[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 13 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35
We zijn wel Cisco partner maar omdat we een detacheerder zijn zijn er toch al best wel veel mensen met een certificaatje. Sterker nog we hebben een wall of fame met alle CCIE certificaten nu al bijna 30 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Routz? ( Gokje... )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
TrailBlazer schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 08:00:
We zijn wel Cisco partner maar omdat we een detacheerder zijn zijn er toch al best wel veel mensen met een certificaatje. Sterker nog we hebben een wall of fame met alle CCIE certificaten nu al bijna 30 geloof ik.
SSC plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
SSCPlus :p Routz hoort daar natuurlijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
wederom loop ik in mijn thuisstudie een beetje vast op een onderwerp. Toch best lastig zo'n thuisstudie en geen leraar om wat bevestiging aan te vragen, gelukkig hebben we het forum nog... Ok mijn vraag gaat over hoe het precies zit met de DR (en BDR) in OSFP. Ik snap vanuit de boeken dat de DR verantwoordelijk is voor het ontvangen van de verschillende routes en geeft deze vervolgens door aan de andere routers (zodat de topologie tabels allemaal mooi sync zijn). Hiermee worden het aantal adjacensies beperkt en zorgt voor een mooi stil protocol. Er wordt in het boek gesproken over één DR en een BDR per broadcast netwerk of link (in een multi-access netwerk). En dit is wat ik niet helemaal begrijp...

Hoe moet ik dit zien ? wordt hier mee bedoeld dat er één DR en BDR per area ?

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:55
Op wikipedia staat ook een heel verhaal: Wikipedia: Open Shortest Path First

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Rotty schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 22:00:
wederom loop ik in mijn thuisstudie een beetje vast op een onderwerp. Toch best lastig zo'n thuisstudie en geen leraar om wat bevestiging aan te vragen, gelukkig hebben we het forum nog... Ok mijn vraag gaat over hoe het precies zit met de DR (en BDR) in OSFP. Ik snap vanuit de boeken dat de DR verantwoordelijk is voor het ontvangen van de verschillende routes en geeft deze vervolgens door aan de andere routers (zodat de topologie tabels allemaal mooi sync zijn). Hiermee worden het aantal adjacensies beperkt en zorgt voor een mooi stil protocol. Er wordt in het boek gesproken over één DR en een BDR per broadcast netwerk of link (in een multi-access netwerk). En dit is wat ik niet helemaal begrijp...

Hoe moet ik dit zien ? wordt hier mee bedoeld dat er één DR en BDR per area ?
DR en BDR heb je op netwerk segmenten waar meer dan 2 routers kunnen zitten. Denk dan aan Ethernetsegmenten en full mesh frame-relay netwerken. Dit zijn als ik het goed heb Broadcast en NBMA netwerken.
Damn wat raak je dit snel kwijt zeg :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Kijk ook eens naar http://www.gns3.net/

Daarmee kan je cisco IOS emuleren, een aantal routers met elkaar koppelen enzo. Je moet natuurlijk WEL de IOS images ergens vinden... maar voor een 2500 (CCNA) zal dat wel niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

TrailBlazer schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 08:00:
Ik doe mijn best om er nog minimaal eentje extra bij te krijgen... ;)

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
In mijn boek wordt maar heel minimaal ingegaan op de configuratie via een GUI (SDM en CNA). Ik richt mij dan ook voornamelijk op configureren via de cli. Komt op het CCNA examen vragen voor over configureren via SDM en/of CNA ?

Dan weet ik namelijk of ik die paar dingetjes in het boek die er over gaan gewoon links kan laten liggen of dat ik het toch mee moet nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Rotty schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:12:
In mijn boek wordt maar heel minimaal ingegaan op de configuratie via een GUI (SDM en CNA). Ik richt mij dan ook voornamelijk op configureren via de cli. Komt op het CCNA examen vragen voor over configureren via SDM en/of CNA ?

Dan weet ik namelijk of ik die paar dingetjes in het boek die er over gaan gewoon links kan laten liggen of dat ik het toch mee moet nemen ?
Welk boek gebruik jij dan? Ik meen dat er op het nieuwe examen idd vragen over SDM gesteld kunnen worden.

http://www.cisco.com/web/...urrent_exams/640-802.html

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
Saab schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:27:
[...]

Welk boek gebruik jij dan? Ik meen dat er op het nieuwe examen idd vragen over SDM gesteld kunnen worden.

http://www.cisco.com/web/...urrent_exams/640-802.html
sybex 6e editie... er wordt wel gesproken en ze laten zo af en toe wel wat zien via een gui maar zoals ik al aangaf het lijkt in het boek toch wel ondergeschikt...

En aangezien ik het toch wel vrij veel stof vind zoek ik natuurlijk naar punten die ik kan schrappen in mijn studie. Maar goed ik begrijp dat ik toch maar wat moet oefenen met SDM enzo.... jammer :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Rotty schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:37:
[...]

sybex 6e editie... er wordt wel gesproken en ze laten zo af en toe wel wat zien via een gui maar zoals ik al aangaf het lijkt in het boek toch wel ondergeschikt...

En aangezien ik het toch wel vrij veel stof vind zoek ik natuurlijk naar punten die ik kan schrappen in mijn studie. Maar goed ik begrijp dat ik toch maar wat moet oefenen met SDM enzo.... jammer :O
Ik kan het je na volgende week dinsdag vertellen want dan doe ik mijn examen. Mijn boeken zijn nog het oude examen en ik sprokkel de rest van de stof erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
Saab schreef op maandag 08 december 2008 @ 18:03:
[...]

Ik kan het je na volgende week dinsdag vertellen want dan doe ik mijn examen. Mijn boeken zijn nog het oude examen en ik sprokkel de rest van de stof erbij.
Ja dat sprokkelen ken ik, ik gebruik ook de trainingsfilmpjes van CBT nugget. Werkt af en toe best verhelderend. Boek gaat meestal wel wat dieper in op de stof maar voor de basics is het wel een prettige aanvulling. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen van het examen dus keep me posted if u please...

veel succes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Zo, heb de afgelopen maanden niet kunnen studeren ivm diverse zaken maar ga nu toch weer heel veel uren in m'n RS written stoppen (Deze vertraging was het laatste, er staat nu niks meer tussen mij en mijn doel!). Volgens planning (en planning die ik maak voor mezelf zijn meestal heel nauwkeurig) zal ik begin februari klaar zijn voor het examen. Is er in de tussentijd nog wat veranderd in de CCIE RS traject?

[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Nash op 08-12-2008 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Mr.Nash schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:51:
Zo, heb de afgelopen maanden niet kunnen studeren ivm diverse zaken maar ga nu toch weer heel veel uren in m'n RS written stoppen (Deze vertraging was het laatste, er staat nu niks meer tussen mij en mijn doel!). Volgens planning (en planning die ik maak voor mezelf zijn meestal heel nauwkeurig) zal ik begin februari klaar zijn voor het examen. Is er in de tussentijd nog wat veranderd in de CCIE RS traject?
Als je al een planning hebt gemaakt die nauwkeurig is zou je die vraag niet hoeven stellen toch? ;) mpls en ipv6 zijn al een tijdje nieuw in written. Check de blueprint, succes in ieder geval, ik ga hem de 24e doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Lol, scherp :P. Heb uiteraard wel rekening gehouden met eventuele wijzigingen. Gelukkig hoef dat niet, heb zowel MPLS als IPv6 al meegenomen. Success de 24ste. Ben zelf nu gemotiveerder dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
IPv6 was op het lab ook zeer belangrijk. MPLS helemaal niks van gezien op het lab. Op het written kan ik het me ook niet herinneren maar dat is nu ook al bijna een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gents,

Als je met een Router een switch wilt pingen, moet je dan een default gateway hebben ingevoerd op de switch ?

Regards,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
ik ben nog in opleiding :-) dus correct me if i am wrong maar dat lijkt me niet nodig.

mits:
Je uiteraard wel een ip adres aan een vlan hangen op de switch. En de interface op de router moet dan wel in het zelfde subnet zitten als het ip adres wat je op het vlan hebt geconfigureerd...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:06:
Gents,

Als je met een Router een switch wilt pingen, moet je dan een default gateway hebben ingevoerd op de switch ?

Regards,

Jan
Je kan een switch niet pingen. Je kan hooguit de management interface pingen. Als twee hosts in het zelfde subnet zitten hebben ze geen gateway nodig om elkaar te bereiken. Ligt dus enigzins aan je configuratie maar in het algemeen is het dus niet nodig. Ping op de router wel met de juiste source interface, als je meerdere interfaces geconfigureerd hebt. (ping x.x.x.x source <if>)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
De router zal altijd de uitgaande interface nemen als source adres dus eigenlijk is het nooit nodig om een directly connected subnet te gebruiken.
Je kan wel extreem ranzige dingen doen met een ip local policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:56
Ik zat net bij Pearson VUE te kijken. Bij het examen word vermeld dat deze Eur 183,- is. In de OP staat dat het Eur 128,- zou zijn.

Zijn die prijzen inmiddels verhoogt of zou ik teveel betalen hier?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Ik betaalde laatst(twee weken geleden) idd £141 dus dat kan wel kloppen. Prijzen zullen ondertussen wel ten opzichte van de OP gestegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Heb net m'n written geboekt en ook direct gecheckt of de prijzen waren veranderd. Zo te zien zijn ze nog steeds 130E. (heb voor de test 2 CCNP modulen bekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Zijn er mensen die wel eens iets met Cisco MDS (storage) switches hebben gedaan) Ik ben nu via PEC aan het leren ervoor maar ik vraag me af of er mensen rondlopen met echte ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben momenteel de video's van CBT Nuggets ter voorbereiding op 640-822. Daarin wordt geadviseerd om een 871 (of 851) router aan te schaffen voor labdoeleinden. Nou kan ik voor weinig een 877W op de kop tikken, die ik ook als ADSL modem kan gebruiken. Volgens de specs mis ik in de 877W: Bridging firewall en Class-Based Traffic Shaping (CBTS) die in de 871 wel zitten. Die zaken zeggen mij nog niet zoveel, maar kan ik ze missen? Zijn ze nodig voor bijvoorbeeld voor CCNP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je hebt helemaal geen apparatuur nodig om je CCNP te halen. Wat praktijkervaring is leuk maar als je er met je werk niks mee doet is CCNP halen ook redelijk zinloos IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Digitizers schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:13:
Ben momenteel de video's van CBT Nuggets ter voorbereiding op 640-822. Daarin wordt geadviseerd om een 871 (of 851) router aan te schaffen voor labdoeleinden. Nou kan ik voor weinig een 877W op de kop tikken, die ik ook als ADSL modem kan gebruiken. Volgens de specs mis ik in de 877W: Bridging firewall en Class-Based Traffic Shaping (CBTS) die in de 871 wel zitten. Die zaken zeggen mij nog niet zoveel, maar kan ik ze missen? Zijn ze nodig voor bijvoorbeeld voor CCNP?
het is zoiezo leuk om zo'n ding te hebben, voor ccnp lijkt die me niet nuttig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ben weer bezig voor de hercertifcatie CCNP, 3e keer al weer. Gelukkig is hercertificering makkelijker geworden. Reden is vooral de gevoelswaarde van het behoud van de certificering; in de praktijk ben ik nauwelijks nog met Cisco bezig. Wel merk ik dat ik mee meer stoor aan sommige 'cisco-correcte' antwoorden dan vroeger; ik bedoel dan de categorie 'op een examen is het zus-en-zo, in de praktijk is het genuanceerder'.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ts_rensuh
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10-2024
Als je de apparatuur niet zelf tot je beschikking heb en ook niet op je werk.
Kan je ook kijken om een lab te huren, heb er zelf geen ervaring mee, maar als je echt op een cisco wilt
"spelen " is dit natuurlijk een oplossing
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

CCIE R&S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Cisco 877 maar die doet gewoon Class-based Traffic Shaping.
Weliswaar met een advanced-ip-services ios.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Portal(config-pmap-c)#?
Policy-map class configuration commands:
  bandwidth        Bandwidth
  compression      Activate Compression
  drop             Drop all packets
  exit             Exit from class action configuration mode
  log              Log IPv4 and ARP packets
  netflow-sampler  NetFlow action
  no               Negate or set default values of a command
  police           Police
  priority         Strict Scheduling Priority for this Class
  queue-limit      Queue Max Threshold for Tail Drop
  random-detect    Enable Random Early Detection as drop policy
  service-policy   Configure Flow Next
  set              Set QoS values
  shape            Traffic Shaping
  <cr>

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Voor 150 euro kon het gewoon niet laten, heb hem gewoon gekocht. Heb een consolekabel, nu nog een COM-poortje :( . Morgen maar zo'n USB->COM kabel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Digitizers schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 23:32:
Voor 150 euro kon het gewoon niet laten, heb hem gewoon gekocht. Heb een consolekabel, nu nog een COM-poortje :( . Morgen maar zo'n USB->COM kabel halen.
Fijn he die nieuwe laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

Zoo na anderhalve maand flink lezen over MPLS en alles er omheen, zojuist het CCIE SP Written binnen gesleept met een score van 96 :)

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Skins schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:47:
Zoo na anderhalve maand flink lezen over MPLS en alles er omheen, zojuist het CCIE SP Written binnen gesleept met een score van 96 :)
Van harte, nu op voor het lab?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Lijkt me wel he. Voorlopig hoefde hij zijn CCIE R&S niet te verversen.
Feli en knap hoor dat je zo snel na het behalven van je R&S de moed had om weer verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Skins schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:47:
Feli! Zeer knap hoor.. Ik zal blij zijn wanneer ik mijn CCIE Sec binnen heb, hoelang het ook nog mag duren... Ik leer/oefen mezelf helemaal suf op het moment. Zit 3 workbooks door te spitten en zal blij zijn als ik weer eens normaal aandacht voor m'n vrouwtje, vrienden en familie heb (woont op het vrouwtje na allemaal redelijk ver weg). :(

Nog even flink doorbikkelen... Het Security lab gaat half april op de schop bij Cisco, dus het zou very very very nice zijn om het in één keer te halen... Maar zoals altijd: daar gaan we niet vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Congrats, zo jong, je RS en dan direct door voor je security. Respect.

Heb je al een periode op het oog waarin je het lab wilt halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Thanks iedereen!

Tja het is voor mij een hobby geworden, scheelt ook dat ik nog thuis woon en geen vriendin heb ;)
Als ik zo doorga wil ik ergens half April het lab gaan doen. Ik moet wel terugkomen van het idee: Als je R&S hebt is SP een eitje. Er is echt enorm veel stof wat allemaal anders reageert.
Verbaasd me ook hoe buggy de 12.2S train is, als je veel zit te klooien moet je regelmatig een clear ip route vrf BLA * doen of een reload, TE tunnel weggooien en opnieuw aanmaken en ineens werkt alles. mm frustrerend soms :) maar wel hele leuke stof!

btw. Ik heb het principe: Cisco Certified Is Exit toegepast ;) per 1 maart ga ik van 60-90 minuten enkele reis voor mijn werk naar 5 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Hmmz, doe je goed. Heb trouwens je blog een tijd terug gelezen en moet zeggen dat het erg motiverend heeft gewerkt, vooral omdat ik ook nog redelijk jong ben (22). Ga deze maand de internetwork expert labs laten bestellen om per februari te beginnen met de labs.

Ik neem aan dat Internetwork nog steeds de beste labs levert? Of moet ik toch een ander bedrijf kiezen? Nog andere tips die jullie na het behalen van het lab kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Voor Security zit er nogal wat verschil in valt mij op... Internetworkexpert behandeld in zijn werkboeken meer dan wat je moet kennen. IPExpert heeft regelmatig hele vage vragen en er staan veel fouten in. Netmetric doet het nog het meest normaal. Maar toch is het niet mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
internetwork-expert had ook heel veel fouten in zijn mocklabs staan. Zeker in de later labs in het boek waren er gewoon veel rare dingen in te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ok, Internetwork Expert it is. Zal vanmiddag even het eea bespreken en kijken of ik hem vanaf m'n werk kan bestellen, anders bestel ik hem zelf wel.

Gaan er trouwens meer mensen van hier naar networkers in barcalona? Is voor mij de eerste keer dus ik kijk er wel naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Ja ik ben ook nog steeds alleen maar met Internetwork Expert bezig, ik heb goed contact met de mensen en ze leveren een heel mooi product. De live-sessies van het 2.0 program zijn goed en leveren leuke interactie.
Qua SP zijn ze ook erg goed, het Workbook 1 is erg leuk (wat ik tot zover heb gemaakt).

IPexpert vind ik inderdaad erg extreem, de vragen zijn onnodig vaag.

@Mr.Nash: Ik ben in Barcelona eind van de maand, voor mij ook de eerste keer. (leuk om te horen dat je mijn blog leest!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen heb ik ook mijn CCNA gehaald (640-802), dus het begin is er nu!

Ik ga nu meteen door met CCNP maar twijfel nog welke module ik eerst zal gaan doen. Ik hoor van veel mensen dat routing (BSCI) als het meest lastigste wordt ervaren, is jullie ervaring ook zo? In dat geval zal ik ook met deze gaan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Gefeliciteerd met je CCNA!!

BSCI is inderdaad de moeilijkste module (naar mijn persoonlijke ervaring), BCMSN (switching) is stuk makkelijker en zeker goed te doen als je net CCNA binnen hebt. Qua chronologische volgorde zou ik zeker BSCI en BCMSN als eerste doen en daarna pas ISCW en ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Wat blijkt, hier op m'n werk (sinds 1 jan) zijn er vorig jaar 2 mensen CCIE geworden met de IPexpert boeken, ik ga dus daarmee aan de slag vanaf volgend week. Wil nog een beetje overlapping hebben tussen m'n written en lab studie vandaar dat ik niet wacht. Heel misschien dat ik dan nog de technologie boeken aanschaf om dat echt onder de knie te hebben.

@ Robbrs: congrats, ik zelf vond ONT het moeilijkst echter raad ik je ook aan eerst met BSCI te beginnen. Routing als basis voordat je doorgaat kan veel helpen, althans bij mij heeft het veel geholpen twee jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag is hoeveel boeken je voor een CCIE routing en switching written exam moet beheersen, om een klein beeld te krijgen van de hoeveelheid. Is het niveau van het written exam veel hoger dan een CCNP exam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
@Skins:
Ah, ik zag al een nederlandische naam voorbij fietsen hier en daar op ieoc.com enzo. :)
Ik wist niet dat jij dat was. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:53:
Vanmorgen heb ik ook mijn CCNA gehaald (640-802), dus het begin is er nu!
gefeli!! als je geen p4s rotzooi hebt gebruikt :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:55:
Wat ik me afvraag is hoeveel boeken je voor een CCIE routing en switching written exam moet beheersen, om een klein beeld te krijgen van de hoeveelheid. Is het niveau van het written exam veel hoger dan een CCNP exam?
De vragen zijn moeilijker qua detail en de onderwerpen vliegen alle kanten op. Bij een *P examen heb je maar 1 onderwerp en is een stuk makkelijker. :) Je kunt hem in principe ook zonder boek doen en de doccd lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Het niveau is denk ik maar ietsje moeilijker, het punt met een CCIE Written is dat ALLES bij elkaar komt en de vragen heel theoretisch zijn (vooral SP), heel weinig plaatjes en gewoon 100 recht-door-zee theorie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

zenith schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:09:
@Skins:
Ah, ik zag al een nederlandische naam voorbij fietsen hier en daar op ieoc.com enzo. :)
Ik wist niet dat jij dat was. haha
Alsof ik zo'n über-hollandse naam heb ;-) (geen idee waar het vandaan komt overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Skins schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:38:
[...]

Alsof ik zo'n über-hollandse naam heb ;-) (geen idee waar het vandaan komt overigens)
Hij viel wel door de boot iig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Het is te doen enkel met de certification guide als je tenminste wat voorkennis hebt van de meeste gebieden. Het is allemaal heel erg veel inderdaad.
Skins schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:36:
[...]

Het niveau is denk ik maar ietsje moeilijker, het punt met een CCIE Written is dat ALLES bij elkaar komt en de vragen heel theoretisch zijn (vooral SP), heel weinig plaatjes en gewoon 100 recht-door-zee theorie vragen.
Dit is mede omdat ze op het lab een stuk minder kunnen vragen. Je hebt daar geloof ik niet eens een ATM switch staan om te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-04 11:11
zenith schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:22:
[...]

gefeli!! als je geen p4s rotzooi hebt gebruikt :P :P
Volgens mij valt het bij de Cisco examens nogal mee met de "echtheid" van de Pass4sure en Testkings. Laat ik het zo zeggen, op Testkings & Pass4sures alleen is het niet te halen.

Bij de Microsoft examens is het veel erger. Ik hoorde laatst een verhaal van mensen die de cursus tijdsverspilling vonden, omdat ze de certificering "toch wel haalden". Je begint je af te vragen wat zo'n papiertje dan nog waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
WASonline schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:48:
[...]

Volgens mij valt het bij de Cisco examens nogal mee met de "echtheid" van de Pass4sure en Testkings. Laat ik het zo zeggen, op Testkings & Pass4sures alleen is het niet te halen.

Bij de Microsoft examens is het veel erger. Ik hoorde laatst een verhaal van mensen die de cursus tijdsverspilling vonden, omdat ze de certificering "toch wel haalden". Je begint je af te vragen wat zo'n papiertje dan nog waard is.
Tja, datzelfde geldt voor mensen met papiertjes zonder enige ervaring etc.
Het papiertje is leuk, maar zonder praktische ervaring . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als ik zo'n pass4sure achteraf vergelijk met het examen kun je het niet halen als je verder niet geleerd hebt, laat staan dat je de labs succesvol kunt maken. Zonder een beetje praktijk ervaring hoef je niet aan een examen te denken.
De Microsoft examens zijn idd met gemak te halen met die "tooltjes" ook al heb je niet geleerd. Ik denk dat hierdoor de waarde van de Cisco certificeringen ook hoger ligt dan die van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
[...]

Vandaar ook de term papieren MSCE'er. Dat zijn die gasten die nog geen copy paste actie kunnen uitvoeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Saab schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:09:
[...]

Vandaar ook de term papieren MSCE'er. Dat zijn die gasten die nog geen copy paste actie kunnen uitvoeren..
Testking ridders waren het toch?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]Volgens mij valt het bij de Cisco examens nogal mee met de "echtheid" van de Pass4sure en Testkings. Laat ik het zo zeggen, op Testkings & Pass4sures alleen is het niet te halen.
Volgens mij wel hoor, in ieder geval CCNA. Bij ons worden die mensen "duizendpunters" genoemd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
racoon schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:09:
[...]

Testking ridders waren het toch?
Kan ook. Misschien is er ergens een lijstje van wat omschrijvingen van dit soort MSCE'ers.

off topic:
Letterlijk meegemaakt toen ik eens een ITIL cursus voor gedetacheerden organiseerde en de docent vroeg aan de aanwezigen om de inhoud van de diskette, praat over ergens 2000, naar de harde schijf te kopieren en de diskette door te geven aan de volgende. Daar zaten me toch een aantal, die toch al een paar onderdelen van hun MSCE binnen hadden, te stuntelen. My god.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
joopv schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:45:
[...]

Volgens mij wel hoor, in ieder geval CCNA. Bij ons worden die mensen "duizendpunters" genoemd :)
Persoonlijk vind ik het ook altijd erg knap als je voor je CCNA 1000 punten weet te halen. Er zitten zoveel rare dingen in dat het mij zelfs zou verbazen als ik zelf nu 1000 punten zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
1000 punten haal je misschien als je CCNA1,2,3 of 4 doet dus via de Academy. Maar volgens mij is het toch echt lastig om met 640-802 de volle mep te halen als je enkel gaat braindumpen. Voor die simulaties tijdens het examen moet je echt wel hebben geoefend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
ijdod schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 14:03:
Wel merk ik dat ik mee meer stoor aan sommige 'cisco-correcte' antwoorden dan vroeger; ik bedoel dan de categorie 'op een examen is het zus-en-zo, in de praktijk is het genuanceerder'.
...en dat heeft me net opgebroken; kwam net een paar punten tekort. Oh well. Gezien de reeds geinvesteerde moeite gaan we voor een herkansing :P. Vond het examen vrij pittig, misschien heb ik gewoon pech gehad met de selectie aan vragen. Had nog maar 10 minuten over, wat ook een nieuwe ervaring was. Meestal heb ik zeeen van tijd. Moet zeggen dat de 'net niet' score mij meeviel; had (veel) slechter verwacht.

Wat me tegenviel (gezien de aparte examens voor die stof) was de enorme nadruk op Voice (+ QoS) en WLAN. Verder vond ik een aantal vragen nogal vaag. Heb zeker 3x het 'comment' veld gebruikt om wat kritiek te geven, en dat over onderwerpen waar ik vrij sterk in ben (STP).

De examens zijn over de jaren wel veranderd :D. Sommige vragen ten goede (labs en cases), maar de algemene vraagstelling is voor mijn gevoel wat vager geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 12-01-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

CCIE RS lab en written veranderd per februari.
Changes to CCIE Lab and Written Exam Question Format and Scoring
[...]
Changes to CCIE Lab and Written Exam Question Format and Scoring

Effective February 1, 2009, Cisco will introduce a new type of question format to CCIE Routing and Switching lab exams. In addition to the live configuration scenarios, candidates will be asked a series of four or five open-ended questions, drawn from a pool of questions based on the material covered on the lab blueprint. No new topics are being added. The exams are not been increased in difficulty and the well-prepared candidate should have no trouble answering the questions. The length of the exam will remain eight hours. Candidates will need to achieve a passing score on both the open-ended questions and the lab portion in order to pass the lab and become certified. Other CCIE tracks will change over the next year, with exact dates announced in advance.

Effective February 17th, 2009, candidates will also see two other changes in CCIE written exams. First, candidates will now be required to answer each question before moving on to the next question; candidates will no longer be allowed to skip a question and come back to it at a later time. Second, there will be an update to the score report. The overall exam score and the exam passing score will now be reported as a scaled score, on a scale from 300-1000. This change will not affect the difficulty of the current set of exams and will assure CCIE written exams will be consistent with Cisco’s other career certification exams.
Zo, Cisco gaat weer de goede kant op. Nu alleen nog een 2de dag voor de troubleshooting en een CCIE is weer wat men verwacht van een CCIE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Er schijnt al een CCIE lab examen te zijn waarbij je alleen maar moet troubleshooten en redesignen van een bestaand netwerk. Al je devices zijn dan al volledig geconfigureerd alleen nogal brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Cisco Certified Design Expert. Schijnt heel erg moeilijk te zijn, van de 39 mensen die de beta deden zijn er maar 3 geslaagd.

Ik heb trouwens net besloten CCIP mee te pakken, de onderwerpen zijn hetzelfde als bij RS en op deze manier zal ik er zeker van zijn dat ik weet wat ik heb geleerd.

Trouwens: Als mensen vanaf februari niet door de interview heen komen (4a5 korte vragen in +- 12 minuten) mogen ze direct weg want dan mag je de LAB niet doen. Dat is wel vies; verlies je 1500e in minder dan een kwartier :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Moet je nog snel kunnen tikken ook lijkt me. Blij dat ik R&S al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Van wat ik gelezen heb op de Cisco Q&A site en de mailinglists, is dat deze vragen echt niet te moeilijk zijn voor mensen die gewoon weten waar ze het over hebben. Deze vragen zullen de eerste tijd de braindumpers weer tegenhouden en hopelijk zullen ze de vragen zegmaar elke maand vernieuwen, zodat deze braindumpers uit de labs wegblijven, want laatste jaar zijn er echt bizar veel nummers uitgegeven.

Ik kan het echt toejuichen, het zal de waarde van CCIE weer omhoog trekken (als het goed toegepast word door Cisco natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik maak me er ook niet heel veel zorgen over moet ik zeggen. Gisteren mijn ARCH boek en 2 storage boeken binnen gekregen. ARCH wil ik gewoon halen omdat ik dan in een keer CCDP ben en storage omdat mijn baas dat wil en het mij wel een leuke tak lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 12-09 13:34
Ik snap soms niet dat sommige mensen zo gemakkelijk door de taaie stof heen gaan. Ik ben momenteel bezig met CXFF maar kan maximaal 2 uurtjes doen op een avond, en als ik dan kijk wat ik gedaan heb is het nog bar weinig ook.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Leuke sessie gehad over de Nexus. Binnenkort kan je 2 nexus switches als een virtuele switch configgen. Dit heeft tot gevolg dat je een etherchannel kan maken naar 2 verschillende chassis' maken. Wel redundantie maar toch ook dubbele capaciteit en als je het tussen switches doet geen STP hercalculatie als er eentje uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Binnenkort ga ik naar de PTU Datacenter, dus we zullen zien :)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

@TrailBlazer: Raar dat dit nu pas in de Nexus komt, in de 6500 is dit toch al een tijdje beschikbaar met VSS (Sup720-3CXL) (werkt overigens erg mooi ook)

Ik ga zien wat de Nexus kan volgende week in Barcelona, zit in het Nexus 7000 lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ja klopt alleen het verschil is denk ik vooral dat de Nexus volledig van scratch is opgebouwd en dus weinig code gemeen heeft met 6500. Verder zit er ook nog wel wat verschil in de werking. Ik heb met beiden nog geen ervaring dus exact uitleggen kan ik die verschillen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
De Nexus is een relatief nieuw platform en de software is ook verschillend. ( IOS vs. NX-OS )
Cisco zal de go-to-market tijd hebben willen inkorten en daarom heeft men deze VSS-achtige feature
pas later op de Nexus geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Skins schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 07:54:
@TrailBlazer: Raar dat dit nu pas in de Nexus komt, in de 6500 is dit toch al een tijdje beschikbaar met VSS (Sup720-3CXL) (werkt overigens erg mooi ook)

Ik ga zien wat de Nexus kan volgende week in Barcelona, zit in het Nexus 7000 lab.
Grappig, ik zit daar dan ook. Ik ben wel benieuwd of ze daar een zaaltje met N7k's bij hebben.
Overigens kan ik je de breakout sessie over L2multipathing aanraden. Dat ligt heel dicht tegen deze technologie aan.

Overigens is de clustering van de nexus meer te vergelijken met Nortel's SMLT, waarbij je beide Nexii(?) apart configureert en beide chassis' een eigen running-config hebben. Een VSS werkt meer als active/standby supervisor, waarbij je maar op 1 sup kan inloggen en ze gezamelijk 1 running-config delen.

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 20-01-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
SMLT dacht ik inderdaad ook aan toen ik het hoorde en dat Nortel dat dus al 5 jaar geleden had. Het blijft wel een mooie techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvroeg is hoelang CCIE RS gecertificeerde mensen hier ongeveer nodig hebben gehad om CCIE RS gecertificeerd te worden? Ik lees regelmatig zoveel of zoveel maanden, maar heb je dan fulltime aan CCIE gewerkt of alleen na werktijd? Er even van uitgaande weinig praktijk ervaring en CCNP te hebben?

Denken jullie dat het te redden is om CCIE written in vier maanden (fulltime erop te richten) te halen? CCIE LAB in vijf maanden (fulltime) te halen met bootcamp net voor het examen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
2 maanden written 6 maanden lab in mijn geval. Dit is wel erg snel als ik het vergelijk met andere CCIE'ers Ik had toen al wel 7 jaar networking ervaring in zeer grote netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Dat moet denk ik wel te doen zijn @ paul.

Mijn planning was 2 maanden written, 6 maanden lab. Op dit moment heb ik de written weer vooruit geschoven omdat ik daar even geen waarde aan ga hechten. Heb alle boeken gelezen en ga m'n kennis testen doormiddel van CCIP aangezien alle onderwerpen toch terugkomen. De written ga ik pas doen als ik echt alle technologien onder de knie heb maw als ik genoeg labs heb geoefend.

Al-met-al wil ik het in 12 maanden halen (dus nog voor 1 januari 2010), ik werk daarnaast nog wel als consultant/engineer en geef ook cursussen waardoor ik wel met Cisco bezig blijf tijdens m'n werk. Dit is wel nodig aangezien ik niet fulltime studeer (op dit moment na m'n werk +-2 uurtjes en in het weekend 12a15 uurtjes, dus +- 25 uur per week naast m'n baan). Voor de labs zal het zeker veel meer worden aangezien ik dan wrscnlk wat minder ga werken en meer ga spelen met apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
TrailBlazer schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:34:
Leuke sessie gehad over de Nexus. Binnenkort kan je 2 nexus switches als een virtuele switch configgen. Dit heeft tot gevolg dat je een etherchannel kan maken naar 2 verschillende chassis' maken. Wel redundantie maar toch ook dubbele capaciteit en als je het tussen switches doet geen STP hercalculatie als er eentje uitvalt.
Ik heb die feature gezien, is erg interessant. Is in feite een doorontwikkeling van wat als design al veel op de 3750 gebruikt werd, alleen is die laatste vaak net te licht voor een datacenter ontwerp. Is waarschijnlijk ook een voorloper op meshing, wat er ook (gestandaardiseerd) aan zit te komen.

Edit: Wist niet dat dit ook al in de 6500 zat. Goed te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 21-01-2009 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Cisco heeft hier een aardige white paper van. (PDF, 1MB)
En een datasheet van de bijbehorende supervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, wel aan te raden LAB gelijk achter de written aan te doen? Als ik het wil gaan doen zit er een half jaar afstuderen tussen. Misschien dat een zware Cisco opdracht ook wel weer voordelen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Je kan sowieso geen lab boeken zonder dat je je written hebt. Ik weet niet hoe het nu zit maar labplekken waren nogal schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins

Skins

Ik heb zo'n 3 maanden over written gedaan en zo'n 6 maanden over het lab, dus totaal 9 maanden (was ook een hele bevalling ;) ) Wat inderdaad zoals TrailBlazer zegt vrij snel is.
Ik had toen ik begon net CCNP gehaald en totaal 1 jaar netwerkervaring. De tijd die ik er aan besteed is zo'n 2 a 3 uur in de avond en ook ziets in het weekend, soms iets meer. Bij elkaar tussen de 15 en 25 uur in de week, soms ook een hele week niet.

Ben daarnaast wel de hele dag met Cisco bezig op een redelijk niveau, low-level designs, configuratie, implementatie e.d.

Zoals hierboven, je kunt pas een lab boeken nadat je het written gehaald hebt, voor R&S zijn er op dit moment genoeg plekken, maar voor over 6 maanden is het weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:20:
Ok, wel aan te raden LAB gelijk achter de written aan te doen? Als ik het wil gaan doen zit er een half jaar afstuderen tussen. Misschien dat een zware Cisco opdracht ook wel weer voordelen biedt.
Ik zou je aanraden een Cisco klus te zoeken, heb het namelijk net ook achter de rug (afstuderen op het gebied van een cisco opdracht) en het is een hele boost geweest in m'n skills/ervaring en kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:38

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zo ik stap dit topic ook eens binnen :)

Recent begonnen met zelfstudie voor ICND1 en ICND2, vond het iets te taai om ze samen te doen. Door de jaren heen wel wat ervaring opgedaan met Catalyst switches, een Cisco ASA en Aironet AP. Helaas het meeste via SDM dus het kost nog wat moeite om de commando's te onthouden. Thank God for tab en help :P

Ik gebruik Cisco boeken als studiemateriaal en het leest wel lekker weg. Uiteraard zijn sommige dingen wel bekend maar het is goed om een solide basis te leggen. Nu bezig met subnetten, etc. Is wel even lastig maar daar komen we wel uit. Ik had al een mooi topic van Trailblazer gevonden :)

Verder maak ik gebruik van Packet Tracer om met de routerconfigs te oefenen. Is er ook iets soortgelijks voor Cisco ASA verkrijgbaar? Ik ben namelijk van plan om voor CCSP te gaan. Eerst maar mijn ICND1, 2 en Security zien te halen :X

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Pfoe.... Wat kun je gaar worden van zo'n CCIE studie... Zo'n beetje elke vrij moment op een avond weer GNS aanslingeren en gaan! En soms ben je gewoon echt gaar, net zoals vanavond. Motivatie is dan ver te zoeken en/of je bent verschrikkelijk moe van weet ik veel wat. Ik heb regelmatig het gevoel dat ik een week aan één stuk zou kunnen slapen. Mooie tip voor het examen.. ;)

Ik merk wel dat ik gigantische stappen heb gemaakt t.o.v. 3 maanden geleden. Zat ik toen nog te kloten een normaal NAT statement in een ASA te kloppen, nu schud ik uit de losse pols zowat een config van een Active/Active setup van 2 ASA's in Multiple Context mode. Ook het bakken van VPN's in allerlei soorten gaat stukken en stukken beter. :D

Als het goed is kan ik vanaf vrijdag weer met de VPN concentrator, IDP en twee switches knoeien. Kan ik die skills ook nog verder opkrikken.

Lastige dingen blijven toch wel die policy- en class-map configuraties op een ASA. Wat zet je in welke en het wordt helemaal feest zodra je "type inspect" class of policy-maps krijgt. Want dan wordt de scheiding tussen wat in welke moet voor mijn gevoel helemaal klein.. :(

Nu ik dus echt alle hardware kan gaan gebruiken wordt het ook tijd om volledige labs te gaan maken en niet één klein onderdeeltje. Op die manier proberen we het herkennen van de samenhang weer te trainen.

Conclusie: We zijn onderweg, maar we zijn er nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
sh4d0wman schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:24:

Recent begonnen met zelfstudie voor ICND1 en ICND2, vond het iets te taai om ze samen te doen. Door de jaren heen wel wat ervaring opgedaan met Catalyst switches, een Cisco ASA en Aironet AP. Helaas het meeste via SDM dus het kost nog wat moeite om de commando's te onthouden. Thank God for tab en help :P

Ik gebruik Cisco boeken als studiemateriaal en het leest wel lekker weg. Uiteraard zijn sommige dingen wel bekend maar het is goed om een solide basis te leggen. Nu bezig met subnetten, etc. Is wel even lastig maar daar komen we wel uit. Ik had al een mooi topic van Trailblazer gevonden :)

Verder maak ik gebruik van Packet Tracer om met de routerconfigs te oefenen. Is er ook iets soortgelijks voor Cisco ASA verkrijgbaar? Ik ben namelijk van plan om voor CCSP te gaan. Eerst maar mijn ICND1, 2 en Security zien te halen :X
Welkom & succes ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
@whizzer Als je echte labs gaat maken staar je dan niet stuk op de tijd/score die er voor staat in het begin red je die waarschijnlijk toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

TrailBlazer schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 06:35:
@whizzer Als je echte labs gaat maken staar je dan niet stuk op de tijd/score die er voor staat in het begin red je die waarschijnlijk toch niet.
Klopt, had ik eind vorig jaar al gemerkt toe ik een keer een labje kon maken.

O... Trail: 6 feb aanwezig?

Groeten Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Heb je het over de SP update? Wat zijn de onderwerpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
nee dit is wat prive's :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Maar ik heb nog geen antwoord... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
yep ik ben er en om deze post nog wat toegevoegde waarde te geven een subnet vraagje

gebruik zo min mogelijk ACL entries om deze 3 ip te matchen er zijn 2 oplossingen met evenveel rules.

192.168.12.24
192.232.140.24
192.232.12.24

ja het kan met minder dan 3.

[ Voor 6% gewijzigd door TrailBlazer op 30-01-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sh4d0wman schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:24:

Mij is het ook gelukt met de boeken van Cisco press (van Wendell Odom). Die lezen erg lekker. Ik kan je ook CBT nuggets erg aanbevelen. Sommige mensen doen het alleen door Pass4sures er in te stampen, maar dit vind ik zelf niet zo prettig. Vooral de sims komen in die oefenexamens niet goed naar voren, je hebt echt een beetje praktijk ervaring nodig.

Ik ben nu bezig met BCMSN (CCNP) en voor mijn gevoel is het wat makkelijker omdat het onderwerp meer gefocused is op 1 ding, terwijl CCNA veel breder is.

First post in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-08-2021
Ik ben zelf op dit moment ook bezig met ICND1 en 2. Zelfs is mijn ambitie om verder te gaan richting CCVP en eventueel CCSP.

Maar laten we maar eerst even CCNA halen. :) Ik gebruik zelf ook de Cisco boeken (laatste editie), CBT Nuggets zijn ook erg leerzaam.

http://www.catalogged.net/

Pagina: 1 ... 13 ... 42 Laatste