No production networks were harmed during this posting
Op dit moment heeft Cisco zelfs geen core router die de T640 evenaart, Juniper is zoveel beter te beheren dan die jaren 80 IOS console opbouw.jvanhambelgium schreef op donderdag 17 april 2008 @ 08:10:
...de wereld draait niet rond Cisco in het algemeen ;-)
Juniper heeft ook een aardig pakket producten...vooral rond routing en security zijn ze stevig bezig (en recentelijk hebben ze ook switches uitgebracht)
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
kan je me uitleggen wat er mis is met de console. Dat Cisco tekortkomingen heeft ok maar de console vind ik echt uitermate relaxed werken.stormfly schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:35:
[...]
Op dit moment heeft Cisco zelfs geen core router die de T640 evenaart, Juniper is zoveel beter te beheren dan die jaren 80 IOS console opbouw.
Even nuanceren ... Cisco CRS-1 (Carrier Routing System) is nog even "vetter" dan de T640 of T1600...maar ook wel een deftige footprint hoor...schaalbaar tot 92 terrabit !!!stormfly schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:35:
[...]
Op dit moment heeft Cisco zelfs geen core router die de T640 evenaart, Juniper is zoveel beter te beheren dan die jaren 80 IOS console opbouw.
De CRS-1 draait ook geen gewoon IOS maar de IOS XR versie (nonstop)
De CRS in single-shelf bestaat als 320Gbps , 640Gbps or 1.2TBps en als ze beginnen koppelen ...(multishelf) vanaf 640Gbps tot 92TBps.
De Juniper doos T1600 (1.6terrabits/s) is het enkelvoudige topmodel, de T640 (640Gbps) zit er net onder.
Met de TX Matrix kan je verschillend T640 (4) dozen koppelen tot 2.5Tbps (nemen dan 3 racks in beslag).
moah, een show conf is makkelijker te lezen dan een show run en de boom-structuur van de juniper maakt deze toch wel wat makkelijker te configureren. Daarnaast kan je op een juniper een configuratie-setje maken dat op interfaces is toe te passen, wat makkelijker is dan het interface range commando.TrailBlazer schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:10:
[...]
kan je me uitleggen wat er mis is met de console. Dat Cisco tekortkomingen heeft ok maar de console vind ik echt uitermate relaxed werken.
Vervolgens is de commit confirm van junos echt veel beter dan dat halve stukje versioning dat cisco in 12.2SXH en 12.4 heeft proberen te proppen...
de ios cli is niet verkeerd, maar de junos cli is verder, imho.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Klopt waarom zou ik een hele config willen zien als ik op een bijvoorbeeld een PE router maar 1 gedeelte wil zien bijvoorbeeld alleen van BGP. Bij IOS krijg ik dan eerst pagina lange interfaces en dan pas een keer bgp. Of je moet met show run | b bgp gaan werken maar dan heb je vaak weer niet alles wat je wilt zien. Bij Juniper kan je gewoon een show geven van een bepaald gedeelte en niet alleen van een interface zoals bij Cisco.[b]
Vervolgens is de commit confirm van junos echt veel beter dan dat halve stukje versioning dat cisco in 12.2SXH en 12.4 heeft proberen te proppen...
de ios cli is niet verkeerd, maar de junos cli is verder, imho.
Nog niet gesproken over de rollback ;-) je bouwt iets (dat is de candidate) dan check je hem met commit check of je syntax klopt. Daarna commit je hem volledig (of direct als je zeker bent) werkt het dan niet dan tik je rollback en is je oude config terug. En dan niet bij een wijziging xx maal dezelfde commando's met NO ervoor terug pasten zoals bij Cisco. Zo kan je 49x terug in de rollback history dus ook de wijzigingen die jouw collega om 18:00 smiddags heeft gedaan en waarvoor jij de volgende ochtend de calls krijgt, met rollback compare kan je exact zien wat hij heeft gewijzigd voordat je het eventueel terugzet.
Kortom wat al gezegd werd, Juniper is een fors stuk verder in gebruiks vriendelijkheid. Ik kan het nog steeds niet begrijpen dat je alles op een live systeem doet bij Cisco, stel dat je iets verkeerd doet of iets had voor het andere gepast moeten worden bij een wijziging (het is tenslotte live) gelukkig ziet Cisco dat nu ook in wat een schade een core router kan aanrichten die down gaat en heeft bij die CRS ook een look a like juniper achtig iets gemaakt.
QNX is wel ok, hun real-time OS zie je ook in space & defence, luchtvaart, automotive en enkele Canadeese kerncentrales bollen ermee etc dus het is geen prul ;-)
Conceptueel is de JunOS cli (en methodiek ; zoals hierboven enkele voorbeelden werden gegeven) en hun release-management van de software-releases ook wel iets duidelijker en gestructuurder zou ik durven zeggen..
[ Voor 5% gewijzigd door jvanhambelgium op 17-04-2008 21:56 ]
Russian Blue Neji
Kate Bush
Ja dat blijkt, anders zou het er niet in zitten. Heb gemerkt dat je niks kan overslaan. Dat maakt het CISCO/CCNA traject ook zo zwaar. Maar als ik het eenmaal gehaald heb zal ik er wel veel waarde aan hechtenTrailBlazer schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:46:
Die administrative distances is anders wel heel belangrijk om te weten. Zeker als je ingewikkelde herdistributie dingen moet gaan doen.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Ik moet zeggen dat het wel een van de moeilijkere cisco-examens is!
Ik heb 6 van die config-gevallen gehad en daarnaast best wel wat frame-relay en FRF.12 spul....
Gelukkig heel wat kunnen compenseren met troubleshooting.
Anyways, binnen is binnen. BGP staat op de planning voor mid juli.
Overigens vond in 642-641 ook het moeilijkste examen wat ik heb gedaan.
Hey! Ik was niet op de hoogte van dat examen, maar dat is wel zo practisch!TrailBlazer schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:58:
composite BGP+MPLS
Mijn BGP kennis is wel in orde, maar MPLS heb ik niet echt ervaring mee met hele grote omgevingen. Ik zal eens kijken of dat in een examen te behappen is, of dat ik eerst even mijn BGP ga veiligstellen...
Edit:
@trailblazer: nog even een vraagje, ik meen me namelijk te herinneren dat jij al CCIP gecertificeerd was.
Kan je mij aanraden welk boek ik het beste kan aanschaffen?
MPLS and VPN Architectures (2000) & MPLS and VPN Architectures, Volume II (2003)
of
MPLS and VPN Architectures, CCIP Edition (2002)
Ik ben een beetje bang dat de CCIP versie zich beperkt tot enkel de stof die je voor het examen moet weten, maar ik wil de boeken ook als naslagwerk gaan gebruiken. Kan ik dan beter de eerste set kopen, of is daar de CCIP-variant ook bruikbaar voor?
[ Voor 40% gewijzigd door JackBol op 18-04-2008 18:52 ]
Ik heb nu het BGP boek van O'reilly maar is best een dun boekje. En ben ook op zoek naar nog een goed BGP boek.
[ Voor 8% gewijzigd door battler op 19-04-2008 17:55 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
172.16.8.0, 172.16.16.0 en 172.16.24.0 zijn netwerk adressen (1e adres in het subnet). De overige adressen zijn niet het eerste (netwerk) of het laatste (broadcast) adressen en hierdoor zijn dat "valid host addresses" en dus de goede antwoorden.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:02:
hi lads,
vrijdag me icnd1 examen, ben even vraagjes aan het maken. Maar bij deze kom ik er echt niet uit. Ben deze vraagstelling nog niet tegengekomen
[afbeelding]
edit: Gebruik eens een netwerk calculator, dan zal je het wat makkelijker zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Bart op 22-04-2008 20:25 ]
I'm not deaf, I'm just ignoring you.
Verwijderd
ja ik snapte de vraagstelling alBart schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:24:
[...]
172.16.8.0, 172.16.16.0 en 172.16.24.0 zijn netwerk adressen (1e adres in het subnet). De overige adressen zijn niet het eerste (netwerk) of het laatste (broadcast) adressen en hierdoor zijn dat "valid host addresses" en dus de goede antwoorden.
edit: Gebruik eens een netwerk calculator, dan zal je het wat makkelijker zien.
Ik deed interesting octet min 256 = magic number 8
dus de ranges zijn 8 16 24 32 etc was het vergeten
geen 24....Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:34:
[...]
ja ik snapte de vraagstelling al
Ik deed interesting octet min 256 = magic number 8
dus de ranges zijn 8 16 24 32 etc was het vergeten
de ranges zijn altijd machten van 2, dus 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384, 32768, 65535 etc.
Verwijderd
volgens mij klopt dat niet helemaal hoor_DH schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:55:
[...]
geen 24....
de ranges zijn altijd machten van 2, dus 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384, 32768, 65535 etc.
de ranges zijn
0 - 7.255
8 - 15.255
16 - 23.255
24 - 31.255
32 - 39.255
40 - 47.255
als het goed is
Waarom moet je de administrative distance van EIGRP weten? Ik moest uit een 4tal meerkeuze antwoorden de juiste kiezen.
Anders even topic lezen voor je blaat

FrankGuthrie in "[Cisco]Certificaten, ervaringen & discus..." dus

[ Voor 31% gewijzigd door webfreakz.nl op 22-04-2008 21:27 ]
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Verwijderd
Haha sorry dat ik dit omhoog haal na zoveel maanden, maar hier moet ik toch wel even keihard om lachen :--)l0c4lh0st schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:02:
Ik haat Cisco.
We moesten het vorig jaar al doen, omdat het ICT is. Maar nu ik een vakgebied heb gekozen (applicatieontwikkelaar), dacht ik mooi van Cisco af te zijn.
Maar nee, gaat lekker door.
Ik haat het. Ik heb totáál geen interesse in routers en mocht ik er een nodig hebben dan koop ik lekker een Asus of Linksys ofzo en die knal ik in de meterkast neer en die werken gewoon.
Die routers hebben overigens ook een USB poort, die van Cisco werken nog steeds met seriële poorten. Pft.
Dit is hetzelfde als roepen: Ik haat koken, al dat gedoe, van juiste ingredienten combineren en weten hoe het moet. Ik koop wel lekker een slappe ovenmaaltijd, dat smaakt mischien smerig, maar is wel veel makkelijker !
ah, mea culpa. Ik had het verkeerd begrepen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:19:
[...]
volgens mij klopt dat niet helemaal hoor
de ranges zijn
0 - 7.255
8 - 15.255
16 - 23.255
24 - 31.255
32 - 39.255
40 - 47.255
als het goed is
Bovenstaande zijn inderdaad valide reeksen die je geeft. Ik was in de veronderstelling dat we het over de grootte van subnets hadden, waarbij het aantal adressen in een subnet altijd een macht van twee is.
Overigens is jou voorbeeld ook een macht van twee, nl. 2048 ip adressen per subnet.
En daarnaast zijn er tegenwoordig WEL ciscorouters met USB poorten...Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:29:
[...]
Haha sorry dat ik dit omhoog haal na zoveel maanden, maar hier moet ik toch wel even keihard om lachen :--)
Dit is hetzelfde als roepen: Ik haat koken, al dat gedoe, van juiste ingredienten combineren en weten hoe het moet. Ik koop wel lekker een slappe ovenmaaltijd, dat smaakt mischien smerig, maar is wel veel makkelijker !
Verwijderd
Hoe bereken je dat precies ? Dat in dit geval 2048 ip adressen per subnet kunnen_DH schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:33:
[...]
ah, mea culpa. Ik had het verkeerd begrepen.
Bovenstaande zijn inderdaad valide reeksen die je geeft. Ik was in de veronderstelling dat we het over de grootte van subnets hadden, waarbij het aantal adressen in een subnet altijd een macht van twee is.
Overigens is jou voorbeeld ook een macht van twee, nl. 2048 ip adressen per subnet.
Inderdaad. Ik vind Cisco ook niet echt ideale leerstof maar het is wel een erg goede basis. Het is best handig als je niet van één ding heel veel weet maar juist van elk onderdeel iets.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:29:
[...]
Haha sorry dat ik dit omhoog haal na zoveel maanden, maar hier moet ik toch wel even keihard om lachen :--)
Moet nu weer met CCNA 3.1 beginnen
8*256 ?Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:
[...]
Hoe bereken je dat precies ? Dat in dit geval 2048 ip adressen per subnet kunnen
I'm not deaf, I'm just ignoring you.
Principe dat tegenwoordig op de HHS wordt gebruikt (tentamen als afsluiting curruculum ipv de online toetsen) vind ik best wel goed. Zo wordt de kennis echt getoetst in tegenstelling van de academy toetsing waar 95% het met de antwoorden deed. Het verschil is ook echt merkbaar qua kennis.webfreakz.nl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:22:
Vandaag hertentamen CCNP1/2 gehad @ HHS.
Waarom moet je de administrative distance van EIGRP weten? Ik moest uit een 4tal meerkeuze antwoorden de juiste kiezen.
Anders even topic lezen voor je blaat
FrankGuthrie in "[Cisco]Certificaten, ervaringen & discus..." dus
Trouwens, klopt het dat er een wall of fame hangt in het lab nu met studenten die ook extern hun certificaten hebben gehaald? Zit zelf nog wel op de HHS maar ben al in tijden niet meer langs het lab geweest; waarschijnlijk krijg ik pas weer een mogelijkheid na m'n afstuderen.
Ik heb van een kennis die ook met z'n CCIE bezig is een oefenlab gehad van Internetwork expert. Na 5 uur was ik geeneens bij de helft waarna ik gestopt ben. Wil me nu eerst weer focussen op de written voordat ik weer een poging doe om een lab af te ronden binnen 8-10 uur
Verwijderd
Gents.
Waarom antwoord A.
Als ik het uitreken kom ik eerder op de fout dat het IP adres het begin van een subnet is.
Wat bedoelen ze precies met die overlap ?
/30 = 32-2
2 tot de macht 2 = 4
Elke subnet 4 ips.
Dan zijn 10.1.1.0 en 10.1.3.1 toch nooit overlappend?
wat is de vraag? Antwoord A is het enige antwoord wat niet waar is dus als de vraag is which statement is false dan is antwoord A het enige goede.Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 19:58:
http://img166.imageshack.us/my.php?image=waaromen4.jpg
Gents.
Waarom antwoord A.
Als ik het uitreken kom ik eerder op de fout dat het IP adres het begin van een subnet is.
Wat bedoelen ze precies met die overlap ?
overigens ben je nog steeds niet opgeweest voor je examen.
je bent al 4 maanden aan het leren zolang ben ik ook voor mijn CCIE aan het leren.
[ Voor 23% gewijzigd door TrailBlazer op 23-04-2008 20:19 ]
Ik heb trouwens vandaag de volgende boeken besteld:
Aantal : 1
Titel : Routing TCP/IP, Volume I, Second Edition | CCIE Professional Development
Code/Uitg/ISBN : 09479-E7 / CISp / 1.58705-202.4
Prijs EUR : 66,90 incl. BTW
Titel : Routing TCP/IP, Volume II - CCIE Professional Development
Code/Uitg/ISBN : 09481-C0 / CISp / 1.57870-089.2
Prijs EUR : 66,90 incl. BTW
Titel : TCP/IP Illustrated, Volumes 1-3 [boxed set]
Code/Uitg/ISBN : 04497-D5 / ADD / 0.201-77631.6
Prijs EUR : 127,90 incl. BTW
Al zoek ik nog steeds een goed BGP boek, maar hopelijk staan hier leuke dingen in.
staat genoeg bgp in die boeken om op te starten daarnaast is internet routing architectures het bgp boek.
Nu bedenk ik me dat het met de huidige koersen beter is om alles te bestellen bij Amazon.com
Scheelt me de helft van de prijs, en dan kan ik ook gelijk Internet Routing Architectures bestellen.
Heeft er iemand ervaring bij een andere webwinkel die op dit moment door de koersen vele malen goedkoper is.
Ik heb nu
"TCP/IP Illustrated Volumes 1-3 Boxed Set (Addison-Wesley Professional
"Routing TCP/IP, Volume II (CCIE Professional Development) (CCIE Professional
"Internet Routing Architectures (2nd Edition) (Networking Technology)"
"Routing TCP/IP, Volume 1 (2nd Edition) (CCIE Professional Development)"
Met Priority shipping (2-4 dagen) en alle belasting zooi voor 255,-
Dat scheelt me toch mooi 50,-. (en als je langer wilt wachten kan het je 80,- schelen.)
[ Voor 5% gewijzigd door battler op 23-04-2008 22:06 ]
Verwijderd
Vrijdag moet ik examen afleggenTrailBlazer schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:16:
[...]
wat is de vraag? Antwoord A is het enige antwoord wat niet waar is dus als de vraag is which statement is false dan is antwoord A het enige goede.
overigens ben je nog steeds niet opgeweest voor je examen.
[...]
je bent al 4 maanden aan het leren zolang ben ik ook voor mijn CCIE aan het leren.
Ik vind het prima hoelang jij voor je CCIE aan het leren bent, wat wil je er precies mee zeggen ?
Dat je naast je werk geen sociaal leven hebt ?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 23:04 ]
In 4 maanden 24 uur voor CCNA? IMHO is CCNA toch wel het moeilijkste in het gehele Cisco theorie traject. Ik zou dat nooit gered hebben met zo weinig tijd. En tja, als jij ooit voor je CCIE wilt gaan zul je zelf merken dat een sociaal leven en studeren voor een van de moeilijkste IT examens niet samengaat.
Anyways succes vrijdag. Hoop dat je het haalt.
Ik vind gewoon ook al heb je een sociaal leven je erg lang tegen het examen aan aan het hikken bent. Mijn ervaring is dat je gewoon een redelijk tempo er in moet zien te houden. Als je voor CCNP wil gaan bijvoorbeeld is het toch wel redelijk standaard dat je gewoon binnen een jaar al die examens doet. Als je in 4 maanden inderdaad slechts 24 uur aan je CCNA besteed hebt is je tempo gewoon erg laag.Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:00:
[...]
Vrijdag moet ik examen afleggen
Ik vind het prima hoelang jij voor je CCIE aan het leren bent, wat wil je er precies mee zeggen ?
Dat je naast je werk geen sociaal leven hebt ?in die 4 maanden heb ik denk ik pas echt 24 uur bestaat aan ccna :--)
Ik zet inderdaad mijn sociale leven op een laag pitje voor het behalen van mijn CCIE
Verwijderd
Ik weet het ook wel hoorTrailBlazer schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:18:
[...]
Ik vind gewoon ook al heb je een sociaal leven je erg lang tegen het examen aan aan het hikken bent. Mijn ervaring is dat je gewoon een redelijk tempo er in moet zien te houden. Als je voor CCNP wil gaan bijvoorbeeld is het toch wel redelijk standaard dat je gewoon binnen een jaar al die examens doet. Als je in 4 maanden inderdaad slechts 24 uur aan je CCNA besteed hebt is je tempo gewoon erg laag.
Ik zet inderdaad mijn sociale leven op een laag pitje voor het behalen van mijn CCIE
Ik ben in die 4 maanden tijd eerst begonnen met full ccna, daarna kwam ik erachter dat het een oude versie was.
Gestopt, opnieuw begonnen met ICND1.
Op de helft kreeg ik een nieuwe baan, dus weer paar weken ertussen
maar nu vrijdag is het zover ! :--)
Dat is nou juist het omslag punt. Als je dat niet kan opbrengen wordt het heel moeilijk. En vraag is dan, voor wie doe je het? ik heb gemerkt dat je veel tijd moet steken wilt je het halen. De omslag is bij mij ook erg moeilijk soms, waar wil zo graag CCNA zijn en dan verder. Gelukkig voor mij, heb ik geen gezin en is het makkelijker om wat tijd vrij te maken. Ik denk dat het heel moeilijk is om CCIE certified te worden als je een gezin hebt.Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:27:
[...]
Ik weet het ook wel hoormaar er is gewoon niet altijd veel vrije tijd, en vooral zin, om na 8 uur werken op een dag nog eens paar uur te gaan leren.
Russian Blue Neji
Kate Bush
En gehaald!paella schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:19:
En daarom heb ik de 24e examen JN0-521, Juniper Netscreen. Leuk spul ja.
Dat komt omdat OSPF stiekum van binnen gewoon keiharde distance-vector is...TrailBlazer schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:45:
yeah feli. Ik ben op dit moment bezig met een CCIE mocklab. Ik denk met de meest ranzige constructie ooit. Ik heb twee virtual links nodig om een bepaalde area aan area 0 te koppelen.
Verwijderd
Tuurlijk is het wel te doen, alleen doe je er langer of omdat je vaker dingen moet herhalen. Maar maakt het veel uit of je er 2 jaar over doet om je ccie te halen of 1 jaar ? of 6 jaar ? natuurlijk niet !FrankGuthrie schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:05:
[...]
Dat is nou juist het omslag punt. Als je dat niet kan opbrengen wordt het heel moeilijk. En vraag is dan, voor wie doe je het? ik heb gemerkt dat je veel tijd moet steken wilt je het halen. De omslag is bij mij ook erg moeilijk soms, waar wil zo graag CCNA zijn en dan verder. Gelukkig voor mij, heb ik geen gezin en is het makkelijker om wat tijd vrij te maken. Ik denk dat het heel moeilijk is om CCIE certified te worden als je een gezin hebt.
Mijn vader is 51 en gaat aan ze tweede studie beginnen. Maakt dat wat uit ? natuurlijk niet ! studeren doe je toch omdat je je kennis wilt vereiken ? Dan maakt het toch niet uit of je er lang of kort over doet.
Je hebt natuurlijk mensen die studeren omdat ze veel geld willen verdienen, uiteindelijk komen ze er naar 30 jaar achter dat ze werk aan het doen zijn wat ze eigenlijk geen zak aanvinden en gaan ze brabelen over "het nut van het leven" enzo
Ik hou van de telecom brance ! dus het maakt me weinig uit hoelang ik erover doe
Ook is het wat battler al zegt heel moeilijk om iets over 3 jaar te plannen. Overigens als je van de telecom branche houdt dan snap ik niet dat je niet de moeite op kan brengen om ´s avonds even een boek door te lezen. Dan is het namelijk geen moeite opbrengen maar iets wat je graag wil doen. Ik heb vanav 12 uur vanmiddag een lab zitten maken en ik vind het nog leuk ook.
ik moet me echt eens een keer in dat SPF algoritme gaan verdiepen._DH schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:58:
[...]
Dat komt omdat OSPF stiekum van binnen gewoon keiharde distance-vector is...
Verwijderd
Het inter-area model van OSPF is eigenlijk distance vector. Binnen een area is het geen distance vector (dan zou je nl. ook de ellende met mogelijke routingloops en hacks daartegen als split-horizon en count-to-infinite nodig hebben zoals RIP die heeft)._DH schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:58:
Dat komt omdat OSPF stiekum van binnen gewoon keiharde distance-vector is...
Dat het inter-area wel distance-vector is is de reden dat je altijd een area 0 nodig hebt en alle areas aan area 0 moeten hangen: doordat alles altijd via area 0 moet heb je nooit een routing loop.
En de bonus-vraag, hoe zit het bij IS-IS?Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:46:
[...]
Het inter-area model van OSPF is eigenlijk distance vector. Binnen een area is het geen distance vector (dan zou je nl. ook de ellende met mogelijke routingloops en hacks daartegen als split-horizon en count-to-infinite nodig hebben zoals RIP die heeft).
Dat het inter-area wel distance-vector is is de reden dat je altijd een area 0 nodig hebt en alle areas aan area 0 moeten hangen: doordat alles altijd via area 0 moet heb je nooit een routing loop.
Verder is spanning tree dan ook wel logisch je root switch is dan de area 0 van OSPF
Nee, Spanning-Tree bouwt een ander type boom.TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 07:54:
IS-IS heb je natuurlijk ook je lvl 1 en lvl 2 routers maar de exacte details van IS-IS zijn wat weggezakt het is nou niet iets wat je dagelijks gebruikt.
Verder is spanning tree dan ook wel logisch je root switch is dan de area 0 van OSPF
Bij Spanning-Tree maak je 1 spannende boom vanuit een vooraf gedefinieerd startpunt (wat je root-switch is).
Bij OSPF en IS-IS maak je een boom die vanuit ieder punt het kortste pad naar ieder ander punt kan berekenen. Dit is slechts intra-area.
Omdat je ABRs of je l1l2 routers alleen je beste routes IA propageren, is het onmoglijk om buiten je area een compleet beeld van de wereld te krijgen. Je krijgt slechts een subset van alle info, bepaalt door andere A(S)BRs. Je moet daarom een andere manier verzinnen om ervoor te zorgen dat je geen cycles maakt. Daarom heb je juist area 0, zodat een ABR naar area 0 alleen de kortste route propageert voor een subnet (het LSA type 3) en weet dan ook dat alle type 3 LSAs die vanuit area 0 ontvangen worden 'administratief' de kortste zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door JackBol op 25-04-2008 08:40 ]
Gisteren ging mijn mocklab mis op een aantal punten daar moet ik nog even aan werken maar sommige dingen ben ik wel trots op dat ik daar uitgekomen ben.
bonus punten voor degene die weet wat deze config doet
1
2
3
4
5
6
7
8
| router rip version 2 network 204.12.14.0 distance 255 204.12.14.254 0.0.0.0 ODD no auto-summary ! ip access-list standard ODD permit 1.0.0.0 254.255.255.255 |
[ Voor 30% gewijzigd door TrailBlazer op 25-04-2008 08:52 ]
Verwijderd
Omdat er heel wat meer in het leven is dan NetworkingTrailBlazer schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:29:
Je wordt geacht je CCIE te halen binnen 1,5 jaar van je written examen. Sowieso schiet het niet op als je 3 jaar over iets doet wat zo snel verandert als networking.
Ook is het wat battler al zegt heel moeilijk om iets over 3 jaar te plannen. Overigens als je van de telecom branche houdt dan snap ik niet dat je niet de moeite op kan brengen om ´s avonds even een boek door te lezen. Dan is het namelijk geen moeite opbrengen maar iets wat je graag wil doen. Ik heb vanav 12 uur vanmiddag een lab zitten maken en ik vind het nog leuk ook.

Maar je kan natuurlijk niet verwachten van tweakers dat ze dat begrijpen
Maar hebben jullie nog last tips
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 09:46 ]
Tijdens je examen denk ik gewoon de gebruikelijke tips. Eerst rustig lezen, vragen overslaan die je niet kunt maken (later wel op terug komen). Alvast veel succes en ik hoop dat je het haalt.
Dat is mijn leven ook niet zeker niet meer na een paar jaar in de branche. Het is enkel een kwestie van prioriteiten stellen en mijn ervaring is gewoon dat jouw tempo te laag is om die certificeringen binnen te halen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 09:42:
[...]
Omdat er heel wat meer in het leven is dan Networking
Maar je kan natuurlijk niet verwachten van tweakers dat ze dat begrijpen![]()
![]()
Maar hebben jullie nog last tipsga zo voor me examen vertrekken
Is het niet zo dat er meerder vragen op 1 bladzijde staan? Anders wordt het inderdaad erg lastig als je niet terug kan.TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:07:
ehm je kan niet terug naar eerdere vragen dus overslaan is niet zo'n goed idee.
[ Voor 8% gewijzigd door TrailBlazer op 25-04-2008 10:14 ]
Verwijderd
we zullen het zien wanneer ik voor ccnp wil gaan. Mischien toch maar eens 3 weekjes vrij nemen dan in de zomer en overdag blokken en s'avonds feesten :--)TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:09:
[...]
Dat is mijn leven ook niet zeker niet meer na een paar jaar in de branche. Het is enkel een kwestie van prioriteiten stellen en mijn ervaring is gewoon dat jouw tempo te laag is om die certificeringen binnen te halen.
@ Trailblazer: Wordt de administrative distance op 255 gezet als een adres voldoet aan die accesslist in die configuratie? Het is al een tijd geleden dat ik met RIP configuraties heb gespeeld dus het is al een beetje weggezakt. Ben momenteel bezig met EIGRP voor m'n written, RIP herhalen komt pas ergens volgend maand..
feli nette score hoor.Mythrill schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:38:
Ik heb vandaag (eindelijk) mijn CCNA gehaald! met een score van 961/1000. Dit was overigens de 2e keer dat ik het examen deed, de vorige keer zat ik ongeveer 2% onder de norm.
Ja maar wat doet die ACL precies. Die ACL is namelijk nogal vaag op het eerste gezicht.Mr.Nash schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:44:
Gefeliciteerd!
@ Trailblazer: Wordt de administrative distance op 255 gezet als een adres voldoet aan die accesslist in die configuratie? Het is al een tijd geleden dat ik met RIP configuraties heb gespeeld dus het is al een beetje weggezakt. Ben momenteel bezig met EIGRP voor m'n written, RIP herhalen komt pas ergens volgend maand..
Eens denken, met het distance commando kun je de AD van rip aanpassen. Een distance van 255 vind de router zo slecht, dat deze niet op neemt in de FIB.TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:16:
Ja maar wat doet die ACL precies. Die ACL is namelijk nogal vaag op het eerste gezicht.
Dus routes van router 204.12.14.254 die access-list 1 matchen word de AD op 255 gezet.
Nou, wat matcht access-list 1 met het wildcardmask?
Volgens mij 0.0.0.0 en 1.0.0.0. Aangezien 0.0.0.0 een default route is, zou dat hiervoor gelden.
Samengevat denk ik dat de distance van een default route die ontvangen worden van router 204.12.14.254 op 255 word gezet (en dus niet opgenomen in de FIB).
Tip Het wordt al weggeven door de naam van de ACL
30.0.0.0/8
31.0.0.0/8
32.0.0.0/8
33.0.0.0/8
31.0.0.0/8 en 33.0.0.0/8 mochten niet in de routing table komen.
[ Voor 9% gewijzigd door TrailBlazer op 25-04-2008 20:49 ]
Verwijderd
Verwijderd
ben al begonnenMr.Nash schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:15:
congrats. Al plannen voor ICDN2?
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
permit icmp 0.0.0.3 255.255.255.0 0.0.0.1 255.255.255.0 Het lijkt heel nomaal totdat je bedenkt dat het een wildcard mask is.
Maar nu treden ze er dus meer mee naar buiten.
Bron:Cisco’s Partner Talent Network draait vooral om behouden van ict’ers
‘Ook de concurrent wil ons certificaat’
De zoektocht naar goede ict'ers draait niet alleen om het binnenhalen van nieuw personeel, maar ook om het behouden ervan. Het Partner Talent Network van Cisco richt zich daar dan ook op.
Negen jaar geleden dachten ze het bij Cisco al: het tekort aan ict'ers zou flink gaan stijgen. Daarom zette het bedrijf de Network Academy op. Studenten van ROC's en hogescholen die het bijbehorende opleidingstraject met succes doorliepen, werden Cisco Certified Network Associate. Nu is er een vervolg: het Partner Talent Network.
Studenten die het Partner Talent Network doorlopen, gaan aan de slag als Cisco Certified Security Professional of als Voice Professional. Randstad IT Services werft voor de netwerkbouwer hbo'ers die afkomstig zijn van allerlei soorten opleidingen. "Het type starter dat ons programma volgt is heel divers", zegt André Brugman, Manager System Engineers bij Cisco. "Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze vrijwel allemaal afkomstig zijn van buiten de ict."
Tijdens het traject, dat begint met een combinatie van training en detachering bij een van de partners van Cisco, leren de studenten technische vaardigheden en doen ze praktijkkennis op bij het bedrijf waarbij ze werken. Na afloop van de veertien maanden durende detacheringsperiode gaat de student in vaste dienst bij het betreffende bedrijf.
Als dat eenmaal is gebeurd, is het de taak van de werkgever om zijn nieuwverworven ict'er te behouden. Brugman: "De nieuwste generatie wisselt snel en gemakkelijk van baan; de loyaliteit is minder. Wij willen onze partners vertellen hoe ze hun personeel tevreden kunnen houden." Brugman heeft het over waardering en mogelijkheden tot ontwikkeling. Uitgebreide details wil hij niet vertellen: "Die zijn voorbehouden aan onze partners."
Bijzondere dingen
Ondanks de grote schaarste aan ict-personeel, denkt Brugman dat hbo'ers het nut van het Partner Talent Network nog wel inzien. "Starters worden ontzettend veel gebeld door bedrijven die willen dat ze bij hun komen werken. Dat zijn voornamelijk standaard banen." Met het Cisco-certificaat kunnen werkgevers op een gespecialiseerdere functie rekenen. Sterker nog, volgens Brugman kun je ‘bijzondere dingen' doen als je een opleiding bij de netwerkbouwer gevolgd hebt. Zo is het volgens hem mogelijk spraak- en videonetwerken te ontwerpen en te implementeren. Ook werken aan het omzetten van gebouwbeheerssystemen naar het IP-protocol zou tot de mogelijkheden behoren. "Een Cisco-certificaat weegt vaak zwaarder dan bijvoorbeeld een diploma van Microsoft", zegt Brugman. "Zelfs onze concurrenten vragen om personeel dat bij ons een opleiding gevolgd heeft."
Tot nu toe heeft Cisco zijn partners van vijftig nieuwe ict'ers voorzien. Binnenkort komen er volgens Brugman nog twintig bij. Als het aan Cisco ligt, blijft het daar niet bij: "We hopen in 2010 tweehonderd mensen geplaatst te hebben." Tegen die tijd wil Cisco starters niet alleen opleiden tot technisch personeel, maar partners ook helpen aan accountmanagers. "Ook daar is steeds meer behoefte aan."
http://www.computable.nl/...-wil-ons-certificaat.html
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Een klein Quizzz vraagje:
- Wat is hier op de foto gezet?
- En waar is deze foto geschoten?

( Excuses voor de brakke TelefoonCam kwaliteit. Ik heb nog wat beters spul liggen,
maar daar heb ik niet de copyrights over.)
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
12000 van Cisco volgens mij?Bl@ckbird schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:09:
Ok... ff wat anders.
Een klein Quizzz vraagje:
- Wat is hier op de foto gezet?
- En waar is deze foto geschoten?
[afbeelding]
( Excuses voor de brakke TelefoonCam kwaliteit. Ik heb nog wat beters spul liggen,
maar daar heb ik niet de copyrights over.)
(Althans niet in de strikte zin van het woord.)
lijkt meer op een testlab. Bij Juniper in Schiphol-Rijk of bij Cisco in Brussel?Bl@ckbird schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:24:
Inderdaad 12k, maar niet alleen 12k. En het is geen datacenter![]()
(Althans niet in de strikte zin van het woord.)
( Het eerste plaatje is overigens 2x 12000 en 1x CRS-1 )
Krap twee weken terug ben ik met wat klanten en collega's naar het Cisco TAC center geweest in Brussel. We hebben eerst een presentatie gehad...

De belangrijkste TAC Centers zitten in Australië Brussel VS (Oostkust) en de VS (Westkust).
Severity 1 en 2 cases blijven 24 uur per dag openstaan en volgen als het ware de zon.
Elk TAC Center heeft een time-window van 6 uur. (Europa iets langer) Hierna volgt het volgend center de case op.
Sommige TAC centers werken alleen local. Zo spreekt men in Rusland, China, Korea en Japan alleen die specifieke talen. (En geen Engels)
Daarnaast zijn er wat satelliet centers die ontstaan zijn uit bedrijfs overnames. (Waarbij de support engineers zijn blijven zitten.)
Cisco TAC Brussel heeft twee grote zalen waar apparatuur staat.
TAC engineers kunnen hiermee situaties bij klanten nabouwen.
Even een routing setupje

Rack 1: XR12404 router + CRS-1 (8 slots)
Rack 2: 2x CRS-1 (4 slots)
Rack 3: 12000 router (Classic model)
Rack 4: 12000 router (Classic model)
Rack 5: 12000 router (Classic model)
Algemeen overzicht:

Een deel van het wireless test lab:

Het TAC heeft van alle Cisco apparatuur minimaal 1 exemplaar.
(inclusief de duurste lijnkaarten voor de CRS-1... Alhoewel ik de Nexus en de High-end ASA's niet gezien heb. De High-end IPS sensor wel, wat dan wel dezelfde behuizing heeft als de ASA. )
Dit betekent dat men ook oude apparatuur heeft. Deze apparatuur wordt nog steeds bewaard om mee te kunnen testen. Zo heb ik veel oude switches gezien (5k / 4k serie) 2500 / 2600 en 4000 serie routers.
Ook deze oude MCS 7822 server stond er nog.

De Cisco MGX 8000 serie wordt door grote telco's gebruikt als PBX.

Voorgrond: Cisco MGX 8260 Media Gateway
Achtergrond: Cisco MGX 8800 Multiservice Switch
Daar achter: Sun servers die gebruikt worden voor het accounting en billing systeem.
Ook de ONS serie voor optical networking mag niet ontbreken.

Voorgrond: De ONS 15600
Achtergrond: De ONS 15800
Om optical DWDM verbindingen door te meten, heeft men ook wat redelijk prijzige meetapparatuur.
Zoals deze Anritsu MS9710B Optical Spectrum Analyzer.

Na afloop van de rondleiding hadden we een Telepresence met Amsterdam.
We waren wat vroeg. Hierdoor kwam kwamen we in een (spontaan opgezette) sessie met New York.

En de achterkant van Telepresence:
(Let op de stroomkabels

Edit:
Ook grappig:

Overigens het oefenen voor mijn CCIE labs gaat steeds beter. Gisteren had ik ruim 70 punten voor een oefenexamen. Ik begrijp de methodes steeds meer en de gaten in de techniek lijken ook steeds minder te worden. Ik moet nog veel studeren op multicast en QoS.
Het testlab (2e verdieping) bij juniper in schiphol-rijk is niet bijster indrukwekkend, een paar t640s, m320s en wat van het kleinere spul, ook wel e.e.a. aan cisco voor intercompatibility etc.TrailBlazer schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:36:
Juniper in Hoofddorp schijnt ook een indrukwekkend testlab te hebben staan.
Overigens het oefenen voor mijn CCIE labs gaat steeds beter. Gisteren had ik ruim 70 punten voor een oefenexamen. Ik begrijp de methodes steeds meer en de gaten in de techniek lijken ook steeds minder te worden. Ik moet nog veel studeren op multicast en QoS.
Op de begande grond hebben ze echter een demolab, met een glazen muur tussen de wachtkamer en het demolab. Daar staat o.a. tx-matrix en is alles ook erg netjes afgewerkt. Maar daar word niet getest, slechts use-cases gedemoot.
In Amsterdam ( EMEA HQ ) heeft Cisco wel een strak ingericht demolab (Achter de centrale receptie.) Er staat leuk spul, maar een high-end CRS-1 heb ik daar nog niet gezien.
Vooral de stelling met 6500 modules is erg handig
Mijn CCIE lab oefeningen gaan ook steeds beter, heb me eerst gefocust op de Corelab (workbook 3) oefeningen van Internetworkexpert. Daar moet ik nu nog 2 labjes van en daarna doorstomen naar de workbook 2 labs. Heb IGP en BGP echt goed onder controle en maak de labs ruim binnen de tijd.
Moet niet te snel gaan, bootcamp is pas in augustus
Ik heb die core labs eigenlijk helemaal overgeslagenSkins schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 18:41:
Erg leuk om te zien, maar wat een bende zeg. Krijg altijd jeukende handen als ik zoiets zie
Vooral de stelling met 6500 modules is erg handigbij ons hangen die half uit het slot meestal.
Mijn CCIE lab oefeningen gaan ook steeds beter, heb me eerst gefocust op de Corelab (workbook 3) oefeningen van Internetworkexpert. Daar moet ik nu nog 2 labjes van en daarna doorstomen naar de workbook 2 labs. Heb IGP en BGP echt goed onder controle en maak de labs ruim binnen de tijd.
Moet niet te snel gaan, bootcamp is pas in augustus
Mocht je labs willen huren bij die toko van internetworkexpert Dan moet je trouwens blok 4 en 1 nemen 6 uur 's ochtend tot 6 uur 's avonds of 1 en 2 12 tot 12.
Cisco Networking Academy Program: CCNA 1 and 2 Companion guide, revised, 3rd edition
&
Cisco Networking Academy Program: CCNA 3 and 4 Companion guide, revised, 3rd edition
Daarnaast heb ik CCN Command Quick Reference erbij gehaald
Is dit toch voldoende om - met bijgeleverde Packet Tracer 3.2 - een volledig CCNA 640-802 te doorlopen?
Ik heb wel gezien dat de 3rd edition's VPN en WLAN meepakken, wat in oudere niet zit, maar is het voldoende? (Geen Cisco ervaring, alleen SOHO routing/switching, eigen VPN / iptables firewall, etc)
Ja bij mij zijn QoS en Multicast ook zwakkere punten, ga nu eerst de workbook 1 labs even helemaal maken daarvan, gewoon alles een keertje configgen. Core labs zijn goed voor het vertrouwen, eerste helft van een 8-uur lab is nu gewoon inkloppen
Die blokken zijn redelijk goed ingedeelt inderdaad, deze week veel gebruik van gemaakt, meestal pak ik 12 tot 12. Kost doordeweeks echt helemaal niks, alleen jammer dat het veel 2600s zijn, die dingen reloaden zo vreselijk traag
@Rob..
Ik heb geen ervaring met het Academy programma, maar als je het 'echte' examen wil gaan doen zou ik te allen tijde de boeken van Wendell Odom adviseren, die zijn bijna heilig voor het CCNA, maar je kunt eerst met deze beginnen en een Testking erbij pakken om te kijken hoe het gaat.
Dat gaat bij mij ook vaak wel goed nu. Alleen lezen wil nog wel eens mis gaan en dat is gewoon zonde ben je een tijd bezig geweest met een vraag en heb je een minor item gemist weg 3 punten.Skins schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:27:
@TrailBlazer
Ja bij mij zijn QoS en Multicast ook zwakkere punten, ga nu eerst de workbook 1 labs even helemaal maken daarvan, gewoon alles een keertje configgen. Core labs zijn goed voor het vertrouwen, eerste helft van een 8-uur lab is nu gewoon inkloppen