Waarom niet
. Nah, ik had niks te melden en zag dat bij meerdere dus ik heb het maar klakkeloos gekopieerd
Mischien komter wel een leuke vacature uit. Ik ben wel eens benaderd naar aanleiding van mijn posts bijvoorbeeld.zenith schreef op donderdag 04 september 2008 @ 22:14:
[...]
Congrats!!!!
Waarom zetten sommige tweakers alle certs die ze hebben in hun sig?
Thanks Trail, ik heb je berichtje goed begrepen en ga zeker even met mijn werkgever om de tafel zitten.TrailBlazer schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:45:
Join the club (welke was het eigenlijk)
Overigens je weet waar het voor staat het Cisco Certified Is Exit. Tenzij je huidige werkgever nu al erg goed betaalt. Kan je bij een ander bedrijf veel meer krijgen nu je CCIE bent.
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
Klopt, Routing & Switching inderdaad. Ja ik heb tot Oktober 2006 nog nooit iets met networking gedaan en nooit een Cisco aangeraakt. Daarvoor was ik MCSEer en alleen bezig met servers en wat programmeren. Overigens ben ik (pas) 21.Mr.Nash schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:50:
Ah, gefeliciteerd! Volgens mij ging je voor security toch? Of vergis ik me nu met iemand anders.
EDIT: Opgezocht, je ging voor Routing en Switching. Je bent trouwens pas 2 jaar in het Cisco wereld las ik net, dat geeft mij nu nog meer hoop . Zeer netjes.
Uit globale interesse een CCNA boek gekocht en beetje in het wereldje blijven hangen zoals je ziet
Inmiddels heeft mijn werk fulltime met Cisco te maken en heb zeker mijn passie gevonden!
Ik hoorde net dat een collega van me gisteren ook geslaagd is voor zijn R&S. Het gaat hard de laatste tijd. Wordt tijd dat ik aan iets nieuws begin. Ik heb al een nieuwe baan gevonden en als ik daar wat te maken krijg met Juniper lijkt dat me ook zeker wat.
21 en fucking CCIE
21 en fucking CCIE
[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 05-09-2008 09:11 ]
Kom ik aan met mijn CCNA1 en 2 + CCNP ^^
Het is naar mijn idee ook een heel stuk toegankelijker geworden door dynamips en toko's als internetworkexpert e.d. Als je dynamips niet hebt zul je fysiek veel moeten knutselen wat best veel tijd kost in zijn totaliteit of als je 'even' iets wilt testen. Neemt natuurlijk niet weg dat het nog steeds VEEL is!TrailBlazer schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 09:11:
Ik hoorde net dat een collega van me gisteren ook geslaagd is voor zijn R&S. Het gaat hard de laatste tijd.
[ Voor 11% gewijzigd door zenith op 05-09-2008 12:53 ]
Ik denk niet dat je een leuke baan vind door een signature op got, magoedMr.Nash schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:26:
Waarom niet. Nah, ik had niks te melden en zag dat bij meerdere dus ik heb het maar klakkeloos gekopieerd
Niet dat ik het om die reden heb geplaatst maar denk wel dat je gelijk hebt.zenith schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:46:
[...]
Ik denk niet dat je een leuke baan vind door een signature op got, magoed
Anyways; 21 jaar en nu al CCIE

Juniper is ook leuk, maar multiple CCIEs is ook goed.TrailBlazer schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 09:11:
Ik hoorde net dat een collega van me gisteren ook geslaagd is voor zijn R&S. Het gaat hard de laatste tijd. Wordt tijd dat ik aan iets nieuws begin. Ik heb al een nieuwe baan gevonden en als ik daar wat te maken krijg met Juniper lijkt dat me ook zeker wat.
21 en fucking CCIE
Ik wilde eerst ook voor Juniper gaan na R&S, maar toen ben ik een keer naar de AMS-IX geweest en daar zag ik toch wel weer zo'n 90% Cisco dus toen ben ik weer gaan twijfelen. Dus heb nu toch besloten voor SP te gaan, als je nagaat dat minder dan 10% van de CCIEs meer dan 1 titel heeft ben je weer uniek :-)
Verwijderd
wat is ccna1 en 2 ?Sounderr schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:02:
Kom ik aan met mijn CCNA1 en 2 + CCNP ^^
De CCNA (Cisco Certified Network Associate) certificering bestaat uit 2 deel examens.
server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR
Dus eigenlijk CCENT en CCNA, al kan je CCNA in 1 examen doen.
[ Voor 37% gewijzigd door paella op 06-09-2008 10:55 ]
No production networks were harmed during this posting
CCIE SP of Juniper lijkt mij de volgende stap. Juniper is dan wel weer een stapje lastiger lijkt me omdat ik de hele CLI opnieuw moet leren.Skins schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 01:21:
[...]
Juniper is ook leuk, maar multiple CCIEs is ook goed.
Ik wilde eerst ook voor Juniper gaan na R&S, maar toen ben ik een keer naar de AMS-IX geweest en daar zag ik toch wel weer zo'n 90% Cisco dus toen ben ik weer gaan twijfelen. Dus heb nu toch besloten voor SP te gaan, als je nagaat dat minder dan 10% van de CCIEs meer dan 1 titel heeft ben je weer uniek :-)
Verwijderd
Heren
Iemand die mijn kan uitleggen wat precies dat interrupts betekent ?
Interrupts van wat, en op welke manier ?
Regards,
Jan
sh dsl int atm0
Alcatel 20150 chipset information
ATU-R (DS) ATU-C (US)
Modem Status: Showtime (DMTDSL_SHOWTIME)
DSL Mode: ITU G.992.1 (G.DMT) Annex A
ITU STD NUM: 0x01 0x1
Vendor ID: 'ALCB' 'ALCB'
Vendor Specific: 0x0000 0x0000
Vendor Country: 0x00 0x0F
Capacity Used: 19% 70%
Noise Margin: 37.0 dB 17.0 dB
Output Power: 20.0 dBm 12.0 dBm
Attenuation: 28.5 dB 19.0 dB
Defect Status: None None
Last Fail Code: None
Selftest Result: 0x00
Subfunction: 0x15
Interrupts: 1333 (0 spurious)
PHY Access Err: 0
Iemand die mijn kan uitleggen wat precies dat interrupts betekent ?
Interrupts van wat, en op welke manier ?
Regards,
Jan
sh dsl int atm0
Alcatel 20150 chipset information
ATU-R (DS) ATU-C (US)
Modem Status: Showtime (DMTDSL_SHOWTIME)
DSL Mode: ITU G.992.1 (G.DMT) Annex A
ITU STD NUM: 0x01 0x1
Vendor ID: 'ALCB' 'ALCB'
Vendor Specific: 0x0000 0x0000
Vendor Country: 0x00 0x0F
Capacity Used: 19% 70%
Noise Margin: 37.0 dB 17.0 dB
Output Power: 20.0 dBm 12.0 dBm
Attenuation: 28.5 dB 19.0 dB
Defect Status: None None
Last Fail Code: None
Selftest Result: 0x00
Subfunction: 0x15
PHY Access Err: 0
Wat voor apparaat is dit? Volgens mij low-end. Volgens mij is dit hoevaak de ATM interface de CPU interrupt voor packet afhandeling.Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 10:46:
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Het is gewoon een DSL wicje. Als je kijkt naar de last fail code dan ziet het er best wel goed uit. Het nadeel van het debuggen van die DSL wics is dat gewoon heel bot de chip wordt uitgelezen. Vandaar ziet het er ook allemaal zo on cisco achtig uit. Ook op de cisco site kan je nooit wat terugvinden hierover.
[ Voor 51% gewijzigd door TrailBlazer op 08-09-2008 11:21 ]
Pfff ik snap het even niet meer....
Ik heb de volgende situatie
1 vigor router (naam vigor)
2 x Cisco 2503 (namen r1 en r2)
de twee cisco routers zijn via dce dte kabel op serial 0 verbonden.
R1 serial 0 10.0.0.5/30 (een 2500 kan niet met subnet 0 overweg geloof ik)
R2 serial 0 10.0.0.6/30
Één van de vier switchpoorten op de vigor het ik verbonden met de ethernetpoort op R1
Op de R1 de ethernet interface een ip gegeven van 192.168.1.18/24
Op R2 het ik de ethernet interface een ip gegeven van 192.168.2.1/24
De vigor heeft aan de lan zijde een ip van 192.168.1.1.
Mijn PC die verbonden is aan de vigor heeft IP 192.168.1.21. Deze PC kan alle interfaces pingen behalve de ethernet van R2 ?????
Op de vigor heb ik overigens, net als op alle routers, een static routes ingegeven. Ik ga er vanuit dat ik dat goed heb gedaan omdat verder alles werkt. Ook de route naar het 192.168.2.1 is bekend. Want vanaf de vigor zelf kan ik die interface wel pingen.
Het vreemde is ook dat als ik vanaf mijn pc ga pingen of een tracert doe naar 192.168.2.1 dan zie ik op de R2 wel het e.e.a. binnen komen (krijg wat traceback meldingen enzo) ...
Iemand enig idee wat hier mis gaat.... het betreft overigens een studie opstelling hoor dus.....
Ik heb de volgende situatie
1 vigor router (naam vigor)
2 x Cisco 2503 (namen r1 en r2)
de twee cisco routers zijn via dce dte kabel op serial 0 verbonden.
R1 serial 0 10.0.0.5/30 (een 2500 kan niet met subnet 0 overweg geloof ik)
R2 serial 0 10.0.0.6/30
Één van de vier switchpoorten op de vigor het ik verbonden met de ethernetpoort op R1
Op de R1 de ethernet interface een ip gegeven van 192.168.1.18/24
Op R2 het ik de ethernet interface een ip gegeven van 192.168.2.1/24
De vigor heeft aan de lan zijde een ip van 192.168.1.1.
Mijn PC die verbonden is aan de vigor heeft IP 192.168.1.21. Deze PC kan alle interfaces pingen behalve de ethernet van R2 ?????
Op de vigor heb ik overigens, net als op alle routers, een static routes ingegeven. Ik ga er vanuit dat ik dat goed heb gedaan omdat verder alles werkt. Ook de route naar het 192.168.2.1 is bekend. Want vanaf de vigor zelf kan ik die interface wel pingen.
Het vreemde is ook dat als ik vanaf mijn pc ga pingen of een tracert doe naar 192.168.2.1 dan zie ik op de R2 wel het e.e.a. binnen komen (krijg wat traceback meldingen enzo) ...
Iemand enig idee wat hier mis gaat.... het betreft overigens een studie opstelling hoor dus.....
**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress
Kent je r2 router de terugweg naar je host wel?
[ Voor 71% gewijzigd door Leon T op 08-09-2008 19:29 ]
Vaak is ook een firewall een punt dat vergeten wordt.
Als ik vanaf de router ping naar r2 kan ie de weg ook terug vinden naar de router (die in het zelfde netwerk zit als mijn pc) dus ik kan niet anders aannemen van wel.Leon T schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:28:
Kent je r2 router de terugweg naar je host wel?
Goed punt indeed maar alles uitgezet dus kan geen probleem zijn....Mr.Nash schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:56:
Vaak is ook een firewall een punt dat vergeten wordt.
Als je vanaf r1 pingt, dan ping je vanaf de interface die het dichtste bij de ethernet interface op r2 zit, dus de serial poort. Dit netwerkje kent r2 wel, maar het hostnetwerkje niet dus.Rotty schreef op maandag 08 september 2008 @ 20:04:
[...]
Als ik vanaf de router ping naar r2 kan ie de weg ook terug vinden naar de router (die in het zelfde netwerk zit als mijn pc) dus ik kan niet anders aannemen van wel.
Maargoed, dit wordt allemaal te technisch. Wellicht handig om een eigen topic over te beginnen?
Ik bedoelde niet vanaf r1 maar vanaf de vigor en die heeft toch echt een route nodig om terug te komen.Leon T schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:05:
[...]
Als je vanaf r1 pingt, dan ping je vanaf de interface die het dichtste bij de ethernet interface op r2 zit, dus de serial poort. Dit netwerkje kent r2 wel, maar het hostnetwerkje niet dus.
Maargoed, dit wordt allemaal te technisch. Wellicht handig om een eigen topic over te beginnen?
Na een reload van alle systemen en een reboot van de vigor werkt het wel ... dus problem solved !
Verwijderd
Mensen hier ervaring met CCNA Security (640-553)? Schijnt dat dit deel nog niet zo gek lang bestaat.
Ik ben vandaag begonnen met leren. Hoe hebben jullie het examen ervaren, zwaar? Hoeveel percentage moest je halen? Er veel voor moeten leren? Ik heb ICND1 en ICND2 (CCNA) al gehaald, dus ik heb al een lichte basis.
Ik ben vandaag begonnen met leren. Hoe hebben jullie het examen ervaren, zwaar? Hoeveel percentage moest je halen? Er veel voor moeten leren? Ik heb ICND1 en ICND2 (CCNA) al gehaald, dus ik heb al een lichte basis.
Nope is inderdaad heel erg nieuw. Volgens mij is er hier nog nooit iemandlangs gekomen met dat examen. Ik verwacht dat het zo'n 50% gelijk is aan de oude CCNA. De basis van subnetting en OSI model heb je overal nodig.
CCNA Security is een combi van het oude CCNA track en het SND examen.
( Securing Network Devices ) SND was onderdeel van het CCSP traject.
( Securing Network Devices ) SND was onderdeel van het CCSP traject.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Is idd heel nieuw.
SND is nog te doen tot half december geloof ik en daarna zit het vast in CCNA, hoorde ik net van collega.
Afgelopen vrijdag met succes examen 642-503 gedaan.
Nu op school voor SNPA..veel van het zelfde van SNRS, enkel dieper erop in.
SND is nog te doen tot half december geloof ik en daarna zit het vast in CCNA, hoorde ik net van collega.
Afgelopen vrijdag met succes examen 642-503 gedaan.
Nu op school voor SNPA..veel van het zelfde van SNRS, enkel dieper erop in.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Wacht even... SNPA = PIX & ASA en SNRS = Routers & Switches. Dat is niet hetzelfde. PIX/ASA is iets anders dan IOS...
Haalde eea in de war. Heb afgelopen weken redelijk wat met Asa en Pix kunnen doen. Maar er komen wel veel dingen naar voren die al bekend zijn uit vorige cursussen. Ook veel dingen die gruwelijk logisch zijn.paella schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 15:17:
Wacht even... SNPA = PIX & ASA en SNRS = Routers & Switches. Dat is niet hetzelfde. PIX/ASA is iets anders dan IOS...
Echter zitten er wel verdomd veel leuke functies in de Pix
Jammer dat ze nog zo duur zijn voor thuis in je lab te plaatsen, maar denk dat ik er toch aan moet geloven. Simuleren kan ook nog wel een optie zijn. Je moet er mee spelen uiteindelijk om het in bedrijf lekker te kunnen gebruiken.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Wat is duur?
In de pricewatch staat een ASA 5505 voor zo'n 950 euro te koop, maar als je even verder kijkt kom je hem ook goedkoper tegen.
Ik heb zelf bij shops.nl link) een asa 5505 gekocht voor zo'n 290 euro. Zat in de originele Cisco doos, alles erop en eraan... Draait inmiddels ASA versie 8 en ASDM versie 6.
Sure, je kan niet onbeperkt vlans aanmaken met deze versie, maar je kan wel alle functionaliteiten gebruiken. Zo draait hij nu webvpn, normale VPN, you name it. Ideaal als pruts en testbak.
Ik heb zelf bij shops.nl link) een asa 5505 gekocht voor zo'n 290 euro. Zat in de originele Cisco doos, alles erop en eraan... Draait inmiddels ASA versie 8 en ASDM versie 6.
Sure, je kan niet onbeperkt vlans aanmaken met deze versie, maar je kan wel alle functionaliteiten gebruiken. Zo draait hij nu webvpn, normale VPN, you name it. Ideaal als pruts en testbak.
Dat zijn betere prijzen 290 euro.Leon T schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 22:30:
Wat is duur?In de pricewatch staat een ASA 5505 voor zo'n 950 euro te koop, maar als je even verder kijkt kom je hem ook goedkoper tegen.
Moet eerst nog op zoek naar aantal 2500's zodat ik een lab kan bouwen
men lijkt te denken dat die dingen nog 150 euro waard zijn per stuk....
Die "traceback" message die je net vernoemde is iets dat je eigenlijk niet wil zien ;-)Rotty schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:32:
Na een reload van alle systemen en een reboot van de vigor werkt het wel ... dus problem solved !
Wil zeggen dat je een toch ergens tegen een fout/bug/overflow bent gelopen ....
Dat het na een reboot werkt kan daar wel eens aan liggen...
Ik moet binnenkort mijn CCNA gaan halen en zou daarom wat boeken willen bestellen. Ik twijfel nog wat tussen de CCNA Official Exam Certification Library en de CCNA Preparation Library (Self-Study Guide).
Het is me niet geheel duidelijk wat het verschil tussen die 2 boeken is? Kan ze natuurlijk beide bestellen, is toch op kosten van het bedrijf
Het is me niet geheel duidelijk wat het verschil tussen die 2 boeken is? Kan ze natuurlijk beide bestellen, is toch op kosten van het bedrijf
Welke boeken raden jullie aan om CCDA in zelfstudie te leren?
Ik heb het gedaan met de stof op PEC (Partner Education Connection), de shortcuts van ciscopress en voorbeeldexamens die ik op het internet heb gevonden.BlaCKErrOR schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 17:51:
Welke boeken raden jullie aan om CCDA in zelfstudie te leren?
Uiteindelijk 847/1000 gehaald. Da's niet overdreven, maar van het bedrijf uit moest ik eerst CCDA halen en mag nu pas aan CCNA beginnen. De omgekeerde volgorde is ongetwijfeld aan te raden
Ik ben ondertussen met CCNA bezig op school, maar heb momenteel niet zoveel les en ben dus op zoek om daarnaast nog iets te doen. En met dat je voor CCNP eerst CCNA moet behalen, had ik gedacht om CCDA eerst te volgenComBax schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 18:25:
[...]
Ik heb het gedaan met de stof op PEC (Partner Education Connection), de shortcuts van ciscopress en voorbeeldexamens die ik op het internet heb gevonden.
Uiteindelijk 847/1000 gehaald. Da's niet overdreven, maar van het bedrijf uit moest ik eerst CCDA halen en mag nu pas aan CCNA beginnen. De omgekeerde volgorde is ongetwijfeld aan te raden
Of zou er nog iemand een ander voorstel hebben?
Niemand die het vershil weet?ComBax schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:15:
Ik moet binnenkort mijn CCNA gaan halen en zou daarom wat boeken willen bestellen. Ik twijfel nog wat tussen de CCNA Official Exam Certification Library en de CCNA Preparation Library (Self-Study Guide).
Vanochtend mijn CCNA gehaald (640-802) ! Was helaas wel de tweede poging, eerste keer 798 en nu 895 punten
Viel me al met al nog wel een beetje mee, was in mei begonnen en had halverwege vorige maand mijn eerste poging gedaan...
Maar is mijn CCNA nu drie jaar geldig en dan moet ik weer een examen doen om die status te behouden?
Maar is mijn CCNA nu drie jaar geldig en dan moet ik weer een examen doen om die status te behouden?
https://powershellisfun.com
Yep, als je niets doet verloopt je certificering met 3 jaar.
Wel wordt deze weer verlengd als je een P-examen doet. (dan telt 3 jaar vanaf het behalen van je P-examen).
Wel wordt deze weer verlengd als je een P-examen doet. (dan telt 3 jaar vanaf het behalen van je P-examen).
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dus na het behalen van een van deze exams, http://www.cisco.com/web/...tification_type_home.html, dan heb ik de CCNA titel weer voor drie jaar? Ben wel van plan om er verder meer te gaan, voor zover mijn werkgever dat nuttig vindt helaas, maar weet niet of ik alle CCNP examens wel zou gaan doen aangezien ons bedrijf niet zo groot is qua hoeveelheid switches en routers zeg maar...Question Mark schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 14:52:
Yep, als je niets doet verloopt je certificering met 3 jaar.
CC*P is een mooie gelegenheid om een andere baan te zoeken. Je hoeft echt niet altijd bij dezelfde toko te blijven.
Hallo,
Ik ben dmv thuisstudie bezig met ccna en zit met een klein lab probleem. De situatie:
vigor router verbonden met internet binnenzijde 192.168.1.1/24
aan een van de lanpoorten van de vigor loopt een kabel naar een cisco router (naam R1) met ip 192.168.1.18/24
R1 zit back tot back gekoppeld aan een tweede cisco router (R2) R1 heeft ip 10.0.0.5/30 R2 heeft 10.0.0.6/30 aan de andere kant heeft R2 192.168.3.17/28 hieraan zit een cisco switch (vlan1 192.168.3.19) en in een van de poortjes hangt een windows server. Dus even op een rijtje
internet <-- Vigor--->192.168.1.1/24
192.168.1.18/24<-- R1-->10.0.0.5/30
10.0.0.6<--R2-->192.168.3.17/28
(192.168.3.19/28)<--switch-------> server 192.168.3.20
ik kan vanaf alke plek elk apparaat pingen. Ik kan alleen niks op het internet pingen ? Ik maak gebruik van static routes en ik ga er voorlopig vanuit dat die allemaal goed staan. Hebben jullie enig idee wat hier niet goed gaat ?
Ik ben dmv thuisstudie bezig met ccna en zit met een klein lab probleem. De situatie:
aan een van de lanpoorten van de vigor loopt een kabel naar een cisco router (naam R1) met ip 192.168.1.18/24
R1 zit back tot back gekoppeld aan een tweede cisco router (R2) R1 heeft ip 10.0.0.5/30 R2 heeft 10.0.0.6/30 aan de andere kant heeft R2 192.168.3.17/28 hieraan zit een cisco switch (vlan1 192.168.3.19) en in een van de poortjes hangt een windows server. Dus even op een rijtje
ik kan vanaf alke plek elk apparaat pingen. Ik kan alleen niks op het internet pingen ? Ik maak gebruik van static routes en ik ga er voorlopig vanuit dat die allemaal goed staan. Hebben jullie enig idee wat hier niet goed gaat ?
De vraag hier is wat heb je met je internet gateway gedaan. Ik neem aan dat je daar NAT, aangezien een 192 of 10 reeks niet gerouteerd word op het internet moet je deze adressen gaan nat'ten. Wellicht de config daarvan even pasten? Tevens natuurlijk een default gateway injecteren zodat al je hosts daadwerkelijk een routing entry hebben voor "het internet"Rotty schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:33:
Hallo,
[ Voor 4% gewijzigd door Justin_Time op 07-10-2008 10:42 ]
Elke dag dronken is ook een geregeld leven.
Ik heb op r2 een default gateway staan naar serial 0 (r2 en r1 zitten via serial dce/dte verbonden). R1 heeft een default gateway naar de ethernet poort. De ethernet van R1 zit op een lan poort van de vigor. De vigor heeft op zijn beurt weer een default gateway naar het internet toe en dat loopt inderdaad via NAT. M.a.w. elke router heeft een gateway die de pakketjes keurig één hop omhoog gooit in de richting van het internet. Mbt NAT snap ik niet helemaal wat je bedoelt die vigor die nat toch alles wat naar de WAN interface gaat lijkt me, hier kan ik volgens mij niet zoveel aan instellen.Justin_Time schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:40:
[...]
De vraag hier is wat heb je met je internet gateway gedaan. Ik neem aan dat je daar NAT, aangezien een 192 of 10 reeks niet gerouteerd word op het internet moet je deze adressen gaan nat'ten. Wellicht de config daarvan even pasten? Tevens natuurlijk een default gateway injecteren zodat al je hosts daadwerkelijk een routing entry hebben voor "het internet"

Mischien NAT die vigor enkel de reeks die direct op zijn ethernet aangesloten zit. Dus 192.168.1.0/24 Dit kan je controleren door eventueel op R1 ook nat overload te configgen op de interface die naar de Vigor gaat.
mmm dat zou ik toch ook kunnen checken door vanaf r1 een ping naar het internet te doen ? die zit namelijk met zijn ethernet interface ook in het 192.168.1.0/24 netwerk..TrailBlazer schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:28:
Justin
Mischien NAT die vigor enkel de reeks die direct op zijn ethernet aangesloten zit. Dus 192.168.1.0/24 Dit kan je controleren door eventueel op R1 ook nat overload te configgen op de interface die naar de Vigor gaat.
en vanaf r1 is internet ook niet bereikbaar...
[ Voor 4% gewijzigd door Rotty op 07-10-2008 12:30 ]
R1 heeft wel een default gateway neem ik aan.
Ik ben nog niet zo heel ver in mijn boek maar de command show ip route op R1 geeft mij de volgende resultaten:TrailBlazer schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:33:
R1 heeft wel een default gateway neem ik aan.
Gateway of last resort is 0.0.0.0 to network 0.0.0.0
10.0.0.0/24 is subnetted, 1 subnets
C 10.0.0.0 is directly connected, Serial0
C 192.168.1.0/24 is directly connected, Ethernet0
192.168.3.0/28 is subnetted, 1 subnets
S 192.168.3.16 is directly connected, Serial0
S* 0.0.0.0/0 is directly connected, Ethernet0
Ik ga ervan uit dat de onderste regel ervoor zorgt dat ik een default gateway heb (all zero's) of moet ik die last resort nog wat aanpassen dat ik bij network 192.168.1.0/24 inklop ??
[ Voor 13% gewijzigd door Rotty op 07-10-2008 12:45 ]
Da's knap, zo te zien heb je het 0/0-netwerk op een interface geconfigureerd?Rotty schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:38:
[...]
S* 0.0.0.0/0 is directly connected, Ethernet0
Laat je config van interface ethernet0 eens zien.
en voeg "ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 <default-gateway-ip>" toe aan je config
Hij heeft gewoon een ip route 0.0.0.0 interface ethernet 0 gedaan in plaats van ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.1
check !! tnx dat was inderdaad het probleem.... stom hie je over dingen heen kan kijken..... nogmaals bedankt voor de input...TrailBlazer schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:37:
Hij heeft gewoon een ip route 0.0.0.0 interface ethernet 0 gedaan in plaats van ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.1
Heeft hier al iemand zijn CCVP behaald en wat zijn de ervaringen hier mee?
http://www.catalogged.net/
Verwijderd
Hi gents,
Ben bijna klaar met me ICND2 en kom er achter dat ik subnetting toch nog steeds het lastigste vind van alles.
Ik dus een een VLSM scenario opgezet... Is er iemand zo kind hier om mij te vertellen of ik alles juist heb gedaan ?
Sorry alvast voor de onduidelijke paint tekening, maar paint sucked nu eenmaal
Het rood omringde is de subnet die ik wou ontleden
waarom ik 255.255.255.0 eronder heb gezet weet ik niet, maar dat moet natuurlijk 255.255.0.0 zijn
Ben bijna klaar met me ICND2 en kom er achter dat ik subnetting toch nog steeds het lastigste vind van alles.
Ik dus een een VLSM scenario opgezet... Is er iemand zo kind hier om mij te vertellen of ik alles juist heb gedaan ?
Sorry alvast voor de onduidelijke paint tekening, maar paint sucked nu eenmaal
Het rood omringde is de subnet die ik wou ontleden

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 14:10 ]
Verwijderd
Overigens heb ik ook nog een vraag over Router Summarization.
Stel je hebt een router met routes naar 192.168.1.0 t/m 192.168.15.0
En je summarizated dat als 1 geheel....
Dan heb je toch een probleem als 1 van die netwerken downgaat, omdat hij dan adverteerd dat hij contact met het geheel kwijt is ? Dus op die manier is Router Sum. toch eigenlijk helemaal niet zo tof ?
Stel je hebt een router met routes naar 192.168.1.0 t/m 192.168.15.0
En je summarizated dat als 1 geheel....
Dan heb je toch een probleem als 1 van die netwerken downgaat, omdat hij dan adverteerd dat hij contact met het geheel kwijt is ? Dus op die manier is Router Sum. toch eigenlijk helemaal niet zo tof ?
Als het goed is stuurt een router zijn summary altijd uit of als er tenminste maar een van de subnets uit de summary aanwezig is in zijn routing table.
Verwijderd
Bedoel je daarmee dat als 1 van de netwerken in de summeray downgaat, hij alleen dat netwerk als down zal adverteren ?TrailBlazer schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:44:
Als het goed is stuurt een router zijn summary altijd uit of als er tenminste maar een van de subnets uit de summary aanwezig is in zijn routing table.
Als er een subnet uit die summary down gaat zal de rest van het netwerk die enkel die summary zien dat nooit doorhebben. De router die de summary adverteert zal nog steeds verkeer aantrekken ook al is het subnet niet meer te bereiken. Om routing loops te voorkomen zullen een aantal routing protocollen dan ook een floating static naar null maken voor de summary zodat het verkeer tenminste weggegooid wordt als ze geen more specific er voor hebben.
Verwijderd
Maar in dat geval, als je toevallig nog een ander path hebt voor het netwerk dat down is, zullen de andere routers nooit weten om dat andere path te gebruiken correct ?TrailBlazer schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:49:
Als er een subnet uit die summary down gaat zal de rest van het netwerk die enkel die summary zien dat nooit doorhebben. De router die de summary adverteert zal nog steeds verkeer aantrekken ook al is het subnet niet meer te bereiken. Om routing loops te voorkomen zullen een aantal routing protocollen dan ook een floating static naar null maken voor de summary zodat het verkeer tenminste weggegooid wordt als ze geen more specific er voor hebben.
nee dat klopt. Dit is dus ook meteen de reden dat summaries riskant kunnen zijn. Je haalt namelijk routing informatie weg. Het voordeel is dus wel dat je routingtabellen kleiner worden en convergence sneller gaat.
Verwijderd
Dan moet je dat pad adverteren zonder summary, de meest specifieke route krijgt altijd voorrang. Dit betekent echter wel dat je je netwerk op de juiste manier moet designen om dit (goed) te laten werken. Als je op 2 plekken een summary adverteert, en 1 van de twee raakt zijn meer specifieke pad kwijt, dan zal al het verkeer dat naar die lokatie gerouteerd wordt gedropped worden. Een oplossing is om te zorgen dat beide routers zowel het directe meer specifieke pad als het meer specifieke pad via de andere router kennen.Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:50:
[...]
Maar in dat geval, als je toevallig nog een ander path hebt voor het netwerk dat down is, zullen de andere routers nooit weten om dat andere path te gebruiken correct ?
Klopt wat je dus ook vaak ziet is dat de 2 border routers die dus allebei de summary adverteren ook nog een onderlinge link hebben zodat zij zelf altijd de volledige info hebben.
Verwijderd
http://www.plaatjesupload.../10/16/1224170298-410.jpg
kan iemand mij vertellen waarom het antwoord de laatste optie is ?
Dat die Switch ROOT is betekent toch neit dat al het verkeer EERST via hem moet gaan ?
eerst optie is veel logischer
Dat die Switch ROOT is betekent toch neit dat al het verkeer EERST via hem moet gaan ?
Dat hoeft niet, maar is in dit geval wel zo.Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:07:
http://www.plaatjesupload.../10/16/1224170298-410.jpg
Dat die Switch ROOT is betekent toch neit dat al het verkeer EERST via hem moet gaan ?![]()
Er word eerst een spanning-tree gebouwd voordat er data word geforward.
Het kortste pad voor switch A naar switch E is de link A-E.
Het kortste pad voor switch D naar switch E is het pad D-C-E.
Het pad tussen A-D zal in blocking gaan en de data zal dus via A-E-C-D lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 16-10-2008 21:23 ]
In deze tekening is te weinig informatie gegeven om het antwoord 100% zekerheid te geven.
Er staan namelijk geen bandbreedte's en geen bridge ID's bij de poorten en switches. Je kunt dus absoluut niet zeggen dat switch D zijn connectie naar switch C kiest als root port, het kan net zo goed de verbinding naar A zijn, omdat deze via hetzelfde aantal verbindingen loopt (enigste informatie die je hebt). De verbinding tussen Sw C en Sw D word in dat geval op blocking gezet.
Deze vraag is dus niet te beantwoorden of je moet antwoord A en D kunnen aanklikken aangezien dit beide goede antwoorden zijn
[Edit]
Ik vond dit document waar deze vraag in detail word verteld en uiteindelijk ook met de conclusie komt dat het antwoord alleen maar te 'gokken' is vanwege het ontbreken van tie-breaker informatie
http://www.globalconfig.n...nning-tree-questions.html
Er staan namelijk geen bandbreedte's en geen bridge ID's bij de poorten en switches. Je kunt dus absoluut niet zeggen dat switch D zijn connectie naar switch C kiest als root port, het kan net zo goed de verbinding naar A zijn, omdat deze via hetzelfde aantal verbindingen loopt (enigste informatie die je hebt). De verbinding tussen Sw C en Sw D word in dat geval op blocking gezet.
Deze vraag is dus niet te beantwoorden of je moet antwoord A en D kunnen aanklikken aangezien dit beide goede antwoorden zijn
[Edit]
Ik vond dit document waar deze vraag in detail word verteld en uiteindelijk ook met de conclusie komt dat het antwoord alleen maar te 'gokken' is vanwege het ontbreken van tie-breaker informatie
http://www.globalconfig.n...nning-tree-questions.html
[ Voor 20% gewijzigd door Skins op 16-10-2008 23:56 ]
Vanochtend ICND1 gedaan en gehaald
Een score van 910 met als aantekening dat ik perongeluk 3 vragen overgeslagen had (Op Next klikken als je nog 3 van de 5 vragen moet doen
). Op naar ICND2 voor het eind van dit jaar...

Ik ga 21 november op voor de tweede keer voor CCNA hoe groot is de kans dat je hetzelfde examen weer krijgt?
Vond het vrij lastig de eerste keer zeker omdat ik niet zo thuis was/ben met IOS.
Vond het vrij lastig de eerste keer zeker omdat ik niet zo thuis was/ben met IOS.
Ik heb hem dus ook twee keer moeten doen, je krijgt niet hetzelfde examen maar waarschijnlijk wel een aantal vragen die je de eerste keer ook had. Maar het is een random examen, je weet nooit welke set aan vragen je krijgt...dennismaus schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 12:57:
Ik ga 21 november op voor de tweede keer voor CCNA hoe groot is de kans dat je hetzelfde examen weer krijgt?
Ik kan je aanraden juist met IOS te prutsen, zul je in je dagelijkse werk vast ook moeten gaan doen straksdennismaus schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 12:57:
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Zeker je CCNA examen zal verschillen omdat de database met vragen echt enorm is. De wat vreemdere examens zijn minder random. Ik heb 2 keer een examen over moeten doen (CCIE written en iets van Security) en die kwamen denk ik voor 50%-75 overeen.
Ik vroeg me dit af aangezien ik met drie collega's vergelijkbare examens had vooral de simulaties waren het zelfde.
Maar ios knoeien gaat me al een stuk beter af dus dat moet goed komen.
Maar ios knoeien gaat me al een stuk beter af dus dat moet goed komen.
Simulaties zijn wel vaak hetzelfde ja daar zijn er een stuk minder van.
En volgens mij tellen die ook het meest zwaar omdat ik er een van verknoeid had, als in helemaal niets mee gedaan. En ik hield daardoor maar 735 punten over...TrailBlazer schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:21:
Simulaties zijn wel vaak hetzelfde ja daar zijn er een stuk minder van.
Beetje domme actie dan op examen te gaan doen als je niet zo thuis bent met IOS. Al haal je het, je valt dan zo door de mand als je er ergens mee aan de slag moet.dennismaus schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 12:57:
Beetje kort door de bocht om het DOM te noemen. Weet je de rede waarom ik CCNA ga halen? Nee denk het niet... Bij ons lopen een aantal heren rond met een paar mooie papieren voor Cisco en die hebben soms mensen bij een project nodig. De klant weet dat je nog moet leren maar wel je papieren hebt. Kan je mooi mee oefenen.paella schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:44:
[...]
Beetje domme actie dan op examen te gaan doen als je niet zo thuis bent met IOS. Al haal je het, je valt dan zo door de mand als je er ergens mee aan de slag moet.
Deze Cisco papieren zijn bedoeld om je kennis te testen en deze te bevestigen doormiddel van een certificaat. Het is dus de bedoeling dat je de kennis al hebt en deze niet pas krijgt na het behalen van een certificaat.Als het goed is kun je zo dan ook nooit een certificaat behalen..
Ik denk trouwens niet dat je niet thuis bent in IOS als je de vorige keer boven de 700 punten hebt gescoord, als dit namelijk wel het geval was zou je een veel groter gedeelte van het examen niet kunnen maken.
Ik denk trouwens niet dat je niet thuis bent in IOS als je de vorige keer boven de 700 punten hebt gescoord, als dit namelijk wel het geval was zou je een veel groter gedeelte van het examen niet kunnen maken.
Ik ga binnenkort maar weer 's een poging wagen om m'n CCNP te halen. De cursussen jaren geleden gedaan en ondertussen redelijk wat ervaring opgedaan (ondanks dat ik eigenlijk in de security hoek zit tegenwoordig, firewalls, loadbalancers, reverse-proxies etc.).
Nu heb ik me ingeschreven voor een examen BCSI, maar ik zie ook dat mensen de composite hebben gedaan. Is het aan te raden de composite te doen ipv de beide examens apart
(BCSI, BCMSN <-> composite)
Nu heb ik me ingeschreven voor een examen BCSI, maar ik zie ook dat mensen de composite hebben gedaan. Is het aan te raden de composite te doen ipv de beide examens apart
(BCSI, BCMSN <-> composite)
Als je genoeg kennis hebt van beide onderwerpen zal ik het in ieder geval proberen. Het scheelt je geld en tijd. Het is wel meer kennis die je op hetzelfde moment in je kop moet hebben zitten natuurlijk. Ik heb het zelf gedaan met de composite van BGP+MPLS en dat ging bij mij prima.
Moet te doen zijn. Ik was toentertijd gezakt voor routing (BSCI) en heb daarna in de herkansing maar de composite gedaan die ik wel haalde en wel wat makkelijker vond. Switching was toen voor mij een van de makkelijkste punten vandaar dat ik direct BCMSN erbij pakte. Als je denkt dat je voldoende kennis hebt in beiden zul je de composite wel moeten kunnen doen.
Ik ben wel redelijk thuis maar mis gewoon de snelheid er nog in.Mr.Nash schreef op maandag 17 november 2008 @ 08:57:
Deze Cisco papieren zijn bedoeld om je kennis te testen en deze te bevestigen doormiddel van een certificaat. Het is dus de bedoeling dat je de kennis al hebt en deze niet pas krijgt na het behalen van een certificaat.Als het goed is kun je zo dan ook nooit een certificaat behalen..
En je moet ergens beginnen.
Snelheid krijg je door veel te oefenen en dat komt dan idd zoals je het aangeeft in die projecten.
Even een kleine vraag tussendoor; Ik ben op dit moment bezig met CCNA via de Network Academy. Dit gaat me allemaal goed af en ik vind dit ook een mooi vakgebied. Mijn plan is dus om sowieso een oficieel CCNA-certificaat te halen en dan (eventueel) later nog doorgaan met CCNP.
Mijn vraag is alleen of het zin heeft om via eBay een volledig testlab aan te schaffen a 350 euro. Het gaat mij nou niet zozeer om de kosten die het met zich meebrengt maar kun je ook niet net zo goed alle testlabs opbouwen in Packet Tracer? Of mis je dan toch behoorlijk wat?
Mijn vraag is alleen of het zin heeft om via eBay een volledig testlab aan te schaffen a 350 euro. Het gaat mij nou niet zozeer om de kosten die het met zich meebrengt maar kun je ook niet net zo goed alle testlabs opbouwen in Packet Tracer? Of mis je dan toch behoorlijk wat?
Bijna alles wat je voor CCNA nodig hebt kun je ook in Packet tracert. Daar is overigens versie 5 van uit (volgens mij al tijdje)
Maar het is fijn om wat hardware te hebben zodat je ook daadwerkelijk eens vast hebt wat je gebruikt en kunt klooien.
Ik heb gelukkig van een toffe gotter 2 routers gekregen, is toch leuker als Packet tracert / Boson etc.
Maar het is fijn om wat hardware te hebben zodat je ook daadwerkelijk eens vast hebt wat je gebruikt en kunt klooien.
Ik heb gelukkig van een toffe gotter 2 routers gekregen, is toch leuker als Packet tracert / Boson etc.
Die gebruik ik dan ook op dit moment.Capo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:34:
Bijna alles wat je voor CCNA nodig hebt kun je ook in Packet tracert. Daar is overigens versie 5 van uit (volgens mij al tijdje)
Maar behalve die reden is er eigenlijk weinig reden om toch fysiek te gaan? Want als het alleen maar fijn is om een router/switch vast te houden koop ik net zo goed een puppy bij wijze vanMaar het is fijn om wat hardware te hebben zodat je ook daadwerkelijk eens vast hebt wat je gebruikt en kunt klooien.
Damn dat is echt een goeie gast dan.Capo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:34:
even een vraag over VTP. Ik loop in het programma routersim wat te stoeien met VTP. Correct me if i am wrong maar als ik alle switches op "server"mode heb staan en ik voer in een van de switches een VTP domain name in dan nemen die andere dit toch over mits ze nog niet ingevuld waren ?
RouterSim doet dit namelijk niet terwijl volgens mijn info dit wel zou moeten (en dus een bug of onvolledigheid in routersim) ??? (en ja ik heb de connecting ports in trunk mode, maar ook als ik de switchport mode op auto heb staan doet ie het nog niet)
Ooh en ik zie dat ook mijn vlans niet gerepliceerd worden.. volgens mij doe ik toch echt alles goed(??). Heeft iemand van jullie dit wel eens geprobeerd in routersim 6 ??
RouterSim doet dit namelijk niet terwijl volgens mijn info dit wel zou moeten (en dus een bug of onvolledigheid in routersim) ??? (en ja ik heb de connecting ports in trunk mode, maar ook als ik de switchport mode op auto heb staan doet ie het nog niet)
Ooh en ik zie dat ook mijn vlans niet gerepliceerd worden.. volgens mij doe ik toch echt alles goed(??). Heeft iemand van jullie dit wel eens geprobeerd in routersim 6 ??
[ Voor 25% gewijzigd door Rotty op 20-11-2008 19:24 ]
als VTP niet werkt dan worden ook geen VLANs gepropageerd. Ik weet niet helemaal zeker of een device wat vtp server is zonder domein naam het andere domein overneemt dit is er volgens mij uitgehaald ivm de volgende situatie.
Een switch die VTP server is heeft geen domein maar wel een VTP DB revisie van 300. Vervolgens komt er een VTP pakket met domein binnen met revisie 200. De switch zonder domein neemt het domein over. Vervolgens ziet die switch dat zijn revisie 300 is die andere is slechts 200. Ik heb de meest recente VTP DB ik ga hem flooden. Als zijn DB echter leeg is ben je dus al je VLANs kwijt. Ga dat maar uitleggen aan je manager waarom het netwerk plat is gegaan
Ik heb het even opgezocht in het Cisco LAN switching book en daar zeggen ze dat die het wel moet doen. Nu ff cisco.com checken.
Hieruit blijkt dus dat hij ook meteen het revisienummer overneemt. Ook wordt niet specifiek gemeld dat een switch in server mode het domein niet overneemt. Kortom ik kan het niet vinden
De enige oplossing is het dus ff te configgen op echte hardware.
Een switch die VTP server is heeft geen domein maar wel een VTP DB revisie van 300. Vervolgens komt er een VTP pakket met domein binnen met revisie 200. De switch zonder domein neemt het domein over. Vervolgens ziet die switch dat zijn revisie 300 is die andere is slechts 200. Ik heb de meest recente VTP DB ik ga hem flooden. Als zijn DB echter leeg is ben je dus al je VLANs kwijt. Ga dat maar uitleggen aan je manager waarom het netwerk plat is gegaan
Ik heb het even opgezocht in het Cisco LAN switching book en daar zeggen ze dat die het wel moet doen. Nu ff cisco.com checken.
bronIf the switch receives a VTP advertisement over a trunk link, it inherits the management domain name and the VTP configuration revision number. The switch then ignores advertisements with a different domain name or an earlier configuration revision number.
Hieruit blijkt dus dat hij ook meteen het revisienummer overneemt. Ook wordt niet specifiek gemeld dat een switch in server mode het domein niet overneemt. Kortom ik kan het niet vinden
[ Voor 37% gewijzigd door TrailBlazer op 20-11-2008 20:24 ]
Dat is zoiezo natuurlijk het gevaar met vtp (een test switch met de zelfde domain naam in je produktie netwerk hangen met een hogere revisie en je hebt de poppen aan het dansen).. Maar goed ik heb handmatig de domeinnamen toegevoegd en dan komen mijn vlans nog niet over... Ik mag aannemen dat die Sim dit toch wel goed zou moeten doen dus zal toch mijn configuratie eens nalopen... vreemd want alles lijkt goed te werken... Had ik maar twee normale switches dat test toch iets prettiger..TrailBlazer schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:36:
Idd volgens de boeken moet het werken als je vtp NULL is dan moet ie mits de vtp mode op server of client staat overnemen .... weird... tnx for checking...en de link...
Je kan nog even kijken of er niet stiekem een vtp password geconfigureerd staat en of je interfaces wel netjes aan het trunken zijn. Doe even
show interfaces trunk
show interface interface switchport.
Sowieso is het heel erg handig om de univercd te leren gebruiken
www.cisco.com/univercd
show interfaces trunk
show interface interface switchport.
www.cisco.com/univercd
Hey goeie link tnx !!TrailBlazer schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:33:
www.cisco.com/univercd
...of te navigeren op de Cisco site.Sowieso is het heel erg handig om de univercd te leren gebruiken
www.cisco.com/univercd
http://www.cisco.com/go/support
--> Select a task --> Configure Heeft hetzelfde idee als de univercd.
--> Frequently Used Resources -- Tools & Resources Geeft een groot aantal online tools...
...zoals de Feature Navigator (om features in / system requirements van een bepaald IOS image te vinden )
http://www.cisco.com/go/fn
/Go kan ook per productgroep / onderwerp:
http://www.cisco.com/go/routing
http://www.cisco.com/go/switching
http://www.cisco.com/go/wireless
http://www.cisco.com/go/voice
http://www.cisco.com/go/packaging
http://www.cisco.com/go/ios
http://www.cisco.com/go/routerguide
http://www.cisco.com/go/switchguide
Per product kan ook:
http://www.cisco.com/go/2800
http://www.cisco.com/go/800
http://www.cisco.com/go/asa
http://www.cisco.com/go/catalyst2960
En dan doorklikken naar:
Support:
- General Information - Compatibility info. (zoals welke SFP in welke switch past.), maar ook release notes.
- Reference Guides - Bijvoorbeeld Command Reference Guides (Alfabetisch welk commando wat doet.)
- Install and Upgrade - Hoe hang ik een router in een rack? (ook handig voor interne modules / memory upgrades)
- Configure - Configuration Guides (Per item wordt aangegeven hoe je het moet configureren.)
Product Literature:
- Data Sheets - Product info.
- End-of-Life and End-of-Sale Notices - Wanneer een product niet meer verkocht / ondersteund wordt.
- Q&A - Veel gestelde vragen mbt. product info.
Daarnaast zijn er Solution Reference Network Design Guides:
http://www.cisco.com/go/srnd
Maar een direct linkje is makkelijker:
http://www.cisco.com/en/U...esign_guidances_list.html
Veel voorkomende configuratie issues/bugs staan in de TAC Case Collection.
Of de search gebruiken en filteren op "Product Group" en "Document Type"
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
univercd is de link die je mag gebruiken bij je CCIE lab examen. Ik ben die toen gaan gebruiken in mijn gewone werk nu vind ik die vaak een stuk makkelijker.
Not anymore. De univercd link moet je eigenlijk vergeten, deze is vervangen per September door de volgende link:TrailBlazer schreef op donderdag 20 november 2008 @ 22:11:
[...]
univercd is de link die je mag gebruiken bij je CCIE lab examen. Ik ben die toen gaan gebruiken in mijn gewone werk nu vind ik die vaak een stuk makkelijker.
http://www.cisco.com/web/psa/products/index.html
De structuur lijkt veel op de UniverCD, alleen wat moderner voorkantje.
Ik zit met een puntje waar ik niet helemaal uit kom. Ik vraag mij af hoe exact de cost berekening tot stand komt bij (R)STP.
Sofar snap ik dat de root bridge op alle designated ports op basis van een hello interval BDPU's verstuurd. De peer bridges doen vervolgens weer het zelfde op al hun designated ports (weg van de root, down de tree zeg maar). De cost worden vervolgens berekend aan de hand van de port speed. Mijn vraag is speelt de bandbreedte hier dan nog een rol in ? En welke port pakt hij dan voor zijn berekening ? Als voorbeeld; stel een root (R) heeft 2 directe linkjes lopen naar twee andere switches (A en B ). De root heeft 1gb poorten, switch a heeft ook 1gb poorten, switch b heeft echter enkel 100mb poorten. Dan is de cost vanaf B naar R= 19 en van A naar R = 4. Maar als nou bijvoorbeeld op de root de poort die naar B loopt een 100mb (ipv 1gb) is en de ontvangende port op B is ineens een 1gb poort. Ik neem aan dat de cost dan ook 19 is maar hoe werkt dit ?
Wordt in de berekening bijvoorbeeld altijd uitgegaan van de langzaamste poort tussen twee switches of is bovenstaande aanname onjuist ?
Sofar snap ik dat de root bridge op alle designated ports op basis van een hello interval BDPU's verstuurd. De peer bridges doen vervolgens weer het zelfde op al hun designated ports (weg van de root, down de tree zeg maar). De cost worden vervolgens berekend aan de hand van de port speed. Mijn vraag is speelt de bandbreedte hier dan nog een rol in ? En welke port pakt hij dan voor zijn berekening ? Als voorbeeld; stel een root (R) heeft 2 directe linkjes lopen naar twee andere switches (A en B ). De root heeft 1gb poorten, switch a heeft ook 1gb poorten, switch b heeft echter enkel 100mb poorten. Dan is de cost vanaf B naar R= 19 en van A naar R = 4. Maar als nou bijvoorbeeld op de root de poort die naar B loopt een 100mb (ipv 1gb) is en de ontvangende port op B is ineens een 1gb poort. Ik neem aan dat de cost dan ook 19 is maar hoe werkt dit ?
Wordt in de berekening bijvoorbeeld altijd uitgegaan van de langzaamste poort tussen twee switches of is bovenstaande aanname onjuist ?
Verwijderd
Even een vraagje over CCNA dat ik niet vind. Moet je daar minstens 75% voor halen om geslaagd te zijn voor het certificaat? Ik heb nu CCNA1/2/3 gedaan. Bij 1 & 2 had ik respectievelijk 94% en 82%. Bij CCNA3 ging het minder goed en had ik amper 56%. Moet ik dan CCNA3 opnieuw doen? In januari doe ik CCNA4. Ik heb wel ergens gelezen dat CCNA certificaten maar 3 jaar geldig zijn? Om ze altijd geldig te laten blijven moet je een CCNP doen?
Ook CCNP verloopt, maar voor dat soort informatie moet je bij de bron kijken: de cisco site.
De kosten worden bepaald aan de hand van de snelheid waarop die poort werkt en niet op zijn maximale snelheid. De kosten voor een switch om de root te bereiken worden bepaald door de kosten van de BPDU op te tellen bij de kosten van de poort waarop deze BPDU is binnengekomen.Rotty schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:18:
Ik zit met een puntje waar ik niet helemaal uit kom. Ik vraag mij af hoe exact de cost berekening tot stand komt bij (R)STP.
Vandaag LCSE 650-393 Cisco Lifecycle Services Express gehaald.
Dit is een webbased examen dat je gewoon thuis kunt doen. Ik dacht dat hij vrij makkelijk zou zijn maar ik vond hem nog best lastig.
Onderwerp hiervan is het PPDIOO model
(De Cisco versie van de Deming cyclus zo ongeveer).
Het examen is trouwens een vrij zinloze aanwinst maar moest ik van mijn werkgever doen in verband met Cisco partnerschap eisen. De volgende die ik moet doen is: CXFF 642-383 Express Foundation for Field Engineers v1.2
Zijn er nog meer tweakers die door hun werkgever worden geconfronteerd met die Cisco partnerschap examens???
Dit is een webbased examen dat je gewoon thuis kunt doen. Ik dacht dat hij vrij makkelijk zou zijn maar ik vond hem nog best lastig.
Onderwerp hiervan is het PPDIOO model

Het examen is trouwens een vrij zinloze aanwinst maar moest ik van mijn werkgever doen in verband met Cisco partnerschap eisen. De volgende die ik moet doen is: CXFF 642-383 Express Foundation for Field Engineers v1.2
Zijn er nog meer tweakers die door hun werkgever worden geconfronteerd met die Cisco partnerschap examens???
Advanced sheep-counting strategies