My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Doe nu de zelftraining via icttrainingen.nl en dat bevalt redelijk, wel jammer dat de laatste hoofdstukken alleen IPv6 zijn en video i.p.v oefeningen en vragen *gaapt soms wel een beetje*
https://powershellisfun.com
Verwijderd
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 18:06 ]
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:57:
Na zo'n 2 uur zweten in Zwolle, mag ik nu CCNP Switch aan mijn lijstje toevoegenNu eerst weer verder met het HBO...
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Verwijderd
En, wat is je indruk van dat materiaal? Misschien kun je zelfs toelichten waarom de keuze gemaakt is voor Juniper binnen dat project?webfreakz.nl schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:54:
Ik heb gezondigd. Heb afgelopen weken alleen met Juniper EX / M / MX series gewerktGeen Cisco voor mij komende tijd.
Ik zie het spul regelmatig hangen, maar aankomen ho maar...
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 18:57 ]
Verwijderd
Heb Routing eerst gedaan ipv Switch wat misschien logischer leek omdat we bij ons bedrijf nu net OSPF of BGP gaan doen en dus deze eerst.
En heb hem nog op tijd gehaald, 6 october zou mijn CCNA verlopen zijn
De CLI van JunOS is in eerste instantie best even wennen. Maar er zijn zeker handig features zoals Omarr al noemde. Je werkt met een candidate configuration welke je in productie brengt door "commit" op te geven. Van je configs worden de laatste 50 revisies opgeslagen. Verrekte handig om snel oude versies terug te halen met een "rollback". Niks is direct live. Dat heeft ook weer een nadeel, want even een interface down gooien is er dus niet bij.... Een commit duurt wel minimaal 5 seconden. En zeker wel langer als je in een Virtual Chassis (stack) werkt. Je kan een config ook tijdelijk committen, en dan later verplicht confirmen. Handiger dan een "reboot in X" opgevenVerwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:57:
[...]
En, wat is je indruk van dat materiaal? Misschien kun je zelfs toelichten waarom de keuze gemaakt is voor Juniper binnen dat project?![]()
Ik zie het spul regelmatig hangen, maar aankomen ho maar...
Zo kan je makkelijk uit welke modus dan ook een ping starten. Als je bij een Cisco wil pingen in de configuration modus dan kan dat met "do ping x.x.x.x", hierbij heb je echter geen auto-completion. Bij JunOS kan je in de configuration modus "run ping ..... " doen en gelijk auto-completion erbij krijgen, en dat geldt voor alle "EXEC modus" commando's.
"set system services ssh" -> commit -> klaar. Kan niet makkelijker
Wat dan wel weer jammer is dat is dat je niet "on the fly" een "interface range" kan gebruiken. Die moet je eerst opbouwen met members en dan een naam geven, dus eigenlijk object georiënteerd zoals bij access lists.
[ Voor 11% gewijzigd door webfreakz.nl op 18-08-2011 20:59 ]
Gefeliciteerd, dat heb je snel gedaan, heb je nu alleen een week icttrainingen.nl gedaan? Of wellicht iets meer?-={Fred_Perry}=- schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:08:
Net mijn Cisco 642-902 (Implementing Cisco IP Routing) gehaald, 906 punten en blijEen simulator vraag waarschijnlijk niet goed gemaakt en wat vragen waarbij ik twijfelde, maar gelukkig gehaald en nu nog Switch en TSHOOT.
Heb Routing eerst gedaan ipv Switch wat misschien logischer leek omdat we bij ons bedrijf nu net OSPF of BGP gaan doen en dus deze eerst.
En heb hem nog op tijd gehaald, 6 october zou mijn CCNA verlopen zijn
Een week icttrainingen.nl gedaan, lekker rustig bij mijn vriendin thuis bijna 10 uur per dag, en daarna elke avond 2 uur simulaties gedaan en proefexamens om te kijken wat ik nog mis qua kennis. Dus in totaal anderhalve week, maar wel helemaal op nu...it0 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:51:
[...]
Gefeliciteerd, dat heb je snel gedaan, heb je nu alleen een week icttrainingen.nl gedaan? Of wellicht iets meer?
Heb examen in mijn vakantie gedaan omdat het anders weer twee weken verder was en het zit dan nog vers
Je krijgt voor verlengingen van oude certificaten in principe niets. Volgens mij kun je via de certification portal wel nieuwe certificaten bestellen(tegen kosten uiteraard).-={Fred_Perry}=- schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:14:
Mijn CCNA zou dus in oktober verlopen zijn maar nu met drie jaar verlengd door CCNP module ROUTE te halen. Krijg ik nu automatisch een nieuwe pas en diploma of moet dat via de site? *Het niet echt kan vinden hoe of wat*
Als je CCNP volledig haalt krijg je ook een nieuw pasje waar alleen je CCNP op staat. Ik had liever gehad dat op het nieuwe pasje ook al je andere actieve certificeringen staan.
Advanced sheep-counting strategies
Dus geen nieuwe CCNA pas zeg maar? Of moet je dan weer een kit bestellen? En CCNP en CCNA staan dus niet samen op een pas? (Mijn Microsoft pas heeft MCP, MCSA en MCSE gewoon op een pas staan).BrammeS schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:29:
[...]
Je krijgt voor verlengingen van oude certificaten in principe niets. Volgens mij kun je via de certification portal wel nieuwe certificaten bestellen(tegen kosten uiteraard).
Als je CCNP volledig haalt krijg je ook een nieuw pasje waar alleen je CCNP op staat. Ik had liever gehad dat op het nieuwe pasje ook al je andere actieve certificeringen staan.
Je krijgt wel een diploma dat je CCNP Route hebt gehaald thuisgestuurd of ook niet? Heb alleen het scoreformulier dus...
Hiermee ben je bekend bij Cisco.
Daarnaast heb je mogelijk een CCO account / Cisco.com ID.
Met een CCO kan je inloggen op de Cisco website, zodat je diepere toegang hebt tot de Cisco website, online tools, etc.
Op:
http://www.cisco.com/go/certifications/login/
Kan je een CSCO nummer koppelen aan je CCO account / Cisco.com ID.
Je kan dan op dit portal inloggen. Onder "Certification Fulfillment" kan je een "Printed Certification Kit" bestellen.
Veel van deze features zijn tegenwoordig ook aanwezig op de Nexus switches in NX-OS.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Dat had ik al gedaan, zie alleen nog maar mijn CCNA staan en niet mijn CCNP module. Weet niet of die er pas na een paar dagen bij komt te staan?Bl@ckbird schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:30:
Op je examenuitslag staat een CSCO nummer.
Hiermee ben je bekend bij Cisco.
Daarnaast heb je mogelijk een CCO account / Cisco.com ID.
Met een CCO kan je inloggen op de Cisco website, zodat je diepere toegang hebt tot de Cisco website, online tools, etc.
Op:
http://www.cisco.com/go/certifications/login/
Kan je een CSCO nummer koppelen aan je CCO account / Cisco.com ID.
Je kan dan op dit portal inloggen. Onder "Certification Fulfillment" kan je een "Printed Certification Kit" bestellen.
Je heb wel examen gedaan met hetzelfde CSCO nummer?
Als je dubbele CSCO's hebt, kan je dit samen laten voegen door hier een case aan te maken.
( Zoek even op "duplicate” en “CSCO" )
Bellen kan ook met:
Voor België, zie:Netherlands:
0800 0200 791
+31 (0)20 485 4646
http://www.cisco.com/web/...html?reloaded=true#~tab-d
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Ah, wist ik nietBl@ckbird schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:30:
[...]
Veel van deze features zijn tegenwoordig ook aanwezig op de Nexus switches in NX-OS.
Hoe uitgebreid is XML met Cisco? Want bij JunOS kan je via een script verbinding maken via Netconf. Je geeft dan een blubber XML opgeven met allerlei configuratie of request-for-information statements en daar krijg je dan replies op. Kan dat bij Nexus' ook?When executing a show command, a user has several more options when using the pipe (|) option such as grep for parsing the output, perl for activating a script, and xml to format the output for network management applications.
[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 19-08-2011 18:31 ]
Hetzelfde CSCO nummer gelukkig, bij mijn Certification Process zie ik wel dat mijn CCNA nu in 2014 verloopt en dat ik mijn CCNP examen heb gehaald en extra enrollments heb. Maar op de Certifcation FulFillment pagina staat nog de oude CCNA verloopdatum en nog geen CCNP info.Bl@ckbird schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:11:
Geen idee.. Kan even een tijdje overheen gaan...
Je heb wel examen gedaan met hetzelfde CSCO nummer?
Als je dubbele CSCO's hebt, kan je dit samen laten voegen door hier een case aan te maken.
( Zoek even op "duplicate” en “CSCO" )
Bellen kan ook met:
[...]
Voor België, zie:
http://www.cisco.com/web/...html?reloaded=true#~tab-d
*semi-geduldig nog even een week wacht*
(Ik reageer op het onderstreepte.)-={Fred_Perry}=- schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:32:
[...]
Dus geen nieuwe CCNA pas zeg maar? Of moet je dan weer een kit bestellen? En CCNP en CCNA staan dus niet samen op een pas? (Mijn Microsoft pas heeft MCP, MCSA en MCSE gewoon op een pas staan).
Waarom zou je dat willen? CCNP == CCNA + CCNP Route + CCNP SWITCH + CCNP TSHOOT?
Verwijderd
Ja, dat kan. In de basis is NX-OS een hardened Linux Kernel. Hier bovenop draaien verschillende processen. (Voor BGP, voor OSPF, enz.) Modulaire aanpak dus. Voordeel is dat je commando's als grep kan gebruiken.webfreakz.nl schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:01:
[...]
Hoe uitgebreid is XML met Cisco? Want bij JunOS kan je via een script verbinding maken via Netconf. Je geeft dan een blubber XML opgeven met allerlei configuratie of request-for-information statements en daar krijg je dan replies op. Kan dat bij Nexus' ook?
Hier kan je een VM downloaden die UCS Manager emuleert. Ik heb deze draaien in VMWare op normale x86 hardware. ( Inclusief de XML API van UCS ) Je kan geen service profiles toewijzen aan hardware, want die is er niet. Maar het is grappig om mee te spelen.
Normaal draait deze software op een UCS6100. Een UCS6100 is een aangepaste Nexus 5000 met extra hardware en memory. * Bl@ckbird vermoedt dat Cisco wat VM's met NX-OS heeft draaien voor labs en software development...
Heb je gelijk in, bij Microsoft is MCSE ook MCSA + MCPwebfreakz.nl schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:23:
[...]
(Ik reageer op het onderstreepte.)
Waarom zou je dat willen? CCNP == CCNA + CCNP Route + CCNP SWITCH + CCNP TSHOOT?
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Goede plekBallebek schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:04:
Die pasjes heb ik nog nooit aangeraakt, liggen in de kluis.
Je hebt toch alleen je ROUTE examen gedaan? Je krijgt pas CCNP status als je ook TSHOOT en SWITCH hebt gedaan.-={Fred_Perry}=- schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:38:
[...]
Hetzelfde CSCO nummer gelukkig, bij mijn Certification Process zie ik wel dat mijn CCNA nu in 2014 verloopt en dat ik mijn CCNP examen heb gehaald en extra enrollments heb. Maar op de Certifcation FulFillment pagina staat nog de oude CCNA verloopdatum en nog geen CCNP info.
*semi-geduldig nog even een week wacht*
Had ik eerder ook altijd, maar ik heb hem in 4 jaar nooit één keer aan iemand laten zien, conclusie: onnodige portomonee verdikking/gewicht en dus eruit.-={Fred_Perry}=- schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:36:
[...]
Goede plekHeb ze eigenlijk uit gewoonte in mijn portemonnee zitten...
Klopt, alleen Route maar daar krijg je dus geen apart iets van? *zijn scoresheet wel als bewijs laat zien op werk voor HR*BrammeS schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:32:
[...]
Je hebt toch alleen je ROUTE examen gedaan? Je krijgt pas CCNP status als je ook TSHOOT en SWITCH hebt gedaan.
[...]
Had ik eerder ook altijd, maar ik heb hem in 4 jaar nooit één keer aan iemand laten zien, conclusie: onnodige portomonee verdikking/gewicht en dus eruit.
En ja, heb het ook nooit laten zien aan iemand eigenlijk
Deze vielen me een beetje tegen.
Lab 1 was zet ospf op , serial 0 is area 1 en eth0 is area 0
Lab 2 was zet BGP op tussen 2 AS.
Allebei niet veel meer als 3 regels config.
Ik verwacht op het examen toch meer als route-maps, distributie lists en een hoop med,weight en local-pref geklooi met BGP of zijn de GNS3 Labs teveel CCIE minded?
Als je daar werkt.Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 18:53:
Marktplaats, of via NFR bij een Cisco partner
Ik denk dat je te veel verwachtingen hebt van het LAB idd.it0 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:34:
Ik heb gisteren een aantal sim labs vanaf de BSCI (=642-901 ROUTE) cd gedaan.
Ik verwacht op het examen toch meer als route-maps, distributie lists en een hoop med,weight en local-pref geklooi met BGP of zijn de GNS3 Labs teveel CCIE minded?
Een betere optie is de CCNP ROUTE Lab manual aanschaffen en de labs nabouwen in GNS3 of reallife hardware. Ik zelf heb veel gehad aan de BSCI versie van ditzelfde boek.it0 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:34:
Ik heb gisteren een aantal sim labs vanaf de BSCI (=642-901 ROUTE) cd gedaan.
Wat Cisco betreft, begin ik 1e semester aan CCNA1 en CCNA2 (basic networking & router technologie)
Daarnaast ook nog andere dingen zoals server & client
Heb er zinin! Maar het slimste is denk ik om na afronden van ccna om ook de officiele certificaten te halen bij zon cisco examen center?
Want school is natuurlijk niet cisco certified voor afnemen van die testen.
3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV
Als tweedejaars op de betreffende opleiding; Je kunt via school kortingen op je exams krijgen en dan kun je een kleine 100 meter naast school een exam maken en Bob's your uncle. Of het slim is? Waarschijnlijk (Hoogst waarschijnlijk zelfs) wel maar veel studenten zien er toch vanaf vanwege de hoge kosten die het met zich meebrengt (Ja zelfs met kortingmarco282 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:42:
Dit jaar begin ik aan de HBO opleiding Netwerk Infrastructuur & Design wat ook grotendeels op alle certificaten is gebasseerd (niet alleen cisco)
Wat Cisco betreft, begin ik 1e semester aan CCNA1 en CCNA2 (basic networking & router technologie)
Daarnaast ook nog andere dingen zoals server & client
Heb er zinin! Maar het slimste is denk ik om na afronden van ccna om ook de officiele certificaten te halen bij zon cisco examen center?
Want school is natuurlijk niet cisco certified voor afnemen van die testen.
Zelfde geld overigens voor je MS-certificaten. Die kun je in hetzelfde center laten toetsen. Dát kan dan weer niet met korting maar word wel veel gedaan omdat het gewoon wat goedkoper is bij Microsoft maar goed, dat is een andere discussie die niet bij Cisco hoort.
[ Voor 11% gewijzigd door Tha_T op 23-08-2011 23:43 ]
Yup, net hetzelfde met ie8paage schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:22:
Krijgen jullie ook een "%PdcCustomedResult%" error als je 1 van die review questions sets probeert te maken. Telkens wanneer ik mijn antwoorden wil bekijken op het einde krijg ik die melding, heb 3 verschillende browsers geprobeerd...
Verwijderd
Voor het bedrijf waar ik momenteel in dienst ben, is het de bedoeling dat ik diverse Cisco examens behaal. Ik wil eerst beginnen met CCNA. Ik heb Network infrastructure design gedaan op de hogeschool Zuyd dus ik heb al CCNA, CCDP, CCNP, Wireless, CCDA en Cisco security 1 en 2 gehad. Echter het is een tijd geleden (4 tot 7 jaar) dat ik deze circussen heb gehad op school.
De hamvraag is nu wat de meest praktische manier is om mijn CCNA te behalen. Een maat van mij vertelde dat je het beste via de boeken kunt leren. Echter veel van die boeken dateren uit 2006 of vroeger. Ik heb ook nog een account op Cisco netacad waar de nieuwe online circulums opstaan, maar hier zegt die maat bij dat hier de informatie te summier is om voor het examen te kunnen slagen.
Heeft iemand met ervaring een idee hoe ik het beste zou kunnen starten?
b.v.d.
Verwijderd
Voor het bedrijf waar ik momenteel in dienst ben, is het de bedoeling dat ik diverse Cisco examens behaal. Ik wil eerst beginnen met CCNA. Ik heb Network infrastructure design gedaan op de hogeschool Zuyd dus ik heb al CCNA, CCDP, CCNP, Wireless, CCDA en Cisco security 1 en 2 gehad. Echter het is een tijd geleden (4 tot 7 jaar) dat ik deze cursussen heb gehad op school.
De hamvraag is nu wat de meest praktische manier is om mijn CCNA te behalen. Een maat van mij vertelde dat je het beste via de boeken kunt leren. Echter veel van die boeken dateren uit 2006 of vroeger. Ik heb ook nog een account op Cisco netacad waar de nieuwe online circulums opstaan, maar hier zegt die maat bij dat hier de informatie te summier is om voor het examen te kunnen slagen.
Heeft iemand met ervaring een idee hoe ik het beste zou kunnen starten?
b.v.d.
Mocht je al lang geen IOS meer gebruikt hebben kan het handig zijn om de werking van de verschillende routing protocols en NAT even te herbekijken. Verder kan je gerust een examen schedulen en er voor gaan
Maar er schijnt iets nieuws aan te komen, namelijk 640-816 maar daar weet ik niks van af.
Daarnaast zou ik zeker een testexamen doen, ik vind de vraagstelling van cisco erg lastig. Er zijn ook testexamens bij cisco zelf te vinden.
”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”
Heb zelf ook mijn ccna behaald dmv netacad...
Who Needs Windows...
Verwijderd
Het CCNA verhaal is wel al 6-7 jaar geleden minimaal, dus ik ben wel van plan om de hele cursus opnieuw te doen, al was het maar omdat er nieuwe dingen in de lestof zijnPerfectPC schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 14:05:
als je naast de CCNA cursus ook CCNP, CCDA,CCDP en wireless cursussen hebt gehad (en hier een beetje goed in was) mag het behalen van een CCNA zonder voorafgaande inspanning echt geen probleem zijn.
Mocht je al lang geen IOS meer gebruikt hebben kan het handig zijn om de werking van de verschillende routing protocols en NAT even te herbekijken. Verder kan je gerust een examen schedulen en er voor gaan
Verwijderd
Oh dat maakt mij niet uit ik moest elke dag 2 uur heen 2 uur terug haha. Dan had ik daar op school kunnen slapen als ik savonds les moest volgen ahahaMrFX schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 20:47:
Overigens jammer dat de hogeschool Zuyd de Netwerk Infrastructuur Design opleiding niet in een avondvariant heeft gegoten.
Ik ga een weekje training volgen per onderdeel. Gewoon omdat ik het handig vind om te kunnen kloten met hardware en sparren met een trainer en andere studenten. Daarna probeer ik zo snel mogelijk een examen te doen..
even een vraagje daarover, als ik nu mijn CAPPS zou halen, verleng ik daarmee ook meteen mijn CCNA? Of moet ik de hele CCNP halen daarvoor?
Hoe dan ook, ik merge deze discussie naar [Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies
Hmm, er staan nu wat dubbele zaken, geen probleem, niets van aantrekken. Ik heb een topic van Spikey Cloud gemerged met dit topic
[ Voor 23% gewijzigd door Equator op 05-09-2011 12:43 ]
Ik werk al een aantal jaartjes dus over dag naar school vereist een een goudmijn in de achtertuinVerwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 08:15:
[...]
Oh dat maakt mij niet uit ik moest elke dag 2 uur heen 2 uur terug haha. Dan had ik daar op school kunnen slapen als ik savonds les moest volgen ahaha
Een echte avond-opleiding is er niet inderdaad máár je kunt wel een duaal traject volgen. Zelfde papiertje die je dan naast je werk kan doen. Zitten wel wat haken en ogen aanMrFX schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 20:47:
Overigens jammer dat de hogeschool Zuyd de Netwerk Infrastructuur Design opleiding niet in een avondvariant heeft gegoten.
Maar ik weet nu waar ik me op moet focussen dus het zal de volgende keer wel goed komen.
Er zaten ook een , naar mijn mening , oude obsolete vragen tussen zoals vragen over RIP herdistributie en ipv6 addressen zoals bv 0:0:0:0:192.168.1.1 en zelfs 1 vraag over docsis
RIP redistribute had ik ook en ipv6 adressering zat ook gewoon in de training die ik had, docsis voor kabelmodems... Tsja... *blij is hem gehaald te hebben in ieder geval*it0 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:22:
Ja gelukkig wel, met een slaperige kop al die netwerk schema's na je kop toegegooid te krijgen werkt niet.
Maar ik weet nu waar ik me op moet focussen dus het zal de volgende keer wel goed komen.
Er zaten ook een , naar mijn mening , oude obsolete vragen tussen zoals vragen over RIP herdistributie en ipv6 addressen zoals bv 0:0:0:0:192.168.1.1 en zelfs 1 vraag over docsis
Veel geleerd, PT gebruikt, Cisco router gekocht en mee getest... denk helemaal klaar te zijn...
Zie ik vandaag ineens bij de exam objectives dat ook DHCP nodig is... uuhhhh, is het de bedoeling dat ik ook een dhcp server kan inrichten op een router via de cli? Want dat wordt dus totaal niet behandeld in mijn studie boeken
Wel even handig om te weten hoe DHCP werkt, staat zeker in het ICND2 boek.

[ Voor 38% gewijzigd door Uberprutser op 15-09-2011 15:27 ]
Thanks, super! Wazig alleen dat dat totaal niet wordt behandeld in mijn e-book (CCNA_ICND2_Official_Exam_Certifiction_Guide_2nd_Edition) en ook niet in de CBT nuggets, nergens in de oefen materiaal van Cisco en ook niet de video's van Cisco... en niet in PT training materiaal... goed om te weten dat het wel nodig isBallebek schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:25:
Dat is idd de bedoeling maar stelt weinig voor.
[afbeelding]
Wireshark opstarten en dan gewoon eens een ipconfig /renew doen of een /release en dan een /renew .Kabel er uit rukken en en er weer in doen.
Ja, daar ga ik thuis mee testen... heb een vm draaien met wireshark en gns3... komt helemaal goedTrailBlazer schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:42:
DHcp request is ook wel leuk om eens te bekijken met wireshark. Is echt supersimpel te volgen namelijk.
Wireshark opstarten en dan gewoon eens een ipconfig /renew doen of een /release en dan een /renew .Kabel er uit rukken en en er weer in doen.
Edit: uhm, ff voor de duidelijkheid: qua vpn hoeft je toch alleen de theorie te kennen voor ccna, right? Niet via de sdm of cli een vpn server inrichten??

[ Voor 14% gewijzigd door segil op 15-09-2011 16:05 ]
Mijn 1e 3 vragen op ccna gingen over dhcp, ook niet voor geleerd...segil schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:36:
[...]
Thanks, super! Wazig alleen dat dat totaal niet wordt behandeld in mijn e-book (CCNA_ICND2_Official_Exam_Certifiction_Guide_2nd_Edition) en ook niet in de CBT nuggets, nergens in de oefen materiaal van Cisco en ook niet de video's van Cisco... en niet in PT training materiaal... goed om te weten dat het wel nodig is
Leer ook de subcommando's, dus niet alleen het configureren maar ook hoe je status en dergelijke kunt zien.
Ok, doe ik... en what about vpn? Alleen de theorie, of ook configureren in de cli?it0 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:58:
[...]
Mijn 1e 3 vragen op ccna gingen over dhcp, ook niet voor geleerd...
Leer ook de subcommando's, dus niet alleen het configureren maar ook hoe je status en dergelijke kunt zien.
De theorie zoals beschreven in de blueprint, als je dat kan beantwoorden is dat voldoende.segil schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 08:36:
[...]
Ok, doe ik... en what about vpn? Alleen de theorie, of ook configureren in de cli?

ICND1 gehaald met 950 punten... Dus dat is een mooie stijgende lijn naar de CCIE voor 1000 punten
Any way... wat ik gedaan heb om te leren: Cisco 1811 router aangeschaft, VLAN en STP getest met zeer oude 3com 3300 switch. PT en GNS3 gebruikt voor testen. Verder CBT nuggets bekeken, Wendell Odom ebook gelezen, alle Cisco oefen materiaal op hun learning website gemaakt en alle online video's bekeken. En 6x een vce oefen examen gemaakt. Ben hier ongeveer 5 maanden mee bezig geweest.
Nu op naar CCDA
Ik wil na mijn ccnp, ccda gaan doen, boek ligt er al
Ben benieuwd met je ervaringen daar mee..
Maar dit is wel oude stof. (Versie 2.0. Momenteel zit men op 2.1.)
CCDA bevat stof van CCNA en Lifecycle Services examens. ( ITIL met een Cisco sausje... )
Daarnaast is het handig om wat reference designs te bekijken.
Nog ff wat Roadmap info:
Nexus 1000v wordt ook beschikbaar voor Hyper-V.
( Ergens in 2012 wanneer Windows 8 Server beschikbaar komt. )
Cisco heeft een demo gegeven op de Build conferentie van Microsoft in Anaheim:
http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011/SAC-559T
( Vanaf 00:35 )
TrailBlazer schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:34:
Footer:
Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.
Roflol
PEC staat voor Partner Educution Connection. Je hebt dus een CCO nodig die gelinked is aan een Cisco partner?
Interessante video.Cisco heeft een demo gegeven op de Build conferentie van Microsoft in Anaheim:
http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011/SAC-559T
( Vanaf 00:35 )
DHCP is indeed erg easy. Ook via de CLI. GUI is het waarschijnlijk nog makkelijker.Ballebek schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:25:
Dat is idd de bedoeling maar stelt weinig voor.
[afbeelding]
Ik heb onlangs het NRS-1 examen gedaan van Alcatel Lucent. Schijnt dat die dozen ook op komst zijn.
642-982 DCUCD
642-978 DCUCD Qualifier exam\
is denk ik een long shot maar op internet is er ook weinig over te vinden.
Ik weet niet wanneer je examen wil doen, maar je kan misschien beter kijken
naar 642-993 DCUCD.
Zie:
http://www.cisco.com/web/...urrent_exams/642-982.html
http://www.cisco.com/web/...urrent_exams/642-993.html
op de site staat het wel genoemd even naar de verschillen kijken maar die 993 lijkt wat meer in mijn straatje te liggen.
[ Voor 31% gewijzigd door TrailBlazer op 03-10-2011 16:55 ]
http://tblog.cisco.nl/201...cisco-se-van-de-toekomst/
Het CSAP programma is specifiek gericht op schoolverlaters. ( HBO en hoger )
Verwijderd
Vandaag CCNP Switch weten te behalen met 967 punten.
Had deze keer een stuk meer tijd in de voorbereiding gestoken dan bij me CCNA (640-802), gezien ik deze 3 jaar terug maar zeer nipt gehaald had. Je maakt het jezelf kennelijk een stuk makkelijker, als je cisco examens niet onderschat
Nu ik toch met CCNP ben begonnen moet ik de rest ook maar af maken
Zijn SHOOT en ROUTE een beetje vergelijkbaar met SWITCH qua moeilijkheidsgraad?
http://www.cisco.com/en/U...ata_sheet_c78-685394.html
en ScanSafe cloud security voor ISR routers.
@ Trail: 9 Nov. heeft Cisco daar een update sessie over.
[ Voor 20% gewijzigd door Bl@ckbird op 19-10-2011 23:16 ]
Nice! Ik zat er al op te wachten aangezien Juniper met zijn Virtual Gateway (opgekochte Altor) dit concept al een tijdje in zijn portfolio had..Bl@ckbird schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:33:
Ze hebben ook recent een virtuele ASA geïntroduceerd
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Ik heb nog BSCI gedaan. Hoorde wel van een collega dat ROUTE pittig is. Maar goed, gaat gewoon over control plane. Boeiend genoeg denk ik?Icingdeath schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:05:
Zo, op het laatste moment nog weten te voorkomen dat me CCNA verloopt (20 october).
Vandaag CCNP Switch weten te behalen met 967 punten.
Had deze keer een stuk meer tijd in de voorbereiding gestoken dan bij me CCNA (640-802), gezien ik deze 3 jaar terug maar zeer nipt gehaald had. Je maakt het jezelf kennelijk een stuk makkelijker, als je cisco examens niet onderschat
Nu ik toch met CCNP ben begonnen moet ik de rest ook maar af maken
Zijn SHOOT en ROUTE een beetje vergelijkbaar met SWITCH qua moeilijkheidsgraad?
Ik dacht dat IGMP/multicast een onderdeel was van TSHOOT maar ik zag het niet meteen terug komen in het boek?
Verwijderd
Nu vroeg ik me af hoe zo'n CCNA-examen net opgebouwd is. Is het net als de voorbeeldexamens op internet: veel multiple-choice, af en toe een drag en drop, en heel af en toe een simulatieoefening? Ik weet namelijk niet goed wat verwachten, en vrees ervoor dat ik me misschien op het verkeerd soort oefening gefocust heb.
Ik moet zeggen dat ik de voorbeeldvragen in Testking vaak erg vaag gesteld vind. Vaak erg verwarrend!
Iemand recente ervaring met dit examen?
je beseft dat het gebruiken van TestKing om te leren een violation is van de exam policy is. Testkings zijn namelijk gewoon braindumps van het echte examen. Er lopen er al genoeg papieren certificaten tijgers rond die het certificaat alleen maar devalueren. Als ik heel eerlijk ben kijk ik al lang niet meer naar certificaten maar heb ik vaak binnen een paar uur wel of niet door of iemand het beheerst.Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:46:
Ik ga waarschijnlijk volgende week mijn CCNA (ICND1+2) doen. Ik heb momenteel de boeken van Wendell Odom doornomen en ben nu bezig met herhalen en de Testking-vragen te doorlezen.
Nu vroeg ik me af hoe zo'n CCNA-examen net opgebouwd is. Is het net als de voorbeeldexamens op internet: veel multiple-choice, af en toe een drag en drop, en heel af en toe een simulatieoefening? Ik weet namelijk niet goed wat verwachten, en vrees ervoor dat ik me misschien op het verkeerd soort oefening gefocust heb.
Ik moet zeggen dat ik de voorbeeldvragen in Testking vaak erg vaag gesteld vind. Vaak erg verwarrend!
niet recent ik vond het wel het lastigste examen wat ik heb gedaan. Bij mijn CCIE vond ik het na multicast het lastigste onderdeel.BrammeS schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:48:
Ik heb voor volgende week het QoS 642-642 examen op de planning staan. Ik heb zo'n voorgevoel dat het nog een lastig examen gaat worden.
maar succes he
Verwijderd
Even ter verduidelijking: gebruik deze ook niet bepaald. Ik ben uitsluitend met de boek bezig geweest. Iemand stuurde mij deze net door. Het is dus niet zo dat ik iemand ben die gewoon even de examenvragen uit zijn hoofd ga leren. Maar dat even terzijde.TrailBlazer schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:11:
[...]
je beseft dat het gebruiken van TestKing om te leren een violation is van de exam policy is. Testkings zijn namelijk gewoon braindumps van het echte examen. Er lopen er al genoeg papieren certificaten tijgers rond die het certificaat alleen maar devalueren. Als ik heel eerlijk ben kijk ik al lang niet meer naar certificaten maar heb ik vaak binnen een paar uur wel of niet door of iemand het beheerst.
[...]
niet recent ik vond het wel het lastigste examen wat ik heb gedaan. Bij mijn CCIE vond ik het na multicast het lastigste onderdeel.
maar succes he
Ik vroeg mij voornamelijk af of je 'tab' en '?' kon gebruiken in de simulatieoefeningen? Ik werk momenteel in packet tracer hier vooral mee. Indien deze niet te gebruiken zijn, kan ik de commando's even vanbuiten leren.
In principe maakt multicast ook onderdeel uit van TSHOOT aangezien het een vervolg is van ROUTE en SWITCH om het geleerde in de praktijk te brengen, maar dan op het gebied van troubleshooting. Zelf heb ik begin dit jaar geen vragen gehad op het gebied van multicast. Maar ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het is goed mogelijk dat er naar verloop van tijd nieuwe vragen bijkomen en andere weer komen te vervallen. Verschillende onderwerpen worden weliswaar niet in het boek behandeld, maar worden via de meegeleverde DVD aangeboden als E-learning en dat maakt wel onderdeel uit van TSHOOT (http://tools.cisco.com/Gl...ourseDetail&courseID=5559). De netwerktopologie (layer 2, layer 3 en IP6) zoals die gebruikt wordt op het examen, kun je ook inzien op de website van Cisco.it0 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:29:
Ik dacht dat IGMP/multicast een onderdeel was van TSHOOT maar ik zag het niet meteen terug komen in het boek?
Zoals eerder beschreven in dit topic is dit examen er op gericht om de theorie uit te testen door je te laten troubleshooten op een netwerk. Meer hierover kun je lezen op https://learningnetwork.cisco.com/docs/DOC-6738. Je kunt hier een simulatie opstarten met meerdere vragen en zelf ondervinden hoe het examen voelt. TSHOOT bestaat ook voor een stukje uit theorie en dat maakt ook onderdeel uit van het examen.
Kijk maar eens op het YouTube kanaal van Kevin Wallace: YouTube: Kanaal van kwallaceccie en koop ook zijn TSHOOT boek met de manieren om efficient te troubleshooten en handige commando's.
[ Voor 8% gewijzigd door EdwinW op 17-11-2011 15:24 ]
Ik heb hem 2 jaar geleden gedaan, is zeker een pittig examen! Je moet goed weten wat de impact van soft- en hardware queues is en WRED, ECN, global synchronisation, bc en be berekeningen, bandwidht vs priority classes, class-map structuren, diverse codecs en # calls en de bandbreedte die er dan nodig is... etcBrammeS schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:48:
Ik heb voor volgende week het QoS 642-642 examen op de planning staan. Ik heb zo'n voorgevoel dat het nog een lastig examen gaat worden.
happy studying! hoop dat ik je niet gedemotiveerd heb
Ik heb het 642-642 examen eind vorig jaar gedaan en ik had de onderstaande boeken tot mijn beschikking:BrammeS schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:48:
Cisco QOS Exam Certification Guide, Second Edition
End-to-End QoS Network Design: Quality of Service in LANs, WANs and VPNs
CBT nuggets was een verademing aangezien Cisco QOS Exam Certification Guide, Second Edition behoorlijk langdradig is en niet motiverend werkt.
Ik heb onlangs de training gevolgd, en ik denk dat ik het aardig heb opgepikt. Maar nu ik met de examenvoorbereiding/studie bezig ben merk ik toch dat het aardig verwarrende materie kan zijn en dat het vooral ook veel feitjes kennis bevat.zenith schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:21:
[...]
Ik heb hem 2 jaar geleden gedaan, is zeker een pittig examen! Je moet goed weten wat de impact van soft- en hardware queues is en WRED, ECN, global synchronisation, bc en be berekeningen, bandwidht vs priority classes, class-map structuren, diverse codecs en # calls en de bandbreedte die er dan nodig is... etc

Ik ben zeer benieuwd hoe het volgende week gaat.
Ik moet zeggen dat bovenstaande post mij juist heeft aangezet om een tandje bij te schakelen voor dit examen, en met resultaat want ik heb het examen vanmiddag gehaald.zenith schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:21:
[...]
Over het geheel genomen viel mij het examen mee. Vooral de simulaties en de multi-vragen waarbij je de antwoorden uit de apparatuur moet halen waren wel heel erg makkelijk(Is ook wel eens anders geweest bij sim vragen).
Ik vooral heb punten laten liggen op de vragen met MPLS en frame-relay zaken. Mijn studie focus lag vooral op de marking & queueing mechanismes. Ik had dus niet zozeer specifieke vragen over zaken als: BECN bits FRF .12 en FRTS verwacht. Verder zat er nog een vraag in over QPPB die meer met BGP specifieke syntax te doen had dan met QoS.
[ Voor 4% gewijzigd door BrammeS op 22-11-2011 18:53 ]
Verwijderd
Qua boek raad ik officiele cert boek aan.
Vooral de cd die erbij zit is handig om het examen te leren/oefenen.
maar niet alles staat in het boek, zoals ip sla. zoals de auteur zelf aangeeft
Het viel me vandaag trouwens op dat alle Cisco pagina's op de website nu ook als epub gedownload kunnen worden. Nog een reden om een ereader aan te schaffen.
Verwijderd
Hoeveel switches moet dat hardware lab ongeveer hebben? En zijn er bepaalde switches nodig zoals power over ethernet, glasvezel layer 3 etc?it0 schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:02:
Om switching te oefenen/leren heb je naast boeken ook zeker een hardware switch lab nodig.
Qua boek raad ik officiele cert boek aan.
Vooral de cd die erbij zit is handig om het examen te leren/oefenen.
maar niet alles staat in het boek, zoals ip sla. zoals de auteur zelf aangeeft
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2011 13:09 ]
En minstens 2 of meer voor trunking en etherchannels, 3 als je ook wilt spelen met spanningtree
Sterker nog ik kan me niet herinneren dat PoE bij het curriculum van CCNP switch hoort.TrailBlazer schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:49:
Waarom zou je een PoE switch willen hebben? Het is nou niet dat je heel veel kan configureren aan PoE
Een switch welke L3 kan doen is wel aan te raden.
Overigens kun je in beperkte mate ook dingen in GNS3 nabouwen. door een 16ESW kaart in een 2600 router te configureren. Let hierbij wel op dat de syntax van enkele commando's anders is dan bij een reguliere switch.
[ Voor 30% gewijzigd door BrammeS op 12-12-2011 15:11 ]
Maar een poe switch is duur en zeker geen vereiste, ik heb er geen bv.
[ Voor 17% gewijzigd door it0 op 12-12-2011 16:40 ]