[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 6 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Het enige waar je zelf voor moet zorgen is een werken ios ;) .

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan.B
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Settler schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 21:07:
[...]

Gefeliciteerd, nette score hoor..

Hoeveel vragen had je eigenlijk totaal?
52 vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 22:19:
Ik heb een vraag over mijn Cisco traject die ik graag wil volgen. Ik ben MCSE NT4, MCSE 2000 en MCSE 2003 met nog wat certificaten zoals Security en Messaging etc. Allemaal heel leuk, maar ik ben erg ERG aangetrokken aan Cisco.

Ik ben dan ook bezig met ICND1 waar ik zelfs plezier in heb. Maaaaar, ik wil graag hands-on praktijk leren door wat dingen te doen op switches, routers en firewalls. Ik ben dus gaan kijken wat ik zou moeten aanschaffen voor mijn Cisco traject. De bedoeling is CCNP en misschien wel verder?

Wat ik precies moet kopen weet ik dus niet. Ik ben uiteraard zelf gaan zoeken en ben erachter gekomen dat het geheugen op een switch b.v. belangrijk is evenals de versie IOS, maar waat moet ik meer op letten?

Mijn oog is gevallen op wat "betaalbaar" spul uiteraard, maar wil ik toch wel iets geld voor uitgeven. Ik heb zo een 500 euro te besteden.

Ik zat zelf te denken aan:

- Cisco PIX 501
- Cisco Catalyst 29xx Serie

Liefst heb ik spul wat niet in een rack moet zoals de PIX 501, maar dat zal lastig worden denk ik. Wie kan mij hier meer over vertellen gezien ik het traject nog niet gevolgt heb.

Heb ik meerdere switches nodig b.v. voor VLAN?

Alvast Bedankt :>
Voor CCNA heb je wat routers nodig en wat L2 switches.
Voor CCNP wederom wat routers en L3 switches. (Voor multilayer switching.)

Een ASA / PIX heb je niet nodig.
Tenzij je voor CCSP gaat, of gewoon je kennis over Cisco firewalls wil "upgraden" :)

Optie 1:
Je spullen halen op Marktplaats.

Optie 2:
Dynamips / Dynagen. Maar dan moet je zelf het mischien wat minder legale IOS image regelen.
Dit emuleert alleen de 1700, 2600, 3600, 3700 en 7200 routers.
( Dus geen switches of PIX/ASA, voor zover ik de documentatie begrijp...)

Optie 3:
Voor Cisco resellers en eind gebruikers is er het Cisco Remarketed / Refurbished programma.
Dit is voor een deel geteste, 2e hands apparatuur en voor het grootste gedeelte nieuwe apparatuur.
( Wat niet als nieuw verkocht mag worden. ) Hierop zitten flinke kortingen.

Optie 4:
Het "Not For Resale" programma, maar dit geldt alleen voor Cisco partners. Ook hier zitten flinke kortingen op, maar men mag deze apparatuur niet doorverkopen. Men mag dit wel voor eigen training / demo doeleinden en het eigen productie netwerk gebruiken.

De PIX 501 / 506E is er in "tafel model". Het wat nieuwer spul tegenwoordig ook:
  • ASA5505 - ASA5505 / Opvolger van de PIX
  • WS-C2960-8TC-L - 8 poorts 10/100 + 1 SFP L2 switch
  • WS-C3560-8PC-S - 8 poorts 10/100 met Power over Ethernet + 1 SFP L3 switch

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bl@ckbird: Ik had geen betere post kunnen verwachten. Bedankt daarvoor _/-\o_

Ik ga eerst kijken voor een switch/switches en router/routers voor mijn CCNA opleiding. De PIX en eventueel L3 switches komen later wel.

Ik zie de 2924 Catalyst al tekoop voor 100 euro. Als ik er daar 1 van heb en kijk voor een leuke router die ook thuis te gebruiken is zoals de 851W? dan heb ik "alles" om mijn CCNA voor te bereiden? Ik zie nog niet in om 2 switches aan te schaffen? Ik heb alleen nog de CBT Nuggets bekeken en ben nu het boek aan het lezen. Dus ik heb misschien nog geen "duidelijk" beeld wat ik moet aanschaffen voor mijn praktijk ervaring. Dus mijn vraag is alleen nog of de 2924 en de 815W genoeg zou zijn? :P

Bedankt allemaal voor het reageren... TOP _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
met 1 router kan je eigenlijk niet spelen met routing protocollen, en met 1 switch geen STP. Dus liever meer.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paella schreef op zondag 16 december 2007 @ 14:47:
met 1 router kan je eigenlijk niet spelen met routing protocollen, en met 1 switch geen STP. Dus liever meer.
Ok, duidelijk. Dan zit er nu in me hoofd:

2x de Catalyst 2900XL of 2x de Catalyst 2924 of 2x de Catalyst 2950?
1x de 877 router voor thuis ter vervanging voor mijn standaard KPN Alcatal modem :)
1x de 815W router voor thuis ter vervanging voor mijn standaard KPN Alcatel modem ( Wireless )
2x de 26xx router? Ben daar niet helemaal uit nog

Ik weet dat ik irritante vragen heb, maar het is lastig dat ik niet weet wat er precies "nodig" is om praktijk ervaring op te doen voor CCENT en CCNA. Het kost allemaal veel geld en ik zie door de bomen het bos niet meer...

Misschien toch beter om voor de 35xx serie te gaan gezien ik toch door wil naar CCNP.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
voor CCNA, is het allemaal erg overkill. CCNA is makkelijk te doen zonder hardware of desnoods met dynagen (met echte hw is natuurlijk leuker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35
heb je in je werk wel de mogelijkheid om met cisco te spelen. Ik heb zelf ook geen cisco apparatuur staan maar doordat ik op mijn werk met routers kan spelen is dat meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op zondag 16 december 2007 @ 19:15:
heb je in je werk wel de mogelijkheid om met cisco te spelen. Ik heb zelf ook geen cisco apparatuur staan maar doordat ik op mijn werk met routers kan spelen is dat meer dan voldoende.
Nee helaas.. Ik kan 2x de 2950 krijgen voor 200 euro. Lijkt me een goede start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
je kan dan in ieder geval wat rotzooien met vtp en trunking en een beetje spanning-tree. Waarom wil je zo graag aan de cisco als je er met je werk niks mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
CCNA is vrij algemeen. Er zijn wat Cisco specifieke dingen, maar een heleboel is algemene kennis die je op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Dynamips / Dynagen kan ook interfacen met de buiten wereld. Ik weet alleen niet of dit alleen voor data is (standaard netwerkverkeer) of ook meta-data ( .1Q trunks, CDP )
Technisch zou dit wel mogelijk moeten zijn. Alleen met Etherchannel loop je tegen problemen aan.

Je kan dan de routers in Dynamips draaien en deze connecten op de switches.
(Eventueel m.b.v. wat extra netwerkkaarten in je PC.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 17 december 2007 @ 07:32:
je kan dan in ieder geval wat rotzooien met vtp en trunking en een beetje spanning-tree. Waarom wil je zo graag aan de cisco als je er met je werk niks mee doet.
Ik kan daar niet mee spelen, maar ik wil wel graag netwerkbeheer kant op ;)
Dus ik ga eerst voor mijn CCNA en dan hoop ik werkervaring. Ik dacht meer in het oogpunt of ik kan "oefenen" met Cisco hardware. Dat kan ik niet op me werk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Als je eenmaal aan het leren ben ga je vanzelf er mee spelen. (spelenderwijs leren :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luppien
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 18:42

luppien

All u have R Belong To Me

Weet iemand mischien een soort guide met goede uitleg van vlsm? ik moet nu de TCS van semester 3 maken op mijn opleiding maar het niveau van les ligt hier erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-08 10:51

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

luppien schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:41:
Weet iemand mischien een soort guide met goede uitleg van vlsm? ik moet nu de TCS van semester 3 maken op mijn opleiding maar het niveau van les ligt hier erg laag.
Zoek op google naar uitleg over classless subnet masks.. Genoeg te vinden! :)
bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Classless_Inter-Domain_Routing

[ Voor 9% gewijzigd door Moraxv op 17-12-2007 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:14:
[...]

Ik kan daar niet mee spelen, maar ik wil wel graag netwerkbeheer kant op ;)
Dus ik ga eerst voor mijn CCNA en dan hoop ik werkervaring. Ik dacht meer in het oogpunt of ik kan "oefenen" met Cisco hardware. Dat kan ik niet op me werk namelijk.
om ergens binnen te komen is CCNA meer dan voldoende. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je gewoon bij een ISP op de helpdesk weet te komen dan kan je al gauw ervaring opdoen met cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:58:
[...]

om ergens binnen te komen is CCNA meer dan voldoende. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je gewoon bij een ISP op de helpdesk weet te komen dan kan je al gauw ervaring opdoen met cisco.
Ik ben alweer 27 :'(

Heb nu 3 jaar werkervaring en 2 als systeembeheer. Heb me MCSE NT4, MCSE 2000, MCSE 2003 + Security + Messaging, MCDST, MCTP. Ik hoop dus niet echt op een helpdesk functie gezet te worden, maar werkervaring met Cisco zie ik wel zitten :)

Ik ga voor mijn CCNA en ga dan langzaam van systeembeheer naar netwerkbeheer hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
ach troost je ik heb ook mijn CCNA pas gehaald op mijn 27e en heb dus laatste mijn CCIE written binnengehaald.
ok toen ik mijn 1e examen deed was ik al 6 jaar bezig met networking en Cisco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:32:
ach troost je ik heb ook mijn CCNA pas gehaald op mijn 27e en heb dus laatste mijn CCIE written binnengehaald.
ok toen ik mijn 1e examen deed was ik al 6 jaar bezig met networking en Cisco
Misschien heb jij dit ook, maar gezien dit bijna mijn hobby/passie is geworden ( netwerken etc. ) baal ik dat ik zo "laat" begonnen ben. Ik heb me hele leven achter de computer gezeten, maar pas op mijn 25e mijn beroep ervan gemaakt.

CCIE = Respect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
je leven is niet voorbij op je 25e hoor. Overigens je hebt pas respect verdiend als je ook het lab haalt. (Ik hoop ergens in Juni 2008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We spelen met het idee een router lab op te zetten met e.e.a. aan cisco beestjes.
Mijn vraag is of er interesse zou zijn in tijd op zo'n lab en wat een redelijke prijs
zou zijn per uur toegang.

Momenteel aanwezig:

3 x 3550 layer 3 switches
1 x 3524 layer 2 switch (binnenkort ook een 3550)
1 x 3620
6 x 2600
3 x 2600XM
allemaal minimaal 64mb
1x 3620 frame-relay met 8 seriele poorten
1x 2521 terminal server voor alle routers
1x remote power

Identiek opgebouwd als de CCIE 2007 internetwork expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien ik voor CCNP wil gaan heb ik toch besloten 2x de 3550 te kopen. Nu nog een router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Als ik niet de mogelijkheid had om op school met de bovenstaande apparatuur te spelen had ik waarschijnlijk ook geprobeerd zo'n lab te kopen. Waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren als ik binnen een jaar af ga studeren. Ik probeer tijdens m'n studie m'n CCNP te halen en samen met de Academy programma, CBT Nuggets, colleges, official exam guides en een aantal lab oefeningen elke week denk ik wel dat dit gaat lukken.

Ik ben nu wel alvast aan het rondkijken voor een complete lab opstelling. Hoeveel zou je +- kwijt zijn voor zo'n lab opstelling die Mokje opnoemde? Ik hoor ook vaak dat je racks kan huren als je geen toegang hebt tot apparatuur. Is dit gewoon op afstand of kan je een aantal uur langs gaan bij een bedrijf om te oefenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.Nash schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:00:
Als ik niet de mogelijkheid had om op school met de bovenstaande apparatuur te spelen had ik waarschijnlijk ook geprobeerd zo'n lab te kopen. Waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren als ik binnen een jaar af ga studeren. Ik probeer tijdens m'n studie m'n CCNP te halen en samen met de Academy programma, CBT Nuggets, colleges, official exam guides en een aantal lab oefeningen elke week denk ik wel dat dit gaat lukken.

Ik ben nu wel alvast aan het rondkijken voor een complete lab opstelling. Hoeveel zou je +- kwijt zijn voor zo'n lab opstelling die Mokje opnoemde? Ik hoor ook vaak dat je racks kan huren als je geen toegang hebt tot apparatuur. Is dit gewoon op afstand of kan je een aantal uur langs gaan bij een bedrijf om te oefenen?
Gokje:

3 x 3550 / 1200 Euro
1 x 3524 / 350 EUro
1 x 3620 / 100 Euro
6 x 2600 / 900 Euro
3 x 2600 / 450 Euro?
1x 3620 / 100 Euro?
1x 2521 / ?

Denk rond de 3000-3500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor ook vaak dat je racks kan huren als je geen toegang hebt tot apparatuur. Is dit gewoon op afstand of kan je een aantal uur langs gaan bij een bedrijf om te oefenen?
Dat is precies wat we misschien willen aanbieden. Je kan gewoon vanuit thuis of
waar je ook bent tijd boeken op het lab en er gebruik van maken. Na gebruik worden
alle machines weer teruggezet naar een clean config en klaargezet voor de volgende.

Bij een bedrijf langsgaan is meer gedoe en dan moet er kantoorruimte komen, een
receptie en natuurlijk koffie en broodjes :) Op deze manier kan je waar je maar wil
aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

labs huren kan gewoon op afstand. Je kan dan mbv remote desktop en pc overnemen en alle devices via console benaderen. Gewoon even zoeken op remote labs.
Labs huren heet als voordeel dat je altijd een werkend lab hebt. Geen gezeur dat er iets niet werkt. Je kan gewoon de volle tijd gaan klussen.
Een CCIE lab huren kost iets van 30 dollar voor 6 uur. Met de huidige koers is dat zo'n 20 euro. Voor 500 euro kan je dan een hoop racktijd kopen. Je hebt dan meer en betere apparatuur dan je thuis hebt staan.

http://www.racktimerentals.com/rackpricing.htm

hier heb je een lab voor 11,5 uur voor 45 Dollar. dus 30 euro met 2 van deze sessies moet je echt wel alles kunnen testen voor een examen.

[ Voor 6% gewijzigd door TrailBlazer op 17-12-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ziet er goed uit, en ook niet zo duur als ik had verwacht. Grote kans dat ik ook voor een rental ga tegen de tijd dat het zo ver is, eerst m'n CCNP halen. Heb a.s vrijdag de Composite examen, dus nog 2 dagen met hardware spelen en anderhalf dag theorie (en filmpjes) herhalen. Moet zo wel lukken denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Ik hoor ook vaak dat je racks kan huren als je geen toegang hebt tot apparatuur. Is dit gewoon op afstand of kan je een aantal uur langs gaan bij een bedrijf om te oefenen?
Om mijn post ff af te maken... :)

Optie 5
Apparatuur huren.

Optie 6
CCIE / CCNP Rack tijd huren

Nadat je je creditcard hebt getrokken, krijg je een bepaalde tijd toegewezen tot een rack. Dit bevat wat routers en switches waarmee je de meeste CCNP lab opdrachten kan maken.

Je logt hier remote op in. (Via telnet of ssh.)
Meestal is de lab apparatuur via een seriële lijn verbonden met een extra router. Via reverse telnet log je door naar de router die daar op aangesloten is. Je hebt dan remote toegang tot de routers, alsof je er met een console kabel op zit. (Wat feitelijk ook zo is.) Zo is de rommon mode ook beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bl@ckbird schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:46:
[...]
Meestal is de lab apparatuur via een seriële lijn verbonden met een extra router. Via reverse telnet[/url] log je door naar de router die daar op aangesloten is. Je hebt dan remote toegang tot de routers, alsof je er met een console kabel op zit. (Wat feitelijk ook zo is.) Zo is de rommon mode ook beschikbaar.
Dat is wat wij zouden bieden en dan voor elke machine natuurlijk een eigen poort. telnet 2001 voor #1 2003 #3 etc. etc. Als ik zo naar de prijzen kijk her en der lijkt me een 25 euro per halve dag een aardige prijs. Alleen vraag ik me af hoeveel behoefte er hier in Nederland zou zijn als we het serieus opstarten en aanbieden. We hoeven natuurlijk niet meteen 24 uur per dag vol te zitten maar e.e.a. gaat natuurlijk wel wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:07:
[...]
Alleen vraag ik me af hoeveel behoefte er hier in Nederland zou zijn als we het serieus opstarten en aanbieden.
[...]
Gezien de CCNA / CCNP lab handel op Marktplaats, wel aardig...
Maar aangezien je op internet actief bent moet je dit meteen global aanpakken. ( Voor optimale rack bezetting.) Er zijn redelijk wat partijen waar je racktime kan huren.
Dus of hier nog wat te verdienen valt... :/

Wat me wel op valt is dat alle rack geschikt zijn voor CCNA / CCNP / CCIE routing / switching.
Het security track / voice track zou een leuke nichemarkt kunnen zijn. Maar dan moet je -met name voor het voice track- het één en ander aan software in VMWare gaan virtualiseren. ( Bijv. CallManager. )

Een paar jaar terug, ben ik als student betrokken geweest bij het opzetten van een remote lab voor de Hogeschool van Utrecht en de TH Rijswijk.

Een paar routers, switches, Terminal Server machines en een Terminal/Comm router neerhangen is één ding. Wil je dit enigszins automatisch doen, dan heb je ook een geautomatiseerd reserveringssysteem nodig. (Waarmee een klant een afspraak kan inplannen en een ACL omgooit wanneer hij aan de beurt is.)

Het reserveringssysteem moet gekoppeld worden aan een billing systeem, zodat je klant online kan betalen. ( Creditcard / Paypal / iDEAL ) Wanneer je klant klaar is met prutsen, wil je graag zijn troep opruimen. Hier moet je ook wat voor scripten.

Daarnaast moet je een opstelling verzinnen met netwerkapparatuur, waarmee men zoveel mogelijk lab-opdrachten kan maken. (zij het met een kleine wijziging) De Terminal Server machines moet je met policies dicht timmeren, maar een user / klant moet nog wel de netwerkinterfaces kunnen wijzigen.

Zie ook:
http://www.flexlab.nl

Edit: ( ff ontopic :) )
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:15:
[...]

Heb nu 3 jaar werkervaring en 2 als systeembeheer. Heb me MCSE NT4, MCSE 2000, MCSE 2003 + Security + Messaging, MCDST, MCTP. Ik hoop dus niet echt op een helpdesk functie gezet te worden, maar werkervaring met Cisco zie ik wel zitten :)

Ik ga voor mijn CCNA en ga dan langzaam van systeembeheer naar netwerkbeheer hoop ik.
Ik heb hem volgens mij al eerder genoemd, maar Cisco heeft een tool genaamd de Partner Locator.

Selecteer Nederland en vink de optie "Looking for a partner specialized in small or medium sized business (SMB)" aan.

Elke "Select Certified" en "Premier Certified" Partner is serieus met Cisco bezig. ( Op CCNA / CCNP niveau. ) Voor Silver en Gold Partners moet je redelijke ervaring hebben op Cisco gebied. (CCNP / CCIE)

Cisco Partners doen meestal ook Microsoft. Er staan ook genoeg vacatures open. Dus als je aangeeft wat je nu hebt en waar je naar toe wil groeien, dan geef ik je een goede kans van slagen.

[ Voor 23% gewijzigd door Bl@ckbird op 18-12-2007 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Klinkt interessant allemaal. Ik zal wel zeker huren mits de prijs wel redelijk blijft ivm met buitenlandse aanbieders.

Anyways, ik heb vandaag eindelijk m'n Composite gehaald xD. Hij was best pittig, en ik denk dat als ik in de laatste week niet bijna contstant heb geoefend en video's heb bekeken er een kans was dat ik hem niet zou halen. Ik wil nu ONT gaan doen en denk wel dat dit mogelijk zal zijn gezien het feit ik op school hier veel les in krijg en veel mogelijkheid heb om te oefenen. Daarnaast zijn de filmpjes ook een grote aanrader voor zelfstudie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil mijn Alcatel modem vervangen met een Cisco router/switch/modem :)

Niet alleen voor mijn opleiding ( CCENT ), maar ook om van die &^%@$ Alcatel af te komen. Nu is mijn oog gevallen op de 857W die je hebt voor 280 euro:

http://www.centralpoint.n...tml%3Fref%3D13%3Fref%3D13

Ik heb ADSL van Planet en heb er nog een goedkope switch tussen omdat ik gebruik maak van meerdere computers. Nu zie ik staan dat er een RJ-11 aansluiting op zit. Betekent dit dat ik deze router direct in de wall-outlet kan pluggen en deze connectie maakt met mijn ISP?

Het artikelnummer van Cisco is CISCO857W ( W van wireless ) en als omschrijving staat er:

"Verbindingstechnologie Wired"

Ik vind het niet helemaal duidelijk, maar het is wel de wireless versie? ookal staat er weer:

"with optional integrated wireless LAN connectivity in a single device"

Ik ga er maar vanuit dat deze router wireless ondersteund.

Iemand nog input? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Yep, op de centralpoint site staat een Cisco artikel nummer die je op die Cisco site in tabel 8 terugvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik een computer van ruim 5000 euro zit er geen COM port op 8)7

Ik heb een Asus Striker Extreme. Is er een andere manier om de router te configureren? Het is een nieuwe router dus kan niet via het netwerk? Er is nog niets geconfigureerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
je kan een USB-serieel kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nou ik ga ook mijn CCNA en CCSP behalen via werkgever.... ben het windows gebeuren wat moe en vind het Cisco onwijs interessant en de logica die erin zit heeft echt wel wat.

Voordat mijn werkgever me naar school stuurt ben ik zelf al begonnen. goede instructie filmpjes, goed naslagwerk.. alvast wat voorsprong opbouwen.
Ook pielen met packet tracer 4.1 :)

Trailblazer nog bedankt voor je mail :) Ik ga ervoor :)

[ Voor 28% gewijzigd door Capo op 28-12-2007 21:21 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:16:

Ik heb een Asus Striker Extreme. Is er een andere manier om de router te configureren? Het is een nieuwe router dus kan niet via het netwerk? Er is nog niets geconfigureerd...
Meestal is het zo dat als er geen fysieke port aanwezig is dat deze wél aanwezig is als pin-out op je moederbord. En anders inderdaad een USB -> serieel adapter kopen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:16:

Je kunt dat type router via de SDM cdrom configureren via een TCP connectie. Daarna kun je 'm ook via een telnet sessie op je ip address bereiken. En je kunt in hongkong, daar heb ik 'm gekocht voor 4 euro een serieel naar USB kabel kopen, werkt hier prima. Vrijwel geen enkele laptop komt nog met een seriele poort helaas, wel nog op een docking station.

Ik heb de basis configuratie van een Cisco 876w via de cdrom gedaan, en de rest via de CLI.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Capo schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 21:19:
Nou ik ga ook mijn CCNA en CCSP behalen via werkgever.... ben het windows gebeuren wat moe en vind het Cisco onwijs interessant en de logica die erin zit heeft echt wel wat.

Voordat mijn werkgever me naar school stuurt ben ik zelf al begonnen. goede instructie filmpjes, goed naslagwerk.. alvast wat voorsprong opbouwen.
Ook pielen met packet tracer 4.1 :)

Trailblazer nog bedankt voor je mail :) Ik ga ervoor :)
success ermee als jenog vragen hebt hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:40:
[...]

success ermee als jenog vragen hebt hoor ik het wel.
Late reactie. Thanks!

Ja zit in dubio. Beetje sparren kan geen kwaad :)

Ik zal een richting moeten gaan kiezen, security of voip. Gezien ik weinig tot niks met VOIP heb ben ik geneigd om voor security te gaan, echter heeft voip vast ook tig voordelen om daar voor te kiezen.

Iemand die er wat zinnigs over kan zeggen ?

Netwerk collega's hier hebben VOIP voornamelijk genoemd omdat Security toch lastig is met het tunnel gebeuren en het sowieso een pittig jaar word en VOIP wat "makkelijker" zou zijn mits je ook het "ouderwetse" analoge gebeuren kent en begrijpt

Ik heb overigens een Windows/Applicatie beheer achtergrond met een ver ver msdos 5.0 verleden nog ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Capo op 09-01-2008 11:17 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Capo schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:15:
[...]

Late reactie. Thanks!

Ja zit in dubio. Beetje sparren kan geen kwaad :)

Ik zal een richting moeten gaan kiezen, security of voip. Gezien ik weinig tot niks met VOIP heb ben ik geneigd om voor security te gaan, echter heeft voip vast ook tig voordelen om daar voor te kiezen.

Iemand die er wat zinnigs over kan zeggen ?

Netwerk collega's hier hebben VOIP voornamelijk genoemd omdat Security toch lastig is met het tunnel gebeuren en het sowieso een pittig jaar word en VOIP wat "makkelijker" zou zijn mits je ook het "ouderwetse" analoge gebeuren kent en begrijpt

Ik heb overigens een Windows/Applicatie beheer achtergrond met een ver ver msdos 5.0 verleden nog ;)
VOIP heeft het nadeel dat er QoS in zit en QoS is bitneuken voor gevorderden. Dit vond ik (na mijn CCIE written) het lastigste examen. Het lastigste bij CCSP is dat het allemaal verschillende platformen zijn met veel webinterfaces wel wat CLI. Die tunnels is echt een bullshit reden om het niet te doen eerder angst en gebrek aan kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
CCSP (security) schijnt het makkelijkste te zijn.
Daarna CCNP (algemene routing / switching) en daarna CCVP. (voice)

CCSP en CCNP liggen dicht bij elkaar. CCVP is toch een apart wereldje. (met voice CallManager Express en CallManager Unified Communications Manager ( Express ))

CCNP is redelijk standaard in de markt, met daarna CCSP.
Voor CCVP is momenteel de meeste vraag. (En kan je het meeste voor vragen ;) )

QoS is redelijk bitneuken zoals TrailBlazer al aangeeft.
Hou er echter rekening mee dat CCVP niet alleen VoIP meer is.

VoIP is een applicatie op het netwerk geworden. Voor gevorderde implementaties betekent dit ook webconference, video en integratie met CRM systemen. Om maar wat te noemen...

Edit: @Onderbuur:
Ja idd... Was ik ff vergeten, omdat ik vooral in de MKB markt zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 09-01-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je vergeet CCIP :p ik denk te vergelijken of mischien iets moeilijker dan CCNP omdat hier ook QoS inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Laatst online: 05:27
Ik heb nu een aantal maanden m'n CCNA en ben inmiddels al redelijk gevorderd met het eerste boek voor CCNP (BSCI). Nu zag ik op de Cisco site dat er een composite examen is (642-892) voor BSCI en BCMSN. Heeft een van jullie ervaring met dit examen? Of is het toch aan te raden om gewoon beide examens los te doen (642-901 en 642-812 dus) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
die composite examens zijn voornamelijk handig voor mensen die al redelijk wat ervaring hebben en snel hun certificering willen halen. ZO heb ik voor mijn CCIP het BGP+MPLS composite examen gedaan omdat ik erg veel praktijk ervaring had met beiden. Het klinkt alsof je nog weinig ervaring hebt dus ik raad het je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Thanks guys.

Moet er nog eens goed over nadenken. Gezien mijn ervaring met cisco apparatuur ( weinig ) denk ik dat het misschien wel slim is om niet direkt voor het moeilijkste te kiezen. Als CCNP redelijk dichtbij CCSP ligt is het misschien verstandiger ccsp aan te houden, tzt ccnp er achter aan proberen te doen en dan te kijken voor ccvp.

Komend jaar word in mijn ogen al pittig genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Ik volg die route ook. CCSP gedaan, nu aan het starten met CCNP. Deze volgorde is te doen als je wel al (beetje) ervaring hebt met Cisco IOS en VPN, IDS etc. Als dat allemaal nieuw is, zal het wat abstracter zijn. Ik merk nu al dat CCNP echt de diepte in gaat, waar CCSP dat niet echt ging. Als kan het natuurlijk nog dieper met CCIE :)

[ Voor 22% gewijzigd door paella op 09-01-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Study Plan:

Ik kom van de Microsoft kant af waarbij ik 15 succesvolle examens heb afgelegt. Mijn study plan voor de Microsoft examens was/is:

- Lezen Boek
- CBT Nuggets
- Testking
- Examen

Ik heb het idee dat ik dit met CCENT niet ga halen. Ik vond bij de Microsoft examens de vragen "niet moeilijk" gezien ik er altijd 2 kon wegstrepen. De vraag kwam bij mij over als:

"Je woond op een flat en wat voor kleur is jou gras?"

A ) Je hebt geen gras ( Je woond op een flat )
B ) Gras is bruin
C ) Gras aan de overkant is bruiner
D ) Je hebt geen gras ( Je woond in een duplexwoning )

Ok, misschien een "apart" voorbeeld, maar 'you get the idea' dat 2 antwoorden eigenlijk vaak niet voor de hand lag of zelfs nergens op sloeg.

Ik heb het idee dat dit bij Cisco heel anders is en wil ik dus ook mijn study plan aanpassen, maar wat werkt het beste? Dit is een persoonlijke keus, maar toch ben ik benieuwd wat jullie gebruiken als study plan. Ik heb zelf het volgende in gedachte:

- Lezen Boek
- CBT Nuggets
- Review Chapters
- Prep Center
- Videos op DVD ( Zit bij het boek )
- CBT Nuggets
- Examen

Ik heb inmiddels de CBT Nuggets gekeken en het boek gelezen. Ik heb echter het idee nog niet "klaar" te zijn voor het examen. Ik wil dan ook vragen hoe het zit met het volgende:

Ik krijg bijna het idee dat je ECHT op moet schieten op het examen omdat overal word aangegeven dat je snel in tijdsnood komt. Hoe erg is dit? Ik ben gewend een paar uur over een examen te kunnen doen en meestal dik een uur over hou. Word er nu al bijna bang van :o

Subnetting is voor het CCENT/CCNA examen een hot issue volgens mijn gezien daar echt op gehamerd word in het boek, CBT en Prep Center.

Ik heb veel "kleine" dingen die ik niet onthouden heb vanuit het boek. In het boek word er met een "Key Topic" wolkje aangeven wat van "belang" is om te weten voor een examen. Als ik echter terug kijk bij b.v. "Ethernet LAN Switching" bij het stukje "Switching Logic" dan zit ik de stappen staan welke 3 acties een transparent bridge doet bij het ontvangen van een frame.

Dit heb ik dus echt niet onthouden en vraag me af of ik dit echt in me hoofd moet stampen door het 10x te lezen. Ik neem aan dat je de "logica" moet weten, maar niet precies de stappen?

Na het lezen van het boek ben ik nogsteeds dol enthousiast over de Cisco examen en het hele Cisco "gebeuren". Heb er zelfs Cisco apparatuur voor aangeschaft waar ik geen moment spijt van gehad heb. Ik hoop dat iemand mijn "onzekerheid" voor mijn eerste examen een beetje weg kan nemen gezien ik toch wel een beetje zenuwachtig ben ;)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
bij cisco kan je ook vaak wel 2 antwoorden wegstrepen hoor. Een paar uur over een examen doen kan je vergeten je krijgt voor een examen denk ik 120 minuten en dan heb je al een half uur extra gekregen omdat je niet engelstalig bent. Je kan ook niet terug naar eerdere vragen dus eenmaal gekozen is gekozen.
Vaak zijn die dingen waareen wolkje bij staan zeker wel handig om te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
subnetting is essentieel, niet alleen voor het examen, maar nog meer voor de praktijk. Leer dat ECHT GOED. Verder is het bijna allemaal toch echt basiskennis en is dus belangrijk om te weten. Is het niet voor het examen, dan wel voor de rest van je carriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraxv
  • Laatst online: 01-08 10:51

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

TrailBlazer schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 06:49:
Een paar uur over een examen doen kan je vergeten je krijgt voor een examen denk ik 120 minuten en dan heb je al een half uur extra gekregen omdat je niet engelstalig bent. Je kan ook niet terug naar eerdere vragen dus eenmaal gekozen is gekozen.
Ik kreeg bij mijn ICND1-examen een bevestigingsmail van Cisco dat ik 120 minuten + 30 minuten voor niet-engelstalig (= 150 minuten) zou krijgen. Het getal 150 stond echt in de mail.
Op het examen bleek dat toch gewoon 120 minuten te zijn... :?
Maarja, als je je goed hebt voorbereid is dat ook ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
overigens zakken voor een examen is geen schande hoor zeker als het van een nieuwe aanbieder is kan het heel verhelderend werken. Je weet hoe de vraagstelling is hoe diep ze overal op ingaan. Kortm 150 euro wel spent zeg maar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
hoe bedoel je als het van een nieuwe aanbieder is ? een van de nieuwe learning/examen centers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
ik bedoel als je microsoft gewend bent en je gaat opeens een cisco examen doen. BIj cisco examens is de vraagstelling net wat anders en kan je niet terug naar eerdere vragen dus antwoord gegeven is klaar niet meer over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Schijnt ook het beste te zijn vaak, je eerste ingeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 07:45:
overigens zakken voor een examen is en schande hoor zeker als het van een nieuwe aanbieder is kan het heel verhelderend werken. Je weet hoe de vraagstelling is hoe diep ze overal op ingaan. Kortm 150 euro wel spent zeg maar :p
Ik hoop dat het moet zijn GEEN schande? Je bent toch geen E vergeten en bedoel je EEN schande? ;)

Maar slagen voor het eerste examen is wel 1 van de belangrijkste denk ik voor mij gezien dat je enorm veel motivivatie brengt om door te gaan naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
ff een edit gedaan. Ik heb bijvoorbeeld erg veel gehad aan het zakken voor mijn CCIE written :) dus zakken is geen schande hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:41:
ff een edit gedaan. Ik heb bijvoorbeeld erg veel gehad aan het zakken voor mijn CCIE written :) dus zakken is geen schande hoor.
Maar je noemt dan ook wel een examen op :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:51:
[...]

Maar je noemt dan ook wel een examen op :'(
ik ben ook wel eens voor een examen voor CCSP gezakt hoor. Verder nooit ergens voor gezakt maar toch. Ik vind het wel een beetje jammer worden als je voor een 3e keer zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:50
Ik wil 30 Januari voor mijn CCNA certificering gaan. Ik ben nu bezig met de inschrijving via de Pearson Vue site maar ik wacht al 2 dagen op mijn Cisco ID. Deze heb ik vandaag wel van Cisco gekregen maar is nog niet naar de Pearson Vue site gekoppeld. Hoe lang duurt dit normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
heb je dat nodig dan? De 1e keer dat ik examen deed heb ik niks geregistreerd dan wordt er vanzelf eentje aangemaakt. Het staat volgens mij gewoon op je uitslagformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Nou, ik heb mijn Cisco ID, maar het werkt dus nog steeds niet. Wat een gezeur zeg, kan niet eens even normaal een examen aanvragen via de Pearson Vue site. Ik regel het wel via het bedrijf waar ik examen ga doen, die heb ik onderhand ook al 6x aan de telefoon gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
ik heb zelf nog nooit zelf een exmane aanvraag gedaan bij pearson ofzo ik schiet gewoon een mailtje naar desecretaresse met mijn CSCO id en thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Mythrill schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 16:17:
Nou, ik heb mijn Cisco ID, maar het werkt dus nog steeds niet. Wat een gezeur zeg, kan niet eens even normaal een examen aanvragen via de Pearson Vue site. Ik regel het wel via het bedrijf waar ik examen ga doen, die heb ik onderhand ook al 6x aan de telefoon gehad.
Volgens mij moet je bij Pearson vue tot na het weekend wachten, de inschrijving wordt handmatig gedaan meen ik. Maandag zul je wel iets in je mailbox hebben zitten en kun je je examen regelen. Je hebt geen Cisco id nodig.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik krijg tijdens het inschrijven (het aanklikken van de datum beschikbare datum) steeds de foutmelding "the exam is not available for delivery". Dit gebeurd bij alle examen bedrijven al sinds eergisteren. Maar goed, ik regel het wel per mail.

@Trailblazer: Ik ben helaas nog student en heb nog geen secretaresse toegewezen gekregen :+

[ Voor 16% gewijzigd door MonkeySandwich op 12-01-2008 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Vaag, heb inmiddels meerdere examens aangevraagd en alles is gewoon zonder problemen gegaan. Zodra je kan inloggen op Pearson Vue zou je ook normaal examens kunnen boeken Als je kan inloggen en je kan Cisco examens selecteren, dan is je Cisco ID wel geactivieerd volgens mij aangezien Cisco examens pas in de lijst komen als je een officiele Cisco ID hebt.

De melding "the exam is not available for delivery" heb ik zelf nog nooit gezien dus weet niet hoe je dat kan oplossen. Ik zou zeggen wacht een paar dagen, bel dan Pearson Vue of je examencentrum op om telefonisch een examen te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik doe binnekort examen voor CCNA, en ben eigenlijk een beetje aan het kijken wat me volgende stap gaat worden.

Wat is de volgende logische cisco cursus na CCNA ?

Ik zat zelf te denken aan CCNP, maar CCDA lijkt me ook leuk.

Iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Laatst online: 06-09 18:10
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:53:
Hoi,

Ik doe binnekort examen voor CCNA, en ben eigenlijk een beetje aan het kijken wat me volgende stap gaat worden.

Wat is de volgende logische cisco cursus na CCNA ?

Ik zat zelf te denken aan CCNP, maar CCDA lijkt me ook leuk.

Iemand tips ?
CCDA staat op 'gelijke hoogte' met CCNA.

De CC*P trajecten staan 'hoger' dan CCNA ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Weet je al welke kant je op wilt gaan? Je hebt namelijk meerdere mogelijkheden. Kijk op de Cisco site voor een overzicht van de professional certificaten en de vereisten per certificaat. Met CCNA kan je dus doorstromen naar CCNP.

Ik heb zelf gekozen voor de CCNP na m'n CCNA en ga einde van deze week m'n ISCW proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
CCNP is de meest logische stap hierna denk ik CCSP. CCVP en CCIP enkel als je daar echt mee gaat werken. Als je voor CCNP gaat zou ik eerst de routing en switching examens gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik wil nu zoveel mogenlijk algemene netwerk theorie + ervaring opdoen. Over 5 jaar wil ik wel richting de network design kant opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
om de design kant op te gaan hoef je echt niet CCDP of CCDA te hebben. Als je maar genoeg ervaring opdoet kan je vanzelf de design kant opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij duidelijkheid brengen bij hetvolgende. Ik snap het wel, maar begrijp het niet...

Een Class A kan 127 netwerken bevatten en 16,777,214 hosts. Wat bedoelen ze precies met netwerken? Als je met een Class A adres 127 netwerken kan maken, waarom dan nog subnetting gebruiken? 127 netwerken met 16,777,214 hosts lijk mij genoeg?

Subnetting en het berekenen ervan snap ik wel, maar dat een Class A 127 netwerken kan bevatten snap ik niet helemaal. Wat word hier precies mee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
je wilt niet 16 miljoen hosts in een broadcast domein hebben. Verder kan je met subnets ook een subnet makkelijker beveiligen. Servers zet je in een apart subnet zodat je dat met accesslists makkelijk kan regelen. Er zijn wel meer redenen te bedenken.

Een klasse A is 1.0.0.0 t/m 127.0.0.0.0 bij definitie. Met een A subnet mask van 255.255.255.0 zijn dat dus ook 127 netwerken. Alleen 127.0.0.0 is niet te gebruiken bij normaal gebruik en ook in het begin van de reeks zitten een paar die je niet kan gebruiken. Maar aan de definitie doet dat niets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: Snap het nog niet, sorry :X

Waarom dan niet als je 3 subnets nodig hebt kiezen voor het volgende?

IP Subnet
10.0.0.0 - 255.0.0.0
11.0.0.0 - 255.0.0.0
12.0.0.0 - 255.0.0.0

Je hebt dat toch geen subnetting nodig?

[ Voor 176% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Het kan natuurlijk wel, maar je verspilt enorm veel IP adressen die je toch niet gaat gebruiken. Overigens is 10.0.0.0/24 een RFC1918 reeks, en 11 en 12 niet. Meestal gebruik je intern een reeks uit RFC1918 die daar voor bedacht zijn. Dat zijn er niet al teveel. Je gaat in de problemen komen als je bijvoorbeeld een site-to-site VPN opzet naar ergens anders die wel subnet, maar toch in de 10.0.0.0 zit. Daar zijn oplossingen voor, maar slimmer is te gaan subnetten.

Beste voorbeeld is waarschijnlijk nog een subnetje voor een verbinding tussen twee routers. Daar heb je eigenlijk paar 2 IP nummers nodig, elk voor 1 router, dus dan zou je 16 miljoen -2 adressen niet gebruiken. Dus subnet je naar /30 (of zelfs 31 als dat ondersteund wordt door de apparatuur)

Kortom, op de lange termijn is subnetten slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 21:06:
Edit: Snap het nog niet, sorry :X

Waarom dan niet als je 3 subnets nodig hebt kiezen voor het volgende?

IP Subnet
10.0.0.0 - 255.0.0.0
11.0.0.0 - 255.0.0.0
12.0.0.0 - 255.0.0.0

Je hebt dat toch geen subnetting nodig?
je mag niet zomaar ip adressen gaan gebruiken. Behalve de 10.0.0.0/8 172.16.0.0/12 en 192.168.0.0/16 worden alle adressen toegewezen door het ripe en kan je gewoon op het internet tegenkomen. Stel je wil met je pc met ip adres 11.23.45.12/8 naar de website van ibm op ip 11.54.35.1. Door je subnetmasker denkt je pc dat die website zich op je lokale netwerk bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Vandaag CCENT (640-822) herexamen gehaald YAY!

Tips voor de mensen. Achter in het boek zit er een CD met een test van Boson. Zitten goeie vragen bij om te leren hoe ARP, Broadcast, Ping MAC adressering etc... werkt(test in study mode maken). En er komen wat vragen voor van het echte examen, dus wel handig om het door te nemen. Zit wel veel herhaling in de test, dus het kan wat gaan vervelen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankGuthrie schreef op maandag 14 januari 2008 @ 12:01:
Vandaag CCENT (640-822) herexamen gehaald YAY!

Tips voor de mensen. Achter in het boek zit er een CD met een test van Boson. Zitten goeie vragen bij om te leren hoe ARP, Broadcast, Ping MAC adressering etc... werkt(test in study mode maken). En er komen wat vragen voor van het echte examen, dus wel handig om het door te nemen. Zit wel veel herhaling in de test, dus het kan wat gaan vervelen.
Gefeliciteerd en bedankt voor de tip. Ik ga pas over een paar weken hoop ik, maar moet nog veel leren :)

TOP! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Zo lab examem voor CCIE is geboekt. Wel pas op 4 September maar was geen plek eerder. Ik hoop dat er nog een plek komt voor die tijd want wil eigenlijk al in Juni.

[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 14-01-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Zo zo, nog 8 maanden. Ben je nog van plan naar een bootcamp oid te gaan? Of toch gewoon thuisstudie + werkervaring?

Even een offtopic vraagje: Hoeveel CCIE'rs zijn er eigenlijk actief op GoT? Ik ken er alleen 1 (Justin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Justin is volgens mij de enige hier ja. Ik ken er ook nog wel een paar buit GoT om maar die lopen afaik hier niet rond. Ik wil nog wel een bootcamp gaan doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het al :)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

Na eerst 2 jaar in Systeembeheer hoek gezeten te hebben (en MCSE gehaald te hebben) ben ik overgegaan naar netwerken. Heb in Oktober 2006 voor het eerst een Cisco aangeraakt en CCNA gehaald in November. In Januari begonnen met CCNP en in Oktober 2007 voltooid.
Ondertussen ben ik sinds Juni in dienst van een detacheerder en ondergebracht bij een grote mobiele telecomprovider.

Op dit moment ben ik heel hard aan het studeren voor CCIE Routing & Switching en plan om eind februari written te gaan doen en in oktober lab.

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Krijg net een mailtje terug van het examen bedrijf. Komt er op neer dat ik 640-801 niet mag doen volgens hun. Echter volgens Cisco:
End of Life for CCNA v3.1 (English Version)
Cisco Networking Academy has announced the end-of-life dates for the English version of CCNA v3.1 and for the corresponding certification exams INTRO (640-821), ICND (640-811), and CCNA (640-801). The last day to create new student classes for CCNA v3.1 course 1 is March 31, 2008. The last day to create new student classes for CCNA v3.1 courses 2-4 is January 31, 2009. The Networking Academy Help Desk will continue to provide support until July 31, 2008 for CCNA v3.1 course 1 and until July 31, 2009 for courses 2-4.

The INTRO (640-821), ICND (640-811), and CCNA (640-801) certification exams will be available to Networking Academy students until July 31, 2009 to coincide with the availability of the CCNA v3.1 curriculum.
Kan dit wel.

Heb weinig zin om het 802 examen te doen. Ik wil de gok niet nemen om een examen te doen met stof die in mijn geval nooit behandeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik ben er nog steeds niet helemaal achter wat de LINE command nou precies doet ?

Iemand die het kort even kan vertellen ?

groeten

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:48:
Hoi, ik ben er nog steeds niet helemaal achter wat de LINE command nou precies doet ?

Iemand die het kort even kan vertellen ?

groeten
In IOS geeft deze aan: "Configure a terminal line"
Je kan hiermee de aux, console of vty lines configureren. Laten we zeggen dat ik op de console port een password wil zetten dan type ik hetvolgende:

Configuration Terminal <- Global Config Mode
Line Console 0 <- Line Console Mode
Password Hallo <- Type 7 Password Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:59:
[...]

In IOS geeft deze aan: "Configure a terminal line"
Je kan hiermee de aux, console of vty lines configureren. Laten we zeggen dat ik op de console port een password wil zetten dan type ik hetvolgende:

Configuration Terminal <- Global Config Mode
Line Console 0 <- Line Console Mode
Password Hallo <- Type 7 Password Hallo
Maar die passwords kunnen dus alleen via de Line command gezet worden ? is er nog een reden achter dat ze dat ook niet gewoon bij global config mode hebben gedaan ?

zoals je gewoon doet in global config --> enable password watjewilt

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Skins schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:07:
Na eerst 2 jaar in Systeembeheer hoek gezeten te hebben (en MCSE gehaald te hebben) ben ik overgegaan naar netwerken. Heb in Oktober 2006 voor het eerst een Cisco aangeraakt en CCNA gehaald in November. In Januari begonnen met CCNP en in Oktober 2007 voltooid.
Ondertussen ben ik sinds Juni in dienst van een detacheerder en ondergebracht bij een grote mobiele telecomprovider.

Op dit moment ben ik heel hard aan het studeren voor CCIE Routing & Switching en plan om eind februari written te gaan doen en in oktober lab.
Knap als het je lukt. CCNP is goed te doen met alleen studie CCIE is toch een stuk zwaarder merk ik. Ik heb nu zo'n 5 jaar hands on ervaring op provider niveau en nog leer ik allemaal nieuwe dingen op het gebied van Cisco. Hands on ervaring is echt een must
Mythrill schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:23:
Krijg net een mailtje terug van het examen bedrijf. Komt er op neer dat ik 640-801 niet mag doen volgens hun. Echter volgens Cisco:

[...]

Kan dit wel.

Heb weinig zin om het 802 examen te doen. Ik wil de gok niet nemen om een examen te doen met stof die in mijn geval nooit behandeld is.
Ja hoor dat kan gewoon had je maar op tijd je examen moeten boeken. Ik zou me echter niet al te druk maken om zon basic examen als CCNA het is niet dat ze ineens IS-IS , BGP confederations en multicasting erin gegooid hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:03:
[...]

Maar die passwords kunnen dus alleen via de Line command gezet worden ? is er nog een reden achter dat ze dat ook niet gewoon bij global config mode hebben gedaan ?

zoals je gewoon doet in global config --> enable password watjewilt

?
Het zal een stukje historisch zijn overigens in een serieuze omgeving zal je altijd gebruik maken van aaa icm met een externe authenticatie server als tacacs of radius. Dit configureer je wel in global mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laatste vraag voor vandaag :--)

Iemand enig idee hoe zwaar er getrokken word in het ccna examen aan terminal editing keys zoals

CTRL - A. CTRL E.

etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
TrailBlazer schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:09:
Ja hoor dat kan gewoon had je maar op tijd je examen moeten boeken. Ik zou me echter niet al te druk maken om zon basic examen als CCNA het is niet dat ze ineens IS-IS , BGP confederations en multicasting erin gegooid hebben
Op tijd boeken, dat doe ik toch ook. Ik kan nof tot 2009 640-801 doen. Allemaal weer lekker krom geregeld. Hopelijk weet ik morgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
vewacht er 3 4 vragen over. Zonde als je ze niet haalt zijn dingen om makkelijk op te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mythrill schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:34:
[...]

Op tijd boeken, dat doe ik toch ook. Ik kan nof tot 2009 640-801 doen. Allemaal weer lekker krom geregeld. Hopelijk weet ik morgen meer.
ik wil ook wel weten hoe het zit, mischien kan je me pm'en als je het antwoord hebt, daar ik ook bezig ben met 801 :--)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
er staat hier duidelijk tot wanneer het kan je bent ook niet zo'n beetje te laat
http://www.cisco.com/web/...ification_exams_list.html

640-801 CCNA 11/06/07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
lees deze alinea uit die ik 2 post terug quote nog eens:
The INTRO (640-821), ICND (640-811), and CCNA (640-801) certification exams will be available to Networking Academy students until July 31, 2009 to coincide with the availability of the CCNA v3.1 curriculum.
Ik ben Academy student dus ik kan nog een 801 examen afleggen aldus de site van Cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
:$ mischien is er niet aan je account gekoppeld dat je academy student bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben dus wel de lul :D
Pagina: 1 ... 6 ... 42 Laatste