Toch prettig om te zien dat er meer mensen hier zijn die op een iets hoger niveau (NOFI) bezig zijn met Cisco.
Hoop ergens medio/eind dit jaar ook op een iets hoger niveau te zitten, verwacht ook met deze tempo van lezen/oefenen dat ik ergens in mei/juni de written voor het eerste keer kan ervaren om dan ergens eind 2009 voor de LAB te gaan (uiterlijk). Werkervaring is namelijk belangrijk voor ik naar de lab wil en ik verwacht dat nu wel dat ik dat op hoog tempo op kan doen nu ik bijna klaar ben m'n opleiding.
Heeft er nog iemand tips om aan 2600's of 2800's en 3550's te geraken ? Wil weer een labje beginnen maar ebay daar komt niet al te veel uit ... ook is het vinden van de juiste IOS'en nogal een b*tch want ik heb geen CCO-account
dat kan ik me best voorstellen, veel vragen over CCNA en weinig discussie over de interessantere onderdelen van networking.TrailBlazer schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:25:
Toch prettig om te zien dat er meer mensen hier zijn die op een iets hoger niveau (NOFI) bezig zijn met Cisco.
Ik ben nu begonnen op mijn stage, CCNA heel even laten rusten want ik kon het boek niet meer zien. Mijn manager wil me graag helpen en heeft me gezegd dat ik contact op moet nemen met hun CCIE'er en hij zal me wat handige informatie en oefenmateriaal verschaffen. Nu moet alleen zijn telefoon eens niet in gesprek zijn
Yep ik heb ooit wel eens een BGP vraagje hier gesteld maar daar kwam bijzonder weinig respons op. Nou is het sowieso moeilijk om echt lastige cases te bespreken en het moet wel erg lastig zijn dat ik dit forum nodig heb als er op mijn werk al 4 CCIE'ers rondlopen en minimaal 20 CC*PMythrill schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:49:
[...]
dat kan ik me best voorstellen, veel vragen over CCNA en weinig discussie over de interessantere onderdelen van networking.
Mag ik vragen waar jij werkt? Misschien heb ik jou wel proberen te bellen (maar dat denk ik eigenlijk niet )
nee je hebt me niet gebeld ik ben nog geen CCIE
Als je een forum zoekt waar je op CCIE niveau mee wilt discusseren heb ik er wel eentje voor je: groupstudy.com . Weliswaar wel in het Engels maar het niveau op die site is echt hoog en ook zeer vriendelijk. Als ik vragen heb stel ik ze ook daar (CCNP en CCNA) en krijg ook altijd vriendelijk antwoord terug, heel vaak zijn de antwoorden in de archieven te vinden.
Een Nederlandse forum ken ik helaas niet naast GOT.
Een Nederlandse forum ken ik helaas niet naast GOT.
Ik ben nu bezig om me helemaal te verdiepen in BGP, ik heb een pracht stage.
Ik loop stage in een datacenter in rotterdam. En de gasten willen me van alles leren, ik heb de apparatuur tot me beschikking. Ik loop er nu 3 dagen stage, en ik heb me al vollop bezig gehouden met BGP, blackholing, prefixlisting, acl's.. Ik vind het echt te gek allemaal. Nu hoop ik dat wat ik hier leer ook al kan gebruiken voor het halen van mijn CCNA, CCNP.
Ik loop stage in een datacenter in rotterdam. En de gasten willen me van alles leren, ik heb de apparatuur tot me beschikking. Ik loop er nu 3 dagen stage, en ik heb me al vollop bezig gehouden met BGP, blackholing, prefixlisting, acl's.. Ik vind het echt te gek allemaal. Nu hoop ik dat wat ik hier leer ook al kan gebruiken voor het halen van mijn CCNA, CCNP.
[ Voor 40% gewijzigd door battler op 06-02-2008 23:52 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ik weet alleen niet hoeveel BGP er in CCNP zit. Er zit wel wat in het BSCI examen maar niet echt veel. Je kan ook altijd nog CCIP worden. Dit is MPLS/BGP en QOS maar ieder ervaring is meegenomen hoor .
In CCNP zit bgp maar heel summier. Je krijgt een beetje te weten wat een AS is en hoe BGP in grote lijnen in elkaar steekt, maar voor het opzetten of het beheren van BGP routing moet je echt wel meer dan dat gelezen hebben. Voor CCIP is er overigens geen BGP studieboek.TrailBlazer schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 07:43:
Ik weet alleen niet hoeveel BGP er in CCNP zit. Er zit wel wat in het BSCI examen maar niet echt veel. Je kan ook altijd nog CCIP worden. Dit is MPLS/BGP en QOS maar ieder ervaring is meegenomen hoor .
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Klopt, ik heb heel weinig BGP terug gezien, althans niet zoveel als ik straks nodig heb aan kennis.
BGP is niet zo spannend. Confederations zijn wel lastig hoewel ik ze nog noit ben tegengekomen. De rest is het gewoon een kwestie van de decission matrix aflopen.
Zojuist het CCIE Routing & Switching written examen gehaald met 98 van de 100 punten!!
Ben erg blij op het moment en kan niet wachten om me helemaal te verdiepen in de oefen labs om zo het uiteindelijke doel te bereiken :-)
Ben erg blij op het moment en kan niet wachten om me helemaal te verdiepen in de oefen labs om zo het uiteindelijke doel te bereiken :-)
[ Voor 1% gewijzigd door Skins op 18-02-2008 18:02 . Reden: written toegevoegd ]
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
Zo zo, dat is niet verkeerd, congrats. Veel succes met je aankomende zware studie.
damn ik was al blij met mijn 79 punten de 2e keer.Skins schreef op maandag 18 februari 2008 @ 14:27:
Zojuist het CCIE Routing & Switching examen gehaald met 98 van de 100 punten!!
Erg netjes, gefeliciteerd.
Mijn strategie ziet er ongeveer als volgt uit:
- Tussen de 20 en 30 uur per week aan studie besteden, naast mijn werk (doe ik nu al)
- Class on Demand van InternetworkExpert en Video on Demand series van IPexpert kijken
- Workbook 3 labs (internetworkexpert) maken om snelheid op te bouwen met core technologiën
- Workbook 2 van Internetworkexpert en Workbook van IPexpert full-scale labs maken
De werkboeken ga ik door elkaar gebruiken om zo op alle vlakken scherp te blijven en niet in herhaling te vallen.
Voor apparatuur toegang gebruik ik een combinatie van dynamips en rack rentals, doe van de labs bijvoorbeeld het switching op een gehuurd rack en als ik dit nagekeken heb bouw ik een dynamips compatible variant van de configuratie en ga daar verder met routing, maar ook af en toe een volledig lab op een rental.
Daarnaast ga ik eind augustus op bootcamp in Reno, NV bij Internetworkexpert en plan mijn 1e lab poging begin Oktober (als er nog plek is).
Wat is jou strategie TrailBlazer?
- Tussen de 20 en 30 uur per week aan studie besteden, naast mijn werk (doe ik nu al)
- Class on Demand van InternetworkExpert en Video on Demand series van IPexpert kijken
- Workbook 3 labs (internetworkexpert) maken om snelheid op te bouwen met core technologiën
- Workbook 2 van Internetworkexpert en Workbook van IPexpert full-scale labs maken
De werkboeken ga ik door elkaar gebruiken om zo op alle vlakken scherp te blijven en niet in herhaling te vallen.
Voor apparatuur toegang gebruik ik een combinatie van dynamips en rack rentals, doe van de labs bijvoorbeeld het switching op een gehuurd rack en als ik dit nagekeken heb bouw ik een dynamips compatible variant van de configuratie en ga daar verder met routing, maar ook af en toe een volledig lab op een rental.
Daarnaast ga ik eind augustus op bootcamp in Reno, NV bij Internetworkexpert en plan mijn 1e lab poging begin Oktober (als er nog plek is).
Wat is jou strategie TrailBlazer?
Ik heb de drie workbooks van Internetworkexpert samen met die Class on Demand dingen. Ik vind die Class on Demand dingen best lastig om te volgen. Als het me even niet interesseert omdat ik dat stukje bijvoorbeeld al ken dwaal ik af. Dus ff nu.nl checken ff mail checken
Ik weet het het is zwak. Opeens heb ik dan zoiets van fuck waar heeft die het over.
Eigenlijk ben ik een stuk beter in het lezen van boeken. Ik heb mijn boekenlijst hier wel ergens staan geloof ik. Routing TCP/IP 1 en 2 is echt een must in ieder geval. Ik zal dus vooral veel gaan lezen en daarna de techlabs en de mocklabs gaan doen.
Ik kwam er gisteren achter toen ik het multicasting techlab aan het bouwen was dat het barstensvol met fouten zat. Dat was wel een beetje een teleurstelling maar wel goed voor je troubleshooting skills.
Op mijn werk hebben we vrijwel volledig het internetwork expertlab nagebouwd. Hier en daar is de interface naming wat anders maar alle verbindingen zitten erin. Verder zal ik ook gewoon labs gaan huren. Labs huren is niet heel erg duur dus waarom niet en de baas betaalt
Het voordeel van labs huren is dat het altijd werkt je bent dus geen kostbare tijd kwijt aan klooien om het aan de praat te krijgen.
Verder hebben we nog ergens het plan om een week mocklabs te gaan doen. Een collega van me heeft ongeveer hetzelfde tempo dus ook lekker met elkaar overleggen werkt ook vaak verhelderend.
Op dit moment staat mijn lab geplanned voor September maar ik wil eigenlijk in Juni op gaan.
Tijdsbesteding ongeveer 20 uur per week naast mijn werk.
Eigenlijk ben ik een stuk beter in het lezen van boeken. Ik heb mijn boekenlijst hier wel ergens staan geloof ik. Routing TCP/IP 1 en 2 is echt een must in ieder geval. Ik zal dus vooral veel gaan lezen en daarna de techlabs en de mocklabs gaan doen.
Ik kwam er gisteren achter toen ik het multicasting techlab aan het bouwen was dat het barstensvol met fouten zat. Dat was wel een beetje een teleurstelling maar wel goed voor je troubleshooting skills.
Op mijn werk hebben we vrijwel volledig het internetwork expertlab nagebouwd. Hier en daar is de interface naming wat anders maar alle verbindingen zitten erin. Verder zal ik ook gewoon labs gaan huren. Labs huren is niet heel erg duur dus waarom niet en de baas betaalt
Verder hebben we nog ergens het plan om een week mocklabs te gaan doen. Een collega van me heeft ongeveer hetzelfde tempo dus ook lekker met elkaar overleggen werkt ook vaak verhelderend.
Op dit moment staat mijn lab geplanned voor September maar ik wil eigenlijk in Juni op gaan.
Tijdsbesteding ongeveer 20 uur per week naast mijn werk.
Moet zeggen dat het maken van de labs me veel beter bevalt dan het lezen in de boeken 
Vooral de IPexpert labs vind ik erg goed, de uitleg erbij is zeer verhelderend en ik leer er veel van.
Inderdaad is labs huren heerlijk, je hoeft nergens op te letten en het werkt gewoon.
Ik heb ook een collega die hetzelfde tempo volgt, dus we kunnen goed uitwisselen waar we mee bezig zijn en het is ook motiverend om elke avond eraan te werken.
Vooral de IPexpert labs vind ik erg goed, de uitleg erbij is zeer verhelderend en ik leer er veel van.
Inderdaad is labs huren heerlijk, je hoeft nergens op te letten en het werkt gewoon.
Ik heb ook een collega die hetzelfde tempo volgt, dus we kunnen goed uitwisselen waar we mee bezig zijn en het is ook motiverend om elke avond eraan te werken.
Het is natuurlijk leuk als je echte hardware hebt, maar gebruik je geen Dynamips? Bij ons zijn diverse mensen voor CCIE aan het studeren met een volledig lab op Dynamips.TrailBlazer schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:30:
Op mijn werk hebben we vrijwel volledig het internetwork expertlab nagebouwd. Hier en daar is de interface naming wat anders maar alle verbindingen zitten erin. Verder zal ik ook gewoon labs gaan huren. Labs huren is niet heel erg duur dus waarom niet en de baas betaaltHet voordeel van labs huren is dat het altijd werkt je bent dus geen kostbare tijd kwijt aan klooien om het aan de praat te krijgen.
Ter info: Dynamips is een behoorlijk complete Cisco IOS emulator op Intel platform. Wat config files maken met interface en module specificaties, IOS images klaarzetten en gaan met die banaan.
En voor de Pix hebben we PEMU, maar dat is eigenlijk geen emulator maar gewoon een schil om de PIX image. Die doos draait tenslotte al op intel hardware. Met PEMU kun je ook daadwerkelijk een PIX nadoen in de praktijk, dwz met een behoorlijke performance.
Dynamips is een zeer goede emulator, echter kom je gewoon in de problemen met switching, daar zitten grote verschillen in en veel tekortkomingen (aangezien je geen echte switch gebruikt, maar de NM-16ESW), tevens gedragen de frame-relay switch en serial verbindingen zich iets anders dan in de werkelijkheid. Daarom ontkom je er niet aan om ook eens een rack te huren, zelf een rack te bouwen of een combinatie van echte switches en dynamips te gebruikenjoopv schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:21:
[...]
Het is natuurlijk leuk als je echte hardware hebt, maar gebruik je geen Dynamips? Bij ons zijn diverse mensen voor CCIE aan het studeren met een volledig lab op Dynamips.
Ter info: Dynamips is een behoorlijk complete Cisco IOS emulator op Intel platform. Wat config files maken met interface en module specificaties, IOS images klaarzetten en gaan met die banaan.
Maar voor routing is dynamips geweldig.
Nou ik heb vandaag weer even genoeg met cisco geklust
5 uur bezig geweest met als resultaat helemaal niks terwijl we 4 nieuwe 10gb links aan wilden sluiten. Iemand 8 SR xenpacks beschikbaar
Morgen heb ik bsci examen en vandaag nog even een pass4sure doornemen, dat helpt altijd wel. Maar ik loop tegen een vraag aan die volgens mij fout is.

Volgens mij moet het echt C zijn, want hij heeft dan wel een bgp route, maar de admin distance van de static route is lager. Dus moet het gewoon naar de null0 int gaan en gedropt worden, maar zij vinden blijkbaar van niet.
Dus ik heb het fout of de vraag is fout.

Volgens mij moet het echt C zijn, want hij heeft dan wel een bgp route, maar de admin distance van de static route is lager. Dus moet het gewoon naar de null0 int gaan en gedropt worden, maar zij vinden blijkbaar van niet.
edit:
Volgens mij moet in de eerste zin RTA ipv RTB staan, dan klopt hij wel.
Volgens mij moet in de eerste zin RTA ipv RTB staan, dan klopt hij wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Attilla op 24-02-2008 12:41 ]
Ik ga ook voor C want RTRB adverteert het netwerk zodat RTRB het verkeer wel binnen krijgt vanuit het andere AS alleen zal hij intern het verkeer willen door routeren en dat is in dit geval naar null. Maar nu weet ik niet hoe het verhaal met de most specific subnetten hierin opgaan, alhoewel dan hadden ze meer info in de opdracht moeten geven.Airwolf schreef op zondag 24 februari 2008 @ 12:40:
Morgen heb ik bsci examen en vandaag nog even een pass4sure doornemen, dat helpt altijd wel. Maar ik loop tegen een vraag aan die volgens mij fout is.
Ik zou op mijn examen ook C invullen ;-)
Ik zou D doen, ik zie eerlijk gezegt ook niet in wat het probleem is (waarschijnlijk snap ik het nog niet goed).
RTB heeft een route naar 192.168.0.25/24. HIj wisselt via EBGP deze routes uit naar 172.16.2.1.
RTA krijgt pakket binnen bestemd voor 192.168.0.25/24 kijkt in route tabel, ziet dat naar RTB moet en klaar?
Wat mis ik hier?
RTB heeft een route naar 192.168.0.25/24. HIj wisselt via EBGP deze routes uit naar 172.16.2.1.
RTA krijgt pakket binnen bestemd voor 192.168.0.25/24 kijkt in route tabel, ziet dat naar RTB moet en klaar?
Wat mis ik hier?
Je leest de vraag verkeerd.battler schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:10:
Ik zou D doen, ik zie eerlijk gezegt ook niet in wat het probleem is (waarschijnlijk snap ik het nog niet goed).
Wat mis ik hier?
Je hebt gelijk als de vraag zo gesteld zou zijn, die mijn edit. Maar dus of de vraag is fout gesteld of het antwoord is fout.
Antwoord D nauurlijk. Die static route is er enkel om BGP die route te laten injecteren in zijn updates. Wat die zonder die static niet zou doen. Vervolgens komt dat pakket binnen op RTB die vervolgens een more specific route /24 in zijn routeringstabel heeft staan. Die null route wordt niet gebruikt voor routing in dit geval.
Inderdaad. BGP moet een route in de RIB hebben voordat deze geadverteerd zal worden in Updates. Dit is ook te voorkomen door synchronisation uit te zetten..TrailBlazer schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:29:
Antwoord D nauurlijk. Die static route is er enkel om BGP die route te laten injecteren in zijn updates. Wat die zonder die static niet zou doen.
Inderdaad.Vervolgens komt dat pakket binnen op RTB die vervolgens een more specific route /24 in zijn routeringstabel heeft staan. Die null route wordt niet gebruikt voor routing in dit geval.
Je routetabel zal er ongeveer zo uit zien:
172.16.2.0/24 --> interface Y
192.168.24.0/22 --> Null
192.168.24.0/24 --> interface X
192.168.25.0/24 --> interface X
192.168.26.0/24 --> interface X
192.168.27.0/24 --> interface X
Aangezien je router altijd de meest specifieke route zal volgen, komt het pakketje netjes uit if X.
Mocht je nou de interface in bijv. het 192.168.26.0 netje shut doen, dan zal je route tabel er als volgt uit zien:
172.16.2.0/24 --> interface Y
192.168.24.0/22 --> Null
192.168.24.0/24 --> interface X
192.168.25.0/24 --> interface X
192.168.27.0/24 --> interface X
Verkeer naar bijv. 192.168.26.10 zal dan inderdaad Null gerouteerd worden.
Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Ik was gewoon verkeerd aan het lezen.
@trailblazer: Weet je zeker dat de xenpacks voor je probleem zorgen dan? dacht dat die wel redelijk goed waren wat betreft uitval.
De Xenpacks waren iets te goed we hebben LR''s en het vermogen was te hoog voor de transmissie apparatuur van de provider. We moeten of andere xenpacks hebben of er een dempertje tussen zetten. Geen idee of dit kan eigenlijk. Niet stuk dit gewoon incompatible
[ Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 24-02-2008 18:43 ]
http://www.fiberattenuator.com/TrailBlazer schreef op zondag 24 februari 2008 @ 18:41:
De Xenpacks waren iets te goed we hebben LR''s en het vermogen was te hoog voor de transmissie apparatuur van de provider. We moeten of andere xenpacks hebben of er een dempertje tussen zetten. Geen idee of dit kan eigenlijk. Niet stuk dit gewoon incompatible
5db lc attenuator. Voor een paar euro ben je klaar!
edit: Je hebt ze ook van cisco. Part# WS-X6K-5DB-ATT=, maar plastic is plastic denk ik altijd maar.
[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 25-02-2008 09:13 ]
Even een vraagje. Ik heb afgelopen week de final van semester 2 voltooid van CCNA. Ik heb nu dus sem1 en 2 voltooid (met respectievelijk een score van 73 en 91). Dit alles via een ROC opleiding. Nu stop ik aan het einde van dit schooljaar met deze opleiding (dan heb ik niveau 3, ga HBO doen) en dus krijg ik de laatste 2 semesters niet. Dus ook geen CCNA certificering.
De account loopt via school, dus als ik daar stop zal mijn account waarschijnlijk niet meer werken. Heb ik toch niet iets aan deze eerste 2 semesters? Ik wil uiteindelijk sowieso CCNA gaan halen. Als het goed is krijg ik gewoon Cisco lessen op het HBO. Op school hebben ze geen flauw idee om de 1 of andere reden.
De account loopt via school, dus als ik daar stop zal mijn account waarschijnlijk niet meer werken. Heb ik toch niet iets aan deze eerste 2 semesters? Ik wil uiteindelijk sowieso CCNA gaan halen. Als het goed is krijg ik gewoon Cisco lessen op het HBO. Op school hebben ze geen flauw idee om de 1 of andere reden.
Op de hszuyd krijg je sowieso vrijstelling voor ccna 1 en 2 dan. Dus dat scheelt al weer een stukje in ieder geval. Maar het academy program heeft verder niks van doen met de officiele certificering, behalve dat je korting krijgt als je ccna op school hebt gedaan.
* Attilla heeft vanochtend bsci toch wel gehaald, tegen verwachting in. Naar mijn eigen mening heb ik het eigenlijk een beetje te snel gedaan namelijk.
* Attilla heeft vanochtend bsci toch wel gehaald, tegen verwachting in. Naar mijn eigen mening heb ik het eigenlijk een beetje te snel gedaan namelijk.
Aha ok, verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat Sem1 t/m 4 gelijk stond aan CCNA. Qua materie is het toch wel hetzelfde geloof ik?
Feli met BSCI.
Feli met BSCI.
Congrats, wat was je score?Airwolf schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:49:
Op de hszuyd krijg je sowieso vrijstelling voor ccna 1 en 2 dan. Dus dat scheelt al weer een stukje in ieder geval. Maar het academy program heeft verder niks van doen met de officiele certificering, behalve dat je korting krijgt als je ccna op school hebt gedaan.
* BrammeS heeft vanochtend bsci toch wel gehaald, tegen verwachting in. Naar mijn eigen mening heb ik het eigenlijk een beetje te snel gedaan namelijk.
Advanced sheep-counting strategies
Ook wat van de theorie verschilt toch wel, dankje.The Realone schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:58:
Aha ok, verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat Sem1 t/m 4 gelijk stond aan CCNA. Qua materie is het toch wel hetzelfde geloof ik?
Feli met BSCI.
855
Daarvoor heb ik vandaag mijn examen geplanned, die ga ik 17maart doen.BrammeS schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:45:
[...]
* BrammeS stoft zijn BCMSN boek nog eens af.
[ Voor 3% gewijzigd door Attilla op 25-02-2008 16:58 ]
BCMSN vond ik goed te doen, veel CCNA stof en wireless stelt niet veel voor.
Heb vandaag mijn CCIE R&S Lab gepland op 10 oktober
Heb vandaag mijn CCIE R&S Lab gepland op 10 oktober
Sinds afgelopen donderdag ben ik bezig aan CCNP. Dit is nu met exploration (versie 5.0)
CCNA heb ik in versie 3.1 gevolgd, heb daar ook mooi de companion guides van, maar van ccnp versie 5 schijnen dit soort boeken niet te bestaan, alleen exam training boeken wat ik er van begrepen heb. De rest zou je moeten leren via het online curriculum.
Wel een beetje een tegenvaller vind ik, als ik ergens even niet meer uitkom vind ik het handig als ik nog eens even het boek terug kan pakken. Ook vind ik het stukken lekkerder leren uit een boek dan via de computer.
Nu maar hopen dat er toch nog companion guides komen, vindt het echt prachtboeken!
CCNA heb ik in versie 3.1 gevolgd, heb daar ook mooi de companion guides van, maar van ccnp versie 5 schijnen dit soort boeken niet te bestaan, alleen exam training boeken wat ik er van begrepen heb. De rest zou je moeten leren via het online curriculum.
Wel een beetje een tegenvaller vind ik, als ik ergens even niet meer uitkom vind ik het handig als ik nog eens even het boek terug kan pakken. Ook vind ik het stukken lekkerder leren uit een boek dan via de computer.
Nu maar hopen dat er toch nog companion guides komen, vindt het echt prachtboeken!
Gewoon CiscoPress boeken kopen. Sowieso moet iedereen routing TCP/IP hebben staan.
Zeker, de CCNA boeken welke ik heb zijn ook van CiscoPress, maar van CCNP versie 5.0 bestaan blijkbaar geen boeken.TrailBlazer schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:31:
Gewoon CiscoPress boeken kopen. Sowieso moet iedereen routing TCP/IP hebben staan.
wat is CCNP versie 5 Je hebt gewoon de examen nummers en vaak heb je wel een bijgewerkte versie van een boek voor dat examen.
Zie http://www.cisco.com/web/learning/netacad/landing/CCNP5.html. Het is inderdaad gewoon een bijgewerkte versie waar je met de laatste boeken wel uit moet komen.
Met de laatste boeken behandel je alle stof die je in het examen terug ziet, heb eerder deze maand ONT afgerond en ik heb niks terug gezien wat me niet bekend voor kwam.
Even een vraagje: Heeft iemand tips voor het gebruik van PPDIOO? Ben al een tijd op zoek maar kan alleen nuttige informatie vinden op de site van Cisco en in de CCDA official certification guide. Ik vroeg me af of er een boek oid bestaat waarin er meer hierover te vinden is.
EDIT: Heb al gedetailleerder informatie gevonden. Ook op de Cisco site.
EDIT: Heb al gedetailleerder informatie gevonden. Ook op de Cisco site.
[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Nash op 26-02-2008 16:18 ]
Verwijderd
Ik wil een NAT entry maken op een Cisco 857W router.
Config:
Outside interfaces:
Dialer0, Virtual-Access2
Inside interfaces:
Vlan1
Command:
#ip nat source static tcp 10.10.10.10 3389 84.83.18.xxx 3389
Dit moet genoeg zijn toch? Wat doe ik fout? Ik wil het graag via de CLI doen.
Config:
Outside interfaces:
Dialer0, Virtual-Access2
Inside interfaces:
Vlan1
Command:
In het kader van het leerproces zouden we kunnen zeggen; puzzelVerwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:32:
Config:
Outside interfaces:
Dialer0, Virtual-Access2
Inside interfaces:
Vlan1
Command:
Of wil je 'm gewoon zsm aan de praat hebben ?
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
je mist sowieso ergens inside/outside. Maar ook voor dit topic geldt dat je eigen onderzoek moet doen. Heb je al gezocht op configuring nat op www.cisco.com
[ Voor 60% gewijzigd door TrailBlazer op 03-03-2008 13:23 ]
heb je nat al werkend? Dan zou (in een huis-tuin-en-keukensetup) de volgende regel voldoende moeten zijn:Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:32:
Config:
Outside interfaces:
Dialer0, Virtual-Access2
Inside interfaces:
Vlan1
Command:
code:
1
| ip nat inside source static tcp 10.10.10.10 3389 interface Dialer0 3389 |
Verwijderd
Hoi,
van de mensen die ICND1 hebben gedaan heb ik een vraag.
Waar ligt de nadruk op tijden deze examens ? Theorie of Labs ? Hoeveel vragen heb je ongeveer bijv over subnetting gehad ?
Alles zit er redelijk goed in, maar ik ben toch zenuwachtig en wil graag weten waar ik de accenten op moet leggen
Router commando's (en dan vooral die duffe die amper nog zal gebruiken), subnetting ? overall theorie ? ? tell me ! hoe ervaardje je het examen :--)
ik hoor het graag
Jan
Waar ligt de nadruk op tijden deze examens ? Theorie of Labs ? Hoeveel vragen heb je ongeveer bijv over subnetting gehad ?
Alles zit er redelijk goed in, maar ik ben toch zenuwachtig en wil graag weten waar ik de accenten op moet leggen
Router commando's (en dan vooral die duffe die amper nog zal gebruiken), subnetting ? overall theorie ? ? tell me ! hoe ervaardje je het examen :--)
ik hoor het graag
Jan
Dit mag niet eens besproken worden hier je tekent namelijk en NDA. Rustig blijven en tijdens de zinloze vragen aan het begin een lijste maken met subnetmaskers en dergelijke en gewoon dat examen maken.
Tip voor de mensen die moeite hebben met het inschatten van de kennis die ze nodig hebben voor CCNA. Schaf het boekje 31 days before tour CCNA exam aan. Ik heb destijds erg veel aan dit boekje gehad.Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 07:48:
Hoi,
ik hoor het graag
Jan
http://www.comcol.nl/detail/59286.htm
Ik heb het examen CCENT gehaald begin Januari, in de herkansing. Ik vond het examen pittiger dan ik had verwacht.Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 07:48:
Hoi,
ik hoor het graag
Jan
De eerste keer had ik 5 minuten over, in de herkansing 2. Ik vond de tijd wat krap, maar dat is iets wat ik van velen hoor. Denk goed na voordat je een antwoord geeft, want je kan niet terug in het examen.
De beste tip die ik kreeg en jou kan meegeven is, maak de boson test die te vinden is op de CD in het boek.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
Frank, bij mijn boek zit geen cdFrankGuthrie schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 14:43:
[...]
Ik heb het examen CCENT gehaald begin Januari, in de herkansing. Ik vond het examen pittiger dan ik had verwacht.
De eerste keer had ik 5 minuten over, in de herkansing 2. Ik vond de tijd wat krap, maar dat is iets wat ik van velen hoor. Denk goed na voordat je een antwoord geeft, want je kan niet terug in het examen.
De beste tip die ik kreeg en jou kan meegeven is, maak de boson test die te vinden is op de CD in het boek.
Waar mij het eigenlijk echt om gaat, is hoeveel subnetting vragen ik kan verwachten.
Ik heb redelijk goed de stof onder de knie, ik werk voor me werk veel met de CLI, dus me enigste angst is subnetting
daarom dus gewoon tijdens de 15 minuten die je hebt voor de survey en dergelijke alle subnets en dergelijk uitschrijven. Aantal hosts per masker even opschrijven simpel.
Verwijderd
Ik snap niet wat je bedoelt. Dat ligt toch aan welke adressen e.d worden opgegeven. Die krijg ik toch niet van te voren te zien :--)TrailBlazer schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:58:
daarom dus gewoon tijdens de 15 minuten die je hebt voor de survey en dergelijke alle subnets en dergelijk uitschrijven. Aantal hosts per masker even opschrijven simpel.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 17:28 ]
Er zjin tabelletjes voor het subnetten die je snel op kan schrijven en die je bij het subnetten enorm kunnen helpen. Lees het topic maar eens terug, komt verscheidene malen ter sprake.
No production networks were harmed during this posting
Maak het volgende lijstje
dan zie je een stuk sneller welk masker je nodig hebt voor een bepaald aantal hosts. Ook de andere subnetsommen worden een stuk makkelijker omdat je dan veel sneller even je netwerk boundaries kan uitrekenen.
Ook geeft het je rust omdat je je daar later geen zorgen over hoeft te maken. Als je dit lijstje niet in een kwartier kan oppennen ben je sowieso niet klaar voor het examen.
octet masker hosts 255.255 32 1 255.254 31 2 255.252 30 4 255.248 29 8 255.240 28 16 255.224 27 32 255.192 26 64 255.128 25 128 255.0 24 256 254.0 23 512
dan zie je een stuk sneller welk masker je nodig hebt voor een bepaald aantal hosts. Ook de andere subnetsommen worden een stuk makkelijker omdat je dan veel sneller even je netwerk boundaries kan uitrekenen.
Ook geeft het je rust omdat je je daar later geen zorgen over hoeft te maken. Als je dit lijstje niet in een kwartier kan oppennen ben je sowieso niet klaar voor het examen.
[ Voor 17% gewijzigd door TrailBlazer op 13-03-2008 17:36 ]
Verwijderd
door jou lijstje snap ik er nog minder van :--)TrailBlazer schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:35:
Maak het volgende lijstje
octet masker hosts 255.255 32 1 255.254 31 2 255.252 30 4 255.248 29 8 255.240 28 16 255.224 27 32 255.192 26 64 255.128 25 128 255.0 24 256 254.0 23 512
jij stelt dit
octet masker hosts
255.255 32 1
met een masker van 32 blijven er 0 host bits over, 2 tot de macht 0 -2 = -1 hosts ?
een loopback interface heeft meestal een masker van /32 en werkt ook prima. ZIe nou eens een subnetmasker los van een ethernetsegment. Verder kan elk ander masker gebruikt worden op een ethernet link ja ook een /31
Verwijderd
nee sorry, ik snap geen bal van je tabbeletje.TrailBlazer schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:49:
een loopback interface heeft meestal een masker van /32 en werkt ook prima. ZIe nou eens een subnetmasker los van een ethernetsegment. Verder kan elk ander masker gebruikt worden op een ethernet link ja ook een /31
Ik heb uit het boek het volgende geleerd.
ik noem iets:
130.51.53.4/28 (255.255.255.252)
welk subnet ?
10000010.00110011.00110101.00000100
11111111.11111111.11111111.11110000
AND 10000010.00110011.00110101.00000000
130.51.53.0
4 bits voor host
= 16 hosts max
12 bits voor subnet = 4096 subnetten
broadcast is alle host bits op 1 zetten dus
130.51.53.255
eerste ip is dan dus 130.51.53.1 laatste .254
correct ?
edit:
ineens snap ik je tabbeletje wel
wauw met dat tabbeletje kan je dat hele binaire gezeik weghalen... ik snap alleen de hosts erachter niet.
als ik de weg van het boek volgt, geeft een mask van /32 geen enkele host
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 18:07 ]
dit is 255.255.255.240Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:03:
[...]
nee sorry, ik snap geen bal van je tabbeletje.
Ik heb uit het boek het volgende geleerd.
ik noem iets:
130.51.53.4/28 (255.255.255.252)
nee je hebt maar 4 bits voor je host dus de laatste host in het subnet (de broadcast) is 130.51.53.16welk subnet ?
10000010.00110011.00110101.00000100
11111111.11111111.11111111.11110000
AND 10000010.00110011.00110101.00000000
130.51.53.0
4 bits voor host
= 16 hosts max
12 bits voor subnet = 4096 subnetten
broadcast is alle host bits op 1 zetten dus
130.51.53.255
eerste ip is dan dus 130.51.53.1 laatste .254
correct ?
ik zal nog maar even gaan studeren op dat subnetting. /32 heeft 1 host alleen het subnet kan niet gebruikt worden op een netwerk segment.edit:
ineens snap ik je tabbeletje wel
wauw met dat tabbeletje kan je dat hele binaire gezeik weghalen... ik snap alleen de hosts erachter niet.
als ik de weg van het boek volgt, geeft een mask van /32 geen enkele host
Verwijderd
je hebt helemaal gelijk ja ! ik dacht het wel even uit me hoofd te kunnen doen, en vervolgens gaat alles de mist inTrailBlazer schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:48:
[...]
dit is 255.255.255.240
[...]
nee je hebt maar 4 bits voor je host dus de laatste host in het subnet (de broadcast) is 130.51.53.16
[...]
ik zal nog maar even gaan studeren op dat subnetting. /32 heeft 1 host alleen het subnet kan niet gebruikt worden op een netwerk segment.
als ik het binair uitschrijf dan kom ik idd op hetzelfde uit
correct me if I'm wrong, maar... volgens mij is de broadcast (zo goed als) altijd oneven.TrailBlazer schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:48:
[...]
dit is 255.255.255.240
[...]
nee je hebt maar 4 bits voor je host dus de laatste host in het subnet (de broadcast) is 130.51.53.16
[...]
ik zal nog maar even gaan studeren op dat subnetting. /32 heeft 1 host alleen het subnet kan niet gebruikt worden op een netwerk segment.
10000010.00110011.00110101.00000100 ip binnen range = 130.51.53.4
11111111.11111111.11111111.11110000 subnetmasker = 255.255.255.240
10000010.00110011.00110101.00000000 standaardgateway = 130.51.53.0 ?
10000010.00110011.00110101.00001111 broadcast = 130.51.53.15
wordt 130.51.53.0, met 0 als laatste wel gebruikt? ben het zelf nog niet tegengekomen.
ik zou me moeten gaan certificeren
Ja je hebt gelijk was echt aan het prutsen daar
.
Die "standaardgateway" is niet dat, maar het subnetadres. De gateway is (meestal) gekoze als .1 maar in wezen is het gewoon een host-adres en kan het ook .14 zijn in dit geval.
inderdaad, zo hebben de speedtouchmodems die ik ken de volgende ranges:paella schreef op zondag 16 maart 2008 @ 09:41:
Die "standaardgateway" is niet dat, maar het subnetadres. De gateway is (meestal) gekoze als .1 maar in wezen is het gewoon een host-adres en kan het ook .14 zijn in dit geval.
10.0.0.* met als standaardgateway 10.0.0.138
192.168.1.* met als standaardgateway 192.168.1.254
maar de 10.0.0.0 is dus het host-adres, wordt deze wel gebruikt dan? want deze modems beginnen uit te delen bij 10.0.0.1
nee die .0 is het netwerk adres. Het echte nut ken ik eigenlijk niet van waarom je die niet zou mogen gebruiken.
Verwijderd
Dat is gewoon iets historisch...TrailBlazer schreef op zondag 16 maart 2008 @ 12:35:
nee die .0 is het netwerk adres. Het echte nut ken ik eigenlijk niet van waarom je die niet zou mogen gebruiken.
Alle host-bits op 0 = hele netwerk, alle host-bits op 1 = broadcast... wat overigens betekent dat 192.168.1.0/23 een geldig host adres is. (Voor de pre-CCNA'ers onder ons: denk hier eens over na, waarom dat zo is)
Zelfs dat kan je niet met zekerheid zeggen zonder dat je het subnetmask weet. Theoretisch zou het subnetmast ook 11111110.0.0.0 kunnen zijn, en dan is je netwerk adres niet 10.0.0.0, maar een gewoon host adres. Maar dat is vrij theoretisch, heb dat nooit gezien/gelezen.TrailBlazer schreef op zondag 16 maart 2008 @ 12:35:
Ben bezig met het kijken van CBT-nuggets. HELP, ik kan niet stoppen.
Na 2 uur kijken heb ik pas 2 dingen echt geleerd (het nut van mac-adressen en bepaalde IP-ranges).
de rest wist ik allemaal al, maar het wordt zo gigantisch goed uitgelegd, ze vertellen allerlei dingen die ik al weet, maar nu echt fantastisch op een rijtje weten te zetten. aanrader !
Na 2 uur kijken heb ik pas 2 dingen echt geleerd (het nut van mac-adressen en bepaalde IP-ranges).
de rest wist ik allemaal al, maar het wordt zo gigantisch goed uitgelegd, ze vertellen allerlei dingen die ik al weet, maar nu echt fantastisch op een rijtje weten te zetten. aanrader !
Sterker nog, het broadcast adres is altijd oneven. Broadcast adres is alle hostbits op 1 zetten. Dus hoe groot of klein je masker ook is, het least significant bit van het 4de octet is altijd een 1. En aangezien dit het enige oneven binaire getal is.....Guuzz schreef op zondag 16 maart 2008 @ 04:18:
correct me if I'm wrong, maar... volgens mij is de broadcast (zo goed als) altijd oneven.
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Gisteren heb ik mijn CCIE lab exam date kunnen omboeken voor 19 Juni. Ik ga eind mei naar Heinz Ulm in de US voor een lab training en dan 19 Juni slagen.
goedenavond.
* oeroe.b werkzaam bij een IT bedrijf gespecialiseerd in Unified Communications.Waar ik mijzelf verder wil specialiseren in het security platform. CCNA / SND nu gedaan en opzoek naar wat pittigs. Nu heb ik de mogelijkheid om een cursus te doen en met de achterlijk lage dollar is amerika dus ook een optie. Nu mijn vraag: zijn er mensen hier die ervaring hebben met studies en dan met name het CCSP traject in de USA?
gr
* oeroe.b werkzaam bij een IT bedrijf gespecialiseerd in Unified Communications.Waar ik mijzelf verder wil specialiseren in het security platform. CCNA / SND nu gedaan en opzoek naar wat pittigs. Nu heb ik de mogelijkheid om een cursus te doen en met de achterlijk lage dollar is amerika dus ook een optie. Nu mijn vraag: zijn er mensen hier die ervaring hebben met studies en dan met name het CCSP traject in de USA?
gr
Trainingsinstituten als Fast Lane zijn wereldwijd actief. En het CCSP curriculum is wereldwijd hetzelfde. Training methoden kunnen (zelfs per instructeur) wel verschillen, dus daar hoef je het land niet voor uit.
Andere vraag: Wat wil je aan reis- en verblijfkosten uitgeven?
Andere vraag: Wat wil je aan reis- en verblijfkosten uitgeven?
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Verwijderd
Jongens, about boson examsim icnd1...
Zijn die vragen die je daar krijgt te vergelijken met vragen op het ICND examen ?
If so, dan kan ik het schudden. Om zulke vragen te beantwoorden ben ik al 15 minuten kwijt per vraag.
Soms krijg ik vragen met een plaatje ZO groot, dat ik alleen al 5 minuten kwijt ben om het overzichtelijk op papier te zetten.
Ik bedoel alles zit goed in me kop, ik heb een leuk techniekje geleerd om subnetten uit te rekenen, maar vragen als dat ik daar krijg zijn zo gigantisch opgezet en onoverzichtelijk dat de moed me totaal in de schoenen is gezakt
Zijn die vragen die je daar krijgt te vergelijken met vragen op het ICND examen ?
If so, dan kan ik het schudden. Om zulke vragen te beantwoorden ben ik al 15 minuten kwijt per vraag.
Soms krijg ik vragen met een plaatje ZO groot, dat ik alleen al 5 minuten kwijt ben om het overzichtelijk op papier te zetten.
Ik bedoel alles zit goed in me kop, ik heb een leuk techniekje geleerd om subnetten uit te rekenen, maar vragen als dat ik daar krijg zijn zo gigantisch opgezet en onoverzichtelijk dat de moed me totaal in de schoenen is gezakt
mh, dat is misschien wel deel van de cisco examen strategie : zoveel info geven (soms zelfs teveel) zodat je je kennis goed moet beheersen om de nuttige info eruit te filteren.
Heb je misschien een voorbeeldvraag ? Ik heb die boson namelijk niet (niet dat ik het examen heb gedaan) en ben benieuwd naar de "moeilijkheidsgraad"
Heb je misschien een voorbeeldvraag ? Ik heb die boson namelijk niet (niet dat ik het examen heb gedaan) en ben benieuwd naar de "moeilijkheidsgraad"
Mischien dat ze wat moeilijker zijn maar heel veel zal het niet verschillen he dan zou het nut van die CD niet zo heel groot zijn. Vergeet echter niet dat er ook vragen zijn die je binnen 15 seconden moet kunnen beantwoorden daar ga je dus zo doorheen.
Overigens ga nu gewoon examen doen zakken kost maar 90 euro ofzo. Je loopt jezelf al tijden op te naaien voor dat examen. De wereld vergaat niet hoor als je zakt.
Overigens ga nu gewoon examen doen zakken kost maar 90 euro ofzo. Je loopt jezelf al tijden op te naaien voor dat examen. De wereld vergaat niet hoor als je zakt.
[ Voor 24% gewijzigd door TrailBlazer op 27-03-2008 08:54 ]
De cisco examens zelf werken gelukkig wel zo dat alle informatie voor de vraag (altijd) in één scherm past. Dit maakt het hele examen al een stuk overzichtelijker dan de boson examens.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:00:
Als je inderdaad zo twijfelt dan zou ik nog even wat oefenen en er dan gewoon voor gaan. Dan zie je of je er klaar voor bent of niet. Beheers je de theorie goed genoeg en heb je veel geoefend dan zal je bij het echte examen vanzelf snel zien wat fout en goed is, althans zo was het bij mij. Heb het weliswaar wel in 1x gehaald maar ik was ook best zenuwachtig.
De vragen lijken er wel op. Maar zoals al gezegd, sommige vragen kan je in een paar seconden beantwoorden. Maar als je 15 minuten over alle vragen doet is het echt veel te lang. Je moet dingen sneller kunnen uitrekenen waardoor je sneller op antwoorden kan komen.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:00:
Ik weet niet in welke sfeer je het examen voorbereidt. Ik doe het via mijn werkgever en moet ook praktijk labs maken, en dat helpt met het begrijpen van de stof. Ik denk niet dat ik dit met zelfstudie ooit zou halen. Veel zelf configuren en oefenen helpt bij het snel doorzien van fouten in configuraties op het examen.
Ik ben het CCENT(ICND1) examen in de herkansing gehaald maar beide keren was ik net op tijd klaar. Dus er is wel tijdsverschil. Het ICND2 examen ga ik vrijdag ook in de herkansing doen. Vorig week maandag eerste poging met 734 van de 825 niet gehaald. Maar ook dit keer net binnen de tijd. Vrijdag herkansing, hopen dat het dit keer wel lukt en dan op naar CCNP. Wordt weer een traject van een paar maanden, maar ga het steeds leuker vinden. Door tijdsdruk moest ik door sommige vragen vliegen en heb niet echt goed de antwoorden kunnen checken. Maar ik weet wel waar mijn zwakke punten lagen. Ik kreeg, naar mijn mening, veel vragen over IPV6
NAT/PAT, accesslist en (R)STP. Ben de betreffende onderwerpen ik nu flink aan het doornemen.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Om het topic nog een beetje levend te houden. Ik ben steeds drukker met mijn CCIE studie. Labjes bouwen met een collega overleggen waarom in godsnaam iets is lezen heel veel lezen zowel in boeken als op cisco.com. Je hebt tijdens je examen toegang tot www.cisco.com/univercd en alles wat daar achter zit. Dus alle info is er alleen je hebt te weinig tijd om alles na te lezen natuurlijk.
Echt commando's waar ik dus echt nog nooit van heb gehoord worden gewoon als basis stof gebruikt. Met name herdistributie van het ene protocol in het andere is erg lastig moet ik zeggen.
Echt commando's waar ik dus echt nog nooit van heb gehoord worden gewoon als basis stof gebruikt. Met name herdistributie van het ene protocol in het andere is erg lastig moet ik zeggen.
route redistribution begrijp ik dan? Routes van OSPF naar bv. BGP?
Yep klopt Dit is vooral erg lastig als je meerdere punten hebt waar je dit gaat doen. Je kan de de meest vage routeringsloops krijgen. Je moet dan gaan rotzooien met distances om dat te voorkomen.
Helemaal mee eens trailblazer 
Ik zit ook enorm te rotzooien met redistributie, je raakt heel snel het overzicht kwijt en merkt niet als er hier en daar een prefix verloren gaat en inderdaad veel spelen met distances en route tagging, hoewel er vaak weinig is toegestaan vanuit de opdracht.
Ben nu heel druk met de core labs van internetworkexpert en daarnaast technology labs. Ga binnenkort beginnen aan full-scale labs.
Ik zit ook enorm te rotzooien met redistributie, je raakt heel snel het overzicht kwijt en merkt niet als er hier en daar een prefix verloren gaat en inderdaad veel spelen met distances en route tagging, hoewel er vaak weinig is toegestaan vanuit de opdracht.
Ben nu heel druk met de core labs van internetworkexpert en daarnaast technology labs. Ga binnenkort beginnen aan full-scale labs.
Je moet eigenlijk van elk subnet wat je herdistribueert een voorstelling maken van waar gaat het heen en met welke distance wordt het ergens ingeleerd. Dan kijken of er een pad is zodat je het weer terug kan inleren op de router waar je het oorspronkelijk had geherdistibueerd.
Om dan ook maar mee te doen met "het topic in leven te houden"; Voorzichtig aan ben ik begonnen met CCIE Security. Het is nog niet echt in de volle overtuiging, maar dat heeft meer met een persoonlijke tijdsplanning te maken. Om een beetje meer inzicht te krijgen, heb ik wat Class on Demands "gevonden", welke goed te volgen blijken.
Ook nog vrij weinig gekke dingen tegen gekomen. De Cisco IPS is een onbekend apparaat voor me, maar als je zoekt in diverse forums, dan zie je dat je best makkelijk daar zelf iets mee kunt doen. Om eens een idee te krijgen van het type vragen voor m'n CCIE written had ik eens in zo'n testking ding zitten snuffelen. Het viel me op dat ik een groot deel van de vragen direct goed wist te beantwoorden
. Dat sterkte me enorm om binnenkort eens serieus aan de slag te gaan ermee...
Ook nog vrij weinig gekke dingen tegen gekomen. De Cisco IPS is een onbekend apparaat voor me, maar als je zoekt in diverse forums, dan zie je dat je best makkelijk daar zelf iets mee kunt doen. Om eens een idee te krijgen van het type vragen voor m'n CCIE written had ik eens in zo'n testking ding zitten snuffelen. Het viel me op dat ik een groot deel van de vragen direct goed wist te beantwoorden
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Ik ben dan zelfs CCSP maar dat hele portfolio kon me toch niet zo bekoren. Veel te weinig lijn in dat hele gebeuren met als toppunt wel die gare VPN concentrator. Ik heb wel het idee dat ze dat langzaam aan het verbeteren zijn.
Vrijdag op voor QoS. Heb heel weinig kunnen leren de afgelopen tijd vanwege druk-druk op het werk. Nou, het zal me benieuwen....
Wat ik van QoS erg lastig vond was dat je slechts een beperkte commando set tot je beschiking hebt bij de sims. Dus show interfaces werkte bijvoorbeeld niet. Je had hem uiteraard niet nodig voor het antwoord alleen mijn standaard troubelshoot schema ging de mist in
Ik ben echt zo slecht met die sims. Ik vind het zowiezo onzin om commandos te onthouden, daarnaast werkt de ? niet en sommige commandos zitten er niet in.TrailBlazer schreef op woensdag 16 april 2008 @ 07:45:
Wat ik van QoS erg lastig vond was dat je slechts een beperkte commando set tot je beschiking hebt bij de sims. Dus show interfaces werkte bijvoorbeeld niet. Je had hem uiteraard niet nodig voor het antwoord alleen mijn standaard troubelshoot schema ging de mist in
toets mij maar op de theorie, dat vind ik veel belangrijker dan de implementatie...
In iedergeval veel succes.
...want je gaat het toch niet gebruiken...?_DH schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:51:
[...]
toets mij maar op de theorie, dat vind ik veel belangrijker dan de implementatie...
de wereld draait niet om cisco en de MQC....paella schreef op donderdag 17 april 2008 @ 07:30:
[...]
...want je gaat het toch niet gebruiken...?
...de wereld draait niet rond Cisco in het algemeen ;-)
Juniper heeft ook een aardig pakket producten...vooral rond routing en security zijn ze stevig bezig (en recentelijk hebben ze ook switches uitgebracht)
Juniper heeft ook een aardig pakket producten...vooral rond routing en security zijn ze stevig bezig (en recentelijk hebben ze ook switches uitgebracht)