Toon posts:

[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste
Acties:
  • 218.997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:23
Cisco wat was dat ook al weer! Ik log nog wel af en toe in op zo’n ding maar verder niks spannends. Ik moest gisteren de software upgraden op een 3750 en dat was wel even prutsen! Tegenwoordig doe ik veel meer met switches met cumulus software en dat is toch anders :p

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ben druk aan het oefenen voor ICDN1, maar heb nog wel een vraag over zero-subnet.

Als dit de vraag is (subnet zero mag niet gebruikt worden):
IP address connection to PC0: Use the last available address in the 8th subnet.

In de uitwerking was het bedoelde subnet mijn inziens eigenlijk het negende (subnet zero + 8th subnet). Maar ik heb ook oefeningen gezien waarbij expliciet staat 8th available subnet. Dit is voor mij veel duidelijker hoe je nu moet tellen.

Is dit op het examen wel consequent? Ik hoor ook de horrorverhalen wel van collega's over de vraagstelling.... Bedankt! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23
Remco schreef op vrijdag 8 januari 2016 @ 18:51:
Krijg net een email van Cisco dat mijn CCNA begin april verloopt. Ik dacht zelf het einde van het jaar en wilde dus pas van de zomer gaan studeren.
Maar dat gaat dus niet meer op.
Aangezien ik niet veel tijd heb om te leren (nieuw huis, en ben ook bezig met CEH) wil ik zo makkelijk mogelijk mijn CCNA verlengen.
Nu zit ik alleen te twijfelen tussen CCNA Wireless, CCNA Security. Een CCNP module zou niet handig zijn. Voorlopig ben ik niet van plan mij daar verder in te verdiepen, plus dan gaat mijn renewal periode van 3 jaar met CCNA naar 2 jaar vanwege de Professional serie.

Ik heb al door de examentopics zitten bladeren en eigenlijk vind ik ze alletwee wel interessant. Mijn vraag is eigenlijk welke van deze 2 examens is het makkelijkst te behalen? Ik zal toch zo snel mogelijk moeten gaan leren ....
Nu meer dan 3 jaar verder.....
Ik heb toen uiteindelijk toch Secuirty gedaan. Dat was relatief eenvoudig.
Dit jaar was het uiteraard weer tijd voor verlenging. Nu had ik gekozen voor Wireless. Dat viel me toch wel even tegen in de vergelijking met de andere Associate examens. Niet zozeer dat de techniek moeilijk is, maar de hoeveelheid topics die behandelt werden.

Over 3 jaar toch maar CCNP R&S gaan doen, en me eerder voorbereiden. 8)

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Roamor
  • Niet online
Nou, ICDN1 heb ik gehaald, maar ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Meer dan 15 jaar in de IT, maarr eerste Cisco examen. Gezien de hoeveelheid stof die het boek aan je voorlegd en wat voor vragen ze dat op het examen stellen? :/

Vast leuk als je mensen wilt hebben die heel veel feitjes uit hun hoofd kunnen leren, maar wat toon je hiermee aan in de praktijk? Slechts 2 vragen waarbij je daadwerkelijk een console voor je neus had (simlet), en die had ik sneller gedaan dan het ontrafelen van de woordkeuze in sommige multiple choice vragen. Wat heb je eraan om ( alle lengtes van) tags en header onderdelen uit je hoofd te weten?

Positieve resources wat mij betreft;
YouTube: danscourses
YouTube: Ryan Beney

Voor de volledigheid ook de CBTś van oa Jeremy Cioara bekeken, maar die Amerikaanse aanpak stond mij echt tegen. We're having so much FUN!

De video's geven wat mij betreft goede uitleg hoe systemen werken en met elkaar samenhangen, maar als je je examen wilt halen moet je gewoon feitjes uit het boek erin stampen. Helaas....

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:29

3DDude

I void warranty's

Roamor schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:04:
Ben druk aan het oefenen voor ICDN1, maar heb nog wel een vraag over zero-subnet.

Als dit de vraag is (subnet zero mag niet gebruikt worden):
IP address connection to PC0: Use the last available address in the 8th subnet.

In de uitwerking was het bedoelde subnet mijn inziens eigenlijk het negende (subnet zero + 8th subnet). Maar ik heb ook oefeningen gezien waarbij expliciet staat 8th available subnet. Dit is voor mij veel duidelijker hoe je nu moet tellen.

Is dit op het examen wel consequent? Ik hoor ook de horrorverhalen wel van collega's over de vraagstelling.... Bedankt! :)
Ik zou het volgende doen --> heb het even uitgeschreven hieronder; jij hebt 8 subnets of meer
dus 111 = 3^2 = 8 mogelijkheden
Dat is een /27 dus:
000 - 1st
001
010
011
100
101
110
111 - 8st dus die begint met 224

8ste subnet is netid 224 en broadcast 255, hoogst bruikbare adres is dan x.x.x.254

Of je moet zero subnet uitleggen? of je doet 7 keer die stap van 32 = je netid
Of bedoel je dat het 1ste subnet altijd zoals ik hierboven tel = 0 en 3 maal 1 (dus 111 = 7 in binair).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Iemand nog goede tips voor CCNP R&S ?
Ik volg de Pluralsight course van Ben Piper, maar dit is me een partij saai.. maar achja.

Ik zal wel moeten (CCNA dreigt te verlopen).

Overigens ik gebruik eve-ng om hele topologieen te bouwen. Snap dan ook niet dat jullie met echte hardware kutten.
draai op mijn i7 met 64GB ram een Eve-NG vm met 32GB ram en kan als ik wil makkelijk 20 routers IOL op spinnen dan doet mijn cpu 20 a 30%.

Het scheelt dat ik op deze opdracht, met cisco apparatuur werk laatst stack van 6 gemaakt :)

[Voor 56% gewijzigd door 3DDude op 11-05-2019 17:38]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:56

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ben vandaag begonnen met http://www.ciscopress.com...-cert-guide-9781587205811, nu ik wacht op de uitslag van mijn examen hbo arbeidsrecht vorige week.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
3DDude schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:26:
[...]

Iemand nog goede tips voor CCNP R&S ?
Ik volg de Pluralsight course van Ben Piper, maar dit is me een partij saai.. maar achja.

Ik zal wel moeten (CCNA dreigt te verlopen).

Overigens ik gebruik eve-ng om hele topologieen te bouwen. Snap dan ook niet dat jullie met echte hardware kutten.
draai op mijn i7 met 64GB ram een Eve-NG vm met 32GB ram en kan als ik wil makkelijk 20 routers IOL op spinnen dan doet mijn cpu 20 a 30%.

Het scheelt dat ik op deze opdracht, met cisco apparatuur werk laatst stack van 6 gemaakt :)
Echte hardware blijft toch beter dan virtueel. Als je je CCNA/CCNP hebt gehaald, maar nooit de apparatuur in je handen hebt gehad en niet weet waar/hoe je je console kabel moet inprikken en op de CLI moet komen sta je toch een beetje voor lul met je certificering.. ;)

Ik kan je www.networklessons.com aanraden voor CCNP. Erg goed to the point en leerzame topics. Goede videoseries staan op CBTnuggets of op INE.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Satch schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:33:
[...]

Echte hardware blijft toch beter dan virtueel. Als je je CCNA/CCNP hebt gehaald, maar nooit de apparatuur in je handen hebt gehad en niet weet waar/hoe je je console kabel moet inprikken en op de CLI moet komen sta je toch een beetje voor lul met je certificering.. ;)

Ik kan je www.networklessons.com aanraden voor CCNP. Erg goed to the point en leerzame topics. Goede videoseries staan op CBTnuggets of op INE.
Tijdens HBO SNE altijd gewoon gedaan.
Fysiek, dat lukt me wel, laatst een stack van 6 gemaakt en geconfigureerd. ;)

Het gaat er meer om dat je veel grotere topologien kan bouwen in eve-ng, dat of je moet een dergelijk rack thuis hebben staan met stroomverbruik.. ;)

de Cisco IOS of IOU die ik draai is niet anders als die van een fysieke dus ik zie het verschil niet zo; alleen 14 routers zoals ik nu tegelijk draai zonder issue; dan moet je dat ook fysiek hebben staan.

[Voor 11% gewijzigd door 3DDude op 12-05-2019 13:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Echte hardware blijft toch beter dan virtueel.
Ik ben ook van de knipperende leds. Helaas update certskills.com de lijst niet meer omdat er zogenaamd alternatieven zouden zijn. Zit nog,op een CISCO1721...
Ik kan je www.networklessons.com aanraden voor CCNP.
Dat is van een Nederlander :)
3DDude schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:36:
[...]

:?
Het gaat er meer om dat je veel grotere topologien kan bouwen in eve-ng, dat of je moet een dergelijk rack thuis hebben staan met stroomverbruik.. ;)
Hoeft niet 24/7 hè?

[Voor 33% gewijzigd door PcDealer op 12-05-2019 13:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Een stack van 6 switches, op het werk.. waar 300 clients op aangesloten zijn ;)
(omdat iemand zei dan weet je niet hoe het fysiek werkt..)

HBO SNE = System en Network Enginering opleiding aan de HU, daar hebben ze racks vol cisco apparatuur staan ;).

[Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 12-05-2019 13:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
3DDude schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:36:
[...]

Virtueel en fysiek hebben allebei hun voordelen, gewoon allebei gebruiken als je kan. Ging me er ook meer om dat ik mensen hun CCNA zie halen zonder ooit een switch/router in hun handen gehad te hebben. Dan ga je tegen dingen aanlopen in de praktijk. :P Je punt van grotere topologien klopt zeker.
PcDealer schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:37:
[...]

[...]

Dat is van een Nederlander :)
Klopt, René Molenaar. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
[...]

Ik ben juist zo blij dat ik tegenwoordig nooit meer zelf het dc in hoef.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:38

Yariva

Power to the people!

Het CCNP R&S papiertje verloopt in september... Afgelopen paar weekenden lekker de boeken erbij gepakt. Nog een klein stukje BGP en Security stampen en dan op naar het Tshoot examen. Man wat een heerlijk examen is dat toch, alleen maar positieve ervaringen mee na het Route en Switch examen (droge hap :P)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Ben gisteren gezakt voor ccnp route had slechts 565 punten. Het lab met redistributie ging goed. Die met de route map niet zo.
Maar er waren termen en vragen in dat examen die met mijn Pluralsight cursus niet terug kwamen... kan die dan ook niet aanbevelen. Ben wel nog aan het kijken of ik INE of René molenaar ga aanschaffen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
3DDude schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:41:
Een stack van 6 switches, op het werk.. waar 300 clients op aangesloten zijn ;)
(omdat iemand zei dan weet je niet hoe het fysiek werkt..)
Dat is wel knap, want zover ik weet kom je met 6 switches niet verder dan 288 poorten (6x48) ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft 3DDude afgerond, en/of zitten er een aantal wifi accespoints bij..

[Voor 20% gewijzigd door joopv op 24-05-2019 13:30]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
3DDude schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:36:
Ben gisteren gezakt voor ccnp route had slechts 565 punten. Het lab met redistributie ging goed. Die met de route map niet zo.
Maar er waren termen en vragen in dat examen die met mijn Pluralsight cursus niet terug kwamen... kan die dan ook niet aanbevelen. Ben wel nog aan het kijken of ik INE of René molenaar ga aanschaffen...
Jammer, maar goed dat je niet opgeeft! Nu weet je weer waar je op moet oefenen, dat helpt ook.

Ik heb zelf vanochtend m'n Tshoot gehaald en daarmee m'n volledige CCNP. Als je met de door Cisco openbaar gemaakte topology geoefend hebt is dit examen een eitje. Volgende stap wordt denk ik CCDA om ook wat design kennis op te doen. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

Zenix

BOE!

Satch schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:42:
[...]

Virtueel en fysiek hebben allebei hun voordelen, gewoon allebei gebruiken als je kan. Ging me er ook meer om dat ik mensen hun CCNA zie halen zonder ooit een switch/router in hun handen gehad te hebben. Dan ga je tegen dingen aanlopen in de praktijk. :P Je punt van grotere topologien klopt zeker.
Ik was zo iemand die zijn CCNA voornamelijk met packettracer had gedaan. Nu heb ik afgelopen jaar tweehonderd switches in mijn handen gehad en ken nu alle sfp's uit mijn hoofd en alle kleuren glasvezel ;) De eerste keer dat ik glas moest patchen, dacht ik wel even. Hoe krijg ik dat ding erin? Maar als je dat één keer hebt gedaan is het ook makkelijk. Het zijn maar kabels.

Heb van de week overigens het eerste examen gedaan van CCNA Cyber Ops (210-250) en ook gehaald. Het is een relatief simpel examen qua netwerken als je ook CCNA R&S hebt gedaan. Het tweede examen (210-255) legt meer de focus op security analyse, dus veel wireshark. Die lijkt mij wel leuker om te doen.

Heb wel CCNA R&S en Security kunnen verlengen door het eerste examen te halen. Ik ga steeds meer richting de netwerk security kant, dat is ook wel leuk. Ik ben wel benieuwd of Cisco ook met een CCNP variant van Cyber Ops gaat komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Satch schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:39:
[...]

Jammer, maar goed dat je niet opgeeft! Nu weet je weer waar je op moet oefenen, dat helpt ook.

Ik heb zelf vanochtend m'n Tshoot gehaald en daarmee m'n volledige CCNP. Als je met de door Cisco openbaar gemaakte topology geoefend hebt is dit examen een eitje. Volgende stap wordt denk ik CCDA om ook wat design kennis op te doen. :)
Ja we gaan wel door, ik heb alleen net een nieuwbouw huis, dus moet even kijken kwa tijd. :P
Maar dan moet ik dus echt een fatsoenlijke cursus fixen (of downloaden O-) )

Kwam erachter dat de pluralsight cursus uit 2015 was nog, dus die is opgezegd. Daar ga ik geen tijd meer in stoppen.
Ik ben nu Routergods gejoined wat wel een toffe community is en volg youtube instructies van iemand die 6 x CCIE heeft (bizar) en die kan alles zo goed uitleggen.
Ik bouw de boel na met Eve-NG. Persoonlijk denk ik dat het praktijk gebeuren niet zo'n probleem is bij mij; even PBR goed oefenen zeg maar ;).
Maar die vragen met details en weetjes over dingen die je nooit gebruikt zullen we maar zeggen.. :P

[Voor 29% gewijzigd door 3DDude op 09-06-2019 12:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Yariva schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:49:
Het CCNP R&S papiertje verloopt in september... Afgelopen paar weekenden lekker de boeken erbij gepakt. Nog een klein stukje BGP en Security stampen en dan op naar het Tshoot examen. Man wat een heerlijk examen is dat toch, alleen maar positieve ervaringen mee na het Route en Switch examen (droge hap :P)
Ook ik heb hem vanochtend behaald. Over 3 jaar begint het feest weer.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
Zenix schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:59:
[...]

Ik was zo iemand die zijn CCNA voornamelijk met packettracer had gedaan. Nu heb ik afgelopen jaar tweehonderd switches in mijn handen gehad en ken nu alle sfp's uit mijn hoofd en alle kleuren glasvezel ;) De eerste keer dat ik glas moest patchen, dacht ik wel even. Hoe krijg ik dat ding erin? Maar als je dat één keer hebt gedaan is het ook makkelijk. Het zijn maar kabels.

Heb van de week overigens het eerste examen gedaan van CCNA Cyber Ops (210-250) en ook gehaald. Het is een relatief simpel examen qua netwerken als je ook CCNA R&S hebt gedaan. Het tweede examen (210-255) legt meer de focus op security analyse, dus veel wireshark. Die lijkt mij wel leuker om te doen.

Heb wel CCNA R&S en Security kunnen verlengen door het eerste examen te halen. Ik ga steeds meer richting de netwerk security kant, dat is ook wel leuk. Ik ben wel benieuwd of Cisco ook met een CCNP variant van Cyber Ops gaat komen.
tegenwoordig heb je eigenlijk alleen maar LC connectors
ik heb nog gewerkt met SC, MTRJ en FC

/opa vertelts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

TrailBlazer schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:27:
[...]

tegenwoordig heb je eigenlijk alleen maar LC connectors
ik heb nog gewerkt met SC, MTRJ en FC

/opa vertelts
Hier ook nog SC en FC op een aantal plekken. Maar voornamelijk LC inderdaad. Het is wel fijn dat het een beetje gestandaardiseerd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

De certificaten bij Cisco gaan op de shop.
https://www.cisco.com/c/e...arning-to-next-level.html
https://mrncciew.com/

Paar highlights:
- Eén Cisco CCNA examen, alle oude vervallen. Wanneer je een CCNA examen hebt, die geldig is, krijg je automatisch de nieuwe.
- Voor examens naast de oude CCNA R&S krijg je een badge. Hoe dat eruit gaat zien, is de vraag.
- CCNP R&S bestaat niet meer, gaat naar CCNP Enterprise met nieuwe examens. Je krijgt deze ook als je de huidige CCNP R&S hebt, als je er al ermee bezig bent en niet klaar bent voor 24 februari, kan je de oude en nieuwe examens combineren.
- CCNP Enterprise kan je doen zonder CCNA, dus voor ervaren engineers een pluspunt.
- Opnieuw certificeren kan voortaan ook met educatie (CEU).

Ik ben bezig met CCNA Cyber Ops, om mijn twee andere twee CCNA's te verlengen. Ik vind het jammer dat ik straks geen triple CCNA heb, maar nog maar één certificaat. Ik zou wel badges krijgen, maar dat zijn geen certificaten.

CCNP Enterprise is een goede stap vooruit. Geen framerelay meer, meer automation en security en ook minder examens, twee maar. Het ENCOR examen lijkt wel een pittige te worden (combinatie van route + switch) Naast het ENCOR examen kan je kiezen uit diverse andere examens met de focus op verschillende technologieën SDN, Wireless, Automation, Advanced Routing en Design. Kortom dat is positief.

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-03 18:48
Hmm, nog zo'n 6 maanden (minder zelfs nu met een vakantie ertussen) om Route + Tshoot te doen.
Heb nu de Switch, kijkend naar de migration tool zou ik daarmee geen enkele badge krijgen en gewoon dat Core examen moeten afleggen.

Indien Switch + Route hebt krijg je wel het Core Certificaat. Mocht je ook de TShoot hebben dan krijg je er nog het Cisco Certified Specialist - Enterprise Advanced Infrastructure Implementation certificaat bij. Denk dat ik in ieder geval voor de Route ga en zien wat het zal worden tegen die tijd. Kan het zo even niet terug vinden, passen ze de examineringsmethode ook aan? Meer praktijk ipv theorie? A la Red Hat.

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:30
Maar er waren termen en vragen in dat examen die met mijn Pluralsight cursus niet terug kwamen...
Kan je ook wat specifieker zijn?

Ik ben namelijk op het moment aan het voorbereiden voor mijn ROUTE examen. Ik ben van CBT Nuggets overgestapt naar Pluralsight. De navigatiestructuur bij Pluralsight vind ik fijner werken. De trainer bij CBT is mij ook ietwat te hyperactief.

En labjes maak ik in Boson Netsim, alleen ik heb het idee dat dit programma ook niet alle topics behandelt.

[Voor 42% gewijzigd door stervis op 13-06-2019 07:01]

Moo, I say.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Zenix schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:12:
De certificaten bij Cisco gaan op de shop.
https://www.cisco.com/c/e...arning-to-next-level.html
https://mrncciew.com/

Paar highlights:
- Eén Cisco CCNA examen, alle oude vervallen. Wanneer je een CCNA examen hebt, die geldig is, krijg je automatisch de nieuwe.
- Voor examens naast de oude CCNA R&S krijg je een badge. Hoe dat eruit gaat zien, is de vraag.
- CCNP R&S bestaat niet meer, gaat naar CCNP Enterprise met nieuwe examens. Je krijgt deze ook als je de huidige CCNP R&S hebt, als je er al ermee bezig bent en niet klaar bent voor 24 februari, kan je de oude en nieuwe examens combineren.
- CCNP Enterprise kan je doen zonder CCNA, dus voor ervaren engineers een pluspunt.
- Opnieuw certificeren kan voortaan ook met educatie (CEU).

Ik ben bezig met CCNA Cyber Ops, om mijn twee andere twee CCNA's te verlengen. Ik vind het jammer dat ik straks geen triple CCNA heb, maar nog maar één certificaat. Ik zou wel badges krijgen, maar dat zijn geen certificaten.

CCNP Enterprise is een goede stap vooruit. Geen framerelay meer, meer automation en security en ook minder examens, twee maar. Het ENCOR examen lijkt wel een pittige te worden (combinatie van route + switch) Naast het ENCOR examen kan je kiezen uit diverse andere examens met de focus op verschillende technologieën SDN, Wireless, Automation, Advanced Routing en Design. Kortom dat is positief.
Wat ik gisteren zag was dat het ENCOR (300-401) examen het zelfde examen is voor CCNP als CCIE. Dat stelt toch wat vraagtekens bij mij. Is de CCIE Written nu niet te laag of is het eerste CCNP examen niet te hoog gegrepen?

Nu is de keuze om je aan CCIE te wagen wel gemakkelijker geworden imo.

Nog wat extra informatie mbt studie materiaal vanuit Cisco press:

Coming Soon
Fall 2019

CCNA 200-301 Official Cert Guide, Volume 1
CCNA 200-301 Official Cert Guide, Volume 2
CCNA 200-301 Official Cert Guide Library
CCNP Security Core SCOR 300-701 Official Cert Guide
CCNA 200-301 Portable Command Guide

2020
31 Days Before Your CCNA 200-301 Exam
CCNP Data Center DCCOR 300-601 Official Cert Guide
CCNP Enterprise Core ENCOR 300-401 Official Cert Guide
CCNP Enterprise Advanced Routing ENARSI 300-410 Official Cert Guide
CCNP Enterprise Core and Advanced Routing Official Cert Guide Library
CCNP Enterprise and Advanced Routing Portable Command Guide
CCNP Collaboration Core CLCOR 300-801 Official Cert Guide

[Voor 16% gewijzigd door Yariva op 13-06-2019 11:31]

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

stervis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 06:57:
[...]

Kan je ook wat specifieker zijn?

Ik ben namelijk op het moment aan het voorbereiden voor mijn ROUTE examen. Ik ben van CBT Nuggets overgestapt naar Pluralsight. De navigatiestructuur bij Pluralsight vind ik fijner werken. De trainer bij CBT is mij ook ietwat te hyperactief.

En labjes maak ik in Boson Netsim, alleen ik heb het idee dat dit programma ook niet alle topics behandelt.
Die Pluralsight is uit 2014 of 2015 ik vond ben Piper trouwens zeer eentonig praten.
Ik volg nu de ccnp bootcamp van khawar butt (die heeft 6 x CCIE ) die kan goed uitleggen. Ben ik op gekomen via routergods wat een gave community is voor Cisco / networking enz.

Er werden termen en details gevraagd die ik niet onthouden heb. Kan ook de combinatie van de monotone stem van ben Piper en het feit dat die zo outdated is zijn geweest dat het gewoon niet goed bleef hangen.

• stervis
3DDude schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Die Pluralsight is uit 2014 of 2015 ik vond ben Piper trouwens zeer eentonig praten.
Ik volg nu de ccnp bootcamp van khawar butt (die heeft 6 x CCIE ) die kan goed uitleggen. Ben ik op gekomen via routergods wat een gave community is voor Cisco / networking enz.

Er werden termen en details gevraagd die ik niet onthouden heb. Kan ook de combinatie van de monotone stem van ben Piper en het feit dat die zo outdated is zijn geweest dat het gewoon niet goed bleef hangen.
Ik vind juist zijn stem wel rustig en duidelijk. Maar het ging mij meer om de 'outdated' of 'ontbrekende' stukken.... Kan niets vinden zo 1,2,3

Moo, I say.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

stervis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:08:
[...]

Ik vind juist zijn stem wel rustig en duidelijk. Maar het ging mij meer om de 'outdated' of 'ontbrekende' stukken.... Kan niets vinden zo 1,2,3
Mijn oom is docent die heb ik laten meeluisteren die vond het ook te monotoon klinken.

Ik zal zo een link naar YouTube doen voor de ccnp bootcamp

• stervis
stervis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:08:
[...]

Ieder zo z'n voorkeur. Die Jeremy vliegt van het ene onderwerp naar het andere en overspoelt je met overbodige voorbeelden en anecdotes.

Ben benieuwd naar de links

Moo, I say.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

YouTube: Khawar Butt Advanced CCNP Bootcamp - Day 1

Ga deze kijken :)
vanaf daar kan je naar de rest van de dagen van de bootcamp, deze is van eind 2017 dus dat is al 3 jaar nieuwer dan pluralsight ;)

En belangrijk, schrijf de notes zelf
en bouw het met eve-ng of gns3 na :)
Gebruik de IOL's (gebruiken weinig cpu maar wel 1GB ram per router).

[Voor 55% gewijzigd door 3DDude op 13-06-2019 21:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:13
Herkenbaar... Vandaag 698 punten gehaald. Ik heb de video course van Kevin Wallace gevolgd, veelvuldig zijn podcasts over ospf en eigrp geluisterd, en gewoon internetbronnen voor verscheidene onderwerpen. Maar allejezus, wat is dit een schijtexamen. Achterlijk veel frame-relay troep, en de OSPF LSA types hoefde ik slechts voor één vraag te kennen. Ik had m.i. beide labs goed, maar er zitten naar mijn mening echt ontzettend veel niet-relevante vragen in dat examen.

Ik zit nu te twijfelen om m'n ccnp traject even on hold te zetten, en dan februari voor de nieuwe versie te gaan :/ . Als ik de onderwerpen zo zie, ga ik daar veel meer aan hebben dan het huidige traject..

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Ja het hele examen was geen feest der herkenning zullen me waar zeggen en echt van die details die gevraagd werden ?

Eigrp met de K values en redistributie was me wel gelukt ja 🤷‍♂️ Maar ik zit nu in de situatie dat mijn ccna is verlopen dus kan ik die lekker opnieuw doen. Ben lekker verder knutselen met khawar butt zijn video’s ernaast 😁

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
chup5528 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:34:
[...]
er zitten naar mijn mening echt ontzettend veel niet-relevante vragen in dat examen.
Zo ben ik jaren geleden voor mijn CCIE R&S Written gezakt; 1 puntje te weinig met best wel wat 8)7 vragen.

[Voor 25% gewijzigd door Uberprutser op 24-07-2019 07:29]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:20
Zojuist mijn Cisco ICND1 examen behaald met een score van 878/1000 _/-\o_

Enkel gebruik gemaakt van de videos op YouTube en Packet Tracker. Hieronder per topic de percentages:

Network Fundamentals 67%
LAN Switching Fundamentals 100%
Routing Fundamentals 40%
Infrastructure Services 22%
Infrastructure Maintenance 75%

Ik vond Infrastructure Services wel het lastigste, echt lastige vraagstellingen. Het configureren van VLANs, Trunking en troubleshooting daarentegen ging wel lekker.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik ben begonnen met de het studeren voor CCNP Enterprise. Voor het ENCOR examen kan je grotendeels het huidige ROUTE en SWITCH materiaal gebruiken. Kijk naar de exams topics, dan zie je bijvoorbeeld dat je RIP en Frame-relay kan negeren.

De onderdelen die niet naar voren komen bij de oude examens zijn virtualization, wireless, automation, stukje security en DNA.

Mijn studieplan voor nu:
CBT Nuggets ROUTE & Switch als overview.
CCNP All-in-1 Video Boot Camp With Chris Bryant
Labben
White paper studiemateriaal https://learningnetwork.c...rise/encor/study-material

Vervolgens in november als het CCNP Enterprise Core ENCOR 300-401 Official Cert Guide http://www.ciscopress.com...sco-certifications-142035 uitkomt de overige topics doornemen. Het doel is om het examen te doen als die beschikbaar is.

[Voor 3% gewijzigd door Zenix op 09-09-2019 15:06]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Meer info over het nieuwe CCNP:

• Uberprutser
Nu bezig met de AWS Advanced Networking Specialty en besloten daarna mijn Cisco certificeringen weer een nieuw leven in te blazen (CCNA, CCNA Security, CCNA Voice, CCNP R&S zijn inmiddels ongeldig).

Eens kijken of ik weer een beetje liefde voor Cisco kan kweken nu ik vooral met Juniper werk. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Zenix

Zenix

BOE!

Uberprutser schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:51:
Nu bezig met de AWS Advanced Networking Specialty en besloten daarna mijn Cisco certificeringen weer een nieuw leven in te blazen (CCNA, CCNA Security, CCNA Voice, CCNP R&S zijn inmiddels ongeldig).

Eens kijken of ik weer een beetje liefde voor Cisco kan kweken nu ik vooral met Juniper werk. :)
Grote voordeel is dat je nu gewoon direct CCNP kan gaan doen vanaf eind februari, dus je hoeft niet overnieuw te beginnen met CCNA. Dat is voor alle tracks zo.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Mocht iemand nog wat hardware willen hebben / druk bezig zijn met CCNA.

Ik heb hier nog een Cisco 2950 L2 switch, 3750 L3 switch en 2509 console switch liggen.
Gratis op te halen voor studie / een thuis labje.

Na het weekend gooi ik het weg ivm verhuizing :)

• aapjuh99
Vandaag mijn Cisco ICND2 examen gefaald met 70 punten.
Alle oefententamens gemaakt van VCE, 9tut en via Udemy.com een cursus gevolgd maar het mocht niet baten. Veel nieuwe vragen...

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Ingegno
Zo, CCNP Route nu ook binnen naast de Switch :) Zou nog de Tshoot kunnen doen, maar simpelweg geen tijd voor ivm drukke werkperiode op de boeg. Krijg wel gewoon de Core cert wanneer Cisco overgaat op de nieuwe certs. Alleen niet de specialist cert Enterprise Infrastructure oid (met Tshoot zou je die ook erbij krijgen). Ook prima, kan dat later wel oppikken.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
Ik wil na februari voor de nieuwe CCNA gaan. Eerst maar eens (hopelijk voor weinig tot niks) hardware fixen... Alles virtueel (met bijvoorbeeld GNS3) lijkt mij minder fijn. Wat zijn jullie ervaringen?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wes88 schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:09:
Ik wil na februari voor de nieuwe CCNA gaan. Eerst maar eens (hopelijk voor weinig tot niks) hardware fixen...
Makkie: https://tweakers.net/aanbod/
Alles virtueel (met bijvoorbeeld GNS3) lijkt mij minder fijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Gewoon zoeken: [Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

• Satch
  • Niet online
Ingegno schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:51:
Zo, CCNP Route nu ook binnen naast de Switch :) Zou nog de Tshoot kunnen doen, maar simpelweg geen tijd voor ivm drukke werkperiode op de boeg. Krijg wel gewoon de Core cert wanneer Cisco overgaat op de nieuwe certs. Alleen niet de specialist cert Enterprise Infrastructure oid (met Tshoot zou je die ook erbij krijgen). Ook prima, kan dat later wel oppikken.
Goed bezig! Maar Tshoot is goed te doen hoor. Als je geoefend hebt met de door Cisco openbaar gemaakte topology (ik heb wat packet-tracer labs voor het oefenen) dan fiets je voor 80% zo door het examen heen. Zitten nog wat kennisvragen en wat losse simlets naast, maar dat is ook wel te doen.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22

• Ingegno
Wes88 schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:09:
Ik wil na februari voor de nieuwe CCNA gaan. Eerst maar eens (hopelijk voor weinig tot niks) hardware fixen... Alles virtueel (met bijvoorbeeld GNS3) lijkt mij minder fijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Heb mijn CCNA/CCNP gedaan met GNS3 en een stukje VIRL. Voor switching doeleinden is het niet echt ideaal, moest tussen de pakketten switchen omdat de een wel een feature ondersteunde die de ander dan weer niet deed. Paar oude bakken huren/kopen zou denk ik toch je beste optie zijn, had zelf nog het geluk op het werk wel het een en ander te doen met netwerken dus op die manier zat ik ook aan de knoppen.
Satch schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:49:
[...]
Goed bezig! Maar Tshoot is goed te doen hoor. Als je geoefend hebt met de door Cisco openbaar gemaakte topology (ik heb wat packet-tracer labs voor het oefenen) dan fiets je voor 80% zo door het examen heen. Zitten nog wat kennisvragen en wat losse simlets naast, maar dat is ook wel te doen.
Ben niet bekend met de openbare topology (toegegeven ook niks opgezocht over Tshoot), zal daar eens naar kijken. Maar 2 weekjes rust en daarna volle bak aan projecten dus heb er echt niet meer de tijd voor :P Ook niet erg, je hoeft bij de nieuwe CCNP maar 1 examen te doen om datzelfde cert te halen (dus zelfde als nu, alleen ietwat andere topics waarschijnlijk).

Benieuwd naar hoe ze de nieuwe examens gaan inrichten, hoop meer richting RedHat kant ipv al die multiple-choice vragen. Lekker laten bouwen.

• joopv
  • Niet online
Waarom niet meteen naar de juiste categorie gelinkt

categorie: Netwerk switches

en
categorie: Modems en routers

Ik heb daar ook wat staan, maar dat is eigenlijk te duur voor alleen studiedoeleinden.

[Voor 7% gewijzigd door joopv op 17-12-2019 00:07]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

joopv schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 00:05:
[...]
Waarom niet meteen naar de juiste categorie gelinkt

Ik heb daar ook wat staan, maar dat is eigenlijk te duur voor alleen studiedoeleinden.
Omdat ik verwacht dat een gemiddelde gebruiker op dit forum wel de zoekfunctie kan gebruiken, zeker na mijn hint, en "cisco" in kan toetsen.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
Zo, vandaag mijn CCNP Collab verlengt met een CIPTv1 examen. Wat een kul vragen zitten er tussen zeg.

Wellicht gelukkig de laatste keer geweest in ieder geval :)

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
200-125 gehaald met 872/1000. De 2 accesslist labs die ik kreeg waren behoorlijk eenvoudig. Vragen mbt MPLS waren er een aantal bij: *geen flauw idee* wat ze wilden weten omdat ik de vraag al totaal niet kon plaatsen. Geen idee hoe of wat verder. MPLS is ook wel een ondergeschoven kindje in CCNA.

[Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 24-01-2020 13:43]

• Kreekje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:30
Volgende week toch nog proberen om 300-320 ARCH mee te pakken. Zullen zien hoe het gaat. :D

Vruger, toen de bakken nog van hout waren en we moesten zoepe om de stoof aan te houden.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cisco organiseert zijn jaarlijkse Europese gebruikers- en partnerconferentie Cisco Live de komende drie jaar in Amsterdam RAI. Eerder vond het evenement plaats in Barcelona, Berlijn en Milaan.
Het is Cisco Nederland gelukt de Europese editie van het grote jaarevent Cisco Live naar Amsterdam te halen. In 2021, 2022 en 2023 strijkt de gebruikers- en partnerconferentie neer in de beurshallen van de RAI. Dat bevestigt een woordvoerder van het techbedrijf. De organisatie verwacht ongeveer achttienduizend bezoekers. Dat is veertig procent meer dan de afgelopen editie.

Cisco verandert ongeveer elke drie jaar van locatie. De afgelopen drie edities werden in Barcelona georganiseerd, daarvoor waren Berlijn en Milaan aan de beurt. Gisteren was de laatste dag van het event in de Catalaanse hoofdstad. Daar werd de keuze voor Amsterdam bekendgemaakt. De eerste Amsterdamse editie staat gepland van 8 tot 12 februari 2021.
https://www.computable.nl...-jaar-naar-amsterdam.html

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
We know that many of you have implemented strict travel restrictions in response to the COVID-19 virus, and travel may not be an option right now. Rest assured – your Cisco Certifications, Specializations, and Authorizations will NOT be impacted due to your inability to complete a training or take an exam. We’ll adapt and overcome this latest challenge together.
We are taking the following steps effective immediately:

Cisco Certifications, Specializations, Authorizations, and CMSP
(Gold, Premier, Select, Master, etc.)

All partners holding a current Certification, Specialization, Authorization and/or CMSP designation with an anniversary date between March 16, 2020 – September 16, 2020 will be extended for one year, until 2021. No action is necessary from you. Please note: Partners with missing requirements will show an Out Of Compliance flag within PMA during this time period, but Cisco will not be enforcing it.

Gold Certification: All Partner Capability Reviews (PCRs) will be waived between
March 16, 2020 – September 16, 2020. All currently scheduled PCRs will be cancelled.

Master Specializations: We will be waiving all Master renewal requirements between
March 16, 2020 – September 16, 2020.

Please reach out to certification-team@cisco.com with any questions or concerns.
Cisco Career Certifications (CCIE, CCNP, etc.)

We know that maintaining Cisco Certifications is important to your team members and to you. For individuals in your organizations who are pursuing Cisco certifications there have been some recent announcements to be aware of.
  • All CCIE lab testing centers are being closed, effective March 16, 2020 until further notice.
    We are reaching out to those scheduled to take the lab exam with additional information, and we will continue to evaluate the situation. As you may be aware, we had extended the transition for the CCIE lab exams and CCIE migrations to April 27, due to the impact of COVID-19. The rest of our portfolio transitioned on February 24, 2020 as planned.
    If it is possible to reopen our testing centers before April 26, 2020, candidates may have the opportunity to take the current version of the exam. However, on April 27, 2020, we will proceed to transition to the new exam as planned. We will continue to communicate closely with our community with updates on this blog and by email to those directly impacted as conditions change.
  • Due to the seriousness of the COVID-19 (Coronavirus) pandemic, related travel restrictions, and impacts on individuals and businesses, Cisco is extending the expiration date for all active certifications by six months from March 16, 2020. This covers all Cisco and DevNet Specialist, Associate, Professional, and Expert certifications as well as CCT and CCAr. Details will follow via email and on our website.
Zie ook:
https://learningnetwork.c...all-active-certifications

Edit:
Examens kan je nu ook thuis online doen:
https://www.cisco.com/c/e...line-exam-proctoring.html

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Shinji
Vrijdag inderdaad een thuis examen gedaan voor DEVASC (DevNet Associate) en geslaagd. Werkte prima dat thuis examen doen al had ik wel telkens het gevoel, wat als er nu iemand komt binnenlopen etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uberprutser
Shinji schreef op zondag 17 mei 2020 @ 07:50:
al had ik wel telkens het gevoel, wat als er nu iemand komt binnenlopen etc.
Ik kan thuis echt geen examen maken. Deurbel gaat meerdere keren per dag en als je niet open doet wordt er gewoon aangeklopt ondanks dat je een briefje op de deur doet dat dat niet wordt gewaardeerd. Danwel de eeuwige verbouwgeluiden of andere herrie op de achtergrond. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Shinji schreef op zondag 17 mei 2020 @ 07:50:
Vrijdag inderdaad een thuis examen gedaan voor DEVASC (DevNet Associate) en geslaagd. Werkte prima dat thuis examen doen al had ik wel telkens het gevoel, wat als er nu iemand komt binnenlopen etc.
Gefeliciteerd!

Mag ik vragen welke resources je primair heb gebruikt voor het examen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shinji
Uberprutser schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Ik kan thuis echt geen examen maken. Deurbel gaat meerdere keren per dag en als je niet open doet wordt er gewoon aangeklopt ondanks dat je een briefje op de deur doet dat dat niet wordt gewaardeerd. Danwel de eeuwige verbouwgeluiden of andere herrie op de achtergrond. :)
Boven gaan zitten (als dat een optie is) en deurbel kan je meestal wel uitzetten.

Verbouw geluiden is wat lastiger inderdaad, maar dat is hier niet continue dus is een beetje geluk hebben.

@Yariva De DevNet Fundamentals Course vooral, en moet zeggen dat die de lading goed dekt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Shinji schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:18:
[...]

Boven gaan zitten (als dat een optie is) en deurbel kan je meestal wel uitzetten.

Verbouw geluiden is wat lastiger inderdaad, maar dat is hier niet continue dus is een beetje geluk hebben.

@Yariva De DevNet Fundamentals Course vooral, en moet zeggen dat die de lading goed dekt!
Ik zie dat ze de course in een maandplan aanbieden. Hoelang heb jij er uiteindelijk over gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shinji
Yariva schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Ik zie dat ze de course in een maandplan aanbieden. Hoelang heb jij er uiteindelijk over gedaan?
De uren die ze inschatten zijn redelijk goed naar mijn mening. Ik heb er iets korter over gedaan maar zal gemiddeld wel ongeveer kloppen. Is denk ik op basis van full time ongeveer anderhalve week aan content.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Shinji schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:36:
[...]

De uren die ze inschatten zijn redelijk goed naar mijn mening. Ik heb er iets korter over gedaan maar zal gemiddeld wel ongeveer kloppen. Is denk ik op basis van full time ongeveer anderhalve week aan content.
Ah dat valt dan wel mee. Thanks en nogmaals gefeliciteerd ;)

• anboni
Jaren geleden (volgens mij ergens rond 2005) heb ik m'n CCNA gehaald. M'n werk trok me sindsdien in een bredere richting netwerk/systeembeheer, waardoor ik m'n certificering niet bij heb gehouden. De laatste tijd begin ik te merken dat ik het hele brede een beetje beu aan het worden ben, dus ik wil me wat meer gaan specialiseren. Bij relevante vacatures waar ik op reageer krijg ik echter steeds te horen dat ze in m'n werkervaring de aantoonbare ervaring missen. Om dat een beetje te proberen te ondervangen, heb ik besloten om om te beginnen CCNA weer te gaan halen.

Ik heb de twee boeken van Wendell Odom en daarnaast wil ik Boson ExSim CCNA kopen (proefexamens met bij de resultaten verwijzingen naar specifieke hoofstukken van Odom). Ik twijfel nog of ik ook Boson NetSim erbij moet nemen. Heeft dat nog toegevoegde waarde?

En ik zie dat Boson ook een NetSim heeft voor CCNP ENCOR en ENARSI, dus daar kan ik gelijk dezelfde vraag bij stellen :)

https://www.socialcooling.com/

• Roamor
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:03:
Jaren geleden (volgens mij ergens rond 2005) heb ik m'n CCNA gehaald. M'n werk trok me sindsdien in een bredere richting netwerk/systeembeheer, waardoor ik m'n certificering niet bij heb gehouden. De laatste tijd begin ik te merken dat ik het hele brede een beetje beu aan het worden ben, dus ik wil me wat meer gaan specialiseren. Bij relevante vacatures waar ik op reageer krijg ik echter steeds te horen dat ze in m'n werkervaring de aantoonbare ervaring missen. Om dat een beetje te proberen te ondervangen, heb ik besloten om om te beginnen CCNA weer te gaan halen.

Ik heb de twee boeken van Wendell Odom en daarnaast wil ik Boson ExSim CCNA kopen (proefexamens met bij de resultaten verwijzingen naar specifieke hoofstukken van Odom). Ik twijfel nog of ik ook Boson NetSim erbij moet nemen. Heeft dat nog toegevoegde waarde?

En ik zie dat Boson ook een NetSim heeft voor CCNP ENCOR en ENARSI, dus daar kan ik gelijk dezelfde vraag bij stellen :)
Ik weet niet welke ervaring je hebt opgedaan (en mist), maar weet dat je geen CCNA meer nodig bent om je CCNP te halen. Als je de kennis wel hebt kun je die evt overslaan.

• anboni
Roamor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:23:
[...]

Ik weet niet welke ervaring je hebt opgedaan (en mist), maar weet dat je geen CCNA meer nodig bent om je CCNP te halen. Als je de kennis wel hebt kun je die evt overslaan.
Ja, dat heb ik inderdaad ook gelezen. Ik verwacht echter dat ik dat examen echt wel met een paar uur zelfstudie kan halen (zeker als ik het gericht doe met behulp van ExSim). Laaghangend fruit, zegmaar, wat goed op m'n CV staat en laat zien dat ik serieus ben over specialisatie (zeker aangezien ik sowieso de afgelopen 12+ jaar geen certificaten heb gehaald, is dit wel een mooi begin)

https://www.socialcooling.com/

• Bl@ckbird
  • Niet online
Hou er rekening mee dat het nieuwe CCNA / CCNP redelijk gewijzigd is t.o.v. het oude examen.
O.a. meer aandacht voor automatisering, API's, etc.

In plaats van de Boson Sim, kan je ook kijken naar VIRL. Dit gebruikt huidige IOS-XE images. Configuratie van VIRL kan je daardoor ook gemakkelijk overzetten naar productie omgeving als je wat wil testen. Je kan het lokaal draaien of in de cloud. ( http://virl.cisco.com --> Deploy VIRL )

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat herschikt en gestofzuigd. De 2811-16TS, 7940's en 7965G's staan er niet op.

[Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 16-09-2020 00:10]

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 19:23
Hallo,

Ik ben voornemens om mijn CCNA te gaan behalen.
Nu kan ik dit ivm corona nergens fysiek klassikaal volgen. Wel worden er wel live virtual classrooms aangeboden. Zijn er mensen die ervaring hebben met een virtual classroom? Werkt dit een beetje?

mvg Jeroen

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 10:19
monesj schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:10:
Hallo,

Ik ben voornemens om mijn CCNA te gaan behalen.
Nu kan ik dit ivm corona nergens fysiek klassikaal volgen. Wel worden er wel live virtual classrooms aangeboden. Zijn er mensen die ervaring hebben met een virtual classroom? Werkt dit een beetje?

mvg Jeroen
Ik doe het nu via CBT Nuggets en dat bevalt mij erg goed.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• joopv
  • Niet online
Roamor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:23:
[...]Ik weet niet welke ervaring je hebt opgedaan (en mist), maar weet dat je geen CCNA meer nodig bent om je CCNP te halen. Als je de kennis wel hebt kun je die evt overslaan.
CCNA van 2005 is echt niet te vergelijken met 2020. Zowel qua inhoud als niveau.

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:39:
[...]
CCNA van 2005 is echt niet te vergelijken met 2020. Zowel qua inhoud als niveau.
ik loop ook met idee om deze te gaan en daarna te specialiseren in netwerk beveiliging.
Binnen ons bedrijf is nog discussie over wel Cisco certificaten halen of niet en wat wel halen oplevert.

Ik zit in het wil kamp (kleinere deel) het nee kamp vindt het onzin en beroep zich op ervaring en dat aanwezig binnen bedrijf hoog is. (Dat kan niet ontkennen) alleen ik denk dat goed is voor onze markt positie om dat net certificaten vast te leggen en dat vind het nee “ook ex gecertificeerde” kamp onzin. kan het zijn dat die oudere garde 50+ er gewoon geen zin meer in heeft? Of hebben gelijk dat minder toevoegde van 15 jaar geleden?

[Voor 57% gewijzigd door xbeam op 15-11-2020 11:00]

Lesdictische is mijn hash#

• Bl@ckbird
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:47:
[...]

ik loop ook met idee om deze te gaan en daarna te specialiseren in netwerk beveiliging.
Binnen ons bedrijf is nog discussie over wel Cisco certificaten halen of niet en wat wel halen oplevert.

Ik zit in het wil kamp (kleinere deel) het nee kamp vindt het onzin en beroep zich op ervaring en dat aanwezig binnen bedrijf hoog is. (Dat kan niet ontkennen) alleen ik denk dat goed is voor onze markt positie om dat net certificaten vast te leggen en dat vind het nee “ook ex gecertificeerde” kamp onzin. kan het zijn dat die oudere garde 50+ er gewoon geen zin meer in heeft? Of hebben gelijk dat minder toevoegde van 15 jaar geleden?
Je ziet dat grotere klanten nog wel eens specifiek er naar vragen. Of in een RFP dat er specifiek gevraagd wordt naar Premier of hoger gecertificeerde Cisco Partners. (En dat vraagt om gecertificeerde mensen. Cisco Gold Partners moeten bijvoorbeeld minimaal 4 CCIE-ers in dienst hebben, naast andere eisen.)

Het ligt er dus aan in welke markt je actief bent. In de MKB markt speelt het veel minder dan in de Enterprise / Overheid markt.

Ik denk dat het wel nuttig is om bijvoorbeeld een CCNA training gevolgd te hebben. Of je het examen wil doen is een tweede. Eigen ervaring is leuk, maar het gevaar is dat je "blind-spots" ontwikkeld. Iedereen die een CCNA training heeft gevolgd, weet wat een IP adres en een VLAN is en weet waarom je netwerken wil segmenteren; Het geeft een bepaalde "base-line" aan kennis.

Zo ben ik eens een IT manager tegen gekomen die het handig vond om een MPLS lijn aan de LAN switchpoort te koppelen. ( Het is toch een pseudowire L2 verbinding? |:() Om het dan vreemd te vinden dat de video conference call's niet werken. Zijn netwerkbeheerders dachten daar overigens anders over.

Verder wordt wireless vaak geïmplementeerd zonder, of zonder fatsoenlijke site survey. Laat je je wireless netwerk implementeren door iemand die CWNP of CCNP Wireless gecertificeerd is, dan voorkom je dit soort hobbyisme.

Je ziet wel dat commando's kloppen steeds minder belangrijk wordt. Het configureren van netwerken verschuift steeds meer naar SDN / API / DevOps -achtige omgevingen. Wat basiskennis Python / API is tegenwoordig onderdeel van het nieuwe CCNA / CCNP curriculum.

Recent ben ik geslaagd voor het 500-220 Engineering Cisco Meraki Solutions (ECMS) examen.
Daarvoor heb ik alle examen stof doorgenomen. Hoewel ik er al jaren mee werk, had ik toch nog wat "ah ha!" momentjes. ( Mijn "blind-spots")

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09-2022

it0

Mijn mening is een feit.

Heeft iemand zich al bezig gehouden met continuing education?
https://ce.cisco.com

Om bv je CCNP te behouden heb je 80 CE credits nodig. 1 examen is 40 credits, maar je kan ze ook via andere wegen dus verdienen. Ik ben benieuwd naar de andere wegen.

Ik heb geen zin om 2 examens te doen, heel leuk en aardig dat Cisco je forceert om je kennis te verbreden, maar ik heb zo goed als niks aan aangezien ik in de OT hoek zit. Tegelijkertijd heb ik genoeg moeite gedaan voor mijn CCNP dat ik het niet kwijt wil.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik heb morgen m'n CCNP SP (SPCOR) examen.. Helaas voor de 2e keer.. vorige keer 800 punten behaald, 825 nodig...

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TrailBlazer
it0 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 05:58:

Om bv je CCNP te behouden heb je 80 CE credits nodig. 1 examen is 40 credits, maar je kan ze ook via andere wegen dus verdienen. Ik ben benieuwd naar de andere wegen.

Ik heb geen zin om 2 examens te doen, heel leuk en aardig dat Cisco je forceert om je kennis te verbreden, maar ik heb zo goed als niks aan aangezien ik in de OT hoek zit. Tegelijkertijd heb ik genoeg moeite gedaan voor mijn CCNP dat ik het niet kwijt wil.
Ik heb twee online trainingen gedaan om mijn CCIE te verlengen om eerlijk te zijn betaal je dan een hoop geld om zonder al te veel moeite te verlengen. Ik vond het steeds meer moeite om mijn CCIE te verlengen na +10 jaar

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

webfreakz.nl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:52:
Ik heb morgen m'n CCNP SP (SPCOR) examen.. Helaas voor de 2e keer.. vorige keer 800 punten behaald, 825 nodig...
Goed dat je het niet opgeeft, als je de vorige keer 800 had dan wordt het nu kat in het bakkie, success!

• xbeam
  • Niet online
Bl@ckbird schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:21:
[...]

Je ziet dat grotere klanten nog wel eens specifiek er naar vragen. Of in een RFP dat er specifiek gevraagd wordt naar Premier of hoger gecertificeerde Cisco Partners. (En dat vraagt om gecertificeerde mensen. Cisco Gold Partners moeten bijvoorbeeld minimaal 4 CCIE-ers in dienst hebben, naast andere eisen.)

Het ligt er dus aan in welke markt je actief bent. In de MKB markt speelt het veel minder dan in de Enterprise / Overheid markt.

Ik denk dat het wel nuttig is om bijvoorbeeld een CCNA training gevolgd te hebben. Of je het examen wil doen is een tweede. Eigen ervaring is leuk, maar het gevaar is dat je "blind-spots" ontwikkeld. Iedereen die een CCNA training heeft gevolgd, weet wat een IP adres en een VLAN is en weet waarom je netwerken wil segmenteren; Het geeft een bepaalde "base-line" aan kennis.

Zo ben ik eens een IT manager tegen gekomen die het handig vond om een MPLS lijn aan de LAN switchpoort te koppelen. ( Het is toch een pseudowire L2 verbinding? |:() Om het dan vreemd te vinden dat de video conference call's niet werken. Zijn netwerkbeheerders dachten daar overigens anders over.

Verder wordt wireless vaak geïmplementeerd zonder, of zonder fatsoenlijke site survey. Laat je je wireless netwerk implementeren door iemand die CWNP of CCNP Wireless gecertificeerd is, dan voorkom je dit soort hobbyisme.

Je ziet wel dat commando's kloppen steeds minder belangrijk wordt. Het configureren van netwerken verschuift steeds meer naar SDN / API / DevOps -achtige omgevingen. Wat basiskennis Python / API is tegenwoordig onderdeel van het nieuwe CCNA / CCNP curriculum.

Recent ben ik geslaagd voor het 500-220 Engineering Cisco Meraki Solutions (ECMS) examen.
Daarvoor heb ik alle examen stof doorgenomen. Hoewel ik er al jaren mee werk, had ik toch nog wat "ah ha!" momentjes. ( Mijn "blind-spots")
Thanks, maar wegen de investeringen Cwnp / ccnp op tegen voordelen. Is de gemiddeld mkb WiFi hobbyisme te herkennen. Vaak als mkb bedrijven naar wat professioneler WiFi/netwerk beheer en beveiligingen vragen schrikken ze rot vanwege hun huidige prijs niveau van hun media-Mark telecom boer /ICT dozen schuiver die vanuit mobieltjes verkopen Netwerken en WiFi er een beetje bij is gaan doen.

Mijn gedachte is dat certificering iets tastbaars voor de klant is dat

[Voor 8% gewijzigd door xbeam op 26-11-2020 09:25]

• Bl@ckbird
  • Niet online
xbeam schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:12:
[...]

Mijn gedachte is dat certificering iets tastbaars voor de klant is dat
WiFi hobbyisme is goed te herkennen.

Een certificering geeft technische bagage om dingen in Jip en Janneke taal uit te kunnen leggen: Waarom is een professioneel wireless netwerk een stuk duurder? Waarom heb je een site survey nodig? Etc.

En dan niet volgens het inzicht van 1 persoon, maar volgens een training / framework / referentie design waar veel verschillende mensen naar gekeken hebben en wat een best practice is.

"Duur" is dan relatief. De vraag is: Wat levert het op?

Een bedrijf kan access points bij de Mediamarkt aanschaffen en denken dat hij een goed Wifi netwerk heeft, maar als de barcode scanners in z'n magazijn niet werken omdat stalen stellingen storingen/reflecties veroorzaken, dan ligt z'n business stil. Geen verwerkte orders, in het ergste geval: mensen naar huis sturen, enz.

[Voor 16% gewijzigd door Bl@ckbird op 26-11-2020 15:19]

• Shinji

Ik heb in april een cursus gedaan via Cisco voor mijn DevNet Associate examen. Dat leverde 50 credits op. Ik heb mijn CCNP Collab in februari verlengd. Echter wil ik ergens begin volgend jaar ENCOR doen waarmee het hele nut van die credits voor mij weg zijn omdat ik hem daarmee al mijn Collab ook verleng en de credits dus verlopen zijn als ik ze zou kunnen gebruiken. Dus ja, wat mee gedaan, maar nee, in mijn situatie niet echt nuttig helaas.

• xbeam
  • Niet online
Bl@ckbird schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:16:
[...]

WiFi hobbyisme is goed te herkennen.

Een certificering geeft technische bagage om dingen in Jip en Janneke taal uit te kunnen leggen: Waarom is een professioneel wireless netwerk een stuk duurder? Waarom heb je een site survey nodig? Etc.

En dan niet volgens het inzicht van 1 persoon, maar volgens een training / framework / referentie design waar veel verschillende mensen naar gekeken hebben en wat een best practice is.

"Duur" is dan relatief. De vraag is: Wat levert het op?

Een bedrijf kan access points bij de Mediamarkt aanschaffen en denken dat hij een goed Wifi netwerk heeft, maar als de barcode scanners in z'n magazijn niet werken omdat stalen stellingen storingen/reflecties veroorzaken, dan ligt z'n business stil. Geen verwerkte orders, in het ergste geval: mensen naar huis sturen, enz.
Daar zit niets nieuws tussen. Maar bedoel de klant is onwetend en WiFi is voor hen ontastbaar. De discus bij ons is het gemiddeld mkb bedrijf door certificering vooraf het onderscheid begrijpt en daar dan ook eerde bereid is voor te betalen.

[Voor 5% gewijzigd door xbeam op 28-11-2020 11:48]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

it0 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:10:
[...]

Goed dat je het niet opgeeft, als je de vorige keer 800 had dan wordt het nu kat in het bakkie, success!
Nou het was geen kat in het bakkie, wel behaald met 825 punten waar 825 benodigd.. Maar wauw wat een gaar examen is het eigenlijk. Beknopte vragen, slecht Engels, weinig context, vragen over onderwerpen die niet in de "lijst" stonden. Sorry maar ik vind dat een partij als Cisco beter kan en moet.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

webfreakz.nl schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:22:
Nou het was geen kat in het bakkie, wel behaald met 825 punten waar 825 benodigd.. Maar wauw wat een gaar examen is het eigenlijk. Beknopte vragen, slecht Engels, weinig context, vragen over onderwerpen die niet in de "lijst" stonden. Sorry maar ik vind dat een partij als Cisco beter kan en moet.
De beknopte vragen, weinig context en het type engels is bewust om het begrip en kennis van de stof te testen. Het is inderdaad anders als op school en voelt als valkuilen.

Wat betreft onderwerpen die niet in de "lijst" stonden. Dat vind ik ook irritant, de boeken zijn altijd incompleet en slechts wat een auteur vindt wat je moet kennen ondanks dat de mensen die het examen maken weer een andere groep mensen is.

Klinkt als een normale examen ervaring, gefeliciteerd!

• Uberprutser
webfreakz.nl schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:22:
[...]
Sorry maar ik vind dat een partij als Cisco beter kan en moet.
Nou is mijn laatste Cisco examen alweer 8 jaar geleden, maar toen hing het heel erg van het examen af. CCNA R&S was prima te doen, maar Voice en Security hadden soms zinsopbouw dat ik geen idee had wat ze nou exact wilde.

Anyway, bij mij is alles alweer even verlopen omdat ik Cisco niet zo lief vond maar voor compliance is gevraagd of ik even een CCNP SP papiertje naar binnen kan harken de komende drie maanden. Nou ben ik aardig comfortabel met Cisco, alleen is het vooral switching (Nexus en Catalyst) en basis bgp wat ik met Cisco doe; onze core is allemaal Juniper. Deze week eens verdiepen wat er verwacht wordt.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zo, 300-515 SPVI gedaan en gelukt d:)b

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 16:28
Bl@ckbird schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:21:
[...]

Die verschuiving zie ik ook. Ik ben heel benieuwd en zeer kritisch wat het op de lange termijn gaat worden. Ik ben heel bang dat we langzaam weer terug glijden naar de proprietary netwerktechnologie van weleer. En als een netwerkspecialist graag had willen programmeren, dan was hij/zij wel programmeur geworden. Ben benieuwd...

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Nee ik denk het niet. Een beetje netwerkspecialis is handig met scripts en dan is het een kleine stap naar Python. Via API een netwerk programmeren is veel krachtiger. Je kan letterlijk binnen 5 minuten 10.000 netwerken online brengen binnen 5 tijdzones.

Meraki kan je via Dashboard API programmeren, en NX-OS / IOS-XE via puppet/chef en Yang on-the-box, of via de API's van DNA Center.

Als AMP for Endpoints of de firewall detecteert dat een host geïnfecteerd is met malware, communiceert hij dat naar ISE. Vervolgens zet ISE die host in quarantine. Dus automatisering van security. Onder water wordt PxGrid gebruikt, wat gewoon een open API is en waar iedereen tegenaan kan programmeren.

Door API's is netwerk automatisering opener geworden dan ooit. Cisco heeft ook wat programmeer trainingen online staan voor netwerkspecialisten. Daarnaast zijn er CCNA/P/IE track voor developers.

Ik denk dat het een kwestie is van nieuwe skills eigen maken. Mensen die dat niet doen worden overbodig.

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 16:28
Bl@ckbird schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:51:
Nee ik denk het niet. Een beetje netwerkspecialist is handig met scripts en dan is het een kleine stap naar Python. Via API een netwerk programmeren is veel krachtiger. Je kan letterlijk binnen 5 minuten 10.000 netwerken online brengen binnen 5 tijdzones.
En een raket in een baan om de aarde brengen is ook in een half uurtje gepiept? Dat SpaceX al jaren bezig is komt vooral omdat ze niet zo efficient werken? Het script kan in 5 minuten 10.000 netwerken online brengen. En als de hardware sneller is kan dat ook in 1 minuut of 1 seconde. Wat je hier maar even verwaarloost is de tijd die nodig is om het script te ontwikkelen.

Ik ben helemaal niet tegen scripten en waar het repetitieve werkzaamheden betreft: vooral doen. Ik zie echter ook een beweging dat connectiviteitsvraagstukken worden omgecat zodat ze in een script of een standaard oplossing passen. Dat alle knoppen, toeters en bellen aan protocollen er misschien wel voor een reden zitten wordt maar vergeten en als je iets wil maken wat niet in het standaardplaatje of script past dan ben je lastig of is het automatisch niet KISS.

APIs worden mooi gemarket als 'open', dat klopt voor de API zelf, maar daar heb je niet zo heel veel aan. Volgens die zelfde redenering is Windows ook heel open. Ik zie al een tijdje een verschuiving naar grote closed ecosystems die aan de buitenkant een API hebben maar die intern erg gesloten zijn. Kijk naar de volgende link: https://www.rfc-editor.org/rfcs-per-year/. Het aantal nieuwe RFCs neemt af. Er wordt nog steeds aardig wat nieuws verzonnen, maar het wordt niet meer gestandaardiseerd zodat verschillende vendoren er mee kunnen werken. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. Het internet is alleen maar kunnen onstaan en zo groot kunnen worden mede vanwege de open houding en standaardisatie in onder meer RFCs.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Zenix

Zenix

BOE!

Gefeliciteerd!

• Zenix

Zenix

BOE!

Het makkelijkste is met cursussen, dan hoef je geen examens te doen, maar daar zijn wel flinke kosten aan verbonden. Ik zou zelf gaan voor een cursus + concentration examen.

Een nieuw certificaat is overigens de Cisco Certified Cyberops Professional https://www.cisco.com/c/e...yberops-professional.html ik heb de Associate twee jaar geleden gedaan, leuk examen. Als je dus eens iets wat met security wilt gaan doen naast netwerken (maar niet direct CCNP security) is dat ook wel een goede om te overwegen.

Ik zou al veel eerder beginnen met CCNP Enterprise, maar mijn werkgever wou dat ik liever met andere certificaten bezig ging. Voor volgend jaar mag ik er eindelijk mee bezig. Ik ben niet goed met met Python of automation, dus daarom ben ik wel blij dat het een onderdeel is geworden van de nieuwe versie, dan kan ik daar beter in worden. Want het gaat inderdaad steeds meer die kant op.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Hinotori schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:32:
[...]

En een raket in een baan om de aarde brengen is ook in een half uurtje gepiept? Dat SpaceX al jaren bezig is komt vooral omdat ze niet zo efficient werken? Het script kan in 5 minuten 10.000 netwerken online brengen. En als de hardware sneller is kan dat ook in 1 minuut of 1 seconde. Wat je hier maar even verwaarloost is de tijd die nodig is om het script te ontwikkelen.

Ik ben helemaal niet tegen scripten en waar het repetitieve werkzaamheden betreft: vooral doen. Ik zie echter ook een beweging dat connectiviteitsvraagstukken worden omgecat zodat ze in een script of een standaard oplossing passen. Dat alle knoppen, toeters en bellen aan protocollen er misschien wel voor een reden zitten wordt maar vergeten en als je iets wil maken wat niet in het standaardplaatje of script past dan ben je lastig of is het automatisch niet KISS.

APIs worden mooi gemarket als 'open', dat klopt voor de API zelf, maar daar heb je niet zo heel veel aan. Volgens die zelfde redenering is Windows ook heel open. Ik zie al een tijdje een verschuiving naar grote closed ecosystems die aan de buitenkant een API hebben maar die intern erg gesloten zijn. Kijk naar de volgende link: https://www.rfc-editor.org/rfcs-per-year/. Het aantal nieuwe RFCs neemt af. Er wordt nog steeds aardig wat nieuws verzonnen, maar het wordt niet meer gestandaardiseerd zodat verschillende vendoren er mee kunnen werken. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. Het internet is alleen maar kunnen onstaan en zo groot kunnen worden mede vanwege de open houding en standaardisatie in onder meer RFCs.
Ik ben het met je eens dat wat je kan automatiseren, je moet automatiseren. En dat je altijd éénmalige werkzaamheden hebt, waar het niet opweegt om dit te automatiseren. Scripts ontwikkelen kost tijd, maar vaak kan je ook zaken hergebruiken wat al op GitHub staat. Als development een nieuwe service heeft ontwikkeld, willen ze niet wachten tot dat netwerkbeheer een VLANnetje heeft aangemaakt.

Het aantal nieuwe RFC's nemen af, maar het internet is onderhand ook volwassen geworden. Daarnaast neemt het ontwikkelen van open standaarden ontzettend veel tijd in beslag. Dit zie je bijvoorbeeld bij de 802.11ac/ax standaarden. Er is dan zo'n druk vanuit de markt voor snellere wireless netwerken, dat fabrikanten maar pré-standaard apparatuur op de markt brengen. Het C9117 access point is bijvoorbeeld wel 802.11ax compatible, maar niet 802.11ax gecertificeerd. (Hij doet OFDMA alleen op de downlink.)

Deze discussie zie ik ook regelmatig bij Meraki vs. Cisco "classic". 80% van de usecases zou je met Meraki in kunnen vullen, maar als je dingen wil finetunen / tweaken dan is Cisco "classic" beter. Vaak zie ik ook dat hardware om de features gekocht wordt. (Technologie om de technologie.) Uiteindelijk wordt maar 15% van de feature daadwerkelijk gebruikt en heeft de business niet meer / complexer nodig.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Danku! :)

Automation klinkt leuk.. Ik heb afgelopen twee jaar een aantal keer een Ansible project gestart om mijzelf te helpen met het opbouwen van nieuwe netwerken voor klanten. Bijvoorbeeld met batches van switches voor kantoor / datacenter omgevingen. Er zijn klanten waar ik kom die met de hakken over de sloot een VLAN op een switchport kunnen configureren of een statische route. Ik zie zo'n klant echt nog geen Ansible project overnemen en daar op voortbouwen..

Eerder deze week zat ik naar automation met YANG te kijken. Het liefst zou ik dat in combinatie gebruiken met Ansible omdat ik daar al mee bekend ben (Ansible + YAML + Jinja2). Nou blijkt dat YANG weer meer geschikt is voor XML + JSON maar niet YAML... YAML-schema is dan weer niet gespecificeerd begreep ik. Ik vind het maar een rommeltje zo met vele verschillende talen en een giga stijle leer-curve. Of projecten vinden op Github die al jaren geen updates gehad hebben. Het kan volwassen software zijn, of er is achterstallig onderhoud. En als ik dat al niet kan doorgronden, dan zie ik een klant die een VLAN niet op een access interface kan configureren dat ook niet doen. En dan krijg je de 24x7 support vraagstukken waar management bij de klant een goed antwoord op wilt hebben. Sterkte met automation.

[Voor 5% gewijzigd door webfreakz.nl op 03-12-2020 20:24]

• Zenix

Zenix

BOE!

@webfreakz.nl Klopt. Het is denk ik meer geschikt voor grote bedrijven die de kennis en kunde ook in huis hebben. Als consultant kan je wel automation gebruiken om de boel snel uit te rollen, maar daarna zie je vaak handmatig changes bij de kleinere bedrijven. Soms kost automation meer dan dat het gaat opleveren in zo'n geval.

Ik werk in een enterprise omgeving met veel locaties en meerdere datacenters, dan ga je sowieso die kant op.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik vind het persoonlijk leuk en nuttig. Zelfs bij collega's zie ik al grote verschillen in kennis en nieuwsgierigheid om nieuwe materie eigen te maken :P En ik blijf het liever toepassen voor "kleine" taken (rol overal nieuwe NTP servers uit) in plaats van volledige configuratie managen. Dat vergt toch iets meer planning. Afgelopen weekend bijvoorbeeld heb ik ook een Juniper vMX in ons lab op kantoor aangeslingerd omdat ik wat Segment Routing wilde testen. Voor zulke tests gebruik ik altijd "logical-systems" met "logical-tunnel" interfaces en de configuratie daarvan is vrij snel te maken met Excel sheets. Deze keer besloot ik ook Ansible in te zetten. Dat ging vrij goed tot ik een paar VRFs toe wilde voegen en m'n YAML data model niet handig in elkaar stak :P

• aapjuh99
Ik heb vanochtend mijn Cisco CCNP Security (350-701) examen behaald met 874/1000 punten!
*knip*

[Voor 52% gewijzigd door rens-br op 08-12-2020 13:15]

• aapjuh99
xbeam schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:23:
[...]

Als dat kan. Houd ik me aanbevolen voor een download
*knip*. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

[Voor 99% gewijzigd door rens-br op 08-12-2020 13:14]

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Nou om van deze dan maar weer het stof af te blazen.

In december verloopt mijn CCNP R&S / Enterprise. Nu ben ik net overgestapt naar een nieuwe werkgever, alles is nog een beetje rommelig en ik merk dat (tenzij ik mijn volledige prive leven op een laag pitje zet) ik niet goed aan studeren toe kom. Nu wil ik voor dit jaar mijn papiertje verlengen met 2 cursussen en hiervoor het ik de volgende 2 uitgekozen:

https://www.globalknowledge.com/nl-NL/Trainingen/a/a/ENCOR
https://learningnetworkst.../ELT-ENAUI-V1-024149.html

Een keer de training voor ENCOR met daar bovenop een training welke gespecialiseerd is rondom automatisering. Beide doe ik al met regelmaat, misschien leer ik weer wat nieuws bij. Hoe dan ook is het voor nu een gemakkelijke manier om weer 3 jaar door te gaan.

• Bl@ckbird
  • Niet online
En dan gebruik je de CE credits neem ik aan :)

ENCOR training (dus niet het examen) levert 64 punten op en ENAUI levert 24 punten op.

Tijdje terug heb ik DC Design verlengd door Wireless Design training te doen. Aansluitend maar meteen het examen gedaan.

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 16:18
@Blackbird Moet je die CE credit "verzilveren" voor een verlenging?

Ik heb een training gedaan, heb daar 24 CE credits voor gekregen, deze toegevoegd via portaal.
Verlopen over 3 jaar, maar worden nu nog nergens aan gekoppeld.

Zie wel voor CCNA dat er 24/30 staan en voor Specialist 24/40 in cert tracker.

Weet jij wat gebeurd er wanneer die 30 of 40 zijn behaald?

• Bl@ckbird
  • Niet online
@winux
Op https://ce.cisco.com kan je zien welke (online) trainingen een X-aantal CE punten geven.

Als je de (online) training hebt afgerond, krijg je een certificate of completion. Op https://ce.cisco.com kan je de training die je hebt gevolgd opzoeken en het certificate of completion uploaden. Vervolgens checkt iemand dit, drukt op een knop en je krijgt X-aantal CE punten toegewezen.

Op http://www.cisco.com/go/certifications/login/ kan je nu je toegewezen punten toewijzen aan de certificering die je wil vernieuwen.

Doe je een training en ben je van plan hier ook het examen van te doen, check dan eerst welke certificeringen dit nieuwe examen vernieuwd en verzilver dan pas je CE credits.

Bijvoorbeeld: Volg je de 350-401 ENCOR training en doe je het examen, dan vernieuwd het examen bijvoorbeeld automatisch ook je CCNA certificering. CE credits die je dan nog hebt staan kan je gebruiken om andere certificeringen te vernieuwen.

Hier staat een goede guide met screenshots:
https://www.firewall.cx/c...cation-without-exams.html

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Bl@ckbird schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:38:
En dan gebruik je de CE credits neem ik aan :)

ENCOR training (dus niet het examen) levert 64 punten op en ENAUI levert 24 punten op.

Tijdje terug heb ik DC Design verlengd door Wireless Design training te doen. Aansluitend maar meteen het examen gedaan.
Beetje late reply, maar jazeker daarvoor wil ik de CE credits gaan gebruiken.

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee