[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 11 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Qua hoeveelheid vond ik het heel erg veel. Van alles tot nu toe (de CCIE written uitgezonderd waar ik momenteel mee bezig ben) vond ik dat ik bij CCNA het meeste moest studeren. Ik had ook het geluk dat ik de academy lessen kreeg, anders had het nog langer geduurd bij mij. Ik heb na m'n CCNA ook m'n CCNP gehaald, hier diende ik aanzienlijk minder voor te studeren maar zat ik wel veel vaker in een lab.

Mijn volgorde voor CCNP was trouwens als volgt:
BSCI: Failed
Composite (BSCI en BCMSN): Succeeded
ISCW: Succeeded
ONT: Succeeded

ONT vond het meest lastige, heb het geluk aan mijn kant gehad toen ik die haalde op het nippertje. Als ik nu terug kijk viel het eigenlijk best mee, waarschijnlijk was het de examenstress voor de laatste module.

Nu ben ik met m'n written bezig maar m'n werkgever liet van de week weten dat ik of CCDA>CCDP of CCVP moet doen. Ik weet dus nog niet wat ik als eerst volgende zal gaan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 22:58
Gefeliciteerd Trailblazer!

Ik ga volgende maand met een collega naar Atlanta voor CCVP.

Wordt echt tough shit, maar ik ga me best doen iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35
Mr.Nash schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:31:
Qua hoeveelheid vond ik het heel erg veel. Van alles tot nu toe (de CCIE written uitgezonderd waar ik momenteel mee bezig ben) vond ik dat ik bij CCNA het meeste moest studeren. Ik had ook het geluk dat ik de academy lessen kreeg, anders had het nog langer geduurd bij mij. Ik heb na m'n CCNA ook m'n CCNP gehaald, hier diende ik aanzienlijk minder voor te studeren maar zat ik wel veel vaker in een lab.

Mijn volgorde voor CCNP was trouwens als volgt:
BSCI: Failed
Composite (BSCI en BCMSN): Succeeded
ISCW: Succeeded
ONT: Succeeded

ONT vond het meest lastige, heb het geluk aan mijn kant gehad toen ik die haalde op het nippertje. Als ik nu terug kijk viel het eigenlijk best mee, waarschijnlijk was het de examenstress voor de laatste module.

Nu ben ik met m'n written bezig maar m'n werkgever liet van de week weten dat ik of CCDA>CCDP of CCVP moet doen. Ik weet dus nog niet wat ik als eerst volgende zal gaan doen..
Het lijkt mij beide niks maar dan zou ik denk ik toch maar voor CCVP gaan. CCDP schijnt heel erg droge stof te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

TrailBlazer schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:52:
[...]

Het lijkt mij beide niks maar dan zou ik denk ik toch maar voor CCVP gaan. CCDP schijnt heel erg droge stof te zijn.
CCDP is erg droog, maar wel erg bruikbaar. Het is het concept hoe Cisco een netwerk ziet. Het bevat de cisco-filosofien van o.a. SAFE en AVVID. Ze geven hier ook uitleg over beslissingen achter de betreffende filosofien. Het nieuwe DC3.0 is ook een soort van extentie op CCDP en ik weet zeker dat dat in de volgende CCDP terug komt.

Het is ook erg makkelijk als je met een SE'er om de tafel zit omdat je een netwerkopbouw op de zelfde manier tekent en dezelfde termen gebruikt.

Al met al wel interessant.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Zat er ook al aan te denken ja. Heb deze week of volgend week een meeting, ik ga hem proberen over te halen om mij CCIP te laten doen. Dat sluit beter aan op m'n R&S studie. Of misschien direct door zonder tussenstap zoals ik al van plan was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
CCIP is zeker een goede stap richting R&S. QoS is best een belangrijk deel van CCIE R&S.

Ik zag trouwens dat ik voor CCDP nog maar 1 examen (ARCH 642-873) hoef mischien toch maar even doen als ik weer wat gemotiveerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 13:34
TrailBlazer schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:46:
CCIP is zeker een goede stap richting R&S. QoS is best een belangrijk deel van CCIE R&S.

Ik zag trouwens dat ik voor CCDP nog maar 1 examen (ARCH 642-873) hoef mischien toch maar even doen als ik weer wat gemotiveerd ben.
Volgensmij moet je verplicht CCDA hebben om dat examen uberhaupt te mogen doen.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
CCIE voldoet ook voor CCDA volgens de certification progress page. Ik zou eigenlijk gek zijn als ik dat niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TrailBlazer schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:46:
Ik ben nu halverwege mijn CCIP, mijn 3e professional level exam. Ik heb nooit echt de intentie gehad om voor CCIE te gaan (ik heb altijd in de wat bredere werkzaamheden gezeten) maar ik merk dat ik de laatste tijd regelmatig een CCIE boek ter hand heb. Misschien moet ik dit toch maar eens uit gaan stippelen.

@Trail: kun je me een realistische inschatting in studieuren geven om je written en het lab te halen?
Waarom? Als je eenmaal een nummertje hebt, tellen certificeringen bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CCDE? Mensen met meer dan één CCxE titel zijn er niet zo veel...

@_DH: Ik bedoelde dus meer CCDP als voorbereiding op CCDE.

[ Voor 17% gewijzigd door Bl@ckbird op 30-06-2008 23:42 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Realistische inschatting is moeilijk omdat ik niet weet hoeveel ervaring je hebt.
In totaal ben ik 8 maanden bezig geweest eerst 2 maanden voor het written. De studie voor die valt wel mee gewoon een kwestie van het de certification guide in je kop stampen. Ik denk iets van 8 uur per week.
Hierna ben ik begonnen met leren voor het lab. Eerst veel filmpjes van internetworkexpert bekeken. Wat ik persoonlijk lastig vond omdat het tempo soms te laag ligt je let even 1 minuut niet op en je bent het kwijt. Dit ging beter toen ik mijn anti sog filter had ingesteld BTW. Ik heb totaal iets van 40 uur filmpjes bekeken denk ik. Hierna gewoon heel veel gaan lezen. Ik lees snel en neem snel dingen op dus dit is mijn voordeel. Ik heb mijn boekenlijst hier wel eens gepost maar must reads.
  • Routing TCP IP I/II
  • Internet routing architectures
  • Developing ip multicast networks
  • Cert guide
  • QOS Official exam guides.
Ik ben denk ik begonnen met zo'n 12-16 uur studie per week de laatste 2 maanden was dit denk ik zeker 24 en eigenlijk elk loos moment had ik wel een boek op schoot liggen. 1 keer per week een lab maken om snelheid te oefenen en gekke features te zien.
Wat ik ook zeker aanraad is niet meer te zoeken op de Cisco site maar alleen nog maar via www.cisco.com/univercd alles op te zoeken.
Ik heb het dus in 9 maanden gedaan wat kort is. Mijn voordeel was wel dat ik via mijn werk makkelijk een lab kon krijgen. Ik zal morgen mijn post even grondig bekijken nu ga ik slapen.

CCDA lijkt me gewoon wel leuk om te doen. Ik wil toch wel naar de design kant denk ik zo. Overigens als ik nog een CCIE haal wordt dat SP, maar dat zie ik over een jaartje wel.

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 30-06-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bl@ckbird schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:51:
CCDE? Mensen met meer dan één CCxE titel zijn er niet zo veel...
CCDE is CCIE niveau (CCDE = design, CCIE is implementatie/troubleshooting), daar ga je ook een nummertje voor krijgen. Overigens wel een bere-interessante certificering die wel bewust op mijn pad ligt. Ik heb de book-list al op mijn whiteboard staan, maar het meeste is nog niet door gekrast. Alleen die RFC's gaan wel lekker, dat is tenminste wat afwisseling en wat kortere onderwerpen.

Naar verwachting binnen worden enkele maanden de eersten gecertificeerd. Overigens zijn dat juist de mensen van CCIEblog enzo. Dat zijn geen networkers maar die hebben juist geleerd om CCIE certificeringen te behalen. Dit zijn ook vaak instructors bij IPExpert etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
De proctor die ik had wist nog niet eens wanneer het 1e lab beschikbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 13:34
TrailBlazer schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:01:
Realistische inschatting is moeilijk omdat ik niet weet hoeveel ervaring je hebt.
In totaal ben ik 8 maanden bezig geweest eerst 2 maanden voor het written. De studie voor die valt wel mee gewoon een kwestie van het de certification guide in je kop stampen. Ik denk iets van 8 uur per week.
Hierna ben ik begonnen met leren voor het lab. Eerst veel filmpjes van internetworkexpert bekeken. Wat ik persoonlijk lastig vond omdat het tempo soms te laag ligt je let even 1 minuut niet op en je bent het kwijt. Dit ging beter toen ik mijn anti sog filter had ingesteld BTW. Ik heb totaal iets van 40 uur filmpjes bekeken denk ik. Hierna gewoon heel veel gaan lezen. Ik lees snel en neem snel dingen op dus dit is mijn voordeel. Ik heb mijn boekenlijst hier wel eens gepost maar must reads.
  • Routing TCP IP I/II
  • Internet routing architectures
  • Developing ip multicast networks
  • Cert guide
  • QOS Official exam guides.
Ik ben denk ik begonnen met zo'n 12-16 uur studie per week de laatste 2 maanden was dit denk ik zeker 24 en eigenlijk elk loos moment had ik wel een boek op schoot liggen. 1 keer per week een lab maken om snelheid te oefenen en gekke features te zien.
Wat ik ook zeker aanraad is niet meer te zoeken op de Cisco site maar alleen nog maar via www.cisco.com/univercd alles op te zoeken.
Ik heb het dus in 9 maanden gedaan wat kort is. Mijn voordeel was wel dat ik via mijn werk makkelijk een lab kon krijgen. Ik zal morgen mijn post even grondig bekijken nu ga ik slapen.

CCDA lijkt me gewoon wel leuk om te doen. Ik wil toch wel naar de design kant denk ik zo. Overigens als ik nog een CCIE haal wordt dat SP, maar dat zie ik over een jaartje wel.
Wat is eigenlijk realistisch gezien het niveau van CCIE? Kun je het vergelijken met WO of HBO?, of moet je juist niet zo denken en is het CCNA^10?

Ikzelf heb CCNA, ben momenteel bezig met de laatste lootjes van m'n deeltijd HBO opleiding(Lees scriptie) maar ik zie mezelf echter nog niet zo snel een CCIE halen eerlijk gezegd.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik denk dat het niveau HBO is. De hoeveelheid is denk ik voor veel mensen een groter probleem. Je moet echt alles weten van de Frame-Relay, SWITCHING, OSPF, EIGRP, RIP, BGP, QOS, IPv6 multicasting en nog alle gekke features die Cisco ooit bedacht heeft. De truc is dan om op je examen al deze dingen met elkaar weten te combineren en de mogelijke impact goed in te schatten. Dit alles in een zeer beperkte tijd Ik had 6,5 uur nodig om alles te configureren en dat is echt een hele lange tijd om gefocused bezig te zijn.
Je moet voor het lab examen een score halen van 80 punten op een schaal van 0 - 100. Vergelijk dit met het HBO waar een 5,5 op een schaal van 1-10 al voldoende is. Dus de benodigde score is een stuk hoger. Ik ben er aan begonnen toen ik zo'n 6 jaar Cisco ervaring had in best wel heftige omgevingen. Denk dan aan netwerken met meer dan 5000 routers aan elkaar gekoppeld.
Kortom CCIE is niet iets wat je met zelfstudie doet.
Ik denk dat CCNA/CC*P door iedereen te halen is maar CCIEis echt van een andere orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ik was net rond aan het kijken voor een specifieke workbook en ik kwam uiteindelijk uit bij IPexpert. Deze hebben nu een nieuwe all-in-1 pakket waarbij je alles van ze krijgt wat te maken heeft met je CCIE module. Er is een grote kans dat ik die ga nemen volgend maand. Zou dat een juiste keuze zijn?

Ik heb het trouwens over deze : klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mr.Nash schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 20:22:
Ik was net rond aan het kijken voor een specifieke workbook en ik kwam uiteindelijk uit bij IPexpert. Deze hebben nu een nieuwe all-in-1 pakket waarbij je alles van ze krijgt wat te maken heeft met je CCIE module. Er is een grote kans dat ik die ga nemen volgend maand. Zou dat een juiste keuze zijn?

Ik heb het trouwens over deze : klik
Ik heb geen bias of spam-intentie, maar wc-eend adviseerd wc-eend:
http://blog.internetworke...s-ccie-training-industry/

Nu wil ik niet zeggen dat je InternetExpert moet doen, maar misschien kan je adhv bovenstaand artikel beter een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Lees voor het grap eens het forum van internetwork expert. Er zitten nogal wat fouten in de latere mocklabs van workbook 2. Op het forum wordt hier regelmatig over geklaagd maar er is nooit een beheerder die daar een inhoudelijke opmerking over maakt.
Ook worden er regelmatig oplossingen gebruikt die door het de vraag uitgesloten lijken te worden.
Ik zeg niet dat ze slecht zijn maar voor ze zijn zeker voor verbetering vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu bezig met IPExpert en ik kan het alleen maar van harte afraden. Het staat bol van de fouten. En op het forum wordt niet of nauwelijks gereageerd op problemen en als er gereageerd wordt dan is dat vaak laconiek, of wordt de schuld op een bug in IOS geschoven (terwijl dat vaak niet het geval is). Je betaalt meer dan 500 euro voor een stapeltje papier, dan mag je toch verwachten dat er niet op vrijwel elke bladzijde wel een fout zit. Het heeft mij in ieder geval een hele hoop tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Nou, ik heb gisteren ONT gehaald en daarmee ook CCNP. Alleen ik heb het allemaal met boeken kennis, omdat mijn werkgever wilde dat ik graag ging leren. Dus nu moet ik het maar eens in de praktijk waar gaan maken.

Weet iemand of je nog iets moet doen om dat pakketje thuis te krijgen of dat dat vanzelf gaat? Ik weet namelijk dat ik er een keer iets voor moest doen, maar weet niet of dat voor microsoft of ccna was.

[ Voor 33% gewijzigd door Attilla op 08-07-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Knap dat je het enkel met studie en zonder hands on gedaan hebt/
Je kan op de certification tracking page inloggen met je CSCO id.
http://www.cisco.com/web/go/certifications/login/index.html
Even kijken wat je adres is en kijken of dat nog klopt.
Als je op die pagina op history klikt dan kan je ook zien of je kit al verstuurd is. Bij mij zijn dit de laatste 3 entries bijvoorbeeld
code:
1
2
3
30-jun-2008            30-jun-2008           Fulfillment         3768095 CCIERS-Kit: Mailed          Details    
24-jun-2008         24-jun-2008         Fulfillment         3768095 CCIERS-Kit: Processed       Details     
20-jun-2008         20-jun-2008         Fulfillment         3768095 CCIERS-Kit: Newly Created       Details

[ Voor 10% gewijzigd door TrailBlazer op 08-07-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Gefeliciteerd @ Airwolf. Zonder handson is het idd heel erg moeilijk.

Trouwens, ik ga toch eerst CCDA doen. Komt voor een groot gedeelte overeen met CCNA, dus dat moet een eitje zijn. Daarna CCDP en vervolgens CCIP. Ik verwacht de eerste twee nog redelijk snel te kunnen doen als ik zo naar de stof kijk. CCIP daarintegen zal ik gaan doen tijdens m'n CCIE studie aangezien ik heb begrepen dat die ook voor een gedeelte overeenkomt met R&S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
CCIP komt inderdaad grotendeels terug in CCIE R&S het enige wat ontbreekt in CCIE R&S is MPLS. Ik zou me echter niet druk gaan maken om CCDA en CCDP. Als je je CCIE hebt gehaald hoef je nog maar 1 examentje te doen voor je CCDP als je daar dan nog behoefte aan hebt. CCIP kan je wel even meepakken maar is niet echt noodzakelijk. Je doel is CCIE en daar moet je je op richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ik ben ook al begonnen met het herhalen van de theorie (routing tcp/ip vol 1). Zal denk ik dan toch eerst een aantal modulen van CCIP meenemen ipv DA/DP om m'n kennis te testen, m'n baas betaald toch :P.

Je laatste zin ("Je doel is CCIE en daar moet je je op richten") was ik even vergeten door alle drukte. Ik doe zoveel door elkaar, en daarnaast moet ik ook nog voor m'n motortheorie gaan binnen twee weken :S. Wordt weer eens even tijd om een strikte planning te maken voor me zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Dat is een goed teken. Ik heb ook mijn motorrijbewijs gehaald terwijl ik bezig was met mijn CCIE.
QoS en BGP zijn inderdaad goede examens om je kennis te testen.
Ik werk raar en heb eigenlijk gedurende mijn hele CCIE traject nauwlijks een planning gehad. Het enige wat ik snel had vastgesteld was mijn examendatum. Dit gaf me de motivatie om continue bezig te blijven.
Je kan tot 28 dagen voor je examen kosteloos omboeken dus als je het idee het dat je er nog niet klaar voor bent kan je altijd nog reschedulen kijk echter wel uit dat je niet tegen je examen aan gaat lopen hikken. Zakken is geen schande en is waarschijnlijk erg leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Lol, ik ga dezelfde kant op als jou :P. Misschien moet ik ook eerst CCSP en daarna IP doen (lol grapje :P).

Ik zal dit in gedachten houden. Zodra je al weet wanneer het examen is, zal de extra druk voor meer motivatie zorgen. Dit is iets wat ik van meerdere mensen hoor waaronder de CCIE's op m'n werk. Ik probeer in oktober, of zelfs daarvoor al, de written te halen. Al met al ben ik al +- 100 uur bezig geweest met theorie verspreid over een aantal maanden (sinds februari). Nu is het alleen nog een kwestie van herhalen, dit merk ik ook tijdens het lezen dat veel dingen gewoon herhaling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik was eerst CCIP en daarna pas CCSP. Nog een tip bereid het thuisfront erop voor dat je 6 maanden niet gezellig bent en dat je moet leren enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
TrailBlazer schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 16:36:
Knap dat je het enkel met studie en zonder hands on gedaan hebt/
Je kan op de certification tracking page inloggen met je CSCO id.
http://www.cisco.com/web/go/certifications/login/index.html
Even kijken wat je adres is en kijken of dat nog klopt.
Als je op die pagina op history klikt dan kan je ook zien of je kit al verstuurd is. Bij mij zijn dit de laatste 3 entries bijvoorbeeld
code:
1
2
3
30-jun-2008            30-jun-2008           Fulfillment         3768095 CCIERS-Kit: Mailed          Details    
24-jun-2008         24-jun-2008         Fulfillment         3768095 CCIERS-Kit: Processed       Details     
20-jun-2008         20-jun-2008         Fulfillment         3768095 CCIERS-Kit: Newly Created       Details
Dankje, hoef ik dus verder niks voor te doen.

code:
1
2
Jul 8, 2008      Jul 8, 2008         Fulfillment         3801602 CCNP-Kit: Processed        Details 
Jul 7, 2008      Jul 7, 2008         Fulfillment         3801602 CCNP-Kit: Newly Created        Details

Nou, ik heb wel handson op school gehad en een beetje in het lab van mijn werkgever gespeeld. Maar dat bedoel ik niet echt met praktijk ervaring. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Attilla op 09-07-2008 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Vorige week trouwens m'n CCIE Security Written gehaald... Wat was dat een slecht examen zeg!!!

- Ik had vragen waarbij men niet eens de moeite had genomen een fatsoenlijk tekening te maken, maar gewoon een ASCII art plaatje... En vervolgens is de layout van de ASCII art totaal mislukt waardoor je dus amper kon zien wat men bedoelde... *zucht*
- Verder had ik nog page-layout problemen dat wat tekst rechts uit het beeld liep, ook te debiel voor woorden
- Als laatst had ik ook nog tekstuele fouten, er stond in een "sleur en pleur" opdracht in zo'n balk "<...> Role Role". Dus dat je net zoiets krijgt als "roltrap trap"

Maar even wat opmerkingen gemaakt in het "Comment" veld.

Daarbij, ik begreep van mijn collega's dat je voor je written 70% (of 80%) moest halen om te slagen... Ik slechts 57% (overigens had ik 92%). Ben gewoon onbedoeld BETA tester geweest volgens mij...

Nu op naar het lab... De planning staat op dit moment op begin maart '09...

[ Voor 0% gewijzigd door Whizzer op 25-07-2008 08:35 . Reden: Leuke spelfout eruit gehaald... ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Gefeliciteerd. Wel vaag dat het zo slecht was dat examen dat heb ik nog nooit gehad. Score voor CCIE written was bij ook 70%
Ik raad je aan je examen ASAP te plannen. Je hebt dan een richtpunt en hoe ver het ook is het is beter dan geeb richtpunt hebben. Je hebt nu nog 8 maanden en dat is te doen weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Thanks!

Ik ga zeker ook snel m'n lab boeken... Maar ik kan nu nog niet bij die pagina... Gegevens moeten nog verwerkt worden. Op de certifications pagina is alles al wel bijgewerkt... Ach, even geduld hebben en ik heb begrepen dat de wachttijd voor Security korter is dan R&S.

Begin oktober ga ik vol aan de bak met het Lab. Tot die tijd heb ik wat andere dingen die qua prioriteit nog even wat hoger liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
Heren van het goede leven,

Zou http://www.comcol.nl/detail/62659.htm een goed leerboek zijn om CCNA te halen? Ik wilde na de zomervakantie (als MSCE binnen is) verdergaan met Cisco.

Ik heb basis kennis van TCP/IP, maar moet nog veel leren ook.

Vervolgens wilde ik CCDA en CCNP nog halen. CCNP vooral om te voorkomen dat mijn CCNA niet verloopt. Wat ik alleen niet begrijp, is verloopt mijn design examen ook niet op het moment dat ik een professional titel haal als CCNP, of moet ik daarvoor CCDP halen?

Simpel gezegt, ik heb namelijk gelezen dat je basis certificaten (CCNA & CCDA) niet meer binnen 3 jaar verlopen op het moment dat je de professional haalt, maar moet je dan verplicht de professional in beide categorieren halen, of voldoet een enkele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Wendell Odom is wel een hele bekende schrijver van Cisco boeken dus dat zit wel goed ja. Het is zo dat all je proffesional certificeringen vernieuwd worden dmv een proffesional examen. Dus 1 keer in de 3 jaar een examen van een willekeurig examen is genoeg om je huidige certificeringen te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
Oke bedankt voor de snelle reactie.

CCNP en CCND is voor later (waarschijnlijk volgend jaar). Ik moet over 4 weken bij een nieuwe werkgever beginnen namelijk, en hoewel ik ook intern begeleid word, kreeg ik te horen wat ik in de tussentijd alvast kon doornemen / leren mooi is meegenomen.

Zal hem vanavond even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Heb even een vraagje tussendoor: Is er een snelle manier om CatOS configs over te zetten naar IOS configs? Of moet dit echt helemaal handmatig?

Had een tool van Cisco gevonden maar de installatie hiervan lukt niet echt dus ik vroeg me af of iemand wat tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

De Cisco E-DI tool is een hele goede http://www.cisco.com/en/U...ote09186a0080816fbc.shtml , maar aan je verhaal te horen dat de installatie niet lekker lukt denk ik dat je die al hebt :P

Ik heb ook installatie problemen gehad, het gaat puur om de snelkoppeling die niet installeerd en daarom de tool niet werkt, probeer het op een paar verschillende PCs en kopieer de snelkoppeling als hij ineens wel werkt.

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Klopt, een van de zaken die niet echt goed gaat is de snelkoppeling. Deze wordt niet geplaatst en daarnaast kan ik ook helemaal geen executable vinden in de Cisco Systems map die wordt aangemaakt.

Ben inmiddels handmatig begonnen met het omzetten echter had ik die tool toch graag werkend gehad met mijn beperkte CatOS kennis. Ik zal straks thuis de tool op diverse andere pc's installeren, hopelijk gaat het dan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik weet niet wat voor exotische dingen je allemaal geconfigureerd hebt als het enkel vlan speed en duplex is dan kan je met een excel sheet, mail merge in word en show interface status een heel eind komen. Hoewel een echte IT'er natuurlijk zelf iets hacked in perl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Heb al veel omgezet op dit moment (dingen als vlans, vtp, span, ints, snmp, etc). Moet nu alleen nog de portchannels en de 4500/6500 specifieke dingen nog doen. Dit laatste kost mij het meeste tijd doordat ik deze series niet echt vaak heb aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Er is ook helemaal geen executable, er worden een aantal Java specifieke dingetjes aangeroepen in die snelkoppeling, vandaar dat hij zo belangrijk is :-)

@Trail: die E-DI tool is echt heel makkelijk, plak wat show's erin, klik op convert, beetje opschonen en in de switch laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Mischien komt het ook omdat access-switches nooit zo'n bijzondere configu hebben. Er is een template voor elk platform wat we gebruiken. Het enige wat we per poort instellen is naam duplex/speed en vlan. Dus dat hack je zelf zo in een scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

@ Skins: Klopt, ik dacht dat het niet werkte doordat ik een exec miste. Ik heb echter je advies opgevolgd en de shortcuts van een ander pc overgenomen waarna het wel werkte.

Vind het wel handig om te zien hoe die tool een aantal dingen vertaald. Ben nu even overgestapt op het klaarmaken van een aantal andere switches maar ga morgen weer eens verder met het vertalen, nu met de hulp van die tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:23:
een tip bereid het thuisfront erop voor dat je 6 maanden niet gezellig bent en dat je moet leren enzo.
Na dit gedaan te hebben en een keer gezakt te zijn voor ICND1 ( slecht gelezen, te gehaast/zenuwachtig etc ) werd de sfeer nog slechter thuis :+

Wat meer gaan studeren en inmiddels mijn ICND1 , ICND2 en SND (gisteren) afgerond.

Over 3 weken SNRS examen. (studeren in mijn vakantie komende 2 weken) en in September SNPA cursus.

SND examen vond ik echt een reclame examen. Positief over cisco denken en kennis hebben van SDM, ACL en AES/3DES/HMAC etc en je bent er wel.

ICND2 viel me ook op dat er redelijk werd voor borduurd op de ICND1 kennis met aantal nieuwe dingen als route summerization etc.

Leren bevalt zo goed dat ik als ik in Maart 2009 klaar ben met CCSP dat ik wil gaan beginnen aan CCNP. Moet dit jaar wel ITIL nog verplicht halen, kijken of ik het nog kan door trekken naar wat PRINCE2.

Sinds 4 weken een opdracht waar beetje meer netwerk dingen voorbij komen als vorige werkgever. Dus nu ook beetje ervaring aan het op doen in de praktijk. Erg prettig. Jammer dat ik input mis van mensen met veeeeeel ervaring :( Detacheerder kijkt ook verder voor een opdracht die beter bij mijn opleiding past. Misschien dat huidgie opdracht stuk beter word en meer netwerk maar dat is onzeker nog.

Druk bezig nu met een lab aan te schaffen voor thuis....... wil aankloten met OSPF, EIGRP en VPN's op gaan zetten met mijn studie genoot.

Inmiddels ook wel achter dat ik meer linux ervaring moet gaan krijgen. Toch flink aantal proxy en firewall software wat een omgebouwde linux versie als basis heeft.

Ow wat me echt opvalt. ICND1 was leuk. Maar ICND1 begon ik pas echt te snappen na ICND2. ICND2 was leuk maar werd allemaal pas stuk duidelijker met SND. SND is me stuk duidelijker geworden met de SNRS cursus. Grappig wel, je moet er echt ingroeien.

bye bye windows >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Capo op 08-08-2008 09:54 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
sowieso wordt elke behoorlijk netwerk beheerd vanaf een *nix hop on server. Deze is dan gelijk de logserver tftpserver en aanverwante. Je moet dan ook regelmatig logfiles bekijken en routers mbv snmp configureren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Yups, dus uitdaging genoeg voorlopig :)

Blij dat ik de keuze heb gemaakt, stoppen met windows beheer, geen projectmanager maar gewoon voorlopig lekker techneut blijven.

[ Voor 62% gewijzigd door Capo op 08-08-2008 10:27 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo even kleine update van mij ;) heb al heel lang niet gepost hier :D

Vanmorgen me CCNA 640-802 examen gedaan en eindelijk geslaagd dus even een korte periode van rust en dan door voor me CCNP.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Hallo,

Ik ben ook dmv thuisstudie bezig om me voor te bereiden voor het ccna examen...

Nu heb ik 2 2503 routers gekocht en die werken op zich prima alleen zit er nog een oude IOS op (versie 11.x.x). Voor de 2503 is de laatste release versie 12.3.26. Dus ik probeer deze te downloaden maar helaas het je meer dan een guest account nodig bij cisco om dit te doen. Iemand nog suggesties hoe je aan een beetje up to date IOS kan komen ?

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 21:55
Officieel kan het niet. Onofficieel is hier niet de plek voor maar beetje googlen kan geen kwaad natuurlijk.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
Pfff beetje triest, dat ze zulke oude ios bin's nog steeds afschermen.. Zoveel zul je ze toch niet meer tegen komen in productie omgevingen lijkt me....

anyway ik google me een ongeluk maar no cigar ....

tnx ik blijf nog ff googlen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Think torrent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

even een kort vraagje

Volgende jaar ( januari ) wil ik beginnen met me CCNP echter kan iemand mij vertellen hoelang je over je CCNP traject mag doen , dus als ik module x haal hoelang is deze dan geldig ? Of moet je bevoorbeeld het hele traject binnen een jaar afronden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
een certificaat is 3 jaar geldig. Het wordt echter aangeraden om CC*P is 1 jaar af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Kan je die bron geven die dat aanraadt? Tuurlijk, enigzins achter elkaar alles halen is goed voor je kennis en geheugen, maar waarom 1 jaar? waarom geen 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Hmm vroeger stond het op de cisco site afaik nu kan ik enkel dit vinden.
Placing expiration dates on exams ensures that candidates starting a multi-exam certification such as CCENT, CCNP, CCDP, CCVP, CCSP and CCIP, complete the program within a specified time-frame. By passing all of the required exams within the specified time period as noted above, candidates demonstrate that they are tested on current content. In situations where the period exceeds three years, candidates will need to re-take those exams that expire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Je hebt dus maximaal 3 jaar om alle vier de modulen te halen. Meestal doen mensen 3 maanden per module en halen dan hun CCNP binnen een jaar. Is makkelijk te doen aangezien de onderwerpen verspreidt liggen in tegen stelling tot het 802 CCNA examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ook werkt het gewoon prettiger als je in een tempo doorgaat. 3 jaar is gewoon erg lang om je focus bij te houden. Je haalt een examen makkelijk in 3 maanden en als je wat hands on hebt red je een examen echt wel in 1,5 maand als je een beetje wil. Het is geen CCIE ;)

heerlijk dat ik gewoon dit soort foute opmerkingen mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

een 12.3 image is niet zo heel erg oud hoor :P

maar eMule doet ook goed zijn werk wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Mr.Nash schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 18:46:
Is makkelijk te doen aangezien de onderwerpen verspreidt liggen in tegen stelling tot het 802 CCNA examen.
He nadeel van het 640-802 certificaat is dat het allemaal zo verdomd globaal is , van alles wat maar net niet genoeg op te zeggen ze gaan er diep op in , net alsof ze alle onderwerpen in 2 boeken hebben gedumpt en daarna van iedere module de eerste 2 max 3 paragrafen aan het onderwerp wijden.

Daarin tegen is CCNP 4 modules die dieper op maar 4 verschillende onderwerpen in gaan.
TrailBlazer schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 18:50:
Ook werkt het gewoon prettiger als je in een tempo doorgaat. 3 jaar is gewoon erg lang om je focus bij te houden. Je haalt een examen makkelijk in 3 maanden en als je wat hands on hebt red je een examen echt wel in 1,5 maand als je een beetje wil. Het is geen CCIE ;)
Tuurlijk op tempo werken is altijd beter dan per jaar/half jaar een module doen mijn planning bestond dus ook uit iedere 3 maanden een module examen te doen. en als die pass is gelijk door naar de volgende module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Even een kleine update wat betreft mijn CCIE journey :)

Ik zit op dit moment in Reno, Nevada bij het 12-day bootcamp van Internetwork Expert. Ik moet zeggen dat het een geweldige tijd is tot nu toe. Ben zo'n 14 uur per dag bezig met studie in lezen van de DocCD, luisteren naar geweldige leraren en het maken van technology labs.
Op dit moment heb ik Brian McGahan en Scott Morris als leraar en ik had weinig beters kunnen wensen. Deze 2 vullen elkaar prima aan ook al is dit pas hun eerste training samen (aangezien Scott pas sinds kort de overstap heeft gemaakt van IPexpert naar InternetworkExpert)

Vanavond start ik aan de eerste full-scale die ik ga doen hier, ik heb tot nu toe zo'n 6 full-scale's van hun Workbook 2 gedaan, maar mijn niveau is deze week een stuk hoger geworden dus ik ben benieuwd wat mijn score is :)
Vanaf zondag tot donderdag ga ik elke dag een mock lab maken die ook nagekeken word, zodat mijn zwakke punten beter zichtbaar worden. Toen ik hier begon was ik echt slecht met QoS en Multicast, maar nu ik een aantal technology labs gedaan heb, samen met de uitleg en antwoorden van Scott en Brian voel ik me veel zekerder als ik opdrachten ga doen op dit vlak.

Slightly offtopic:
De beste ervaring tot nu toe was de 50 meter vrije val schommel hier buiten het hotel ;) Daar hang je met 3 personen naast elkaar en werd je omhoog getakelt naar achter. Ik hing daar met Scott en Brian en het was zo'n apart idee dat ik daar in dat ding hing samen met 2 van de beste CCIEs ter wereld :P

Ik heb mijn lab examen datum iets aangepast en ga hem nu op 25 september doen in Brussel, dus nog even flink er tegenaan en dan de 25e naar buiten lopen met een nummertje op je rug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Kleine update voor CCIE kandidaten, vanaf 25 september is de UniverCD niet meer de homepage tijdens het examen!! (en laat de 25e nou net toevallig mijn lab datum zijn ;) ) Nu word je al continu geredirect naar de andere support site, maar de homepage zal ook veranderd worden.

Qua indeling is deze exact gelijk, alleen met wat fancy javascript menutjes

http://www.cisco.com/web/psa/products/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Het is 3 keer klikken en dan zit je op hetzelfde deel als voor 25 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Inderdaad, maar ik vind het wel prettig dat er nu duidelijkheid is, deze homepage is ook wat netter vind ik persoonlijk.
Moet je trouwens eens proberen bij de Configurations guide van de 3560 te komen vanuit de univercd ;) Die redirect is stuk.

Waar trouwens nog wel onduidelijkheid heerst of de zoekfunctie weer aan zal staan, dit is niet vermeld in de berichtgeving, maar heb ik toch niet echt nodig. Als je eenmaal weet waar het ongeveer staat kan je het altijd wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Zeg, ik heb ook een vraag, en dan met name over dat e-learning.
ik wil de ARCH (zoals ze hem zelf met hoofdletters schrijven :) ) gaan doen, maar ik heb eigenlijk geen zin om vijf dagen in een of ander duf klaslokaaltje te gaan zitten suffen. Dat is me met CCNP ook al gebeurd, maar dat vind ik eigenlijk een beetje zonde van de tijd.
Hoe zit dat met dat E-learning van Cisco? Ik heb die ARCH cursus daar niet tussen zien staan. Kun je die op de een of andere manier aanvragen, of kun je echt alleen maar vijf dagen slapen?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Waarom niet gewoon boek kopen en examen doen. Het ergste wat je kan gebeuren is zakken. Je weet dan wat ze gaan vragen en kan je eventueel prima daar op focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Had Cisco niet een second-shot achtige aanbieding nu? Kan je zelfs dus gratis herkansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

dat is op zich wel waar ja. De reden dat ik het vroeg is dat het huidige boek dat men bij cisco aanbiedt (meen ik) voor het examen 740-871 is en de huidige cursus lijkt me 873.

wanneer ik hier kijk http://www.ciscopress.com/markets/detail.asp?st=44751 zie ik dat je alleen een quick reference sheets kunt krijgen voor zelfstudie (en het oude boek dan).
op zich is zo'n leer, kijk en retry methode best een idee, alleen heb ik tot nog toe alles in een keer gehaald, en dat beviel me eigenlijk wel :p

Maar om op de boeken terug te komen. Ik geloof dat er echt alleen een boek voor 642-871 te krijgen is. Kan iemand daar nog iets zinnigs over vertellen?

/edit, overigens bedankt al voor de hints :)

[ Voor 3% gewijzigd door elTigro op 26-08-2008 17:43 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik kan inderdaad ook alleen maar boeken voor de 740-871 vinden. Ik ga hem denk ik wel aanschaffen want ik wil de design kant op en ik hoef er sowieso enkel ARCH een om CCDP te worden
Dit is de recommended list
http://www.ciscopress.com/markets/detail.asp?st=44751

[ Voor 18% gewijzigd door TrailBlazer op 26-08-2008 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

ja he. Ik denk dat ik die ook ga aanschaffen. Waar wil jij hem gaan kopen? bij cisco zelf, of ga je het via een tussenpersoon doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Een boek bestellen bij ciscopress is kostentechnisch niet handig. Dan zijn je transportkosten veel te hoog. Mischien laat ik hem wel gewoon door de baas bestellen dan zie ik die kosten toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Niet online
Je kan ze meestal ook bij de gewone webwinkels bestellen. Mijn favoriet is computerboek.nl; maar bol.com werkt ook goed.

Over boeken gesproken: zitten hier ook mensen die het 642-611 MPLS examen hebben gedaan? Er zijn gigantische hoeveelheden boeken te vinden van Ciscopress, maar welke is de beste voor dit examen?

• Rotty
Pff misschien een domme vraag hier hoor maar ik zit ff met het volgende....

Ik heb een cisco switch en wil deze via telnet configureren (ik weet het niet veilig enzo maar het is een test omgeving).. ik weet dat je op (een van) de VTY poort login aan moet zetten en een wachtwoord moet defineren...

Maar op die VTY kan ik verder geen ip-addres configureren .. en connecten via de hostname lukt niet... waar zet ik in godsnaam een ip zodat ik die in mijn telnet prog de weg kan wijzen naar mijn switch (geen router !) ????

• paella
op het vlan?

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Rotty schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:15:
Pff misschien een domme vraag hier hoor maar ik zit ff met het volgende....

Ik heb een cisco switch en wil deze via telnet configureren (ik weet het niet veilig enzo maar het is een test omgeving).. ik weet dat je op (een van) de VTY poort login aan moet zetten en een wachtwoord moet defineren...

Maar op die VTY kan ik verder geen ip-addres configureren .. en connecten via de hostname lukt niet... waar zet ik in godsnaam een ip zodat ik die in mijn telnet prog de weg kan wijzen naar mijn switch (geen router !) ????
SSH ;)

http://www.cisco.com/en/U...ote09186a00800949e2.shtml

• TrailBlazer
je moet op het vlan1 interface een ip adres zetten. Vervolgens het poortje waar je met je PC inzit ook in vlan 1. Nu als laatste je PC een ip adres geven in hetzelfde subnet en telnetten maar.

O en als telnet niet werkt dan werkt SSH ook niet he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Ben hier druk bezig handson ervaring op te doen en tegelijkertijd aan het studeren voor mijn SNRS examen voor volgende week.

Ondertussen ook mijn SND examen gehaald, of had ik dat al gezegd :?

Week erop begint SNPA cursus dus hopelijk haal ik SNRS in 1x.

kan het woord VPN verbinding niet meer zien :+ ga er mee slapen en sta er mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Leon T schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:45:
Je kan ze meestal ook bij de gewone webwinkels bestellen. Mijn favoriet is computerboek.nl; maar bol.com werkt ook goed.

Over boeken gesproken: zitten hier ook mensen die het 642-611 MPLS examen hebben gedaan? Er zijn gigantische hoeveelheden boeken te vinden van Ciscopress, maar welke is de beste voor dit examen?
Ikzelf ben bezig met MPLS en VPN Architectures (deel I en II).
Volgens mij zijn dat ook de boeken die aangeraden worden voor het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Capo schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:46:
kan het woord VPN verbinding niet meer zien :+ ga er mee slapen en sta er mee op.
Kom gezellig eens langs... Vandaag een EzVPN concept bedacht en uitgewerkt met meerdere hubs (voor backup), certificaat authenticatie en OCSP... ;)

Zaten aardig wat geintjes in waar je rekening mee moet houden...

O, en het was niet eens voor de studie... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-09 15:40

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Heb al gezocht hier op het forum, maar kan er weinig informatie over vinden.
Is een bootcamp een goede manier om cisco te gaan leren? Ik ben al in het bezit van m'n MCSE 2003, maar wil toch verder leren richting de netwerkkant.
Iemand ervaring met Koenig Solutions ?
link: http://www.koenig-solutio...6hStatus=%26currid=38%26k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Heb je in je werk te maken met Cisco of helemaal niks. Ik denk dat zo'n bootcamp gauw te snel kan gaan als je echt nul ervaring hebt. Koop dan gewoon een boek van Ciscopress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-09 15:40

MarcoKL

That's a huge b*tch!

TrailBlazer schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:33:
Heb je in je werk te maken met Cisco of helemaal niks. Ik denk dat zo'n bootcamp gauw te snel kan gaan als je echt nul ervaring hebt. Koop dan gewoon een boek van Ciscopress.
Nee weinig, je kan de regalur bootcamp doen en deze duurt 9 dagen (ipv 4 dagen fast track)
Misschien van te voren goed inlezen zal wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

dinow schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:57:
[...]

Nee weinig, je kan de regalur bootcamp doen en deze duurt 9 dagen (ipv 4 dagen fast track)
Misschien van te voren goed inlezen zal wel helpen.
koop een paar cisco 2600s op internet, kan je lekker klooien. Als je 3 of 4x 2600s hebt kun je al voor CCNA, BSCI, BCRAN en QoS oefenen.

• Rotty
ik ben aan het klooien met een 2 2500 routers. Nu wil ik een router in een netwerkje hangen. Het probleem is alleen dat ik maar één ethernet poort (aui poort met ethernet converter) beschikbaar heb op die 2500.

Dus zit ik me even af te vragen hoe kan ik nou één 2500 in een ethernet netwerk hangen met enkel RJ45 draden en maar één ethernet poort beschikbaar ?

Ik kan natuurlijk wel de tweede router via een dce dte back to back koppelen zodat ik bij de andere router weer een ethernet poort heb maar liever gebruik ik er maar één. Zijn er wellicht converters voor de seriele poorten ? (en dus niet een aui to ethernet converter want die past niet).

anyone care to collaborate

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ik neem aan dat je meerdere ethernet interfaces wil hebben om dingen van elkaar te scheiden. Hang er een switch aan en ga met subinterfaces werken ookwel router-on-a-stick genoemd. Als dit niet is wat je wil, en je een echte convertor moet hebben kan ik je neit helpen..

• TrailBlazer
een 2500 ondersteunt geen dot1q hoor. Er zijn wel wat routers die dat ondersteuen op een 10 Mbit ethernet interface maar de 2500 echt niet.

• Skins

Skins

Gisteren 1e poging lab examen gedaan in San Jose met resultaat!!
Dit is echt een heel erg fijn gevoel en voldoening van zo'n 10 maanden studie

CCIE #21946

[ Voor 3% gewijzigd door Skins op 04-09-2008 09:41 ]

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Skins schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:40:

CCIE #21946
Gefeliciteerd ::)

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• TrailBlazer
Join the club (welke was het eigenlijk)
Overigens je weet waar het voor staat het Cisco Certified Is Exit. Tenzij je huidige werkgever nu al erg goed betaalt. Kan je bij een ander bedrijf veel meer krijgen nu je CCIE bent.

[ Voor 70% gewijzigd door TrailBlazer op 04-09-2008 09:50 ]

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ah, gefeliciteerd! Volgens mij ging je voor security toch? Of vergis ik me nu met iemand anders.

EDIT: Opgezocht, je ging voor Routing en Switching. Je bent trouwens pas 2 jaar in het Cisco wereld las ik net, dat geeft mij nu nog meer hoop . Zeer netjes.

[ Voor 45% gewijzigd door Mr.Nash op 04-09-2008 09:53 ]

• Rotty
TrailBlazer schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:40:
een 2500 ondersteunt geen dot1q hoor. Er zijn wel wat routers die dat ondersteuen op een 10 Mbit ethernet interface maar de 2500 echt niet.
En dus ..... moet ik wel een tweede router back to back installeren ? Of weet er iemand iets van een converter ?

PS: Layer 3 switch heb ik ook niet voorhanden dus ook geen optie.

• TrailBlazer
Convertor bestaat niet. Wil je 2 netwerken scheiden met de 2500's dan heb je inderdaad een B2B koppeling nodig en de netwerken scheiden tussen de routers. Bedenk dan wel dat je link tussen de 2 netwerken maximaal 2 Mbit is omdat dat de max speed van die serials is.

• Rotty
TrailBlazer schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:26:
Convertor bestaat niet. Wil je 2 netwerken scheiden met de 2500's dan heb je inderdaad een B2B koppeling nodig en de netwerken scheiden tussen de routers. Bedenk dan wel dat je link tussen de 2 netwerken maximaal 2 Mbit is omdat dat de max speed van die serials is.
dat dacht ik wel.. de 2Mbit maakt niet uit het is toch een test opstelling voor mijn studie..

• TrailBlazer
Dan moet je ze gewon b2b koppelen. Dan kan je, hoe simpel ook, zelfs nog een dynamisch routing protocol praten tussen die 2 routers.

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

TrailBlazer schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:40:
Hmmz, had ik moeten weten. Het is al jaren geweest dat ik hier voor het laatst mee heb gespeeld. Weet nog in het begin van m'n CCNA studie dat ik nog veel met b2b deed en 2500's..

Verwijderd

gents,

weten jullie of er debug commands zijn zodat je de handshakes kan zien bij het opbouwen van een DSL verbinding. hoe hij trained, auth, enzo ?

regards,

• TrailBlazer
authenticatie zit niet op een DSL verbinding. Verder ligt het een beetje aan het type ADSL interface wat je allemaal kan zien. Je kan het proberen met debug xdsl ????

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 04 september 2008 @ 16:49:
authenticatie zit niet op een DSL verbinding. Verder ligt het een beetje aan het type ADSL interface wat je allemaal kan zien. Je kan het proberen met debug xdsl ????
Hoi trail,

Ik meen me ooit eens gezien te hebben op een atm int dat je de hele procedure kon zien van het opbouwen van de connectie met de telco kant.

AT0/1/0 up up ADSL connection xxxxxxxxxxxx
Di1 up up xxxxxxxx
Vi1 up up

Echter weet ik hier dus niet de juiste commands voor.

DSL moet toch op een bepaalde manier met de andere kant rechtrekken wie hij is en wie de overkant is. inloggen e.d ?

Verwijderd

Mijn insteek is dat ik wil kunnen bewijzen dat de lijn steeds zijn training met de overkant verliest.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Eerst het training log aanzetten,

#sh run int atm0
interface ATM0
......
dsl enable-training-log
end

daarna een keer laten retrainen (of power-cyclen) en dan kun je met
sh dsl int atm0
alle smerige details bekijken.

Dit is allemaal op de atm/dsl laag, als je hoger (laag2/3 en hoger) wilt debuggen heb je weer andere commando's zoals debug ppp enz.

[ Voor 23% gewijzigd door joopv op 04-09-2008 17:10 ]

• TrailBlazer
Wat je kan zien ligt dus redelijk sterk aan je hardware op een DSLv3 moet je weer
show controller dsl ?/?/?
doen. Je krijgt dan allemaal info over de S/R verhouding en hoe vaak die lijn al ingetrained is sinds boot.
DSL checked helemaal niks mbt username en password. Pas als je PPPoA gaat praten over je DSL interface krijg je met authenticatie te maken. Met een RFC 1483 verbinding weer niet. Gewoon het OSI model volgen en per laag troubleshooten.

• zenith
  • Niet online
Skins schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:40:

CCIE #21946
Congrats!!!! :)
Waarom zetten sommige tweakers alle certs die ze hebben in hun sig? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door zenith op 04-09-2008 22:21 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 42 Laatste