[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 7 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-08 10:51

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

nah, gewoon voor de 802 gaan.. :D
In hoofdzaak zit er wat basis wifi en ip v6 extra bij en valt het isdn-gebeuren eraf.
Volgens mij kun je nog een heel eind komen als je goed voorbereid bent voor 801 en het 802-examen doet.. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Moraxv op 14-01-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moraxv schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:09:
[...]

nah, gewoon voor de 802 gaan.. :D
ja ik zit nu wel te twijfelen om toch na de cbt, even een 802 boek te kopen.

maar mijn manager zei het ook al.... mischien dat je maar 5 % van de stof mist, waarom niet gewoon die luckey shot proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als test case wil ik via netsim een klein netwerkje opzetten ter oefening voor mijn ccna examen.

Het moet een lan worden voor een klein bedrijfje.

40 werknemers verdeeld over 3 groepen.

Sales
SA
SD

Graag zou ik van jullie horen of je nog leuke dingetjes weet om te cree'eren / toe te voegen / waarvan je denkt dat het handig is om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35
een site is geen netwerk natuurlijk. Maak dan een hoofdvestiging met 2 nevenvestigingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoezo kan een site geen netwerk hebben ? een lan is toch ook gewoon een netwerkje :--)

Ik wil paar dingen zowiezo die terugkomen waar ik erg moeite mee heb.

VLAN / trunking

STP/ route bridges etc etc dus ook een redundent links met xxx switches op 1 domain.

met WAN ben ik nog niet bezig geweest, dus dat laat ik buiten beschouwing.

security op ports.

Wat vergeet ik allemaal voor kleine dingetjes die je nog kan instellen etc ?

Elke afdeling wil ik een router geven, met daarachter dus verschillende topologie'en als lans

Ook verschillende snelheden etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met een oefen examen van Boson die bij mij boek zat meegeleverd. De vraag is:

Afbeeldingslocatie: http://www.squ1zzy.nl/Vraag_CCENT_01.jpg

Dit heb ik als volgend uitgerekent:

Ik schijf dan altijd op:

Subnet Mask:
IP Address:
Subnet Number:
Begin IP:
End IP:
Broadcast:

Dan schrijf ik de gegevens op die ik heb. Dus IP 63.71.189.192 en Subnet Mask 255.255.255.192. Dus ik heb als volgt:

Subnet Mask: 255.255.255.192
IP Address: 63.71.189.192
Subnet Number:
Begin IP:
End IP:
Broadcast:

Dan reken ik eerst de Subnet Number uit door alle octettenwat begint met 255 over te nemen dus ik heb als Subnet Number 63.71.189 en de laatste reken ik uit met de "Magic Number". Dit doe ik met 256-192=64 en dus is het "magic Number" 64 en schijf ik de table op van 64.

0, 64, 128, 192, 256

Nu blijkt dat 192 dus het broadcast address te zijn en kan dus NIET toegewezen worden aan een host. Echter nu komt mij vraag.....

Hier ben ik denk ik 3min. mee bezig om alles goed te doen. Dit adres is dus niet toe te wijzen aan een host en moet ik het volgende adres proberen. Ik ben er bijna 10min. mee bezig dus.

Hoe ga ik dit doen op het examen? Dit duurd VEEELSTE lang volgens mijn.

Die 127.x.x.x kon ik natuurlijk gelijk weg strepen, maar dan blijven er nog 3 over :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je methode is wel goed je moet er alleen veel meer tempo in zien te krijgen.
Wat je moet doen bij het examen. Je krijgt bij cisco altijd eerst een kwartier om een zinloze vragenlijst in te vullen ofzo en om de NDA te lezen en te agreeen. In die tijd schrijf je even alle machten van 2 op je kladblaadje inclusief broadcast en networks. Dan vlieg je door dit soort dingen heen namelijk en geeft je ook rust bij andere vragen. Leer van te voren even een methode aan wat jij makkelijk vindt om op te schrijven en pen dat op als je naar die vragenlijst kijkt. Simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe weet je dat 192 een broadcast adres is ?

wat is die lucky number 64 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:05:
hoe weet je dat 192 een broadcast adres is ?

wat is die lucky number 64 ?
Dat moet je dus uitrekenen. Ik doe er nog 1 voor je:

Als voorbeeld nemen we 42.16.8.11/30

Bit Notation:

Dit is vrij makkelijk als je het 3x gedaan hebt. Je weet dat wanneer er een bit notation staat van 8 dat je dan 255.0.0.0 hebt. Als er 16 staat als bit notation is het 255.255.0.0 en 24 hebben we 255.255.255.0. De zogenaamde classful subnetmasks.

Als er staat 30 als bit notation weet je dus dat het meer is als 24 dus hebben we al 255.255.255.?.

De laatste octet heeft dus 6 bits als network ID. Je kent het tabel 128, 64, 32, 16, 8, 4, 2, 1 dus als we de eerste 6 bits optellen krijgen we 128+64+32+16+8+4= 252

Makkelijker is om de laatste 2 bits eraf te halen. Dus de laatste bits tellen 2 en 1 dus 3. Je doet dan 255-3=252.

Subnet Number:

Subnet number rekeken we uit door de "Magic Number" te achterhalen door 256 ( De "Magic Number" ) - het octet van de subnet mask wat interessant is voor ons. In dit geval 252.

256-252=4 dus ons "magic Number" is 4. Ik schrijf dan altijd de tafel van 4 tot ik een hoger getal heb dan het IP Address van de octet die "interessant" is voor ons. In dit geval 11.

Dus ik schrijf 0, 4, 8, 12, Etc.

11 ligt tussen 8 en 12 en dan pakken we de laagste getal van de 2. In dit geval 8.

Ons Subnet Number is dus 42.16.8.8

Broadcast:

Broadcast Address is de Subnet Number + Magic Number - 1. Dus 8 + 4 -1 = 11

Broadcast in dit geval is 42.16.8.11

Begin IP:

Nu word het makkelijk als we deze gegevens hebben.
Begin IP is namelijk de Subnet Number +1. Dus in dit geval 42.16.8.9

End IP:
End IP is de broadcast - 1. In dit geval 42.16.8.10

Het IP Addres in de vraag is 42.16.8.11 en dus NIET geldig gezin de range is 42.16.8.9 tot 42.16.8.10...

Je mag me ook toevoegen op MSN als je wilt. squ1zzy@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Zoals TrailBlazer het zegt is het inderdaad verstandig om aan het begin even snel een tabel te maken. Dit werkt echt tijd besparend. Ik weet nog dat ik bij de Acedemy examens altijd lang bezig was maar toen ik eenmaal de echte 801 deed had ik ook een tabel die ik in een paar minuten kon opschrijven.

@ Jan: In zijn gebruikte voorbeeld staat er / 26. Dit houd dus in dat er 26 bitjes op "1" zijn gezet: 11111111.11111111.11111111.11000000. Dit is dan 255.255.255.192. De laatste 1 is "64". Dit zijn dan de netwerkjumps of zoals hij het noemt de lucky number.

Met deze jumps maak je dus netwerken van 64 - 2 = 62 hosts.
0 - 63
64-127
128 - 191
192 - 255
De 192 is geen broadcastadres maar een netwerkadres. De broadcastadres in dat netwerk zou eindigen op 255.

EDIT: Post stond 10 minuten open zonder te submitte, heb de vorige post daardoor te laat gezien.

Je moet er dus wel opletten dat die 192 adres geen broadcastadres was maar een netwerkadres

[ Voor 11% gewijzigd door Mr.Nash op 15-01-2008 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dan is antwoord A toch gewoon correct ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Nee want dat is een netwerkadres. Deze wordt dus gebruikt om aan te geven in wat voor een range een netwerk zich bevind. Bijvoorbeeld gebouw x heeft 55 gebruikers in 63.71.189.192/26. Je weet dus dat de host adressen beginnen bij .193 tot .254. De eerste en laatste adres in een netwerk zijn gereserveerd voor respectievelijk het netwerkadres en de broadcastadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
Kan je voorzichtig zeggen dat een broadcast altijd een oneven nummer op het eind heeft? En dus A sowieso alvalt?

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je netwerk is altijd een veelvoud van 2 dus je broadcast is inderdaad altijd oneven
Het geldt alleen niet als je een /31 subnetmasker hebt. Echter als je die gaat gebruiken snap je ook wel hoe subnetting werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:50
nou wordt ik toch nieuwsgierig Trail. Wanneer gebruik je een /31 subnet?

Nieuws over mijn inschrijving voor de certificering. Ik kom in aanmerking voor een 640-801 de inschrijving loopt alleen vast op de voucher code die ik nog niet heb, die toets moet ik vrijdag maken.
Dus zodra ik die heb is het geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je kan een /31 gebruiken op een PtP link tussen 2 routers. Uit een /24 netwerk kan je dan 128 PtP subnetjes halen waar je er met een /30 maar 64 uithaalt. Het scheelt dus een factor 2 met het gebruik van ip adressen. Bij mijn vorige wergver werd het gebruikt voor routed links tussen cisco 10K en 12K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
/31 subnet heeft geen netwerk en broadcast adres, maar dat is op een point to point "netwerk" ook niet nodig, vandaar. Moet wel ondersteund worden door je devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ok duidelijk. Bedankt voor de opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:49:
Ik heb een vraag. Ik ben bezig met een oefen examen van Boson die bij mij boek zat meegeleverd. De vraag is:

[afbeelding]

Dit heb ik als volgend uitgerekent:

Ik schijf dan altijd op:

Subnet Mask:
IP Address:
Subnet Number:
Begin IP:
End IP:
Broadcast:

Dan schrijf ik de gegevens op die ik heb. Dus IP 63.71.189.192 en Subnet Mask 255.255.255.192. Dus ik heb als volgt:

Subnet Mask: 255.255.255.192
IP Address: 63.71.189.192
Subnet Number:
Begin IP:
End IP:
Broadcast:

Dan reken ik eerst de Subnet Number uit door alle octettenwat begint met 255 over te nemen dus ik heb als Subnet Number 63.71.189 en de laatste reken ik uit met de "Magic Number". Dit doe ik met 256-192=64 en dus is het "magic Number" 64 en schijf ik de table op van 64.

0, 64, 128, 192, 256

Nu blijkt dat 192 dus het broadcast address te zijn en kan dus NIET toegewezen worden aan een host. Echter nu komt mij vraag.....

Hier ben ik denk ik 3min. mee bezig om alles goed te doen. Dit adres is dus niet toe te wijzen aan een host en moet ik het volgende adres proberen. Ik ben er bijna 10min. mee bezig dus.

Hoe ga ik dit doen op het examen? Dit duurd VEEELSTE lang volgens mijn.

Die 127.x.x.x kon ik natuurlijk gelijk weg strepen, maar dan blijven er nog 3 over :|
Ik heb woensdag mijn examen CCENT gehaald, wel in de herexamen, maar het is me toch gelukt met veel rekenen.

Mijn berekeningen duren soms ook wat lang, maar het is echt wel te doen. Wel moet ik erbij zeggen dat de eerste examen ik na het beantwoorden van de vragen maar 2 minuten over had en in de herkansing 10 minuten. Maar het is wel degelijk te doen. Ik ben zelf iemand die de dingen het liefst uitschrijf om het berekenen. Sommige mensen doen/kunnen het heel snel uit hun hoofd, maar ik merk toch dat die mensen/collega's af en toe kleine fouten maken wat leidt tot een niet goed nummerplan voor een netwerk en uiteindelijk in ene niet goed ontworpen netwerk.

Op papier zetten werkt voor mij gewoon perfect. Dat het langer duurt moet je niet al te moeilijk overdoen. Ik ben niet de snelste en wist en ook binnen de 120 minuten te doen die ik had voor 56 vragen.

Bij het examen krijg je namelijk een uitwisbaar bord en dat is erg prettig.

Wat ik meestal als eerste opschrijf is het volgende rijtje:
128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1

2¹ = 2
2² = 4
2³ = 8

etc.... 2 tot de macht 0 hoort er ook bij, maar ken niet de juiste toets combi :D

Ik zorg ervoor dat de getallen reeks 128 tot en met de 1 een beetje uit elkaar staan en zo schrijf ik de laatste octet uit en dat gaat best redelijk snel.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Er is een verschil tussen een nummerplan maken en even snel uitrekenen in welk subnet een bepaald ip adresje zit. Een nummerplan schrijf ik altijd volledig uit in excel bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

TrailBlazer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:48:
Er is een verschil tussen een nummerplan maken en even snel uitrekenen in welk subnet een bepaald ip adresje zit. Een nummerplan schrijf ik altijd volledig uit in excel bijvoorbeeld.
Je doet het op dezelfde manier, alleen dat je bij een nummerplan veel meer moet rekenen. Il wil alleen maar aangeven dat het niet erg is om het op te schrijven.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
nee dat ben ik met je eens. Alleen die lijstjes zitten op een gegeven moment gewoon in je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

TrailBlazer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:23:
nee dat ben ik met je eens. Alleen die lijstjes zitten op een gegeven moment gewoon in je hoofd.
Nou om een AND en OR fuction los te laten doe ik liever nog op papier tenzij je een ezelsbruggetje hebt omdat makkelijk te doen. Maar tot nu toe werkt het perfect.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
psst ezelbruggetje is met magic number werken en het gewoon zien. Het is niet anders :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankGuthrie: Gefeliciteerd man _/-\o_

Ben nu al zenuwachtig en dan moet ik nog het examen inplannen :D

Die 2 en 10 min. die over hield bij het examen. Heb je die tijd onder "druk" gestaan om op te schieten? Heb je over een vraag wel eens 10min gedaan die je eigenlijk in 2min had moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:35:
FrankGuthrie: Gefeliciteerd man _/-\o_

Ben nu al zenuwachtig en dan moet ik nog het examen inplannen :D

Die 2 en 10 min. die over hield bij het examen. Heb je die tijd onder "druk" gestaan om op te schieten? Heb je over een vraag wel eens 10min gedaan die je eigenlijk in 2min had moeten doen?
De eerste keer kwam ik inderdaad tijd tekort. Toen ik nog 30 minuten had moest ik nog 15 vragen te gaan. Maar ik had niet genoeg tijd gestoken in oefenen. Op gegeven moment moet je door en zo heb ik beide toetsen gemaakt. Je kan er 10 minuten over doen over een vraag maar als je weet dat je niet zeker bent moet je ook gegeven moment door. Ik had zoiets van, ik haal het of ik haal het niet.

Als je veel oefent er goed studeert is er niks aan de hand. Ik werk zelf bij Getronics Pinkroccade. En hier hebben wij een compleet lab tot onze beschikken, dus ik hoef niet zelf hardware aan te schaffen. Daar ben ik erg blij mee. Ik weet niet hoe het bij andere bedrijven zit. Of doe je het CCNA traject uit jezelf? Gelukkig doe in het gehele taject niet uit mezelf, ik volg training in house bij GPR. Dus vragen stellen aan een leraar die er verstand van heeft is ook erg handig.

Oefenen. Dat is de belangrijkste tip die ik je kan geven. Als je het vaker doet gaat het rekenen vast wel sneller en begrijp je dingen sneller. De boson testen maken in Study mode raad ik zeker aan. Het heeft mij geholpen om heel wat te leren over routering van IP.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap de volgende vraag niet:

http://www.squ1zzy.nl/Vraag_CCENT_08.jpg

Als antwoord staat er:

SW2's Fa0/3 uses the protect violation mode, with a default to allow a single MAC address in this case, 0200.1111.1111.

Protect violation mode staat standaard aan neem ik aan? Maar hoe komen ze op het MAC address van 0200.1111.1111?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 15:34:

Als antwoord staat er:

SW2's Fa0/3 uses the protect violation mode, with a default to allow a single MAC address in this case, 0200.1111.1111.

Protect violation mode staat standaard aan neem ik aan? Maar hoe komen ze op het MAC address van 0200.1111.1111?

Als de je blauwe exhibit even opklapt wordt het denk ik duidelijker. Want interface Fa0/3 mag maar 1 mac address toelaten en deze is al toegewezen aan een waarschijnlijk oude PC die er stond, PC1.

Sticky betekent dat de eerste source mac address die wordt aangeleerd (source mac adres) op de inkomende interface, in dit geval Fa0/4, blijft hangen/staan(sticky) in de mac address-table. Dus de config van interface Fa/04 verandert in switch port -security mac-address 0200.4444.4444. Omdat deze dynamisch wordt aangeleerd. Als het adres is aangeleerd, wordt de entry omgezet naar statisch en wordt deze niet om de zoveel tijd geupdate maar blijft permanenet staan. Als je de switchport port security commando gebruikt kan een poort standaard maar 1 mac adres op interface leren. Op interface Fa0/3 is dit dus al een keer gebeurd, maar waarschijnlijk is de desbetreffende PC verplaatst of verwijderd. Probleem is dus dat de poort nu dus een statische adres heeft geleerd en dat je dat handmatig moet aanpassen in the loggen op de switch.

Dat er een ander mac adres op de poort geconfigd is dan het daadwerkelijke mac adres van de netwerk kaart van PC3 heeft geen invloed op de broadcast van PC2, ondanks dat het mac adress table niet correct is wordt een broadcast wel op alle ander uitgaande interfaces uitgestuurd. Andersom gaat een probleem worden.Want het Mac adres van PC2 komt niet overeen met het MAC adres wat geleerd is door de switch. Aangezien dit erin blijft zal je hiermee in de problemen komen. Het macadres zal aangepast moeten worden of er er moet een value gegeven worden aan het aantal mac adressen wat geleerd kunnen worden op de poort.

Is het een beetje duidelijk?

Nu ik naar het antwoord kijk vind ik het toch raar dat de reply van PC2 naar PC 4 wel aankomt volgens het antwoord.

[ Voor 53% gewijzigd door FrankGuthrie op 16-01-2008 18:19 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu hard bezig met de voorbereiding voor CCNA. ik wil op korte termijn een examen inplannen. dat zal mijn eerste cisco examen zijn.

Ik twijfel alleen heel erg tussen het krijgen van twee losse examens (ICND1 en ICND2) of 1 CCNA examen. is de slaagkans hetzelfde voor beide gevallen? zijn de type de moeilijkheidsgaad van de vragen anders voor beide opties? kan misschien iemand mij een tip geven?

nog een vraagje: hoeveel tijd krijg je voor de examens. op de cisco site staat:
- CCNA --> 90 Minutes
- ICND1 --> 90 Minutes
- ICND2 --> 75 minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:47
knip

[ Voor 113% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 15:34:

Als antwoord staat er:

Vage uitleg van die van die vraag zeg... In de exhibit en de vraag wordt nergens gesproken over MAC adres 0200.1111.1111, dus waar ze die ineens vandaan halen??? :?

En de uitleg van "sticky" is naar mijn mening (maarja, ik ben dan ook maar een simpele CCNP/DP'er) ook niet helemaal jofel. Wanneer je geen "sticky" aanzet in de port-security configuratie, zal na een reload van de switch de port-security config voor de daarvoor specifiek geleerde mac-adressen weg zijn. Met andere woorden: Na een reboot kun je dus een andere PC aan die switchport knopen dan voor de reboot (wel even tegelijk wisselen). Dit wordt naar mijn idee ook geimpliceerd door in de opdracht te melden dat de switch net opnieuw opgestart is en er nog geen verkeer er doorheen is geweest.

Zet je wèl "sticky" in je port-security configuratie, dan zal hij met een reload wel de mac-adressen blijven onthouden.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Whizzer schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:22:
[...]

Vage uitleg van die van die vraag zeg... In de exhibit en de vraag wordt nergens gesproken over MAC adres 0200.1111.1111, dus waar ze die ineens vandaan halen??? :?

En de uitleg van "sticky" is naar mijn mening (maarja, ik ben dan ook maar een simpele CCNP/DP'er) ook niet helemaal jofel. Wanneer je geen "sticky" aanzet in de port-security configuratie, zal na een reload van de switch de port-security config voor de daarvoor specifiek geleerde mac-adressen weg zijn. Met andere woorden: Na een reboot kun je dus een andere PC aan die switchport knopen dan voor de reboot (wel even tegelijk wisselen). Dit wordt naar mijn idee ook geimpliceerd door in de opdracht te melden dat de switch net opnieuw opgestart is en er nog geen verkeer er doorheen is geweest.

Zet je wèl "sticky" in je port-security configuratie, dan zal hij met een reload wel de mac-adressen blijven onthouden.
Zie mijn antwoord: Exhibit openklapen

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankGuthrie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:42:
[...]

Exhibit openklappen betekent alleen dat de "thumbnail" groter word gemaakt. Er staat dus niets verder bij! Het gaat om het plaatje wat dan groter word! Geen text of wat dan ook.

Ik snap de vraag echt niet. Zo zijn er meer die ik niet snap :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

FrankGuthrie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:42:
Ik ben niet zo bekend met die Boson spullen en had het donkerbruine vermoeden dat hij al open geklapt was (vanwege de uitleg van de vraag enzo). Blijkbaar is dat dus niet zo...

Dus vergeet mijn antwoord dan maar en luister naar FrankGuthrie

Maargoed, mocht je een keer met port-security in de praktijk te maken krijgen, dan weet je in ieder geval weer wat meer dan nu in de vraag staat ;)

Edit: volgens 70373R staat er niet meer in de exhibit, dus dan zijn mijn verontschuldigingen ook wat minder nodig...

[ Voor 10% gewijzigd door Whizzer op 17-01-2008 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:04:
[...]

Exhibit openklappen betekent alleen dat de "thumbnail" groter word gemaakt. Er staat dus niets verder bij! Het gaat om het plaatje wat dan groter word! Geen text of wat dan ook.

Ik snap de vraag echt niet. Zo zijn er meer die ik niet snap :X
Whizzer schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:12:
[...]

Ik ben niet zo bekend met die Boson spullen en had het donkerbruine vermoeden dat hij al open geklapt was (vanwege de uitleg van de vraag enzo). Blijkbaar is dat dus niet zo...

Dus vergeet mijn antwoord dan maar en luister naar FrankGuthrie

Maargoed, mocht je een keer met port-security in de praktijk te maken krijgen, dan weet je in ieder geval weer wat meer dan nu in de vraag staat ;)

Edit: volgens 70373R staat er niet meer in de exhibit, dus dan zijn mijn verontschuldigingen ook wat minder nodig...
errmm....... Je moet dus niet op de plaatje klikken dat wordt niet bedoelt met exhibit. Je moet op die blauwe balk waar het woord exhibit staat klikken. Beter dan dat kan ik het echt niet uitleggen.

Zie hier het bewijs wat er bij mij gebeurt als ik op het woordje exhibit druk on de blauwe balk:

Afbeeldingslocatie: http://img167.imageshack.us/img167/3107/bosonrr4.jpg

Ik hoop dat het nou duidelijk is.
HyperBart schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:59:
Ik zit in de KHK in Geel, daar hebben ze sinds dit jaar de nieuwe cisco-opleiding.

In het zesde jaar secundair heb ik in het Centrum voor Volwassenonderwijs, bij ons in Heusden-Zolder (Belgie) een CCNA 1 gehaald (door me te laten opjennen door leerkrachten dat dat jaar heel zwaar ging zijn heb ik de rest niet afgemaakt). Dit heb ik kunnen indienen bij mijn hogeschool (bachelor Toeg Informatica) en daardoor had ik Dinsdag geen examen, en mijn mede-studenten wel. Ze twijfelden eerst wel, omdat mijn van 3.12 (of 11 ?) was en de nieuwe was 3.13 (of 12 ?), maar uiteindelijk toch gelukt en dus een vrijstelling voor een vak van 4uur waarvan eigenlijk maar 2 CCNA waren (andere 2 waren basiskennis computers).

Verder was ik best wel trots, dat ik op die leeftijd (17) al een (weliswaar belachelijk laag als je vergelijkt met de volgende) certificaat van CCNA 1 op zak had, wat me toch wat respect opleverde bij mijn mede-studenten. Of is dit eigenlijk niet zo "whauw" :$ ?
Ik zou verwachten dat je wat over de opleiding zou vertellen voor mensen die geïnteresseerd zouden zijn in de leergang, maar na de eerste regel voegt je post eigenlijk niet veel toe.
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:24:
Ik ben nu hard bezig met de voorbereiding voor CCNA. ik wil op korte termijn een examen inplannen. dat zal mijn eerste cisco examen zijn.

Ik twijfel alleen heel erg tussen het krijgen van twee losse examens (ICND1 en ICND2) of 1 CCNA examen. is de slaagkans hetzelfde voor beide gevallen? zijn de type de moeilijkheidsgaad van de vragen anders voor beide opties? kan misschien iemand mij een tip geven?

nog een vraagje: hoeveel tijd krijg je voor de examens. op de cisco site staat:
- CCNA --> 90 Minutes
- ICND1 --> 90 Minutes
- ICND2 --> 75 minutes
Dat zijn de tijden voor Engels sprekende mensen. Als Engels niet je moedertaal is krijg je dus extra tijd.

Voor mijn ICND1 kreeg ik 30 minuten extra, dus in totaal 2 uur. Ik denk dat je dat er er bij de rest van de examens wel hetzelfde kan optellen, alhoewel ik die 75 minuten wel een beetje dubieus vind. 75 + 30 = 105. Beetje raar getal.

[ Voor 46% gewijzigd door FrankGuthrie op 17-01-2008 17:39 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
knip

[ Voor 99% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
FrankGuthrie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:24:

Dat zijn de tijden voor Engels sprekende mensen. Als Engels niet je moedertaal is krijg je dus extra tijd.

Voor mijn ICND1 kreeg ik 30 minuten extra, dus in totaal 2 uur. Ik denk dat je dat er er bij de rest van de examens wel hetzelfde kan optellen, alhoewel ik die 75 minuten wel een beetje dubieus vind. 75 + 30 = 105. Beetje raar getal.
Zou best kunnen hoor dat het 105 minuten is. Wat maakt het nu uit hoeveel minuten het is. Sowieso heb ik nog nooit te weinig tijd gehad voor een examen. Wat trouwens wel schrikken was dat ik bij mijn CCIE written waar standaard al 2,5 uur voor staat je ook maar een half uur extra kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Beter teveel dan te weinig dan maar ;) .

had indertijd ook wel wat teveel tijd, maar heb die toen benut om nog eens alles goed na te kijken en dat had me wat puntjes opgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Bij de echte examens (dus niet al die deel academy dingen) kan je niet terug naar eerdere vragen. Vraag beantwoord klaar niet meer over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Even een vraagje tussendoor: Bestaat er zoiets als een all-in-1 CCNP Portable Command Guide? Dus een boekje waarin alle CCNP commando's staan uit de BCMSN, ONT, ISCW en BSCI. Ik heb er nog eentje liggen uit m'n CCNA tijd en hoopte dat er ook eentje was voor alle CCNP modules.

Ik heb ze wel los gevonden maar heb toch liever 1 boekje met alle commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Nee dat is er niet dat zijn nogal veel commando's natuurlijk en ik snap het nut niet zo. CCNP zegt niet dat je die en die commando's moet kennen die zegt dat je een bepaalde techniek moet beheersen.
http://www.cisco.com/univercd/home/home.htm hier kan je wel alle commando's per platform vinden

[ Voor 22% gewijzigd door TrailBlazer op 22-01-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

TrailBlazer schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:17:
Nee dat is er niet dat zijn nogal veel commando's natuurlijk en ik snap het nut niet zo. CCNP zegt niet dat je die en die commando's moet kennen die zegt dat je een bepaalde techniek moet beheersen.
http://www.cisco.com/univercd/home/home.htm hier kan je wel alle commando's per platform vinden
Ik ben nu ook bezig met mijn CCNA traject, en ik moet zeggen dat het boek wel degelijk nut heeft. Hier staan alle command's op een rijtje, dus erg handig. Dit is een van de beste investeringen die ik voor CCNA heb gedaan.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
nog steeds zie ik het nut niet. Commando's zijn een doel om iets te bereiken en niet om te leren om een examen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weer een vraag die ik niet snap.

As eerste de vraag:

www.squ1zzy.nl/Vraag_CCENT.jpg

Nu staat er als antwoord:

"A show interface fa0/3 command on SW1 should show a status of "line is up, line protocol is down"

en in de explanation:

"The show interfaces command list a state of "down and down" when the show interface status command lists a stat of "cotconnect."

Als ik op een switch ga kijken die ik zelf bezit zie ik:

Neo#show interfaces FastEthernet 1
FastEthernet1 is up, line protocol is down

Neo#show interfaces
FastEthernet1 is up, line protocol is down

Als er geen kabel in zit is het toch geen down/down status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:28:

Als er geen kabel in zit is het toch geen down/down status?
Als er geen kabel inzit is het wel down/down. De enige gangbare situatie waar je in de praktijk een up/down interface tegen zult komen zijn seriele interfaces.

Wat betreft jouw cisco device, welk IOS draai je er op en welk type? Het klinkt me meer als een router/pix status in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

TrailBlazer schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:28:
nog steeds zie ik het nut niet. Commando's zijn een doel om iets te bereiken en niet om te leren om een examen te halen.
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik heb het niet nodig om m'n examen te halen, ik heb het nodig zodat ik snel commando's kan opzoeken tijdens het spelen in lab's. Het komt namelijk vaak voor dat ik bezig ben met Dynamips of in een lab op een locatie zonder internet. Als ik dan iets wil configureren maar dan de code even kwijt ben is het altijd makkelijk op te zoeken. Het boekje is gewoon een overzicht van hoe iets geconfigureerd moet worden. Er wordt nauwlijks tot niet uitgelegd wat het echt inhoudt. Tot nu toe gebruik ik zelf ook de Cisco site maar wil dus ook toegang tot deze info op een plek zonder internet.

Uiteraard zul je uiteindelijk de meeste commandos wel moeten weten maar dat is pas in een verdere stadium.

Voor de examens zelf heb ik de official exam certification guides aangeschaft welke ik doorlees om de technologie te begrijpen. Daarnaast vind ik dit in combinatie met CBT Nuggets en labervaring met de technologie de perfecte manier van voorbereiding voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leon T schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:40:
[...]

Als er geen kabel inzit is het wel down/down. De enige gangbare situatie waar je in de praktijk een up/down interface tegen zult komen zijn seriele interfaces.

Wat betreft jouw cisco device, welk IOS draai je er op en welk type? Het klinkt me meer als een router/pix status in de oren.
Cisco IOS Software, C850 Software (C850-ADVSECURITYK9-M), Version 12.4(6)T9, RELEASE SOFTWARE (fc2)

Cisco 857W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Leon T schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:40:
[...]

als er geen ethernet kabel in zit maar de poort wel open is gezet is de status altijd up down. Een seriele interface kan wel down down en up down zijn. Hmm het lijkt rop dat er een verschil is tussen routed ports en switched ports. Een routed port zal wel altijd up down zijn als er geen kabel in zit en een switched poort kan dan blijkbaar wel down down zijn.
Een seriele poort is down down als je geen modemsignals hebt en up down wanneer je wel modems signalen ziet maar HDLC niet wil werken om een of andere reden.
Mr.Nash schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:55:
[...]

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik heb het niet nodig om m'n examen te halen, ik heb het nodig zodat ik snel commando's kan opzoeken tijdens het spelen in lab's. Het komt namelijk vaak voor dat ik bezig ben met Dynamips of in een lab op een locatie zonder internet. Als ik dan iets wil configureren maar dan de code even kwijt ben is het altijd makkelijk op te zoeken. Het boekje is gewoon een overzicht van hoe iets geconfigureerd moet worden. Er wordt nauwlijks tot niet uitgelegd wat het echt inhoudt. Tot nu toe gebruik ik zelf ook de Cisco site maar wil dus ook toegang tot deze info op een plek zonder internet.

Uiteraard zul je uiteindelijk de meeste commandos wel moeten weten maar dat is pas in een verdere stadium.

Voor de examens zelf heb ik de official exam certification guides aangeschaft welke ik doorlees om de technologie te begrijpen. Daarnaast vind ik dit in combinatie met CBT Nuggets en labervaring met de technologie de perfecte manier van voorbereiding voor mij.
Je kan op cisco in ieder geval wel alle pagina's in PDF downloaden dat werkt vaak prima.

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 23-01-2008 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom terug op de aantekening die ik maakte dat Cisco vragen meestal geen onzin antwoorden heeft die je zo kan weg strepen:

Wich of the OSI Reference Model defines end-to-end delivery of packets?

A. The Network Interface Layer
B. The Ozone Layer
C: The Network Layer
D: The Session Layer
E The Transport Layer

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

TrailBlazer schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 07:41:
[...]

Een seriele poort is down down als je geen modemsignals hebt en up down wanneer je wel modems signalen ziet maar HDLC niet wil werken om een of andere reden.
Het is heel makkelijk, de eerste 'up' is je fysieke laag (zeg maar het stroompje dat door de kabel gaat) en de tweede 'up' is je datalink laag (in het geval van ethernet: snapt MAC de stroompjes uit de fysieke laag en kan LLC er iets zinnigs over zeggen). Omdat je voor ethernet praktisch nooit je datalink layer protocol hoeft te configureren zal een ethernet interface altijd van down/down naar up/up gaan.

Bij een seriele interface moet je wel je datalink layer procotol specificeren/configureren en zie je hier de combinatie up/down vaker voor komen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
volgens mij zijn routed ethernetpoorten altijd up down als je er niks aanhangt. In ieder geval was dat vroeger zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Subnet Calculator gemaakt zoals beschreven in het ICND1 boek van Cisco Press. Ook maar gelijk een Type 7 Cracker gebouwd om te kijken hoe de algorithm werkte.

http://www.squ1zzy.nl/Applicaties.htm

Het gaat nog niet echt helemaal goed met het studeren van ICND1. Ik moet toch wel alles 2x, 3x lezen om het goed te begrijpen. Heb er ook wat meer moeite mee als in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Nou morgen ochtend is het zo ver, mijn CCNA 3.1 examen. Ik heb er echter niet zo heel veel zelfvertrouwen in. tijdens het maken van wat oefen toetsen merk ik steeds weer dat bepaalde kleine dingen steeds weer weg zakken waardoor ik dus het verkeerde antwoord geef.
Subnetten lukt opzich prima behalve als er meer dan 8 bits geleend moeten worden, daar loop ik steeds op vast, als ik dan ga kijken on een subnet calculator hoe het ook al weer zat dan snap ik prima hoe het in elkaar zit, maar zelf rekenen niet echt.

Ik ga nog even verder studeren. Wish me luck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Subnetting hoe moet dat nou Wordt het keurig in uitgelegd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraxv
  • Laatst online: 01-08 10:51

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Mythrill schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:33:
Good luck ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Bedankt Trail voor de verwijzing naar je subnetting topic.

wat ook heel link is merk ik tijdens het oefenen is fouten maken omdat je de vraag niet goed leest. Soms vrij simpele vragen maar omdat je de vraag niet goed leest en een detail mist waardoor je de vraag gewoon niet goed beantwoord.

voorbeeldje:
BarneyCo has five sites, with routers connected to the frame relay network. VC's have been defined between each pair of routers. Barney the president of the comapany. will fire anyone who configures frame relay without using point-to-point subinterfaces.
What is the fewest amount of subnets that BarneyCo could use on the Frame Relay network.

De kleine lettertjes is dus het gedeelte waar ik overheen lees en ik antwoord: 5
Fout, het is: 10 natuurlijk.

Hopelijk gaat dit morgen beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Als het antwoord 5 zou zijn zou het ook wel heel simpel zijn. Sowie heb je voor 5 router met een hub en spoke config maar 4 pvc nodig he. Full mesh wat ze hier bedoelen. is natuurlijn N*(n-1)/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Daar heb je ook nog gelijk in :+
note-to-self 385.4: schematisch uittekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Laatst online: 06-09 18:10
Nou morgen ochtend is het zo ver, mijn CCNA 3.1 examen. Ik heb er echter niet zo heel veel zelfvertrouwen in. tijdens het maken van wat oefen toetsen merk ik steeds weer dat bepaalde kleine dingen steeds weer weg zakken waardoor ik dus het verkeerde antwoord geef.
Subnetten lukt opzich prima behalve als er meer dan 8 bits geleend moeten worden, daar loop ik steeds op vast, als ik dan ga kijken on een subnet calculator hoe het ook al weer zat dan snap ik prima hoe het in elkaar zit, maar zelf rekenen niet echt.

Succes !

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Subnetten lukt opzich prima behalve als er meer dan 8 bits geleend moeten worden, daar loop ik steeds op vast...
Dan denk je teveel in decimalen, terwijl je alleen binair moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zat zojuist in de les datacommunicatie (saaie boel :O , protocol is een set afspraken bla bla). Ik vroeg de betreffende docent hoe groot de markt is voor iemand die zich bezig houdt met networking, dus CCxx, Juniper etc. gezien daar mijn interesse ligt. Hij vertelde mij dat die markt helemaal niet zo groot is, wat mij verbaasde. Volgens hem moest ik al gauw denken aan werken in datacentra, AMS-IX of iets in die richting. Hoe interessant is het om (met het oog op de toekomst) die richting op te gaan met een HBO-diploma ernaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digitizers schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:49:
Hij vertelde mij dat die markt helemaal niet zo groot is, wat mij verbaasde. Volgens hem moest ik al gauw denken aan werken in datacentra, AMS-IX of iets in die richting. Hoe interessant is het om (met het oog op de toekomst) die richting op te gaan met een HBO-diploma ernaast?
dat is heel interessant, omdat heel veel bedrijven -groot en klein- op zoek zijn HBO ICT'ers. Technische maar ook Sales gerelateerd. Als je docent een beetje de kranten leest, hoort hij dat te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Als die docent datacommunicatie geeft, heeft hij een redelijk wereldvreemde kijk op de wereld...
Je moet het wel wat breder zien. Bij networking denk ik bijvoorbeeld ook aan datacenter, security en VoIP. Maar in elk van deze items kan men zich specialiseren. Om welke HBO gaat het?

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Die docent weet niet waar die het over heeft. CC** wordt zeer veel gevraagd. Zoek maar eens op monsterboard ofzo echt massa's vacatures. Ik heb zelf ook HTS gedaan en ben daarna zo de networking wereld ingerold. Eerst een paar jaar bij KPN gewerkt en nu met een man of 70 bij een detacheerder. Mijn onderdeel doet alleen maar networking bijvoorbeeld. Klanten varieert heel erg het grootste deel is echte geen ISP!

[ Voor 50% gewijzigd door TrailBlazer op 31-01-2008 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Het betreft HBO Informatica. Ben blij om te horen dat ik niet de enige ben die het een raar verhaal vind. :/

@TrailBlazer
Wat moet ik mij voorstellen bij networking bij een detacheerder? Ontwerpen en inrichten van de infrastructuur bij een bedrijf/klant al dan niet voor meerdere locaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Niet online
Digitizers schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 08:29:
@TrailBlazer
Wat moet ik mij voorstellen bij networking bij een detacheerder? Ontwerpen en inrichten van de infrastructuur bij een bedrijf/klant al dan niet voor meerdere locaties?
Bijvoorbeeld. Maar het kan ook het implementeren van een nieuw netwerk zijn (dus devices configureren) of zelfs gewoon dagelijks beheer.
Afhankelijk van waar je zit kan je kiezen uit een aantal opdrachten en dan kies je natuurlijk diegene die je het interessantst vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Er zijn zat detacheerder die zich volledig of gedeeltelijk richten op networking. Legian, SCC plus, Ordina, LogicaCMG. Verder kan je natuurlijk terecht bij alle ISP's van Nederland KPN, BBNed Orange, Casema. Tele2.

Denk je eens in hoeveel bedrijven er zijn met meerdere vestigingen in Nederland of wereldwij. Denk bijvoorbeeld aan uitzendbureaus, supermarktketens, banken, multinationals, transportbedrijven. Alle vestigingen communiceren natuurlijk met elkaar. Dus die hebben alleen een (op cisco) gebaseerd netwerk. Dit kan van heel simpel tot extreem complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Ik zat zojuist in de les datacommunicatie (saaie boel :O , protocol is een set afspraken bla bla). Ik vroeg de betreffende docent hoe groot de markt is voor iemand die zich bezig houdt met networking, dus CCxx, Juniper etc. gezien daar mijn interesse ligt. Hij vertelde mij dat die markt helemaal niet zo groot is, wat mij verbaasde. Volgens hem moest ik al gauw denken aan werken in datacentra, AMS-IX of iets in die richting. Hoe interessant is het om (met het oog op de toekomst) die richting op te gaan met een HBO-diploma ernaast?
Dat ben ik toch niet met meneer de docent eens. Er is genoeg vraag en werk voor netwerkmensen, alleen in verhouding niet zoveel als systeembeheerders en dat soort zaken. In kleine bedrijven zie je vaak (althans ik) dat een systeembeheerder ook het netwerkbeheer erbij doet (kwaliteit daarvan laat ik me maar niet over uit), bij grotere bedrijven heb je echt wel flinke netwerkafdelingen. Ikzelf zit nu op klus bij een toko van in totaal >15.000 man en alleen de ontwikkelafdeling voor netwerken is een man of 15, plus 5 speciaal voor security. De beheerclub erachter is enorm. Maar ter vergelijk, er zitten hier ook ongeveer 30-35 ontwikkelaars voor Windows.

Maar wat moet een timmerbedrijf op de hoek met 4 pc's ook met een CCNP'er?

Het IT-wereldje is klein, de netwerkwereld nog kleiner, maar dat wil niet zeggen dat er geen vraag is naar die mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Er zijn inderdaad veel meer bedrijven die netwerkmensen nodig hebben. Dingen als security, voip, wlan kan je je ook nog in specialiseren. Ik denk dat je geen problemen zult hebben met het vinden van werk, mits je een goede opleiding/certificaat hebt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Shit shit shit shit shit shit. Helaas het examen net niet gehaald. ik had 821 van de minimaal te behalen 849 punten :'(

Scores op de verschillende onderdelen:
Planning and Design 75%
Implementation and Operation 75%
Troubleshooting: 77%
Technology: 69%

Ik baal er wel van, was het leren echt helemaal zat, gister ochtend had er er gewoon knallende koppijn van. Maar ik laat me nog niet uit het veld slaan en wil het snel nog een keer proberen, waarschijnlijk in een periode van 1 a 2 weken. Ik moet mezelf nu wel zwaar gaan motiveren om het weer op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
[..] Ik vroeg de betreffende docent hoe groot de markt is voor iemand die zich bezig houdt met networking, dus CCxx, Juniper etc. gezien daar mijn interesse ligt. Hij vertelde mij dat die markt helemaal niet zo groot is, wat mij verbaasde. Volgens hem moest ik al gauw denken aan werken in datacentra, AMS-IX of iets in die richting. Hoe interessant is het om (met het oog op de toekomst) die richting op te gaan met een HBO-diploma ernaast?
Qua IT bedrijven die Cisco doen kunt je een globale indeling kun je maken in:

- Grote system integrators
- Wat kleinere system integrators
- Detachering clubs
- Grote ISP's / ASP's
- Kleinere ISP's / ASP's
- Kleine tot middelgrote IT bedrijven, die algemene IT doen
(desktop / serverbeheer) met daarnaast wat Cisco.

De meeste kleine IT bedrijven zijn bekent met routing/switching en security.
System integrators doen alles: Advanced Routing/switching, Security, Datacenter, VoIP, Wireless

Daarnaast zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld specifiek security of VoIP Unified Communications. Dit zijn éénmanszaken (soms) tot middelgrote bedrijven op CCxP / CCIE niveau.

Een overzicht van IT bedrijven die Cisco doen kun je vinden met de Partner locator.
Voor meer info moet je me ff mailen...

@ Mythrill: Balen...

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Bedankt voor de replies! :) Ik hoef mij gelukkig dan niet druk te maken dat ik zonder baan zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
Goedenavond,
ik ben mijzelf aan het voorbereiden voor ICND 1 & 2.
Ik wil de examens afzonderlijk doen dus begin met ICND1 (heet volgens mij tegenwoordig CCENT).

Ik doe dit aan de hand van de Learnkey CD`s.

Wat zijn volgens de mensen hier de belangrijkste onderwerpen voor het ICND1 examen?
Hoort hier nou wel of geen routing protocollen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Je moet die learnkeys niet gebruiken, die zijn nog van de oude CCNA. Er is te veel veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Welke video`s adviseer je dan?
paella schreef op zondag 03 februari 2008 @ 21:10:
Je moet die learnkeys niet gebruiken, die zijn nog van de oude CCNA. Er is te veel veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
De andere twee bekende zijn die van Trainsignal en CBTNuggets, die voor zover ik weet wel up to date zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Aan CBTNuggets heb ik een hoop gehad, uitleg was helder. Met trainsignal heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Trainsignal vind ik zelf erg goed. Heb nog geen CCNA examen gedaan (alleen via school). Dus ik weet niet hoe zeer het ook aansluit bij het officiele examen. Maar het is in ieder geval een goede aanvulling op de lesstof geweest. Alleen de duffe feiten waar CCNA wel om vraagd in de examens wordt niet uitgebreid behandeld in de video's. Ik zie het dus meer als een video om beter te begrijpen hoe dingen in elkaar zitten, dan op een voorbereiding op een examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ik heb mijn CCNA gehaald vorig jaar en had als laatst ter herhaling de CBT filmpjes doorgenomen. Had al 2x de Academy programma doorlopen (HBO en MBO) en daarnaast veel geoefend dus weet niet of het echt alleen aan de filmpjes lag dat ik het haalde in 1x. Had wel ergens hoog in de 900 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En let dan nog even op het zinnetje bovenaan:
Please note, however, that other relevant or related topic areas may also appear.
:-)

Overigens 2 weken geleden op Networkers R&S Written gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:40:
[...]

En let dan nog even op het zinnetje bovenaan:

[...]

:-)

Overigens 2 weken geleden op Networkers R&S Written gehaald
I know ik heb hem ook gehaald heb jij ook plannen voor het lab ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:47:
[...]

I know ik heb hem ook gehaald heb jij ook plannen voor het lab ?
Voorlopig staat hij op 8 september gepland, maar ik hoop hem eigenlijk nog iets naar voren te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
wat is de meest gebruikte manier om de examens te halen.
bv: 1: lezen van boek blablabl
2: Bekijken van films blablabla
3: lezen van samenvatting
4: Maken van toets?

Iemand met ervaring, die een beetje goede richtlijnen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Waarom lees je dit topic niet eens door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik volg het topic op de voet, maar er is niet echt een stappen plan. Er zijn uiteraard zat tips van mensen de boeken de films de websites ed. die heb ik allemaal. Maar ik zou graag willen weten hoe jullie het aanpakken. Ik heb me CCNA op school gehaald door gewoon , lessen te volgen en de website te lezen en de films te kijken. Maar voor het echte CCNA wil ik iets beter voorbereid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 13:28:
[...]

Voorlopig staat hij op 8 september gepland, maar ik hoop hem eigenlijk nog iets naar voren te kunnen halen.
Mijne staat op 4 september geplanned maar ik hoop hem ook nog te kunnen verschuiven. Hoe ga jij je studie aanpakken. Ik heb via internetworkexpert van die class on demand dingen, maar ik vind het erg lastig om daar mijn aandacht bij vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 14:44:
[...]

Mijne staat op 4 september geplanned maar ik hoop hem ook nog te kunnen verschuiven.
Tot 5 september stond alles vol, dus ik heb de eerste vrije maandag gepakt.
Hoe ga jij je studie aanpakken.
Ik heb via internetworkexpert van die class on demand dingen, maar ik vind het erg lastig om daar mijn aandacht bij vast te houden.
Ik ben eerst heel rustig begonnen met een labje uit een oud McGraw Hill boek, waar een stuk of 6 labs in staan, het is echter nogal verouderd (veel ATM, ISDN, IPX,etc.), het eerste lab is gewoon IP/IGP's/BGP, dus die ben ik eens aan het doorlopen om te kijken hoe dat gaat, daarna moet ik even kijken wat ik verder nog uit dit boek kan doen (weinig waarschijnlijk, maar ja, ik heb het tweedehands gekocht voor 8 dollar ;-))

Daarna, krijg ik van een collega zijn studiematerialen (hij is eind december geslaagd voor zijn lab), ik weet alleen niet welke hij heeft.

Ik merk wel met dat lab waar ik nu bezig ben dat er (er vanuit gaande dat dit representatief is) best wel lastige dingen in kunnen zitten - nog niet eens technisch, maar gewoon de manier van vraagstellen. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat je een lijstje kreeg: dit IP daar, dat IP daar, etc, maar nee, je krijgt iets als "you need at least 128 host addresses on this subnet, give Router A the first and Router B the last address" - niet moeilijk, wel even opletten (een /25 is te klein!).
Verder had ik iets met "use the first available subnet from x.y.z.a" en dan staat er 15 vragen verder een lijstje met /32 loopbacks, waarvan er een aantal uit het eerste subnet komen, en dus had je het tweede subnet moeten gebruiken. In de antwoordlijst staat dan zoiets als "reading the entire exam before prevents you from making this mistake", ik weet niet of het representatief is, maar ik vind het een beetje raar dat je om vraag 7 te kunnen maken, moet weten wat er bij vraag 22 staat (en na het helemaal doorlezen van het examen weet ik echt niet alle loopbacks uit m'n hoofd).
Tenslotte had ik nog een vraag waarbij stond "Router X needs to know all networks behind Router Y", waaruit ik dus had moeten lezen dat ik op die router redistribution aan moet zetten, eigenlijk logisch, want anders leert hij die netwerken niet, maar wel een eye-opener, want ik had vragen verwacht als "turn on redistribution from eigrp into ospf".

Anyway, na een uurtje of 5 aan deze labs besteden, toch al aardig wat dingetjes geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend in de examenruimte van Global knowledge 3 keer achter elkaar YES YES YES geroepen toen ik congratulations op het scherm las CCNA gehaald wohoo :) _/-\o_ :) 867 punten gescoord (825 punten vereist).

Dat was mijn allereerste examen van cisco (ik denk van een hele reeks cisco examen die nog zullen komen!). Ik heb flink getwijfeld om het in 1 keer te doen of in 2 delen (ICND 1 & 2) vooral omdat ik dit allemaal via zelfstudie doe. Ik koos voor 1 examen CCNA en het ging gelukkig goed.

Ik vond het best pittig en had er net voldoende tijd voor(ik had 12 seconden over!!!). Bij de laatste vraag was het echt ff stressen zeg |:( ik had trouwens 120 min tijd voor 52 vragen gekregen (met bij sommige vragen meerdere subvragen). Echter stond in de email bevestiging van VUE dat er 140 min tijd beschikbaar zal zijn.

Een vraagje: is er bij het studeren voor de CCNP een bepaalde volgorde van de rondes die je moet hanteren? bv. eerst met de BSCI beginnen en dan pas de BCMSN enz. of maakt het allemaal niet uit waarmee je begint??

Ik zit nu te springen om met het CCNP traject te beginnen .. hebben jullie misschien tips voor mij?

Het gaat jullie allemaal goed CISCO mensen !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:54:
[...]

Tot 5 september stond alles vol, dus ik heb de eerste vrije maandag gepakt.

[...]
Ik merk wel met dat lab waar ik nu bezig ben dat er (er vanuit gaande dat dit representatief is) best wel lastige dingen in kunnen zitten - nog niet eens technisch, maar gewoon de manier van vraagstellen. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat je een lijstje kreeg: dit IP daar, dat IP daar, etc, maar nee, je krijgt iets als "you need at least 128 host addresses on this subnet, give Router A the first and Router B the last address" - niet moeilijk, wel even opletten (een /25 is te klein!).
Verder had ik iets met "use the first available subnet from x.y.z.a" en dan staat er 15 vragen verder een lijstje met /32 loopbacks, waarvan er een aantal uit het eerste subnet komen, en dus had je het tweede subnet moeten gebruiken. In de antwoordlijst staat dan zoiets als "reading the entire exam before prevents you from making this mistake", ik weet niet of het representatief is, maar ik vind het een beetje raar dat je om vraag 7 te kunnen maken, moet weten wat er bij vraag 22 staat (en na het helemaal doorlezen van het examen weet ik echt niet alle loopbacks uit m'n hoofd).
Tenslotte had ik nog een vraag waarbij stond "Router X needs to know all networks behind Router Y", waaruit ik dus had moeten lezen dat ik op die router redistribution aan moet zetten, eigenlijk logisch, want anders leert hij die netwerken niet, maar wel een eye-opener, want ik had vragen verwacht als "turn on redistribution from eigrp into ospf".

Anyway, na een uurtje of 5 aan deze labs besteden, toch al aardig wat dingetjes geleerd.
Bij die internetwork expert presentaties hamren ze daar ook op. "Lees het hele examen voordat je gaat configureren" Je moet alles in een keer goed doen eigenlijk .
Het hele internetwork expert pakket is iets van 2000 dollar ofzo maar de baas betaalt. Hierin zitten dan onder andere 20 CCIE labs die je kan oefenen, filmpjes/presentaties en specifieke technology labs. Ook heb ik bij ciscopress een stapel boeken bestelt. Met de lage dollarkoers is dat zeker aan te raden.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eelcon/got/cisco2.jpg
Is mijn studiemateriaal in boekvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Zo dat is niet verkeerd. Heb zelf nog maar de CCNA en CCNP boeken maar ben sinds een paar dagen aan het rondkijken voor verschillende boeken voor als ik straks begin met studeren voor CCIE. Ik doe het inderdaad al zo vroeg ivm de lage dollarkoers. Een boek dat hier rond de 80E kost en waar ik volume 1 en 2 van moet hebben (Routing TCP/IP vol 1 en 2) en dus in totaal 170 incl verzending voor moet betalen kost inclusief verzending uit Amerika niet eens 100E.

@ Jaw217: Gefeliciteerd! Een vervolg voorkeur is afhankelijk van de persoon. Ik zelf heb eerst Composite (BCMSN en BSCI in een) gedaan omdat ik meer dan een jaar ervaring had met beide onderwerpen (op school lessen, online en prive lessen, lab oefeningen etc). Vervolgens heb ik ISCW gedaan en moet binnenkort ONT doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
De boeken die ik laatste besteld heb waren (uit mijn hoofd hoor)
routering tcp/ip 1 en 2 dit is de bijbel en moet je gewoon hebben
cisco lan switching
BCMSN
MPLS and VPN architectures
Cisco QOS
Inside Cisco IOS
internet routing architecture,
Developing IP multicast networks
Totale prijs iets van 450 dollar 50 dollar verzendkosten en 37 Euro belasting ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Lees je al die boeken ook echt, of is het naslag werk? Hoe gebruik je die boeken precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inderdaad ook ongeveer zo'n stapel staan, ik heb ze allemaal gelezen voor ik Written ging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
niet elk onderdeel lees ik maar de dingen die in het examen zitten lees ik helemaal door. Sowieso ben ik beter in lezen dan videofilmpjes bekijken. Ik ben dan veel eerder afgeleid als het even iets minder interessant wordt of het me te traag gaat. Ik heb ook wel een heel behoorlijk leestempo ontwikkeld dus het gaat vaak ook sneller dan videofilmpjes kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door TrailBlazer op 04-02-2008 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

TrailBlazer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 18:52:
MPLS and VPN architectures
Inside Cisco IOS
Die twee ontbraken nog aan mijn bieb, die ga ik morgen eens even bestellen!

Ik zie trouwens niet BGP Design en Implementation in het lijstje staan, dat ik ook een vrij relevante voor certificering én bruikbaar als naslag!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik heb ook nog internet routing en architecture staan. Zie ik dat is redelijk wat BGP. BGP wordt ook extreem grondig behandeld de exam guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

De Internet routing architectures (Halabi) wordt gezien als DE tekst over BGP (kijk maar in de Doyle en in de exam guide), tevens is voor R&S het bgp deel makkelijk te dekken met doyle.

Ik ga volgende week op voor written, gebruik voor lab prep de internetworkexpert werkboeken, CoD en van IPexpert het werkboek.

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Pagina: 1 ... 7 ... 42 Laatste