Spheroid schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:03:
De christelijke moraal is wel degelijk aan verandering onderhevig. Zo protesteerde de CU onlangs tegen een poster met een dame in gouden bikini, omdat de vrouw volgens haar niet als lustobject neergezet dient te worden. Echter, de rol van de vrouw is in het christelijke denken in het verleden wel degelijk die van lustobject geweest. Zo zeggen meerdere apostelen dat vrouwen zich in alles moeten onderwerpen aan hun man. En Paulus impliceert in zijn brief aan de romeinen.
De Moraal (met een hoofdletter) is helaas niet altijd = de moraal die christenen handhaven. Dat heb ik nooit beweerd. Ik beweer alleen dat liegen, stelen, doden, etc.
of altijd goed, of
of altijd fout is. Mochten we vandaag of morgen beslissen dat doden goed is (vgl. abortus), dan is er m.i. altijd nog de Moraal die doden afkeurt.
Die tekst van Paulus die je aanhaalt bewijst m.i. helemaal niet dat de moraal van christenen veranderd.
Rom 1:27
Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
Seksualiteit tussen een getrouwde man en zijn eigen vrouw wordt nergens in de bijbel afgekeurd, juist toegejuicht (zie bijv. Hooglied).
Zyppora
Dat vind ik dan weer een uitermate halstarrige en koppige manier van je moraal aanhangen. Een moraal verandert met de tijdspanne waarin hij zich bevindt. Daarnaast denk ik niet dat je waar kunt maken wat je zegt. Voorbeelden van verandering van moraal zijn de slavernij, gelijke rechten voor vrouwen en homosexuelen. Wil je werkelijk van de moraal van 10.000 jaar geleden uitgaan, dan moet je hier glashard kunnen menen dat je tegen gelijke rechten voor vrouwen bent, en voor slavernij. En dat willen wij allebei niet
Hoho, ik heb nooit gezegd dat de moraal van 10.000 jaar geleden gelijk was aan de Moraal met een hoofdletter. Slavernij is altijd fout geweest, onderdrukking van vrouwen ook. Moraal is in mijn visie geen tijdelijke, aan verandering onderhevige menselijke constructie, maar eeuwige, onveranderlijke Goddelijke.
Overigens is het erg moeilijk - ook met de bijbel in je hand - om te ontdekken wat de Moraal nu precies is. Dat zal op het niveau van de punten en komma's altijd een discussie blijven. Maar ja, wie zei dat het allemaal simpel moet zijn?
Hayate666
Misschien ietwat gechargeerd, maar de meerderheid +1 omvat wel een heleboel mensen. Dat betekent dat je al deze mensen die op een vrijzinnige manier een mening vormen achter exact dezelfde oplossing/mening moet zien te krijgen. Zie dat eerst maar eens voor elkaar te krijgen voordat je racisme als uitgangspunt ingevoerd krijgt.
Ook ik betwijfel of dit scenario ooit realiteit wordt. Maar dat is voor deze discussie ook niet interessant. Het gaat om het principe.
Overigens, maar je moet erg uitkijken met dergelijke vergelijkingen, was er bij onze oosterburen
ook een democratie in '33. Ook zie je momenteel dat in de VS allemaal burgerrechten worden geofferd aan de afgod
National Security. Het kan verkeren.
Lordy79
Een schitterende posting ! Ik hoop dat ik dat hier ook mag zeggen en dat het mag blijven staan. Ik heb ook jaren meegedaan over muggenzifterij over de bijbel en of de ark groot genoeg is en of de bijbelse moraal goed is of niet etc. etc. en sinds een tijdje praat ik liever over MIJN normen en waarden vs de normen en waarden van een ANDER. En dat ik die van mij baseer op de bijbel en de ander op zijn levenservaring/gesprekken/gedachten en/of een filosofisch boek of wat dan ook is niet relevant. Wat leerzaam is is met elkaar in gesprek gaan en begrijpen wáárom iemand bepaalde normen en waarden heeft. Ik ben niet zelden 'gecorrigeerd' in mijn normen en waarden door mensen die de bijbel een stuk minder serieus nemen dan ik.
Ik begrijp je standpunt. In het dagelijkse leven handel ik net zo. Maar de ChristenUnie zit momenteel op het pluche, wat de zaken een stuk gecompliceerder maakt.
[
Voor 11% gewijzigd door
Rekcor op 18-05-2007 10:07
]