Tot 5 september stond alles vol, dus ik heb de eerste vrije maandag gepakt.
Hoe ga jij je studie aanpakken.
Ik heb via internetworkexpert van die class on demand dingen, maar ik vind het erg lastig om daar mijn aandacht bij vast te houden.
Ik ben eerst heel rustig begonnen met een labje uit een oud McGraw Hill boek, waar een stuk of 6 labs in staan, het is echter nogal verouderd (veel ATM, ISDN, IPX,etc.), het eerste lab is gewoon IP/IGP's/BGP, dus die ben ik eens aan het doorlopen om te kijken hoe dat gaat, daarna moet ik even kijken wat ik verder nog uit dit boek kan doen (weinig waarschijnlijk, maar ja, ik heb het tweedehands gekocht voor 8 dollar ;-))
Daarna, krijg ik van een collega zijn studiematerialen (hij is eind december geslaagd voor zijn lab), ik weet alleen niet welke hij heeft.
Ik merk wel met dat lab waar ik nu bezig ben dat er (er vanuit gaande dat dit representatief is) best wel lastige dingen in kunnen zitten - nog niet eens technisch, maar gewoon de manier van vraagstellen. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat je een lijstje kreeg: dit IP daar, dat IP daar, etc, maar nee, je krijgt iets als "you need at least 128 host addresses on this subnet, give Router A the first and Router B the last address" - niet moeilijk, wel even opletten (een /25 is te klein!).
Verder had ik iets met "use the first available subnet from x.y.z.a" en dan staat er 15 vragen verder een lijstje met /32 loopbacks, waarvan er een aantal uit het eerste subnet komen, en dus had je het tweede subnet moeten gebruiken. In de antwoordlijst staat dan zoiets als "reading the entire exam before prevents you from making this mistake", ik weet niet of het representatief is, maar ik vind het een beetje raar dat je om vraag 7 te kunnen maken, moet weten wat er bij vraag 22 staat (en na het helemaal doorlezen van het examen weet ik echt niet alle loopbacks uit m'n hoofd).
Tenslotte had ik nog een vraag waarbij stond "Router X needs to know all networks behind Router Y", waaruit ik dus had moeten lezen dat ik op die router redistribution aan moet zetten, eigenlijk logisch, want anders leert hij die netwerken niet, maar wel een eye-opener, want ik had vragen verwacht als "turn on redistribution from eigrp into ospf".
Anyway, na een uurtje of 5 aan deze labs besteden, toch al aardig wat dingetjes geleerd.