Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.
Dat wist ik niet. Ging ervan uit dat de 12V direct is doorgelust, maar er zit dus een MOSFET tussen...mux schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:30:
Sort of not really... er zit een schakelaar (MOSFET) op de 12V, en deze is vrij zwakjes uitgevoerd, zeker op de 80W. Je kunt er waarschijnlijk wel voor korte tijd wat meer stroom doorheen gooien, maar 100ish watt is wel het maximum wat je wil doen zonder er een fannetje op te richten.
Dat betekent dus het vóór de PicoPSU aftappen van de 12V als een alternatief ?
Ik ken ze niet. Iha is het hele fora doorspitten. Bij onze duitse vrienden van hardwareluxx (draadje over 10W systemen) kom je nog een eind. Het is ook redelijk ondienlijk, want je zult dan bijna bij elk nieuw mobo dit moeten testen. Het blijkt nl. dat mobo fabrikanten niet altijd een zuinig of onzuinig mobo maken. Zo springen de nieuwe asrock B75 mobo's eruit, en doen de intel 77 mitx het ook zeer goed.goodfella schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:06:
Zijn er sites waar HTPC/Server configuraties worden bijgehouden rekeninghoudend met OS (Linux, Window) en toepassingen (XBMC, Sabnzbd). Zeg maar. Top 10 Lowest power consuming HTPCs using parts X, Y, Z.
Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.
Kortom: zoeken en kiezen...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Pagina 36 van de handleiding al gecheckt?DennusB schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:05:
Er zit inderdaad wel een 4-pins aansluiting aan de voeding. Hoe moet ik deze in de connector op het moederbord steken zodat het werkt?

Muaha. Er staat wel op een pagina "To use the 4-pin ATX power supply, please plug your power supply along with pin 1 and pin 5.". Wat bedoelen ze daar nou mee? Het is een 4 pins-connector? Dus hoe kan hij in 1 & 5 tegelijk zitten ?CaptJackSparrow schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:30:
[...]
Pagina 36 van de handleiding al gecheckt?
Dan staat er 12V op apparaten als de computer nog niet aan is. Ook niet echt een alternatief.Mars Warrior schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:19:
[...]
Dat wist ik niet. Ging ervan uit dat de 12V direct is doorgelust, maar er zit dus een MOSFET tussen...
Dat betekent dus het vóór de PicoPSU aftappen van de 12V als een alternatief ?
Het kan gedaan worden, maar dan moet je nog een - wat zwaarder uitgevoerde - MOSFET gebruiken en die aan het stuursignaal van de andere mosfet hangen. Uh... good luck!
* Usenet Downloads: Sabnzbd/Sickbeard/Couchpotato/Headphones
* Torrents: zo nu en dan
* XBMC met vloeiend 1080p playback etc.
* Timemachine Support m.b.v. AFP server (Ubuntu)
* SSH, FTP en VNC server (hoeft niet altijd aan te staan).
Wat zijn dan redelijke streefcijfers qua verbruik? idle system van 20 Watt, en stressed 40 Watt? of is dat erg optimistisch?
Ja het blijft bij 1 HDD. Heb ik dan niet speciale voedingen nodig zoals picoPSU achtige dingen?mux schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:50:
Dat is in principe iets dat je met elk soort hardware kunt doen. Ja, 20W idle is uitstekend mogelijk zolang je er niet meer dan 1HDD in propt.
Ik heb het volgende bij elkaar gesprokkeld:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 2130 Boxed | € 106,80 | € 106,80 |
1 | Intel Desktop Board DH61AG | € 89,89 | € 89,89 |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced | € 34,95 | € 34,95 |
1 | Cooler Master NA 90 | € 25,- | € 25,- |
1 | Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 | € 31,45 | € 31,45 |
1 | OCZ Vertex Plus R2 120GB | € 69,- | € 69,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 357,09 |
Wellicht overkill voor nu, maar zo kan ik in ieder geval weer even voort. Volgens mij heb ik geen hele domme dingen gedaan, maar ik wilde toch even wat navragen:
- Klopt het dat ik op deze manier klaar ben, dus dat ik geen voeding hoef te kopen, omdat er een PicoPSU achtige voeding op dit moederbord zit?
- Wat voor adapter kan ik er op aansluiten? Ik heb nu die CoolerMaster voeding erbij, omdat iemand in deze thread zei dat dit werkte, maar kan ik er ook gewoon een oude laptop adapter in stoppen?
- Hoeveel gepruts gaat het zijn om alles in dat kleine kastje te proppen?
Je kunt dan inderdaad ook voor een PicoPSU gaan, deze staat ook in de Pricewatch. Ook bestaan er behuizingen met ingebouwde picopsu-achtige voeding, zoals de Antek ISK-300/301 en LC-power LC-1320mi. Zie ook mijn BBG Zuinige NASgoodfella schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:55:
[...]
Ja het blijft bij 1 HDD. Heb ik dan niet speciale voedingen nodig zoals picoPSU achtige dingen?
2 mogelijkheden:
- gewone ATX-voeding
- een 18V laptop voeding van tenminste 80W (dus de Coolermaster NA90 zou moeten werken). Laptop voedingen van 12V werken niet.
Simpel. In 1&5 van de 8-pins connector op het mobo.DennusB schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:32:
Muaha. Er staat wel op een pagina "To use the 4-pin ATX power supply, please plug your power supply along with pin 1 and pin 5.". Wat bedoelen ze daar nou mee? Het is een 4 pins-connector? Dus hoe kan hij in 1 & 5 tegelijk zitten ?
Nummering daarvan bijv.:
1234
5678
In 1256 dus.
Dikke kans trouwens dat door de combinatie van rechte en afgeschuinde kanten hij er maar op één plaats in past.
Verwijderd
Ik heb nu een Dell D600 laptop in de meterkast staan achter een 50Mb glasvezel lijntje. Dit is een Pentium M@1.8 Ghz single core uit 2004 met 3 GB geheugen en een 80 GB 2.5" schijfje, geen race monster, maar dat is ook niet zo relevant voor wat ik er mee doe.
- webservertje,
- postgresql database voor een Django site
- mysql en php voor wat webdevelopment klusjes
- simpel FTP en webdav om wat grotere bestanden heen en weer te schuiven
- web en ssh proxy
Het ding valt letterlijk van ellende uit elkaar, en blijft maar werken, maar voor hoelang nog.
Bottomline, het ding doet 11W idle @ 600Mhz en ook dan zelfs nog behoorlijk resposief. In full load kom ik niet boven de 25W.
Toch lees ik in alles hierboven idle! waardes van 25 - 30, zelfs 40 Watt.
Mux heeft er een mooie blog over, maar de 440 euro uit de blog van mux is toch wel wat veel van het goede (W.A.F.!?!), toch maar weer een 'nieuwe' oude laptop?
Maar als zelfs 440 euro te duur is: kijk eens naar tweedehands onderdelen! Je kunt voor nagenoeg weggeefprijzen eerste-generatie Core i3-systemen krijgen. Kijk eens naar de hardware die ik in mijn Fikki3-computer heb gebruikt: mux' blog
[ Voor 39% gewijzigd door mux op 01-11-2012 13:27 ]
Passen hierin twee harde schijven naast een DVD-brander?
Ja: 3x 3.5-inch en 1x 5.25-inch.chronoz schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:10:
Cooler Master Elite 120 Advanced
Passen hierin twee harde schijven naast een DVD-brander?
Ooit van dit fenomeen gehoord? http://www.google.nl
Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X
Mijn vorige servers waren allemaal opgebouwd uit 2de hands spul, zelfs de schijven. Ik kocht altijd in de maanden nadat Intel of AMD weer met nieuwe dingen uitkwam en veel mensen hun 1 jaar oude spullen de deur uit deden voor soms 1/3 van de nieuwprijs.mux schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:26:
Laptops zijn altijd een goed alternatief, maar je betaalt daar een hoop geld voor weinig performance en uitbreidbaarheid. Zuinigheid is ook zuinig met geld: iets dat 1W zuiniger is maar 100 euro duurder is niet een goede keuze.
Maar als zelfs 440 euro te duur is: kijk eens naar tweedehands onderdelen! Je kunt voor nagenoeg weggeefprijzen eerste-generatie Core i3-systemen krijgen. Kijk eens naar de hardware die ik in mijn Fikki3-computer heb gebruikt: mux' blog
Mijn huidige server is de eerste die voornamelijk uit nieuwe spullen is opgebouwd, al heb ik gezien de prijzen van hdds deze toch wel nieuw (gesealed dus nog) tweedehands gekocht via handelaren...
Maar als je iets simpels wil, dan ben je zelfs met nieuw spul niet heel duur uit.
In de basis heb je voor €200 al een leuk systeem: Mobo €60, CPU €40, RAM €20, HDD €50, Kast+PSU €30
Natuurlijk heb je dan geen echt goede voeding, en zeker geen picoPSU, dus de 11W zul je niet gaan halen, maar je zult wel een heel eind komen...
is dit een meter waarvan je nog (relatief) accurate meetwaarden van mag gaan verwachten?
http://www.samenkopen.net/action_product/689472/982647
Te gek, een case + PicoPSU achtige voeding, dat scheelt wat centjes. Is jouw zuinige nas ook geschikt i.c.m HTPC toepassingen? Trouwens succes met Fluffy2, ik heb op je gestemd!mux schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:51:
[...]
Je kunt dan inderdaad ook voor een PicoPSU gaan, deze staat ook in de Pricewatch. Ook bestaan er behuizingen met ingebouwde picopsu-achtige voeding, zoals de Antek ISK-300/301 en LC-power LC-1320mi. Zie ook mijn BBG Zuinige NAS
Wat wil je kunnen meten?Rayures schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:56:
vraagje aan Mux, als elektro kenner..
is dit een meter waarvan je nog (relatief) accurate meetwaarden van mag gaan verwachten?
http://www.samenkopen.net/action_product/689472/982647
@goodfella: bedankt voor je stem
[ Voor 14% gewijzigd door mux op 01-11-2012 16:07 ]
Voor het geld is het echter moeilijk om een TRMS meter te vinden. Als ik eerlijk moet zijn: voor dit geld zou ik een multimetrix kopen en geen TRMS eisen, of iets meer geld uitgeven en een (tweedehands) Fluke 114 kopen. Die zitten in de buurt van 75 euro op marktplaats en pandjeszaken (used products zie ik ze regelmatig voorbij komen). Zelf heb ik ooit nog eens een Fluke 111 gekocht in nieuwstaat voor 45 euro.
1 x 6 core (12 vCores), 4x 8GB en 12 hdds (7k en 14k) tezamen gebruiken 61 W bij licht CPU en zwaar hdd gebruik....
1 | Intel Core i5 3470 Boxed | € 165,60 | € 165,60 |
1 | Intel DH77DF | € 114,18 | € 114,18 |
1 | Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile | € 25,30 | € 25,30 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W Low Profile White | € 44,95 | € 44,95 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 89,90 | € 89,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 439,93 |
Hierbij pak ik een minibox M350 en een PICOPSU 80w. Met een beetje geluk gaat het allemaal ( net ) passen:) Indien het niet blijkt te passen dan ga ik wel even kijken naar een iets ruimere behuizing.
Enige waar ik eigenlijk nog aan twijfel is of ik een SSD pak of een normale hd met meer capaciteit. Ik durf in de kleine M350 eigenlijk geen 2 HD's te plaaten en wil toch het stroomverbruik relatief laag houden.
Ik twijfel alleen over de processor, tussen de G840(of G620, maar minimaal prijsverschil) en de goedkopere G530. Iemand een idee? Ik zie meestal de G6** en G8** voorbij komen hier, maar in Mux' lijstje de G530..
Keuze is uit kostenbesparing voor Micro-ATX, ruimtegebrek heb ik in de meterkast geen last van. Heb tevens al 2x 1,5TB schijven, welke ik in de toekomst nog wil uitbreiden. Voeding is eveneens al in bezit, wordt wellicht in de toekomst vervangen door een zuiniger exemplaar.
Lijstjes:
1 | Intel Pentium G840 Boxed | € 54,30 | € 54,30 |
1 | MSI B75MA-P45 | € 54,45 | € 54,45 |
1 | Sharkoon MS140 | € 33,30 | € 33,30 |
1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 30,30 | € 30,30 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | In Bezit | In Bezit |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 172,35 |
of
1 | Intel Celeron G530 Boxed | € 34,90 | € 34,90 |
1 | MSI B75MA-P45 | € 54,45 | € 54,45 |
1 | Sharkoon MS140 | € 33,30 | € 33,30 |
1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 30,30 | € 30,30 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | In Bezit | In Bezit |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 152,95 |
ervaringen van een G530 eigenaar (Passief gekoelt met standaard koeler)Borromini schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 00:52:
Er is technisch weinig verschil tussen de Celerons en instap-Pentiums. De G530 is meer dan krachtig genoeg voor een standaard fileserver.
Ik merk wel hickups bij zware HD-films die ik afspeel.
Verder doet hij bij me Hyper-v (vm's), Filesharing (w2012 is achterlijk snel), VLC-player, Internetten, Office en internetspelletjes. het is ook mijn testbak voor werk.
ik zou de MSI afraden als MoBo, ik zie weinig instelmogelijheden (core voltage kun je niet verlagen) zou nu voor de Asrock zijn gegaan!
[ Voor 11% gewijzigd door technopeuter op 02-11-2012 11:03 ]
diskeltische lurker
Dank je, in principe gebruik ik een Raspberry Pi of Apple TV als mediaspeler, dus dat zal hij niet gaan doen.technopeuter schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:02:
[...]
ervaringen van een G530 eigenaar (Passief gekoelt met standaard koeler)
Ik merk wel hickups bij zware HD-films die ik afspeel.
Verder doet hij bij me Hyper-v (vm's), Filesharing (w2012 is achterlijk snel), VLC-player, Internetten, Office en internetspelletjes. het is ook mijn testbak voor werk.
ik zou de MSI afraden als MoBo, ik zie weinig instelmogelijheden (core voltage kun je niet verlagen) zou nu voor de Asrock zijn gegaan!
Mag ik je vragen voor welke Asrock je dan zou gaan? Ik heb goede verhalen gelezen over dit MSI moederbord, maar de Asrock komt me nog niet echt bekend voor.
Thanks, had in inmiddels in de Pricewatch twee modellen gevonden, maar wist niet exact welke het dan zou zijn. Dan wordt het dus de Asrock!mux schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:25:
Ik gok zo dat hij spreekt over de Asrock die ik o.a. in mijn BBG zuinige all-round en BBG zuinige NAS aanraad, wat weer voortkomt uit deze thread en vele andere plekken op het internet waar men bezig is met zuinige computers
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heb al veel reviews doorgenomen inmiddels en dat een Gxx het goed doet als fileserver weet ik wel inmiddels. Maar ik kan nergens iets terug over VPN server gebruik.
Bedoel eigenlijk meer de encryptie die er gebruikt wordt voor de VPN. Ik was onder de indruk dat dit cpu intensief is. Maar als een G620 voldoende is stop ik liever die in de nog aan te schaffen download/vpn server die ik wil.mux schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 20:16:
Ik heb een VPN-server draaien op een G620. Wat is er aan VPN dat zo speciaal is? VPN is alleen maar een netwerkverbinding, dat trekt zelfs een ARM-based machine.
Als je van plan bent AES (met bijvoorbeeld ipsec/l2tp) te gebruiken dan is het misschien handig om daarop te letten.
De G2120 heeft geen instructieset hiervoor onboard.
Persoonlijk mis ik het niet bij VPN gebruik, maar dat ligt ook aan hoe snel je lijn is en wat je precies wilt doen ermee.
Op mijn laptop (met core i3) icm TrueCrypt en SSD is het toch wel jammer dat de CPU geen AES praat.
Edit: wat mux dus zegt.
- knip -
5x, volgens de handleiding is dat "GPU niet gevonden"... maarja, die zit in die processor..Raven schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:22:
Wat voor piepcode krijg je en staat die in de manual?
Beide gedaan, nergens problemen te bekennen. Morgen maar dingen proberen uit te sluiten met de lokale PC boer...mux schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:03:
Even checken of er pinnetjes verbogen zijn in de CPU-socket en of je mem goed zit.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
tnx voor de tips en info!mux schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:39:
Da's een lastige. Goedkoper ga je geen true rms apparaat krijgen, maar die V&A meters zitten slecht in elkaar (als in: ik zou er geen 230VAC mee durven meten) en zijn vooral de bekende featurewhores: hoeveel functies kunnen we aanbieden voor zo min mogelijk geld.
Voor het geld is het echter moeilijk om een TRMS meter te vinden. Als ik eerlijk moet zijn: voor dit geld zou ik een multimetrix kopen en geen TRMS eisen, of iets meer geld uitgeven en een (tweedehands) Fluke 114 kopen. Die zitten in de buurt van 75 euro op marktplaats en pandjeszaken (used products zie ik ze regelmatig voorbij komen). Zelf heb ik ooit nog eens een Fluke 111 gekocht in nieuwstaat voor 45 euro.
(Fluke 114 heeft geen 'A' functionaliteit)
(Zit bij mij om de hoek een used product shop, zal ook een binnenlopen... je weet maar nooit)
[ Voor 5% gewijzigd door Rayures op 03-11-2012 12:21 ]
1 | AMD A6-3650 Boxed | € 67,- | € 67,- |
1 | Asrock A75M-HVS | € 43,30 | € 43,30 |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced | € 34,95 | € 34,95 |
1 | Sandisk Cruzer Switch 32GB Zwart | € 11,- | € 11,- |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 35,45 | € 35,45 |
1 | LG GH24NS90 Zwart | € 15,58 | € 15,58 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,50 | € 37,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 244,78 |
Ik vraag me alleen af of deze kast geschikt is als HTPC en of het mogelijk is de USB stick aan de binnenkant aan te sluiten. Ik heb hier een 3TB hard disk.
Het probleem is:
- 500GB OS HDD is duur, dat kost alweer €50.
- De meeste HTPC cases hebben ruimte voor slechts één hard disk.
Suggesties voor HTPC-aankoop met laag budget?
Het is maar één letter verschill in het alfabet, HSPC (HomeServerPC)Borromini schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:42:
Dit is een servertopic, geen topic voor HTPC's?

Echter adapters van 150W en meer lijken allemaal een 4 pin mini DIN connector te hebben. Ik wil de huidige jack aansluiting behouden en denk dus aan een verloopje.
Echter ik weet niet waarom deze niet de gewone jack plug aansluiting hebben, dus zie ik iets over het hoofd soms ??
Deze behuizing is prima te gebruiken als HTPC als je geen problemen hebt met het formaat. Het is natuurlijk een vrij forse kast voor bij je TV. Grote voordelen zijn natuurlijk dat je er een full size ODD en drie 3,5 inch HDD's in kwijt kan. Ook een full size ATX voeding past gewoon en dat is ook wel fijn.chronoz schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:33:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A6-3650 Boxed € 67,- € 67,- 1 Asrock A75M-HVS € 43,30 € 43,30 1 Cooler Master Elite 120 Advanced € 34,95 € 34,95 1 Sandisk Cruzer Switch 32GB Zwart € 11,- € 11,- 1 Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile € 35,45 € 35,45 1 LG GH24NS90 Zwart € 15,58 € 15,58 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 37,50 € 37,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 244,78
Ik vraag me alleen af of deze kast geschikt is als HTPC en of het mogelijk is de USB stick aan de binnenkant aan te sluiten. Ik heb hier een 3TB hard disk.
Het probleem is:
- 500GB OS HDD is duur, dat kost alweer €50.
- De meeste HTPC cases hebben ruimte voor slechts één hard disk.
Suggesties voor HTPC-aankoop met laag budget?
Een USB stick zou je in je kast kunnen leggen en middels een verlengkabel aansluiten op een USB poort aan de achterkant van de behuizing. De behuizing heeft namelijk aan de achterzijde een gat met rubber afgedekt waar je kabels doorheen kan leiden.
Ondanks het formaat van de kast kan er echt geen mATX moederbord in, daar zul je dus een andere keus in moeten gaan maken. Ik heb zelf de Asrock E350M1 in deze behuizing zitten. Grote voordeel hierbij is dat de CPU er al op zit en je dus geld kunt besparen met deze keus. Een nadeel is wel dat de CPU echt kracht mist dus zware processorbelastende taken moet je niet doen met dit bordje. 1080p mkv files zijn echter geen enkel probleem door de geintegreerde AMD GPU.
Zit daar dan niet ook heel veel verlies in?mux schreef op zondag 04 november 2012 @ 16:35:
Current rating; die jacks hebben nogal veel contactweerstand waardoor ze niet geschikt zijn voor meer dan ~8A.
Even niets...
Blijkbaar kan ik echt niet reken....mux schreef op zondag 04 november 2012 @ 17:05:
Een klein beetje. Typische contactweerstand van barrel connectoren, end of life, is 10-20mohm. Dus bij 8A geeft dat ruwweg 0,64-1.28W verlies. Niet genoeg om nuttig te zijn op het geheel, wel genoeg om je connector vrij warm te maken en bij overload te laten smelten.
[ Voor 5% gewijzigd door vDorst op 05-11-2012 08:07 ]
etc.
1 | Intel Core i3 2120T Boxed | € 105,50 | € 105,50 |
1 | MSI B75MA-P45 | € 52,95 | € 52,95 |
2 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 88,80 | € 177,60 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 24,- | € 24,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 16,24 | € 32,48 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,50 | € 37,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 430,03 |
In de BIOS standaard ECO setting aangezet, verder nog niets getuned. Ik had nog een 640GB uit mijn iMac en daar heb ik Ubuntu 12.10 server op gezet maar ik heb te lang GUI OS-en gewerkt en het is wel wennen zo weer met de prompt, maar ja, dat is weer een uitdaging.

Het verbruikt is nu ongeveer 34W dus dat is al netjes. Als ik Ubuntu heb draaien zoals ik wil dan gaan we tunen aan het verbruik.
[ Voor 67% gewijzigd door Petje72 op 04-11-2012 21:33 ]
Ook als geen GUI gaat gebruiken kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om toch een video-driver te instaleren, omdat de IGP dan in idle-mode kan: deepbass909 in "Linux en zuinigheid"
Oh, is FD een krant, ik kon de term al niet helemaal plaatsen toen ik in de UD keek:mux schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:53:
Há, die krant wordt dus toch nog door mensen gelezenhier in Berkel wordt hij inmiddels maar bij één zaak verkocht omdat hij zo weinig afname ziet...
- FD is a term that is treated as a suffix to a sentence for no apparent reason.
It is rumoured that it means "facedown" as in a facepalm like gesture, but this is not confirmed.
It seems to have originated from a bunch of losers from Fletcher's Creek Senior Public School, and is now a common term used at the end of a sentence, similar to "xD", ":P", etc.
Basically if you use this term at the end of your sentences, clearly you're a frigggin' loser. - FD stands for 'foreign dick'
noun; an attractive male from a foreign country, often a country well know for the attractiveness of its males (ie. Australia, Ireland, etc.), and often sporting a sexy accent. - The great Starcraft Clan - FD; Fiery Death. Led By Ezekiel and Afmedafro and found on USWest Battle.net
It has a first commander called Jules who frequently makes quips such as ririri or whoa yeah or RUN LIKE A ZERGLING. - FD is an abbreviation for "Fucking Dipshit" or "Fucking Douche" or "Fucking Dumbass" or...... etc. you can probably think of a ton more.
This is a word that usually describes a dumb jock at your school or workplace or one of those wiggas hanging around the skatepark. - FD means Feel Dumb
It is what you say when you make a person look like a fool or looser
something embarassing like tripping or getting caught doing something bad
...maar ik weet nu beter

Uit het Financieel Dagblad.Emile Nijssen (25) werkt met zijn bedrijf Efficient Electronics aan een elektriciteitsvoeding om het stroomgebruik van computers drastisch te beperken.
Om te beginnen: wat is een voeding?
‘Elk elektrisch apparaat heeft een voeding, ook wel adapter of transformator genoemd, om de stroom uit het stopcontact om te zetten naar een vorm die bruikbaar is voor bijvoorbeeld een telefoon of computer. Nu is de voeding van een wasmachine of snelkoker heel efficiënt, maar juist bij een computer niet. Daar gaat zo’n 90% van de energie verloren bij de omzetting van de stroom uit het stopcontact.’
Wat zijn de besparingen van uw voeding?
‘In het extreemste geval een kleine 90%. Dan pak je het hele voedingssysteem aan. Dat is me ook gelukt. Maar ik wil me met mijn bedrijf vooralsnog niet gaan richten op het hele systeem, maar op die ene grote voeding die elke computer heeft. Dan behaal je een energiebesparing van 30%.’
Wanneer komt die op de markt?
‘Ik heb al een Duitse klant die hem wil toepassen in een datacentrum. Volgend jaar wil ik hem ook verkopen aan toeleveranciers van grote computermerken. In de tussentijd ga ik mijn prototype uitontwikkelen en de certificering regelen. Dat kost geld dat ik hoop binnen te halen door volgende week de ASN Bank Wereldprijs te winnen. Dat zou me €10.000 opleveren.’
(http://fd.nl/print_kopie/...nnen-veel-zuiniger-werken)
Huh?Daar gaat zo’n 90% van de energie verloren bij de omzetting van de stroom uit het stopcontact.
Heb je toevallig ook meetwaarden zonder de 2TB disks eraan?Petje72 schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:25:
Mijn nieuwe thuisserver alvast in elkaar geknutseld in een testopstelling.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3 2120T Boxed € 105,50 € 105,50 1 MSI B75MA-P45 € 52,95 € 52,95 2 Western Digital Green WD20EARX, 2TB € 88,80 € 177,60 1 Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 24,- € 24,- 2 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G € 16,24 € 32,48 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 37,50 € 37,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 430,03
In de BIOS standaard ECO setting aangezet, verder nog niets getuned. Ik had nog een 640GB uit mijn iMac en daar heb ik Ubuntu 12.10 server op gezet maar ik heb te lang GUI OS-en gewerkt en het is wel wennen zo weer met de prompt, maar ja, dat is weer een uitdaging.
[afbeelding] [afbeelding]
Het verbruikt is nu ongeveer 34W dus dat is al netjes. Als ik Ubuntu heb draaien zoals ik wil dan gaan we tunen aan het verbruik.
De zooi ligt nu uit elkaar, deze week ga ik het allemaal in mijn kast (radio) bouwen. Als alles in de kast zit dan ga ik vanalles testen (1, 2, 3 schijven, bios nog tunen, powersaving via OS etc) en zal het hier posten.BlackShadow schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:44:
[...]
Heb je toevallig ook meetwaarden zonder de 2TB disks eraan?
Ik ga eens kijken of dit iets is als OS: http://www.amahi.org/
[ Voor 7% gewijzigd door Petje72 op 06-11-2012 09:08 . Reden: link naar Amahi toegevoegd ]
Het plan is om er een i5 op te zetten met een SSD en PicoPSU.
Op een 775 gaat geen i5, een i5 heeft een ander socket, momenteel is 1155 het meest gebruikte socket in dit topic.
Scherp. Even snel zitten kijken, maar ik vermoed dat bijvoorbeeld een Intel Celeron E1500 een goede keus zou zijn mits 2ehands verkrijgbaar.Dadona schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:08:
Die server gaat uitermate zuinig zijn, ik schat een verbruik van 0W.
Op een 775 gaat geen i5, een i5 heeft een ander socket, momenteel is 1155 het meest gebruikte socket in dit topic.
Soms je Karma lekker aan het opbouwenDadona schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:08:
informatique verkoopt een socket hamerDadona schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:08:
http://www.informatique.n...hamer-cross-platform.html
ora et labora
Heb hier nog een ASRock G31M-GS bordje liggen met 775 socket. Hoe kan ik er nu achter komen of dit een goed startbordje is voor een zuinige server?
Het plan is om er een i5 Intel Celeron E1500 op te zetten met een SSD en PicoPSU.
Ik zit enorm te twijfelen..
Ik heb een systeem samengesteld op basis van jullie bevindingen en vooral die van mux..
Maar ik twijfel welk OS ik wil gaan draaien:
- Windows 7
- Windows Server 2012
- Ubuntu 12.10
- Ubuntu Server 12.10
Ik werk momenteel alleen nog maar met OSX, heb in het verleden wel altijd met Windows gewerkt, ervaring daarmee heb ik voldoende denk ik. Ubuntu heb ik (nog) geen kaas van gegeten, kan iemand mij hier vertellen wat, naast de prijs, hiervan het voordeel is?
Wat ik wil doen met m'n server:
- Sabnzbd
- Sickbeard
- Couchpotato
- Headphones
- XBMC MySQL server
- FTP-server voor XBMC buitenshuis
- TimeMachine backup voor Macbook's
- Eventueel Owncloud
- Eventueel Websites hosten
Ik zie geen opties die met een van de hiervoor genoemde systemen niet zou lukken, ik vraag me alleen af welke de eenvoudigste is. Windows Server zie ik al snel als overkill, maar wellicht dat ik ernaast zit.
PS: ik begrijp dat dit het hardwareforum is, maar ik kon in het softwareforum geen topic vinden waarin ik mijn vraag kon stellen. Mocht deze hier misplaatst zijn, dan open ik daar een nieuw topic.
Ik gebruik thuis Server 2008 R2 standard (kon ik via m'n school gratis verkrijgen) en daarin enkele Hyper-V virtuele machines voor webserver etc.
Ik mis in het rijtje WHS2011 (kost €40), en daar heb ik zo ongeveer de hele rij (behalve TimeMachine) aan software op draaien (geen VMs!!) die jij noemt via de bekende next-next-finish interface.Llewy schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:35:
Is er toevallig een overzicht van software die jullie/servergebruikers gebruiken?
Ik zit enorm te twijfelen..
Ik heb een systeem samengesteld op basis van jullie bevindingen en vooral die van mux..
Maar ik twijfel welk OS ik wil gaan draaien:
- Windows 7
- Windows Server 2012
- Ubuntu 12.10
- Ubuntu Server 12.10
Ik werk momenteel alleen nog maar met OSX, heb in het verleden wel altijd met Windows gewerkt, ervaring daarmee heb ik voldoende denk ik. Ubuntu heb ik (nog) geen kaas van gegeten, kan iemand mij hier vertellen wat, naast de prijs, hiervan het voordeel is?
Wat ik wil doen met m'n server:
- Sabnzbd
- Sickbeard
- Couchpotato
- Headphones
- XBMC MySQL server
- FTP-server voor XBMC buitenshuis
- TimeMachine backup voor Macbook's
- Eventueel Owncloud
- Eventueel Websites hosten
Ik zie geen opties die met een van de hiervoor genoemde systemen niet zou lukken, ik vraag me alleen af welke de eenvoudigste is. Windows Server zie ik al snel als overkill, maar wellicht dat ik ernaast zit.
PS: ik begrijp dat dit het hardwareforum is, maar ik kon in het softwareforum geen topic vinden waarin ik mijn vraag kon stellen. Mocht deze hier misplaatst zijn, dan open ik daar een nieuw topic.
Veel internet zaken (PHP, MySQL, phpMyAdmin, blogs etc.) kun je zonder problemen doen via de Web Platform Installer.
XBMC en OwnCloud installeren daarna zonder problemen.
Ik ben dus toegewezen aan Linux, ga me nu oriënteren op welke versie hiervan bij mij past.
Mochten andere OSX en Servergebruikers nog wat in te brengen hebben, dan hoor ik het graag!
Ik zit met dezelfde uitdaging. Ik heb Ubuntu 12.10 server geinstalleerd maar dat valt toch tegen als je geen ervaring hebt met linux. Daarom ga ik komende week dit proberen: http://www.amahi.org/Llewy schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:06:
Dank voor alle reacties, begrijp dus dat Windows Home Server 2011 en Windows Server 2012, beiden geen ondersteuning bieden voor het AFP-protocol, wat TimeMachine nodig heeft. Dit is echter wel een vereiste voor mij, daarom vallen beiden dus af.
Ik ben dus toegewezen aan Linux, ga me nu oriënteren op welke versie hiervan bij mij past.
Mochten andere OSX en Servergebruikers nog wat in te brengen hebben, dan hoor ik het graag!
Dat is Ubuntu maar met een GUI en plugins, ik kies voor de Ubuntu met grafisch interface (kan ook zonder, server editie) zodat ik wat makkelijker alles kan instellen.
Daarnaast ga ik eens kijken of WHS2011 met een virtuele FreeNAS of Samba een beetje werkt. Zodat ook mijn iMac makkelijk bij share kan en Timemachine kan backuppen naar mijn server.
Ik ben benieuwd hoe Amahi je bevalt, las in de meuktracker toch een reactie die me niet heel happig maakte. Maar Ubuntu lijkt mij de beste oplossing, ik ben bang dat een VM teveel van mijn Celeron G530 gaat vragen.Petje72 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:17:
[...]
Ik zit met dezelfde uitdaging. Ik heb Ubuntu 12.10 server geinstalleerd maar dat valt toch tegen als je geen ervaring hebt met linux. Daarom ga ik komende week dit proberen: http://www.amahi.org/
Dat is Ubuntu maar met een GUI en plugins, ik kies voor de Ubuntu met grafisch interface (kan ook zonder, server editie) zodat ik wat makkelijker alles kan instellen.
Daarnaast ga ik eens kijken of WHS2011 met een virtuele FreeNAS of Samba een beetje werkt. Zodat ook mijn iMac makkelijk bij share kan en Timemachine kan backuppen naar mijn server.
Huh, het heeft bij mij voorheen gewerkt...Llewy schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:06:
Dank voor alle reacties, begrijp dus dat Windows Home Server 2011 en Windows Server 2012, beiden geen ondersteuning bieden voor het AFP-protocol, wat TimeMachine nodig heeft. Dit is echter wel een vereiste voor mij, daarom vallen beiden dus af.
Aha:
Due to the fact that Lion now relies on AFP (Apple filing protocol) and no longer supports saving to a NAS (see http://www.macwindows.com...NAS-and-AFP-servers-.html ) the ability to send Lion based Time machine backups to a Windows share does not work at this time.
Dus zowel WHS2011 zelf, als Orbital backup werken inderdaad niet meer sinds Lion...
[ Voor 34% gewijzigd door Mars Warrior op 06-11-2012 17:27 ]
Akkoord, dat begrijp ik.. Misschien acht ik mezelf gewoon niet in staat om ermee te werken. VM's zijn ook een nieuw terrein, ben gewend om vanuit 1 OS te werkenmux schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:12:
Default comment als het over VMs en cpu's gaat: het ligt er helemaal aan wat je VM doet. Een G530 kan moeiteloos 10 VMs draaien die niks doen (of puur en alleen bestaan t.b.v. sandboxing).
Ik ga, zodra ik m'n hardware binnen heb, aan de slag met Ubuntu.. Lijkt me niet heel ingewikkeld met GUI en volgens mij zijn er genoeg guides om me op weg te helpen.
@Petje82, ik ben nog wel benieuwd wat je oplossing wordt!
Heb daar ook een poosje na gekeken, maar ik vond het niet fijn draaien. Had zelf niet het Apple probleem, maar in potentie is Amahi erg gaaf, alleen kwam dat er een half jaartje geleden nog niet echt uit.Petje72 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:17:
[...]
Ik zit met dezelfde uitdaging. Ik heb Ubuntu 12.10 server geinstalleerd maar dat valt toch tegen als je geen ervaring hebt met linux. Daarom ga ik komende week dit proberen: http://www.amahi.org/
Hier een aanhanger van OpenMediaVault.Petje72 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:17:
Doet het prima als TimeMachine target en er zijn voldoende plugins en andere howto's te vinden voor Debian (waar OMV op gebaseerd is).
while (! ( succeed = try ()));
Linux is leuk (heb het zelf jaren gebruikt) maar ben voor m'n nieuwe server overgegaan naar FreeBSD 9. Ik draai het OS op een SSD (ZFS, 128GB) en deze wordt ook als download disk gebruikt. Data opslag via een 6 disk RAIDZ2 oplossing. Kijk eens in het ZFS topic voor de voordelen van ZFS tov andere file systemen.
Het systeem wordt gebruikt voor o.a. backup (Time Machine), SAB + SB + CP, media server. Ik gebruik zelf Serviio, ik weet niet of XBMC werkt.
Ik doe zoveel mogelijk via de console. Het voordeel is dat je weinig overhead hebt van een GUI (scheelt performance) en je leert veel meer dan her en der een vinkje zetten in een configuratie tooltje.
@MarsWarrior:
De problemen van OSX Lion en NAS systemen heeft te maken met het feit dat veel NAS systemen nog een oudere versie van netatalk gebruikten. De meeste NAS fabrikanten hebben firmware updates om dit op te lossen.
Aha, dat was ook het probleem onder CoLinux draaiend onder Windows: het deed het niet totdat ik de laatste versie van netatalk had geinstalleerd.kdbruin schreef op woensdag 07 november 2012 @ 08:46:
@MarsWarrior:
De problemen van OSX Lion en NAS systemen heeft te maken met het feit dat veel NAS systemen nog een oudere versie van netatalk gebruikten. De meeste NAS fabrikanten hebben firmware updates om dit op te lossen.
Een VM onder WHS2011 zou voor mij overigens de aangewezen oplossing zijn om het TimeMacine probleem op te lossen ipv volledig over te gaan op iets anders...
Poll: Welk OS gebruik jij op je homeserver?
• Windows 7
• Windows Home Server 2011
• Windows Server 2008
• Windows Server 2012
• Ubuntu
• Ubuntu Server
• OpenMediaVault
• FreeBSD
• FreeNAS
• Anders, namelijk...
Ook een poll maken? Klik hier
Dat is geen OS maar een Hypervisor!DennusB schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:02:
Anders, namelijk : Vmware ESXi!
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Klets, een HyperVisor is OOK een OS.
(Je kan er alleen zo weinig bestanden mee delen
[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 07-11-2012 11:06 ]
Even niets...
Nope het is een tussenlaag tussen de virtuele machine en de hardware, en daarin heb je twee smaken bare metal en hosted.FireDrunk schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:06:
[...]
Klets, een HyperVisor is OOK een OS.
(Je kan er alleen zo weinig bestanden mee delen)
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Wat is dan volgens jou de definitie van een OS?
Want ESXi is meer een Operating System dan bijvoorbeeld DOS...
[miereneuk] ESXi is alleen maar bare metal... hosted is VMWare Workstation...[/miereneuk]
[ Voor 23% gewijzigd door FireDrunk op 07-11-2012 11:13 ]
Even niets...
Het klopt dat het OS componenten gebruikt, inderdaad Linux componenten en een uitgeklede busybox variant. Maar het gaat op de definitie van een hypervisor is en dat is niet de rol van een traditioneel OS, het is puur leveren van resources aan een gevirtualiseerde omgeving en valt daardoor in de klasse hypervisor en niet OS.FireDrunk schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:12:
Lol, je wil echt deze discussie aan gaan?
Wat is dan volgens jou de definitie van een OS?
Want ESXi is meer een Operating System dan bijvoorbeeld DOS...
Maar een nutteloze discussie inderdaad.
[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 07-11-2012 11:17 ]
Waaronder, geheugen management, drivers, input/output, rechten, disks, netwerk, en vele anderen.
Simpel roepen dat het geen OS is, is veel te kort door de bocht.
Even niets...
Volledig mee eens, maar als kijk je puur naar de vastgestelde definitie van een OS en hypervisor kan je heel zwart/wit bepalen wat bijvoorbeeld ESXi is, de componenten die onderliggend gebruikt wordt is niet relevant alleen de rol van het product. Kijk bijvoorbeeld rond op het VMware forum legio aan topic over dit onderwerp.FireDrunk schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:20:
Wat je zegt is allemaal waar, maar je moet een HyperVisor niet zien als geen OS, maar eerder als een heel speciaal OS. Het heeft namelijk exact dezelfde eigenschappen op een heleboel vlakken.
Waaronder, geheugen management, drivers, input/output, rechten, disks, netwerk, en vele anderen.
Simpel roepen dat het geen OS is, is veel te kort door de bocht.
Inderdaad hosted en bare metal.CaptJackSparrow schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:21:
Hypervisor type 1 versus type 2. Wikipedia: Hypervisor
[ Voor 15% gewijzigd door Hari-Bo op 07-11-2012 11:24 ]
Even niets...
Dit topic is gesloten.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.