battler schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:50:
Ook al is het voorlopig maar voor tijdelijke aard het lijkt me een enorm leerzame les. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is mijn gezag/uitstraling en hoe ik de leerlingen dus ook onder controle kan houden. De docenten wezen mij hier al op tijdens het sollicitatiegesprek. Hoewel ik volgens hun erg volwassen overkom zijn het geen makkelijke leerlingen. Gelukkig was ik dat zelf ook niet

De vader van mijn vriendin is net klaar met zijn master in de didacktische kant dus ik denk dat ik ook maar wat boeken ga lenen.
Tijdens een preso zorg ik sowieso dat ik de stof goed ken. ( Duh... )
Verder is het handig om je doelgroep te kennen. Wanneer een webinar geef, zorg ik dat men de "Job Role" verplicht moeten ingeven tijdens het registreren. Voor technische personen moet je een ander verhaal houden, dan voor meer commerciële mensen. Voor jou scheelt het dat een klas studenten een redelijk homogene groep is.
Op het HBO heb ik gehoord, dat als je een presentatie geeft JIJ "in control" bent.
( En je publiek dus moeten luisteren. Zo van: F*ck you... Ik sta te praten en dus moet jij je mond houden. )
Dit moet je natuurlijk niet zo letterlijk nemen, maar het heeft me geholpen om voor een grotere groep te spreken. Het scheelt wat stress, zodat ik me beter op m'n verhaal kan concentreren.
Verder kan je het verhaal een beetje levendig houden, door veel met voorbeelden te werken.
( En als het even kan, deze voorbeelden op je zelf proberen te betrekken. )
Zodra je een inleiding hebt gegeven (en het framework hebt gezet voor je verhaal), kan je ook gerichte vragen stellen. Het mooiste is als studenten met elkaar in discussie gaan. Door vragen te stellen, kan je de discussie een richting geven. Je houdt zo het verhaal levendig en je hoeft zelf minder te praten. Bovendien voelen de studenten zich meer betrokken. Vaak is het zo dat als je na de discussie de Powerpoint slides slides behandelt, dit een samenvatting blijkt te zijn van de discussie. Ik heb dit nog niet helemaal onder controle, maar ik had een collega die er master in was.
Wanneer je een paar lessen hebt gedraaid, kijk dan of iemand je, tijdens een les, kan opnemen op video.
Het is bijzonder leerzaam om jezelf te zien. (Zoals studenten je zien.) En je kan dan letten op je stemgebruik, houding, etc.
Ik heb nog ergens een presentatie skillz cursus liggen. Kan ik wel naar PDF scannen,
mocht je belangstelling hebben.