd even representatief is voor het volk omdat je met coalities moet werken.

Want een dergelijke wet is nu vrijwel ondenkbaar omdat de christelijke partijen nu 49 zetels hebben. Andere coalities zijn ondenkbaar.
Is er dan zoveel veranderd in 10 jaar?? Zou het aanpassen of afschaffen van het homohuwelijk nu ook bejubeld worden als PvdA er mee in had gestemd, de meerderheid is immers behaald. Het homohuwelijk was het stokpaardje van D66 in die tijd. Als dat niet doorging was er geen coalitie.
Mjah, dat de regering geen afspiegeling is van de samenleving behoeft geen betoog. Maar die mensen zitten daar niet omdat er een overschot aan werknemers in een andere sector was of zo hoor. Die zijn vrij rationeel ingesteld en toetsen over het algemeen vrij zorgvuldig wat de impact van een bepaalde wetwijziging is (tuulijk mag je daar ook weer vraagtekens bij zetten, maar da's weer een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zyppora schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:01:

Die discussie is al eens gevoerd, maar artikel 1 is en blijft een grondwet. Dat slijters er niet op afgerekend worden wanneer zij weigeren alcohol aan 15-jarigen te verkopen, is een uitzondering die in de wet gesteld is.
Ik zie niet wat artikel 1 van de grondwet met het verbod op de verkoop van alcohol aan personen onder de 16 te maken heeft. Of zijn opeens alle verboden in principe strijdig met de grondwet?
Natuurlijk niet. Een verbod wil niet direct zeggen dat er discriminatie in het spel is. Of is het feit dat je onder de 18 geen rijbewijs kunt krijgen ook opeens strijdig met artikel 1 van de grondwet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Maasluip schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:29:
[...]

Ik zie niet wat artikel 1 van de grondwet met het verbod op de verkoop van alcohol aan personen onder de 16 te maken heeft. Of zijn opeens alle verboden in principe strijdig met de grondwet?
Natuurlijk niet. Een verbod wil niet direct zeggen dat er discriminatie in het spel is. Of is het feit dat je onder de 18 geen rijbewijs kunt krijgen ook opeens strijdig met artikel 1 van de grondwet?
Dat zou je inderdaad als discriminatie op basis van leeftijd kunnen opvatten, vandaar ook Iblies' opmerking dat je 'discriminatie nooit helemaal kunt uitbannen'. Het verschil is alleen dat het niet toelaten van minderjarigen tot de bestuurdersstoel van een auto een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Dit soort dingen vergen dus een uitzondering op de grondwet, welke in de NL wet gedefinieerd zijn (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er zijn heel erg veel verboden of (on)mogelijkheden met een leeftijds "discriminatie". Denk aan studiefinanciering, minimum loon, pensioen. Ik vind het echt te ver gaan om daar het stickertje "discriminatie" op te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
quote: Irons
Wat maakt jouw religie nu zo speciaal dat het een speciaal plekje verdient boven de waandenkbeelden van andere mensen?

Leg dat nu eens uit, want die vraag ontwijk je voortdurend.
Omdat mijn religie is gebaseerd op rationele overwegingen, gemaakt door verstandige mensen die (verder) geen enkele tekenen van geestesziekte vertonen.

Bijv. het koppelen van de aanwezigheid van natuurwetten aan een Goddelijke macht is m.i. geen teken van geestelijke instabiliteit, maar (in mijn ogen) een gewone rationele overweging. Je hoeft deze overweging natuurlijk niet te delen, maar ze is wel rationeel, gebaseerd op waarnemingen.
Zyppora

Wacht even, dus om wetenschap te vervolledigen, moet je niet-wetenschappelijke feiten toevoegen? Nou wordtie helemaal mooi
Nee, mijn claim is dat niet alles in onze werkelijkheid toegankelijk is voor de wetenschappelijke methode, aangezien deze wetenschappelijk methode bepaalde aannames maakt.

De niet-wetenschappelijke feiten blijven dus gescheiden van de wetenschappelijke, maar vormen wel een aanvulling daarop.
Zyppora

Stel dat 2 niet waar is. Wat dan? Iets voor waar aannemen waarvan dit niet bewezen is kun je in principe niet als uitgangspunt gebruiken voor je argument. Zolang 2 niet bewezen is, blijft het dus een persoonlijke aangelegenheid.
Ik stelde dit alleen om aan te geven hoe een religieus weigerambtenaar volgens mij denkt. (edit nav reactie Weltschmerz)
Irons

Het lijkt mij persoonlijk erg vervelend om wat ik zelf voor waar aan zie af te laten hangen van wat de meerderheid denkt. Ik begrijp uit je tekst dat je van je geloof af zou vallen als nog maar 10% van de wereldbevolking gelovig zou zijn?
Wie heeft gezegd dat ik dat doe? Het is een indicatie, meer niet.

Zo werkt het ook in de rechtbank: je hebt getuigen a charge (orde in de werkelijkheid, het feit dat veel mensen zeggen een persoonlijke relatie met God te hebben, etc) en getuigen à décharge (de evolutietheorie, het lijden in de wereld, etc). Wat de rechter (in dit geval, jij en ik) doet is iedere getuige beoordelen. Is er echt orde in de werkelijkheid? Is het aannemelijk dat al die gelovige mensen niet gewoon waandenkbeelden hebben? Is de evolutietheorie wel een volledige beschrijving en zo ja, sluit die dan een God uit? Zou een God verantwoordelijk zijn voor het lijden in de wereld?

Nadat alle getuigen gehoord en beoordeeld zijn, kom je tot een besluit. Omdat jij en ik verschillende afwegingen maken, komen we tot verschillende conclusies. Jouw conclusie is een rationele, maar de mijne - in mijn ogen althans - ook. Elkaar verketteren en voor dom uitmaken lost m.i. weinig op.

Vervolgens hebben we nog een probleem, want we leven in hetzelfde land, waar zo mogelijk eenduidige wetten moeten gelden, die rekening houden met alle soorten opvattingen in het land. Daarover gaat dit topic.
Paslow
Op deze manier is van deze unieke gebeurtenis redelijk eenvoudig na te gaan wat de waarschijnlijkheid is of deze gebeurtenis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Als je nou had gezegd dat je op maandag 4 juni om 12:03 over water had gelopen had ik dat een stuk onwaarschijnlijker gevonden dan dat je uit het raam keek.
Hoewel de exacte "maandag 4 juni om 12:03u naar buiten keek" natuurlijk niet te herhalen is, kunnen we 'naar buiten kijken' natuurlijk makkelijk herhalen, 'over water lopen' daarentegen....
Klopt, omdat 'naar buiten kijken' (bij de menselijke soort) nu eenmaal vaker voorkomt dan 'over water lopen', is het gemakkelijk aannemelijk te maken dat iemand naar buiten gekeken heeft. Maar het feit dat iets niet vaak voorkomt, sluit niet uit dat het niet kan gebeuren. Belangrijke afweging hierbij is dat Jezus claimde God te zijn. Als hij inderdaad gelijk had, is over water lopen natuurlijk een peuleschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:00:
[...]

Omdat mijn religie is gebaseerd op rationele overwegingen, gemaakt door verstandige mensen die (verder) geen enkele tekenen van geestesziekte vertonen.
Als ik nu alles, in het hedendaagse leven, zou schrijven zoals men de bijbel schreef, dan zou men mij voor gek verklaren.
Zou ik zeggen dat ik de zoon van God ben, ook al heb ik nog zo'n goede intenties, en zo'n zuivere boodschap, zou men mij in een inrichting stoppen, of op z'n minst laten onderzoeken door een psycholoog, danwel psychiater...

Ik stelde dit alleen om aan te geven hoe een religieus persoon denkt.
Pardon, je stelde dit om aan te geven hoe jij denkt. Ik ben ook religieus maar denk dus absoluut niet zo... :9

[ Voor 19% gewijzigd door Weltschmerz op 05-06-2007 16:21 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bijv. het koppelen van de aanwezigheid van natuurwetten aan een Goddelijke macht is m.i. geen teken van geestelijke instabiliteit, maar (in mijn ogen) een gewone rationele overweging. Je hoeft deze overweging natuurlijk niet te delen, maar ze is wel rationeel, gebaseerd op waarnemingen.
Kun je mij het verschil uitleggen tussen een niet waarneembare waarneming en een hersenspinsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Weltschmerz schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:19:
Zou ik zeggen dat ik de zoon van God ben, ook al heb ik nog zo'n goede intenties, en zo'n zuivere boodschap, zou men mij in een inrichting stoppen, of op z'n minst laten onderzoeken door een psycholoog, danwel psychiater...
Akkoord, maar de kans daarop werd m.i. significant kleiner als jij daarbij ook over water liep, zieken genas en doden tot leven wekte :).

Wel grappig deze discussie. Aan de oppervlakte gaat het over weigerambtenaren, maar je ziet dat je al best snel uitkomt bij levensbeschouwing...simpelweg omdat die zo'n grote invloed heeft op de beoordeling van die weigerambtenaren.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:22:
[...]

Kun je mij het verschil uitleggen tussen een niet waarneembare waarneming en een hersenspinsel?
Als jij mij het verschil uitlegt tussen de waarneming 'er zijn natuurwetten' en een niet waarneembare waarneming.

[ Voor 18% gewijzigd door Rekcor op 05-06-2007 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]

Welke waarnemingen? Welke verstandige mensen? Een boek, meer niet. Je hebt Jezus Christus niet zelf meegemaakt, dus alles wat je gelooft is op zijn best hear-say uit de tweede hand, maar waarschijnlijk eerder uit de 1258e hand. Dat is geen rationele afweging, dat is jezelf voor de gek houden omdat je het graag wilt zien als rationeel. Maar voor een objectieve buitenstaander is het niet rationeel. Vandaar ook dat het iets persoonlijks is, en geen algemene gevolgen hoort te hebben.
[...]
Nee, mijn claim is dat niet alles in onze werkelijkheid toegankelijk is voor de wetenschappelijke methode, aangezien deze wetenschappelijk methode bepaalde aannames maakt.

De niet-wetenschappelijke feiten blijven dus gescheiden van de wetenschappelijke, maar vormen wel een aanvulling daarop.
Ahum, misschien moet je de wetenschap eerst eens om toestemming vragen voordat je reli-BS probeert dezelfde waarde te geven als theorieen opgebouwd op wetenschappelijk verkregen data en observaties, die reproduceerbaar, falsificeerbaar etc zijn?

Voor jou zijn ze blijkbaar gelijkwaardig, maar dat maakt ze dat nog niet algemeen gelijkwaardig. Sterker nog, zolang je niet zelf met goede bewijzen komt die voldoen aan de juiste criteria, zijn ze zelfs zwaar minderwaardig.
[...]
Zo werkt het ook in de rechtbank: je hebt getuigen a charge (orde in de werkelijkheid, het feit dat veel mensen zeggen een persoonlijke relatie met God te hebben, etc) en getuigen à décharge (de evolutietheorie, het lijden in de wereld, etc).
Orde in de werkelijkheid? Natuurwetten bedoel je? En dat zie je als bewijs van de schepping? Ik moet echt mijn lachen nu inhouden. Dat is geen getuige a charge, dat is het vermommen van bewijs en strafbaar als misleiding van de rechtbank. Die persoonlijke relatie met God is ook wel grappig, want weer niet toetsbaar. Geen sterk bewijs, zullen we maar zeggen.
Wat de rechter (in dit geval, jij en ik) doet is iedere getuige beoordelen. Is er echt orde in de werkelijkheid? Is het aannemelijk dat al die gelovige mensen niet gewoon waandenkbeelden hebben? Is de evolutietheorie wel een volledige beschrijving en zo ja, sluit die dan een God uit? Zou een God verantwoordelijk zijn voor het lijden in de wereld?

Nadat alle getuigen gehoord en beoordeeld zijn, kom je tot een besluit. Omdat jij en ik verschillende afwegingen maken, komen we tot verschillende conclusies. Jouw conclusie is een rationele, maar de mijne - in mijn ogen althans - ook. Elkaar verketteren en voor dom uitmaken lost m.i. weinig op.
Nee, ik verketter je niet. Echter, zodra je probeert de wetenschap belachelijk te maken door religieuze verzinsels gelijke waarde te geven, dan beledig je rationeel denkende mensen. Jomanda en kwakzalvers worden ook als goed gezien door bepaalde goedgelovige mensen, maar de rationeel denkende mensen weten wel beter.

Of een God verantwoordelijk is voor het lijden in de wereld? Begin maar eens bij de mens, dan heb je al een schuldige te pakken. Soms uit naam van een religie, soms uit winstoogmerk, soms uit domheid, redenen te over...

Ik moet eerlijk zeggen dat je betogen er niet sterker op worden, en dat is jammer :) . Eerder in de discussie over de weigerambtenaren zaten er absoluut sterke argumenten bij, maar nu je probeert wetenschap en religie te combineren wordt het steeds meer absurdistischer.
Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:23:
[...]
Akkoord, maar de kans daarop werd m.i. significant kleiner als jij daarbij ook over water liep, zieken genas en doden tot leven wekte :).
Objection! Hearsay! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 05-06-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als jij mij het verschil uitlegt tussen de waarneming 'er zijn natuurwetten' en een niet waarneembare waarneming.
Daar ben ik al meerdere malen op in gegaan, en het is dan ook een beetje kinderachtig dat je dit nu voor de zoveelste maal probeert te ontwijken.

Maar ik wil je het verschil wel uitleggen: de waarneming "er zijn natuurwetten" is een feit. Die wetten zijn er en wis- en natuurkundige modellen en een werkelijkheid die daar op aansluit bewijst dat.

Een niet waarneembare waarneming is wat jij in je hoofd voor 'god' aan ziet. Tevens is het in dit geval een hersenspinsel waarbij je van anderen verwacht dat ze het serieus nemen.

Na deze uitleg kunnen we terug naar de oorspronkelijke vraag: antwoord graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

[...]

Tja, iemand die er net zo over denkt als ik, zou ik ook niet snel voor geesteszieke uitmaken. Daarnaast is geesteszieke zowiezo niet het label dat ik aan een overtuigd religieus persoon wil hangen, en ik weet bijna zeker dat Irons dat ook niet zou willen. Met alle respect, maar dit is ons wel heel erg woorden in de mond leggen.
Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:00:Bijv. het koppelen van de aanwezigheid van natuurwetten aan een Goddelijke macht is m.i. geen teken van geestelijke instabiliteit, maar (in mijn ogen) een gewone rationele overweging. Je hoeft deze overweging natuurlijk niet te delen, maar ze is wel rationeel, gebaseerd op waarnemingen.
Dat is juist wat wetenschap probeert te voorkomen. Die koppeling kun je best maken in religieuze en filosofische discussies, maar de wetenschap mijdt dat gewoon, omdat het een doodlopend pad is. Als de wetenschap daar 100 jaar geleden mee gekomen was, denk je dan dat we nu elektronica/computers/etc. hadden?

Waar baseer je die rationele overweging overigens op die je claimt te maken? Ik hoop toch wel op rationele punten he?
[...]

Daar ben ik het dus niet mee eens. De raison d'etre voor wetenschap is juist dat het de werkelijkheid zo goed en volledig mogelijk beschrijft. Die wetenschap is sluitend. Wanneer je daar illusieve (niet-wetenschappelijke) verklaringen, methoden of theorieen aan toe gaat voegen, ben je eigenlijk al niet meer met wetenschap bezig.
[...]

Wie heeft gezegd dat ik dat doe? Het is een indicatie, meer niet.

Zo werkt het ook in de rechtbank: je hebt getuigen a charge (orde in de werkelijkheid, het feit dat veel mensen zeggen een persoonlijke relatie met God te hebben, etc) en getuigen à décharge (de evolutietheorie, het lijden in de wereld, etc). Wat de rechter (in dit geval, jij en ik) doet is iedere getuige beoordelen. Is er echt orde in de werkelijkheid? Is het aannemelijk dat al die gelovige mensen niet gewoon waandenkbeelden hebben? Is de evolutietheorie wel een volledige beschrijving en zo ja, sluit die dan een God uit? Zou een God verantwoordelijk zijn voor het lijden in de wereld?
Dat is inderdaad wat een rechter moet doen: het beoordelen van een verklaring van een getuige. Wanneer deze getuige een claim maakt (evolutie of ID, om maar eens twee voorbeelden te noemen), zal die rechter moeten vragen: welke bewijzen/theorieen heb je?

In principe zaag je de poten onder je eigen stoel vandaan door te zeggen 'het feit dat veel mensen zeggen een persoonlijke relatie met God te hebben'. Door te zeggen dat ze het 'zeggen' beweer je impliciet dat je daar in elk geval niet zeker van bent, en het woordje 'persoonlijke' werd een aantal posts terug nog te vuur en te zwaard bestreden.

Ik vind die laatste vraag overigens wel zeer interessant, en wil hem eigenlijk juist aan jouw (of andere religieuze personen hier) voorleggen, maar voordat je antwoord, wil ik dat je even goed nagaat wat een 'act of God' is, wat die term betekent, en waar die naam vandaan komt.
Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:00:Nadat alle getuigen gehoord en beoordeeld zijn, kom je tot een besluit. Omdat jij en ik verschillende afwegingen maken, komen we tot verschillende conclusies. Jouw conclusie is een rationele, maar de mijne - in mijn ogen althans - ook. Elkaar verketteren en voor dom uitmaken lost m.i. weinig op.
Het probleem in deze casus is het vinden van een neutrale rechter.

Moddergooien ben ik nooit voorstander van, maar als ik ergens toch onbedoeld wat gezegd heb waar ik niet achter zou staan, bij deze mijn excuses :)

Ik weet ook wel dat dat een disclaimer is van het type: ik kan alles zeggen en het daarna terugnemen :+
Klopt, omdat 'naar buiten kijken' (bij de menselijke soort) nu eenmaal vaker voorkomt dan 'over water lopen', is het gemakkelijk aannemelijk te maken dat iemand naar buiten gekeken heeft. Maar het feit dat iets niet vaak voorkomt, sluit niet uit dat het niet kan gebeuren. Belangrijke afweging hierbij is dat Jezus claimde God te zijn. Als hij inderdaad gelijk had, is over water lopen natuurlijk een peuleschil.
God of niet, over water (ijs anyone?) lopen lijkt me zowiezo een peuleschil. Doen we elke winter. Een aantal maanden terug was er een of andere theoloog/reli-wetenschapper op de radio (3FM volgens mij), die vrolijk beweerde dat Jezus inderdaad over 'water' kon lopen, maar dat het in die periode in het Midden-Oosten een veel kouder klimaat was zodat het water bevroren was. Tja, over interpreteren gesproken ...
[...]

Ho even, over water lopen, da's te doen, zieken genezen, daar hebben we tegenwoordig medicijnen voor, maar doden tot leven wekken? Staat er niet ergens iets in de bijbel over heksen die ook zoiets deden en daarvoor zogenoemd de kracht van de duivel gebruikten? Waarom worden die op de brandstapel gegooid en werd Jezus voor heilig verklaard?
[...]

Natuurwetten is geen waarneming, maar een concept. De fenomenen die we waarnemen, zwaartekracht bijvoorbeeld, proberen we via natuurwetten zo goed mogelijk te beschrijven. Dit punt is al eerder aangekaart en voor zover ik weet netjes afgerond.

[ Voor 0% gewijzigd door Zyppora op 05-06-2007 17:33 . Reden: t1p0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:56:
[...]

Daar ben ik al meerdere malen op in gegaan, en het is dan ook een beetje kinderachtig dat je dit nu voor de zoveelste maal probeert te ontwijken.

Maar ik wil je het verschil wel uitleggen: de waarneming "er zijn natuurwetten" is een feit. Die wetten zijn er en wis- en natuurkundige modellen en een werkelijkheid die daar op aansluit bewijst dat.

Een niet waarneembare waarneming is wat jij in je hoofd voor 'god' aan ziet. Tevens is het in dit geval een hersenspinsel waarbij je van anderen verwacht dat ze het serieus nemen.

Na deze uitleg kunnen we terug naar de oorspronkelijke vraag: antwoord graag.
Je kunt de bijbel prima als richtlijn gebruiken zonder dat er sprake is van een God, die kun je achterwege laten.

Wat je overhoud is een filosofie waar je het verder eens mee kunt zijn of niet. Je mag het kinderachtig vinden dat een achterhaalde vraagstelling waar de hele wereld zich over buigt onbeantwoord blijft,
het is kortzichtig om de bijbel af te schrijven om die vraagstelling. De bijbel is prima te gebruiken in verschillende wetenschappelijke disciplines waarbij het niet relevant is of er een almachtige alwetende God is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feit is als de overheid zelf de grondwet structureel niet nakomt, de overheid zich begeeft op glad ijs! De rechtstaat is hiermee in gevaar. Ik wacht met smart op een advocaat die een gewone ambtenaar die werk weigert en zijn ontslag aanvecht op precies deze grond. Waarom mag een ambtenaar van de burgerlijke stand wel homo’s weigeren te trouwen maar mag een baliemedewerker een homo niet weigeren te helpen met een paspoort. Mag een gemeenteambtenaar soms ook een bouwvergunning weigeren omdat de aanvrager een homo is? Dit is zo fundamenteel dat het effect nog veel verder getrokken kan worden. Wat nou als deze ambtenaar een dergelijke geloofsovertuiging heeft en op grond daarvan weigert een niet christen te trouwen? Het hek is van de dam. Waarom moet ik mij als burger houden aan een wet terwijl de overheid de grondwet overtreed. Religie en staat zijn gescheiden en als ambtenaar vertegenwoordig je niet je geloof maar dien je burgers. Als je gewetensbezwaren hebt, prima maar ga dan een andere baan zoeken. Het wordt eens tijd dat staat en relegie eens echt gescheiden wordt. Je hoeft je in Nederland bijvoorbeeld niet te verzekeren voor de verplichte autoverzekering en ziektekosten als je gewetensbezwaarde bent. Schandalig aangezien de kosten van deze notaire wanbetalers opgehoest worden door de wel netjes betalende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Iblies schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 19:17:
[...]
Je kunt de bijbel prima als richtlijn gebruiken zonder dat er sprake is van een God, die kun je achterwege laten.

Wat je overhoud is een filosofie waar je het verder eens mee kunt zijn of niet. Je mag het kinderachtig vinden dat een achterhaalde vraagstelling waar de hele wereld zich over buigt onbeantwoord blijft,
het is kortzichtig om de bijbel af te schrijven om die vraagstelling. De bijbel is prima te gebruiken in verschillende wetenschappelijke disciplines waarbij het niet relevant is of er een almachtige alwetende God is.
Eh, de bijbel gebruiken in de wetenschap? Hoe dan? De bijbel heeft helemaal niets met wetenschap te maken, behalve met theologie, en daar is het maar een van de vele heilige boeken. Als historisch document is het onbetrouwbaar. Het is ook niet een goed geschreven boek, dus in de letteren heeft het ook weinig zin. Wijsbegeerte, nee, ook niet echt.

Eens even kijken. Natuurkunde, biologie, scheikunde, wiskunde, astronomie, nanotechnologie, economie, etc. Nope, de bijbel is compleet zinloos in deze disciplines.

Misschien kun je wat specifieker zijn over het nut van de bijbel in de wetenschap :) ? (behalve dan als boekensteun :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:56:
[...]

Maar vraag jij je dan nooit af hoe het toch kan dat er uberhaupt natuurwetten zijn? Dat er uberhaupt iets is? Zo ja, met wat voor natuurwetenschappelijke experimenten wil je die vraag beantwoorden dan?

Nee, ik kan hier natuurlijk geen natuurwetenschappelijke bewijzen aandragen van het bestaan van God, hoogstens aanwijzingen. Zoals een ID-boek heette: 'sporen van ontwerp'.

Net zoals rechercheurs een verdachte kunnen grijpen zonder direct bewijs (bijv een film van het delict) hebben, zo kunnen wij - excuseer me voor de vergelijking - 'Degene die alles heeft gemaakt' ook vinden door dergelijke aanwijzingen.
Zyppora
Daarnaast is geesteszieke zowiezo niet het label dat ik aan een overtuigd religieus persoon wil hangen, en ik weet bijna zeker dat Irons dat ook niet zou willen. Met alle respect, maar dit is ons wel heel erg woorden in de mond leggen.
Tsja, volgens mij werd de vergelijking gemaakt met mensen die denken dat ze Napoleon zijn...
Zyppora
Daar ben ik het dus niet mee eens. De raison d'etre voor wetenschap is juist dat het de werkelijkheid zo goed en volledig mogelijk beschrijft. Die wetenschap is sluitend. Wanneer je daar illusieve (niet-wetenschappelijke) verklaringen, methoden of theorieen aan toe gaat voegen, ben je eigenlijk al niet meer met wetenschap bezig.
Klopt, maar ik beweer ook helemaal niet dat ik dan nog met wetenschap bezig ben. Het enige wat ik beweer is dat de wetenschap niet alle antwoorden biedt op alle vragen. Vragen als: wat zal ik vanavond gaan eten? Maar ook grotere kwesties: hoe moet ik leven? Wat is goed en wat is fout? Waarom zijn er natuurwetten? De grootste fout die je kunt maken is m.i. dat de wetenschap alle mogelijke vragen zal beantwoorden. Dan heb je of een bord voor je kop, of te weinig kennis van de filosofische achtergronden van die wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
Achter iedere deur die de wetenschap openkrijgt zit een andere deur waar misschien wel een god achter zit. Dat kan de wetenschap niet uitsluiten, dat klopt.
Maar daarmee kan je nog niets wetenschappelijks zeggen over wat er achter die deur zit. Ook voegt het niets toe aan al geopende deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
noguru schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 21:09:
Achter iedere deur die de wetenschap openkrijgt zit een andere deur waar misschien wel een god achter zit. Dat kan de wetenschap niet uitsluiten, dat klopt.
Maar daarmee kan je nog niets wetenschappelijks zeggen over wat er achter die deur zit. Ook voegt het niets toe aan al geopende deuren.
Maar waarom zou je iets wetenschappelijks over God willen zeggen? Ik vrees omdat je in de illusie leeft dat alleen wetenschappelijke kennis ware kennis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:21:
[...]
Maar waarom zou je iets wetenschappelijks over God willen zeggen? Ik vrees omdat je in de illusie leeft dat alleen wetenschappelijke kennis ware kennis is.
Nee, maar we proberen er wel achter te komen. Voor hen die in een godheid geloven even de derde wet van Clarke:
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic
Voor magic kan je ook religie of godheid invullen. Wat Jezus Christus volgens de bijbel deed was magisch voor de toenmalige mensen.

Verder willen we je ook niet het geloof in je godheid ontnemen. Alleen mag je het niet gebruiken om een uitzonderings- of voordeelspositie te verkrijgen, en daar draait dit topic om. Mensen die op grond van hun eigen religie claimen te mogen discrimineren, de wet te overtreden en geen consequenties willen aanvaarden.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 05-06-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 20:51:
[...]

Maar vraag jij je dan nooit af hoe het toch kan dat er uberhaupt natuurwetten zijn? Dat er uberhaupt iets is? Zo ja, met wat voor natuurwetenschappelijke experimenten wil je die vraag beantwoorden dan?
Natuurlijk denk ik over dat soort dingen na, maar puur omdat ik het antwoord schuldig moet blijven betekent dat nog niet dat jij bij gebrek aan beter maar met een God Of The Gaps aan moet komen zetten.

En mag ik hieruit begrijpen dat je het nog steeds vertikt om antwoord te geven op mijn nu reeds 7x gestelde vraag? Wat maakt hersenspinsels over een 'persoonlijke god' of een 'persoonlijke band' met Jezus Christus anders dan iemand die gelooft dat hij de reincarnatie van Napoleon is?

Zo langzamerhand wordt het behoorlijk vermoeiend om op zo'n op het eerste gezicht makkelijke vraag geen antwoord te krijgen. Als je ons het antwoord schuldig wilt blijven dan kun je het ook gewoon zeggen hoor, maar dan weten we in ieder geval waar we staan in deze discussie.
Nee, ik kan hier natuurlijk geen natuurwetenschappelijke bewijzen aandragen van het bestaan van God, hoogstens aanwijzingen. Zoals een ID-boek heette: 'sporen van ontwerp'.

Net zoals rechercheurs een verdachte kunnen grijpen zonder direct bewijs (bijv een film van het delict) hebben, zo kunnen wij - excuseer me voor de vergelijking - 'Degene die alles heeft gemaakt' ook vinden door dergelijke aanwijzingen.
Nogmaals: er bestaat in deze wereld helemaal niets dat ook maar op de kleinst mogelijke wijze wijst op het bestaan van iets dat jij 'god' placht te noemen. Zie ook die eerder aangehaalde god of the gaps; puur en alleen omdat we iets nu nog niet begrijpen is nog niet genoeg reden om er dan dus maar van uit te gaan dat god daar achter zit.

overigens vraag ik me af waarom je die vergelijkingen nog probeert te maken als je zelf ook al inziet dat ze niet opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:43:

Nogmaals: er bestaat in deze wereld helemaal niets dat ook maar op de kleinst mogelijke wijze wijst op het bestaan van iets dat jij 'god' placht te noemen. Zie ook die eerder aangehaalde god of the gaps; puur en alleen omdat we iets nu nog niet begrijpen is nog niet genoeg reden om er dan dus maar van uit te gaan dat god daar achter zit.
Precies, hoe zou het toch komen dat weergoden niet meer bestaan (voor de meeste gelovigen)...;)

Geloof kan diep zitten. Een kennis zit bij een vrij bizarre geloofsgemeente. Hij beweerd o.a. dat de aarde pas 4000 jaar bestaat. Bij mijn vraag aan hem hoe hij fossielen, zeer oude skeletten van mensen of überhaupt dinosauriërs kan verklaren doet hij af als onzin en propaganda. Je zou denken dat over deze onderwerpen geen discussie mogelijk is... toch wel dus. De open minded rationele mens en een diep gelovig iemand zullen het nooit eens worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:43:
[...]

Natuurlijk denk ik over dat soort dingen na, maar puur omdat ik het antwoord schuldig moet blijven betekent dat nog niet dat jij bij gebrek aan beter maar met een God Of The Gaps aan moet komen zetten.

En mag ik hieruit begrijpen dat je het nog steeds vertikt om antwoord te geven op mijn nu reeds 7x gestelde vraag? Wat maakt hersenspinsels over een 'persoonlijke god' of een 'persoonlijke band' met Jezus Christus anders dan iemand die gelooft dat hij de reincarnatie van Napoleon is?
Het spijt me, maar ik leef echt in de illusie dat ik hier al antwoord op gegeven heb. Gelovigen zien aanwijzingen in de werkelijkheid dat er een God moet zijn, aanwijzingen die bovendien per definitie buiten de scope van de wetenschap vallen (het is dus geen 'God of the Gaps', want die term zou ik willen reserveren voor een God die de gaten opvult die binnen het domein van de wetenschap vallen)

Maar kennelijk gaat het jou om de persoonlijke band, met andere woorden, de Godservaring. Waarin verschilt die van de ervaring van een geesteszieke dat hij de reincarnatie van Napoleon is? Laat ik vooropstellen: ik kan je hier geen sluitend wetenschappelijk experiment voor geven. Maar nogmaals: daaruit volgt niet noodzakelijkerwijs dat er geen verschillen zouden zijn, en dat het geloof ten diepste een geestesziekte is (een beetje hetzelfde antwoord wat jij geeft: een gebrek aan verklaring hoeft niet te betekenen dat iets niet het geval is). Mijn Godservaring gaat bovendien gepaard met andere, feitelijke aanwijzingen: ik zie Gods leiding in mijn leven, ik zie dat gebeden verhoord worden, ik zie dat Jezus' boodschap echt goed en wijs is en bovendien klopt met wat ik in de wereld zie, ik zie dat andere gelovigen (veel slimmer dan ik) diezelfde ervaringen hebben, ik zie dat ik voor de rest (even geformuleerd vanuit jouw standpunt :)) geestelijk in orde ben, enz.

Dit zijn allemaal 'tere' aanwijzingen, die een ongelovig iemand - voor wie de enige waarheid een wetenschappelijke waarheid is - binnen no-time belachelijk kan maken. Mijn verdediging daartegen is dat de filosofische uitgangspunten van de wetenschap ervoor zorgen dat die wetenschap niet alles kan beschrijven.
Irons

Nogmaals: er bestaat in deze wereld helemaal niets dat ook maar op de kleinst mogelijke wijze wijst op het bestaan van iets dat jij 'god' placht te noemen.
Dit begint een beetje op een mantra te lijken Irons. Het feit dat we er uberhaupt zijn lijkt me op z'n minst een mogelijke aanwijzing dat er 'iets' is van een hogere orde.

Bovendien is er nog altijd een onderscheid tussen verklaren en wegverklaren. De liefde voor mijn vrouw is natuurwetenschappelijk gezien slechts een verzameling (electro)chemische interacties. Daarmee is die liefde in zekere zin*) verklaard, maar niet wegverklaard in de zin van niet bestaand, onzinnig, etc. Die (electro)chemische interacties vormen slechts een substraat van die liefde, d.w.z. je hebt ze nodig omdat wij mensen nu eenmaal stoffelijke wezens zijn. Maar je kunt niet zeggen dat liefde vervolgens een verzameling (electro)chemische interacties is, want dat druist 100% in tegen de menselijke ervaring.

*) namelijk de electrochemische zin

[ Voor 9% gewijzigd door Rekcor op 06-06-2007 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rekcor schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 07:56:
[...]

Het spijt me, maar ik leef echt in de illusie dat ik hier al antwoord op gegeven heb. Gelovigen zien aanwijzingen in de werkelijkheid dat er een God moet zijn, aanwijzingen die bovendien per definitie buiten de scope van de wetenschap vallen (het is dus geen 'God of the Gaps', want die term zou ik willen reserveren voor een God die de gaten opvult die binnen het domein van de wetenschap vallen)
Je hebt het over het ontstaan van het universum. Wat doet je denken dat wetenschappers niet ooit uit gaan vogelen wat daaraan ten grondslag lag? Verder moet ik nog steeds het eerste voorbeeld horen van een gat dat niet binnen het domein van een van de wetenschappelijke disciplines valt.
Maar kennelijk gaat het jou om de persoonlijke band, met andere woorden, de Godservaring. Waarin verschilt die van de ervaring van een geesteszieke dat hij de reincarnatie van Napoleon is? Laat ik vooropstellen: ik kan je hier geen sluitend wetenschappelijk experiment voor geven. Maar nogmaals: daaruit volgt niet noodzakelijkerwijs dat er geen verschillen zouden zijn, en dat het geloof ten diepste een geestesziekte is (een beetje hetzelfde antwoord wat jij geeft: een gebrek aan verklaring hoeft niet te betekenen dat iets niet het geval is). Mijn Godservaring gaat bovendien gepaard met andere, feitelijke aanwijzingen: ik zie Gods leiding in mijn leven, ik zie dat gebeden verhoord worden, ik zie dat Jezus' boodschap echt goed en wijs is en bovendien klopt met wat ik in de wereld zie, ik zie dat andere gelovigen (veel slimmer dan ik) diezelfde ervaringen hebben, ik zie dat ik voor de rest (even geformuleerd vanuit jouw standpunt :)) geestelijk in orde ben, enz.
Aha, nu komt de aap uit de mouw. Jij bent in verwarring over wat nu werkelijk 'feitelijk' is. Jij ziet allemaal dingen die zich slechts in je hoofd afspelen als 'feitelijk' en benoemt ze ook als zodanig. Maar daarmee vergeet je een ding: die ervaringen zijn strikt persoonlijk en dien je dan ook nooit het label feitelijk op te plakken zolang ze zich enkel in je hoofd afspelen.

Verder durf ik wel de proef op de som te nemen wat betreft die verhoorde gebeden. Het feit dat gebeden worden verhoord is immers een indicatie voor het bestaan van god right?

Laten we dan onze blik even richten op een ander grotendeels christelijke continent; lieflijk Afrika. Ik weet niet of je enige idee hebt van het aantal christenen dat zich op dagelijkse basis de vingertjes blauw bidt, maar ik heb tot nu toe weinig meegekregen van enige goddelijke interventie in darfur of iets kleins als een bak regen in Ethiopie.

Maar dan zijn de wegen van de heer vast ondoorgrondbaar is het niet? Je snapt hopelijk zelf ook dat het een non-argument is. Alles wat in overeenstemming is met wat jij 'goed' acht schrijf je toe aan god, maar alles wat verkeerd gaat is voor ons stervelingen onmogelijk te bevatten of moet zelfs als een straf van god worden opgevat.

En mag ik dan even afsluiten met de conclusie dat je nog steeds geen vergelijking hebt gemaakt? Je hebt slechts een aantal redenen opgesomd voor het bestaan van god in jouw hoofd, maar helemaal niets dat het wezenlijk anders maakt van een persoon die stevig gelooft in het feit dat hij Napoleon is.
Dit zijn allemaal 'tere' aanwijzingen, die een ongelovig iemand - voor wie de enige waarheid een wetenschappelijke waarheid is - binnen no-time belachelijk kan maken. Mijn verdediging daartegen is dat de filosofische uitgangspunten van de wetenschap ervoor zorgen dat die wetenschap niet alles kan beschrijven.
Maar tegelijkertijd moet je nog met het eerste voorbeeld komen. Ik vind het stuitend dat je dit nog steeds durft te beweren zolang je niet aan kunt geven wat je precies bedoeld.
[...]

Dit begint een beetje op een mantra te lijken Irons. Het feit dat we er uberhaupt zijn lijkt me op z'n minst een mogelijke aanwijzing dat er 'iets' is van een hogere orde.
Waarom in vredesnaam? Waarom kan dat niet het gevolg zijn van ingewikkelde chemisch-biologische processen, in plaats van een nog ingewikkeldere hogere intelligente levensvorm die vervolgens op zijn beurt alleen maar weer nog meer vragen opwekt over zijn ontstaan?
Bovendien is er nog altijd een onderscheid tussen verklaren en wegverklaren. De liefde voor mijn vrouw is natuurwetenschappelijk gezien slechts een verzameling (electro)chemische interacties. Daarmee is die liefde in zekere zin*) verklaard, maar niet wegverklaard in de zin van niet bestaand, onzinnig, etc. Die (electro)chemische interacties vormen slechts een substraat van die liefde, d.w.z. je hebt ze nodig omdat wij mensen nu eenmaal stoffelijke wezens zijn. Maar je kunt niet zeggen dat liefde vervolgens een verzameling (electro)chemische interacties is, want dat druist 100% in tegen de menselijke ervaring.

*) namelijk de electrochemische zin
Tsja, Quantum-mechanica druist ook in tegen de menselijke ervaring, en zelfs tegen de menselijke intuitie. Dat maakt het echter nog niet minder waar.
Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste