Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• it0
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 27-08 20:56

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
Kalloewase schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:19:
Wat raden jullie aan ? In één keer het 200-120 examen maken of het in twee delen doen (100-101 en 200-101) ?
Aangezien je niets verteld over je achtergrond, ga ik uit van je profiel en post historiek, doe maar gescheiden.

• Kalloewase
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-08 08:57
Ik heb het boek "Cisco Certified Network Associate Study Guide Fifth Edition" van Todd Lammle. Dit boek is uit 2005 en voor het examen 640-802.

Kan ik dit boek nog gebruiken voor de nieuwere examens 100-101 en 200-101 ?

• slayerrp
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:54
quote:
Kalloewase schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:53:
Ik heb het boek "Cisco Certified Network Associate Study Guide Fifth Edition" van Todd Lammle. Dit boek is uit 2005 en voor het examen 640-802.

Zou ik persoonlijk niet doen. Ik ben op dit moment zelf ook bezig om m'n CCNA te halen en de nieuwe examens zijn op een flink aantal topics anders dan de oude. Geef lekker een paar tientjes uit aan het boek van Wendell Odom en je doet jezelf een groot plezier. :)

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:36

ShadowBumble

Professioneel Prutser

quote:
Kalloewase schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:53:

Toevallig heb ik 3 posts boven je reactie al op een gelijke vraag geantwoord ( ShadowBumble in "[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies" )

Diablo3--LoL--Twitch Stream

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 24-08 23:56
Over een week ga ik bij TSTC in Veenendaal de fasttrack CCNA Routing & Switching volgen. Ik heb het boek en de studiegids al ontvangen, maar daaruit wordt mij niet duidelijk wat handig is om vooraf al gelezen/gedaan te hebben.
De website van TSTC zelf heb ik ook weinig aan (wat een gruwel van een website is dat overigens); http://www.tstc.nl/training/12/training-cisco-ccna/info/
Zijn er hier mensen die ook deze fasttrack gevolgd hebben, en mij een schop in de goede richting kunnen geven?

• BrammeS
  • Laatst online: 26-08 08:19
Volgens mij covered the fasttrack gewoon alle basics vanaf het begin, maar de training gaat sneller door de stof omdat het uitgangspunt is dat de deelnemers al een redelijke basis in de vorm van ervaring hebben.

Ik denk dat je er vooral handig aan doet om al wat in te lezen op de cursus topics waar je zelf minder ervaring mee hebt. Bijvoorbeeld subnetten of ipv6.

Advanced sheep-counting strategies

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 26-08 16:43
Iemand hier die het CCNP Security SIMOS examen gedaan en gehaald heeft?
De Official Study Guide is nergens te koop, dus maak ik op dit moment alleen gebruik van de CBT Nuggets.
Vroeg me af of dit voldoende is, of dat er nog andere mogelijkheden zijn die me kunnen helpen?

• mvp9
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20-07 15:04
Hallo iedereen,

Recent (december 2015) heb ik mijn MCSA 2012 behaald. Nu wil ik me concentreren op het behalen van CCNA.

Momenteel ben ik bezig met het bekijken van de filmpjes op CBT-Nuggets en ben ik in het bezit van het boek "Cisco Press -- Cisco CCENT/CCNA ICND1 100-101 Official Cert Guide". Ik hoop hier alvast een heel eind met te komen.

Nu in de filmpjes zie ik dat er reeds in ICND1 al veel met het Cisco IOS wordt gewerkt. Ik vroeg me dan ook af of ik mezelf ook best een Cisco device (2e hands) aanschaf om hier wat met de experimenteren? Indien ik dit het best doe, hoor ik graag jullie advies hiervoor.

Uiteraard zijn alle andere tips ook welkom om me voor te bereiden op het examen.

Met vriendelijke groeten,
Michael

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:42
IOS kun je prima virtueel draaien met GNS3.

Lekker!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
mvp9 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:47:
Hallo iedereen,

Recent (december 2015) heb ik mijn MCSA 2012 behaald. Nu wil ik me concentreren op het behalen van CCNA.

Momenteel ben ik bezig met het bekijken van de filmpjes op CBT-Nuggets en ben ik in het bezit van het boek "Cisco Press -- Cisco CCENT/CCNA ICND1 100-101 Official Cert Guide". Ik hoop hier alvast een heel eind met te komen.

Nu in de filmpjes zie ik dat er reeds in ICND1 al veel met het Cisco IOS wordt gewerkt. Ik vroeg me dan ook af of ik mezelf ook best een Cisco device (2e hands) aanschaf om hier wat met de experimenteren? Indien ik dit het best doe, hoor ik graag jullie advies hiervoor.

Uiteraard zijn alle andere tips ook welkom om me voor te bereiden op het examen.

Michael
Lekker virtueel doen op GNS3 (deze firmwares zijn wel illegaal, maar iedereen gebruikt ze).

Legale alternatieven:
- VIRL - http://virl.cisco.com --> kost geld
- dCloud - http://dcloud.cisco.com --> gratis, maar wel pre-scripted demos.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• mvp9
Heren,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zal alvast een keer GNS3 bekijken.
Gezien ze illigaal zijn, waarom mag er dan wel over gesproken worden op dit forum?

Dus hardware lijkt jullie alvast niet nodig? CBT Nuggets + het boek lijkt jullie in principe voldoende voor te slagen voor ICND1?

Michael

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 27-08 22:36

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

quote:
mvp9 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:17:
Heren,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zal alvast een keer GNS3 bekijken.
Gezien ze illigaal zijn, waarom mag er dan wel over gesproken worden op dit forum?

Dus hardware lijkt jullie alvast niet nodig? CBT Nuggets + het boek lijkt jullie in principe voldoende voor te slagen voor ICND1?

Michael
Voor zover ik weet mag er wel over gesproken worden maar mogen de firmware niet worden gedeeld. ICND1 (en ook ICND2) kun je prima halen op basis van CBT Nuggets en GNS3.

Ikzelf vond het altijd leuker om toch voor een habbekrats wat hardware te kopen op marktplaats en hiermee aan de gang te gaan. Altijd leuk om te zien dat je oplossing werkt en je alle LED'jes ziet dansen (LED's rule ;) ).

www.google.nl

• mvp9
quote:
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:24:
[...]

Voor zover ik weet mag er wel over gesproken worden maar mogen de firmware niet worden gedeeld. ICND1 (en ook ICND2) kun je prima halen op basis van CBT Nuggets en GNS3.

Ikzelf vond het altijd leuker om toch voor een habbekrats wat hardware te kopen op marktplaats en hiermee aan de gang te gaan. Altijd leuk om te zien dat je oplossing werkt en je alle LED'jes ziet dansen (LED's rule ;) ).
Beste,

bedankt voor de zeer snelle feedback! ;)

Fijn om te horen dat hiermee normaal moet lukken (zeker dan in combinatie met het boek). Maar ik deel je mening i.v.m. de hardware. Nu zelf heb ik geen idee welke Cisco devices hiervoor geschikt zijn. En uiteraard wil ik ook de prijs daar tegenover afwegen. Mocht deze prijs toch de hoog liggen, tracht ik alvast zonder verder te gaan.

Mvg,
Michael

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

quote:
mvp9 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:30:
[...]

Beste,

bedankt voor de zeer snelle feedback! ;)

Nu zelf heb ik geen idee welke Cisco devices hiervoor geschikt zijn. En uiteraard wil ik ook de prijs daar tegenover afwegen. Mocht deze prijs toch de hoog liggen, tracht ik alvast zonder verder te gaan.

Mvg,
Michael
Bl@ckbird heeft ooit een uitgebreide post hierover gemaakt:
Bl@ckbird in "[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies"

www.google.nl

• d--amo
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 24-08 19:32
Het is toch jammer dat er niet voor alle tracks documentatie beschikbaar is.

Ik wil me binnenkort gaan richten op het Service Provider track. Echter heeft Cisco geen specifieke boeken hiervoor beschikbaar. Ik zal waarschijnlijk verschillende boeken moeten verzamelen, waar telkens een stukje van de topics in besproken worden. En dan maar hopen dat alles er instaat wat op het examen zal gevraagd worden.

Iemand toevallig ervaring met het SP track?

• DutchTech
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 25-08 18:30
Hallo allemaal, ik ben nu bijna klaar met CCNA* 2 (vandaag de laatste hoofdstuktoets gemaakt, alleen nog de twee finals). En ik zit erover te denken om m'n CCENT (ICND1) te gaan halen. Alleen wil, aangezien wij dit vanuit school niet gratis mogen doen, graag weten hoe moeilijk het werkelijk is. Ik krijg namelijk gedeelde meningen te horen van anderen over de examens van Cisco in het algemeen.

Ik denk dat ik het best wel zou kunnen hoor, maar ik hoor onder andere dat er veel van dat subnetten in voorkomt. En omdat mijn rekenen niet zo fenomenaal is, moet ik dat altijd op papier schrijven. Als ik zo rondkijk op bepaalde sites lees ik dat je dat subnetten beter uit je hoofd kunt leren, omdat je aan al dat schrijven teveel tijd kwijtraakt.

Anderen die mij wat concreters kunnen vertellen? Zou erg fijn zijn om wat advies te krijgen, want dat kan me helpen de juiste beslissing te nemen. Anders ga ik liever meteen door naar CCNA (we beginnen namelijk over enkele weken aan CCNA 3), heb ik in elk geval meer tijd om ICND1 nog door te nemen. Zeker omdat ik met CCNA 1 geen al te beste start heb gemaakt. Een kwart ben ik al vergeten, omdat mijn docent de ballen verstand had van Cisco . Maar nu heb ik docenten die duidelijk veel bekwamer zijn op dit vakgebied dan bij m'n vorige opleiding (daar kreeg ik namelijk CCNA 1), en dus blijft alles ook veel beter hangen merk ik. En daardoor begrijp ik alles ook weer beter. :P

* Even voor de duidelijkheid, al zal het vast al wel begrepen zijn: ik doel dus op CCNA Routing & Switching. Niet Voice, Security of wat dan ook. Gewoon Routing & Switching. :)

DutchTech wijzigde deze reactie 20-03-2016 23:45 (6%)

13-inch MacBook Pro met Retina-display (2.7 GHz dual-core Intel Core i5, 256 GB SSD) | iPhone 6s 64 GB Rose Gold | Apple Watch Sport | Apple TV (4e generatie) | iPad mini 4 16 GB Space Gray

• Gravit0n
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-08 10:56
quote:
DutchTech schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:44:
Hallo allemaal, ik ben nu bijna klaar met CCNA* 2 (vandaag de laatste hoofdstuktoets gemaakt, alleen nog de twee finals). En ik zit erover te denken om m'n CCENT (ICND1) te gaan halen. Alleen wil, aangezien wij dit vanuit school niet gratis mogen doen, graag weten hoe moeilijk het werkelijk is. Ik krijg namelijk gedeelde meningen te horen van anderen over de examens van Cisco in het algemeen.

Ik denk dat ik het best wel zou kunnen hoor, maar ik hoor onder andere dat er veel van dat subnetten in voorkomt. En omdat mijn rekenen niet zo fenomenaal is, moet ik dat altijd op papier schrijven. Als ik zo rondkijk op bepaalde sites lees ik dat je dat subnetten beter uit je hoofd kunt leren, omdat je aan al dat schrijven teveel tijd kwijtraakt.

Anderen die mij wat concreters kunnen vertellen? Zou erg fijn zijn om wat advies te krijgen, want dat kan me helpen de juiste beslissing te nemen. Anders ga ik liever meteen door naar CCNA (we beginnen namelijk over enkele weken aan CCNA 3), heb ik in elk geval meer tijd om ICND1 nog door te nemen. Zeker omdat ik met CCNA 1 geen al te beste start heb gemaakt. Een kwart ben ik al vergeten, omdat mijn docent de ballen verstand had van Cisco . Maar nu heb ik docenten die duidelijk veel bekwamer zijn op dit vakgebied dan bij m'n vorige opleiding (daar kreeg ik namelijk CCNA 1), en dus blijft alles ook veel beter hangen merk ik. En daardoor begrijp ik alles ook weer beter. :P

* Even voor de duidelijkheid, al zal het vast al wel begrepen zijn: ik doel dus op CCNA Routing & Switching. Niet Voice, Security of wat dan ook. Gewoon Routing & Switching. :)
Dat is heel erg subjectief.
Ik heb ICND1 één keer doorgelezen en geslaagd met 907 punten. Wel moet ik erbij zeggen dat ik al sinds 2009 op servicedesks zit en verschillende functies heb gehad, dus veel materie kwam al bekend voor, en nog veel meer dingen vielen op zijn plek.

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:40

Yariva

Power to the people!

quote:
DutchTech schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:44:

Je naamgeving is verwarrend... Gezien er op het Cisco traject enkel ICND1 (100-101) en ICND2 (200-101) is. De desbetreffende certificering hierachter is CCENT en CCNA (CCNA enkel bij het voltooien van beide examens). Als alternatief kan je ook het 200-120 examen doen waarbij je de 2 naampjes direct haalt.

Wat betreft tips, je krijgt een mooi klein whiteboardje mee met marker en poets doekje. Hierdoor hoef je niet in je hoofd te rekenen en kan je gewoon alles op het bordje noteren en zo logische stappen houden.

Hopelijk ben je goed met Engels. Omdat Engels niet onze primaire taal is krijgen wij Hollanders er een half uur extra bij. Dit zou jou kunnen helpen om het hoofdrekenen te compenseren.

Dingen die ik mij nog herinner: je heb IP 172.29.164.27 met mask 255.255.224.0. Wat is het subnet ID en broadcast van dit adres? (geen echte vraag natuurlijk, maar soortgelijks). Dit laat zien dat je je subnetten echt GOED moet hebben, anders ga je gewoon easy-points missen waarmee je andere vragen kan compenseren. Zou zonde zijn.

Succes, je mag mij altijd PM'en voor meer vragen.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je ook appeltaart kan eten?

• Ballebek
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 26-08 16:31
quote:
d--amo schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:46:
Iemand toevallig ervaring met het SP track?
Vaak staat er in het curriculum wat er van je verwacht wordt te kennen.
CCDA had bepaalde items niet in het boek staan waar wel om gevraagd werd in het curriculum op de website dus sowieso een tip om die altijd door te nemen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• DutchTech
quote:
Yariva schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:01:
[...]

Je naamgeving is verwarrend... Gezien er op het Cisco traject enkel ICND1 (100-101) en ICND2 (200-101) is. De desbetreffende certificering hierachter is CCENT en CCNA (CCNA enkel bij het voltooien van beide examens). Als alternatief kan je ook het 200-120 examen doen waarbij je de 2 naampjes direct haalt.

Wat betreft tips, je krijgt een mooi klein whiteboardje mee met marker en poets doekje. Hierdoor hoef je niet in je hoofd te rekenen en kan je gewoon alles op het bordje noteren en zo logische stappen houden.

Hopelijk ben je goed met Engels. Omdat Engels niet onze primaire taal is krijgen wij Hollanders er een half uur extra bij. Dit zou jou kunnen helpen om het hoofdrekenen te compenseren.

Dingen die ik mij nog herinner: je heb IP 172.29.164.27 met mask 255.255.224.0. Wat is het subnet ID en broadcast van dit adres? (geen echte vraag natuurlijk, maar soortgelijks). Dit laat zien dat je je subnetten echt GOED moet hebben, anders ga je gewoon easy-points missen waarmee je andere vragen kan compenseren. Zou zonde zijn.

Succes, je mag mij altijd PM'en voor meer vragen.
Dank voor je reactie, heb hier al heel veel aan. :)

Wat betreft de naamgeving, ik weet niet zeker of dit hetgeen is waar je het precies over hebt, maar met CCNA 1, 2, 3 (en 4) verwijs ik naar al die losse modules: Introduction to Networks, Routing and Switching Essentials, Scaling Networks en Connecting Networks. :P Om überhaupt CCENT te mogen proberen én om naar CCNA 3 te mogen, moet je een voldoende hebben voor de finals van CCNA 1 en 2. Zelfde geldt voor als je CCNA wilt doen, alleen moet je dan ook nog een voldoende hebben voor de finals van CCNA 3 en 4.

Mijn Engels is gelukkig prima, dus wat dat betreft zal die extra tijd zeker wel welkom zijn. Hoofdrekenen is ook niet m'n beste kant. Zeker met dat voorbeeld dat je noemt. Subnet ID en broadcast van 172.29.164.27 met mask 255.255.224.0 (ervan uitgaande dat je met 'subnet ID' doelt op de prefix zou dat /19 zijn, broadcast zou dan 172.29.191.255 moeten zijn). Dat krijg ik dan dus nog voor elkaar met pen en papier, maar uit m'n hoofd zou ik toch zeker wel vijf minuten bezig zijn bij wijze van.

In ieder geval dank voor je inhoudelijke reactie, geeft me in elk geval een wat beter beeld van hoe ik me zou kunnen voorbereiden. :)

13-inch MacBook Pro met Retina-display (2.7 GHz dual-core Intel Core i5, 256 GB SSD) | iPhone 6s 64 GB Rose Gold | Apple Watch Sport | Apple TV (4e generatie) | iPad mini 4 16 GB Space Gray

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

quote:
DutchTech schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:34:
[...]

Dank voor je reactie, heb hier al heel veel aan. :)

Wat betreft de naamgeving, ik weet niet zeker of dit hetgeen is waar je het precies over hebt, maar met CCNA 1, 2, 3 (en 4) verwijs ik naar al die losse modules: Introduction to Networks, Routing and Switching Essentials, Scaling Networks en Connecting Networks. :P Om überhaupt CCENT te mogen proberen én om naar CCNA 3 te mogen, moet je een voldoende hebben voor de finals van CCNA 1 en 2. Zelfde geldt voor als je CCNA wilt doen, alleen moet je dan ook nog een voldoende hebben voor de finals van CCNA 3 en 4.

Mijn Engels is gelukkig prima, dus wat dat betreft zal die extra tijd zeker wel welkom zijn. Hoofdrekenen is ook niet m'n beste kant. Zeker met dat voorbeeld dat je noemt. Subnet ID en broadcast van 172.29.164.27 met mask 255.255.224.0 (ervan uitgaande dat je met 'subnet ID' doelt op de prefix zou dat /19 zijn, broadcast zou dan 172.29.191.255 moeten zijn). Dat krijg ik dan dus nog voor elkaar met pen en papier, maar uit m'n hoofd zou ik toch zeker wel vijf minuten bezig zijn bij wijze van.

In ieder geval dank voor je inhoudelijke reactie, geeft me in elk geval een wat beter beeld van hoe ik me zou kunnen voorbereiden. :)
Met subnet ID bedoelt hij het netwerkadres, niet het subnetmask. In deze is dat dus 172.29.160.0 /19. Je broadcastadres klopt idd ;)

www.google.nl

• d--amo
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 24-08 19:32
quote:
DutchTech schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:34:
[...]
Om überhaupt CCENT te mogen proberen én om naar CCNA 3 te mogen, moet je een voldoende hebben voor de finals van CCNA 1 en 2. Zelfde geldt voor als je CCNA wilt doen, alleen moet je dan ook nog een voldoende hebben voor de finals van CCNA 3 en 4.
Dat is meestal de voorwaarde om een kortingvoucher te krijgen voor het examen inderdaad. Echter is het zeker geen voorwaarde om het examen te mogen doen. Iedereen mag het examen doen, je zal dan gewoon de volle pot betalen.

Ik vermoed dat je op school aan de hand van network academy studeert? Die online modules van Cisco?
Als dat het geval is, raad ik je aan om toch eens de certification guides door te nemen. Die online modules zijn goed, maar als ik het me goed herinner zijn er toch een aantal dingen die daar niet, of niet voldoende werden behandeld.

• DutchTech
quote:
d--amo schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:20:
[...]

Dat is meestal de voorwaarde om een kortingvoucher te krijgen voor het examen inderdaad. Echter is het zeker geen voorwaarde om het examen te mogen doen. Iedereen mag het examen doen, je zal dan gewoon de volle pot betalen.

Ik vermoed dat je op school aan de hand van network academy studeert? Die online modules van Cisco?
Als dat het geval is, raad ik je aan om toch eens de certification guides door te nemen. Die online modules zijn goed, maar als ik het me goed herinner zijn er toch een aantal dingen die daar niet, of niet voldoende werden behandeld.
Wij werken inderdaad met Cisco NetAcad. Maar ik heb toevallig vorige week zo'n Certification Guide van ICND2 gehaald. Niet zozeer omdat er mogelijk zaken anders zijn, maar omdat ik dat sowieso makkelijker vind leren dan online. :P

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Morgen mijn CCNP SWITCH 300-115 examen, kijken of dat hem wordt.

Heeft iemand nog tips / ervaring met het examen hierna, 300-135 TSHOOT? Misschien nog focus tips of wat dan ook, behalve het boek doorlezen etc.

• Corteztm3
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15:30
Indien je Cisco VIRL wilt gebruiken met een TSHOOT / ROUTE / TSHOOT lab moet je wel een redelijk zware machine hebben. GNS3 kan geen L2 switches emuleren en loopt op het gebied van IOS versies redelijk achter.

Je kunt eventueel kijken naar unetlab: http://www.unetlab.com/

Mijn ervaring met TSHOOT is dat de vragen gaat over switching (vlan aanmaken, trunk interfaces die niet goed staan, etc) , over routing (bgp, eigrp, ospf, redistribution) en erder nog wat extra dingentjes zoals NAT. Verder zijn er 3-4 lab's over IPv6 (RIPng, redistribution en OSPFv3).

Wat ik alleen niet helemaal had verwacht op het TSHOOT examen was vragen over IPSEC en GRE, misschien iets om extra door te nemen.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Hmm duidelijk. Zelf heb ik een labje thuis, imo kan je niet zonder met het SWITCH examen.

De onderwerpen die je allemaal noemt zijn vrij overzichtelijk. Enkel het ipsec gedeelte moet ik is goed aanpakken.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
Yariva schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:00:
Morgen mijn CCNP SWITCH 300-115 examen, kijken of dat hem wordt.

Heeft iemand nog tips / ervaring met het examen hierna, 300-135 TSHOOT? Misschien nog focus tips of wat dan ook, behalve het boek doorlezen etc.
Ik had voor mijn eerste TSHOOT exam met name dit heel veel gedaan http://www.boson.com/prac...isco-tshoot-practice-exam .
Ik denk dat ik dit op een gegeven moment wel binnen 20 minuten foutloos kon.

Mooi dacht ik op het examen, maar op het examen gebruikten ze toen een compleet ander netwerk, andere ranges, etc. Uiteindelijk zonder problemen gehaald, dus voor wat mij betreft een aanrader.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

quote:
it0 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:31:
[...]

Ik had voor mijn eerste TSHOOT exam met name dit heel veel gedaan http://www.boson.com/prac...isco-tshoot-practice-exam .
Ik denk dat ik dit op een gegeven moment wel binnen 20 minuten foutloos kon.

Mooi dacht ik op het examen, maar op het examen gebruikten ze toen een compleet ander netwerk, andere ranges, etc. Uiteindelijk zonder problemen gehaald, dus voor wat mij betreft een aanrader.
Ik ga er even vanuit dat je alle 3 de examens heb gedaan (ROUTE, SWITCH, TSHOOT). Hoe zou jij je tijdindeling kunnen beschrijven? Was TSHOOT makkelijker omdat je de vorige 2 al had gedaan, of toch nog even doorbijten?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
Yariva schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:12:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je alle 3 de examens heb gedaan (ROUTE, SWITCH, TSHOOT). Hoe zou jij je tijdindeling kunnen beschrijven? Was TSHOOT makkelijker omdat je de vorige 2 al had gedaan, of toch nog even doorbijten?
TSHOOT is gewoon een leuk examen, gewoon leuk om te doen. Als het geen geld kostte zou ik er nu zo weer 1 doen. Ik zou zeker eens met het netwerk spelen en oefeningen van GNS3VAULT doen. Heb het vorig jaar opnieuw gedaan en toen heb ik er een maandje over gedaan om opnieuw up to speed to komen. Dit alleen met avond/weekend werk.

De stof beheersen is niet het probleem, zeker als je net SWITCH en ROUTE hebt gedaan. Je moet gewoon even in de flow komen van het TSHOOT netwerk en zijn problemen. Hoe meer handson/praktijk ervaring des te makkelijker dat examen gaat.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

quote:
it0 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:17:
[...]

TSHOOT is gewoon een leuk examen, gewoon leuk om te doen. Als het geen geld kostte zou ik er nu zo weer 1 doen. Ik zou zeker eens met het netwerk spelen en oefeningen van GNS3VAULT doen. Heb het vorig jaar opnieuw gedaan en toen heb ik er een maandje over gedaan om opnieuw up to speed to komen. Dit alleen met avond/weekend werk.

De stof beheersen is niet het probleem, zeker als je net SWITCH en ROUTE hebt gedaan. Je moet gewoon even in de flow komen van het TSHOOT netwerk en zijn problemen. Hoe meer handson/praktijk ervaring des te makkelijker dat examen gaat.
Duidelijk. Bedankt voor de goede tips tot nu toe! Ik was een beetje geschrokken van de grootte van het cert guide TSHOOT boek, die leek ongeveer even groot als de boeken van ROUTE en SWITCH bij elkaar. Maar erg leuk om te horen dat het toch een ander soort examen is dan de 2 hiervoor. Nogmaals thanks en ik ga mijn boekje vanavond maar is induiken :) Gelukkig heb ik vanochtend mijn switch behaald dus wil ik gewoon zo snel mogelijk de laatste binnenhalen.

• Corteztm3
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15:30
De topologie voor TSHOOT is gewoon bij Cisco op de website beschikbaar, dus die kan je alvast doornemen. Dan weet je wat je kan verwachten.

• loyske
Gisteren mijn CCNP Routing/Switching weer voor 3 jaar verlengd door een CCNP Security examen te doen.
3 jaar geleden kon je nog makkelijk met de Official Cert Guide en hands on kennis via zelfstudie je voorbereiden op het examen. Maar nu merk ik dat er soms vragen voorbij komen waarvan ik denk hoe komen ze erbij om het te vragen. Het staat nergens in de stof! Bijvoorbeeld wat er in een RFC staat over een bepaald protocol of de wiskundige formule van een encryptie techniek. Mis ik iets of kan je tegenwoordig niet meer met enkel zelfstudie en hands-on kennis je voorbereiden op de examens? Lijkt me sterk dat je echt alle info bronnen moet gaan raadplegen en RFCs moet gaan lezen etc!?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Dat gevoel had ik al R&S ...

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 15:24
Morgen op voor mijn CCIE R&S hercertificering daar zitten ook ongetwijfeld weer gestoorde vragen in :p
Nou moet je al een beetje gestoord zijn om CCIE te doen. Dan nog maar een keer hercertificeren en ik kan mijn Emeritus aanvragen :p

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Gravit0n
quote:
TrailBlazer schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:45:
Morgen op voor mijn CCIE R&S hercertificering daar zitten ook ongetwijfeld weer gestoorde vragen in :p
Nou moet je al een beetje gestoord zijn om CCIE te doen. Dan nog maar een keer hercertificeren en ik kan mijn Emeritus aanvragen :p
Succes!

Ik probeer mijn motivatie te zoeken om verder te gaan met m'n ICND2... :+

• TrailBlazer
Helaas niet gehaald had al van collega's gehoord dat hij erg lastig is dit keer.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

• loyske
Bummer... maar dus ook gestoorde vragen zoals de trend nu is!?

• MrFX
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 26-08 10:58
quote:
TrailBlazer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:19:
Helaas niet gehaald had al van collega's gehoord dat hij erg lastig is dit keer.
jammer ik mag het eind mei gaan proberen. Zorg dat je slaagt voor de nieuwe blueprint (25 july)

Money and sex, storage and bandwidth: Only too much is ever enough.

• TrailBlazer
graag wel want 21 juni verloopt mijn CCIE. Dan ben ik nog wel een jaartje inactive maar dat wil ik toch wel voorkomen als het even kan. Heb nog 2,5 maand dus

CCSP/CCIP/CCIE #21235

• Remco
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 26-08 21:44
Zo. CCNA weer verlengt door CCNA Security te doen. Ik had weinig tijd om voor te bereiden, maar gelukkig gehaald.
Het viel me toch wel een beetje tegen. De hoeveelheid stof en diversiteit waren behoorlijk groot.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Beetje laat, maar misschien handig voor volgend jaar:
quote:
Cisco, Fast Lane en stichting NASC koppelen jong talent aan IT-bedrijven. Dit gebeurt tijdens het Next Cisco Generation Event op vrijdag 22 april tussen 14.00 en 17.00 uur bij het Cisco kantoor te Amsterdam.
NASC is de stiching die tussen Cisco en MBO's / HBO's staat voor het verspreiden en ondersteunen van het CCNA/CCNP trainingen op scholen.

https://dutchitchannel.nl...ent-aan-it-bedrijven.html

https://www.nasc.nl/index...xt-cisco-generation-event

~ (Leren Vliegen? 24 Sept. opendag bij de Diamond Flyers! ~

• Spro
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14:11
quote:
TrailBlazer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:19:
onze CCIE'ers liepen ook al te klagen(en zakte ook de eerste keer).

Ik moet me maar weer 'ns bezig houden met CCNP. Tijdje met Juniper/Dell/Fortigate en Extreme Networks aan het stoeien geweest en CCNP boeken in de hoek gegooid :/

• Bl@ckbird
  • Niet online
Voor Cisco partners heeft Cisco op 18, 19 Mei en 1 en 2 Juni rondleidingen bij Cisco TAC:
Zie: http://www.cisco.com/web/...ents/seminarkalender.html

18 Mei zat snel vol, dus ze hebben wat extra dagen ingepland.

• Wux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12-07 16:48
Momenteel heb ik ook CCNA R/S en CCNA Sec sinds enkele maand. Nu probeer ik mezelf in gang te trekken voor CCNP R/S. Ik zal beginnen met switching. Omdat ik zelf L2 support doe ben ik wel vaak bezig met Cisco hier.

Om te studeren heb ik het Boek en zal ik ook de nuggets bekijken. Nog tips voor CCNP Switch ?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

quote:
Wux schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:20:
Momenteel heb ik ook CCNA R/S en CCNA Sec sinds enkele maand. Nu probeer ik mezelf in gang te trekken voor CCNP R/S. Ik zal beginnen met switching. Omdat ik zelf L2 support doe ben ik wel vaak bezig met Cisco hier.

Om te studeren heb ik het Boek en zal ik ook de nuggets bekijken. Nog tips voor CCNP Switch ?
Ik heb destijds naast het boek en CBT Nuggets ook veel geprutst met eigen apparatuur.

Kijk minimaal naar de 3560 of 3750 serie, deze ondersteunen ook laag 3 en FHRP protocollen als bijvoorbeeld HSRP en VRRP, welke zeker terugkomen op je examen. Naast wat diepgaandere topics over STP/VTP/etc.etc.

www.google.nl

• Gravit0n
quote:
Wux schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:20:

In switching komen wel topics uit routing terug, hoor dat je beter die eerst kunt doen hierom.
Maar iedereen komt er op zijn eigen manier ook wel denk ik. :)

• Wux
  • Laatst online: 12-07 16:48
Bedankt. Zelf "onderhoud" ik hier een netwerk vooral bestaande uit Cisco. 2 keer een VSS setup (4 6500 cores) en dan nog een 300 tal switches. Verder wat cisco WLC's, ASA's (5508, 5585.), ISE's enzo. behoorlijk wat Cisco dus. Toekomst kom er nog Nexus naast draaien.

Die topics van routing, welke zijn dat juist of is algemene kennis van routing genoeg ?

Wux wijzigde deze reactie 26-04-2016 13:25 (6%)

• ijdod
  • Laatst online: 12:45
Ik hebben letterlijk een OSPF vraag gehad op het switching examen vorig jaar.

Gelukkig weer even vanaf. Dit jaar ACE-Fx en CCP-N gedaan. (Avaya SPB en Citrix Netscaler). Vooral die eerste is technisch erg fraai. Fabricpath wat het had moeten zijn...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Heeft er iemand ervaring/aanbevelingen voor wat betreft CCDA online/klassikaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hethiernamaals
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 29-05 01:31
hallo

als ik een studie heb gedaan die zo goed als niks met cisco te maken heeft (integrale veiligheidskunde), kan ik dan nog steeds aan het werk als ik eerst een CCENT en dan een CCNA haal? of zal niemand me dan aannemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:42
Misschien kun je eens beginnen met een paar hoofdetters en interpunctie? Dat zou je kans op de arbeidsmarkt al aanzienlijk vergroten.

Lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 26-08 17:10

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

quote:
Napsju schreef op maandag 16 mei 2016 @ 02:50:
Misschien kun je eens beginnen met een paar hoofdetters en interpunctie? Dat zou je kans op de arbeidsmarkt al aanzienlijk vergroten.
Zo kan die wel weer.. Zijn tekst is prima leesbaar.
quote:
hethiernamaals schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:27:
hallo

als ik een studie heb gedaan die zo goed als niks met cisco te maken heeft (integrale veiligheidskunde), kan ik dan nog steeds aan het werk als ik eerst een CCENT en dan een CCNA haal? of zal niemand me dan aannemen?
Je opleiding is HBO als ik het zo zie? Als je dat aanvult met certificeringen kom je er wel. CCENT kan je wel overslaan trouwens. Heb je verder al wel ervaring met netwerken en computers? Ik zie dat je hier nieuw bent dus ik kan je hier niet peilen ;)

 iOS gebruiker ; luistert naar Sonos ; werkt op Windows ; geïnteresseerd in financiën en techniek ; spendeerd tijd aan nieuwbouw woning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hethiernamaals
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 29-05 01:31
quote:
frankwopereis schreef op maandag 16 mei 2016 @ 07:54:
[...]

Zo kan die wel weer.. Zijn tekst is prima leesbaar.

[...]

Je opleiding is HBO als ik het zo zie? Als je dat aanvult met certificeringen kom je er wel. CCENT kan je wel overslaan trouwens. Heb je verder al wel ervaring met netwerken en computers? Ik zie dat je hier nieuw bent dus ik kan je hier niet peilen ;)
Jep! M'n opleiding is HBO. Ik heb geen aantoonbare ervaring die ik op m'n CV zou kunnen zetten, maar m'n interesse ligt wel in het gebied van netwerken en computers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
quote:
hethiernamaals schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:27:
hallo

been there done that was wel al in 2000 dus iets andere tijd. Als je gewoon begint op een helpdeskfunctie bij een bedrijf waar groeimogelijkheden zijn lukt dat best. Het belangrijkste is dat je niet elk moeilijk ticket afschuift naar de 2e lijns maar er zelf bij betrokken blijft.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

• Bl@ckbird
  • Niet online
Cisco gaat meetups organiseren. Iedereen is welkom: partners en klanten. Gisteren ben ik bij een meetup van de Dutch Snort User Group. Ze hadden wat sprekers van Cisco/Talos over vanwege de Hack-in-the-Box conferentie. Erg interessant. ( Over SSH Psychos aanvallen en JBoss backdoors.)

Meer info:
https://ciscotechblog.nl/launch-van-cisconl-meetup/
http://www.meetup.com/cisconl/
http://www.meetup.com/Dutch-Snort-User-Group/

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TrailBlazer
JAAAAA vanmorgen mijn CCIE her gehaald. Wat een K*T examen zeg.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

Acties:
  • 0Henk 'm!

• winux
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 27-08 22:23
quote:
TrailBlazer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:16:
JAAAAA vanmorgen mijn CCIE her gehaald. Wat een K*T examen zeg.
Gefeliciteerd! Ben je er weer even vanaf :)
Is het zo dat wanneer je CCIE bent, je allebei (zowel written als praktijk) moet verlengen, of volstaat written om te verlengen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brakelseboer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 25-08 09:06
Mensen hier die ook hun Cisco DCUCD en/of DCUCI hebben?
Ik ben trots bezitter van deze certificering en groot fan van het Cisco Data Center portfolio met de Nexus (met name 9K), UCS en HyperFlex

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
quote:
winux schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:59:
[...]

Gefeliciteerd! Ben je er weer even vanaf :)
Is het zo dat wanneer je CCIE bent, je allebei (zowel written als praktijk) moet verlengen, of volstaat written om te verlengen?
Alleen written gelukkig.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Congratz!!

• XethaX
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 25-08 14:58
Goedemiddag Cisco fanaten,

Ik wil op korte termijn starten met het halen van CCNA en CCNA Security wat is nu de beste leermethode?
Opleidingen worden doorgaans gefinancierd door het bedrijf.
Is iemand bekend met Firebrand?

• Fasterinside
  • Laatst online: 10-08 14:15
quote:
XethaX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:36:
Goedemiddag Cisco fanaten,

Ik wil op korte termijn starten met het halen van CCNA en CCNA Security wat is nu de beste leermethode?
Opleidingen worden doorgaans gefinancierd door het bedrijf.
Is iemand bekend met Firebrand?
Hou even in de gaten dat er een nieuwe versie van CCNA aan komt. Je kunt hier op het www vast wel wat vinden.

Creating my own hero.

• XethaX
quote:
Fasterinside schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:09:
[...]

Hou even in de gaten dat er een nieuwe versie van CCNA aan komt. Je kunt hier op het www vast wel wat vinden.
Ik zie inderdaad dat die in Augustus komen is het verstandig om daar op te wachten of maakt dat qua certificering niet uit?

Info:
The CCNA Routing and Switching exams and trainings are being revised from v2.0 to v3.0. Candidates can choose to take either the version 2.0 exams or version 3.0 exams. The last day to test for the 200-120 CCNA v2.0 and 100-101 ICND1 v2.0 exams will be August 20, 2016. The last day to test for the 200-101 ICND2 v2.0 exam will be September 24, 2016.

• unique-R
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23-08 23:47
quote:
XethaX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:36:

Hangt van jezelf af, ben je goed in zelfstudie of wil je liever klassikaal? Hoe zit je in je tijd, moet het in de avonduurtjes doen of mag het in de 'baas' zijn tijd. En budget natuurlijk; als je werkgever betaalt, dan wil hij daar iets voor terugzien.

Ik zou eerst beginnen met oriënteren en de focus leggen op CCENT. Ook deze gaat binnenkort veranderen:

"The CCENT exam and training will be revised from v2.0 to v3.0. Candidates can choose to take either the 100-101 ICND1 v2.0 exam or 100-105 ICND1 v3.0 exam. The last day to test for the 100-101 ICND1 exam will be August 20, 2016. "

• XethaX
quote:
unique-R schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:28:
[...]

Hangt van jezelf af, ben je goed in zelfstudie of wil je liever klassikaal? Hoe zit je in je tijd, moet het in de avonduurtjes doen of mag het in de 'baas' zijn tijd. En budget natuurlijk; als je werkgever betaalt, dan wil hij daar iets voor terugzien.

Ik zou eerst beginnen met oriënteren en de focus leggen op CCENT. Ook deze gaat binnenkort veranderen:

"The CCENT exam and training will be revised from v2.0 to v3.0. Candidates can choose to take either the 100-101 ICND1 v2.0 exam or 100-105 ICND1 v3.0 exam. The last day to test for the 100-101 ICND1 exam will be August 20, 2016. "
Ik heb me overal ingelezen over Cisco en de meeste geven aan dat het makkelijker is om het klassikaal te doen maar wat betreft zelfstudie zit het wel goed bij mij.
Cursus kan/mag in de baas zijn tijd worden afgenomen maar het liefst niet natuurlijk.
Maar wat ik me echt afvraag is je ziet overal van die cursussen van 6-9dagen en ik heb de boeken gezien die bevatten 1700blz dus ik vraag me dan af hoe gaan ze dat in die korte tijd allemaal behandelen :/

• Newjersey
  • Laatst online: 26-08 12:40
Oeps.. Vorig jaar november m'n 200-120 niet gehaalt (CCNA X). nu zie ik dat de examenstructuur vanaf 16 augustus gaat veranderen. Ik ga toch maar weer even gauw in de boeken duiken :P

• unique-R
quote:
Brakelseboer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:19:
Mensen hier die ook hun Cisco DCUCD en/of DCUCI hebben?
Ik ben trots bezitter van deze certificering en groot fan van het Cisco Data Center portfolio met de Nexus (met name 9K), UCS en HyperFlex
Nee, ik ben zo afgeknapt op het 640-911 DCICN (Introducing Cisco Data Center Networking) examen, dat ik besloot om volledig voor CCNP R&S te gaan. Ik 640-911 uiteindelijk wel gehaald, maar wat een vreselijk examen is dit! 8)7

• EricNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-08 14:11
quote:
hethiernamaals schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:43:
[...]

Jep! M'n opleiding is HBO. Ik heb geen aantoonbare ervaring die ik op m'n CV zou kunnen zetten, maar m'n interesse ligt wel in het gebied van netwerken en computers.
Vooral interesse is het belangrijkste. Ik heb ondertussen ook aardig wat (zeer tijdelijke) collega's voorbij zien komen met bijvoorbeeld CCNA die er eigenlijk helemaal niets van bakte, en dat was dan vooral te wijten aan de mentaliteit/interesse. Als het echt je interesse heeft scoor je eigenlijk gelijk 2 punten:
- Je hebt de drive om het te leren
- Je wilt verder komen en gaat uitdagingen (b.v. moeilijke problemen) liever aan dan uit de weg.

Wat eerder ook gezegd is is een Servicedesk functie dan wel één van de meest gangbare start-functie's. Ik heb dezelfde weg bewandeld. Ik heb zelf op de Servicedesk ook problemen gehad waar ik om 09:00 al hoofdpijn van had. Maar geloof me: als je doorzet, en het probleem ook echt op wilt lossen en snappen wat er aan de hand is dan is de voldoening des te groter.

Als je geen/weinig netwerk kennis hebt kunnen sommige stukken (b.v. subnetting/binair rekenen etc.) best even pittig zijn, maar m.i. nog prima te doen als "zelfstudie" (CBT Nuggets, emulatie software zoals GNS3 of Packet Tracer en daarmee ook "labs" maken en uiteraard de CCNA Cert Guides).

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL 

• EricNL
Mannen,

Sorry voor de dubbelpost, maar dit topic is al weer wat ondergesneeuwd en zo hoop ik dat misschien toch iemand wat tips of advies kan geven.

2 jaar geleden heb ik m'n CCNA (R&S) gehaald. Sinds korte tijd heb ik veel tijd en ruimte om me verder te gaan ontwikkelen en certificeringen te halen. Ik wil nu eerst CCNP R&S gaan halen.

Wat ik nu doe:
- Ik heb de 3 CCNP Official Cert Guide boeken (is er een verschil tussen de Learning Guide en Cert Guide boeken? Beiden zijn dik 500+ pagina's volgens mij)
- Ik heb toegang tot de CBT Nuggets voor CCNP.
- Ik heb uiteraard GNS3 tot m'n beschikking en wil na de theorie-stof ook oefen labs daarin gaan maken.

Voorheen oefende ik nog wel eens een Microsoft examen via Exam Collection, maar je betrapt jezelf er toch al snel op dat je het "misbruikt" (lees: antwoorden leren i.p.v. kennis op doen). Nu wil ik natuurlijk straks wel wat oefen examens doen, maar Exam Collection is tegenwoordig betaald, en nog best prijzig ook.

Hoe hebben jullie dit gedaan, of hebben jullie eventueel tips/adviezen?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
EricNL schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:51:
Mannen,

Hoe hebben jullie dit gedaan, of hebben jullie eventueel tips/adviezen?
Voor switching hardware aangeschaft
Voor routing heel veel gsn3vault
Voor trouble shooten een simulator gekocht.
Daarnaast de nodige blogs en podcasts geluisterd.
Niet opgeven als je een examen niet haalt

• TrailBlazer
Gewoon knallen het is te veel stof om het er even bij te doen. In ieder geval dat is mijn ervaring met CCIE mijn CCNP tijden zijn al een tijdje geleden.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

• EricNL
quote:
TrailBlazer schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:24:
Gewoon knallen het is te veel stof om het er even bij te doen. In ieder geval dat is mijn ervaring met CCIE mijn CCNP tijden zijn al een tijdje geleden.
Oh dat zeker, ik doe het er ook "niet even bij". Ik ben er wel serieus elke dag mee bezig, maar het ging mij meer om het oefenen van een examen. Ik leer de theorie uit de officiële boeken, daarnaast volg ik ook de CBT Nuggets. Ik wil/ga labs maken in GNS3, maar was vooral benieuwd of ExamCollection of andere alternatieven nog steeds een goede manier is om te leren. Ik ben niet van plan om ExamCollection te gaan gebruiken om even snel m'n papiertje te scoren, want ik zal de kennis uiteindelijk ook nodig hebben tijdens m'n werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unique-R
quote:
it0 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:16:
[...]

Voor switching hardware aangeschaft
Voor routing heel veel gsn3vault
Voor trouble shooten een simulator gekocht.
Daarnaast de nodige blogs en podcasts geluisterd.
Niet opgeven als je een examen niet haalt
Idem dito voor mij:
GNS3 labs bouwen t.b.v. Route examen, stoeien op aangeschafte 3560 switches (2 stuks) voor het Switch examen en voor Tshoot heb ik de Boson ExSim-Max simulator gekocht. Voor de rest veel lezen (o.a. Cisco site) en video's kijken op YouTube om uitgebreide aantekeningen te maken (altijd handig als naslagwerk).

• Ingegno
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13-07 14:49
Zo, ik ga er dan toch eindelijk aan beginnen. Besloten om te specialiseren in Cisco! Over twee weken een bootcamp bij GlobalKnowledge (iemand ervaringen daarmee?). Vijfdaagse cursus en al een examen voucher ontvangen, zodra ik me 'gereed' voel zal ik het examen aanvragen. Erg spannend.

Heb mijn MBO4 ICT-Beheer diploma behaald en heb nu onderhand toch wel zo'n half jaartje werkervaring als systeembeheerder (MKB). Vandaar besloten om CCENT over te slaan. CCNA routing & switching. Is het verstandig om diens traject (CCNP,CCIE) eerst helemaal te doorlopen en dan pas naar andere takken over te stappen? Heb ook wel interesse in Security (die krijg ik als het goed is op de HBO), Wireless en Service Provider. Of van ieder eerst maar eens de CCNA zien halen en dan verder kijken?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
Ingegno schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:49:
Of van ieder eerst maar eens de CCNA zien halen en dan verder kijken?
Dit

• TrailBlazer
with ^^ je ambitie is lovenswaardig maar CCIE is een traject wat je niet zomaar even doet en zeker niet voor iedereen is weggelegd.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

• Ingegno
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13-07 14:49
quote:
TrailBlazer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:46:
with ^^ je ambitie is lovenswaardig maar CCIE is een traject wat je niet zomaar even doet en zeker niet voor iedereen is weggelegd.
Jazeker, verwacht zeker niet dat ik het 'even' doe. Sterker nog, vrijwel zeker van dat wanneer de tijd komt we echt wel een jaar of 5/6 verder zijn. Werk nu zo'n 2/3 keer in de week met Cisco apparatuur/omgevingen. Moet nog heel veel leren en meer ervaring opdoen, wilde alleen maar weten wat nou 'beter' zou zijn. Want volgens mij is er ook overlap wat betreft de stof, dus eerst de CCNA's van een paar verschillende trajecten leek mij ook wel beter. :)

Maaruh, niemand hier die ervaring heeft met Global Knowledge? Erg benieuwd naar hetgeen wat ze nou zullen bieden, zal sowieso mijn ervaringen hier posten. :)

• Blankinho
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:48
Waar ik vooral veel van heb geleerd is het uitvoeren van labs over de onderwerpen waar ik op dat moment mee bezig was. Dus bijvoorbeeld een x aantal video's via Nuggets / boeken waar ik dan dezelfde omgevingen/situaties probeer te bouwen.

Als verder voorbereiding op de examens vond ik naast de gebruikelijke testking's etc vooral de websites van 9tut.com erg fijn. Hier staat per onderdeel uitleg en zijn ook meerdere lab's te vinden en te downloaden in packettracer / GNS3 format.

Ik ga de komende periode studeren en oefenen voor mijn laatste examen in het CCNP traject (TSHOOT) ik hoor van velen dat dit het leukste examen is ivm het praktische gehalte.

• unique-R
Cisco komt met een nieuw CCNA certificaat: Cyber Ops. Klinkt heel spannend, maar is eigenlijk zeer relevant als je ziet wat er momenteel gaande is qua cybercrime. Hier is meer te vinden. Start vanaf nov/dec dit jaar.

• Vicarious
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-08 17:05

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

quote:
Ingegno schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:14:
[...]

Jazeker, verwacht zeker niet dat ik het 'even' doe. Sterker nog, vrijwel zeker van dat wanneer de tijd komt we echt wel een jaar of 5/6 verder zijn. Werk nu zo'n 2/3 keer in de week met Cisco apparatuur/omgevingen. Moet nog heel veel leren en meer ervaring opdoen, wilde alleen maar weten wat nou 'beter' zou zijn. Want volgens mij is er ook overlap wat betreft de stof, dus eerst de CCNA's van een paar verschillende trajecten leek mij ook wel beter. :)

Maaruh, niemand hier die ervaring heeft met Global Knowledge? Erg benieuwd naar hetgeen wat ze nou zullen bieden, zal sowieso mijn ervaringen hier posten. :)
Geen ervaring met GK inderdaad, behalve dan het doen van de examens :P
Je zou ook kunnen overwegen om eerst CCNA en daarna CCNP te doen. De CCNA stof is dan nog redelijk vers en CCNP sluit er goed op aan. Ik denk dat het je een hoop tijd bespaart in die volgorde. Als je CCNP eenmaal binnen hebt zou je CCNA'tjes kunnen gaan doen van de dingen die je interessant vindt (Security, VoIP en WIFI bijv.), door de algemene kennis die je dan bij CCNA en CCNP hebt opgebouwd zullen die waarschijnlijk niet zo moeilijk meer zijn.

Diablo 3 | League of Legends | Vicariously I live while the whole world dies

• rotterdamz
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 04-07 11:51
Hallo allemaal,

Ik heb mijn netwerkbeheer opleiding afgerond. Helaas beschik ik helemaal geen netwerk kennis...letterlijk niks. Alleen een beetje server kennis opgebouwd via mn opleiding....i know its bad...

Maar ik wil beginnen met CISCO.
Ik werk nu fulltime bij een servicedesk. Is het mogelijk dat ik het erbij kan doen? Naast een 40 uur job?
Of is het te lastig stof.

en kan ik aan gratis leer materiaal komen? En daarna alleen examen zelf betalen? Ik zie gekke bedragen online en dat kan ik zelf echt niet betalen.

• TrailBlazer
dat bedragen zijn zo gek omdat je baas die betaalt normaliter als je nu op een servicedesk zit. IS dat een prima plek om verder te ontwikkelen. Ik heb het al vaker gezegd maar ga achter lastige tickets aan val 2e lijns lastig val op.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
rotterdamz schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:52:
Is het mogelijk dat ik het erbij kan doen? Naast een 40 uur job?
Of is het te lastig stof.
Alles kan , de vraag is inderdaad hoe makkelijk je zelf door het boek heen komt en hoeveel discipline je hebt.
Ik denk dat als je gedurende 2 maanden er 5 dagen in de week mee bezig bent voor 2 a 3u per dag dat je een end komt.

De investering is enorm maar de beloning is er ook na en daarmee bedoel ik inzicht. En vergis je niet er zijn een hoop mensen die niet slagen.
quote:
en kan ik aan gratis leer materiaal komen? En daarna alleen examen zelf betalen? Ik zie gekke bedragen online en dat kan ik zelf echt niet betalen.
Tja op internet is een hoop gratis te vinden. Zelf heb ik aan de boeken en het examen genoeg gehad en natuurlijk veel oefenen. Scheelt dat ik er op me werk ook mee bezig ben. De kosten zitten hem net name in de training.

PS nog iemand die ik een plezier kan doen met een oud lab van een paar switches/routers gratis af te halen?
CCNA kan je ook in 2 stappen doen dmv ICND1 en ICND2 als je dat behapbaarder lijkt.

• rotterdamz
Is er online materiaal waarmee ik gratis kan leren?

Ik heb via google niks kunnen vinden.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
rotterdamz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:48:
Is er online materiaal waarmee ik gratis kan leren?

Ik heb via google niks kunnen vinden.
Nee echt gratis zijn alleen de blogs, de boeken moet je voor dokken...

• Vicarious
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-08 17:05

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

quote:
it0 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:01:
[...]

Nee echt gratis zijn alleen de blogs, de boeken moet je voor dokken...
Daar moet je baas voor dokken. In de meeste bedrijven wordt het volgen van opleidingen gestimuleerd. Als je het af kan met alleen een paar boeken en het examen heeft het bedrijf een koopje voor een paarhonderd euro ;)

Diablo 3 | League of Legends | Vicariously I live while the whole world dies

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:36

ShadowBumble

Professioneel Prutser

quote:
rotterdamz schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:52:
https://www.amazon.co.uk/...ial-Library/dp/1587143879

Ik raad je toch echt aan om gewoon de boeken te kopen je zal er nog lang plezier van hebben voor zowel het initieel leren als naslag en laten we eerlijk zijn de kosten van de boeken zijn het niet als beginner zou ik zelfs aanraden om de bundel te nemen.

En laten we eerlijk zijn die 70 Pond (omgerekend nu 83 euro) is toch niet het einde. Tel daarbij je examen kosten op en dat is echt je minimale investering.

De diepste investering die je moet doen is puur tijd en doorzettingsvermogen: It's worth it.
quote:
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:58:
Ik heb het al vaker gezegd maar ga achter lastige tickets aan val 2e lijns lastig val op.
Uhm, wees hier wel voorzichting mee aub. Ik kon het altijd waarderen als mensen zich interesseerden en er actief mee bezig waren echter heb je ook mensen die dit te actief doen en dan worden ze al snel "lastig en zeurderig". Hiervoor is dus het beste advies doe dit maar met "mate".

Ik heb meerdere 2de en 3de lijns teams opgezet waar ik dus mensen niet in kon plaatsen omdat de andere engineers "ze zat waren". Zorg dus dat je interesse bekend is en mocht je een tickets doorzetten vraag dan of er tijd is bij de 2de/3de lijn om je mee te laten kijken of zelfs actief te begeleiden. Als ze tijd hebben zullen ze dit zeker doen mits je het maar vraagt, maar voor alles geld laat ook zien dat JIJ er tijd in wil investeren desnoods door zelf de boeken te kopen en de examens te doen.

Diablo3--LoL--Twitch Stream

• TrailBlazer
quote:
ShadowBumble schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 00:18:
[...]

Uhm, wees hier wel voorzichting mee aub. Ik kon het altijd waarderen als mensen zich interesseerden en er actief mee bezig waren echter heb je ook mensen die dit te actief doen en dan worden ze al snel "lastig en zeurderig". Hiervoor is dus het beste advies doe dit maar met "mate".

Ik heb meerdere 2de en 3de lijns teams opgezet waar ik dus mensen niet in kon plaatsen omdat de andere engineers "ze zat waren". Zorg dus dat je interesse bekend is en mocht je een tickets doorzetten vraag dan of er tijd is bij de 2de/3de lijn om je mee te laten kijken of zelfs actief te begeleiden. Als ze tijd hebben zullen ze dit zeker doen mits je het maar vraagt, maar voor alles geld laat ook zien dat JIJ er tijd in wil investeren desnoods door zelf de boeken te kopen en de examens te doen.
Ben ik inderdaad wel met je eens hoor alleen met stilzitten en doorschuiven red je het niet.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

• Blankinho
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:48
quote:
unique-R schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:57:
Cisco komt met een nieuw CCNA certificaat: Cyber Ops. Klinkt heel spannend, maar is eigenlijk zeer relevant als je ziet wat er momenteel gaande is qua cybercrime. Hier is meer te vinden. Start vanaf nov/dec dit jaar.
Dit klinkt wel interessant inderdaad en iets dat nog niet vanuit Cisco wordt aangeboden. Ik ben benieuwd hoe dit zal verlopen en dan eventueel dit voor begin volgend jaar eventueel aanvragen als cursus.

• rotterdamz
Wat ik merk is dat vele IT-ers geen informatie of uitleg willen geven. Alsof ze de informatie voor hunzelf willen houden. Zodat zij de ervaren IT-ers ook blijven.
Dus met vragen leer ik amper iets. Ze zetten je eerder op het verkeerde been helaas.
Ik zit momenteel in een 1e lijns functie.

Ik wil graag 2e lijns doen (netwerkbeheer). Op school heb ik letterlijk niks geleerd.
Dus weet amper iets over netwerk.
En wil liever met videos leren zoals CBT Nuggets. Als dat voldoende is.

Alleen is het wel voor mij iets te duur om te betalen en mn baas gaat het niet betalen omdat ik een tijdelijk contract heb. Enja ik ben best jong dus ik ga niet makkelijk een vast contract krijgen ivm ervaring en kennis.

rotterdamz wijzigde deze reactie 28-06-2016 09:55 (42%)

• EricNL
quote:
rotterdamz schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:38:
Wat ik merk is dat vele IT-ers geen informatie of uitleg willen geven. Alsof ze de informatie voor hunzelf willen houden. Zodat zij de ervaren IT-ers ook blijven.
Dus met vragen leer ik amper iets. Ze zetten je eerder op het verkeerde been helaas.
Ik zit momenteel in een 1e lijns functie.

Ik wil graag 2e lijns doen (netwerkbeheer). Op school heb ik letterlijk niks geleerd.
Dus weet amper iets over netwerk.
En wil liever met videos leren zoals CBT Nuggets. Als dat voldoende is.

Alleen is het wel voor mij iets te duur om te betalen en mn baas gaat het niet betalen omdat ik een tijdelijk contract heb. Enja ik ben best jong dus ik ga niet makkelijk een vast contract krijgen ivm ervaring en kennis.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij (1e lijn Servicedesk, maar wel netwerkbeheer MBO4 diploma).
Wat eerder ook al gezegd: schuif zaken niet te snel door naar de 2e lijns, maar ga zelf op zoek. Je hoeft ook niet per direct de 2e lijn om hulp te vragen, maar duik er eerst zelf in. Als je helemaal vast loopt laat je het gewoon even een uurtje rusten (mits de betreffende call het toelaat) en kijk er dan nog eens naar.

Daarnaast:
- Installeer GNS3 en gooi er een zooi images in. GNS3 heeft helaas moeite met Cisco switches maar er zijn prima routers met Etherswitch modules die hetzelfde doen (met iets afwijkende commando's, maar principe is hetzelfde).
- Labs, labs, labs, labs! Ik denk dat iedereen toe zal geven dat je van 1 lab soms meer leert dan van 10 A4'tjes aan theorie. Theorie en/of video's zijn zeer leerzaam, maar zodra je het zelf in moet gaan tikken blijkt het soms toch nog lastiger te zijn. Vaak loop je ook tegen een probleem aan tijdens je lab: probeer het te troubleshooten en te fixen! Je slaat 2 vliegen in 1 klap.
- Het moet echt je interesse hebben. Wil je stappen maken en wil je verder komen, dan zul je het gewoonweg leuk moeten vinden. Als je een moeilijke call in je lijst hebt staan en je denkt om 16:59 "dat komt wel een andere keer" dan ga je het gewoon niet redden. Ik bedoel niet te zeggen dat je elke dag minstens een half uur over moet werken. Als je die call vanwege tijd tot de volgende dag kan laten liggen is het prima, maar ik zat mijzelf altijd op te vreten als ik thuis zat en "die ene call" nog niet gefixed kreeg. En geloof me: als je zelf het enthousiasme er in legt dan zal je werk ook zoveel leuker zijn!

En je zult ook door de theorie moeten:
- CCNA/CCNP Official Certifying Guides. Een beetje werkgever betaalt dit voor je. De theorie is niet heel erg duur, en de papiertjes die je er mee haalt zijn best waardevol voor je werkgever.
- CBT Nuggets zijn erg leerzaam en leuk. Dit is wat makkelijker (lang) vol te houden dan de boeken, maar het dekt ook niet 100%. De labs zijn erg leerzaam om na te bouwen

Absolute don't:
- Exam Collection dumps uit je kop leren. Ik spreek uit ervaring dat je er geen reet mee opschiet als jij 50 antwoorden uit je hoofd leert i.p.v. de vraag te lezen --> begrijpen --> antwoorden. Exam Collection is erg nuttig, maar naar mijn mening pas na alle bovenstaande stappen. Je moet dit echt puur gebruiken om jezelf te toetsen.

Laatste tip:
- Gooi de beuk er in en maak je zelf onmisbaar op de Servicedesk. Je collega's zullen soms wat denigrerend doen want je bent "maar 1e lijn", maar geloof me: jouw leidinggevende zal je heel erg waarderen als je goed je best doet, want support begint vaak bij de 1e lijn. Zorg dat je alle onderdelen op jullie 1e lijn perfect beheerst, en probeer je zelf dan te ontwikkelen met wat 2e lijns calls waarvan de druk niet hoog is.
- Af en toe een vraag stellen aan 2e lijns kan zeker geen kwaad, maar zorg dat je de juiste vragen aan ze stelt. Dit mis snijdt aan 2 kanten. Stel jij als het ware een typische "1e lijns" vraag aan hun dan zullen ze je mogelijk vervelend gaan vinden. Maar kom jij met een goede vraag en heb je je eigen onderzoek gedaan dan zal dit alleen maar gewaardeerd worden en zul je merken dat ze je juist graag willen helpen.

• rotterdamz
Trouwens kort vraagjeS tussendoor (ik ben op werk)

100-101 ICND1
Last day to test: August 20, 2016

Ik zie dat dit v3.0 zal worden. Maar kan ik voor de nieuwe versie al leren? Gewoon 100-101 ICND1 leren?
Wat veranderd er dan? Zal ik wachten en na August leren+examen doen?

• EricNL
quote:
rotterdamz schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:14:
Trouwens kort vraagjeS tussendoor (ik ben op werk)

100-101 ICND1
Last day to test: August 20, 2016

Ik zie dat dit v3.0 zal worden. Maar kan ik voor de nieuwe versie al leren? Gewoon 100-101 ICND1 leren?
Wat veranderd er dan? Zal ik wachten en na August leren+examen doen?
https://blog.cbtnuggets.c...whats-new-with-ccna-v3-0/
https://www.reddit.com/r/...4o/ccna_v30_what_changed/

Kort antwoord: als je wilt gaan leren dan niet wachten tot Augustus. CCNA is de basis. Zelfs al zou je de oude (v1 of v2) boeken hebben dan kun je gerust gaan leren. Houdt dan alleen van te voren even bovenstaande wijzigingen in je achterhoofd.

Zo zie ik bijvoorbeeld dat ze Frame Relay (eindelijk) hebben uitgefaseerd. Maar daarvoor in de plaats krijg je wel een stukje PPPoE en VPN Tunnels. Wordt het nu makkelijker: absoluut niet. Wordt het nu beter: absoluut wel. Frame Relay bestaat nog steeds wel maar kom je nauwelijks meer tegen, maar alle verschillende VPN tunnels kom je steeds meer tegen.

• rotterdamz
Raden jullie aan om 100-101 v2 te nemen of wachten tot 100-105 v3 ?
Ik zie nog geen boek materiaal voor v3. Alleen e-books voorlopig.

Welke boeken raden jullie aan?
Ik ging googelen en kwam op de 3 volgende:

CCENT for dummies
LAMMLE, Todd
Odom, Wendell

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik raad je aan om gewoon te beginnen. Vind zelf de Cisco boeken wel goed. Doe de stof, boeken maken niet zoveel uit. Kijk eens maar eens hoeveel er in je hersenpan kan en hoeveel discipline je hebt.
Boek uit ? Mooi zoek wat test examens, kijk wat je daar van vindt, ontdek je gaten en doe daar wat aan.
Als je overtuigd bent van je kunnen doe dan echt examen!
Geslaagd? Kom hier opscheppen!

• rotterdamz
Waarschijnlijk gaat mijn werk de examen etc. vergoeden.

Hoe boek ik zoiets? En ik moet de kosten weten. Mijn werk wil graag zoveel mogelijk duidelijkheid en informatie eerst.
Website van Cisco is niet echt helder.

Ik wil graag in mijn stad een examen boeken. Via google kom ik alleen vage neppe sites tegen denk ik.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Account aanmaken bij http://www.pearsonvue.com/cisco/ en dan een examen selecteren onder proctored exams. Betalen kan via creditcard. Je kan daar ook een tijd en examencenter kiezen. Zorg dat je een half uur van tevoren aanwezig bent, want ze maken een foto van je en ze willen graag twee ID's zien. (Paspoort, ID, rijbewijs.) Bij het boeken, zorg dat je het juiste examen nummer selecteert.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Iemand ervaring met de nieuwste CCNA Security? Ik ga op 1 september mijn laatste CCNP examen doen met de verwachting dat ik hem wel ga halen. Daarna wil ik wat meer richting de Security kant op, ik heb gehoord dat CCNA Sec. kwa studietijd en moeite allemaal wel redelijk is.

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 26-08 18:29
quote:
Yariva schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:33:
Iemand ervaring met de nieuwste CCNA Security? Ik ga op 1 september mijn laatste CCNP examen doen met de verwachting dat ik hem wel ga halen. Daarna wil ik wat meer richting de Security kant op, ik heb gehoord dat CCNA Sec. kwa studietijd en moeite allemaal wel redelijk is.
Ik heb het nieuwste een half jaar geleden ofzo gehaald. Zeker goed te doen (makkelijker dan ik had verwacht). Ik had wel "veel" security achtergrond aangezien ik op het werk veel met Checkpoint firewalls bezig ben. Sinds een maand of 6 voor m'n examen moest ik ook regelmatig aanpassingen doen op onze ASA's dus niet dat ik zelf zo extreem veel praktijkervaring had ermee.

Er zitten een aantal simlets in het examen, dus je kan best wel behoorlijk comfortabel zijn met configuratie/opzoeken van info via ASDM.

Jebus4life wijzigde deze reactie 16-08-2016 10:55 (7%)

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:30

Zenix

BOE!

quote:
Yariva schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:33:
Ik zou aanraden om de CBT Nuggets te kijken, daarin staat ook exact hoe je in GNS3 ASDM aan de praat krijgt. Verder is Chris Bryant ook bezig met nieuwe video serie https://www.udemy.com/ccnasecurityvideobootcamp/ voor 20 euro niet duur. Het officiële certification boek is niet al te best. Als student zijnde heb ik toegang tot CCNA Security op Netacad wat een stuk beter is dan het certification boek.

Ik ga hem aankomende donderdag doen, heb de CBT Nuggets gekeken samen met de filmpjes van Chris Bryant die relevant waren voor 210-260 ( de nieuwe heb ik niet gezien ) Daarnaast CCNA Security Netacad gelezen met de bijbehorende packet tracer labs en activiteiten en toetsen, en nog een aantal labs in GNS3 gedaan voor ASDM.

Heb wel aantal labs in PDF formaat als je intresse hebt om ze uit te voeren in GNS3.

Zenix wijzigde deze reactie 21-08-2016 16:18 (19%)

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True