[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 9 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
En daarom heb ik de 24e examen JN0-521, Juniper Netscreen. Leuk spul ja.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
jvanhambelgium schreef op donderdag 17 april 2008 @ 08:10:
...de wereld draait niet rond Cisco in het algemeen ;-)
Juniper heeft ook een aardig pakket producten...vooral rond routing en security zijn ze stevig bezig (en recentelijk hebben ze ook switches uitgebracht)
Op dit moment heeft Cisco zelfs geen core router die de T640 evenaart, Juniper is zoveel beter te beheren dan die jaren 80 IOS console opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Morgen weer op voor het ICND2 examen. Vandaag vrij om het een en ander nog goed dor te nemen :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35
stormfly schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:35:
[...]

Op dit moment heeft Cisco zelfs geen core router die de T640 evenaart, Juniper is zoveel beter te beheren dan die jaren 80 IOS console opbouw.
kan je me uitleggen wat er mis is met de console. Dat Cisco tekortkomingen heeft ok maar de console vind ik echt uitermate relaxed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
stormfly schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:35:
[...]

Even nuanceren ... Cisco CRS-1 (Carrier Routing System) is nog even "vetter" dan de T640 of T1600...maar ook wel een deftige footprint hoor...schaalbaar tot 92 terrabit !!!
De CRS-1 draait ook geen gewoon IOS maar de IOS XR versie (nonstop)
De CRS in single-shelf bestaat als 320Gbps , 640Gbps or 1.2TBps en als ze beginnen koppelen ...(multishelf) vanaf 640Gbps tot 92TBps.

De Juniper doos T1600 (1.6terrabits/s) is het enkelvoudige topmodel, de T640 (640Gbps) zit er net onder.
Met de TX Matrix kan je verschillend T640 (4) dozen koppelen tot 2.5Tbps (nemen dan 3 racks in beslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

TrailBlazer schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:10:
[...]

kan je me uitleggen wat er mis is met de console. Dat Cisco tekortkomingen heeft ok maar de console vind ik echt uitermate relaxed werken.
moah, een show conf is makkelijker te lezen dan een show run en de boom-structuur van de juniper maakt deze toch wel wat makkelijker te configureren. Daarnaast kan je op een juniper een configuratie-setje maken dat op interfaces is toe te passen, wat makkelijker is dan het interface range commando.

Vervolgens is de commit confirm van junos echt veel beter dan dat halve stukje versioning dat cisco in 12.2SXH en 12.4 heeft proberen te proppen...

de ios cli is niet verkeerd, maar de junos cli is verder, imho.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
[b]

Vervolgens is de commit confirm van junos echt veel beter dan dat halve stukje versioning dat cisco in 12.2SXH en 12.4 heeft proberen te proppen...

de ios cli is niet verkeerd, maar de junos cli is verder, imho.
Klopt waarom zou ik een hele config willen zien als ik op een bijvoorbeeld een PE router maar 1 gedeelte wil zien bijvoorbeeld alleen van BGP. Bij IOS krijg ik dan eerst pagina lange interfaces en dan pas een keer bgp. Of je moet met show run | b bgp gaan werken maar dan heb je vaak weer niet alles wat je wilt zien. Bij Juniper kan je gewoon een show geven van een bepaald gedeelte en niet alleen van een interface zoals bij Cisco.

Nog niet gesproken over de rollback ;-) je bouwt iets (dat is de candidate) dan check je hem met commit check of je syntax klopt. Daarna commit je hem volledig (of direct als je zeker bent) werkt het dan niet dan tik je rollback en is je oude config terug. En dan niet bij een wijziging xx maal dezelfde commando's met NO ervoor terug pasten zoals bij Cisco. Zo kan je 49x terug in de rollback history dus ook de wijzigingen die jouw collega om 18:00 smiddags heeft gedaan en waarvoor jij de volgende ochtend de calls krijgt, met rollback compare kan je exact zien wat hij heeft gewijzigd voordat je het eventueel terugzet.

Kortom wat al gezegd werd, Juniper is een fors stuk verder in gebruiks vriendelijkheid. Ik kan het nog steeds niet begrijpen dat je alles op een live systeem doet bij Cisco, stel dat je iets verkeerd doet of iets had voor het andere gepast moeten worden bij een wijziging (het is tenslotte live) gelukkig ziet Cisco dat nu ook in wat een schade een core router kan aanrichten die down gaat en heeft bij die CRS ook een look a like juniper achtig iets gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ja dat moet ik wel toegeven dat dat beter zou kunnen. Dat had me inderdaad wel een keer een vervelende meeting bij een klant kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Cisco IOS XR gebruikt trouwens een micro-kernel van QNX, is voor een groot stuk herschreven (de IOS dus) om modulair met QNX samen te samenwerken als het ware.
QNX is wel ok, hun real-time OS zie je ook in space & defence, luchtvaart, automotive en enkele Canadeese kerncentrales bollen ermee etc dus het is geen prul ;-)

Conceptueel is de JunOS cli (en methodiek ; zoals hierboven enkele voorbeelden werden gegeven) en hun release-management van de software-releases ook wel iets duidelijker en gestructuurder zou ik durven zeggen..

[ Voor 5% gewijzigd door jvanhambelgium op 17-04-2008 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

K*t zooi, herexamen niet gehaald :(. Dat wordt een 3de poging. Had wel 2 simpele vragen verkeerd beantwoord. Ja van sommige sinple dingen verwacht je niet dat ze dat vragen en neem je dan niet door, en wat krijg je op het examen => Administraive distance van OSPF. Ik weet nu dat dat 110 is!

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Die administrative distances is anders wel heel belangrijk om te weten. Zeker als je ingewikkelde herdistributie dingen moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

TrailBlazer schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:46:
Die administrative distances is anders wel heel belangrijk om te weten. Zeker als je ingewikkelde herdistributie dingen moet gaan doen.
Ja dat blijkt, anders zou het er niet in zitten. Heb gemerkt dat je niks kan overslaan. Dat maakt het CISCO/CCNA traject ook zo zwaar. Maar als ik het eenmaal gehaald heb zal ik er wel veel waarde aan hechten :). Maar eerst even het examen halen :+ .

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

642-642 in de pocket!!!

Ik moet zeggen dat het wel een van de moeilijkere cisco-examens is!
Ik heb 6 van die config-gevallen gehad en daarnaast best wel wat frame-relay en FRF.12 spul....
Gelukkig heel wat kunnen compenseren met troubleshooting.

Anyways, binnen is binnen. BGP staat op de planning voor mid juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Zo te horen ga je voor CCIP. Ik zou dan lekker het composite BGP+MPLS examen gaan doen. Het ligt een beetje aan je ervaring maar dan kan je je zwakke punten wat makkelijker compenseren.
Overigens vond in 642-641 ook het moeilijkste examen wat ik heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hey! Ik was niet op de hoogte van dat examen, maar dat is wel zo practisch!

Mijn BGP kennis is wel in orde, maar MPLS heb ik niet echt ervaring mee met hele grote omgevingen. Ik zal eens kijken of dat in een examen te behappen is, of dat ik eerst even mijn BGP ga veiligstellen...

Edit:

@trailblazer: nog even een vraagje, ik meen me namelijk te herinneren dat jij al CCIP gecertificeerd was.
Kan je mij aanraden welk boek ik het beste kan aanschaffen?

MPLS and VPN Architectures (2000) & MPLS and VPN Architectures, Volume II (2003)

of

MPLS and VPN Architectures, CCIP Edition (2002)

Ik ben een beetje bang dat de CCIP versie zich beperkt tot enkel de stof die je voor het examen moet weten, maar ik wil de boeken ook als naslagwerk gaan gebruiken. Kan ik dan beter de eerste set kopen, of is daar de CCIP-variant ook bruikbaar voor?

[ Voor 40% gewijzigd door JackBol op 18-04-2008 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Volgens mij heb ik dat examen gedaan met online boeken ik weet ook niet meer precies welke. Ik heb MPLS and VPN architectures deel I in mijn kast staan dus dan kan ik even inschatten wat de diepgang is. Ik heb het boek nog niet open gehad namelijk. Sowieso is het BGP boek van Halabi (internet routing architectures afaik) handig. Dit is gewoon de BGP bijbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
TrailBlazer, bedoel je dit boek?

Ik heb nu het BGP boek van O'reilly maar is best een dun boekje. En ben ook op zoek naar nog een goed BGP boek.

[ Voor 8% gewijzigd door battler op 19-04-2008 17:55 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Yep dat is de BGP bijbel. Hoewel je ook gewoon routing TCP/IP 1 en 2 moet hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Die toch maar volgende keer maar even bestellen dan. Ik ben nu bezig met CCIE Routing and Switching, vind ik ook wel een erg lekker boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi lads,

nm

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:02:
hi lads,

vrijdag me icnd1 examen, ben even vraagjes aan het maken. Maar bij deze kom ik er echt niet uit. Ben deze vraagstelling nog niet tegengekomen

[afbeelding]
172.16.8.0, 172.16.16.0 en 172.16.24.0 zijn netwerk adressen (1e adres in het subnet). De overige adressen zijn niet het eerste (netwerk) of het laatste (broadcast) adressen en hierdoor zijn dat "valid host addresses" en dus de goede antwoorden.

edit: Gebruik eens een netwerk calculator, dan zal je het wat makkelijker zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart op 22-04-2008 20:25 ]

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:24:
[...]

172.16.8.0, 172.16.16.0 en 172.16.24.0 zijn netwerk adressen (1e adres in het subnet). De overige adressen zijn niet het eerste (netwerk) of het laatste (broadcast) adressen en hierdoor zijn dat "valid host addresses" en dus de goede antwoorden.

edit: Gebruik eens een netwerk calculator, dan zal je het wat makkelijker zien.
ja ik snapte de vraagstelling al ;)

Ik deed interesting octet min 256 = magic number 8

dus de ranges zijn 8 16 24 32 etc was het vergeten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:34:
[...]

ja ik snapte de vraagstelling al ;)

Ik deed interesting octet min 256 = magic number 8

dus de ranges zijn 8 16 24 32 etc was het vergeten :(
geen 24....

de ranges zijn altijd machten van 2, dus 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384, 32768, 65535 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:55:
[...]

geen 24....

de ranges zijn altijd machten van 2, dus 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384, 32768, 65535 etc.
volgens mij klopt dat niet helemaal hoor

de ranges zijn

0 - 7.255
8 - 15.255
16 - 23.255
24 - 31.255
32 - 39.255
40 - 47.255

als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Vandaag hertentamen CCNP1/2 gehad @ HHS.

Waarom moet je de administrative distance van EIGRP weten? Ik moest uit een 4tal meerkeuze antwoorden de juiste kiezen. :?

Anders even topic lezen voor je blaat 8)7

FrankGuthrie in "[Cisco]Certificaten, ervaringen & discus..." dus :z

[ Voor 31% gewijzigd door webfreakz.nl op 22-04-2008 21:27 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l0c4lh0st schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:02:
Ik haat Cisco.

We moesten het vorig jaar al doen, omdat het ICT is. Maar nu ik een vakgebied heb gekozen (applicatieontwikkelaar), dacht ik mooi van Cisco af te zijn.

Maar nee, gaat lekker door. :w

Ik haat het. Ik heb totáál geen interesse in routers en mocht ik er een nodig hebben dan koop ik lekker een Asus of Linksys ofzo en die knal ik in de meterkast neer en die werken gewoon.

Die routers hebben overigens ook een USB poort, die van Cisco werken nog steeds met seriële poorten. Pft. :w
Haha sorry dat ik dit omhoog haal na zoveel maanden, maar hier moet ik toch wel even keihard om lachen :--)

Dit is hetzelfde als roepen: Ik haat koken, al dat gedoe, van juiste ingredienten combineren en weten hoe het moet. Ik koop wel lekker een slappe ovenmaaltijd, dat smaakt mischien smerig, maar is wel veel makkelijker !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:19:
[...]

volgens mij klopt dat niet helemaal hoor

de ranges zijn

0 - 7.255
8 - 15.255
16 - 23.255
24 - 31.255
32 - 39.255
40 - 47.255

als het goed is
ah, mea culpa. Ik had het verkeerd begrepen.

Bovenstaande zijn inderdaad valide reeksen die je geeft. Ik was in de veronderstelling dat we het over de grootte van subnets hadden, waarbij het aantal adressen in een subnet altijd een macht van twee is.

Overigens is jou voorbeeld ook een macht van twee, nl. 2048 ip adressen per subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:29:
[...]

Haha sorry dat ik dit omhoog haal na zoveel maanden, maar hier moet ik toch wel even keihard om lachen :--)

Dit is hetzelfde als roepen: Ik haat koken, al dat gedoe, van juiste ingredienten combineren en weten hoe het moet. Ik koop wel lekker een slappe ovenmaaltijd, dat smaakt mischien smerig, maar is wel veel makkelijker !
En daarnaast zijn er tegenwoordig WEL ciscorouters met USB poorten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:33:
[...]

ah, mea culpa. Ik had het verkeerd begrepen.

Bovenstaande zijn inderdaad valide reeksen die je geeft. Ik was in de veronderstelling dat we het over de grootte van subnets hadden, waarbij het aantal adressen in een subnet altijd een macht van twee is.

Overigens is jou voorbeeld ook een macht van twee, nl. 2048 ip adressen per subnet.
Hoe bereken je dat precies ? Dat in dit geval 2048 ip adressen per subnet kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:29:
[...]

Inderdaad. Ik vind Cisco ook niet echt ideale leerstof maar het is wel een erg goede basis. Het is best handig als je niet van één ding heel veel weet maar juist van elk onderdeel iets.

Moet nu weer met CCNA 3.1 beginnen :). Volgens mij niet al te veel stof dus dat moet wel goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:
[...]

Hoe bereken je dat precies ? Dat in dit geval 2048 ip adressen per subnet kunnen
8*256 ? :)

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

webfreakz.nl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:22:
Vandaag hertentamen CCNP1/2 gehad @ HHS.

Waarom moet je de administrative distance van EIGRP weten? Ik moest uit een 4tal meerkeuze antwoorden de juiste kiezen. :?

Anders even topic lezen voor je blaat 8)7

FrankGuthrie in "[Cisco]Certificaten, ervaringen & discus..." dus :z
Principe dat tegenwoordig op de HHS wordt gebruikt (tentamen als afsluiting curruculum ipv de online toetsen) vind ik best wel goed. Zo wordt de kennis echt getoetst in tegenstelling van de academy toetsing waar 95% het met de antwoorden deed. Het verschil is ook echt merkbaar qua kennis.

Trouwens, klopt het dat er een wall of fame hangt in het lab nu met studenten die ook extern hun certificaten hebben gehaald? Zit zelf nog wel op de HHS maar ben al in tijden niet meer langs het lab geweest; waarschijnlijk krijg ik pas weer een mogelijkheid na m'n afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
pff vandaag een oefen mocklab voor CCIE gemaakt. 60 punten van de 100. Veel punten verloren door sloridg werken. Ik was wel binnen de 8 uur klaar maar als je foutjes maakt schiet dat nog niet op. Ik heb wel het idee dat de kennis er goed inzit moet alleen secuurder leren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

60 van de 100 en nog anderhalf maand (juni toch?) te gaan. Moet wel goedkomen denk ik als je nu weet waar je fouten in maakt.

Ik heb van een kennis die ook met z'n CCIE bezig is een oefenlab gehad van Internetwork expert. Na 5 uur was ik geeneens bij de helft waarna ik gestopt ben. Wil me nu eerst weer focussen op de written voordat ik weer een poging doe om een lab af te ronden binnen 8-10 uur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
ja dat denk ik ook wel. Ik ga ook nog een weekje naar Heinz Ulm in de US om klaargestoomt te worden. Er zat een bijzonder vaag multicast deel in de hele vraagstelling snapte ik gewoon niet. Donderdag heb ik weer een labje geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Donderdag ga ik naar de HHS voor mijn vervolg opleiding, dus daar zal ik dan zeker een kijkje gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://img166.imageshack.us/my.php?image=waaromen4.jpg

Gents.

Waarom antwoord A.

Als ik het uitreken kom ik eerder op de fout dat het IP adres het begin van een subnet is.

Wat bedoelen ze precies met die overlap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Volgens mij klopt dat antwoord niet. (dont shoot me if i'm wrong.)
/30 = 32-2
2 tot de macht 2 = 4
Elke subnet 4 ips.
Dan zijn 10.1.1.0 en 10.1.3.1 toch nooit overlappend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 19:58:
http://img166.imageshack.us/my.php?image=waaromen4.jpg

Gents.

Waarom antwoord A.

Als ik het uitreken kom ik eerder op de fout dat het IP adres het begin van een subnet is.

Wat bedoelen ze precies met die overlap ?
wat is de vraag? Antwoord A is het enige antwoord wat niet waar is dus als de vraag is which statement is false dan is antwoord A het enige goede.

overigens ben je nog steeds niet opgeweest voor je examen.
je bent al 4 maanden aan het leren zolang ben ik ook voor mijn CCIE aan het leren.

[ Voor 23% gewijzigd door TrailBlazer op 23-04-2008 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
TrailBlazer, de groene antwoorden lijken mij de juiste. Daarintegen is antwoord A helemaal niet juist.
Ik heb trouwens vandaag de volgende boeken besteld:

Aantal : 1
Titel : Routing TCP/IP, Volume I, Second Edition | CCIE Professional Development
Code/Uitg/ISBN : 09479-E7 / CISp / 1.58705-202.4
Prijs EUR : 66,90 incl. BTW

Titel : Routing TCP/IP, Volume II - CCIE Professional Development
Code/Uitg/ISBN : 09481-C0 / CISp / 1.57870-089.2
Prijs EUR : 66,90 incl. BTW

Titel : TCP/IP Illustrated, Volumes 1-3 [boxed set]
Code/Uitg/ISBN : 04497-D5 / ADD / 0.201-77631.6
Prijs EUR : 127,90 incl. BTW

Al zoek ik nog steeds een goed BGP boek, maar hopelijk staan hier leuke dingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
A is het enige antwoord wat niet waar is maar zonder de vraag erbij kunnen we er niks mee.

staat genoeg bgp in die boeken om op te starten daarnaast is internet routing architectures het bgp boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik zat net inderdaad je post terug te lezen ben ik helemaal vergeten om die te bestellen.
Nu bedenk ik me dat het met de huidige koersen beter is om alles te bestellen bij Amazon.com
Scheelt me de helft van de prijs, en dan kan ik ook gelijk Internet Routing Architectures bestellen.

Heeft er iemand ervaring bij een andere webwinkel die op dit moment door de koersen vele malen goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Bij Ciscopress krijg je vaak 35% korting als je 3 boeken of meer bestle volgens mij. Bezorgkosten vallen wel mee enkel de invoerrechten komen er dan nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Uiteindelijk was Amazon.com alsnog goedkoper.
Ik heb nu
"TCP/IP Illustrated Volumes 1-3 Boxed Set (Addison-Wesley Professional
"Routing TCP/IP, Volume II (CCIE Professional Development) (CCIE Professional
"Internet Routing Architectures (2nd Edition) (Networking Technology)"
"Routing TCP/IP, Volume 1 (2nd Edition) (CCIE Professional Development)"

Met Priority shipping (2-4 dagen) en alle belasting zooi voor 255,-
Dat scheelt me toch mooi 50,-. (en als je langer wilt wachten kan het je 80,- schelen.)

[ Voor 5% gewijzigd door battler op 23-04-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:16:
[...]

wat is de vraag? Antwoord A is het enige antwoord wat niet waar is dus als de vraag is which statement is false dan is antwoord A het enige goede.

overigens ben je nog steeds niet opgeweest voor je examen.

[...]

je bent al 4 maanden aan het leren zolang ben ik ook voor mijn CCIE aan het leren.
Vrijdag moet ik examen afleggen

Ik vind het prima hoelang jij voor je CCIE aan het leren bent, wat wil je er precies mee zeggen ?

Dat je naast je werk geen sociaal leven hebt ? :) in die 4 maanden heb ik denk ik pas echt 24 uur bestaat aan ccna :--)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Wat was de vraag in het plaatje?

In 4 maanden 24 uur voor CCNA? IMHO is CCNA toch wel het moeilijkste in het gehele Cisco theorie traject. Ik zou dat nooit gered hebben met zo weinig tijd. En tja, als jij ooit voor je CCIE wilt gaan zul je zelf merken dat een sociaal leven en studeren voor een van de moeilijkste IT examens niet samengaat.

Anyways succes vrijdag. Hoop dat je het haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:00:
[...]

Vrijdag moet ik examen afleggen

Ik vind het prima hoelang jij voor je CCIE aan het leren bent, wat wil je er precies mee zeggen ?

Dat je naast je werk geen sociaal leven hebt ? :) in die 4 maanden heb ik denk ik pas echt 24 uur bestaat aan ccna :--)
Ik vind gewoon ook al heb je een sociaal leven je erg lang tegen het examen aan aan het hikken bent. Mijn ervaring is dat je gewoon een redelijk tempo er in moet zien te houden. Als je voor CCNP wil gaan bijvoorbeeld is het toch wel redelijk standaard dat je gewoon binnen een jaar al die examens doet. Als je in 4 maanden inderdaad slechts 24 uur aan je CCNA besteed hebt is je tempo gewoon erg laag.
Ik zet inderdaad mijn sociale leven op een laag pitje voor het behalen van mijn CCIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:18:
[...]

Ik vind gewoon ook al heb je een sociaal leven je erg lang tegen het examen aan aan het hikken bent. Mijn ervaring is dat je gewoon een redelijk tempo er in moet zien te houden. Als je voor CCNP wil gaan bijvoorbeeld is het toch wel redelijk standaard dat je gewoon binnen een jaar al die examens doet. Als je in 4 maanden inderdaad slechts 24 uur aan je CCNA besteed hebt is je tempo gewoon erg laag.
Ik zet inderdaad mijn sociale leven op een laag pitje voor het behalen van mijn CCIE
Ik weet het ook wel hoor ;) maar er is gewoon niet altijd veel vrije tijd, en vooral zin, om na 8 uur werken op een dag nog eens paar uur te gaan leren.

Ik ben in die 4 maanden tijd eerst begonnen met full ccna, daarna kwam ik erachter dat het een oude versie was.

Gestopt, opnieuw begonnen met ICND1.

Op de helft kreeg ik een nieuwe baan, dus weer paar weken ertussen ;)

maar nu vrijdag is het zover ! :--)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:27:
[...]

Ik weet het ook wel hoor ;) maar er is gewoon niet altijd veel vrije tijd, en vooral zin, om na 8 uur werken op een dag nog eens paar uur te gaan leren.
Dat is nou juist het omslag punt. Als je dat niet kan opbrengen wordt het heel moeilijk. En vraag is dan, voor wie doe je het? ik heb gemerkt dat je veel tijd moet steken wilt je het halen. De omslag is bij mij ook erg moeilijk soms, waar wil zo graag CCNA zijn en dan verder. Gelukkig voor mij, heb ik geen gezin en is het makkelijker om wat tijd vrij te maken. Ik denk dat het heel moeilijk is om CCIE certified te worden als je een gezin hebt.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
paella schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:19:
En daarom heb ik de 24e examen JN0-521, Juniper Netscreen. Leuk spul ja.
En gehaald! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
yeah feli. Ik ben op dit moment bezig met een CCIE mocklab. Ik denk met de meest ranzige constructie ooit. Ik heb twee virtual links nodig om een bepaalde area aan area 0 te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TrailBlazer schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:45:
yeah feli. Ik ben op dit moment bezig met een CCIE mocklab. Ik denk met de meest ranzige constructie ooit. Ik heb twee virtual links nodig om een bepaalde area aan area 0 te koppelen.
Dat komt omdat OSPF stiekum van binnen gewoon keiharde distance-vector is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankGuthrie schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:05:
[...]

Dat is nou juist het omslag punt. Als je dat niet kan opbrengen wordt het heel moeilijk. En vraag is dan, voor wie doe je het? ik heb gemerkt dat je veel tijd moet steken wilt je het halen. De omslag is bij mij ook erg moeilijk soms, waar wil zo graag CCNA zijn en dan verder. Gelukkig voor mij, heb ik geen gezin en is het makkelijker om wat tijd vrij te maken. Ik denk dat het heel moeilijk is om CCIE certified te worden als je een gezin hebt.
Tuurlijk is het wel te doen, alleen doe je er langer of omdat je vaker dingen moet herhalen. Maar maakt het veel uit of je er 2 jaar over doet om je ccie te halen of 1 jaar ? of 6 jaar ? natuurlijk niet !

Mijn vader is 51 en gaat aan ze tweede studie beginnen. Maakt dat wat uit ? natuurlijk niet ! studeren doe je toch omdat je je kennis wilt vereiken ? Dan maakt het toch niet uit of je er lang of kort over doet.

Je hebt natuurlijk mensen die studeren omdat ze veel geld willen verdienen, uiteindelijk komen ze er naar 30 jaar achter dat ze werk aan het doen zijn wat ze eigenlijk geen zak aanvinden en gaan ze brabelen over "het nut van het leven" enzo ;)

Ik hou van de telecom brance ! dus het maakt me weinig uit hoelang ik erover doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik denk dat het juist wel uitmaakt. Niet voor het resultaat. Maar als jij je certificaat in 1 jaar denkt te gaan halen, dan zal het makkelijker zijn dan wanneer je je plan uitsmeerd over 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je wordt geacht je CCIE te halen binnen 1,5 jaar van je written examen. Sowieso schiet het niet op als je 3 jaar over iets doet wat zo snel verandert als networking.
Ook is het wat battler al zegt heel moeilijk om iets over 3 jaar te plannen. Overigens als je van de telecom branche houdt dan snap ik niet dat je niet de moeite op kan brengen om ´s avonds even een boek door te lezen. Dan is het namelijk geen moeite opbrengen maar iets wat je graag wil doen. Ik heb vanav 12 uur vanmiddag een lab zitten maken en ik vind het nog leuk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
_DH schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:58:
[...]

ik moet me echt eens een keer in dat SPF algoritme gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:58:
Het inter-area model van OSPF is eigenlijk distance vector. Binnen een area is het geen distance vector (dan zou je nl. ook de ellende met mogelijke routingloops en hacks daartegen als split-horizon en count-to-infinite nodig hebben zoals RIP die heeft).

Dat het inter-area wel distance-vector is is de reden dat je altijd een area 0 nodig hebt en alle areas aan area 0 moeten hangen: doordat alles altijd via area 0 moet heb je nooit een routing loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:46:
[...]

Het inter-area model van OSPF is eigenlijk distance vector. Binnen een area is het geen distance vector (dan zou je nl. ook de ellende met mogelijke routingloops en hacks daartegen als split-horizon en count-to-infinite nodig hebben zoals RIP die heeft).

Dat het inter-area wel distance-vector is is de reden dat je altijd een area 0 nodig hebt en alle areas aan area 0 moeten hangen: doordat alles altijd via area 0 moet heb je nooit een routing loop.
En de bonus-vraag, hoe zit het bij IS-IS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
IS-IS heb je natuurlijk ook je lvl 1 en lvl 2 routers maar de exacte details van IS-IS zijn wat weggezakt het is nou niet iets wat je dagelijks gebruikt.

Verder is spanning tree dan ook wel logisch je root switch is dan de area 0 van OSPF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 07:54:
IS-IS heb je natuurlijk ook je lvl 1 en lvl 2 routers maar de exacte details van IS-IS zijn wat weggezakt het is nou niet iets wat je dagelijks gebruikt.

Verder is spanning tree dan ook wel logisch je root switch is dan de area 0 van OSPF
Nee, Spanning-Tree bouwt een ander type boom.

Bij Spanning-Tree maak je 1 spannende boom vanuit een vooraf gedefinieerd startpunt (wat je root-switch is).

Bij OSPF en IS-IS maak je een boom die vanuit ieder punt het kortste pad naar ieder ander punt kan berekenen. Dit is slechts intra-area.

Omdat je ABRs of je l1l2 routers alleen je beste routes IA propageren, is het onmoglijk om buiten je area een compleet beeld van de wereld te krijgen. Je krijgt slechts een subset van alle info, bepaalt door andere A(S)BRs. Je moet daarom een andere manier verzinnen om ervoor te zorgen dat je geen cycles maakt. Daarom heb je juist area 0, zodat een ABR naar area 0 alleen de kortste route propageert voor een subnet (het LSA type 3) en weet dan ook dat alle type 3 LSAs die vanuit area 0 ontvangen worden 'administratief' de kortste zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door JackBol op 25-04-2008 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Hmm klink wel logisch allemaal. Ik zou alleen eens een keer wat theoretischer naar dit soort algoritmes moeten kijken.

Gisteren ging mijn mocklab mis op een aantal punten daar moet ik nog even aan werken maar sommige dingen ben ik wel trots op dat ik daar uitgekomen ben.

bonus punten voor degene die weet wat deze config doet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
router rip
 version 2
 network 204.12.14.0
 distance 255 204.12.14.254 0.0.0.0 ODD
 no auto-summary
!
ip access-list standard ODD
 permit 1.0.0.0 254.255.255.255

[ Voor 30% gewijzigd door TrailBlazer op 25-04-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:29:
Je wordt geacht je CCIE te halen binnen 1,5 jaar van je written examen. Sowieso schiet het niet op als je 3 jaar over iets doet wat zo snel verandert als networking.
Ook is het wat battler al zegt heel moeilijk om iets over 3 jaar te plannen. Overigens als je van de telecom branche houdt dan snap ik niet dat je niet de moeite op kan brengen om ´s avonds even een boek door te lezen. Dan is het namelijk geen moeite opbrengen maar iets wat je graag wil doen. Ik heb vanav 12 uur vanmiddag een lab zitten maken en ik vind het nog leuk ook.
Omdat er heel wat meer in het leven is dan Networking :/

Maar je kan natuurlijk niet verwachten van tweakers dat ze dat begrijpen ;) ;) ;)

Maar hebben jullie nog last tips ;) ga zo voor me examen vertrekken

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dextro nemen is volgens mij het enige wat je nu nog voor je examen kan doen wat zou kunnen helpen.
Tijdens je examen denk ik gewoon de gebruikelijke tips. Eerst rustig lezen, vragen overslaan die je niet kunt maken (later wel op terug komen). Alvast veel succes en ik hoop dat je het haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
ehm je kan niet terug naar eerdere vragen dus overslaan is niet zo'n goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 09:42:
[...]

Omdat er heel wat meer in het leven is dan Networking :/

Maar je kan natuurlijk niet verwachten van tweakers dat ze dat begrijpen ;) ;) ;)

Maar hebben jullie nog last tips ;) ga zo voor me examen vertrekken
Dat is mijn leven ook niet zeker niet meer na een paar jaar in de branche. Het is enkel een kwestie van prioriteiten stellen en mijn ervaring is gewoon dat jouw tempo te laag is om die certificeringen binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:07:
ehm je kan niet terug naar eerdere vragen dus overslaan is niet zo'n goed idee.
Is het niet zo dat er meerder vragen op 1 bladzijde staan? Anders wordt het inderdaad erg lastig als je niet terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
nee dat kan echt niet enkel bij CCIE written kan dat.

[ Voor 8% gewijzigd door TrailBlazer op 25-04-2008 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:09:
[...]

Dat is mijn leven ook niet zeker niet meer na een paar jaar in de branche. Het is enkel een kwestie van prioriteiten stellen en mijn ervaring is gewoon dat jouw tempo te laag is om die certificeringen binnen te halen.
we zullen het zien wanneer ik voor ccnp wil gaan. Mischien toch maar eens 3 weekjes vrij nemen dan in de zomer en overdag blokken en s'avonds feesten :--)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:50
Ik heb vandaag (eindelijk) mijn CCNA gehaald! met een score van 961/1000. Dit was overigens de 2e keer dat ik het examen deed, de vorige keer zat ik ongeveer 2% onder de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Gefeliciteerd!

@ Trailblazer: Wordt de administrative distance op 255 gezet als een adres voldoet aan die accesslist in die configuratie? Het is al een tijd geleden dat ik met RIP configuraties heb gespeeld dus het is al een beetje weggezakt. Ben momenteel bezig met EIGRP voor m'n written, RIP herhalen komt pas ergens volgend maand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Mythrill schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:38:
Ik heb vandaag (eindelijk) mijn CCNA gehaald! met een score van 961/1000. Dit was overigens de 2e keer dat ik het examen deed, de vorige keer zat ik ongeveer 2% onder de norm.
feli nette score hoor.
Mr.Nash schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:44:
Gefeliciteerd!

@ Trailblazer: Wordt de administrative distance op 255 gezet als een adres voldoet aan die accesslist in die configuratie? Het is al een tijd geleden dat ik met RIP configuraties heb gespeeld dus het is al een beetje weggezakt. Ben momenteel bezig met EIGRP voor m'n written, RIP herhalen komt pas ergens volgend maand..
Ja maar wat doet die ACL precies. Die ACL is namelijk nogal vaag op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:16:

Ja maar wat doet die ACL precies. Die ACL is namelijk nogal vaag op het eerste gezicht.
Eens denken, met het distance commando kun je de AD van rip aanpassen. Een distance van 255 vind de router zo slecht, dat deze niet op neemt in de FIB.

Dus routes van router 204.12.14.254 die access-list 1 matchen word de AD op 255 gezet.

Nou, wat matcht access-list 1 met het wildcardmask?
Volgens mij 0.0.0.0 en 1.0.0.0. Aangezien 0.0.0.0 een default route is, zou dat hiervoor gelden.

Samengevat denk ik dat de distance van een default route die ontvangen worden van router 204.12.14.254 op 255 word gezet (en dus niet opgenomen in de FIB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je hebt gelijk dat een subset van de routes een distance van 255 krijgen. De ACL doet iets wat nog veel ranziger is. De 0.0.0.0 achter het 1e ip adres is gewoon een wildcard masker zodat je eventueel meer routing sources kan matchen.
Tip Het wordt al weggeven door de naam van de ACL
spoiler:
De acl matched alle routes waarin het laatste bit van het eerste octet 1 is. Dit resulteert er dus in dat alle routes met een oneven eerste octet gematched worden en dus uiteindelijk de vraag was. Je leerde via rip de volgende routes in.
30.0.0.0/8
31.0.0.0/8
32.0.0.0/8
33.0.0.0/8
31.0.0.0/8 en 33.0.0.0/8 mochten niet in de routing table komen.

[ Voor 9% gewijzigd door TrailBlazer op 25-04-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Ja, zo wordt het leuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gents ! ik heb me icnd1 examen gehaald !! whoei ! score was 850 punten dus wel op het nippertje, maar slagen is slagen ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
feli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

congrats. Al plannen voor ICDN2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.Nash schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:15:
congrats. Al plannen voor ICDN2?
ben al begonnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

De even/oneven wildcard mask wordt erg vaak toegepast in de labjes en is heel logisch te beredeneren, alleen de eerste keer sta je even raar te kijken :)

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ja klopt ik ben een keer zoiets tegengekomen in het wild. Toen mocht enkel de machine die eindigt op .3 de default gateway pingen. Elke site had een generieke opbouw dat op .3 altijd de lokale server stond Kreeg je een ACL die er zo uitzag
permit icmp 0.0.0.3 255.255.255.0 0.0.0.1 255.255.255.0 Het lijkt heel nomaal totdat je bedenkt dat het een wildcard mask is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wist al een tijdje dat Cisco een partnership met Randstad was aangegaan...
Maar nu treden ze er dus meer mee naar buiten.
Cisco’s Partner Talent Network draait vooral om behouden van ict’ers
‘Ook de concurrent wil ons certificaat’

De zoektocht naar goede ict'ers draait niet alleen om het binnenhalen van nieuw personeel, maar ook om het behouden ervan. Het Partner Talent Network van Cisco richt zich daar dan ook op.

Negen jaar geleden dachten ze het bij Cisco al: het tekort aan ict'ers zou flink gaan stijgen. Daarom zette het bedrijf de Network Academy op. Studenten van ROC's en hogescholen die het bijbehorende opleidingstraject met succes doorliepen, werden Cisco Certified Network Associate. Nu is er een vervolg: het Partner Talent Network.

Studenten die het Partner Talent Network doorlopen, gaan aan de slag als Cisco Certified Security Professional of als Voice Professional. Randstad IT Services werft voor de netwerkbouwer hbo'ers die afkomstig zijn van allerlei soorten opleidingen. "Het type starter dat ons programma volgt is heel divers", zegt André Brugman, Manager System Engineers bij Cisco. "Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze vrijwel allemaal afkomstig zijn van buiten de ict."

Tijdens het traject, dat begint met een combinatie van training en detachering bij een van de partners van Cisco, leren de studenten technische vaardigheden en doen ze praktijkkennis op bij het bedrijf waarbij ze werken. Na afloop van de veertien maanden durende detacheringsperiode gaat de student in vaste dienst bij het betreffende bedrijf.

Als dat eenmaal is gebeurd, is het de taak van de werkgever om zijn nieuwverworven ict'er te behouden. Brugman: "De nieuwste generatie wisselt snel en gemakkelijk van baan; de loyaliteit is minder. Wij willen onze partners vertellen hoe ze hun personeel tevreden kunnen houden." Brugman heeft het over waardering en mogelijkheden tot ontwikkeling. Uitgebreide details wil hij niet vertellen: "Die zijn voorbehouden aan onze partners."
Bijzondere dingen

Ondanks de grote schaarste aan ict-personeel, denkt Brugman dat hbo'ers het nut van het Partner Talent Network nog wel inzien. "Starters worden ontzettend veel gebeld door bedrijven die willen dat ze bij hun komen werken. Dat zijn voornamelijk standaard banen." Met het Cisco-certificaat kunnen werkgevers op een gespecialiseerdere functie rekenen. Sterker nog, volgens Brugman kun je ‘bijzondere dingen' doen als je een opleiding bij de netwerkbouwer gevolgd hebt. Zo is het volgens hem mogelijk spraak- en videonetwerken te ontwerpen en te implementeren. Ook werken aan het omzetten van gebouwbeheerssystemen naar het IP-protocol zou tot de mogelijkheden behoren. "Een Cisco-certificaat weegt vaak zwaarder dan bijvoorbeeld een diploma van Microsoft", zegt Brugman. "Zelfs onze concurrenten vragen om personeel dat bij ons een opleiding gevolgd heeft."

Tot nu toe heeft Cisco zijn partners van vijftig nieuwe ict'ers voorzien. Binnenkort komen er volgens Brugman nog twintig bij. Als het aan Cisco ligt, blijft het daar niet bij: "We hopen in 2010 tweehonderd mensen geplaatst te hebben." Tegen die tijd wil Cisco starters niet alleen opleiden tot technisch personeel, maar partners ook helpen aan accountmanagers. "Ook daar is steeds meer behoefte aan."
Bron:
http://www.computable.nl/...-wil-ons-certificaat.html

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Ok... ff wat anders. :P

Een klein Quizzz vraagje:
- Wat is hier op de foto gezet?
- En waar is deze foto geschoten?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t0XikPJK3yT3TFvPnpd2GKqM/thumb.jpg

( Excuses voor de brakke TelefoonCam kwaliteit. Ik heb nog wat beters spul liggen,
maar daar heb ik niet de copyrights over.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allesflex
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-08 14:33
- routers/switches
- in een serverruimte

:9

[ Voor 10% gewijzigd door allesflex op 29-04-2008 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Bl@ckbird schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:09:
Ok... ff wat anders. :P

Een klein Quizzz vraagje:
- Wat is hier op de foto gezet?
- En waar is deze foto geschoten?

[afbeelding]

( Excuses voor de brakke TelefoonCam kwaliteit. Ik heb nog wat beters spul liggen,
maar daar heb ik niet de copyrights over.)
12000 van Cisco volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
lijken mij ook 12K te zijn en iemand wie zijn datacenter procedures niet op orde heeft wat ee troep zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Inderdaad 12k, maar niet alleen 12k. En het is geen datacenter :)
(Althans niet in de strikte zin van het woord.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bl@ckbird schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:24:
Inderdaad 12k, maar niet alleen 12k. En het is geen datacenter :)
(Althans niet in de strikte zin van het woord.)
lijkt meer op een testlab. Bij Juniper in Schiphol-Rijk of bij Cisco in Brussel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Dat laatste :)
( Het eerste plaatje is overigens 2x 12000 en 1x CRS-1 )

Krap twee weken terug ben ik met wat klanten en collega's naar het Cisco TAC center geweest in Brussel. We hebben eerst een presentatie gehad...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pcS6M0MWfSa4cFO7cMN10Iuk/thumb.jpg

De belangrijkste TAC Centers zitten in Australië Brussel VS (Oostkust) en de VS (Westkust).
Severity 1 en 2 cases blijven 24 uur per dag openstaan en volgen als het ware de zon.
Elk TAC Center heeft een time-window van 6 uur. (Europa iets langer) Hierna volgt het volgend center de case op.

Sommige TAC centers werken alleen local. Zo spreekt men in Rusland, China, Korea en Japan alleen die specifieke talen. (En geen Engels)

Daarnaast zijn er wat satelliet centers die ontstaan zijn uit bedrijfs overnames. (Waarbij de support engineers zijn blijven zitten.)

Cisco TAC Brussel heeft twee grote zalen waar apparatuur staat.
TAC engineers kunnen hiermee situaties bij klanten nabouwen.

Even een routing setupje :P :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PFoNNve89shocApe1VV9Pkf4/thumb.jpg
Rack 1: XR12404 router + CRS-1 (8 slots)
Rack 2: 2x CRS-1 (4 slots)
Rack 3: 12000 router (Classic model)
Rack 4: 12000 router (Classic model)
Rack 5: 12000 router (Classic model)

Algemeen overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C8CcZgQ41HuAKGN1DUkyp4Fr/thumb.jpg

Een deel van het wireless test lab:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CqH3qwCWN9PmhOV2mjZHjb3f/thumb.jpg

Het TAC heeft van alle Cisco apparatuur minimaal 1 exemplaar.
(inclusief de duurste lijnkaarten voor de CRS-1... Alhoewel ik de Nexus en de High-end ASA's niet gezien heb. De High-end IPS sensor wel, wat dan wel dezelfde behuizing heeft als de ASA. )

Dit betekent dat men ook oude apparatuur heeft. Deze apparatuur wordt nog steeds bewaard om mee te kunnen testen. Zo heb ik veel oude switches gezien (5k / 4k serie) 2500 / 2600 en 4000 serie routers.
Ook deze oude MCS 7822 server stond er nog.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UVWBYjLGds200ovU0kAUcsn7/thumb.jpg

De Cisco MGX 8000 serie wordt door grote telco's gebruikt als PBX.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e8CGwP6GpjnuOM2ru0NyMMVY/thumb.jpg

Voorgrond: Cisco MGX 8260 Media Gateway
Achtergrond: Cisco MGX 8800 Multiservice Switch
Daar achter: Sun servers die gebruikt worden voor het accounting en billing systeem.

Ook de ONS serie voor optical networking mag niet ontbreken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qurA3XXsQVTjwjOiAPcQQXo3/thumb.jpg

Voorgrond: De ONS 15600
Achtergrond: De ONS 15800

Om optical DWDM verbindingen door te meten, heeft men ook wat redelijk prijzige meetapparatuur.
Zoals deze Anritsu MS9710B Optical Spectrum Analyzer.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fYqoxNs6ifEfDWBKMovzkRFN/thumb.jpg

Na afloop van de rondleiding hadden we een Telepresence met Amsterdam.
We waren wat vroeg. Hierdoor kwam kwamen we in een (spontaan opgezette) sessie met New York.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3nPoQnpShGJ1gC6dcaFqLv6K/thumb.jpg

En de achterkant van Telepresence:
(Let op de stroomkabels :) )

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vGvZayrlw1nqkwGiEHwbw843/thumb.jpg

Edit:
Ook grappig:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YuzJNuA4ed00fpOCcV30f6kj/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Erg vet hoor, tja als je 1 van de grootste spelers op de markt bent mag dat ook wel. Leuk speelgoed allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Niet 1 van de grootste, volgens mij DE grootste. Maar met de concurrenten zal het niet veel anders zijn hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Juniper in Hoofddorp schijnt ook een indrukwekkend testlab te hebben staan.

Overigens het oefenen voor mijn CCIE labs gaat steeds beter. Gisteren had ik ruim 70 punten voor een oefenexamen. Ik begrijp de methodes steeds meer en de gaten in de techniek lijken ook steeds minder te worden. Ik moet nog veel studeren op multicast en QoS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TrailBlazer schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:36:
Juniper in Hoofddorp schijnt ook een indrukwekkend testlab te hebben staan.

Overigens het oefenen voor mijn CCIE labs gaat steeds beter. Gisteren had ik ruim 70 punten voor een oefenexamen. Ik begrijp de methodes steeds meer en de gaten in de techniek lijken ook steeds minder te worden. Ik moet nog veel studeren op multicast en QoS.
Het testlab (2e verdieping) bij juniper in schiphol-rijk is niet bijster indrukwekkend, een paar t640s, m320s en wat van het kleinere spul, ook wel e.e.a. aan cisco voor intercompatibility etc.

Op de begande grond hebben ze echter een demolab, met een glazen muur tussen de wachtkamer en het demolab. Daar staat o.a. tx-matrix en is alles ook erg netjes afgewerkt. Maar daar word niet getest, slechts use-cases gedemoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Het TAC lab is ook echt bedoelt voor testing.
In Amsterdam ( EMEA HQ ) heeft Cisco wel een strak ingericht demolab (Achter de centrale receptie.) Er staat leuk spul, maar een high-end CRS-1 heb ik daar nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Erg leuk om te zien, maar wat een bende zeg. Krijg altijd jeukende handen als ik zoiets zie :)
Vooral de stelling met 6500 modules is erg handig :) bij ons hangen die half uit het slot meestal.

Mijn CCIE lab oefeningen gaan ook steeds beter, heb me eerst gefocust op de Corelab (workbook 3) oefeningen van Internetworkexpert. Daar moet ik nu nog 2 labjes van en daarna doorstomen naar de workbook 2 labs. Heb IGP en BGP echt goed onder controle en maak de labs ruim binnen de tijd.
Moet niet te snel gaan, bootcamp is pas in augustus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Zo te lezen (en hopen) hebben we er binnenkort dus weer flink wat CCIE mensen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Skins schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 18:41:
Erg leuk om te zien, maar wat een bende zeg. Krijg altijd jeukende handen als ik zoiets zie :)
Vooral de stelling met 6500 modules is erg handig :) bij ons hangen die half uit het slot meestal.

Mijn CCIE lab oefeningen gaan ook steeds beter, heb me eerst gefocust op de Corelab (workbook 3) oefeningen van Internetworkexpert. Daar moet ik nu nog 2 labjes van en daarna doorstomen naar de workbook 2 labs. Heb IGP en BGP echt goed onder controle en maak de labs ruim binnen de tijd.
Moet niet te snel gaan, bootcamp is pas in augustus :)
Ik heb die core labs eigenlijk helemaal overgeslagen :$ Ik heb eerst een paar van die mocklabs droog gemaakt (zonder ze echt te configureren) en ondertussen heb ik er 3 op remote labs gemaakt. Multicasting met daarna QoS is toch echt mijn zwakke punt moet ik zeggen.

Mocht je labs willen huren bij die toko van internetworkexpert Dan moet je trouwens blok 4 en 1 nemen 6 uur 's ochtend tot 6 uur 's avonds of 1 en 2 12 tot 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:43

r0b

Even een korte vraag: ik heb gisteren een aantal boeken aangeschaft, maar dat blijken nu (gisteren niet gezien) Academy versies te zijn, t.w.:

Cisco Networking Academy Program: CCNA 1 and 2 Companion guide, revised, 3rd edition
&
Cisco Networking Academy Program: CCNA 3 and 4 Companion guide, revised, 3rd edition
Daarnaast heb ik CCN Command Quick Reference erbij gehaald

Is dit toch voldoende om - met bijgeleverde Packet Tracer 3.2 - een volledig CCNA 640-802 te doorlopen?
Ik heb wel gezien dat de 3rd edition's VPN en WLAN meepakken, wat in oudere niet zit, maar is het voldoende? (Geen Cisco ervaring, alleen SOHO routing/switching, eigen VPN / iptables firewall, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

@TrailBlazer
Ja bij mij zijn QoS en Multicast ook zwakkere punten, ga nu eerst de workbook 1 labs even helemaal maken daarvan, gewoon alles een keertje configgen. Core labs zijn goed voor het vertrouwen, eerste helft van een 8-uur lab is nu gewoon inkloppen ;)

Die blokken zijn redelijk goed ingedeelt inderdaad, deze week veel gebruik van gemaakt, meestal pak ik 12 tot 12. Kost doordeweeks echt helemaal niks, alleen jammer dat het veel 2600s zijn, die dingen reloaden zo vreselijk traag :P

@Rob..
Ik heb geen ervaring met het Academy programma, maar als je het 'echte' examen wil gaan doen zou ik te allen tijde de boeken van Wendell Odom adviseren, die zijn bijna heilig voor het CCNA, maar je kunt eerst met deze beginnen en een Testking erbij pakken om te kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Skins schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:27:
@TrailBlazer
Ja bij mij zijn QoS en Multicast ook zwakkere punten, ga nu eerst de workbook 1 labs even helemaal maken daarvan, gewoon alles een keertje configgen. Core labs zijn goed voor het vertrouwen, eerste helft van een 8-uur lab is nu gewoon inkloppen ;)
Dat gaat bij mij ook vaak wel goed nu. Alleen lezen wil nog wel eens mis gaan en dat is gewoon zonde ben je een tijd bezig geweest met een vraag en heb je een minor item gemist weg 3 punten.
Pagina: 1 ... 9 ... 42 Laatste