rotterdamz schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:38:
Wat ik merk is dat vele IT-ers geen informatie of uitleg willen geven. Alsof ze de informatie voor hunzelf willen houden. Zodat zij de ervaren IT-ers ook blijven.
Dus met vragen leer ik amper iets. Ze zetten je eerder op het verkeerde been helaas.
Ik zit momenteel in een 1e lijns functie.
Ik wil graag 2e lijns doen (netwerkbeheer). Op school heb ik letterlijk niks geleerd.
Dus weet amper iets over netwerk.
En wil liever met videos leren zoals CBT Nuggets. Als dat voldoende is.
Alleen is het wel voor mij iets te duur om te betalen en mn baas gaat het niet betalen omdat ik een tijdelijk contract heb. Enja ik ben best jong dus ik ga niet makkelijk een vast contract krijgen ivm ervaring en kennis.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij (1e lijn Servicedesk, maar wel netwerkbeheer MBO4 diploma).
Wat eerder ook al gezegd: schuif zaken niet te snel door naar de 2e lijns, maar ga zelf op zoek. Je hoeft ook niet per direct de 2e lijn om hulp te vragen, maar duik er eerst zelf in. Als je helemaal vast loopt laat je het gewoon even een uurtje rusten (mits de betreffende call het toelaat) en kijk er dan nog eens naar.
Daarnaast:
- Installeer GNS3 en gooi er een zooi images in. GNS3 heeft helaas moeite met Cisco switches maar er zijn prima routers met Etherswitch modules die hetzelfde doen (met iets afwijkende commando's, maar principe is hetzelfde).
- Labs, labs, labs, labs! Ik denk dat iedereen toe zal geven dat je van 1 lab soms meer leert dan van 10 A4'tjes aan theorie. Theorie en/of video's zijn zeer leerzaam, maar zodra je het zelf in moet gaan tikken blijkt het soms toch nog lastiger te zijn. Vaak loop je ook tegen een probleem aan tijdens je lab: probeer het te troubleshooten en te fixen! Je slaat 2 vliegen in 1 klap.
- Het moet echt je interesse hebben. Wil je stappen maken en wil je verder komen, dan zul je het gewoonweg leuk moeten vinden. Als je een moeilijke call in je lijst hebt staan en je denkt om 16:59 "dat komt wel een andere keer" dan ga je het gewoon niet redden. Ik bedoel niet te zeggen dat je elke dag minstens een half uur over moet werken. Als je die call vanwege tijd tot de volgende dag kan laten liggen is het prima, maar ik zat mijzelf altijd op te vreten als ik thuis zat en "die ene call" nog niet gefixed kreeg. En geloof me: als je zelf het enthousiasme er in legt dan zal je werk ook zoveel leuker zijn!
En je zult ook door de theorie moeten:
- CCNA/CCNP Official Certifying Guides. Een beetje werkgever betaalt dit voor je. De theorie is niet heel erg duur, en de papiertjes die je er mee haalt zijn best waardevol voor je werkgever.
- CBT Nuggets zijn erg leerzaam en leuk. Dit is wat makkelijker (lang) vol te houden dan de boeken, maar het dekt ook niet 100%. De labs zijn erg leerzaam om na te bouwen
Absolute don't:
- Exam Collection dumps uit je kop leren. Ik spreek uit ervaring dat je er geen reet mee opschiet als jij 50 antwoorden uit je hoofd leert i.p.v. de vraag te lezen --> begrijpen --> antwoorden. Exam Collection is erg nuttig, maar naar mijn mening pas
na alle bovenstaande stappen. Je moet dit echt puur gebruiken om jezelf te toetsen.
Laatste tip:
- Gooi de beuk er in en maak je zelf onmisbaar op de Servicedesk. Je collega's zullen soms wat denigrerend doen want je bent "maar 1e lijn", maar geloof me: jouw leidinggevende zal je heel erg waarderen als je goed je best doet, want support begint vaak bij de 1e lijn. Zorg dat je alle onderdelen op jullie 1e lijn perfect beheerst, en probeer je zelf dan te ontwikkelen met wat 2e lijns calls waarvan de druk niet hoog is.
- Af en toe een vraag stellen aan 2e lijns kan zeker geen kwaad, maar zorg dat je de juiste vragen aan ze stelt. Dit mis snijdt aan 2 kanten. Stel jij als het ware een typische "1e lijns" vraag aan hun dan zullen ze je mogelijk vervelend gaan vinden. Maar kom jij met een goede vraag en heb je je eigen onderzoek gedaan dan zal dit alleen maar gewaardeerd worden en zul je merken dat ze je juist graag willen helpen.