[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 28 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik ga vanavond even goed speuren naar een 3550-24pwr hopelijk laat het budget het toe. ;)

Edit: Helaas niets kunnen vinden :(. Ik ga nog even goed nadenken over de C3524.

[ Voor 32% gewijzigd door battler op 05-11-2010 23:29 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:25
battler schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:04:
Ik ga vanavond even goed speuren naar een 3550-24pwr hopelijk laat het budget het toe. ;)
anders mag je wel wat 3550 's aan me verkopen voor een zacht prijsje zodat je wat meer budget hebt >:)

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik ga ze o.a gebruiken voor mijn Cisco lessen op de ROC. Ze hebben 5 switches (2950) en 3 Routers (2600) voor heel de school. |:( Maar bedankt voor het genereuze aanbod. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door battler op 05-11-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt (wanneer twee fysieke toestellen genoeg zijn) ook kijken naar een ASA 5505, dan heb je die alvast.. ;). Vergeet niet dat Cisco ook een softphone bied welke exact hetzelfde kan als een "normaal" toestel. Voor de test heb ik zelfs wel eens een labje alleen gebaseerd op software gemaakt.Toen ik mij aan het voorbereiden was voor CCNA Voice (oude stijl) kon ik de theorie toevallig meteen toepassen in de praktijk, dus heb zelf nooit een hardware lab gebouwd thuis.

Echter heb ik vorige week een 3560-8PC switch besteld. Samen met een 857 router, 2801 router, ASA 5505 firewall, een 2960 switch en twee 7940 toestellen begint mijn lab vorm te krijgen.. :9~. Nu alleen de tijd toch..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 00:12:
Je kunt (wanneer twee fysieke toestellen genoeg zijn) ook kijken naar een ASA 5505, dan heb je die alvast.. ;). Vergeet niet dat Cisco ook een softphone bied welke exact hetzelfde kan als een "normaal" toestel. Voor de test heb ik zelfs wel eens een labje alleen gebaseerd op software gemaakt.Toen ik mij aan het voorbereiden was voor CCNA Voice (oude stijl) kon ik de theorie toevallig meteen toepassen in de praktijk, dus heb zelf nooit een hardware lab gebouwd thuis.

Echter heb ik vorige week een 3560-8PC switch besteld. Samen met een 857 router, 2801 router, ASA 5505 firewall, een 2960 switch en twee 7940 toestellen begint mijn lab vorm te krijgen.. :9~. Nu alleen de tijd toch..
Idem hier, voor me PoE testen heb ik een ASA5505 gekocht.
Tevens mooie leerles voor Firewalling :)

Mooi pluspuntje, ASA5505 gekocht van een bedrijf en deze ASA heeft een Unlimited License :D lekker useless voor thuis iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 00:22:
[...]

Idem hier, voor me PoE testen heb ik een ASA5505 gekocht.
Tevens mooie leerles voor Firewalling :)

Mooi pluspuntje, ASA5505 gekocht van een bedrijf en deze ASA heeft een Unlimited License :D lekker useless voor thuis iig ;)
Je had meer aan een security plus license gehad inderdaad.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
battler schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:50:
Ook al is het voorlopig maar voor tijdelijke aard het lijkt me een enorm leerzame les. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is mijn gezag/uitstraling en hoe ik de leerlingen dus ook onder controle kan houden. De docenten wezen mij hier al op tijdens het sollicitatiegesprek. Hoewel ik volgens hun erg volwassen overkom zijn het geen makkelijke leerlingen. Gelukkig was ik dat zelf ook niet :+ De vader van mijn vriendin is net klaar met zijn master in de didacktische kant dus ik denk dat ik ook maar wat boeken ga lenen.
Tijdens een preso zorg ik sowieso dat ik de stof goed ken. ( Duh... )
Verder is het handig om je doelgroep te kennen. Wanneer een webinar geef, zorg ik dat men de "Job Role" verplicht moeten ingeven tijdens het registreren. Voor technische personen moet je een ander verhaal houden, dan voor meer commerciële mensen. Voor jou scheelt het dat een klas studenten een redelijk homogene groep is.

Op het HBO heb ik gehoord, dat als je een presentatie geeft JIJ "in control" bent.
( En je publiek dus moeten luisteren. Zo van: F*ck you... Ik sta te praten en dus moet jij je mond houden. )
Dit moet je natuurlijk niet zo letterlijk nemen, maar het heeft me geholpen om voor een grotere groep te spreken. Het scheelt wat stress, zodat ik me beter op m'n verhaal kan concentreren.

Verder kan je het verhaal een beetje levendig houden, door veel met voorbeelden te werken.
( En als het even kan, deze voorbeelden op je zelf proberen te betrekken. )

Zodra je een inleiding hebt gegeven (en het framework hebt gezet voor je verhaal), kan je ook gerichte vragen stellen. Het mooiste is als studenten met elkaar in discussie gaan. Door vragen te stellen, kan je de discussie een richting geven. Je houdt zo het verhaal levendig en je hoeft zelf minder te praten. Bovendien voelen de studenten zich meer betrokken. Vaak is het zo dat als je na de discussie de Powerpoint slides slides behandelt, dit een samenvatting blijkt te zijn van de discussie. Ik heb dit nog niet helemaal onder controle, maar ik had een collega die er master in was.

Wanneer je een paar lessen hebt gedraaid, kijk dan of iemand je, tijdens een les, kan opnemen op video.
Het is bijzonder leerzaam om jezelf te zien. (Zoals studenten je zien.) En je kan dan letten op je stemgebruik, houding, etc.

Ik heb nog ergens een presentatie skillz cursus liggen. Kan ik wel naar PDF scannen,
mocht je belangstelling hebben.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bedankt Bl@ckbird hoewel ik vrij regelmatig presentaties geef ben ik zeker geïnteresseerd in je PDF. Het grote verschil met de presentaties die ik geef op het HBO of voor Cisco is;
1: Doelgroep heeft de intentie om te luisteren.
2: Heeft een leeftijd waarbij er ondanks gebrek aan interesse respectvol met de host wordt omgegaan.

Ik ken de leerlingen van het MBO goed (ik was er tenslotte zelf 1). Ik wil het niet stigmatiseren maar de leerlingen zijn echt wezenlijk anders. Ze zijn jong en de drang naar populistisch gedrag is groot. Sommige zijn echt totaal niet geïnteresseerd en hebben als enige doel de lessen te verstoren. Mijn neefje zit daar op school en binnenkort dus ook in mijn les. Hij heeft me al verteld dat er leraren zijn weggepest en dat is onder andere de reden dat ik daar kom.
Zodra je een inleiding hebt gegeven (en het framework hebt gezet voor je verhaal), kan je ook gerichte vragen stellen. Het mooiste is als studenten met elkaar in discussie gaan. Door vragen te stellen, kan je de discussie een richting geven. Je houdt zo het verhaal levendig en je hoeft zelf minder te praten. Bovendien voelen de studenten zich meer betrokken. Vaak is het zo dat als je na de discussie de Powerpoint slides slides behandelt, dit een samenvatting blijkt te zijn van de discussie. Ik heb dit nog niet helemaal onder controle, maar ik had een collega die er master in was.
Dit lijkt me een mooi concept inderdaad. Alleen hoop ik dat er ondanks hun gebrek aan kennis een discussie gevoerd kan worden zonder dat ik constant moet uitleggen waarom bepaalde zaken niet mogelijk zijn.

Ik ga er in dit weekend een beetje over brainstormen. Ook ga ik wat lessen bijwonen de aankomende week en wat gesprekken met mijn "collega's" voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Weer mooi spul gescoord:

Cisco 2950 + wat andere switches voor 25,-
Cisco 2948G - L3 switch voor 40,-
Cisco 7940 voor 50 p.s Ik twijfel nog of ik er 2 of 3 moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Arch examen maar even on hold gezet aangezien de nieuwe blueprint is in gegaan en de nieuwe ciscopress boeken er zoals gewoonlijk nog niet zijn :( Ik richt mijn peilen nu op Qos 642-642 middels de onderstaande boeken:

Cisco QOS exam certification guide 2e edition
End-to-End QOS Network Design

iemand nog leuke aanvullingen voor het 642-642 examen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

battler schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:07:
Weer mooi spul gescoord:

Cisco 2950 + wat andere switches voor 25,-
Cisco 2948G - L3 switch voor 40,-
Cisco 7940 voor 50 p.s Ik twijfel nog of ik er 2 of 3 moet nemen.
Voor jouw doeleinden ( op school lesgeven, dacht ik) zou ik er 3 pakken, anders 2.

Wat is het verschil tussen een 3550 en die 2948g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
it0 schreef op maandag 08 november 2010 @ 16:36:
Wat is het verschil tussen een 3550 en die 2948g?
Wat ik ervan weet: 2948 is (afhankelijk van het model) 48 Gb/s poorten en CatOS.
Ik meen ook een beter switching-fabric, maar dat weet ik niet zeker.
Oh, en private VLAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Enige echte verschil is IPX. De 2948g-L3 heeft IPX support de 3550 niet. Daarentegen schijnt de 2948 vrij veel bugs te bevatten. Veel mensen zijn daarom ook overgestapt op de 3550 emi. Maar voor deze prijs lijkt het mij echt geen slechte mls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06
IPX dat zal je nog echt veel tegenkomen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 11:54
battler schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:28:
Daarentegen schijnt de 2948 vrij veel bugs te bevatten.
Ik zal je niet vertellen hoe dit apparaat bij mij beter bekend staat maar onderstaande strip kan meer duidelijk verschaffen...

Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs461.ash2/73480_453602074857_625874857_5501862_5411064_n.jpg

En wat eerder al gemeld werd; gewoon 3 van die IP Phone's pakken, je kan ook met softphones werken maar hardphones heeft toch echt mijn voorkeur als je dingen wil uitleggen en de "feeling" ermee wil krijgen. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Nu wordt ik nieuwsgierig. Wij *hadden* ook 2948's, maar de hoofdreden dat ik het rotdingen vond, was vanwege CatOS in plaats van IOS. Waarom zijn jullie er niet over te spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ergens deze week kijken wanneer ik drie van die ip phones kan ophalen. Die 2948 heb ik eigenlijk gekocht voor de "heb". Als ik er mooie dingen mee kan demonstreren op school dan is dat altijd mooi meegenomen. Na wat zoeken op het internet las ik inderdaad dat veel mensen last hebben van bugs e.d. Uiteindelijk heb ik het toch maar besteld, gelukkig ga ik het nooit gebruiken in een productie omgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door battler op 08-11-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Ik heb een oude 2948 thuis staan en in gebruik als Gb-switch. Alle poorten in VLAN 1, geen moeilijke dingen... Het ding werkt heerlijk!

Wat ik me ook nog bedacht als verschil: De 2948 heeft een dedicated management-LAN poort. Die poort maakt GEEN onderdeel uit van het switching-fabric. Is security-technisch gezien best stoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

battler schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 11:01:
Ik ken de leerlingen van het MBO goed (ik was er tenslotte zelf 1). Ik wil het niet stigmatiseren maar de leerlingen zijn echt wezenlijk anders. Ze zijn jong en de drang naar populistisch gedrag is groot. Sommige zijn echt totaal niet geïnteresseerd en hebben als enige doel de lessen te verstoren.
Als ex-MBO'er sta ik ook tegenover MBO studenten... En ook ik weet hoe leerlingen kunnen zijn, maarja, je bent leerplichtig op die leeftijd hè? ;)

Altijd zorgen dat je de stof die je verteld goed kent. Ik was blij dat ik de eerste paar keer over mijzelf mocht vertellen, over dat onderwerp ben ik heel zeker! Als je je daar niet meer druk over hoeft te maken, kun je je focussen op je publiek. Bij mijn laatste presentatie stond ik links in de zaal en rechts zat iemand irritante geluiden te maken. Ik was blij met mijn "wireless presenter tool", want ik kon lekker helemaal naar rechts lopen, vlak bij hem in de buurt terwijl ik doorging met de presentatie. Toen stopte hij direct.. :P

Wellicht helpt het ook dat er bij mijn werkervaring regelmatig "politie" vermeld staat... >:)

Maargoed, beetje on-topic: zaterdag CISSP examen, en daarna maar eens serieus werk gaan maken van mijn CCIE R&S Written...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb in 2003 een ccna cursus gevolgd, en tot op heden veel cisco cursussen gevolgd en kennis/ervaring opgedaan. Maar morgen ben ik van plan mijn 1e papiertje (CCNA) te gaan halen en dan hopelijk de rest.

Nu heb ik met DSM geen ervaring tenzij een asa5510 wel telt? Heeft iemand ervaring welke vragen ze hierover ze gaan stellen?

Mijn grootste zorg is dat ik morgen niet genoeg tijd neem om de vragen te lezen en daarom fouten ga maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Voor CCNA (niet security dus) hoef je helemaal niks van een ASA te weten en al helemaal niet van ASDM. Zie vooral de CCNA Overview op de Cisco website dan kan je ook zien wat je kan verwachten aan vragen. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ja dat klopt, maar ik krijg toch wel de indruk van het studie materiaal dat ze dingen over SDM willen vragen. Daar zie ik ze ipsec tunnels opzetten en voice/ip phone configs dmv sdm doen.

En volgens je link
Configure, verify and troubleshoot DHCP and DNS operation on a router.(including: CLI/SDM)
Access and utilize the router to set basic parameters.(including: CLI/SDM)
Configure and apply ACLs based on network filtering requirements.(including: CLI/SDM)
Configure and apply an ACLs to limit telnet and SSH access to the router using (including: SDM/CLI)
Configure NAT for given network requirements using (including: CLI/SDM)
Dus zoals gezegd, met de CLI ervaring genoeg, SDM not so much, alleen dus ASDM.
Kan me alleen niks voorstellen bij een SDM vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door it0 op 10-11-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Simpel voorbeeld: Wat zijn de stappen die je binnen SDM moet nemen om DHCP te configureren en in welke volgorde.

[ Voor 10% gewijzigd door Bloodshot op 10-11-2010 22:02 ]

• TrailBlazer
SDM is zo'n gare gui die geen enkele zichzelf respecterende netwerkbeheerder zou moeten gebruiken. Het enige waar ik een GUI voor gebruik is voor het maken van een policy op een asa omdat je anders heel snel het overzicht kwijt bent.

• Uberprutser
TrailBlazer schreef op donderdag 11 november 2010 @ 06:30:
SDM is zo'n gare gui die geen enkele zichzelf respecterende netwerkbeheerder zou moeten gebruiken.
Het is ook EOL, in plaats daarvan is er nu CCP maar die werkt niet op "ouwe meuk". Jammer alleen dat ze wel willen dat je SDM begrijpt terwijl het product volgens Cisco niet meer bestaat. :+

Oh en als je de verkeerde Java versie hebt (lees: te nieuw) dan doet ie het maar half of niet...

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 11-11-2010 08:18 ]

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Nou net het examen achter de rug, het viel me erg tegen, op verschillende manieren..
Geen vragen gehad over:
-NAT
-SDM
-Voice

1 vraag over ipv6, wat is anycast
2 vragen over wireless, hoe snel is 802.11b, welke encryptie is gebaseerd op rc4

En de 1e 3 vragen gingen over het gedrag van ip dhcp conflict waar ik natuurlijk nog nooit mee heb gewerkt...

Ook niet grappig als je een extended acces-list aan moet maken en de router zegt dat het commando niet wordt ondersteunt.

Kortom of de vragen waren te makkelijk en sommige moeilijk.
Gelukkig heb ik het gehaald dus nu op naar CCNP!

Ik had trouwens een lab met eigrp en een netwerk waarin dat niet werkte. Als alles goed werkt geeft / is ingesteld zie je dat dan terug bv in de ontdekte routes? want ik bleef maar de foute situatie zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:19
In de simulatie zou je de juiste routes wel moeten zien. Ik ken de vraag verder niet, maar meestal is er een network vergeten in te voeren of is er een fout gemaakt in de network-regel die je dan moet herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb nog een vraag over QOS

Om QOS succesvol te laten werken binnen 1 subnet tussen 2 switches, is dan een trunk vereist?

Bv je hebt 2x 2950 access switch (A en B) met een qos map verbonden aan een 3750 als distribution switch (C).
Aan switch A hangt de workstation en aan switch B hangt de server.

Ik zou zeggen als er tussen die 2 geen trunk is wordt het verkeer wel aangepast met de QOS bits volgens de policy/class map maar voor de rest wordt er niks mee gedaan omdat het alleen maar Layer 2 verkeer is.

Ik begrijp uit het voice verhaal dat een trunk op layer 3 niveau tagged en ook op dat moment naar de QOS bits kijkt en anders dus niet.

Moeten daarnaast al die trunks ook nog eens een trust hebben omdat ze anders de QOS bits negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QlimaX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-08 07:47
Afgelopen vrijdag TSHOOT gedaan, de laatste examen voor m'n CCNP. Helaas net niet gehaald met 784 (790 req) punten. Het was een beetje een gok omdat ik eigenlijk iets langer wou voorbereiden maar ik dacht ik ga er gewoon voor. Dan weet ik in iedergeval hoe die nieuwe examen is. Het viel me uiteindelijk best mee. Bij elke nieuwe "ticket" doet zich een andere fout in hetzelfde netwerk voor. Het was dus iedere keer zoeken naar de fout wat ik zag als een puzzel, best leuk om te doen!

A.s. donderdag of vrijdag ga ik het weer opnieuw proberen, en snel de volgende boek bestellen:

http://www.ciscopress.com...oduct.asp?isbn=1587052024

Ben ik in iedergeval even zoet gedurende de wintermaanden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:37
Vanmorgen TSHOOT gehaald met 946 punten.
4 Multiple Choice vragen en voor de rest 12 trouble tickets.
Bijna 3 uur de tijd en ik had nog 20 minuten over.

Tip: doe eerst de TT's die je makkelijk en snel kan oplossen.

Mijn CCNP en CCIP zijn nu weer verlengd met 3 jaar 8)

[ Voor 11% gewijzigd door loyske op 22-11-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Kan je die trouble tickets door elkaar/tegelijktijd doen?
@Qlimax: dat is zuur
@Loyske: gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:19
@Qlimax en @Loyske: Bedankt voor de TSHOOT info.
- Komen er vragen over IP6 ? Aangezien ik de oudere versies (BCMSN en BSCI) heb gedaan waar relatief minder IP6 in voorkomt.
- Wordt er bij elk TT nog vermeld in welke richting je moet zoeken of krijg je TT die vergelijkbaar zijn met de TSHOOT cursus (waarbij de enige tip kreeg dat het netwerk het niet goed meer doet)?

Ik had de cursus begin het jaar gedaan, zodat de docent zelf ook geen hands-on ervaring had (officieel examen was toen nog niet beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
it0 schreef op maandag 22 november 2010 @ 16:33:
Kan je die trouble tickets door elkaar/tegelijktijd doen?
@Qlimax: dat is zuur
@Loyske: gefeliciteerd!
Zolang je de 3 vragen van een TT niet hebt beantwoord en op Done hebt geklikt, kan je ze in willekeurige volgorde doen. Eenmaal op Done geklikt, kan je niks meer veranderen.
EdwinW schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:13:
@Qlimax en @Loyske: Bedankt voor de TSHOOT info.
- Komen er vragen over IP6 ? Aangezien ik de oudere versies (BCMSN en BSCI) heb gedaan waar relatief minder IP6 in voorkomt.
- Wordt er bij elk TT nog vermeld in welke richting je moet zoeken of krijg je TT die vergelijkbaar zijn met de TSHOOT cursus (waarbij de enige tip kreeg dat het netwerk het niet goed meer doet)?

Ik had de cursus begin het jaar gedaan, zodat de docent zelf ook geen hands-on ervaring had (officieel examen was toen nog niet beschikbaar).
Ik heb 1 vraag over IPv6 gehad.
Je krijgt een vraag in de trend van Client 1 wil de webserver op het internet pingen en dit werkt niet meer. Daarna mag je gaan zoeken waar het probleem zit.

Tip: op de cisco website staat bij de TSHOOT informatie een exam demo, dan heb je een idee hoe het werkt.
Ook staat daar de topology die ze gebruiken op het examen zodat je deze van tevoren kan bestuderen.

Hier de linkjes:

- Exam demo
- Topology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 11:32
Hier ook slechts 1 IPv6 vraag (twee weken geleden het examen gedaan). Ook ik had daarvoor BCMSN en BSCI gedaan, maar met de opgedane kennis van die twee deelcertificaten plus het bestuderen van het boek is het TSHOOT examen goed te doen.

Het bestuderen van de topologie kan voordelen bieden, maar ik denk dat het meevalt. Wat denk ik wel een goede is, is om tijdens het examen elk troubleticket op dezelfde manier aan te pakken. Zorg dat je een gestructureerde manier van oplossen hebt, anders duurt het onnodig lang.

Let overigens op dat de verschillende antwoorden binnen een troubleticket aan elkaar gelinkt zijn. Je kan ze dus niet door elkaar heen doen, maar je kan wel terug naar je daarvoor ingevulde antwoord. (Als je de eerste vraag fout beantwoord kan je de andere twee dus niet meer goed beantwoorden). Als je geen antwoord invult bij een vraag kan je dus ook niet door naar de daaropvolgende vraag.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn er nog mensen die naar cisco live gaan in london eind januari?

• Bl@ckbird
  • Niet online
Nope. Wel naar diverse CTU's en de SE dag van 27 Jan.
En ik heb John Hastwell van het DSSG Competitive Team kunnen regelen voor een seminar. :P

Een collega gaat wel naar Cisco Live.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik ben niet bekend met die evenementen, waarom zijn die interessant?

Nog iets anders, ik was niet bekend met de commando's, "do" en "int range", ze worden ook nergens expliciet vermeld maar zijn wel erg handig, iemand nog meer suggesties voor obscure commando's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
it0 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:49:

Nog iets anders, ik was niet bekend met de commando's, "do" en "int range", ze worden ook nergens expliciet vermeld maar zijn wel erg handig, iemand nog meer suggesties voor obscure commando's?
In IOS-XR kan je prefix-listen editten in een editor die werkt als vi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
it0 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:49:
Cisco Live is Cisco’s flagship annual technical training, networking and educational event. Recently introduced to Europe, Cisco Live is the evolution of the renowned Cisco Networkers conference which has been delivered in Europe since 1991.

Featuring Networkers, Service Provider, IT Management and Developer Network programs, Cisco partners and end users attend Cisco Live to gain knowledge, new skills and find out about the latest technologies.

Making its home in London the week of Jan 31 - Feb 3, 2011, we invite you to attend Cisco Live and experience this award winning event for yourself - quite simply, there's no better place to get the knowledge you need to power your career.
Is zowel voor Cisco partners als eindgebruikers en er worden veel diepgaande technische sessies gegeven.
Daarnaast geeft het een mooie gelegenheid om te netwerken onder techies...

Zie:
http://www.ciscolive.com/europe/attendees/#info
http://tblog.cisco.nl/tag/networkers/

Cisco Expo en diverse beurzen zijn jaarlijkse events en zijn gericht op eindgebruikers.
CTA's, CTU's en SE dagen zijn specifieke update sessies voor engineers van Cisco Partners.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 26-11-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Vandaag hard gefaald op mijn switch examen ,baal er behoorlijk van. Zeker omdat ik er toch voldoende tijd aan had besteed. Alle proefvragen /examens etc gaven me toch een goed gevoel/indicatie dat ik het wel zou halen.

Het examen zelf ging stroef, maar niet op zo'n manier dat ik het niet zou hebben gehaald,de labs heb ik allemaal werkend achter gelaten.

ik had ook 2 vragen over ip sla

Nu heb ik er mijn cisco press ccnp switch 642-813 official certification guide (januari 2010 wat ik zo snel zie) er op na geslagen maar daar wordt er met geen woord over dat commando gerept. En dat had ik ook met een paar andere vragen.

Is dit normaal? Ik mag toch verwachten dat dat boek alles beslaat. Als voorbereiding heb ik ook nog het oude bmscn boek gelezen, vermeld er ook niets over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
it0 schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:54:
Vandaag hard gefaald op mijn switch examen ,baal er behoorlijk van. Zeker omdat ik er toch voldoende tijd aan had besteed. Alle proefvragen /examens etc gaven me toch een goed gevoel/indicatie dat ik het wel zou halen.

Het examen zelf ging stroef, maar niet op zo'n manier dat ik het niet zou hebben gehaald,de labs heb ik allemaal werkend achter gelaten.

ik had ook 2 vragen over ip sla

Nu heb ik er mijn cisco press ccnp switch 642-813 official certification guide (januari 2010 wat ik zo snel zie) er op na geslagen maar daar wordt er met geen woord over dat commando gerept. En dat had ik ook met een paar andere vragen.

Is dit normaal? Ik mag toch verwachten dat dat boek alles beslaat. Als voorbereiding heb ik ook nog het oude bmscn boek gelezen, vermeld er ook niets over...
Ik ken de blueprint niet maar ik kan je vertellen dat dit ook gebeurde bij de oude CCNP examens. Bij de oude examens telde deze vragen dan ook niet mee en diende voor de toekomstige ontwikkeling van examenvragen.

Maar waar lagen de pijnpunten als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, ik heb labs gehad over intervlan routing,hsrp, etherchannel,dot1x,vacl.
Dus dan blijven de vragen over, het enigste wat me daarvan bij staat wat ik niet wist was NSF, ip SLA en eigenlijk hoofdstuk 1 van het boek " the planning tasks of the ccnp tasks" zoals PPDIOO. Ik had dat hoofdstuk wel gelezen maar aangezien er geen vragen in het boek over staan, er maar niks mee gedaan.

Nou ik zal toch iets niet goed hebben gedaan, dan maar de volgende keer weer! Jammer dat ik dan weer zelf mag dokken :(

Nog 1 ding, sommige zinnen waren gewoon krom engels, kon er kop nog staart van maken..

PS ik neem aan dat je aan het einde van een LAB niet " copy runnning-config startup-config" hoef te doen?

[ Voor 14% gewijzigd door it0 op 06-12-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 03-10 13:04
it0 schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:03:
PS ik neem aan dat je aan het einde van een LAB niet " copy runnning-config startup-config" hoef te doen?
Hoeft idd niet, vaak is het commando zelfs uitgeschakeld.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Alleen als je uit de tekst uitdrukkelijk kan opmaken dat je ervoor moet zorgen dat er bij een reload eenzelfde config geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QlimaX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-08 07:47
Tshoot gehaald en CCNP is binnen! :*)

Had al eerder naar gekeken mbt Cisco Live en heb paar dagen terug ook een e-mail hierover gehad maar heb je de entree kosten gezien?

Pass Rate Dates
Super Early Bird £1,195 September 21 – October 05, 2010
Early Bird £1,295 October 06 – November 16, 2010
Standard Fee £1,595 November 17, 2010 – January 30, 2011
OnSite £1,695 January 31 - February 03, 2011

Lijkt me ontzettend gaaf om te gaan en zal dit zeker wel doen in de toekomst maar dat gaat nu financieel even niet lukken... Eerst maar door voor CCIE, Routing TCP/IP volume 1, blz 81 and counting.. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
QlimaX schreef op woensdag 08 december 2010 @ 13:46:
Tshoot gehaald en CCNP is binnen! :*)
Gefeliciteerd!

Die Cisco evenementen zijn wel leuk maar er is meer in de wereld dan alleen Cisco.
Vanwege die reden zal je mij niet zo snel vinden op een -vul in- only evenement en ik ga er al helemaal niet voor betalen.

Mocht er zoiets zijn waar meerdere toko's zijn om hun spul te promoten en te laten zien dan zal ik erover na willen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Op het Cisco evenement heb je ook een beurs waar meerdere toko's hun spullen promoten. Het evenement zelf is voor een groot gedeelte gewoon een invulling van labs en presentaties over technieken etc. Op zich wel leerzaam.

Ik ga waarschijnlijk wel komend keer, wordt dan wel volledig door de werkgever betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook naar meerdere "-vul in- only" evenementen van verschillende fabrikanten ;)

Bedrijven als Cisco, HP, etc. hebben de marketing budgetten om zelf grootschalige evenementen te organiseren. Bezoekersaantallen van algemene beurzen lopen terug. Bovendien komt hier een algemeen publiek. Vandaar dat Cisco niet aanwezig was op de CeBIT. (Storage Expo / Infosecurity en CloudExpo waren ze wel. Maar dit zijn lokale beurzen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Bl@ckbird schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:12:
Je kan natuurlijk ook naar meerdere "-vul in- only" evenementen van verschillende fabrikanten ;)
Kan idd ook, maar zit altijd met die ene vastigheid; zitten maar 168 uren in een week. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Een vraagje over vtp pruning.

Stel je hebt het volgende netwerk

code:
1
2
3
4
 A-----B
 |     |
 |     |
 D-----C

Stel A is de spanning tree root.
Op D zit vlan 2.
Op C zit vlan 3.
Alle links zijn trunks.
VTP pruning staat aan.

De link tussen A en D faalt, is pruning dan ook dynamisch, die dan zorgt dat D nog steeds toegang to vlan 2 blijft behouden ook als het pad verandert?

Ik ga vanuit van wel, maar dat zou betekenen dat na een topology change het VTP pruning process ook overnieuw begint? Op zich wel logisch, maar is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Iemand een betaalbare oplossing om meerdere Cisco devies aan te sluiten via console.

Het gaat om zo'n 20 Cisco apparaten waarop leerlingen moeten kunnen inloggen.

Oplossing 1: Image met SSH van een TFTP afsnoepen. Leerlingen loggen dan altijd in via SSH.
Oplossing 2: Cisco 2509 of 2511 en dan met octal-cable. Leerlingen loggen altijd in via Console .
Oplossing 3: Teveel USB-Serial converters aan een linux bakje hangen en vanuit daar inloggen. Leerlingen loggen in via SSH en daarna Console.

Zijn er nog meer oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Zojuist het 642-642 QOS examen getackeld.

Alleen had ik die oude crappy examengine :(. Met mijn stomme kop onder de verkeerde interface een aantal commando 's gegeven, het commando om het ongedaan te maken werd niet ondersteund 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Zoiets:
http://www.blackbox.nl/nl...ver/V3.S1.F5101.O3/serial
Je zou de rest van de BlackBox website kunnen doorspitten.
Conrad misschien...

@ Below: Nee geen idee, moet je ff een belletje doen en je vraag voorleggen.
Misschien hebben ze een ook andere oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door Bl@ckbird op 10-12-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dat ziet er interessant uit, heb je misschien een indicatieprijs? Aangezien het om onderwijs gaat is het budget ongeveer 200,-

[ Voor 32% gewijzigd door battler op 10-12-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
battler schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 11:24:
Iemand een betaalbare oplossing om meerdere Cisco devies aan te sluiten via console.

Oplossing 1: Image met SSH van een TFTP afsnoepen. Leerlingen loggen dan altijd in via SSH.
Oplossing 2: Cisco 2509 of 2511 en dan met octal-cable. Leerlingen loggen altijd in via Console .
Oplossing 3: Teveel USB-Serial converters aan een linux bakje hangen en vanuit daar inloggen. Leerlingen loggen in via SSH en daarna Console.

.
3 van deze
Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/6148802-2-200-0.gif
http://reviews.cnet.com/g.../4505-8902_7-6148802.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online

Ik denk dat het wel handiger is om voor je leerlingen de console te kunnen blijven benaderen. Op opengear.com zijn er relatief goedkope console servers in verschillende hoeveelheden qua poorten.

http://www.opengear.com/cisco-management-technote.html

[ Voor 3% gewijzigd door zenith op 11-12-2010 07:31 . Reden: link erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
it0 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 11:21:
Een vraagje over vtp pruning.

Stel je hebt het volgende netwerk

code:
1
2
3
4
 A-----B
 |     |
 |     |
 D-----C

Stel A is de spanning tree root.
Op D zit vlan 2.
Op C zit vlan 3.
Alle links zijn trunks.
VTP pruning staat aan.

De link tussen A en D faalt, is pruning dan ook dynamisch, die dan zorgt dat D nog steeds toegang to vlan 2 blijft behouden ook als het pad verandert?

Ik ga vanuit van wel, maar dat zou betekenen dat na een topology change het VTP pruning process ook overnieuw begint? Op zich wel logisch, maar is dat ook zo?
vtp en stp werken onafhankelijk van elkaar. Als vtp alleen het alternatieve pad van stp zou wegprunen dan zou je in principe geen stp meer nodig hebben toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:45

Of zoals men het bij ons op school deed. PC's via rollover naar een genummerd wall outlet. Vanuit dat outlet ging er een straight kabel naar een patch panel en vanuit het patch panel kon je via een straight alle consoles benaderen. Ging best goed en het kost je alleen wat straight kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dat hebben we nu. Is veel werk en locatie gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:45
battler schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 14:53:
Dat hebben we nu. Is veel werk en locatie gebonden.
Eens en eens. Wist niet dat dat je criteria waren. Pardonnez moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Lees net dat GNS 0.7.3 gereleased is met hieronder de changelog

Here is a list of the changes:

•Easily change the symbol of one or several nodes (Select a node, then right click -> Change symbol).
•A docked window to see on what device interface captures are running (View -> Docks -> Captures). You can stop capturing or start Wireshark using this view.
•Only the necessary files (nvram, flash, disks etc.) are copied or kept when creating projects and snapshots.
•Preventing unsaved interface labels to show up after loading a topology. This can be reset using the "show interface labels" button.
•Improvements for ATM and Frame Relay switches: proper naming, dynamic mapping support and it is not needed to remove a link to change its DLCI/VC mapping.
•PCAP capture support for Qemu based devices (Qemu host, JunOS ASA, PIX, IDS). This option cannot be used after the selected device is started.
•Fixed many issues with the snapshot feature. Now it should work as expected.
•New node type: EtherSwitch router. This is a c3700 router with a Etherswitch NM-16ESW loaded.
•Better consistency between buttons and menus. Many items have been renamed, toolbar buttons accessible from the menu etc. (thanks to rednectar).
•Possibility to configure the AUX port. Only works for c7200 routers (Preferences -> Dynamips -> Base AUX port).
•Changed standard naming convention for project and snapshots. Topology file is named topology.net, working directory: working and configurations directory: configs.
•Duplicate option for annotations, ellipses and rectangles (Select an item, right click -> Duplicate).
•Horizontal + vertical alignment options (Select nodes, right click -> Align horizontally/vertically).
•Possibility to have multiple images for Qemu hosts, JunOS, PIX, ASA and IDS and to configure the number of interfaces on each devices.
•Autosave feature to save your topology every x secondes (Preferences -> General).
•A default base config (with hostname, exec-timeout commands etc.) is automatically loaded when creating a new IOS based router. The path to this default config can be changed in "IOS images and hypervisors" dialog.
•A more understandable MAC address table for Ethernet switches (right click on a switch -> Show MAC address table).
•Qemuwrapper improvements like cleaning old FLASH/SWAP files when creating a new device with a same hostname.
•Multi Qemu based devices topologies now work using base images on Windows. Patched in Qemu 0.11.0 binary included in the all-in-one package (thanks tranzitwww!!!).
•Support for unbasing Qemu images when creating or saving as a project. This means no dependencies with your base images thus you can easily distribute your project.
•Option to replace unknown references (GUID: \device\npf_{802b5272-cd1b-431c-8cb5-f57ba76145c6}) to network interfaces on Windows when loading a NET file.
•Option to replace unknown IOS image when loading a NET file.
•Scroll the scene with the mouse middle click or right and left clicks at the same time (thanks to SpookyCW). This behavior is to be changed in a future release.
•Possibility to specify a directory where GNS3 settings file (gns3.ini) is located with the parameter --config-dir on the command line.
•Romanian translation (thanks to tranzitwww).
•Double click on a running node opens a console.
•Reload all devices button.
•French and Italian translation updates.
Thanks to all contributors and people posting ideas and bug reports, you have been extremely helpful to make this great version! Other improvements are planified and I'll post about possible contributions in a few days.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Hou rekening met het volgende:
Software Download Centre Entitlement Controls improved to protect your investment

To improve your experience with Cisco and protect your investment in Cisco Products, we’re upgrading Software download center entitlement controls.

In preparation for this change, we ask partners and customers to complete the following actions before January 2011:

1. Verify that all applicable Cisco Products are covered under Cisco Service contracts, and that you have a valid license for Cisco Software.
2. Verify that your Services contracts are accurate and make necessary corrections – serial numbers, part ID’s and locations must be accurate on each Services contract.
3. Associate all Services contracts to applicable Cisco.com user ID’s.
4. Verify that all Cisco.com user IDs for your company are valid and properly assigned to individuals in your company.

Starting in January 2011, software downloads on Cisco.com will be verified against Products registered on your Services contract. Attempts to download Software for Products not registered on your Services contract will not be permitted.

In an effort to minimise entitlement issues, we encourage partners and customers to directly manage Services contract associations to Cisco.com user ID’s via the Service Access Management Tool (SAMT). This tool enables administrators to manage which individuals are allowed to request Service from Cisco (e.g., technical support/TAC, hardware replacement/RMA).

Cisco.com users can use the Cisco.com Profile Manager to view which Services contracts are associated to their profiles.

For additional information, please contact your Cisco Account Manager.
Zie:
http://www.cisco.com/web/...letter/europe_sep_10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 19:08

John

🚀

Net even CCNA Discovery 2 afgesloten met 77%. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Yup.

Overigens: Voor de liefhebbers organiseert Cisco en VMware overigens een Virtualization Bootcamp.
Aan bod komen Cisco UCS, Nexus 1000v en VMWare vSphere 4.1.

Zie:
http://www.ciscoevents.nl/virtualisation/

Dit bootcamp is specifiek voor eindgebruikers van Cisco apparatuur.
Dus niet voor Cisco partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

* PcDealer is geslaagd voor Cisco Services Expert Program en uitgenodigd als CSE voor een dag bij Cisco in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghizmo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik heb een leuke opzet voor jullie om te bestuderen waar ik zelf een vraag over heb. Of evt zelfs meerdere. Zie de volgende opstelling:

LocatieA-
Core: RouterA + RouterB
Distribution & Access Layer: Verzin maar iets, er moet een intern netwerk zijn. Beeld het je maar in.

LocatieB-
LocatieC-

LocatieA, RouterA heeft een E1 P-to-MP cloud en een internet verbinding van X snelheid.
LocatieB wordt aangesloten op de E1 P-to-MP cloud zodat deze verbinding heeft met LocatieA.
LocatieC zit op een FrameRelay cloud verbonden aan RouterB van LocatieA.
Tevens krijgt LocatieB via LocatieA internet, maar dat is vrij non-relevant aan de komende vragen.

Mijn vragen:
Is het in deze opstelling mogelijk dat LocatieC met LocatieB kan communiceren?
Misschien is het een oplossing om de E1 en de FrameRelay in 1 cloud te zetten waardoor RouterB op LocatieA weg kan. Ik las namelijk hier dat framerelay over E1 mogelijk is.

Graag hoor ik wat jullie hierover te zeggen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghizmo op 22-12-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
als router A aan router B hangt natuurlijk kan dat. Verder heb ik het vermoeden dat dit huiswerk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ghizmo schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:57:
Ik heb een leuke opzet voor jullie om te bestuderen waar ik zelf een vraag over heb. Of evt zelfs meerdere. Zie de volgende opstelling:

Graag hoor ik wat jullie hierover te zeggen hebben.
Teken je huiswerk eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghizmo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-12-2023
Doh! Ja, RouterA hangt aan RouterB.
Een case die ik moet bestuderen en aanpassen/beargumenteren voor CCDP.

Ik snap dat het werkt als RouterA met RouterB verbonden is. Ik heb mijn beetje cisco ook gehad. :P

Misschien had ik mijn eerste vraag anders moeten formuleren. Is de communicatie van LocatieC naar LocatieB een gewenste manier van routeren? Ik bedoel het verkeer gaat over een framerelay cloud, komt binnen op RouterB, gaat naar RouterA en dan de E1 cloud naar de andere locatie. Liggende aan verschillende factoren (snelheid, backbone routers, hoeveelheid verkeer, etc) zou dit misschien ongewenst zijn. Kan het simpeler?
Ik heb namelijk nog niet zoveel ervaring met de Cisco Routers en hun bijbehorende modules etc etc.

Dan staat de vraag wat zou een betere optie zijn om te gebruiken? De 2 routers, of overwegen een E1/FrameRelay cloud te maken? Is er een mogelijke betere optie die ik zou kunnen overwegen?
Een paar rondjes met lijnen tekenen op een papiertje is niet moeilijk. (Ik heb geen digitale tekening)

• TrailBlazer
Is er een reden om van lokatie C naar lokatie B te gaan? Lokatie A is de hoofdlokatie blijkbaar waar alle meuk staat. Waarom zouden clients op C naar clients op B moeten connecten?

[ Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 23-12-2010 07:43 ]

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Cisco Live is geregeled, dit is mijn eerste keer dus ik heb goede verwachtingen.
Als er nog iemand meer gaat en iets wil afspreken, laat iets weten!

• Pauwl
  • Nu online
tshoot afgerond, ben nu eindelijk ccnp gecertificeerd :)
Ik twijfel nog of ik komend jaar het design traject zal gaan doen, of het (nieuwe) security traject, of toch windows 2008 eens zal gaan oppakken.

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 20:26
tshoot afgerond, ben nu eindelijk ccnp gecertificeerd
Ik twijfel nog of ik komend jaar het design traject zal gaan doen, of het (nieuwe) security traject, of toch windows 2008 eens zal gaan oppakken.
Gefeliciteerd! Wat vond je van het TSHOOT examen ? Goed te doen ?

Ikzelf heb deze week Het CCIP BGP examen gedaan. Moet QOS en MPLS nog om CCIP certified te worden....

• zenith
  • Niet online
it0 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:52:
Cisco Live is geregeled, dit is mijn eerste keer dus ik heb goede verwachtingen.
Als er nog iemand meer gaat en iets wil afspreken, laat iets weten!
ik ga ook, privmsg maar ofzo! :)

• MrFX
fagao schreef op donderdag 23 december 2010 @ 17:28:
[...]

Gefeliciteerd! Wat vond je van het TSHOOT examen ? Goed te doen ?

Ikzelf heb deze week Het CCIP BGP examen gedaan. Moet QOS en MPLS nog om CCIP certified te worden....
Zou eerst voor qos gaan (paar weken geleden geslaagd voor het qos examen) ben momenteel bezig met MPLS maar dit vind ik persoonlijk een stuk pittiger dan QOS.

• Pauwl
  • Nu online
TSHOOT is goed te doen, een aantal vragen leken wel rechtstreeks uit de cursus gekomen te zijn :P welke ik gelukkig had gevolgd. Er zitten niet echt verrassingen in, ik had verwacht dat het examen wel iets moeilijkere vragen zou bevatten, het was redelijk straight-forward om het zo maar te zeggen.

Met een beetje hands-on ervaring is denk ik het examen redelijk makkelijk te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Dat staat uit bij jou ;) dus ik heb er maar een mail van gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Laatst online: 20-08-2024

Ga eens met de HU faculteit techniek praten die hebben een hele oplossing waar studenten vanaf huis op kunnen aanloggen om hun oefeningen te doen. Super mooi gedaan.

FLEXlab, een technisch laboratorium op afstand

[ Voor 9% gewijzigd door Turdie op 24-12-2010 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Dat klopt!
Studenten loggen in op twee servers via RDP.
Deze servers zijn via seriële lijnen gekoppeld aan de routers en switches.

Ik heb hier nog met rechten en het register zitten spelen om dit een beetje dicht te timmeren.
Daarnaast hebben we lab opdrachten uit het normale curriculum aangepast (CCNA/ en 2 modules CCNP) naar remote labs. Het idee is dat je een topologie verzint waarmee men zoveel mogelijk labopdrachten kan maken.
Een aantal opdrachten moet je dan aanpassen. Ik heb me bezig gehouden met het Cisco en SDH lab.

Studenten van informatica hebben bijvoorbeeld een reserveringssysteem ontwikkeld.
Dit draait inmiddels ook al weer 6/7 jaar.

Maar het idee was een betaalbare remote access methode
en dit vergt toch wat meer geld en inspanning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
it0 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 00:03:
[...]

Dat staat uit bij jou ;) dus ik heb er maar een mail van gemaakt..
hey it0! ik heb nog geen mailtje gezien.. dus weet niet waar je hem heen hebt gestuurd? :)
ik kan in jouw profiel geen email vinden ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bl@ckbird schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:44:
Dat klopt!
Studenten loggen in op twee servers via RDP.
Deze servers zijn via seriële lijnen gekoppeld aan de routers en switches.

Ik heb hier nog met rechten en het register zitten spelen om dit een beetje dicht te timmeren.
Daarnaast hebben we lab opdrachten uit het normale curriculum aangepast (CCNA/ en 2 modules CCNP) naar remote labs. Het idee is dat je een topologie verzint waarmee men zoveel mogelijk labopdrachten kan maken.
Jij bent een baas \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

zenith schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:28:
[...]

hey it0! ik heb nog geen mailtje gezien.. dus weet niet waar je hem heen hebt gestuurd? :)
ik kan in jouw profiel geen email vinden ofzo
Gewoon wat in je profiel staat, wp at null0.nl maar mijn domein wordt nogal veel bij spamruns gebruikt.

• BrammeS
Het lijkt wel of iedereen in 2010 nog even zijn studie wil halen, het was vanmorgen erg druk bij het examencetrum in Zwolle.

Ik was daar trouwens voor mijn Tshoot examen en heb deze gehaald, ook mijn CCNP is nu officieel binnen.

Het examen was trouwens een stuk makkelijker dan ik had verwacht, er zaten 3 tickets tussen welke ik binnen 2 minuten had opgelost. Het langst(totaal 35min) ben ik bezig geweest met 1 ticket waarbij ik helemaal in de verkeerde richting zat te zoeken(Zoeken op ASW1, DSW1,2 en R4, terwijl het probleem op R1 zat.

Tip voor degenen die het examen nog gaan doen: bouw de topologie helemaal na in GNS3, en zorg dat je binnenstebuiten weet waar wat gebeurt.

[ Voor 0% gewijzigd door BrammeS op 30-12-2010 19:29 . Reden: typo ]

• Bl@ckbird
  • Niet online
Gefeliciteerd! :)

• Whizzer
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Netjes BrammeS.. Zo heb je 2010 netjes afgesloten!

Wat zijn de wilde plannen voor iedereen qua Cisco studie en certificering voor 2011?

Laat ik aftrappen: CCIE Security hercertificeren dmv R&S written te doen. Bij tijd, zin en motivatie ga ik die helemaal proberen erbij te halen. Verders zal ik wat verder de Juniper security hoek in gaan duiken denk ik, maar die gaat nog niet zo heel diep. Geruchten van een JNCIE-SEC zijn er al lang, maar concreet... Mijn focus blijft wel op netwerksecurity, gewoon omdat ik het leuk blijf vinden...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• BrammeS
Eerst een paar weekjes rustig aan doen qua studie. Daarna moet ik voor mijn werkgever 2 specialisations doen voor de gold partnerstatus.

- ARSFE 642-067(Bevat o.a. MPLS wat helemaal nieuw voor mij is, overige topics zijn redelijk bekend).
- WAASFE 642-655(Gaat over WAAS, wat ook helemaal nieuw voor mij is).

Daarmee verwacht ik tot aan de zomer wel zoet te zijn, daarna ga ik wel weer kijken of ik voor mijn CCDA/CCDP ga of voor CCIP.

Volgend jaar ook nog genoeg plannen in de prive sfeer, dus ik vermaak me wel weer.

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 20:26
Gefeliciteerd Brammes.

Bij dat testcentrum in Zwolle ben ik ook kind aan huis laatste 2 jaar :)
Heb er dit jaar ook mijn TSHOOT gehaald.

• Pauwl
  • Nu online
Ik ga komend jaar denk ik (ook) voor ccda/ccdp, aangezien ik daar slechts 2 examens voor hoef te doen.
bsci en bcmsn zijn nog geldig tot begin 2012, dus ik hoef dan niet nog route en switch te gaan halen :)

• MrFX
Voor 2011 staan de CCIP en CCDP certificeringen in de planning. Aangezien er ook een kleine op komst is en ik ook nog van werkgever wil switchen zal dit wel de nodige impact hebben op het studiejaar 2011.

Concreet betekend dit het behalen van de onderstaande examens:

642-691 BGP+MPLS
642-874 ARCH V2.1

Na het behalen van de bovenstaande examens ga ik me storten op het CCIE R&S examen :)

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Aangezien ik binnenkort van werkgever wissel, en aangezien ik druk met m'n studie bezig ben, heb ik voorlopig geen tijd voor m'n CCIE RS. Ben wel rustig een lab bij elkaar aan het zoeken aangezien ik straks wil gaan knallen zodra ik het tijd heb vrijgemaakt.

Ik blijf voorlopig trainingen verzorgen en pak misschien nog wel CCNA Voice op maar ga er eigenlijk niet van uit. Komend jaar wordt het jaar van projectmanagement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54
Ook ik wil hier ooit eens een begin aan gaan maken. Om te beginnen met CCNA en daarna zien we wel verder.

Doordat ik voor mn werk regelmatig switches enz configureer heb ik natuurlijk al een aardig beetje praktijkervaring (meerdere netwerken opgezet met L3 switches, 10g core en het beheer van onze foundry backbone).
Maar het op papier hebben van je kennis is natuurlijk een leuke pre, en gezien mijn certificaten ook wel een leuke aanvulling (heb alleen mn LTS Electro en Zwemdiploma :X )

Anyway: CCNA wordt dus maar eens het begin. Uiteraard wil ik wel een leuke testsetup hebben, ik zit liever te klooien met fysieke hardware dan met software.
Ik heb wel beschikking over eea, maar wat is nu aan te raden voor ccna?
Heb iig beschikking over een 2509 (als alternatief voor alle losse consolekabels), een 1605R, 2610XM en 1841 router, 4x 3524XL-EN, 2950 switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ik knoei alleen nog maar met GNS3 de laatste tijd en heb de meeste hardware verkocht die ik had staan. Als je wel is met ROMMON geknutseld hebt en een IOS via Xmodem geupload hebt kan je prima met een emulator werken ipv fysieke hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Ik denk dat je al een aardige set aan apparatuur hebt, als je CCNA wil doen.
GNS3 is idd ook een optie, maar hou er rekening mee dat je daar geen switches mee kan emuleren.
( Wel een switching Network Module voor in een router, maar geen zelfstandige switch.)

Kijk ook ff wat handig is i.v.m. met een eventuele Partner status en daaraan gekoppelde voorwaarden.
Een stap hoger dan registered Cisco Partner is de Select status. Daar heb je niet eens CCNA voor nodig, maar het 650-177 SMBAM en 650-195 SMBEN examen. Select status betekent dat je hogere inkoopkorting krijgt en dat je bijvoorbeeld apparatuur met 70% korting kan inkopen voor demo, lab en certificeringsdoeleinden.
( Managed services / ISP-achtige zaken mag dan weer niet. )

Voor hogere Partner statussen heb je o.a. wel CCNA nodig.
Je baas heeft dus direct voordeel bij de certificeringen die je haalt.
Nuttig om rekening mee te houden i.v.m. vergoeding van studiekosten en salaris onderhandelingen ;)
Mail / IM me voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Gisteren voor de 2x switch gefaald met 715 punten. Voor mijn gevoel ging het examen erg soepel, veel geleerd van de vorige keer, beter voorbereid op de labs, deze gingen ook allemaal erg soepel. Dus ik baal enorm , maar ik ben nu een beetje radeloos, ik weet niet goed wat ik nu meer of anders moet leren?

Heeft het nut om een case te openen om meer feedback te krijgen?

Ik denk dat ik maar even ROUTE ga blokken en later op SWITCH terug kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Jammer van je SWITCH. Ik ga ook beginnen met ROUTE nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
op welke punten scoor je dan slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

1 Implement VLAN based solution, given a network design and a set of requirements 61%
2 Implement a Security Extension of a Layer 2 solution, given a network design and a set of requirements 50%
3 Implement Switch based Layer 3 services, given a network design and a set of requirements 82%
4 Prepare infrastructure to support advanced services 50%
5 Implement High Availability, given a network design and a set of requirements 42%

Waarvan ik kan zeggen dat ik met 1,3 en 5 dagelijks bezig ben, naast dat ik voor alles heb geleerd.

Het meest bijzondere is dat ik vorige keer ook 50% scoorde met punt 4 en met punt 5 zelfs achteruit ben gegaan?

Ik heb meer het gevoel dat er een communicatiestoornis is dan dat ik de stof niet beheers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Soms is de manier van vragen stellen echt extreem irritant. Maar een ander advies als elke vraag minstens drie keer lezen heb ik hiervoor niet. Wat voor boeken gebruik je? Ik vond de vragen in het Cisco CCNP Switch boek toch vrij representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Er is toch maar 1 boek? dat van cisco press switch? Daarnaast nog het blog van die Huckaby

daarnaast nog heb ik nog het bmscn boek, en doe ik nog oefenen op mijn thuis lab, maar heb alleen geen beschikking over voip/wireless...

3x is scheepsrecht!
Pagina: 1 ... 28 ... 42 Laatste