Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 20:51:
[...]
Maar vraag jij je dan nooit af hoe het toch kan dat er uberhaupt natuurwetten zijn? Dat er uberhaupt
iets is? Zo ja, met wat voor natuurwetenschappelijke experimenten wil je die vraag beantwoorden dan?
Mij is geleerd een gegeven paard niet in de bek te kijken
Daarnaast houdt de wetenschap zich al jaren bezig met deze vraagstelling: waar komt materie vandaan. Ik durf je te garanderen dat zodra we daar een sluitende verklaring voor hebben, dat de religieuzen er simpelweg weer een andere verklaring voor hebben (of deze doortrekken tot een aspect wat nog niet verklaard is 'wat was er voor de oerknal' oid), en deze verklaring toch weer aan een godheid toeschrijven. Het is koppigheid van de bovenste plank als je het mij vraagt.
Tja, ik kan ook sporen vinden die totaal niet wijzen op het bestaan van een god, en die hoef ik echt niet in de wetenschap te zoeken hoor.
Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 20:51:
Net zoals rechercheurs een verdachte kunnen grijpen zonder
direct bewijs (bijv een film van het delict) hebben, zo kunnen wij - excuseer me voor de vergelijking - 'Degene die alles heeft gemaakt' ook vinden door dergelijke aanwijzingen.
Realiseer je hoe vaak zo'n rechercheur de 'verkeerde' te pakken heeft gehad, of wat de kans is dat de aanwijzingen verkeerd geinterpreteerd worden en naar de verkeerde leiden. Of wat nog relevanter is: een rechercheur die zijn aanwijzingen zo interpreteert dat deze naar een bepaald persoon toe leiden

Innocent until proven guilty nietwaar?
Bewijs jij maar eens dat hij dat niet was.
Da's overigens een valide vraag zoals die ons niet-religieuzen ook gesteld wordt bij het betwijfelen van het bestaan van God.Rekcor schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 20:51:
[...]
Klopt, maar ik beweer ook helemaal niet dat ik dan nog met wetenschap bezig ben. Het enige wat ik beweer is dat de wetenschap niet alle antwoorden biedt op alle vragen. Vragen als: wat zal ik vanavond gaan eten? Maar ook grotere kwesties: hoe moet ik leven? Wat is goed en wat is fout? Waarom zijn er natuurwetten? De grootste fout die je kunt maken is m.i. dat de wetenschap alle mogelijke vragen zal beantwoorden. Dan heb je of een bord voor je kop, of te weinig kennis van de filosofische achtergronden van die wetenschap.
Wat zal ik vanavond eten is puur wetenschappelijk gezien ook wel te verklaren denk ik: je zult vast een soort van lijst/database in je geheugen hebben met gerechten waar jij op een bepaald moment trek in kan hebben (omdat je het wel lust). Daaruit maak je een keuze, welke beinvloed wordt door je zintuigen. Loop je bijvoorbeeld net langs een frietkraam, dan beslis je misschien wel om friet te gaan eten (of juist niet). Een keuze is vaker wel dan niet rationeel.
Daarnaast is de wetenschap geen godsdienst waarbij je je aan morele regels moet houden en elke zondag moet bidden. Da's ook een flinke fout die je kunt maken: wetenschap en godsdienst op een lijn leggen.
Ho even, wij zeggen niets wetenschappelijks over God, behalve dat er geen plaats voor is binnen de wetenschap. Wil je dat soort uitspraken hebben, dan verwijs ik je door naar de plaatselijke ID groep. En dat wetenschappelijke kennis niet het enige soort kennis is, daar ben ik het wel mee eens. Feit blijft dat slechts de wetenschappelijke kennis universeel en onvergankelijk is (tot op zekere hoogte).
Rekcor schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 07:56:
[...]
Het spijt me, maar ik leef echt in de illusie dat ik hier al antwoord op gegeven heb. Gelovigen zien aanwijzingen in de werkelijkheid dat er een God moet zijn, aanwijzingen die bovendien
per definitie buiten de scope van de wetenschap vallen (het is dus geen 'God of the Gaps', want die term zou ik willen reserveren voor een God die de gaten opvult die
binnen het domein van de wetenschap vallen)
Het is juist aan de wetenschap om dingen als het ontstaan van de aarde en het leven te verklaren. Dat je hier sceptisch over bent kan ik me voorstellen, daar heb je geheel het recht toe, maar met een dooddoener als 'God wilde het zo' kom je gewoon niet verder. Er zit totaal geen meerwaarde in wanneer het gaat om kennis an sich, of zelfontplooiing. Het enige wat je daarmee doet is jezelf voor de gek houden, want je loopt gigantisch tegen de lamp wanneer een wetenschappelijke sluitende verklaring voor deze dingen verschijnt.
Rekcor schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 07:56:
Maar kennelijk gaat het jou om de persoonlijke band, met andere woorden, de Gods
ervaring. Waarin verschilt die van de ervaring van een geesteszieke dat hij de reincarnatie van Napoleon is? Laat ik vooropstellen: ik kan je hier geen sluitend wetenschappelijk experiment voor geven. Maar nogmaals: daaruit volgt niet noodzakelijkerwijs dat er geen verschillen zouden zijn, en dat het geloof ten diepste een geestesziekte is (een beetje hetzelfde antwoord wat jij geeft: een gebrek aan verklaring hoeft niet te betekenen dat iets niet het geval is). Mijn Godservaring gaat bovendien gepaard met andere,
feitelijke aanwijzingen: ik zie Gods leiding in mijn leven, ik zie dat gebeden verhoord worden, ik zie dat Jezus' boodschap echt goed en wijs is en bovendien klopt met wat ik in de wereld zie, ik zie dat andere gelovigen (veel slimmer dan ik) diezelfde ervaringen hebben, ik zie dat ik voor de rest (even geformuleerd vanuit jouw standpunt

) geestelijk in orde ben, enz.
Dit zijn allemaal 'tere' aanwijzingen, die een ongelovig iemand - voor wie de enige waarheid een wetenschappelijke waarheid is - binnen no-time belachelijk kan maken. Mijn verdediging daartegen is dat de filosofische uitgangspunten van de wetenschap ervoor zorgen dat die wetenschap niet alles kan beschrijven.
Het enige verschil tussen de Napoleon-claimer en de God-aanhangers is het aantal (zie argumentum ad populum).
Overigens zou ik het waarschijnlijk beter kunnen vinden met de Napoleon-claimer omdat die mij geen beperkingen op probeert te leggen (dit er even vanuit gaande dat de persoon in kwestie verder een rationeel denkend persoon is met een gemiddelde dosis basiskennis, dezelfde perceptie dus die ik van (gematigde) religieuzen heb).
Waarom is dat zo? De enige aanwijzing die hiervoor te vinden is staat in Genesis, en zelfs van dat verhaal zijn tal van details aan verschillende kanten afgeschoten door de wetenschappelijke verklaringen te achterhalen en onmogelijkheden bloot te leggen. De rest is hearsay. Dat een alternative verklaring nog niet verder dan theorieen gekomen zijn, doet daar weinig aan af.
Als die dingen die jij ziet door een willekeurig ander ook gezien kunnen worden, dus universeel, dan zijn dat inderdaad fenomenen die een plek in de wetenschap verdienen.
Rekcor schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:15:
Vervolgens zie ik een lijn in die feiten. Die lijn kun je ook een theorie noemen, en die luidt: er is een hogere macht die dit alles gemaakt heeft. Dit is geen
wetenschappelijke theorie, maar een theorie die de wetenschap overstijgt (hij is van een geheel andere orde dan de wetenschap, want de wetenschap opereert
in de werkelijkheid en
in de natuurwetten).
Maar dan moet je die lijn aannemelijk zien te maken, alsmede de theorie. Dit geldt ook buiten de wetenschap zo hoor. Als je bijvoorbeeld een nieuw schoonheidsproduct op de markt brengt, zul je het voor je potentiele klanten toch echt aannemelijk moeten maken dat dit product hun echt mooier maakt.
Helaas, wetenschappelijke theorieen zitten niet zomaar in het hoofd van een wetenschapper. Ze worden een wetenschappelijke theorie zodra ze universeel aannemelijk zijn, via proefopstellingen, experimenten die de theorie bevestigen en alternatieve theorieen ontkrachten.
Nu kan ik niet in het hoofd kijken van een geesteszieke die denkt dat hij Napoleon is. Kennelijk ziet hij ook feiten in de werkelijkheid, waar hij de theorie aan koppelt 'ik ben Napoleon'. In dat geval is zijn theorie 'ik ben Napoleon' rationeel te noemen. We zouden deze persoon moeten bevragen naar die feiten, en vervolgens moeten kijken of die feiten ons ook overtuigen dat hij Napoleon is (waarschijnlijk niet).
Sorry, duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Je gaat er nog steeds vanuit dat iemand die claimt Napoleon te zijn, een geesteszieke is. Waarom doe je dat? Je begrijpt hopelijk dat het verband tussen de Napoleon-claimer en de God-aanhanger nog steeds niet ontkracht is, en je daarmee impliciet de gemiddelde God-aanhanger ernstig beledigt?
[...]
Ik doelde hier niet op het leven, maar op het bestaan van die chemisch-biologische processen. Waarom zijn die er? Waarom zijn er moleculen, atomen, etc? Waarom is er tijd? Waarom is er ruimte?
Zulke vragen vinden noch een plaats, noch een antwoord in de wetenschap. Dit gaat de filosofische kant uit. Waarom is er een God? Kun je me dat eens uitleggen dan?
Rekcor schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:19:
[...]
Ja maar het probleem is nu juist: God bestaat
wel, alleen geloof jij dat niet. Ik kan je dat geloof ook niet aanpraten, maar vanuit mijn standpunt is het logisch dat ik bepaalde dingen aan anderen op wil leggen, omdat dat volgens mijn diepste overtuiging heilzaam voor die ander is. Net zoals de overheid mensen verbiedt om zonder autogordels te rijden, moet de overheid m.i. verbieden dat mensen abortussen plegen en homohuwelijken afsluiten.
Tja, en voor mij is het probleem juist: God bestaat
niet, alleen geloof jij dat niet. Het feit dat juist jouw God voor mij geen betekenis heeft, pleit mij in principe vrij van de regels en beperkingen die jouw God jou oplegt. Omdat jij geen Islamiet bent, hoef je je toch ook niet aan de Islamitische regelgeving te houden? Of bid je naast voor God ook nog eens naar Mekka? Zou een mooie boel worden zeg.
Iblies schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:03:
[...]
Niet alleen zeer generaliserend maar ook zonder degelijke onderbouwing. Elke partij legt beperkingen vanuit een bepaalde visie.
Als de VVD van mening is dat een identiteitsplicht nuttig is in de strijd tegen terrorisme is dat gefundeerd, maar als Christenunie van mening is dat een
flitsscheiding niet echt denderend is voor kinderen dan moet je daar vraagtekens bij zetten??. Rouvoet heeft daar eerder een leuke toespraak over gehouden,
Ik denk ook niet dat het overgrote deel voor een flitsscheiding zal zijn (maar ik ken de cijfers niet). Daarnaast zou dat niet goed zijn voor de samenleving. De quote van Rouvoet is er volgens mij een die dan ook echt alleen maar door een religieus persoon gemaakt kan zijn. Het is zo'n beetje zeggen als '1 + 1 = 2 is niet hetzelfde als 2 - 1 = 1'. Tja, misschien niet, maar het komt toch echt op hetzelfde neer.
Juist. En de vraag is of dit wetsvoorstel dat weigerambtenaren in hun gelijk stelt, iets toevoegt aan de maatschappij. En ik ben van mening dat dat niet zo is

Zolang beide partijen bereid zijn om te luisteren is er weinig aan de hand,
en van de christelijke kun je niet beweren dat ze niet bereid zijn om met andere partijen samen te werken, integendeel. Zelfs de partij SGP werkt met iedere partij samen als het in hun straatje past.
Als het in hun straatje past ja. Maar zodra er gepleit wordt voor homohuwelijken of wat dan ook, dan defecteren ze enorm.
Wat ik ook frappant is vind is dat de geschiedenis van Nederland duidelijk heeft uitgewezen dat er altijd ruimte is geweest voor andersdenkende en uitgerekend deze groep is nu van mening dat deze ruimte te beperkt is en wil die vervolgens gaan inperken voor een bepaalde groep onder het motto bescherming van vrijheid.
De wereld op zijn kop.
Welke vrijheid? Die van homos een aantal jaren geleden? Of die van zgn. heksen een aantal eeuwen geleden?