Oók al meerdere malen aangehaald en uitgelegd: er werd getrouwd vóór de zondvloed - als het ware - dus nog voor er ook maar één christen op deze aardkloot rondhobbelde. En over de gehele wereld, ook waar géén christenen en/of joden en/of $religie-aanhangers rondliepen. Alles moet echt $tig keer worden herhaald hier...Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:18:
[...]
Tja, dat kan je wel stellen, maar dat maakt het niet per se waar. Hoewel het twee los staande dingen zijn, delen ze dezelfde culturele achtergrond. Een culturele achtergrond waar door alle partijen veel betekennis aan wordt gehecht. Zo werd het door homorechten beweging erg belangrijk ervaren dat een homohuwelijk ook een huwelijk genoemd wordt. Een partnerschap met dezelfde wettelijke status vond men niet acceptabel.
De culturele achtergrond van een huwelijk is vrijlang omschreven als de verbintenis tussen man en vrouw. En dit is ook vrijwel in verband gebracht met de bescherming van de rechten van kinderen die uit de verbintenis voortkwamen. Sterker nog dit lijkt me de belangrijkste sociologische reden dat huwelijken in veel culturen voorkomen. De stelling dat een huwelijk per definitie iets is tussen een man en een vrouw is dan ook niet eens zo gek. (zelfs taalkundig is het beschrijven van een homopaar iets wat een noodgreep vereist.)
Dit punt is dan ook jaren lang een twistpunt geweest tussen verschillende partijen. (for the record ik ben in die discussies altijd pro homohuwelijk geweest.) Ik vind het een beetje raar om nu dat de discussie politiek is beslecht, te stellen dat dit geen twistpunt meer is en dat mensen het er niet mee r niet mee eens mogen zijn.
Overigens herhaal ook nog eens mijn punt dat ik liever heb dat een ambtenaar van de burgelijke stand zegt liever mijn huwelijk niet af te willen sluiten en dat dus aan zijn collega laat, dan dat daar iemand staat die niet oprecht mij alle geluk in de wereld toe wenst in mijn verbintenis met mijn partner.
En waarom een huwelijk exclusief voor één man en één vrouw geclaimd mag worden, is al evenmin een kwestie van religie/cultuur, dat is biologie. Homosexualiteit is dat echter evenzeer. 5-10% van de mensheid is homosexueel. Dus exclusiviteit opeisen lijkt me lichtelijk mallotig.
Bron
[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 03-05-2007 23:27 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan