[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 27 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06
jawel tenzij je authenticatie gebruikt. Nog leuker is het als die nieuwe switch geen domein heeft, een heel hoog revisienummer heeft en heel weinig VLANS. Hij neemt eerst het domein over ziet dan dat die een hoger revisienummer heeft en flikkert alle vlans weg in het hele domein. Dat is in ieder geval hoe ik me het horrorscenario herinner wat je kan hebben met VTP. Veel gemaakte fout is ook enkel de startup config weg te gooien en niet de vlan.dat om een switch te schonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Dat horrorscenario is mij bekend idd. dat is nu zelfs apart opgenomen in het CCNP - SWITCH boek. Uiteraard heb ik ten tijde van het posten de configuratie gesimuleerd met packet tracer. Waarin mijn hypothese ook werd bevestigd. Maar als ik het dus goed begrijp werkt dit in praktijk wel degelijk zoals Cisco het beschrijft.

*battler gaat maar even zijn switches afstoffen en opstarten.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
ik denk dat Cisco heel goed weet hoe VTP werkt dus twijfel niet over dit soort basic dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Als het in de tool geschreven door Cisco (Packet Tracer) ook zo had gewerkt dan was er inderdaad geen rede tot twijfel. Maar aangezien dat wat ik las niet strookte met hetgeen wat ik constateerde, leek het mij een goed idee om dat hier na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 11:54
Packet Tracer doet wel meer rare dingen die je niet verwacht, vergeet niet dat het een stukje simulatie is en net als met een flightsimulator kan je geen rolbeweging maken (360x modellen uitgesloten dan) zo ook met Packet Tracer; het komt in de buurt maar is niet het echte werk. :)

Heb zelf ook rare situaties meegemaakt met Packet Tracer (en dan vooral de 5.1 en 5.2 versie) waarbij sommige dingen niet werkten en wanneer ik het in het eggie of in GNS3 nabouwde het gewoon werkte.

Daarbij komt ook wat Cisco adviseert (en waar de hele certificeringen omheen gebouwd zijn) real life ervaring te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 14-10-2010 22:23 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Uiteraard geloof ik TrailBlazer op zijn woord maar ik heb de situatie ook nog maar even zelf nagebouwd. Uiteraard is het precies zoals het in het boek beschreven staat. Misschien moet ik voortaan maar minder lui doen en gelijk alles nabouwen ipv. simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik denk dat ik dit topic ook maar eens in de gaten ga houden, Mijn werkgever stuurt me op alle cursussen maar doet niet aan certificering, maar ik wil na al die jaren nu toch wel een papiertje in mijn handen en voor een CCNP gaan. Boeken zijn besteld, dus ik hoop dat ik het nu op eigen houtje red!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
battler schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:04:
Uiteraard geloof ik TrailBlazer op zijn woord maar ik heb de situatie ook nog maar even zelf nagebouwd. Uiteraard is het precies zoals het in het boek beschreven staat. Misschien moet ik voortaan maar minder lui doen en gelijk alles nabouwen ipv. simuleren.
dat moet je ook niet altijd doen hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Misschien een beetje een persoonlijke vraag voor de Cisco studeerders onders ons. Hoe behoud je de motivatie vast om te leren. Het feit dat ik hier post geeft eigenlijk al aan dat ik niet aan het doen ben wat ik moet doen.
Uiteraard snap ik dat het behalen van dit certificaat belangrijk is voor mijn toekomst etc.. etc.. Het grote nadeel is eigenlijk dat ik;
1: Niets in praktijk kan brengen (ik werk nog niet)
2: Er financieel ook niets mee opschiet.

Ik vind het ontzettend leuk om hier mee bezig te zijn alleen soms heb je er gewoon even geen zin in. En als je dan bedenkt dat het wel handig is op werk, of je gewoon meer gaat verdienen hierdoor, dan kan ik mij voorstellen dat dat de stimulans is om door te gaan ook wanneer je net even geen zin heb. Hebben jullie bepaalde trukjes of dingen die je doet om toch dag in dag uit te blijven studeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jeej! Vandaag mijn CCIE R&S Written gehaald! Was wel een ontzettend anti-climax; je verwacht iets heel speciaals maar het is in feite een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld de BGP, QoS en MPLS examens.
Ook een aantal dubbelzinnige vragen, bijvoorbeeld wat doet een transparante switch met ontvangen vtp pakketjes. Dat hangt van de vtp versie af, maar die wordt niet gegeven. Gelukkig goed gegokt! :)

@mijn bovenbuurman: ik ben tegelijk met een medestudent bij hetzelfde bedrijf begonnen. Omdat ik al wat certificaten had werd ik meteen hoger ingeschaald en dat verschil blijf je merken... Sowieso, als je papiertjes hebt bij het solliciteren geef je meteen aan dat je je wilt inzetten voor iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Woww ontzettend gefeliciteerd met je CCIE-Written _/-\o_ Helaas is er niemand op het HBO bezig met Cisco. Zelfs geen docent die mij kan/wil helpen. :X Maar ik mag ook niet klagen gelukkig zijn er wel een heleboel bedrijven en instanties die dat wel willen doen. Ik houd mij ook elke keer voor dat wanneer ik de banenmarkt opga een kleine voorsprong zal hebben t.o.v pas afgestudeerde.

Ik denk dat ik vanavond maar alle L2 redundantie protocollen ga doornemen. :9

[ Voor 0% gewijzigd door battler op 15-10-2010 22:52 . Reden: CCIE = CCIE-Written ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Leon T schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:29:

Ook een aantal dubbelzinnige vragen, bijvoorbeeld wat doet een transparante switch met ontvangen vtp pakketjes. Dat hangt van de vtp versie af, maar die wordt niet gegeven. Gelukkig goed gegokt! :)
Dan heb ik nog een paar domme vragen, een transparante switch is toch zoiets als een hub dan?
Misschien met een mac adres tabel? en ik dacht als de setting 'vtp transparant' altijd alles wordt doorgegeven doet er zelf niks mee onafhankelijk van de versie?
Ik dacht dat vtp versie dingen als token ring en extended vlans deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Leon T bedoelt hier waarschijnlijk een switch met als VTP modus transparant. Alle L2 switches zijn transparante multiport bridges.
Het verschil bij de VTP versies zit hem in de domein check. Bij V1 moet het domein naam en vtp versie gelijk zijn wil hij de data propageren bij V2 hoeft dat niet.

[ Voor 52% gewijzigd door battler op 15-10-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

battler schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:01:

Ik vind het ontzettend leuk om hier mee bezig te zijn alleen soms heb je er gewoon even geen zin in. En als je dan bedenkt dat het wel handig is op werk, of je gewoon meer gaat verdienen hierdoor, dan kan ik mij voorstellen dat dat de stimulans is om door te gaan ook wanneer je net even geen zin heb. Hebben jullie bepaalde trukjes of dingen die je doet om toch dag in dag uit te blijven studeren?
Ik ben misschien een buitenbeentje hier: ik doe alleen sales trainingen. Ik heb er deze week voor gezorgd dat we Citrix Partner Silver Solution Advisor zijn geworden omdat ik twee Citrix trainingen heb gedaan en de examens behaald (naast dat een collega CCA is). Ik heb er ook niet altijd zin in, maar op zijn tijd doe ik wel wat. Sales trainingen zijn meestal makkelijker dan technicals. Moet nog steeds 5 uur investeren in VMware VTSP 4.0.

Ik vind het voor mijzelf belangrijk om te weten waar ik het in mijn werk als verkoop binnendienst (in de praktijk assistent account manager) over heb en mijn werkgever profiteert van mijn inspanningen zoals het behouden van de Citrix partnership en eventueel opschalen daarvan. Uiteindelijk zal ik ook in mijn portemonnee voelen wat ik heb geinvesteerd en als mijn werkgever dat niet begrijpt, dan wel de recruiters die mij 2x per maand bellen/mailen, berichten via LinkedIn.

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 15-10-2010 22:53 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dat lijkt me dus een hele mooie motivatie als jij in je eentje de partner status van het bedrijf kan opkrikken. Maar wat nu als je niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

battler schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:54:
Dat lijkt me dus een hele mooie motivatie als jij in je eentje de partner status van het bedrijf kan opkrikken. Maar wat nu als je niet werkt?
Als ik niet zou werken waar ik nu zit (ICT bedrijf) zou ik er niet gauw mee in aanraking komen en geen certs hebben behaald. Dus als ik geen werk zou hebben in de industrie zou het erg lastig worden. Veel trainingen die ik heb gedaan kunnen alleen gedaan worden in dienst van een <insert vendor> partner.

Ik heb trouwens wel een half jaar TI gestudeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

@ Battler: Tijdens mijn TI studie zag de opleiding wel in dat de grotere gedeelte van de studenten geïnteresseerd was in Cisco, zodoende kregen wij een externe Cisco trainer. Voor de geïnteresseerde studenten was er zelfs de mogelijkheid om extern betaalde projecten te doen (wel zelf regelen) als vervanging van het standaard curriculum. iets waar ik als enige (met een projectteam) gebruik van heb gemaakt. Dit laatste heeft heel veel voor mij betekent omdat ik zowel de ervaring opdeed om mijn kennis in praktijk te brengen + te certificeren, en dat ik zo mijn marktwaarde verhoogde. Misschien voor jou een idee?

Gemotiveerd worden was voor mij in het begin makkelijker omdat ik zelf altijd vanuit mijn omgeving gestimuleerd werd en het super naar mijn zin had in de Cisco projecten die ik deed. Nu zit ik dan bij een opdrachtgever, doe ik werk onder mijn niveau, en merk ik dat ik met de dag motivatie verlies. Zo nu en dan krijg ik dan weer een verse motivatieboost als ik met technici van klanten aan het netwerken ben omdat ik dan zie dat de waardering in de markt er nog wel is en dat mijn opdrachtgever toch eigenlijk geen goede is voor mijn zelfontwikkeling in de Cisco wereld. Voor mij is de logische stap van werkgever te wisselen alleen is het niet altijd zo makkelijk als dat het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ballebek schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:22:
Heb zelf ook rare situaties meegemaakt met Packet Tracer (en dan vooral de 5.1 en 5.2 versie) waarbij sommige dingen niet werkten en wanneer ik het in het eggie of in GNS3 nabouwde het gewoon werkte.
Doe maar eens show log binnen packet tracer. Totaal onhandig dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

* PcDealer gaat nu weer een Citrix sales traject doen. Doei! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Mr.Nash schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:43:
@ Battler: Tijdens mijn TI studie zag de opleiding wel in dat de grotere gedeelte van de studenten geïnteresseerd was in Cisco, zodoende kregen wij een externe Cisco trainer. Voor de geïnteresseerde studenten was er zelfs de mogelijkheid om extern betaalde projecten te doen (wel zelf regelen) als vervanging van het standaard curriculum. iets waar ik als enige (met een projectteam) gebruik van heb gemaakt. Dit laatste heeft heel veel voor mij betekent omdat ik zowel de ervaring opdeed om mijn kennis in praktijk te brengen + te certificeren, en dat ik zo mijn marktwaarde verhoogde. Misschien voor jou een idee?

Gemotiveerd worden was voor mij in het begin makkelijker omdat ik zelf altijd vanuit mijn omgeving gestimuleerd werd en het super naar mijn zin had in de Cisco projecten die ik deed. Nu zit ik dan bij een opdrachtgever, doe ik werk onder mijn niveau, en merk ik dat ik met de dag motivatie verlies. Zo nu en dan krijg ik dan weer een verse motivatie-boost als ik met technici van klanten aan het netwerken ben omdat ik dan zie dat de waardering in de markt er nog wel is en dat mijn opdrachtgever toch eigenlijk geen goede is voor mijn zelfontwikkeling in de Cisco wereld. Voor mij is de logische stap van werkgever te wisselen alleen is het niet altijd zo makkelijk als dat het lijkt.
Mag ik vragen waar je TI hebt gestudeerd? Ik studeer nu TI op de HRO. Het hoogste wat daar gegeven word is CCNA. Als je vanaf het MBO komt heb je dit al gehad. Ik ben de afgelopen twee weken op sollicitatie gesprekken geweest voor een bijbaan. Het salaris maakt mij niets uit zolang ik maar bezig kan zijn met netwerken. Overal leuk op gesprek maar iedereen zoekt full-timers (logisch) en dat kan ik op dit moment gewoon niet.
Uiteindelijk mag ik helemaal niet klagen. Ik heb een bedrijf wat mij gratis alle certificaten laat halen inclusief cursussen. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat de motivatie niet meer zo hoog is als in het begin.

Dit heeft niets met dit topic te maken maar moest even mijn frustraties kwijt
spoiler:
Het niveau van de "Cisco Lessen" is dramatisch laag. Er is vrijwel niemand geïnteresseerd in Cisco. Tot afgelopen jaar werd er geen les gegeven en was het zelfstudie. Op die manier motiveer je ook geen leerlingen. Hedendaags worden er wel practica en hoorcolleges gegeven maar de docenten weten gewoon niet genoeg. Er zijn twee docenten, vragen over STP o.i.d kan je niet mee aankomen. Letterlijke antwoord was "owja, daar heb ik wel eens van gehoord". Nu ben ik 1 keer naar een hoorcollege geweest (waarbij de docent gewoon doodleuk verkondigd dat je geen twee trunks kan hebben lopen van switch naar switch |:( ) En dat was niet onder de noemer van "Ik leg de werking van STP uit" termen als etherchannel, waren onbekend.
Dit is niet bedoeld om de HRO of zijn leraren af te zeiken. Ik ben dit jaar in contact geweest met tientallen docenten, instructeurs en scholen dus ik denk dat mijn referentie kader breed genoeg is om mijn mening feitelijk te onderbouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door battler op 16-10-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Niet lullig bedoeld maar als die docenten echt goed waren geweest met Cisco dan hadden ze niet voor de klas gestaan een enkele idealist daargelaten.
Ik heb er wel eens over nagedacht of het me wat lijkt om part time zoiets te gaan doen voor een paar uur in de week gastdocent zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 03-10 13:04
Een oud leraar waar ik ooit in 2000-2003 les van heb gehad op het MBO(Alfa College) heeft een paar jaar geleden nog een paar maanden bij ons stage gelopen, juist om wat meer praktijk ervaring op te doen op het gebied van Cisco.

Grootste probleem is dat dit soort leraren vaak alleen theoretische kennis hebben, in de praktijk kunnen ze nog geen router werkend krijgen.

Dat was trouwens voor mij ook wel een rare situatie omdat ik ooit les van hem had gehad(Win2k), en een paar jaar later hem weer veel praktische dingen heb geleerd op het vlak van Cisco.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
@BrammeS: Een paar pagina's terug ging de discussie over de waarde van enkel theoretische kennis. Je hebt hiermee mijn punt bewezen dat praktijkkennis eigenlijk onontbeerlijk is om een goede netwerker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Papieren tijgers heb je niks aan inderdaad. Met name bij troubleshooting is ervaring veel belangrijker. Er zijn maar weinig netwerken die precies zo zijn gebouwd als Cisco het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Bloodshot schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:29:
@BrammeS: Een paar pagina's terug ging de discussie over de waarde van enkel theoretische kennis. Je hebt hiermee mijn punt bewezen dat praktijkkennis eigenlijk onontbeerlijk is om een goede netwerker te zijn.
En dat was voor ons ook de grootste reden om daar toen aan mee te werken. Ik ben van mening dat zeker op het MBO, leraren de kans moeten krijgen om een tijdje stage te lopen zodat deze meer praktijk ervaring opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Een leraar moet de theorie goed begrijpen. Dat het in de praktijk soms wat anders gaat e.d daarvoor gaan de leerlingen toch juist op stage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
@battler: Een leraar moet de stof goed beheersen en over kunnen dragen. Dat kan ook door op school lab-opstellingen te hebben en ter plaatse te demonstreren / door de leerlingen te laten configureren om zaken te laten zien als HSRP, routeringsprotocollen, Spanning Tree, basis configuratie, users, AAA, dial-up, HDLC, PPP, FR, dot1q, etc.. Inclusief troubelshooting (show interface, show log, show running, etc.). Zie daar de praktijkcomponent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik zie daarin niet waarom een docent op stage zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik geef slechts aan dat kennisoverdracht niet enkel met theorie zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:14
misschien een leuke post die bijdraagt aan de skill discussie

http://brokenpipes.blogsp...-certified-architect.html

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Vandaag, 19 oktober 2010, kondigt Cisco belangrijke wijzigingen aan in de CCNA Voice (voortaan gebasseerd op versie 8.0), CCVP en CCSP certificeringen. Dit gaat gepaard met de introductie van nieuwe trainingen en examens, die geheel zijn gericht op functionele rollen binnen de organisatie in plaats van op Cisco producten.

CCVP wordt CCNP Voice
Cisco vernieuwt de volledige Cisco Voice Associate en Professional certificeringen naar Cisco Collaboration v8.0. Met deze upgrade wijzigt de naam ‘CCVP’ in ‘CCNP Voice’.

CCSP wordt CCNP Security
Cisco vernieuwt de volledige Cisco Security Professional certificering met de introductie van een viertal nieuwe trainingen. Hiermee wijzigt de naam ‘CCSP’ in ‘CCNP Security’.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Ballebek schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:40:
Vandaag, 19 oktober 2010, kondigt Cisco belangrijke wijzigingen aan in de CCNA Voice (voortaan gebasseerd op versie 8.0), CCVP en CCSP certificeringen. Dit gaat gepaard met de introductie van nieuwe trainingen en examens, die geheel zijn gericht op functionele rollen binnen de organisatie in plaats van op Cisco producten.

CCVP wordt CCNP Voice
Cisco vernieuwt de volledige Cisco Voice Associate en Professional certificeringen naar Cisco Collaboration v8.0. Met deze upgrade wijzigt de naam ‘CCVP’ in ‘CCNP Voice’.

CCSP wordt CCNP Security
Cisco vernieuwt de volledige Cisco Security Professional certificering met de introductie van een viertal nieuwe trainingen. Hiermee wijzigt de naam ‘CCSP’ in ‘CCNP Security’.
Zat al een tijdje in de pijplijn een lijkt mij ook logisch. Ik verwacht dat ze in Q1 van volgend jaar ook wel iets met CCIP gaan doen.

Grappig dat het bestaande QOS examen voor CCNP Voice wordt vervangen en QOS voor CCIP gehandhaafd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
BrammeS schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:31:
Grappig dat het bestaande QOS examen voor CCNP Voice wordt vervangen en QOS voor CCIP gehandhaafd blijft.
Zover ik weet zijn ze ook druk bezig om de bezem door het CCIP programma te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
gelukkig heb ik de boeken niet zelf hoeven te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik citeer uit het cisco lan switching boek :
If your users are unappreciative of the additional bandwidth, you have an unenviable group of colleagues with which to work. Put them back on 10BaseT!"
Handig die cisco boeken ,daar leer je nog eens wat! Nu maar gelijk eens toepassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik heb een vraasg over Frame Distribution bij een etherchannel in een default opstelling (src-dst-ip). Persoonlijk onthoud ik XOR altijd als "if !== then 1" maar dat is vast niet voor iedereen handig.

SRC1 = 192.168.0.1
SRC2 = 192.168.0.2
DST = 192.168.0.254

Opstelling 1: Een Two-Link Etherchannel
[SRC] === [DST]
1 bit XOR: Laatste bit van source1 en destination.
1 = 1
254 = 0
XOR = 1
Dus 2e link wordt gepakt.

Opstelling 2: Een Two-Link Etherchannel
[SRC] === [DST]
1 bit XOR: Laatste bit van source2 en destination.
2 = 0
254 = 0
XOR = 0
Dus 1ste link wordt gepakt.

Opstelling 3: Een Five-Link Etherchannel
[SRC] === [DST]
3 bit XOR: Laatste 3bits van source1 en destination.
1 = 001
254 = 110
XOR = 111
Dus 7e link wordt gepakt. Maar ik heb er toch maar 5 :?

In het boek worden er alleen voorbeelden gegeven van 2, 4 of 8 links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

TrailBlazer schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:32:
Ik heb er wel eens over nagedacht of het me wat lijkt om part time zoiets te gaan doen voor een paar uur in de week gastdocent zijn ofzo.
Grappig, ik doe dit zelf wel een beetje... Ik ben een tijdje geleden naar mijn oude MBO gegaan en daar gewoon mijn oud leraren aangesproken met de mededeling dat het mij wel leuk leek om gastdocent te zijn. Nadat ze vroegen wat ik tegenwoordig deed werd ik direct met de directeur van die afdeling aan tafel gezet. :9 Het duurde even voordat het los kwam (lees: paar keer aan moeten dringen), maar nadat ik voor alle nieuwe ICT leerlingen (2x 100 man) een presentatie mocht geven over mijn werk waren ze (docenten) enthousiast... Afgelopen september heb ik weer voor alle nieuwe ICT-helden van de toekomst gestaan... Tja, of het verhaal valt weet je niet, maar als je de hele zaal tijdens de presentatie stil kunt houden zonder dat er iemand met een zweep achter je staat, zal het wel goed zijn. >:)

Begin dit jaar heb ik voor 2 klassen 2de jaars gestaan die eind dat semester moesten gaan kiezen; systeembeheer of netwerkbeheer. Volgens de docenten was er gemiddeld 6 man uit 2 klassen die voor netwerkbeheer gingen, afgelopen keer waren het er 19... Dus dat verhaal zal indertijd ook wel interessant zijn geweest gok ik...

De docenten gaven eerlijk toe dat zij en de leerlingen gewoon de "feeling" met de praktijk missen en blij zijn met dit soort acties. Ik heb ook al een keer de opdrachten die de leerlingen krijgen mogen nazien, om te kijken of deze wel aansloten bij de praktijk...

* Whizzer ziet dit als zijn steentje bijdragen aan de maatschappij...

Maargoed, om nog een on-topic sausje aan dit bericht te geven; binnenkort maar eens beginnen met het hercertificeren van m'n CCIE Security. Ik denk dat ik de written van R&S ga doen, dan bepaal ik begin volgend jaar wel of ik daar ook echt serieus mee door ga...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Prachtig initiatief! Ik hoop dat meer mensen dit (kunnen) doen.
Waarom niet gelijk R&S doen? Dan is die hercertificering niet nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
battler schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:00:
Ik heb een vraasg over Frame Distribution bij een etherchannel in een default opstelling (src-dst-ip). Persoonlijk onthoud ik XOR altijd als "if !== then 1" maar dat is vast niet voor iedereen handig.

SRC1 = 192.168.0.1
SRC2 = 192.168.0.2
DST = 192.168.0.254

Opstelling 1: Een Two-Link Etherchannel
[SRC] === [DST]
1 bit XOR: Laatste bit van source1 en destination.
1 = 1
254 = 0
XOR = 1
Dus 2e link wordt gepakt.

Opstelling 2: Een Two-Link Etherchannel
[SRC] === [DST]
1 bit XOR: Laatste bit van source2 en destination.
2 = 0
254 = 0
XOR = 0
Dus 1ste link wordt gepakt.

Opstelling 3: Een Five-Link Etherchannel
[SRC] === [DST]
3 bit XOR: Laatste 3bits van source1 en destination.
1 = 001
254 = 110
XOR = 111
Dus 7e link wordt gepakt. Maar ik heb er toch maar 5 :?

In het boek worden er alleen voorbeelden gegeven van 2, 4 of 8 links.
het algoritme werkt alleen lekker met machten van 3 (dus 2 4 of 8) heb je iets anders dan krijg je een rare load verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
ahhh duidelijk. Waarschijnlijk krijgt XOR ,111 ,110 en 101 allemaal link 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
http://www.cisco.com/en/U...ote09186a0080094714.shtml
Hier staat de verdeling bij het aantal links

Op een 6500 kan je door in te loggen op de switch processor uitvragen over welke link een bepaald pakket gaat. Toevallig hebben we etherchannels met 6 members dus je ziet ook keurig dat de 2 poorten Gi2/41 Gi/2/40 vaker gekozen worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
switch-sp#sh etherchannel load-balance
EtherChannel Load-Balancing Configuration:
        src-dst-port

EtherChannel Load-Balancing Addresses Used Per-Protocol:
Non-IP: Source XOR Destination MAC address
  IPv4: Source XOR Destination TCP/UDP (layer-4) port number
  IPv6: Source XOR Destination IP address
switch-sp#

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0000
Computed RBH: 0x1
Would select Gi2/41 of Po88

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0001
Computed RBH: 0x0
Would select Gi2/40 of Po88

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0002
Computed RBH: 0x3
Would select Gi3/3 of Po88

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0003
Computed RBH: 0x2
Would select Gi2/42 of Po88

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0004
Computed RBH: 0x5
Would select Gi3/5 of Po88

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0005
Computed RBH: 0x4
Would select Gi3/4 of Po88

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0006
Computed RBH: 0x7

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0007
Computed RBH: 0x6

switch-sp#
switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0008
Computed RBH: 0x1

switch-sp#$hannel load-balance interface po88 mac 0000.1111.0009
Computed RBH: 0x0

switch-sp#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
ahah duidelijk. Verdeling is dus andersom eerste porten krijgen meer voor hun kiezen dan de laatste.

In het geval van 5 links is het dus;
XOR 000 + 001 = link 1
XOR 010 + 011 = link 2
XOR 100 + 101 = link 3
XOR 110 = link 4
XOR 111 = link 5

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54
TRALALALALALA
* segil happy

Vanochtend ICND1 gehaald met 950 punten, woeeeiii :Y

3 maanden bezig geweest met CBT nuggets, Odom's Exam Certification Guide, hele learningnetwork website van Cisco, GNS3 en PT5.3 en veel test scenario's. Moet wel zeggen dat CBT nuggets bij lange na niet alle examenstof dekt. Ik ben blij dat ik me daar niet alleen op gefocust heb.
En nu op naar ICND2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Gefeliciteerd! Mooie score! Al enig idee wanneer je voor ICND2 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-10 21:52
segil schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:44:
TRALALALALALA
* segil happy

Vanochtend ICND1 gehaald met 950 punten, woeeeiii :Y

3 maanden bezig geweest met CBT nuggets, Odom's Exam Certification Guide, hele learningnetwork website van Cisco, GNS3 en PT5.3 en veel test scenario's. Moet wel zeggen dat CBT nuggets bij lange na niet alle examenstof dekt. Ik ben blij dat ik me daar niet alleen op gefocust heb.
En nu op naar ICND2 :)
Congratulations, zeer nette score! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54
Thanks!
battler schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:48:
Gefeliciteerd! Mooie score! Al enig idee wanneer je voor ICND2 gaat?
Nee, nog niet. Hopelijk dit jaar nog. Wil nu eerst CompTia security+ gaan halen, omdat die vanaf volgend jaar slechts 3 jaar geldig is (en dit jaar nog 10 jaar :))
Daarna weer ICND2.

Ik zat trouwens helemaal alleen in dat examen lokaal, was ook de enige persoon voor de hele dag... alle (vrouwelijke) aandacht voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Op het moment dat ik examen moet doen ben ik zo zenuwachtig als wat dan heb ik echt geen oog voor vrouwelijk schoon, zelfs niet na het examen. Ik hoop volgende week te gaan voor CCNP - SWITCH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cisco Redesigns its Voice and Security Certifications to Align with Evolving Job Roles and Business Requirements
Cisco is pleased to announce major revisions to its popular Voice certification track and professional level Security certification to align with evolving job roles, technologies and business requirements:
CCNP Voice, formerly CCVP, includes the new Integrating Cisco Unified Communications Applications (CAPPS) v 8.0 course and corresponding #642-467 CAPP exam. In addition, significant updates have been made to the four remaining courses and related exams. The changes reflect the convergence of data, voice and video on the network.
CCNA® Voice certification includes the new Introducing Cisco Voice and Unified Communications Administration (ICOMM) version 8.0 course and corresponding #640-461 ICOMM exam. CCNA Voice validates associate-level knowledge and skills required to administer a voice network.
CCNP Security, formerly CCSP, delivers the practical skills needed to enforce cybersecurity performance, gain high quality security service levels and meet compliance mandates. The program consists of a new four exam curriculum aligned to the specific job role of the network security engineer that is responsible for testing, deploying, configuring and troubleshooting the core technologies that make up network security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

battler schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 22:09:
Prachtig initiatief! Ik hoop dat meer mensen dit (kunnen) doen.
Dank je, het voelt ook goed
Waarom niet gelijk R&S doen? Dan is die hercertificering niet nodig toch?
Ja, lullig uitgelegd (jet-lag van 9 uur in mijn lijf, sorry)... M'n CCIE verlengen bedoelde ik.. En die is natuurlijk te verlengen door een willekeurig CCIE written examen te halen. En tja, dan kan ik wel weer security doen, maar door R&S te doen maak ik het mezelf makkelijker (qua pad) eventueel een extra CCIE te behalen. Maar ik weet nog lang niet zeker of ik dan ook echt door zal zetten...

[ Voor 3% gewijzigd door Whizzer op 25-10-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Hmm ik moet zeggen dat het toch wel een klein beetje motiveert als zoveel mensen hun CCIE hebben/halen. Vandaag begonnen met VLANS/VTP en trunks. Na het eten een mooi lab verzinnen en dan hoop ik volgende week helemaal klaar te zijn voor het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
battler schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 18:31:
Hmm ik moet zeggen dat het toch wel een klein beetje motiveert als zoveel mensen hun CCIE hebben/halen. Vandaag begonnen met VLANS/VTP en trunks. Na het eten een mooi lab verzinnen en dan hoop ik volgende week helemaal klaar te zijn voor het examen.
Het ligt eraan hoe je het bekijkt er lopen er hier op tweakers redelijk wat rond maar als je dit vergelijkt met het aantal CCIE-ers op onze planeet dan zijn het er nog geen 10.000. Ooit hoop ik me ook in het rijtje der groten der aarde te scharen _/-\o_

bron: http://cciehof.weebly.com/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ik denk dat ik sowieso een stuk of 20 CCIE'ers ken meeste in NL maar ook wel een paar daar buiten. Het is een redelijk klein wereldje moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ach de komende 3 jaar mag ik daar nog niet eens aan denken. Vandaag lekker gespeeld met een laboefening. Morgen het hele spanning-tree verhaal lezen, samenvatten en labs maken. Prachtig eigenlijk als je alle tijd hebt, vrij veel apparatuur en boeken/cursusmateriaal en Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Battler, prachtig inderdaad! Ik wou dat ik wat meer tijd had voor mijn Cisco studies... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:24:
Battler, prachtig inderdaad! Ik wou dat ik wat meer tijd had voor mijn Cisco studies... :|
Inderdaad, ikzelf heb de laatste tijd erg druk gehad, als ik dan wel een keer thuis ben kan ik me moeilijk verzetten om aan de studie te gaan.

Vanaf volgende week een andere werkgever dus hopelijk dan weer wat gemotiveerder om serieus tijd voor de studie vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
BrammeS schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 08:21:
[...]
Vanaf volgende week een andere werkgever dus hopelijk dan weer wat gemotiveerder om serieus tijd voor de studie vrij te maken.
Die dus.

"Helaas" eerst even MCITP 2008 Server welke voorrang heeft op afronden CCNP.
Vrijgezel zijn levert echter ook een zee van tijd op ben ik achter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
[...]

Inderdaad, ikzelf heb de laatste tijd erg druk gehad, als ik dan wel een keer thuis ben kan ik me moeilijk verzetten om aan de studie te gaan.

Waarom begin je niet een weken later (is nu wel kort dag). In 1 week moet het toch wel te doen zijn om een certificaat te halen.

Als je werk hebt heb je wel de mogelijkheid om de praktijk te leren maar geen tijd voor de theorie. Heb je geen werk dan is het precies andersom.

[ Voor 64% gewijzigd door battler op 26-10-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:50
Ik werk sinds enige tijd als recruitment consultant op het gebied van IT en telecom, veel van mijn klanten specialiseren zich op het gebied van cisco (cisco zelf is ook een klant, meeste zijn cisco gold partner). Mijn ervaring met de certificaten is dat er vooral vanuit schoolverlaters onduidelijkheid bestaat omtrent de officialiteit van de certificaten, mensen die dit vanuit hun opleiding hebben gedaan denken vaak over een officieel certificaat te beschikken terwijl dit niet het geval is en klanten van mij vaak op zoek zijn naar officieel gecertificeerden.
Overigens is er voor de gene die dit nog niet wisten een "hall of fame" van alle CCIE certified mensen, in NL zijn die er slechts rond de 165, er zitten er zelfs bij die driedubbel CCIE zijn gecertificeerd (service provider, security en routingswitching) dan ben je wel een soort van godlike :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

1nsane schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:01:
Ik werk sinds enige tijd als recruitment consultant op het gebied van IT en telecom, veel van mijn klanten specialiseren zich op het gebied van cisco
Wat betekent dat dan voor jouw als iemand een CCNA/CCNP/CCIE en/of aanvullende certificaten heeft?
Is dat direct gekoppeld aan een type functie?

Wat betekent ervaring en gevolgde cursussen als je een sollicitant bekijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:50
it0 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:18:
[...]

Wat betekent dat dan voor jouw als iemand een CCNA/CCNP/CCIE en/of aanvullende certificaten heeft?
Is dat direct gekoppeld aan een type functie?

Wat betekent ervaring en gevolgde cursussen als je een sollicitant bekijkt?
Je kan dergelijke certificaten niet altijd koppelen aan specifieke functies, over het algemeen is het zo dat met een CCNA certificaat gedacht moet worden aan een netwerkbeheer functie, CCNP meer richting engineers/technische consultant en CCIE richting architecten.
Natuurlijk is het ook ervaring gerelateerd op wat voor functies iemand inzetbaar is.
Bijvoorbeeld nu ben ik bezig met een junior functie richting 2e lijns support waarbij CCNA gevraagd wordt maar ook ervaring op het gebied van cisco voip en Unified communications beheer dus Cisco Callmanager en/of Unity server. Wat je ook veel ziet is dat hoger gecertificeerden vaker als ZZPer werken.

Nogmaals een certificaat zegt niet alles, maar is voor veel klanten een maatstaf geworden.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
battler schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:14:
[...]

Waarom begin je niet een weken later (is nu wel kort dag). In 1 week moet het toch wel te doen zijn om een certificaat te halen.

Als je werk hebt heb je wel de mogelijkheid om de praktijk te leren maar geen tijd voor de theorie. Heb je geen werk dan is het precies andersom.
Nou, ik moet over het algemeen toch iets meer moeite doen om een certificaat te halen. Een weekje om even tshoot te doen is voor mij dus simpelweg niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik heb TSHOOT ook nog niet gehaald of gedaan, dus misschien ben ik wel overoptimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

battler schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:51:
[...]

Mag ik vragen waar je TI hebt gestudeerd?

-knip-
Ik heb TI gestudeerd aan de THR/HHS. Motivatiegebrek is zeer herkenbaar en ik merk toch dat het type docent veel verschil uitmaakt. Ik heb zowel normale docenten gehad (1e jaar) als een externe docent (2e en 3e jaar). Het was echt een wereld van verschil.

Nu verzorg ik al 2 tot 3 jaar hier en daar ook trainingen, voornamelijk officiele Cisco trainingen maar ook maatwerk en af en toe ook vrijwillige gastcolleges voor mbo studenten. Doordat ik relatief jong en nog niet al te lang uit de schoolbanken ben, weet ik hoe een gemiddelde mbo student is (en kunnen de studenten zich relativeren met mij) en weet ik ze te motiveren door ze in te laten zien wat voor leuks er allemaal mogelijk is (meestal praktijkverhalen combineren met theorie en humor). Tot nu toe gaat het goed en krijg ik soms nog wel maanden na een training mailtjes met vragen naar een nieuwe training.

Ik merk toch ook steeds vaker dat ik het trainen leuker vind dan het consulten. Ik denk en verwacht dat het tijdelijk is en dat het een kwestie is van krijgen van verkeerde opdrachten. Gelukkig loopt m'n huidige binnenkort af. Het verzorgen van trainingen zal ik waarschijnlijk altijd blijven doen, heb daar teveel plezier in op het moment om nu al aan stoppen te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
battler schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:32:
Ik heb TSHOOT ook nog niet gehaald of gedaan, dus misschien ben ik wel overoptimistisch.
Je moet SWITCH en ROUTE van voor naar achter kennen wil je die "even" halen. Reden ook dat ik 'm nog niet gedaan heb puur omdat ik niet meer dagelijks bezig ben met netwerkjes bouwen. Eerst even MCITP afmaken en dan doe ik TSHOOT wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
recently werd de site http://gns3vault.com genoemd bij de packetpushers en daar staan me een leuke verzameling aan GNS labs op verschillende niveau 's. Sinds kort is er ook een start gemaakt met troubleshooting labs al is er daar nog maar eentje van.

Mijn ervaringen met het Tshoot examen (na een keer met een paar 1000ste gezakt te zijn geweest) zijn positief. Deze nieuwe manier van examens afleggen bevalt me wel en is tevens ook meer op de praktijk gericht. Het examen an sich vraagt naast kennis, een scherpe concentratie van je aangezien er een aantal vragen tussen zit met kleine typo in de configuratie (hoe realife kan het zijn aangezien het meerendeel van de fouten aan menselijk handelen is toe te wijten).

Daarnaast is troubleshooten 1 maar timemanagement is 2. Je moet er bedreven in zijn en voor jezelf een strategie ontwikkelen zodat binnen een aantal stappen tot de oorzaak van het probleem kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

1nsane schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:01:
Overigens is er voor de gene die dit nog niet wisten een "hall of fame" van alle CCIE certified mensen, in NL zijn die er slechts rond de 165, er zitten er zelfs bij die driedubbel CCIE zijn gecertificeerd (service provider, security en routingswitching) dan ben je wel een soort van godlike :)
Ohja? Bestaan die mensen? :P
MrFX schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 10:10:
recently werd de site http://gns3vault.com genoemd bij de packetpushers en daar staan me een leuke verzameling aan GNS labs op verschillende niveau 's. Sinds kort is er ook een start gemaakt met troubleshooting labs al is er daar nog maar eentje van.
Zijn er meer die PacketPushers luisteren? Ik vind het initiatief erg leuk dat er nu eindelijk een podcast over networking gerelateerde zaken zijn. Toevallig ken ik ook 2 van de mensen die het doen. Zelf vind ik ze wel heel erg veel lachen wat het moeilijk maakt om te luisteren :P

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ben je trouwens niet de jongste drievoudige CCIE'er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Idem, laatste tijd druk gehad met school/werk en 's avonds weinig tijd om in de boeken en labs te duiken dus de studie verloopt op een iets lager tempo. Binnenkort toch echt concentreren op mijn ICND2..

@battler:

Werkt inderdaad motiverend om mensen met CCIE te kennen/zien. Sowieso alle *IE gecertificeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
7 November weer CCNP - ROUTE Cursus dat motiveert altijd sterk. Nu nog even labjes maken met STP en dan is het genoeg voor vandaag. Morgen VRRP/HSRP doen en dan moet ik er toch redelijk voorstaan om het examen te doen.

Ook vreemd dat bij een VTP Client MD5 wijziging geen VTP request naar buiten gaat :?

[ Voor 16% gewijzigd door battler op 28-10-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is dit een Cisco uptime record? 12-poorts Cisco 1912 switch is bijna 9 jaar up and running.

=====================================================
Catalyst 1900 - System Configuration
System Revision: 5 Address Capacity: 1024
System UpTime: 3255day(s) 07hour(s) 56minute(s) 47second(s)

----------------------- Settings ---------------------------------------
[N] Name of system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Helaas niet. Desalniettemin toch vrij lang. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Whizzer schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 22:01:
[...]
Verhaal over lesgeven op een ROC.
* Whizzer ziet dit als zijn steentje bijdragen aan de maatschappij...
Naar aanleiding van jouw post heb ik me ook aangemeld bij de lokale ROC. Ik hoorde van mijn neef die daar op school zit dat ze geen/weinig netwerk-les kregen wegens een gebrek aan docenten. Gisteren op gesprek geweest, vandaag het bericht gekregen dat ze me graag hebben. Ik ben aan het afstuderen dus het is maar voor ongeveer 18 uur waarvan 50% echt lesgeven. Het is maar een tijdelijk iets maar ik ben benieuwd. Donderdag CCNP - SWITCH examen ben ongeveer 14 uur per dag bezig met Cisco :F

[ Voor 56% gewijzigd door battler op 02-11-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb een broadcast vraag bij bv arp.

Bij een volledig up en running netwerk met een spanning-tree en ip igmp snooping.
Als je dan vervolgens een arp request doet, wordt dat dan geflood naar alle poorten, of wordt het verkeer meteen naar de juiste poort gestuurd waar aan het gevraagde ip adres hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een arp request is een layer2 broadcast pakket en wordt dus altijd geflood over het hele broadcast domein / IP subnet. Geen L2 of L3 multicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Pff examen kost 175,- en je moet een creditcard hebben. Lekker als je morgen examen wilt doen maar geen creditcard hebt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@battler, bij de meeste examencentra kun je ook op factuur examen doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik belde nog om te vragen of dat mogelijk was, maar dat kon helaas niet. Nu weet ik ook nog niet of ik een voucher code krijg of zelf moet betalen dus uiterlijk morgen reactie en anders vrijdag examen doen maar zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Die 175 is toch ook ex btw? Ik rekende van de week 217 euro inclusief af, examen was 185 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Incl. btw. , Ik wist niet dat examens ook nog eens verschilden van prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:54:
@battler, bij de meeste examencentra kun je ook op factuur examen doen? :)
Als je al bekend bent (als bedrijf) anders is het gewoon vooruit betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ikheb een offerte gekregen voor een Microsoft Certified Technology Specialist examen (70-671) voor EUR 175,00 ex btw. CSE4 was maar EUR 65,00 ext btw.

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 04-11-2010 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Prijstechnisch kun je het beste je examen rechtstreeks bij pearson Vue of een andere organisatie boeken en vervolgens een locatie en tijd kiezen. Cut the middle man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

MrFX schreef op donderdag 04 november 2010 @ 08:52:
Prijstechnisch kun je het beste je examen rechtstreeks bij pearson Vue of een andere organisatie boeken en vervolgens een locatie en tijd kiezen. Cut the middle man
Ik heb rechtstreeks bij pearson vue geboekt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Payment By: Credit Card
Total Purchases: EUR 146.00
Discounts: EUR 0.00
Tax: EUR 27.74
Amount Paid: EUR 173.74 :(

Rechtstreeks bij Person Vue voor CCNP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Snap die :( niet echt. Wees blij dat je de kennis hebt om het examen aan te kunnen! :)
Bevestiging hiervan kost geld maar zoals je zelf ook wel zou weten heb je dat zo terugverdient als je je papieren kan tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
battler schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:52:
Payment By: Credit Card
Total Purchases: EUR 146.00
Discounts: EUR 0.00
Tax: EUR 27.74
Amount Paid: EUR 173.74 :(

Rechtstreeks bij Person Vue voor CCNP.
wacht maar tot je je CCIE Lab moet boeken dan sla je helemaal stijl achterover 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ballebek schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:04:
[...]

Snap die :( niet echt. Wees blij dat je de kennis hebt om het examen aan te kunnen! :)
Dat moet nog blijken O-), Ik ben vrij zenuwachtig. Soort van een stokstaartje met ADHD en Parkinson.
Bevestiging hiervan kost geld maar zoals je zelf ook wel zou weten heb je dat zo terugverdient als je je papieren kan tonen.
Uiteraard klopt dit allemaal maar het blijft (voor mij iig) veel geld. Deze maand ~500,- uitgegeven aan studiekosten.
MrFX schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:10:
[...]
Wacht maar tot je je CCIE Lab moet boeken dan sla je helemaal stijl achterover 7(8)7
Tegen die tijd hoop ik wel werk te hebben. O-)

[ Voor 18% gewijzigd door battler op 04-11-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Wat is er nou leuker dan van je hobby je werk te maken? Lekker prutsen, kennis vergaren en ach, elke hobby kost nou eenmaal geld en gelukkig heb ik er maar 2 hobby's waarbij deze hobby nog de goedkoopste is! :P

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 04-11-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Achja dat is ook weer zo. Ik wil binnenkort ook een beetje spelen met VOICE dat zal ook wel weer vrij prijzig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn baas betaalt :)

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 04-11-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
battler schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:41:
Achja dat is ook weer zo. Ik wil binnenkort ook een beetje spelen met VOICE dat zal ook wel weer vrij prijzig worden.
Gezien de wijzigingen m.b.t. voice programma (https://learningnetwork.cisco.com/docs/DOC-9016) zul je (ciscopress kennende) nog wel even moeten wachten op de boeken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ahh bummer de CCNA ICOMM V8.0 is dus nog niet beschikbaar :-( Ik heb mijn oog op twee Poe switches en twee Cisco IP phones. :9~

[ Voor 105% gewijzigd door battler op 04-11-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

battler schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:03:
Naar aanleiding van jouw post heb ik me ook aangemeld bij de lokale ROC. Ik hoorde van mijn neef die daar op school zit dat ze geen/weinig netwerk-les kregen wegens een gebrek aan docenten. Gisteren op gesprek geweest, vandaag het bericht gekregen dat ze me graag hebben. Ik ben aan het afstuderen dus het is maar voor ongeveer 18 uur waarvan 50% echt lesgeven. Het is maar een tijdelijk iets maar ik ben benieuwd. Donderdag CCNP - SWITCH examen ben ongeveer 14 uur per dag bezig met Cisco :F
:D Top!! :D

En je wordt er zelf nooit slechter van. Je presentatieskills worden bijvoorbeeld weer beter etc. etc.

Who's next? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
battler schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:04:
Ahh bummer de CCNA ICOMM V8.0 is dus nog niet beschikbaar :-( Ik heb mijn oog op twee Poe switches en twee Cisco IP phones. :9~
Poe switches zijn niet perse noodzakelijk hoor, voor zo 'n 50 euro heb je al een 7940 incl voeding en de 3550 (koop een smi en mik er een emi image op) switches zijn nu ook zeer betaalbaar. Zo bespaar je weer wat knaken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
battler schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:04:
Ik heb mijn oog op twee Poe switches en twee Cisco IP phones. :9~
PoE of Pre-Standard? Niet alle Cisco IP Phones kunnen met die 2e omgaan.
Als je dus zou kijken voor een 3550-24PWR moet je wel een wat "oudere" Cisco IP Phone erbij nemen die dat ook daadwerkelijk ondersteund. Staat op de Cisco website een mooie tabel welke wat ondersteund. Sommige beide. :)

Ik weet het niet precies (nog niet verdiept in wat er exact behandeld wordt) maar ICOMM is gebasseerd op CM(E) 8.0, wil je die gaan draaien op een router dan zal je er een nodig hebben die minimaal IOS 15.x slikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Uberprutser op 05-11-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Whizzer schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:40:
[...]

En je wordt er zelf nooit slechter van. Je presentatieskills worden bijvoorbeeld weer beter etc. etc.

Who's next? ;)
kost het me vrije dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi,

Zijn er nog meer mensen die naar cisco live in london gaan eind januari 2011?
Ik ga er heen in ieder geval!!

http://www.ciscolive.com/europe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Vandaag is/was een mooie dag: CCNP SWITCH examen, HRM gesprek voor ROC en Divali.
Redelijk gemiddeld examen. Vrij lage score van 870 (ongeveer), waarbij ik de meeste fouten heb gemaakt met L2 security. Er zat een lab bij waarbij ik radius moest configureren en echt veel heb ik dat niet geoefend dus dat was wat minder. Desalniettemin ben ik ontzettend blij want ik heb er de afgelopen 2 weken veel tijd in gestoken. Wat ik nu ga doen weet ik niet precies. Ik moet nog ICND2 doen, want ik ook zeker voor het eind van dit jaar gedaan wil hebben. Sowieso moet ik nog CCNP - ROUTE en TSHOOT doen en het liefst ook CCNA - VOICE.
Whizzer schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:40:
[...]
Who's next? ;)
Ook al is het voorlopig maar voor tijdelijke aard het lijkt me een enorm leerzame les. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is mijn gezag/uitstraling en hoe ik de leerlingen dus ook onder controle kan houden. De docenten wezen mij hier al op tijdens het sollicitatiegesprek. Hoewel ik volgens hun erg volwassen overkom zijn het geen makkelijke leerlingen. Gelukkig was ik dat zelf ook niet :+ De vader van mijn vriendin is net klaar met zijn master in de didacktische kant dus ik denk dat ik ook maar wat boeken ga lenen.
MrFX schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:48:
[...]
Poe switches zijn niet perse noodzakelijk hoor, voor zo 'n 50 euro heb je al een 7940 incl voeding en de 3550 (koop een smi en mik er een emi image op) switches zijn nu ook zeer betaalbaar. Zo bespaar je weer wat knaken _/-\o_
Ik heb op dit moment 5 3550's staan met de EMI image. :9~ Gekocht voor ongeveer 50 euro p.s 8)7 Maar Poe is toch wel leuk als je wilt spelen met voice lijkt me?
Ballebek schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:58:
[...]

PoE of Pre-Standard? Niet alle Cisco IP Phones kunnen met die 2e omgaan.
Als je dus zou kijken voor een 3550-24PWR moet je wel een wat "oudere" Cisco IP Phone erbij nemen die dat ook daadwerkelijk ondersteund. Staat op de Cisco website een mooie tabel welke wat ondersteund. Sommige beide. :)

Ik weet het niet precies (nog niet verdiept in wat er exact behandeld wordt) maar ICOMM is gebasseerd op CM(E) 8.0, wil je die gaan draaien op een router dan zal je er een nodig hebben die minimaal IOS 15.x slikt.
Aangezien ik de 3550 al heb (en ze erg lastig te krijgen zijn met PoE 2e hands) had ik mijn oog op een Cisco Catalyst ws-C3524-pwr-xl-en (PoE). 75,- p.s inclusief verzendkosten. Mocht je hier ideeen of commentaar op hebben, graag :) Voor de phones zat ik te denken aan de 7940 voor 50,- p.s.

Wat denken jullie hiervan?
Misschien om leerlingen te motiveren om voor het vakgebied netwerken te kiezen?

[ Voor 3% gewijzigd door battler op 05-11-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
En niet te vergeten: PoE is ook handig als je na voice verder gaat met WiFi...
*Kijkt liefkozend naar Cisco 1230 AP's*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
battler schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:50:
Aangezien ik de 3550 al heb (en ze erg lastig te krijgen zijn met PoE 2e hands) had ik mijn oog op een Cisco Catalyst ws-C3524-pwr-xl-en (PoE). Mocht je hier ideeen of commentaar op hebben, graag :) Voor de phones zat ik te denken aan de 7940 voor 50,- p.s.
1: Ouwe zooi. Heb er 2 gehad en had rare problemen met deze switch samen met mijn Voice opstelling. Als je een beetje goed kijkt kan je een 3550-24PWR op de kop tikken (waar ik geen problemen mee heb gehad).

2: Hier maak je een fout; deze switch doet geen PoE maar Inline Power (de 3550-24PWR ook niet). Dit is een Cisco techniek. De 7940 pakt beide systemen maar bijvoorbeeld een 7945 (en andere nieuwere telefoons) niet, die slikken alleen PoE.

edit: Je hebt CCNP Switch gedaan maar je hebt geen ICND2? Je moet toch een geldige CCNA op je CCO hebben wil je hier examen voor doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 05-11-2010 22:04 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 42 Laatste