Hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste zegt een reference design helemaal niets, enkel dat nVidia een design schema aan de fabrikant levert voor de PCB. Goedkopere componenten erop zetten of bv zeer goedkoop B grade geheugen gebruiken is mogelijk en dit heeft een grote invloed op de performance.
Daarbij zijn de eerste shpments meestal reference design kaarten om zo snel mogelijk kaarten in de winkels te hebben liggen. Ondertussen gaan de R&D teams van de grote jongens (MSI, Asus, PC Partner, Palit, etc) aan de slag om een geoptimaliseerd ontwerp te maken. Dit kan gefocused zijn op het omlaag brengen van de kosten (entry level) of op een betere PC met beter signalen zodat er meer overklock performance uit te halen is (performance segment) of een combinatie hiervan. Daarbij worden de meeste reference designs meestal ook voorzien van een standaard koeler. Zie bijvoorbeeld
http://www.hardware.info/...nieuwe_GeForce_8_kaarten/ Daar hebben XFX, Albatron, Foxconn, Leadtek, Point of View, Club3d allemaal een standaard nvidia reference koeler. MSI, Leadtek, Gigabyte en Asus hebben wel een andere (passieve) koeling erop gezet die veel effectiever is en / of geen lawaai maakt. Aparte poorten of features (auto overklockchips, HDMI poorten, etc) komt je dan ook enkel tegen op niet reference designs.
Dan kun je ook nog veelal iets anders in de verpakking vinden, dus of een game bundle, of een sofware bundel of helemaal niets. Dan zijn er nog verschillen in garantie, van 1 jaar tot 3 jaar tot zelfs 10 jaar of langer. Uiteraard geldt dat voor dingen extra en kwaliteit wel betaald dient te worden.
Dus ik denk dat er genoeg redenen zijn om te kijken wat je wilt.
Hlelaas zien de meeste consumenten de verschillen niet en in de media wordt een vga kaart meestal enkel bij de launch getest. Veel roundups zoals bij mainboards zijn er op VGA gebied ook niet. Kortom ik ben het niet eens met je bewering