Jammer suc6 volgende keer!FrankGuthrie schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:12:
CCNP switch met 737 punten net niet de vereiste 790 gehaald. Snel overdoen anders verloopt mijn CCNA.
Nu ik bezig ben met mn CCIE Lab wil ik over een paar maanden een rack huren. Heeft iemand ervaring met het huren van racks?
een paar bekende zijn gradedlabs.com of proctorlabs.comMcTurque schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:15:
Nu ik bezig ben met mn CCIE Lab wil ik over een paar maanden een rack huren. Heeft iemand ervaring met het huren van racks?
ik vind persoonlijk gradedlabs.com beter werken met het control panel, als je via twitter het een beetje in de gaten houdt heb je wel eens 30, 40 of 50% korting op racktokens en dan kom je soms op 18$ per 12 uur uit als je een doordeweeks dag hebt en 1 avond van te voren boekt.
http://twitter.com/#!/gradedlabs
[ Voor 13% gewijzigd door zenith op 11-05-2011 22:16 ]
Sinds vandaag CCAI en hopelijk deze maand nog CCNA-Security. Daarna maar weer eens verder met CCNP.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ah, een instructor. Feli!battler schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:12:
Sinds vandaag CCAI [...].
Bedankt!
Even een praktijk vraag: Is het in de praktijk nodig om dot1q over je wan verbinding heen te gooien. Bijvoorbeeld bij een p2p verbinding. Ik bedoel dus geen L2 tunneling maar gewoon dot1q encapsulatie.
Even een praktijk vraag: Is het in de praktijk nodig om dot1q over je wan verbinding heen te gooien. Bijvoorbeeld bij een p2p verbinding. Ik bedoel dus geen L2 tunneling maar gewoon dot1q encapsulatie.
Je kan enkel dot1q over een wanlink als die ethernet gebaseerd is. Dan is het ook nog de vraag of de provider dat accepteert.
Uiteraard, ik kan mij alleen geen praktisch nut indenken maar dat kan ook komen door gebrek aan (praktijk)ervaring.
Bijvoorbeeld een ethernet p2p verbinding (leased line o.i.d) tussen twee kantoorvestigingen. Ik kan mij geen praktisch nut voorstellen vandaar dat ik ook geen scenario kan schetsen waar je dit zou willen gebruiken.
Bijvoorbeeld een ethernet p2p verbinding (leased line o.i.d) tussen twee kantoorvestigingen. Ik kan mij geen praktisch nut voorstellen vandaar dat ik ook geen scenario kan schetsen waar je dit zou willen gebruiken.
Een scenario zou zijn als je een site hebt met veel remote locaties waar je alleen telefoonlijnen/koper hebt liggen en dan zou ik er hdsl modems tussen hebben liggen. deze bieden meestal een ethernet connectie..
Als je dat tenminste wan wilt noemen.
zodoende heb je een campus lan met wan connecties...
Als je dat tenminste wan wilt noemen.
zodoende heb je een campus lan met wan connecties...
je lan doortrekken over sites is trouwens vragen om gezeik met spanning tree. Als je dan een issue hebt daarmee gaat niet een site plat maar gewoon al je sites. Als je perse een LAN wil hebben over al je sites dan moet je kijken naar fabricpath bijvoorbeeld.
Bedankt, er is geen praktische toepassing dus.
O jawelbattler schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 07:39:
Bedankt, er is geen praktische toepassing dus.
Als je de koppeling tussen locaties inricht als trunk, heb je het voordeel dat voor tests of onvoorziene situaties, je heel makkelijk even een tweede vlan in kan richten over diezelfde link, zonder het bestaande verkeer te beïnvloeden.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Juist, al dan niet i.c.m. encryptie en/of PBR.TrailBlazer schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:11:
bouw je toch een GRE tunnel.
Laag 2 zover over een WAN heen gooien kan, maar het aantal nadelen is imho exponentieel groter dan de voordelen.
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Ben bezig voor ICND2 en wil daarna eventueel ook nog CCDA en/of CCNP gaan doen. Nu heb ik nog geen Cisco spul en heb alles gedaan met PT53 en GNS3. Ik ben ah overwegen een Cisco router te kopen die ik ook kan gebruiken voor mijn thuis internet verbinding, met wifi e.d. Eerst viel mijn oog op de 851W (ik heb een ethernet WAN port nodig richting mijn adsl2 modem). Maar de prijs lag tot voor kort nog hoog.
Nu kan ik via onze hardware leverancier een 2de hands 1811W kopen voor 175 euro ex btw. Heeft iemand ervaring met dit product en is deze geschikt om CCNA (en eventueel CCNP) te oefenen? Wat ik in de datasheets kan lezen is dat dit ding ook IOS draait, maar ik heb geen idee of dat de juiste versie is voor mijn training.
Nu kan ik via onze hardware leverancier een 2de hands 1811W kopen voor 175 euro ex btw. Heeft iemand ervaring met dit product en is deze geschikt om CCNA (en eventueel CCNP) te oefenen? Wat ik in de datasheets kan lezen is dat dit ding ook IOS draait, maar ik heb geen idee of dat de juiste versie is voor mijn training.
De 1800 serie is de voorganger van de huidige 1900 serie. De 1900 is vorig jaar geïntroduceerd. Prima geschikt dus. Ik zou het doen.segil schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:07:
Ben bezig voor ICND2 en wil daarna eventueel ook nog CCDA en/of CCNP gaan doen.
Ik denk dat je met een 3550 het meeste kunt doen wat in de CCNA/CCNP examens wordt behandeld. Zeker het switch gedeelte, ik heb geen ervaring met de 1800 reeks.
Bedoel je de catalyst 3550 series? Is dat niet een switch? De 1811W is een router + 8 port switchit0 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:17:
Ik denk dat je met een 3550 het meeste kunt doen wat in de CCNA/CCNP examens wordt behandeld. Zeker het switch gedeelte, ik heb geen ervaring met de 1800 reeks.
Kan ik gelijk ook NAT en RIP testen. In combinatie met GNS3 hoop ik iets moois te kunnen bouwen.
@PCdealer enig idee of deze 1811 een active fan heeft? Ik wil 'm in de woonkamer plaatsen, want daar zit ook mijn adsl lijn. Hoop niet dat dit ding loopt te blazen
Ik kan niet zo gauw iets in de datasheet vinden... wel dat 'ie 34 dBa produceert bij 27 graden... maar of dat veel lawaai is, geen idee.
Ja, heeft een actieve fan, zie Interactive 3D Model], maar die hoor je volgens mij nauwelijks. Had hier in het lab 2x MCS7816, 2x 3750G en 2x 2960 PoE staan, die ik niet hoorde.
Cisco 1800 Series Integrated Services Routers Fixed Configuration Models datasheet
Cisco 1800 Series Integrated Services Routers Fixed Configuration Models datasheet
imho heb je meer aan multi layer switches zoals de 3550 (.i.c.m. emi image) voor je CCNP studie aangezien je het routing gedeelte prima kunt doen met GNS3. De switch in de 1811 heeft waarschijnlijk alleen maar layer 2 functionaliteiten.
”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”
Eensh met ^^^^
Routing is te emuleren. Multilayer switching niet. ( Niet in GNS3 )
Routing is te emuleren. Multilayer switching niet. ( Niet in GNS3 )
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
en een 3550 doet ook routing en ipv6 wat in iig goed genoeg is voor oefenen.
Weer gedaan dinsdag en weer gefaald. CCNA is woensdag verlopen
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Ja dat zuigt!! uit eigen ervaring zeg ik dat ccnp is best moeilijk... maar de aanhouder wint!
Iedereen bedankt voor jullie advies. Ik weet nu dat ik voor ccnp een 3550 nodig heb. Gelukkig zijn deze niet meer zo duur, zie ik... iets van 150-200 euro op internet.
Voor nu heb ik toch gekozen voor de 1811W, vanwege de wifi en router mogelijkheid.. die wil ik ook actief gaan gebruiken thuis.
Hij is binnen en ziet er mooi uit!!!! Mijn allereerste echte Cisco ding, woehoe! En het mooie is: hij is praktisch nieuw en is 1 maand geleden fout geleverd door onze leverancier aan een andere klant... dus er zit nog een vol jaar garantie op
Edit: mmmh, verdorie.. leverancier heeft zich vergist.. dit is een 1811, niet een 1811W
Geen wifi.
Voor nu heb ik toch gekozen voor de 1811W, vanwege de wifi en router mogelijkheid.. die wil ik ook actief gaan gebruiken thuis.
Hij is binnen en ziet er mooi uit!!!! Mijn allereerste echte Cisco ding, woehoe! En het mooie is: hij is praktisch nieuw en is 1 maand geleden fout geleverd door onze leverancier aan een andere klant... dus er zit nog een vol jaar garantie op
Edit: mmmh, verdorie.. leverancier heeft zich vergist.. dit is een 1811, niet een 1811W
[ Voor 8% gewijzigd door segil op 25-05-2011 14:56 ]
Sinds afgelopen vrijdag CCNA-Security instructor certified. Misschien aankomende maandag IINS doen.
Dikke feli.battler schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 22:40:
Sinds afgelopen vrijdag CCNA-Security instructor certified. Misschien aankomende maandag IINS doen.
battler feli maar kijk je uit dat je niet alleen maar theoretische kennis op doet maar ook in de praktijk op niveau gaat werken. Ik heb genoeg instructeurs gezien die enkel de theorie kenden maar nooit midden in de nacht hebben lopen troubleshooten.
Bedankt!
@TrailBlazer; Ik ben het totaal met je eens alleen heb ik geen idee hoe ik dit kan voorkomen. Het enige wat ik aan praktijkervaring heb is twee jaar in een datacenter. Op dit moment zit ik nog op school (afstuderen) en daarnaast werk ik nog als docent (datacommunicatie). Ik kan geen bijbaan vinden waar een part-timer de verantwoordelijkheden van een netwerk-engineer krijgt (geheel logisch). En voor al het overige basis systeembeheer en technische-helpdesk verhaal krijg ik het standaard over gekwalificeerd verhaal.
Tussen het afstuderen en het begin van mijn master zit een half jaar. Ik zal dat moeten gebruiken om alle theorie in de praktijk te brengen. Misschien dat ik voor een half jaar naar Amerika vertrek om gewoon een half jaar lang alleen maar netwerk implementaties uit te voeren.
@TrailBlazer; Ik ben het totaal met je eens alleen heb ik geen idee hoe ik dit kan voorkomen. Het enige wat ik aan praktijkervaring heb is twee jaar in een datacenter. Op dit moment zit ik nog op school (afstuderen) en daarnaast werk ik nog als docent (datacommunicatie). Ik kan geen bijbaan vinden waar een part-timer de verantwoordelijkheden van een netwerk-engineer krijgt (geheel logisch). En voor al het overige basis systeembeheer en technische-helpdesk verhaal krijg ik het standaard over gekwalificeerd verhaal.
Tussen het afstuderen en het begin van mijn master zit een half jaar. Ik zal dat moeten gebruiken om alle theorie in de praktijk te brengen. Misschien dat ik voor een half jaar naar Amerika vertrek om gewoon een half jaar lang alleen maar netwerk implementaties uit te voeren.
Feli!battler schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 22:40:
Onze eerste Cisco Nexus 7018 is afgeleverd. Gewoon een volledig pallet van 1,60 hoog denk ik. Wat een bakbeest.Gelukkig hoef ik hem niet zelf in het rek te schroeven.
TrailBlazer schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:28:
Onze eerste Cisco Nexus 7018 is afgeleverd. Gewoon een volledig pallet van 1,60 hoog denk ik. Wat een bakbeest.Gelukkig hoef ik hem niet zelf in het rek te schroeven.
Denk het ook ja In totaal 3 keer een 7,5 KW voeding die er in zit. In totaal krijgen we 4 van die bakbeesten staan en nee niet voor het lab hoewel deze eerste nog niet gebruikt zal worden kan ik er wel even mee spelen.
Wow dat is pas mooi speelgoed! Is ook een redelijk netwerk waar je mee bezig bent.
ach het houdt je van de straat. Met de nieuwe Fabric kaarten begint de N7K ook eindelijk een beetje op niveau te presteren. 32 x 10 gbit met slecht 80 gbit backplane vond ik altijd een beetje jammer. Die F kaarten kunnen dan wel niet routing doen maar dat hebben we toch nauwelijks nodig. Het beetje routing wat we nodig hebben doen we op twee M kaarten die we er ook maar bij gekocht hebben.
Alsof je een emmer leeg gooit!TrailBlazer schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 15:56:
M kaarten die we er ook maar bij gekocht hebben.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Als je het snel zegt lijkt die 70000 dollar list price best mee te vallen
en het zijn er maar twee per chassis geloof ik.
Showoff...TrailBlazer schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:56:
Denk het ook ja In totaal 3 keer een 7,5 KW voeding die er in zit. In totaal krijgen we 4 van die bakbeesten staan en nee niet voor het lab hoewel deze eerste nog niet gebruikt zal worden kan ik er wel even mee spelen.
Tijdens die Nexus bootcamp kwam ook de vraag hoe zoiets past in het "Green" concept van Cisco... Kwam een briljant mooi verhaal wat je zou kunnen geloven... Maar toen ik een maand of 2,5 geleden wat ASA 5585's van stroom had voorzien, bleven die ventilatoren ook zo hard draaien dat de haren zowat van m'n benen kwamen. Niets terugschakelen ofzo, gewoon 100% blijven blazen... En dat is ook "Green", want??
Ze koelen niet alleen de ASA maar ook de rest van de omgeving, anti-broeikas-systeem.
Vandaag een gesprek gehad op school voor nieuwe hardware. Het is echt om te huilen.
Ik heb in totaal 24 routers en swtiches (IOS 15, security budles). Daarnaast nog eens 3 keer 1841, WIFI AP incl. controller, en 6 Linksys routers. Allemaal aangeschaft in het afgelopen jaar. Ben ik allemaal ontzettend blij mee.
De systemen waarop de leerlingen werken;
Dell Optiplex GX260:
P4 2,4 Ghz
1 Gb Ram
14 inch schermen
Mijn servers zijn dual cpu p3 van 1 Ghz. Met isci schijven van 10Gb in raid die om de twee weken staat te rebuilden vanwege een gecrashte drive.
Gewoon systemen van 7+ jaar oud. Hardeschijven vallen uit, Geheugen is te weinig, schermen zijn te klein.
Voor een console verbinding heb je niet veel nodig maar Packet Tracer, Wireshark, GNS3 is allemaal echt een drama. Plaats van dat men dit inziet en nieuwe hardware koopt, gaan ze kijken naar tweedehandse hardware.
Over een jaar komt er misschien nieuw hardware. Waarom in hemelsnaam eerst tweedehandsehardware zoeken en pas over een jaar nieuw spul
.
Vandaag een gesprek gehad op school voor nieuwe hardware. Het is echt om te huilen.
Ik heb in totaal 24 routers en swtiches (IOS 15, security budles). Daarnaast nog eens 3 keer 1841, WIFI AP incl. controller, en 6 Linksys routers. Allemaal aangeschaft in het afgelopen jaar. Ben ik allemaal ontzettend blij mee.
De systemen waarop de leerlingen werken;
Dell Optiplex GX260:
P4 2,4 Ghz
1 Gb Ram
14 inch schermen
Mijn servers zijn dual cpu p3 van 1 Ghz. Met isci schijven van 10Gb in raid die om de twee weken staat te rebuilden vanwege een gecrashte drive.
Gewoon systemen van 7+ jaar oud. Hardeschijven vallen uit, Geheugen is te weinig, schermen zijn te klein.
Voor een console verbinding heb je niet veel nodig maar Packet Tracer, Wireshark, GNS3 is allemaal echt een drama. Plaats van dat men dit inziet en nieuwe hardware koopt, gaan ze kijken naar tweedehandse hardware.

Cisco heeft vast een of andere rare eenheid als packets/Watt om dit te verantwoorden.Whizzer schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 18:08:
[...]
Showoff...
Tijdens die Nexus bootcamp kwam ook de vraag hoe zoiets past in het "Green" concept van Cisco... Kwam een briljant mooi verhaal wat je zou kunnen geloven... Maar toen ik een maand of 2,5 geleden wat ASA 5585's van stroom had voorzien, bleven die ventilatoren ook zo hard draaien dat de haren zowat van m'n benen kwamen. Niets terugschakelen ofzo, gewoon 100% blijven blazen... En dat is ook "Green", want??
Ja.. een paar 6500's, N7k's of UCS-B en je zit zo op 1 mio GPL list.TrailBlazer schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 17:36:
Als je het snel zegt lijkt die 70000 dollar list price best mee te vallenen het zijn er maar twee per chassis geloof ik.
Scheelt dat er een hoop korting vanaf gaat, maar listprijzen klinken wel leuk.
Je moet bij Cisco Marketing gaan werkenTrailBlazer schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 19:00:
[...]
Cisco heeft vast een of andere rare eenheid als packets/Watt om dit te verantwoorden.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Ik heb laatst wel 2 van die krengen in een rek zitten schroeven, kaal chassis weegt 90 kilo. En dan hebben we eigenlijk alles wat je er kan afschroeven er al af gehaald. Grootste probleem hierbij is dat de handvaten helemaal op de verkeerde hoogte zitten, hierdoor til je eigenlijk boven je macht.TrailBlazer schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:28:
Ook vindt ik het jammer dat de deurconstructie zeer gammel/goedkoop aanvoelt.
En nog een tip voor degene die hem gaat installeren, zorg dat je een bahco of een steeksleutelset bij je hebt, de nexus zit namelijk met dikke bouten vast aan de pallet.
Advanced sheep-counting strategies
Net als het gemiddelde rack wat geleverd wordtBrammeS schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:37:
[...]
En nog een tip voor degene die hem gaat installeren, zorg dat je een bahco of een steeksleutelset bij je hebt, de nexus zit namelijk met dikke bouten vast aan de pallet.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dat is een shockpallet. Bij HP heb ik keuze uit die en een gewoon pallet. Gewoon pallet bestellen dus.Ballebek schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 23:53:
[...]
Net als het gemiddelde rack wat geleverd wordt
Ik en Bl@ckbird zijn ook met een mooi project bezig: 2x 4510R+E met elk 96+ poorten verbonden met elkaar via glas en een bult 2960 voor de accesslaag.
Hmm, over het algemeen doe ik niet teveel racks installeren, ik hou me lekker bij routers, switches en firewalls. en daarbij heb ik normaliter voldoende aan een schroeverdraaierset.Ballebek schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 23:53:
[...]
Net als het gemiddelde rack wat geleverd wordt
Zelfs dat laat ik doen, heb ik m'n mannetjes voor!
Ballebek schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 19:41:
Zelfs dat laat ik doen, heb ik m'n mannetjes voor!
Ik vind het juist wel eens lekker om met een schroevendraaier in een hok te zitten sleutelen. Even gedachten verzetten... Meestal is dat op de vrijdag, dus noemen we het ook wel "freubel friday".
Vandaag alleen niet...
Ik heb de afgelopen jaren zoveel 3750's in het rek lopen schroeven dat ik daar wel genoeg van heb de komende jaren. Ik heb wel zin om met die nieuwe spullen te gaan lopen spelen. Voor degene die met een Nexex 2248 (FEX) je kan daar niet zomaar een andere switch achter hangen.
Gebeurd nog regelmatig dat ik zelf een datacenter inloop met een schroevendraaier in den klauwtjes. Ik geniet ervan. Straks met een van de engineers een rack vullen met nieuw spul in het datacenter, heb er zin in!
Onlangs ook een CCNA gehaald. Ging eens tijd worden 
Wat moet je eigenlijk doen om instructor te kunnen worden ?
Wat moet je eigenlijk doen om instructor te kunnen worden ?
Ik ben met het bgp advanced lab bezig op gns3vault en de vraag is om een tcl script te schrijven om alles te pingen.
Dus ik kwam met het volgende wat ik op de commandline uitvoer via tclsh
Dan wacht hij even en ik zie geen uitput
als ik het volgende doe
Dan zie ik netjes 11 regels.
Wat moet ik doen voor het eerst script om aan mij de output te laten zien?
Dus ik kwam met het volgende wat ik op de commandline uitvoer via tclsh
code:
1
| for { set i 1} { $i<12 } {incr i} { exec "ping $i.$i.$i.$i"} |
Dan wacht hij even en ik zie geen uitput
als ik het volgende doe
code:
1
| for { set i 1} { $i<12 } {incr i} { puts "ping $i.$i.$i.$i"} |
Dan zie ik netjes 11 regels.
Wat moet ik doen voor het eerst script om aan mij de output te laten zien?
Ik hoop voor je dat je inmiddels met de X-series klustTrailBlazer schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 08:52:
Ik heb de afgelopen jaren zoveel 3750's in het rek lopen schroeven dat ik daar wel genoeg van heb de komende jaren.
Nexus? http://www.cisco.com/en/US/products/ps10783/index.htmlIk heb wel zin om met die nieuwe spullen te gaan lopen spelen. Voor degene die met een Nexex 2248 (FEX) je kan daar niet zomaar een andere switch achter hangen.
Ja tegenwoordig wel X versien
ja die nexus dus.
ja die nexus dus.
Zojuist gelslaagd voor het 642-691 (BGP+MPLS) examen en me CCIP is binnen
Gefeliciteerd, ik zit er zelf ook aan te denken mogelijk mijn CCIP te gaan doen, vooral het QoS examen lijkt me erg lastig.MrFX schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:07:
Thnx! Qos is veel droge stof (althans de cisco boeken) de CBT nugget versie en INE QOS video 's zijn zeer aan te raden.BrammeS schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 18:12:
[...]
Gefeliciteerd, ik zit er zelf ook aan te denken mogelijk mijn CCIP te gaan doen, vooral het QoS examen lijkt me erg lastig.
Voor de gene die het BGP/MPLS examen ook willen doen ik heb de volgende hulpmiddelen gebruikt:
- INE BGP video 's
- INE MPLS video 's
- Cisco Press MPLS fundamentals
- Cisco Press Routing TCP/IP
- Cisco IOS Multiprotocol Label Switching Configuration Guide Release 12.4T
- Cisco IOS IP Routing: BGP Configuration Guide Release 12.4T
Sowieso zijn die guide's een aanrader voor welk examen dan ook als je twijfelt over of je voldoende kennis hebt.MrFX schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 20:35:
[...]
- Cisco IOS Multiprotocol Label Switching Configuration Guide Release 12.4T
- Cisco IOS IP Routing: BGP Configuration Guide Release 12.4T
Enne, gefeliciteerd met je CCIP! Ga je nog verder?
Hangt er vanaf ik wacht nog op goedkeuring op de onderstaande trainingen:Ballebek schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 08:54:
[...]
Sowieso zijn die guide's een aanrader voor welk examen dan ook als je twijfelt over of je voldoende kennis hebt.
Enne, gefeliciteerd met je CCIP! Ga je nog verder?
•Implementing Cisco Storage Networking Solutions (ICSNS) v4.0
•Implementing Advanced Cisco Storage Networking Solutions (IASNS) v4.0
•Implementing Cisco Data Center Network Infrastructure 1 (DCNI-1)
•Implementing Cisco Data Center Network Infrastructure 2 (DCNI-2)
•DC Unified Computing Implementation (DCUCI)
Mocht ik hier geen goedkeuring voor krijgen dan neem ik een break en ga ik de hele bups eens herhalen op mijn gemak. De afgelopen maanden waar niet de gemakkelijkste maanden met de komst van een kleine en daarnaast ook nog eens dagen van 11,5 uur (werktijd+reistijd (4*9)).
Respect!MrFX schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 11:44:
[...]
De afgelopen maanden waar niet de gemakkelijkste maanden met de komst van een kleine en daarnaast ook nog eens dagen van 11,5 uur (werktijd+reistijd (4*9)).
Congrats!MrFX schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:07:
Dit weekend (zo goed als nieuw) speelgoed aan kunnen schaffen voor thuis.
Kwam toevallig een executieverkoop tegen en was de enige bieder.
Helaas zijn de personen die de boel hebben weggeraust bij het bedrijf niet zo voorzichtig geweest met alles... Binnenkort maar eens wat aanpassingen maken hier thuis.
Helaas zijn de personen die de boel hebben weggeraust bij het bedrijf niet zo voorzichtig geweest met alles... Binnenkort maar eens wat aanpassingen maken hier thuis.
[ Voor 29% gewijzigd door Uberprutser op 14-06-2011 23:38 ]
Ballebek schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:25:
Dit weekend (zo goed als nieuw) speelgoed aan kunnen schaffen voor thuis.
Oa 2x ASA 5520, een 3750x en 2x 3560.
Ook een aantal IP Phones maar 2 hebben een gebarsten scherm.
Teveel geëdit gisteren want had een lijstje staan hier.
DAMN, I say! \o/Ballebek schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 07:49:
Oa 2x ASA 5520, een 3750x en 2x 3560.
3750X is toffe shit, ASA5520 is geen kleintje. Welke CP-xxxx?
ik zal ook eens gaan speuren op executieverkopen!
Nee, maken alleen net even teveel herrie voor in de meterkast (jammergenoeg).PcDealer schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:37:
[...]
DAMN, I say! \o/
3750X is toffe shit, ASA5520 is geen kleintje. Welke CP-xxxx?
Ga maar wat stillere fans bestellen en die inbouwen.
Heb 4x 7975G maar helaas is er bij 1 een scherm kapot en 1 gaat helemaal niet meer aan ondanks dat ze er als nieuw uitzien. Verder nog een paar 7965G en 7945G waarvan er een paar naar het bedrijfspand van een maatje van me gaan (heb ik een CME oplossing neergezet vorig jaar).
Deze kwam uit het lokale suffertje op pagina 20 tussen de laatste aanbiedingen van de slager en de familiedrukkerij.MrFX schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:40:
ik zal ook eens gaan speuren op executieverkopen!
Verwijderd
Ik lees dat hier mensen apparatuur aanschaffen om te oefenen. Er is toch ook gewoon zo'n simulator waar je apparaten kan simuleren?
ja klopt maar vooral switches zijn nogal buggy daarin.
Niks geilers dan echte hardwareVerwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:01:
Ik lees dat hier mensen apparatuur aanschaffen om te oefenen. Er is toch ook gewoon zo'n simulator waar je apparaten kan simuleren?
Zoek je nog 2600's? Ik kan er misschien een paar voor je regelen als het voor een school gebruikt wordt.
Ik zoek nog steeds 3560's voor mn ccie Lab.
Natuurlijk ga ik knallen met racks maar goed, die dingen thuis hebben kan natuurlijk een groot voordeel hebben. Wat is de richtprijs met die executie verkopen??
Natuurlijk ga ik knallen met racks maar goed, die dingen thuis hebben kan natuurlijk een groot voordeel hebben. Wat is de richtprijs met die executie verkopen??
Wie weet kunnen we wel een mooie groupdeal maken hier op het forum voor de WS-C3560V2-24TS-S. Er zitten hier wel een paar mensen op het forum die een mooie prijs kunnen maken.McTurque schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:08:
Indien dit niet haalbaar is dan is dit misschien nog wel een optie
http://cgi.ebay.nl/CISCO-...uters&hash=item1e62ba3e3d
Ik ben bij Daan Auctions en BVA niets aan Cisco tegengekomen. Wel een rack met inhoud en een DL380 G6 serverMcTurque schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:08:
MrFX,
ziet er goed uit en klinkt ook goed voor een groupdeal. Ik hou het wel in de gaten...
En nogmaals, als iemand een leuk prijsje kan maken ben ik zeker geïnteresseerd.
ziet er goed uit en klinkt ook goed voor een groupdeal. Ik hou het wel in de gaten...
Eventueel heb ik nog een aantal 3550's te koop. Mail maar als je interesse hebt!McTurque schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:54:
MrFX,
Kopen met Bitcoin
De 3550 word helaas niet meer gebruikt in het CCIE R&S lab. Het goedkoopste model is de WS-C3560V2-24TS-S (welke je weer moet voorzien met een ip service image).
Misschien dat Bl@ckbird of PcDealer een mooie deal kan maken voor deze leergierige mensen
Misschien dat Bl@ckbird of PcDealer een mooie deal kan maken voor deze leergierige mensen
http://nl.comstor.com/content/promotions/cisco-nfr-programma

Met een listprijs van $ 2995 zou dit tegen de huidige wisselkoers op een prijs van zo 'n € 633 per switch neerkomen.
Met een listprijs van $ 2995 zou dit tegen de huidige wisselkoers op een prijs van zo 'n € 633 per switch neerkomen.
[ Voor 45% gewijzigd door MrFX op 24-06-2011 22:22 ]
NFR is bedoelt voor demo doeleinden en het eigen netwerk van een Cisco partner.
( Doorverkopen mag dan eigenlijk niet. ) Maar het grootste probleem is, dat het van het NFR budget van een partner af gaat. Een Cisco Partner heeft maar een beperkt NFR budget, wat men kan investeren in apparatuur voor demo, training en eigen netwerk.
Refurb apparatuur zit ook redelijke korting op.
Ik weet wel, dat het redelijk lastig is om zelf apparatuur aan te schaffen.
XX% korting op GPL is aardig, maar voor "ons consumenten" komt hier dan nog 19% BTW overheen...
Maar 'k zal eens informeren wat mogelijk is... Wordt pas ergens volgende week.
Begin van de week zit ik eerst bij Cisco UK (Bedfont) voor een Nexus 7000 update training.
Edit:
PcDealer heeft een mailtje.
( Doorverkopen mag dan eigenlijk niet. ) Maar het grootste probleem is, dat het van het NFR budget van een partner af gaat. Een Cisco Partner heeft maar een beperkt NFR budget, wat men kan investeren in apparatuur voor demo, training en eigen netwerk.
Refurb apparatuur zit ook redelijke korting op.
Ik weet wel, dat het redelijk lastig is om zelf apparatuur aan te schaffen.
XX% korting op GPL is aardig, maar voor "ons consumenten" komt hier dan nog 19% BTW overheen...
Maar 'k zal eens informeren wat mogelijk is... Wordt pas ergens volgende week.
Begin van de week zit ik eerst bij Cisco UK (Bedfont) voor een Nexus 7000 update training.
Edit:
PcDealer heeft een mailtje.
[ Voor 9% gewijzigd door Bl@ckbird op 24-06-2011 22:58 ]
Thnx voor je reply en succes volgende week!
Of de volgende (oplopend in prijs):MrFX schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:21:
De 3550 word helaas niet meer gebruikt in het CCIE R&S lab. Het goedkoopste model is de WS-C3560V2-24TS-S (welke je weer moet voorzien met een ip service image).
WS-C3560V2-24TS-S | Catalyst 3560V2 24 10/100 + 2 SFP + IPB (Standard) Image | $2.995 |
WS-C3560X-24T-L | Catalyst 3560X 24 Port Data LAN Base | $3.400 |
WS-C3560X-24T-S | Catalyst 3560X 24 Port Data IP Base | $4.300 |
[ Voor 23% gewijzigd door PcDealer op 27-06-2011 13:39 ]
<vewijderd>
[ Voor 99% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:28 ]
Ik denk dat de eerste vraag is die je jezelf moet stellen is of je er veel mee bezig gaat zijn nu dan wel in de toekomst.
Persoonlijk ben ik van mening dat cisco onder de zwaardere examens valt en dus ook een hoger aanzien heeft.
Daarnaast kom je er niet aan onderuit om thuis een klein lab te hebben.
Je hoeft je ook zeker niet te beperken tot cisco maar ze zijn marktleider dezelfde reden dat je MCSE examens ipv RHCE oid hebt gedaan. Er zijn trouwens van HP wel speciale examens om van CCNP naar HP equivalent te gaan, dus vrijstelling en dergelijke..
Naar mijn gevoel is cisco een specialisatie en dus maak je jezelf sterker en breder
Persoonlijk ben ik van mening dat cisco onder de zwaardere examens valt en dus ook een hoger aanzien heeft.
Daarnaast kom je er niet aan onderuit om thuis een klein lab te hebben.
Je hoeft je ook zeker niet te beperken tot cisco maar ze zijn marktleider dezelfde reden dat je MCSE examens ipv RHCE oid hebt gedaan. Er zijn trouwens van HP wel speciale examens om van CCNP naar HP equivalent te gaan, dus vrijstelling en dergelijke..
Naar mijn gevoel is cisco een specialisatie en dus maak je jezelf sterker en breder
Je vraag is hier aan het juiste adres
Gezien de meeste werkgevers hun werkzaamheden in kaders opdelen (lees systeembeheer, applicatiebeheer, netwerkbeheer) word er nog al eens wat ten onrechten over de schutting gegooit. Aangezien de afdelingen meestal op een eiland leven ben je in het voordeel qua kennis en troubleshooting skills word je er ook niet slechter van
- Had ik niet eerder moeten beginnen gezien er nu meer mensen zijn met Cisco kennis?
Het is nooit te laat om te leren! Engineers met meerdere specialiteiten zijn waardevol voor potentiele werkgevers
- Zet ik me zelf wel sterker in de markt gezien de vraag minder is als systeembeheerders?
Engineers met meerdere specialiteiten zijn waardevol voor potentiele werkgevers
- Er komen meer partijen die examens gaan geven zoals HP. Waarom Cisco?
Bij Cisco klopt het gehele plaatje m.b.t. trainingen, studieboeken (Cisco Press) en een grote hoeveelheid documentatie
Het behalen en in stand houden van Cisco certificeringen is zeker zeer nuttig. Cisco certificeringen hebben nog altijd veel waarde op de arbeidsmarkt.
Ik heb trouwens wel vaak systeembeheerders gezien die 2 weekjes op CCNA training gingen en vervolgens nooit meer iets doen met die kennis. Ikzelf ben dagelijks bezig met Cisco en hou zodoende mijn kennis in stand, het lijkt mij lastig om de kennis in stand te houden als je het nagenoeg nooit in de praktijk gebruikt. Je moet je dus ook afvragen of het halen je Cisco certificeringen van practisch nut heeft.
Ik heb trouwens wel vaak systeembeheerders gezien die 2 weekjes op CCNA training gingen en vervolgens nooit meer iets doen met die kennis. Ikzelf ben dagelijks bezig met Cisco en hou zodoende mijn kennis in stand, het lijkt mij lastig om de kennis in stand te houden als je het nagenoeg nooit in de praktijk gebruikt. Je moet je dus ook afvragen of het halen je Cisco certificeringen van practisch nut heeft.
Vivaaa Las Vegas...nog iemand anders aanwezig daar?
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
Ik zal het eens aan mijn baas vragen maar het zal wel weer niet
Zo het heeft ff geduurt, maar vorige week had ik een update sessie bij Cisco UK en natuurlijk de Beach Party 
Refurb apparatuur zit ongeveer 60% korting op t.o.v. nieuw / GPL list. Maar hou er rekening mee dat hier dan nog 19% BTW overheen komt. ( Percentage ligt ook aan de gevraagde apparatuur. )
Cisco certified refurb zijn meestal voorraden die distributeurs en de TAC support organisatie (dekking voor Smartnet contracten) retour mogen sturen. Wettelijk gezien mag het dan niet als nieuw verkocht worden.
Op Cisco refurb kunnen ook Smartnets worden afgesloten.
Gloedje nieuwe apparatuur ga je niet als refurb vinden, net als licenties.
( WS-C3560V2-24TS-S is refurb beschikbaar, een 3560X niet bijvoorbeeld. )
Hier gelden de standaard kortingen voor en dan scheelt het uiteindelijk niet veel met de goedkopere webshop.
PCDealer kan het één en ander regelen, maar dit is op basis van vooraf betalen.
Ik lees wel of er belangstelling voor is.
Refurb apparatuur zit ongeveer 60% korting op t.o.v. nieuw / GPL list. Maar hou er rekening mee dat hier dan nog 19% BTW overheen komt. ( Percentage ligt ook aan de gevraagde apparatuur. )
Cisco certified refurb zijn meestal voorraden die distributeurs en de TAC support organisatie (dekking voor Smartnet contracten) retour mogen sturen. Wettelijk gezien mag het dan niet als nieuw verkocht worden.
Op Cisco refurb kunnen ook Smartnets worden afgesloten.
Gloedje nieuwe apparatuur ga je niet als refurb vinden, net als licenties.
( WS-C3560V2-24TS-S is refurb beschikbaar, een 3560X niet bijvoorbeeld. )
Hier gelden de standaard kortingen voor en dan scheelt het uiteindelijk niet veel met de goedkopere webshop.
PCDealer kan het één en ander regelen, maar dit is op basis van vooraf betalen.
Ik lees wel of er belangstelling voor is.
Helaas niet...Skins schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:56:
Hier is het ook lekker weer... 
Volgend jaar maar eens naar kijken.
Volgend jaar maar eens naar kijken.
Mocht met pijn en moeite naar london in januari... Dus vegas wordt hem niet meer maar hou virtual wel bij..Skins schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:56:
zo net voo het eerst een N5K met een VPc config aangesloten op onze 6500 distributielaag. Weinig gekke dingen tegengekomen so far. Wel weer apart dat VTP een feature is die je aan moet zetten.
Damn: een 6500 als distri. Wat is de core dan? Je moet in IOS toch zo'n beetje alles aan zetten?TrailBlazer schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 08:33:
zo net voo het eerst een N5K met een VPc config aangesloten op onze 6500 distributielaag. Weinig gekke dingen tegengekomen so far. Wel weer apart dat VTP een feature is die je aan moet zetten.
Core is ook 6500 (net als al onze access switches BTW) Als je alleen maar bot wil routen dan is een 6500 met 10GB linecards met een DFC erop gewoon een prima platform. Je moet geen rare QoS dingen willen doen maar als datacentre core/distri/access voldoet het prima. Volgend jaar moeten we wel gaan kijken naar het vervangen van die distributie lagen omdat het 6500 non E chassis dan EOL is. Waarschijnlijk gaan we dan al onze distributie paren vervangen door een twee N7K chassis icm met VDC's zodat we van 4>1 paartje kunnen
Het heeft zelfs heel lang geduurd voordat VTP uberhaupt ondersteund was op die dingen. Voor die tijd werd VTP keihard gedropt, wat bij een klant voor wat problemen zorgde. Dus gelukkig is het nu ondersteund. Aan de andere kant, waarom wil je VTP? Ik zie vaak VTP gebruikt worden en daarnaast allowed lists op trunks, dus je moet alsnog elke switch in het pad aflopen om de trunk aan te passen wanneer een VLAN toegevoegd wordt.TrailBlazer schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 08:33:
VPC is een leuke feature, werkt goed. Het is zelfs een soortvan standaard geworden (MC-LAG), uiteraard totaal anders dan Cisco het oplost.
Hoe los jij het keepalive verhaal op? Ik vind die management interface een beetje brak om keepalives over te sturen, maar anders kost het een 10G poort. Je kunt ook niet de peer-link gebruiken om keepalives over te sturen. Het werkt prima, totdat je beide switches reboot, dan komt de peer-link niet op, omdat hij geen keepalives ziet (kip-ei?).
Bij mijn vorige werkgever had ik 6500s als access switch, omdat ze zo lekker veel poorten hadden :-) Ohja en de RJ-21 multikabels waren erg handig om direct naar een patchpaneel te bekabelen.Damn: een 6500 als distri.
Dit was wel geplaatst in de tijd voordat er zoiets bestond als stacks (3750 o.i.d.).
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
Gisteren behoorlijk gefaald met mijn CCNP switch examen...
Toch erachter gekomen dat je wel dagelijks met cisco bezig moet zijn om dit te kunnen halen, ik doe daar helaas nog veel te weinig mee
Toch maar eerst mijn CCNA via de normale weg verlegen, en dan kijk ik in de toekomst wel of CCNP echt nodig is, momenteel is het al uitzonderlijk als ik met VLANs aan de slag moet.
Toch erachter gekomen dat je wel dagelijks met cisco bezig moet zijn om dit te kunnen halen, ik doe daar helaas nog veel te weinig mee
Toch maar eerst mijn CCNA via de normale weg verlegen, en dan kijk ik in de toekomst wel of CCNP echt nodig is, momenteel is het al uitzonderlijk als ik met VLANs aan de slag moet.
Ik ben er dagelijks mee bezig, meer met switching als routing en ik haalde het pas na de 3e keer. Achteraf gezien had ik de 1e keer ook niet op moeten gaan. Maar ik heb de indruk dat het nieuwe CCNP examen meer in lijn ligt met een pad naar CCIE met als gevolg dat het zwaarder is.
Voor de geinteresseerden hier nog een mooi stukje OTV op de website van Ruhann (http://routing-bits.com)
Kom ik nog wel eens tegen voor VG224 Voice Gateway's.Skins schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:28:
RJ-21 multikabels
Vroegah hebben we die dingen zelf nog wel gemaakt. ( Leuk klusje voor de stagiair... )
Tegenwoordig kopen we dat spul in. Wat een takkenwerk was dat.
Maar om even bij het 6500 verhaal te blijven:
Een tijdje terug was ik bij een 6500 update sessie en heb daar m'n visitekaartje achtergelaten bij een product manager van de 6500. Heb nu een inlog voor een Cisco GOLD lab. Vandaag ff zitten spelen met drie 6500 switches

IP en serienummers heb ik ff weg gesloopt.