[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 10 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ik las op een CCIE blog dat er een kans is dat de R&S lab een update krijgt in augustus dit jaar. De werkboeken (sowiesoe die van Internetwork expert) zullen dan ook geupdate worden, de nieuwe versies zijn al klaar.

Ik denk dat ik nog wacht om te kijken of dit waar is voordat ik een werkboek aanschaf. Ben nog steeds bezig met de herhaling voordat ik voor de written ga. Ik wil wel een aantal volledige labs gedaan hebben voordat ik ervoor ga, waarschijnlijk ergens in juli of augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

Als er een update komt van een CCIE traject wordt dit zowiezo 6 maanden eerder bekend gemaakt, aangezien we nu al in Mei zitten is Augustus niet mogelijk, hoogstens November als het vandaag bekend wordt :)

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

De achterkant van het telepresence systeem had ik nog niet gezien... Een demo had ik wel reeds gekregen; We hebben er zelf ook zo eentje (met de 3 beeldschermen) staan. (Ik werk dan ook bij Cisco, SPVTG.)

Ik ben momenteel zelf ook aan het kijken om een CCNA te doen. Ik kan de boeken via het werk rechtstreeks vanaf safari online lezen, dus extra kosten heb ik er niet echt aan. Van wat ik reeds heb gezien valt het me op dat er tov mijn opleiding (Industrieel Ingenieur Informatica ~ Master in Industriele wetenschappen, Informatica) niet echt veel nieuwe onderwerpen aangebracht worden. Misschien zal het iets diepgaander zijn, maar een echt nieuwe schat aan info verwacht ik niet.
Of mis ik iets?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
CCNA is dan ook eigenlijk de basis, introductie kennis.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Skins schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 08:01:
Als er een update komt van een CCIE traject wordt dit zowiezo 6 maanden eerder bekend gemaakt, aangezien we nu al in Mei zitten is Augustus niet mogelijk, hoogstens November als het vandaag bekend wordt :)
I see.. Njah, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ik met verouderde werkboeken bezig ga zijn straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gents,

iemand die kan uitleggen wat hier precies gebeurd ? :S

May 7 13:59:12.485: %CONTROLLER-5-UPDOWN: Controller DSL 0/0/0, changed state to down

Wat houd dit precies in. Vervolgens trekt ie de atm mee en de via en de tunnels :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35
Je ADSL lijn gaat onderuit. Omdat je ATM over DSL praat gaat dus automagisch ook je ATM interface onderuit. Vervolgens dus je Tunnels want die lopen weer over de ATM of mischien zelfs wel over een Dialer interface.
Maare was dit nou zo moeilijk zelf te onderzoeken :X

[ Voor 11% gewijzigd door TrailBlazer op 07-05-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
vandaag weer een CCIE mocklab gebouwd. Ging een stuk minder dan de vorige keer. Ik mistte al 6 punten om 2 access-list from hell. Paar stomme fouten paar dingen die ik gewoon echt niet wist. Ik maak me best wel zorgen om die dingen die ik niet weet. Ik leer ze nu wel de vraag is echter of ik ze allemaal wel onthoud. Het is zo verschrikkelijk veel stof allemaal.
Overigens ik wil jullie deze ACL niet onthouden dus hier komt die.
Match de volgende subnetten in zo min mogelijk acl entries.
226.37.0.0-226.37.255.255
226.45.0.0-226.45.255.255
227.37.0.0-226.37.255.255
227.45.0.0-226.45.255.255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Hmmz, zo op het eerste gezicht zou ik zeggen 1.8.255.255 om al die ip adressen te matchen dus een standaard accesslist zou er als volgt uit moeten zien: access-list xx permit 226.37.0.0 1.8.255.255. Of doe ik wat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Doe nou niet of je dit soort acl dagelijks maakt :( Ik had hem in ieder geval fout. Laten we het er maar op houden dat ik geen topdag had. Hoewel ik een complex vraag mbt frame-relay traffic shaping wel helemaal goed had.

[ Voor 45% gewijzigd door TrailBlazer op 08-05-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Lol. Dit keer heb ik het snel gedaan door eerst te kijken naar het verschil tussen 226-227 en 37-45. Zo kwam ik uit op 1 en 8 voor 1.8.255.255.

Ik doe het niet dagelijks ofzo en moet normaal gesproken wel weer even nadenken als ik na een tijd weer binair moet rekenen..

Anyways, iedereen heeft z'n zwakke en sterke punten alhoewel je zwakke punten echt verminderd en bij voorkeur zelfs verdwenen moeten zijn voor de LAB. Je gaat binnenkort nog naar een bootcamp zei je een keer dus veel zorgen hoef je je niet te maken. Ik neem aan dat je daar "getuned" wordt voor het echte werk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Het bootcamp zal voornamelijk bestaan uit labs oefenen en ze dan bespreken. Ik weet ook wel dat ik nu fouten mag maken en ik leer er ook nog hardstikke veel van. Het enige vervelende vind ik dat soms de vraagstelling echt heel erg onduidelijk vind. Ik heb ook nog wel even en anders zakken voor je CCIE lab is nou niet echt een schande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 22:58
Ik ga binnekort ook mijn CCNA 640-802 doen. :)

Na 4 jaar MBO ICT (waarvan 2 jaar basis ICT en 2 jaar Netwerken), had ik besloten om te gaan werken ipv studeren. (Ik had ook al een aantal reacties gelezen over wat beter zou zijn. Maargoed ben nu bijna 20 en heb in principe nog genoeg tijd. Misschien dat ik later toch nog wel HBO ga doen.)

Nu heb ik een proef periode bij een netwerk bedrijf gekregen. Hier krijg ik de kans om mijn CCNA (in NL) en daarna mijn CCVP (in USA) te behalen. :D

Volgende week Dinsdag ben ik aan de beurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 13:34
Niet helemaal het juiste topic maartoch:

Weet iemand nog een goed boek over wireshark en packet sniffen en analyseren van netwerk performance issues?

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Om wireshark te begrijpen moet je gewoon protocol kennis hebben. Dus elke boek mbt TCP/IP zal wel voldoen. Verder is performance een van de lastigste dingen om te onderzoeken en is eigenlijk ervaring het beste wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Er is wel degelijk een goede Wireshark training, maar goed voor standaard sniffer werk is een beetje globale protocol kennis genoeg.

http://www.wiresharktraining.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op internet staan diverse tutorials over Ethereal / Wireshark.
( Over de werking van het programma. )

Maar het beste is een goed boek over IP, TCP & UDP. Dat moet je eerst doorgronden.
Ook basic netwerk mechanismen zoals DNS, DHCP, routing protocollen en (Rapid) Spanning Tree.

Daarnaast moet je de karakteristieken van elk type gegevensstroom kennen. ( In ieder geval het type verkeer waarop je troubleshoot. ) Zo is HTTP verkeer erg bursty en bij VoIP spelen zaken als latency en jitter een belangrijke rol. Citrix verkeer is bijvoorbeeld een redelijk constante flow, behalve wanneer men een remote printopdracht geeft.

Voor diepe analyse kan je Wireshark gebruiken.
( Bijvoorbeeld of een bepaalde reply die je verwacht wel of niet aankomt. )

Voor statistieken is Wireshark minder geschikt. Daarvoor kan je bijvoorbeeld kijken naar iets als een Packetshaper. (Voorzien van alleen monitoring licentie.)

Dit is flow geörienteerd en detecteert automatisch zo'n 600 applicaties. Zo kan je MSN verkeer detecteren, ook al loopt dit over poort 80. Het maakt bijvoorbeeld ook onderscheid tussen HTTP verkeer, Flash-video verkeer en Youtube verkeer. Ook kan je verkeer-klassen aanmaken, dus als je de server delay wil weten, van JPEG plaatjes in HTTP verkeer, dan kan dat. ( En weet je dat de server een upgrade nodig heeft en niet het netwerk. )

Met Wireshark zie je TCP retransmits, met een Packetshaper kun je bijvoorbeeld aantonen dat dit 20% is en specifiek voor HTTP verkeer. Ander voorbeeld is dat bijvoorbeeld de systeembeheerder inderdaad via P2P zit te downloaden, of waarom het netwerk traag is bij een remote Citrix print opdracht. Een Packetshaper kan ook verkeer shapen, maar dat valt buiten dit verhaal.

Bedrijven als AirMagnet, Fluke en Netscout hebben ook performance measuring tools.
Ervaring heb ik niet hiermee. (Wel met Sniffer Pro, overgenomen door Netscout.)

Voor al deze tools geldt, dat je pas kan troubleshooten, als je weet hoe zaken werken.
Elk soort probleem en/of technologie heeft z'n eigen performance measuring tools.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik zou graag zelf wat meer van netwerken willen begrijpen, maar is een Cisco cursus volgen hier een goede start bij, en welke cursus zou dan vooral goed zijn om mee te beginnen.

Even mijn achtergrond, op dit moment ben ik bezig met het afronden van twee MBO4 opleidingen richting AEN en EIT (Elektrotechniek dus, richting plc techniek en installatie techniek.).
Maar kom vaak ook in aanraking met netwerken, vooral VPN en soho routing bij klanten.
Veel klanten vragen ons om VPN verbindingen en dergelijke voor bediening en service op afstand, nu besteden we dat uit, maar willen dit graag ook zelf kunnen. (Ivm service en ik vind het zelf ook intressant.)

Heb zelf al het een en ander aan kennis mbt portforwarden en andere basic dingen, maar wil graag beter de basis begrijpen om meer zelf te kunnen en beter/sneller problemen/opdrachten op te lossen/uittevoeren.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
CCNA is daar prima voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 13:09

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ik ga volgende week starten met mijn CCNA training bij New Horizons in Zwolle, 1 dag per week CBT training en heb de beschikking over een aantal Cisco's (2600 modellen volgens mij) en een Pix.

Wat zijn jullie ervaringen met CBT trainingen en is een dag per week dan niet te weinig? De leraar had het idee dat een dag per week wel maximaal is omdat ik ook nog gewoon werk de hele week en thuis ook nog wel het een en ander te doen heb (dochtertje van 2).

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ligt eraan hoeveel dagen je les krijgt. als je 5 lessen krijgt kan dat prima zijn. Zeker als je toch wat tijd vrijmaakt naast die ene dag per week. Je kan er dan zelf evenover nadenken en dan de week erna vragen stellen. Als je een hele week aan het luisteren bent denk je veel minder na over dingen omdat je door moet naar het volgende onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 13:09

Tags NL

Harmful or Harmless?

TrailBlazer schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:54:
Ligt eraan hoeveel dagen je les krijgt. als je 5 lessen krijgt kan dat prima zijn. Zeker als je toch wat tijd vrijmaakt naast die ene dag per week. Je kan er dan zelf evenover nadenken en dan de week erna vragen stellen. Als je een hele week aan het luisteren bent denk je veel minder na over dingen omdat je door moet naar het volgende onderdeel.
Krijg in totaal 7 lessen, 14 dagdelen eigenlijk, en dat lijkt me wel voldoende. 's avonds steek ik er ook wel wat tijd in, maar kijk wel een beetje op tegen het met koptelefoon naar scherm staren gebeuren. Eerste keer dat ik zo les zeg maar, normaal deed ik een week cursus of plande ik gewoon examens in zonder cursus (Voor Windows 2000 heb ik maar twee cursussen gedaan van het gehele MCSE traject).

We zien het wel, heb er wel zin in ieder geval :)

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Wilde effe kwijt dat ik na 3 pogingen eindelijk de status van CCNA hebt bereikt. Vandaag het 640-816 examen gehaald. Wat een gestress weer. Had nog 1 minutt over. Maar ik ga de komende week rust houden :P

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Gefeliciteerd met je CCNA!!
Al beetje plannen of je doorgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Morgen naar Denver voor mijn CCIE mocklab cursus. Benieuwd hoe het is we zijn maar met 3 man in totaal op de cursus ik en een collega en nog iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen vraag ivm certificatie maar toch denk ik dat ik hier de meeste kans maak om een 'nuttig' antwoord te krijgen.
Vraag: heeft er iemand ervaringen (goed/slecht) met usb naar seriële adapters.
Op het werk maak ik gebruik van een dockingstation maar omdat ik thuis wat wil 'spelen' wou ik een usb/serieel adpater komen
Ik zat ff te goochelen achter prijzen e.d. maar toen zag ik ook dat men met sommige adapters problemen heeft, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-03 08:52
Ik gebruik al enige tijd een seriele naar usb adapter met een Prolific chip. Geen enkel probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Heb het ook wel eens gebruikt (weet niet meer welke), maar had geen probs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Cheap ass sweex ding gebruik ik en werkt tot op heden altijd (5 merken switches/routers/apc's en zowel linux als windows als host op verschillende hardware), dus volgens mij moet je goedkoop uit kunnen komen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Toevallig is gister mijn bestelling binnengekomen: Een usb-to-serial Sitecom kabel (type: 104) voor 10e via Ebay. Heb hem geprobeerd en hij werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Gebruik zelf ook een Sitecom op mijn macbook air, werkt super.
Let op dat je er een koopt met Prolific chip, zijn het goedkoopst en multi-platform (windows/mac/linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
zo mijn 1e dag bootcamp in de US zit erop. Dat is wel heel andere koek dan de internetwork expert dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
TrailBlazer schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 02:56:
zo mijn 1e dag bootcamp in de US zit erop. Dat is wel heel andere koek dan de internetwork expert dingen.
Hoe bedoel je dat precies. Is het moeilijker of wordt er gewoon hele andere stof behandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wij kregen 2 weken CCNA training. Daarbij werd vermeld dat na 40u school ICND1 je nog 80u zelfstudie moet doen voor het examen.

Na 40u school en 30u zelfstudie het examen niet gehaald. 637 punten.

Nu aan blokken en aan bedenken of ik icnd1 en 2 apart doe of het combineer tot het ccna examen.
Donderdag avond overleg over.

Moet wel opschieten want moet ccna en snd afronden voor begin juli, dan staat volgende pakket klaar.

Trail : Hoezo anders? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Capo op 27-05-2008 10:26 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Capo schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:26:
Wij kregen 2 weken CCNA training. Daarbij werd vermeld dat na 40u school ICND1 je nog 80u zelfstudie moet doen voor het examen.

Na 40u school en 30u zelfstudie het examen niet gehaald. 637 punten.

Nu aan blokken en aan bedenken of ik icnd1 en 2 apart doe of het combineer tot het ccna examen.
Donderdag avond overleg over.

Moet wel opschieten want moet ccna en snd afronden voor begin juli, dan staat volgende pakket klaar.

Trail : Hoezo anders? :)
Bij een score van 637 is er nog een behoorlijk gat tot de 849. Ik denk eerlijk gezegd dat je wel meer dan 50 uur zelfstudie gaat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Gewoon nog een stuk lastiger vragen op alle vlakken. Eerst moet je de hele IP space op de schop gaan nemen omdat het anders allemaal niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
BrammeS schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:57:
[...]

Bij een score van 637 is er nog een behoorlijk gat tot de 849. Ik denk eerlijk gezegd dat je wel meer dan 50 uur zelfstudie gaat nodig zijn.
Ze zeggen ook 40u school en 80u zelf studie. Dat zijn 120 uren. Ik heb 40u school en 30u zelf studie gedaan. Dus te weinig zelfstudie uren gedraaid.

5 a 6 u per dag in de auto om op kantoor te kunnen(moeten) studeren is ook niet bevordelijk voor je studie :X

We moesten overigens 804 punten halen ipv 849. Dan is het gat wat kleiner ook ;)

Vooral WAN sprong er negatief uit helaas. Dus flink aanpoten. Dat is ook wat ik nu weer ga doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Capo op 28-05-2008 10:40 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 22:58
Nou ik heb het ieder geval gehaald :D

Mijn minimale score voor 640 - 802 was 820 en ik had 867 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50
Binnenkort voor mijn eerste ccnp examen, bcmsn, ik ben benieuwd.
Daarna beginnen aan bsci, lijkt me ook een leuk onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand nog goeie subnet-bereken-hulp-proef-vraag-generator-ding?

Dus een programmatje of website die random een subnet geeft en waar jij dan moet uitrekenen hoeveel hosts/netwerken in de subnet zitten, en de standaard "je moet een x aantal hosts kwijt, zoek hier een geschikte subnetmask voor" vragen?

Ik had deze gevonden: http://faculty.valleycollege.net/rpowell/jscript/subnet2.htm, maar hier zit toch te weinig in.

Ik moet namelijk een stuk sneller worden met subnet berekenen.

En mag je eigenlijk een rekenmachine gebruiken met ICND1-2 zoals je met Microsoft examens wel mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
http://www.subnettingquestions.com/default_uk.asp ? :)

Nee rekenmachine mag je niet gebruiken en eerlijk gezegd heb je die ook echt niet nodig :)

Je kunt makkelijk schema maken voor hoeveel bits er geleend worden en hoeveel subnets of hosts -2 er tegen over staan. Na een tijdje kun je het allemaal uit je hoofd. Rekenen gaat ook vanzelf op den duur. Merk ik hier tenminste al wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Capo op 29-05-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capo schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:32:
http://www.subnettingquestions.com/default_uk.asp ? :)

Nee rekenmachine mag je niet gebruiken en eerlijk gezegd heb je die ook echt niet nodig :)

Je kunt makkelijk schema maken voor hoeveel bits er geleend worden en hoeveel subnets of hosts -2 er tegen over staan. Na een tijdje kun je het allemaal uit je hoofd. Rekenen gaat ook vanzelf op den duur. Merk ik hier tenminste al wel.
Ziet er erg goed uit!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Om een keuze module te starten moet ik CCNA-4 gehaald hebben.
Ik ben student Technische informatica 3e jaar, en ben al bijbaan ICT-Beheerder (afgeronde MBO).

Zou het redelijker wijs mogelijk zijn om CCNA4 te halen in de zomervakantie doormiddel van zelfstudie?

Of ben ik dan de hele vakantie aan het ploeteren?

Ik heb nog nooit een cisco router gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Maxxi op 30-05-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Dat moet wel te doen zijn. Sterker nog, bij mijn huidige opleiding (ook Technische Informatica) was dit een verplicht onderdeel voor de propedeuse en moest je alle vier academy modulen van CCNA gehaald hebben in 10 weken. Dit was makkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist mijn CCNP certificering gehaald!!!! laatste examen van ONT, wat was die moeilijk in vergelijking met de anderen.

in ieder geval we gaan nu verder met CCSP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:22
Feli!

Ik denk dat ik deze zomer ook maar eens in de boeken duik. Twijfel alleen nog tussen CCNA of een begin maken aan MCSA. Beide (MCSE en CCDP) lopen als een rode draad door de opleiding die ik het komende schooljaar ga beginnen, dus alvast een voorsprongetje nemen kan geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

The Realone schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:39:
Feli!

Ik denk dat ik deze zomer ook maar eens in de boeken duik. Twijfel alleen nog tussen CCNA of een begin maken aan MCSA. Beide (MCSE en CCDP) lopen als een rode draad door de opleiding die ik het komende schooljaar ga beginnen, dus alvast een voorsprongetje nemen kan geen kwaad. :)
NID in Heerlen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Skins schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:43:
Gefeliciteerd met je CCNA!!
Al beetje plannen of je doorgaat?
Ja, ik heb me al ingeschreven voor het CCNP trajcet bij mijn werkgever. Dat wordt weer maanden zwoegen ;). Ik vind de manier van cursus erg prettig. Ongeveer om de 1-2 weken had ik 1 of 2 dagen, gelange het onderwerp, cursus. Dus geen 5 dagen achterelkaar, dan blijft er veel minder hangen vanwege vermoeidheid. Ook moesten me pratijk lab opdrachten maken die de leraar dus nakijkt en achteraf bespreekt met de groep. Erg leerzaam. Ik denk niet dat ik het ooit zou halen met zelfstudie. Ondanks dat het CCNA is zit er zoveel in de basis. Ook zei de leraar dat CCNA een stuk zwaarder is geworden met de nieuwe leergang er zitten ook wat CCNP dingen in. Dit is iets wat ik van meer mensen heb gehoord.

Ik hoop binnenkort te horen waneer het CCNP tracject begint :).

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:22
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-04 11:11
Tweakers! ;)

Ik heb een tijdje geleden mijn CCNA certificering behaald en ik ben nu bezig met CCNP (ISCW), via Cisco Netacad. Weet iemand misschien of er ook vouchers beschikbaar zijn voor CCNP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

gefeliciteerd mveerman!

@ Trailblazer: Trek je het nog :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik ben weer terug in NL. Het begon alleen echt heel erg heftig maar na een paar dagen had ik die methode wel door. Ik moet me de rest nog gewoon heel goed gaan richten op de features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Zo maar eens een techpost van mijn kant hier posten.
Kan iemand me uit leggen waar de optie extendable voor staat bij een static nat statement.
dus het verschil tussen
ip nat inside source static tcp 192.168.10.10 25 10.0.0.10 25 extendable
ip nat inside source static tcp 192.168.10.10 25 10.0.0.10 25

cisco site en de rest van internet kan me niet echt een goed en duidelijk antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
"Extendable" static translations:
The extendable keyword allows the user to configure several ambiguous static translations, where an ambiguous translations are translations with the same local or global address.
Zie:
http://www.cisco.com/en/U...aper09186a0080091cb9.html

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik snap die tekst denk ik gewoon niet. Dus dat moet ik doen als ik meerdere poorten wil doormappen?

[ Voor 78% gewijzigd door TrailBlazer op 13-06-2008 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Na een klein beetje zoeken geloof ik dat het te maken heeft met applicaties die naast een standaard poort ook andere poorten gebruiken. Wanneer een 2e poort in je sessie wordt opengezet is een extendable NAT nodig, om deze dan mee te laten doen met je eerdere sessie.
Onderstaand is een voorbeeld met FTP:
The reason is that when you open up the FTP connection you connect to port 21 at the remote FTP server. However, when you do a "ls", "put", get", or anything that needs to use a data port, the server opens up another connection back to the client. When you open your original FTP connection from the inside and the router pretends that you are a specific outside IP, and picks a random port number to use, the FTP server thinks it is talking to that IP address and that port number.

Therefore, when it needs to open up the data connection back, due to the "get" or "ls", it attempts to open a TCP connection from port 20 to a random port that the server decides. While on the outside IP it thinks it is talking to, the router hears traffic directed at its outside IP, but does not have any PAT mapping for that random port number that the server picked. Therefore, it does not know that this traffic is supposed to go back to the client.

The port 20 never gets established. The fix is to use "passive FTP" mode. Passive FTP has the client open both port 21 and port 20 connections from the start. The router knows about both of them rather than just port 21, and allows the server to open port 20.

Refer to Analysis of the File Transfer Protocol (FTP) for more information on FTP.

You need extended translations for port 20 and 21 with static mappings (example address).

ip nat inside source static tcp 192.168.0.4 20 66.46.64.82 20 extendable
ip nat inside source static tcp 192.168.0.4 21 66.46.64.82 21 extendable
The way that active FTP works does not allow for the use of dynamic NAT. Only static NAT can be used in this case. This is a limitation of FTP.
Maar toch is het mij nog niet 100% duidelijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Volgens mij leggen ze hier enkel uit wat de impact is tussen passive en active FTP dat weet ik zo ondertussen wel. Nergens noemen ze extendable en opeens
You need extended translations for port 20 and 21 with static mappings (example address).
Ik ga ook nog even verder zoeken.

Hmm vaag ik heb het net even geconfigged op wat routers en er komt automagisch extendable achter
dit klopte ik in
R2R3(config)# ip nat inside source static tcp 150.1.7.7 23 112.1.35.3 2025
R2R3(config)#end
R2R3#sh run | i nat
ip nat inside
ip nat outside
ip nat inside source static tcp 150.1.7.7 23 112.1.35.3 2025 extendable
R2R3#
vaag

[ Voor 38% gewijzigd door TrailBlazer op 14-06-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Maar even laten weten dat ik zojuist geslaagd ben voor ICND1. Over 2 weken ICND2 doen,

SND cursus al gehad maar SND laat ik liggen voor als ik tijd heb. Het is niet nodig voor CCSP dus komt wel. Wel nog even de boeken doornemen steeds tussen door.

2e week juli heb ik SNRS.

[ Voor 20% gewijzigd door Capo op 16-06-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

TrailBlazer schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:20:
Zo maar eens een techpost van mijn kant hier posten.
Kan iemand me uit leggen waar de optie extendable voor staat bij een static nat statement.
dus het verschil tussen
ip nat inside source static tcp 192.168.10.10 25 10.0.0.10 25

cisco site en de rest van internet kan me niet echt een goed en duidelijk antwoord geven.
Volgens mij zorgt

ervoor dat je ook nog 192.168.10.11 poort 25 kan doorverwijzen naar 10.0.0.10 poort 25. Dus dat je op 2 ip-adressen op poort 25 bereikbaar bent.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
dus een soort load balancing die je dan krijgt. Hmm daar hebben ze ook een andere methode voor volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

TrailBlazer schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:41:
dus een soort load balancing die je dan krijgt. Hmm daar hebben ze ook een andere methode voor volgens mij.
Nouja, het schijnt handig te zijn als je bijvoorbeeld 2 ISP's hebt. Dan kun je met route maps inderdaad een soort load balancing doen, zowel ingaand als uitgaand. Het kan in ieder geval geen kwaad om het erbij te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Bij het CCIE examen maakt alles maar dan ook alles uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Succes met je examen, hopelijk heb ik een kleine bijlage kunnen leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Good luck TrailBlazer, we hopen dat je het in een keer haalt!

Ik heb nu zelf na twee maanden vertraging eindelijk m'n studieboeken besteld en ga weer eens m'n eigen CCIE pad vervolgen.. Eens kijken hoe lang het duurt voordat ik een volle practicelab binnen 7-8 uur kan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik hoop ook dat ik het in een keer haal :p Overigens probeer eerst gewoon alles te begrijpen. Snelheid komt later wel. Als je dingen rushed en dan fouten maakt kost het je later alleen maar meer tijd of punten. Dat is ook mijn grote zwakke punt de tijd niet nemen terwijl ik weet dat ik genoeg tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Dat zou kunnen inderdaad, meerdere static nats naar hetzelfde IP adres toe. Dat zou wel enige uitleg van de Cisco site verklaren.

Wanneer is je lab ook alweer TrailBlazer?

Ondanks dat begrijpen heel belangrijk is, is snelheid ook gewoon mega belangrijk. Echt de tijd nemen is er niet bij in mijn oogpunt, maar afraffelen is ook niet goed natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Zie sig dus over 1,5 dag. Net een internetwork expert lab gemaakt. Tijd is geen probleem enkel die laatste labs zitten hardstikke vol met fouten of dingen die je gewoon niet kan weten zonder proctor. Tamelijk klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Zolang je zelf de fouten herkend, weet je dat je op de goede weg zit denk ik. Mjah, vandaag dus de grote dag, hoop dat je terug komt met een nummer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Ben benieuwd hoe het hem is vergaan.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik hoop dat het is gelukt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ja, laat het nog even weten als je klaar bent inderdaad. We duimen voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Wel terug nog geen nummer. Dat hoop ik vannacht te krijgen. Gevoel is wel goed maar ik doe geen voorspellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
21235

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gefeliciteerd! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 12-09 10:29

ralpje

Deugpopje

Feli @ Trailblazer! Goed bezig!

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Gefeliciteerd:D trailblazer:D

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Damnz nice! Gefeliciteerd man! Wat zijn nu de vervolgplannen? Doorgaan voor een andere specialisatie? En qua salaris/werkgever?

Kan je in een paar regels samenvatten hoe je zware studie is verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik heb geen idee wat voor verdere certificaten ik zou willen. Mischien CCIE SP of in de richting van Juniper. Ik krijg een redelijke salarisverhoging van mijn werk maar je weet nooit wat er op je pad komt natuurlijk.
Het pad hierna toe
Ik ben in September begonnen met leren voor het schriftelijk wat ik begin December gehaald heb. Hierna de online classes van Internetworkexpert gevolgd (filmpjes kijken) Na de online classes ben ik begonnen met mocklabs (CCIE oefenexamens ) oefenen op remote labs. Eind Mei nog naar een training in de US geweest om daar meer het examen te oefenen. Uiteindelijk heb ik het dus gisteren gehaald.
Totale tijd dat ik er mee bezig ben geweest is dus zo'n 9 maanden wat volgens mij redelijk kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Is idd redelijk kort als ik zo naar de CCIE's hier luister, vind het erg indrukwekkend van je!. Nog misschien een persoonlijke vraag: wat is je leeftijd? :P Volgens mij ben je ook wel redelijk jong toch?

Je verhaal heeft me weer een extra motivatieboost gegeven! Ben nu bezig met m'n written en wil deze +- oktober/november doen en uiterlijk voor 1 januari 2009 halen. Rond augustus begin ik met de labs en wil dan ook volgend jaar rond april naar een bootcamp en in mei/juni m'n eerste lab poging doen. Ik heb nu op en via m'n afstudeerplek toegang tot allerlei apparatuur dus lab oefeningen zullen wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik ben 31 dus niet de jongste CCIE ever ofzo. Ik heb nu zo'n 6 jaar Cisco ervaring denk ik en ben sinds drie jaar pas bezig met certificeringen. Ik denk dat het wel een redelijk normale leeftijd is om CCIE te halen.
Overigens wat heel belangrijk is voor het lab is dat je de core (dus switching/frame-relay en routing) gewoon zonder enige twijfel in een keer erin kan rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jun 20 08:24:01: %CRYPTO-4-RECVD_PKT_INV_SPI: decaps: rec'd IPSEC packet has invalid spi for destaddr=xxx.xxx.xxx.xxx, prot=50, spi=0x80EE40C5(2163097797), sr8

kan iemand mij uitleggen wat dit precies betekent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Gefeliciteerd Trailblazert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

@ Jan: hier staat het een en ander over die error: http://www.cisco.com/en/U...ature/guide/gt_ispir.html .

@ Trail: Ik was je even aan het vergelijken met justintime van dit forum die een best jonge CCIE is alhoewel 31 ook best jong is. Voor de rest ben ik wel benieuwd naar de upgrade in functie/salaris/werkgever; het is voor mij altijd interessant om te zien hoe een CCIE grote stappen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Gefeliciteerd Trail, al het harde werk heeft zijn vruchten weer afgeworpen. Hoe lang ben je nu uiteindelijk bezig geweest met studeren voor je CCIE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Trailblazer, van harte.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Mythrill schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:02:
Gefeliciteerd Trail, al het harde werk heeft zijn vruchten weer afgeworpen. Hoe lang ben je nu uiteindelijk bezig geweest met studeren voor je CCIE?
TrailBlazer in "[Cisco]Certificaten, ervaringen & discus..."
9 maanden ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Gefeliciteerd!

Ik ben inmiddels voorzichtig begonnen met CCIE Security en hoop dat ook op eenzelfde manier te kunnen doen! Binnenkort mijn written examen maar eens boeken...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

@Trail: Feli!! Nice gedaan en in 1 keer!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Allemaal bedankt voor de felicitaties enzo. Overigens wat ik het meest aparte vind is dat ik opeens niet meer hoef te leren 's avonds. Ik dacht echt maandagavond kan ik niet dan moet ik leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Fantastisch, geweldig gefeliciteerd TrailBlazer!!
Niks maakt een ritje naar Brussel zo goed als terugkomen met een nummer ;)

En een van de zeer weinige die in 1x slagen.
Nogmaals gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07 16:29
Van harte gefeliciteerd! Ben de aankomende maand niet op het werk daarom maar via deze manier!

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Skins schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 22:10:
Fantastisch, geweldig gefeliciteerd TrailBlazer!!
Niks maakt een ritje naar Brussel zo goed als terugkomen met een nummer ;)

En een van de zeer weinige die in 1x slagen.
Nogmaals gefeliciteerd!
Dat verbaast me gisteren zo. Exclusief mezelf ken ik 4 mensen die geslaagd zijn voor hun CCIE recentelijk waarvan 3 in 1 keer.
Justin_Time schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:10:
Van harte gefeliciteerd! Ben de aankomende maand niet op het werk daarom maar via deze manier!
Ik zag het in de out of office. Jij ook nog gefeliciteerd trouwens.

[ Voor 44% gewijzigd door TrailBlazer op 21-06-2008 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Net in mijn mailbox dat er 3 nieuwe CCNA levels bij komen: CCNA Security, Voice en Wireless.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
http://newsroom.cisco.com...NG_SITE=CISCO.COMHOMEPAGE
En het bijbehorende nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
congrats Trailblazer.

Ik moet zeggen dat ik echt zin krijg om weer eens in de Cisco boeken te duiken. Maar helaas moet ik eerst nog ff mn afstudeerscriptie schrijven :X , tot die klaar is staat al het andere op hold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Gefeliciteerd Trailblazer !

CCNA Voice = CCNA + Implementing Cisco IOS Network Security (IINS)
CCNA Security = CCNA + Implementing Cisco IOS Unified Communications (IIUC)
CCNA Wireless = CCNA + Implementing Cisco Unified Wireless Networking Essentials (IUWNE)

Voor het CCSP / CCVP track heb je CCNA certificering nodig.

Dit geldt tot 24 juni 2009.
Na deze datum heb je CCNA Security / CCNA Voice nodig om CCSP / CCVP te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Dus CCIP en CCNP blijven gewoon hetzelfde. Wel raar want CCSP en CCVP waren ieder al 5 examens volgens mij en daar komt nu dus nog een extra bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgend jaar wil ik CCNP gaan volgen / halen. Is de volgorde hier van belang? Wat zijn jullie ervaringen met de volgorde van de CCNP delen? Wel wil ik graag met BCMSN beginnen i.v.m. mijn eigen opleiding, waar deze stof wordt behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Toen ik het destijds deed, ben ik begonnen met routing, toen switching, daarna remote access en als laatste troubleshooting, en dat was wel een handige volgorde. Troubleshooting stelde toen overigens niets voor, was meer een soort crash-course in logisch en stap voor stap nadenken, wat je hier al op de kleuterschool leert. Ondertussen is er wel wat veranderd in de examens, voorzover ik gemerkt heb bij het hercertificeren en wat collega's om mij heen bestuderen.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je met de LAN of WAN kant begint (dus BSCI of BCMSN) maar als je van het een al wat weet dan kan je dus daar mee beginnen.

P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk best zin in heb om ook weer aan mijn Cisco kennis te gaan werken ! Bij mij op school doen wij CCNA1/2/3/4(1,2 en 3 al behaalt) en hierop aansluitend KAN je dan vrijwillig een CCNA certificaat halen, natuurlijk wil ik dit extreem graag en gaan we daar ook zeker voor ! Hoe is jullie het CCNA certificaat bevallen qua stof ?
Pagina: 1 ... 10 ... 42 Laatste